videopionier schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:52:
[...]
De kennis van het inregelen van trajectversterkers in de coax segmenten lijkt te zijn verloren gegaan. Goed verhaal over het powerbudget in het glasvezeltraject, daar heb ik geen kennis van, dat is "inside information". Wat ik wel mis in jouw verhaal is het feit dat de OFDM
A kanalen met 6dB minder level worden ingeregeld door het CMTS. Is die maatregel niet bedoeld om dat clipping probleem te voorkomen?
[...]
Ik heb zo niet de berekeneningen bij de hand voor RF/upstream modulatie, maar ik weet vrij zeker dat dat een breedbandig spectrum tot 214Mhz, ook al is die op RF 6dB lager, een hoger optisch vermogen geeft.
(Hetzelfde speelt als je een grote DWDM mux volstuwt. Met een paar actieve kanalen gaat het prima, maar ga je ineens 40 kanalen belichten dan wordt je uitgangsvermogen een hele klap hoger.
Een EDFA die bv 18dB totaal max uitgangsvermogen heeft mag bij gebruik van 40 kanalen slechts +2dBm per kanaal op de uitgang hebben), bij 8 kanalen is dat +9dBm. (max uitgangsvermogen - (10 * log(aantal kanalen))
Bij RF heb je natuurlijk hetzelfde probleem. Een versterker die max 120dBuV mag/kan uitsturen zal ook een lager max hebben als je een volledig vol spectrum erdoorheen jaagt. Die max vermogens zijn ook bij een bepaald aantal kanalen. De veel gebruikte Teleste CX3 mag bv 116dBuV uitsturen, maar 'slechts' 110dBuV bij 138 channels. Vraag me niet de exacte testparameters

Dan pas mogen ze van mij die 4K QAM weer gaan inzetten. Op die oude <40dB SNR coax segmenten hoort die modulatie techniek niet gebruikt te worden, dat is les 1 van Docsis 3.1.
Ziggo hoort te zorgen voor een goede "Noise Margin".
Zoals het nu is geregeld ga je in de meeste gevallen van een NM van 8dB bij Docsis 3.0 naar een NM van -1dB bij Docsis 3.1. Waarom zadelen ze klanten op met dat probleem bij het wisselen van het modem?
Het Ziggo forum puilt uit van deze problemen, waarvan de meeste niet opgelost zullen worden totdat Ziggo die vermaledijde 4K Qam verwijdert uit die oude coax segmenten.
Dat is wel vreemd. Het hele idee (en voordeel) van OFDM is juist dat de modulatie dynamisch is. Als je signaal perfect is krijg je QAM4096, is je SNR slechter, dan zou jouw carrier een lagere modulatie moeten krijgen. En juist met die kleine subcarriers (25 of 50Khz geloof ik) zou dat juist ideaal moeten werken en hoef je de QAM niet te laten bepalen door het brakste deel van je netwerk.