Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@THE_BASE Mijn ervaring als jaarlijks switcher ( want korting en geen probleem voor mij) is dat Odido glasvezel stabieler is dan Ziggo.

Heb nu voor de 3e/4e/5e keer ziggo en helaas is die echt onbetrouwbaarder in mijn geval, vaker internet uitval, trager etc..
Ik weet waar ik voor kies hoor en dat is de korting maar in November kijk ik weer graag uit naar de glasvezel concurrentie.

[ Voor 0% gewijzigd door Humma Kavula op 21-03-2025 22:49 . Reden: Ik weet niet meer hoe vaak ik gewisseld heb :+ ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John767 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Elk Coax modem van Ziggo wel ja, de glasvezel variant (ook Sagemcom) voor zover ik heb kunnen achterhalen (nog) niet.
Maar dat is weer een zeer specifiek verhaal ;)
Is dat de "Sagemcom Fast 5684"? Da's wat Delta ook gebruikt. En is dan an zich wel "interessant" om te weten dat het waarschijnlijk echt een beperking van het modem is (en niet uit de software gehaald door een van beide ISPs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
RobertMe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Is dat de "Sagemcom Fast 5684"? Da's wat Delta ook gebruikt. En is dan an zich wel "interessant" om te weten dat het waarschijnlijk echt een beperking van het modem is (en niet uit de software gehaald door een van beide ISPs).
Het is de 5685 in dit geval,
Op dit moment maar DMZ in gebruik, in de hoop dat Ziggo de bridge mode wel gaat aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Humma Kavula schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:22:
@THE_BASE Mijn ervaring als jaarlijks switcher ( want korting en geen probleem voor mij) is dat Odido glasvezel stabieler is dan Ziggo.

Heb nu voor de 3e/4e/5e keer ziggo en helaas is die echt onbetrouwbaarder in mijn geval, vaker internet uitval, trager etc..
Ik weet waar ik voor kies hoor en dat is de korting maar in November kijk ik weer graag uit naar de glasvezel concurrentie.
Hier echt al 2 decennia Ziggo: nooit klachten, stabiel, haal draadloos 410/41 Mbps. Het is voor iedereen en bij elke provider weer anders.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48
er was wat onzekerheid over verhoging van snelste pakket, hier sinds vandaag toch de geupdrage snelheid. Gek genoeg eerder nog niet doorgevoerd.
Trekt toch mooi stabiel wel 1.4/0.12 Gbps

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnmzP5LBy6vIJe014rnNzk0FNb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ng51TD8HnrwpQvA4wJ69qRzM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door okio op 22-03-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_chip
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 06-08 18:43
RobertMe schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Nee das hetzelfde als die ze voor coax gebruiken deels dan ok ken hem alleen als Virgin Mediahub 5x als voorbeeld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88CjXqY31QraHgQyNtV0gcEzIMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjTE8mZ6Ym4tmM1AFMPcL328.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGnxAzsMA0Hgqecph0m6X6WV7OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUQZdA9jFD2BCb53IwDWS0bU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01:49
THE_BASE schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:39:
[...]

In principe vind ik zelf 100 Mbps upload als niet gamer echt helemaal prima, het kan vast sneller, maar geen moeite mee. De latency ligt hier gemiddeld op 13ms - 16ms met 1.1.1.1. ingesteld als DNS. Acceptabel voor mij, wederom als niet gamer. ;)
ik heb een gemiddelde latency van 9ms op desktop en 7-8ms op de ps5 (dns van google). de 1.1.1.1 werkte op de ps5 averechts voor mij

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
Humma Kavula schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 22:22:

hier in noord-holland waar ik ook kom bij mensen die van odido naar ziggo gaan vinden odido (en de service) alles behalve stabiel. wel al eens een monteur over de vloer gehad voor update aan je AOP etc?

| VW Golf MK7 GTI Performance 2015 2.0 TSI 340pk | Samsung Galaxy S23 | PC | PS5: Gi0vanni2903 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
giovanni2903 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:35:
[...]

ik heb een gemiddelde latency van 9ms op desktop en 7-8ms op de ps5 (dns van google). de 1.1.1.1 werkte op de ps5 averechts voor mij
Ik haal het op wifi, dat maakt bekabeld wellicht nog verschil. Google wil ik niet als DNS. :)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
@giovanni2903 jaloers hier is de latency 16 ms tijdens speedtest en 21ish via wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:09

DON PAPA

Tweaker-fan

giovanni2903 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:36:
[...]
hier in noord-holland waar ik ook kom bij mensen die van odido naar ziggo gaan vinden odido (en de service) alles behalve stabiel.
Nou ik kom ook uit Noord-Holland en zit nu voor het tweede jaar op mijn prive adres bij Odido en ben uiterst tevreden over de 400/400 internetverbinding van Odido. Ik merk een iedergeval totaal geen verschil met de internetverbinding van Ziggo wat ik eerder had en nog steeds op mijn werkplek heb. De enige reden waarom mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar Odido is de prijs en de hogere uploadsnelheid...

YouTube: Speed test Odido

[ Voor 10% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

giovanni2903 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:36:
[...]

hier in noord-holland waar ik ook kom bij mensen die van odido naar ziggo gaan vinden odido (en de service) alles behalve stabiel. wel al eens een monteur over de vloer gehad voor update aan je AOP etc?
Tja, ik woon zoals randstedelingen dat zeggen in het oosten dus waarschijnlijk achtergesteld gebied voor Ziggo :+
Neem van mij aan dat ik in het verleden heel vaak aan de telefoon heb gehangen en monteurs heb gezien maar deze jaarlijkse reis valt het nog mee.

Maar verder is het natuurlijk inderdaad postcode gevoelig, helaas in mijn geval gewoon niet de degelijke ervaring die ik bij glasvezel heb maar hé, ik ben een korting junk dus wss komt Ziggo in de toekomst weer langs.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52
Ik zit met een probleem waarbij ik niet meer weet waar het te zoeken.

Al bijna 10 jaar zonder problemen Ziggo. Afgelopen december nieuw modem gekregen omdat de oude flinke kortsluiting maakte… Nieuwe geinstalleerd en werkte prima. Tot vorige week. Streaming diensten lopen vast waarna het hele internet trage respons krijgt. Speedtest geen normale up/down waardes, maar zeer hoge ping en jitter (300-1300), direct via kabel op de connectbox en ook via Deco’s. Na een herstart van de connectbox werkt het weer een tijdje normaal. Er is ook een monteur geweest die de hoofdaansluiting en kabels heeft vervangen. Helaas na een dag weer hetzelfde probleem. Opvallend genoeg lijkt het steeds bij streaming via de tv te starten waarna alle apparaten last krijgen.
Tv instellingen ook al gereset..

Iemand nog een idee waar dit kan zitten? Zou de Connectbox weer niet goed zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
gelukkie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:23:
Ik zit met een probleem waarbij ik niet meer weet waar het te zoeken.

Al bijna 10 jaar zonder problemen Ziggo. Afgelopen december nieuw modem gekregen omdat de oude flinke kortsluiting maakte… Nieuwe geinstalleerd en werkte prima. Tot vorige week. Streaming diensten lopen vast waarna het hele internet trage respons krijgt. Speedtest geen normale up/down waardes, maar zeer hoge ping en jitter (300-1300), direct via kabel op de connectbox en ook via Deco’s. Na een herstart van de connectbox werkt het weer een tijdje normaal. Er is ook een monteur geweest die de hoofdaansluiting en kabels heeft vervangen. Helaas na een dag weer hetzelfde probleem. Opvallend genoeg lijkt het steeds bij streaming via de tv te starten waarna alle apparaten last krijgen.
Tv instellingen ook al gereset..

Iemand nog een idee waar dit kan zitten? Zou de Connectbox weer niet goed zijn?
Even een hele stomme vraag, maar vaak stap 1: wat gebeurd er als je streaming bekabeld start en wifi volledig uitschakelt? Zo kun je uitsluiten dat de Deco’s het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
THE_BASE schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:56:
[...]

Even een hele stomme vraag, maar vaak stap 1: wat gebeurd er als je streaming bekabeld start en wifi volledig uitschakelt? Zo kun je uitsluiten dat de Deco’s het probleem zijn.
Ik heb dus wel buiten de Deco’s getest door direct op de connectbox een speedtest te doen. Dat geeft dezelfde waardes. Zojuist was het via een ipad raak, Disney als streamingdienst.

Voor mijn beeld: hoe zou de Deco kunnen zorgen voor hoge ping en jitter op de connectbox dat na een herstart weer weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
gelukkie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Ik heb dus wel buiten de Deco’s getest door direct op de connectbox een speedtest te doen. Dat geeft dezelfde waardes. Zojuist was het via een ipad raak, Disney als streamingdienst.

Voor mijn beeld: hoe zou de Deco kunnen zorgen voor hoge ping en jitter op de connectbox dat na een herstart weer weg is?
Een speedtest zegt niet zoveel, in dit geval lijkt streaming (of het bufferen) niet lekker te lopen. Vandaar de vraag om je tv bekabeld op je modem aan te sluiten, iets te gaan kijken en dan te checken of alles er weer uitklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gelukkie schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Als het in jouw wijk heel druk is qua wifi gebruik, dan is er soms geen airtime over. Buren met draadloze camera’s zijn een airtime killer.

Na een reboot zoekt een wifi zender het meest vrije kanaal. Totdat je buren weer van kanaal wisselen en mogelijk jouw wifi weer verstoren.

Ik deel de mening: eerst even een kabel van 20m door de gang naar je TV kastje. Een week streamen via de kabel en dan conclusies trekken. Je kan ook je modem waardes delen zie start post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
Ik ga nog eens op zoek naar een lange kabel om verder te testen. Ook de logs ga ik nog achteraan.
Voor de duidelijkheid: ik gebruik dus niet de wifi van de connectbox, die staat uit. Dus een herstart van alleen de connectbox zou niets uit moeten maken voor wifi storing toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:46
Mijn deco's zijn bekabeld aangesloten in accesspoint mode. Soms gebeurt er iets ( ik weet nog steeds niet wat) en daarna zijn de deco's onderling draadloos verbonden en veroorzaken via de kabels een network loop waardoor alles in mijn thuisnetwerk, dus ook bekabeld, slecht of niet werkt.
Oplossing is deco's herstarten. Maar ik zou graag de oorzaak vinden of kunnen instellen dat de deco's alleen bekabeld mogen verbinden. Helaas kan dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsbeer1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:54
Ziggo voert verkapte prijsverhoging door: betalen voor nu nog gratis Ziggo Sport

Het extraatje van VodafoneZiggo voor klanten die hun vaste abonnement van Ziggo combineren met een mobiel abonnement van Vodafone is vanaf 1 mei niet meer in alle gevallen gratis. Wie kiest voor het Ziggo Sport Totaal-abonnement gaat namelijk vanaf 1 mei €4,95 per maand betalen. Dit heeft Ziggo zijn klanten in een e-mail laten weten. Als de abonnee geen actie onderneemt loopt het abonnement door en wordt de kosten maandelijks in rekening gebracht.

Verlengen
Ook kan de abonnee kiezen om te switchen naar een van de andere twee opties, die wel gratis blijven. Door de wijziging kunnen klanten hun abonnement kosteloos aanpassen of opzeggen. Als hiervoor het telefoonnummer van de klantenservice wordt gebeld, blijkt dat het Ziggo Sport Totaal-abonnement alsnog gratis geleverd kan worden als de abonnee het contract verlengt.

Prijsstijging
Ziggo zegt dat het innen van abonnementsgeld voor de Ziggo Sport Totaal-zenders die nu als gratis extraatje worden geleverd nodig is om "te blijven investeren in mooie sportprogramma’s". Daarbij wordt benadrukt dat het Ziggo Sport Kanaal 14 voor alle Ziggo-klanten gratis beschikbaar blijft,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 17:15
ijsbeer1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:08:
Ziggo voert verkapte prijsverhoging door: betalen voor nu nog gratis Ziggo Sport

Het extraatje van VodafoneZiggo voor klanten die hun vaste abonnement van Ziggo combineren met een mobiel abonnement van Vodafone is vanaf 1 mei niet meer in alle gevallen gratis. Wie kiest voor het Ziggo Sport Totaal-abonnement gaat namelijk vanaf 1 mei €4,95 per maand betalen. Dit heeft Ziggo zijn klanten in een e-mail laten weten. Als de abonnee geen actie onderneemt loopt het abonnement door en wordt de kosten maandelijks in rekening gebracht.

Verlengen
Ook kan de abonnee kiezen om te switchen naar een van de andere twee opties, die wel gratis blijven. Door de wijziging kunnen klanten hun abonnement kosteloos aanpassen of opzeggen. Als hiervoor het telefoonnummer van de klantenservice wordt gebeld, blijkt dat het Ziggo Sport Totaal-abonnement alsnog gratis geleverd kan worden als de abonnee het contract verlengt.

Prijsstijging
Ziggo zegt dat het innen van abonnementsgeld voor de Ziggo Sport Totaal-zenders die nu als gratis extraatje worden geleverd nodig is om "te blijven investeren in mooie sportprogramma’s". Daarbij wordt benadrukt dat het Ziggo Sport Kanaal 14 voor alle Ziggo-klanten gratis beschikbaar blijft,
Goed dat ik hier mee lees want ik heb (nog) geen e-mail hierover gehad... Na het even gechecked te hebben in Mijn Ziggo zie ik inderdaad:

"Het tarief van het extra tv-pakket Ziggo Sport Totaal wordt per 1 mei 2025 verhoogd naar 4,95 per maand."

Da's wel een erg sneaky abonnement verhoging (mocht ik geen e-mail krijgen), een gratis extra zender pakket ineens automatisch betaalt laten worden en niet als het dan betaald moet worden de zenders automatisch uit je pakket gooien... Lekker verdienen voor Ziggo zo... Hier gaat Ziggo Sport er dus uit als gratis zender pakket!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:28
Pjotrofsky schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Goed dat ik hier mee lees want ik heb (nog) geen e-mail hierover gehad... Na het even gechecked te hebben in Mijn Ziggo zie ik inderdaad:

"Het tarief van het extra tv-pakket Ziggo Sport Totaal wordt per 1 mei 2025 verhoogd naar 4,95 per maand."

Da's wel een erg sneaky abonnement verhoging (mocht ik geen e-mail krijgen), een gratis extra zender pakket ineens automatisch betaalt laten worden en niet als het dan betaald moet worden de zenders automatisch uit je pakket gooien... Lekker verdienen voor Ziggo zo... Hier gaat Ziggo Sport er dus uit als gratis zender pakket!
Meerdere mensen hebben hier al gemeld een e-mail te hebben gehad, deze info is ook al week/2 weken oud ongeveer. Zou eerder even checken in MijnZiggo of het e-mailadres goed staat en evt. in ongewenste post. Kans is groot dat de mail ergens ongelezen in de prullenbak (mailbox) is beland.

En anders idd even berichtje richting Ziggo doen, je kan het pakket gewoon aanpassen in MijnZiggo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Meerdere mensen hebben hier al gemeld een e-mail te hebben gehad, deze info is ook al week/2 weken oud ongeveer.
Ondanks dat, zijn er dus nog steeds ook klanten die dit nieuws niet mee hebben gekregen, dat is dan toch weer een extra verdien model wat Ziggo hiermee creëert voor zich zelf. Persoonlijk blijf ik het ook vreemd vinden dat er een gratis dienst omgezet kan worden naar een betaal dienst zonder dat de klant ook een duidelijk akkoord heeft gegeven. Bijvoorbeeld door een link voor akkoord te zetten in de email te zetten waarin ze deze verandering hebben aangekondigd. Zo voorkom je dat slapende klanten niet met extra kosten komen te zitten, zonder dat ze er er erg in hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Persoonlijk blijf ik het ook vreemd vinden dat er een gratis dienst omgezet kan worden naar een betaal dienst zonder dat de klant ook een duidelijk akkoord heeft gegeven. Bijvoorbeeld door een link voor akkoord te zetten in de email te zetten waarin ze deze verandering hebben aangekondigd.
Dat is vermoedelijk juridisch niet relevant omdat de klant zelf bewust het pakket heeft afgesloten. Dat deze dan van 0,- naar 4,95 gaat is dan niet anders dan dat deze van 1,- naar 4,95 zou gaan. Het blijft een prijsverhoging. Dat deze gevoelsmatig oneerlijk of onverwacht was kan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Ondanks dat, zijn er dus nog steeds ook klanten die dit nieuws niet mee hebben gekregen, dat is dan toch weer een extra verdien model wat Ziggo hiermee creëert voor zich zelf. Persoonlijk blijf ik het ook vreemd vinden dat er een gratis dienst omgezet kan worden naar een betaal dienst zonder dat de klant ook een duidelijk akkoord heeft gegeven. Bijvoorbeeld door een link voor akkoord te zetten in de email te zetten waarin ze deze verandering hebben aangekondigd. Zo voorkom je dat slapende klanten niet met extra kosten komen te zitten, zonder dat ze er er erg in hebben....
Link voor akkoord vind ik zelf een stap te ver. Maar ruim op tijd de klant informeren lijkt me wel juist. Hierdoor kan de klant zelf tijdig het abo opzeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:53:
[...]
Dat is vermoedelijk juridisch niet relevant omdat de klant zelf bewust het pakket heeft afgesloten. Dat deze dan van 0,- naar 4,95 gaat is dan niet anders dan dat deze van 1,- naar 4,95 zou gaan. Het blijft een prijsverhoging.
Nou ik vind persoonlijk dat er wel degelijk een groot verschil is, als je een gratis pakket afsluit, dan ga je er niet vanuit dat je hier opeens (zonder je eigen toestemming) voor moet gaan betalen. En als je een betaald pakket afsluit, weet je dat er ook prijs verhogingen kunnen plaats vinden, wat je dus extra in de gaten moet houden.

Maar ik snap dat dit een extra verdien model is voor Ziggo, voor al die klanten die niet goed opletten. En wettelijk zullen ze het wel dicht gespijkerd hebben en in hun recht staan, maar dat houd niet in dat het netjes is, en zeker niet klantvriendelijk....
meesje schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:59:
[...]
Link voor akkoord vind ik zelf een stap te ver.
Hoezo een stap te ver gaan? Als je een betaald abonnement bij een provider afsluit moet je toch ook een akkoord geven op je bestelling, waarom dan niet als je van een gratis pakket naar een betaal pakket wordt overgezet. Het is niet de eerste keer dat Ziggo dit uithaalt, ze hebben zoiets ook al een keer uitgehaald met het veilig online pakket. Hier kwamen sommige klanten ook pas maanden later achter dat ze er opeens voor waren gaan betalen en kwamen klagen op het Ziggo forum. Maar blijkbaar vind Ziggo deze werkwijze wel netjes tegen over zijn klanten, want anders zouden ze het nu wel anders doen lijkt mij....

[ Voor 37% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:53:
Dat is vermoedelijk juridisch niet relevant omdat de klant zelf bewust het pakket heeft afgesloten. Dat deze dan van 0,- naar 4,95 gaat is dan niet anders dan dat deze van 1,- naar 4,95 zou gaan. Het blijft een prijsverhoging. Dat deze gevoelsmatig oneerlijk of onverwacht was kan natuurlijk.
⇑⇑⇑ Voeg elk citaat in van random vergoelijkende abonnee's. En dat zijn er nogal wat... ⇑⇑⇑ :)

Ja, maar je bent nu de actie van Ziggo aan het vergoelijken. Ziggo moet de klant op de hoogte stellen. Er maar simpel vanuit gaan de klant het nieuws leest is niet voldoende. En dan dat kulargument van een simpele prijsverhoging. Dat boeit niet. Ook al heb je het zelf gekozen. Ik heb toch ook zelf voor Ziggo gekozen? Om het maar even net zo krom uit te leggen :) De klant moet uiterlijk een maand van te voren op de hoogte gesteld zijn. Met mailtjes uit de testgroep weten ze ook dondersgoed wanneer een mailtje ontvangen en/of gelezen is. Ze weten me ook te vinden als de factuur te laat is of als er een herinnering gestuurd moet worden vanwege het terugsturen van apparatuur.

Ik had eens een mailtje vanwege testsoftware niet ontvangen... ik had dat toen gemeld en ze wisten precies welke ik echt had ontvangen en ook welke ik echt had geopend.

Uiteraard nog even de juiste bepalingen in de Telecommunicatiewet omtrent het informeren van de abonnee bij een voorgenomen wijziging.

TITEL 2. INFORMEREN VAN DE ABONNEE BIJ EEN VOORGENOMEN WIJZIGING
In artikel 7.2, aanhef en eerste lid onder b, van de Tw, is opgenomen dat de aanbieder de abonnee,
tenminste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een
overeenkomst van kracht wordt, op genoegzame wijze op de hoogte stelt van de inhoud van de
voorgenomen wijziging.

Artikel 2
ACM is van oordeel dat er sprake is van genoegzaam informeren als er wordt voldaan aan de
volgende criteria:
  1. De aanbieder informeert de abonnee op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze over alle
    voorgenomen wijzigingen van bedingen opgenomen in de overeenkomst;
  2. De aanbieder informeert de abonnee op individuele wijze;
  3. De aanbieder informeert de abonnee op een zodanige wijze dat de abonnee in staat is om
    de nieuwe situatie te vergelijken met de huidige situatie;
  4. De aanbieder informeert de abonnee over zijn recht om de overeenkomst kosteloos te
    beëindigen en op welke wijze de abonnee dit kan doen;
  5. De aanbieder verstrekt de in de voorgaande leden opgenomen informatie tenminste een
    maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een
    overeenkomst van kracht wordt; en
  6. De aanbieder zorgt ervoor dat de abonnee ook effectief een maand heeft om te bepalen of
    hij gebruik wil maken van het kosteloos beëindigingsrecht.

Er maar simpel vanuit gaan dat een klant dit verneemt in de media is dus niet voldoende om te voldoen aan de criteria betreffende 'op genoegzame wijze'. Je mag altijd in bezwaar gaan en de kans is vrij groot als je je maar gewoon volhoudt dat je nergens geïnformeerd bent. Zij moeten bewijzen dat jij het nergens hebt kunnen lezen en dat kunnen ze niet. Veel moeite voor één maandje €4,95 besparen, maar het klopt niet en een ander houdt jouw rechten niet in de gaten. Tijdens dit gesprek melden ze alsnog de reden en dat voldoet wel aan 'op genoegzame wijze' en je krijgt alsnog de verhoging 30 dagen na dat gesprek.

Laat ik afsluiten met: pick your battles wisely ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Hoezo een stap te ver gaan? Als je een betaald abonnement bij een provider afsluit moet je toch ook een akkoord geven op je bestelling, waarom dan niet als je van een gratis pakket naar een betaal pakket wordt overgezet.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe je er in staat. Jij zegt "als je een betaald pakket afsluit" en "als je van gratis naar betaald gaat". Ziggo zal gewoon zeggen "als je het pakket wijzigt moet je daar akkoord op geven". En prijswijzigingen hoef je nooit akkoord op te geven (zie de jaarlijkse prijsverhoging voorheen, en de jaarlijkse inflatiecorrectie tegenwoordig. Daar was voorheen ook een "opt-out" (en nu niks meer)).

Even los van mijn persoonlijke mening. Ik wil maar zeggen dat je het op twee manieren kunt interpreteren.

Edit:
Ik ben het er overigens wel mee eens dat Ziggo klanten ten alle tijden moet informeren. Dat in dit geval klaarblijkelijk mis is gegaan. Maar opt-in vs opt-out kun je naar mijn idee discussiëren of het een prijsverhoging is en meer naar opt-oit neigt of een totale wijziging waarbij opt-in wenselijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door RobertMe op 23-03-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Dat ligt er natuurlijk aan hoe je er in staat. Jij zegt "als je een betaald pakket afsluit" en "als je van gratis naar betaald gaat". Ziggo zal gewoon zeggen "als je het pakket wijzigt moet je daar akkoord op geven". En prijswijzigingen hoef je nooit akkoord op te geven (zie de jaarlijkse prijsverhoging voorheen, en de jaarlijkse inflatiecorrectie tegenwoordig. Daar was voorheen ook een "opt-out" (en nu niks meer)).

Even los van mijn persoonlijke mening. Ik wil maar zeggen dat je het op twee manieren kunt interpreteren.

Edit:
Ik ben het er overigens wel mee eens dat Ziggo klanten ten alle tijden moet informeren. Dat in dit geval klaarblijkelijk mis is gegaan. Maar opt-in vs opt-out kun je naar mijn idee discussiëren of het een prijsverhoging is en meer naar opt-oit neigt of een totale wijziging waarbij opt-in wenselijk is.
Dat laatste is wat Ziggo inderdaad had moeten doen. En dan natuurlijk ruim van te voren, zodat de klant tijdig het abo kan opzeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nou ik vind persoonlijk dat er wel degelijk een groot verschil is, als je een gratis pakket afsluit, dan ga je er niet vanuit dat je hier opeens (zonder je eigen toestemming) voor moet gaan betalen. En als je een betaald pakket afsluit, weet je dat er ook prijs verhogingen kunnen plaats vinden, wat je dus extra in de gaten moet houden.

Maar ik snap dat dit een extra verdien model is voor Ziggo, voor al die klanten die niet goed opletten. En wettelijk zullen ze het wel dicht gespijkerd hebben en in hun recht staan, maar dat houd niet in dat het netjes is, en zeker niet klantvriendelijk....

[...]

Hoezo een stap te ver gaan? Als je een betaald abonnement bij een provider afsluit moet je toch ook een akkoord geven op je bestelling, waarom dan niet als je van een gratis pakket naar een betaal pakket wordt overgezet. Het is niet de eerste keer dat Ziggo dit truckje uithaalt, ze hebben zoiets ook al een keer uitgehaald met het veilig online pakket. Hier kwamen sommige klanten ook pas maanden later achter dat ze er opeens voor waren gaan betalen en kwamen klagen op het Ziggo forum. Maar blijkbaar vind Ziggo deze werkwijze wel netjes tegen over zijn klanten, want anders zouden ze het nu wel anders doen lijkt mij....
Zelf heb ik een jaar lang gratis ESPN compleet en Ziggo Sport Totaal. Beide staan op de factuur vermeld met een bedrag van 0,00 euro. Als dit opeens 4,95 euro wordt, dan zie ik dat als een prijsverhoging. Ik ben benieuwd ZST op de factuur staat indien cadeau wanneer Vodafone abo. Indien ook als een bedrag van 0,00 euro dan zie ik het als een normale prijsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oops... dubbele quote

[ Voor 97% gewijzigd door Jay-B op 23-03-2025 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Welke prijsverhoging is wel klantvriendelijk? Ik ben het ermee eens dat het anders is en aanvoelt als het pakket eerst gratis was en ik zou het persoonlijk zelf nooit op die wijze doen maar goed tegelijk is het ook niet aan mij of jou. De beste stuurlui staan aan wal. :+
[...]

Het is niet de eerste keer dat Ziggo dit uithaalt, ze hebben zoiets ook al een keer uitgehaald met het veilig online pakket. Hier kwamen sommige klanten ook pas maanden later achter dat ze er opeens voor waren gaan betalen en kwamen klagen op het Ziggo forum. Maar blijkbaar vind Ziggo deze werkwijze wel netjes tegen over zijn klanten, want anders zouden ze het nu wel anders doen lijkt mij....
Appels en peren. Dit is echt niet vergelijkbaar. Mensen die Ziggo Sport Totaal hebben hebben dit zelf gekozen en weten dat ze dit als pakket hebben. Met safe online speelde iets compleet anders en betroffen mensen die hier zelf niet voor hadden gekozen (kwam automatisch mee als gratis extra en werd omgezet naar een betaalde variant als de klant geen combikorting meer had). Vervolgens werd er wel een korting bijgevoegd van een maand om de klant de kans te geven het abonnement op te zeggen zonder kosten. De gedachte erachter was dat een klant anders mogelijk onbewust niet meer de beveiliging had die hij tot die tijd ervaarde. Ook daar kan je van alles van vinden maar dit is echt een compleet andere discussie.
CreativeS schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:53:
[...]
Ja, maar je bent nu de actie van Ziggo aan het vergoelijken. Ziggo moet de klant op de hoogte stellen. Er maar simpel vanuit gaan de klant het nieuws leest is niet voldoende. En dan dat kulargument van een simpele prijsverhoging. Dat boeit niet. Ook al heb je het zelf gekozen. Ik heb toch ook zelf voor Ziggo gekozen? Om het maar even net zo krom uit te leggen :) De klant moet uiterlijk een maand van te voren op de hoogte gesteld zijn.
Ik heb echt geen flauw idee waarom je mij quote. Er is geen discussie mogelijk over dit onderwerp. Klant moet altijd geïnformeerd worden over een wijziging als deze. Waarom je het gevoel hebt dat ik dat zou tegenspreken is mij een raadsel.

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-B op 23-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:25:
Ik heb echt geen flauw idee waarom je mij quote. Er is geen discussie mogelijk over dit onderwerp. Klant moet altijd geïnformeerd worden over een wijziging als deze. Waarom je het gevoel hebt dat ik dat zou tegenspreken is mij een raadsel.
Aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:25:
[...]
Appels en peren. Dit is echt niet vergelijkbaar. Mensen die Ziggo Sport Totaal hebben hebben dit zelf gekozen en weten dat ze dit als pakket hebben. Met safe online speelde iets compleet anders en betroffen mensen die hier zelf niet voor hadden gekozen (kwam automatisch mee als gratis extra en werd omgezet naar een betaalde variant als de klant geen combikorting meer had). Vervolgens werd er wel een korting bijgevoegd van een maand om de klant de kans te geven het abonnement op te zeggen zonder kosten. De gedachte erachter was dat een klant anders mogelijk onbewust niet meer de beveiliging had die hij tot die tijd ervaarde. Ook daar kan je van alles van vinden maar dit is echt een compleet andere discussie.
Ik gaf dit voorbeeld alleen maar, omdat Ziggo toen ook niet 100% zeker wist of de klant wel op de hoogte was dat er een verandering plaats ging vinden, bijvoorbeeld door dat de mail hierover in de spam map van de klant terecht was gekomen. En datzelfde zie je straks waarschijnlijk weer gebeuren, dat mensen zich gaan melden op het Ziggo forum omdat ze opeens op de factuur een extra bedrag zien verschijnen (zonder daar zelf toestemming voor te hebben gegeven) voor een pakket die ze al jaren lang gratis kregen omdat ze ook een Vodafone abonnement hebben.

Begrijp mij goed, ik heb er helemaal geen probleem mee dat Ziggo nu geld gaat vragen voor een pakket wat eerder gratis was, maar wel met het fijt, dat Ziggo nu helemaal niet zeker weet of de klant wel op de hoogte is van deze verandering (lees: spam map), en straks ongevraagd extra kosten om hun oren krijgen. En daarom zie ik deze werkwijze als een extra verdien model over de rug van de slapende klanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 28-03 11:31
Puur als interesse: Ik las dat Ziggo bij nieuwbouw wél glasvezel tot in de meterkast levert maar dan weer 'afmonteert' met coax. (Ik neem aan dat er dan nog een heel kort coaxkabeltje tussen het aansluitpunt in de meterkast en de modem komt)

Is er een manier om hier om heen te werken zodat je toch een hogere uploadsnelheid kunt bereiken?

https://www.telecompaper....-in-de-meterkast--1388157

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GlitchHunter42 Je linkt naar een oud artikel waar Ziggo RFoG heeft toegepast. In nieuwere implementaties wordt ook XGS-PON gebruikt en heb je gewoon symmetrische snelheden. Het is dus erg afhankelijk van de locatie.

Waar Ziggo RFoG toepast heb je gewoon Docsis en dito snelheden (waar bij hogere uploadsnelheden in theorie ook mogelijk zijn alleen kost dat iets meer moeite). Daar waar XGS-PON wordt toegepast heb je net als veel andere aanbieders symmetrische snelheden.

[ Voor 37% gewijzigd door Jay-B op 23-03-2025 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:31:
Puur als interesse: Ik las dat Ziggo bij nieuwbouw wél glasvezel tot in de meterkast levert maar dan weer 'afmonteert' met coax. (Ik neem aan dat er dan nog een heel kort coaxkabeltje tussen het aansluitpunt in de meterkast en de modem komt)

Is er een manier om hier om heen te werken zodat je toch een hogere uploadsnelheid kunt bereiken?

https://www.telecompaper....-in-de-meterkast--1388157
Doet Ziggo bij nieuwbouw echt glasvezel toepassen? Uit dit topic staat mij alleen een appartementencomplex in Rotterdam bij waar Ziggo zelf de keuze gemaakt heeft? En verder in Edam-Volendam, maar daar is de kabel van de gemeente en die hebben coax vervangen door glasvezel. Daar heeft Ziggo dus niks te kiezen gehad.

Als het meer gemeengoed was (incl dat het een artikel van 2021 is) had ik verwacht daar toch al vaker over gelezen te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
RobertMe schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:02:
[...]

Doet Ziggo bij nieuwbouw echt glasvezel toepassen? Uit dit topic staat mij alleen een appartementencomplex in Rotterdam bij waar Ziggo zelf de keuze gemaakt heeft? En verder in Edam-Volendam, maar daar is de kabel van de gemeente en die hebben coax vervangen door glasvezel. Daar heeft Ziggo dus niks te kiezen gehad.

Als het meer gemeengoed was (incl dat het een artikel van 2021 is) had ik verwacht daar toch al vaker over gelezen te hebben.
Ik ken dus iemand die in een wijk in de buurt van Nijmegen woont (Lent) waarbij Ziggo eigen glasvezel netwerk heeft aangelegd. Dus ja, er zijn nieuwbouwwijken waar Ziggo eigen glasvezel Netwerk aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:42:
@GlitchHunter42 Je linkt naar een oud artikel waar Ziggo RFoG heeft toegepast. In nieuwere implementaties wordt ook XGS-PON gebruikt en heb je gewoon symmetrische snelheden. Het is dus erg afhankelijk van de locatie.

Waar Ziggo RFoG toepast heb je gewoon Docsis en dito snelheden (waar bij hogere uploadsnelheden in theorie ook mogelijk zijn alleen kost dat iets meer moeite). Daar waar XGS-PON wordt toegepast heb je net als veel andere aanbieders symmetrische snelheden.
Bron dat er ergens door Ziggo XGS-PON wordt toegepast? Dat loopt toch altijd via glasvezel tot aan het modem? Kan er nergens iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Ik ken dus iemand die in een wijk in de buurt van Nijmegen woont (Lent) waarbij Ziggo eigen glasvezel netwerk heeft aangelegd. Dus ja, er zijn nieuwbouwwijken waar Ziggo eigen glasvezel Netwerk aanlegt.
Klopt maar de spraakverwarring zit hem in de vraag of de glasvezelkabel ook vanaf de wijkkast tot in de meterkast loopt. Pas dan kun je spreken van volledig glasvezel. En dat lijkt niet overal het geval te zijn bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:40:
[...]

Bron dat er ergens door Ziggo XGS-PON wordt toegepast? Dat loopt toch altijd via glasvezel tot aan het modem? Kan er nergens iets over vinden.
Daar wordt glasvezel tot aan het modem geleverd, het netwerk is alleen niet van Ziggo daar
https://www.ziggo.nl/campagne/gamee

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 23-03-2025 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Klopt maar de spraakverwarring zit hem in de vraag of de glasvezelkabel ook vanaf de wijkkast tot in de meterkast loopt. Pas dan kun je spreken van volledig glasvezel. En dat lijkt niet overal het geval te zijn bij nieuwbouw.
Laat ik dan de spraakverwarring eruit halen. Dit is een nieuwbouwwijk waar Ziggo glasvezel tot in de meterkast heeft aangelegd en levert daarover XGS-PON met symetrische snelheden.

Dit is overigens hier ook al paar keer besproken dus we lijken wat in herhaling te vallen.

Maar ze leveren nu dus 3 technieken, volledige coax in de woning/RFOG, aka glasvezel in de meterkast/XGS-PON waarbij ze volledig FTTH doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
DON PAPA schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:51:
[...]

Daar wordt glasvezel tot aan het modem geleverd, het netwerk is alleen niet van Ziggo daar
Ik lees hier nergens iets over het laatste stukje coax-kabel en ook nergens over de verbeterde uploadsnelheden.

Ben wel benieuwd. Dan zou er dus speciaal voor Edam-Volendam weer aparte apparatuur geleverd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
DON PAPA schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:51:
[...]

Interessant. Maar voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoe het bij nieuw aangelegd Ziggo-glasvezel zit. (Bijvoorbeeld bij de eerder genoemde wijk in Nijmegen)

Ik stel vast domme vragen. 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:57:
[...]
Ik lees hier nergens iets over het laatste stukje coax-kabel en ook nergens over de verbeterde uploadsnelheden.
Ik zie daar bij de pakketen toch echt 100/100, 400/400 of 1000/1000 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Laat ik dan de spraakverwarring eruit halen. Dit is een nieuwbouwwijk waar Ziggo glasvezel tot in de meterkast heeft aangelegd en levert daarover XGS-PON met symetrische snelheden.

Dit is overigens hier ook al paar keer besproken dus we lijken wat in herhaling te vallen.

Maar ze leveren nu dus 3 technieken, volledige coax in de woning/RFOG, aka glasvezel in de meterkast/XGS-PON waarbij ze volledig FTTH doen.
Ik begrijp je nu geloof ik. Ik zie ook regelmatig foto's voorbij komen van de nieuwe Ziggo glasvezel aansluitingen. Lijkt erop dat die vergelijkbaar zijn met de Delta en KPN-aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykGJuqOap02kjFz1GNtgiXX40o4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sx40vsE6TGctbyMGZqW5z63K.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Nog even samenvattend: Volgens mij wordt er alleen in Edam/Volendam gebruik gemaakt van XGS-PON en ook in Nijmegen niet. Even wat postcodechecks gedaan en de uploadsnelheden zijn nog steeds overal laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:12:
Even wat postcodechecks gedaan en de uploadsnelheden zijn nog steeds overal laag.
Je moet dan ook niet "in Nijmegen" testen, maar "in Nijmegen in de wijk waar de kennis van @SirMemeAlot woont". De rest (/"oudbouw" :+) zal daar ook gewoon via coax gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
RobertMe schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:15:
[...]

Je moet dan ook niet "in Nijmegen" testen, maar "in Nijmegen in de wijk waar de kennis van @SirMemeAlot woont". De rest (/"oudbouw" :+) zal daar ook gewoon via coax gaan.
Ben druk in de weer met Nijmeegse huizen opzoeken die in 2023 tot nu gebouwd zijn. Heb nu 10 willekeurige adressen gevonden waar Ziggo wordt geleverd maar nergens een hoge uploadsnelheid.

Ik wacht dus op een verklaring van @SirMemeAlot ;) Misschien heb ik toch gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:21:
[...]

Ben druk in de weer met Nijmeegse huizen opzoeken die in 2023 tot nu gebouwd zijn. Heb nu 10 willekeurige adressen gevonden waar Ziggo wordt geleverd maar nergens een hoge uploadsnelheid.

Ik wacht dus op een verklaring van @SirMemeAlot ;) Misschien heb ik toch gelijk.
Ben er binnen geweest, maar weet zo niet de postcode uit mijn hoofd. Maar ik ga het voor je achterhalen van de week, kom er dus op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Ben er binnen geweest, maar weet zo niet de postcode uit mijn hoofd. Maar ik ga het voor je achterhalen van de week, kom er dus op terug :)
Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
@SirMemeAlot Als ik de postcodecheck doe van Ziggo dan zie ik dat ook bij de nieuwe appartementen aan de Zalmhaven in Rotterdam nog steeds een lage uploadsnelheid wordt geleverd.

Kortom: Nog steeds geen bewijs voor een volledige glasvezelverbinding tot en met het modem.

En Volendam telt dus niet echt mee omdat dit niet om een Ziggo-netwerk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John767
In Edam/Volendam maakt Ziggo inderdaad gebruik van de XGS-PON techniek, over de infrastructuur van Edam/Volendam-Glasdraad. Gevalletje Coax gaat uit, dus ga mee of niet.

Hier worden dan ook glasvezelsnelheden geleverd.

Heb ik ook eerder hier gepost, en je krijgt dan een glasvezelmodem. Coax in huis vervalt dan wel weer.
De 3 weken dat het nu omgezet is hier, met zowel consument 1000/1000 als zakelijk 1200/1200 draait het stabiel. Wens is alleen nog een bridge mode i.p.v. DMZ gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:11:
@SirMemeAlot Als ik de postcodecheck doe van Ziggo dan zie ik dat ook bij de nieuwe appartementen aan de Zalmhaven in Rotterdam nog steeds een lage uploadsnelheid wordt geleverd.

Kortom: Nog steeds geen bewijs voor een volledige glasvezelverbinding tot en met het modem.

Misschien omdat ze dit niet op de website zetten? Verder als je me niet geloofd vind ik dat helemaal prima hoor, ik ga niet allerlei bewijs materiaal oprakelen zodat je het geloofd. Ga hooguit even postcode voor je opvragen.

Enige wat ik weet is dat hij ook speciaal nr heeft om naar te bellen voor bestellingen en storingen. Hij kan dus ook niet terecht bij de reguliere helpdesk.

Maar nogmaals, prima als je mij niet op m'n woord geloofd, ik weet wat ik bij hem binnen gezien heb en dat is XGS-PON met een kabel van Ziggo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Misschien omdat ze dit niet op de website zetten? Verder als je me niet geloofd vind ik dat helemaal prima hoor, ik ga niet allerlei bewijs materiaal oprakelen zodat je het geloofd. Ga hooguit even postcode voor je opvragen.

Enige wat ik weet is dat hij ook speciaal nr heeft om naar te bellen voor bestellingen en storingen. Hij kan dus ook niet terecht bij de reguliere helpdesk.

Maar nogmaals, prima als je mij niet op m'n woord geloofd, ik weet wat ik bij hem binnen gezien heb en dat is XGS-PON met een kabel van Ziggo zelf.
Dat nummer is dan zeker Ziggo nieuwbouw met 088-1212909, hetzelfde dat wij in Edam/Volendam ook moeten bellen. Overigens ben je sneller aan de beurt bij personen die er flink wat vanaf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Sinds de snelheidsverhoging heb ik al drie keer gehad dat de upload ineens terugvalt naar 50 tot 60 megabit, tot ik het Ziggo modem herstart.
Betreft een Elite abo en ik heb nu dus 1,1 gebit down en 100 megabit up.
Modem (Sagemcom) in bridge. Gaat een aantal dagen goed, en dan is ineens de upload gehalveerd.
Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_chip
MarcelG schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:21:
Sinds de snelheidsverhoging heb ik al drie keer gehad dat de upload ineens terugvalt naar 50 tot 60 megabit, tot ik het Ziggo modem herstart.
Betreft een Elite abo en ik heb nu dus 1,1 gebit down en 100 megabit up.
Modem (Sagemcom) in bridge. Gaat een aantal dagen goed, en dan is ineens de upload gehalveerd.
Herkenbaar?
Hoe ziet het aansluitpunt eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
John767 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:19:
[...]

Dat nummer is dan zeker Ziggo nieuwbouw met 088-1212909, hetzelfde dat wij in Edam/Volendam ook moeten bellen. Overigens ben je sneller aan de beurt bij personen die er flink wat vanaf weten :)
Zag inderdaad wel Ziggo Nieuwbouw staan, maar nummer heb ik niet onthouden maar dat zal dan ongetwijfeld hetzelfde zijn. Het was ook niet echt vrije keus of er wel of geen installatiemonteur moest komen, weet niet als hij z’n poot stijf had gehouden of het dan gelukt was maar uiteindelijk toch maar laten komen. Om vervolgens erachter te komen dat wij de installatie al hadden afgemaakt :+.

Installatie is ook super eenvoudig, glasvezel kabels van FTU naar modem en vervolgens met UTP kabel op het modem voor de Next Mini en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giovanni2903
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:11:

omdat het op de website niet te zien is, bestellen voor die postcodes moet namelijk via 088 – 12 12 909
postcodes waar dit oa zo is:
castricum 1902GZ 101 t/m 291 (oneven nummers)
lent 6663TA 4 t/m 35 | 6663TB 1 t/m 37 | 6663TC 4 t/m 38

dit zijn symmetrische down en uploadsnleheden

[ Voor 3% gewijzigd door giovanni2903 op 23-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giovanni2903
SirMemeAlot schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:48:
[...]

Zag inderdaad wel Ziggo Nieuwbouw staan, maar nummer heb ik niet onthouden maar dat zal dan ongetwijfeld hetzelfde zijn. Het was ook niet echt vrije keus of er wel of geen installatiemonteur moest komen, weet niet als hij z’n poot stijf had gehouden of het dan gelukt was maar uiteindelijk toch maar laten komen. Om vervolgens erachter te komen dat wij de installatie al hadden afgemaakt :+.

Installatie is ook super eenvoudig, glasvezel kabels van FTU naar modem en vervolgens met UTP kabel op het modem voor de Next Mini en klaar.
ik heb even voor je gezocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
giovanni2903 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:09:
[...]

omdat het op de website niet te zien is, bestellen voor die postcodes moet namelijk via 088 – 12 12 909
postcodes waar dit oa zo is:
castricum 1902GZ 101 t/m 291 (oneven nummers)
lent 6663TA 4 t/m 35 | 6663TB 1 t/m 37 | 6663TC 4 t/m 38

dit zijn symmetrische down en uploadsnleheden
Dankjewel! Interessante informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Hoelang loopt Ziggo Go door na opzegging? Zit nu alweer een paar weken na opzegdatum maar het werkt nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GlitchHunter42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:02:
Hoelang loopt Ziggo Go door na opzegging? Zit nu alweer een paar weken na opzegdatum maar het werkt nog steeds.
TV blijft gewoon werken, tot jarenlang aan toe.

Internet zou wel gelijk afgeschakeld moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Wolly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:09:
[...]

TV blijft gewoon werken, tot jarenlang aan toe.

Internet zou wel gelijk afgeschakeld moeten zijn.
Ik heb begrepen dat kabeltv (via Coax) inderdaad blijft werken maar ik doel op de Ziggo Go app waarin nog alle zenders worden weergegeven, inclusief ESPN enzo.

Als dat lang het geval blijft kan ik gewoon blijven streamen via Chromecast en heb ik eigenlijk geen tv nodig van mijn nieuwe internetaanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GlitchHunter42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb begrepen dat kabeltv (via Coax) inderdaad blijft werken maar ik doel op de Ziggo Go app waarin nog alle zenders worden weergegeven, inclusief ESPN enzo.

Als dat lang het geval blijft kan ik gewoon blijven streamen via Chromecast en heb ik eigenlijk geen tv nodig van mijn nieuwe internetaanbieder.
Er zijn ook gebruikers die melden dat Ziggo Go werkt met een oud account, dus die kans heb je.

Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Wolly schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:23:
[...]

Er zijn ook gebruikers die melden dat Ziggo Go werkt met een oud account, dus die kans heb je.

Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan :+
Top. En hoe zit het met Coax? Regelrecht aansluiten op de televisie en vervolgens de afstandsbediening van de televisie gebruiken voor de instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfnz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:20
Na een jaar Odido zijn hier helaas de nieuwe opties nog niet beschikbaar, dit is verschoven naar Oktober. Dus kunnen we geen overstap maken, en het verlengingsaanbod viel zwaar tegen. Dus denk ik dat we teruggaan naar Ziggo. Alleen heb ik nu een UCG Max en voor Odido was het een simpele VLAN setting op 300 zetten. Maar ik weet niet of het een stuk lastiger gaat worden de Unifi modem achter de Ziggo modem te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:43
stfnz schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
Na een jaar Odido zijn hier helaas de nieuwe opties nog niet beschikbaar, dit is verschoven naar Oktober. Dus kunnen we geen overstap maken, en het verlengingsaanbod viel zwaar tegen. Dus denk ik dat we teruggaan naar Ziggo. Alleen heb ik nu een UCG Max en voor Odido was het een simpele VLAN setting op 300 zetten. Maar ik weet niet of het een stuk lastiger gaat worden de Unifi modem achter de Ziggo modem te zetten.
Als je de Ziggo modem in bridge modus zet en eventueel de wifi uitschakelt dan hoef je op je UCG Max weinig bijzonders in te stellen. DHCP verbinding op de wan zijde en aan de lan zijde je eigen netwerk inrichten zoals je waarschijnlijk nu ook al hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
GlitchHunter42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Top. En hoe zit het met Coax? Regelrecht aansluiten op de televisie en vervolgens de afstandsbediening van de televisie gebruiken voor de instellingen?
Daar valt geen pijl op te trekken. Soms blijft het signaal jaren aanwezig, bij mij al ruim negen, bij anderen is het in mum van tijd weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Als je de Ziggo modem in bridge modus zet en eventueel de wifi uitschakelt
Als het modem in bridge staat doet die sowieso geen wifi. Anders zou het natuurlijk ook geen bridge zijn (dan zou die op zijn minst nog het wifi gebeuren moeten NATen, routeren, .... En met welk IP dan? :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:43
RobertMe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Als het modem in bridge staat doet die sowieso geen wifi. Anders zou het natuurlijk ook geen bridge zijn (dan zou die op zijn minst nog het wifi gebeuren moeten NATen, routeren, .... En met welk IP dan? :p)
Wat suf, je hebt helemaal gelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
GlitchHunter42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:30:
[...]

Het blijft werken totdat er werkzaamheden in de kast plaatsvinden, soms is dat een paar keer per jaar en soms pas na een paar jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
giovanni2903 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:29:
[...]

Het blijft werken totdat er werkzaamheden in de kast plaatsvinden, soms is dat een paar keer per jaar en soms pas na een paar jaar..
En ze zullen de administratie op orde moeten hebben. Meen hier toch al vaker gelezen te hebben dat of verkeerde kabels worden uitgetrokken of dat ze de kabel niet uittrekken omdat ze niet weten wie op welke tap zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
RobertMe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:34:
[...]

En ze zullen de administratie op orde moeten hebben. Meen hier toch al vaker gelezen te hebben dat of verkeerde kabels worden uitgetrokken of dat ze de kabel niet uittrekken omdat ze niet weten wie op welke tap zit.
Dat of bij de bouw hebben ze de verkeerde labeling aan de kabels gehangen, het systeem is niet heel ingenieus heb ik wel eens gezien. Er hingen gewoon labels met huisnummers aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giovanni2903
verkeerde nummering zie je veel inderdaad, lijdt ook tot klantstoringen omdat de verkeerde kabels worden losgehaald.. dit is bij klanten die internet afnemen makkelijk te zien dmv real-time tooling en gebeurd bij hun dus ook niet zo snel als de netwerk zijn werk goed doet, maar als iemand alleen tv afneemt valt er niks te monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Gekke vraag wellicht maar trekt Ziggo bij nieuwbouw nog steeds Coax de woning in ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:30:
Gekke vraag wellicht maar trekt Ziggo bij nieuwbouw nog steeds Coax de woning in ?
Lees even een aantal postings terug, dan weet je het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
DON PAPA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Lees even een aantal postings terug, dan weet je het
Ik heb deze laatste pagina inderdaad bekeken en daar haal ik het niet uit. De post is te groot om door te spitten dus er kan idd wel eens een vraag 2x gesteld worden ja....excuses daarvoor. Maar nu weet ik het antwoord nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:49:
[...]

Ik heb deze laatste pagina inderdaad bekeken en daar haal ik het niet uit. De post is te groot om door te spitten dus er kan idd wel eens een vraag 2x gesteld worden ja....excuses daarvoor. Maar nu weet ik het antwoord nog niet.
Het gaat over een aantal postings (2 of 3 pagina's terug), niet over 224 pagina's terugscrollen.

Tip: gebruik de zoekfunctie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:42

Dit draadje is onder andere zo lang omdat informatie die er al in staat nog een keer wordt gepost omdat er lezers zijn die dat niet terug kunnen vinden.

En zoals @THE_BASE schrijft: gebruik de zoekfunctie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
[...]

Lang verhaal kort: Ziggo schijnt er mee te beginnen nieuwbouw wijken aan te sluiten op glasvezel, maar gezien de hoeveelheid we hier voorbij zien komen lijkt het nu nog heel gericht en niet standaard. Kortom er is niks over te zeggen, kleine kans dat je het hebt maar de kans is er...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
W1ck1e schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Dit draadje is onder andere zo lang omdat informatie die er al in staat nog een keer wordt gepost omdat er lezers zijn die dat niet terug kunnen vinden.

En zoals @THE_BASE schrijft: gebruik de zoekfunctie.
Wellicht is het zo lang omdat er dit soort onnodige reacties komen ipv een eenvoudig antwoord op de vraag. Ik heb gezocht en kan het niet 123 duidelijk vinden. Dat is nu eenmaal het nadeel van algemene ervaring topics; het is de constante afweging tussen een lang draadje en een apart topic openen. Bij de eerste hoort nu eenmaal enige tolerantie. En weer geen antwoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:08:
[...]
Wellicht is het zo lang omdat er dit soort onnodige reacties komen ipv een eenvoudig antwoord op de vraag.
Ik gaf je toch een eenvoudig antwoord op je vraag, als je even had gezocht op "glasvezel nieuwbouw" dan had je kunnen lezen dat Ziggo op een klein aantal plekken glasvezel (dus geen coax) tot in de woning heeft, maar dat dit nog steeds niet de standaard is bij alle nieuwbouw projecten.

En dat er zo gereageerd wordt, komt omdat sommige vragen met een simpele zoekopdracht gewoon gevonden kunnen worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
SirMemeAlot schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Lang verhaal kort: Ziggo schijnt er mee te beginnen nieuwbouw wijken aan te sluiten op glasvezel, maar gezien de hoeveelheid we hier voorbij zien komen lijkt het nu nog heel gericht en niet standaard. Kortom er is niks over te zeggen, kleine kans dat je het hebt maar de kans is er...
Dank je; het is dus niet heel duidelijk, het wordt een verrassing wat er straks ligt in onze nieuwbouw maar als het hier niet duidelijk terug te vinden is, dan zal het wel koper zijn.

Momenteel heb ik de TV`s draaien op DVB-C via CI+ modules. In het nieuwe huis laat ik geen coax meer door het huis trekken maar alleen nog UTP (cat 6a) en wil me langzaam eens gaan verdiepen in de mogelijkheden die ik straks heb mbt lineaire TV. Ik vroeg me daarbij af hoe die Ziggo AOP er straks uit gaat zien. Waarschijnlijk hetzelfde als in mijn huidige woning dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 08:30:
Nieuwbouwwijk of nieuwbouwwoning in bestaande wijk? Afgaande op eerdere reacties moet er voor glasvezel geen coax aanwezig zijn. Als het dus (een) (enkele) nieuwbouwwoning is (/zijn) en 50 meter verder een wijk- of straatkast staat waar ze zo een (paar) extra woning(en) op kunnen inpluggen zullen ze geen glasvezel gaan aanleggen. Immers ligt er uberhaupt geen glasvezel, voor FTTH, naar de plekken waar Ziggo aanwezig is. Omdat ze dus RFoG gebruiken, radiofrequentie over glasvezel. Er gaat geen ethernet over de glasvezel heen vanaf de wijkkast naar het upstream / core netwerk, maar RF. Waarbij de straatkast puur RF in de vorm van licht over glasvezel omzet naar RF als elektrisch signaal op een coax kabel (en andersom). En voor een (paar) huizen zullen ze geen volledige glasvezel infrastructuur op gaan zetten terwijl er een (perfect) werkend coax netwerk aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
John767 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:11:
In Edam/Volendam maakt Ziggo inderdaad gebruik van de XGS-PON techniek, over de infrastructuur van Edam/Volendam-Glasdraad. Gevalletje Coax gaat uit, dus ga mee of niet.

Hier worden dan ook glasvezelsnelheden geleverd.

Heb ik ook eerder hier gepost, en je krijgt dan een glasvezelmodem. Coax in huis vervalt dan wel weer.
De 3 weken dat het nu omgezet is hier, met zowel consument 1000/1000 als zakelijk 1200/1200 draait het stabiel. Wens is alleen nog een bridge mode i.p.v. DMZ gebruik.
He, ho eens even. :) Hier ook afkomstig uit Edam/Volendam. Heb jij al Ziggo-glasverbinding inclusief abo en alles? Ik heb wel glas-AOP in de meterkast. Hoe heb jij de volgende stap genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Nieuwbouwwijk of nieuwbouwwoning in bestaande wijk?
Goede (en zeer terechte) vraag. Het is een nieuwe straat (14 woningen) in een bestaande wijk; het betreft een voormalige parkeerplaats die nu ontwikkeld wordt.

En je antwoord begrijp ik ook, thx, waarschijnlijk staat er een bestaande coax infrastructuur maar mijn gedachte was dat Ziggo 97% Glas en 3% Koper is (tenminste daar adverteren ze altijd mee om de aanval vanuit KPN te pareren) en dat het voor nieuwbouw dan een simpele ingreep zou zijn om ook die laatste 3% (lees de straatkast) op Glas te zetten en die naar de woningen te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchHunter42
Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Goede (en zeer terechte) vraag. Het is een nieuwe straat (14 woningen) in een bestaande wijk; het betreft een voormalige parkeerplaats die nu ontwikkeld wordt.

En je antwoord begrijp ik ook, thx, waarschijnlijk staat er een bestaande coax infrastructuur maar mijn gedachte was dat Ziggo 97% Glas en 3% Koper is (tenminste daar adverteren ze altijd mee om de aanval vanuit KPN te pareren) en dat het voor nieuwbouw dan een simpele ingreep zou zijn om ook die laatste 3% (lees de straatkast) op Glas te zetten en die naar de woningen te trekken.
Hier hebben we de afgelopen dagen ook veel over gehad. De informatie die Ziggo hierover aanlevert is ronduit slecht maar wat we wel weten is dat Ziggo bij nieuwbouw de kabel meestal wel tot in de meterkast doortrekt maar dan weer vaak afmonteert (dus vanaf de meterkast naar modem) met een stukje coaxkabel.

Dus ook de 97 procent glas en 3 procent koper lijkt inmiddels achterhaald. Het is 100 procent glas bij nieuwbouw maar afmonteren met coax.

Er zijn wel mensen die beweren dat er in Lent en op andere plekken zelfs afgemonteerd wordt met glasvezel maar bewijs ontbreekt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GlitchHunter42 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Hier hebben we de afgelopen dagen ook veel over gehad. De informatie die Ziggo hierover aanlevert is ronduit slecht maar wat we wel weten is dat Ziggo bij nieuwbouw de kabel meestal wel tot in de meterkast doortrekt maar dan weer vaak afmonteert (dus vanaf de meterkast naar modem) met een stukje coaxkabel.

Dus ook de 97 procent glas en 3 procent koper lijkt inmiddels achterhaald. Het is 100 procent glas bij nieuwbouw maar afmonteren met coax.

Er zijn wel mensen die beweren dat er in Lent en op andere plekken zelfs afgemonteerd wordt met glasvezel maar bewijs ontbreekt helaas.
Volgens mij gaf @Jay-B juist aan dat ze RFoG "ttH" wel hebben toegepast maar niet meer doen? Of in ieder geval niet doen in die gevallen waar echt alles nieuw wordt aangelegd. En ze daar wel "echt" FttH leveren op basis van XGS-PON. I.p.v. dus zoals jij ook zegt RFoG "ttH" en dan in de woning eerst van RFoG naar coax en dan de standaard coax infrastructuur.

Wellicht dat RFoG "ttH" wel interessant is als ze de kabels toch moeten trekken maar er verder alleen coax is. Dan hoeft als ze ooit op "echt" glasvezel over gaan de straat niet opnieuw open (maar hoeft alleen de hardware aan beide kanten vervangen te worden). Want als ze nu gewoon traditioneel coax in de grond stoppen moet die dan natuurlijk ook vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
GlitchHunter42 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:42:
[...]

De enige logica die ik daarin kan zien is dan het doorzetten van DVB-C naar de TV`s in huis (?) Voor de rest zou ik het inderdaad een desinvestering vinden als ze nog koper vanuit de straat naar binnen zouden trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:03:
[...]

De enige logica die ik daarin kan zien is dan het doorzetten van DVB-C naar de TV`s in huis (?) Voor de rest zou ik het inderdaad een desinvestering vinden als ze nog koper vanuit de straat naar binnen zouden trekken.
Het zal mogelijk goedkoper zijn om coax aan te leggen met gewoon een standaard modem etc dan glasvezel aanleggen met vervolgens een RFoG "converter" in de woning en nog iets "speciaals" aan de andere kant (dus kosten: graafwerkzaamheden + kabel + RFoG hardware aan beide kanten (+ docsis modem)).
En als de straat toch al open moet als later de hele wijk over gaat op glasvezel maakt het niet veel uit om die paar coax kabels extra te vervangen (kosten 1x graafwerkzaamheden + coax voor nieuwbouw en later 1x graafwerkzaamheden + glasvezel voor de hele wijk).

Waarbij het mogelijk dus goedkoper is om 2x kabel te kopen waarvan 1x "als je er toch al langs komt" die kabel naar binnen te schieten. Dan alle extra hardware die nodig is om over een glasvezel kabel te leveren in een coax omgeving (dus RFoG hardware in de woning (bovenop het docsis modem) + RFoG hardware in de straat- of wijkkast).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John767
desmond schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:26:
[...]

He, ho eens even. :) Hier ook afkomstig uit Edam/Volendam. Heb jij al Ziggo-glasverbinding inclusief abo en alles? Ik heb wel glas-AOP in de meterkast. Hoe heb jij de volgende stap genomen?
Jazeker, alles al actief op 2 locaties. Maar nog niet iedereen is actief gemeld.

Zelf keek ik via de KPN postcode checker of het kon, en toen Ziggo gebeld op 088-1212909 als Ziggo klant.
Heb je met 10 dagen je spullen in huis, met 12 maanden 20 euro korting.

Ze willen wel graag een monteur meesturen, maar ik kon dat zelf wel. In principe ben je dan met 15 minuten om naar glasvezel. Vooral te merken aan je Coax modem die gelijk offline gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:27
GlitchHunter42 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:03:
Ik begrijp je nu geloof ik. Ik zie ook regelmatig foto's voorbij komen van de nieuwe Ziggo glasvezel aansluitingen.

[Afbeelding]
Dit is geen glasvezel. Deze Ziggo aansluiting (AOP) heb ik ook in mijn nieuwbouwwijk (opgeleverd begin 2024). Is gewoon coax in de meterkast. In de zwarte buis een netjes verpakte aarddraad. De inkomende coaxkabel is tegenwoordig kennelijk groen-wit i.p.v. helemaal groen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:16

rvk

U123456 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:48:
[...]
Dit is geen glasvezel. Deze Ziggo aansluiting (AOP) heb ik ook in mijn nieuwbouwwijk (opgeleverd begin 2024). Is gewoon coax in de meterkast. In de zwarte buis een netjes verpakte aarddraad. De inkomende coaxkabel is tegenwoordig kennelijk groen-wit i.p.v. helemaal groen?
Ik kon me ook al niet voorstellen dat dat kleine kastje glasvezel omzet naar coax (normaal is dat een veel grotere modem die dat doet).

Overigens doet Ziggo dus wel glasvezel bij nieuwbouw. Dan krijg je zoiets.
https://community.ziggo.n...wbouw-woning/td-p/1419936

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XM_V__Okw0yuAgqJJO6QV8wS21A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4t47NFfPBytwFSGcHvVhXUXi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95eN7ToyjlUytELP8cAK_kVRgc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3QkFelybIlDjF8nqtLNCdbj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door rvk op 25-03-2025 19:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat ziet er aan de onderkant nogal uit als coax? Dus dan is het RFoG. En niet XGS-PON zoals ze ook doen afgaande op een eerdere reactie van @Jay-B. (Los van de uitzondering in Edam-Volendam dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giovanni2903
RobertMe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:07:
[...]

Dat ziet er aan de onderkant nogal uit als coax? Dus dan is het RFoG. En niet XGS-PON zoals ze ook doen afgaande op een eerdere reactie van @Jay-B. (Los van de uitzondering in Edam-Volendam dan).
Klopt, in dit geval krijg je een sagemcom modem die werkt op coax. Je sluit deze aan op de linker poort van bovenstaande kastje. Ik zal eens kijken of ik foto's kan vinden van de xgs-pon aansluiting

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:16

rvk

Zie ook dit topic
Ziggo Glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
giovanni2903 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Klopt, in dit geval krijg je een sagemcom modem die werkt op coax. Je sluit deze aan op de linker poort van bovenstaande kastje. Ik zal eens kijken of ik foto's kan vinden van de xgs-pon aansluiting
Ik zie overigens dat er aan de zijkant ook nog een aansluiting zit achter dat klepje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRTYUQuC9JbTXr61GU8q194nsE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gt4UvcofI6AzxyDEfjbt0oAe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap het ding niet helemaal; lijkt wel of de onderkant een ingebouwde antenneversterker is voor het DVB-C deel.

En.....is dat een SFP module waar die glaskabel in gaat ? Lijkt er op maar niet goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roy Batty schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Ik zie overigens dat er aan de zijkant ook nog een aansluiting zit achter dat klepje.

[Afbeelding]

Ik snap het ding niet helemaal; lijkt wel of de onderkant een ingebouwde antenneversterker is voor het DVB-C deel.

En.....is dat een SFP module waar die glaskabel in gaat ? Lijkt er op maar niet goed te zien.
Welk gedeelte begrijp je niet?

Dit is volgens mij een RFoG (Radio Frequency over Glass) ofwel ipv dat de laatste 300meter over coax gaat is dit nu glas tot in je huis. En heb je slechts de laatste 30cm coax, je kan je modem in deze RFoG unit pluggen en dan heb je alsnog coax internet alleen is verstoring op het wijknet uitgesloten. Je hebt nu alleen je eigen binnenhuis installatie waar coax storing vanuit kan ontstaan.
Pagina: 1 ... 56 ... 73 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie