Maar is dat zo? Ook aan dat thema zitten VVD-vreemde kanten, diverse bedrijfstakken hebben totaal geen moeite met migratie en echt niet alleen kenniswerkers, ook voor laaggeschoolde arbeiders. En ook dat is niet zonder schaduwzijde, drukken van lonen, bedreigde bestaanszekerheid, hoezo 'Nederlanders eerst' maar goed.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 16:13:
Dat is niet zo moeilijk; zowel Bolkestein als Verdonk hebben naam gemaakt op migratie. Bolkestein omdat hij daarmee (terwijl de VVD in het Paarse kabinet zat) zijn eigen rechtse oppositie kon spelen. Verdonk omdat ze haar eigen ambities had.
Ik denk niet dat het oprakelen van migratie binnen de VVD nooit als iets anders werd gezien dan een politieke strategie. Je wint immers kiezers die je economische beleid an sich niet aantrekkelijk vinden, en tegelijkertijd verdedig je jezelf tegen opkomende partijen op de rechterflank. Alleen is die rechterflank nu groter dan de VVD zelf.
Het (zegmaar) asielmigratie gedeete is als ik het goed begrijp maar een klein deel van het thema migratie. De grote focus daarop heeft meer een emotionele dan logische verklaring. Toegegeven, als je in Ter Apel woont of als NS conducteur bent bepuugd door een zwartrijdende veilige-lander dan denk je daar zeker anders over. Maar ter rechterzijde vd VVD zou ik eerder de genoemde ondernemers verwachten, zij die juist méér migratie zouden willen zien.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|