Frame164 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:31:
[...]
Onder druk wordt alles vloeibaar. Dat geldt ook bij dit soort onderhandelingen. In ieder geval goed dat er mensen zijn die door voortschrijdend inzicht van gedachte kunnen veranderen. In het begin van onderhandelingen zet je zo zwaar mogelijk in. Daar is niets geks aan. Gebeurt in het bedrijfsleven ook gewoon.
A-ha. maar dit was geen onderhandeling. CU ging en plein publiek, in een talkshow en andere media even uitleggen hoe integer ze zijn en al voor de informatie laten weten dat ze niet mee gaan doen met een mogelijk Rutte IV.
"....tegelijkertijd wat we nu zien, en dan was het heel specifiek het spreken over Pieter Omtzigt, het lastige kamerlid dat kritische vragen stelt, ja dat is een patroon wat we eerder hebben gezien. Dat is een uiting van een cultuur waar we juist mee willen afrekenen.En als dat weer zo de kop opsteekt, hoe vertrouw wekkend en hoe geloofwaardig kunnen we dan een volgende stap zetten, want in die motie van wantrouwen (tegen Rutte) zag je eigenlijk al een nieuwe coalitie opdoemen. Ja toch weer die oude club die de macht heeft, die moeten maar doorgaan. Ja, dat zou echt business as usual worden. dat zou gewoon, doorgaan waar je was gebleven. En dat vond ik niet vertrouwen wekkend en geloofwaardig.
(interviewer) wanneer knapte er iets voor u?
(Segers) eigenlijk is een wond waar ineens weer de pleister van afgetrokken wordt.Voor mij gaat het al terug naar de bonnetjes-affaire dat ik dat ik als kamerlid...ik vind het niet erg als mensen fouten maken.Ik vind het niet erg als een bewindspersoon een fout maakt. Maar als ie dat toedekt, is dat veel erger dan de oorspronkelijke fout. ......toen ik de woede zag van Pieter Omtzigt herkende ik dat. En toen we net met goede moed opnieuw wilde beginnen, de pleister was net geplakt begon het weer met Pieter Omtzigt is lastig. En daar moet iets mee."
"Hadden we donderdag de motie van wantrouwen gesteund dan was de politieke chaos en de maatschappelijke chaos in een coronaperiode niet te overzien geweest", zegt Segers nu. "Wij konden daar geen verantwoording voor dragen. Maar voor de lange termijn willen we graag bijdragen aan een omslag en een andere politieke cultuur, en
daar hoort ook een andere drager bij. We willen deel uitmaken van een nieuwe cultuur met meer transparantie."
"In een brief aan alle leden licht Segers het "geschonden vertrouwen" verder toe. Het gaat dan niet alleen om het vertrouwen tussen politici onderling, maar vooral juist tussen kiezers en gekozenen, schrijft Segers. "Dat vraagt om reflectie, herstel en nieuwe keuzes. Vandaag proberen we daar een bijdrage aan te leveren. (....) Ons werk staat of valt met vertrouwen."
https://nos.nl/artikel/23...et-rutte-in-nieuw-kabinet
8 maanden later: business as usual.
Het zijn zaken als dit dat imo oa de steun voor PVV verklaart. Als zelfs die brave CU al zo door de mand valt*. De geijkte partijen zijn gewoon volstrekt niet geloofwaardig meer.
En zolang je een Wilders 1 niet laat gebeuren, zal hij ook altijd kunnen verschuilen achter: zie je wel. etc. Als alle kritiek op Wilders klopt, blijft hij een paar weken in het zadel waarna het klapt en er gewoon nieuwe verkiezingen komen. Dan hebben zijn critici m.i. veel meer ammunitie.
* wat ik helemaal wrang vond, was dat CU na de uiteindelijke draai die Rutte IV mogelijke maakte, in dat migratieconflict water bij de wijn bleef doen maar Rutte een standpunt innam waarvan hij wist dat CU niet akkoord mee kon gaan. De partij die juist steeds weer Rutte aan de macht bleef houden als kauwgum tussen dan weer D66 dan weer CDA, die partij heeft Rutte willens en wetens onder de bus gegooid.
[
Voor 5% gewijzigd door
Rene44 op 03-12-2023 16:08
]