Wie bepaald de rekensom hier dan? Want mijn verbinding gaat over 90% glasvezel richting het internet, dat er meer coax in de grond ligt dan glasvezel is voor mij niet interessant.
Glasvezel is niet gelijk aan symmetrische snelheden, dat is vooral de perceptie omdat het zo geleverd wordt. Maar Coax kan ook symmetrisch alleen dan heb je het over verbindindingen van 50/50 of 100/100, het is gewoon een kwestie van hoe richt je je netwerk in bij Coax en wat geef je prioriteit. Lage latency is ook niet per definitie enkel via glasvezel, ik vind 11ms wat ik bij Ziggo heb ook laag, wil niet zeggen dat glasvezel niet lager kan, haalde daar destijds rond de 5ms.
jadjong schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 10:51:
[...]
Inderdaad een fiber van 100 kilometer en daarna een coax van 0.5 kilometer. Alleen wordt die fiber gedeeld met minimaal 1000 huishoudens, dus we hebben het nu over 100 kilometer fiber en 500 kilometer coax.....
Klopt, ik mis je punt, hoe is dat relevant voor de verbinding die je afneemt? De verbinding die Ziggo beloofd en die je afneemt gaat dan nogsteeds over 90% glasvezel en 5 - 10% coax (getallen zijn fictief voor de duidelijkheid)
Moet het er helaas ook even bijzeggen dat deze hele discussie wmb. Niet heel relevant is of ze het glasvezel-kabel, HFC (Hybrid fiber Coax), of simpelweg coax. De redenering vind ik vooral belangrijk want het is niet zo dat we iets perse moeten noemen naar z’n zwakste schakel, we noemen een computer ook niet een Hardeschijf of een auto uitlaat oid. Feitelijk is glasvezel-kabel volgens mij gewoon goed, dat het de indruk wekt bij veel mensen dat het dan glasvezel is, is volgens mij vooral kennisgap aan de zijde van deze mensen.
Verder wel benieuwd wat de rechter er van gaat vinden, ik dacht dat ze in het verleden al eens hadden gezegd dat Ziggo dit mocht blijven gebruiken, maar dit zal ik dan wel verkeerd hebben en/of ze hebben nu andere redenen waarom ze denken dat het niet mag.
Wild Chocolate schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:07:
[...]
Als ik je goed begrijp, zeg je: Je zou over glasvezel dezelfde specs (=vooral lagere upload...) kunnen leveren als Ziggo over coax doet? Maar zijn er ook aanbieders die dat doen? (Ziggo zelf? maar de concurrentie toch niet?)
Maar de vraag is volgens mij: Kan Ziggo dezelfde specs leveren als FttH, over dat laatste stuk coax? Voor zover ik weet is het antwoord daarop nog steeds een volmondig "Nee!"
Er worden wel over glasvezel non synchrone verbindingen geleverd, niet in Nederland voor zover ik weet, maar in Zweden bijv. Wel. Maar daarbij de Specs bepalen toch niet de benaming? Dat is ook deels een keuze aan hoe richt je je netwerk in.
[
Voor 18% gewijzigd door
SirMemeAlot op 28-02-2026 12:56
]