Er is toch wel een wezelijk verschil tussen weinig partijen en weinig zetels. Je hoort mij niet pleiten tegen een kiesdrempel zo rond de 3-5% van de stemmen. In het huidige bestel zijn dat zo 5-8 zetels. Misschien wel 10, als de reststemmen worden herverdeeld. Maar, tegelijk, ben ik ook voor uitbreiding van de kamer naar 200-250 leden. Tesamen betekent dat, dat je per Lid een kleinere portefeuille hebt, en dus beter de vorderingen in je focusgebied in de gaten kan houden.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:25:
N=weinig is dat ook het sentiment dat ik van VVD stemmers hoor. Er zijn te veel kleine partijen, en die maken het land onbestuurbaar. En zeker van de kleine linkse partijen wordt het bestaansrecht in twijfel getrokken.
Dit is niet wat de VVD voorstaat
De bicamerale stelsels in Nederland en het VK zijn redelijk vergelijkbaar, anders dan dat het mandaat van de Senaten anders is. Sowieso zit ik niet te wachten op een terugkeer naar een Senaat welke formeel gevuld met bourgeousie, om niet te zeggen adel ("Lords"). In de parktijk werkt het in Nederland ook wel zo, maar het staat ons vrij eenieder in de Senaat te benoemen.Het is goed mogelijk dat deze mensen zich beter thuis zouden voelen in een tweepartijenstelsel zoals bijv. het Verenigd Koninkrijk dat heeft. De regering krijgt daar op basis van een kleine pluraliteit enorme macht. Formeren of compromissen sluiten hoeft daar eigenlijk nauwelijks, men kan vanaf dag een het voorkeursbeleid doorvoeren. De rechterlijke macht is een van de weinige "checks and balances" die het systeem heeft; en je ziet in de VS dat de rechterlijke macht op den duur ook gepolitiseerd wordt.
En toch noemen we die landen ook "democratiosch".
Maar wat het VK van ons onderscheidt is het kiesdistrictenstelsel. Dat systeem neigt eigenlijk automatisch altijd naar een (de-facto) tweepartijenstelsel, waarin de keuze gereduceerd wordt tot
- Voor partij 1
- Voor partij 2
- Tegen partij 1 (dus voor partij 2) en
- Tegen partij 2 (dus voor partij 1).
Ik weet dat het VK ook andere partijen heeft, en dat die van tijd tot tijd ook bescheiden successen boekt (LibDem; UKIP) - maar dat is wel waar het op neer komt. De VS heeft ook onafhankelijke leden van bijvoorbeeld het Huis van Afgevaardigden.
Vraag je eens af welke partijen dat zouden zijn in Nederland? Een lijstverband van VVD-PVV en GL-PvdA? Wordt het daar echt beter van?
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000