Freeaqingme schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:48:
[...]
Voor zover ik weet stond die Ubee in een 'echte' bridge mode. Weet ik ook niet 100% zeker, maar in ieder geval heb ik die er nooit op kunnen betrappen dat ie specifieke packets dropte.
Dat gezegd hebbende; zo'n subnet kan prima met een echte bridge mode, maar het feit dat je er 4 verschillende devices op kon aansluiten sluit dat inderdaad een beetje uit. Hoe het ook zij, ik wil gewoon een apparaat dat dom signalen doorgeeft.
Zoals ik inmiddels al 10x gezegd heb: de Ubee stond ook niet in 'echte' bridge mode, want dat kan niet bij Zakelijk Pro omdat je dan niet je IP-adressen gerouteerd krijgt. Ik heb het geprobeerd (met de Cisco nog, waar je de config van kon aanpassen als je wist wat je deed.) Die modems staan
altijd in routed mode.
Maakt ook niet uit want in "echte bridge mode" kan een modem
ook gewoon zelf besluiten om packets wel of niet te droppen of aan te passen. De Ubee had gewoon die DNS-filter feature niet. Bridge mode is niet een soort magische "het modem kan niets met je packets doen"-mode. (Apparently doet 'ie dat dan niet, maar het zou wel kunnen.)
In theorie kan ik nog moeite doen met een eigen modem (weet niet of je dat zakelijk ook kan eisen)
Nope.
Dit alles los van het feit dat je het als klant uit moet kunnen zetten. Het is enigszins een beveiligingsrisico en prima dat het default aan staat maar het moet wel uit kunnen imo. Zat bedrijven inderdaad die interne IP-adressen in publieke DNS hebben staan.
Dien vooral een klacht in bij Ziggo hierover, aangezien de workaround (bridge mode) bij Zakelijke abo's geen optie is.
[
Voor 13% gewijzigd door
CyBeR op 07-09-2026 23:57
]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.