Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Sjacka schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:09:
begin oktober is mijn quatt geinstalleerd, tot op heden heb ik de subsidie nog niet ontvangen, is dat normaal?
Misschien. Wat heb je zelf al gedaan? Mail van Quattt/simpelsubsidie al gehad? Stukken aangeleverd? Bevestigingsmail gehad dat je de stukken hebt ingeleverd?
Want in die mails staat een link en dan kun je de status zien.

Het onderwerp van de betreffende mails zijn:
Wij regelen de subsidie voor jouw Quatt
En
Controleer je gegevens en maak je subsidieaanvraag definitief

Termijn is 8 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzhBqyoZkhgcLIHAlkLnG3A_UmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSrBPyLtjPOgpprvVOEqwX1O.png?f=fotoalbum_large

En anders simpelsubsidie mailen.

[ Voor 39% gewijzigd door CPM op 30-11-2024 08:04 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVL14
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:01
Gerardwaz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 00:14:
[...]

Waarom zou Quatt deze kosten vergoeden? Ik ben er vanuit gegaan dat jouw installatie voorheen goed werkte, dat de pomp stuk was is niet hun probleem. Als dit door hun vergoed wordt mag je hard in je handjes klappen.
Mijn CV ketel heeft 18 oktober een service beurt gehad. Alles werkte prima totdat de Quatt is geïnstalleerd. Toen is mijn pomp stuk gegaan en ging de cv in storing. Is dat dan toeval of komt het door Quatt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanquishsdiv
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-09 13:21
DVL14 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:08:
[...]

Mijn CV ketel heeft 18 oktober een service beurt gehad. Alles werkte prima totdat de Quatt is geïnstalleerd. Toen is mijn pomp stuk gegaan en ging de cv in storing. Is dat dan toeval of komt het door Quatt?
Dat kan toeval zijn. We zult er nooit achter komen. Dat Quatt dit vergoedt is heel slim van ze.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Onze cv ketel hangt in een badkamer op zolder. Daarboven zit een stukje plat dak waar nu ook de cv doorvoer zit. Zouden ze een duo Quatt daar kunnen installeren? Qua ruimte kan het gemakkelijk (platte stuk zal 3x3 zijn schat ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:31
begin oktober is mijn quatt geinstalleerd, tot op heden heb ik de subsidie nog niet ontvangen, is dat normaal?
Ja, standaard tot 8 weken, kan verlengd worden.
In mijn geval duurde het 12 weken. Als je inlogt bij RVO en aanvraag staat daar, dan komt het vast goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
okijokii schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 16:33:
[...]

Heb Pluimers gevraagd naar de mogelijkheden van extra isolatie van ons dak. Na het noemen van het bouwjaar (1990) was het einde verhaal. Begonnen ze niet aan, teveel kans op vochtproblemen.
Mijn huis is ook uit 1990 en isolatie is gewoon gelukt. Ik heb de dakplaten na geïsoleerd met PIR plaat, maar er zijn goedkopere opties als je de hoofdruimte kan missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
Koud vanmorgen, ijs op de verdamper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hy0qE44FszA4KIM4IhX3sdrbq5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ010Z9qQnJehIwQGKudnrSF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:39
Ter referentie:

Hier zijn de Quatts 21 Oktober geïnstalleerd, en ik ontving de subsidie 12 November.

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:13:
[...]

Ziet er heel mooi uit.
Datb gezegd hebbende….
Ik heb geen quatt, ik zit hier uit interesse en om te leren…
Het was gister bere-koud..
Ik zou dan denken dat de quatt dan wel flink boven zijn minimum nivo in het “modulerende bereik” zit en niet aan/uit schakelt.
‘s nachts gaat hij 1 uur aan, 1uur uit. Kwa schakeltijden is dat best een rustig patroon. Maar “waarom met dat koude weer niet constant op minimum”?
==>>> je hebt nachtverlaging ingesteld, dus dat zou het logische antwoord kunnen zijn.
Overdag draait hij wel redelijk constant. Elektrisch rond de 400W zo te zien. Als ik het goed begrijp is dat het minimum.

Is dat dan echt zo? Heb je het voor elkaar dat je met dit super koude weer de hele dag op minimum kan draaien en ‘s nachts zelfs teveel power hebt en in de aan/uit range komt?

Op zich kan dat. In dat geval ben je wel “fors” gedimensioneerd ten opzichte van velen op dit forum. Je zal het gas enkel als het -10 of zo wordt nodig hebben gok ik zo.
Hier (Delft) was het niet zo koud hoor. Wel in de ochtend, maar overdag was het lekker. Met veel zon, en omdat ons huis gunstig ligt komt er veel zon de kamer in. Dan is het binnen al snel warm en hoeft de warmtepomp weinig te doen. Ergens ook wel jammer, want als de zonnepanelen opleveren, heb ik het niet nodig voor de warmtepomp.

Ik heb mijn thermostaat wel laag staan. Truitje erbij. Dat went wel. Bij 21 grC continu, heb je over een gemiddeld jaar 28% meer energie nodig, dan bij mijn instelling (18,3 grC gemiddeld). Maar met de quatt heb je wel bijna gratis energie, dus misschien zet ik de thermostaat wel hoger. Eerst maar even leren hoever ik kan gaan.

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
Dersan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 07:40:
[...]

Ik dacht het laatst al een keer maar ik vraag het mij nog steeds af. Hoe kan het toch dat jij - voor zover ik kan herinneren - de enige gebruiker bent waarbij stelselmatig bij elke defrost gas wordt gebruikt. Zakt bij jou de watertemperatuur dan onder de 18°C?

Voorbeeld hier nu rond de 0°C buiten met defrosts:

[Afbeelding]
Niet alleen bij @Friezin , maar ook bij mij gaat de cv aan bij defrosts. Alleen niet altijd....🥴 De logica daarachter heb ik nog niet gevonden.

Edit; ik bedenk me ineens dat ik vorige maand weer aan een knopje van de CV heb gedraaid. Ik vermoed dat dit de reden is waarom de CV (weer eerder) aanslaat:

Ik heb P037 "wachttijd CV-vraag beantwoording" van 1 minuut weer op (de default) 0 gezet. Wilde ik eens testen en ik denk nu te hebben ervaren wat dit voor effect heeft.....

Edit 2; en weer teruggezet naar 1 minuut. Eens kijken of dit het is.

[ Voor 20% gewijzigd door verguldebarman op 30-11-2024 09:40 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
AlfredPteD schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:17:
[...]

Hier (Delft) was het niet zo koud hoor. Wel in de ochtend, maar overdag was het lekker. Met veel zon, en omdat ons huis gunstig ligt komt er veel zon de kamer in. Dan is het binnen al snel warm en hoeft de warmtepomp weinig te doen. Ergens ook wel jammer, want als de zonnepanelen opleveren, heb ik het niet nodig voor de warmtepomp.

Ik heb mijn thermostaat wel laag staan. Truitje erbij. Dat went wel. Bij 21 grC continu, heb je over een gemiddeld jaar 28% meer energie nodig, dan bij mijn instelling (18,3 grC gemiddeld). Maar met de quatt heb je wel bijna gratis energie, dus misschien zet ik de thermostaat wel hoger. Eerst maar even leren hoever ik kan gaan.
Brrrr. 18,3 graden :-(

Zolang je huis niet compleet lek is en je bankrekening niet leeg zou ik toch eens kijken wat je voor 20 graden meer betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:27
Hier nog altijd Full Electric, tot nu toe dit jaar 1x gas nodig gehad om op het set point te komen, maar dat was met het koude, regenachtige weer van laatst. En ook niet meer dan een paar tiende m3
Je merkt wel dat er nog veel defrosts zijn die het gemiddelde verwarmingsvermogen omlaag halen maar al met al nog steeds voldoende lijkt het.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 30-11-2024 09:35 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:35
Hallo,

Ik zie dat er al heel wat geschreven is in deze topics over de Quatt. Wij hebben een (reclame)brief gekregen dat als wij voor 31 dec nog een offerte aanvragen we nog gebruik kunnen maken van de hogere subsidie. We hebben al een hybride cv. In de brief benoemen ze 3199 incl installatie. Ik ga sowieso een offerte aanvragen, maar ik vraag mij af wat jullie algemene ervaring nu is met Quatt tov andere hybride warmtepompen?

Wij hebben een medium geïsoleerd hoekhuis. Geen vloerverwarming, spouwmuur isolatie, dak van binnenuit geisoleerd en piepschuimkorrels in de kruipruimte.

Ons jaarverbruik ligt nu op +/- 675m3

Volgens de site wordt dit de besparing:
Besparing per jaar
€ 192

Besparing in 15 jaar
€ 2.880

Prijs na subsidie*
€ 3.199
Inclusief basisinstallatie!

Terugverdientijd
16 jaar en 7 maanden
Lijkt mij niet echt aantrekkelijk met een terugverdientijd van 16j en 7 maanden..

[ Voor 21% gewijzigd door Pakhaas op 30-11-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verguldebarman schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:29:
[...]

Niet alleen bij @Friezin , maar ook bij mij gaat de cv aan bij defrosts. Alleen niet altijd....🥴 De logica daarachter heb ik nog niet gevonden.

Edit; ik bedenk me ineens dat ik vorige maand weer aan een knopje van de CV heb gedraaid. Ik vermoed dat dit de reden is waarom de CV (weer eerder) aanslaat:

Ik heb P037 "wachttijd CV-vraag beantwoording" van 1 minuut weer op (de default) 0 gezet. Wilde ik eens testen en ik denk nu te hebben ervaren wat dit voor effect heeft.....

Edit 2; en weer teruggezet naar 1 minuut. Eens kijken of dit het is.
Ik hou het nog steeds op kamertemperatuur >0,2°C boven de ingestelde kamertemperatuur=gasloos, ook al loopt Quatt op top kunnen.

Ter illustratie 20 november.
Zonnetje kwam kamer in rond 10.30 en je ziet defrost-gas afnemen maar Quatt knalt door.
Toen rond 20.30 kamertemperatuur weer onder setpoint dook, nam gasverbruik weer toe.

Geen knopjes om te draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6u8EjxUVqP2KOXH7LJ-7Lldb6vs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFE4wJ8JeVwflrNhEVYLZ5R9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6htXdGBqGrl2Z9o5BVUNANbAdpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXT5dUsib7OHv8oC2sIzIEOf.jpg?f=fotoalbum_tile

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 07:04
Nog even over het vervangen van het front paneel. De reactie van Quatt: "De nieuwe frontpanelen zijn nog in ontwikkeling. We begrijpen dat je graag meer duidelijkheid wilt en werken er hard aan om zo snel mogelijk een update te kunnen geven. Zodra we meer informatie hebben over de beschikbaarheid, laten we het je direct weten."

Dat is toch eigenlijk onbegrijpelijk. Duurt de ontwikkeling van een simpel frontpaneel zo lang, of willen ze geen geld uitgeven aan gebreken bij klanten??

Er zijn er toch meer die hierop wachten?? Wat kunnen we hier tegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:11
Ik heb in totaal 4 frontpanelen gehad door design fouten en verpakkingsfouten. Hopelijk leert Quatt daar eindelijk van maar het kost blijkbaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamer2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-08 11:17
duysa01 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:38:
Nog even over het vervangen van het front paneel. De reactie van Quatt: "De nieuwe frontpanelen zijn nog in ontwikkeling. We begrijpen dat je graag meer duidelijkheid wilt en werken er hard aan om zo snel mogelijk een update te kunnen geven. Zodra we meer informatie hebben over de beschikbaarheid, laten we het je direct weten."

Dat is toch eigenlijk onbegrijpelijk. Duurt de ontwikkeling van een simpel frontpaneel zo lang, of willen ze geen geld uitgeven aan gebreken bij klanten??
Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuwe warmtepomp opbasis van propaan. De layout van die nieuwe Quatt zal er wel anders uit komen te zien. Het wachten is op voldoende frontjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:30
DVL14 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:08:
[...]

Ik denk toeval, met een nieuwe apk op je auto kan je een paar weken later ook een storing hebben.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
sbijlsma schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:48:
Ik heb in totaal 4 frontpanelen gehad door design fouten en verpakkingsfouten. Hopelijk leert Quatt daar eindelijk van maar het kost blijkbaar tijd.
Ik heb hetzelfde probleem. Nog geen reactie op gehad. Ik denk dat ik zelf maar wat ga snijden. Verzwaar ik gelijk de constructie wat iets scheelt in geluid.

Kwam er vorige week alleen achter dat ze de helft van de schroeven hebben dolgedraaid :')

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:20
sbijlsma schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:48:
Uiteraard zou Quatt dit voor klanten moeten oplossen.
Ik begrijp echter niet waarom Quatt het zich zo moeilijk maakt. Bij mij was het front ook vrij gauw krom. Door de berichten over langzame afhandeling hiervan heb ik er niet eens melding van gemaakt en er links en rechts twee extra schroeven ingezet. Als Quatt dat in hun ontwerp of bij latere batches ook had gedaan dan hadden ze wellicht een hoop klachten minder gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57
Hier hybride stoken vannacht/vanochtend, met tandjes profiel, geen defrost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCHRLwZfarCcezvhiBtXNC4Osp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1GK6KSjpFEk0D4UykgnhmPh.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-n0qLcoCqlQN289ZN2Lq7OTgMdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3eB7OhXsUX29uP1oo7LAJeeh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

stroom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:44:
Hier hybride stoken vannacht/vanochtend, met tandjes profiel, geen defrost:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zijn echt wel defrosts. HA integratie kan die niet meer labelen omdat power niet meer negatief wordt in JSON.

[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 30-11-2024 11:54 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Pakhaas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:00:
Hallo,

Ik zie dat er al heel wat geschreven is in deze topics over de Quatt. Wij hebben een (reclame)brief gekregen dat als wij voor 31 dec nog een offerte aanvragen we nog gebruik kunnen maken van de hogere subsidie. We hebben al een hybride cv. In de brief benoemen ze 3199 incl installatie. Ik ga sowieso een offerte aanvragen, maar ik vraag mij af wat jullie algemene ervaring nu is met Quatt tov andere hybride warmtepompen?

Wij hebben een medium geïsoleerd hoekhuis. Geen vloerverwarming, spouwmuur isolatie, dak van binnenuit geisoleerd en piepschuimkorrels in de kruipruimte.

Ons jaarverbruik ligt nu op +/- 675m3
Volgens de site wordt dit de besparing:
[...]
Lijkt mij niet echt aantrekkelijk met een terugverdientijd van 16j en 7 maanden..
Als je nu maar 675m3 verbruikt ( is dat inclusief warm water?), dan wordt je terugverdientijd lang, omdat een warmtepomp best duur is en je al geen hoge energierekening hebt.
Er zijn ook nog andere redenen (klimaat, Rusland) om van gas af te gaan.

Je gasaansluiting en netwerkkosten zijn nu relatief duur. Wellicht is all-electric (nog veel duurder in aanschaf!) voor jou een betere optie.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

JohnDoe77 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:14:
Onze cv ketel hangt in een badkamer op zolder. Daarboven zit een stukje plat dak waar nu ook de cv doorvoer zit. Zouden ze een duo Quatt daar kunnen installeren? Qua ruimte kan het gemakkelijk (platte stuk zal 3x3 zijn schat ik).
Dat kan waarschijnlijk wel. Kun je er zelf komen, of een monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:57
SBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:50:
[...]

Dat zijn echt wel defrosts. HA integratie kan die niet meer labelen omdat power niet meer negatief wordt in JSON.
Dankjewel, dat wist ik niet. Vond het al vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als delta T negatief wordt, dan weet je genoeg ;)

Hier was het rond het vriespunt vannacht dus ook aardig wat ontdooicycli.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
stroom schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:41:
[...]

Dankjewel, dat wist ik niet. Vond het al vreemd.
Is overigens opgelost in de aankomende release van de HA integratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-09 19:41
Ik heb geen quatt, ik lees uit interesse.
I

@Stefannn bedankt voor je bijdrage. Ik heb de tijd genomen om te antwoorden.

Quatt vindt zelf x aantal pendelbewegingen per 24 uur volkomen aanvaardbaar en ziet dat dus niet als een probleem, we hebben dus voor mijn gevoel tegengestelde belangen. Het is denk ik geen toeval dat je de pendelbewegingen in de Quatt app. niet ziet. Maar misschien kan je het ook anders bekijken, het zijn vooral "Tweakers" die op dat pendelen letten. Maar het klopt, dat ik daar met alleen de CV-ketel nooit op heb gelet. Maar inclusief subsidie betaalde ik (de belastingbetaler) voor de Quatt tussen de € 5000 en €6000, het is de subsidie die de inverstering enigzins rendabel maakt.

Veel fabrikanten en installatuers willen inderdaad een buffervat plaatsen maar 50 liter maar voor een daadwerkenlijk "pendelprobleem" is die inhoud inderdaad te klein. Een groot buffervat is weer niet efficiënt en kan ik niet goed kwijt. Ik heb juist voor de Quatt gekozen omdat een buffervat niet nodig zou zijn, de pomp zou voldoende terug kunnen moduleren en de CIC zal het allemaal zelf regelen. Ik moet wel eerlijk bekenen dat de verkoper van Quatt ons LTV-radiatoren aanrade en er de kans was dat met gewone radiatoren niet alles optimaal zal werken. Maar voor mijn gevoel verklein ik dan juist het volume van je systeem, wij hebben gekozen om o.a. ventilatoren onder onze grote T33, in de woonkamer te zetten daar kan ik dus wat volume in kwijt. Mogenlijk moeten we ook boven ventialatoren plaatsen, maar eigenlijk is het wel fijn als het daar wat koeler is. Ik heb niet voldoende inzicht in hoeverre het ontbreken daarvan dat van invloed is op het pendelen kan zijn misschien kan je daar iets over zeggen. Het is natuurlijk wel te verwachten dat het rendement nog iets omhoog gaat.

Belangrijke informatie krijg je van Quatt niet automatisch, van elke andere waterpomp (neem ik aan) staat de "stooklijn" in het menu. Bij Quatt kan je niks nagaan en je kan bijna niks zelf instellen.Via Tweakers moet je uitvinden dat de monteurs je stookgrens en je warmteverlies (Is dat hetzelfde als je maximale heating power?) in de CIC zetten. Toevallig weet ik dat Quatt ons huis in hoogste (er waren er drie) categorie heeft ingedeeld.

Net mijn opgevraagde waarden teruggevonden in mijn spam. Ik moet zelf nog nagaan wat deze precies betekenen, mijn stookgrens staat op 17 graden ingegesteld en dit zal wel kloppen. In het vroege stookseizoen zet ik de thermostaat op 19 graden zodat deze niet in de standby gaat. Bij 19 graden verwarmt deze dus nog niet. De Maximale Heatingpower waarde 6,5 kW zegt mij nu nog niet zoveel. Later maar eens verder kijken of bijstelling nodig is. Maar het wel prettig om te weten hoe Quatt de situatie heeft ingeschat.
Te goede isolatie” bestaat niet echt.
Een quatt moduleert (en dat is dus al geavanceerder dan mijn aan/uit systeem), maar heeft een ondergrens waar je op een aan/uit regime zit.
Die ondergrens ga je altijd een keer zien. Dat wordt niet “erger” met betere isolatie, met betere isolatie verschuift enkel de periode waarin je in het “aan/uit” regime zit alleen meer naar de winter.
Mijn probleem is inderdaad niet dat mijn wp geen lange runs kan maken, mijn "probleem" is dat deze dat (nog) niet zo vaak doet en de vraag is dus waarom. Ik geef inderdaad aan dat ik denk dat dit het gevolg van het extra isoleren is (te veel isolatie) waardoor je langer in het seizoen last van het pendelen hebt. Dat ik eind november nog met dit probleem zou kampen, de overige isolatie uit 1993, dat had ik niet verwacht. Ik bedoel dus hetzelfde als jij en vindt het alleen maar prettig om te horen dat dit een mogelijkheid is. En natuurlijk bestaat er niet daadwerkenlijk zoiets als te veel isolatie, mogenlijk druk ik mij verkeerd uit, maar je wil wel dat pendelen voorkomen want dat is inderdaad niet zo goed voor je pomp.

Dat het huis vaak minder warmte nodig heeft als de ondergrens van het vermogen dat klopt, ik verwacht dus ook als het kouder wordt het beter zal gaan en eigenlijk is dat wat je ook in de praktijk ziet. Misschien kan ik door waterzijdig inregelen de ondergrens nog iets verlagen. Misschien helpt het als het warmteverlies iets naar beneden wordt bijgesteld het is een kwestie van uitdokteren en misschien valt het gewoon niet te verhelpen. Maar er spelen naar mijn indruk meer factoren, die ik dus probeer te indentificeren. Met een zeer wisselend beeld is dat best lastig. De ene dag denk ik het gaat top, de ander dag denk ik wat is hier aan de hand, het is iets waar ik rustig voor moet gaan zitten.
Opwarming over een run is: “warmtecapaciteit x delta T”, dus om langere runs te maken moet je ofwel grotere warmte capaciteit hebben danwel hogere delta T.
Volgens mij ligt de delta T van een Quatt min of meer vast en moet die ongeveer 5 zijn. Hoe ik daar bij kom, dat weet ik niet zo snel maar zal wel in de handleiding staan. Ik zal in het uiterste geval om pendelen te voorkomen het dus inderdaad in een grotere warmtecapaciteit moeten zoeken en dan kan ik vloerverwarming overwegen als we gaan de benedenverdieping gaan renoveren. Het voordeel van vloerverwarming is dat je beter de warmte kan bufferen, wat jij volgens mij ook doet, je pomp staat maar de helft van de dag aan. Maar buffer jij ook met je radiatoren? Ik merk soms wel comfortverschil als de wp wel of niet aanstaat.
Meer simpele manier om langere runs te maken is de hysterese vergroten.
Het water op 0.1graad nauwkeurig regelen is onzin. Dat kan makkelijk naar 1 of zelfs 3 graden.

Ik weet 100% zeker dat dat gaat (ik stook mijn huis met een aan/uit warmtepomp die maar 1 run per dag maakt). Maar….. ik heb het idee dat je die hysterese niet kan instellen.
Ik heb geen quatt, dus weet het niet…
Maar “grotere hysterese” is de sleutel tot langere runs als je geen grote verbouwing wil doen.
[quote]

Bij Quatt kan je bijna niks rechtstreeks instellen zelfs niet je "stooklijn". De CIC van de Quatt gebruikt zelf een PID-regeling en ze adviseren zelf de T6 met een wat ruimere hysterese. Ik weet niet precies hoe een andere wp wordt aangestuurd. In de praktijk zie je dat de T6 niet iedereen bevalt maar er zijn ook veel tevreden gebruikers. De Tado (V3+) die je kan instellen met stapjes van 0,1 maar in de praktijk maak ik daar maar beperkt gebruik van (in het voorseizoen te weinig warmteverlies) overdag staat de thermostaat bij mij dan ook altijd constant. Toch is dat de periode waarin de wp het meeste pendelt. De zon (op de wp buiten) en zoninval (de temperatuur binnen) spelen daarin een rol. Daarnaast heb ik ook veel last van wind. Het is geen toeval dat we dit jaar voor hr++ glas hebben gekozen met roosters die minder windgevoelig zijn. Ik vraag mij af of de temperatuurverschillen in huis niet groter zullen worden als ik een thermostaat met een ruime hysterese zou nemen. Persoonlijk verkies is de Tado V3+ op dit moment boven de T6, en dat ik deze gratis heb gekregen is natuurlijk mooi meegenomen. Het schijnt dat Quatt ook zelf bezig is met het ontwikkelen van een thermostaat dus misschien moet ik daar op wachten. Doorgewinterde Tweakers kunnen met bijv. home assistent een en ander corrigeren maar ik kan dat dus niet en roeien met de riemen die ik heb.

Het door mij gebruikte schema leverde niet daadwerkenlijk problemen op, de onderstaande lange run is met dat schema. Je ziet o.a. het effect van het opkomen van de zon, het wordt warmer buiten en het moment dat je gaat koken. Na etentijd zeg maar 18.00 loopt de temperatuur op om 22.30 weer af te bouwen. Automatisch heb je dan een kleine warmtebuffer gecrëerd waardoor de wp de eerste uren in de nacht niet aangaat. Deze methode werkt minder goed als het buiten te koud is geworden. Ook loopt het schema soms iets achter door de defrosts en is nachtverlaging minder wensenlijk. Maar de huidige ingestelde temperatuur 20,5 vind ik in de nacht best warm dus ik weet niet of dat een blijvertje is.

Begin november met schema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfRUb_-IvKjPhD_liITiZhVN0BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndMk6SMf9s83gn3Gz7I0Xx9y.jpg?f=fotoalbum_large

Door nu (even) een constante temperatuur in te stellen kan ik beter andere factoren die mogenlijk spelen indentificeren. Mijn schema is naar mijn oordeel dus niet de oorzaak van eventuele pendelproblemen en de Tado V3+ zie ik ook niet als hoofdverdachte, hoewel het snel willen schakelen wel een rol in het geheel speelt. Ik zie vooral het na isoleren (dat bedoel ik met te goede isolatie) als hoofdverdachte van het "pendelprobleem" en ik ben er van overtuigd dat als het kouder wordt beter gaat. Maar omdat het voor- en naseizoen relatief lang duurt verdient dat pendelen wel aandacht.

Ondertussen blijkt uit mijn analyse dat als de buitentemperatuur vrij constant is en de binnentemperatuur ook, de wp gaat pendelen. Het verschil tussen beide blijft dan gelijk en met die waarde stuurt de CIC zoals ik begrepen heb, mee. En nu snap ik nog beter wat @Mickel moen doet met zijn Tado-schema door in kleine stapjes te verhogen, de wp wordt dan altijd aangejaagd, er is dan automatisch een oplopend verschil tussen binnen en buitentemperatuur en van het hier genoemde "probleem" heb je dan nooit last. Op die manier bereikt hij met de Quatt langere runs. En hoe groot de stapjes precies moeten zijn daar kan je over discussiëren maar ik heb wel proefondervindelijk ondervonden dat bij te grote stapjes eerder het gas aangaat (omdat de gewenste temperatuur niet binnen de verwachte tijd wordt gehaald) Mijn indruk is dat we het hier specifiek over de regeling van Quatt hebben.

Zelf gebruikt(e) ik de kleine stapjes ook om de temperatuur te stuiten, je krijgt dan een gecontroleerde daling als je nachtverlaging toepast en een gecontroleerde opbouw naar de ochtend. Mijn indruk is dat het beter werkt de grotere stappen 0,5 graden en de ruimere hypertese van de T6. Maar andersom werken die gelijdelijke stapjes ook goed, ik zie als de buitentemperatuur gelijdenlijk stijgt dat ik dan krijg een mooie lange run krijg. Maar in mijn situatie stijgt buitentemperatuur vaak geleidenlijk en laat het temperatuurverloop een grillig beeld zien. Ik vond het geruststellend om te horen dat bij een forumlid het beeld vergelijkbaar is, het is dus niet uitzonderlijk. Van andere mensen geen reactie op het temperatuurverloop gehad.

Wat mij opviel, jij praat over het verhogen van je watertemperatuur met 0,1 graden maar die aaname klopt niet en zo'n kleine verhoging heeft natuurlijk weinig zin. Quatt stuurt niet rechtstreeks de watertemperatuur via een lineair verband, hij berekent wat deze moet zijn en kijkt o.a naar het verschil in temperatuur binnen en buiten. Omdat Quatt geen "gewone" WAR-regeling gebruikt ofwel stooklijn werkt het bij Quatt allemaal net even anders en hoe het precies werkt dat weet ik niet, maar ik weet dus wel dat ze een extra parameter gebruiken, de binnentemperatuur. Er zijn enkele thermostaten zoals de Everhome die de Quatt wel rechtstreeks de watertemperatuur aansturen omdat deze bepaalde informatie niet aan de CIC doorgeeft.

[ Voor 100% gewijzigd door WAF1 op 02-12-2024 02:12 ]

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
WAF1 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:50:
[...]

[...]

Te goede isolatie” bestaat niet echt.
Een quatt moduleert (en dat is dus al geavanceerder dan mijn aan/uit systeem), maar heeft een ondergrens waar je op een aan/uit regime zit.
Die ondergrens ga je altijd een keer zien. Dat wordt niet “erger” met betere isolatie, met betere isolatie verschuift enkel de periode waarin je in het “aan/uit” regime zit alleen meer naar de winter.

[...]
Opwarming over een run is: “warmtecapaciteit x delta T”, dus om langere runs te maken moet je ofwel grotere warmte capaciteit hebben danwel hogere delta T.

[...]

Het water op 0.1graad nauwkeurig regelen is onzin. Dat kan makkelijk naar 1 of zelfs 3 graden.

Ik weet 100% zeker dat dat gaat (ik stook mijn huis met een aan/uit warmtepomp die maar 1 run per dag maakt). Maar….. ik heb het idee dat je die hysterese niet kan instellen.
Maar “grotere hysterese” is de sleutel tot langere runs als je geen grote verbouwing wil doen.
[quote]

Bij Quatt kan je bijna niks rechtstreeks instellen zelfs niet je "stooklijn". De CIC van de Quatt gebruikt zelf een PID-regeling en ze adviseren zelf de T6 met een wat ruimere hysterese. Ik weet niet precies hoe een andere wp wordt aangestuurd. In de praktijk zie je dat de T6 niet iedereen bevalt maar er zijn ook veel tevreden gebruikers. De Tado (V3+) die je kan instellen met stapjes van 0,1 maar in de praktijk maak ik daar maar beperkt gebruik van (in het voorseizoen te weinig warmteverlies) overdag staat de thermostaat bij mij dan ook altijd constant. Toch is dat de periode waarin de wp het meeste pendelt. De zon (op de wp buiten) en zoninval (de temperatuur binnen) spelen daarin een rol. Daarnaast heb ik ook veel last van wind. Het is geen toeval dat we dit jaar voor hr++ glas hebben gekozen met roosters die minder windgevoelig zijn. Ik vraag mij af of de temperatuurverschillen in huis niet groter zullen worden als ik een thermostaat met een ruime hysterese zou nemen. Persoonlijk verkies is de Tado V3+ op dit moment boven de T6, en dat ik deze gratis heb gekregen is natuurlijk mooi meegenomen. Het schijnt dat Quatt ook zelf bezig is met het ontwikkelen van een thermostaat dus misschien moet ik daar op wachten. Doorgewinterde Tweakers kunnen met bijv. home assistent een en ander corrigeren maar ik kan dat dus niet en roeien met de riemen die ik heb.

Het door mij gebruikte schema leverde niet daadwerkenlijk problemen op, de onderstaande lange run is met dat schema. Je ziet o.a. het effect van het opkomen van de zon, het wordt warmer buiten en het moment dat je gaat koken. Na etentijd zeg maar 18.00 loopt de temperatuur op om 22.30 weer af te bouwen. Automatisch heb je dan een kleine warmtebuffer gecrëerd waardoor de wp de eerste uren in de nacht niet aangaat. Deze methode werkt minder goed als het buiten te koud is geworden. Ook loopt het schema soms iets achter door de defrosts en is nachtverlaging minder wensenlijk. Maar de huidige ingestelde temperatuur 20,5 vind ik in de nacht best warm dus ik weet niet of dat een blijvertje is.

Begin november met schema

[Afbeelding]

Door nu (even) een constante temperatuur in te stellen kan ik beter andere factoren die mogenlijk spelen indentificeren. Mijn schema is naar mijn oordeel dus niet de oorzaak van eventuele pendelproblemen en de Tado V3+ zie ik ook niet als hoofdverdachte, hoewel het snel willen schakelen wel een rol in het geheel speelt. Ik zie vooral het na isoleren (dat bedoel ik met te goede isolatie) als hoofdverdachte van het "pendelprobleem" en ik ben er van overtuigd dat als het kouder wordt beter gaat. Maar omdat het voor- en naseizoen relatief lang duurt verdient dat pendelen wel aandacht.

Ondertussen blijkt uit mijn analyse dat als de buitentemperatuur vrij constant is en de binnentemperatuur ook, de wp gaat pendelen. Het verschil tussen beide blijft dan gelijk en met die waarde stuurt de CIC zoals ik begrepen heb, mee. En nu snap ik nog beter wat @Mickel moen doet met zijn Tado-schema door in kleine stapjes te verhogen, de wp wordt dan altijd aangejaagd, er is dan automatisch een oplopend verschil tussen binnen en buitentemperatuur en van het hier genoemde "probleem" heb je dan nooit last. Op die manier bereikt hij met de Quatt langere runs. En hoe groot de stapjes precies moeten zijn daar kan je over discussiëren maar ik heb wel proefondervindelijk ondervonden dat bij te grote stapjes eerder het gas aangaat (omdat de gewenste temperatuur niet binnen de verwachte tijd wordt gehaald) Mijn indruk is dat we het hier specifiek over de regeling van Quatt hebben.

Zelf gebruikt(e) ik de kleine stapjes ook om de temperatuur te stuiten, je krijgt dan een gecontroleerde daling als je nachtverlaging toepast en een gecontroleerde opbouw naar de ochtend. Mijn indruk is dat het beter werkt de grotere stappen 0,5 graden en de ruimere hypertese van de T6. Maar andersom werken die gelijdelijke stapjes ook goed, ik zie als de buitentemperatuur gelijdenlijk stijgt dat ik dan krijg een mooie lange run krijg. Maar in mijn situatie stijgt buitentemperatuur vaak geleidenlijk en laat het temperatuurverloop een grillig beeld zien. Ik vond het geruststellend om te horen dat bij een forumlid het beeld vergelijkbaar is, het is dus niet uitzonderlijk. Van andere mensen geen reactie op het temperatuurverloop gehad.

Wat mij opviel, jij praat over het verhogen van je watertemperatuur met 0,1 graden maar die aaname klopt niet en zo'n kleine verhoging heeft natuurlijk weinig zin. Quatt stuurt niet rechtstreeks de watertemperatuur via een lineair verband, hij berekent wat deze moet zijn en kijkt o.a naar het verschil in temperatuur binnen en buiten. Omdat Quatt geen "gewone" WAR-regeling gebruikt ofwel stooklijn werkt het bij Quatt allemaal net even anders en hoe het precies werkt dat weet ik niet, maar ik weet dus wel dat ze een extra parameter gebruiken, de binnentemperatuur. Er zijn enkele thermostaten zoals de Everhome die de Quatt wel rechtstreeks de watertemperatuur aansturen omdat deze bepaalde informatie niet aan de CIC doorgeeft.
Dank voor de uitgebreide reply.
Ik hoop dat ik je in ieder geval wat invalshoeken heb kunnen geven.
Hoe je er “zoals in je reply staat” mee omgaat is volledig begrijpelijk.
…. En tweakers blijven natuurlijk prutsen :P

Nb… ik bedoelde eigenlijk “binnen temperatuur op 0.1 graad regelen is een beetje onzin”.
Als je “kan leven” met een ingesteld temperatuur verloop van 2 graden, dan kan je ook leven met een regeling die met 2 graden nauwkeurig regelt. Eventueel “2graden nauwkeurig mits enkel warmer, nooit kouder”.
Met die wijsheid is veel “rustig gedrag” te winnen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlfredPteD
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 18-08 05:43
Stefannn schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:33:
[...]
@Stefannn
Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed, maar ik heb het gevoel dat dit juist andersom is. Om langere runs te krijgen moet je volgens mij minder warmte in je huis brengen, dat doe je door een lagere deltaT of een lagere warmtecapaciteit (lees : lagere flowrate).

Wat zie ik over het hoofd ?

Alle modellen zijn fout, maar sommige zijn bruikbaar. ZH - Hoekhuis 1939 - Hybride Quatt sinds zomer 2024, CV: Intergas Kombi Kompakt HRE (OT), Honeywell T6, 4 radiatoren, 2 ruimtes verwarmd, andere kamers: radiatoren dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:35
SBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 11:52:
[...]

Als je nu maar 675m3 verbruikt ( is dat inclusief warm water?), dan wordt je terugverdientijd lang, omdat een warmtepomp best duur is en je al geen hoge energierekening hebt.
Er zijn ook nog andere redenen (klimaat, Rusland) om van gas af te gaan.

Je gasaansluiting en netwerkkosten zijn nu relatief duur. Wellicht is all-electric (nog veel duurder in aanschaf!) voor jou een betere optie.
Ja 675 is incl warm water. In de keuken geen warm water aansluiting. Daar gebruiken we de quooker voor. Dus alleen douchen.

Ik denk dat als de subsidie lager wordt de prijzen van aanschaf ook zullen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Pakhaas schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:47:
[...]

Ja 675 is incl warm water. In de keuken geen warm water aansluiting. Daar gebruiken we de quooker voor. Dus alleen douchen.

Ik denk dat als de subsidie lager wordt de prijzen van aanschaf ook zullen dalen.
Dat denk ik ook. Installateurs profiteren voor de helft ook van de subsidie. Die kijken gewoon naar wat de consument na subsidie kwijt is.

Heb je zonnepanelen? Dat maakt wel uit mbt de terugverdientijd.

140m2 2-onder-1-kap 1953 | Quatt | 4800Wp SE | Slechts HR++ en HR+ glas, geen spouwmuur- en/of vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
AlfredPteD schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:38:
[...]

@Stefannn
Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed, maar ik heb het gevoel dat dit juist andersom is. Om langere runs te krijgen moet je volgens mij minder warmte in je huis brengen, dat doe je door een lagere deltaT of een lagere warmtecapaciteit (lees : lagere flowrate).

Dat de CIC standaard een regelmechanisme heeft om de warmte te berekenen die je huis nodig heeft. Voor de uitvoering heeft hij twee mogelijkheden zoals @Stefannn aangeeft: flow rate (die bij voorkeur fixed op 800l/u zit) en watertemperatuur (die bij voorkeur zo laag mogelijk is). De daadwerkelijke afgifte van het afgiftesysteem wordt bepaald door de delta-T WaterOut-WaterIn. Als je hieraan gaat zitten knoeien (flow rate knijpen, delta-T verlagen, enz) gaat de CIC alleen maar beter zijn best doen om toch de berekende warmte je huis in te krijgen (lees watertemperatuur verhogen) en is dus contraproductief/inefficient.

Dus of je moet je het totale systeem optimaliseren en de CIC zijn werk laten doen of je moet de CIC om laten zetten en je eigen regeling maken. Van beiden kun je als je zoekt in dit forum zoekt voldoende mogelijkheden vinden.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midway123
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:55
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:14:
[...]

Ter referentie:

Hier zijn de Quatts 21 Oktober geïnstalleerd, en ik ontving de subsidie 12 November.
Bij mij 24 september geïnstalleerd, en midden oktober gefactureerd, subsidie nog niet binnen. Zie wel dat het aangemeld is bij RVO. Even afwachten, termijn is nog niet verstreken.

[ Voor 3% gewijzigd door Midway123 op 30-11-2024 16:56 ]

Vrijstaande woning, 190m2, bj 2005. BG 80m2 Vloerverwarming, 1e en 2e radiatoren (2 open), Tado V3+, Geen zones (meer), Quatt duo, Robot hybride verdeler 5 groepen. Nefit ecomline 2005

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W13k3
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
okijokii schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:59:
[...]

Zal een mannen ding zijn dan 😅
Nee hoor 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:10

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 28 november 2024 @ 07:33:
[...]

Ik heb een aan/uit water/water warmtepomp met eigen gemaakte regeling en heb heel erg veel vrij fundamenteel uitgezocht.

“Te goede isolatie” bestaat niet echt.

Op een gegeven moment is de warmtebehoefte van je huis zodanig dat de quatt 50% van het minimale vermogen nodig heeft.
Over 24 uur betekent dat dat hij 12uur op minimaal moet draaien.
Dat kan in 1 run van 12uur en dan 12uur uit.
Dat kan ook in 120 runs van 6 minuten en 120 van 6 minuten uit.
En alles er tussenin.
Voor de warmtehuishouding maakt dat niet uit. De 120runs van 6 minuten zijn alleen niet heel goed voor je quatt.

De betonnen plaat van een vloerverwarming heeft zeker genoeg warmte capaciteit.
Radiatoren hebben minder maar er zit toch zeker 50…150liter water in. Een buffervat van 50liter voegt maar weinig toe. Een buffervat van 500..1000liter doet meer maar dan moet het niet in een koude kelder staan. En… het vernaggelt de cop. Niet fijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Hier wel een Quatt, goed geisoleerd huis met 6 radiatoren en een Honeywell Round Thermostaat die met HA altijd iets boven de kamertemperatuur zit tot max t+0,1grC.

Vandaag met buiten 2-6grC draait de Quatt in 1 lange run op 30hz 400-600 watt plus 150 watt bodemplaatverwarming met 2 defrosts om 6:00 en om 11:00.

Mijn huis heeft geen vvw met betonnen plaat dus warmtepomp uit = comfort omlaag.

@stefann Heeft jouw warmtepomp ook zo een bodemplaatverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kqd7WRCe8v8jA-Q8tsQ7v8GCd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pUYWtXlcHKBbZOPfvDPkmmmU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uyx7vixxveTfjH6NCLfg9-v6dPY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HQGaww7NrWKDrx0cbnqLvIix.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7rnvmWflcyBUq0xVLEX-doNfwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cX24OuH5dglK1HYH7I71tEo1.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
AlfredPteD schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:38:
[...]

@Stefannn

Met warmtecapaciteit bedoel ik de warmtecapaciteit van de kamer.
In geval van vloerverwarming voornamelijk de betonnen plaat.
in geval van radiatoren de warmtecapaciteit (de warmte massa in de volksmond) van het staal van de radiatoren, de meubels, de muren, de luchtmassa enz.

Warmtecapaciteit = hoeveelheid temperatuurstijging per kWh die je er in stopt.

De energieflow (kW) die de quattt inbrengt wordt inderdaad bepaald door flow x (Tin - Tout).
De temperatuurstijging per uur van de kamer is vervolgens warmtecapaciteit x energieflow.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:01:

@stefann Heeft jouw warmtepomp ook zo een bodemplaatverwarming?
Yep, ik heb vloerverwarming in de serre, radiatoren in de woonkamer.
Ik heb 2 Vaillant 3kW aan/uit water/water warmtepompen.
Volledig zelf aangelegd. Werkt sinds 2015. ik heb een horizontale bron van 300m tyleenslang in de tuin. ook zelf aangelegd.

Het was spotgoedkoop: de vaillants waren ongeveer 3000euro met 3000euro subsidie dus gratis. tyleenslang en "graafmachine bestuurder met graafmachine voor een dag" Was 1000euro.

Toch lees ik dit quatt topic met veel interesse. Mijn cop is rond de 3. Dat is dan in zowel voor/najaar als in de winter. De quatt (maar ook de weheat en nog wat broertjes) doen gemiddeld dus een betere cop.
Dat is wel gaaf.
Tot een paar jaar terug was water/water de holy grail.
Veel kennissen vragen mij om advies (omdat ik nogal een energie hobbyist ben), inmiddels raad ik eerder aan om naar een moderne lucht/water warmtepomp (quatt, maar ook weheat of Adler) te kijken dan naar een water/water oplossing.

NB: jij krijgt dee boel nu op 0.1 graad geregeld omdat je in het modulerende bereik zit. Dan kan dat (heel prettig) want dan hoef je niet aan/uit te schakelen om een bepaald gemiddeld vermogen te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 01-12-2024 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:11
netappie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:47:
[...]

Ik weet niet zeker of dit al genoemd is, maar goede dakisolatie kan een hoop schelen.
Dat gaat meer helpen dan nog grotere radiatoren. Wat er niet uit gaat hoeft er ook niet bij.

Dakisolatie is natuurlijk niet gratis, maar als je het zelf kan doen dan is het een stuk goedkoper ondanks dat er geen subsidie op zit.
Zeker, we hebben er hier voor gekozen om de vloer tussen 1e verdieping en bergzolder te isoleren met Rd 6. Schuine wanden op 1e verdieping zijn geïsoleerd met RD 3 ongeveer. Er komt 'n keer dakisolatie van buitenaf als we ook het dak gaan vervangen. Maar die staat niet bovenaan het lijstje i.v.m. stevige kosten.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
HGBMason schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 15:53:
[...]

Als je radiatoren vervangt zou je ook naar convectoren kunnen kijken. Ik ben erg tevreden over convectoren plus (Arctic) fans. Warmte verspreid zich snel en lagere toevoertemperaturen volstaan.
Welke convectoren heb jij?
Als ik kijk naar een vormgeving die ons beetje aanspreekt kom ik steeds terug bij Jaga, die zijn prijzig.
Idee 2 is dan een reguliere radiator flink groter dan de huidige met 'n Heatfan eronder.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erveetwee
vanquishsdiv schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 15:52:
[...]

Heb je zonnepanelen? Dat maakt wel uit mbt de terugverdientijd.
Dat lees ik vaker. Ben ik het eigenlijk niet mee eens.
Althans, niet als je niet heel veel overproductie hebt t.o.v. van je huidige verbruik wat in veruit de meeste gevallen zo is.

Zonnepanelen hebben een eigen terugverdientijd c.q. rendement die je imho niet moet toerekenen aan je warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stefannn schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:28:
[...]

Yep, ik heb vloerverwarming in de serre, radiatoren in de woonkamer.
Ik heb 2 Vaillant 3kW aan/uit water/water warmtepompen.
Volledig zelf aangelegd. Werkt sinds 2015. ik heb een horizontale bron van 300m tyleenslang in de tuin. ook zelf aangelegd.

Het was spotgoedkoop: de vaillants waren ongeveer 3000euro met 3000euro subsidie dus gratis. tyleenslang en "graafmachine bestuurder met graafmachine voor een dag" Was 1000euro.

Toch lees ik dit quatt topic met veel interesse. Mijn cop is rond de 3. Dat is dan in zowel voor/najaar als in de winter. De quatt (maar ook de wegert en nog wat broertjes) doen gemiddeld dus een betere cop.
Dat is wel gaaf.
Tot een paar jaar terug was water/water de holy grail.
Veel kennissen vragen mij om advies (omdat ik nogal een energie hobbyist ben), inmiddels raad ik eerder aan om naar een moderne lucht/water warmtepomp (quatt, maar ook weheat of Adler) te kijken dan naar een water/water oplossing.

NB: jij krijgt dee boel nu op 0.1 graad geregeld omdat je in het modulerende bereik zit. Dan kan dat (heel prettig) want dan hoef je niet aan/uit te schakelen om een bepaald gemiddeld vermogen te maken.
@TeslaNerd heeft het over de bodemplaatverwarming.
Niet over vloerverwarming 😉. Een "draad" op bodem Quatt die aangaat bij ±5°C.

Zoek bodemplaatverwarming:

Ervaringen met Quatt Deel 2

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Erveetwee schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:52:
[...]

Althans, niet als je niet heel veel overproductie hebt t.o.v. van je huidige verbruik wat in veruit de meeste gevallen zo is.

Zonnepanelen hebben een eigen terugverdientijd c.q. rendement die je imho niet moet toerekenen aan je warmtepomp.
Ja, doordat ik 2500kwh overproductie heb en mijn warmtepomp ongeveer hetzelfde extra zal verbruiken is deze energie heel goedkoop waardoor ik mijn zonnepanelen OF warmtepomp sneller terugverdien.
Zo heb ik er nog niet naar gekeken.

[ Voor 9% gewijzigd door vanquishsdiv op 30-11-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:35:
[...]

Ja, doordat ik 2500kwh overproductie heb en mijn warmtepomp ongeveer hetzelfde extra zal verbruiken is deze energie heel goedkoop waardoor ik mijn zonnepanelen OF warmtepomp sneller terugverdien.
Zo heb ik er nog niet naar gekeken.
Sterker nog: ik heb bij beide nog nooit naar terugverdientijd gekeken.
Deed ik ook nooit bij auto's, fietsen, ovens, inductieplaten, cv, computers, tablets en andere apparaten die ik gewoon nodig, of zin in had.

Wie weet terugverdientijd van de pc of oven? Vertel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:50:
[...]

Sterker nog: ik heb bij beide nog nooit naar terugverdientijd gekeken.
Deed ik ook nooit bij auto's, fietsen, ovens, inductieplaten, cv, computers, tablets en andere apparaten die ik gewoon nodig, of zin in had.

Wie weet terugverdientijd van de pc of oven? Vertel!
Manke vergelijking naar mijn mening, als ik een lpg installatie in mijn auto laat bouwen wil ik ook de terugverdientijd weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dersan schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:04:
[...]

Manke vergelijking naar mijn mening, als ik een lpg installatie in mijn auto laat bouwen wil ik ook de terugverdientijd weten.
Ik vond het belangrijker dat ik wist waar we LPG konden tanken in Duitsland na een backfire.
En waarom mank? Zit jij werkelijk ALLES uit te rekenen?

Vertel: Wat is de terugverdientijd van je pc of oven?
Wat levert dat op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:00
Erveetwee schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:52:
[...]

Hey wel een combinatie natuurlijk. Met wat extra panelen is met salderen een warmtepomp erg aantrekkelijk. Ook wel moeilijk om het los van elkaar te zien.

Ikzelf kijk naar wat ik heb uitgegeven aan maatregelen, en vergelijk de energiekosten die ik nu kwijt ben met wat ik nu kwijt zou zou met het oude gebruik.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uh3NS1Iy0bSmvTQjghiZqBdIOQk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zosWebt06Tj3qyFqOinjPmiH.png?f=fotoalbum_large

Na een maand lang stoken de “schade” kunnen opmaken. Het een en ander uitgeprobeerd wat een COP gaf van 3,5-5 en ik ga komende maand een definitieve stookmethode gebruiken en vasthouden. Dat blijft 2 actieve en 2 inactieve zones met schema’s die elkaar niet in de weg lopen.

Wat wel opvalt is dat onze energiekosten exact evenveel zijn als vorig jaar. Kanttekening hierbij is dat het vorig jaar gemiddeld anderhalve graad warmer was en dat we toen de hele bovenverdieping op een veel lagere temperatuur mee stookte.

Nu doen we dat wel op advies van hier en ondanks dat het qua comfort natuurlijk wel een stuk beter is, vraag ik mij echt af of het nut heeft om op die manier “binnen de schil te verwarmen” en met dat argument boven ook zo warm te houden.

Ja, het is leuk om een hogere efficiëntie uit je warmtepomp te halen, maar als je totale energieverbruik met (bij wijze van) 50% toeneemt, wat heeft het dan voor nut?

Al met al wel dik tevreden. Qua (COP) optimalisatie zal dit hier pas volgende winter gaan plaatsvinden, dus dit seizoen kachelen we rustig zo door. Ik ben er wel echt van onder de indruk hoe weinig gas er met de Quatts in bedrijf nog wordt verbruikt. Als dit zo door blijft gaan, dan denk ik dat ik voor volgende winter de gasaansluiting laat verzegelen en ik het restant op flessengas ga doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:14:
[...]

Ik vond het belangrijker dat ik wist waar we LPG konden tanken in Duitsland na een backfire.
En waarom mank? Zit jij werkelijk ALLES af uit te rekenen?

Vertel: Wat is de terugverdientijd van je pc of oven?
Wat levert dat op?
Op dat soort producten zit geen terugverdientijd. Wel op producten die in de plaats komen van iets anders (warmtepomp) of wanneer je met een investering minder zal uitgeven aan iets wat je al hebt (zonnepanelen vs stroom). Ik denk dat veel consumenten geen warmtepomp zouden aanschaffen wanneer de cv ketel goedkoper blijkt. Of zonnepanelen leggen wanneer ze alleen terugleververgoeding moeten betalen.
Het milieu is een belangrijk onderwerp, maar we blijven Nederlanders.
Dus de vergelijking met pc of oven gaat inderdaad mank...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:28:
[...]

Op dat soort producten zit geen terugverdientijd. Wel op producten die in de plaats komen van iets anders (warmtepomp) of wanneer je met een investering minder zal uitgeven aan iets wat je al hebt (zonnepanelen vs stroom). Ik denk dat veel consumenten geen warmtepomp zouden aanschaffen wanneer de cv ketel goedkoper blijkt. Of zonnepanelen leggen wanneer ze alleen terugleververgoeding moeten betalen.
Het milieu is een belangrijk onderwerp, maar we blijven Nederlanders.
Dus de vergelijking met pc of oven gaat inderdaad mank...
Wat is de terugverdientijd van je cv dan?
Of geldt dat niet omdat hij (zoals hier) in plaats kwam van een andere cv?

Wat word je er beter van?
Woon jij over 15 jaar nog in hetzelfde huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:32:
[...]

Wat is de terugverdientijd van je cv dan?
Of geldt dat niet omdat hij (zoals hier) in plaats kwam van een andere cv?

Wat word je er beter van?
Woon jij over 15 jaar nog in hetzelfde huis?
In het geval van een warmtepomp, zonnepanelen, isolatie, thuisbatterij, etc. word je er inderdaad beter van. Vaste lasten gaan naar beneden zodat je dat geld ergens anders aan kunt uitgeven. Vervangen van een cv door een cv met hoog rendement zou ook een goede investering kunnen zijn.

Ik zie dat je nog een extra vraag hebt gesteld. Of ik over 15 jaar nog in hetzelfde huis woon. Geen idee, wat ik wel weet is dat de investering in deze producten ook bijdraagt aan een stijging van de prijs van je huis. Buiten de tvt nog een extra stimulans. Wat dat betreft geen man overboord wanneer je zelf de tvt niet haalt door verhuizing.

[ Voor 22% gewijzigd door okijokii op 30-11-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:14:
[Afbeelding]

Na een maand lang stoken de “schade” kunnen opmaken. Het een en ander uitgeprobeerd wat een COP gaf van 3,5-5 en ik ga komende maand een definitieve stookmethode gebruiken en vasthouden. Dat blijft 2 actieve en 2 inactieve zones met schema’s die elkaar niet in de weg lopen.

Wat wel opvalt is dat onze energiekosten exact evenveel zijn als vorig jaar. Kanttekening hierbij is dat het vorig jaar gemiddeld anderhalve graad warmer was en dat we toen de hele bovenverdieping op een veel lagere temperatuur mee stookte.

Nu doen we dat wel op advies van hier en ondanks dat het qua comfort natuurlijk wel een stuk beter is, vraag ik mij echt af of het nut heeft om “binnen de schil te verwarmen” en met dat argument boven ook zo warm te houden.

Ja, het is leuk om een hogere efficiëntie uit je warmtepomp te halen, maar als je totale energieverbruik met (bij wijze van) 50% toeneemt, wat heeft het dan voor nut?

Al met al wel dik tevreden. Qua (COP) optimalisatie zal dit hier pas volgende winter gaan plaatsvinden, dus dit seizoen kachelen we rustig zo door. Ik ben er wel echt van onder de indruk hoe weinig gas er met de Quatts in bedrijf nog wordt verbruikt. Als dit zo door blijft gaan, dan denk ik dat ik voor volgende winter de gasaansluiting laat verzegelen en ik het restant op flessengas ga doen.
Ga eens rekenen hoeveel flessen gas je dan nodig hebt, valt flink tegen kwa kosten.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:14:

Nu doen we dat wel op advies van hier en ondanks dat het qua comfort natuurlijk wel een stuk beter is, vraag ik mij echt af of het nut heeft om “binnen de schil te verwarmen” en met dat argument boven ook zo warm te houden.

De kunst is om de warmte die via een omweg in je slaapkamer kwam (het is daar 17graden, buiten is het 4, dus er gaat warmte naar toe) daar via een efficiente verwarming te krijgen. Dat betekent dat de radiator daar bij ons nu een klein beetje open staat (met een deltaT groter dan gemiddeld) waar hij vroeger dicht stond, maar dat de kamer niet of nauwelijks warmer wordt dan voorheen.
Zo hoef ik dus het water beneden niet heter te stoken om de slaapkamer boven om temperatuur te houden.
Zo neemt het verlies niet of nauwelijks toe en krijg je met lage watertemperatuur je huis warm = efficienter.
Als je beneden efficiente vloerverwarming hebt liggen, is de omweg (beneden iets warmer stoken, radiator boven uit) ook al efficient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:38:
[...]

Ga eens rekenen hoeveel flessen gas je dan nodig hebt, valt flink tegen kwa kosten.
Allang gedaan uiteraard en dat valt (vind ik) reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:36:
[...]

In het geval van een warmtepomp, zonnepanelen, isolatie, thuisbatterij, etc. word je er inderdaad beter van. Vaste lasten gaan naar beneden zodat je dat geld ergens anders aan kunt uitgeven. Vervangen van een cv door een cv met hoog rendement zou ook een goede investering kunnen zijn.
Tja, maar dat jij daar kijkt, dwingt mij niet daar ook naar te kijken.
Ik sta daar toch blijkbaar anders in.

Ik kijk er niet naar.
Mag dat? Want ik krijg enkel te horen dat jullie er wel naar kijken.

Dat mag. IK NIET.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
SBL schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:39:
[...]

De kunst is om de warmte die via een omweg in je slaapkamer kwam (het is daar 17graden, buiten is het 4, dus er gaat warmte naar toe) daar via een efficiente verwarming te krijgen. Dat betekent dat de radiator daar bij ons nu een klein beetje open staat (met een deltaT groter dan gemiddeld) waar hij vroeger dicht stond.
Zo hoef ik dus het water beneden niet heter te stoken om de slaapkamer boven om temperatuur te houden.
Zo neemt het verlies niet of nauwelijks toe en krijg je met lage watertemperatuur je huis warm = efficienter.
Als je beneden efficiente vloerverwarming hebt liggen, is de omweg (beneden iets warmer stoken, radiator boven uit) ook al efficient.
Goed punt inderdaad en in die richting ben ik nu aan het klooien. Nadeel is alleen dat wij ook regelmatig de houtkachel aan hebben, en dan stookt de WP niet waardoor boven geen (of weinig) warmte komt. Dus dan moet ik van boven weer een sturende zone maken, zodat de Quatt gaat pompen.

Ik zit er ook over na te denken om een houtkachel te nemen met CV aansluiting. Als je dan toch aan het stoken bent…

Weet alleen niet of ik dat het geld waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:42:
[...]

Tja, maar dat jij daar kijkt, dwingt mij niet daar ook naar te kijken.
Ik sta daar toch blijkbaar anders in.

Ik kijk er niet naar.
Mag dat? Want ik krijg enkel te horen dat jullie er wel naar kijken.

Dat mag. IK NIET.

Friezin in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Je schermt er wel vaak mee dat jouw voorschot enorm gedaald is. In principe hetzelfde, je kunt het geld nu aan iets anders besteden. De één noemt het terugverdientijd, de ander noemt het anders, maar het principe blijft hetzelfde. Je houdt aan het eind van de maand geld over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Erveetwee schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:21:
[...]Welke convectoren heb jij?
Als ik kijk naar een vormgeving die ons beetje aanspreekt kom ik steeds terug bij Jaga, die zijn prijzig.
Idee 2 is dan een reguliere radiator flink groter dan de huidige met 'n Heatfan eronder.
Ik heb Jaga convectoren in de grotere vertrekken. Toen ik ze jaren geleden kocht aangeduid als type Wandmodel Tempo Twin H38 T21. Verschillende lengtes afhankelijk van de benodigde capaciteit. Ik heb ze weggewerkt in bankjes met ruime circulatiemogelijkheden. Ook met de cv ketel alleen als warmtebron was ik daar tevreden over omdat ik met wat lagere temperatuur kon stoken. Nu met de Quatts erbij is de aanvoertemperatuur nog lager (max 50C).
Toen de Quatts geplaatst waren heb ik op of onder enkele convectoren zelfgeknutselde rekjes met Artic (?) ventilatoren bevestigd. Of wel of geen fans veel uitmaakt heb ik niet getest. De circulatie is duidelijk sneller als ze aanstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:40:
[...]

Allang gedaan uiteraard en dat valt (vind ik) reuze mee
Omgerekend ongeveer € 5,- per kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Vannacht de Building 87 modus aangehad.
Quatts bleven "hangen" rond de 750watt continue.
Water temperatuur max 35 graden.
Thermostaat ingesteld op 19.5 (continue).
Water Delta: 5.7
De Quatts kregen op die manier de ruimtes niet meer warm.
Tussen 5 en 8 is de CV bij gesprongen met minimaal gas.
Wat opvalt is de thermostat control setpoint. Deze blijft oplopen, uiteraard omdat het maar niet lukt om de woonkamer op temperatuur te krijgen.
Om 8 uur schakel ik handmatig de Building 87 modus uit.
Beide Quatts gaan vol aan de bak wat resulteert in een overshoot gevolgd door uit.

Vannacht de silent mode maar eens gebruiken.

Ps: om 8 uur gaat ook de DeltaT omhoog. Voor mij een teken dat het afgifte systeem de warmte nog prima kwijt kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEIzRPOZb_6kDvPiGr3v2-Jrr7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bkNwMDYkZaKvMqolXe5oOimI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door CPM op 30-11-2024 22:53 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:46:
[...]

Je schermt er wel vaak mee dat jouw voorschot enorm gedaald is. In principe hetzelfde, je kunt het geld nu aan iets anders besteden. De één noemt het terugverdientijd, de ander noemt het anders, maar het principe blijft hetzelfde. Je houdt aan het eind van de maand geld over
Ach, wanneer iemand advies vraagt, ja.
Waarom niet? Want blijkbaar valt men voor ROI.

Maar dat wil niet zeggen dat dat voor mijzelf de doorslag gaf.
Ook tig keer aangegeven dat voor mij comfort het belangrijkste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:48:
[...]

Omgerekend ongeveer € 5,- per kuub.
Als ik naar de tarieven van onze gasboer kijk, kom ik uit op iets minder dan €3,40 per kuub. Gezien wat er van ons gasverbruik overblijft en wat we aan vastrecht en leverkosten kwijt zijn, dan zouden we erop besparen.

De vraag is alleen of je daarvoor van het gemak van een gasaansluiting af wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:52:
[...]

Ach, wanneer iemand advies vraagt, ja.
Waarom niet? Want blijkbaar valt men voor ROI.

Maar dat wil niet zeggen dat dat voor mijzelf de doorslag gaf.
Ook tig keer aangegeven dat voor mij comfort het belangrijkste was.
Wist je vantevoren dat het comfortabeler zou worden? Maar laat maar, gaat al weer veel te lang over dit onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:54:
[...]

Als ik naar de tarieven van onze gasboer kijk, kom ik uit op iets minder dan €3,40 per kuub. Gezien wat er van ons gasverbruik overblijft en wat we aan vastrecht en leverkosten kwijt zijn, dan zouden we erop besparen.

Dan heb je een hele goedkope gasboer en inderdaad het gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
okijokii schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:56:
[...]

Wist je vantevoren dat het comfortabeler zou worden? Maar laat maar, gaat al weer veel te lang over dit onderwerp.
2x ja:
2x3 uurtjes gas-vvw-verwarmen op 19,5 of verplicht 24/7 verwarmen op die temperatuur vanwege traagheid Quatt: meelezen in dit forum voor aanschaf gaf antwoord al.
Temperatuur kon al snel omhoog. </end>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Gerardwaz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:57:
[...]

Dan heb je een hele goedkope gasboer en inderdaad het gemak.
Is dat zo? Geen idee eigenlijk. Ik reken dan wel met die grote 33kg flessen voor het lassen (of eigenlijk snijden in het geval van propaan). Misschien dat dat ook wat met de prijs doet?

Het gemak is inderdaad wel mijn twijfelpunt nog. Ik haal nu (hooguit) een keer per jaar een fles. Dat worden er dan wel meerdere per jaar natuurlijk… Weet nog niet of dat het me waard is.

[ Voor 10% gewijzigd door VindiGoosh op 30-11-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:08:
[...]

Is dat zo? Geen idee eigenlijk. Ik reken dan wel met die grote 33kg flessen voor het lassen. Misschien dat dat ook wat met de prijs doet?

Het gemak is inderdaad wel mijn twijfelpunt nog. Ik haal nu (hooguit) een keer per jaar een fles. Dat worden er dan wel meer natuurlijk.
Ah ik reken met 10.5 kg a €40,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-09 23:03
okijokii schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:46:
[...]

Lager voorschot zegt zeker ook niet alles. Het gaat immers om de eindafrekening aan de einde van het jaar !

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

CPM schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:51:
Ps: om 8 uur gaat ook de DeltaT omhoog. Voor mij een teken dat het afgifte systeem de warmte nog prima kwijt kan.
[Afbeelding]
Dat je deltaT in de warmtepomp omhoog gaat (om 8uur) als je de Quatts middels de soundslider meer ruimte geeft, komt simpelweg doordat de Quatts dan meer vermogen gaan/mogen leveren.

Of je afgiftesysteem die warmte ook kwijt kan, zie je aan Tr: is de warmte die je Quatts erin hebben gestopt door je afgiftesysteem afgegegeven? Loopt deze Tr (=water in bij HP1) op, dan is het antwoord nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
CPM schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:09:
[...]

Voila, van afgelopen 2 dagen. 23,77kWh met COP 3.6 (vandaag)

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd of de flowrate nog steeds stabiel is na een week draaien met de vervangen onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:11

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:43:
[...]

Goed punt inderdaad en in die richting ben ik nu aan het klooien. Nadeel is alleen dat wij ook regelmatig de houtkachel aan hebben, en dan stookt de WP niet waardoor boven geen (of weinig) warmte komt. Dus dan moet ik van boven weer een sturende zone maken, zodat de Quatt gaat pompen.

Ik zit er ook over na te denken om een houtkachel te nemen met CV aansluiting. Als je dan toch aan het stoken bent…

Weet alleen niet of ik dat het geld waard vind.
Zoals je weet, heb ik twee actieve zones met vrijwel hetzelfde schema. Heeft de een geen warmtevraag, maar de ander wel, neemt die het over en andersom.

Als ik dus in de woonkamer de houtkachel aanzet, neemt de keuken de warmtevraag voor het huis over. Idem, als we in de keuken gaan koken, dan zit daar zo de temperatuur boven de ingestelde temperartuur en is de woonkamer dus weer sturend. Evenzo, als in de keuken de zon binnenkomt.

Nu gaat de keuken na het avondeten naar nachtstand, maar als in de woonkamer de houtkachel aan is en ik heb elders warmte nodig zet ik de keuken weer handmatig op voldoende warmtevraag.

Dat is dus het voordeel van twee actieve zones.

[ Voor 12% gewijzigd door Mickel moen op 01-12-2024 08:15 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mickel moen schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:01:
[...]

Zoals je weet, heb ik twee actieve zones met vrijwel hetzelfde schema. Heeft de een geen warmtevraag, maar de ander wel, neemt die het over en andersom.

Als ik dus in de woonkamer de houtkachel aanzet, neemt de keuken de warmtevraag voor het huis over. Idem, als we in de keuken gaan koken, dan zit daar zo de temperatuur boven de ingestelde temperartuur en is de woonkamer dus weer sturend. Evenzo, als in de keuken de zon binnenkomt.

Nu gaat de keuken na het avondeten naar nachtstand, maar als in de woonkamer de houtkachel aan is en ik heb elders warmte nodig zet ik de keuken weer handmatig op voldoende warmtevraag.

Dat is dus het voordeel van twee actieve zones.
Hoe groot zijn de temperatuurverschillen tussen jouw zones?

Hier is dat 20 beneden en 16,8 boven. Als we boven op een hogere temperatuur gaan stoken, dan gaat daar echt onredelijk veel energie naartoe. Leuk voor een COP van over de 6 maar dat gaat natuurlijk nergens over :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanquishsdiv
Friezin schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:02:
[...]

2x ja:
2x3 uurtjes gas-vvw-verwarmen op 19,5 of verplicht 24/7 verwarmen op die temperatuur vanwege traagheid Quatt: meelezen in dit forum voor aanschaf gaf antwoord al.
Temperatuur kon al snel omhoog. </end>
Comfortabeler wonen kan ook met de CV op gas. Gewoon 24u de thermostaat op 20°C. En als je 's nachts 18°C wilt kan dat ook gewoon. De mogelijkheden zijn eindeloos met gas. Daar heb je geen warmtepomp voor nodig.

Stel dat 1kwh elektriciteit 1,35€ zou kosten en gas ook, dan was ik nooit aan de warmtepomp begonnen. Ik heb namelijk al een apparaat (gas-CV) welke goed functioneert. Dus voor mij is ROI heel belangrijk met dit product. Met mijn fiets weer niet.

Geen mens is hetzelfde. Zo zijn er ook mensen met windmolentjes in de tuin van 2 meter hoog in de tuin en een thuisaccu. Puur om de hobby of duurzaamheidsredenen.

Een nieuw apparaat kopen welke je eigenlijk niet nodig hebt vind ik trouwens niet duurzaam. Is mijn warmtepomp dan wel duurzaam? Ik vind het lastig, maar moet ook toegeven dat ik buiten de ROI toch gelukkig wordt van de pomp, geen idee waarom. Verwonder me elke dag weer dat het huis warm is door dat apparaat. tegen een laag tarief :)

[ Voor 29% gewijzigd door vanquishsdiv op 01-12-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

VindiGoosh schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:24:
[...]

Hoe groot zijn de temperatuurverschillen tussen jouw zones?

Hier is dat 20 beneden en 16,8 boven. Als we boven op een hogere temperatuur gaan stoken, dan gaat daar echt onredelijk veel energie naartoe. Leuk voor een COP van over de 6 maar dat gaat natuurlijk nergens over :P
?

Ik heb zoals gezegd beide ruimtes op exact hetzelfde schema. Dus in instelling geen temperatuurverschil. Wel verliest de keuken meer warmte dan de woonkamer. Op dit moment is het in de woonkamer warmer en is de keuken dus sturend voor het gehele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6avGz_g9FNI_B4Lp3Kgc5yjXaow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFOpcoExSqGWazQ0GFHXSfry.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou zeggen probeer het eens met de twee meest gebruikte ruimtes.

[ Voor 3% gewijzigd door Mickel moen op 01-12-2024 08:40 ]

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Mickel moen schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:27:
[...]

?

Ik heb zoals gezegd beide ruimtes op exact hetzelfde schema. Dus geen temperatuurverschil. Wel verliest de keuken meer warmte dan de woonkamer. Op dit moment is het in de woonkamer warmer en is de keuken dus sturend voor het gehele huis.

[Afbeelding]

Ik zou zeggen probeer het eens met de twee meest gebruikte ruimtes.
Ja oke, maar dan is het helaas geen optie hier. De twee ruimtes die we het meest gebruiken zijn beneden en boven, maar boven warmer stoken dan 17 graden is (nog) geen optie.

Dus dan houdt dat helaas op voor nu. Wellicht als ik alle nieuwe kozijnen erin heb en ons dak opnieuw heb geïsoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Nu online
Hoe is de stabiliteit van jullie CiC trouwens? Ik heb regelmatig (soms 3 weken niet, dan weer eens per 2 dagen) dat de CiC uitvalt en hij geen verbinding maakt met internet.
Vaste LAN verbinding, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Hard reset en alles doet het weer.

Heb al een ticket aangemaakt bij Quatt. Ik denk dat het uitkomt op vervanging van de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Frozen-Bullet schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:45:
Hoe is de stabiliteit van jullie CiC trouwens? Ik heb regelmatig (soms 3 weken niet, dan weer eens per 2 dagen) dat de CiC uitvalt en hij geen verbinding maakt met internet.
Vaste LAN verbinding, dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen. Hard reset en alles doet het weer.

Heb al een ticket aangemaakt bij Quatt. Ik denk dat het uitkomt op vervanging van de CiC.
Hier geen problemen.
Router -> UTP -> Deco1 -> Wifi -> Deco2 -> UTP -> CiC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vanquishsdiv schreef op zondag 1 december 2024 @ 08:25:
[...]

Comfortabeler wonen kan ook met de CV op gas. Gewoon 24u de thermostaat op 20°C. En als je 's nachts 18°C wilt kan dat ook gewoon. De mogelijkheden zijn eindeloos met gas. Daar heb je geen warmtepomp voor nodig.

Stel dat 1kwh elektriciteit 1,35€ zou kosten en gas ook, dan was ik nooit aan de warmtepomp begonnen. Ik heb namelijk al een apparaat (gas-CV) welke goed functioneert. Dus voor mij is ROI heel belangrijk met dit product. Met mijn fiets weer niet.

Geen mens is hetzelfde. Zo zijn er ook mensen met windmolentjes in de tuin van 2 meter hoog in de tuin en een thuisaccu. Puur om de hobby of duurzaamheidsredenen.

Een nieuw apparaat kopen welke je eigenlijk niet nodig hebt vind ik trouwens niet duurzaam. Is mijn warmtepomp dan wel duurzaam? Ik vind het lastig, maar moet ook toegeven dat ik buiten de ROI toch gelukkig wordt van de pomp, geen idee waarom. Verwonder me elke dag weer dat het huis warm is door dat apparaat. tegen een laag tarief :)
Die 2x3 uurtjes stoken was nadat mijn 3jarig contract afliep....
En Essent ruim €600 per maand afschreef (verbruik was dat jaar 1200m3).
Dus 24/7 20°C kon wel, maar als wanbetaler :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Nu online
VindiGoosh schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:02:
[...]

Hier geen problemen.
Router -> UTP -> Deco1 -> Wifi -> Deco2 -> UTP -> CiC
Hier Router -> switch -> CiC. Dus volledig bedraad.

Probleem speelt al een paar maanden, dus denk dat het nu wel tijd wordt voor een monteur 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frozen-Bullet schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:12:
[...]

Probleem speelt al een paar maanden, dus denk dat het nu wel tijd wordt voor een monteur 😅
Dit moet bij Quatt zelf ook al opgevallen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickel moen

Mickel moen

mickelmoen.nl

Frozen-Bullet schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:12:
[...]

Ik heb de CIC zowel bedraad, maar ook via WiFi actief. Is dat een optie?

Ik veronderstel dat bedraad leidend is, maar daar heb ik verder geen verstand van.

[ Voor 11% gewijzigd door Mickel moen op 01-12-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:03:
[...]

Die 2x3 uurtjes stoken was nadat mijn 3jarig contract afliep....
En Essent ruim €600 per maand afschreef (verbruik was dat jaar 1200m3).
Dus 24/7 20°C kon wel, maar als wanbetaler :-(
Ik dacht dat je alleen maar naar comfort keek. Of zijn de kosten nu toch wel belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
s020506 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:20:
[...]

Ik dacht dat je alleen maar naar comfort keek. Of zijn de kosten nu toch wel belangrijk?
Rare opmerking.
Hiervoor stookte ik comfortabel 2500m3.
Maar bruin moet het wel kunnen trekken.
Oorlog is onzekere factor

(Ps, was niet lang ervoor 1-verdiener geworden: dan is het eerst uitzoeken wat kan en wat niet)

[ Voor 16% gewijzigd door Friezin op 01-12-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
Friezin schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:32:
[...]

Rare opmerking.
Hiervoor stookte ik comfortabel 2500m3.
Maar bruin moet het wel kunnen trekken.
Oorlog is onzekere factor

(Ps, was niet lang ervoor 1-verdiener geworden: dan is het eerst uitzoeken wat kan en wat niet)
Dan heb je dus wel degelijk naar de terugverdientijd gekeken. Alleen gebruikte jij zoveel gas en nu zo weinig dat die terugverdientijd heel kort is. Bijna een no-brainer. Geldt voor mij ook hoor, voor 1600 pieken een warmtepomp aan de muur, hoef je niet lang aan te rekenen om te bedenken dat je die er met een paar jaar uit hebt.

Voor veel mensen is het verbruik veel lager en is de Quatt nu duurder, dan kan ik me voorstellen dat je er aan wilt rekenen voor je een paar duizend euro uitgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
s020506 schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:52:
[...]

Dan heb je dus wel degelijk naar de terugverdientijd gekeken. Alleen gebruikte jij zoveel gas en nu zo weinig dat die terugverdientijd heel kort is. Bijna een no-brainer. Geldt voor mij ook hoor, voor 1600 pieken een warmtepomp aan de muur, hoef je niet lang aan te rekenen om te bedenken dat je die er met een paar jaar uit hebt.

Voor veel mensen is het verbruik veel lager en is de Quatt nu duurder, dan kan ik me voorstellen dat je er aan wilt rekenen voor je een paar duizend euro uitgeeft.
Hoe kom je erbij dat ik naar terugverdientijd keek?

Ik kijk daar niet naar, ook nooit naar gekeken.
Kijken naar de kosten en genot wat je hebt van iets, heeft niks te maken met terugverdientijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VindiGoosh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDZSN39F4K9_YHLjGWtq6CzUDcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAfYihquMmv3cyEJbZNcq91n.jpg?f=fotoalbum_large

Als die COP nou niet meer omhoog gaat…

Lol :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:39
@s020506 @Friezin @vanquishsdiv @okijokii @Dersan

Over terugverdientijd, ROI en daarmee rendabel gesproken.

https://nieuwspaal.nl/wat...schap-niet-meer-rendabel/

Klaar nu? 🤣🤣

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
De elektriciteit die de warmtepomp ingaat is niet altijd afkomstig uit hernieuwbare bron en de prijs ervan is nog regelmatig afhankelijk van die van gas.

Maar, zelfs als de stroom 100% door gas wordt opgewekt en er in het transport naar de warmtepomp gauw 30% verloren gaat, is de eindstand met een warmtepomp behoorlijk positief; er is veel minder gas nodig om de huizen te verwarmen.

Voor mij persoonlijk is het al een makkelijke beslissing zonder echt te rekenen met terugverdienen; behoorlijke vermindering van je fossiele energieverbruik, het energielabel van je woning maakt een flinke sprong, de waarde idem en de maandlasten gaan omlaag. Wat mij betreft mag men wel wat meer pushen op de hybride pompen, in plaats van (zoals nu) weer de subsidie op relatief kleine pompen verlagen. Juist die kleintjes kunnen relatief makkelijk een grote slag slaan in vermindering van gasverbruik.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze doen maar. Vijver van 50.000 liter en regenput van 5.000 voorzien exact in mijn jaarverbruik 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
HGBMason schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:48:
[...]

Ik heb Jaga convectoren in de grotere vertrekken. Toen ik ze jaren geleden kocht aangeduid als type Wandmodel Tempo Twin H38 T21.
Top. Dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erveetwee
VindiGoosh schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 22:54:
[...]

Help me deze s begrijpen.
Vaste kosten gasaansluiting bij een verbruik onder de 500 kuub per jaar is hoeveel? Iets van 180 euro per jaar?

Meerkosten gas in fles is 2 euro per kuub?
Dus is interessant als je echt heel flink onder de 90 kuub gas per jaar blijft, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Erveetwee schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:59:
[...]

Vaste kosten gasaansluiting bij een verbruik onder de 500 kuub per jaar is hoeveel? Iets van 180 euro per jaar?

Dus is interessant als je echt heel flink onder de 90 kuub gas per jaar blijft, toch?
Wij zitten (vooralsnog) op 9m2 per maand. Maar onze vaste kosten voor gas had ik een heel stuk hoger ingeschat dan die €180,- die jij noemt.

Waar haal jij die informatie vandaan? Als ik kijk bij ons nieuwe energiecontract, dan zijn de vaste kosten een heel stuk hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Erveetwee schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:59:
[...]

en @VindiGoosh

Ik weet het niet meer helemaal precies,
Maar ik had dat al eens uitgerekend en meen dat toen ook bleek dat flessengas 30% minder energie per m3 heeft.

En dan moet je ook nog branders van gasfornuis en Cv ketel aanpassen naar propaan.

Ik zit nu op 73m3 gas/jaar maar heb er vanaf gezien.
Ik beschouw die 180euro/jaar maar als een "backup verzekering"
edit: @VindiGoosh a, ik geloof dat dat in 2025 inderdaad nog wat duurder is

Ik gebruik enkel nog gas voor koken: mooi 6pit SMEG fornuis waar ik aan gehecht ben.
En ik heb nog een gashaard in de woonkamer: Kwa warmte is die behalve op de "diepvries dagen" niet meer nodig maar het is af en toe wel gezellig.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefannn op 01-12-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:15:
[...]

Wij zitten (vooralsnog) op 9m2 per maand. Maar onze vaste kosten voor gas had ik een heel stuk hoger ingeschat dan die €180,- die jij noemt.

Waar haal jij die informatie vandaan? Als ik kijk bij ons nieuwe energiecontract, dan zijn de vaste kosten een heel stuk hoger
Zit hem in de netbeheerkosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-FbqM2XX9_GD7AIj8de6aPXpKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5UnczSQHjiXwAXXKxD0JAOq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
Stefannn schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:22:
[...]

en @VindiGoosh

Ik weet het niet meer helemaal precies,
Maar ik had dat al eens uitgerekend en meen dat toen ook bleek dat flessengas 30% minder energie per m3 heeft.

En dan moet je ook nog branders van gasfornuis en Cv ketel aanpassen naar propaan.

Ik zit nu op 73m3 gas/jaar maar heb er vanaf gezien.
Ik beschouw die 180euro/jaar maar als een "backup verzekering"

Ik gebruik enkel nog gas voor koken: mooi 6pit SMEG fornuis waar ik aan gehecht ben.
En ik heb nog een gashaard in de woonkamer: Kwa warmte is die behalve op de "diepvries dagen" niet meer nodig maar het is af en toe wel gezellig.
Heb je helemaal gelijk in en met name om het gemak van een gasaansluiting twijfel ik nog om het op deze manier te doen.

Ombouwsetjes heb ik al liggen.

Misschien dat ik toch bij mijn eerste plan moet blijven: eerst FE en daarna de CV achter kleppen op flessengas als backup zoals ik een aantal maanden geleden beschreef.

Moet eerlijk bekennen dat dit waarschijnlijk een kwestie van te snel willen is bij mij :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:25:
[...]

Zit hem in de netbeheerkosten:
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen.

Dan mag ik wel even gaan bellen met mijn energieleverancier.

Waarom word je altijd linksom of rechtsom genaaid!? :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozen-Bullet
  • Nu online
Friezin schreef op zondag 1 december 2024 @ 09:13:
[...]

Dit moet bij Quatt zelf ook al opgevallen zijn.
Ja, zij kunnen net wat meer zien inderdaad. Maar ze geven constant aan: kijk het nog maar even aan, we zien de afgelopen x dagen geen disconnects..

Maarja, hij zou überhaupt niet moeten disconnecten natuurlijk.

Ik heb al gevraagd of ze de CiC niet gewoon kunnen vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:16
@jj85 @VindiGoosh
Even goed kijken of dat echt alle vaste kosten zijn van de gasaansluiting.
Zie ook: https://www.consuwijzer.n...aansluittarief-meettarief

Ik had tot ~ 1 jaar geleden gas van Essent, mijn vaste kosten bestonden toen uit een “capaciteitstafief” (dat betaal je aan je energieleverancier maar gaat naar de netbeheerder) en “leveringskosten” (dat gaat naar Essent).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jj85
VindiGoosh schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:18:
[Afbeelding]

Als die COP nou niet meer omhoog gaat…

Lol :+
Dat werkt als een trein. Hier zelfs zo goed dat ik (met tegenzin) de fans uitgeschakeld heb.
We wonen hier sinds augustus. Kwam er te laat achter dat het cv-systeem bestaat uit 4 loops (2 boven en 2 beneden). Met in elke loop 2 of 3 radiatoren. Dus 4 1-pijps systemen. Maar in een aantal zit nu een 2-pijps ventiel |:( Dus kan ze niet goed waterzijdig inregelen.
Dus om iets warmte over te houden bij de laatste convectoren moet ik bij de eerste convectoren de fans voorlopig uitschakelen -O-

Dus tzt maar eens de ventielen gaan vervangen door een 1-pijps variant. Over terugverdientijd moet ik nu vooral niet gaan nadenken ;)

Hier ook nog twee convectoren erbij geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1gczWj31VG5wZX8QSDIEzp0Kpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyO0tyTpUK5r7ILFonohmSBO.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 161 ... 280 Laatste

Let op:
op heel tweakers zijn referrals niet toegestaan; hier dus ook niet. Hengelen naar referrals doen we ook niet aan.

Ook mensen zonder Quatt zijn in dit topic welkom en kunnen waardevolle informatie hebben voor (toekomstige) Quatt gebruikers en overige bezoekers van dit topic. We willen dus geen reacties meer zien zoals: "wat doe je hier, je hebt geen quatt." Als je denkt dat iemand aan het trollen is, of zich op een andere manier misdraagt, maak je een Topic Report aan en dan lossen de mods het op en ga je dus niet zelf reageren. Veder hebben we respect voor elkaars mening en/of keuzes en houden we het vriendelijk.