Ik heb geen quatt, ik lees uit interesse.
I
@Stefannn bedankt voor je bijdrage. Ik heb de tijd genomen om te antwoorden.
Quatt vindt zelf x aantal pendelbewegingen per 24 uur volkomen aanvaardbaar en ziet dat dus niet als een probleem, we hebben dus voor mijn gevoel tegengestelde belangen. Het is denk ik geen toeval dat je de pendelbewegingen in de Quatt app. niet ziet. Maar misschien kan je het ook anders bekijken, het zijn vooral "Tweakers" die op dat pendelen letten. Maar het klopt, dat ik daar met alleen de CV-ketel nooit op heb gelet. Maar inclusief subsidie betaalde ik (de belastingbetaler) voor de Quatt tussen de € 5000 en €6000, het is de subsidie die de inverstering enigzins rendabel maakt.
Veel fabrikanten en installatuers willen inderdaad een buffervat plaatsen maar 50 liter maar voor een daadwerkenlijk "pendelprobleem" is die inhoud inderdaad te klein. Een groot buffervat is weer niet efficiënt en kan ik niet goed kwijt. Ik heb juist voor de Quatt gekozen omdat een buffervat niet nodig zou zijn, de pomp zou voldoende terug kunnen moduleren en de CIC zal het allemaal zelf regelen. Ik moet wel eerlijk bekenen dat de verkoper van Quatt ons LTV-radiatoren aanrade en er de kans was dat met gewone radiatoren niet alles optimaal zal werken. Maar voor mijn gevoel verklein ik dan juist het volume van je systeem, wij hebben gekozen om o.a. ventilatoren onder onze grote T33, in de woonkamer te zetten daar kan ik dus wat volume in kwijt. Mogenlijk moeten we ook boven ventialatoren plaatsen, maar eigenlijk is het wel fijn als het daar wat koeler is. Ik heb niet voldoende inzicht in hoeverre het ontbreken daarvan dat van invloed is op het pendelen kan zijn misschien kan je daar iets over zeggen. Het is natuurlijk wel te verwachten dat het rendement nog iets omhoog gaat.
Belangrijke informatie krijg je van Quatt niet automatisch, van elke andere waterpomp (neem ik aan) staat de "stooklijn" in het menu. Bij Quatt kan je niks nagaan en je kan bijna niks zelf instellen.Via Tweakers moet je uitvinden dat de monteurs je stookgrens en je warmteverlies (Is dat hetzelfde als je maximale heating power?) in de CIC zetten. Toevallig weet ik dat Quatt ons huis in hoogste (er waren er drie) categorie heeft ingedeeld.
Net mijn opgevraagde waarden teruggevonden in mijn spam. Ik moet zelf nog nagaan wat deze precies betekenen, mijn stookgrens staat op 17 graden ingegesteld en dit zal wel kloppen. In het vroege stookseizoen zet ik de thermostaat op 19 graden zodat deze niet in de standby gaat. Bij 19 graden verwarmt deze dus nog niet. De Maximale Heatingpower waarde 6,5 kW zegt mij nu nog niet zoveel. Later maar eens verder kijken of bijstelling nodig is. Maar het wel prettig om te weten hoe Quatt de situatie heeft ingeschat.
Te goede isolatie” bestaat niet echt.
Een quatt moduleert (en dat is dus al geavanceerder dan mijn aan/uit systeem), maar heeft een ondergrens waar je op een aan/uit regime zit.
Die ondergrens ga je altijd een keer zien. Dat wordt niet “erger” met betere isolatie, met betere isolatie verschuift enkel de periode waarin je in het “aan/uit” regime zit alleen meer naar de winter.
Mijn probleem is inderdaad niet dat mijn wp geen lange runs kan maken, mijn "probleem" is dat deze dat (nog) niet zo vaak doet en de vraag is dus waarom. Ik geef inderdaad aan dat ik denk dat dit het gevolg van het extra isoleren is (te veel isolatie) waardoor je langer in het seizoen last van het pendelen hebt. Dat ik eind november nog met dit probleem zou kampen, de overige isolatie uit 1993, dat had ik niet verwacht. Ik bedoel dus hetzelfde als jij en vindt het alleen maar prettig om te horen dat dit een mogelijkheid is. En natuurlijk bestaat er niet daadwerkenlijk zoiets als te veel isolatie, mogenlijk druk ik mij verkeerd uit, maar je wil wel dat pendelen voorkomen want dat is inderdaad niet zo goed voor je pomp.
Dat het huis vaak minder warmte nodig heeft als de ondergrens van het vermogen dat klopt, ik verwacht dus ook als het kouder wordt het beter zal gaan en eigenlijk is dat wat je ook in de praktijk ziet. Misschien kan ik door waterzijdig inregelen de ondergrens nog iets verlagen. Misschien helpt het als het warmteverlies iets naar beneden wordt bijgesteld het is een kwestie van uitdokteren en misschien valt het gewoon niet te verhelpen. Maar er spelen naar mijn indruk meer factoren, die ik dus probeer te indentificeren. Met een zeer wisselend beeld is dat best lastig. De ene dag denk ik het gaat top, de ander dag denk ik wat is hier aan de hand, het is iets waar ik rustig voor moet gaan zitten.
Opwarming over een run is: “warmtecapaciteit x delta T”, dus om langere runs te maken moet je ofwel grotere warmte capaciteit hebben danwel hogere delta T.
Volgens mij ligt de delta T van een Quatt min of meer vast en moet die ongeveer 5 zijn. Hoe ik daar bij kom, dat weet ik niet zo snel maar zal wel in de handleiding staan. Ik zal in het uiterste geval om pendelen te voorkomen het dus inderdaad in een grotere warmtecapaciteit moeten zoeken en dan kan ik vloerverwarming overwegen als we gaan de benedenverdieping gaan renoveren. Het voordeel van vloerverwarming is dat je beter de warmte kan bufferen, wat jij volgens mij ook doet, je pomp staat maar de helft van de dag aan. Maar buffer jij ook met je radiatoren? Ik merk soms wel comfortverschil als de wp wel of niet aanstaat.
Meer simpele manier om langere runs te maken is de hysterese vergroten.
Het water op 0.1graad nauwkeurig regelen is onzin. Dat kan makkelijk naar 1 of zelfs 3 graden.
Ik weet 100% zeker dat dat gaat (ik stook mijn huis met een aan/uit warmtepomp die maar 1 run per dag maakt). Maar….. ik heb het idee dat je die hysterese niet kan instellen.
Ik heb geen quatt, dus weet het niet…
Maar “grotere hysterese” is de sleutel tot langere runs als je geen grote verbouwing wil doen.
[quote]
Bij Quatt kan je bijna niks rechtstreeks instellen zelfs niet je "stooklijn". De CIC van de Quatt gebruikt zelf een PID-regeling en ze adviseren zelf de T6 met een wat ruimere hysterese. Ik weet niet precies hoe een andere wp wordt aangestuurd. In de praktijk zie je dat de T6 niet iedereen bevalt maar er zijn ook veel tevreden gebruikers. De Tado (V3+) die je kan instellen met stapjes van 0,1 maar in de praktijk maak ik daar maar beperkt gebruik van (in het voorseizoen te weinig warmteverlies) overdag staat de thermostaat bij mij dan ook altijd constant. Toch is dat de periode waarin de wp het meeste pendelt. De zon (op de wp buiten) en zoninval (de temperatuur binnen) spelen daarin een rol. Daarnaast heb ik ook veel last van wind. Het is geen toeval dat we dit jaar voor hr++ glas hebben gekozen met roosters die minder windgevoelig zijn. Ik vraag mij af of de temperatuurverschillen in huis niet groter zullen worden als ik een thermostaat met een ruime hysterese zou nemen. Persoonlijk verkies is de Tado V3+ op dit moment boven de T6, en dat ik deze gratis heb gekregen is natuurlijk mooi meegenomen. Het schijnt dat Quatt ook zelf bezig is met het ontwikkelen van een thermostaat dus misschien moet ik daar op wachten. Doorgewinterde Tweakers kunnen met bijv. home assistent een en ander corrigeren maar ik kan dat dus niet en roeien met de riemen die ik heb.
Het door mij gebruikte schema leverde niet daadwerkenlijk problemen op, de onderstaande lange run is met dat schema. Je ziet o.a. het effect van het opkomen van de zon, het wordt warmer buiten en het moment dat je gaat koken. Na etentijd zeg maar 18.00 loopt de temperatuur op om 22.30 weer af te bouwen. Automatisch heb je dan een kleine warmtebuffer gecrëerd waardoor de wp de eerste uren in de nacht niet aangaat. Deze methode werkt minder goed als het buiten te koud is geworden. Ook loopt het schema soms iets achter door de defrosts en is nachtverlaging minder wensenlijk. Maar de huidige ingestelde temperatuur 20,5 vind ik in de nacht best warm dus ik weet niet of dat een blijvertje is.
Begin november met schema
Door nu (even) een constante temperatuur in te stellen kan ik beter andere factoren die mogenlijk spelen indentificeren. Mijn schema is naar mijn oordeel dus niet de oorzaak van eventuele pendelproblemen en de Tado V3+ zie ik ook niet als hoofdverdachte, hoewel het snel willen schakelen wel een rol in het geheel speelt. Ik zie vooral het na isoleren (dat bedoel ik met te goede isolatie) als hoofdverdachte van het "pendelprobleem" en ik ben er van overtuigd dat als het kouder wordt beter gaat. Maar omdat het voor- en naseizoen relatief lang duurt verdient dat pendelen wel aandacht.
Ondertussen blijkt uit mijn analyse dat als de buitentemperatuur vrij constant is en de binnentemperatuur ook, de wp gaat pendelen. Het verschil tussen beide blijft dan gelijk en met die waarde stuurt de CIC zoals ik begrepen heb, mee. En nu snap ik nog beter wat @Mickel moen doet met zijn Tado-schema door in kleine stapjes te verhogen, de wp wordt dan altijd aangejaagd, er is dan automatisch een oplopend verschil tussen binnen en buitentemperatuur en van het hier genoemde "probleem" heb je dan nooit last. Op die manier bereikt hij met de Quatt langere runs. En hoe groot de stapjes precies moeten zijn daar kan je over discussiëren maar ik heb wel proefondervindelijk ondervonden dat bij te grote stapjes eerder het gas aangaat (omdat de gewenste temperatuur niet binnen de verwachte tijd wordt gehaald) Mijn indruk is dat we het hier specifiek over de regeling van Quatt hebben.
Zelf gebruikt(e) ik de kleine stapjes ook om de temperatuur te stuiten, je krijgt dan een gecontroleerde daling als je nachtverlaging toepast en een gecontroleerde opbouw naar de ochtend. Mijn indruk is dat het beter werkt de grotere stappen 0,5 graden en de ruimere hypertese van de T6. Maar andersom werken die gelijdelijke stapjes ook goed, ik zie als de buitentemperatuur gelijdenlijk stijgt dat ik dan krijg een mooie lange run krijg. Maar in mijn situatie stijgt buitentemperatuur vaak geleidenlijk en laat het temperatuurverloop een grillig beeld zien. Ik vond het geruststellend om te horen dat bij een forumlid het beeld vergelijkbaar is, het is dus niet uitzonderlijk. Van andere mensen geen reactie op het temperatuurverloop gehad.
Wat mij opviel, jij praat over het verhogen van je watertemperatuur met 0,1 graden maar die aaname klopt niet en zo'n kleine verhoging heeft natuurlijk weinig zin. Quatt stuurt niet rechtstreeks de watertemperatuur via een lineair verband, hij berekent wat deze moet zijn en kijkt o.a naar het verschil in temperatuur binnen en buiten. Omdat Quatt geen "gewone" WAR-regeling gebruikt ofwel
stooklijn werkt het bij Quatt allemaal net even anders en hoe het precies werkt dat weet ik niet, maar ik weet dus wel dat ze een extra parameter gebruiken, de binnentemperatuur. Er zijn enkele thermostaten zoals de Everhome die de Quatt wel rechtstreeks de watertemperatuur aansturen omdat deze bepaalde informatie niet aan de CIC doorgeeft.
[
Voor 100% gewijzigd door
WAF1 op 02-12-2024 02:12
]
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.