Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:57
Silvos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:33:
[...]

Als je met een inhoudelijke bril kijkt is dit inderdaad een vreemde gang van zaken. Echter je vergeet dat de VVD primair een machtspolitieke partij is. Het primaire doel voor de VVD is niet het oplossen van problemen maar aan de macht blijven. Feitelijk speelt de VVD schaak met andere partijen en daarbij is een probleem zoals asiel niet meer dan een schaakstuk.

Om te blijven schaken moet asiel dus een probleem blijven, daarom heeft de VVD de afgelopen jaren ook geen structurele maatregelen genomen maar vooral maatregelen voor de bühne. Denk bijvoorbeeld aan het beleid van gezinshereniging waarvan ze al wisten dat een rechter dat ging terugfluiten of het akkoord van Rutte met Tunesië waarvan men al wist dat het niet ging werken. Uitstekend om voor de beeldvorming te laten zien dat je iets doet aan asiel zonder de problemen op te lossen zodat je ze kunt misbruiken om bijvoorbeeld een kabinet te laten klappen.

Het grote probleem van de VVD is dat de PVV ook een machtspolitieke partij is die ook een spelletje schaak wil spelen. Daarmee loopt de VVD een risico bij kabinetsdeelname. Immers, hoewel onwaarschijnlijk als een PVV kabinet daadwerkelijk doorpakt op het gebied van asiel kan PVV met de eer strijken en kost dit de VVD meer zetels. Waarschijnlijker is dat door internationale afspraken, bestaande wetgeving en populistische politiek het asielprobleem niet wordt opgelost en dat de PVV dit gaat afschuiven op de VVD zoals de VVD al jaren problemen van eigen beleid afschuift op andere partijen. Deelname van de VVD aan een kabinet betekend dus dat ze schaak worden gezet door de PVV of het asielbeleid nu constructief wordt of niet en daar hebben ze geen zin in.

Door het kabinet te gedogen kunnen ze laten zien aan hun achterban dat ze wel zijn voor een rechts kabinet maar als het kabinet het verprutst wat met de PVV en twee nieuwe partijen niet onwaarschijnlijk is kunnen ze zeggen, kijk wij wisten dat dit fout ging dus wij hebben verstandig afstand gehouden, wil je een structureel kabinet kies dan voor VVD! Het is puur een machtspolitiek spelletje.
Denk dat je gelijkt hebt. Maar betwijfel tegelijk of deze strategie (immigratie enkel als pion zien) vanaf nu nog gaat werken. Als Wilders een regering weet te vormen zal hij moeten leveren op dit dossier, anders is het afgelopen voor hem. Reisjes naar Tunesië en op voorhand onrechtmatige wetgeving voor de bühne gaan hem dan ook niet redden, die tactiek is nu 'out in the open'.

Denk daarom ook dat geen enkele partij momenteel staat te trappelen om überhaupt mee te doen. Als de VVD onder leiding van Timmermans aan een coalitie deel gaat nemen zullen ze nog minder mogelijkheden hebben om iets aan immigratie te doen dan toen ze zelf nog de grootste waren. In de huidige omstandigheden (hoge instroom, geen woningen, veel verzet tegen immigratie) betekent dat een nog verdere decimering en een nog grotere vlucht naar de PVV.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:31
eric.1 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:25:
Maar de NSC gaat niets doen zonder dat .. ja .. er overeenkomsten zijn, de rechtstatelijkheid niet ondermijnd wordt én er een meerderheid is in de Eerste Kamer? Dat eerste weet je nu al, het tweede wat betreft de PVV ook (is gewoon tijdelijk) en het derde ook. Typisch Omtzigt; geen idee wat hij bedoelt noch wat hij wilt.
Zo onduidelijk is het standpunt van Omtzigt niet, toch?
1. Er moeten overeenkomsten zijn. Ja, da's logsich.
2. Het functioneren van de rechtstaat is een belangrijk kernpunt van het partijprogramma. Dus da's logisch.
3. Er moet een meerderheid zijn in de 1e Kamer. Dat is nieuw, maar kan best een uitgangspunt zijn omdat je anders nog steeds weinig kan uitvoeren. Dus... ook best logisch.

Soms is een standpunt nou eenmaal wat minder goed uit te leggen in een oneliner. Het is jammer dat oa de media dat wegschuift als 'onduidelijk'.

Toen het voor de verkiezingen over regeren met de PVV ging zei Omtzigt ook 'nou dat is lastig gezien de standpunten, want die gaan in tegen de essentie van onze rechtstaat' (ongeveer). Dat vonden mensen ook 'onduidelijk' want het is geen JA of NEE. Terwijl juist die nuance van toen, nu enorm belangrijk is! Als Omtzigt toen NEE had gezegd, zat de formatie nu écht helemaal muurvast.

Veel problemen zijn complex en onduidelijk. De oplossing is dan vaak ook ingewikkeld. En het is goed dat Omtzigt daar gewoon ruimte voor krijgt.

We moeten juist voorkomen dat politici die doen alsof alles makkelijk en simpel en snel is op te lossen, daarmee weg komen, omdat een groot deel van Nederland dat onterecht gaat geloven. Maargoed, daar is het nu denk ik te laat voor :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:57
Brazos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:37:
[...]
Uiteindelijk is de PVV al 10 jaar een stuwmeer van stemmen voor de VVD. Eens in de 4 jaar naaien ze die een oor aan en dan krijgen ze 4 jaar de middelvinger. Dat zie ik bij een herverkiezing eigenlijk ook weer gebeuren.
Rake analyse. Maar ook hier: met welk verhaal wil de VVD dan komen om die kiezers weer terug te laten komen? Nogmaals: ze hebben de boel laten klappen op immigratie, en nu ze de mogelijkheid hebben blokkeren ze zelf de best mogelijke manier om er daadwerkelijk iets aan te doen (red: in de beeldvorming dan).

Dan landt een verhaal van 'kom terug bij ons, dan doen we nu echt wat aan de immigratie' toch totaal niet meer?

Maar de VVD spindocters zijn van de buitencategorie, dat dan weer wel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:22
Het blijft een partijtje machtspolitiek van de VVD die ons als samenleving in deze situatie heeft gemanoeuvreerd. Die hebben nooit het landsbelang in het oog gehad maar gegokt en verloren. Dachten door het hard te spelen op immigratie, out of the blue na het 15 jaar op de plank te hebben laten liggen, het gras voor de voeten van de PVV weg te maaien.

De kiezers doorzagen dat feilloos. En nu tappen ze uit datzelfde vaatje. Ze willen wachten tot het klapt en kijken of ze dan de kiezers terug krijgen. Wederom spelen ze hoog spel. Met het land.

Buiten de terechte discussie of hetgeen wat Wilders wil wel kan in onze rechtsstaat is er alleen een toonmatiging geweest in de laatste 2 weken van zijn campagne.

Nergens heeft hij afstand genomen van deze standpunten. Hoe je het migratiebeleid moet en wil aanpassen daar mag je invulling aan geven.

De grondwet willen aanpassen op onder andere het gebied van vrijheid van godsdienst gaat te ver.

Dat is wat het NSC dwarszit, wat ik tussen de regels door lees is dat Wilders dat soort zaken grondwettelijke standpunten definitief moet schrappen wil Omtzigt en Co. Aan tafel komen.

Of dat gaat gebeuren, waarschijnlijk niet.

Het is een vreemde situatie geworden. Onze democratie staat definitief onder zware druk.

We hebben allemaal kunnen zien waar dat toe leidt. In de VS en het VK. Een verdeelde samenleving zonder echt groei perspectief.

Lijkt mij niet wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Silvos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:33:
[...]

Door het kabinet te gedogen kunnen ze laten zien aan hun achterban dat ze wel zijn voor een rechts kabinet maar als het kabinet het verprutst wat met de PVV en twee nieuwe partijen niet onwaarschijnlijk is kunnen ze zeggen, kijk wij wisten dat dit fout ging dus wij hebben verstandig afstand gehouden, wil je een structureel kabinet kies dan voor VVD! Het is puur een machtspolitiek spelletje.
Tenzij het nieuwe verkiezingen dreigen te worden. Ik vraag me af of VVD dat risico wil nemen. Ik ben echt zo benieuwd naar nieuwe peiling. Dan zal een hoop duidelijker worden.

Omtzigt doet het goed maar heeft nu gewoon geen andere keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Rene44 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:47:
[...]

Tenzij het nieuwe verkiezingen dreigen te worden. ik vraag me af of VVD dat risico wil nemen. Ik ben echt zo benieuwd naar nieuwe peiling. Dat zal een hoop duidelijker worden. Omtzigt doet het goed maar heeft nu gewoon geen andere keuze.
Omtzigt zijn hele partij is gebaseerd op je houden aan de regels en heeft aansprakelijkheid en checks en balances hoog in het vaandel staan. En dan ga je in de regering met een PVV die de grondwet zo wil vormgeven dat er voor hele groepen in de samenleving dat wordt uitgesloten.

Dat is een glijdende schaal en staat garant voor verdere uitholling van de rechtsstaat die Omtzigt met zijn NSC wil beschermen en verstevigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-05 22:07
Rene44 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:47:
[...]

Tenzij het nieuwe verkiezingen dreigen te worden. ik vraag me af of VVD dat risico wil nemen. Ik ben echt zo benieuwd naar nieuwe peiling. Dan zal een hoop duidelijker worden.

Omtzigt doet het goed maar heeft nu gewoon geen andere keuze.
Lach me rot als het wel nieuwe verkiezingen worden. VVD achteraf minder gok ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28
martwoutnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:01:
Op zich begrijp ik zijn overwegingen maar past ook wel weer bij zijn eeuwige twijfelen. Ik vrees dat als het zo doorgaat we over paar maanden weer naar de stembus mogen. En ik denk dat NSC en PVV dan minder zetels zullen hebben.
PVV minder zetels lijkt me prima. NSC weet ik niet. Er zijn blijkbaar in de fractie grote bezwaren tegen de PVV. Voet bij stuk houden en de tussentijd gebruiken om je standpunten goed uit te leggen kan nog wel eens positief uitpakken. met de PVV samengaan doet ongeveer alles wat Omtzigt tot nu toe heeft gezegd ongedaan omdat het ongeveer op alle fronten totaal indruist tegen waar hij voor zei te staan. Dan is ie die 20 zetels zo weer kwijt

Die proteststemmen zijn zo weer bij een andere partij en dat zijn toch ongeveer 10 zetels blijkbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 29-11-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:26
martwoutnl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 17:57:
Omtzigt wil nu geen onderhandelingen starten. Op de liveblog van het AD staat:
[...]
Omdat het op een liveblog staat met meer artikelen maar even zo gequote.
Omtzigt doet weer waar hij goed in is, twijfelen en wegduiken. Ik begrijp heel goed waarom er op hem gestemd is. Hij is een dossierbijter en vind dat het anders moet. Bon, laat maar zien. Maar dat doet hij niet. Dat is jammer voor hem want degenen wiens stem hij gekregen heeft zien nu ook de ware aard.

Wilders aan de andere kant liet zien dat hij de grote sterke leider is. De anderen spraken er een beetje schande van maar hij was in Kijkduin.

Maar goed, we hebben een democratisch land, iedereen mag een partij vormen en meedoen en iedereen die oud genoeg is mag stemmen. De partijen krijgen ook uitgebreid de kans hun verhaal te doen. Talkshows en TV debatten te over.

Vox Populi heeft laten weten wat het wil en daar zullen ze het mee moeten doen. Er is maar één logische uitkomst en ga met elkaar aan tafel in plaats van als een klein kind gaan jammeren met excuusjes waarom je niet zou hoeven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:33
asing schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:24:
[...]

Omtzigt doet weer waar hij goed in is, twijfelen en wegduiken.
Waarom is voorwaarden stellen en piket paaltjes neerzetten twijfelen? Ik vond hem tijdens de verkiezingen erg draaien en te tactisch handelen maar dit lijkt me gewoon op en top Omtzigt: zorgvuldigheid.

Maar iedereen vergeet nu even een belangrijk punt wat ook meespeelt: zijn fractie. Die komen behalve van het CDA ook van andere partijen en stromingen, zelfs GL. Het lijkt me een groot en realistisch risico dat een aantal daarvan afhaakt bij een coalitie met de PVV. En ik geef ze dus geen ongelijk :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 14:18
Ik hoor steeds "het volk heeft gesproken", dus eigenlijk MOET de PVV regeren. Als andere partijen een coalitie vormen, wordt er toch nog steeds naar het volk geluisterd? De gedachtegang begrijp ik niet helemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 29-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

LZ86 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:14:
[...]

<>
Die proteststemmen zijn zo weer bij een andere partij en dat zijn toch ongeveer 10 zetels blijkbaar.
PVV was inderdaad rond de 10 zetels meer protest stemmen dan ze eerder kregen (zeg grofweg VVD). NSC 20, BBB 8 (zeg grofweb beide CDA).

Maar, ik vermoed niet dat ze snel terugvloeien naar de herkomst, die oude partijen hebben het in de ogen van velen gewoon verprutst en dat zijn ze bij snelle herverkiezingen niet vergeten.
De vraag (en ik heb er geen antwoord op) is waar de VVD > PVV stemmer naartoe gaat. Als de SP het goed speelt kon dat nog wel eens een factor worden. Maar dat heeft de SP nog nooit laten zien eigenlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
mister_S schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:36:
Ik hoor steeds "het volk heeft gesproken", dus eigenlijk MOET de PVV regeren. Als andere partijen een coalitie vormen, wordt er toch nog steeds naar het volk geluisterd? De gedachtegang begrijp ik niet helemaal.
Een minderheid van het volk heeft gesproken.

De PVV hoeft echt niet persé in het kabinet. Het is eerder gebeurt dat de grootste in de oppositie beland is.

Maar ja, dat was de PVDA "dus dan is het niet erg natuurlijk" :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:40:
[...]

PVV was inderdaad rond de 10 zetels meer protest stemmen dan ze eerder kregen (zeg grofweg VVD). NSC 20, BBB 8 (zeg grofweb beide CDA).

Maar, ik vermoed niet dat ze snel terugvloeien naar de herkomst, die oude partijen hebben het in de ogen van velen gewoon verprutst en dat zijn ze bij snelle herverkiezingen niet vergeten.
De vraag (en ik heb er geen antwoord op) is waar de VVD > PVV stemmer naartoe gaat. Als de SP het goed speelt kon dat nog wel eens een factor worden. Maar dat heeft de SP nog nooit laten zien eigenlijk.
Van VVD naar SP zou wel heel raar zijn.

Maar de SP heeft ook nooit de kans gehad. Die keer dat ze 26 zetels pakten zijn ze buitenspel gezet door de rechtse partijen. Toen hoorde je ook niemand klagen over dat het oneerlijk was dat een 2 miljoen stemmen niet gehoord werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
D-e-n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:32:
[...]

Waarom is voorwaarden stellen en piket paaltjes neerzetten twijfelen? Ik vond hem tijdens de verkiezingen erg draaien en te tactisch handelen maar dit lijkt me gewoon op en top Omtzigt: zorgvuldigheid.

Maar iedereen vergeet nu even een belangrijk punt wat ook meespeelt: zijn fractie. Die komen behalve van het CDA ook van andere partijen en stromingen, zelfs GL. Het lijkt me een groot en realistisch risico dat een aantal daarvan afhaakt bij een coalitie met de PVV. En ik geef ze dus geen ongelijk :)
Omtzigt geeft duidelijk aan niet te willen praten en geen voorkeur te hebben voor de inhoud van vak K. Hij wentelt zich om alle vragen heen en feitelijk komt er niks uit en wil hij niet meedoen. Hij valt letterlijk over het woord "ijskast" wat ergens genoemd is. Wat NSC en VVD doen is een cordon sanitaire om de PVV heen zetten om te zorgen dat de PVV niks meer kan.

Je tweede stukje : Omtzigt kiest zelf de mensen om hem heen. Het zullen allen bekende politici zijn die weten waar ze aan beginnen. De kans was ook aannemelijk dat NSC groot zou worden en mogelijk zou regeren. De PVV stond ook hoog in de peilingen dus je kon zwaar weer aan zien komen. Als de grond waarschijnlijk te heet onder je voeten wordt moet je uit de keuken gaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
asing schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:24:
[...]

Omtzigt doet weer waar hij goed in is, twijfelen en wegduiken.
Dat is erg kortzichtig. Van alle partijen is hij niet de eerste, niet de tweede, niet eens de 3e die zegt voorlopig nee tegen PVV. Van de 4 grote partijen is hij nu nummer 3 die voorlopig pas op de plaats maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

kdekker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:39:

Besef wel het laïcite beginsel van Frankrijk niet bij NL past. Nooit gepast heeft, maar nu wel stromingen in de politiek zijn die die kant op willen. Nederland is altijd veel meer dan Frankrijk een plurale samenleving geweest.
Hier wil ik toch een kleine kanttekening maken, in de zin dat multiculturele koppels buiten de cités beduidend vaker lijken voor te komen dan in NL (en vaak ook zonder dat er religie bij komt kijken) en dat gekleurde minderheden relatief veel vaker in (hoge) functies aanwezig zijn.
Wat mij altijd heeft getroffen in NL is dat je wel redelijk wat diversiteit ziet op de universiteiten, maar dat dit zich niet duidelijk vertaald naar de samenleving als geheel, de medische wereld daargelaten. In de omgang merk je het verschil ook, alhoewel dat mogelijk ook komt omdat het Frans in tegenstelling tot het Nederlands niet vol zit met veelgebruikte uitdrukkingen die een negatief accent leggen op niet-Nederlanders en/of niet-Nederlandse cultuur. Bepaalde bevolkingsgroepen lijken in Nederland "klem" komen te zitten in lagere sociale kringen (veelal de middenstand) en relatief weinig verdere opgaande mobiliteit te hebben.

Overigens zou ik de Nederlandse omgang met het koloniaal verleden nou niet echt als voorbeeld willen gebruiken, het zijn vooral veel mooie woorden tot nu toe...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het punt van Wilders is ook een beetje dat niet alleen zijn verkiezingsprogramma of retoriek een bekend verhaal is wat wantrouwen wekt, maar dat Wilders ook een erg duidelijke mening heeft over rechters en rechtspraak. Daar heeft de beste man nog helemaal geen woord van teruggenomen.
Dus het is niet zozeer een gebrek aan democratie van de PVV, maar ook geen respect voor de rechtsstaat, dat zal voor Omtzigt en zijn overige 19 kamerleden ook relevant zijn.

Ik voorspel trouwens dat er nog aardig wat afsplitsingen gaan plaatsvinden bij NSC en PVV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
asing schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:44:
[...]

Omtzigt geeft duidelijk aan niet te willen praten en geen voorkeur te hebben voor de inhoud van vak K. Hij wentelt zich om alle vragen heen en feitelijk komt er niks uit en wil hij niet meedoen. Hij valt letterlijk over het woord "ijskast" wat ergens genoemd is.
Gaan we nu een semantische discussie voeren over het woordje ijskast of koelkast? Want het komt gewoon van Wilders zelf he, die maakte er zelfs nog een grap over.

En Omtzigt is gewoon consequent: hij heeft altijd al gezegd problemen te hebben met de PVV vanwege grondwettelijke punten. Het zou pas vreemd zijn als hij dat vanwege de druk van radicaal rechts knuffelend Nederland gelijk over de schutting zou flikkeren. Dat sluit niet uit dat het toch nog gebeurt maar toch is het nu consequent.
Wat NSC en VVD doen is een cordon sanitaire om de PVV heen zetten om te zorgen dat de PVV niks meer kan.
Daar heb ik op zich dus niks op tegen. Alleen is het bij de VVD gewoon een spelletje. Eerst de deur open zetten en wanneer Geert meer zetels haalt plotseling weer niet. Dat gedogen is ook enkel een zet om zelf de vermoorde onschuld te kunnen spelen als het fout gaat met zo'n kabinet.
Je tweede stukje : Omtzigt kiest zelf de mensen om hem heen. Het zullen allen bekende politici zijn die weten waar ze aan beginnen. De kans was ook aannemelijk dat NSC groot zou worden en mogelijk zou regeren. De PVV stond ook hoog in de peilingen dus je kon zwaar weer aan zien komen. Als de grond waarschijnlijk te heet onder je voeten wordt moet je uit de keuken gaan.
Onzin. Die mensen hebben zich gemeld bij de Omtzigt die grondwettelijke bezwaren had bij de PVV. Die hebben niet getekend voor een kabinet met de PVV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

kdekker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:13:

Je begrijpt me wellicht verkeerd. Ik heb er geen problemen mee dat de RK kerk invloed heeft, maar dat dit vreemd is voor een land dat laïcité voorstaat.
Het is vaak een politieke keus van veelal rechtse partijen en centrum-partijen die leuren met rechtse kiezers. Intern is er ook vaak genoeg kritiek op dat soort keuzes.
Waar ik niet mee wil zeggen dat we in Nederland meer laïcité moeten hebben. Dat zeker niet. Graag niet al te krampachtig omgaan met hoe nuttige clubs als Leger des Heils dingen in het publieke domein doen.
Religieuze hulporganisaties zijn niet verboden in Frankrijk. Ze zijn ook niet uitgesloten van staatshulp.

Zie bijvoorbeeld de Secours Catholique:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Secours_catholique

Deze voldoet aan bepaalde wettelijke voorwaardes waardoor ze aanspraak kunnen maken op specifieke voordelen.

Sorry, de Wikipedia pagina's zijn helaas alleen in het Frans...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Rene44 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:44:
[...]

Dat is erg kortzichtig. Van alle partijen is hij niet de eerste, niet de tweede, niet eens de 3e die zegt voorlopig nee tegen PVV. Van de 4 grote partijen is hij nu nummer 3 die voorlopig pas op de plaats maakt.
Het is toch heel erg duidelijk nu?

- Omtzigt twijfelde ontzettend lang of hij een partij ging starten
- Omtzigt deed er daarna lang over om met een programma te komen
- Omtzigt weet niet of hij premier zou willen worden, of wie dat dan zou moeten worden
- Omtzigt wil niet met de PVV praten
- Omtzigt geeft niet aan wat hij graag zou willen als kabinet, hoe hij het voor zich ziet. Laat ik wel wezen, met 20 zetels maakt hij grote kans in dat kabinet te zitten dus het is handig als je daar een mening over hebt
- Omtzigt zou eigenlijk "géén vak K" willen hebben, maar voor ieder dilemma in de samenleving een apart werkgroepje van partijen vinden die met een meerderheid/gedoogsteun in staat is om dat probleem op te lossen. Hoe hij dat dan wil doen met ministers weet ik niet.

Oja, hij zou het tegen Plasterk zeggen, maar het is nu weer een brief geworden. Die gaat ook weer gepubliceerd worden geloof ik enzo. Ik vind het niet erg als je niet het achterste van je tong laat zien, of je kruit een beetje droog probeert te houden, maar dit is gewoon frustrerend voor iedereen. Voor hemzelf, de mogelijke coalitiepartners (let wel, die zien nu ook wat ze aan hem hebben), en voor ons, de stemmers.

Dus... resumé : er zijn 150 zetels, vak K moet er 76 hebben. De PVV (37) valt af want cordon sanitaire, NSC (20) valt af want twijfel twijfel twijfel en BBB (7) zal voor good measures ook wel afvallen. Houden we 86 zetels over dus de rest gaat allemaal in vak K. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:30
Richh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 18:44:
[...]

Zo onduidelijk is het standpunt van Omtzigt niet, toch?
1. Er moeten overeenkomsten zijn. Ja, da's logsich.
2. Het functioneren van de rechtstaat is een belangrijk kernpunt van het partijprogramma. Dus da's logisch.
3. Er moet een meerderheid zijn in de 1e Kamer. Dat is nieuw, maar kan best een uitgangspunt zijn omdat je anders nog steeds weinig kan uitvoeren. Dus... ook best logisch.

Soms is een standpunt nou eenmaal wat minder goed uit te leggen in een oneliner. Het is jammer dat oa de media dat wegschuift als 'onduidelijk'.
Op zich zijn de drie punten duidelijk ja. Maar ze zijn zo duidelijk dat de implicaties onduidelijk worden. Het wordt troebel wanneer we dit combineren met 1.) geen voorkeur aan willen geven en 2.) het hoofdzakelijke punt van de NSC - de omslag in het bestuur.

Met deze drie punten kun je net zo goed direct stellen dat je de PVV uitsluit. Maar dat willen ze dan ook weer niet. Maar, met de VVD een coalitie vormen zal ook niet zonder meer makkelijk worden aangezien ze zo enorm tegen het de bestuursvorm van de afgelopen 12/13 jaar zijn; daar leeft de partij van.

En door de Eerste Kamer erbij te betrekken leunt alles een beetje naar een 6-7 partijen-stelsel of een handreiking naar GLPvdA..geen van beiden zal makkelijk worden dunkt me.

Dus ondanks dat ze erg duidelijk zijn, is de implicatie van wat ze zeggen alles behalve duidelijk en het zet eigenlijk alles muurvast; want met deze punten komt het erop neer dat ze -niets- willen. En dat gaat weer tegen hetgeen in wat ze tijdens de verkiezingsavond zeiden; we nemen onze verantwoordelijkheid.
Toen het voor de verkiezingen over regeren met de PVV ging zei Omtzigt ook 'nou dat is lastig gezien de standpunten, want die gaan in tegen de essentie van onze rechtstaat' (ongeveer). Dat vonden mensen ook 'onduidelijk' want het is geen JA of NEE. Terwijl juist die nuance van toen, nu enorm belangrijk is! Als Omtzigt toen NEE had gezegd, zat de formatie nu écht helemaal muurvast.

Veel problemen zijn complex en onduidelijk. De oplossing is dan vaak ook ingewikkeld. En het is goed dat Omtzigt daar gewoon ruimte voor krijgt.

We moeten juist voorkomen dat politici die doen alsof alles makkelijk en simpel en snel is op te lossen, daarmee weg komen, omdat een groot deel van Nederland dat onterecht gaat geloven. Maargoed, daar is het nu denk ik te laat voor :)
Klopt, op zich is pas op de plaats en een grondige en adequate aanpak goed. Maar...ja...ik het er op dit moment 0 vertrouwen in.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 29-11-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:54:
[...]

Onzin. Die mensen hebben zich gemeld bij de Omtzigt die grondwettelijke bezwaren had bij de PVV. Die hebben niet getekend voor een kabinet met de PVV.
Wellicht heb je zo niet bedoeld, maar in NL kies je formeel een voor (een persoon van) een partij. Daarmee geef je als kiezer een mandaat aan de partij, die op haar beurt een coalitie gaat vormen. Puur formeel dus geen invloed voor de stemmer. En cynisch: over 4 jaar is df stemmer toch vergeten als er een coalitie komt met een partij die je niet verwachtte.

Als je als kiezer denkt strategisch te stemmen voor een bepaalde van tevoren bedachte coalitie, dan ligt de uitkomst zeker niet vast. Dus een stem voor NSC kun je niet perse uitleggen als stem tegen PVV. Wel kunnen leden van een (normale) partij een plasje doen over combinaties die ze niet willen, of ter goedkeuring voorgelegd worden voordat ingestemd wordt met een keuze.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:20
Xander van der Wulp had tijdens het 8 uur journaal een duidelijk lijstje voorwaarden die Omtzigt gesteld zou hebben. Rechtstaat eerbiedigen in woord en daad. Internationale verdragen respecteren inclusief klimaat. Nederland internationaal als betrouwbaar partner etc. etc. Dat wordt gewoon kabinet Timmermans, duurt nog even maar zie het met zo'n eisen lijstje niet goedkomen met NSC en PVV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
kdekker schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:26:
[...]

Wellicht heb je zo niet bedoeld, maar in NL kies je formeel een voor (een persoon van) een partij. Daarmee geef je als kiezer een mandaat aan de partij, die op haar beurt een coalitie gaat vormen.
Een lijst, niet een partij :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
@kdekker
De discussie ging in mijn antwoord over de fractieleden van Omtzigt. Voor wat betreft de kiezers heb je gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 29-11-2023 20:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:10

Punkrocker

Mostly harmless

De pro Poetin en anti Oekraïne houding van Wilders lijkt mij ook niet bevorderlijk voor het zoeken naar coalitiepartners. Na de eerste invasie bleef hij vol trots zijn Vrienden van Rusland speldje dragen.
En nu wil hij ook nog eens de steun aan Oekraïne afbouwen.
Met daarnaast zijn ideeën over een bepaald deel van de Nederlanders en migratie plus zijn anti EU standpunten verbaast het mij niet dat er niet veel partijen zijn die met hem willen regeren.

(Op een paar andere populistische partijen na dan. Die dan meestal weer wel Oekraïne willen blijven steunen. Alleen FvD is pro Poetin maar die zijn helemaal niet wijs.)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De NSC bezwaren zijn vrij inhoudelijk.
https://storage.googleapi...an-verkenner-29112023.pdf
Wij vinden het van belang dat de PVV eerst ondubbelzinnig aangeeft welke omstreden punten uit haar verkiezingsprogramma niet langer actueel zijn en vanuit welke bestuurscultuur en uitgangspunten de partij de komende jaren een constructieve bijdrage wil leveren aan het landsbestuur.
Die duidelijkheid kan kan Wilders wel geven, toch?
Nou...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Klinkt weer een beetje als de oude Wilders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Delerium schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:54:
Klinkt weer een beetje als de oude Wilders.
Ja, ik was tegelijk verbaasd en niet verbaasd toen ik zijn reactie las.

Verbaasd: Gast, laat je je masker nu al vallen?
Niet verbaasd: Wilders doet Wilders

Niks wat Omtzigt zegt is echt een grote verrassing qua eisen, en het lijkt mij vrij logisch dat men al wat eisen heeft en die duidelijk maakt voordat ze überhaupt om tafel willen zitten.

Anders kun je wel met iedereen om tafel zitten, maar dan schiet je niks op omdat je na 5 minuten alweer naar huis kan.

Nu ben ik misschien naïef, maar ik zie in Omtzigt overigens niet echt een typische machts-politicus, iig. niet van het niveau zoals we de afgelopen decennia hebben gezien.

Natuurlijk wil de beste man een vinger in de pap, maar dat wil uiteindelijk iedereen. Ik denk alleen niet dat hij kostte wat het kost een vinger in de pap wil, ik zie hem eerder zijn migratie-standpunten afzwakken dan zijn "goede bestuurscultuur"-standpunten.

Al zie ik het uiteindelijk gewoon alsnog gebeuren dat we PVV + BBB + Ja21 ofzo krijgen als kabinet, en dat NSC en VVD gedogen wanneer het nodig is.

Dat kabinet heeft dan trouwens wel ongeveer dezelfde THT als Liz Truss :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@RobinHood eens. Omtzigt/NSC gaat niet buigen voor Wilders/PVV. Over links wordt ook niets.

Maart is wel een populaire maand om verkiezingen te organiseren dacht ik. Al ben ik bang dat ze het gaan combineren met de EU verkiezingen van Juni 2024, kunnen we weer twee stembussen tellen in één avond.

EDIT; u Omtzigt op OP1, dat gezever over de eerste kamer ben ik ook klaar mee, die moeten wetten wegen en keuren, maar moeten geen deel uitmaken van de formatie in de tweede kamer

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 29-11-2023 22:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
De VVD heeft een congres en daar zijn ze meestal niet eens met de gekozen richting : https://www.telegraaf.nl/...oeten-op-het-bordes-staan

Best grappig om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:15
Ik snap niet dat de VVD leden zo pro PVV zijn? Willen ze per se aan de macht blijven of zijn ze ook sociaal nog rechtser dan ze eerst waren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:16:
@RobinHood eens. Omtzigt/NSC gaat niet buigen voor Wilders/PVV. Over links wordt ook niets.

Maart is wel een populaire maand om verkiezingen te organiseren dacht ik. Al ben ik bang dat ze het gaan combineren met de EU verkiezingen van Juni 2024, kunnen we weer twee stembussen tellen in één avond.
Maart is de standaard stemmaand ja: https://www.kiesraad.nl/o...iere-verkiezingen-bepaald

En volgens diezelfde bron willen ze eigenlijk ook alleen waterschapsverkiezingen combineren, dus ik zie een combinatie van EU en NL ook niet gebeuren, en gezien het reces zullen herkiezingen dan waarschijnlijk voor juni 2024 moeten plaatsvinden.

Maar, ik denk dat "onder druk wordt alles vloeibaar" wel weer wint, en dan zie ik een Timmermans 1 alsnog wel gebeuren, wel met veel gemor van iedereen en ik betwijfel of die de eindstreep zal halen, maar partijen als VVD en D66 zijn altijd erg gevoelig voor "verantwoordelijkheid nemen"

Ja, Yesilgoz zegt nu dat ze een "centrumlinks" kabinet niet zal steunen, maar dat kun je natuurlijk gewoon vermijden door te zeggen "een kabinet met PvdA/GL, VVD, NSC en D66 is niet centrum-links, maar gewoon centrum"

De enige manier hoe je iets met de VVD in de buurt centrumlinks houdt is als 30 mensen van de PVV naar de SP overlopen, en je dus SP + PvdA/GL + VVD + PvdD ofzo maakt :+

Zou wel een hilarische twist zijn overigens. Volledig onrealistisch, maar een vermakelijke gedachte
Basekid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:31:
Ik snap niet dat de VVD leden zo pro PVV zijn? Willen ze per se aan de macht blijven of zijn ze ook sociaal nog rechtser dan ze eerst waren
De angst voor "links" is zeer sterk.

Rechtse media lezend zou je bijna gaan denken dat Timmermans de reïncarnatie van Lenin is.

Ik wou dat "links" zo machtig en doortastend was als de rechtse media ze neerzet :P

Geen naamsverbasteringen

[ Voor 14% gewijzigd door polthemol op 30-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:43
VVD en NSC willen eerst PVV ontmantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-05 00:47
Proton_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:50:

[...]

Nou...
[Embed]
Best wel vreemd dat juist Wilders van de gevestigde Haagse Orde hier niet op in kan gaan. Het ziet er helaas naar uit dat rechts op een giga-nederlaag uitkomt die ik nog nooit eerder gezien heb in mijn leven. Maar hoe nu verder? Het enige wat overblijft is een competente regering met Timmermans in gedoog constructie, maar dat lijkt ook niet wenselijk. Maar het is niet anders zo te zien. Wat een giga-verlies op rechts. Gelukkig hebben we democratisch gestemd en kan de volgende winnaar van deze verkiezingen kijken of er iets mogelijk is.

Maar ik moet toch zeggen, zelden in mijn korte leven heb ik ooit zulk verlies en zwakke en emotionele reacties op rechts gezien, nota bene, de gevstigde orde , de elite van onze politiek. Juist die rechtse zwakte kunnen we op dit moment niet hebben in onze politiek. Het wordt tijd voor een forse draai op Links. Rechtse praatjes vullen helaas geen gaatjes zoals we gezien hebben de afgelopen tijd.
Plasterk kan zich gereed maken voor formatie op Links, gezien zijn integer karakter zal dat geen probleem zijn voor hem.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:31:
[...]

<>
De enige manier hoe je iets met de VVD in de buurt centrumlinks houdt is als 30 mensen van de PVV naar de SP overlopen, en je dus SP + GvdA + VVD + PvdD ofzo maakt :+

Zou wel een hilarische twist zijn overigens. Volledig onrealistisch, maar een vermakelijke gedachte
<>
Ik het nu gesloten kroeg topic kwam de SP gek genoeg vaak voorbij als een soort gemiddelde van de wensen van de PVV stemmer, omdat zij wel een sociaal plan hebben met onderbouwde beperking van immigratie.
Ze moeten het gewoon leren verkopen. (Ik stem overigens zeker geen SP, mijn vriendin dan weer wel). Ik weet niet hoe ze op stikstof staan maar dan is een BBB route wellicht ook nog mogelijk na de verkiezingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 21:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Grunwold

Ben je het sarcasme /s vergeten of meen je het serieus.

Ik zie dat echt nog niet zo snel gebeuren, al geef ik onmiddelijk toe dat VVD en in mindere mate NSC er een klucht van maken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
In het kader van factchecking:
Ook in deze verkiezingen was de PVV onder moslims niet populair
Op sociale en traditionele media ging het rond: heel veel Turkse- en Marokkaanse Nederlanders en moslims zouden op de PVV hebben gestemd. Uit onderzoek blijkt dat niet. „We zien geen enkele indicatie dat het aandeel PVV-stemmers in die groepen gigantisch groot zou zijn.”
Hij was, zei Geert Wilders een dag na zijn verkiezingsoverwinning, „blij dat heel veel moslims in Nederland op de PVV hebben gestemd.” Toen Niels Spierings, hoogleraar sociologie aan de Radboud Universiteit, zag dat de bewering van Wilders ook in talkshows en reportages herhaald werd, begon hij te zoeken in de data die hij vlak voor de verkiezingen, samen met collega’s, verzamelt over kiezersgedrag en stemintentie.
De onderzoekers, vervolgt Spierings, stellen kiezers twee vragen. „Als u nu zou moeten beslissen: op welke partij gaat u dan stemmen? En daarnaast vragen we ze op een schaal van 1 tot 10 aan te geven hoe waarschijnlijk het is dat ze op partijen gaan stemmen. Daarbij betekent 1 dat ze er nooit op zullen stemmen en 10 dat ze er zeker op zullen stemmen.”
Bij radicale partijen laten de 1 en de 10 ‘spikes’ zien: daarvan weten mensen vaak héél zeker of ze er wel of niet op willen stemmen. „Voor ongeveer driekwart van de moslims die meededen aan ons onderzoek gold dit keer dat ze bij de PVV voor 1 kozen. Dat betekent niet dat het overige kwart daarmee zeker wél een stem op die partij uitbrengt, die groep is verspreid van 2 tot 10.”
Spierings zegt zich erover te verbazen dat de stem van migranten en moslims in de mediaberichtgeving na de verkiezingen zo’n prominente rol heeft. „Ik zoek de verklaring in medialogica. Dat migranten en hun kinderen of moslims op een partij die antimigratie en anti-islam is zouden stemmen is contra-intuïtief, spannend en onverwachts. Ik heb er alleen nog steeds geen enkele empirische basis voor gezien.
Dit laat maar weer eens zien hoe makkelijk feitenvrij nieuws zich de ronde kan maken in de media. Dat het nu door expert op het vakgebied wordt tegengesproken is eigenlijk al niet meer relevant meer. De boodschap heeft haar werk gedaan.

Wat de media had moeten doen is om een onderbouwing te vragen van de bewering en over het algemeen kritisch te zijn t.o.v. zulke uitspraken. Dat is de definitie van onafhankelijk zijn als media, d.w.z. niet aan leiband lopen van externe invloeden met een agenda.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
[...]

Maart is de standaard stemmaand ja: https://www.kiesraad.nl/o...iere-verkiezingen-bepaald

En volgens diezelfde bron willen ze eigenlijk ook alleen waterschapsverkiezingen combineren, dus ik zie een combinatie van EU en NL ook niet gebeuren, en gezien het reces zullen herkiezingen dan waarschijnlijk voor juni 2024 moeten plaatsvinden.
En volgens diezelfde bron is woensdag de dag waarop we in Nederland gestemd wordt. In de EU is bepaald dat stemmen voor het Europees Parlement op een donderdag t/m zondag moet plaatsvinden: zie https://www.kiesraad.nl/v...or-het-europees-parlement. Kortom: de kans dat we op één dag voor zowel TK als EU stemmen is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Indoubt schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:46:
@Grunwold

Ben je het sarcasme /s vergeten of meen je het serieus.

Ik zie dat echt nog niet zo snel gebeuren, al geef ik onmiddelijk toe dat VVD en in mindere mate NSC er een klucht van maken.
Ik meen het serieus. Zelden heb ik op rechts zulke verdeeltheid gezien. Links heeft geconsolideerd terwijl rechts verloren heeft in dit formatie process. NSC wil helemaal niet met VVD en PVV. de partijen van de gevstigde haagse orde (en ja, de PVV stemt ondanks hun programma mee met VVD, de Haagse rechtse elite die tegen ons werkvolk is). Het zal helaas toch anders moeten. Omwille van Landsbelang zijn er maar een paar dingen echt mogelijk.

1. De PVV gaat regeren als gedoogpartij voor de PVDA/GL en NSC. Dit is eigenlijk nodig om de machtspolitiek van de VVD te breken.

2. De VVD gaat door met Yeşilgöz met gedoogsteun van Wilders en Timmermans om Premier te worden.

De Giga - verliezer op dit moment (PVV) heeft helaas even niks meer te zeggen op dit moment :). Wat een giga-verlies, zelden heb ik een elitaire partij , Haagse randstad kliek als de PVV zo vreselijk nat zien gaan, wat een stelletje slechte verliezers. Het spreekt van zichzelf dat ze Timmermans gaan feliciteren met zijn winst, dat lijkt mij wel fatsoenlijk. Of zijn de elitaire lui van de PVV daar te elitair en te slechte verliezers voor? :?.Dat zou ik wel erg vreemd vinden van zulk randstad kliek.

[ Voor 10% gewijzigd door Grunwold op 29-11-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Nou heb ik noch PVV noch VVD gestemd maar wat jij ziet zie ik niet> Ik zie spelletjes en een stoelendans en mogelijk is er niemand echt gelukkig maar dat we een linkse regering krijgen zie ik niet gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:23
Indoubt schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:01:
Nou heb ik noch PVV noch VVD gestemd maar wat jij ziet zie ik niet> Ik zie spelletjes en een stoelendans en mogelijk is er niemand echt gelukkig maar dat we een linkse regering krijgen zie ik niet gebeuren
Nee ik ook niet puur ook omdat er absoluut geen linkse meerderheid is in de kamer. Bedoel zelfs gedoogt komt links niet op een meerderheid. Dat lukt eigenlijk alleen als nsc en vvd of nsc en pvv het gedogen, . Ja je kan centrumachtig links kabinet met d66 er bij door de pvv gedoogd hebben. Maar gezien Wilders haat voor links en d66 gaat dat nooit gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:31:
Ze delen dezelfde kiezers, dus er is ongetwijfeld ook wat kruisbestuiving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
De angst voor "links" is zeer sterk.
Dat is een bewuste electorale strategie om het overton window te doen verschuiven. Je plaatst je eigen standpunten meer naar het midden en/of je plaatst die van de tegenstander uit het midden.

Je krijgt dan een aantal belangrijke effecten:
  • Door de eigen flank dichter bij elkaar te zetten, creëer je communicatie/marketing het idee dat er weinig verschillen zijn en dus een coalitie vanzelfsprekender is.
  • Door de afstand te vergroten met de ander, verstevig je teven bovenstaande verschillen. Op onze eigen flank zijn de verschillen misschien groot, maar bij de ander nog groter.
  • Als je dan toch met de ander moet samenwerken, kan die zelf gecreëerde afstand gebruiken om de macht positie te vergroten. D.w.z. in het compromis zal de andere flank veel meer concessies moeten doen, want de afstand is zogenaamd te groot.
Maar het probleem hiermee is dat het alleen een communicatie en marketing strategie is bedoelt om de eigen machtspositie te vergroten. Het heeft niet niets te maken met de daadwerkelijke standpunten en verschillen tussen partijen.

Het is hierdoor een heel cynisch machtsmiddel dat bedoelt is voor puur politiek opportunisme. Maar het verstoort het politieke debat enorm en heeft niets te maken met de nieuwe bestuurscultuur of het terugwinnen van vertrouwen van de kiezer.

Juist middenpartijen zouden zich niet moeten bedienen van dit soort middelen en deze alleen reserveren voor de extremen. Want daarvoor heten partijen ook extreem, de afstand tot het midden is heel groot. D.w.z. als het gaat om daadwerkelijk beleid en verschillen staan VVD en NSC dichterbij PvdA/GL dan de PVV, zeker als je kijkt naar de extreme ongrondwettelijke standpunten.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:45:
[...]

Ik het nu gesloten kroeg topic kwam de SP gek genoeg vaak voorbij als een soort gemiddelde van de wensen van de PVV stemmer, omdat zij wel een sociaal plan hebben met onderbouwde beperking van immigratie.
Ze moeten het gewoon leren verkopen. (Ik stem overigens zeker geen SP, mijn vriendin dan weer wel). Ik weet niet hoe ze op stikstof staan maar dan is een BBB route wellicht ook nog mogelijk na de verkiezingen.
Er is een reden dat tussen Rutte 1 en Rutte 2 de SP behoorlijk populair was, voor mensen die zich zorgen maken over leefbaarheid en "ik heb wat maand over aan het einde van mijn geld" hebben ze doorgaans prima plannen. Ze zijn ook kritisch over de EU, willen de nadelen van globalisatie voor de "gewone mens" beperken en zat andere dingen die eigenlijk perfect zouden moeten zijn voor veel mensen die nu PVV stemmen.

Maarja, de SP heeft momenteel een nogal grijsgespeelde plaat over de zorg die gewoon weinig stemmen trekt, en is natuurlijk ook gewoon slachtoffer van de "links is de duivel" campagne van de PVV, VI, Telegraaf en wat al niet meer.

Als je puur luistert naar wat mensen zeggen wat hun behoeftes zijn: Bestaanszekerheid, beetje degelijk bestuur, heus wel vergroenen maar niet tegen idiote kosten voor Jan Modaal, meegaan met de tijd maar niet onze cultuur in de wasmachine gooien, migranten zijn heus wel welkom maar zet niet 800 vluchtelingen naast een klein dorp, dan kom je in principe gewoon op de SP uit.

Als de SP die boodschap [weer] kan uitzenden, dan zouden ze het in principe enorm goed moeten doen. Pa Marijnissen en Roemer deden dat behoorlijk goed.

[ Voor 58% gewijzigd door RobinHood op 29-11-2023 23:30 . Reden: Toch even een aparte post van gemaakt ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Proton_ schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:50:

[...]

Nou...
[Embed]
Wilders lult over CDA 2.0 en bestuurscultuur, terwijl die man tot voor kort absoluut ongrondwettelijke punten in z'n partij pamfletten had staan (o.a. mensen denaturaliseren en uitzetten, en bepaald bevolkingsgroepen bij de eerste misstap al uitzetten).

Ik snap best dat Omtzigt niet met zo iemand aan tafel gaat zitten en dan denkt "gelukkig, als u belooft dat u verandert bent, zijn al mijn bezwaren nietig".

Geert is nu surprised pikachu aan het spelen na jaren van vuilspuwerij en bizarre aanvallen op kabinetsleden. Gek dat niemand dan met je in een kabinet wil joh...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Grunwold schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:55:
[...]

Ik meen het serieus. Zelden heb ik op rechts zulke verdeeltheid gezien. Links heeft geconsolideerd terwijl rechts verloren heeft in dit formatie process. NSC wil helemaal niet met VVD en PVV. de partijen van de gevstigde haagse orde (en ja, de PVV stemt ondanks hun programma mee met VVD, de Haagse rechtse elite die tegen ons werkvolk is). Het zal helaas toch anders moeten. Omwille van Landsbelang zijn er maar een paar dingen echt mogelijk.

1. De PVV gaat regeren als gedoogpartij voor de PVDA/GL en NSC. Dit is eigenlijk nodig om de machtspolitiek van de VVD te breken.

2. De VVD gaat door met Yeşilgöz met gedoogsteun van Wilders en Timmermans om Premier te worden.

De Giga - verliezer op dit moment (PVV) heeft helaas even niks meer te zeggen op dit moment :). Wat een giga-verlies, zelden heb ik een elitaire partij , Haagse randstad kliek als de PVV zo vreselijk nat zien gaan, wat een stelletje slechte verliezers. Het spreekt van zichzelf dat ze Timmermans gaan feliciteren met zijn winst, dat lijkt mij wel fatsoenlijk. Of zijn de elitaire lui van de PVV daar te elitair en te slechte verliezers voor? :?.Dat zou ik wel erg vreemd vinden van zulk randstad kliek.
Volgens mij gaan optisch juist de VVD Nat met het spelletje. De NSC pakt het wat dat betreft slimmer aan.

Beide willen de PVV uitkleden en dan pas onderhandelen over een regering.

Spelletje hot potato over de verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RobinHood schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:17:
[...]
<>
Als de SP die boodschap [weer] kan uitzenden, dan zouden ze het in principe enorm goed moeten doen. Pa Marijnissen en Roemer deden dat behoorlijk goed.
Probleem dat ik bij de SP ervoer en ervaar is dat het wel (vergelijkbaar met PVV) een éénmens show is. politbureau.
Ook niet democratisch. Roemer verkocht het wel goed inderdaad, en kon ondanks dat ik achter het geld van het MKB aanzat wel op sympathie rekenen.

Dus ik ben geen SP stemmer, maar als ik naar hun programma kijk en naar de wensen van velen snap ik niet dat ze zo weinig stemmen hebben gekregen. GvdA heeft eigenlijk een warriger programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jeroenneman schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:23:
[...]
<>
Geert is nu surprised pikachu aan het spelen na jaren van vuilspuwerij en bizarre aanvallen op kabinetsleden. Gek dat niemand dan met je in een kabinet wil joh...
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 18:20

DevWouter

Creator of ThenNext

Grunwold schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:55:
[...]

Ik meen het serieus. Zelden heb ik op rechts zulke verdeeltheid gezien.
Rechts is dankzij het Wikipedia: Overton-venster juist zeer breed geworden omdat wat we vroeger als extreem beschouwden inmiddels genormaliseerd is. Je zou het bijna kunnen onderverdelen in "oud rechts" en "nieuw rechts". Het helpt ook niet dat ze inhoud vermijden waardoor er op de rechterflank geen overleg en consensus is.

Dat is dan ook het mooie van wat er aan de linkerkant speelt, daar zijn de onderwerpen zo uitgekauwd dat zelfs tegenstanders de argumenten kennen (een rechtse stem kan vaak gemotiveerd worden als een stem tegen links).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Palindrome schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:23:
[...]

Volgens mij gaan optisch juist de VVD Nat met het spelletje. De NSC pakt het wat dat betreft slimmer aan.

Beide willen de PVV uitkleden en dan pas onderhandelen over een regering.

Spelletje hot potato over de verantwoordelijk.
Nee, zoals reeds eerder besproken hier is de VVD machtspolitiek aan het spelen hier, of dat op rechts of links gaat zul hun zelden deugt spelen zoals men over den revieren spreekt. De haagse Elitaire PVV heeft dit spelletje verloren op een ongekende manier en zal helaas terug de oppositie in moeten. Hopelijk kunnen ze dit keer wel iets voor de Arbeider betekenen, inplaats van ons zo te vreselijk te veraderen :F.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

@defiant
Je hebt volkomen gelijk.

Het cynische is ook dat het ook alleen op lokaal vlak gebeurd, op EU niveau en lokaal/provinciaal niveau werkt iedereen* gewoon hand in hand samen.

Was het niet Groningen waar het provinciebestuur een tijdlang vrolijk een coalitie was tussen VVD, SP en nog een partij? Ging hartstikke goed. Meen dat Roemer dat zelfs, 10 jaar terug nog, noemde toen Rutte deed alsof de VVD en SP water en vuur waren.

Of op EU niveau, waar de VVD nogal eens EU-sceptisch is, maar in de EU zitten ze in de meest eurofiele fractie. Werd tot grote schrik ook eens benoemd tijdens een TV debat toen Rutte en Pechtold [?] aan het steggelen waren over meer of minder EU.

En nu in moderne tijden: GroenLinks en BBB die gewoon kunnen samenwerken. Zo heb je in Overijssel de bijzondere coalitie van BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP.

Of in Noord Holland: BBB, VVD, GroenLinks en PvdA
Grunn: BBB, PvdA, CU en Groninger Belang
Limburg: BBB, VVD, CDA, PvdA, SP

Etcetc.

En het is niet alsof de provincie of gemeente aan het duimendraaien is, de rijksoverheid heeft heel wat taken over de schutting gedonderd, zoals de stikstofaanpak, en toch kunnen opeens de "terreurboeren" samenwerken met "de bakfietsmoeders"

Wat zou het toch fijn zijn als op nationaal niveau de partijen ook eventjes allemaal Thierry's lavendelzak konden lenen, flink snuiven, tot rust kwamen en dan samenwerkten als een stel volwassenen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Brazos schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:14:
Ze delen dezelfde kiezers, dus er is ongetwijfeld ook wat kruisbestuiving.
Daarnaast heeft de VVD nooit echt kunnen afrekenen met de eigen populistische vleugel. Mark Rutte heeft destijds maar nipt gewonnen van Rita Verdonk. Rita Verdonk is destijds wel vertrokken en uit beeld verdwenen, maar de populistische onderstroom is nooit verdwenen. Mark Rutte sprak later ook wel van het verkeerde soort populisme, implicerende dat er ook een goede soort bestaat.

Met het afscheid van Rutte werd duidelijk dat een meester was in het behouden van de macht binnen de VVD, maar nooit echt heeft kunnen "leveren" op de populistische standpunten. Naar mijn persoonlijke mening zie je ook nu weer tekenen van de onderlinge tweestrijd binnen de VVD, waarbij Yeşilgöz een tussenvorm kiest. Ze gaat niet vol voor de PVV maar neemt er ook geen afstand van.

Die positie innemen is op papier slim omdat het intern en extern opties overhoudt. Maar ze riskeert een herhaling van het Rutte/Verdonk debacle. Zeker met een grotere PVV valt die strijd niet automatisch wederom in handen van het kamp Rutte en opvolging.

Het is echter wel een probleem wat de VVD grotendeels zelf gecreëerd heeft. Zeker ook door het ontbreken van een gezonde interne debatcultuur. Zie ook:
Zo werd de VVD een niet erg liberale machtsmachine (2017)
Het boek van oud-Kamerlid Ybeltje Berckmoes schetst een beeld van de VVD dat velen in Den Haag herkennen: een partij die nog uitsluitend is gericht op de macht.
Vraag goed ingevoerde VVD’ers naar de symptomen en deze opsomming volgt: we hebben na regeren met eerst de PVV en nu de PvdA geen eigen gezicht meer, er is amper nog intern debat en nieuwe ideeën komen niet tot wasdom. Een VVD-Kamerlid: „En dan moet het gedwongen huwelijk met CDA, D66 en ChristenUnie nog beginnen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
DevWouter schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:27:
[...]

Rechts is dankzij het Wikipedia: Overton-venster juist zeer breed geworden omdat wat we vroeger als extreem beschouwden inmiddels genormaliseerd is. Je zou het bijna kunnen onderverdelen in "oud rechts" en "nieuw rechts". Het helpt ook niet dat ze inhoud vermijden waardoor er op de rechterflank geen overleg en consensus is.

Dat is dan ook het mooie van wat er aan de linkerkant speelt, daar zijn de onderwerpen zo uitgekauwd dat zelfs tegenstanders de argumenten kennen (een rechtse stem kan vaak gemotiveerd worden als een stem tegen links).
Dan is het tijd om tijd om het medicijn van rechts terug te stoppen in de randstad aders waar dat vandaan kwam, de hollanders uit Den Haag van de PVV die in de meest riante woningen wonen, tonen zich slecht en elitair in deze strijd, wat een verwend pak rechts elitair addergebroed :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Grunwold schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:29:
[...]

Nee, zoals reeds eerder besproken hier is de VVD machtspolitiek aan het spelen hier, of dat op rechts of links gaat zul hun zelden deugt spelen zoals men over den revieren spreekt. De haagse Elitaire PVV heeft dit spelletje verloren op een ongekende manier en zal helaas terug de oppositie in moeten. Hopelijk kunnen ze dit keer wel iets voor de Arbeider betekenen, inplaats van ons zo te vreselijk te veraderen :F.
Dan heb je duidelijk niet gezien hoe verdeeld de vvd intern is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:15
VVD en NSC proberen beide niet met pvv in kabinet te hoeven en dat de schuld van de pvv maken.

Ik denk dat ze daar een zware dobber aan krijgen en ook de deksel op de neus krijgen bij nieuwe verkiezingen.

Niet dat ik een oplossing heb maar ze kunnen toch gewoon praten en dan zeggen we komen er niet uit want Wilders stelt gekke eisen.

Ik zie dit niet goed komen en ik denk dat nieuwe verkiezingen het ook niet beter gaat maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

franssie schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:26:
[...]

Probleem dat ik bij de SP ervoer en ervaar is dat het wel (vergelijkbaar met PVV) een éénmens show is. politbureau.
Ook niet democratisch. Roemer verkocht het wel goed inderdaad, en kon ondanks dat ik achter het geld van het MKB aanzat wel op sympathie rekenen.

Dus ik ben geen SP stemmer, maar als ik naar hun programma kijk en naar de wensen van velen snap ik niet dat ze zo weinig stemmen hebben gekregen. GvdA heeft eigenlijk een warriger programma.
Dat is zeker een probleem van de SP ja, het zit de evolutie van de partij ook ontzettend dwars.

En de eerste reacties van de SP op de uitslag laten mij niet denken dat er een vorm van zelfreflectie mogelijk is.

Zou toch mooi zijn als die partij zich kon heruitvinden, met 4 zetels kan het sowieso niet slechter worden zou je denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
Palindrome schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:38:
[...]

Dan heb je duidelijk niet gezien hoe verdeeld de vvd intern is.
Misschien dat de VDD dan tracht kleur te bekennen vóór de verkiezen en niet daarná. De VDD dient zich niet de slachtoffer rol te bekleden, immers zijn zijn zelf de reden voor het val van het kabinet. Maar als ik naar de stemmen kijk heeft helaas de VDD fors verloren, hopelijk betreden zij die rol die zij dan ook hun zelf toezien dan ook waardig. Desalniettemin is dit niet relevant en dient het formatie process te vorderen. Hopelijk kunnen de partijen dan ook hun verantwoording tonen, zoals men hier eerder besprak :). Geen rechts elitair gezeunel nu! Het volk heeft gesproken. Het zou bijzonder vreemd zijn alls mijn belastinggeld gaat naar een onnodig lang en ondemocratisch process.

[ Voor 10% gewijzigd door Grunwold op 29-11-2023 23:59 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Grunwold schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:36:
[...]

Dan is het tijd om tijd om het medicijn van rechts terug te stoppen in de randstad aders waar dat vandaan kwam, de hollanders uit Den Haag van de PVV die in de meest riante woningen wonen, tonen zich slecht en elitair in deze strijd, wat een verwend pak rechts elitair addergebroed :9
Het heeft weinig te maken met “tegenstelling van randstad en platteland”. Het is eerder de wet van grote getallen. Naarmate je een grotere groep mensen hebt hoe diverser ze worden.

Zou je het conflict in rechts willen oplaaien dan kan je Wikipedia: No true Scotsman drogreden kunnen introduceren door te claimen dat iets “niet rechts”.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CornermanNL
Het blijft bijzonder dat er zoveel in de pure tegenstelling links versus rechts wordt gesproken. Kijkend naar de inhoud van bijvoorbeeld de PVV zijn ze extreem recjts op gebied van immigratie, en hebben ze (lees hier Wilders, de rest is opvulling) extreme standpunten op het gebied van de vrijheid van godsdienst en zien ze weinig heil in de rechtsstaat.

Gaan we naar de punten als zorg en armoede bestrijding dan zijn deze links te noemen.

Gaan we kijken bij de PvdA en GL dan zijn ze op veel standpunten rechtser dan je verwacht en niet zo links waar je het zou verwachten.

Het grote probleem is dat het nergens meer echt over de inhoud gaat, of eigenlijk kan gaan. De hele campagne gaat het over angst voor links. Als links aan de macht komt dan pakken ze alles af en gaan de grenzen open.

Dat narratief, terwijl er al sinds mensenheugenis geen links kabinet is geweest en als het er al was hooguit centrum links.

De grote fout van de PvdA was via het derde weg denken meegaan in de marktwerking en de verheerlijking daarvan. Dat ging mis en de VVD heeft dat handig aangepakt en de PvdA de schuld daarvan gegeven.

Nergens lijkt het landsbelang en het goed besturen van het land nog echt op de agenda te staan. Populisme viert hoogtij.

Het bewezen falende idee dat door de markt ruim baan te geven de problemen als vanzelf opgelost worden is ook nog altijd hardnekkig. De economie is niet een doel op zich, het versterken van de maatschappij en de samenleving moet het doel zijn. De economie is daarin slechts 1 van de middelen.

En de manier om dat te doen is het verbeteren en uitbouwen van de samenleving, door forse investeringen in duurzaamheid, onderwijs, innovatie, wetenschap.

Zodat we weer een economische groei krijgen gebaseerd op daadwerkelijke toegevoegde waarde in plaats van groei enkel en alleen op basis van surpluswinst en rentenierschap.

Heel veel mensen zijn dat blijkbaar vergeten. En zo zitten we gevangen in een neerwaartse spiraal waarbij de politieke keuzes en het beleid de stuwing van surpluswinst naar een steeds kleiner deel van de samenleving bevordert en er geen ruimte is voor echte groei.

De taart wordt niet groter, steeds meer mensen moeten vechten om een steeds kleiner stuk taart. En zo ontstaat meer onvrede en versterkt het de rechts populistische retoriek van Wilders en Co.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 14:18
Crysania schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:40:
VVD en NSC proberen beide niet met pvv in kabinet te hoeven en dat de schuld van de pvv maken.

Ik denk dat ze daar een zware dobber aan krijgen en ook de deksel op de neus krijgen bij nieuwe verkiezingen.

Niet dat ik een oplossing heb maar ze kunnen toch gewoon praten en dan zeggen we komen er niet uit want Wilders stelt gekke eisen.

Ik zie dit niet goed komen en ik denk dat nieuwe verkiezingen het ook niet beter gaat maken
Of je noemt als partij je breekpunten vóór een eventuele onderhandeling en kijkt of de andere kant wat wil veranderen vóór je onzinnig gaat lullen puur voor de show. Als je vooraf al weet dat je vanwege bepaalde punten nooit tot elkaar gaat komen, heeft onderhandelen toch ook geen zin? Waarom komt Wilders niet gelijk met punten waar hij wel over wil nadenken en punten waar hij absoluut aan vasthoud? De punten waar anderen over vallen is onderhand wel zeer duidelijk.
Mensen beschuldigen Omtzigt van twijfel en wazigheid, maar ik zie dat vooral bij Wilders. Maak een statement i.p.v. "geen probleem mensen, ik sta voor alles open!". Wilders is een politicus die al jarenlang dezelfde dingen roept, dan is het niet vreemd dat andere politici gaan aannemen dat Wilders niet zomaar even zijn paradepaardjes in de ijskast (BS term) gaat stoppen. Maar goed, Wilders is koning in de slachtoffer rol. Alweer dat gejank over buitensluiten.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
Na een nachtje slapen nog eens nagedacht over Omtzigt zijn eisen. Kunnen Wilders, Omtzigt en wellicht Dilan niet ergens op een geheime plek afspreken en daar gewoon eens rustig gaan praten om te inventariseren of echt onderhandelen loont. Dan kan Omtzigt zijn vragen lanceren zoals inzake de koelkast en Wilders daarop reageren. Dan heb je tenminste sneller duidelijkheid of het zou lukken dan nu 1 voor 1 langs de verkenner etc gaan en maar langs elkaar blijven bewegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:20
martwoutnl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:11:
Na een nachtje slapen nog eens nagedacht over Omtzigt zijn eisen. Kunnen Wilders, Omtzigt en wellicht Dilan niet ergens op een geheime plek afspreken en daar gewoon eens rustig gaan praten om te inventariseren of echt onderhandelen loont. Dan kan Omtzigt zijn vragen lanceren zoals inzake de koelkast en Wilders daarop reageren. Dan heb je tenminste sneller duidelijkheid of het zou lukken dan nu 1 voor 1 langs de verkenner etc gaan en maar langs elkaar blijven bewegen.
Het onderhandelen begint natuurlijk met hard to get. Als een van de partijen met Wilders in zee wil gaan dan moet Wilders een Noordzee aan water bij zijn verkiezingsprogramma doen. Dat bereik je niet door op dag 1 samen met hem op de hei te gaan zitten.

Er zijn straks heel veel opties nog. Wilders kan ook een concept regeerakkoord gaan schrijven met daarin wat hij nu wel meent van zijn verkiezingsprogramma. Verder heeft Omtzigt duidelijk gemaakt wat voor hem belangrijk is. Dat kan Wilders dan al meenemen. Vind zelf dat dat echt nodig is, omdat in het programma nu de grootsmogelijke onzin staat. Onderhandelingen moeten beginnen met reeele standpunten. Niet met nou ik zet het verbieden van de hoofddoekjes even ik de koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-05 13:17

boesOne

meuh

HEY_DUDE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:37:
[...]

Het onderhandelen begint natuurlijk met hard to get. Als een van de partijen met Wilders in zee wil gaan dan moet Wilders een Noordzee aan water bij zijn verkiezingsprogramma doen. Dat bereik je niet door op dag 1 samen met hem op de hei te gaan zitten.

Er zijn straks heel veel opties nog. Wilders kan ook een concept regeerakkoord gaan schrijven met daarin wat hij nu wel meent van zijn verkiezingsprogramma. Verder heeft Omtzigt duidelijk gemaakt wat voor hem belangrijk is. Dat kan Wilders dan al meenemen. Vind zelf dat dat echt nodig is, omdat in het programma nu de grootsmogelijke onzin staat. Onderhandelingen moeten beginnen met reeele standpunten. Niet met nou ik zet het verbieden van de hoofddoekjes even ik de koelkast.
Precies, dit *is* het onderhandelen. De bal ligt nu bij Wilders. Waar Wilders eerst zei: Kom er lekker bij, we gaan fijn regeren, moet Wilders nu inhoudelijk aan de bak met zijn programma. Omtzigt zet het meteen op scherp.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 25-04 23:49
HEY_DUDE schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:37:
[...]

Ik vind sowieso die hele ijskast niet geruststellend en snap volledig dat Omtzigt daar zorgen over heeft. Het klinkt erg alsof Wilders daarmee zegt 'nou, vooruit, nu nog een brug te ver, maar komen we volgende onderhandelingen op terug, als ik jullie toch al klem heb'. Iets in de ijskast zetten is iets fundamenteel anders dan een standpunt opgeven.

Verder ben ik zelf nog steeds niet overtuigd dat Wilders de regering in wil. In de regering moet hij compromissen sluiten én leveren. De kans is groot dat dat hem stemmen gaat kosten. Als hij zich na een paar maanden theatraal opzij laat schuiven, kan hij verder als oppositieleider, een rol waar hij heel goed in is, tegenover een regering waarin zijn tegenstanders hun tegenstellingen moeten overbruggen. Dat wil dus zeggen dat VVD, NSC, Partij vd Links de compromissen moeten sluiten en mager kunnen profileren, terwijl Wilders gewoon vol op het orgel kan over het onrecht dat hem is aangedaan om tot die onbevredigende situatie te komen.

Wilders heeft in de oppositie veel minder risico's, maar veel meer invloed. Omdat hij daar niet gebonden is aan een akkoord of gevoeligheden van partners, kan hij daar verder met het verschuiven van het eerder genoemde Overton-venster. Vergelijk de VVD nu met die van 15 jaar geleden en je ziet hoe effectief dat tot nu toe is geweest. En hoe banger partijen voor de PVV zijn, hoe meer partijpunten ze overnemen in de hoop kiezers terug te winnen. Wilders zou gek zijn als hij nu zijn halve politieke identiteit zou opgeven om maar even met gebonden handen op het pluche te zitten.

• martwoutnl
Ik las net iets bizars via https://www.rtvutrecht.nl...t-zou-niet-moeten-bestaan Er is een kamerlid van de VVD hoogzwanger maar is uitgerekend rond de datum van beëdiging. Als ze dan niet kan worden geinstalleerd, mag ze daarna niet worden vervangen dus kans bestaat dat VVD daardoor een tijd 1 zetel minder heeft. Echt vreemd dat dat niet goed wettelijk is geregeld.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
martwoutnl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:11:
Nee Omtzigt wil dat Wilders zowel vooraf als uit zichzelf, en plein public, duidelijk maakt wat hij in "de ijskast", nee zelfs "de vriezer" wil stoppen en wat dan precies moge inhouden.

Daarmee voorkomt hij dat het toch uit gaat maken van onderhandelingen ("de pvv heeft al zoveel gegeven"), dat het onderhandelbaar zou zijn, of dat hij er makkelijk op terug komt ("zo hadden we dat niet besproken").

En voor Wilders zou het heel makkelijk moeten zijn om dat te doen, hij heeft immers al aangegeven het te zullen doen, hij moet het alleen nog even op papier zetten. Kortom er is voor Wilders niet echt een makkelijk ontsnappen aan.

Wellicht dat hij vandaar ook reageert als de gebeten hond, hij moet eerst met de billen bloot en kan het niet later verkopen als een gevolg van onderhandelingsresultaat. Wat hij richting zijn electoraat niet zo fijn zal vinden.

• HvdBent
  • Laatst online: 12:06
Ik denk dat er in tegenstelling tot wat er gezegd wordt een heel uitgebreid (dichtgetimmerd) regeerakkoord gaat komen, en dat is m.i. maar goed ook. Natuurlijk jammer dat we geen centrum links kabinet krijgen, en wss nu 0-4 jaar stilstand op milieu e.d. mogelijk tegemoet zien, en het domme buurjongetje worden binnen de EU, maar goed, het volk heeft gestemd....

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:32
Wat ik mij echt al een hele tijd afvraag: er wordt de hele tijd gesproken over dat "rechts" (PVV, VVD, BBB en anderen) nu kan gaan doorpakken op het immigratie vraagstuk.

Maar ik vraag me af hoe dan?
Als er makkelijke maatregelen waren om dit te regelen dan was dit toch al veel eerder aangepakt?
En kom niet aan met geen gezinshereniging, want dat is in het asiel probleem een druppel op de gloeiende plaat.

Mijns inziens wordt het grote probleem van de asielzoekers niet veroorzaakt door de mensen die terecht asiel aanvragen, (dit aantal is de afgelopen jaren ook vrijwel gelijk gebleven, los van de mensen uit Oekraine) maar creëren just de zgn. veilige landers (mannen/jongens uit noord Afrika) het grote probleem.
En die kun je niet zo maar terugsturen. Hoe gaan ze dit doen? Want de Noord Afrikaanse landen willen deze asielzoekers niet terug.
Ik ben hier oprecht benieuwd naar.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• Indoubt

Indoubt

Centrum zie ik ook als ideaal, of het nu centrum rechts of centrum links is maakt me iets minder uit. Zowel aandacht voor economie als voor sociale cohesie in de maatschappij. Niet dat ik denk dat mijn wens waarheid wordt want het midden wordt leeggegeten door de extremen op de flanken.

Als wilders wil regeren zal hij inderdaad water bij de wijn moeten doen en dat is voor een populist nooit eenvoudig. Ik snap Omtzigt ook wel dat ie eerst enige duidelijkheid daarover wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Laatst online: 12:27
De eisen van NSC (en in mindere mate VVD) zijn vrij fors en staan op veel punten haaks op waar de PVV de afgelopen jaren voor heeft gestaan.

- Steun aan Oekraine (civiel en militair)
- Geen speculatie over Nexit
- Financiele degelijkheid
- Waarborgen van de grondwet (Censuur, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van godsdienst)
- Respecteren van internationale verdragen op gebied van klimaat en mensenrechten
- Forse maatregelen neemt met het oog op de bestaanszekerheid, aanpak
van de wooncrisis en een houdbare migratie
- Bewaken internationale reputatie NL binnen EU en andere bilaterale samenwerkingen

VVD:
- Behouden en versterken positie Nederland binnen NAVO/EU
- Degelijke overheidsfinancien
- Beschermen waarden rechtsstaat

Het enige wat overeind blijft zijn: Woningen, zorg en een intentie om bestaanszekerheid te verbeteren. Ik denk dat een meerderheid het daar wel mee eens is, de vraag is dan wel wat er met de rest van de onderwerpen gebeurt die voor de toekomst van NL belangrijk zijn. Een regeerakkoord op die 3 punten is wellicht de beste optie en voor de rest dan maar zoeken naar een meerderheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

nocalimero schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:18:
Wat ik mij echt al een hele tijd afvraag: er wordt de hele tijd gesproken over dat "rechts" (PVV, VVD, BBB en anderen) nu kan gaan doorpakken op het immigratie vraagstuk.

Als er makkelijke maatregelen waren om dit te regelen dan was dit toch al veel eerder aangepakt?
En kom niet aan met geen gezinshereniging, want dat is in het asiel probleem een druppel op de gloeiende plaat.

Mijns inziens wordt het grote probleem van de asielzoekers niet veroorzaakt door de mensen die terecht asiel aanvragen, (dit aantal is de afgelopen jaren ook vrijwel gelijk gebleven, los van de mensen uit Oekraine) maar creëren just de zgn. veilige landers (mannen/jongens uit noord Afrika) het grote probleem.
En die kun je niet zo maar terugsturen. Hoe gaan ze dit doen? Want de Noord Afrikaanse landen willen deze asielzoekers niet terug.
De vraag die gesteld moet worden is waarom we migratie zo belangrijk vinden. En dan op elke antwoord doorvragen waarom. Dan komt men er snel achter dat het probleem vraag en aanbod is in verschillende sectoren. Overlast en zorg is gebrek mankracht. Huisaanbod is omdat er al sinds 1800 structureel onvoldoende gebouwd wordt.

Zodra iemand de bronoorzaak gevonden heeft kan men de omgekeerde route verkennen en kijken welke afslagen er zijn. Dan kan je bij overlast uitkomen bij grote commerciele partijen (festivals, voetbal) en bij huisaanbod kan je uitkomen op de gebrekkige sociale cohesie in de maatschappij.

Wat veel mensen nu doen is alsof de migratie de enige en grootste oorzaak is, maar als we daar iets langer over nadenken dan weten we al heel snel dat het niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12
n0pe schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:24:
Het enige wat overeind blijft zijn: Woningen, zorg en een intentie om bestaanszekerheid te verbeteren. Ik denk dat een meerderheid het daar wel mee eens is, de vraag is dan wel wat er met de rest van de onderwerpen gebeurt die voor de toekomst van NL belangrijk zijn. Een regeerakkoord op die 3 punten is wellicht de beste optie en voor de rest dan maar zoeken naar een meerderheid.
De onderwerpen in emmertjes stoppen en alleen een akkoord maken over de emmertjes die overeenstemming hebben lijkt me best lastig. Op papier heel slim om de discussie zuiverder te houden, maar de specifieke onderwerpen zijn lastig in één emmertje te houden. Onderwerpen als stikstof of de energierekening hebben in elk emmertje wel een deel van de problemen zitten. En iets als zorg is ook heel breed: zorg-kosten en zorg-personeel hebben net zoveel relatie als verschillen. Woningen gaan over stikstof, arbeidsmarkt, vergrijzing, regeldruk en nog veel meer emmertjes heen.

Naar mijn mening maken zulke onderwerpen een smal regeerakkoord, minderheidskabinet, of 'rond-shoppen' per onderwerp bij de oppositie een weinig vruchtbare weg vooruit.

Een overkoepelende strategie/doel/motto kan voorkomen dat ze elke week rollend over straat gaan over het volgende issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
martwoutnl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:17:
Ik las net iets bizars via https://www.rtvutrecht.nl...t-zou-niet-moeten-bestaan Er is een kamerlid van de VVD hoogzwanger maar is uitgerekend rond de datum van beëdiging. Als ze dan niet kan worden geinstalleerd, mag ze daarna niet worden vervangen dus kans bestaat dat VVD daardoor een tijd 1 zetel minder heeft. Echt vreemd dat dat niet goed wettelijk is geregeld.
Vooropgesteld, ik hoop dat ze gewoon deel kan nemen in de beoogde en democratisch gekregen positie. Moederschap zou daar, naar mijn persoonlijke mening tenminste, absoluut geen belemmering voor mogen vormen. Maar het tijdsstip en voorval hadden natuurlijk niet ironischer kunnen zijn.

Gelukkig heeft ze straks eventjes de tijd hierop te reflecteren en te herevalueren of de VVD wel werkelijk haar partij is wanneer haar dit onderwerp persoonlijk aan het hart gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 16-01 20:54
nocalimero schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:18:

Voor deze vraag is het interessant om naar de UK te kijken. Die zijn zelfs uit the EU gestapt voornamelijk om grip te krijgen op migratie. Het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.statcdn.com/Statistic/280000/283287-blank-355.png

Het echte verhaal is dat de economie migratie nodig heeft, en zolang dat zo is zal er migratie blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Cid Highwind schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:16:
[...]

Vooropgesteld, ik hoop dat ze gewoon deel kan nemen in de beoogde en democratisch gekregen positie. Moederschap zou daar, naar mijn persoonlijke mening tenminste, absoluut geen belemmering voor mogen vormen. Maar het tijdsstip en voorval hadden natuurlijk niet ironischer kunnen zijn.

Gelukkig heeft ze straks eventjes de tijd hierop te reflecteren en te herevalueren of de VVD wel werkelijk haar partij is wanneer haar dit onderwerp persoonlijk aan het hart gaat.
Hoezo reflecteren? Deze maas in de wet staat toch helemaal los van de partij waarvoor ze de kamer in gaat? Als ze voor een andere partij verkozen zou zijn had zij en die partij hetzelfde probleem gehad.

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

[...]

Veel regels over de tweede kamer zijn opgesteld toen vrouwen nog een uniek in de kamer waren. Ik begrijp dan ook niet waarom het ironisch zou zijn.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Morty schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:21:
[...]
Het echte verhaal is dat de economie migratie nodig heeft, en zolang dat zo is zal er migratie blijven.
Ja, maar onder de populisten gaat het niet om de Polen of Oekraïners die actief bijdragen aan onze economie en onze Westerse waarden delen. Het gaat om de groepen migranten wiens culturele achtergrond niet aansluit bij de onze.
Dat geeft dat unheimische gevoel bij veel mensen, dat ons land wordt "overgenomen".
Kinderen die tot laat op straat rondhangen, geen respect voor vrouwen (sissen, "kech" roepen), groepen die in hun moedertaal praten ipv Nederlands, burka's in het openbaar, Ethiopische statushouders die geen arbeidsethos lijken te hebben, etc.
Hoe ga je daar concreet maatregelen op nemen? Van nature klieken mensen bij elkaar die dezelfde achtergrond hebben. Godvrezende mensen wonen ook massaal in de biblebelt, puur om zich niet op zondag te hoeven ergeren aan de autowassende buurman. Moet je de groepen dan geforceerd gaan mengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-05 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

Voor deze vraag is het interessant om naar de UK te kijken. Die zijn zelfs uit the EU gestapt voornamelijk om grip te krijgen op migratie. Het resultaat:
[Afbeelding]

Los van het VK is de situatie van NL best complex.

De vergrijzing in Nederland (net als in veel landen) zorgt ervoor dat we een tekort aan arbeidskrachten hebben. We hebben een paar opties tot onze beschikking. We kunnen bijvoorbeeld mensen uit andere EU landen halen die tijdelijk dit opvullen maar in hun eigen land blijven wonen officieel. Het probleem is dat er nogal wat landen in de EU een tekort aan arbeidskrachten is in veel EU landen. Een andere is migratie vanuit buiten de EU.

Een bijkomende probleem in Nederland is dat we een tekort aan huizen hebben en gelijktijdig ook een enorme bevolkingsdichtheid. De VVD probeerde dit op te lossen middels het gebruik van EU regels. De fijnstofregeling gebruiken als breekijzer om boeren bedrijven op te dokken/kopen en dat om te zetten middels een krabbeltje naar bouwgrond. Dit is echter getorpedeerd. Waarbij gezegd moet worden dat het bouwen van nieuwbouwhuizen ook dor de fijnstofregels lastig is geworden.
Ik moet hier een redelijk grim maar reële kanttekening bijzetten dat veel huizen in handen zijn van babyboomers zijn. Deze huizen kommen druppelsgewijs vrij naarmate deze generatie ons verlaat wat de druk deels zal alten afnemen. (let op, deels er zijn andere problemen als meer alleen wonende volwassenen).

Eigenlijk zitten we tussen wal en schip. Veel mensen willen geen migratie omdat er geen ruimte is op de woningmarkt. Maar de woningmarkt zit op slot omdat er niet veel bouwgrond is en milieuregels het lastiger maken. De oplossingen voor meer bouwgrond zijn succesvol geblokkeerd via de BBB en protesten. Gelijktijdig hebben we een vergrijzing die ons dwingt meer arbeidskrachten van elders op te nemen.

Het is een beetje een cirkel waarbij alles vast zit. Meer migratie verergert de woningnood. Geen migratie verergert het arbeidsprobleem. Dus ergens moet gehakt worden met een bijl. Dat is decennia lang niet gedaan of gedwarsboomd door allerlei redenen. We komen asl gevolg bij de huidige situatie en PVV heeft in mijn ogen de oplossing niet omdat er zaken als grondwetten en coalities zijn .

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
[...]

Democratisch verkregen positie?

Zou ze genoeg voorkeursstemmen hebben dan? Anders heeft ze imho nergens recht op. Op een lijst van een partij belanden (niet echt inzichtelijk hoe mensen op bepaalde posities komen) geeft je niet meteen een absoluut recht op een zetel.

Daarom heb ik ook zon hekel aan die afsplitters die hun zetel meenemen terwijl ze helemaal niet genoeg stemmen hadden voor een zetel

• DevWouter

DevWouter

Creator of ThenNext

Auredium schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:38:
[...]

Los van het VK is de situatie van NL best complex.

De vergrijzing in Nederland (net als in veel landen) zorgt ervoor dat we een tekort aan arbeidskrachten hebben. We hebben een paar opties tot onze beschikking. We kunnen bijvoorbeeld mensen uit andere EU landen halen die tijdelijk dit opvullen maar in hun eigen land blijven wonen officieel. Het probleem is dat er nogal wat landen in de EU een tekort aan arbeidskrachten is in veel EU landen. Een andere is migratie vanuit buiten de EU.

Een bijkomende probleem in Nederland is dat we een tekort aan huizen hebben en gelijktijdig ook een enorme bevolkingsdichtheid. De VVD probeerde dit op te lossen middels het gebruik van EU regels. De fijnstofregeling gebruiken als breekijzer om boeren bedrijven op te dokken/kopen en dat om te zetten middels een krabbeltje naar bouwgrond. Dit is echter getorpedeerd. Waarbij gezegd moet worden dat het bouwen van nieuwbouwhuizen ook dor de fijnstofregels lastig is geworden.
Ik moet hier een redelijk grim maar reële kanttekening bijzetten dat veel huizen in handen zijn van babyboomers zijn. Deze huizen kommen druppelsgewijs vrij naarmate deze generatie ons verlaat wat de druk deels zal alten afnemen. (let op, deels er zijn andere problemen als meer alleen wonende volwassenen).

Eigenlijk zitten we tussen wal en schip. Veel mensen willen geen migratie omdat er geen ruimte is op de woningmarkt. Maar de woningmarkt zit op slot omdat er niet veel bouwgrond is en milieuregels het lastiger maken. De oplossingen voor meer bouwgrond zijn succesvol geblokkeerd via de BBB en protesten. Gelijktijdig hebben we een vergrijzing die ons dwingt meer arbeidskrachten van elders op te nemen.

Het is een beetje een cirkel waarbij alles vast zit. Meer migratie verergert de woningnood. Geen migratie verergert het arbeidsprobleem. Dus ergens moet gehakt worden met een bijl. Dat is decennia lang niet gedaan of gedwarsboomd door allerlei redenen. We komen asl gevolg bij de huidige situatie en PVV heeft in mijn ogen de oplossing niet omdat er zaken als grondwetten en coalities zijn .
Heel cru gezegd, dankzij die beslissingen is het nu wachten op een algemeen systeemfalen waardoor die cirkel verbroken wordt. Bijvoorbeeld dat boerenbedrijven failiet gaan omdat ze geen arbeidskrachten kunnen vinden. Of dat de export onvoldoende oplevert.

Over vergrijzing en woningen die mondjes maat vrijkomen, we hebben ook te maken met het feit dat de samenstelling van een huishouding aan het veranderen is. Daar is ook een (enge!) knop waar aangedraaid kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

martwoutnl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:17:
Tsja, ik denk dat er nog wel 100+ van dit soort gekke hiaten in onze wetgeving zitten. In een ideale wereld pak je ze er allemaal pro-actief uit. Maar dan moet je ze ook wel spotten.

Nu komt het zo uit en kan er gehandeld worden. En voor de volgende verkiezingen zal dit gat wel gedicht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:23
DevWouter schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:49:
[...]

Heel cru gezegd, dankzij die beslissingen is het nu wachten op een algemeen systeemfalen waardoor die cirkel verbroken wordt. Bijvoorbeeld dat boerenbedrijven failiet gaan omdat ze geen arbeidskrachten kunnen vinden. Of dat de export onvoldoende oplevert.

Over vergrijzing en woningen die mondjes maat vrijkomen, we hebben ook te maken met het feit dat de samenstelling van een huishouding aan het veranderen is. Daar is ook een (enge!) knop waar aangedraaid kan worden.
Ze zouden meer betaalbare seniorenwoningen moeten maken, maar ja die nemen weer meer grond in .
Maar ik zie nu al bij mijn schoonouders in de straat al 3 ouder wordende echtparen, inclusief mijn schoonouders die hun eengezinswoning dus maar laten ombouwen , omdat er gewoon weg geen betaalbare seniorenwoningen zijn van het type wat ze zoeken, dus gelijkvloers en een tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:24
[...]

Japan heeft een substantieel lagere immigraten populatie als percentage van de bevolking dan Nederland, maar dat land draait wel gewoon door. Tuurlijk zijn er daar problemen die hier mee samenhangen, maar het kan dus wel. Het is gewoon een keuze, niet een of andere natuurwet die het onmogelijk maakt.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 14:55

crisp

Devver

Pixelated

pingkiller schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Japan heeft een substantieel lagere immigratie populatie als percentage van de bevolking dan Nederland, maar dat land draait wel gewoon door. Tuurlijk zijn er daar problemen die hier mee samenhangen, maar het kan dus wel. Het is gewoon een keuze, niet een of andere natuurwet die het onmogelijk maakt.
'Draait gewoon door' is dan wel wat positief gezegd; ze hebben daar best wel problemen door de vergrijzing en de bevolkingskrimp: https://nos.nl/artikel/24...jfer-het-moet-op-de-schop

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Vrietje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:12:
[...]

Ze zouden meer betaalbare seniorenwoningen moeten maken, maar ja die nemen weer meer grond in .
Maar ik zie nu al bij mijn schoonouders in de straat al 3 ouder wordende echtparen, inclusief mijn schoonouders die hun eengezinswoning dus maar laten ombouwen , omdat er gewoon weg geen betaalbare seniorenwoningen zijn van het type wat ze zoeken, dus gelijkvloers en een tuin.
Het punt is dat de woningmarkt compleet op slot zit. Koopwoningen zijn voor velen buiten bereik en als ik in mijn wijk kijk dan staat er amper een bord in de tuin en het is alweer verkocht. Huurwoningen in de vrije sector zijn ook zo weg en als je een sociale huurwoning nodig hebt, vergeet dat maar.

Er is een tekort van 20.000 plekken in de verzorgingstehuizen dus die wachtrij wordt niet korter en die mensen blijven thuis wonen. Ze kunnen ook niet kleiner gaan wonen want die huizen zijn er niet. Zodoende schuift het ook niet door en zo lees je in de krant dat een moeder (30) met 2 kinderen noodgedwongen bij haar ouders woont. Ik weet schrijnend n=1 geval maar ze zijn er.

Ergens zal de politiek een teer huisje omver moeten schoppen om weer iets voor elkaar te krijgen.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:37
asing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:50:
[...]
Er is een tekort van 20.000 plekken in de verzorgingstehuizen dus die wachtrij wordt niet korter en die mensen blijven thuis wonen. Ze kunnen ook niet kleiner gaan wonen want die huizen zijn er niet.
Wel een aanzienlijke doorstroming daar. De een zijn dood is de ander zijn kamertje.Mijn moeder stond op een wachtlijst. Gemiddelde wachttijd 6 maanden. Dat werden uiteindelijk 2 weken, overleden er opeens een zooitje in dat tehuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pingkiller schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:41:
[...]

Japan heeft een substantieel lagere immigraten populatie als percentage van de bevolking dan Nederland, maar dat land draait wel gewoon door. Tuurlijk zijn er daar problemen die hier mee samenhangen, maar het kan dus wel. Het is gewoon een keuze, niet een of andere natuurwet die het onmogelijk maakt.
Japan is een eiland en zit al 30 jaar in een rare stagflatie doordat ze niet de mensen hebben om de economie op te krikken.

In de 30 jaar is de Nikkei niet gestegen, ondanks alle inflatie:
https://www.macrotrends.n...dex-historical-chart-data
Niet echt een ‘draait gewoon door’ dat betekend dat ze tov de rest van de wereld hard achteruit hollen.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 30-11-2023 13:03 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• asing
Trichoglossus schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:56:
[...]
Wel een aanzienlijke doorstroming daar. De een zijn dood is de ander zijn kamertje.Mijn moeder stond op een wachtlijst. Gemiddelde wachttijd 6 maanden. Dat werden uiteindelijk 2 weken, overleden er opeens een zooitje in dat tehuis.
Corona misschien? Of niet. Ik heb mijn cijfers ergens van een pagina van de overheid vandaan. Het zal regionaal en per tehuis verschillen maar ik denk wel dat er lokaal flinke wachtrijen kunnen zijn.

Er zal nu gewoon gebouwd moeten worden, en dan niet voor de mensen die 8 ton of meer kunnen stukslaan op een huis maar meer betaalbare woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Goed bezig die Wilders, flink met modder gooien op X gaat vast helpen bij de formatie.

• n0pe
  • Laatst online: 12:27
PP_Sound schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:02:
Goed bezig die Wilders, flink met modder gooien op X gaat vast helpen bij de formatie.
Het reposten van "het briefje van Jan" is wel weer een nieuw dieptepunt, gaan we nu wekenlang een soort proxy verkenning krijgen via de diverse media? :-(

• martwoutnl
De kroegtopic is dicht en het is deels offtopic maar ik las net via twitter https://www.thebestsocial...HA7I614bIFvyx-hCuqf8PYt14 Daarin gaat het over het notitieblok van Omtzigt gisteren. Via https://twitter.com/annef...erkelijk-item-politiek%2F kan je een foto zien. Ik moet er wel om glimlachen. En het blijkt ook echt te koop te zijn. Ik wilde hem toch even delen.

• Morty
PP_Sound schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:02:
Ook met zijn Kijkduin actie is hij hard aan het bewijzen dat hij dezelfde populist is als altijd. Je zou haast gaan denken dat ook Wilders gewoon niet zo'n zin heeft om een kabinet te vormen en op deze manier de boel probeert te saboteren.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Morty schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:24:
Ook met zijn Kijkduin actie is hij hard aan het bewijzen dat hij dezelfde populist is als altijd. Je zou haast gaan denken dat ook Wilders gewoon niet zo'n zin heeft om een kabinet te vormen en op deze manier de boel probeert te saboteren.
Als hij wel een kabinet zou vormen wordt 'ie ook direct geexposed in het niet kunnen leveren wat 'ie beloofd heeft natuurlijk. Wel lekker makkelijk dit; doen alsof je 'milder' bent, maar ondertussen zitten stoken precies op de onderwerpen waarvan je weet dat andere partijen je een grote lul vinden.

https://niels.nu

• FunkyTrip
  • Laatst online: 09:58

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Vrietje schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:12:
[...]

Op dat gebied zouden senioren, vooral in de steden moeten afstappen van huis met tuin en genoegen nemen met ruime vierkante balkonnen. Gelijkvloerse terraswoningen zijn volgens mij ideaal voor ouderen. 3-4 woon lagen met een terras waar je minstens een eettafel met aan beide zijdes stoelen kwijt kan (dus niet een 5x1 balkon, maar een 4x3).

Dit dus.

• Morty
Hydra schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:30:
[...]

Als hij wel een kabinet zou vormen wordt 'ie ook direct geexposed in het niet kunnen leveren wat 'ie beloofd heeft natuurlijk. Wel lekker makkelijk dit; doen alsof je 'milder' bent, maar ondertussen zitten stoken precies op de onderwerpen waarvan je weet dat andere partijen je een grote lul vinden.
Hoe dan ook. Door zijn aanhang nu op te stoken speelt hij natuurlijk precies dezelfde haagse spelletjes waar hij de andere partijen van beschuldigd...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

martwoutnl schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:21:
De kroegtopic is dicht en het is deels offtopic maar ik las net via twitter https://www.thebestsocial...HA7I614bIFvyx-hCuqf8PYt14 Daarin gaat het over het notitieblok van Omtzigt gisteren. Via https://twitter.com/annef...erkelijk-item-politiek%2F kan je een foto zien. Ik moet er wel om glimlachen. En het blijkt ook echt te koop te zijn. Ik wilde hem toch even delen.
Wat stond erop?
"Functie elders" ?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

[Afbeelding]

Zitten daar ook 210000 vluchtelingen bij uit de Oekraïne?
Dat vertekent toch het beeld dan denk ik.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

[Afbeelding]

En aanvullend: het is historisch gezien nooit zo geweest dat er geen migratie is. Zelfs Wilders is hier dankzij migratie. En mevrouw Wilders ook. Mensen reizen nu eenmaal, vrijwilig of min of meer gedwongen, over de aardbol. Dat is nooit anders geweest en zal nooit anders worden. En biologisch is dat maar goed ook. Als je niet meer tussen landen zou mogen migreren kan je er op wachten dat migreren tussen regio's in landen moeilijker wordt tot het moment dat er teveel inteelt komt.
Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie hier s.v.p. on-topic en inhoudelijk!

Verder gelden de volgende regels:
• Geen aannames zonder onderbouwing: onderbouw met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over groepen zonder onderbouwing. Wees zo specifiek als mogelijk is.
• Geen culture war talking points. Zie ook: defiant in "De landelijke Nederlandse politiek 2023 - Na de val"
• Geen naamverbasteringen, schrijf namen van mensen voluit, dan wel de achternaam
• Geen oordelende kwalificaties toevoegen bij benoeming van personen of partijen
• Geen nutteloze posts, denk even na of je post echt iets toevoegt
• Geen memes, dit is een discussie topic.
• Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding
• Geen complottheorieën
• Geen discussie over iq, natuurlijke selectie, overbevolking of van soortgelijke strekking
• Geen flames over of bashen op politieke voorkeur
• Speel de bal, niet de persoon