Acties:
  • 0 Henk 'm!
@J_FR Ze kunnen idd zonder aanbod je opzegging in gang zetten.
Ik vraag altijd gewoon om een leuke aanbieding. En anders ga je gewoon echt weg, Ziggo is nu ook niet de aanbieder met een super goed aanbod (espn is bij Ziggo bijv. 17,95 en bij bijv. Odido 10euro of je neemt canalplus televisie voor 14,95 inclusief espn, een compleet tv pakket inclusief espn goedkoper dan aeen espn bij ziggo :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J_FR schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:33:
[...]

Er ligt glasvezel ja. Ik heb Internet Elite + TV Compleet met ESPN en Ziggo Sport. Lijkt me dat er dan toch wel een schappelijke korting in mket zitten?

Maar de remedie is dus bellen en opzeggen. Als ze dan niet terugkrabbelen en een goed aanbod geven loop je dan niet tegen de lamp? Ben best tevreden over Ziggo op zich.
Je kunt het altijd binnen 14 dagen ongedaan laten maken. Het is actie gebaseerd, ook nog per (glasvezel)gebied en per klant, ze profileren je en daarmee komt er een score uit. Het is niet altijd een tekortkoming van je onderhandelings skillset :P soms is het onvoorspelbaar.

Bij KPN kreeg ik dit jaar ook geen 9x 35euro met verlengen, paar weken later hebben ze voor nieuwe klanten 12x35 :'(

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 21-02-2024 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

rvk

J_FR schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 16:21:
Als ik dit forum lees zie ik dat er kortingen van 35 euro voor 9 maanden worden gegeven bij Ziggo maar ik kom zelf geen stap verder dan 6 maanden 20 euro. Wat is de truc precies? Want ze beloven mij plechtig dat er echt geen hogere kortingen uitgegeven worden dan 6x 20 euro. Help!
Het hangt er inderdaad een beetje vanaf hoe je het gesprek in gaat en wie je aan de lijn krijgt. Ik ging het gesprek in om 9 maanden €30 korting te vragen. Gelijk aan het begin van dat gesprek gaf ik dat al heel eventjes aan. Verder wel aangegeven tevreden te zijn maar dat er inmiddels wel glasvezel binnen ligt. Medewerker zei dat 6 mnd €10 standaard was. Maar hij kon wel 6 mnd €20 doen. Toen heb ik een beetje 'vertwijfeld' gereageerd en gezegd dat ik eigenlijk wel belde voor 9 maanden €30 (glasvezel enzo, hogere upload en lagere ping e.d.). Maar zou hij er anders 6 maanden €30 van kunnen maken? Dat moest hij (zogenaamd) 'overleggen' en na een paar minuten 'ruggespraak' met een meerdere kwam hij enthousiast terug met "nee, 6 maanden €30 was niet mogelijk... Maar 9 maanden €20 kon hij wel doen. Dat komt op hetzelfde neer." 😁

Volgend jaar maar eens kijken of we nog hoger uit kunnen komen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Ik heb nu nog een Sagecom modem. (zwarte). Straks loopt mijn abo af, en moet ik alles opsturen. Aansluitend krijg k weer Ziggo internet (alles in een) ELITE. Welke modem verwachten jullie dan dat ik zal krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meermarco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:
Ik heb nu nog een Sagecom modem. (zwarte). Straks loopt mijn abo af, en moet ik alles opsturen. Aansluitend krijg k weer Ziggo internet (alles in een) ELITE. Welke modem verwachten jullie dan dat ik zal krijgen?
Waarschijnlijk weer het zwarte Sagemcom modem want dat is wat ze momenteel zo'n beetje aan iedereen uitdelen die een nieuw modem krijgt.

Ripe Atlas Probes 2462, 2635 en 17297 helaas RIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
meermarco schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:05:
Bij mijn weten leveren ze in principe alleen de Sagemcom met Elite. Maar als je een ConnectBox Giga of Ubee UBC1318ZG hebt behoud je die (andere modems worden bij een upgrade naar Elite vervangen). Maar met een nieuw abo heb je uiteraard niks, dus zul je zeer waarschijnlijk de Sagemcom krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 21-02-2024 21:19 ]

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-01 06:55
Roetzen schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:17:
[...]

Waarschijnlijk weer het zwarte Sagemcom modem want dat is wat ze momenteel zo'n beetje aan iedereen uitdelen die een nieuw modem krijgt.
Is er een grote verschil tussen de Witte (Gigabox) en de Sagemcom ?
Behalve dat Sagemcom dus Wifi6 ondersteund ?

Merk je het verschil ook in je verbinding met wifi/internet ?

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Soundstorm2010 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Is er een grote verschil tussen de Witte (Gigabox) en de Sagemcom ?
Behalve dat Sagemcom dus Wifi6 ondersteund ?

Merk je het verschil ook in je verbinding met wifi/internet ?
De Sagemcom heeft 1 2,5Gbit/s poort. Dat betekent dat je met een Elite abo ook daadwerkelijk (iets meer dan) 1Gbit/s haalt als je deze poort gebruikt (naar een 2,5Gbit/s apparaat). Daar waar de Giga met alleen 1Gbit/s poorten naar een enkel apparaat maximaal 940Mbit/s haalt.

Daarnaast gebruikt de Giga een Puma chipset. Die in ieder geval een slechte naam heeft. De Sagemcom zit een Broadcomm chipset in die "gewoon goed" is en geen bekende issues heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 22-02-2024 09:31 ]

• Soundstorm2010
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:30:
[...]

De Sagemcom heeft 1 2,5Gbit/s poort. Dat betekent dat je met een Elite abo ook daadwerkelijk (iets meer dan) 1Gbit/s haalt als je deze poort gebruikt (naar een 2,5Gbit/s apparaat). Daar waar de Giga met alleen 1Gbit/s poorten naar een enkel apparaat maximaal 940Mbit/s haalt.

Daarnaast gebruikt de Giga een Puma chipset. Die in ieder geval een slechte naam heeft. De Sagemcom zit een Broadcomm chipset in die "gewoon goed" is en geen bekende issues heeft.
Helaas, dat zal voor mij niet gaan *(mij mobo heeft maar 1GB poort)

Vraagje nog over WIFI.

Heb nu nog ouderwets 2 wifi kanalen open staan (dus 1x 2,4Ghz en 1x 5Ghz channel)
Ik hoorde dat het nu niet meer nodig is bij de Giga connect box, iemand hier ervaring mee ? (iets met smartwifi ofzo)
Switch hij dan ook automatisch van channels als er teveel storing is op die betreffende kanelen ?

Woon in een flat (1ste verdieping) en er zijn natuurlijk meerdere wifi spots om mij heen.
Vroeger deed ik daar nog wel eens onderzoek na (its met wifi analyzer ofzo iets) en dan kon je zien welke kanlen het drukst was, maar tegenwoordig is dat toch niet meer nodig ?

Mocht het wel nodig zijn, iemand weet hoe ik makkelijk een overzicht kan krijgen van de kanalen die in de buurt zijn? O-)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Soundstorm2010 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Helaas, dat zal voor mij niet gaan *(mij mobo heeft maar 1GB poort)

Vraagje nog over WIFI.

Heb nu nog ouderwets 2 wifi kanalen open staan (dus 1x 2,4Ghz en 1x 5Ghz channel)
Ik hoorde dat het nu niet meer nodig is bij de Giga connect box, iemand hier ervaring mee ? (iets met smartwifi ofzo)
Switch hij dan ook automatisch van channels als er teveel storing is op die betreffende kanelen ?

Woon in een flat (1ste verdieping) en er zijn natuurlijk meerdere wifi spots om mij heen.
Vroeger deed ik daar nog wel eens onderzoek na (its met wifi analyzer ofzo iets) en dan kon je zien welke kanlen het drukst was, maar tegenwoordig is dat toch niet meer nodig ?

Mocht het wel nodig zijn, iemand weet hoe ik makkelijk een overzicht kan krijgen van de kanalen die in de buurt zijn? O-)
Dat zet je er toch een 2.5 Gigabit PCIe kaartje in? bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/pric...pcie-network-adapter.html ik had die in gebruik genomen toen ik nog KPN Glasvezel had en de snelheid verhoogd had naar 4Gbit.
Nu met Ziggo heeft het niet zoveel verschil eigenlijk (ongeveer 100mbit meer van 940Mbit naar 1040Mbit.)

Vake bei te bange

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soundstorm2010
Voor die 100Mbit ga ik geen extra kaart er in steken.
Vind ik niet de moeite waard, maar bedankt voor de tip :)

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:44
@Soundstorm2010 Wanneer je router alle poorten 2,5gbit heeft en je nas hebt met 2,5gbit is het wel een serieus snelheidboost.

Heb zelf nog geen nas, maar heb gehele huis vol hangen met 2,5gbit routers (10gbit/2,5gbit unmannaged routers) en in pc 2,5gbit pci express

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 19:59
Vandaag nieuwe modem aangesloten was simpel.
Ben nu de 1000 mbit aan het testen.
Haal 876.6 Mbps (downloaden) bij een random speedtest op het net.

Bij Ziggo zelf haal ik 1025 Mbps

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik neem aan nu Ziggo symmetrische snelheden gaat leveren op de glasvezel in Edam-Volendam, dat de prijzen van het internet over de coaxkabel, drastisch lager worden?
Je kan toch moeilijk hetzelfde vragen voor een veel minder product.

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 15:57
Zojuist al reclamepost (zie: "koperen kabelpropaganda") gekregen van Ziggo met "waar- en valsheden" m.b.t. glasvezel en kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oe7eoIDd5dwuGwX4G2UBTtYTqB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qjb1Oo0auYMVTbLzfjTFOSK.jpg?f=fotoalbum_tile

Begint wel heel zielig te worden, dat ze dit (ongevraagd) als reclamepost sturen. ;)

Zeker nu met hoe ze wel bij Edam-Volendam het nieuwe glasvezelnet moeten gebruiken. Is er context waarom Ziggo weigert op een andere net aan te sluiten? Ik had in het verleden alleen gehoord "Ziggo had de koperen netwerk aangelegd, en wilt niet hun investering in het infrastructuur verliezen", maar weet niet of het toch iets genuanceerder ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HogeHoedje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:02:
Zojuist al reclamepost (zie: "koperen kabelpropaganda") gekregen van Ziggo met "waar- en valsheden" m.b.t. glasvezel en kabel:

[Afbeelding]

Begint wel heel zielig te worden, als ze dit (ongevraagd) als reclamepost sturen. ;)

Zeker nu met hoe ze wel bij Edam-Volendam het nieuwe glasvezelnet moeten gebruiken. Is er context waarom Ziggo weigert op een andere net aan te sluiten? Ik had in het verleden alleen gehoord "Ziggo had de koperen netwerk aangelegd, en wilt niet hun investering in het infrastructuur verliezen", maar weet niet of het toch iets genuanceerder ligt.
Ziggo heeft in ieder geval IMO niet echt het coax netwerk aangelegd. Coax was vroeger van de gemeenten, en op een gegeven moment is dat steeds meer verkocht. In Zuid-Limburg aan Essent(?) die toen via Essent@home internet aanboden. Dat is later @home geworden, en vervolgens weer door Liberty Global gekocht en Ziggo geworden.

Dus Ziggo zal vast heel wat meters coax hebben aangelegd (nieuwbouwwijken etc). Maar het is niet dat ze X jaar geleden from scratch besloten hebben om in heel Nederland coax in de grond te stoppen.

En v.w.b. waarom ze niet over stappen: waarschijnlijk omdat het verschrikkelijk duur is om FTTH aan te (laten) leggen. En als je kijkt naar wat ze (kunnen) leveren is dat waarschijnlijk ook voor 75% van Nederland voldoende. Alleen de prijs is wellicht niet echt concurrerend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dolopfriet schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 13:47:
Ik neem aan nu Ziggo symmetrische snelheden gaat leveren op de glasvezel in Edam-Volendam, dat de prijzen van het internet over de coaxkabel, drastisch lager worden?
Wat denk je zelf? KPN vraagt ook hetzelfde voor een 100Mbit glasvezel als een 70/15MBit DSL lijn.
Maar nog steeds, niemand verplicht je om bij Ziggo te blijven. Je kunt je prima aansluiten bij de 10duizend mensen die maandelijks overstappen naar de glasvezel concurrentie. De enige manier is stemmen met je portemonnee ipv gaan lopen klagen. Zou ook wel gek zijn als Ziggo (nog) meer ging vragen voor een soortgelijke glasvezelaanbod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:11

[Afbeelding]

Begint wel heel zielig te worden, dat ze dit (ongevraagd) als reclamepost sturen. ;)
Ik zie eigenlijk niet dat er iets mis is met de afgebeelde tekst in de flyer. Naar mijn mening is kpn als glasboer er behoorlijk in geslaagd om hun infrastructuur te promoten als beste internet techniek. Bij ons in Landgraaf is Delta aktief om glasvezel aan te leggen. Als ik moet afgaan over hoe ze daar over communiceren heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Zeker zolang ik nog tevreden ben over ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:33

rvk

Coax gaat er in Edam-Volendam gewoon uit. Dus waarom zouden ze daar een lagere prijs voor rekenen. Het product stopt gewoon.
Wat gaat er nu precies gebeuren?
Het CAI-netwerk (kabel) van gemeente Edam-Volendam wordt vervangen door een glasvezelnetwerk van GlasVezel Edam-Volendam (een samenwerking tussen de gemeente Edam-Volendam en Glasdraad).
Ik wil liever niets wijzigen, kan dat ook?
Dat kan helaas niet. Het netwerk van CAI zal uiteindelijk stoppen. Als je gebruik wil blijven maken van onze producten en diensten moet je overstappen naar het nieuwe netwerk.
https://www.ziggo.nl/campagne/gamee

[ Voor 14% gewijzigd door rvk op 22-02-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HogeHoedje
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-05 15:57
W1ck1e schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Ik zie eigenlijk niet dat er iets mis is met de afgebeelde tekst in de flyer. Naar mijn mening is kpn als glasboer er behoorlijk in geslaagd om hun infrastructuur te promoten als beste internet techniek. Bij ons in Landgraaf is Delta aktief om glasvezel aan te leggen. Als ik moet afgaan over hoe ze daar over communiceren heb ik daar niet zo veel vertrouwen in. Zeker zolang ik nog tevreden ben over ziggo.
Naar mijn mening, wijst de flyer eerder op "overduidelijke feiten" (bij elk soort netwerk overstap moet gegraven worden, niets specifiek aan glasvezel; verbinding wordt steeds sneller is ook duidelijk omdat al jaren de limiet verhoogd wordt;). Ze claimen ook aan de ene kant is glasvezel ideaal voor veel dataverkeer, aan de andere kant kiezen ze dan toch voor kabel aan de huizen. Proberen het oudere kabelnetwerk beter te verkopen dan wat glasvezel kan, om proberen mensen niet over te laten stappen.

Ik ben niet echt op de hoogte hoe KPN het glasvezelnetwerk zit aan te moedigen, maar heb al vaker gehoord over het rotzooitje van Delta.

Verder is Ziggo wel gewoon goed hoor; heb zelf nog geen noodzaak aan glasvezel buiten misschien betere ping bij het gamen en het vroegere "vaak storing gehad" is al jaren niet meer het probleem. Zeker na het gebruik van een eigen Wi-Fi-modem. Maar het stoort me wel dat Ziggo zo'n beetje "de dwarsligger van glasvezel" is in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
HogeHoedje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:09:
... verbinding wordt steeds sneller is ook duidelijk omdat al jaren de limiet verhoogd wordt; ...
Jij weet dat, ik weet dat, maar ik denk dat er nogal wat mensen zijn die het idee hebben dat er niet veel meer in zit bij kabel en dat je glasvezel moet hebben voor een snellere verbinding en dat je die snelheid nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:16
W1ck1e schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Staat vol met half-waarheden of half-onwaarheden en complete leugens.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hier weet je zelf het antwoord ook wel op toch?
snah001 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:08:
[...]

Heb de tekst niet gelezen, maar ben wel benieuwd welke half-onwaarheden (wat is dat?) en complete leugens je leest.

Edit; heb de tekst net even gelezen, maar ben nu nog meer benieuwd naar je antwoord :P

[ Voor 32% gewijzigd door SirMemeAlot op 22-02-2024 20:24 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:20:
In Zuid-Limburg aan Essent(?) die toen via Essent@home internet aanboden.
* Raven denkt aan Essent Kabelcom
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/IMG_2014-03-30.jpg
Die hing hier tot 2014, toen Ziggo om nieuw AOP gevraagd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

[...]

Deze reactie zit vol half-waarheden of half-onwaarheden en complete leugens :+

• W1ck1e
[...]

Heb je een voorbeeld ? Van beide ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 20:58

[Afbeelding]

Inderdaad wel grappig, lees: beetje absurd.

- Je bent al glasvezel-kabel: ❌
Sorry, maar met verschillende type kabels waarbij de coax ook nog eens interferentie-gevoelig is wat problemen kan veroorzaken is dat gewoon kolder, dat je de buitenkant verglaasd is leuk maar de zwakste schakel zit binnen en bij de buitenmuur.

- Glasvezel is ideaal voor veel dataverkeer: ✅
Dat is glasvezel in essentie inderdaad, voorbijgaand aan het feit dat door het gebruik van koper voor het laatste stuk ze allerlei handgrepen moeten doen zoals Docsis om überhaupt tot werkbare snelheden te komen, met hogere instabielere latency, risico op interferentie van buitenaf (waarom raden ze anders altijd hoogwaardige Kema Keur kabels aan? ;) ) erbij, en dan nog altijd geen symmetrische snelheden.

- Voor glasvezel moet vaak gegraven worden: ✅
Akkoord, maar door geen aanpassingen aan de verouderde kabel op het laatste stuk door te voeren moet je nu de handgrepen kiezen zoals hierboven vermeld. Het enige voordeel dat je kan hebben is dat de coax aansluitingen veelal binnen woonkamers te vinden is i.p.v. de meterkast, zeker omdat ze niet bij geïsoleerde vloeren even een kabeltje mogen trekken naar de woonkamer.

- Je verbinding wordt steeds sneller: ✅
Akkoord, maar relatief gezien komt dit veel langzamer op gang met kleinere stappen wegens bovenstaande handgrepen en kost het meer moeite en aanpassingen om de volgende snelheden te realiseren, i.p.v. enkel een nieuw modem heb je dus soms een nieuw AOP, een nieuwe coax kabel, een nieuw modem, een nieuwe splitter, een nieuwe mediabox (mocht deze incompatibel zijn met de oudere splitter) nodig hebben, en dus vaak ook nog eens een Co2 producerende monteur die een bezoekje moet brengen om fysieke aanpassingen te maken.

Voor het milieu, flexibiliteit en stroomverbruik is coax dus: ❌

- Kabel is ouderwets: ✅
Omdat er kunstmatige handgrepen moeten plaatsvinden om het verouderde tragere interferentie-gevoelige koper enigszins werkbaar te houden, in de verre toekomst geschikt voor stabiel en snel internet is dus zeer relatief.

- Met glasvezel heb je de beste WiFi: ✅
Zolang de apparaten binnenshuis een prima kwaliteit wifi netwerk opzetten is glasvezel sneller, ook glasvezelboeren leveren extra wifi-apparaten dus dat is een kul-argument bovenste klas om mensen bang te maken dat het bij glasvezel minder zou zijn.

- Glasvezel laten aanleggen betekent overstappen: ✅
Omdat Ziggo zelf geen symmetrische glasvezel snelheden kan leveren tegen een aanvaardbare prijs krijg je dat, maar je hoeft Ziggo inderdaad niet af te zeggen als je glasvezel elders aanvraagd.

Veilig netwerk is weer een relatief kul-argument, ze zijn een doorgeefluik net als elke andere provider, overigens is de moedermaatschappij van Ziggo Liberty Global, een van origine Amerikaanse gigant, tja in Europa opererend of niet weten we allemaal wel wat de Amerikaanse insteek is wat betreft het hebben van backdoors, helaas.

Overigens leveren glasvezelboeren net zo goed pakketten voor veiligheid.

- Volledig glasvezel is de beste keuze: ✅
Klopt als een bus, zodra glasvezel er ligt heb je er vrijwel geen omkijken naar en krijg je in grote stappen grote snelheidsupgrades aangeboden, om te claimen dat de optimale combinatie van glasvezel-en kabeltechniek een goed iets is, is fout, want je zit met allerlei conversies en adapters te kijken om dit werkend te maken. Allerlei extra zwaktes in de keten die niet nodig zijn.

Tot dusver de grappigste flyer van Nederland.

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
CriticalHit_NL schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:08:
... en dan nog altijd geen synchrone snelheden. ...
Wel synchoon, niet symmetrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
W1ck1e schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Wel synchoon, niet symmetrisch.
Excuses, aangepast. :+

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51
RobertMe schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:20:
[...]

Ziggo heeft in ieder geval IMO niet echt het coax netwerk aangelegd. Coax was vroeger van de gemeenten, en op een gegeven moment is dat steeds meer verkocht. In Zuid-Limburg aan Essent(?) die toen via Essent@home internet aanboden. Dat is later @home geworden, en vervolgens weer door Liberty Global gekocht en Ziggo geworden.

Dus Ziggo zal vast heel wat meters coax hebben aangelegd (nieuwbouwwijken etc). Maar het is niet dat ze X jaar geleden from scratch besloten hebben om in heel Nederland coax in de grond te stoppen.

En v.w.b. waarom ze niet over stappen: waarschijnlijk omdat het verschrikkelijk duur is om FTTH aan te (laten) leggen. En als je kijkt naar wat ze (kunnen) leveren is dat waarschijnlijk ook voor 75% van Nederland voldoende. Alleen de prijs is wellicht niet echt concurrerend.
Ziggo is de enige kabelboer die niet verglaasd. Texel, Veendam, Harderwijk, Zwolle-Assendorp zo uit mijn hoofd zijn bezig met verglazen of zijn al klaar.

Het is vast verschrikkelijk duur maar als de kleintjes het kunnen dan kan Ziggo het ook. Het is meer een kwestie van willen. En misschien dat het de klanten niet zoveel uitmaakt, kan.

Ik ben zelf weggaan bij Ziggo omdat ik een hogere upload wou, 100Mb. Dat is het duurste pakket bij Ziggo en bij Odido is het het goedkoopste pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziggo hoeft helemaal niet zelf te verglazen. Ze kunnen ook ODF kopen, of in de POP's van ODF (en andere netwerken) gaan zitten. Alleen willen ze dat niet, netzoals KPN alleen over het eigen netwerk levert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kalentum schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:35:
[...]

Ziggo is de enige kabelboer die niet verglaasd. Texel, Veendam, Harderwijk, Zwolle-Assendorp zo uit mijn hoofd zijn bezig met verglazen of zijn al klaar.

Het is vast verschrikkelijk duur maar als de kleintjes het kunnen dan kan Ziggo het ook. Het is meer een kwestie van willen. En misschien dat het de klanten niet zoveel uitmaakt, kan.

Ik ben zelf weggaan bij Ziggo omdat ik een hogere upload wou, 100Mb. Dat is het duurste pakket bij Ziggo en bij Odido is het het goedkoopste pakket.
Infrastructuur technisch zal het ook wel een hele uitdaging zijn natuurlijk, en niet alleen de kabel "the last mile". Want, als leek, meen ik begrepen te hebben dat Ziggo uiteraard wel glasvezel heeft liggen door het land maar dat er helemaal geen ethernet / IP overheen gaat? Over de glasvezel wordt een signaal gestuurd dat in de wijkkast 1-op-1 op de coax wordt gezet. Als Ziggo FTTH wil aanbieden zal dat dus ook een flinke invloed hebben op het core netwerk (of wellicht het laagje er onder) omdat de "wijkkasten" dan ineens ook gewoon met ethernet / IP gaan werken en er in essentie gewoon een domme switch geplaatst zou kunnen worden in de "wijkkast" waarbij een (dikke) poort de upstream is naar het Ziggo core netwerk en alle andere poorten naar huisaansluitingen gaan. Dat is simpel hoe AON werkt (AFAIK). Bij XGS-PON is de downstream kant, naar de huisaansluitingen, iets anders, maar de upstream volgens mij nog steeds hetzelfde en gewoon ethernet / IP verkeer.
Dus Ziggo kan niet even een wijkkast ombouwen naar een POP voor glasvezel en de binnenkomende glasvezel(s) die nu de "coax apparatuur" aansturen even ompluggen naar "glasvezel apparatuur" en klaar. Aan de andere kant van die glasvezel moet ook andere hardware etc etc komen.

En voor kleine lokale ISPs, zoals jij aanhaalt, is zo'n soort switch wel te doen. Omdat je gewoon een roadmap kunt maken met "1 jaar na oplevering kan coax netwerk helemaal uit worden gezet in het core netwerk, en in dat jaar doen we minimaal tot geen onderhoud". Maar Ziggo kan dat niet. Als die overgaan op glasvezel wordt dat een proces dat jaren als niet decennia zal duren en ze dus twee volledig separate netwerken moeten onderhouden. En dat geldt natuurlijk helemaal als ze eigen FTTH willen aanleggen, wat echt decennia zal duren. Maar zelfs als ze over KPN/Glaspoort, ODF, DFN, en de kleinere glas netwerken zouden leveren is er geen 100% dekkingsgraad. Bv bij mij in het dorp (/hele gemeente) is er geen glasvezel beschikbaar (/alleen nieuwbouw waar volgens mij KPN / glaspoort ten tijde van de bouw glasvezel heeft gelegd). DFN is wel bezig met aanleg, maar opleverdatum is "nader te bepalen", terwijl de spriet al bijna een jaar aan de voordeur uit de grobd steekt. En zo zullen er vele regios zijn waar Ziggo een prima dienst levert maar geen glasvezel ligt. Dus als Ziggo over glas van een ander gaat leveren kunnen ze nog lang niet eens in hun oude verzorgingsgebied leveren. En dus zullen ze bij een "we gaan glasvezel leveren", zelfs als dat over het netwerk van iemand anders is, nog jaren lang ciax moeten blijven ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Infrastructuur technisch zal het ook wel een hele uitdaging zijn natuurlijk, en niet alleen de kabel "the last mile". Want, als leek, meen ik begrepen te hebben dat Ziggo uiteraard wel glasvezel heeft liggen door het land maar dat er helemaal geen ethernet / IP overheen gaat? Over de glasvezel wordt een signaal gestuurd dat in de wijkkast 1-op-1 op de coax wordt gezet. Als Ziggo FTTH wil aanbieden zal dat dus ook een flinke invloed hebben op het core netwerk (of wellicht het laagje er onder) omdat de "wijkkasten" dan ineens ook gewoon met ethernet / IP gaan werken en er in essentie gewoon een domme switch geplaatst zou kunnen worden in de "wijkkast" waarbij een (dikke) poort de upstream is naar het Ziggo core netwerk en alle andere poorten naar huisaansluitingen gaan. Dat is simpel hoe AON werkt (AFAIK). Bij XGS-PON is de downstream kant, naar de huisaansluitingen, iets anders, maar de upstream volgens mij nog steeds hetzelfde en gewoon ethernet / IP verkeer.
Dus Ziggo kan niet even een wijkkast ombouwen naar een POP voor glasvezel en de binnenkomende glasvezel(s) die nu de "coax apparatuur" aansturen even ompluggen naar "glasvezel apparatuur" en klaar. Aan de andere kant van die glasvezel moet ook andere hardware etc etc komen.

En voor kleine lokale ISPs, zoals jij aanhaalt, is zo'n soort switch wel te doen. Omdat je gewoon een roadmap kunt maken met "1 jaar na oplevering kan coax netwerk helemaal uit worden gezet in het core netwerk, en in dat jaar doen we minimaal tot geen onderhoud". Maar Ziggo kan dat niet. Als die overgaan op glasvezel wordt dat een proces dat jaren als niet decennia zal duren en ze dus twee volledig separate netwerken moeten onderhouden. En dat geldt natuurlijk helemaal als ze eigen FTTH willen aanleggen, wat echt decennia zal duren. Maar zelfs als ze over KPN/Glaspoort, ODF, DFN, en de kleinere glas netwerken zouden leveren is er geen 100% dekkingsgraad. Bv bij mij in het dorp (/hele gemeente) is er geen glasvezel beschikbaar (/alleen nieuwbouw waar volgens mij KPN / glaspoort ten tijde van de bouw glasvezel heeft gelegd). DFN is wel bezig met aanleg, maar opleverdatum is "nader te bepalen", terwijl de spriet al bijna een jaar aan de voordeur uit de grobd steekt. En zo zullen er vele regios zijn waar Ziggo een prima dienst levert maar geen glasvezel ligt. Dus als Ziggo over glas van een ander gaat leveren kunnen ze nog lang niet eens in hun oude verzorgingsgebied leveren. En dus zullen ze bij een "we gaan glasvezel leveren", zelfs als dat over het netwerk van iemand anders is, nog jaren lang ciax moeten blijven ondersteunen.
Mooi verhaal, duidelijk. Ik dacht inderdaad dat de boodschap dat alleen de last mile nog Coax is betekende dat ze in principe met niet al te veel moeite een coax aansluiting door glas konden vervangen. Maar het ligt wat ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:11
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:24:
[...]

Even kort uitgelegd:

Er loopt een glasvezel naar een node (grote kast) in de wijk, waarbij gebruik gemaakt wordt van RFoG (Radio Frequency over Glass), dit signaal is éxact hetzelfde als wat jij als klant in je meterkast binnenkrijgt.

In de node zit een converter die het signaal omzet naar een elektrisch signaal dat over coax getransporteerd kan worden, en zo gaat het de wijk in naar groepsversterkers, eindversterkers en uiteindelijk naar je meterkast.

Er gaat wel IP over deze glasvezel, maar dit wordt eerst verpakt in een DOCSIS signaal.

Ziggo kan er later nog altijd voor kiezen om gewoon Ethernet over deze glasvezel te sturen, maar dan komt er natuurlijk veel meer bij kijken, waaronder het verder verglazen van de infrastructuur tot aan de woning, maar het is technisch niet onmogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-02-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jeffrey87 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:06:
[...]

Even kort uitgelegd:

Er loopt een glasvezel naar een node (grote kast) in de wijk, waarbij gebruik gemaakt wordt van RFoG (Radio Frequency over Glass), dit signaal is éxact hetzelfde als wat jij als klant in je meterkast binnenkrijgt.

In de node zit een converter die het signaal omzet naar een elektrisch signaal dat over coax getransporteerd kan worden, en zo gaat het de wijk in naar groepsversterkers, eindversterkers en uiteindelijk naar je meterkast.

Er gaat wel IP over deze glasvezel, maar dit wordt eerst verpakt in een DOCSIS signaal.

Ziggo kan er later nog altijd voor kiezen om gewoon Ethernet over deze glasvezel te sturen, maar dan komt er natuurlijk veel meer bij kijken, waaronder het verder verglazen van de infrastructuur tot aan de woning, maar het is technisch niet onmogelijk.
RFoG was denk ik inderdaad wat ik bedoelde :) Wat dus ook betekent dat er in het core netwerk hardware / software draait die het RF signaal "verzint" en dus via RFoG naar de wijkkast/... stuurt waarbij daar maar het RF over glas signaal wordt geconverteerd naar daadwerkelijk het RF signaal op coax.

Maar, wat ik wellicht wel had gedacht, is dat het RF signaal "getunneld" zou zijn over IP (over ethernet). Maar dat is dus niet aan de orde? Dus zeg maar dat de "wijkkast" over IP een of meerdere communicatie kanalen opzet (TCP/IP verbinding?) naar het core netwerk en over een zo'n verbinding het RF signaal verstuurd en ontvangen wordt, maar er dus ook nog andere verbindingen naast kunnen bestaan (dus een beheer protocol etc gewoon over IP).
Ik had dus gedacht dat als je naar het signaal op die glasvezel zou kijken dat je dan gewoon ethernet ziet, met daarop IP, met daarop TCP of UDP, en dat een van die verbindingen RF bevat (dus het standaard OSI model dat gelijk is aan FTTH / AON alleen dan op de applicatie laag RF dat je normaal niet ziet). Maar als ik het goed begrijp zie je op die glasvezel dus alleen RF (/RFoG)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:54
Waarom is dit zielig? Het is 100% correct!

Als dit zielig is, dan is alle reclame waarbij je jezelf vergelijkt met de beloftes van je concurrent zielig.

Wat eigenlijk zielig is, en zelfs op het criminele af, is reclame voor multi gigabit ethernet!

99,999% van alle LAN's bij mensen thuis zijn (maximaal) 1 Gbps.
Dat is voldoende voor 99,999% van de mensheid (al zijn er hier ongetwijfeld tweakers die zeggen dat ze meer nodig hebben).
Meer dan 1Gbps internet is voor 99,999% van de mensheid zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:11
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:22:
[...]

RFoG was denk ik inderdaad wat ik bedoelde :) Wat dus ook betekent dat er in het core netwerk hardware / software draait die het RF signaal "verzint" en dus via RFoG naar de wijkkast/... stuurt waarbij daar maar het RF over glas signaal wordt geconverteerd naar daadwerkelijk het RF signaal op coax.

Maar, wat ik wellicht wel had gedacht, is dat het RF signaal "getunneld" zou zijn over IP (over ethernet). Maar dat is dus niet aan de orde? Dus zeg maar dat de "wijkkast" over IP een of meerdere communicatie kanalen opzet (TCP/IP verbinding?) naar het core netwerk en over een zo'n verbinding het RF signaal verstuurd en ontvangen wordt, maar er dus ook nog andere verbindingen naast kunnen bestaan (dus een beheer protocol etc gewoon over IP).
Ik had dus gedacht dat als je naar het signaal op die glasvezel zou kijken dat je dan gewoon ethernet ziet, met daarop IP, met daarop TCP of UDP, en dat een van die verbindingen RF bevat (dus het standaard OSI model dat gelijk is aan FTTH / AON alleen dan op de applicatie laag RF dat je normaal niet ziet). Maar als ik het goed begrijp zie je op die glasvezel dus alleen RF (/RFoG)?
Nee, het verkeer wordt niet getunneld.

Hoe het er aan de achterkant verder aan toe gaat, weet ik niet exact.

Er zijn een aantal gebieden waar Ziggo geen eigen netwerk heeft, net zoals in Edam-Volendam het geval is, waarbij Ziggo RFoG toepast tot in de meterkast. Hierbij wordt de converter die normaal in de node zit, dus verplaatst naar de meterkast, en vanaf daar gaat alles gewoon weer middels coax naar je apparatuur, dus ook een DOCSIS modem.

[ Voor 11% gewijzigd door Jeffrey87 op 23-02-2024 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

ikweethetbeter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Wat eigenlijk zielig is, en zelfs op het criminele af, is reclame voor multi gigabit ethernet!
Ja achter slot en grendel moeten ze allemaal, want ze vragen er ook nog veel te lagen prijzen voor als je het vergelijkt met zo'n keurig bedrijf als Ziggo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
DON PAPA schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:49:
Ja achter slot en grendel moeten ze allemaal, want ze vragen er ook nog veel te lagen prijzen voor als je het vergelijkt met zo'n keurig bedrijf als Ziggo :+
Dat is totaal niet wat ik bedoel!

95% van de Nederlanders heeft genoeg aan 100 Mbps internet (en zo'n 25 Mbps upload). Technisch gezien kan dat met VDSL, maar dat is achterhaalde technologie, zwaar afhankelijk van de afstand tot de centrale. Kabel en glasvezel zijn prima dragers voor zo'n internetverbinding.

Mijn punt is dat gigabit ethernet voor 99,999% van de mensheid voldoende is. En dan ongeacht de kosten.

Ik snap jouw reactie overigens ook totaal niet. Je zit in een Ziggo ervaringen draadje, maar je zit je gal te spuien zonder een zinvolle ervaring over Ziggo te delen. Wat was je doel van je post eigenlijk?

Voor de goede orde: ik zit bij Ziggo, omdat ik goed internet heb en ik niet teveel betaal (lees: ik heb 9 x €35 korting per jaar, al een paar jaar).

Lees het nieuws er eens op na, oa op deze site (de nieuwsrubriek, Einstein, niet deze discussies), dan zie je dat Ziggo niet zoveel vet op z'n botten heeft.

Wat denk je dat KPN gaat doen als Ziggo failliet gaat? De prijzen drastisch verlagen??? Of toch verhogen (wie verwacht zoiets nou)?

@stormfly
Wat was er zo meesterlijk aan de bijdrage van "onze Don" dat hij een plusje verdiende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:05:
[...]

@stormfly
Wat was er zo meesterlijk aan de bijdrage van "onze Don" dat hij een plusje verdiende?
Het rode neusje had ik niet eerder gezien, dat vond ik een plusje waard :+

Mijn zorg is dat wij in de komende prijscompensatie dit voorjaar de 100k uitgestroomde klanten moeten compenseren naar de aandeelhouders.

Ziggo zou mogen zakken met hun prijzen. Ik hoop dat dit ontstaat door de multigigabit reclames.

[ Voor 28% gewijzigd door stormfly op 23-02-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@stormfly
Oké, die clown smiley, goede reden voor een plusje! _/-\o_

Ik denk dat als Ziggo op de lange termijn gaat handelen, en dat moeten ze doen als ze slim zijn, dan vergeten ze de speculanten die voor snelle winst gaan maar richten ze zich op de aandeelhouder die wel een paar kwartalen op rendement kunnen wachten.

Daarbij moet Ziggo echt goedkoper zijn dan KPN. Ook zonder dat je jaarlijks korting bedingt, want niet iedereen doet dat, de gemiddelde consument stapt gewoon over!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
ikweethetbeter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:23:
[...]

99,999% van alle LAN's bij mensen thuis zijn (maximaal) 1 Gbps.
Dat is voldoende voor 99,999% van de mensheid (al zijn er hier ongetwijfeld tweakers die zeggen dat ze meer nodig hebben).
Meer dan 1Gbps internet is voor 99,999% van de mensheid zinloos.
Jouw visie is niet perse die van anderen, en Gigabit trek je met gemak vol overigens, upload misschien hier en daar wat minder snel gezien veel services dit nog limiteren, ADSL was voor velen vroeger ook genoeg, tijden veranderen.

Straks zitten de kinderen allemaal heerlijk met een VR bril in de virtuele klas, soms met meerdere kinderen tegelijk, terwijl je zelf aan het thuiswerken bent en eventjes bestanden van 100GB binnen 5 minuten aan het versturen bent want je werk heeft het per direct nodig, zonder dat de latency hiervan hinder ondervindt.

Overigens is die multi-gigabit helemaal geen scam, een modem heeft meerdere 1Gbit poorten die prima aanspraak kunnen maken tegelijk op die bredere bandbreedte, dat het intern niet sneller gaat ligt eerder dan bij jezelf. Inmiddels komen er ook steeds meer modems met 2.5Gbit of 5Gbit NICs en enkele High-end routers hebben ook al gewoon 10Gbit WAN.

En mijn eigen PC heeft ook dual-LAN, iets wat met LGA 1366 en de eerste generatie i7 processoren al gebruikelijk was, toen met dual 1Gbit, nu met 2.5Gbit en 10Gbit NICs.

En die multi-gigabit snelheden worden prima gehaald tijdens speedtests door abonnees die dit bezitten, dus tja. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

ikweethetbeter schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:05:
[...]
Je zit in een Ziggo ervaringen draadje, maar je zit je gal te spuien zonder een zinvolle ervaring over Ziggo te delen.
Ow sorry, ik wist niet dat je hier wel je gal mag spuien door andere "multi gigabit" providers als een soort criminelen weg te zetten en dat er vervolgens niks verkeerds over Ziggo gezegd mag worden... ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
DON PAPA schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Ow sorry, ik wist niet dat je hier wel je gal mag spuien door andere "multi gigabit" providers als criminelen weg te zetten en dat er vervolgens niks verkeerds over Ziggo gezegd mag worden... ;w
Als dat zo was dan was jij al lang niet meer in dit topic geweest ;),

Laten we deze discussie overigens stoppen, zo doelloos om elke keren glasvezel met coax te vergelijken. Hier heeft echt niemand wat aan, voor 95% is de snelheid van coax gewoon ruim voldoende en voor de 5% is de extra snelheid van glasvezel leuk speelgoed.

@CriticalHit_NL Net zoals jouw visie niet die perse van iedereen is, maar als je een glazenbol hebt voor hoe de toekomst er uit komt te zien, deel die beelden uit die bol dan vooral. Op dit moment trekt een netwerk met 30 medewerkers waarbij een gigabit verbinding ligt zelden langer dan een minuut over de 100Mbps. Wat er in de toekomst gebeurd zien we dan wel weer of Ziggo op tijd was of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ziggo kiest ervoor om niet in één keer over te gaan op glasvezel en tientallen miljoenen te investeren waarbij niet helemaal duidelijk is of die kosten terugverdiend kunnen worden. Zeker als het gros van de klanten die wel naar glasvezel overstappen niet eens voor een dienst kiezen die niet over HFC geleverd zou kunnen worden op korte of middelange termijn. Of die strategie werkt zullen we pas over een paar jaar zien. De glasvezelpenetratie zal einde van dit jaar richting de 90% gaat. Er komt dus een verzadiging aan waarbij de instroom van klanten op glasvezel zal stagneren of in ieder geval niet meer zo explosief zal stijgen. Tekenen hiervoor zullen dit jaar al zichtbaar kunnen worden.

Ziggo daarentegen focust zich meer op het fiber deep principe. De volgende stap hierin is het leggen van glasvezel tot aan de eindversterkerkasten in de straat. Hiermee wordt voor een enkele verbinding de route die het verkeer aflegt over glasvezel verhoogd van 97% naar 98% of misschien wel 99%. Het laatste stukje Coax zal dan nog maar enkele (tientallen) meters zijn wat zeer hoge modulaties mogelijk maakt wat dus ook betekent hogere snelheden zowel up als down. Ik heb zo'n kast van binnen gezien. Het is Ziggo's variant van FttC. Men hergebruikt één kabelmantel naar de straatkast voor het inblazen van een glasvezel, de resterende kabels worden zo veel als nodig gebruikt als stroomvoorziening voor de fiber deep node (coax is immers niet meer nodig). Dit in combinatie met Docsis 4.0 waarin LLD (low latency Docsis) standaard inbegrepen zit zal voor multi Gbps internet over HFC gaan zorgen met lage latency (Als we cablelabs moeten geloven a reduction in round-trip latency in the DOCSIS network to sub-5 ms at the 99th percentile for non-queue building applications.)

[ Voor 12% gewijzigd door Jay-B op 23-02-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
SirMemeAlot schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:31:
[...]

@CriticalHit_NL Net zoals jouw visie niet die perse van iedereen is, maar als je een glazenbol hebt voor hoe de toekomst er uit komt te zien, deel die beelden uit die bol dan vooral. Op dit moment trekt een netwerk met 30 medewerkers waarbij een gigabit verbinding ligt zelden langer dan een minuut over de 100Mbps. Wat er in de toekomst gebeurd zien we dan wel weer of Ziggo op tijd was of niet.
Ja, maar ook uiteraard is dat N=1 situatie, als ik een remote game-stream opstart zit ik gewoon op 70-100Mbit continu, terwijl de rest daar dan ook geen last van heeft, bij ons spelen ze tussen door nog wel eens enkele spellen tegelijkertijd, remote of niet en dat gaat nu dus wel prima over 1Gbit met een modem die het wel goed kan verwerken. Maar ook software downloads of VPN en dat soort fratsen i.v.m. met versiebeheer e.d. wil nog best wel eens wat meer trekken en het punt is des te sneller het klaar is des te minder zit je een ander in de weg, of het nu QoS heeft of niet. Tijd blijft geld.

En dan is er nog niets gezegd over het remote plaatsen van bijvoorbeeld backups, of het live remote wegzetten van camerabeelden zodat deze nooit op de plek zelf aangetast kunnen worden, dat is ook in de nachtelijke uren vaak een doorn in het oog met hoe traag dat gaat met oudere verbindingen.

Niet ieder bedrijf is een kantoor waar ze enkel af en toe een email verzenden of wat websites openen. :+
De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:04:

Ziggo daarentegen focust zich meer op het fiber deep principe.
Dus nog steeds HFC...
De volgende stap hierin is het leggen van glasvezel tot aan de eindversterkerkasten in de straat. Hiermee wordt voor een enkele verbinding de route die het verkeer aflegt over glasvezel verhoogd van 97% naar 98% of misschien wel 99%. Het laatste stukje Coax
Dat laatste stukje coax zal dan nog steeds de bottleneck zijn.
zal dan nog maar enkele (tientallen) meters zijn wat zeer hoge modulaties mogelijk maakt wat dus ook betekent hogere snelheden zowel up als down. Ik heb zo'n kast van binnen gezien. Het is Ziggo's variant van FttC. Men hergebruikt één kabelmantel naar de straatkast voor het inblazen van een glasvezel, de resterende kabels worden zo veel als nodig gebruikt als stroomvoorziening
Voor zo ver ik weet zijn er geen resterende kabels. Wat ik er van gezien heb is er een inkomende en een uitgaande coaxkabel. De mantels daarvan heb je dan allebei nodig voor de fiber en de stroomvoorziening moet dan op een andere manier. En daar heb je dan meteen weer een zwak punt. Het is nog steeds iets wat energie en onderhoud vergt en vandaalgevoelig is. Met FTTH heb je dat allemaal niet. De eindverdeler zit in de grond en vergt geen energie en onderhoud.
voor de fiber deep node (coax is immers niet meer nodig). Dit in combinatie met Docsis 4.0 waarin LLD (low latency Docsis) standaard inbegrepen zit zal voor multi Gbps internet over HFC gaan zorgen met lage latency (Als we cablelabs moeten geloven a reduction in round-trip latency in the DOCSIS network to sub-5 ms at the 99th percentile for non-queue building applications.)
Jaja.. Maar je blijft vast zitten aan de beperkingen van de DOCSIS techniek. En dat met DOCSIS 4 moeten we allemaal nog zien. Het is nog niet echt op grote schaal getest. Terwijl FTTH inmiddels een bewezen techniek is. Dus of deze halfslachtige oplossing nou het nirwana gaat brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
De ontwikkelingen m.b.t. DOCSIS techniek zullen ook steeds minder worden gezien het feit dat de meeste van oorsprong kabelbedrijven overgestapt zijn op FTTH of daar mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dirk 1964 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:31:
De ontwikkelingen m.b.t. DOCSIS techniek zullen ook steeds minder worden gezien het feit dat de meeste van oorsprong kabelbedrijven overgestapt zijn op FTTH of daar mee bezig zijn.
Dat verwacht ik eigenlijk ook. De hardware fabrikanten zullen ook wel zien dat glasvezel de toekomst heeft en dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Dus zal de motivatie om nog in coax techniek te investeren alleen maar afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Dus nog steeds HFC...

[...]

[...]

Voor zo ver ik weet zijn er geen resterende kabels. Wat ik er van gezien heb is er een inkomende en een uitgaande coaxkabel. De mantels daarvan heb je dan allebei nodig voor de fiber en de stroomvoorziening moet dan op een andere manier. En daar heb je dan meteen weer een zwak punt. Het is nog steeds iets wat energie en onderhoud vergt en vandaalgevoelig is. Met FTTH heb je dat allemaal niet. De eindverdeler zit in de grond en vergt geen energie en onderhoud.

[...]

Jaja.. Maar je blijft vast zitten aan de beperkingen van de DOCSIS techniek. En dat met DOCSIS 4 moeten we allemaal nog zien. Het is nog niet echt op grote schaal getest. Terwijl FTTH inmiddels een bewezen techniek is. Dus of deze halfslachtige oplossing nou het nirwana gaat brengen?
Wat voor mij nu een nadeel blijkt met coax internet is de enorme oppervlakte van het gedeelde spectrum. Mijn OFDMA kanaal valt weg vanuit het niets op een veder brandschone lijn, 0 errors in 14 dagen uptime en ineens 4 minuten lang T3 errors.

Als je die coax segmenten kleiner kunt maken tot een eindversterker van 12 woningen heb je een veel kleinere klus dan nu. Nu is het toch zo dat de groepsversterkers allemaal back to back gekoppeld zijn aan de HFC node in de wijk @Jay-B ? Wat ik probeer te doorgronden stel dat deze ruis vanaf een andere GV komt dan wordt dat zo weer versterkt uitgezonden over “mijn” GV? Als dat zo is, dan heb je een enorme span of control waar je met versterkers ook geen retourdata kunt ophalen, zijn domme devices. Ziggo kon zien dat het bij 7 modems tegelijk uitviel op mijn GV, maar wat het is weten ze nog niet. De GV is al vervangen maar helaas is het probleem gebleven.

Als deze domeinen kleiner worden door fiber deep heb ik er echt wel vertrouwen in. Zeker met de prettige prijzen van Hollandsnieuwe icm ziggo.
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Dat verwacht ik eigenlijk ook. De hardware fabrikanten zullen ook wel zien dat glasvezel de toekomst heeft en dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Dus zal de motivatie om nog in coax techniek te investeren alleen maar afnemen.
Ik denk dat je onderschat hoe groot cable internet in de USA is. Die 3 miljoen modems in Nederland is peanuts op de totale markt. En vergeet niet dat wij hier een mooi modderig landschap hebben waarin je zonder inspanningen de (fiber)kabels diep en netjes kan begraven, zonder al teveel inspanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonderTaal
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-05 02:06
Jay-B schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:04:
Ziggo daarentegen focust zich meer op het fiber deep principe. De volgende stap hierin is het leggen van glasvezel tot aan de eindversterkerkasten in de straat. Hiermee wordt voor een enkele verbinding de route die het verkeer aflegt over glasvezel verhoogd van 97% naar 98% of misschien wel 99%.
Als je uiteindelijk één miljard km glasvezel en één cm coax hebt, word je nog steeds beperkt door de snelheid van de coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou Ziggo in zo'n situatie niet uiteindelijk glasvezel vanaf de straatkast (/eindversterker) naar de woning kunnen trekken, de straatkast vervangen door een (ondergrondse) XGS-PON splitter en dan in de wijkkast de vezel (naar de straatkast) vanaf het "coax" netwerk omsteken naar standaard XGS-PON apparatuur en zo straat voor straat de boel op glasvezel kunnen aansluiten?
Blijf je uiteraard zitten met het verhaal dat het hele (core) netwerk ook geschikt moet zijn voor deze mix (wat mogelijk niet kan door RFoG over de vezels vanaf de wijkkast naar core netwerk? Waar dan ook een oplossing voor moet komen). Maar dan krijg je in ieder geval niet de situatie dat je een hele wijk in een keer moet switchen.
Anderzijds zijn XGS-PON splitters waarschijnlijk veel groter dan wat er op een eindversterker zit? XGS-PON splitters gaan tot 96 aansluitingen meen ik eens gelezen te hebben? Straatkasten zijn denk ik kleiner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[quote]stormfly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:21:
[...]
KPN had ook "deep fiber". De DSLAMs werden naar de straatkasten gebracht. Fiber to the Curb. Maar dat hebben ze toch weer laten vallen. Ze gaan nu voor vol FTTH. Wat ze laten vallen is inderdaad geen coax, maar de oude PTT koperlijntjes. Maar toch, voor KPN geen "deep fiber". meer.
Ik denk dat je onderschat hoe groot cable internet in de USA is. Die 3 miljoen modems in Nederland is peanuts op de totale markt. En vergeet niet dat wij hier een mooi modderig landschap hebben waarin je zonder inspanningen de (fiber)kabels diep en netjes kan begraven, zonder al teveel inspanningen.
Ondergronds kabel leggen is hier inderdaad makkelijker dan in vele andere delen van de wereld. Bovengraondse kabels zijn dan ook zo goed als verdwenen behalve voor het hoogspanningsnet. Maar dat voordeel werkt net zo goed voor alle soorten kabels. In de VS doen ze coax ook vaak bovengronds. Dan kan met fiber ook. Dus dat is geen argument ten nadele van FTTH. En ook in de VS geldt dat glasvezel de toekomst is, en dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Dus dan kan de markt wel groter zijn, de argumenten veranderen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:03:
[...]

Dus nog steeds HFC...

[...]
Klopt!

[...]
Klopt! Maar tevens ook steeds minder relevant juist door de mogelijkheid tot hogere modulaties.
[...]
Het hangt er een beetje vanaf of je het hebt over een wijkcentrale, groepsversterker of eindversterker. Maar in de basis heb je voor een simpele eindversterker één buis nodig voor de fiber en één voor de stroomvoorziening. Hiervandaan lopen dan via de multitap weer gewoon coaxkabels naar de AOP's. Ja het vereist nog steeds energie maar wel minder dan de huidige opzet.
Dat heb ik je al eens eerder zien zeggen maar Comcast is gewoon begonnen met het inzetten van Docsis 4.0 en levert ook direct symmetrische verbindingen. Tevens zijn de eerste fabrikanten begonnen met het ontwikkelen van Docsis 4.0 modems. Hitron heeft zijn CODA6000 al op de site gezet. Meer fabrikanten zullen dit jaar volgen.
Dat denk ik uiteindelijk ook alleen is dat nu nog niet aan de orde. Mogelijk ligt het omslagpunt na DOCSIS 4.0 maar dat is nog niet helemaal zeker.
stormfly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Als je die coax segmenten kleiner kunt maken tot een eindversterker van 12 woningen heb je een veel kleinere klus dan nu. Nu is het toch zo dat de groepsversterkers allemaal back to back gekoppeld zijn aan de HFC node in de wijk @Jay-B ?
Klopt.
ZonderTaal schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 21:55:
[...]

Als je uiteindelijk één miljard km glasvezel en één cm coax hebt, word je nog steeds beperkt door de snelheid van de coax.
Dat is zeker waar alleen is die beperkte snelheid straks wel symmetrisch en meer dan 1 Gbps. In de praktijk zal die beperking dus wel meevallen. Maar we gaan het zien.
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:54:
KPN had ook "deep fiber". De DSLAMs werden naar de straatkasten gebracht. Fiber to the Curb. Maar dat hebben ze toch weer laten vallen. Ze gaan nu voor vol FTTH. Wat ze laten vallen is inderdaad geen coax, maar de oude PTT koperlijntjes. Maar toch, voor KPN geen "deep fiber". meer.
[...]
KPN had echt geen keus meer op een gegeven moment en werd bijna gedwongen om zijn infrastructuur te vernieuwen. Je kan dat nu nog niet vergelijken met coax. Ziggo gebruikt nog niet eens de maximale capaciteit welke op het netwerk mogelijk is. Dit komt vooral door legacy diensten die nog veel ruimte innemen op de kabel. De grens is dus nog lang niet bereikt. Ziggo is de afgelopen jaren een beetje in slaap gesukkeld door het niet kunnen bijbenen van DSL en matige uitrol van glasvezel. Nu glasvezel aan de lopende band wordt uitgerold zie je ook direct de ontwikkelingen op coax weer versnellen. Ik zie alleen maar voordelen voor de consument op de middelange en lange termijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
KPN had idd geen keus omdat vdsl letterlijk uitontwikkeld was ze hadden geen opties meer om de competitie bij te benen.

Hier wordt vaak gesproken over laatste stukje coax is de bottleneck, maar je moet ook kijken wat er in de markt gevraagd, en tot op heden wordt daaraan ruim voldaan met coax. Enkel omdat wij tweakers weten hoe je een lijn moet maximaliseren voor 1 of 2 toepassingen in de week zal de gemiddelde Nederlander niet boven de 50Mbps uitkomen. Dus leuk dat glasvezel 8Gbps kan leveren maar daar zijn nog lang geen doorsnee toepassingen voor, voor hoger dan 100Mbit nog niet eens, ook al worden we wijs gemaakt dat we echt 1Gbps nodig hebt als je gamed of 3 Netflix streamende mensen in je huishouden hebt, is dat dus echt niet het geval. Goede wifi is 10 maal belangrijker voor ervaring.

Lang verhaal kort, wat bedoelen we met bottleneck en hoe belangrijk is dit voor de 99% van internettend Nederland aka de de ‘Henk en Ingrids’ van deze samenleving.

[ Voor 7% gewijzigd door SirMemeAlot op 25-02-2024 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SirMemeAlot schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:52:
KPN had idd geen keus omdat vdsl letterlijk uitontwikkeld was ze hadden geen opties meer om de competitie bij te benen.

Hier wordt vaak gesproken over laatste stukje coax is de bottleneck, maar je moet ook kijken wat er in de markt gevraagd, en tot op heden wordt daaraan ruim voldaan met coax. Enkel omdat wij tweakers weten hoe je een lijn moet maximaliseren voor 1 of 2 toepassingen in de week zal de gemiddelde Nederlander niet boven de 50Mbps uitkomen. Dus leuk dat glasvezel 8Gbps kan leveren maar daar zijn nog lang geen doorsnee toepassingen voor, voor hoger dan 100Mbit nog niet eens, ook al worden we wijs gemaakt dat we echt 1Gbps nodig hebt als je gamed of 3 Netflix streamende mensen in je huishouden hebt, is dat dus echt niet het geval. Goede wifi is 10 maal belangrijker voor ervaring.

Lang verhaal kort, wat bedoelen we met bottleneck en hoe belangrijk is dit voor de 99% van internettend Nederland aka de de ‘Henk en Ingrids’ van deze samenleving.
Klopt helemaal VDSL was de max en kon de stap naar gigabit niet meer maken. De hoge bandbreedte behoefte is niet in elk land hetzelfde. In Duitsland is een consumenten fiber 1000/200 en een coax verbinding 1000/50. Symmetrische lijnen zijn daar voorbehouden aan zakelijke aansluitingen. Een kennis van mij is dolblij dat Vodafone daar 1000/200 komt aanleggen over een fiber. In Nederland zouden we weer iets vinden over de upload :)
Roetzen schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:54:
[quote]stormfly schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:21:
[...]
Dat is geen vergelijk VDSL kon niet mee in de gigabit markt.
Ondergronds kabel leggen is hier inderdaad makkelijker dan in vele andere delen van de wereld. Bovengraondse kabels zijn dan ook zo goed als verdwenen behalve voor het hoogspanningsnet. Maar dat voordeel werkt net zo goed voor alle soorten kabels. In de VS doen ze coax ook vaak bovengronds. Dan kan met fiber ook. Dus dat is geen argument ten nadele van FTTH. En ook in de VS geldt dat glasvezel de toekomst is, en dat de houdbaarheidsdatum van de coax in zicht is. Dus dan kan de markt wel groter zijn, de argumenten veranderen niet.
Zeker nog niet tot en met DOCSIS 4.0 dat zei Jay-B geheel correct. Ik zie Ziggo echt nog die stap maken naar 4.0 met symmetrisch verkeer en low latency.

Reflectie: jouw IPv6 voorspellingen wensen van vele jaren geleden zijn tot op heden nog niet volledig geïmplementeerd in de markt. Ik lees in deze voorspellende berichten een grote wens, ook over DOCSIS. Soms lijkt het alsof je vergeet naar Henk en Ingrid modaal te kijken. Wat hun behoefte is, die is heel anders dan hier op Tweakers. De waarde van entertainment speelt in die doelgroep mogelijk een grotere rol, dan techniek. Op die modaal lijn zijn de ISP abonnementen gebaseerd, niet op die handvol 4Gbps klanten bij KPN.

Ik heb zelf glas liggen en een jaar gebruikt bij meest stabiele provider van Nederland KPN. Toch kon de upload mij niet bekoren en miste ik het niet dat ik 900Mbit up inleverde toen ik omwille van prijs naar Ziggo ging. 100Mbit up is een mooi getal, 200 is voor mij waarschijnlijk de perfecte waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:10:
Zou Ziggo in zo'n situatie niet uiteindelijk glasvezel vanaf de straatkast (/eindversterker) naar de woning kunnen trekken, de straatkast vervangen door een (ondergrondse) XGS-PON splitter en dan in de wijkkast de vezel (naar de straatkast) vanaf het "coax" netwerk omsteken naar standaard XGS-PON apparatuur en zo straat voor straat de boel op glasvezel kunnen aansluiten?
Blijf je uiteraard zitten met het verhaal dat het hele (core) netwerk ook geschikt moet zijn voor deze mix (wat mogelijk niet kan door RFoG over de vezels vanaf de wijkkast naar core netwerk? Waar dan ook een oplossing voor moet komen). Maar dan krijg je in ieder geval niet de situatie dat je een hele wijk in een keer moet switchen.
Anderzijds zijn XGS-PON splitters waarschijnlijk veel groter dan wat er op een eindversterker zit? XGS-PON splitters gaan tot 96 aansluitingen meen ik eens gelezen te hebben? Straatkasten zijn denk ik kleiner?
Als Ziggo alles wilt verglazen is het idd maar een paar meter per woning. Maar uiteindelijk moet de hele straat open om al die kabels naar elke woning te leggen. Dan kun je veel beter een compleet nieuw netwerk leggen als de straten toch al opengaan ipv allemaal ingewikkelde routes langs al je bestaande kasten te maken.

Sterker nog, in mijn jaren 80 wijk lopen de coax kabels vanaf de straatkasten onder de woningen door door de kruipruimtes. Ik zit aan het begin van een blok en heb hele bossen coax in mijn kruipruimte liggen. Was tijdens de bouw misschien makkelijker omdat ze niet hoefden te graven. Ik denk dat Ziggo dit niet weet maar bij een vervanging in het ergste geval bij 15 woningen in de kruipruimte moet.

Daarom verwacht ik nooit dat ze 1 op 1 gaan vervangen. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme planning en communicatie dat mensen ook daadwerkelijk thuis zijn op met moment dat de monteur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:41:
[...]
Daarom verwacht ik nooit dat ze 1 op 1 gaan vervangen. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme planning en communicatie dat mensen ook daadwerkelijk thuis zijn op met moment dat de monteur komt.
Als ze gaan vervangen dan zou ik verwachten dat ze de techniek 1:1 gelijk houden maar wel het fysieke medium wisselen. DOCSIS over glasvezel is een prima tussenoplossing.

Het is voor mij niet duidelijk hoe duur DOCSIS 3.1 per poort (op CMTS) is ten opzichte van XGSPON. De PON technieken zijn een stuk simpeler qua modulatie omdat ze een beter medium gebruiken en daardoor hogere frequenties kunnen gebruiken.

400ZR: 16QAM…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:10:
[...]

Als ze gaan vervangen dan zou ik verwachten dat ze de techniek 1:1 gelijk houden maar wel het fysieke medium wisselen. DOCSIS over glasvezel is een prima tussenoplossing.
Als ze gaan vervangen en er komt een glasnet naast te liggen dan krijg je tijdelijk een dubbele situatie totdat alle klanten zijn gemigreerd naar glas.
Waarom zou je dan ingewikkeld doen en docsis over je glasvezelnetwerk heen duwen terwijl je eenvoudiger een ethernet dienst via xsgpon kunt leveren? Dan moet je straks alles weer wegmigreren van docsis naar ethernet, dat is een enorme kostenpost. Alles is er al klaar voor met de nex mini en de apps voor de televisies/mediaspelers. Hierbij is Edam-Volendam een mooi pilot project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 10:15:
[...]

Als ze gaan vervangen en er komt een glasnet naast te liggen dan krijg je tijdelijk een dubbele situatie totdat alle klanten zijn gemigreerd naar glas.
Waarom zou je dan ingewikkeld doen en docsis over je glasvezelnetwerk heen duwen terwijl je eenvoudiger een ethernet dienst via xsgpon kunt leveren? Dan moet je straks alles weer wegmigreren van docsis naar ethernet, dat is een enorme kostenpost. Alles is er al klaar voor met de nex mini en de apps voor de televisies/mediaspelers. Hierbij is Edam-Volendam een mooi pilot project.
Omdat DOCSIS eigenlijk al over glas gaat. Wanneer je in een wijk kabels gaat vervangen dan kan je zonder grote problemen over op glasvezel - terwijl je later dezelfde infrastructuur kan gebruiken voor een PON netwerk.

Een ethernet-gebaseerd netwerk is een betere stap imo. Maar ook een grotere verandering in de infrastructuur.

In nieuwbouw is de standaard nu toch om DVB/DOCSIS over glasvezel aan te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:44
@ANdrode klopt, ik was laatst op een nieuw vakantiepark in Limburg, hier had ik natuurlijk ff in meterkast gegleurt, hier zat een glasvezel kabel, met een omvormer ertussen, daarop stond coax uitgang op en de ziggo modem erop aangesloten ;)
Weet ff niet of ik hier nou foto van gemaakt had

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jay-B schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:35:

Dat heb ik je al eens eerder zien zeggen maar Comcast is gewoon begonnen met het inzetten van Docsis 4.0 en levert ook direct symmetrische verbindingen. Tevens zijn de eerste fabrikanten begonnen met het ontwikkelen van Docsis 4.0 modems. Hitron heeft zijn CODA6000 al op de site gezet. Meer fabrikanten zullen dit jaar volgen.
Misschien is de situatie in de VS anders omdat de uitrol van glasvezel achter loopt bij die in Europa. Misschien dat daarom de modemfabrikanten er nog wel brood in zien te investeren in coax techniek. Opmerkelijk is dan wel weer dat ze niet of nauwelijks modems produceren die gecertificeerd zijn voor de Europese markt. Aanbod van voor de EU geschikte DOCSIS 3.1 modems is er nauwelijks op de vrije markt. Laat staan DOCSIS 4 modems.
Dat denk ik uiteindelijk ook alleen is dat nu nog niet aan de orde. Mogelijk ligt het omslagpunt na DOCSIS 4.0 maar dat is nog niet helemaal zeker.
DOCSIS 3.1 is nog niet eens volledig uitgerold. Misschien houdt het hier na DOCSIS 3.1 al op. De tijd zal het leren.
KPN had echt geen keus meer op een gegeven moment en werd bijna gedwongen om zijn infrastructuur te vernieuwen. Je kan dat nu nog niet vergelijken met coax. Ziggo gebruikt nog niet eens de maximale capaciteit welke op het netwerk mogelijk is.
Ik kan de situatie van DSL vergelijken met die van coax 10 jaar verder in de tijd. De vraag is niet zo zeer of de techniek werkelijk aan het absolute eind is maar of het nog rendabel is te investeren in een techniek waarvan het einde weliswaar nog niet bereikt is maar wel in zicht, terwijl er aan alternatief is dat nog heel veel langer mee kan.

De DSL techniek is vast nog niet helemaal aan het eind. Ik heb wel juichverhalen gehoord over meer dan 1G over de twee oude PTT draadjes. Maar het fiber to the curb avontuur van KPN heeft geen tien jaar geduurd en het is niet eens af gemaakt In een wijkje aan de overkant van een drukke straat ligt het. Hier niet en het gaat hier ook niet komen. KPN gaat niet meer investeren in DSL techniek.
Dit komt vooral door legacy diensten die nog veel ruimte innemen op de kabel. De grens is dus nog lang niet bereikt.
Maar de grens is wel in zicht. Het is op zich een mirakel wat er tegenwoordig allemaal uit die coax geperst kan worden die oorspronkelijk ontworpen was voor het doorgeven van 30 TV kanalen en iets van 50 radio zenders. Eén kant op. Ja, het is een mirakel wat er nu kan met die bijna een halve eeuw oude kabel. Maar de grens is wel in zicht. Zet dat tegenover de glasvezel die nu van mijn meterkast naar het het PoP loop. Die ligt er voor minstens de komende 30 jaar zonder dat er elke 200 meter een kastje op de stoep staat en daarvan is de grens nog lang niet in zicht.
Ziggo is de afgelopen jaren een beetje in slaap gesukkeld door het niet kunnen bijbenen van DSL en matige uitrol van glasvezel. Nu glasvezel aan de lopende band wordt uitgerold zie je ook direct de ontwikkelingen op coax weer versnellen. Ik zie alleen maar voordelen voor de consument op de middelange en lange termijn. :)
Je kan je afvragen waarom het voor de glasvezelboeren kennelijk wel interessant is om glasvezel aan te leggen in de buitengebieden waar dat voor Ziggo nooit het geval was. Ik vermoed dat het feit dat je bij glasvezel niet elke paar honderd meter een versterker aan de straat hoeft te zetten er iets mee te maken heeft. Ze zijn lekker bezig daar in de buitengebieden. Maar als ze daar klaar zijn en zich weer op de grote en middelgrote steden gaan richten en daar nog veel meer klanten dan nu de keus krijgen tussen de kabel of de glasvezel dan zal Ziggo nog veel meer klanten gaan verliezen dan nu het geval is. En dan zou de conclusie wel eens kunnen zijn dat ze de boot gemist hebben. Of dat nou echt voordelig is voor de consument?

Ziggo is niet de enige die diensten via coax levert maar wel de grootste. Neem nu Caiway. Dat heeft (had) een coax eilandje 10 km oostelijk van hier. (Doorn) Daar is glasvezel aangelegd, Caiway neemt afscheid van de coax ten faveure van glasvezel,. En dan geen halfbakken tussenoplossing als DOCSIS over glas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 07:39:
[...]

Zeker nog niet tot en met DOCSIS 4.0 dat zei Jay-B geheel correct. Ik zie Ziggo echt nog die stap maken naar 4.0 met symmetrisch verkeer en low latency.
Ik moet het nog zien. Laat ze eerst de uitrol van 3.1 maar eens afronden. Bij Caiway hebben ze dat niet eens afgewacht. Caiway neemt afscheid van de coax.
Reflectie: jouw IPv6 voorspellingen wensen van vele jaren geleden zijn tot op heden nog niet volledig geïmplementeerd in de markt. Ik lees in deze voorspellende berichten een grote wens, ook over DOCSIS.
Ik moet toegeven dat wat IPv6 betreft de resultaten van mijn glazen bol teleurstellen. De uitrol va nIPv6 gaat inderdaad veel langzamer dan ik wenselijk vind.
Soms lijkt het alsof je vergeet naar Henk en Ingrid modaal te kijken. Wat hun behoefte is, die is heel anders dan hier op Tweakers. De waarde van entertainment speelt in die doelgroep mogelijk een grotere rol, dan techniek. Op die modaal lijn zijn de ISP abonnementen gebaseerd, niet op die handvol 4Gbps klanten bij KPN.
Nu spreek je jezelf een beetje tegen. Henk en Ingrid zouden volgens die redenering ook genoeg hebben aan snelheden die op DSL mogelijk zijn. Maar KPN had geen keus zeg je..
Ik heb zelf glas liggen en een jaar gebruikt bij meest stabiele provider van Nederland KPN. Toch kon de upload mij niet bekoren en miste ik het niet dat ik 900Mbit up inleverde toen ik omwille van prijs naar Ziggo ging. 100Mbit up is een mooi getal, 200 is voor mij waarschijnlijk de perfecte waarde.
200 is met de moderne DSL techniek ook mogelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:06
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:51:
[...]

[…] Ze zijn lekker bezig daar in de buitengebieden. Maar als ze daar klaar zijn en zich weer op de grote en middelgrote steden gaan richten en daar nog veel meer klanten dan nu de keus krijgen tussen de kabel of de glasvezel dan zal Ziggo nog veel meer klanten gaan verliezen dan nu het geval is.

[…]
Dat de glasvezelboeren zich alleen op buitengebieden richten is niet meer zo.

Hier in Utrecht wordt inmiddels volop glas aangelegd, zowel ODF als KPN zijn komen inventariseren. Het is ODF geworden en de ene na de andere wijk wordt nu aangesloten.

Ziggo gaat hier behoorlijk concurrentie krijgen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:02:
[...]

You sure? Ik kan hier op mijn adres ("midden in het dorp", niet ergens afgelegen) maximaal 26Mbit/s down krijgen. Geeft KPN aan dan, of dat daadwerkelijk gehaald wordt is een tweede. Iets met maar een enkel koper draadje daar waar voor hogere snelheden bonding van 2 draadjes nodig is? En zelfs dat zou dan nog maar 52Mbit/s opleveren en geen 200Mbit/s. Wat ik hier voornamelijk dus mee wil zeggen is dat DSL dus veel meer afhankelijk is van de kabel. Oude aansluiting met 1 kabel is al de helft langzamer dan nieuwe(re) aanleg met 2 kabels waardoor bonding mogelijk is. Terwijl Ziggo nog steeds prima op die 50+ jaar oude kabel/aanleg dezelfde snelheid kan leveren als op een 5 jaar oude kabel/aanleg.

offtopic:
Zie nu wel dat Glaspoort wilt aanleggen, aldus de KPN website. Benieuwd of die sneller zijn dan Delta Fiber Nederland waarvan de spriet al bijna en jaar aan de voorgevel uit de grond steekt en opleverdatum "nader te bepalen" is. Oftewel: waarschijnlijk uberhaupt niet dit jaar of niet planbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 25-02-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:13:
[...]

You sure? Ik kan hier op mijn adres ("midden in het dorp", niet ergens afgelegen) maximaal 26Mbit/s down krijgen.
Hier ongeveer hetzelfde. Maar ik heb dan ook niet de modernste DSL techniek ter beschikking. In de wijk 200 meter ten noorden van hier staat wel een straatkast met "fiber to the curb" van KPN. Maar die moderne DSL techniek wordt niet verder door KPN uitgerold. KPN gaat voor glasvezel, het DSL netwerk wordt afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yorro schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:07:
[...]

Dat de glasvezelboeren zich alleen op buitengebieden richten is niet meer zo.

Hier in Utrecht wordt inmiddels volop glas aangelegd, zowel ODF als KPN zijn komen inventariseren. Het is ODF geworden en de ene na de andere wijk wordt nu aangesloten.

Ziggo gaat hier behoorlijk concurrentie krijgen inderdaad
Dat is technisch niet vervelend, Ziggo liet ons wijknet behoorlijk piepen en kraken zonder te investeren. Upload overdag Max 17Mbps. Want, niet hardop uitgesproken, glasvezel komt in jullie wijk.

En nu 2 jaar later voelt het Ziggo wijknet veel beter aan qua load en foutmeldingen. Vast en zeker ook door D3.1 maar ook omdat er diverse KPN modems in de vensterbanken staan in deze wijk nu. Waardoor het Ziggo netwerk het rustiger heeft.

Ben wel eens benieuwd hoe groot de groep is die overstapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde. Maar ik heb dan ook niet de modernste DSL techniek ter beschikking. In de wijk 200 meter ten noorden van hier staat wel een straatkast met "fiber to the curb" van KPN. Maar die moderne DSL techniek wordt niet verder door KPN uitgerold. KPN gaat voor glasvezel, het DSL netwerk wordt afgebouwd.
Als ISP wil je het liefste naar 1 netwerk toe / blijven ivm kosten. Dubbele netwerken is ook vaak dubbele resources in de breedste zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Ik moet het nog zien. Laat ze eerst de uitrol van 3.1 maar eens afronden. Bij Caiway hebben ze dat niet eens afgewacht. Caiway neemt afscheid van de coax.

[...]

Ik moet toegeven dat wat IPv6 betreft de resultaten van mijn glazen bol teleurstellen. De uitrol va nIPv6 gaat inderdaad veel langzamer dan ik wenselijk vind.

[...]

Nu spreek je jezelf een beetje tegen. Henk en Ingrid zouden volgens die redenering ook genoeg hebben aan snelheden die op DSL mogelijk zijn. Maar KPN had geen keus zeg je..

[...]

Die hebben daar zeker genoeg aan. Ik heb eens een maand met een gezin op 50Mbps glas gezeten en dat werkt prima. Downloaden is wel nagels bijten zo traag maar het werkt wel.

De marketing gaat uit van Gigabit/s als ik naar de bushokjes posters kijk. De abonnementen komen dichter naar elkaar toe. 1Gbps zit al heel dicht tegen de stap eronder bij KPN a 200Mbps. En die snelheid kan niet met VDSL gehaald worden. Mede doordat KPN niet meer investeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:33:
[...]
Ben wel eens benieuwd hoe groot de groep is die overstapt.
Dat staat gewoon in de kwartaalcijfers. Elke maand heeft Ziggo gemiddeld 10.000 klanten minder. Aangezien er vast ook nieuwe abonnementen bijkomen zeggen er dus meer dan 10k klanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Misschien is de situatie in de VS anders omdat de uitrol van glasvezel achter loopt bij die in Europa. Misschien dat daarom de modemfabrikanten er nog wel brood in zien te investeren in coax techniek. Opmerkelijk is dan wel weer dat ze niet of nauwelijks modems produceren die gecertificeerd zijn voor de Europese markt. Aanbod van voor de EU geschikte DOCSIS 3.1 modems is er nauwelijks op de vrije markt. Laat staan DOCSIS 4 modems.
Dat klopt maar tegelijk ook niet heel relevant in de discussie. Wat je ziet is dat Liberty Global voor diverse landen tegelijk modems inkoopt. Hierdoor hebben Virgin, Telenet en dus Ziggo allemaal hetzelfde modem maar dan in een ander kleurtje en logo. Een fabrikant die deze hoeveelheid mag leveren vind het niet erg om hier een productielijn voor op te zetten. Op de vrije markt is het inderdaad wat anders maar dat is nu ook niet anders. Hetzelfde geldt voor ONT's op glasvezel. Daar is ook niet echt een gigantisch aanbod van.
DOCSIS 3.1 is nog niet eens volledig uitgerold. Misschien houdt het hier na DOCSIS 3.1 al op. De tijd zal het leren.
Geen idee waar je deze info vandaan hebt maar het gehele netwerk van Ziggo is geschikt voor Docsis 3.1. Of bedoel je dat Docsis 3.0 er nog naast gebruikt wordt? Docsis 4.0 staat al op de roadmap van Ziggo. Dit is ook al meerdere keren publiek kenbaar gemaakt. Sterker nog, door de opkomst van glasvezel is deze planning zelfs ambitieuzer geworden. Eerste DOCSIS 4.0 aansluitingen staan gepland voor 2025.
Ik kan de situatie van DSL vergelijken met die van coax 10 jaar verder in de tijd. De vraag is niet zo zeer of de techniek werkelijk aan het absolute eind is maar of het nog rendabel is te investeren in een techniek waarvan het einde weliswaar nog niet bereikt is maar wel in zicht, terwijl er aan alternatief is dat nog heel veel langer mee kan.
Als het niet rendabel zou zijn dan had Ziggo dat niet gedaan denk je ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:59:

Geen idee waar je deze info vandaan hebt maar het gehele netwerk van Ziggo is geschikt voor Docsis 3.1. Of bedoel je dat Docsis 3.0 er nog naast gebruikt wordt?
Dat laatste. Het is geen geheim dat nog lang niet alle klanten een D3.1 modem in gebruik hebben. De echt oude modems worden wel min of meer pro actief van het net gehaald maar er zijn nog genoeg van die witte connectboxen in gebruik en dat gaat echt nog wel even duren voordat die allemaal verdwenen zijn. Het netwerk kan dan wel "D3.1 ready" zijn maar de uitrol is nog verre van voltooid. Ik zie dat mijn Zwarte Sagemcom ook nog gebruik maakt van 31 D3.0 download kanalen. Ik zou verwachten dat bij complete uitrol van D3.1 de D3.0 kanalen zouden verdwijnen. De ingebruikname van de D3.1 kanalen gaat schoorvoetend. Bij de upload is er één D3.1 kanaal in gebruik rond de 75 MHz. Maar het enige tijd geleden vrij gemaakte frequentiegebied tot 204 MHz is nog ongebruikt. Het is zelfs nog niet officieel aangekondigd dat die ruimte voor meer upload wordt ingezet of uiteindelijk toch voor iets anders. De aangeboden upload gaat nog niet significant omhoog. En waarom niet? Met D3.1 zou dat moeten kunnen. En dat brengt dan weer de vraag naar boven of inmiddels alle filters in de versterkers in de straatkastjes al vervangen zijn voor het gebruik van de band tot 204 MHz voor upload. Of zijn er toch nog andere hindernissen die het significant verhogen van de upload in de weg staan?
Docsis 4.0 staat al op de roadmap van Ziggo. Dit is ook al meerdere keren publiek kenbaar gemaakt. Sterker nog, door de opkomst van glasvezel is deze planning zelfs ambitieuzer geworden. Eerste DOCSIS 4.0 aansluitingen staan gepland voor 2025.
Nou dat zullen we dan gaan zien. Of niet. Als Ziggo een D4.0 modem heeft en het wil gaan testen, dan zal ik BLEW een van de eersten zijn om mij aan te melden.
Als het niet rendabel zou zijn dan had Ziggo dat niet gedaan denk je ook niet?
Of het rendabel gaat worden moeten we nog zien. Dat weten we pas enige tijd nadat de uitrol voltooid is. Als ik de CEO van Ziggo was zou ik me toch wel enige zorgen maken als ik zie dat er elke maand 10K klanten van af gaan. En dat zouden er best nog meer kunnen worden als er op meer plaatsen glasvezel komt als alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Vergeet ook niet dat de wijknetten in veel plaatsen ook tegen de 45 jaar oud zijn het houd een keer op. Wil je het maximale wat mogelijk zou zijn er uit halen dan moeten de kabels ook nog in topconditie zijn en dat zijn deze vaak niet. Tel hierbij nog de hoge kosten van onderhoud, storingen energieverbruik en kosten voor het upgraden bij op. Dan gaat het mij inziens toch wel een moeilijk verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:13:
[...]

You sure? Ik kan hier op mijn adres ("midden in het dorp", niet ergens afgelegen) maximaal 26Mbit/s down krijgen. Geeft KPN aan dan, of dat daadwerkelijk gehaald wordt is een tweede. Iets met maar een enkel koper draadje daar waar voor hogere snelheden bonding van 2 draadjes nodig is? En zelfs dat zou dan nog maar 52Mbit/s opleveren en geen 200Mbit/s. Wat ik hier voornamelijk dus mee wil zeggen is dat DSL dus veel meer afhankelijk is van de kabel. Oude aansluiting met 1 kabel is al de helft langzamer dan nieuwe(re) aanleg met 2 kabels waardoor bonding mogelijk is. Terwijl Ziggo nog steeds prima op die 50+ jaar oude kabel/aanleg dezelfde snelheid kan leveren als op een 5 jaar oude kabel/aanleg.

offtopic:
Zie nu wel dat Glaspoort wilt aanleggen, aldus de KPN website. Benieuwd of die sneller zijn dan Delta Fiber Nederland waarvan de spriet al bijna en jaar aan de voorgevel uit de grond steekt en opleverdatum "nader te bepalen" is. Oftewel: waarschijnlijk uberhaupt niet dit jaar of niet planbaar.
Nou ja, hier op het werk hadden we XS4ALL (KPN) met een 200/30 abonnement, we zitten ongeveer ~300 meter van de wijkkast (nokia) dat wel, glasvezel aanleggen door KPN zou duizenden gaan kosten (en ook met hoge abbo kosten). 8)7 Inmiddels ligt er Delta met 1000/1000 en is XS4ALL opgezegd.

Het VDSL+ abonnement of wat het ook was, haalde wel netjes 200/30, Fritz!Box trainde lager in dan de Draytek dat wel, maar de eerste was stabieler wegens geen random bootloops. De tweede had meer hardware capaciteit en functies.

Maar beiden lijken zich niet te meten met de hardware capaciteit van de Nokia XS-2426G-B wat dat betreft als het om multi-tasken gaat merk ik op...

Overigens haalde de KPN lijn netjes ~7ms maar Delta zit er met 4-5ms onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CriticalHit_NL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:40:
[...]

Nou ja, hier op het werk hadden we XS4ALL (KPN) met een 200/30 abonnement, we zitten ongeveer ~300 meter van de wijkkast (nokia) dat wel, glasvezel aanleggen door KPN zou duizenden gaan kosten (en ook met hoge abbo kosten). 8)7 Inmiddels ligt er Delta met 1000/1000 en is XS4ALL opgezegd.
Mijn punt was voornamelijk dat DSL wellicht 200Mbit/s kan halen. Mits daarvoor de wijkcentrale niet te ver weg is, er meerdere koper kabels beschikbaar zijn voor bonding, .... Als KPN 200Mbit/s wilde aanbieden in het hele verzorgingsgebied moesten er heel wat scheppen de grond in om oude kabels te vervangen (en extra wijkcentrales te bouwen).

Bij Ziggo lijkt dat nog toe allemaal geen probleem te zijn. En die 50+ jaar oude kabel is misschien niet meer "goed" (/een moderne is wellicht "beter"). Maar Ziggo doet wel in het hele verzorgingsgebied 1Gbit/s aanbieden, zonder dat er kabels vervangen hoeven te worden.

200Mbit/s VDSL haal je dus in een ideale wereld. 1Gbit/s Docsis haal je overal.

Wat het uiteraard ook logischer maakte voor KPN om glasvezel aan te leggen. Voor KPN was er geen mogelijkheid om landelijk dekkend een fatsoenlijk breedband netwerk aan te leggen zonder heel veel nieuwe kabels te graven. En als je dan toch moet graven en alle straten moet open breken kun je maar beter een modern netwerk aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:54:
[...]

Mijn punt was voornamelijk dat DSL wellicht 200Mbit/s kan halen. Mits daarvoor de wijkcentrale niet te ver weg is, er meerdere koper kabels beschikbaar zijn voor bonding, .... Als KPN 200Mbit/s wilde aanbieden in het hele verzorgingsgebied moesten er heel wat scheppen de grond in om oude kabels te vervangen (en extra wijkcentrales te bouwen).

Bij Ziggo lijkt dat nog toe allemaal geen probleem te zijn. En die 50+ jaar oude kabel is misschien niet meer "goed" (/een moderne is wellicht "beter"). Maar Ziggo doet wel in het hele verzorgingsgebied 1Gbit/s aanbieden, zonder dat er kabels vervangen hoeven te worden.

200Mbit/s VDSL haal je dus in een ideale wereld. 1Gbit/s Docsis haal je overal.

Wat het uiteraard ook logischer maakte voor KPN om glasvezel aan te leggen. Voor KPN was er geen mogelijkheid om landelijk dekkend een fatsoenlijk breedband netwerk aan te leggen zonder heel veel nieuwe kabels te graven. En als je dan toch moet graven en alle straten moet open breken kun je maar beter een modern netwerk aanleggen.
Ja ik ken ook een voorbeeld voor 200 betalen bij XS4ALL maar 20 binnenkrijgen... Omdat de centrale zo ver weg zit. Weggegooid geld. Maar Ziggo komt er daar niet in wegens de enorm slechte ervaringen in het UPC tijdperk en de helse instabiliteit die toen ervaren werd dan wel slechte ondersteuning vanuit de helpdesks om de problemen aan te pakken.

Maar binnenkort ligt daar ook Delta, probleem opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:01:
[...]

Dat laatste. Het is geen geheim dat nog lang niet alle klanten een D3.1 modem in gebruik hebben. De echt oude modems worden wel min of meer pro actief van het net gehaald maar er zijn nog genoeg van die witte connectboxen in gebruik en dat gaat echt nog wel even duren voordat die allemaal verdwenen zijn. Het netwerk kan dan wel "D3.1 ready" zijn maar de uitrol is nog verre van voltooid.
Het is een beetje flauw om te stellen dat ondanks dat het netwerk volledig geschikt is voor D3.1 dat volgens jouw definitie geen sprake is van een volledige uitrol is omdat niet alle klanten een Docsis 3.1 modem hebben. Nou ja, noem het hoe je het wilt noemen. Juist de backwards compatibility van D4.0 En D3.1 zorgt ervoor dat je niet in één keer miljoenen modems hoeft te vervangen. Wil je wel 1 Gbps of hoger dan krijg je een nieuw modem en zal je probleemloos de nieuwe snelheid halen. Ook geeft het je de mogelijkheid om het netwerk geleidelijk klaar te stomen voor D4.0 zonder dat het direct impact heeft op je bestaande aansluitingen.
dirk 1964 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:10:
Vergeet ook niet dat de wijknetten in veel plaatsen ook tegen de 45 jaar oud zijn het houd een keer op. Wil je het maximale wat mogelijk zou zijn er uit halen dan moeten de kabels ook nog in topconditie zijn en dat zijn deze vaak niet. Tel hierbij nog de hoge kosten van onderhoud, storingen energieverbruik en kosten voor het upgraden bij op. Dan gaat het mij inziens toch wel een moeilijk verhaal worden.
De discussie ging over of dat laatste stukje coax echt vervangen moet worden omdat het coax is. Niet over de algemene staat van kabels. Elke type kabel zal op enig moment kapot gaan. Er zijn nu ook al glasvezels die aan het einde van hun levensduur zitten en problemen kunnen opleveren. Dit is een compleet andere discussie. Als een kabel kapot is dan moet je die vervangen ongeacht het type. De kabels in deze zijn echt niet de bottleneck. Hetzelfde argument werd ook gebruikt bij de introductie van D3.1. Nu iedereen gewoon 1 Gbps kan bestellen hoe je daar niemand meer over.

[ Voor 3% gewijzigd door Jay-B op 26-02-2024 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hoewel DSL vs. koper vs. glasvezel een interessante discussie is, is deze nogal offtopic hier. Laten we de discussie dus elders voortzetten en hier het hebben over Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:54:
[...]

Maar Ziggo doet wel in het hele verzorgingsgebied 1Gbit/s aanbieden, zonder dat er kabels vervangen hoeven te worden.
Waarbij ik dan aanteken dat het verzorgingsgebied van Ziggo zich beperkt tot wat ik voor het gemak maar even "de bebouwde kom" noem. Dat maakt vergelijken met anderen die zichzelf niet die beperking opleggen lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jay-B schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:18:
[...]
Het is een beetje flauw om te stellen dat ondanks dat het netwerk volledig geschikt is voor D3.1 dat volgens jouw definitie geen sprake is van een volledige uitrol is omdat niet alle klanten een Docsis 3.1 modem hebben. Nou ja, noem het hoe je het wilt noemen.
Jij mag het flauw noemen, ik noem het gewoon realisme. Een hogesnelheidslijn is ook niet uitgegerold als alleen de spoorrails en de bovenleiding er ligt. Er moeten ook treinen rijden. En niet zo maar treinen maar treinen die ook echt met de ontwerpsnelheid rijden en niet met een slakkengangetje van 120 km/h.
Juist de backwards compatibility van D4.0 En D3.1 zorgt ervoor dat je niet in één keer miljoenen modems hoeft te vervangen.
Prima. Maar dan zit je dus in de overgangsfase en is de uitrol nog niet voltooid.
Wil je wel 1 Gbps of hoger dan krijg je een nieuw modem en zal je probleemloos de nieuwe snelheid halen.
We zullen zien of dat ook nog probleemloos gaat als iedereen 1 Gbbs of hoger wil.

Maar waarom blijft dan de upload nog steeds achter? Het argument dart de klanten er niet om vragen is zo langzamerhand toch wel echt versleten. D3.1 heeft de mogelijkheid tot veel meer upload dan nu wordt geboden. Bij mijn laatste snelheidsverhoging ging ik van 100/30 naar 200/30. Ik had liever 100/100 gehad. Maar dat wordt niet aangeboden. Met het verdwijnen van de FM radio van de kabel is de ruimte tot 204 MHz vrij gemaakt voor meer upload. Maar die ruimte ligt nog grotendeels braak. Waarom? Als het netwerk dan inderdaad helemaal klaar is voor D3.1 waarom worden de mogelijkheden niet benut voor meer upload? Is het wel echt helemaal klaar of zijn er toch nog hindernissen die genomen moeten worden. Zitten en nog addertjes onder het gras?

Zo hoor ik dat het gebied 5-25 MHz niet gebruikt wordt omdat daar te veel ruis zit. Waar die ruis dan vandaan komt blijft ongewis. Het komt mij wat vreemd voor. Komt die ruis van buiten en is het systeem op die frequenties niet dicht genoeg? Of is het toch wat anders? Ik herinner mij nog de eerste generatie Centraal Antenne Installaties met een mast op het dak van de flat met een paar Yagis voor de TV kanalen, een kruisdipool voor de FM en een verticale spriet voor de lange- midden en korte golf. Het signaal van die spriet van een paar honderd Khz tot 30 MHz werd probleemloos doorgegeven. Dus wat is er met die "ruis" waardoor het gebied 5-25 MHz niet gebruikt kan worden voor upload? En waarom blijft het grootste deel van het gebied tot 204 MHz nog braak liggen? Of is het netwerk daar toch nog niet helemaal klaar voor?
Ook geeft het je de mogelijkheid om het netwerk geleidelijk klaar te stomen voor D4.0 zonder dat het direct impact heeft op je bestaande aansluitingen.
Laat Ziggo nou eerst maat eens de uitrol van D3.1 voltooien en de mogelijkheden die dat biedt benutten. Zoals meer upload...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
dirk 1964 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:10:
Wat is 'top' conditie/wat is het 'maximale' wat ze eruit kunnen halen/hoeveel extra zijn de kosten voor onderhoud of storingen en hoeveel is het energieverbruik hoger? En wat zijn de kosten van upgraden vs compleet nieuw netwerk aanleggen.

Oftewel zoveel vragen, zonder inzage van gegevens zijn deze vragen niet te beantwoorden en bij VodafoneZiggo zijn ze ook niet op hun achterhoofd gevallen. Ze maken echt wel berekeningen hoeveel storingen er zijn vs. wat gaat dat kosten van onderhoud en wat levert het op om nieuw netwerk aan te leggen. Daarnaast is in die 45 jaar ook al het nodige vervangen o.a. alle apparatuur in de wijkkasten.

Lang verhaal kort: Hoeveel kennis wij ook in pacht denken te hebben, zal VodafoneZiggo deze zaken echt wel meenemen in overwegingen in upgrade vs. nieuw aan te leggen.
Roetzen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:15:
[...]

"We zullen zien of dat ook nog probleemloos gaat als iedereen 1 Gbbs of hoger wil."

"Maar waarom blijft dan de upload nog steeds achter? Het argument dart de klanten er niet om vragen is zo langzamerhand toch wel echt versleten. D3.1 heeft de mogelijkheid tot veel meer upload dan nu wordt geboden. Bij mijn laatste snelheidsverhoging ging ik van 100/30 naar 200/30. Ik had liever 100/100 gehad. Maar dat wordt niet aangeboden. Met het verdwijnen van de FM radio van de kabel is de ruimte tot 204 MHz vrij gemaakt voor meer upload. Maar die ruimte ligt nog grotendeels braak. Waarom? Als het netwerk dan inderdaad helemaal klaar is voor D3.1 waarom worden de mogelijkheden niet benut voor meer upload? Is het wel echt helemaal klaar of zijn er toch nog hindernissen die genomen moeten worden. Zitten en nog addertjes onder het gras? "
Het is toch totaal niet realistisch dat ze volgende maand ineens iedereen op 1 Gbps of hoger willen. Dus waarom zullen ze daar op voorbereiden?

En waarom is het argument dat de klanten niet vragen om meer upload 'echt wel versleten'. Ik denk dat het relevanter is dan ooit, VodafoneZiggo heeft nu in 2 jaar 175K klanten verloren, maar er zijn meer dan een miljoen en waarschijnlijk wel 2 aangesloten. Als iedereen dit zo hard nodig hadden was de schade lijkt mij veel groter geweest. Van de klanten die weg zijn gegaan zal ook maar een percentage zijn die overstapt vanwege upload maar ook omdat ze storing hadden/goedkoper konden of wellicht alle 3 of overige redenen. Wat mij betreft bevestigd dit eerder dat upload minder belangrijk is dan dat we hier denken.

[ Voor 39% gewijzigd door SirMemeAlot op 26-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Met het verdwijnen van de FM radio van de kabel is de ruimte tot 204 MHz vrij gemaakt voor meer upload. Maar die ruimte ligt nog grotendeels braak. Waarom? Als het netwerk dan inderdaad helemaal klaar is voor D3.1 waarom worden de mogelijkheden niet benut voor meer upload? Is het wel echt helemaal klaar of zijn er toch nog hindernissen die genomen moeten worden. Zitten en nog addertjes onder het gras?
Ja, low-pass filters om te voorkomen dat mensen zelf shit kunnen uitzenden op de kabel die overal in de installaties gestopt zijn. Dit was vooral in Amsterdam een dingetje met piraten die op de kabel uitzonden. 0 - 5MHz heeft veel instraling van electrische apparatuur in huizen en andere panden, en is daarom slecht bruikbaar.

Die filters zijn waarschijnlijk voor de huidige upload band ingericht, en zullen eerst vervangen moeten worden. Da's ook een hoop werk. Zolang alleen de nerds hier echt meer upload nodig hebben zal dat waarschijnlijk ergens onder aan het prioriteitenlijstje staan van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Jij mag het flauw noemen, ik noem het gewoon realisme. Een hogesnelheidslijn is ook niet uitgegerold als alleen de spoorrails en de bovenleiding er ligt. Er moeten ook treinen rijden. En niet zo maar treinen maar treinen die ook echt met de ontwerpsnelheid rijden en niet met een slakkengangetje van 120 km/h.

[...]

Prima. Maar dan zit je dus in de overgangsfase en is de uitrol nog niet voltooid.

We zullen zien of dat ook nog probleemloos gaat als iedereen 1 Gbbs of hoger wil.
Je mag het noemen hoe je dat wilt. Het is voor de discussie uiteindelijk totaal niet relevant. Het verhindert Ziggo ook niet om het netwerk verder te upgraden naar D4.0 en dat gebeurt dus ook gewoon of je dat nou leuk vindt of niet. Als iedereen 1 Gbps wilt en gebruikt dan loop je tegen andere problemen aan en die zijn niet exclusief toe te schrijven aan coax maar het complete access netwerk. Geldt overigens voor elk medium.
Maar waarom blijft dan de upload nog steeds achter? Het argument dart de klanten er niet om vragen is zo langzamerhand toch wel echt versleten. D3.1 heeft de mogelijkheid tot veel meer upload dan nu wordt geboden. Bij mijn laatste snelheidsverhoging ging ik van 100/30 naar 200/30. Ik had liever 100/100 gehad. Maar dat wordt niet aangeboden. Met het verdwijnen van de FM radio van de kabel is de ruimte tot 204 MHz vrij gemaakt voor meer upload. Maar die ruimte ligt nog grotendeels braak. Waarom? Als het netwerk dan inderdaad helemaal klaar is voor D3.1 waarom worden de mogelijkheden niet benut voor meer upload? Is het wel echt helemaal klaar of zijn er toch nog hindernissen die genomen moeten worden. Zitten en nog addertjes onder het gras?
Klein beetje geduld nog. Het is niet even een schakeltje overzetten. Houd er rekening mee dat alles uitvoerig wordt getest. Ook is de hardware niet overal hetzelfde (erfenis uit het verleden?). Op al die verschillende
CMTS'en wil je de meest efficiënte setup en dat kost gewoon wat tijd. Uiteindelijk zal alles tot 204 Mhz gebruikt worden voor upload is de verwachting. Klein geheimpje.... De vraag naar een hogere upload is lager dan hier altijd wordt geschetst maar dat terzijde. ;)
[...]

Laat Ziggo nou eerst maat eens de uitrol van D3.1 voltooien en de mogelijkheden die dat biedt benutten. Zoals meer upload...
Laat de uitrol van nieuwe standaarden vooral over aan Ziggo. Die hebben daar wat meer ervaring mee. Die weten prima waar ze mee bezig zijn en zullen vast een goede reden hebben waarom bepaalde frequenties nu even niet gebruikt worden. Uiteraard is het leuker om complottheorieën te verzinnen maar daar hebben we niet zoveel aan. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Jay-B op 26-02-2024 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Jay-B schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:18:
[...]
De discussie ging over of dat laatste stukje coax echt vervangen moet worden omdat het coax is. Niet over de algemene staat van kabels. Elke type kabel zal op enig moment kapot gaan. Er zijn nu ook al glasvezels die aan het einde van hun levensduur zitten en problemen kunnen opleveren. Dit is een compleet andere discussie. Als een kabel kapot is dan moet je die vervangen ongeacht het type. De kabels in deze zijn echt niet de bottleneck. Hetzelfde argument werd ook gebruikt bij de introductie van D3.1. Nu iedereen gewoon 1 Gbps kan bestellen hoe je daar niemand meer over.
Heb je een bron voor de technische levensduur van glasvezel?

Ik weet dat:
  • zee-kabels met ingebouwde (actieve) versterkers een beperkte levensduur hebben
  • single-mode fiber van bepaalde types niet geschikt is voor nieuwere technieken
  • nieuwere types glas net wat meer golflengtes doorlaten/minder dispersie hebben
Maar voor de single-mode fiber zoals gebruikt wordt voor FTTH weet ik geen beperkingen.
Laat de uitrol van nieuwe standaarden vooral over aan Ziggo. Die hebben daar wat meer ervaring mee. Die weten prima waar ze mee bezig zijn en zullen vast een goede reden hebben waarom bepaalde frequenties nu even niet gebruikt worden. Uiteraard is het leuker om complottheorieën te verzinnen maar daar hebben we niet zoveel aan. :)
De multi-vendor aanpak voor CMTS-en en modems is goed. Dat verkleint de impact van de problemen zoals de firmware issues met de Puma chipsets.

Het analyseren en tot de conclusie komen dat er weinig nieuws is over nieuwe techniek vind ik op zich een discussie die soms nodig is. Het speculeren daarna over de oorzaak (grofweg "geen investering" vs "wil het breed kunnen lanceren") vind ik minder interessant.

Wat we wel zien is 2x OFDMA upload kanalen. Zou wat ruimte geven voor meer upload én gebruikt meer van het spectrum boven 85MHz.

Wie ziet ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plofkotje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:53:
[...]
Die filters zijn waarschijnlijk voor de huidige upload band ingericht, en zullen eerst vervangen moeten worden. Da's ook een hoop werk.
De filters moeten inderdaad vervangen worden, maar ik heb geen idee in hoeverre dat al gebeurd is. Als dat proces nog niet voltooid is, dan zou je kunnen stellen dat het netwerk nog niet volledig D3.1 ready is. Als het tenminste inderdaad de bedoeling is dat de upload band naar 5-204 MHz gaat. Want ook daar heb ik nog geen authoratieve informatie over. Voor zover ik weet heeft Ziggo nog niet eens officieel bekendgemaakt of het vrijgemaakte spectrum tot 204 MHz Inderdaad voor uitbreiding van de upload wordt ingezet of toch nog (voor een deel) voor iets anders.

Het vervangen van de filters in de straatkastjes is overigens niet moeilijk en niet veel werk. Kastje open maken, deksel van de versterker er afschroeven en twee inplug modules vervangen. Eén aan de linkerkant en één aan de rechterkant. Vijf minuten werk hooguit. Maar ja, er staan wel een hoop van die straatkastjes alles bij elkaar.
Zolang alleen de nerds hier echt meer upload nodig hebben zal dat waarschijnlijk ergens onder aan het prioriteitenlijstje staan van Ziggo.
Als dat inderdaad zo is, dan begrijp ik dat niet goed. De relatief lage upload is nu juist één van de dingen waarbij Ziggo ongunstig afsteekt bij de glasvezel en het zijn heus niet alleen de nerds die daar over klagen. In tegendeel zou ik haast zeggen. Ik zou verwachten dat als de mogelijkheid er is daar wat aan te doen dat dat dan juist wel prioriteit zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roetzen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:59:
[...]

Als dat inderdaad zo is, dan begrijp ik dat niet goed. De relatief lage upload is nu juist één van de dingen waarbij Ziggo ongunstig afsteekt bij de glasvezel en het zijn heus niet alleen de nerds die daar over klagen. In tegendeel zou ik haast zeggen. Ik zou verwachten dat als de mogelijkheid er is daar wat aan te doen dat dat dan juist wel prioriteit zou hebben.
Ik denk toch echt dat de meeste overstappers zijn omwille van prijs. En aantal mensen dat met grote backups / videos / foto's werkt (en dus hoge upload nodig heeft) zal relatief gezien meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Wat we wel zien is 2x OFDMA upload kanalen. Zou wat ruimte geven voor meer upload én gebruikt meer van het spectrum boven 85MHz.

Wie ziet ze?
Ik zie ze niet. Wat ik eerder wel gezien heb is een 3.1 upload kanaal beneden de 3.0 upload kanalen. Dat is verdwenen en nu zie ik één 3.1 upload kanaal boven de 3.0 kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 22:05
Roetzen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:02:
[...]

Ik zie ze niet. Wat ik eerder wel gezien heb is een 3.1 upload kanaal beneden de 3.0 upload kanalen. Dat is verdwenen en nu zie ik één 3.1 upload kanaal boven de 3.0 kanalen.
Nee klopt niet.
Dat is een Ziggo modem GUI ding.

Zie ook:
https://community.ziggo.n...rum-Zaanstad/td-p/1256330
https://community.ziggo.n...nstad/td-p/1256330/page/6
Pagina 1 en 6.

Hele post doorlezen inclusief links erin voor de precieze details.
Kanaal breedte (MHz) 15.6 = 74000000 Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
Kanaal breedte (MHz) 15.2 = 82000000 Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
Kanaal breedte (MHz) 14.0 = 98000000 Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_3,0_3.1_upload_signals_2024-02-05_airspy_spyverter.jpg
https://x266.nl/dump/zigg...2-05_airspy_spyverter.jpg

Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_3,0_3.1_upload_signals_2024-02-05_airspy_spyverter-19.6mhz.jpg
https://x266.nl/dump/zigg...spy_spyverter-19.6mhz.jpg

Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/ziggo_docsis_3,0_3.1_upload_signals_2024-02-05_airspy_spyverter-33.6mhz.jpg

En mijn oudere Ziggo/Airband vergelijking is nog steeds van toepassing:
https://x266.nl/dump/ziggo_docsis-airband_2023-09-23.jpg 30 MB.

Edit:
Wel had een gebruiker een 2e test kanaal gezien:
Afbeeldingslocatie: https://x266.nl/dump/Ziggo_docsis_3.1_2e_ofdma_upload_kanaal_Screenshot_20231124_123216_Chrome.png

Die was toen niet locked omdat Ziggo nog niet alle wijkkasten heeft/had geupgrade.
Daarop wachten we nu.

Tag: @ANdrode

[ Voor 9% gewijzigd door neeecht op 26-02-2024 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Roetzen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:59:
[...]
Kan aan een verschil liggen in de mensen die we in onze directe omgeving hebben, maar mijn niet-nerd vrienden stappen vooral over op glasvezel omdat het goedkoper is, niet zo zeer vanwege de upload snelheid. En nadat ze overstappen is vaak de eerste opmerking "nou zoveel sneller vind ik t niet hoor, als Ziggo volgend jaar weer goedkoper is stap ik weer terug over", dat het upload nummertje hoger is in een speedtest valt ze vaak niet eens op.

In mijn nerd vriendenkring zit iedereen op glas vanwege de upload, in mijn niet nerd vriendenkring is het vooral dat KPN bijv. een aanbieding van 35 EUR p/m doet voor een jaar of de actie die Odido laatst gedaan heeft. Heb ze nog nooit horen klagen over dat de upload van Ziggo relatief langzaam is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:49
Plofkotje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 00:45:
[...]

Kan aan een verschil liggen in de mensen die we in onze directe omgeving hebben, maar mijn niet-nerd vrienden stappen vooral over op glasvezel omdat het goedkoper is, niet zo zeer vanwege de upload snelheid. En nadat ze overstappen is vaak de eerste opmerking "nou zoveel sneller vind ik t niet hoor, als Ziggo volgend jaar weer goedkoper is stap ik weer terug over", dat het upload nummertje hoger is in een speedtest valt ze vaak niet eens op.

In mijn nerd vriendenkring zit iedereen op glas vanwege de upload, in mijn niet nerd vriendenkring is het vooral dat KPN bijv. een aanbieding van 35 EUR p/m doet voor een jaar of de actie die Odido laatst gedaan heeft. Heb ze nog nooit horen klagen over dat de upload van Ziggo relatief langzaam is.
Zelfde ervaring hier. Aanvullend daarop is de iets oudere doelgroep die nog veel tv kijkt, die rennen zodra het kan gillend terug naar Ziggo omdat tv bij veel glas providers halve rommel is met brakke kastjes, werken met twee afstandsbedieningen en geklooi met UTP kabels door het huis omdat er bij bouw/renovatie enkel coax is aangelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
[...]
Tja, ze waren recent nog druk bezig mensen verouderde Docsis 3.0 modems te leveren, tegen de tijd dat Docsis 3.1 gemeengoed is zitten we alweer te hikken richting 2030 of later als ik mijn glazen bol moet raadplegen, ik denk dat ik hiermee geen vreemde aannames doe. :+

Toen we in 2013 UPC afsloten was het al Docsis 3.0, en nu zijn we 11 jaar later nog ermee bezig. IPv6 heeft ook een enorme tijd op zich laten wachten, en ondanks de backbone verglazing lijken de pings over de tijd niet echt verlaagd te zijn. De ontwikkelingen lijken wel érg traag te gaan op coax ondanks dat ze er toch nog wat snelheid eruit weten te persen door andere zaken op te geven, wat juist weer blootlegt wat voor enorme bottlenecks er in het netwerk an sich aanwezig zijn en hoeveel moeite het kost dit ook goed te benutten, als het al kan wegens interferentie problemen.

Tegen de tijd dat Ziggo symmetrische verbindingen kan leveren, zit glasvezel al te pronken met 25Gbit/s abonnementen, abonnementsprijs wegens steeds meer weglopende klanten (en natuurlijk de vaste 2,- stijging per jaar) zal ook steeds blijven stijgen, en dus direct de kosten voor hunzelf. Dit is een vicieuze cirkel die ze nu moeten zien te doorbreken anders wordt het een sombere toekomst.

En om nu te stellen "ja maar dat is veel te veel internet snelheid" ik denk dat dit wel meevalt en dat dachten we 10 jaar geleden ook met 100-200Mbits abonnementen, het internet bandbreedte gebruik stijgt steeds explosiever, ook omdat media nu eindelijk beter gebruik kan maken van meer capaciteit, zolang de rem op bandbreedte blijft staan blijft dit ook de innovatie remmen.

De Amsterdam Internet Exchange ging notabene recent nog over de grens van 12TBit/s heen, ter illustratie, in 2010 was dat 1TBit/s, een twaalf-voudiging in krap 14 jaar tijd en de tijd van glasvezel breekt nu echt pas aan dat het in grote maten breder beschikbaar wordt en niet meer de 100/100 lijntjes zoals we die van 2012 kennen, en hoewel er genoeg zullen zijn die nog geen 1Gbit/s abonnement hebben afgesloten zal het mijn inziens niet lang duren voordat de glasvezel boeren 1Gbit/s gewoon de basis-snelheid maken en alles eronder afdanken.

Enig voordeel is misschien dat kabel TV beter lijkt te zijn dan IP tv, maar mensen die de lineaire tv kijken worden er ook steeds en steeds minder, net zo goed als dat de landlijn steeds minder in trek is, dus dat lijken me geen corebusiness meer waar Ziggo in de toekomst goed kan op overleven, mobiele abonnementen dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_FR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 07:44
jongetje schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:02:
@J_FR Ze kunnen idd zonder aanbod je opzegging in gang zetten.
Ik vraag altijd gewoon om een leuke aanbieding. En anders ga je gewoon echt weg, Ziggo is nu ook niet de aanbieder met een super goed aanbod (espn is bij Ziggo bijv. 17,95 en bij bijv. Odido 10euro of je neemt canalplus televisie voor 14,95 inclusief espn, een compleet tv pakket inclusief espn goedkoper dan aeen espn bij ziggo :+ ).
Nou het maximale wat ik eruit heb kunnen slepen is 9 maanden €20,- korting en 12 maanden gratis ESPN. Meer zat er echt niet in het vat. Moet ik hier tevreden mee zijn? Ik kan nog tot 29-02 vrijblijvend opzeggen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
J_FR schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:29:
[...]

Nou het maximale wat ik eruit heb kunnen slepen is 9 maanden €20,- korting en 12 maanden gratis ESPN. Meer zat er echt niet in het vat. Moet ik hier tevreden mee zijn? Ik kan nog tot 29-02 vrijblijvend opzeggen namelijk.
Dat kan alleen jijzelf beslissen. Vergelijk ook even met aanbieders waar je als nieuwe klant binnenkomst en de technische inspanningen die je dient uit te voeren als je overstapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:11
Andros schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 06:53:
Zelfde ervaring hier. Aanvullend daarop is de iets oudere doelgroep die nog veel tv kijkt, die rennen zodra het kan gillend terug naar Ziggo omdat tv bij veel glas providers halve rommel is met brakke kastjes, werken met twee afstandsbedieningen en geklooi met UTP kabels door het huis omdat er bij bouw/renovatie enkel coax is aangelegd.
Om vervolgens van dezelfde koude kermis terug te komen omdat ze dan zo'n Next-mini in hun maag gesplitst krijgen.
En dat niet eens via een eigen VLAN, of via een eigen hotspot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Nu online
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Om vervolgens van dezelfde koude kermis terug te komen omdat ze dan zo'n Next-mini in hun maag gesplitst krijgen.
Dat gaat klanten kosten idd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LooneyTunes schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Huh, wat heeft die laatste zin er mee te maken? En wat bedoel je uberhaupt met "eigen hotspot"? Bedoel je dan een eigen SSID waar die mee zou moeten verbinden? Zo ja maakt dat vrijwel geen verschil (zolang het modem dat tweede SSID uitzend heeft het qua performance geen verschil met maar een SSID. Immers zit er maar één radio in (of eigenlijk 2, 1 2,4GHz en 1 5GHz) die twee verschillende stations uitzend).
En issue dat je bij KPN hebt / had met multicast verkeer heeft de Next (Mini) niet. Ziggo werkt gewoon met een unicast stream, niet veel anders als dat je bv een YouTube live stream kijkt.

En v.w.b. veiligheid maakt het ook niet veel uit. Ziggo zou ik in ieder geval toch meer vertrouwen in hebben dan allemaal die Google (IoT) hardware, of Chinese Android telefoons, of andere goedkope meuk. En ook die hardware doen Henk & Ingrid zonder problemen aan hun netwerk koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:02:
[...]
Ik denk toch echt dat de meeste overstappers zijn omwille van prijs.
Dat denk ik ook, als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik betaal straks (zonder welkomst-kortingen) voor een 400/400 lijntje €35 bij Odido, dat is op jaarbasis €420. Als ik over zou stappen naar Ziggo op een internet only abonnement van 400/40 dan betaal ik (incl de welkomst-korting) op jaarbasis €546

En ja ik weet dat er bij Ziggo ook 50+ tv-zenders, inclusief Ziggo Sport bij zit, maar die gebruik ik toch niet

Dus zelfs met de huidige welkomst korting van Ziggo is het voor klanten zoals mij niet eens interessant om nog nog terug te gaan naar Ziggo voor de prijs...

De enige reden zou dan nog kunnen zijn, als de dienst van Odido niet zou bevallen, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DON PAPA schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Dat denk ik ook, als ik naar mijn eigen situatie kijk, ik betaal straks (zonder welkomst-kortingen) voor een 400/400 lijntje €35 bij Odido, dat is op jaarbasis €420. Als ik over zou stappen naar Ziggo op een internet only abonnement van 400/40 dan betaal ik (incl de welkomst-korting) op jaarbasis €546

En ja ik weet dat er bij Ziggo ook 50+ tv-zenders, inclusief Ziggo Sport bij zit, maar die gebruik ik toch niet

Dus zelfs met de huidige welkomst korting van Ziggo is het voor klanten zoals mij niet eens interessant om nog nog terug te gaan naar Ziggo...

De enige reden zou dan nog kunnen zijn, als de dienst van Odido niet zou bevallen, maar dat zal de toekomst moeten uitwijzen...
Doet Odido intussen al IPv6? :P
En TV bij Ziggo erbij maakt het enerzijds duur inderdaad maar als je het wel gebruikt valt het wel mee. Goedkoopste Delta internet met TV vs goedkoopste Ziggo internet only ("met TV") is Ziggo wellicht tegenwoordig goedkoper? Last time I checked met Ziggo Start was het verschil een paar euro meen ik. Intussen is er Lite dat nog goedkoper is en Ziggo dus waarschijnlijk goedkoper dan Delta. Maar dat zit er uiteraard in dat je bij anderen meteen een euro of 15 aftikt voor TV terwijl dat bij Ziggo in afgeslankte vorm al "gratis" (/inbegrepen) is. Met +7,50 voor KabelTV (lees: Ziggo Go) of +15 voor TV Start doe je dat uiteraard teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

RobertMe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:49:
[...]
Doet Odido intussen al IPv6? :P
Nee maar met een besparing van €126 op jaarbasis vind ik dat ook niet zo heel erg, en om eerlijk te zijn, ik heb nog geen enkele beperkingen ondervonden nu ik "tijdelijk" geen IPv6 meer heb ;)

En ik weet dat er ook andere situaties zijn te bedenken waarin het prijsverschil misschien wel in het voordeel van Ziggo uitvalt, daarom schreef ik er ook bij "als ik kijk naar mijn situatie", en waarschijnlijk telt dit ook voor sommige andere klanten (aangezien Ziggo de laatste tijd toch 10K klanten per maand verliest)

[ Voor 9% gewijzigd door DON PAPA op 27-02-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:11
RobertMe schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
Huh, wat heeft die laatste zin er mee te maken? En wat bedoel je uberhaupt met "eigen hotspot"? Bedoel je dan een eigen SSID waar die mee zou moeten verbinden?
Net zoals de 'Ziggo-Hotspot' jou niets kost qua bandbreedte.

Nu kijk je TV met de Next "over je eigen netwerk".

Wat is er mis met DVBC dat Ziggo er (snel?) vanaf wil?

[ Voor 6% gewijzigd door LooneyTunes op 27-02-2024 16:14 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 63 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot coax, andere onderwerpen horen thuis in:
- Glasvezel: [Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie