Frankenstein schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:13:
[...]
De dalende rente deed mij juist besluiten om Progetto binnen 14 dagen in te trekken en voir 20 jaar Rabo Doelsparen te kiezen. We zijn het dus eens dat de rente voorlopig vast lager is. Verschil? Nederland tripple A, Rabobank systeembank. Italië BBB. Bij Rabo mogelijkheden om eerder te beeindigen of deels af te boeken. En een rente waar je in 2021 allewn van kon dromen!
Vind je 20 jaar niet extreem lang? Wat zijn die ontbindende voorwaarden precies? Natuurlijk zou ik graag hebben dat mijn geld een langere periode een mooi rendement oplevert. Maar het zou zomaar kunnen dat ik over drie jaar daadwerkelijk dit geld nodig hebt, dus ik vond 3 jaar wel een mooie periode.
Ik heb letterlijk en figuurlijk een bedrag vastgezet voor drie jaar, wat ik in-principe tegen die tijd ook aan een auto zou willen besteden. Niet perse het volledige bedrag, echter op deze manier levert het geld tenminste wat rendement op. Toen de rente nagenoeg nul was, stond het letterlijk en figuurlijk gewoon op de spaarrekening van de ASN Bank. Dat levert echter ook nu barweinig rente op.
Waarschijnlijk zul je ook verplicht je Rabobank rekening aan moeten houden? Of zijn deposito's bij de systeembanken hier een uitzondering op? Want toen ik mijn betaalrekening bij de ASN Bank opgeheven had, zag ik plotseling de kosten voor het betaalpakket van mijn spaarrekening afgaan. Godzijdank blijft de ASN wel van de spaarrekening van mijn dochtertje af....
Die ASN Idealsparen hebben ik begrijpelijkerwijs dus ook opgezegd, want ik vond het niet erg grappig om in de min te staan op een spaarrekening.
Even afgezien van die 20 jaar: die 3% rente vind ik erg magertjes voor zo'n lange periode. Je krijgt bij Banca Sistema 3.75% voor 10 jaar, alleen geen rente op rente. Waardoor het effectieve rentetarief alsnog op 3.24% uitkomt: keert Rabo doelsparen wel jaarlijks de rente uit? Zo niet, dan ligt die effectieve rente ook een stuk lager. Raisin toont gewoon de effectieve rente.
PS via Raisin is 10 jaar de langst mogelijk termijn.
[
Voor 11% gewijzigd door
MathiasMetzger op 23-09-2024 22:36
]