Real schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:53:
[...]
Ik geloof Omtzigt niet meer nadat hij de spreidingswet-motie heeft ondertekend. En ook in dit editorial op Joop kwam ineens naar voren waarom Omtzigt met Rutte I heeft ingestemd. Opportunisme.
[...]
https://www.bnnvara.nl/jo...ht-en-het-wordt-gruwelijk
Omtzigt komt straks ongetwijfeld met 'verantwoordelijkheid pakken' of 'het land moet bestuurd worden', gaat straks toch met de PVV in zee en daar zet Nederland de eerste stappen naar een Hongaarse setting.
Oh ik begon al heel wat twijfels te plaatsen bij Omtzigt voor de verkiezingen. Bijvoorbeeld:
DaniëlWW2 in "Het (on)bestaan van het middeninkomen" Maar ik besef me ook dat als Omtzigt nu echt zulk kiezersbedrog probeert te doen, dat meteen het einde van zijn partij is. Die verdwijnen dan in de marge. En het kan ook zomaar gaan rommelen in die fractie. Daarnaast ben ik er ook niet bepaald van overtuigd dat de BBB een stabiele factor is. En de PVV is al helemaal een groot vraagteken nu Bosma de Kamervoorzitter is. Wie moet die fractie gaan leiden? Wilders heeft immers al gezegd dat hij Premier voor alle Nederlanders wil zijn. Agema lijkt de logische keuze, maar die mag ook niks zeggen buiten het zorg dossier om.
Ergens heb ik ook zoiets van dat ze het mogen uitzoeken. Ik kan er toch niks aan doen en er gaat toch niks veranderen de komende regeerperiode. Spelen nog wat andere zaken zoals:
-De rest van het politiek spectrum in Nederland heeft even de tijd nodig om zich te herpakken en zich eens echt af te zetten tegen wat de VVD doet. Want met een dergelijke coalitie kunnen ze niemand anders meer de schuld geven.
-De wereldwijde economische signalen staan nogal op rood. Er zit denk ik ellende aan te komen. Er is belachelijk veel geld gedrukt dat de rest van de economieën niet goed kunnen verwerken, flinke inflatie, onbetaalbaarheid van huizen en hypotheken, onzekerheid over brandstoftoegang (Rusland, Saudi-Arabië die maar blijft afschalen voor hogere prijzen etc) naast een energietransitie.
-De Pax Americana loopt ten einde. We hebben meerdere oorlogen en er zit er vermoedelijk nog eentje aan te komen tussen Ethiopië en Eritrea. Dat is de andere kant van de Rode Zee waar de Amerikanen als de internationale garantieverschaffer van vrije toegang tot de zeeën, al gebrekkig reageert op wat er vanuit Jemen gebeurd.
-In China rommelt het ook heel erg. Het is een typische communistische economie waar vooraf groeidoelen zijn gesteld. Maakt niet uit of het gehaald wordt met de productie van zinloze steden, velden vol onverkoopbare auto's of een hogesnelheidsnetwerk dat zo bizar in de schulden zit en geen winst kan maken. En dat is dan als je de CCP hun getallen geloofd, iets dat ik niet doe, mede omdat oud premier Li Keqiang er zelf niks van geloofde. En als je zijn methode erbij pakt (kijken naar outputs zoals energie, leningen of vrachtvervoer), dan is die economie heel wat kleiner. Daar kwam begin dit jaar nog een studie over. Zie:
https://www.leedsfinsight...ler-than-we-first-thought
-En dan hebben de meeste ontwikkelde of meer ontwikkelde landen ook te maken met vergrijzing. In een wereldwijde economie waar groei afhankelijk is van de inputs arbeidsproductiviteit en geldcreatie via leningen die gedekt worden door meer vraag en arbeidsproductiviteit, belooft dat weinig goeds...
mekkieboek schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:31:
[...]
Juist. Onbegrijpelijk dat dat zo weinig aandacht krijgt want het is een olympische spagaat voor de VVD. Voor de buhne willen ze 'de migratie' aan banden leggen, genoeg om het kabinet erover te laten struikelen. Tegelijkertijd willen ze in feite maar al te graag goedkope handjes uit het buitenland (en soms ook goedbetaalde hoofdjes) voor de noodleidende ondernemers. Maar dat is een boodschap die nogal wringt met het PVV gedachtengoed.
Beetje of-topic maar toch ook weer niet. Gisteren hoorde ik in een podcast dat bijvoorbeeld Duitsland het komende decennium elk jaar 400.000 nieuwe migranten nodig heeft op allerlei gebieden puur om de boel draaiende te kunnen houden gegeven de vergrijzing. Werkende mensen kan je denken maar ook die moeten gehuisvest worden met alle voorzieningen die daarbij horen.
Ik zou voor Nederland vaker wat meer diepgang willen horen over het onderwerp migratie. Want ook wij planten ons niet voldoende voort en het werk moet toch gedaan worden, ook bij ons. Juist bij ons want volgens mij hebben wij een nog veel sterkere babyboom gehad.
Maar het hele onderwerp migratie wordt platgeslagen en focust zich op de nu in het oog springende probleemgevallen. Niet dat dat geen problemen zijn maar ook de andere categorien zijn niet zonder uitdagingen, verdringing op de arbeidsmarkt, verdringing op de huizenmarkt, lerarentekort. En ik begrijp dat deze aantallen veel groter zijn zijn dan de asielzoekers of veilige-landers die niet terug willen. En dat alles in relatie tot de altijd weer terugkerende problemen t.a.v. klimaat, stikstof, woningnood, electriciteitsnet, vervoerscongestie. En zoals gezegd, we zijn niet het enige EU land wat kampt met de gevolgen van vergrijzing.
Ik ook. Ik was er al even over begonnen voor de verkiezingen. Migratie moet je gewoon behandelen als verschillende onderwerpen. Je hebt alles van oorlogsvluchtelingen, politieke vluchtelingen, arbeidsmigratie binnen de EU, arbeidsmigratie buiten de EU, economische vluchtelingen etc. En dat deed Omtzigt ook niet. De VVD natuurlijk al helemaal niet en Wilders zegt gewoon nee.
DaniëlWW2 in "De Tweede Kamerverkiezingen 2023: Actualiteiten en info"
De PVV en VVD gaan er ook zeker op bosten omdat de achterban toch al snel arme werknemer vs. rijke werkgever is. Oorlogsvluchtelingen de schuld van alles geven, gaat je daar niet veel brengen als je geen resultaten levert. En het enige resultaat waar veel PVV kiezers wat aan hebben, is een enorme stijging in netto inkomen. Tja, bijvoorbeeld GL-PvdA gaf ze die...
Ook kwam een paar dagen geleden dit voorbij:
https://nos.nl/artikel/25...rna-mogelijk-een-probleem
Dat is 3 miljoen arbeidsmigranten tot 2040 omdat even cynisch uitgedrukt, de babyboomers en de generatie eronder, dan dood zijn. Dan is de demografie meer hersteld en hebben we ze waarschijnlijk niet meer nodig. Zeker als blijkt dat we inderdaad moeilijker werk kunnen vinden voor mensen vanwege zaken zoals robotisering. Dat ga je ook niet stoppen. Resultaat is dan wel een nieuwe last op de sociale voorzieningen. Daarnaast natuurlijk aanhoudende woningnood etc etc.
Uiteindelijk komt dit probleem ook mede omdat we decennia aan economisch beleid hebben gehad waar het krijgen van 2.1 kinderen per stel, niet bepaald betaalbaar of gestimuleerd werd. Beide ouders moesten werken en er is constant gedoe met kinderopvang geweest. Combineer dat met de huizencrisis nu en dan gaat het alleen maar erger worden. Dit opvullen met nog meer migratie, is uiteindelijk symptoombestrijding.
De pijn zit er ook in dat het huidige economische model gewoon niet meer werkt. Er moet maar goedkope arbeid zijn, alle aspecten van het leven worden snel duurder, er mag geen migratie zijn en er zijn steeds minder werknemers. Dat gaat klappen. En als migratie niet kan, dan worden het snelle loonstijgingen en gaan sectoren die vertrouwen op lage lonen, het niet overleven. Kom je weer terug bij de VVD die arbeidsmigratie niet wil stoppen.
Dit is ook iets dat ze bij "links" eens moeten begrijpen. Het beperken en meer regulieren van migratie kan perfect samengaan met een forse verbetering van de inkomenspositie van de gemiddelde Nederlander en ook de minder bedeelden. En die koppeling eens maken, uitspreken en naar je toe trekken, is misschien wel de sleutel. Want we zagen met deze verkiezingen misschien ook wel dat veel mensen misschien helemaal niet zo comfortabel zijn met de discriminatie en racistische uitspraken. Immers ging Wilders ook stijgen in de peilingen toen hij zich eens inhield, waardoor hij meer acceptabel leek.
Om Timmermans zijn "unieke" vergelijking er nog maar bij te halen. Inderdaad Bruce van Finding Nemo.
[
Voor 41% gewijzigd door
DaniëlWW2 op 18-12-2023 22:06
]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.