De Tweede Kamerverkiezingen 2023: coalitievorming en nieuws Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 100.978 views

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Rene44 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:28:
[...]

Ik schreef het onhandig. Ik bedoel aansturen op nieuwe verkiezingen. Ervan uitgaande dat over links niets gaat gebeuren en VVD denk ik nog veel meer schade gaat krijgen door wel met bv GL PvdA in een kabinet te stappen of te overwegen. Eea zal afhangen hoe de achterban en de kiezers van VVD in de peiling gaan reageren.
Laten we even doorspoelen. Wilders werpt de handdoek in ring met maximaal kabaal en slachtofferrol. Daarna is er wel wat te bakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBoa47_rRZ4o5g4ektadphd0TK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cal3ZS1IoUsqisSC0pYImj8O.png?f=user_large

Misschien met het compromis dat BBB een paar miljard extra subsidie krijgt voor die paar bedrijven in ruil voor het eerbiedigen van de wet. Dat is dus het verneukeratieve voor de GL/PVDA en D66, je betaalt zonder dat je er iets voor terugkrijgt.

Als de VVD hiervoor kiest en ze ze zijn daarbij van plan om
  1. ...op de oude voet (destructief) verder te gaan: dossiers laten ontsporen en links/migratie de schuld geven.
    1. NSC/PVDA/GL/D66 zou wakker kunnen zijn en nu al besloten hebben dat dit slechts uitstel van executie is
  2. ... op nieuwe voet (constructief) verder te gaan. Dossiers aanpakken.
    1. NSC/PVDA/GL/D66 zou indien wakker dit ook moeten geloven.
    2. Heeft de VVD überhaupt nog mensen die dit waar kunnen maken?
    3. Wat betekent dat voor de organisatie van de VVD zelf?
    4. VVD zal succes op haar eigen conto moeten kunnen schrijven. Maar dat betekent dat ze resultaten van bijv een D66 deze keer niet door het slijk kunnen halen. Hoe valt dit te marketen?
Ik vind het een riskant spel wat Dilan doet, en dan met name dat @DevWouter ook aangeeft: het is allemaal erg snel. Ook als het een tactiek is zal de stemming tussen de mogelijke partijen ook niet bevorderlijk zijn.
Ik kreeg met de laatste Rutte het idee dat D66 en VVD helemaal niet samen door een deur konden. Al vanaf de start. Zoekt Dilan nu al redenen om iets op te blazen? Maar goed, hoop gespeculeer. ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen, wat er deze week gaat gebeuren.
Achterban moet niet idee krijgen dat D66 een capabeler en functioneler broertje is van de VVD. Politieke marketing gaat over slecht nieuws en angst. Het idee moet zijn: met de VVD worden klimaatgekkies en asieltsunami ingedamd.

Benieuwd: denken jullie dat VVD omslag kan maken naar constructieve politiek? Ik vermoed dat de organisatie te ver is uitgehold.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
*knip* onnodig label een infographic:

Afbeeldingslocatie: https://www.kabinetsformatie2023.nl/binaries/large/content/gallery/kabinetsformatie/content-afbeeldingen/2017/2021/infograpghic/infographic-kabinetsformatie-2021.jpg

Bron : https://www.kabinetsformatie2023.nl/hoe-werkt-een-formatie

We zitten nu letterlijk weer bij stap 2. De benoeming van de "verkenner". In stap 4 wordt de volgende rol toegewezen, de informateur. Dat hoeft niet Plasterk te zijn, dat kan ook iemand anders zijn. Het spannende stukje zit erna, stap 5. Daar wordt het regeerakkoord opgesteld. In stap 7 worden de posities benoemd en in stap 8 zijn we klaar.

Plasterks enige taak is om te horen wie met wie wil onder welke condities.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 28-11-2023 08:56 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
D-e-n schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:32:
[...]

De werkloosheid is laag. Er zullen altijd mensen niet werken. Dat argument lijkt me in deze tijd dus niet echt opgaan.

Ps.
Stimuleren is verder prima maar het probleem van het tekort gaat het dus niet oplossen
Gelukkig heeft het CBS cijfers online geslingerd. In percentages is het niet zo hoog maar het zijn alsnog 366.000 mensen. We hebben 415.000 vacatures. Uiteraard doen we ook ons best om statushouders te motiveren om te gaan werken. Hoe goed dat lukt staat in deze grafiek :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI62ZW31cLhAkTeFUVk0Fw33qOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QwKeDbN9pUgGqZffqaUuEMYe.png?f=user_large

Die 366.000 mensen die ik noemde zijn mensen die recent hebben gewerkt of recent hebben gezocht naar een baan. Chronisch zieken en andere langdurige casussen zitten dus niet in dat gegeven. Het is niet zo dat we dat gat van vacatures 100% kunnen vullen met het aantal werkzoekenden, maar een deel zou toch moeten lukken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• asing
Hydra schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:00:
[...]
De bijstand is niet bepaald een vetpot.
Deze ga ik even debunken. Neem in gedachten een alleenstaande moeder van 2 kleine kinderen ergens tussen de 6 en 10 jaar. De vader is vertrokken en uit beeld. Ik denk dat dat een situatie is die vaak voorkomt, en het rekenen met een partner is wat lastiger. Ik kom op het volgende staatje. Het basisinkomen van de moeder is 12 keer de maandelijkse uitkering (14.600 euro). De sociale huurwoning kost haat 650 euro per maand. Die prijs is fictief, ik hoop een beetje in de buurt te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQtDWo3dWPJzpf9heW_ymvxzi3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CRIUCRfIuzmouMiBrfSwhPWS.png?f=user_large

Dit zijn alleen nog de grote dingen die ik weet. Er zijn regionaal nog wat extra voordeeltjes te vinden. Oordeel zelf of het klopt en of het voldoet aan je statement dat het "geen vetpot" is.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18
De volledige groei van GL/PVDA is direct ten koste gegaan van de overige linkse partijen. Sterker, het linkse blok is kleiner geworden. Tot een dieptepunt dat nog nooit in de geschiedenis is voorgekomen, zelfs nog lager dan ten tijde van Fortuyn.

In 2006 had het linkse blok nog 45% van de stemmen, nu nog slechts 21%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ILdbSr2SfzsDPU_EzxGWvwk0Bc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2JE8Vdg45k3xTwjCmxSyAOdP.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEqQPc9K01E4gzwc8FDNo0in1Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yq6e50LIG2GlYLx3bTNe27Lh.png?f=user_large

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:54

spartacusNLD

This is Sparta!!

Vrietje schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:49:
[...]

Ik ben benieuw welke centrumlinkse coalitie dan mogelijk is.
Ik bedoel PVDA-GL in een coalitie stoppen maakt het nog geen centrum links.
Om het maar zo te zeggen een PVDAGL-VVD-NSC-D66 coalitie heeft nog steeds 44 centrums-rechtse zetels.
D66 zou je nog centrum kunnen zien maar zeker niet als links. maar zelfs dan kom je opmax 36 centrum linkse zetels in zo coalitie.
Dus welke centrum linkse ?
Ik denk dat ze dit bedoeld:

Centrumrechts
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK2l4BEcsdoq2rGzfa5mEUPi8GQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1BBBXaq0d7tTrTApXcC6LVNx.png?f=fotoalbum_large

Centrumlinks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0De6JpydxH1fEkgHEr95ZfIxYI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4FgJGXZNB4qgPqXWS1k8qM55.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 08:39
nocalimero schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:18:
Wat ik mij echt al een hele tijd afvraag: er wordt de hele tijd gesproken over dat "rechts" (PVV, VVD, BBB en anderen) nu kan gaan doorpakken op het immigratie vraagstuk.

Maar ik vraag me af hoe dan?
Als er makkelijke maatregelen waren om dit te regelen dan was dit toch al veel eerder aangepakt?
En kom niet aan met geen gezinshereniging, want dat is in het asiel probleem een druppel op de gloeiende plaat.

Mijns inziens wordt het grote probleem van de asielzoekers niet veroorzaakt door de mensen die terecht asiel aanvragen, (dit aantal is de afgelopen jaren ook vrijwel gelijk gebleven, los van de mensen uit Oekraine) maar creëren just de zgn. veilige landers (mannen/jongens uit noord Afrika) het grote probleem.
En die kun je niet zo maar terugsturen. Hoe gaan ze dit doen? Want de Noord Afrikaanse landen willen deze asielzoekers niet terug.
Ik ben hier oprecht benieuwd naar.
Voor deze vraag is het interessant om naar de UK te kijken. Die zijn zelfs uit the EU gestapt voornamelijk om grip te krijgen op migratie. Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.statcdn.com/Statistic/280000/283287-blank-355.png

Het echte verhaal is dat de economie migratie nodig heeft, en zolang dat zo is zal er migratie blijven.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Analyse NRC over een discussie stelling die regelmatig terugkomt:
Is de PVV economisch links? Dat valt wel mee, laat het stemgedrag zien
Het is een claim die als vanzelf opduikt in iedere discussie over de PVV: de partij van Geert Wilders is cultureel rechts en sociaal-economisch links. Zo onversneden conservatief als Wilders is over immigratie en de islam, zo klassiek links zou de PVV zijn als het gaat om economische thema’s.

Het is een populaire analyse die met regelmaat wordt geuit om de verkiezingswinst van de PVV en het grote verlies van de linkse partijen te verklaren
Wordt dat gestaafd door het stemgedrag van de PVV? Om dat vast te stellen, analyseerde NRC het stemgedrag van Geert Wilders sinds zijn vertrek uit de VVD, bijna twintig jaar geleden, op basis van de Dutch Parliamentary Behaviour Dataset die politicoloog Tom Louwerse samenstelde met zijn collega’s aan de Universiteit Leiden. Daarin wordt iedere stem in de Tweede Kamer geregistreerd, en vergeleken met het stemgedrag van andere partijen.
Het grootste verschil met de linkse partijen is het gebrek aan herverdeling. De partij wil dat álles betaalbaar blijft, voor lage, midden- én hoge inkomens. Dat heeft een prijskaartje. De PVV liet het verkiezingsprogramma niet doorrekenen door het Centraal Planbureau, maar een eigen analyse van econoom Wim Suyker toonde aan dat het begrotingstekort met 14 miljard euro zou oplopen als alle PVV-plannen worden uitgevoerd. Een voorgenomen vertrek uit de EU was daarbij nog niet meegerekend.
De PVV wil bijvoorbeeld wel een hoger minimumloon, maar zelden hogere belastingen. De partij steunt doorgaans genereuzer armoede- en schuldenbeleid, maar stemde tegen toen een deel van de Kamer na het Toeslagenschandaal wilde dat de toegang tot de rechtsbijstand minder streng zou worden gemaakt.

De partij pleit in het jongste verkiezingsprogramma ook voor een strengere aanpak van bijstandsfraude en wil dat de overheid aan etnisch profileren doet. Dat zijn na de toeslagenellende zeldzame standpunt geworden, zeker onder linkse partijen.

Dat de PVV economisch links zou zijn, noemt Tom Louwerse daarom te plat. „Ja, op sociaal-economische thema’s stemmen ze vaker mee met linkse oppositiepartijen dan bij andere thema’s. Maar daarmee bén je niet automatisch links.”
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nZY4kxgpkabsBT4ImWQ1QXm9zI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0nxLXqte8ruZMuv9wz2Ds18E.png?f=user_large
En dat is dan ook het probleem met met het direct in politieke dimensies willen plaatsen van populistische tot aan extreme partijen.

Traditionele middenpartijen hebben een ideologie is die gebaseerd op een aantal ideologische basis principes. Het daadwerkelijk beleid qua standpunten vloeit dan weer voort uit die principes. D.w.z. een middenpartij is niet centrumlinks of centrumrechts omdat ze bepaalde standpunten uitdragen, maar omdat ze bepaalde grondbeginselen onderschrijven. Dit zijn bijvoorbeeld gedachten over gelijkheid, herverdeling, de inrichting van de economie, etc. Het uiteindelijke beleid en standpunten vloeit juist dan weer voort uit die principes.

Maar een populistische tot aan extremistische partij heeft vaak geen brede ideologische basis. Het zijn bijvoorbeeld one-issue partijen die om stemmen te winnen ook proberen op andere terreinen populaire standpunten innemen Of ze zijn op bepaalde punten extreem, maar proberen die extremiteit te verkopen met populaire standpunten.

Het probleem met indelen van populistische tot aan extremistische partijen is dus vooral dat men kijkt naar buitenkant, d.w.z. wat staat er in het programma qua standpunten. Hoe zulke partijen stemmen geeft al een beter beeld en zoals dit artikel ook schets kan je daar niet de klassieke links/rechts indeling op toepassen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03-2025
fsfikke schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:18:
[...]

Een andere stelling die regelmatig gepost werd vergezeld door anekdotisch bewijs is ook ontkracht: 'Geen aanwijzingen dat veel moslims op de PVV hebben gestemd'

[...]

[...]

[...]

[...]
Ja deze verwachtte ik al. Het verbaast mij niet dat dit artikel en deze headline hook, line en sinker wordt geslikt door de journalistiek, alsmede ook door mensen die de PVV niet zo hoog hebben zitten.

Verbaast me wel, want niet-PVV stemmers zijn hoogopgeleid en dus zou je verwachten dat ze in ieder geval enige kennis van statistiek hebben, in staat zijn methodologie op wetenschappelijke waarde en integriteit kunnen beoordelen, en waakzaam zijn dat zij artikelen die binnen hun confirmation bias liggen met evenveel scepsis controleren op juistheid als dat ze doen bij artikelen die informatie bevatten die buiten hun bias ligt.

We gaan dus even een handje helpen.

Het hele NOS artikel dat je linkt heeft een aantal grote rode vlaggen. Zo wordt er meermaals gesproken over een onderzoek en een "relatief kleine sample size" maar links naar dat onderzoek ho maar.

Nu.nl linkt wel naar de bron en prompt belanden we op Twitter waar we het volgende zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asgADvXUk22qgibT1wN_z7rI3qk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrA6kVVeRmR1ot0ZQYPFiFT0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11unvAoKN9GDThKiaw8z-tij_90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6RzThgK8ch4VPE2APkD4Yka.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XiPOtMYc5m2JShvmaa94pCQIis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z4CIYhZLXT0PXGxQBc319Qn.jpg?f=fotoalbum_large

De headline "Moslims stemmen helemaal niet massaal op Wilders" op onze publieke omroep, die hier nu trots wordt gepresenteerd als "zie nu wel" is dus gebaseerd op hou je vast:

- Een Twitter draadje van een politicologe
- Die haar flutonderzoek verdedigt met referenties naar de tweede wereld oorlog 7(8)7
- Een dataset gebruikt voor uitspraken over de verkiezingen in 2023, die daar niet voor bedoeld was.
- met dataset die stamt uit 2020 (en dus bijna 4 jaar oud is)
- Daaruit slechts 234 responses vist van mensen die zich als moslim in Nederland identificeren.
- Dat vervolgens doodleuk extrapoleert naar 1,2 miljoen moslims (een groep maar liefst 5100x groter is dan de sample groep) en ook nog eens toepast om uitspraken over de huidige verkiezingen te doen terwijl de data een volledige verkiezingscyclus achterloopt en stamt nog voor de politieke aardverschuiving die we gezien hebben
- Die volledig voorbij gaat aan het feit dat "moslims" maar een zeer kleine subgroep is, van de hele populatie met een migratie achtergrond en compleet gefilterd wordt omdat ze alleen maar kijkt naar mensen die zich openlijk in het onderzoek identificeren als moslim.

Nou poe poe. Nee dan heb je helemaal gelijk hoor.
Dit is echt waterdicht. _O-

Ik kan in mijn directe omgeving al meer mensen met een migratie achtergrond vinden die deze verkiezing PVV hebben gestemd, dan haar hele sample size groot is.

Wat een wetenschappelijk waardeloze en journalistiek luie bagger is dit. Waarschijnlijk makkelijker te slikken als het in je politieke straatje past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVmZvA78gDKDcWAbq-hnE6vG2UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTkmgGpBse07a81klyp2m8xR.jpg?f=fotoalbum_large

Ongeacht politieke voorkeur zouden we dit soort enorme bagger die zonder enige wetenschappelijke integriteit op de publieke omroep wordt geslingerd niet moeten willen. Werkelijk schokkend de stelligheid waarmee de NOS dit presenteert en waarmee mensen die echt wel begrijpen dat dit onzin is toch voor de gek worden gehouden om het hier stellig te posten

[ Voor 10% gewijzigd door DutchManticore op 01-12-2023 18:23 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23
boesOne schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ik vind dit zo'n rare tegenstelling. Klimaat is prio van de Nederlander in zijn moeras onder zeeniveau. Ten tweede is de energietransitie een enorme kans voor bedrijven. Bergen werk. Het lijkt me niet zo heel moeilijk om klimaat en economische kansen te verbinden.
Niet prio van de kiezer anders:
https://eenvandaag.avrotr...elke-partij-daarbij-past/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKFDAIOKPV5sPb3Ct334n2yKl1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/znsoctNr0S1xmStLEubyiWBE.png?f=user_large

50% Zorg
49% Woningmarkt
49% Immigratie

36% Armoede/economsiche ongelijkheid

30% NL identiteit, normen en waarden
29% Veiligheid & criminialiteit
28% Klimaat
28% Koopkracht
28% Vertrouwen in overheid

20% Onderwijs
14% Stikstof
10% Toeslagenaffaire

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-04 14:30
Nu is het niet zo spraakmakend als toendertijd, maar een beetje knullig vind ik dit wel - zeker voor Omtzigt die hier alles vanaf weet..

Uit: https://nos.nl/collectie/...-om-punten-op-te-helderen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2mo45ac4XI8yZhAXQdptvt8R54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qWeac7vRzXrhcDuEfrjpzYR4.png?f=fotoalbum_large

• Señor Sjon
Verhoging minimumloon zal een effect hebben door de hele salarisboom binnen een bedrijf. Waardoor dat ook verwerkt wordt in de prijzen van producten en je met het verhoogde minimumloon evenveel kan kopen als ervoor.

Overigens, de overheid kan zelf ook wel even pas op de plaats maken met het eindeloos verzwaren van lasten en het toevoegen van belastingen. Welke belastingen zijn er afgeschaft (zonder relabel zoals BPM)?
Lichte verkeersovertredingen (wet Mulder) voor het tweede jaar op rij +10%. Hierdoor worden verkeersovertredingen duurder dan geweldsdelicten en geeft ook steeds vaker betaalproblemen.
Waterbedrijf: +10% tarief, +18% vastrecht
Waterschap: +3.5 tot +30% in tariefcomponenten
Energie: Ook ca. +7%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9R2fukZMI_Mp8MvTSegxsULye8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vcaa9skCItBQ6xhWnvHe5XPK.png?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/energiebelasting

Dus dat minimumloon zal netto weinig uitmaken.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:40

DevWouter

Creator of Todo2d.com

rodie83 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:12:
Je zou beter af zijn met begrijpen waarom er zoveel mensen op de PVV hebben gestemd, zonder meteen meteen de racistkaart etc te spelen. Want ik geloof in helemaal niks dat wij zoveel daadwerkelijke racisten hebben in Nederland, jij wel?
Oef...
1. Tolerantieparadox
2. Overton Window
3. Populisme (dingen beloven die je niet kan waarmaken)
4. Leugens die verspreid worden
5. Media die sinds Fortuyn niet meer naar behoren zijn functie uitvoert (men is nu vooral verslaggever ipv journalist)
6. Manipulators bij een debat inzetten (mevrouw "zweeft" maar kende Wilders al een tijdje)
7. VVD die richting populisme ging en daardoor PVV een realistisch optie maakt
8. Mensen die geen verkiezingsprogramma's lezen

En vergis je niet, een gedeelte van Nederland kan je echt wel als racist bestempelen. Het vervelende is dat het vooral hun aangepraat is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP91ltaRSdDN_LCYiy-HAqXXcWI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnKnBUH9IgRYQnT3GEUPoMch.png?f=fotoalbum_large

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-04 22:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sissors schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:33:
[...]
Maar toch hebben veel andere landen veel minder asielzoekers.
Persoonlijk laat ik mezelf niet leiden door uitspraken van politici. Ongeacht aan welke kant van de discussie zij zitten.
Dus heb even de cijfers voor Europa erbij gepakt.

Je zegt dat Nederland veel meer asielzoekers heeft tov andere landen? Bedoel je in verhouding met ons BNP, aantal inwoners, grondoppervlak?

In absolute aantallen is dat niet het geval namelijk. Volgens de cijfers van vluchtelingenwerk vraagt 4% van de vluchtelingen asiel aan in Nederland.

Veel andere landen hebben een hoger percentage. België heeft ongeveer net zoveel aanvragen als Nederland; 3,6% vs 4%.
Maar in België wonen slechts 11-12 miljoen inwoners, dus verhoudingsgewijs hebben zij veel meer. Duitsland heeft een kwart van alle Europese asielaanvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw0rZmHkqQ2JzA2C1g-zifd6AcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NihMTxu2wEapVr961W8Dcmm9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door AndereKoekoek op 17-12-2023 16:28 ]

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sissors schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:31:
[...]

Nee dat heb ik nooit geschreven.
Je schrijft toch dat andere landen veel minder asielaanvragen heeft? Dus dat betekent dat Nederland er veel meer heeft dan andere landen?

Heb nog even een dubbel check gedaan en zie toch echt dat het jouw post is:
Sissors schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:33:
[...]

Maar toch hebben veel andere landen veel minder asielzoekers. En dat terwijl ze wel diezelfde mensenrechten verklaring ondertekend hebben.

[...]

Met asielzoekers die hierheen zouden willen komen bedoelde ik uiteraard vluchtelingen.
Ter aanvulling nog een kaart met kleuren. En dan zie je dat in absolute aantallen de landen om ons heen veelal donkerder blauw zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj4otw-aKgpWTYlxiSeYBjhPF5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aagx1XBBLCueuMjwQl4HuLW.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.europarl.europa.eu/infographic/asylum-migration/index_nl.html#filter=2022

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Sissors schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:48:
[...]

En wat je ook ziet is dat veel andere landen minder donker zijn. En dat is enkel de EU, daar buiten zijn natuurlijk ook nog heel veel landen die lichter zijn.

Jij buigt het naar dat ik zou zeggen dat ik zou hebben gesteld dat wij meer opvangen als alle andere landen, of het gemiddelde van de omringende landen, of iets soortgelijks.
Het klopt dat daar buiten ook nog veel andere landen zijn. PVV heeft meermaals gezegd dat ze allemaal hierheen komen ipv in de omringende landen. Omdat het gelukszoekers zijn en niet de intentie hebben om terug te gaan

Maken we een klein uitstapje buiten Europa. Als we ons focussen op Syrië bijvoorbeeld en baseren op de cijfers van UNHCR. Dan komen we tot de volgende cijfers van de landen rondom Syrië.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlyEYb6FBAX12_acYFdcN-9VkBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S3jdSGIuOsDDvtvX3U0PFJhI.jpg?f=fotoalbum_large

https://data2.unhcr.org/en/situations/syria

Als we dan een staatje pakken met het land van herkomst van de asielzoekers. Dan zien we dat er 100.000, van de in totaal 13+ miljoen Syrische vluchtelingen, in Nederland asiel hebben aangevraagd.

Ja, dat zijn er best veel. Zeker in verhouding met een gemiddelde Nederlandse stad.

Maar alsnog als je de aantallen vergelijkt met de omringende landen, dan valt het hier in Nederland wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tw0rZmHkqQ2JzA2C1g-zifd6AcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NihMTxu2wEapVr961W8Dcmm9.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zijn dit alle Syrische mensen die in Nederland wonen van de eerste én tweede generatie die in Nederland wonen. Dus ook de kinderen van Syriërs die ooit asiel hebben aangevraagd, maar hier in Nederland zijn geboren.

Daarnaast kun je ook zien dat in 2022 ongeveer 10% is gedaald. Dus 10% van de Syriërs zijn in 1 jaar tijd ergens anders gaan wonen dan in Nederland.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Real schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:53:
[...]

Ik geloof Omtzigt niet meer nadat hij de spreidingswet-motie heeft ondertekend. En ook in dit editorial op Joop kwam ineens naar voren waarom Omtzigt met Rutte I heeft ingestemd. Opportunisme.

[...]

https://www.bnnvara.nl/jo...ht-en-het-wordt-gruwelijk

Omtzigt komt straks ongetwijfeld met 'verantwoordelijkheid pakken' of 'het land moet bestuurd worden', gaat straks toch met de PVV in zee en daar zet Nederland de eerste stappen naar een Hongaarse setting.
Oh ik begon al heel wat twijfels te plaatsen bij Omtzigt voor de verkiezingen. Bijvoorbeeld: DaniëlWW2 in "Het (on)bestaan van het middeninkomen" Maar ik besef me ook dat als Omtzigt nu echt zulk kiezersbedrog probeert te doen, dat meteen het einde van zijn partij is. Die verdwijnen dan in de marge. En het kan ook zomaar gaan rommelen in die fractie. Daarnaast ben ik er ook niet bepaald van overtuigd dat de BBB een stabiele factor is. En de PVV is al helemaal een groot vraagteken nu Bosma de Kamervoorzitter is. Wie moet die fractie gaan leiden? Wilders heeft immers al gezegd dat hij Premier voor alle Nederlanders wil zijn. Agema lijkt de logische keuze, maar die mag ook niks zeggen buiten het zorg dossier om.

Ergens heb ik ook zoiets van dat ze het mogen uitzoeken. Ik kan er toch niks aan doen en er gaat toch niks veranderen de komende regeerperiode. Spelen nog wat andere zaken zoals:
-De rest van het politiek spectrum in Nederland heeft even de tijd nodig om zich te herpakken en zich eens echt af te zetten tegen wat de VVD doet. Want met een dergelijke coalitie kunnen ze niemand anders meer de schuld geven.
-De wereldwijde economische signalen staan nogal op rood. Er zit denk ik ellende aan te komen. Er is belachelijk veel geld gedrukt dat de rest van de economieën niet goed kunnen verwerken, flinke inflatie, onbetaalbaarheid van huizen en hypotheken, onzekerheid over brandstoftoegang (Rusland, Saudi-Arabië die maar blijft afschalen voor hogere prijzen etc) naast een energietransitie.
-De Pax Americana loopt ten einde. We hebben meerdere oorlogen en er zit er vermoedelijk nog eentje aan te komen tussen Ethiopië en Eritrea. Dat is de andere kant van de Rode Zee waar de Amerikanen als de internationale garantieverschaffer van vrije toegang tot de zeeën, al gebrekkig reageert op wat er vanuit Jemen gebeurd.
-In China rommelt het ook heel erg. Het is een typische communistische economie waar vooraf groeidoelen zijn gesteld. Maakt niet uit of het gehaald wordt met de productie van zinloze steden, velden vol onverkoopbare auto's of een hogesnelheidsnetwerk dat zo bizar in de schulden zit en geen winst kan maken. En dat is dan als je de CCP hun getallen geloofd, iets dat ik niet doe, mede omdat oud premier Li Keqiang er zelf niks van geloofde. En als je zijn methode erbij pakt (kijken naar outputs zoals energie, leningen of vrachtvervoer), dan is die economie heel wat kleiner. Daar kwam begin dit jaar nog een studie over. Zie: https://www.leedsfinsight...ler-than-we-first-thought
-En dan hebben de meeste ontwikkelde of meer ontwikkelde landen ook te maken met vergrijzing. In een wereldwijde economie waar groei afhankelijk is van de inputs arbeidsproductiviteit en geldcreatie via leningen die gedekt worden door meer vraag en arbeidsproductiviteit, belooft dat weinig goeds...
mekkieboek schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:31:
[...]

Juist. Onbegrijpelijk dat dat zo weinig aandacht krijgt want het is een olympische spagaat voor de VVD. Voor de buhne willen ze 'de migratie' aan banden leggen, genoeg om het kabinet erover te laten struikelen. Tegelijkertijd willen ze in feite maar al te graag goedkope handjes uit het buitenland (en soms ook goedbetaalde hoofdjes) voor de noodleidende ondernemers. Maar dat is een boodschap die nogal wringt met het PVV gedachtengoed.

Beetje of-topic maar toch ook weer niet. Gisteren hoorde ik in een podcast dat bijvoorbeeld Duitsland het komende decennium elk jaar 400.000 nieuwe migranten nodig heeft op allerlei gebieden puur om de boel draaiende te kunnen houden gegeven de vergrijzing. Werkende mensen kan je denken maar ook die moeten gehuisvest worden met alle voorzieningen die daarbij horen.

Ik zou voor Nederland vaker wat meer diepgang willen horen over het onderwerp migratie. Want ook wij planten ons niet voldoende voort en het werk moet toch gedaan worden, ook bij ons. Juist bij ons want volgens mij hebben wij een nog veel sterkere babyboom gehad.

Maar het hele onderwerp migratie wordt platgeslagen en focust zich op de nu in het oog springende probleemgevallen. Niet dat dat geen problemen zijn maar ook de andere categorien zijn niet zonder uitdagingen, verdringing op de arbeidsmarkt, verdringing op de huizenmarkt, lerarentekort. En ik begrijp dat deze aantallen veel groter zijn zijn dan de asielzoekers of veilige-landers die niet terug willen. En dat alles in relatie tot de altijd weer terugkerende problemen t.a.v. klimaat, stikstof, woningnood, electriciteitsnet, vervoerscongestie. En zoals gezegd, we zijn niet het enige EU land wat kampt met de gevolgen van vergrijzing.
Ik ook. Ik was er al even over begonnen voor de verkiezingen. Migratie moet je gewoon behandelen als verschillende onderwerpen. Je hebt alles van oorlogsvluchtelingen, politieke vluchtelingen, arbeidsmigratie binnen de EU, arbeidsmigratie buiten de EU, economische vluchtelingen etc. En dat deed Omtzigt ook niet. De VVD natuurlijk al helemaal niet en Wilders zegt gewoon nee.
DaniëlWW2 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info"

De PVV en VVD gaan er ook zeker op bosten omdat de achterban toch al snel arme werknemer vs. rijke werkgever is. Oorlogsvluchtelingen de schuld van alles geven, gaat je daar niet veel brengen als je geen resultaten levert. En het enige resultaat waar veel PVV kiezers wat aan hebben, is een enorme stijging in netto inkomen. Tja, bijvoorbeeld GL-PvdA gaf ze die...

Ook kwam een paar dagen geleden dit voorbij:
https://nos.nl/artikel/25...rna-mogelijk-een-probleem
Dat is 3 miljoen arbeidsmigranten tot 2040 omdat even cynisch uitgedrukt, de babyboomers en de generatie eronder, dan dood zijn. Dan is de demografie meer hersteld en hebben we ze waarschijnlijk niet meer nodig. Zeker als blijkt dat we inderdaad moeilijker werk kunnen vinden voor mensen vanwege zaken zoals robotisering. Dat ga je ook niet stoppen. Resultaat is dan wel een nieuwe last op de sociale voorzieningen. Daarnaast natuurlijk aanhoudende woningnood etc etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sXwzOJ6HKFvub0vyeE6Lgk_6EI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RJJpFOJq25KB8HprWjUm1DO0.jpg?f=user_large

Uiteindelijk komt dit probleem ook mede omdat we decennia aan economisch beleid hebben gehad waar het krijgen van 2.1 kinderen per stel, niet bepaald betaalbaar of gestimuleerd werd. Beide ouders moesten werken en er is constant gedoe met kinderopvang geweest. Combineer dat met de huizencrisis nu en dan gaat het alleen maar erger worden. Dit opvullen met nog meer migratie, is uiteindelijk symptoombestrijding.

De pijn zit er ook in dat het huidige economische model gewoon niet meer werkt. Er moet maar goedkope arbeid zijn, alle aspecten van het leven worden snel duurder, er mag geen migratie zijn en er zijn steeds minder werknemers. Dat gaat klappen. En als migratie niet kan, dan worden het snelle loonstijgingen en gaan sectoren die vertrouwen op lage lonen, het niet overleven. Kom je weer terug bij de VVD die arbeidsmigratie niet wil stoppen.

Dit is ook iets dat ze bij "links" eens moeten begrijpen. Het beperken en meer regulieren van migratie kan perfect samengaan met een forse verbetering van de inkomenspositie van de gemiddelde Nederlander en ook de minder bedeelden. En die koppeling eens maken, uitspreken en naar je toe trekken, is misschien wel de sleutel. Want we zagen met deze verkiezingen misschien ook wel dat veel mensen misschien helemaal niet zo comfortabel zijn met de discriminatie en racistische uitspraken. Immers ging Wilders ook stijgen in de peilingen toen hij zich eens inhield, waardoor hij meer acceptabel leek.

Om Timmermans zijn "unieke" vergelijking er nog maar bij te halen. Inderdaad Bruce van Finding Nemo. O-)

[ Voor 41% gewijzigd door DaniëlWW2 op 18-12-2023 22:06 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Señor Sjon

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

drooger

Falen is ook een kunst.

dikkiedik schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:47:
[...]

je doet nu alsof Wilders fascistisch gedachtegoed uitdraagt. Volgens mij is dat namelijk ook niet perse zo. Want de SP draagt communistisch gedachtegoed ook niet uit, maar toch heeft het regelmatig in de historie binnen de partij gespeeld.

Ik wil Wilders en de PVV zeker niet beschermen, ik maak me ook zorgen over de uitslag en de kant waar we op gaan. Ook ik heb niet op de PVV gestemd. Maar er wordt wel eens gedaan alsof rechts een grote fascistische groep is, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Dat standpunt wil ik graag verdedigen want ik zie me zelf niet als fascistisch of nazistisch.
Los van de FvD (extreem geval) ben ik van mening dat de rechtse partijen wel de fascistische trukendoos gebruiken.
Of de partij dan ook fascistisch is of fascistisch gedachtegoed aanhoudt kan je (gelukkig) over twisten, maar ik denk niet dat je dergelijke marketing vrijblijvend kan gebruiken zonder er uiteindelijk ook door besmet te geraken.

Ik vond delen van het boek 'How Fascism Works The Politics of Us and Them' wel inzichtvol, dan zie je dat het eerder een patroon is dan wat onschuldig gedrag of terminologie.

Willekeurige greep aan voorbeelden daaruit van de 'ten pillars of fascist politics':

Afbeeldingslocatie: https://www.taxresearch.org.uk/Blog/wp-content/uploads/2021/07/Screenshot-2021-07-07-at-07.50.14-768x944.png
Afbeeldingslocatie: https://www.taxresearch.org.uk/Blog/wp-content/uploads/2021/07/Screenshot-2021-07-07-at-07.50.55-768x944.png
Afbeeldingslocatie: https://www.taxresearch.org.uk/Blog/wp-content/uploads/2021/07/Screenshot-2021-07-07-at-07.51.50-768x950.png

Bron: https://braveneweurope.co...llars-of-fascist-politics

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Malfunctions schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:44:
[...]

En kunnen we aub een keer stoppen met het framen van D66 als een linkse partij? Dat ze op milieu/klimaat redelijk progressief zijn klopt, maar verder zijn ze economisch precies de VVD. En alle framing ten spijt is dat economisch nog steeds een rechts-conservatieve partij. Dat dat tegenwoordig voor een behoorlijk deel der Nederlanders niet meer rechts genoeg is, dot daar niet aan af.
D66 is toch links-progressief aldus het Kies Kompas:

Afbeeldingslocatie: https://img.trouw.nl/74093472c1a6f7152aca05a8f2eeeffa59b6d9a3/partijen-trekken-niet-langer-naar-links-de-kiezers-zitten-in-het-midden.webp

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Bouke-p schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:07:
[...]

Reactie op je edit:

Het is ook heel kortzichtig om maar te ontkennen dat immigratie stevig heeft bijgedragen aan de woningcrisis.
Dat heeft wel een bijdrage, maar echt geen stevige. Er zijn heel andere zaken die zorgen voor het tekort.

Kijk maar de groei van eenpersoonshuishoudens tov de groei van de bevolking. Immigratie is meegenomen in de groei van de bevolking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRgxU7v8RWBRpyp2yU_MHLcB6Yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6TmNSCURUyhtte23FPFd2wJ.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: CBS

Ik de jaren 90 gingen mensen vaak kleiner wonen als de kinderen uit huis zijn. En ook redelijk snel na pensioen richting een bejaardentehuis (en stierven ook een steeds eerder).

Nu blijven mensen in hun huis wonen tot hun 90e. Hebben ze ook alle recht toe, maar daardoor blokkeren ze wel de doorstroom van onderaf.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:18
eric.1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Hoezo? Het meerendeel is arbeids- en studiemigratie. Dat is gewoon tijdelijk. Dit kan iedereen gewoon opzoeken :s
Het aantal inwoners van Nederland stijgt sinds de Tweede Wereldoorlog vrij stabiel met ca 100.000 per jaar, met de laatste jaren een stijgende trend.

Tot de komst van de pil eind jaren '60 waren de grote gezinnen verantwoordelijk voor deze bevolkingsgroei. De pil heeft echter voor een abrupte daling van het geboortecijfer geleid. Dit was echter hetzelfde moment waarop de immigratie op gang kwam, waardoor de bevolkingsgroei wel doorzette.

Uiteraard zijn er tijdelijke immigranten, maar er blijven er genoeg getuige de voortdurende groei van de bevolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PbFUvE45YOMH-dmHois8EFEpVeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ijEUJl0uwFuCj91DGAXi2Xu.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeCLAIc16h1BHzAYEWeSQWZlB3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qrsYryaMWeRbLc8dCbh6jmDE.png?f=user_large

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!

Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon