Hier onder 'Filter' even 'Kabel TV pakket' en 'Ziggo Go' aanvinken.swhnld schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:20:
[...]
En als je gewoon alleen Internet neemt en daarbij de optie Ziggo Go aanzet? Wat krijg je dan?
Is dat je eigen ervaring of een aanname?Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Jammer genoeg zijn de overige zenders in dezelfde frequentie niet meer om aan te gluren.
...
Ik denk zelf het laatste want er zitten verder alleen 2 lokale TV zenders in die multiplex.
Heb je wel kabel van Ziggo?
Dit is aantoonbaar onjuiste informatie. Alleen de NPO zenders zitten op 1 frequentie, de andere die je noemt zitten allemaal op andere frequenties.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:36:
[...]
Verder moet je gaan meten in oktober met zenders in dezelfde frequentie die allemaal bewegende beelden tonen. Schaatsen op 1, voetbal op 3, ter land ter zee en in de lucht op RTL4 en knikkeren op SBS6. Eens kijken wat je dan gaat zien.
Voor je iets schrijft moet je wel even controleren of wat je schrijft wel klopt.
Of was het alleen je bedoeling om af te geven op Ziggo?
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Zitten geen aannames bij. Test wanneer er op vele zenders die in 1 mux zitten veel bewegende beelden zijn.videopionier schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:03:
[...]
Is dat je eigen ervaring of een aanname?
Ik denk zelf het laatste want er zitten verder alleen 2 lokale TV zenders in die multiplex.
Heb je wel kabel van Ziggo?
[...]
Dit is aantoonbaar onjuiste informatie. Alleen de NPO zenders zitten op 1 frequentie, de andere die je noemt zitten allemaal op andere frequenties.
Voor je iets schrijft moet je wel even controleren of wat je schrijft wel klopt.
Of was het alleen je bedoeling om af te geven op Ziggo?
Een test met Ziggo Sports in een mux met crapzenders die niemand kijkt en zonder bewegende beelden op de andere zenders is geen test. Het is alsof je wil aantonen dat iedereen te hard rijd op de weg. Je gaat controleren en je ziet dat de eerste de beste te hard rijdt en je gaat weer weg, want voor jou is het dan aangetoond. Dat noemen we een niet reprsentatieve steekproef.
[ Voor 20% gewijzigd door Sjakie0101 op 08-08-2025 13:50 ]
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Wat heeft "kijk wanneer iedereen kijkt" er mee te maken? Het gaat over DVB-C he, dat is gewoon gedeeld. 1 kijker kost net zoveel bandbreedte als 1000 kijkers.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:44:
[...]
Zitten geen aannames bij. Test wanneer iedereen kijkt en er op vele zenders die in 1 mux zitten veel bewegende beelden zijn.
En gezien ik jou alleen ken van het Delta topic en je daar zeer tevreden over lijkt te zijn ben ik nu je ineens opduikt in dit topic ook wel benieuwd waar jou ervaringen met Ziggo vandaan komen.
Ik weet inmiddels echt wel hoe. VBR em CBR werkt. Delta ouwehoert niet met VBR op de belangrijkste zenders op coax.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Dat klopt, "Jammer genoeg zijn de overige zenders in dezelfde frequentie niet meer om aan te gluren" is slechts jouw mening.
Klopt. Maar dat is ook niet meegenomen in deze test, waardoor ik me afvraag war er getest wordt.W1ck1e schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 14:27:
[...]
Dat klopt, "Jammer genoeg zijn de overige zenders in dezelfde frequentie niet meer om aan te gluren" is slechts jouw mening.
Of er goed beeld wat op Ziggo Sports? Dan is de test verre van volledig en zoals eerder benoemd is deze sowieso selecfief.
Want waarom zou het uberhaupt interessant zijn om daar over te ouwehoeren? Delta ouwehoert ook niet over dat ze CGNAT doen, toch wordt het je als klant gewoon door de maag gespit. En vervolgens noemen ze het ook nog "standaard IP" (vs "dynamisch IP"). Terwijl CGNAT toch weinig "standaard" aan is. De standaard volgens de uitvinding van het internet is toch dat iedere aansluiting (minimaal) een eigen IP adres heeft en niet achter CGNAT zit.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:52:
Ik weet inmiddels echt wel hoe. VBR em CBR werkt. Delta ouwehoert niet met VBR op de belangrijkste zenders op coax.
Daarnaast is de echte vraag nog steeds niet beantwoordt. Heb je ervaring met wat Ziggo nu sinds een korte periode doet? Of roep je maar gewoon wat op basis van gevoel of ervaringen bij andere TV aanbieders?
Ik heb me goed ingelezen, Dus zo maar iets roepen doe ik niet
Zonder onderbouwing moeten we dat maar geloven. En dan blijft het voor mij maar een mening.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:14:
Ik heb me goed ingelezen, Dus zo maar iets roepen doe ik niet
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 08-08-2025 15:18 ]
Blijkbaar niet. Want "Test wanneer iedereen kijkt" is onzin, want het gaat over DVB-C en het aantal kijkers maakt dus helemaal niks uit. En die opmerking m.b.t. zenders in een mux van eerder roep je ook maar wat over zenders die in dezelfde mux zouden zitten heeft @videopionier al aangegeven dat dat niet klopt en eerder postte hij ook al informatie over hoe de verdeling en bitrates daadwerkelijk exact zitten.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:14:
Ik heb me goed ingelezen
Dus leuk dat je misschien wat over CBR vs VBR hebt gelezen. Maar dat betekend niet dat je weet hoe Ziggo het inzet en wat de gevolgen daarvan op de TV kwaliteit zijn. En ja, VBR kan vast een slechtere kwaliteit geven, maar het kan ook een betere kwaliteit geven. Het ligt er maar net aan welke bitrate op welk moment gehanteerd wordt en "wat het beeld is". Zo kan VBR net zo goed een hogere (piek) bitrate hebben dan dat met CBR wordt gedaan waardoor VBR juist op die momenten een beter beeld geeft. En met het slim combineren van kanalen valt er vast ook ruimte vrij te houden voor een hogere (piek) bitrate van VBR. Want tegenover een spotzender kun je ook een regionale omroep zetten die 99% van de tijd op een dag een "kabelkrant" (/"powerpoint") uitzend. En die statische plaatjes van een kabelkrant hebben echt niet zo'n hoge bitrate nodig als een sport wedstrijd. En zo zijn er wel meer zenders te "verzinnen" die niet zo'n hoge eisen hebben. Al is het maar omdat de kijker het verschil toch niet ziet. Zoals die "senioren zenders", die van 70+ die daar naar kijken zullen in 99% van de gevallen niet zo'n kritieke blik hebben. En het bron materiaal is daar vaak ook al 40+ jaar oud dus 720p, 1080p of 4K ga je daar geen verschil in zien.
Wat hij denk ik bedoelt, maar dat is mijn aanname, wat als er toevallig op een stream 2 of 3 zenders zijn die hoge bitrate vereisen. Bijvoorbeeld, doordat eurovisie songfestival ervoor is, Nederlands elftal speelt een WK wedstrijd en de paus spreekt het 'urbi et orbi' dat op alle 3 de zenders op dezelfde Transport strream zitten.RobertMe schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Blijkbaar niet. Want "Test wanneer iedereen kijkt" is onzin, want het gaat over DVB-C en het aantal kijkers maakt dus helemaal niks uit. En die opmerking m.b.t. zenders in een mux van eerder roep je ook maar wat over zenders die in dezelfde mux zouden zitten heeft @videopionier al aangegeven dat dat niet klopt en eerder postte hij ook al informatie over hoe de verdeling en bitrates daadwerkelijk exact zitten.
Dus leuk dat je misschien wat over CBR vs VBR hebt gelezen. Maar dat betekend niet dat je weet hoe Ziggo het inzet en wat de gevolgen daarvan op de TV kwaliteit zijn. En ja, VBR kan vast een slechtere kwaliteit geven, maar het kan ook een betere kwaliteit geven. Het ligt er maar net aan welke bitrate op welk moment gehanteerd wordt en "wat het beeld is". Zo kan VBR net zo goed een hogere (piek) bitrate hebben dan dat met CBR wordt gedaan waardoor VBR juist op die momenten een beter beeld geeft. En met het slim combineren van kanalen valt er vast ook ruimte vrij te houden voor een hogere (piek) bitrate van VBR. Want tegenover een spotzender kun je ook een regionale omroep zetten die 99% van de tijd op een dag een "kabelkrant" (/"powerpoint") uitzend. En die statische plaatjes van een kabelkrant hebben echt niet zo'n hoge bitrate nodig als een sport wedstrijd. En zo zijn er wel meer zenders te "verzinnen" die niet zo'n hoge eisen hebben. Al is het maar omdat de kijker het verschil toch niet ziet. Zoals die "senioren zenders", die van 70+ die daar naar kijken zullen in 99% van de gevallen niet zo'n kritieke blik hebben. En het bron materiaal is daar vaak ook al 40+ jaar oud dus 720p, 1080p of 4K ga je daar geen verschil in zien.
Daaraan merk je direct dat hij vooral theoretische info heeft gelezen, maar waarschijnlijk geen idee hebben welke zenders bij elkaar op de TS zitten en/of hoeveel je juist kan besparen op bandbreedte door VBR te gebruiken als je de juiste zenders bij elkaar zet.
Sowieso erg storend dat hier een aantal mensen komen enkel om Ziggo te bashen en ondertussen geen diensten afnemen en het hoogste woord hebben in Delta/Odido/KPN topics. Maar toch precies weten hoe de vork in de steel zit

[ Voor 4% gewijzigd door SirMemeAlot op 08-08-2025 15:43 ]
Toch gaat het me wat ver om de vlag nu uit te hangen omdat de achteruitgang voor DVB-C in de praktijk weleens mee zou kunnen vallen.
Ik zie liever échte vooruitgang zoals bijvoorbeeld hier, hier, hier of hier. Wellicht niet meer voor DVB-C, maar dan toch op zijn minst voor Next Mini. Op dat gebied is het bij Ziggo helaas oorverdovend stil nu de competities op het punt van beginnen staan. Het is toch wat paradoxaal dat KPN straks de meeste Ziggo Sport-kanalen in een betere kwaliteit doorgeeft dan Ziggo zelf.
Ik zie liever échte vooruitgang zoals bijvoorbeeld hier, hier, hier of hier. Wellicht niet meer voor DVB-C, maar dan toch op zijn minst voor Next Mini. Op dat gebied is het bij Ziggo helaas oorverdovend stil nu de competities op het punt van beginnen staan. Het is toch wat paradoxaal dat KPN straks de meeste Ziggo Sport-kanalen in een betere kwaliteit doorgeeft dan Ziggo zelf.
Er kan iedereen wel zo veel storen. Maar een nogal selectieve steekproef kan niemand iets mee en dan ook met het feit "Ik had op die ene zender perfect beeld".
Waar de zenders zitten in de muxen is prima te bekijken en zelfs gedeeld op het providerforum.
Nogmaals ik ben behoorlijk ingelezen en overigens voorheen Ziggo-klant geweest en Ziggo komt op DFN. Dus ook ben ik ook hier in dit topic aanwezig.
Waar de zenders zitten in de muxen is prima te bekijken en zelfs gedeeld op het providerforum.
Nogmaals ik ben behoorlijk ingelezen en overigens voorheen Ziggo-klant geweest en Ziggo komt op DFN. Dus ook ben ik ook hier in dit topic aanwezig.
aangezien je dan een online versie van kabel tv afneemt, alleen de zenders van kabel tv.swhnld schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:20:
[...]
En als je gewoon alleen Internet neemt en daarbij de optie Ziggo Go aanzet? Wat krijg je dan?
als je namelijk hier kijkt: https://www.ziggo.nl/internet/internet-only zie je 50+ zenders staan. tv start is 70+ zenders
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Net of jij weet wat andere gebruikers aan diensten afnemen. Ooit wel is bedacht dat er ook mensen zijn die meerdere diensten (privé/zakelijk) afnemen bij verschillende providers. Wij hebben zelf zakelijk niet één maar twee providers voor het geval er één uitvalt.SirMemeAlot schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 15:42:
[...]
Sowieso erg storend dat hier een aantal mensen komen enkel om Ziggo te bashen en ondertussen geen diensten afnemen
Maar we kunnen het ook omdraaien, dat het wel heel storend word, dat er hier een aantal mensen zijn die meteen vel in de verdediging springen als er ook maar iets ten nadelen over Ziggo word gezegd, laat gewoon iedereen zijn eigen mening hebben...
[ Voor 18% gewijzigd door DON PAPA op 08-08-2025 17:57 ]
Dus je eigen inschatting zullen we maar zeggen. Graag dan wel de juiste feiten en niet maar wat verzinnen.
Wat ik met mijn meting heb willen aantonen dat het dus niet zo is dat als de ene zender een hogere bitrate nodig heeft dat dat ten koste zou gaan van andere zenders. Daarvoor kan eerst de ruimte die de andere zenders niet nodig hebben voor worden gebruikt. En als dat niet voldoende is kan daarvoor de vrije ruimte in de vorm van de null packets worden gebruikt.
Dat miste ik in alle discussies en commentaren.
Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.
Als er zo veel nullbytes worden gebruikt zoals je zegt dan had je die ook kunnen gebruiken om het gewoon CBR te laten. VBR moet er voor zorgen de bitrate tussen de zenders zo optimaal in te zetten, maar niet om in de nullbyte te wroeten.
Overigens waren eerdere conclusies van de tester dat e.e.a. nog slechter zou zijn dan Canal Digital.
Ik doe in elk geval niets op een niet representatieve steekproef.
Overigens waren eerdere conclusies van de tester dat e.e.a. nog slechter zou zijn dan Canal Digital.
Ik merk dat je je aangesproken voelt, maar als jij wel Ziggo hebt dan gaat het dus niet over jouw.DON PAPA schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 17:18:
[...]
Over aannames gesproken, net of jij weet wat andere gebruikers aan diensten afnemen. Ooit wel is bedacht dat mensen meerdere diensten (privé/zakelijk) kunnen afnemen bij verschillende providers. Wij hebben zelf zakelijk twee providers voor het geval er één uitvalt.
Maar we kunnen het ook omdraaien, dat het wel heel storend word, dat er hier een aantal mensen zijn die meteen vel in de verdediging springen als er ook maar iets verkeerds over Ziggo word gezegd. En dan door dit soort opmerkingen weer het vuurtje proberen aan te steken...
Daarbij herken ik me ook niet in het beeld dat mensen hier verdedigen, echter wordt er soms negatief gedaan wat in de basis prima is maar als je dat openbaar post dan kan je ook reactie krijgen. Daarbij wordt veelal om feiten gevraagd of wordt onderlegd waarom iemand het daar niet mee eens is. Als jij vind dat er te vel/onterechte berichten staan moet je gaan klagen bij een moderator
Van welke tester dan, het zou helpen als je wat bronnen erbij geeft waarop je je oordeel velt.Sjakie0101 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:15:
Als er zo veel nullbytes worden gebruikt zoals je zegt dan had je die ook kunnen gebruiken om het gewoon CBR te laten. VBR moet er voor zorgen de bitrate tussen de zenders zo optimaal in te zetten, maar niet om in de nullbyte te wroeten.
[ Voor 21% gewijzigd door SirMemeAlot op 08-08-2025 20:19 ]
SirMemeAlot schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:33:
het zou helpen als je wat bronnen erbij geeft waarop je je oordeel velt.
offtopic:
"I know that one". Het Delta topic staat in de topicwaarschuwing om altijd een bron te vermelden. Schijnt daar toegevoegd te zijn naar aanleiding van een user die vaak reageerde zonder bron / onderbouwing
"I know that one". Het Delta topic staat in de topicwaarschuwing om altijd een bron te vermelden. Schijnt daar toegevoegd te zijn naar aanleiding van een user die vaak reageerde zonder bron / onderbouwing

We kunnen natuurlijk ook de proef op de som nemen en iemand als @videopionier lief vragen of hij een scenario als deze kan toetsen. Die lijkt de juiste apparatuur te hebben om in ieder geval synthetische testen uit te voeren. Theoretische discussies zijn leuk maar de praktijk is voor de meesten interessanter. Er zijn ook mensen die constant beweren dat ik met Ziggo nooit 1Gbps zou kunnen halen want kabel en gedeeld. Ik voer dagelijks snelheidstesten uit en merk daar niets van.
ik hoor dat wel vaker van mensen, is dat in het verleden wel zo geweest eigenlijk? tegenwoordig in ieder geval zeker niet nee. ik heb een 1,1gbit/s (internet elite) en haal gewoon die volledige 1,1gbit/s altijdJay-B schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:02:
Er zijn ook mensen die constant beweren dat ik met Ziggo nooit 1Gbps zou kunnen halen want kabel en gedeeld. Ik voer dagelijks snelheidstesten uit en merk daar niets van.
| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |
Er zit hier nu glasvezel tot aan de straatkast en een stukje coax naar de huizen, dus daarom kan het nu wel.giovanni2903 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 21:48:
[...]
ik hoor dat wel vaker van mensen, is dat in het verleden wel zo geweest eigenlijk? tegenwoordig in ieder geval zeker niet nee. ik heb een 1,1gbit/s (internet elite) en haal gewoon die volledige 1,1gbit/s altijd
In het verleden zou dat niet mogelijk zijn geweest met coax over het hele traject, en er is een heleboel bandbreedte vrijgemaakt door de analoge tv en radio eraf te gooien.
Nee ik gaf mij zelf allen even als voorbeeld om te laten zien dat je uitspraak "erg storend dat hier een aantal mensen komen enkel om Ziggo te bashen en ondertussen geen diensten afnemen" gewoon kolder is, want jij kan helemaal niet weten of iemand wel of geen dienst van Ziggo afneemt.SirMemeAlot schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:33:
[...]
Ik merk dat je je aangesproken voelt, maar als jij wel Ziggo hebt dan gaat het dus niet over jouw.
En dat was nu precies de reden waarom ik op je vorige posting reageerde, want door die laatste alinea maak je zelf dat je daar een reacties op terug kan krijgen...SirMemeAlot schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 19:33:
[...]
echter wordt er soms negatief gedaan wat in de basis prima is maar als je dat openbaar post dan kan je ook reactie krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 09-08-2025 09:39 ]
een paar losse gedachten
bashen: iemand of iets hevig bekritiseren, vaak op een ongepaste of onnodig harde manier; iemand of iets belachelijk maken. : lijkt mij niet gewenst op een forum.
bashen en ophemelen kunnen het gevolg zijn van heel negatieve respectievelijk positieve ervaringen of beleving,
maar elkaar ook uitlokken. dan heb je het kip en ei probleem
een product of dienst bashen waar je zelf gebuik van maakt is een beetje raar. wat is de reden dat je het wel nog gebruikt ?
niet bashen maar gewoon objectief negatieve punten noemen moet gewoon kunnen. en lijkt mij een stuk constructiever
aan de andere kant ophemelen ook weer niet maar objectief positieve punten noemen weer wel, is ook beter
n=1 eigen waarnemingen leiden tot een mening, met een onderbouwing kan je er meer van maken, dan hebben anderen er meer aan
in welk draadje kan je kwijt dat het ene product slecht is en het andere product goed ? zonder off-topic te gaan ?
bashen: iemand of iets hevig bekritiseren, vaak op een ongepaste of onnodig harde manier; iemand of iets belachelijk maken. : lijkt mij niet gewenst op een forum.
bashen en ophemelen kunnen het gevolg zijn van heel negatieve respectievelijk positieve ervaringen of beleving,
maar elkaar ook uitlokken. dan heb je het kip en ei probleem
een product of dienst bashen waar je zelf gebuik van maakt is een beetje raar. wat is de reden dat je het wel nog gebruikt ?
niet bashen maar gewoon objectief negatieve punten noemen moet gewoon kunnen. en lijkt mij een stuk constructiever
aan de andere kant ophemelen ook weer niet maar objectief positieve punten noemen weer wel, is ook beter
n=1 eigen waarnemingen leiden tot een mening, met een onderbouwing kan je er meer van maken, dan hebben anderen er meer aan
in welk draadje kan je kwijt dat het ene product slecht is en het andere product goed ? zonder off-topic te gaan ?
Is er toevallig ergens een (globale) planning te zien wanneer en waar de zender herindeling gaat plaatsvinden?
Het is geen kolder, maar je hebt gelijk dat ik dat niet kan controleren. Maar dat wil dus niet zeggen dat ik ongelijk heb.DON PAPA schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 08:48:
[...]
Nee ik gaf mij zelf allen even als voorbeeld om te laten zien dat je uitspraak "erg storend dat hier een aantal mensen komen enkel om Ziggo te bashen en ondertussen geen diensten afnemen" gewoon kolder is, want jij kan helemaal niet weten of iemand wel of geen dienst van Ziggo afneemt.
[...]
En dat was nu precies de reden waarom ik op je vorige posting reageerde, want door die laatste alinea maak je zelf dat je daar een reacties op terug kan krijgen...
Ik vind het ook niet erg dat ik reacties op mijn posts krijg, dus voel je vrij om te reageren
Laten we verder gewoon weer ervaringen delen van onze Ziggo diensten
SirMemeAlot schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 09:48:
[...]
Laten we verder gewoon weer ervaringen delen van onze Ziggo diensten
Er blijkt onbegrip te bestaan over het gebruik van null packets. Men denkt nog steeds dat dit ongebruikte ruimte is. Ik lees in meerdere forums dat je die met rust zou moeten laten. Waarom wordt er niet bij gezegd. Ziggo heeft nu eenmaal gekozen voor VBR en ook uitgelegd waarom, dus CBR is nu geen optie meer.
Die null packets zijn juist bij VBR zeer belangrijk om kortstondige pieken op te vangen.
Bij deze moderne encoders telt dat nu eenmaal erg nauw, het voorkomt extra bewerkingen, die onnodige vertraging zouden opleveren.
Ik ga dat niet verder uitleggen, je moet het maar van me aannemen.
Als er aanleiding voor is, b.v. als ik klachten heb over de kwaliteit van de NPO zenders dan zal ik weer wat metingen verrichten.
Daar is nu nog geen aanleiding voor.
Uitleg voor de echte techneuten:
Null packets zijn er altijd geweest omdat Ziggo ruimte zat had. Ze hebben een nuttige functie want ze vullen de transport stream aan om tot de nominale TS capaciteit te komen.
Die capaciteit is een vaste waarde en kan berekend worden adhv de symbol rate en de modulatie.
Een eenvoudige rekensom: Symbol Rate x 8 bit voor de bruto bitrate dus 6900 KSps x 8 = 55.200 Kbps of 55.200 Mbps. Die 8 bit is de inhoud (payload) van 1 symbol bij 256QAM.
55.200 Mbps is bruto, dus inclusief Forward Error Correctie (FEC=188/204)
De huiskamervraag: bereken zelf de netto capaciteit (incl. overhead)
Die null packets zijn juist bij VBR zeer belangrijk om kortstondige pieken op te vangen.
Bij deze moderne encoders telt dat nu eenmaal erg nauw, het voorkomt extra bewerkingen, die onnodige vertraging zouden opleveren.
Ik ga dat niet verder uitleggen, je moet het maar van me aannemen.
Als er aanleiding voor is, b.v. als ik klachten heb over de kwaliteit van de NPO zenders dan zal ik weer wat metingen verrichten.
Daar is nu nog geen aanleiding voor.
Uitleg voor de echte techneuten:
Null packets zijn er altijd geweest omdat Ziggo ruimte zat had. Ze hebben een nuttige functie want ze vullen de transport stream aan om tot de nominale TS capaciteit te komen.
Die capaciteit is een vaste waarde en kan berekend worden adhv de symbol rate en de modulatie.
Een eenvoudige rekensom: Symbol Rate x 8 bit voor de bruto bitrate dus 6900 KSps x 8 = 55.200 Kbps of 55.200 Mbps. Die 8 bit is de inhoud (payload) van 1 symbol bij 256QAM.
55.200 Mbps is bruto, dus inclusief Forward Error Correctie (FEC=188/204)
De huiskamervraag: bereken zelf de netto capaciteit (incl. overhead)
als we op DVB-C blijven praten nog een ~50Mbps 
vraag me alleen af zou Ziggo de vrij gekomen ruimte in gaan zetten als Docsis 3.0 kanalen... welke dan dus ook een ~50Mbps kunnen. (per 8mhz blok)
of zouden ze er een 3.1 van maken? dan kan je wel meer bitjes per 8mhz blok kwijt..
ja ik weet 3.1 werkt duidelijk anders dan 3.0)
vraag me alleen af zou Ziggo de vrij gekomen ruimte in gaan zetten als Docsis 3.0 kanalen... welke dan dus ook een ~50Mbps kunnen. (per 8mhz blok)
of zouden ze er een 3.1 van maken? dan kan je wel meer bitjes per 8mhz blok kwijt..
ja ik weet 3.1 werkt duidelijk anders dan 3.0)
404 Signature not found
Ziggo heeft al een max aantal van 32 3.0 SC-QAM kanalen in gebruik. Maar zal die vrij ruimte hoogstwaarschijnlijk gaan inzetten voor 1 Docsis 3.1 stream van ca 94 MHz. Er was n.l. al een vrije ruimte en samen met de vrijgekomen frequenties is er 96 MHz ruimte, zie de spectrum meting hieronder.SMSfreakie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 19:02:
...
...
Ik heb de oude en de nieuwe situatie gecombineerd zodat de wijzigingen duidelijk zichtbaar zijn.
:strip_exif()/f/image/lM81KcBp6RBQwAebLVXrPwks.jpg?f=fotoalbum_large)
aanvulling (bron: de AI robot van Google)
SC-QAM (Single Carrier Quadrature Amplitude Modulation) en OFDM (Orthogonal Frequency-Division Multiplexing) zijn beide modulatietechnieken, maar ze verschillen in hoe ze gegevens verzenden. SC-QAM gebruikt één draaggolf, terwijl OFDM meerdere draaggolven gebruikt, waardoor het robuuster is tegen storingen en een hogere gegevenssnelheid mogelijk maakt. /einde google citaat
Jammer genoeg heeft Ziggo die robuustheid voor storingen ingeleverd om de maximale capaciteit uit een coax segment te halen.
[ Voor 20% gewijzigd door videopionier op 10-08-2025 20:46 ]
Snelle rekensom leverd dat mits het inderdaad zo ingezet gaat worden toch wel een dikke Gigabit extra ruimte op
404 Signature not found
in 2027 dus weer nieuwe internetpakketten, het oude zakelijk giga is nu al 1400mbit/s wat het snelste abo is wat ziggo levert over coax. ziggo wil tot 2gb gaan aanbieden. mogelijk dan 2gbit/s als grootste voor zakelijk en 2,4gbit/s voor zakelijk?
@giovanni2903 Die extra capaciteit is niet voor 1 aansluiting maar voor een heel segment met modems. Er zit natuurlijk best wat overboeking op maar kun je niet 1 op 1 erbij tellen.
@SMSfreakie @videopionier
https://x266.nl/dump/zigg...24-airband_2023-09-23.jpg
Ik ga er vanuit dat de docsis 3.0 kanalen voorlopig zo blijven. (Edit: In deze regio dan.)
Tot 1218 MHz kunnen er nu precies twee kanalen van 192 MHz docsis 3.1 ingezet worden.
En de upload is ook al jaren vrij, inclusief FM band die leeg MOEST.
Dus tja... we wachten nog steeds af.
https://x266.nl/dump/zigg...24-airband_2023-09-23.jpg
Ik ga er vanuit dat de docsis 3.0 kanalen voorlopig zo blijven. (Edit: In deze regio dan.)
Tot 1218 MHz kunnen er nu precies twee kanalen van 192 MHz docsis 3.1 ingezet worden.
En de upload is ook al jaren vrij, inclusief FM band die leeg MOEST.
Dus tja... we wachten nog steeds af.
[ Voor 3% gewijzigd door neeecht op 11-08-2025 09:17 ]
Je bent iets te optimistisch. 94 Mhz ruimte levert gemiddeld ca 800 Mbit/s aan extra capaciteit op.SMSfreakie schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:51:
Snelle rekensom leverd dat mits het inderdaad zo ingezet gaat worden toch wel een dikke Gigabit extra ruimte op
Knappe koppen hebben dit voor ons berekend:
:strip_exif()/f/image/D7aQ5NStJ3nIblBXguMnjcIu.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoewel Ziggo dit door een truukje probeert te maximaliseren, geeft dat in de praktijk weliswaar wat meer Mbits, maar ook de nodige ellende. Dat komt doordat er fecframes verloren gaan, als de error correction (LDCP) door de grote hoeveelheden benodigde correcties in de stress gaat. Ook zal de latency flink oplopen doordat het LDCP proces de processor zwaar belast.
Ziggo weet dat kennelijk niet, of het interesseert ze niet. Als de snelheidsmetingen maar kloppen anders beginnen de downloaders te zeuren.
Gisteren was er langdurig een storing met ziggo-opnames in de cloud. Dit is volgens mij onafhankelijk van coax of glas.
Zijn er hier meer mensen die dat hebben gemerkt of wordt er toch minder tv gekeken dan ik zou verwachten ?Fout codes die langskwamen waren cs2211, cs3300 en 504. Symptoom was dat een opname niet bekeken kon worden of dat het leek dat je geen opnames meer had. Replay tv deed het wel. Het speelde op de next maar ook op de chromecasts with google tv.
Zijn er hier meer mensen die dat hebben gemerkt of wordt er toch minder tv gekeken dan ik zou verwachten ?Fout codes die langskwamen waren cs2211, cs3300 en 504. Symptoom was dat een opname niet bekeken kon worden of dat het leek dat je geen opnames meer had. Replay tv deed het wel. Het speelde op de next maar ook op de chromecasts with google tv.
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 09:39 ]
Dat kan kloppen. Opnames werkten niet, terugkijken oftewel replay werkte wel.mkmi schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:21:
Gisteren hebben we een uitzending gemist van Veronica teruggekeken, en we hadden nergens last van.
Wij hadden code CS5600. Was ook vermeld op de Community.W1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:37:
Gisteren was er langdurig een storing met ziggo-opnames in de cloud. Dit is volgens mij onafhankelijk van coax of glas.
https://community.vodafon...82/highlight/true#M198073
Genoeg meldingen dus.
Daar heb ik niet gekeken. Handig voor een volgende keer.CreativeS schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
Wij hadden code CS5600. Was ook vermeld op de Community.
https://community.vodafon...82/highlight/true#M198073
Genoeg meldingen dus.
Voor mij was het duidelijk dat het aan de backend moest liggen, doordat het gedeeltelijk werkte. Ondanks dat en het feit dat het bij mij speelde op verschillende hardware toch de instructie gevolgd om die opnieuw te starten. Helaas, zoals verwacht, geen verbetering. Zo'n tip voer ik echter wel vaak uit, omdat het weinig werk is, wil kunnen zeggen dat ik dat gedaan heb en ik ook niet alles weet..
Ik heb verder niets met de community, want men duldt geen kritische gebruikers, maar soms is het wel handig. Ik heb zelf ook de Next even een reset gegeven, je weet immers nooit of het allemaal goed gegaan is met de installatie van v5.19. Het begon bij ons echter zaterdagavond al. Platform breed (Next, Ziggo Go op iPhone en Ziggo Go TV). Het duurde ontzettend lang om iets te verwijderen. Geen nood gelukkig. Ik moest zelf nog wat lessen Italiaans maken en mijn vriendin kon lekker programma's op HBO Max (Apple TV) kijken.W1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:36:
Daar heb ik niet gekeken. Handig voor een volgende keer.
Voor mij was het duidelijk dat het aan de backend moest liggen, doordat het gedeeltelijk werkte. Ondanks dat en het feit dat het bij mij speelde op verschillende hardware toch de instructie gevolgd om die opnieuw te starten. Helaas, zoals verwacht, geen verbetering. Zo'n tip voer ik echter wel vaak uit, omdat het weinig werk is, wil kunnen zeggen dat ik dat gedaan heb en ik ook niet alles weet..
Hier was internet (regio bollenstreek) inclusief de Next onbruikbaar afgelopen zaterdag tussen 18:16 en 18:44. Pings kwamen wel aan, maar websites bezoeken werkte niet en de Next gaf foutmelding CS2017.
Heb nergens een melding gezien over een storing.
Het mooiste vond ik nog de diagnose pagina van de Next. Volgens die moest ik het bedraad aansluiten, maar dat issie al
Heb de modemlogs ook nog opgeslagen voor de zekerheid:
Heb nergens een melding gezien over een storing.
Het mooiste vond ik nog de diagnose pagina van de Next. Volgens die moest ik het bedraad aansluiten, maar dat issie al
Heb de modemlogs ook nog opgeslagen voor de zekerheid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| 09-08-2025 18:16:32 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:16:38 critical Unicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:16:38 critical 16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:40:24 error DBC-ACK not received;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:42:31 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:42:31 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:43:12 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:43:12 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:43:26 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:43:37 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:49:59 notice US profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:46:11 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface 09-08-2025 18:44:19 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status 09-08-2025 18:44:06 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; 09-08-2025 18:44:05 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=94:3c:96:b7:03:39;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:b8:5f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1; |
[ Voor 97% gewijzigd door tiguan op 11-08-2025 10:52 ]
De eerste melding dat ik geen opnames had (schrikken want we hebben 84% in gebruik), verscheen voor het weekend al (op een chromecast)CreativeS schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:45:
...
Ik heb zelf ook de Next even een reset gegeven, je weet immers nooit of het allemaal goed gegaan is met de installatie van v5.19...
Ik heb de next niet naar fabrieksinstellingen hersteld (reset) maar alleen opnieuw opgestart, met behulp van de schakelaar aan de achterkant. Helaas kan ik geen optie in het menu vinden (of die moet dan verstopt zitten achter die de fabrieksinstellingen)
@ziggo lees je mee ?
@W1ck1e Volgens mij zit die verstopt achter de fabrieksinstellingen (weet het niet zeker), er wordt dan ook gevraagd naar een pincode (0000) en reset die zich zelf. Gisteren ook gedaan, er kwam wel direct een firmware binnen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Omdat ik niet weet of ik na die pincode nog kan afbreken ben ik niet verder gegaan.Pierre schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
@W1ck1e Volgens mij zit die verstopt achter de fabrieksinstellingen (weet het niet zeker), er wordt dan ook gevraagd naar een pincode (0000) en reset die zich zelf. Gisteren ook gedaan, er kwam wel direct een firmware binnen.
Dat is standaard dat je nieuwe software krijgt, want de Next haalt bij een reset naar fabrieksinstellingen altijd de nieuwste softwareversie op (ook al was deze al geïnstalleerd). Dus ja, dat is nu v5.19.Pierre schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:20:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen wb internet abonnement 400 mbit/s vs 1000 mbit/s.
Ben zeer onbekend met internet ins en outs, nooit echt om gemaald, duurt het downloaden wat langer geen probleem dan wacht ik even, en met netflix etc tot nu toe geen buffers etc. gewoon smooth. En hoor geen klachten wb wifi op de mobiele apparaten.
Snelheid van het netwerk, als ik iets naar de nas overzet is nu 80-90 MB/s. Verder heb ik dit nooit getweaked.
Maar het volgende, onze apparaten online activiteiten (op zijn drukst);
* 1 PC bekabeld,
gamen oa fps games, minecraft etc.
* 1 PC bekabeld, + PC VR (quest 2)
deze draadloos gebruiken via wifi (virtual desktop en steamVR) ---sim racing
* 1 47" Oled TV / mediaplayer --- content (bekabeld/wifi) streamen vanaf nas,
bestanden van soms richting 100gb, hoge bitrate ik meen max 150-200 mbps, dolby vision en 4k.
En in de toekomst ook mooie surround sound set voor de audio streams van deze films, nu gewoon AC/AC3 audio stream.
Ik ben benieuwd naar jullie mening(en), op internet lees je een hoop, kon hier op tweakers niet zo 1,2,3 wat concreets vinden. Ik heb het vermoeden dan 400 meer dan genoeg is, maar wil het soort van zeker weten. Omhoog kan altijd binnen abbo maar stapje terug wordt problematisch vaak wanneer 1000 veel te veel is.
Ben zeer onbekend met internet ins en outs, nooit echt om gemaald, duurt het downloaden wat langer geen probleem dan wacht ik even, en met netflix etc tot nu toe geen buffers etc. gewoon smooth. En hoor geen klachten wb wifi op de mobiele apparaten.
Snelheid van het netwerk, als ik iets naar de nas overzet is nu 80-90 MB/s. Verder heb ik dit nooit getweaked.
* 1 PC bekabeld,
bestanden van soms richting 100gb, hoge bitrate ik meen max 150-200 mbps, dolby vision en 4k.
En in de toekomst ook mooie surround sound set voor de audio streams van deze films, nu gewoon AC/AC3 audio stream.
Ik ben benieuwd naar jullie mening(en), op internet lees je een hoop, kon hier op tweakers niet zo 1,2,3 wat concreets vinden. Ik heb het vermoeden dan 400 meer dan genoeg is, maar wil het soort van zeker weten. Omhoog kan altijd binnen abbo maar stapje terug wordt problematisch vaak wanneer 1000 veel te veel is.
Mijn ervaring is dat 400 genoeg is, en 1000 meer dan genoeg (er bestaat naar mijn mening niet iets als teveel internet snelheid). Ik zit nu op 500 (was 400) en wil weer terug naar 400 (eigenlijk 200, maar dat is voor mij niet meer beschikbaar), vanwege het prijsverschil.roycerolls schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:30:
...
"iets" downloaden van usenet gaat nu met ongeveer 50GB per kwartier. Hetzelfde bestellen bij en ontvangen van bol duurt langer.
Daarmee weet jij het nog niet zeker, maar achteraf van 400 naar 1000 gaat waarschijnlijk makkelijker dan andersom.
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 16:42 ]
Hier vergelijkbaar. Heb een tijdje 1000/100 gehad maar merkte het verschil enkel bij het downloaden van écht grote files. De winst in tijd was voor mij zodanig beperkt dat ik weer teruggegaan ben naar 400/40.roycerolls schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:30:
Ik ben benieuwd naar jullie meningen wb internet abonnement 400 mbit/s vs 1000 mbit/s.
* 1 PC bekabeld,
Nadeel was echter dat de uploadsnelheid dus ook weer daalde, daar zat voor mij eerder de bottleneck.
Buiten de deur verbind ik namelijk via VPN (via thuis met PiHole) en ook mijn NAS staat thuis. Voor beide zaken is een vlotte upload dan prettig om vlot te kunnen surfen en bij je bestanden te kunnen als je buitenshuis bent.
Dank voor jullie reacties, helder.
Downloaden is voor mij onderschikt inderdaad.
Ik begrijp ook dat voor pcvr gamen het locale netwerk belangrijker is dan de internet snelheden.
Waarschijnlijk wordt het ziggo 400/40 mbit/s met een nieuw model modem/router met wifi 6/6E en een extra wifi booster, deze komt dan naast mijn pc, kortste connectie richting VR headset denk ik dan.
Heeft iemand wb (oa 'stabiel' maken van) netwerk snelheid en PCVR simracen, nog suggesties/tips?
Downloaden is voor mij onderschikt inderdaad.
Ik begrijp ook dat voor pcvr gamen het locale netwerk belangrijker is dan de internet snelheden.
Waarschijnlijk wordt het ziggo 400/40 mbit/s met een nieuw model modem/router met wifi 6/6E en een extra wifi booster, deze komt dan naast mijn pc, kortste connectie richting VR headset denk ik dan.
Heeft iemand wb (oa 'stabiel' maken van) netwerk snelheid en PCVR simracen, nog suggesties/tips?
[ Voor 5% gewijzigd door roycerolls op 11-08-2025 17:25 ]
Bij mij in Rotterdam Zuid is sinds kort een wijziging aangebracht in de OFDM streams op DVB-C.
Ik had er eerst 1 van ca. 168 Mhz. Die is vervangen door 2 streams van elk 132 MHz.
Tussen die 2 streams is 120 MHz ruimte. Geen idee waarom. Het hele spectrum tot 1218 MHz is nu in gebruik, maar dus (nog) met hiaten.
Ik heb nog een 3.0 modem dus deze info haal ik uit mijn spectrum analyser.
Aan de 3.0 SC-Qam kanalen is niets gewijzigd.
Nog steeds een gat van 96 MHz tussen de TV en Docsis kanalen.
Maar er zullen zeker meer wijzigingen komen.
Ik had er eerst 1 van ca. 168 Mhz. Die is vervangen door 2 streams van elk 132 MHz.
Tussen die 2 streams is 120 MHz ruimte. Geen idee waarom. Het hele spectrum tot 1218 MHz is nu in gebruik, maar dus (nog) met hiaten.
[ Voor 7% gewijzigd door videopionier op 11-08-2025 17:42 ]
Een pakket van 200 bestaat uberhaupt nietW1ck1e schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 16:35:
[...]
Mijn ervaring is dat 400 genoeg is, en 1000 meer dan genoeg (er bestaat naar mijn mening niet iets als teveel internet snelheid). Ik zit nu op 500 (was 400) en wil weer terug naar 400 (eigenlijk 200, maar dat is voor mij niet meer beschikbaar), vanwege het prijsverschil.
"iets" downloaden van usenet gaat nu met ongeveer 50GB per kwartier. Hetzelfde bestellen bij en ontvangen van bol duurt langer.
Daarmee weet jij het nog niet zeker, maar achteraf van 400 naar 1000 gaat waarschijnlijk makkelijker dan andersom.
Je kunt naar 400, maar dat is icm een jaarcontract (wifi middel)
:strip_exif()/f/image/gsKbhP4AEKDLGaayH6g3vY8Q.png?f=user_large)
Klopt, ik bedoelde 250. Als ik had gedowngrade voordat de nieuwe snelheden geintroduceerd werden dan had ik dat nu. Als ik mij niet nu weer vergis.giovanni2903 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Een pakket van 200 bestaat uberhaupt niet
Je kunt naar 400, maar dat is icm een jaarcontract (wifi middel)
[Afbeelding]
Blijkbaar niet. Zie onderstaande bericht.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 11-08-2025 19:04 ]
Maar 250 of zoiets wel. Was gewoon 200, bij Start. Totdat Ziggo slinks de snelheden verhoogde en een week later de Wifi pakketten introduceerde. Waardoor er ineens wel een "technisch" verschil is tussen de oude en nieuwe pakketten, en de nieuwe niet ("alleen") goedkoper zijn.giovanni2903 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:56:
[...]
Een pakket van 200 bestaat uberhaupt niet
Edit:
Overigens ben ik toen zelf "snel" van Start naar Middel gegaan. Denk zelfs dat het toen mogelijk was zonder nieuw contract (telefonisch dan wel). Leverde uiteindelijk nog steeds een korting van €0,50 op
[ Voor 34% gewijzigd door RobertMe op 11-08-2025 19:32 ]
bestaat internet max nog, volgens mij niet meer, tenzij je je oudere contract niet upgrade (stilzwijgend verlengt) danwel, maar volgens mij geen pakket keuze meer bij ziggo, zit namelijk precies tussen wifi middel en groot in.
[ Voor 41% gewijzigd door roycerolls op 11-08-2025 20:34 ]
onderste pakketten is wat nog mogelijk is, bovenste zijn oude pakketten. internet max word bij iedereen omgezet naar internet giga. maar ivm het grote aantal modems wat verstuurd moet worden gaat dit in batches. veel mensen die internet max hebben hebben dit omdat vorig jaar internet complete bij iedereen werd omgezet naar internet maxroycerolls schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:31:
bestaat internet max nog, volgens mij niet meer, tenzij je je oudere contract niet upgrade (stilzwijgend verlengt) danwel, maar volgens mij geen pakket keuze meer bij ziggo, zit namelijk precies tussen wifi middel en groot in.

[ Voor 10% gewijzigd door giovanni2903 op 11-08-2025 21:16 ]
Het liefst zou ik dit natuurlijk via de Ziggo/Vodafone-community plaatsen/vragen, maar nu die blijkbaar bezig zijn met een ingewikkelde merger (link) vestig ik al mijn hoop op jullie.
Sinds mijn aansluiting afgelopen zaterdag heb ik op mijn MacBook problemen met internet via Wi‑Fi. De snelheid lijkt goed, via de browser geen problemen, maar apps werken slecht/niet:
Wat gaat er mis:
Metingen zijn ook gewoon normaal, via de Ziggo speedtest kom ik op rond de 100 Mbit/s down
Reeds geprobeerd: (i) Andere DNS-servers ingesteld, (ii) Firewall in het modem aan/uit gezet, (iii) Modem herstart, (iv) DHCP IP-reserveringen ingesteld (lijkt niet de oorzaak)
Modem: SmartWifi modem zwart: https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/smartwifi-modem-zwart
Ik vond dit topic dat erop lijkt: https://community.vodafon...-DNS-queries/td-p/1296732
Herkent iemand dit? Kan er iets op mijn verbinding/modem geblokkeerd worden? Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn?
Edit, for future reference: Kun je in macOS bij Settings → Network → Details → Proxies de optie 'Auto proxy discovery' uitschakelen? Dit was in eerdere topics de oplossing voor dit probleem.
Sinds mijn aansluiting afgelopen zaterdag heb ik op mijn MacBook problemen met internet via Wi‑Fi. De snelheid lijkt goed, via de browser geen problemen, maar apps werken slecht/niet:
Wat gaat er mis:
- Apple Music en App Store: “Temporary unavailable”
- WhatsApp Desktop: berichten komen niet of pas veel later binnen
- Things en Overcast: syncen traag/onbetrouwbaar
Metingen zijn ook gewoon normaal, via de Ziggo speedtest kom ik op rond de 100 Mbit/s down
Reeds geprobeerd: (i) Andere DNS-servers ingesteld, (ii) Firewall in het modem aan/uit gezet, (iii) Modem herstart, (iv) DHCP IP-reserveringen ingesteld (lijkt niet de oorzaak)
Modem: SmartWifi modem zwart: https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/smartwifi-modem-zwart
Ik vond dit topic dat erop lijkt: https://community.vodafon...-DNS-queries/td-p/1296732
Herkent iemand dit? Kan er iets op mijn verbinding/modem geblokkeerd worden? Wat zou er hier aan de hand kunnen zijn?
Edit, for future reference: Kun je in macOS bij Settings → Network → Details → Proxies de optie 'Auto proxy discovery' uitschakelen? Dit was in eerdere topics de oplossing voor dit probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Outhis op 13-08-2025 16:14 ]
Ik heb geen pasklaar antwoord voor je, maar ik denk bij troubleshooting aan:
Kun je je Macbook bedraad aansluiten om te checken of het probleem zich dan voordoet?
En gebruiken iPhone en Macbook hetzelfde wifi netwerk (2.4/5) en hetzelfde access point?
Kun je je Macbook bedraad aansluiten om te checken of het probleem zich dan voordoet?
En gebruiken iPhone en Macbook hetzelfde wifi netwerk (2.4/5) en hetzelfde access point?
Bij de oude connectboxen wilde nog wel eens alleen de dhcp server crashen, waardoor je apparaten geen ipv4 adres meer kregen als hun lease afliep, maar ipv6 bleef wel werken. Dat gaf heel rare effecten waarbij bijv. Nu.nl niet werkte ( want die had toen geen ipv6) maar YouTube werkte prima via ipv6.
Na jaren staan we nu eindelijk op Docsis 3.1 met primary downstream kanaal OFDM.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NYBI4NibP4tdhgJiuFzOMcfS.jpg?f=user_large)
dat is een mooie vooruitgang, welke regio is dit? hier in regio velsen is het nog 3.0CreativeS schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:00:
Na jaren staan we nu eindelijk op Docsis 3.1 met primary downstream kanaal OFDM.
[Afbeelding]
Achter Doetinchem, tegen de Duitse grens aan.giovanni2903 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:13:
dat is een mooie vooruitgang, welke regio is dit? hier in regio velsen is het nog 3.0
is er een somewhat overzicht / planning van waarneer een regio aan bod is eigenlijk?
404 Signature not found
https://www.ziggo.nl/klan...8d7a044e3dd4ab8a6fa912142SMSfreakie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 23:14:
is er een somewhat overzicht / planning van waarneer een regio aan bod is eigenlijk?
Even klikken op de vraag : Wanneer gaan de veranderingen in?
dat heeft met tv te maken, ik weet niet of dit samen gaat met de docsis 3.1 op het modem, maar het zou kunnen. ik ben als laatst aan de beurt helaasHRJ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 06:47:
[...]
https://www.ziggo.nl/klan...8d7a044e3dd4ab8a6fa912142
Even klikken op de vraag : Wanneer gaan de veranderingen in?
Lijkt los van elkaar te staan, Schoonbron is al aan de beurt geweest met wijzigingen voor tv, maar hier wel nog docsis 3.0 en SC-QAM, waar @CreativeS 3.1 en ofdm zietgiovanni2903 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 12:30:
[...]
dat heeft met tv te maken, ik weet niet of dit samen gaat met de docsis 3.1 op het modem, maar het zou kunnen. ik ben als laatst aan de beurt helaas
Hoi hoi,
Ik weet niet of dit het goede topic is, maar ik heb een vraag over Ziggo GO.
M'n moeder wilt graag naar een goedkoper internet+TV pakket en Ziggo Wifi Start icm Ziggo GO app lijkt het goedkoopst te zijn.
Echter zie ik verschillende zenderpakketen op Breedbandwinkel, Consumentenbond en zelfs op de site van Ziggo zelf.
Het gaat er voornamelijk om dat de basis zenders + HISTORY en BBC First/NL beschikbaar zijn. Als ik bij Ziggo kijk, zegt die dat het kan... maar als ik doorklik kom ik uit bij TV Start (wat we dus niet hoeven).
Kan iemand mij hier een handje in helpen?
En hoe is de Ziggo GO app op Android TV's? Is dat een beetje te doen of is het complete drama en is het beter om voor een paar euro p/m meer een Next Mini erbij te doen?
M'n moeder wilt graag naar een goedkoper internet+TV pakket en Ziggo Wifi Start icm Ziggo GO app lijkt het goedkoopst te zijn.
Echter zie ik verschillende zenderpakketen op Breedbandwinkel, Consumentenbond en zelfs op de site van Ziggo zelf.
Het gaat er voornamelijk om dat de basis zenders + HISTORY en BBC First/NL beschikbaar zijn. Als ik bij Ziggo kijk, zegt die dat het kan... maar als ik doorklik kom ik uit bij TV Start (wat we dus niet hoeven).
En hoe is de Ziggo GO app op Android TV's? Is dat een beetje te doen of is het complete drama en is het beter om voor een paar euro p/m meer een Next Mini erbij te doen?
Je moet even op de bestelpagina op de 50+ tv zenders klikken. Dan zie je exact welke zenders erbij zittenPilovali schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:34:
Hoi hoi,
in het zenderoverzicht word verschil gemaakt tussen kabel tv en tv standard. tv standard wil zeggen: minimaal tv start. history en bbc first vallen onder tv standard, je zult dus tv start moeten afnemen. ipv een "ingewikkelde" next mini kun je ook een ci+ module bestellen. dit kan wel alleen telefonisch via de ziggo klantenservice, NIET onlinePilovali schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:34:
Hoi hoi,
word dan dus wifi start+tv start = 53,50 per maand
Bedankt allen! Dan weet ik genoeg.
Ik heb nergens gezegd dat zegt dat de Next ingewikkeld is. Schoonouders hebben het ook en vinden het geweldig. CI+ is niet handig, moet er weer een coax kabel getrokken worden.
Ik heb nergens gezegd dat zegt dat de Next ingewikkeld is. Schoonouders hebben het ook en vinden het geweldig. CI+ is niet handig, moet er weer een coax kabel getrokken worden.
dat klopt, maar sommige mensen vinden zo'n kastje met nieuwe AB lastig. dat geldt natuurlijk niet voor iedereenPilovali schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 16:59:
Bedankt allen! Dan weet ik genoeg.
M'n mam heeft nu een 10 jaar oud KPN TV kastje. Werkt opzich prima, alleen soms niet al te snel.giovanni2903 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:50:
[...]
dat klopt, maar sommige mensen vinden zo'n kastje met nieuwe AB lastig. dat geldt natuurlijk niet voor iedereen
Ze heeft nog een oud Telfort propositie van 50 Mbit/s en betaald eigenlijk te veel. KPN wilt er niks aan doen dus gaan we gewoon verder kijken
Hier regio Amsterdam/Zaanstad/Haarlem ook:videopionier schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 20:25:
[...]
Ziggo heeft al een max aantal van 32 3.0 SC-QAM kanalen in gebruik. Maar zal die vrij ruimte hoogstwaarschijnlijk gaan inzetten voor 1 Docsis 3.1 stream van ca 94 MHz. Er was n.l. al een vrije ruimte en samen met de vrijgekomen frequenties is er 96 MHz ruimte, zie de spectrum meting hieronder.
Ik heb de oude en de nieuwe situatie gecombineerd zodat de wijzigingen duidelijk zichtbaar zijn.
[Afbeelding]
aanvulling (bron: de AI robot van Google)
SC-QAM (Single Carrier Quadrature Amplitude Modulation) en OFDM (Orthogonal Frequency-Division Multiplexing) zijn beide modulatietechnieken, maar ze verschillen in hoe ze gegevens verzenden. SC-QAM gebruikt één draaggolf, terwijl OFDM meerdere draaggolven gebruikt, waardoor het robuuster is tegen storingen en een hogere gegevenssnelheid mogelijk maakt. /einde google citaat
Jammer genoeg heeft Ziggo die robuustheid voor storingen ingeleverd om de maximale capaciteit uit een coax segment te halen.
:strip_exif()/f/image/6hIgpjfJ4PXWGqIy041d8KiM.jpg?f=fotoalbum_large)
amsterdam/zaandam/haarlem is toevallig gister in gegaan
@neeechtvideopionier schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 17:39:
Bij mij in Rotterdam Zuid is sinds kort een wijziging aangebracht in de OFDM streams op DVB-C.
Bedankt voor je update. Kun je ook eens kijken boven de 1 GHz of dat ook bij jou zo is:
:strip_exif()/f/image/WZRsDxOVNg9vtums3nH0I6X6.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op de hoog afval, dit is achter een tratec versterker.
[ Voor 3% gewijzigd door videopionier op 15-08-2025 11:10 ]
ik weet niet waar ik het moet plaatsen en op het ziggo forum willen/kunnen ze mij niet verder helpen en klantenservice geeft constant hetzelfde antwoord. Ik heb op woensdag 13 augustus mijn installatiepakket ontvangen, modem aangesloten en het lampje knippert rood. Gebeld naar Ziggo en sturen een monteur. Monteur is dus niet geweest ivm bang voor een hond maar dat doet er niet toe. Maar als ik bij mijnziggo kijk zie ik staan dat er bij bestelling de status op in levering blijft staan. Vorige keer had ik precies hetzelfde probleem en 's avonds kreeg ik een mailtje van ziggo pakket is geleverd en toen deed de modem het opeens wel. Dus mijn gevoel zegt dat het nu hetzelfde is maar ziggo wilt mij niet verder helpen. Weten jullie misschien meer?
@jusvos0306 Rood lampje betekent bijna altijd dat je afgesloten bent in de eindversterker of dat er sprake is van een kabelbreuk. Daar heb je toch echt een monteur voor nodig. Ik weet niet wat er een vorige keer aan de hand was. Kan best zijn dat de monteur je gedurende de dag heeft aangesloten. Ik heb weleens een briefje in de bus gehad gedurende dag toen ik werd aangesloten in de eindversterker na een verhuizing. Ik weet niet of dat nog steeds gebeurt maar ik sluit het niet uit.
[ Voor 47% gewijzigd door Jay-B op 15-08-2025 15:50 ]
@videopionier cool het eerste (of eerdere testen geweest?) docsis 3.1 carrier boven 1000 MHz.
Hier nog niet aanwezig.
Wel raar dat ziggo vanaf 1218 MHz naar beneden niet al 2x 192 MHz docsis 3.1 aan het testen is.
Zal vast een reden hebben.
Hier nog niet aanwezig.
Wel raar dat ziggo vanaf 1218 MHz naar beneden niet al 2x 192 MHz docsis 3.1 aan het testen is.
Ja die zijn hier en daar al in gebruik, maar zover ik dat zie alleen bij de schonere coax segmenten. Maar ik lees veel klachten over Docsis 3.1, vooral instabiliteit en in het gunstige geval alleen lag bij de gamers.neeecht schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:30:
@videopionier cool het eerste (of eerdere testen geweest?) docsis 3.1 carrier boven 1000 MHz.
Hier nog niet aanwezig.
Dat vind ik niet zo gek. Als ik zie dat een kabelmodem bij een s/n ratio van 40 dB 4096 QAM gaat proberen te decoderen dan springen de veters uit mijn schoenen. Dat betekent nl dat de foutcorrectie( LDPC) op zijn tenen loopt en de processor te zwaar belast met als gevolg codeword of FEC frame corruptie (packet loss) en onnodige lag.
Bij Docsis 3.0 wordt Reed/Salomon gebruikt en daar is veel minder processor kracht voor vereist.
Bovendien werkt R/S met bit correctie (BER) en dan kun je hooguit een paar packets verliezen als de BER even te hoog wordt.
Correctable codewords bij 3.1 lopen veel sneller op als de kritische grens (SNR) wordt bereikt, daarom wordt er meestal een marge van 2-4 dB gehanteerd voor er wordt overgegaan op een hogere of lagere QAM. Maar dus niet bij Ziggo
:strip_exif()/f/image/yRL6hvyNab7IJbzIwhns2PnK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door videopionier op 15-08-2025 18:09 ]
Zie hier hoe Ziggo omgaat met Docsis 3.1, adhv een klacht op het Ziggo forum:
Sinds het toevoegen van OFDM kanaal 34 (maandag 11-08) verschijnen regelmatig deze meldingen in de Netwerk historie:
CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16 (loss of sync OFDM)
CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24 (re-established OFDM)
reactie Ziggo:
De oorzaak van het probleem is inmiddels duidelijk en we werken hard aan de oplossing.
...
Ook bij jou is recent, op 12 augustus in de nacht, een tweede OFDM-blok (1086 - 1218 MHz) toegevoegd. Het probleem met dit tweede OFDM-blok is dat deze (nog) niet schoon is, waardoor deze niet altijd succesvol wil vergrendelen. Dit leidt tot oplopende uncorrectables op dit kanaal, wat je terugziet in het modemlogboek. Onze engineers hebben aangegeven dat dit een bekend probleem is. Voor zover we nu weten, veroorzaakt het geen uitval, en dat wordt tot nu toe ook bevestigd door jullie ervaringen.
Dat is precies wat ik bedoel, zolang het niet uitvalt vinden ze het prima. Terwijl het Docsis protocol daar een uitstekende oplossing voor heeft. Maar dat betekent minder bitjes voor de downloaders:
Sinds het toevoegen van OFDM kanaal 34 (maandag 11-08) verschijnen regelmatig deze meldingen in de Netwerk historie:
CM-STATUS message sent. Event Type Code: 16 (loss of sync OFDM)
CM-STATUS message sent. Event Type Code: 24 (re-established OFDM)
reactie Ziggo:
De oorzaak van het probleem is inmiddels duidelijk en we werken hard aan de oplossing.
...
Ook bij jou is recent, op 12 augustus in de nacht, een tweede OFDM-blok (1086 - 1218 MHz) toegevoegd. Het probleem met dit tweede OFDM-blok is dat deze (nog) niet schoon is, waardoor deze niet altijd succesvol wil vergrendelen. Dit leidt tot oplopende uncorrectables op dit kanaal, wat je terugziet in het modemlogboek. Onze engineers hebben aangegeven dat dit een bekend probleem is. Voor zover we nu weten, veroorzaakt het geen uitval, en dat wordt tot nu toe ook bevestigd door jullie ervaringen.
Dat is precies wat ik bedoel, zolang het niet uitvalt vinden ze het prima. Terwijl het Docsis protocol daar een uitstekende oplossing voor heeft. Maar dat betekent minder bitjes voor de downloaders:
:strip_exif()/f/image/NoTuWZipaoH2my21JcDlhBd1.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit niet gewoon een voorbeeld van "goed is goed genoeg", en dat ze meer bitjes voor downloaders belangrijker vinden zonder dat het uitval lijkt te veroorzaken ?videopionier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:24:
...
...
Het valt niet uit, maar door de grote hoeveelheid data die moet worden gecorrigeerd cq opnieuw aangevraagd moet worden, zullen webpagina's langzamer laden. Dat is de nou precies de reden dat een fiber aansluiting sneller lijkt. Klanten die overstappen zien ze daarom niet meer terug. Of Ziggo moeten ze terug kopen.W1ck1e schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:33:
[...]
Is dit niet gewoon een voorbeeld van "goed is goed genoeg", en dat ze meer bitjes voor downloaders belangrijker vinden zonder dat het uitval lijkt te veroorzaken ?
Ik heb zelf een 500/40 verbinding. Merk of zie ik dan ook dat webpagina's dan langzamer laden ? Ik heb niet het idee dat het sneller zou moeten. En als er na de aanpassing door ziggo sneller klanten weggaan is dat misschien wel een reden om het goed te regelen (middels de mogelijkheden van het Docsis protocol).videopionier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:41:
Het valt niet uit, maar door de grote hoeveelheid data die moet worden gecorrigeerd cq opnieuw aangevraagd moet worden, zullen webpagina's langzamer laden. Dat is de nou precies de reden dat een fiber aansluiting sneller lijkt. Klanten die overstappen zien ze daarom niet meer terug. Of Ziggo moeten ze terug kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 16-08-2025 10:50 ]
Daar kan ik je een goed antwoord op geven omdat ik dezelfde verbinding heb, naast een 400/400 odido glas aansluiting. Ze zitten beide nog aangesloten op een dual wan draytek.W1ck1e schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb zelf een 500/40 verbinding. Merk of zie ik dan ook dat webpagina's dan langzamer laden ? ...
Ik merkte het inderdaad onmiddellijk nadat ik de routing naar mijn pc had gewijzigd naar odido. Maar daar wen je snel aan, na enige dagen weet je niet beter. Een ander belangrijker verschil zie ik op de weerplaza website. Ik was altijd gewend dat de radar filmpjes hiaten vertoonde en dat was met glas niet meer zo.
Dat verbaasde me nog het meest, want ik heb nog een 3.0 modem. Hoe Ziggo het voor mekaar krijgt om bij een SNR van 38 dB (8dB boven het minimum voor 256qam) packet loss te veroorzaken is me wederom een raadsel. Op mijn DVB-C analyser zie ik geen meetbare bit errors laat staan packet loss, op alle sc-qam channels.
DVB maakt gebruik van symbols, ze zijn de drager van 2 of meer bitjes, die gezamenlijk de transport stream verzorgen. Hoeveel bitjes per symbol wordt verstuurd is afhankelijk van de constellation. b.v. 64QAM is 2 tot de macht 6 dus bevat 6 bitjes. Dat gaat tot 4098QAM, 2 tot de macht 12 dus 12 bitjes per symbol.
Docsis 3.1 gebruikt een mix van symbols met verschillende constellations. Welke dat zijn is afhankelijk van de kwaliteit van het coax segment. Op die manier kan iemand die vooraan in het netwerk zit aangesloten profiteren van de hogere efficiency van Docsis 3.1 terwijl iemand die achteraan het netwerk is aangesloten en een lagere SNR heeft door de traject verliezen, toch nog een betere efficiency ervaart dan Docsis 3.0.
Hier is mooi is te zien bij welke SNR waarde overgeschakeld dient te worden naar een hoger of lager profiel:
:strip_exif()/f/image/0PO943ttvOUTThj84G345ORc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is mooi te zien wat een 2dB marge voor gevolg heeft voor de keuze van de constellation:
Docsis 3.1 gebruikt een mix van symbols met verschillende constellations. Welke dat zijn is afhankelijk van de kwaliteit van het coax segment. Op die manier kan iemand die vooraan in het netwerk zit aangesloten profiteren van de hogere efficiency van Docsis 3.1 terwijl iemand die achteraan het netwerk is aangesloten en een lagere SNR heeft door de traject verliezen, toch nog een betere efficiency ervaart dan Docsis 3.0.
Hier is mooi is te zien bij welke SNR waarde overgeschakeld dient te worden naar een hoger of lager profiel:
:strip_exif()/f/image/0PO943ttvOUTThj84G345ORc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier is mooi te zien wat een 2dB marge voor gevolg heeft voor de keuze van de constellation:
:strip_exif()/f/image/S0PQbHrUfcHehTjKzFIBU4H1.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn weer in ons periodieke onderhandelingen met ziggo beland, alleen nu lijkt het onmogelijk om meer acties te krijgen bij verlengen. Waar we 3 jaar geleden, iig de korting actie kregen (ik meen ook 9 maanden zoveel procent) net als een nieuw abonnee bij het afsluiten van een 2 jarig contract.
Is nu de aanbieding 1 jaar 3x €10,- korting // 2 jaar 6 x €10 korting...thats it.
Heeft iemand andere acties/aanbiedingen gekregen ?
Wanneer we een zakelijk abonnement zouden afsluiten bij ziggo, zelfde adres zelfde naam, wordt je dan gezien als nieuw abonnee, iaw aanspraak maken op alle kortingen en aanbiedingen?
Is nu de aanbieding 1 jaar 3x €10,- korting // 2 jaar 6 x €10 korting...thats it.
Wanneer we een zakelijk abonnement zouden afsluiten bij ziggo, zelfde adres zelfde naam, wordt je dan gezien als nieuw abonnee, iaw aanspraak maken op alle kortingen en aanbiedingen?
Even de zoekfunctie gebruiken hiervoor. Dit is al uitvoerig besproken in de afgelopen maanden en daarbij is de conclusie dat het geen vetpot meer is. Ook je 2e vraag is al uitvoering besproken in dit topic.roycerolls schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:04:
We zijn weer in ons periodieke onderhandelingen met ziggo beland, alleen nu lijkt het onmogelijk om meer acties te krijgen bij verlengen. Waar we 3 jaar geleden, iig de korting actie kregen (ik meen ook 9 maanden zoveel procent) net als een nieuw abonnee bij het afsluiten van een 2 jarig contract.
Wb de 1e vraag kan ik inderdaad het 1 en ander vinden, geen vet pot meer, maar hoopte dat iemand nog eureka had gezegd.SirMemeAlot schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:12:
[...]
Even de zoekfunctie gebruiken hiervoor. Dit is al uitvoerig besproken in de afgelopen maanden en daarbij is de conclusie dat het geen vetpot meer is. Ook je 2e vraag is al uitvoering besproken in dit topic.
Wat betreft mijn 2e vraag (dmv gebruik zoekfunctie) niks concreets kunnen lezen over particuliere overstap naar zakelijk wb volledige korting op abbo kosten.
Wel veel over modems, verhoogde internetsnelheid, etc etc. Of ik lees erover heen natuurlijk.
EDIT \
ik lees op andere forums dat op hetzelfde adres een contract op andere naam en rekening nummer (van partner) wel toegang zou geven tot alle volledige acties.
[ Voor 10% gewijzigd door roycerolls op 16-08-2025 14:39 ]
Lees je er niet in wat jaren wilt lezen i.p.v. wat er staat? Ze hebben het pas begin deze week ingeschakeld en zien nu wat problemen, waar ze mee bezig zijn. Helemaal prima toch? En dat de klanten het niet echt merken betekent dat ze ook niet weer meteen halsoverkop een rollback hoeven te doen.videopionier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:24:
Dat is precies wat ik bedoel, zolang het niet uitvalt vinden ze het prima. Terwijl het Docsis protocol daar een uitstekende oplossing voor heeft.
Dat is in ieder geval wat ik er in lees. Ze hebben het recentelijk aan gezet, zien aan de technische kant wat issues zonder (echte) klant impact en werken nu aan een oplossing. En mogelijk heeft deze constatering van deze issues invloed (gehad) op verdere uitrol. (Lees: tijdelijk op pauze gezet).
Als analogie:
* RobertMe heeft vorige week zijn "thuisservertje" van Debian 12 naar Debian 13 geupdate. Vervolgens had ik wat issues die ik intussen grotendeels heb opgelost en is er nog een issue/annoyance over. Ik had kunnen besluiten om meteen na de eerste reboot en constatering van issues een rollback te kunnen doen. In de plaats daarvan heb ik echter geconstateerd dat in principe alles/het merendeel prima werkten. En heb ik daarna wat tijd besteed aan de issues oplossen. Maar tegelijkertijd kijk ik wel nog even de boel aan v.w.b. het updaten van mijn router en VPS.
Had ik meteen een rollback gedaan was ik dus niks verder geweest. En was de kans best aanwezig dat de issues nog steeds aanwezig zouden zijn als ik op een later moment de boel weer deed updaten. Nu heb ik geconstateerd dat de Docker containers (waaronder Home Assistant etc) wel prima werkten. En dat vond ik een stuk belangrijker dan de issues/annoyances die er wel waren. Dus heb ik dat uitgezocht en opgelost. En wacht ik wellicht nog een aantal maanden met de andere systemen zodat het resterende (een zeer trage boot) dan misschien ook verholpen is. Terwijl als er geen issues geweest waren de kans vrij groot was dat ik dit weekend een of meerdere van die andere systemen had geupdate.
En zo kan Ziggo nu ook lering trekken uit de technische issues die er spelen. Doordat deze geen (noemenswaardige) klant impact hebben is het ook geen ramp dat deze problemen er zijn en dus geen vereiste om een rollback te doen. Want het zal altijd blijken dat de theorie en de praktijk, en een lab- / testopstelling altijd wel eens afwijken van de echte wereld. En dan is het veel makkelijker om in de echte wereld die problemen te onderzoeken en op te lossen dan eerst proberen doe problemen in een testopstelling te reproduceren om vervolgens (pas) te kunnen werken aan een oplossing. En aangezien je in een regio met het probleem voldoende hebt om het te onderzoeken kan het prima dat de uitrol in andere regios tijdelijk on-hold is gezet.
Ui de voorwaarden die te vinden zijn op de zakelijke pagina van Ziggo mbt actieaanbod:roycerolls schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:04:
Voor wie geldt het introductiekorting aanbod?
• Deze introductiekorting is geldig voor nieuwe zakelijke klanten van Ziggo. Als bestaande zakelijke klant
van Ziggo kunt u geen gebruik maken van deze introductiekorting. Ook indien u in de 6 maanden voor
de start van deze actie een zakelijke klant van Ziggo bent geweest, kunt u geen gebruik maken van deze
introductiekorting.
• Als particuliere klant van Ziggo zónder internet kunt u wel gebruik maken van deze introductiekorting,
tenzij u in de 6 maanden voor de start van deze actie een korting, in geld of in de vorm van een andere
geldige promotie, heeft genoten.
• Als particuliere klant van Ziggo mét internet kunt u ook gebruik maken van deze actie, maar ontvangt u
de eerste 4 maanden 50% korting, tenzij u in de 6 maanden voor de start van deze actie een korting, in
geld of in de vorm van een andere geldige promotie, heeft genoten.
• Eventuele verbruikskosten van Telefonie en/of Televisie, en/of andere niet genoemde kosten vallen
buiten deze actie en worden wel in rekening gebracht.
@RobertMe Bedankt voor je interesse in deze materie.RobertMe schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:57:
[...]
Lees je er niet in wat jaren wilt lezen i.p.v. wat er staat? Ze hebben het pas begin deze week ingeschakeld en zien nu wat problemen, waar ze mee bezig zijn. Helemaal prima toch? En dat de klanten het niet echt merken betekent dat ze ook niet weer meteen halsoverkop een rollback hoeven te doen.
Dat is in ieder geval wat ik er in lees. Ze hebben het recentelijk aan gezet, zien aan de technische kant wat issues zonder (echte) klant impact en werken nu aan een oplossing. En mogelijk heeft deze constatering van deze issues invloed (gehad) op verdere uitrol. (Lees: tijdelijk op pauze gezet).
...
En zo kan Ziggo nu ook lering trekken uit de technische issues die er spelen. Doordat deze geen (noemenswaardige) klant impact hebben is het ook geen ramp dat deze problemen er zijn en dus geen vereiste om een rollback te doen. Want het zal altijd blijken dat de theorie en de praktijk, en een lab- / testopstelling altijd wel eens afwijken van de echte wereld. En dan is het veel makkelijker om in de echte wereld die problemen te onderzoeken en op te lossen dan eerst proberen doe problemen in een testopstelling te reproduceren om vervolgens (pas) te kunnen werken aan een oplossing. En aangezien je in een regio met het probleem voldoende hebt om het te onderzoeken kan het prima dat de uitrol in andere regios tijdelijk on-hold is gezet.
Je hebt helemaal gelijk dat er hoop is op een verbetering, omdat er nu aandacht aan wordt besteed. Maar het probleem speelt al veel langer omdat wat ik schrijf ook betrekking heeft op het eerste OFDM kanaal. Ook het 2e kanaal is al veel eerder uitgerold, maar Ziggo heeft nu haast gemaakt met het uitrollen van Docsis 3.1 bij abonnees die nog gebruik maken van de oudere modems, zo lees ik in de pers.
De verandering in frequentie spectrum die ik nu waarneem, heeft daar ongetwijfeld mee te maken. Men rekent er kennelijk op dat, door een flink gat te laten bestaan tussen het eerste (<1GHz) en tweede (>1GHz) OFDM blok dat, na vervanging van de modems, er 2 situaties naast elkaar kunnen bestaan:
1) Daar waar de coax installatie op orde is (binnen en buitenshuis) zal gebruik kunnen worden gemaakt van beide OFDM blokken. Het zal er voor zorgen dat de beschikbare capaciteit beter wordt verdeeld.
2) Daar waar de coax installatie nog niet op orde is, omdat er nog gebruik wordt gemaakt van verouderde apparatuur (die signalen boven de 1 GHz blokkeren/ernstig verzwakken), zal het modem kiezen voor het 1e OFDM blok en het 2e negeren. Dat kan er voor zorgen dat de onderhoudsploeg meer tijd heeft om alle installaties aan te pakken zowel in de straat als in de woningen.
Dit is natuurlijk pure speculatie maar ik denk toch dat daar een kern van waarheid in zit. Er zijn te weinig monteurs die op korte termijn alle aansluitpunten en hardware in de EV's kunnen aanpakken.
Denk ik. Wie denkt er mee?
Dit geeft nou juist de beperkingen aan waar men met coax tegenaan loopt. Het blijft klungelen wat Ziggo doet door aan coax te blijven vasthouden. Is er dan helemaal geen toekomst voor Ziggo? natuurlijk wel maar willen ze meekomen dan zullen ze het roer drastisch moeten omgooien en op andere glasvezelnetten hun diensten aanbieden. Volendam -Edam en Delta volgend jaar is al een heel goed begin!videopionier schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Het valt niet uit, maar door de grote hoeveelheid data die moet worden gecorrigeerd cq opnieuw aangevraagd moet worden, zullen webpagina's langzamer laden. Dat is de nou precies de reden dat een fiber aansluiting sneller lijkt. Klanten die overstappen zien ze daarom niet meer terug. Of Ziggo moeten ze terug kopen.
Volendam-Edam is alleen niet vrijwillig. Daar beheert de gemeente ("nog steeds") de infrastructuur. Aangezien die coax vervingen door glasvezel was de keuze voor Ziggo dus leveren over glasvezel of zich helemaal terugtrekken. En leveren over het netwerk van DFN doen ze ook alleen daar waar ze geen coax hebben.Microstar Z80 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Dit geeft nou juist de beperkingen aan waar men met coax tegenaan loopt. Het blijft klungelen wat Ziggo doet door aan coax te blijven vasthouden. Is er dan helemaal geen toekomst voor Ziggo? natuurlijk wel maar willen ze meekomen dan zullen ze het roer drastisch moeten omgooien en op andere glasvezelnetten hun diensten aanbieden. Volendam -Edam en Delta volgend jaar is al een heel goed begin!
Veel relevanter in deze is dat Ziggo zelf glasvezel doet aanleggen bij (grote) nieuwbouw. I.p.v. (gedwongen) leveren over de infrastructuur van iemand anders. Want leveren over het netwerk van iemand anders zie ik Ziggo niet snel naar over stappen, net zoals KPN alleen wilt leveren over eigen infra.
Uitzondering bij Ziggo dan dat ze het nu wel doen waar ze zelf niet beschikbaar zijn. Maar ze zullen eerder een ODF of DFN opkopen dan dat ze landelijk gaan leveren over de infra van een derde partij. Eigen infra is immers flexibeler, en zal op de lange termijn goedkoper zijn, zowel voor Ziggo als de klant. Zie bv Odido die over DFN infra (veel) duurder is dan Delta, terwijl Odido over andete infra juist (veel) goedkoper is dan Delta.
Je hebt mijn bijdragen aan dit forum of niet gelezen of niet begrepen. Er is niets mis met coax (Docsis) het is een uitermate robuust systeem dat prima om kan gaan met ingress (allerlei soorten van storing).Microstar Z80 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 11:08:
[...]
Dit geeft nou juist de beperkingen aan waar men met coax tegenaan loopt. ...
Ik toon alleen aan dat ZIggo de verkeerde keuzes maakt door het maximum uit de coax segmenten proberen te halen. Dit is ook helemaal niet meer nodig daar het gros van de grootverbruikers al lang is uitgeweken naar glas.
Ziggo kan zich beter richten op kwaliteit dan op kwantiteit. Daar hebben de meeste mensen wel behoefte aan.
Het is tot nu toe zo geweest dat er ongevraagd nieuwe modems worden toegestuurd, die door verouderde aansluitingen en kabels onmiddellijk instabiliteit veroorzaken.
Dat heb ik uit eigen ervaring in mijn omgeving en dat is ook te lezen op Ziggo's eigen forum.
Niet iedereen weet de weg daarheen te vinden, en zullen de wifi verdenken.
Internet heeft er hier in Den Haag tussen 02:15-14:30 uitgelegen. Wijkstoring volgens de helpdesk, kon niet van afstand de modem resetten... Gebeurde na werkzaamheden vannacht.
Ik had eigenlijk nooit problemen met het vorige modem (ubee 3200 zonder wifi), maar kreeg in 2022 ongevraagd een witte arris connectbox opgestuurd, sindsdien veel problemen met instraling en lag.videopionier schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:23:
Het is tot nu toe zo geweest dat er ongevraagd nieuwe modems worden toegestuurd, die door verouderde aansluitingen en kabels onmiddellijk instabiliteit veroorzaken.
Zojuist mijn abonnement aangepast. Snelheid is meteen gewijzigd nadat ik akkoord ben gegaan. Volgens smokeping ben ik max 5 minuten offline geweest.
Toch weer een besparing. De nieuwe snelheid is genoeg voor ons.
Toch weer een besparing. De nieuwe snelheid is genoeg voor ons.
[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 19-08-2025 15:36 ]
is er al eens een monteur geweest? de arris connectbox is tov de compal echt een klote-ding. je krijgt op korte termijn een sagemcom modem en dat werkt bij de meeste mensen primaFret Raket schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
Ik had eigenlijk nooit problemen met het vorige modem (ubee 3200 zonder wifi), maar kreeg in 2022 ongevraagd een witte arris connectbox opgestuurd, sindsdien veel problemen met instraling en lag.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie