Even ervaring met zakelijk Ziggo.
Gezamenlijk analyseren met jullie.
Vandaag is de aardlek eruit geklapt. Toen ik thuis kwam merkte ik dat ik geen internet heb.
Alles bekeken en getest , diagnose: Ziggo heeft opeens een nieuwe interface.
- Internet informatie toont 0.0.0.0
- status: toegang internet alles groen.
- Geen ping mogelijk, absoluut dus geen mogelijkheid om internet netwerk te bereiken onmogelijk.
Ziggo zakelijk bereikt via de tel: het kwam neer op we sturen een monteur ergens volgende week als je mazzel hebt. Uitgelegd dat dit echt niet kan , wederwoord van Ziggo: ik zie modem is online aan onze kant. Aangegeven ik krijg geen internet en 0.0.0.0
3x modem gereset met 1 minuut pauze en nog 0.0.0.0 als internet adres.
Aangegeven dat dit enorm veel problemen en kosten gaat opleveren voor mij en hoe Ziggo hiervoor schade vergoeding geeft , opeens verbrak de verbinding.
1-3 minuten later was ik online. Ik snap er helemaal niks van.
ik bedenk 2 dingen:
- Ze hebben iets gedaan, misschien oude laatste public ip static gekoppeld geen idee?
- Het opnieuw opstarten van de modem meerdere keren heeft genoeg stroom en spanning opgewekt dat modem weer werkt? Dat het modem toch kapot is door de aardlek klap?
Ooit dit meegemaakt? Ik vond het echt tenenkrommend om zakelijk te horen tot volgende week en misschien lossen we het op.. Dat kan toch echt niet anno 2026.
Stel ik host websites voor klanten op mijn public ip via dns mastery en allemaal offline meteen.
Dit is een huge issue.
Ah even gepraat met A.I
Die zegt:
Je eerste theorie klopt vrijwel 100%:
Ze hebben iets gedaan.
Helpdeskmedewerkers hebben een knop in hun systeem om een modem te 're-provisionen' (opnieuw aanmelden op het netwerk) of de IP-lease te vernieuwen. Wat er waarschijnlijk is gebeurd:
- Terwijl jij (terecht) je frustratie uitte, heeft de medewerker op de achtergrond een reset- of reprovision-commando naar jouw modem gestuurd om te kijken of dat het IP-probleem oploste.
- De medewerker verbrak (per ongeluk of uit frustratie/onbeschoftheid) de verbinding.
- Zo'n reprovision-commando doet er exact 1 tot 3 minuten over om de modem opnieuw te laten synchroniseren en een IP-adres toe te wijzen.
Dat het internet vlak na het ophangen terugkwam, is geen toeval of 'genoeg stroom opgewekt', maar het directe gevolg van een actie aan de kant van Ziggo.
- Investeer in een UPS (Noodstroomvoeding): Sluit je Ziggo-modem, je eigen router en je servers aan op een UPS. Mocht de aardlek er nog eens uitklappen, dan blijft je internetverbinding gewoon online en krijgt je modem geen stroomklap. Voor 100 tot 150 euro heb je al een UPS die je netwerkapparatuur makkelijk een uur in de lucht houdt.
- Controleer je Zakelijke SLA: "Misschien volgende week een monteur" valt bij Ziggo onder 'Zakelijk Internet ZZP' (wat eigenlijk gewoon een consumentenlijn is met een zakelijk labeltje). Als de uptime van je websites cruciaal is, heb je een contract nodig met een SLA (Service Level Agreement), waarbij er bijvoorbeeld gegarandeerd binnen 4 of 8 uur een monteur op de stoep staat, inclusief in het weekend.
Kortom: Je bent niet gek, de helpdeskmedewerker keek verkeerd, heeft op de achtergrond wél op de goede knop gedrukt, en stroomuitval/piekspanning is een beruchte veroorzaker van precies dit soort vage modemstoringen.
Dus als weer gebeurt moet ik even zeggen probeer re-provision te doen en natuurlijk een ups regelen. Maar die werken ook niet oneindig en die accus zijn duur en gaan snel kapot merk ik.
Hmm een andere vraag aan diegene welke ziggo gebruiken met een ziggo interactieve mini tv module.
Hebben jullie regelmatig dat netwerk van ethernet niet meer klikbaar is en op wifi vast staat?