XGS-PON is symmetrisch, 10Gb up en down.RobertMe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:34:
[...]
De technische mogelijkheden zijn niet hetzelfde... XGS-PON levert upstream een 10x zo hoge snelheid (10Gbit/s in totaal vs 1Gbit/s in totaal).
85-204 Mhz is nog steeds bedoeld om gebruikt te worden voor de upload echter is nog niet het hele netwerk gereed hiervoor. Het zijn met name oude diplexfilters die roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor die allemaal vervangen zijn door "high-split" diplexfilters. De huidige gaan maar tot 85 Mhz en zijn daardoor niet bruikbaar hiervoor.Roetzen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:28:
[...]
Dat kan dan wel zo zijn maar het feit blijft dat Ziggo er kennelijk voor kiest die capaciteit niet uit te breiden. Met het inmiddels geruime tijd geleden vrijgemaakte frequentie gebied van 85-204 MHz is nog nauwelijks iets gedaan dus ook binnen DOCSIS 3.1 is die ruimte er wel degelijk. Dat laten liggen is een keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door Jay-B op 22-10-2025 21:17 ]
Ya don't say
@RobertMe waar las jij over 1000Mbps upload per wijknet dat is met 85-204 Mhz erbij?
De capaciteit van het huidige OFDMA-kanaal van ~15 MHz breed is circa 100 Mbps op 1024-QAM (IUC 9). In sommige wijknetten is al een tweede OFDMA-kanaal toegevoegd (na de ATDMA-kanalen) om extra capaciteit te creëren. De totale upstream-capaciteit van ~220 of ~320 Mbps geldt inderdaad voor het hele wijknet van 500 modems.
Als ik naar de start post kijk, toevallig mijn startpost uit mijn tijd als Ziggo klant. Deze heb ik geschreven met kennis vanuit en navraag binnen de de ziggo community kom ik tot de volgende waarden.
Vandaag de dag:
Er zijn twee OFDMA kanalen:
15~30 MHz OFDMA1 15Mhz 100Mbps upload
65~85 MHz OFDMA2 20Mhz 133Mbps upload
&
35~62 MHz ATDMA 27Mhz 122 Mbps upload
Toekomst:
85-204 Mhz OFDMA x 119Mhz 800Mbps upload
Het hangt erg af van de modulatie IUC's wat mogelijk is, het blijft een theoretische benadering. Je hebt dan bij benadering maximaal 320-350Mbps per wijk vandaag de dag.
De capaciteit van het huidige OFDMA-kanaal van ~15 MHz breed is circa 100 Mbps op 1024-QAM (IUC 9). In sommige wijknetten is al een tweede OFDMA-kanaal toegevoegd (na de ATDMA-kanalen) om extra capaciteit te creëren. De totale upstream-capaciteit van ~220 of ~320 Mbps geldt inderdaad voor het hele wijknet van 500 modems.
Als ik naar de start post kijk, toevallig mijn startpost uit mijn tijd als Ziggo klant. Deze heb ik geschreven met kennis vanuit en navraag binnen de de ziggo community kom ik tot de volgende waarden.
Vandaag de dag:
Er zijn twee OFDMA kanalen:
15~30 MHz OFDMA1 15Mhz 100Mbps upload
65~85 MHz OFDMA2 20Mhz 133Mbps upload
&
35~62 MHz ATDMA 27Mhz 122 Mbps upload
Toekomst:
85-204 Mhz OFDMA x 119Mhz 800Mbps upload
Het hangt erg af van de modulatie IUC's wat mogelijk is, het blijft een theoretische benadering. Je hebt dan bij benadering maximaal 320-350Mbps per wijk vandaag de dag.
[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 22-10-2025 21:40 ]
Bijzonder he, dat de FM band al jaren leeg is maar deze ruimte nog niet opnieuw is ingezet? Of kan dit alleen per CMTS/wijknode en wachten ze op financiële afschrijving van apparatuur?Jay-B schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
85-204 Mhz is nog steeds bedoeld om gebruikt te worden voor de upload echter is nog niet het hele netwerk gereed hiervoor. Het zijn met name oude diplexfilters die roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor die allemaal vervangen zijn door "high-split" diplexfilters. De huidige gaan maar tot 85 Mhz en zijn daardoor niet bruikbaar hiervoor.
Je zou wijken waarvan je weet dat de diplexfilters vervangen zijn toch willen omzetten? Dat geeft commercieel ook weer een boost omdat je dan een hogere upload kan bieden. Dan kan je in de postcode check ook gerichte aanbiedingen doen voor abonnementen met een hogere upload. (Net zoals KPN wijken heeft met AON maximaal 1Gbps en wijken met XGS-PON met 4Gbps.)
Na jarenlang gekeken te kunnen hebben zia Ziggo Go met mijn 2023 Ziggo username/password is dit sinds kort geblokkeerd.
Het lijkt er dus op dat ze inactieve accounts uiteindelijk wel blokkeren. Nu dus maar mijn 2024 accountgegevens gebruikt, die werken nog wel
Het lijkt er dus op dat ze inactieve accounts uiteindelijk wel blokkeren. Nu dus maar mijn 2024 accountgegevens gebruikt, die werken nog wel
Bizar die van mij werken ook nog, ik heb dit nooit geweten, tnx!Wolly schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:54:
Na jarenlang gekeken te kunnen hebben zia Ziggo Go met mijn 2023 Ziggo username/password is dit sinds kort geblokkeerd.
Hier draait het odfma upstream kanaal vanaf 98mhz tot 112mhz.. Dan zou er toch al een goede diplexer in hangen?Jay-B schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
85-204 Mhz is nog steeds bedoeld om gebruikt te worden voor de upload echter is nog niet het hele netwerk gereed hiervoor. Het zijn met name oude diplexfilters die roet in het eten gooien. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor die allemaal vervangen zijn door "high-split" diplexfilters. De huidige gaan maar tot 85 Mhz en zijn daardoor niet bruikbaar hiervoor.
404 Signature not found
Ik heb gezien hoe de filters in de straatkastjes vervangen worden. Het zijn insteekeenheden het kost niet meer dan een paar seconden. En nee de upload doorlaat gaat niet tot 85 MHz, maar tot 65 MHz. De doorlaat van de downlink band begint bij 85 MHz. Het stuk daartussen is de guard band. De middenberm zeg maar. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat bijna alle filters wel vervangen zijn inmiddels.Jay-B schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:11:
[...]
Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor die allemaal vervangen zijn door "high-split" diplexfilters. De huidige gaan maar tot 85 Mhz en zijn daardoor niet bruikbaar hiervoor.
@stormfly Daar waar OFMDA 2 in gebruik is zijn de filters dus al vervangen want 65-85 MHz is bij de oude filters de guard band en die wordt niet of niet volledig doorgelaten.
@SMSfreakie Precies!👍
[ Voor 12% gewijzigd door Roetzen op 23-10-2025 00:12 ]
Heb je daar een screenshot van?SMSfreakie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:54:
[...]
Hier draait het odfma upstream kanaal vanaf 98mhz tot 112mhz.. Dan zou er toch al een goede diplexer in hangen?
Want dat draait nog nergens.
Mooi verhaal, maar het is wel dat ze aanbieden, als iedereen besluit om naar 1000/100 te gaan, kunnen ze daar niets tegen doen. Dus na, praktisch bieden ze het al voor iedereen aan. Gaat het problemen geven? Dan moeten ze dat dus oplossen. Zijn er lange allen waarbij er in een wijk daar gebruik van gemaakt wordt? JaRobertMe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Nee, dat kan Ziggo niet leveren. Dat is wat @Jay-B eerder aangaf. Dat ze met corona met het vele thuiswerken al in gebieden capaciteitstekorten hadden.
En even teruggezocht. Bij XGS-PON wordt er schijnbaar met 4 tot? / of? 8 aansluitingen per poort op de OLT gewerkt. Bij Ziggo zal een eindversterker (straatkast) een veelvoud van dat bevatten. Dus glasvezel heeft en een 10x zo hoge beschikbare uploadsnelheid, en hoeft deze door veel minder aansluitingen te delen. Oftewel: bij XGS-PON kan er op 1 poort, van 10Gbit/s dus, 8x een 1Gbit/s abo worden geleverd zonder enige vorm van overboeking (tussen klant en POP). Bij Ziggo met 1Gbit/s upstream beschikbaar en de huidige 100Mbit/s abos zou 10 stuks dan (net) passen. Alleen zijn eindversterkers bij mijn weten (veel) groter, en gaat het dus eerder of 20 of 30 aansluitingen. Oftewel: Ziggo kan wel 20 abonnementen verkopen in een segment, maar als dat 20x een 1000/100 abo is dan hebben ze een (serieus) capaciteitstekort als iedereen tegelijkertijd vol gebruik zou maken er van. Alleen weet Ziggo ook dat 1. Niet iedereen het hoogste abo neemt; 2. Niet iedereen die het hoogste abo neemt dat daadwerkelijk nodig heeft / "gebruikt"; 3. Niet iedereen op hetzelfde moment de lijn dicht trekt;. Dus met een capaciteit van 1Gbit/s upstream kun je prima abonnementen verkopen tot zeg 1,5Gbit/s upload zonder dat dat tot structurele problemen zal leiden (en sure, het kan incidenteel voor komen dat klanten niet geleverd krijgen waarvoor ze betalen, maar zolang dat incidenteel is... (en IIRC staan daar ook zaken over in het contract, in hoeverre je mag verwachten te krijgen wat in het abo aan snelheid staat, en dat is zeker niet 24/7/365)). Maar jouw plan "geef iedereen gewoon 100 upload" betekend dat ze ineens voor 2 of 3 Gbit/s aan totale uploadsnelheid aan het verkopen zijn terwijl maar 1Gbit/s beschikbaar is. En dan neemt de kans natuurlijk substantieel toe dat er een structureel capaciteitstekort waarneembaar is. En Ziggo kan dat probleem niet oplossen zonder de schep in de grond te zetten (en dan kunnen ze net zo goed glasvezel aanleggen). Terwijl bij glasvezel ze vaak (PtP) de aansluitingen opnieuw zouden kunnen verdelen, of extra hardware in het PoP kunnen plaatsen, veel goedkoper dus dan graven.
En het is dus aan de ISP om te bepalen hoeveel overboeking ze acceptabel vinden, en wat het ze "waard" is om het kunnen op te lossen (glasvezel => kosten hardware + een paar FTE. Ziggo / coax => straten open breken, extra eindversterkers plaatsen, ...; Veel duurder dus)
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ze kunnen het inderdaad prima aanbieden, ze kunnen het alleen niet leveren als daadwerkelijk iedereen tegelijkertijd die upload wilt gebruiken.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 07:41:
[...]
Mooi verhaal, maar het is wel dat ze aanbieden, als iedereen besluit om naar 1000/100 te gaan, kunnen ze daar niets tegen doen. Dus na, praktisch bieden ze het al voor iedereen aan. Gaat het problemen geven? Dan moeten ze dat dus oplossen. Zijn er lange allen waarbij er in een wijk daar gebruik van gemaakt wordt? Ja
Net zoals de concurrenten abonnementen aanbieden die ze never nooit kunnen leveren als alle klanten het afnemen en tegelijkertijd er gebruik van maken.
En dat is ook niet erg. Want 1. Niet iedereen neemt het snelste abo. 2. Niet iedereen die het snelste abo neemt maakt er gebruik van of ze gebruiken het maar zeer kortstondige pieken (paar seconden elke keer, geen uren aan een stuk, waardoor je met een hele wijk dus het effect krijgt dat iedereen het "na elkaar" gebruikt of je maar kortstondig een dip hebt in de snelheid als je toevallig net diegene bent die het wel 24/7 gebruikt). 3. Niet iedereen zal het opvallen of gaan klagen als ze niet geleverd krijgen wat ze wel afnemen (als je /100 afneemt en vervolgens het merendeel van de tijd /75 of meer krijgt is dat nog steeds "in de buurt van" en meer dan je bij een lager abo zou krijgen). 4. Als ze het wel daadwerkelijk moeten garanderen dan plakt er een ander prijskaartje op. Zie zakelijke abonnementen. Daar staat wel in de SLA dat je mag verwachten (gegarandeerd) geleverd te krijgen. En lang niet alle klanten zullen extra willen betalen voor die garanties. En wil je deze snelheden wel altijd garanderen zal de abonnementsprijs voor iedereen dus omhoog gaan.
Dan komt het rondje weer terug, dan is 100/100 dus prima aan te bieden door Ziggo, volgens jouw eigen logica. Maar willen ze er gewoon meer geld voor dan andere aanbieders.RobertMe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:16:
[...]
Ze kunnen het inderdaad prima aanbieden, ze kunnen het alleen niet leveren als daadwerkelijk iedereen tegelijkertijd die upload wilt gebruiken.
Net zoals de concurrenten abonnementen aanbieden die ze never nooit kunnen leveren als alle klanten het afnemen en tegelijkertijd er gebruik van maken.
En dat is ook niet erg. Want 1. Niet iedereen neemt het snelste abo. 2. Niet iedereen die het snelste abo neemt maakt er gebruik van of ze gebruiken het maar zeer kortstondige pieken (paar seconden elke keer, geen uren aan een stuk, waardoor je met een hele wijk dus het effect krijgt dat iedereen het "na elkaar" gebruikt of je maar kortstondig een dip hebt in de snelheid als je toevallig net diegene bent die het wel 24/7 gebruikt). 3. Niet iedereen zal het opvallen of gaan klagen als ze niet geleverd krijgen wat ze wel afnemen (als je /100 afneemt en vervolgens het merendeel van de tijd /75 of meer krijgt is dat nog steeds "in de buurt van" en meer dan je bij een lager abo zou krijgen). 4. Als ze het wel daadwerkelijk moeten garanderen dan plakt er een ander prijskaartje op. Zie zakelijke abonnementen. Daar staat wel in de SLA dat je mag verwachten (gegarandeerd) geleverd te krijgen. En lang niet alle klanten zullen extra willen betalen voor die garanties. En wil je deze snelheden wel altijd garanderen zal de abonnementsprijs voor iedereen dus omhoog gaan.
En Ziggo heeft toch ook gewoon glasvezel tot de wijkkast? Dan moeten ze het daar prima in kunnen oplossen zonder teveel te graven/investeren.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
@Koldur Heb je nu de post van @RobertMe niet goed gelezen of zit je nu te trollen?
Dit is absoluut niet mijn expertise dus ik geloof wat je zegt. Wat ik wel zeker weet is dat nog niet al die filters vervangen zijn. Er zijn nog steeds plekken waar dat moet gebeuren.Roetzen schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:26:
[...]
Ik heb gezien hoe de filters in de straatkastjes vervangen worden. Het zijn insteekeenheden het kost niet meer dan een paar seconden. En nee de upload doorlaat gaat niet tot 85 MHz, maar tot 65 MHz. De doorlaat van de downlink band begint bij 85 MHz. Het stuk daartussen is de guard band. De middenberm zeg maar. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat bijna alle filters wel vervangen zijn inmiddels.
Laten we deze non discussie stoppen, Ziggo heeft een X poule aan upload beschikbaar. Daarbij zullen ze nu kijken naar het percentage wat op laagste tier zit/middelste tier en hoogste tier en zullen daarop een verdeling doen. De hoogste tier zal vermoedelijk het laagste percentage zijn in gebruik en daardoor kan je daar wat meer upload bieden in de wetenschap dat ze het niet allemaal volledig benutten. Zouden ze overal 100mbit aanbieden dan komen ze in de problemen, technisch zouden ze het zelf symetrisch kunnen maken maar dan heb je in de praktijk een probleem.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:35:
[...]
Dan komt het rondje weer terug, dan is 100/100 dus prima aan te bieden door Ziggo, volgens jouw eigen logica. Maar willen ze er gewoon meer geld voor dan andere aanbieders.
En Ziggo heeft toch ook gewoon glasvezel tot de wijkkast? Dan moeten ze het daar prima in kunnen oplossen zonder teveel te graven/investeren.
Zie het al een pin apparaat, theoretisch kunnen we morgen met z'n alleen naar het pin apparaat toe om onze rekening leeg te pinnen, praktisch gaan dan maar 10 van de 100 mensen hun geld er kunnen uittrekken want daarna is het op.
Op welke plekken zouden deze filters dan nog vervangen moeten worden?Jay-B schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:08:
@Koldur Heb je nu de post van @RobertMe niet goed gelezen of zit je nu te trollen?
Dit is absoluut niet mijn expertise dus ik geloof wat je zegt. Wat ik wel zeker weet is dat nog niet al die filters vervangen zijn. Er zijn nog steeds plekken waar dat moet gebeuren.
Voor zover ik weet is alles nu wel omgebouwd naar 204/1218.
Hooguit 'lastige' plekken zoals onbereikbare inpandige kasten zijn nog over, maar dat zijn geen landelijke showstoppers natuurlijk.
Je hoeft mij niet te geloven, het is algemeen bekend en makkelijk te vinden. Maar toevallig heb ik wel wat ervaring opgedaan met het ontwerpen en afregelen van filters. Het meest imposante duplex filter dat ik onderhanden heb gehad zat in een kast van 100 x 75 x 30 cm die constant op 40 graden werd gehouden. Specificaties:Jay-B schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:08:
[~]
Dit is absoluut niet mijn expertise dus ik geloof wat je zegt. .
Upload. 145.000 MHz
Download 145.600 MHz
Bandbreedte 25 kHz
Doorlaatdemping 3 dB
Sperdemping 100 dB
😜
Zo'n (vermoedelijk) cavity filter is wat overkill voor de Ziggo straatkasten.Roetzen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:45:
[...]
Je hoeft mij niet te geloven, het is algemeen bekend en makkelijk te vinden. Maar toevallig heb ik wel wat ervaring opgedaan met het ontwerpen en afregelen van filters. Het meest imposante duplex filter dat ik onderhanden heb gehad zat in een kast van 100 x 75 x 30 cm die constant op 40 graden werd gehouden. Specificaties:
Upload. 145.000 MHz
Download 145.600 MHz
Bandbreedte 25 kHz
Doorlaatdemping 3 dB
Sperdemping 100 dB
😜
Correcter Duidelijker is om in plaats van 204/1218 te schrijven: 5-204/254->1218. Dat houdt rekening met de guard band van 204-254 MHz en mijn vermoeden dat de bovengrens van de filters en versterkers nog wel hoger zal liggen dan 1218 MHz vanwege toekomstige ontwikkelingen.Timmert schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:12:
[...]
Voor zover ik weet is alles nu wel omgebouwd naar 204/1218.
Ziggo vermeld toch gewoon altijd dat ze tot de wijkkast glasvezel hebben, hebben ze zelfs reclame mee gemaakt. Ik ga er dus vanuit, dat dit het geval is. Alleen het stukje naar het huis is nog coax.Jay-B schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Dit is absoluut niet mijn expertise dus ik geloof wat je zegt. Wat ik wel zeker weet is dat nog niet al die filters vervangen zijn. Er zijn nog steeds plekken waar dat moet gebeuren.
Maar niet elke straatkast is een wijkkast (of beter wijkcentrale).Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:20:
Ziggo vermeld toch gewoon altijd dat ze tot de wijkkast glasvezel hebben
De kosten om dat om te zetten zijn relatief laag, daar kunnen ze zonder al teveel kosten gewoon uitbreiden. Van mij hoeven ze niet, maar denk dat ze er inmiddels niet meer onderuit komen als ze nog willen blijven bestaan op de lange termijn.hcQd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:24:
[...]
Maar niet elke straatkast is een wijkkast (of beter wijkcentrale).
Hoe weet je dat? Heb je daar een kosten calculatie van gedaan om te bepalen dat de kosten daarvan "relatief laag" zijn?Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:26:
[...]
De kosten om dat om te zetten zijn relatief laag, daar kunnen ze zonder al teveel kosten gewoon uitbreiden. Van mij hoeven ze niet, maar denk dat ze er inmiddels niet meer onderuit komen als ze nog willen blijven bestaan op de lange termijn.
Ook rekening ermee houdende dat wat Ziggo doet vrij weinig te maken heeft met dat wat KPN / Delta / ... doen. De fysieke kabel bij beide is een glasvezel, klaar. Meer overeenkomsten zijn er niet. KPN / Delta sturen "ethernet" over die glasvezel (tussen POP en upstream). Ziggo gebruikt "radio frequency over glass" (RFOG). Ziggo moduleert dus radio signalen in de vorm van licht en de wijkkast zit een "modem" in dat licht omzet naar stroom (/radiofrequentie op coax) en omgekeerd. De straatkast is vervolgens gewoon een splitter / versterker (kinda zoals je thuis ook kunt hebben). Waarbij de straatkast stroom krijgt vanuit de wijkkast. Wil je van elke straatkast een wijkkast maken zal het alleen al een opgave worden om stroom (en glasvezel) bij elke straatkast te krijgen, want daar staan er nogal een behoorlijk aantal van. Vervolgens zou je in elke straatkast ook nog eens veel meer / complexere (actieve) apparatuur nodig hebben die echt niet gratis zal zijn. En een wijkkast is toch ook wel verschillende malen groter dan een wijkkast. Zullen de mensen die zo'n kleine straatkast nu voor de deur hebben dus ook blij van worden, als het kastje van ~30x20x70 of zo vervangen wordt door een joekel van ~1,5 meter breed en ~1,5 meter hoog (en dikker, waardoor de doorgang op de stoep geblokkeerd wordt).
Maar Ziggo is degene die meldt dat er glasvezel is tot het laatste stuk naar een huis. Hebben ze al jaren reclame mee gemaakt, dan ga ik er nogmaals vanuit (want er zijn ook recht zaken geweest dat het niet zou kloppen en dat werd toen in het voordeel van Ziggo besloten) dat dit ook waar is. Dan moet het gewoon kunnen.RobertMe schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:44:
[...]
Hoe weet je dat? Heb je daar een kosten calculatie van gedaan om te bepalen dat de kosten daarvan "relatief laag" zijn?
Ook rekening ermee houdende dat wat Ziggo doet vrij weinig te maken heeft met dat wat KPN / Delta / ... doen. De fysieke kabel bij beide is een glasvezel, klaar. Meer overeenkomsten zijn er niet. KPN / Delta sturen "ethernet" over die glasvezel (tussen POP en upstream). Ziggo gebruikt "radio frequency over glass" (RFOG). Ziggo moduleert dus radio signalen in de vorm van licht en de wijkkast zit een "modem" in dat licht omzet naar stroom (/radiofrequentie op coax) en omgekeerd. De straatkast is vervolgens gewoon een splitter / versterker (kinda zoals je thuis ook kunt hebben). Waarbij de straatkast stroom krijgt vanuit de wijkkast. Wil je van elke straatkast een wijkkast maken zal het alleen al een opgave worden om stroom (en glasvezel) bij elke straatkast te krijgen, want daar staan er nogal een behoorlijk aantal van. Vervolgens zou je in elke straatkast ook nog eens veel meer / complexere (actieve) apparatuur nodig hebben die echt niet gratis zal zijn. En een wijkkast is toch ook wel verschillende malen groter dan een wijkkast. Zullen de mensen die zo'n kleine straatkast nu voor de deur hebben dus ook blij van worden, als het kastje van ~30x20x70 of zo vervangen wordt door een joekel van ~1,5 meter breed en ~1,5 meter hoog (en dikker, waardoor de doorgang op de stoep geblokkeerd wordt).
Blijft staan dat Ziggo over een jaar of twee geen bestaansrecht meer heeft en/of zijn zij failliet.
Ik waan me in de vorige eeuw in dit draadje. Die discussie over overboeking is toch al in die tijd afgerond.
Alleen ging het in die tijd om de downstream capaciteit. En die coax segmenten zijn toch allang verkleind? Daar heeft iemand op dit forum (Archie?) jarenlang een studie van gemaakt.
Alleen ging het in die tijd om de downstream capaciteit. En die coax segmenten zijn toch allang verkleind? Daar heeft iemand op dit forum (Archie?) jarenlang een studie van gemaakt.
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Ja die fout heb ik ook gemaakt. Je hebt de info uit het modem niet goed begrepen. Dat komt doordat er tal van bugs in de Web IF zitten.SMSfreakie schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 22:54:
[...]
Hier draait het odfma upstream kanaal vanaf 98mhz tot 112mhz.. Dan zou er toch al een goede diplexer in hangen?
Er staat b.v. "start 1e actieve subcarrier", dit moet gewoon een getal zijn.
Dus het kanaal begint niet bij 98 MHz.
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Eerste Actieve Subcarrier (Hz)videopionier schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Ja die fout heb ik ook gemaakt. Je hebt de info uit het modem niet goed begrepen. Dat komt doordat er tal van bugs in de Web IF zitten.
Er staat b.v. "start 1e actieve subcarrier", dit moet gewoon een getal zijn.
Dus het kanaal begint niet bij 98 MHz.
hoe moet je t dan interperteren?
404 Signature not found
Je komt steeds met dit soort stellige opmerkingen. En als er terecht wordt gevraagd hoe je dat weet, negeer je die vraag. Jammer.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:14:
...
Blijft staan dat Ziggo over een jaar of twee geen bestaansrecht meer heeft en/of zijn zij failliet.
Leuke voorspelling maar zo'n vaart zal het niet lopen. Maar ik zet 23 okt 2027 in mijn agenda en zal je tegen die tijd quoten. Kunnen we zien of dit uit is gekomen maar het lijkt me een sterk verhaal.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Het OFDM(A) kanaal is eigenlijk breder dan de opgave in MHz en het aantal actieve subcarriers.SMSfreakie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
hoe moet je t dan interperteren?
Die melding geeft aan dat de eerste 98 subcarriers niet worden meegestuurd.
Er zijn al tal van artikelen dat Ziggo enorm veel klanten kwijt is geraakt en het moederbedrijf van Ziggo af wil en er miljoenen verlies gemaakt worden per jaar en dat dit is gekomen door hun afgelopen koers om prijzen hoog te houden. Het laatste artikel is ook hier onlangs op Tweakers gedeeld.W1ck1e schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Je komt steeds met dit soort stellige opmerkingen. En als er terecht wordt gevraagd hoe je dat weet, negeer je die vraag. Jammer.
We gaan het zien, maar ik kom hier niet zelf mee, meerdere artikelen over geweest waar Ziggo zelf aangeeft in de problemen te zijn gekomen. Ik hoop dat ze het voor elkaar krijgen, het zou zonde zijn voor de medewerkers, klanten en meer. Maar dan moeten er stappen vooruit gezet worden.Jay-B schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Leuke voorspelling maar zo'n vaart zal het niet lopen. Maar ik zet 23 okt 2027 in mijn agenda en zal je tegen die tijd quoten. Kunnen we zien of dit uit is gekomen maar het lijkt me een sterk verhaal.
@Koldur
Over het omzetten van kasten schreef je eerder:
Over het omzetten van kasten schreef je eerder:
Hoe weet je dit ? Heb je berekeningen gezien of gemaakt. ?De kosten om dat om te zetten zijn relatief laag, daar kunnen ze zonder al teveel kosten gewoon uitbreiden.
Maar heb je mijn post ook gelezen? Er ligt ook glasvezel vanaf de wijkkast tot ergens hogerop in het netwerk. Maar that's it. Er gaat iets totaal anders aan signaal overheen dan bij FttH het geval is.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Maar Ziggo is degene die meldt dat er glasvezel is tot het laatste stuk naar een huis.
En al lag er geen glasvezel. Landelijk glasvezel aanleggen is niet eens zo'n enorm groot probleem. Het probleem is als je daadwerkelijk elke woning wilt aansluiten. (Stoepen open breken, opletten met gasleidingen, coax, ... etc (nu Glaspoort aan het graven is niks gemerkt. Toen Delta bezig was was het schering en inslag of loeiende sirenes en meldingen van gaslek, of geen internet / storing Ziggo)).
Glasvezel-kabel netwerk, geen glasvezel. En blijkbaar trap je dan uitstekend in de marketing. Als je op basis van zo'n marketing kreet de aanname doet dat Ziggo wel even FttH kan aanleggen (of desnoods "Fiber to the Straatkast"Hebben ze al jaren reclame mee gemaakt, dan ga ik er nogmaals vanuit (want er zijn ook recht zaken geweest dat het niet zou kloppen en dat werd toen in het voordeel van Ziggo besloten) dat dit ook waar is. Dan moet het gewoon kunnen.
Het leukste is dat ze blijkbaar zelfs hebben geëxperimenteerd met daadwerkelijk de glasvezel door trekken tot aan de woning, maar nog steeds RFoG als signaal. Dan krijg je in huis eerst een kastje dat van "glasvezel" naar coax gaat, en vervolgens weer je standaard "Ziggo modem". Maar dat plan zijn ze intussen vanaf gestapt (gelukkig). En (grote) nieuwbouw projecten leggen ze nu "echt" FttH aan, op basis van XGS-PON, dezelfde techniek als dat KPN, Delta, ... gebruiken. Zie bv: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie . En daar staat ook een post van iemand met 3 FTUs, Ziggo, KPN en ODF.
Met tegen de feiten in redeneren ga je geen punten scoren. Krijg nou eerst de feiten maar eens op een rijtje anders ga je uiteindelijk genegeerd worden. Ziggo heeft glasvezel tot in de wijkkast en vanuit de wijkkast worden tig straatkastjes via coax gevoed. Vanuit de straatkastjes lopen er weer coax kabels naar tig huizen. Zo zit het in elkaar en dat is echt niet “tegen relatief lage kosten” te veranderen.Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:14:
[...]
Maar Ziggo is degene die meldt dat er glasvezel is tot het laatste stuk naar een huis. Hebben ze al jaren reclame mee gemaakt, dan ga ik er nogmaals vanuit (want er zijn ook recht zaken geweest dat het niet zou kloppen en dat werd toen in het voordeel van Ziggo besloten) dat dit ook waar is. Dan moet het gewoon kunnen.
Wat een vermoeiende discussies hier zeg. Er komt glas binnen in het wijkcentrum, daar gaat het om naar coax. Juist dat laatste zijn miljoenen aansluitingen dus erg duur om te vervangen. Elk mens met een normaal IQ kan dat toch bedenken? Ziggo beweert 8 miljoen aansluitingen te hebben, dat zijn tien/honder-duizenden kilometers coaxkabel..
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
@Koldur Hier kun je zien hoe het netwerk in elkaar steekt: Gravit0n in "Ziggo backbone glasvezel", alles na de wijkcentrale is koper.
Haha, continu zijn er vermoeiende en verhitte discussies welke ook regelmatig off topic zijn. Waarbij af en toe zelfs op de man wordt gespeeld. Zelf ervaar ik dit topic daardoor niet als plezierig. ‘Normale’ berichten, vragen en ervaringen over Ziggo raken daardoor volledig ondergesneeuwd.giovanni2903 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:03:
Wat een vermoeiende discussies hier zeg. Er komt glas binnen in het wijkcentrum, daar gaat het om naar coax. Juist dat laatste zijn miljoenen aansluitingen dus erg duur om te vervangen. Elk mens met een normaal IQ kan dat toch bedenken? Ziggo beweert 8 miljoen aansluitingen te hebben, dat zijn tien/honder-duizenden kilometers coaxkabel..
Financieel is het gewoon niet leuk..
tuurlijk nieuwe glasvezel leggen zo als KPN doet om oud koper uit te schakelen kost ook geld.
alleen besparen ze ook weer de nodige eurotjes op energie. en ruimte..
besparing op energie zal ook voor Ziggo gelden, alleen vrees dat als die nu nog een eigen netwerk gaan leggen van glas, dat het nooit meer rendabel gaat zijn voor ze..
tuurlijk nieuwe glasvezel leggen zo als KPN doet om oud koper uit te schakelen kost ook geld.
alleen besparen ze ook weer de nodige eurotjes op energie. en ruimte..
besparing op energie zal ook voor Ziggo gelden, alleen vrees dat als die nu nog een eigen netwerk gaan leggen van glas, dat het nooit meer rendabel gaat zijn voor ze..
404 Signature not found
Gelukkig is er ook een tussen oplossing, R(emote)-PHY.
Dat is al door Ziggo her en der aangelegd om de coax segmenten verder te verkleinen.
Lees er hier alles over: https://www.viavisolutions.com/en-us/what-r-phy
Dat is al door Ziggo her en der aangelegd om de coax segmenten verder te verkleinen.
Lees er hier alles over: https://www.viavisolutions.com/en-us/what-r-phy
Ik had ergens gelezen dat er een methode is om de coax kern te vervangen door glasvezels.
Kan het alleen zo gauw niet terug vinden, maar het betekent dus dat er weinig gegraven hoeft te worden.
Kan het alleen zo gauw niet terug vinden, maar het betekent dus dat er weinig gegraven hoeft te worden.
Je doelt op dit artikel:Koldur schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:34:
[...]
Er zijn al tal van artikelen dat Ziggo enorm veel klanten kwijt is geraakt en het moederbedrijf van Ziggo af wil en er miljoenen verlies gemaakt worden per jaar en dat dit is gekomen door hun afgelopen koers om prijzen hoog te houden. Het laatste artikel is ook hier onlangs op Tweakers gedeeld.
nieuws: Liberty Global overweegt afsplitsing of verkoop VodafoneZiggo
Dat verhaal is enigszins uit context getrokken en jij doet er nog een schepje bovenop. Waar het op neer komt is dat Liberty Global heeft gezegd dat het een aantal transacties wil volbrengen. Daarbij is helemaal niet gezegd dat het om VodafoneZiggo gaat en al helemaal niet wanneer exact. Sterker nog, in maart van hetzelfde jaar werd nog gemeld dat LG een poging deed om VodafoneZiggo helemaal in handen te krijgen. De opmerking dat men van VodafoneZiggo af wil is dus schromelijk overdreven. LG is vooral bezig om te kijken hoe ze meer waarde kunnen leveren aan de aandeelhouders. Verkopen op dit moment lijkt mij dan niet de meest voor de hand liggende optie. Dat doe je wanneer er herstel zichtbaar is.
hcQd schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:05:
@Koldur Hier kun je zien hoe het netwerk in elkaar steekt: Gravit0n in "Ziggo backbone glasvezel", alles na de wijkcentrale is koper.
Exact. Volgens mij hebben we het over hetzelfde en ik heb het eerder al eens een keer genoemd. In dit concept wordt de glasvezel verder naar de groepsversterker en zelfs eindversterker gelegd. Ik herinner me een foto van een groepsversterker die aangesloten was op fiber en vol zat met glasvezels welke naar allemaal eindversterkers lopen. In de eindversterker komt dan de fiber binnen waar met een actieve fiber node een omzetting plaatsvindt naar coax en vervolgens gewoon weer op de multitab naar de huizen toe. Dat is dus de volgende stap in de evolutie van HFC.videopionier schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:41:
Ik had ergens gelezen dat er een methode is om de coax kern te vervangen door glasvezels.
Dat zou een mooie "tussen" stap kunnen zijn.. alleen is het nu nog rendabel te halen.. KPN wil immers inweze alles verglazenJay-B schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:47:
Exact. Volgens mij hebben we het over hetzelfde en ik heb het eerder al eens een keer genoemd. In dit concept wordt de glasvezel verder naar de groepsversterker en zelfs eindversterker gelegd. Ik herinner me een foto van een groepsversterker die aangesloten was op fiber en vol zat met glasvezels welke naar allemaal eindversterkers lopen. In de eindversterker komt dan de fiber binnen waar met een actieve fiber node een omzetting plaatsvindt naar coax en vervolgens gewoon weer op de multitab naar de huizen toe. Dat is dus de volgende stap in de evolutie van HFC.
404 Signature not found
@SMSfreakie @videopionier
https://community.vodafon...trum-Zaanstad/m-p/1256330
Hier legt tobiastheebe het één en ander uit over de actieve subcarriers.
https://community.vodafon...trum-Zaanstad/m-p/1256330
Hier legt tobiastheebe het één en ander uit over de actieve subcarriers.
Dan is de toekomst voor Ziggo aardig bleek. Maar ik blijf erbij, dat die van de wijkkast naar de straat kasten wel echt te doen zijn als je op de toekomst wilt inspelen. Relatief goedkoop, betekent zonder overal glasvezel in huizen zelf aan te leggen.Roetzen schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:20:
[...]
Met tegen de feiten in redeneren ga je geen punten scoren. Krijg nou eerst de feiten maar eens op een rijtje anders ga je uiteindelijk genegeerd worden. Ziggo heeft glasvezel tot in de wijkkast en vanuit de wijkkast worden tig straatkastjes via coax gevoed. Vanuit de straatkastjes lopen er weer coax kabels naar tig huizen. Zo zit het in elkaar en dat is echt niet “tegen relatief lage kosten” te veranderen.
Ik ben wel benieuwd naar een bron met leesvoer, want ik ben erg benieuwd hoe dat dan zou gaan. Vooral omdat ik veel met coax kabels heb gewerkt, ook met de maten die tussen wijkcentrales en straatkasten liggen en het lijkt me verdomd lastig (of zelfs onmogelijk) om de coax kern van alleen al een enkele tientallen meters lange kabel eruit te halen, laat staan eentje van enkele honderden meters die in allerlei bochten ligt. Maar ik sta open voor iets verrassends aan lees- of kijkvoer daarover.videopionier schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:41:
Alles kan stuk.
https://www.lightwaveonli...iber-in-core-ejected-coaxremco_k schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 23:42:
[...]
Ik ben wel benieuwd naar een bron met leesvoer, want ik ben erg benieuwd hoe dat dan zou gaan. Vooral omdat ik veel met coax kabels heb gewerkt, ook met de maten die tussen wijkcentrales en straatkasten liggen en het lijkt me verdomd lastig (of zelfs onmogelijk) om de coax kern van alleen al een enkele tientallen meters lange kabel eruit te halen, laat staan eentje van enkele honderden meters die in allerlei bochten ligt. Maar ik sta open voor iets verrassends aan lees- of kijkvoer daarover.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie