Je zegt dat D4.0 voor 2025 op de roadmap staat. Heb je daar een bron voor? En overigens heb ik al gezegd dat als Ziggo een D4.0 modem wil gaan testen, ik mij als een van de eersten zal aanmelden. Dus "niet leuk vinden" is er bij mij niet bij. Maar dat staat los van "dat moet ik nog zien".Jay-B schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:08:
[...]
Je mag het noemen hoe je dat wilt. Het is voor de discussie uiteindelijk totaal niet relevant. Het verhindert Ziggo ook niet om het netwerk verder te upgraden naar D4.0 en dat gebeurt dus ook gewoon of je dat nou leuk vindt of niet.
Dat snap ik allemaal best. Maar het versterkt mij wel in mijn stelling dat de uitrol van D3.1 nog niet voltooid is. Het lijkt een beetje op de situatie die we hadden in het begin van de uitrol van HD TV. Toen stond er op de TV "HD Ready". Dat betekende, je kan er een HD signaal op aansluiten en er komt beeld op het scherm, maar nog niet in de volle resolutie. Of de hogesnelheidslijn waar wel treinen kunnen rijden maar nog niet harder dan 120 km/h.Klein beetje geduld nog. Het is niet even een schakeltje overzetten. Houd er rekening mee dat alles uitvoerig wordt getest. Ook is de hardware niet overal hetzelfde (erfenis uit het verleden?). Op al die verschillende
CMTS'en wil je de meest efficiënte setup en dat kost gewoon wat tijd.
Dat is de verwachting en alles wijst er op dat het inderdaad de bedoeling is de vrijgemaakte frequenties voor dat doel in te zetten. Zoals de "254" in de POA-254 spiltters die Ziggo nu uitdeelt om het TV signaal van het modemsignaal te scheiden. (204 MHz plus de 50MHz van de guard band).Maar ik heb nog nergens een officiele mededeling van Ziggo gezien dat dat inderdaad het beleid is. Ziggo laat - voor zo ver ik weet - nog steeds de mogelijkheid open (een deel van) die frequenties voor iets anders in te zetten.Uiteindelijk zal alles tot 204 Mhz gebruikt worden voor upload is de verwachting.
Bron? Anders dan de geruchtenmachine?Klein geheimpje.... De vraag naar een hogere upload is lager dan hier altijd wordt geschetst maar dat terzijde.
Dat mag ik hopen. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat een goed lopende toko verzuimt het verdienmodel tijdig aan te passen aan de veranderde omstandigheden en daarmee het schip in gaat. Dat de omstandigheden voor Ziggo veranderen lijkt me duidelijk. Ze gaat van quasi monopolist naar een situatie waar er concurrentie is van partijen die een potentieel superieure techniek hanteren.Laat de uitrol van nieuwe standaarden vooral over aan Ziggo. Die hebben daar wat meer ervaring mee. Die weten prima waar ze mee bezig zijn
Het zou jammer zijn als Ziggo zich daar in verslikt...