Jay-B schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:53:
Dat is vermoedelijk juridisch niet relevant omdat de klant zelf bewust het pakket heeft afgesloten. Dat deze dan van 0,- naar 4,95 gaat is dan niet anders dan dat deze van 1,- naar 4,95 zou gaan. Het blijft een prijsverhoging. Dat deze gevoelsmatig oneerlijk of onverwacht was kan natuurlijk.
⇑⇑⇑ Voeg elk citaat in van random vergoelijkende abonnee's. En dat zijn er nogal wat... ⇑⇑⇑
Ja, maar je bent nu de actie van Ziggo aan het vergoelijken. Ziggo moet de klant op de hoogte stellen. Er maar simpel vanuit gaan de klant het nieuws leest is niet voldoende. En dan dat kulargument van een simpele prijsverhoging. Dat boeit niet. Ook al heb je het zelf gekozen. Ik heb toch ook zelf voor Ziggo gekozen? Om het maar even net zo krom uit te leggen

De klant moet uiterlijk een maand van te voren op de hoogte gesteld zijn. Met mailtjes uit de testgroep weten ze ook dondersgoed wanneer een mailtje ontvangen en/of gelezen is. Ze weten me ook te vinden als de factuur te laat is of als er een herinnering gestuurd moet worden vanwege het terugsturen van apparatuur.
Ik had eens een mailtje vanwege testsoftware niet ontvangen... ik had dat toen gemeld en ze wisten precies welke ik echt had ontvangen en ook welke ik echt had geopend.
Uiteraard nog even de juiste bepalingen in de Telecommunicatiewet omtrent het informeren van de abonnee bij een voorgenomen wijziging.
TITEL 2. INFORMEREN VAN DE ABONNEE BIJ EEN VOORGENOMEN WIJZIGING
In artikel 7.2, aanhef en eerste lid onder b, van de Tw, is opgenomen dat de aanbieder de abonnee,
tenminste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een
overeenkomst van kracht wordt,
op genoegzame wijze op de hoogte stelt van de inhoud van de
voorgenomen wijziging.
Artikel 2
ACM is van oordeel dat er sprake is van genoegzaam informeren als er wordt voldaan aan de
volgende criteria:
- De aanbieder informeert de abonnee op een duidelijke en ondubbelzinnige wijze over alle
voorgenomen wijzigingen van bedingen opgenomen in de overeenkomst; - De aanbieder informeert de abonnee op individuele wijze;
- De aanbieder informeert de abonnee op een zodanige wijze dat de abonnee in staat is om
de nieuwe situatie te vergelijken met de huidige situatie; - De aanbieder informeert de abonnee over zijn recht om de overeenkomst kosteloos te
beëindigen en op welke wijze de abonnee dit kan doen; - De aanbieder verstrekt de in de voorgaande leden opgenomen informatie tenminste een
maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een
overeenkomst van kracht wordt; en - De aanbieder zorgt ervoor dat de abonnee ook effectief een maand heeft om te bepalen of
hij gebruik wil maken van het kosteloos beëindigingsrecht.
Er maar simpel vanuit gaan dat een klant dit verneemt in de media
is dus niet voldoende om te voldoen aan de criteria betreffende 'op genoegzame wijze'. Je mag altijd in bezwaar gaan en de kans is vrij groot als je je maar gewoon volhoudt dat je nergens geïnformeerd bent. Zij moeten bewijzen dat jij het nergens hebt kunnen lezen en dat kunnen ze niet. Veel moeite voor één maandje €4,95 besparen, maar het klopt niet en een ander houdt jouw rechten niet in de gaten. Tijdens dit gesprek melden ze alsnog de reden en dat voldoet wel aan 'op genoegzame wijze' en je krijgt alsnog de verhoging 30 dagen na dat gesprek.
Laat ik afsluiten met: pick your battles wisely