Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
code:
1
2
3
Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
33       94                  4K         1840                       QAM 4096                             1108
34      168                  4K         3301                       QAM 4096                              368

hebben we hier nu na de de schuiftruc.. wat het voor de tijd was weet ik helaas niet meer...

en primaire link is nog docsis 3.0

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:06

WTM

Ik kom er ‘nu pas’ achter dat ik op mijn abo 1100 megabit ‘moet hebben’ maar ik heb een Ubee modem. Wel een fraai en stabiel ding, die oude witte connect box had ik gedoe mee en die Ubee was een zegen. Ik heb m’n eigen asus router (met 10gigabit wan poort) en gebruik de Ubee in bridge.

Hoe stabiel is die sagem? Puma 7 chipset VS broadcom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:26
WTM schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:54:
Ik kom er ‘nu pas’ achter dat ik op mijn abo 1100 megabit ‘moet hebben’ maar ik heb een Ubee modem. Wel een fraai en stabiel ding, die oude witte connect box had ik gedoe mee en die Ubee was een zegen. Ik heb m’n eigen asus router (met 10gigabit wan poort) en gebruik de Ubee in bridge.

zowel de ubee als sagemcom hebben een broadcom chipset, je zou dus geen verandering moeten merken. ik heb m zelf al sinds de testfase en geen problemen ervaren. ik ben dan ook geen extreme gebruiker. pc bekabeld en verder wat smartphones en 2 televisies op wifi

[ Voor 12% gewijzigd door giovanni2903 op 20-08-2025 21:47 ]

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1000 of 1100 maakt niks uit, de max haalde je al niet. Immers levert Ziggo om en nabij de 1000Mbit/s aan data. Maar GbE levert maar 1000Mbit/s aan "ethernet", je verliest dus sowieso aan snelheid. Waarbij GbE effectief maar ~940Mbit/s aan daadwerkelijke data overdracht heeft (en de andere 60Mbit/s zit in overhead van ethernet adressering, IP addressering, TCP / IP, ...).

En als je er geen last van hebt dat je "iets mist" kun je ook overstappen van Internet Elite naar Wifi groot. Bespaar je ~€5 p/m, en/maar krijg je maar weer 1000Mbit/s (de snelheid die je voor 3 maart? ook "maar" haalde / zou halen, alleen dan €5 goedkoper). Enige potentiële nadeel buiten de lagere ("theoretische") snelheid is dat de overstap van een oud Internet pakket naar een nieuw Wifi pakket alleen kan in combinatie met een nieuw jaarcontract. Anderzijds kun je mogelijk die verlenging regelen met wat extra korting (alhoewel die tegenwoordig ook maar 3 maanden €10 korting lijkt te zijn bij een eenjarig contract).

Edit/aanvulling:
Ter verduidelijking, 1000 vs 1100 maakt dus wel uit bij een 2,5GbE poort. Maar met het huidige modem haalde je met het 1000Mbit/s abo de 1000Mbit/s dus ook al niet. Die "gratis" update naar 1100 levert dus inderdaad niks op, maar de daadwerkelijke beperking liep je voorheen ook al tegenaan. En gezien het je nu pas op lijkt te vallen..., maakt het wellicht gewoon niet uit en kun je net zo goed overstappen naar het goedkopere 1000Mbit/s abo.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 20-08-2025 22:07 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
Ik had ook een Ubee en toen gingen we naar 1.1gbps... eh ja dat kon de Ubee niet zonder 100 kunstgrepen en beperkingen die ze er opgelegd hebben (iig in bridge mode..) dus gewisseld voor een Sagecom variant, en ik merk eigenlijk geen verschil op de lijn tussen de met de Ubee en de Sagecom nu ;)

enige jammerlijke is dat ze er slechts een 2.5gbit poort op gezet hebben en geen 10gbit.. dus als ze ooit toch nog gaan verhogen naar meer dan 2,5gbit mogen ze hem weer wisselen.. :)

en ik nu een extra switch er tussen heb omdat de Intel dualport nic dan weer geen 2,5 en 5gbit ondersteund, en een switch me nou even goedkoper was dan een extra PCI-E adapter..

[ Voor 5% gewijzigd door SMSfreakie op 21-08-2025 00:01 ]

404 Signature not found

SMSfreakie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:01:
...
enige jammerlijke is dat ze er slechts een 2.5gbit poort op gezet hebben en geen 10gbit.. dus als ze ooit toch nog gaan verhogen naar meer dan 2,5gbit mogen ze hem weer wisselen.. :)
...
Mochten ze zo'n verhoging invoeren dan zullen ze vast voor die paar klanten die die snelheid willen hebben en nemen het modem omwisselen.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:34

4POX

Everybody is wired

SMSfreakie schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:01:
Ik had ook een Ubee en toen gingen we naar 1.1gbps... eh ja dat kon de Ubee niet zonder 100 kunstgrepen en beperkingen die ze er opgelegd hebben (iig in bridge mode..) dus gewisseld voor een Sagecom variant, en ik merk eigenlijk geen verschil op de lijn tussen de met de Ubee en de Sagecom nu ;)

en ik nu een extra switch er tussen heb omdat de Intel dualport nic dan weer geen 2,5 en 5gbit ondersteund, en een switch me nou even goedkoper was dan een extra PCI-E adapter..
Dat moet toch al. Of Docsis 4.0 is een softwarematige update en alle Sagems zijn al hardwarematig klaar voor.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:43

Ik denk dat je hiermee voor jezelf bewezen hebt dat jij die gigabit helemaal niet nodig hebt! Zet je abonnement om naar 400 Mbps en leef nog lang en gelukkig met je huidige netwerk hardware!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:03:
Ik denk dat je hiermee voor jezelf bewezen hebt dat jij die gigabit helemaal niet nodig hebt! Zet je abonnement om naar 400 Mbps en leef nog lang en gelukkig met je huidige netwerk hardware!
Want? Hij haalt blijkbaar wel die 940Mb/s... dat verschil tussen 940 en 1100 (wat hij alleen met een Sagemcom kan halen) is te verwaarlozen qua gevoel, maar lager merk je wel en hij zegt verder niets over een lagere snelheid te ambiëren.

[ Voor 15% gewijzigd door CreativeS op 21-08-2025 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:43
CreativeS schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:27:
Want? Hij haalt blijkbaar wel die 940Mb/s... dat verschil tussen 940 en 1100 (wat hij alleen met een Sagemcom kan halen) is te verwaarlozen qua gevoel, maar lager merk je wel en hij zegt verder niets over een lagere snelheid te ambiëren.
Blijkbaar. Je hebt het dus niet gecontroleerd?
Maar wat boeit dat? Tweakers maken elkaar hier helemaal gek!
Wie heeft de langste? Wie heeft de grootste? Wie heeft de snelste?

Als Ziggo 1 Gbps levert, dan heb je 1 Gbps. Punt. Het is geen xDSL waar de maximum snelheid niet gegarandeerd kan worden.
Als hij 940 Mbps heeft gehad bij 1 Gbps, dan gok ik dat er ergens in zijn netwerk een gigabit-segment zit, of er wordt een kabel gebruikt die niet meer dan 1 Gbps aan kan zodat er wordt teruggeschakeld naar gigabit ethernet. En 940 Mbps is echt wel de maximum bandbreedte op gigabit ethernet.

Als je pas na enige tijd erachter komt dat je 20% minder bandbreedte helemaal niet mist, dan mis je nog wat minder bandbreedte waarschijnlijk ook niet, zolang je 's avnds gewoon kunt Netflixen en gamen, en je overdag thuis kunt werken zonder dat het traag aanvoelt. Spoiler: dat gaat ook op 100 Mbps.

Eigenlijk vanwege de koppelverkoop met andere diensten (Sky Showtime, Ziggo Go 7 dagen terugkijken) heb ik voor 400 Mbps gekozen. Ik heb een jaar lang 750 Mbps gehad, en de "teruggang" heb ik niet gemerkt. Ik denk dat naar 100 Mbps ook wel zou gaan (maar zie de disclaimer eerder).

Vandaar mijn opmerking.

Delta en Odido stoken de markt op, die zorgen ervoor dat alle Tweakers uit FOMO 2 tot 8 Gbps nodig menen te hebben, terwijl dat voor 99,999% van de mensheid, en voor zeker 99,99% van de Tweakers, totaal zinloos is.

Ik heb zo het idee dat WTM niet tot die 0,01% behoort...

• CreativeS
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:23:
Blijkbaar. Je hebt het dus niet gecontroleerd?
Maar wat boeit dat? Tweakers maken elkaar hier helemaal gek!
Wie heeft de langste? Wie heeft de grootste? Wie heeft de snelste?
Niemand maakt elkaar gek... ik vind jouw conclusie alleen heel vreemd. Hoe je tot die conclusie komt zeg maar. Jij weet het net zo min als mij... ik oordeel alleen over wat ik lees. Ik probeer het zo vriendelijk mogelijk neer te zetten zonder dat men wéér een rapport indient... maar het lijkt net alsof men elk moment/opmerking aangrijpt (hoe ver verwijderd van de essentie dan ook) om anderen er maar op te wijzen dat al die snelheid niet nodig is. Ik vraag mijzelf dan af... wie is wie en wie bepaalt wat? Ik zit er persoonlijk ook niet op te wachten en zonder steeds anderen de schuld te geven betreffende hun gedrag, zou ik persoonlijk wat minder tips qua snelheid plaatsen. Het gaat hier in dit topic niet over welke snelheid voor klanten meer dan genoeg is. Net als dat ik een heel stuk vriendelijker ben geworden, denk ik ook dat er op meerdere fronten winst te behalen valt door gewoon niet herhaaldelijk terug te vallen op bepaalde opmerkingen. En reacties kunnen gewoon beleefd en aardig opgesteld worden, geen noodzaak om zo agressief te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CreativeS op 21-08-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM

WTM

Haha leuke speculaties. Ik heb in het thuisnetwerk wel meer dan 1 Gigabit en zo nu en dan erg snel wat kunnen downloaden is wel prettig. Of ik het hard nodig heb… mwah. Zou ook prima met iets minder afkunnen, al vindt ik het wel echt prettig om niet lang te hoeven wachten als ik iets wil downloaden. Anders moet je soms wat beter plannen, maar als ik maandelijks al samen een half /edit: uur /edit bespaar qua tijd is me dat wel waard. Tijd heb ik in het leven te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:23:
[...]

.... Odido stoken de markt op, die zorgen ervoor dat alle Tweakers uit FOMO 2 tot 8 Gbps nodig menen te hebben, terwijl dat voor 99,999% van de mensheid, en voor zeker 99,99% van de Tweakers, totaal zinloos is.

Ik heb zo het idee dat WTM niet tot die 0,01% behoort...
Bij mijn test met Odido Klik & Klaar (niet het stukje odido dat je bedoelt) werd mij duidelijk dan ik de snellere verbinding (rond de 700 ipv 400 over ziggo) niet echt merkte qua beleving. Terug naar 400 (na de test) ervoer ik ook niet als te weinig. Daarna de "gratis" upgrade naar 500, alleen wat sneller bij downloaden (duh). Dus nu weer terug naar 400 (wifi middel). Zoals verwacht even snelle beleving (uitgezonderd downloaden, maar dat is maar een deel van de tijd). Lagere prijs, en weer korting. Wel een nieuw contract.

@WTM Een half wat ?

• CreativeS
  • Niet online
WTM schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:41:
Haha leuke speculaties. Ik heb in het thuisnetwerk wel meer dan 1 Gigabit en zo nu en dan erg snel wat kunnen downloaden is wel prettig. Of ik het hard nodig heb… mwah. Zou ook prima met iets minder afkunnen, al vindt ik het wel echt prettig om niet lang te hoeven wachten als ik iets wil downloaden. Anders moet je soms wat beter plannen, maar als ik maandelijks al samen een half bespaar qua tijd is me dat wel waard. Tijd heb ik in het leven te weinig.
Ik merk zelf ook de tekortkoming regelmatig hoor. Ik werk veel met UHD films en series (ondertiting voor vele versies synchroniseren en controleren) en soms duurt het net iets te lang met 400Mb/s. Maar goed, mijn keuze om naar 400 te gaan was dan ook puur omdat ik Ziggo niet meer geld gun dan dat. Liefst heb ik op sommige momenten ook liever die 1Gb/s, maar meestal is het niet nodig inderdaad. Heb zelf ook alles 2.5Gb/s in het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM

WTM

W1ck1e schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:42:
[...]

Bij mijn test met Odido Klik & Klaar (niet het stukje odido dat je bedoelt) werd mij duidelijk dan ik de snellere verbinding (rond de 700 ipv 400 over ziggo) niet echt merkte qua beleving. Terug naar 400 (na de test) ervoer ik ook niet als te weinig. Daarna de "gratis" upgrade naar 500, alleen wat sneller bij downloaden (duh). Dus nu weer terug naar 400 (wifi middel). Zoals verwacht even snelle beleving (uitgezonderd downloaden, maar dat is maar een deel van de tijd). Lagere prijs, en weer korting. Wel een nieuw contract.

@WTM Een half wat ?
half uur :-). iets in die trant. half uurtje in een maand is al heel wat, 6 uur per jaar is bijna een werkdag.
WTM schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

half uur :-). iets in die trant. half uurtje in een maand is al heel wat, 6 uur per jaar is bijna een werkdag.
Bij downloads van bij elkaar 400 GB duurt het bij mij nu een half uur langer. Dat vind ik geen probleem als ik kijk naar de besparing.

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:31:
Bij downloads van bij elkaar 400 GB duurt het bij mij nu een half uur langer. Dat vind ik geen probleem als ik kijk naar de besparing.
Zeker geen probleem... maar als je ergens op zit te wachten, wat je nog even af wil maken... :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WTM schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:17:
[...]

Dan kun je beter 15 minuten dichterbij je werk gaan wonen (of werk dichterbij zoeken).

Dan bespaar je een half uur per dag, dat zet veel meer zoden aan de dijk. Een download start je als je gaat slapen en is als je wakker wordt binnen. Of eten bestellen ipv zelf koken, of een auto met chauffeur nemen of of of....

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 21-08-2025 16:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WTM

WTM

Al die dingen al geregeld zo goed als dat kan c.q. hoe ik dat wil. Doelstelling is ook niet om een (grotere) erfenis achter te laten, voor de kinderen die ik niet heb? Neuh… als het mij iets van plezier of gemak geeft en ik kan het me permitteren, waarom niet?

/edit met update:

De UBEE vervangen door de Sagemcom. Moest even stoeien om 'm in bridge mode te krijgen maar zag daarna direct met speedtest dat ik nu 1100 megabit download had (1120 ~ish).

Zal ik er veel van merken, het verschil zeer waarschijnlijk niet. Wil ik terug naar 400 megabit voor besparing, nee zeker niet. heb in februari verlengd en 9 maanden 35 euro korting gekregen.

Afijn. Sagemcom draait afaik prima :-)

[ Voor 45% gewijzigd door WTM op 23-08-2025 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
WTM schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:46:
heb in februari verlengd en 9 maanden 35 euro korting gekregen.
Dat krijg je nu sowieso niet meer... ja, alleen als nieuwe klant :)
WTM schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:46:
Afijn. Sagemcom draait afaik prima :-)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:25
Ziggo belde net voor een 'enquete'
3x10 en jaar gratis pluspakket was mogelijk
Naar Wifi middel downgraden moest via klantenservice, dan zou bovenstaande ook mogelijk moeten zijn.

Heb mijn beklag gedaan dat als ik nieuwe klant was, ik de 1e maand al meer korting krijg dan dit en ze ook nog eens moeten installeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:20:
Ziggo belde net voor een 'enquete'
3x10 en jaar gratis pluspakket was mogelijk
Naar Wifi middel downgraden moest via klantenservice, dan zou bovenstaande ook mogelijk moeten zijn.

Heb mijn beklag gedaan dat als ik nieuwe klant was, ik de 1e maand al meer korting krijg dan dit en ze ook nog eens moeten installeren.
Heb je geen korting of aanbieding gekregen toen jij klant werd ?
Daarnaast neem ik aan dat je indertijd bewust gekozen hebt voor ziggo en tot nu tevreden bent.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 25-08-2025 12:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
W1ck1e schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:27:
[...]

Heb je geen korting of aanbieding gekregen toen jij klant werd ?
Daarnaast neem ik aan dat je tot nu tevreden bent en bewust gekozen hebt voor ziggo.
Ik ben al jaren klant. Maar waarom zou ik als ik elk jaar wissel wel korting mogen krijgen, maar als je het blijft niet? Het is niet zo dat ze nog veel onkosten aan mij hebben. Inmiddels is glasvezel ook aangelegd in de wijk, dus er zijn nu keuzes aan het ontstaan. Eerst hadden ze het monopolie tov ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ik ben al jaren klant. Maar waarom zou ik als ik elk jaar wissel wel korting mogen krijgen, maar als je het blijft niet? Het is niet zo dat ze nog veel onkosten aan mij hebben. Inmiddels is glasvezel ook aangelegd in de wijk, dus er zijn nu keuzes aan het ontstaan. Eerst hadden ze het monopolie tov ADSL.
Maar had je nu wel of geen korting of aanbieding ?
btw: ze bieden nu korting, maar dat vind je dan niet genoeg.
Hoeveel extra korting gun jij nieuwe klanten dan wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De korting tussen nieuwe en bestaand mag best wel meer in overeenstemming gebracht wordt. KPN zie je het ook met nieuwe TV's voor nieuwe klanten en bestaand kan de rambam krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:07
W1ck1e schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:38:
[...]

Maar had je nu wel of geen korting of aanbieding ?
btw: ze bieden nu korting, maar dat vind je dan niet genoeg.
Hoeveel extra korting gun jij nieuwe klanten dan wel ?
wat doet het er toe dat er in het begin ( jaren geleden) korting is gegeven. Als ze klanten willen houden dan mogen ze de vaste klanten ook wel beter gaan belonen. Lijkt me niet dat het voordeliger is dat klanten iedere jaar gaan switchen.
Voor mij was de minimale korting en de prijsverhoging reden om naar glasvezel te gaan na ruim 20 jaar klant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edebee schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

... Lijkt me niet dat het voordeliger is dat klanten iedere jaar gaan switchen. ...
Als er nu genoeg mensen om die reden elk jaar wisselen dan dringt dat bij Ziggo (en de concurrentie) misschien wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Voor mij was de minimale korting en de prijsverhoging reden om naar glasvezel te gaan na ruim 20 jaar klant te zijn.
Guess what. Na de actietarieven doen ze het bij Glasvezel exact hetzelfde. Kun je weer terug naar kabel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Señor Sjon schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:44:
De korting tussen nieuwe en bestaand mag best wel meer in overeenstemming gebracht wordt.
Beter idee: geen korting en lagere prijzen. Waarom zou je immers elk jaar moeten bellen voor korting en zelf moeten opletten naar goedkopere opties (bv dus de Internet => Wifi transitie waarbij de Wifi pakketten ~€5 goedkoper zijn voor exact hetzelfde dat je een week voor de introductie van Wifi kreeg).

Maar dat is een algemeen probleem en geen Ziggo probleem natuurlijk. "Schijnt" dat Nederlanders helemaal los gaan op kortingen en een lage prijzen ze niet deert. Heeft Lubach ook nog eens een item over gemaakt, IIRC ook iets met een supermarkt (Jumbo?) die de prijzen hadden verlaagd en geen kortingen en vervolgens minder klanten hadden. Prijzen omhoog, korting erop (dus dezelfde prijs na korting) en klanten komen terug 8)7 Waardoor je dus ook krijgt dat je altijd "alles" moet kopen met korting, anders wordt je genaaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:07
njitter schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:56:
[...]

Guess what. Na de actietarieven doen ze het bij Glasvezel exact hetzelfde. Kun je weer terug naar kabel..
nee dat wordt dan naar een andere aanbieder op glasvezel. Kabel toch wel inferieur aan glasvezel ping en upload .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

W1ck1e schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Als er nu genoeg mensen om die reden elk jaar wisselen dan dringt dat bij Ziggo (en de concurrentie) misschien wel door.
De churn rate (het aantal klanten dat afhaakt) om die reden is daar gewoon veel te laag voor. Daarmee klopt het wat je zegt; als genoeg mensen om die reden vertrekken, dan veranderd dat gedrag wel. Maar dat doen lang niet genoeg mensen om die verandering te gaan laten plaatsvinden.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
edebee schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Kabel toch wel inferieur aan glasvezel ping en upload .
Guess what, dat boeit de meeste normale gebruikers niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
remco_k schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

De churn rate (het aantal klanten dat afhaakt) om die reden is daar gewoon veel te laag voor. Daarmee klopt het wat je zegt; als genoeg mensen om die reden vertrekken, dan veranderd dat gedrag wel. Maar dat doen lang niet genoeg mensen om die verandering te gaan laten plaatsvinden.
Dus dan is het voordelig voor Ziggo (en de concurrentie) om dit kortingbeleid niet te wijzigen. En als je het als klant niet okee vindt moet je maar wisselen. Iedereen blij: ziggo (en de concurrentie) de blijvende klanten en de wisselende klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edebee schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:01:
[...]
.. Kabel is toch wel inferieur aan glasvezel ping en upload .
Voor mij is kabel goed genoeg, of andere dan beter of slechter zijn boeit mij dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:08
RobertMe schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:01:
[...]

Beter idee: geen korting en lagere prijzen. Waarom zou je immers elk jaar moeten bellen voor korting en zelf moeten opletten naar goedkopere opties (bv dus de Internet => Wifi transitie waarbij de Wifi pakketten ~€5 goedkoper zijn voor exact hetzelfde dat je een week voor de introductie van Wifi kreeg).

Maar dat is een algemeen probleem en geen Ziggo probleem natuurlijk. "Schijnt" dat Nederlanders helemaal los gaan op kortingen en een lage prijzen ze niet deert. Heeft Lubach ook nog eens een item over gemaakt, IIRC ook iets met een supermarkt (Jumbo?) die de prijzen hadden verlaagd en geen kortingen en vervolgens minder klanten hadden. Prijzen omhoog, korting erop (dus dezelfde prijs na korting) en klanten komen terug 8)7 Waardoor je dus ook krijgt dat je altijd "alles" moet kopen met korting, anders wordt je genaaid.
Toch zijn er bedrijven die het zonder kunnen.
Denk aan een bedrijf als Hornbach. Geen kortingen lokkertjes of actieprijzen.

Het product dat je op de markt brengt doet niet ter zake. Wel de kwaliteit van je product, maar vooral, met welk verhaal breng je het op de markt.
De toon maakt de muziek.

Probleem bij een prijsverlaging over de hele linie, is dat de aandeelhouders dat niet willen omdat je in de eerste periode een inkomstenderving ziet ontstaan, en het geeft natuurlijk nooit garanties of dat zoveel klanten aantrekt zodat de winsten aantrekken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:19

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Ik kreeg 2 jaar geleden ook de mogelijkheid om tussen glasvezel & kabel te kunnen kiezen, en was eerst van plan om elk jaar heen en weer te gaan hoppen tussen Ziggo en Odido om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Maar daar is weinig van terecht gekomen, ten eerste bevalt glasvezel zeer goed en qua prijs ben ik bij Odido met verlengings korting steeds goedkoper uit, dan bij Ziggo met een nieuwe klanten korting, waardoor heen en weer hoppen nu totaal geen zin meer heeft. En waarschijnlijk telt dit voor meer mensen, aangezien er steeds meer klanten weggaan dan terug komen bij Ziggo, ondanks de "mooie" welkomst kortingen die ze geven aan nieuwe klanten...

[ Voor 11% gewijzigd door DON PAPA op 26-08-2025 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
En benieuwd waar de storing op dvb-c vandaan komt.. Op dit moment alles via dvb-c op zwart.. En geen signaal

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
SMSfreakie schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:07:
En benieuwd waar de storing op dvb-c vandaan komt.. Op dit moment alles via dvb-c op zwart.. En geen signaal
Geen last van. Wel gisteren weer zo'n vertraging in het menu 'opnames' zoals een paar weken terug met de 'grote storing'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CreativeS schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:22:
[...]

Geen last van. Wel gisteren weer zo'n vertraging in het menu 'opnames' zoals een paar weken terug met de 'grote storing'.
En een paar keer dat er geen opnames zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 20:24:
En een paar keer dat er geen opnames zijn.
Klopt, vergeten. Code CS5600 geloof ik. Was gelukkig kortstondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:33
Weet iemand of recent de firmware van de Sagemcom geupdate is? Ik heb gezocht naar LG-RDK_ maar de versie die er nu op staat (LG-RDK_11.10.14-2410.5) geeft geen hits. Hoe lang die versie er al op staat weet ik niet maar in juli had ik nog versie LG-RDK_8.10.26-2309.3.

Ik heb recent namelijk het probleem dat apparaten met een ESP chip geen wifi verbinding krijgen met de Sagemcom. Na een herstart van het modem werkt het weer. In HomeAssistant zie ik dat de eerste keer op 25 augustus 19:37 was en vanochtend om 10:28 weer. Nog meer tweakers met dit probleem?

Het gaat om:
- AirGradient ONE I-9PSL met een ESP32-C3-MINI
- SlimmeLezer+ met ESP
- Athom slimme stekker met ESP32-C3

De AirGradient gaf na verbinding maken met z'n eigen wifi netwerk aan dat het wachtwoord voor de Sagemcom wifi ongeldig was (wat niet gewijzigd was). Volgens mij moest ik met m'n Linux laptop (die dual 2.4 / 5 GHz kan, ESP's doen alleen 2.4 GHz volgens mij) ook even opnieuw verbinding maken maar kreeg ik wel verbinding zonder het Sagemcom modem te herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@matthijsln Mijn modem heeft op dit moment "LG-RDK_8.10.26-2309.3".
Volgens hier is die van juli 2024
De uitrol tenminste, getuige het versienummer zal hij wel ontwikkeld zijn in 2023

[ Voor 69% gewijzigd door W1ck1e op 27-08-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 17:33
W1ck1e schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 11:56:
@matthijsln Mijn modem heeft op dit moment "LG-RDK_8.10.26-2309.3".
Volgens hier is die van 2024
Bedankt, ik zie in het Officiële Ziggo kabelmodems - firmware updates topic op het Provider Forum ook dat dat de laatstgenoemde versie is. Als je ESP apparaten met wifi hebt dus goed je modemfirmware in de gaten houden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online
Tussendoor is ook eind december 2024 nog eens LG-RDK_9.8.19-2402.3 uitgerold, maar die is weer teruggetrokken volgens mij en hier draait mijn Sagemcom (schijnbaar sinds 2 weken?) nu ook op LG-RDK_11.10.14-2410.5.

Edit, komt wel een beetje overeen met de periode dat het modem van 3.0 naar 3.1 is gegaan.

CreativeS in "[Ziggo Coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11"

[ Voor 30% gewijzigd door CreativeS op 27-08-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hoe rollen ze updates kwa firmware eigenlijk uit :?

hier hangen we ook nog op LG-RDK_8.10.26-2309.3 en modem is 12 dagen geleden nog gereboot...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:44
Heb een vraag over het Ziggo TV Start abo (icm Wifi Middel): Moet je verplicht die Next Mini mediabox gebuiken, of kan je ook TV kijken met een CI+ module (en krijg je die erbij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 09:37
Terpen Tijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:09:
Heb een vraag over het Ziggo TV Start abo (icm Wifi Middel): Moet je verplicht die Next Mini mediabox gebuiken, of kan je ook TV kijken met een CI+ module (en krijg je die erbij)?
Volgens mij is de CI+ alleen nog via de klantenservice verkrijgbaar. Je hebt of een Next Mini of een CI+, of je huurt er eentje extra natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terpen Tijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:09:
CI+ modules kun je vast nog wel kopen (al dan niet tweedehands). Alleen krijg je (al jaren) geen smartcard meer en die is wel vereist.

Dan kom je dus uit bij wat @Hugo__Boss aangeeft, of bij Ziggo regelen dat je een CI+ module krijgt i.p.v. de Next Mini (kan best dat dat idd niet zelf/online kan maar alleen via klantenservice), of extra betalen voor een "tweede toestel" en dan met CI+ module i.p.v. de Next Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Wow, echt? Dus je wordt eigenlijk direct op IP-TV gezet?

Zijn er dan geen issues met bandbreedte en beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terpen Tijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:10:

Hoeveel bandbreedte denk je dat er dan nodig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terpen Tijn schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:10:

Alle andere providers doen niet anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
Die 2410.5 software is maar bij een beperkt aantal klanten uitgerold, maar geen idee aan wie en wat de vereisten zijn zegmaar. Ook de changelog bestaat niet voor die versie. Over t algemeent draaien ze op de 2309 versie

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

• Terpen Tijn
jongetje schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:29:
[...]

Alle andere providers doen niet anders...
Goed voor hen, maar ik kon een CI+ kaart krijgen bij Ziggo, inderdaad via direct contact. Blij mee.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Terpen Tijn schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:08:
[...]

Goed voor hen, maar ik kon een CI+ kaart krijgen bij Ziggo, inderdaad via direct contact. Blij mee.
Zit er dan nog wel een losse smartcard bij of zit die in de CI+ module verwerkt? Hier hebben we een kaartlezer waar je de kaart zonder CI+-module erin stopt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Raven schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 14:16:
[...]

Zit er dan nog wel een losse smartcard bij of zit die in de CI+ module verwerkt? Hier hebben we een kaartlezer waar je de kaart zonder CI+-module erin stopt.
Volgens de man aan de telefoon is het een card in een module. Ze worden 'gemonteerd' geleverd, maar hij had het er ook over dat je de card eruit kon halen indien nodig.

• SMSfreakie
  • Niet online
als je nog een irdeto kaart hebt kan je deze ook in een andere lezer steken mits deze irdeto ondersteund inweze...
heb je een nagra kaart... pech..

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giovanni2903
In fupc gebied is de kaart gekoppeld aan de module, in fziggo gebied kan je de kaart in bijv een humax stoppen omdat de kaart daar niet met de module gekoppeld zijn

[ Voor 19% gewijzigd door giovanni2903 op 29-08-2025 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleon20
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 11:09
Via de klantenservice kan je inderdaad nog een ci+ module als (extra)product krijgen.
Je wordt met alle liefde daaraan geholpen.
Denk er om, hoofd product een next of next mini, dan kan je niet terug naar de ci+ als hoofdproduct. Wel als extra voor 2 euro per maand (vanaf 1 september 4 euro per maand).
Medewerkers hebben geen invloed welke er gestuurd worden.
Interactieve functies werken ook niet meer op de smartcards.
Wat er eerder gemeld wordt, de nagra kan niet in een losse ontvanger, de irdeto wel, mits je niet in voormalig UPC gebied woont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
giovanni2903 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:23:
In fupc gebied is de kaart gekoppeld aan de module, in fziggo gebied kan je de kaart in bijv een humax stoppen omdat de kaart daar niet met de module gekoppeld zijn
en daar heeft Ziggo mij 1,5 jaar geleden me mooi mee genaaid... verhuizen van fZiggo naar fUpc gebied...

de Nagra codering zit al sinds ze gefuseerd zijn in het fZiggo gebied er bij..
en mijn irdeto kaartjes functioneerden ook prima in fUpc ook hier is de irdeto codering gewoon beschikbaar... en de kaart heeft ook nog geupdate. tot de "werkelijke" verhuisdatum....

toen gingen de 3 irdeto's kaartjes op zwart (geen updates meer) en werd mij een nagra kaart + CI+ in de maag gesplitst..(of een next trouwens..) maar goed voor de 2de TV en PVR geen werkende kaart meer.. dus tja...

nu mag Ziggo wel een hoogstaand TV product leveren via DVB-C... maar ze leggen er ook steeds meer beperkingen op.. mbt eigen apparatuur...

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:26
SMSfreakie schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:03:
[...]

en daar heeft Ziggo mij 1,5 jaar geleden me mooi mee genaaid... verhuizen van fZiggo naar fUpc gebied...

de Nagra codering zit al sinds ze gefuseerd zijn in het fZiggo gebied er bij..
en mijn irdeto kaartjes functioneerden ook prima in fUpc ook hier is de irdeto codering gewoon beschikbaar... en de kaart heeft ook nog geupdate. tot de "werkelijke" verhuisdatum....

toen gingen de 3 irdeto's kaartjes op zwart (geen updates meer) en werd mij een nagra kaart + CI+ in de maag gesplitst..(of een next trouwens..) maar goed voor de 2de TV en PVR geen werkende kaart meer.. dus tja...

nu mag Ziggo wel een hoogstaand TV product leveren via DVB-C... maar ze leggen er ook steeds meer beperkingen op.. mbt eigen apparatuur...
Welke beperkingen bedoel je dan? Dit is in fUPC al sinds jaar en dag zo volgens mij, dus vind genaaid wel wat overdreven tenzij ik iets mis. Ziggo kan er niks aan doen dat jij gaat verhuizen :+

Ik woon als sinds de start in fUPC gebied dus ik heb ook nooit beter geweten.

[ Voor 3% gewijzigd door SirMemeAlot op 31-08-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:17:
[...]

Welke beperkingen bedoel je dan? Dit is in fUPC al sinds jaar en dag zo volgens mij, dus vind genaaid wel wat overdreven tenzij ik iets mis. Ziggo kan er niks aan doen dat jij gaat verhuizen :+

Ik woon als sinds de start in fUPC gebied dus ik heb ook nooit beter geweten.
Hoe ik het lees werkten @SMSfreakie zijn Irdeto kaartjes na verhuizing nog prima, totdat ze niet meer werkten. Dus het lijkt geen technisch probleem te zijn dat Irdeto niet werkt in fUPC gebied. Totdat ze na een paar dagen "ineens" toch niet meer werkten dus, maar dat zal dan dus om een blokkade gaan, en niet om een "werkt technisch niet", want in dat laatste geval zouden ze vanaf minuut 1 niet werken.

Tenzij Irdeto en Nagra irrelevant is voor de versleuteling zolang er werkende keys op de kaart staan. Dan kan het wel dat na een X aantal uren of dagen het niet meer werkt als de Irdeto kaart geen keys meer ontvangt. Maar naar mijn idee insinueert @SMSfreakie dat ook gewoon nieuwe keys binnen kwamem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:21

Amphiebietje

In de blubber

giovanni2903 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 00:23:
Betekent dit dat als ik in fZiggo gebied woon en nog een Humax met smartcard heb ik mijn huidige smartcard in een CI+ module zou kunnen steken en het direct werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:21

Amphiebietje

In de blubber

HRJ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 06:47:
[...]

https://www.ziggo.nl/klan...8d7a044e3dd4ab8a6fa912142

Even klikken op de vraag : Wanneer gaan de veranderingen in?
Dank voor dat linkje; dat verklaarde waarom mijn Humax het niet meer deed. Na alle kabels loshalen en de stroom er een tijdje af kon ik wel overschakelen naar een andere zender en werkte alles weer.

Ziggo's stappenplan voor E48/E52 storingen noemde deze verandering niet, en was daardoor nutteloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Amphiebietje schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:34:
[...]

Betekent dit dat als ik in fZiggo gebied woon en nog een Humax met smartcard heb ik mijn huidige smartcard in een CI+ module zou kunnen steken en het direct werkt?
Dat klopt inderdaad, die modules kun je gewoon kopen voor een eurootje of 70. Kaartje uit je humax in de module en klaar. In fziggo gebied is echt alleen het kaartje gekoppeld aan je klantnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Klopt.. Als ik een irdeto kaart van de schoonouders neem of zelfs de next (niet mini) werkt gewoon feilloos... Maar goed daar kan ik ook geen extra kaart meer activeren anders deed ik dat wel

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:03
Ik moest de (ongecodeerde) zenders opnieuw instellen en tegenwoordig moet je hiervoor 256-QAM modulatie gebruiken. De 64-QAM werkt niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giovanni2903
handoff schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:19:
Ik moest de (ongecodeerde) zenders opnieuw instellen en tegenwoordig moet je hiervoor 256-QAM modulatie gebruiken. De 64-QAM werkt niet meer.
Klopt, ziggo is bezig met het vrijmaken van frequenties. Dit duurt nog tot eind oktober en is begonnen begin juli. Ook is de symboolsnelheid vanaf dan in zowel fziggo als fupc 6900 (fziggo was voorheen 6875)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-09 20:27
Daarnet rond 12 uur lag hier het internet eruit (modem gewoon groen, net als bij de vorige storing), duurde ongeveer een kwartier. Volgens allestoringen was ik niet de enige, en was het een landelijk ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Fret Raket schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:57:
Daarnet rond 12 uur lag hier het internet eruit (modem gewoon groen, net als bij de vorige storing), duurde ongeveer een kwartier. Volgens allestoringen was ik niet de enige, en was het een landelijk ding...
Hier ook. Maar bij familie verderop die Caiway (op Delta glasvezelnetwerk) lag het er blijkbaar ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piet91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:09:
[...]

Hier ook. Maar bij familie verderop die Caiway (op Delta glasvezelnetwerk) lag het er blijkbaar ook uit.
En @Fret Raket, oftewel, was een storing van "het internet" en niet een storing van de ISP. Ergens hogerop gelegen dus. Zelf merkte ik wel dat Tweakers moeilijk deed, maar andere sites niet. Zal dus ergens niet lekker zijn gegaan bij een knooppunt of in de routing. Misschien ook wel terug te zien in iets als de stats van AMS-IX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:14:
En @Fret Raket, oftewel, was een storing van "het internet" en niet een storing van de ISP. Ergens hogerop gelegen dus. Zelf merkte ik wel dat Tweakers moeilijk deed, maar andere sites niet. Zal dus ergens niet lekker zijn gegaan bij een knooppunt of in de routing. Misschien ook wel terug te zien in iets als de stats van AMS-IX.
Dat was dus ook een beetje de strekking van mijn bericht. :+
En inderdaad; Tweakers deed het hier ook moeilijker en ik geloof dat nu.nl ook moeilijk deed (app op smartphone via 5G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Piet91 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:17:
[...]

Dat was dus ook een beetje de strekking van mijn bericht. :+
Ik had ook wat snel op verzenden gedrukt :p Ik had nog willen toevoegen dat in dit soort gevallen natuurlijk snel naar de ISP wordt gewezen, want daar wordt de dienst afgenomen. Terwijl de ISP natuurlijk ook maar een klein beetje verantwoording heeft. Als zeg een grotere website plat ligt (zeg een storing van Google :+) zou het mij ook niet verbazen dat je een spike ziet in het aantal gemelde storingen van ISPs.

En omgekeerd zou het mij ook niet verbazen als er storingen van "Google" worden gemeld als internet het niet doet. "Want Google [Chrome] werkt niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fret Raket
RobertMe schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:14:
Misschien ook wel terug te zien in iets als de stats van AMS-IX.
Ik zie bij AMS-IX niets bijzonders, op een dip na middernacht na. Er was wel een magnetische storm gaande, met sterk geladen deeltjes, maar ik neem aan dat het internet daartegen bestand zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Laatst online: 18:25
tiguan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:48:
Hier was internet (regio bollenstreek) inclusief de Next onbruikbaar afgelopen zaterdag tussen 18:16 en 18:44. Pings kwamen wel aan, maar websites bezoeken werkte niet en de Next gaf foutmelding CS2017.

Heb nergens een melding gezien over een storing.

Het mooiste vond ik nog de diagnose pagina van de Next. Volgens die moest ik het bedraad aansluiten, maar dat issie al :D

Heb de modemlogs ook nog opgeslagen voor de zekerheid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
09-08-2025 18:16:32 critical    Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:16:38 critical    Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:16:38 critical    16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:40:24 error       DBC-ACK not received;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:42:31 critical    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:42:31 critical    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:43:12 critical    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:43:12 critical    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:43:26 critical    Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:43:37 critical    No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:49:59 notice      US profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:46:11 notice      GUI Login Status - Login Success from LAN interface
09-08-2025 18:44:19 notice      REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
09-08-2025 18:44:06 notice      DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
09-08-2025 18:44:05 notice      TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Hier vandaag hetzelfde in de regio Amsterdam. Half uur geen internet en dezelfde logs. De Connectbox in kwestie staat 84 dagen aan, dus er heeft geen reboot plaatsgevonden. Lijkt er op dat het modem kijkt of er nog een abonnement actief is maar er op dat moment iets mis gaat?

• Fret Raket
Zo te zien zijn ze hier vanmorgen weer bezig geweest, vraag me af of het iets met de uitval van gisteren te maken heeft.

RCS Partial Service/SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync in de modem log en een zooi pre-en post RS fouten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05S4ngqeMjiBUw9S1xCtHEQVyPs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w04BASlddJzZBXmKIkY0TvqZ.png?f=user_large

hier nu ook docsis 3.1 omgeving Velsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10
En twee docsis 3.1 kanalen!
Daar ook screenshots van? Downstream en upstream.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
neeecht schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 05:00:
[...]

En twee docsis 3.1 kanalen!
Daar ook screenshots van? Downstream en upstream.
Ja die had ik wel al een tijdje overigens :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSWx5Zbm5dlMox7qqeOdXPJcL5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kCHilXxpZBNhJEDcoEkQgWF0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8huMapAitJLSvVnupC24EkNNV-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AmFz0ZWmp1PzUtNF1ocRxy0c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@giovanni2903 wat zou ik graag een spectrum view van jouw regio willen zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:06
neeecht schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:49:
@giovanni2903 wat zou ik graag een spectrum view van jouw regio willen zien.
Ik denk dat die niet zal afwijken van mijn regio, gezien de vermeldde kanaalbreedte, 2x 130 MHz.

OFDM1 is kleiner geworden en neemt nu 834 tot 966 MHz in beslag.
Er is tevens meer afstand tot het SC-qam blok gecreëerd, ca 5 MHz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbhCpjrQcWDwABGMmUeyXCqxHqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIJbcUqQeBA1pyQjys69HZqx.jpg?f=fotoalbum_large

OFDM 2 begint op 1086 MHz en loopt tot 1218 MHz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiTj7zRDVqUXQtA8tySyliopQlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKnk2WJrHbY28eauYKWClPEo.jpg?f=fotoalbum_large

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@videopionier waar ik benieuwd naar ben is het spectrum in de upload band (5-204 MHz)

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
@Roetzen
Het spectrum voor de upload band bevat bij mij uitsluitend ATDMA kanalen, omdat ik nog een oud 3.0 modem gebruik. Dus vanaf ca 62 MHz tot aan het DVB-C blok is nog ongebruikt, bij mij althans.

Links zijn nog net ATDMA 2 en 1 te zien (het meetinstrument gaat niet lager), de piekjes zijn storingen uit het apparaat zelf. Dit is direct achter de splitter, de demping is ca 40dB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K2PEKDX_-gmb9WYdqtOwiEI1pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/am2dBLAQKGCAMH7sp0hwwTB7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door videopionier op 07-09-2025 11:02 ]

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
@videopionier daarom wil ik ook graag de 2x 130 MHz zien.
Al die variaties zijn wel bijzonder! Thanks.

Edit: Oh ik las het verkeerd. Zal niet veel afwijken.
Vooral de test tot 1218 MHz is zeer interessant.
Daar zal alles om hangen, als daar teveel problemen zijn, kan er geen sneller abo worden aangeboden.

[ Voor 49% gewijzigd door neeecht op 07-09-2025 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videopionier
neeecht schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:46:
...
Vooral de test tot 1218 MHz is zeer interessant.
Daar zal alles om hangen, als daar teveel problemen zijn, kan er geen sneller abo worden aangeboden.
De eerste berichten op dat Ziggo forum lieten dramatische resultaten zien. Dat komt omdat Ziggo zijn eigen draai heeft gegeven aan Docsis 3.1
Normaal is het zo dat een Docsis 3.1 kanaal een mix bevat van diverse modulaties. Dat maakt 3.1 zo robuust, 4K subcarriers voor de modems die een goede SNR (>40dB) hebben en 2K of lagere modulatie voor modems die een lagere SNR hebben en dat allemaal in hetzelfde coax segment.

Maar een Ziggo baasje heeft onderstaand plaatje gezien en heeft opdracht gegeven om uitsluitend 4K subcarriers op alle coax segmenten te zetten zodat er het maximale uit kon worden gehaald, zonder verdere investeringen. Hoe ik dat weet? Door het bestuderen van diverse screenshots van modems die grote hoeveelheden "uncorrectables" lieten zien. Dat is bij Docsis alleen mogelijk als er geen subcarriers met een lagere modulatie voorhanden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kenrqJk2FdzsAMCU0w_jPICF-os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7aQ5NStJ3nIblBXguMnjcIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
Voor de leuk en voordat de nieuwe aanpassingen komen: 53mb bestand!
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis-airband_2023-2025.jpg

Ik zal geen [img] url maken :)

Update: Blijft interessant dat in deze regio twee docsis 3.1 upload kanalen als één wordt weergegeven in de modem. Kwestie van subcarriers niet gebruiken, feature van OFDMA, maar wel grappig dat het overal anders is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_NPIMq0JvYM4Qlzc2XWc24OU0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLpcLfcaCaxfTUGpzaiJXk2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Osj7x6UfKkb1XqRDaPSn3oozPPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRrSBJUQzif7MollTrJlVR3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqtUXG2RIRB2-htdG3PjvkgapNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZPLmYZxDcF0u9oocfe00EGd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 100% gewijzigd door neeecht op 07-09-2025 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• videopionier
neeecht schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:53:
Voor de leuk en voordat de nieuwe aanpassingen komen: 53mb bestand!
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis-airband_2023-2025.jpg
...
Update: Blijft interessant dat in deze regio twee docsis 3.1 upload kanalen als één wordt weergegeven in de modem. Kwestie van subcarriers niet gebruiken, feature van OFDMA, maar wel grappig dat het overal anders is.
...
Bedankt voor het delen van deze metingen, een fraai overzicht met alle details.

Wat veel erger is dan de verschillen in weergave van OFDMA is het gebruik van qam4096 voor een OFDM signaal met een SNR van slechts 39 dB, als je weet dat dat ook nog eens minimaal 1 dB slechter is dan wordt voorgesteld. Voor qam4096 is minimaal 40 dB SNR vereist.

Die uncorrectables zijn volstrekt onnodig als Ziggo een deel van de qam4096 subcarriers vervangt door qam2048. Ik weet niet waar Ziggo nou bang voor is, maar een qam2048 symbol bevat maar 1 bit minder dus de payload is 11/12 van qam4096. Misschien denken ze dat het verschil groter is?

En dan heb ik het nog niet eens over de extra belasting voor de SOC. De foutcorrectie van LDPC/BCH is veel beter dan R/S, maar vraagt wel veel meer processor power. Daar komen die klachten van gamers vandaan die de latency steeds zien oplopen. Die SOC kan zelfs door de hitte vastlopen.

Helaas denkt niemand daar over na bij Ziggo. Zolang het internet niet weg valt vinden ze het prima zo.
Valt je modem stil? dan sturen we toch een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@videopionier Ach ja, jij kan natuurlijk alleen datgene zien wat je eigen modem produceert. Ik had graag willen zien wat er nu eigenlijk met het stuk tot 204 MHz gebeurt maar dat is alleen op de wijkversterker of nog verderop te zien. Waarom doet Ziggo zo te zien niks om meer upload mogelijk te maken? Daarvoor was dat frequentiegebied toch immers vrijgemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
zolang ze bij Ziggo vinden dat de huidige upload / download voldoende is gaan ze weinig doen vrees ik

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SMSfreakie schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:45:
zolang ze bij Ziggo vinden dat de huidige upload / download voldoende is gaan ze weinig doen vrees ik
Dat vinden ze echter niet. Want ze willen volgend? jaar nog met een multi-gig abonnement komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:48:
[...]

Dat vinden ze echter niet. Want ze willen volgend? jaar nog met een multi-gig abonnement komen ;)
ja dat zal wel 2gbps down en 125mbits up ofzo worden weer. :P

want das ruim voldoende.

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 16:26
[...]

Volgens mij praten ze daar over download, over upload heb ik ze nooit gehoord ;). Dus zou daar vooralsnog geen wonderen van verwachten, en ga zelf uit van de 10% die ze nu vaak aanhouden, al zou dan bij 8GB waarmee ze volgend jaar Komen al 800mbit zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
Roetzen schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:29:
@videopionier
... Waarom doet Ziggo zo te zien niks om meer upload mogelijk te maken? Daarvoor was dat frequentiegebied toch immers vrijgemaakt?
Ziggo (of liever gezegd de amateurs die zich hiermee bezighouden) worstelt al met onbetrouwbare ATDMA en OFDMA verbindingen. De reden zou zijn dat er teveel ruis op de CMTS binnenkomt op die frequenties.
Als dat zo is, waarom verlagen ze dan het transmit level daarvan? Hier ben ik van ca 45dBmV naar 38 dBmV gegaan, nadat de retourversterker door een storing is vervangen. Dezelfde waarden zie ik in talloze screenshots terug op het Ziggo forum.

Elke beetje professional kan je uitleggen dat het verlagen van de carrier meteen een verlaging van de CNR met dezelfde waarde betekent. De C staat voor carrier en CNR = SNR = MER, met weliswaar kleine verschillen in waarden door de meetmethode.

Maar goed, ik heb begrepen dat de huidige problemen de verdere uitrol van nieuwe OFDMA kanalen ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
[...]

Ja ze zijn nog steeds van mening dat ze de snelheid race kunnen winnen van de glasboeren.
Ze hebben niet in de gaten dat de power users al lang weg zijn bij Ziggo, op een enkeling na, die geen alternatief heeft.

Ik zie juist een trend omlaag, mensen komen er achter dat je aan 100 tot 400 Mbit genoeg hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
videopionier schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:18:

Ja ze zijn nog steeds van mening dat ze de snelheid race kunnen winnen van de glasboeren.
Ze hebben niet in de gaten dat de power users al lang weg zijn bij Ziggo, op een enkeling na, die geen alternatief heeft.

Ik zie juist een trend omlaag, mensen komen er achter dat je aan 100 tot 400 Mbit genoeg hebt.
Ik ben het met jouw laatste zin eens.
Maar als Ziggo echter wel beseft dat de power users (dat zal een fractie zijn van alle internet gebruikers) weg zijn bij Ziggo (of niet weg kunnen) dan hoeven ze de snelheidsrace niet te winnen.

btw: jouw berichtjes met de plaatjes, grafiekjes en uitleg over de techniek vind ik dikke prima. Zien er goed uit.
Maar classificaties als "amateurs" vind ik dan weer overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 15:19
handoff schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 22:19:
giovanni2903 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:32:
[...]
Klopt, ziggo is bezig met het vrijmaken van frequenties. Dit duurt nog tot eind oktober en is begonnen begin juli. Ook is de symboolsnelheid vanaf dan in zowel fziggo als fupc 6900 (fziggo was voorheen 6875)
dank aan beiden hiervoor. ziggo had van mijn 3 smartcards er spontaan een weggegooid, waardoor mijn oude samsung pvr stopte met werken. nadat ze dit hersteld hadden kwam de pvr standaard met 64QAM en 6875 symboolsnelheid, en kon geen zenders vinden. dat is nu gefixed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• videopionier
W1ck1e schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:37:
[...]
...
btw: jouw berichtjes met de plaatjes, grafiekjes en uitleg over de techniek vind ik dikke prima. Zien er goed uit.
Maar classificaties als "amateurs" vind ik dan weer overbodig.
Bedankt voor je vriendelijke woorden.
Je hebt helemaal gelijk, ik gebruikte het woord "amateur" als tegenhanger van "professional".
Ik zal dat voortaan achterwege laten, het voegt niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]videopionier schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:09:[/

Maar goed, ik heb begrepen dat de huidige problemen de verdere uitrol van nieuwe OFDMA kanalen ophoudt.
Zo iets vermoedde ik al. Tja de coax wordt steeds verder uitgeperst en dan stuit je bij de uitrol in het veld toch soms tegen problemen aan die bij de tests in het lab niet als te voorzien naar boven kwamen. 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronvv
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-09 09:27
videopionier schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:37:
[...]

Hoe ik dat weet? Door het bestuderen van diverse screenshots van modems die grote hoeveelheden "uncorrectables" lieten zien. Dat is bij Docsis alleen mogelijk als er geen subcarriers met een lagere modulatie voorhanden zijn.
[Afbeelding]
Ik ben hier een voorbeeld van, had ook grote hoeveelheden "uncorrectables" op OFDM kanaal 34. Na het verwijderen van de splitter is dit al fors afgenomen.

Boven de 900Mhz is "nieuw terrein" voor Ziggo, hier gaat de kwaliteit van de verschillende netwerk componenten goed getest worden :) .

Naar wat ik begrijp uit de media is dat er vanaf 2026 gaat worden gemigreerd naar een DAA architectuur (v-CCAP icm. R-PHY). Dit zou signaal kwaliteit verbeteringen kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb wat hulp nodig. Ik kom er niet uit. In onze woning heb ik een paar Chinese domotica produkten: Aqara hub, Eufy camera’s en Xiaomi/Yeelight bureaulamp. Deze werken alle met HomeKit en ze daarin ook toegevoegd. Ik wil nu blokkeren dat deze aparaten zelf contact opnemen met de buitenwereld. Ik wil ze dus internet toegang ontnemen.
Ik meen me te herinneren dat ik iets soortgelijks vroeger wel eens eerder gedaan heb. Ik dacht dat dit kon middels MAC filtering. Echter ik krijg dit niet (goed) werkend. Ik kan nog steeds via de Eufy app de camera’s zien.
Onder MAC filtering zie ik alle verbonden devices met hun MAC adressen. Ik selecteeer het betreffende apparaat en klik op Voeg reservering toe. Het device komt in de MAC filter lijst. Daarna sla ik deze wijziging op. Is dit de juiste weg?
Of moet ik nog geduld hebben? Of gewoon het modem herstarten? Dit laatste wil ik pas op een rustig tijdstip doen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door meesje op 08-09-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meesje schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:45:
Ik selecteeer het betreffende apparaat en klik op Voeg reservering toe.
"reservering" lees ik in deze als "DHCP reservering", oftewel een vast IP adres. Niet als het blokkeren van een apparaat om met internet te verbinden, en ik zou ook niet weten hoe "reservering" in die context past. Terwijl "reservering" dus wel een veel gebruikte term is om dus een "vast" IP adres te geven aan een apparaat vanuit de router.

Maar ik heb mijn modem in bridge staan, dus verder geen idee.
Pagina: 1 ... 70 ... 72 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie