Ja deze verwachtte ik al. Het verbaast mij niet dat dit artikel en deze headline hook, line en sinker wordt geslikt door de journalistiek, alsmede ook door mensen die de PVV niet zo hoog hebben zitten.
Verbaast me wel, want niet-PVV stemmers zijn hoogopgeleid en dus zou je verwachten dat ze in ieder geval enige kennis van statistiek hebben, in staat zijn methodologie op wetenschappelijke waarde en integriteit kunnen beoordelen, en waakzaam zijn dat zij artikelen die binnen hun confirmation bias liggen met evenveel scepsis controleren op juistheid als dat ze doen bij artikelen die informatie bevatten die buiten hun bias ligt.
We gaan dus even een handje helpen.
Het hele NOS artikel dat je linkt heeft een aantal grote rode vlaggen. Zo wordt er meermaals gesproken over een onderzoek en een "relatief kleine sample size" maar links naar dat onderzoek ho maar.
Nu.nl linkt wel naar de bron en prompt
belanden we op Twitter waar we het volgende zien:
De headline "Moslims stemmen helemaal niet massaal op Wilders" op onze publieke omroep, die hier nu trots wordt gepresenteerd als "zie nu wel" is dus gebaseerd op hou je vast:
- Een Twitter draadje van een politicologe
- Die haar flutonderzoek verdedigt met referenties naar de tweede wereld oorlog
- Een dataset gebruikt voor uitspraken over de verkiezingen in 2023, die daar niet voor bedoeld was.
- met dataset die stamt uit 2020 (en dus bijna 4 jaar oud is)
- Daaruit slechts 234 responses vist van mensen die zich als moslim in Nederland identificeren.
- Dat vervolgens doodleuk extrapoleert naar 1,2 miljoen moslims (een groep maar liefst 5100x groter is dan de sample groep) en ook nog eens toepast om uitspraken over de huidige verkiezingen te doen terwijl de data een volledige verkiezingscyclus achterloopt en stamt nog voor de politieke aardverschuiving die we gezien hebben
- Die volledig voorbij gaat aan het feit dat "moslims" maar een zeer kleine subgroep is, van de hele populatie met een migratie achtergrond en compleet gefilterd wordt omdat ze alleen maar kijkt naar mensen die zich openlijk in het onderzoek identificeren als moslim.
Nou poe poe. Nee dan heb je helemaal gelijk hoor.
Dit is echt waterdicht.
Ik kan in mijn directe omgeving al meer mensen met een migratie achtergrond vinden die deze verkiezing PVV hebben gestemd, dan haar hele sample size groot is.
Wat een wetenschappelijk waardeloze en journalistiek luie bagger is dit. Waarschijnlijk makkelijker te slikken als het in je politieke straatje past.
Ongeacht politieke voorkeur zouden we dit soort enorme bagger die zonder enige wetenschappelijke integriteit op de publieke omroep wordt geslingerd niet moeten willen. Werkelijk schokkend de stelligheid waarmee de NOS dit presenteert en waarmee mensen die echt wel begrijpen dat dit onzin is toch voor de gek worden gehouden om het hier stellig te posten
[
Voor 10% gewijzigd door
DutchManticore op 01-12-2023 18:23
]
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.