Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander36
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-02 22:30
Nog een deposito geopend voor 18 mnd bij Anadolu voor 3,25%.
Ik verwacht dat die binnenkort ook wel gaan zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21
wibblemoo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:37:
[...]

Geld is gisteravond laat doorgeboekt dus openingsdatum per vandaag lijkt mij redelijk.
Nou nee.. normaliter, is het max 1/2 dagen na het storten op de Raisin rekening, nou heb je renteverlies van 7 dagen?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:12
Juan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
[...]

Nou nee.. normaliter, is het max 1/2 dagen na het storten op de Raisin rekening, nou heb je renteverlies van 7 dagen?
Maandagmiddag was gisteren? Ik haal nergens uit dat het vorige week zou zijn geweest.

Die wat ik vorige week in de morgen had aangevraagd, en geld al op de Raisin rekening stond, was 's middags al geopend. Startdatum ook dezelfde dag.

Als ik moet gokken dus doen ze voor 12 uur geopend dan dezelfde dag als startdatum, anders de volgende dag. Op basis van dat rentewijzigingen ook altijd per 12u ingaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander36

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Eindelijk weer eens interessante info ipv al die slowchat hier waar niemand wat mee kan. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:12

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Vriendelijk verzoek om idd de slowchat te stoppen. Dit is niet de bedoeling van dit topic.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:56
Juan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
[...]

Nee binnen 48u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
<knip> Heb je de modbreak gezien? Slowchat is niet de bedoeling.

[ Voor 42% gewijzigd door Ardana op 18-09-2024 12:48 ]

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
Goh ik probeerde mijn verlenging bij Banca Progetto te herroepen: een bericht gestuurd dat nu al 2x de rente verlaagd was, terwijl ik bij verlenging 3.70% aangeklikt had. Maar nu zegt Raisin ik had in de online omgeving op het knopje moeten drukken om de verlenging in te trekken. Nu komt ie..... zo'n optie was er niet... anders had ik dit allang gedaan. Morgen komt mijn deposito vrij en op 20 september zou de rente van 3.55% naar 3.25% gaan.

Dus als ik alsnog die 3.55% krijg dan laat ik het voor wat het is: anders ga ik alsnog de verlengde deposito herroepen, want dat kan dus binnen 14 dagen nadat de verlenging ingegaan is. Enige waar ik nu bang voor ben: dat in de tussentijd andere banken ook hun rente verlagen, want van andere Italiaanse banken krijg je nog wel 3.54% rente. Die hebben nog geen verlaging aangekondigd. Een ding weet ik zeker: ik ga nooit meer een verlenging aanklikken, maar laat het gewoon uitbetalen en kijk dan wel welke bank de beste rente bied.

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
Goh ik probeerde mijn verlenging bij Banca Progetto te herroepen: een bericht gestuurd dat nu al 2x de rente verlaagd was, terwijl ik bij verlenging 3.70% aangeklikt had. Maar nu zegt Raisin ik had in de online omgeving op het knopje moeten drukken om de verlenging in te trekken. Nu komt ie..... zo'n optie was er niet... anders had ik dit allang gedaan. Morgen komt mijn deposito vrij en op 20 september zou de rente van 3.55% naar 3.25% gaan.

Dus als ik alsnog die 3.55% krijg dan laat ik het voor wat het is: anders ga ik alsnog de verlengde deposito herroepen, want dat kan dus binnen 14 dagen nadat de verlenging ingegaan is. Enige waar ik nu bang voor ben: dat in de tussentijd andere banken ook hun rente verlagen, want van andere Italiaanse banken krijg je nog wel 3.54% rente. Die hebben nog geen verlaging aangekondigd. Een ding weet ik zeker: ik ga nooit meer een verlenging aanklikken, maar laat het gewoon uitbetalen en kijk dan wel welke bank de beste rente bied.
Weet niet wat ze bij Raisin allemaal aan doen zijn, maar heb ook nog steeds geen antwoord over progetto. Ook heb ik mijn vader verwezen naar ze via de vrienden link. Beide geen bonus ontvangen want we zouden de link niet hebben gebruikt. Pertinent onwaar!

• Juan
MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
Klopt zo'n knop is er niet bij een gekozen verlenging, dus laat staan dat ik er perongeluk opgeklikt zou hebben.
Maar ze gaan voor mij weer verder bij Raisin, meer mensen zouden last hebben van dit " technische" probleem met verlengingen..

Ze mogen het uiteindelijk ook terugstorten, en compensatie bieden over het totaal bedrag van 10430 EUR (ongeveer) dan prak ik het op Advanzia.. krijg ik nog 3,76%..

Ik dring daar wel steeds op aan, maar kunnen ze bepalen zodra het opgelost is. (als ze dat steeds noteren, weten ze dat ze niet onder compensatie uit gaan komen bij mij) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik krijg email van Advanzia :

" We are contacting you regarding the deposits recently made on your Advanzia account.

In accordance with the legal requirements applicable to credit institutions, Advanzia Bank is required to inquire about the origin of our customers' funds. ..."

Nog iemand?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:42

Jerra

Beunhaas in wording

Ik haak ook nog even in op de Klarna spaarrekening en deposito's bij Klarna zelf (Buiten Raisin om).
Volgens mij was de combinatie met ASN nog niet genoemd dus bij deze;

De app vermeld inderdaad SEPA Instant Transfers, maar blijkbaar doet ook ASN daar niet aan mee...
Ik zal de post updaten om te melden of het wel instant is van Klarna->ASN.

Jammer, ik had ondanks de bovengenoemde app nadelen wel interesse in een instant transfer spaarrekening.

Bij het aanmaken van de rekening word in het Engels gevraagd naar een "Tax ID" en in het Nederlands naar een "Fiscaal rijksregisternummer", ik heb geen idee wat je daar moet invullen maar ik verwacht je BSN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:

" We are contacting you regarding the deposits recently made on your Advanzia account.

In accordance with the legal requirements applicable to credit institutions, Advanzia Bank is required to inquire about the origin of our customers' funds. ..."

Nog iemand?
Wettelijke verplichting, in Nederland de Wwft (Wet tegen witwassen en financiering terrorisme), maar vast over hele EU.
Dus het hoeft niet zo zijn dat er nu concreet anderen zijn. Maar jij hebt nu wel iets gedaan waarop hun monitorinyis aangeslagen. En dat kan ook zijn dat je ogenschijnlijk willekeurig bent uitgekozen.

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Na bijna 14 dagen gewacht te hebben is vandaag bij raisin mijn banco progetto deposito opeens teruggestort, terwijl ik verzocht had om een verlenging.

Het is echt een potje daar. Schriftelijke berichten (online) krijg je geen reacties op, en via de telefoon geven ze verschillende antwoorden, die dus niet lijken te kloppen. Ik heb telefonisch van hun bevestiging gehad dat de verlenging in zou gaan, en dan per oorspronkelijke datum (5 september). Nu is het geld dus opeens vrijgekomen zonder enig bericht of duidelijkheid. Ga er maar vanuit dat dat alsnog deze 'verlenging' is die dus geannuleerd is, met 13 dagen renteverlies.

Aangezien telefonisch toezeggingen gedaan zijn zullen ze zich wel daarachter verschuilen dat het nergens is afgesproken, maar goed. Erg ontevreden met deze gang van zaken.

• justinsaver168
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 15:36
Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:00:
[...]

Klopt zo'n knop is er niet bij een gekozen verlenging, dus laat staan dat ik er perongeluk opgeklikt zou hebben.
Maar ze gaan voor mij weer verder bij Raisin, meer mensen zouden last hebben van dit " technische" probleem met verlengingen..

Ze mogen het uiteindelijk ook terugstorten, en compensatie bieden over het totaal bedrag van 10430 EUR (ongeveer) dan prak ik het op Advanzia.. krijg ik nog 3,76%..

Ik dring daar wel steeds op aan, maar kunnen ze bepalen zodra het opgelost is. (als ze dat steeds noteren, weten ze dat ze niet onder compensatie uit gaan komen bij mij) 8)
Ik blijf ook gwn doordringen tot dat ik een reactie/compensatie krijg. Met herroepen verlies ik namelijk inmiddels zoveel rente dagen dat dat het gewoon niet waard is(bijna 3 weken). Ook verlagen ze de rente nogmaals bij progetto en vele anderen dus zijn er weinig opties waar ik met mijn inlegbedrag voor 2 jaar een hoger percentage kan krijgen. Dat terzijde, door de onverschilligheid van raisin ben ik juist nog meer gedreven om mijn recht te krijgen en zal ik gewoon doorgaan tot ik compensatie krijg. Jammer dat mijn ervaring zo moet gaan na 2 jaar trouwe klant te zijn en een groot deel van mijn vermogen hier te stallen. Als er een betere deposito aanbieder was zou ik allang zijn over gestapt.

• Harbo
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:45:
[...]

Wettelijke verplichting, in Nederland de Wwft (Wet tegen witwassen en financiering terrorisme), maar vast over hele EU.
Dus het hoeft niet zo zijn dat er nu concreet anderen zijn. Maar jij hebt nu wel iets gedaan waarop hun monitorinyis aangeslagen. En dat kan ook zijn dat je ogenschijnlijk willekeurig bent uitgekozen.
Ze hebben over de laatste storting van E 5000 om meer rente te krijgen (28-08-2024) als ik dit goed lees. Daarvoor heb ik in 5x maanden niets bijgestort.

"As fulfilling our legal requirements is key to us, we would be grateful if you could confirm the origin of the current deposit amount on your Advanzia account by providing supporting documentation. For example, the origin of the funds can be savings, real estate or financial investments, an inheritance, etc."

Wat voor documentatie verwachten ze dan?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03:49
Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:15:
[...]
Ze hebben over de laatste storting van E 5000 om meer rente te krijgen (28-08-2024) als ik dit goed lees. Daarvoor heb ik in 5x maanden niets bijgestort.

"As fulfilling our legal requirements is key to us, we would be grateful if you could confirm the origin of the current deposit amount on your Advanzia account by providing supporting documentation. For example, the origin of the funds can be savings, real estate or financial investments, an inheritance, etc."

Wat voor documentatie verwachten ze dan?
ik heb ze een keer een factuur van zzp werk gestuurd en gezegd dat het vanuit de betaling van de klant afkomstig was, dat was toen voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
Banco Sistema via Raisin 2 jaar vast 3.6%.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30

Nog iemand?
Nee, ik niet, en ik heb de afgelopen twee weken in meerdere batches grote bedragen overgemaakt naar Advanzia

• Juan

Nog iemand?
Vaker gehad.. weet niet waar precies de trigger ligt/zit.
Wanneer is het account geopend?

recentelijk weer eentje op naam van de vrouw geopend, en de afgelopen weken in tranches van 5k-7k gestort.. dus ik verwacht dat verzoekje ook wel weer., totaal 40k op Advanzia nu

• Juan
dZinee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:04:
Na bijna 14 dagen gewacht te hebben is vandaag bij raisin mijn banco progetto deposito opeens teruggestort, terwijl ik verzocht had om een verlenging.

Het is echt een potje daar. Schriftelijke berichten (online) krijg je geen reacties op, en via de telefoon geven ze verschillende antwoorden, die dus niet lijken te kloppen. Ik heb telefonisch van hun bevestiging gehad dat de verlenging in zou gaan, en dan per oorspronkelijke datum (5 september). Nu is het geld dus opeens vrijgekomen zonder enig bericht of duidelijkheid. Ga er maar vanuit dat dat alsnog deze 'verlenging' is die dus geannuleerd is, met 13 dagen renteverlies.

Aangezien telefonisch toezeggingen gedaan zijn zullen ze zich wel daarachter verschuilen dat het nergens is afgesproken, maar goed. Erg ontevreden met deze gang van zaken.
Ik vermoed dat dit bij mij ook zal gaan gebeuren, daarom heb ik div screenshots gemaakt, waarin netjes vermeld staat dat het bedrag verlengd zou worden. Maar als ze straks netjes compenseren, vind ik het nog niet zo erg.

• Harbo
  • Niet online
@Jian Rekening ergens begin Februari 2024 geopend. Stortingen / tranches niet groter dan 10 k gedaan met de laatste in April. Daarna 5k op 28-08-2024 vanwege rente en een week daarna teruggehaald. Dus bijna 4-5 maanden had ik geen activiteit daar qua stortingen.

• Juan
o das appart... ik kijk wel of ze komen.. echter komt in ons geval echt van een rekening die op mijn naam staat (het bedrag wat naar Advanzia gegaan is) en gaat het naar een rekening bij Advanzia die alleen op haar naam staat..

Ben benieuwd of ze daar dan moeilijk over doen..

Ik zal ze eerst proberen af te schepen met een simpel antwoord dat het van bestaand spaargeld komt.
Ik heb het nooit gelezen als dat ze echt een bewijs moeten hebben, dat heb ik in het verleden wel verstrekt, kopie van mutaties van bv LPB of zo..

• Juan
En daar is dan...

//Uw deposito bij Banca Progetto wordt uitbetaald//

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd0veZacXS3d5xna36e9ePn2b2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gI4Jisnfnr952J4aPLIqII3F.png?f=fotoalbum_large

Weer bellen met Raisin..
wat een gasten..

Ik kan igg bewijzen dat er t/m vandaag een verlenging in stond.

[ Voor 63% gewijzigd door Juan op 18-09-2024 15:15 ]

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
@Jian Rekening ergens begin Februari 2024 geopend. Stortingen / tranches niet groter dan 10 k gedaan met de laatste in April. Daarna 5k op 28-08-2024 vanwege rente en een week daarna teruggehaald. Dus bijna 4-5 maanden had ik geen activiteit daar qua stortingen.
Kan zijn dat je er willekeurig bent uitgepikt. Als je die €5000 van een andere spaarrekening hebt gehaald dan zou je van die transactie het bankafschrift kunnen sturen.

• MathiasMetzger
Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:00:
[...]

Dan ligt het in ieder geval niet aan mijn naderende of al in burnout verkerende staat :X Want dat is eigenlijk de enige reden, dat ik nog niet eerder een bericht gestuurd had. Want tegenrekening veranderen duurde ook ontiegelijk lang.

In mijn geval gaat het wel om iets meer dan € 10.000 totaal, want vorig jaar heb ik zoveel mogelijk in deposito's gezet toen de rente zo hoog was. Bij Banca Progetto moest je minimaal € 5000 storten, dus het grootste bedrag staat daar. Dus ik verlies aardig wat rente als het 3.60% zoals bij Banca Sistema, of 3.25% die Banca Progetto vanaf 20 september hanteert.

Met die 3.55% was ik nog wel tevreden geweest, maar 3.25% doet wel pijn. Ookal zal die over een paar weken waarschijnlijk bij de andere banken ook het rentetarief zijn, want de ECB ligt ons weer lekker te f*cken. Waarschijnlijk gaan wij weer naar 0% rente.... de geschiedenis herhaald zich weer. Want waarom zouden banken ons spaargeld lenen tegen een hoger rente, dan wat ze bij de ECB betalen?

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:57

Nog iemand?
Zelfde.

Ik heb overigens niet meegedaan met die 5000 euro actie, mochten mensen denken dat het daar aan ligt.
Meest recente overboeking is een een laag bedrag van <200. Ter referentie.

Zit al twee weken te wachten op een antwoord op een mailtje en dan nu dit. Irritatie begint te stijgen met Advanzia

[ Voor 14% gewijzigd door Reintje op 18-09-2024 16:11 ]

• Harbo
  • Niet online
Novax schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:32:
[...]

Kan zijn dat je er willekeurig bent uitgepikt. Als je die €5000 van een andere spaarrekening hebt gehaald dan zou je van die transactie het bankafschrift kunnen sturen.
In die periode heb ik een bedrag van mijn Santander rekening naar mijn Rabo overgemaakt en mijn salaris was binnen. Ik heb deze 2x transacties opgestuurd en wacht op hun reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Mijn ervaring en frustratie heb ik bij het laatste verzoek gestuurd aan ze.

//2023
Dear Advanzia,

Please note that i will empty my account to 5k, Before November 1st.
Because I’m offered 4% from Consorsbank for 6th months for the” Tagesgeldkonto”

So please note that in your system, for big transfers next week.
I’m not happy that I need the explain my money transfers every time I move my money to an account with more interest.

//2023
Maar je krijgt nooit een antwoord op terug van Advanzia, dus geen nieuws is goed nieuws

[ Voor 53% gewijzigd door Juan op 18-09-2024 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wibblemoo
Uitgaand is doorgaans geen probleem, maar inbound wordt gemonitord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MotorBeast
MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:42:
[...]

Dan ligt het in ieder geval niet aan mijn naderende of al in burnout verkerende staat :X Want dat is eigenlijk de enige reden, dat ik nog niet eerder een bericht gestuurd had. Want tegenrekening veranderen duurde ook ontiegelijk lang.

In mijn geval gaat het wel om iets meer dan € 10.000 totaal, want vorig jaar heb ik zoveel mogelijk in deposito's gezet toen de rente zo hoog was. Bij Banca Progetto moest je minimaal € 5000 storten, dus het grootste bedrag staat daar. Dus ik verlies aardig wat rente als het 3.60% zoals bij Banca Sistema, of 3.25% die Banca Progetto vanaf 20 september hanteert.

Met die 3.55% was ik nog wel tevreden geweest, maar 3.25% doet wel pijn. Ookal zal die over een paar weken waarschijnlijk bij de andere banken ook het rentetarief zijn, want de ECB ligt ons weer lekker te f*cken. Waarschijnlijk gaan wij weer naar 0% rente.... de geschiedenis herhaald zich weer. Want waarom zouden banken ons spaargeld lenen tegen een hoger rente, dan wat ze bij de ECB betalen?
De ECB ligt ons weer te fucken? Meen je dat nu echt? Weet jij wat het effect (macro) economisch is als de rente op dit niveau blijft? Als jij je graag blauw betaald aan belasting om het overheidstekort te betalen en je baan wil kwijt raken omdat jouw werkgever duur moet lenen om investeringen te doen heb je helemaal gelijk. Jij bent fan van een recessie blijkbaar. Verder gaan mensen weer meer kopen als de rente laag is want sparen levert toch niets op. Goed voor de economie. NB: de meeste mensen lenen ook nog steeds meer uit noodzaak dan ze sparen. Je zal nu als starter maar een huis moeten kopen. Blij voor de jongeren dat de boel zakt. Ik gun mijn kinderen ook een woning met acceptabele woonlast.

Ik kan zelf ook niet wachten op een lage rente. Hypotheek tegen mooie rente verlengen over tijdje en mijn beleggingen kunnen niet wachten om omhoog te schieten hopelijk. FED vanavond om 20.00 uur. Spannend. ECB zal toch met een schuin oog hier ook naar kijken. Waarschijnlijk gaat er daar 0,5 vanaf.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2024 17:24 ]

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-09 17:00
Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:58:
Mijn ervaring en frustratie heb ik bij het laatste verzoek gestuurd aan ze.

//2023
Dear Advanzia,

Please note that i will empty my account to 5k, Before November 1st.
Because I’m offered 4% from Consorsbank for 6th months for the” Tagesgeldkonto”

So please note that in your system, for big transfers next week.
I’m not happy that I need the explain my money transfers every time I move my money to an account with more interest.

//2023
Maar je krijgt nooit een antwoord op terug van Advanzia, dus geen nieuws is goed nieuws
Ik dacht dat Consors inmiddels op 3.5% zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:12:
... Ik kan zelf ook niet wachten op een lage rente. Hypotheek tegen mooie rente verlengen ...
Dit is het spaartopic, niet het leentopic. Ik heb geen hypotheek (meer). Doe mij maar een hoge spaarrente.

• Juan
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:24:
[...]

Ik dacht dat Consors inmiddels op 3.5% zit?
Oude mail toen het nog 4% was, Advanzia ging omlaag geloof ik, dus toen leeggetrokken (denk dat mijn actie afgelopen was)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 21:10
Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
Banco Sistema via Raisin 2 jaar vast 3.6%.
Let op, dit is niet rente op rente, effectief dus 3.54%. Bij hun 10 jaar 3.75% is het effectief slechts 3.24%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Rente van Nordax spaarrekening gaat van 3,23% naar 3,11% (3,15% effectief) per 24 september. Daarmee wordt Collector de hoogste op Raisin met 3,24% effectief.

• MathiasMetzger
MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:12:
[...]

De ECB ligt ons weer te fucken? Meen je dat nu echt? Weet jij wat het effect (macro) economisch is als de rente op dit niveau blijft? Als jij je graag blauw betaald aan belasting om het overheidstekort te betalen en je baan wil kwijt raken omdat jouw werkgever duur moet lenen om investeringen te doen heb je helemaal gelijk.
Ik heb een essentieel beroep, dus als jij straks je baan kwijtgeraakt bent omdat jouw werkgever schijnbaar geld moet lenen? En niet zijn winsten gebruikt om te investeren in het bedrijf? Blijf ik gewoon mijn baan behouden. Nee omdat de ECB onbeperkt euros heeft zitten bij drukken, is ons geld sowieso al niets waard.

Aangezien ik toch nooit van mijn lang zal ze leven een huis kan kopen, heb ik dus belang aan een hoge spaarrente. Want dan kan mijn spaar vermogen tenminste verder groeien en hopelijk, kan ik dan een huis bij elkaar sparen als straks die huizen bubbel barst en iedereen met een veel te hoge hypotheek zit.

Misschien was het een beetje ondoordacht wat ik zei: maar de ECB is niet mijn vriend, want als die beslissen de rente te verlagen. Dan volgen de banken uit zichzelf en krijg je zoiets als wat Banca Progettto gedaan heeft. Eerst verhogen naar 3.70% en dan plotseling weer verlagen naar 3.55% en nu naar 3.25% welke in gaat, een dag nadat de ECB dus officieel de rente naar 3.5% verlaagd heeft.

Dus geef mij maar een hogere spaarrente, want kopen van een huis zit er echt niet in. En geld lenen doen wij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:08:
[...]

Ik heb een essentieel beroep, dus als jij straks je baan kwijtgeraakt bent omdat jouw werkgever schijnbaar geld moet lenen? En niet zijn winsten gebruikt om te investeren in het bedrijf? Blijf ik gewoon mijn baan behouden. Nee omdat de ECB onbeperkt euros heeft zitten bij drukken, is ons geld sowieso al niets waard.

Aangezien ik toch nooit van mijn lang zal ze leven een huis kan kopen, heb ik dus belang aan een hoge spaarrente. Want dan kan mijn spaar vermogen tenminste verder groeien en hopelijk, kan ik dan een huis bij elkaar sparen als straks die huizen bubbel barst en iedereen met een veel te hoge hypotheek zit.

Misschien was het een beetje ondoordacht wat ik zei: maar de ECB is niet mijn vriend, want als die beslissen de rente te verlagen. Dan volgen de banken uit zichzelf en krijg je zoiets als wat Banca Progettto gedaan heeft. Eerst verhogen naar 3.70% en dan plotseling weer verlagen naar 3.55% en nu naar 3.25% welke in gaat, een dag nadat de ECB dus officieel de rente naar 3.5% verlaagd heeft.

Dus geef mij maar een hogere spaarrente, want kopen van een huis zit er echt niet in. En geld lenen doen wij niet.
Maar de ECB is er niet om jouw als spaarder te supporten. Die is er om de economie (proberen) te reguleren waarvan ook mensen met een essentieel beroep (dus ook jij) afhankelijk zijn, linksom rechtsom. Jouw belang is totaal ondergeschikt aan het grotere belang (gelukkig).

Verder moeten de meeste bedrijven lenen om grote investeringen te plegen buiten de winst die ze kunnen investeren maar dat zal jij denk ik niet onderkennen met een essentieel beroep wat waarschijnlijk non profit/overheid is. Zelfs non profit/overheid leent want de overheid leent zich scheel. En als de overheid moet bezuinigen zijn de essentiele beroepen ook weer het Haasje.

Verder zitten we niet in een huizenbubbel want de vraag naar woningen overstijgt het aanbod enorm en het zal nog jaren duren (ik verwacht eigenlijk helemaal niet) voordat dit opgelost is. En iedereen met een te hoge hypotheek? Ik ben dus ook iedereen? Ik lach me rot om mijn hypotheeksom. Je kan een huis dus niet bij elkaar sparen want de waardestijging is al jaren een veelvoud van het rendement wat je maakt op sparen. Beetje huis moet je al 30/40 mille per jaar sparen om alleen de waardestijgingen bij te houden op dit moment. Mijn schoonvader verklaarde me ook voor gek toen ik destijds 12% (zo'n 30 jaar geleden) rente betaalde om een huis te kopen. Nu kijkt hij toch heel anders tegen die beslissing. Hoop dat die 12% rente nooit meer terug komt.....ook niet voor mijn spaargeld. Ik denk breder dan alleen mijn spaarrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2024 19:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:26:
[...]
Dit is het spaartopic, niet het leentopic. Ik heb geen hypotheek (meer). Doe mij maar een hoge spaarrente.
Kan, snap ik, maar je wordt niet gefuckt door de ECB. Beetje kort de bocht. En ook jij bent beter af met een goede economie.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:08:
[...]

Als de economie heel slecht gaat, verliezen meten met een essentieel beroep ook hun baan. Als de nood aan de man is, bestaat essentieel ineens een stuk minder. Of je gaat zoveel minder verdienen dat het maar de vraag is of je dan nog alles kunt betalen. Dus niemand ontloopt de dans als het fout loopt.

• MotorBeast
Rzaan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:45:
[...]

Als de economie heel slecht gaat, verliezen meten met een essentieel beroep ook hun baan. Als de nood aan de man is, bestaat essentieel ineens een stuk minder. Of je gaat zoveel minder verdienen dat het maar de vraag is of je dan nog alles kunt betalen. Dus niemand ontloopt de dans als het fout loopt.
Jawel......van je spaarrekening kan je dan alles betalen. 8) Totdat hij leeg is. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:15
justinsaver168 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:09:Ik blijf ook gwn doordringen tot dat ik een reactie/compensatie krijg. Met herroepen verlies ik namelijk inmiddels zoveel rente dagen dat dat het gewoon niet waard is(bijna 3 weken). Ook verlagen ze de rente nogmaals bij progetto en vele anderen dus zijn er weinig opties waar ik met mijn inlegbedrag voor 2 jaar een hoger percentage kan krijgen. Dat terzijde, door de onverschilligheid van raisin ben ik juist nog meer gedreven om mijn recht te krijgen en zal ik gewoon doorgaan tot ik compensatie krijg. Jammer dat mijn ervaring zo moet gaan na 2 jaar trouwe klant te zijn en een groot deel van mijn vermogen hier te stallen. Als er een betere deposito aanbieder was zou ik allang zijn over gestapt.
Van mijn spaargeld in deposito's heb ik momenteel ongeveer 55% bij Raisin ondergebracht. Een jaar geleden was dit nog 100%. Voor mij is Raisin voornamelijk interessant op korte looptijden, d.w.z. tot 2 a 3 jaar vast. Nadelen van Raisin voor langere looptijden zijn o.a. heel vaak geen rente op rente, uitbetaling rente einde looptijd en landen met een vrij lage kredietwaardigheid of tegen Rusland gelegen. Geen of nauwelijks mogelijkheden om eerder uit een deposito te kunnen.

De rente is het afgelopen jaar gestabiliseerd en loopt ook alweer wat terug. Het was een goede periode om desgewenst langer vast te zetten tegen relatief hogere rente.

Buiten Raisin maak ik nu gebruik van de volgende banken voor deposito's;

- Rabobank (Doelsparen) (NL)
- Nationale Nederlanden (NL)
- Credit Europe Bank (NL)
- Klarna (S)

Kortom, volgens mij zijn er diverse interessante deposito-aanbieders. Een en ander hangt ervan af of je voor langer vast wilt en kunt zetten.

Ik hoop dat Raisin de problemen met Progetto snel oplost. Maar ergens bekruipt me het gevoel dat het met Banca Progetto niet goed gaat. Waarom duurt het maar allemaal zo lang?

Als mijn inleg bij Progetto voor 30 september terug op mijn Raisin rekening staat - annulering is in behandeling en bevestigd - dan boek ik het over naar Rabo Doelsparen. Dankzij de Rabo Rentegarantie kan dat dan nog tegen 3,25%. Dit is in mijn ogen echt wel een heel interessante deposito-rekening, maar voor een toprente is het nu wel te laat.

• Juan
Mij is verteld dat ik het bedrag morgen of vrijdag kan verwachten op de raisin rekening.
De opdracht om uit betalen, is vandaag gegeven blijkbaar.

Ik ga compensatie krijgen.
Maar nu is eigenlijk de vraag kan ik niet gewoon compensatie vragen over een heel jaar.
Want er was eigenlijk afgesproken om voor een jaar voor 3,55% te verlengen.
Dus eigenlijk loop ik nu rente mis over een heel jaar.. iig het verschil tussen 3,55% en huidig vrij opneembaar? (3,2% of zo)

Ik ga eens kijken of me dat gaat lukken, ik moest terug bellen voor de compensatie zodra het geld op de raisin rekening staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wibblemoo
*knip* Dit kan veel beter via een TR dan in het topic.

[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
*knip* reactie op verwijderde reactie. Verzoek om de slowchat achterwege te laten

[ Voor 120% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2024 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander36
*knip* reactie op verwijderde reactie

[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:59 ]

• Frankenstein
Ja, te gek, nu denkt hij aan 10k * 0,35% compensatie, terwijl LHV Bank 1 jaar op 3,50% zit. 0,05% compensatie oftewel 5 euro.

Maar goed, gisteren was er een modbreak, dat slowchat niet mag. Ik ben er niet zo in thuis, maar volgens mij wordt er nog steeds driftig geslowchat hier.

• Frankenstein
erniee schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:09:
[...]

Zijn er ook anderen met nog steeds inlogproblemen bij Advanzia? Heb mijn vorige account opgezegd en vrij kort daarna (eind augustus) nieuw account geopend waarbij ik hetzelfde telefoonnummer heb geregistreerd als bij mijn oude account. En het lijkt Advanzia maar niet te lukken dit te resetten. Al ruim twee weken via de mail contact om in te loggen, maar ik ontvang maar geen sms met de inlogcode...

Als TR komende dagen de rente verlaagt wil ik het graag naar Advanzia overboeken, maar op deze manier weerhoudt het mij toch nog even..
Ik heb ook problemen en kan bij Advanzia niet online inloggen. Dit kan komen alleen omdat ik mijn nieuwe gebruikersnaam niet weet. Ik kan inloggen met mijn (volgens mij) oude gebruikersnaam en wachtwoord, maar krijg dan geen SMS. Slechte zaak en slechte beurt van Advanzia, waarvan de helpdesk per mail heel l a n g z a a m is. In het ergste geval zeg ik het account maar op, dat kan gelukkig met een simpele e-mail, waarna saldo en rente naar de tegenrekening gaan. De rente blijft leuk, maar hakkelig bankieren? :?

Sluiten van Consorsbank ging eenvoudig en vlot, na ca. 1 week werd de opgebouwde resterende rente bijgeschreven. Netjes. Ik kom er zeker terug, voor de bonussen die ze aanbieden en de goede vrij opneembare en 12 maanden gegarandeerde rente. Heel tevreden!

[ Voor 6% gewijzigd door Frankenstein op 18-09-2024 21:03 ]

• justinsaver168
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-09 15:36
Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:21:
Mij is verteld dat ik het bedrag morgen of vrijdag kan verwachten op de raisin rekening.

Maar nu is eigenlijk de vraag kan ik niet gewoon compensatie vragen over een heel jaar.
Dus eigenlijk loop ik nu rente mis over een heel jaar.. iig het verschil tussen 3,55% en huidig vrij opneembaar? (3,2% of zo)

Ik ga eens kijken of me dat gaat lukken, ik moest terug bellen voor de compensatie zodra het geld op de raisin rekening staat.
Ik denk dat ik binnenkort ook maar is ga bellen, schriftelijk wordt gewoon nergens op gereageerd :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:21:

Ik heb de voorwaarden er ook eens op na gelezen: als je doet ontbinden, kan het zijn dat ze je kosten in rekening brengen? Zoiets staat in de voorwaarden en vind ik een redelijk vaag verhaal, gezien die 14 dagen bedenktijd ja wettelijk geregeld is. Maar wat mij het meeste opgevallen is in de voorwaarden: de bank heeft tot 30 dagen de tijd om je geld terug te storten.....

Als ik kijk naar meerjarige deposito's, dan zou je nu nog 3.60% bij 2 jaar krijgen bij de zuster bank van Banca Progetto. Of hoezo heet die bank Banca Sistema :+ Dus als Banca Progetto dan bij ontbinden 30 dagen nodig zou hebben, dan is de rente bij Sistema ook allang verlaagd. Dus waarschijnlijk kies ik eieren voor mijn geld. Want ik kan wel compensatie gaan vragen, maar als ik de voorwaarden doorlees heb ik daar sowieso geen recht op.

Uiteindelijk is het slechts tientjes werk, of je moet wel heel veel spaargeld vastgezet hebben? Ik weet in iedere geval niet of het mij zoveel stress waard is, want dan moet je weer gaan mailen en of bellen. Op € 10.000 praat je dan over € 30 misgelopen rente, als het daadwerkelijk 3.25% wordt i.p.v. 3.55% op drie jaar. Tevens is 3.30% de hoogst geboden rente, als je Italiaanse banken buiten beschouwing zou houden. Ik zou het wel niet logisch vinden als bij een verlenging, de volgende werkdag als openingsdatum genomen zou worden? Want als het vrijkomt op 19 september, dan kan het toch ook op die dag verlengd worden? Banca Progetto heeft toch al mijn geld, dat hoef dan toch niet terug naar Raisin als een verlenging ingeschakeld is.

• MotorBeast
*knip* Slowchat. En houd het vriendelijk.

[ Voor 89% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:59
MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:51:
[...]

Verder zitten we niet in een huizenbubbel want de vraag naar woningen overstijgt het aanbod enorm en het zal nog jaren duren (ik verwacht eigenlijk helemaal niet) voordat dit opgelost is.
Jij praat net zo goed naar je eigen portemonnee. In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. Die argumenten die jij geeft voor de hoge huizenprijzen zijn tevens niet de juiste, enkel de zeer ruime financieringsruimte is de reden van de hoge priizen hier, en ook de reden dat omliggende landen veel goedkoper zijn.

Wikipedia: Lost Decades

Wikipedia: Japanese asset price bubble

YouTube: Princes of the Yen | The Hidden Power of Central Banks

[ Voor 30% gewijzigd door Wietsee. op 19-09-2024 08:40 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Wietsee. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:35:
[...]
.... In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. ...
Zullen we het hier in dit topic bij Sparen houden?

De rente op 6-maands aanbieding voor nieuwe klanten bij Volkswagen Bank (VWFS) is per gisteren gezakt naar 3,30%

In Duitsland is momenteel de hoogste Tagesgeld rente bij een niet-tijdelijke aanbieding of onder voorwaarden ook gedaald naar "maar" 3,30% (wiLLBe)

[ Voor 13% gewijzigd door GroteVoet459 op 19-09-2024 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 17:47
Ik ben zelf niet handig, maar kan iemand van ons een aparte spaartopic voor klanten van Advanzia maken? Advanzia komt namelijk hier erg vaak voor en een aparte topic lijkt mij beter.

• MotorBeast
[...]

Jij praat net zo goed naar je eigen portemonnee. In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. Die argumenten die jij geeft voor de hoge huizenprijzen zijn tevens niet de juiste, enkel de zeer ruime financieringsruimte is de reden van de hoge priizen hier, en ook de reden dat omliggende landen veel goedkoper zijn.

Wikipedia: Lost Decades

Wikipedia: Japanese asset price bubble

YouTube: Princes of the Yen | The Hidden Power of Central Banks
Praat naar mijn eigen portemonnee? :? Ik lichtte alleen maar toe wat het effect is van dalende rente door de ECB op lenen in zijn algemeenheid zowel voor de particulier als bedrijven/overheid. Zit voor mij vrij weinig voordeel in met een kleine hypotheek. Dus waar zit mijn voordeel? Al daalt de huizenmarkt met de helft lig ik er nog niet van wakker. Overwaarde wordt pas afgetikt als ik dood ben voor mijn nabestaanden.

Verder geldt gewoon de Wet van Vraag en Aanbod. Les 1 Algemene Economie. die geldt ook gewoon voor de woningmarkt. https://www.rijksoverheid...-met-minder-regels-bouwen

Maar ontopic.....dalen zal de rente. FED deed gisteren ook weer mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dZinee
Banca Sistema via Raisin 3,6% op 2 jaar, en 3,75% op 10 jaar (geen rente op rente!).

Indien je het direct doet via Sistema krijg je maar liefst 3.85% en 5%(!) respectievelijk:
https://www.bancasistema.it/conto-deposito

Je zult dan wrs wel een en ander in het Italiaans moeten doorspitten, maar voor significante bedragen kan dit wel de moeite waard zijn. Ik verbaas me dat het verschil bij de 10 jaar zo groot is. Neem aan dat Raisin het grootste gedeelte daarvan voor zichzelf behoudt?

p.s. geen advies, ik ben niet bekend met banca sistema. Doe je eigen onderzoek. Kleine lettertjes zijn belangrijk. Bekijk de precieze voorwaarden.

update:
zie dat dit zelfde trucje doen voor andere banken.
CA-Autobank 12 maanden 3,6% tov 3,9%

En Banco Progetto heeft nu ook 4% vrij opneembaar t/m 31-12-24 via hun eigen website.

Update 2:
Het lijkt erop dat het als Nederland niet makkelijk is 1,2,3 een rekening te openen in Italie. Lijkt een noodzaak voor een een 'codice fiscale'. Maar uiteindelijk gaat het dus al snel om honderden euro's verschil in rentes. Voor ons Tweakers geen manier om dit alsnog te regelen?

[ Voor 33% gewijzigd door dZinee op 19-09-2024 11:03 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:42

Jerra

Beunhaas in wording

@dZinee

Ik had deze verwarring ook al bij Klarna;
Jerra schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:26:
Bij het aanmaken van de rekening word in het Engels gevraagd naar een "Tax ID" en in het Nederlands naar een "Fiscaal rijksregisternummer", ik heb geen idee wat je daar moet invullen maar ik verwacht je BSN.
Ook hier denk ik dat de Italiaanse "Tax ID" gewoon je BSN is, namelijk voor Nederlandse burgers ons enige echte registratienummer.

• W1ck1e
  • Nu online
dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
.... Voor ons Tweakers geen manier om dit alsnog te regelen?
Tweakers zoeken de grenzen op bij hard en software, niet bij regelgeving en voorwaarden.

• GroteVoet459
dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
...
Indien je het direct doet via Sistema krijg je maar liefst 3.85% en 5%(!) respectievelijk:
https://www.bancasistema.it/conto-deposito
Je moet geen appels en peren vergelijken. De Nederlandse spaarmarkt kun je (nog) niet vergelijken met die in andere europese landen. Er zijn hele reeksen Duitse banken met een hogere rente, alleen kun je daar zonder duits woonadres or mobiel# niet terecht. bunq had in Duitsland ook een andere rente dan in Nederland, al lijkt dat met de meest recente wijziging gelijk getrokken te worden. Voor Italië gelden ook de voorwaarden van een Italiaans adres of belastingnummer.

Dat een platform als Raisin je die mogelijkheid wel biedt moet je gewoon blij om zijn. Ook al krijg je via het platform iets minder rente, het is nog steeds meer dan je rechtstreeks kunt krijgen (uitgezonderd wat kortlopende aanbiedingen). Dat ze als bedrijf geld willen verdienen lijkt me niet vreemd.

Er zal voor een klein aantal aanbieders langzaam een verschuiving komen. Zo zie je Klarna, die toch al in de Nederlandse markt zat met hun uitgesteld-betaal-dienst, nu ook spaarrekeningen rechtstreeks aanbieden. Eerder al MeDirect en recent Santander, maar verwacht geen stampede ...

• dZinee
Ter bevestiging een (zeer snelle) reactie van Banca Sistema:
"Wij informeren u dat u voor het openen van een depositorekening een verblijfplaats in Italië en Italiaanse documenten nodig heeft"

@GroteVoet459 Dat Raisin een bepaalde marge neemt lijkt mij terecht, maar het verbaasd me hoe hoog die is in bepaalde situaties. Als je op 10 jaar 1.25% extra marge neemt, heb je het al snel over duizenden euro's die ze even pakken. Mooie business, tijd voor concurrentie :).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:27:

@GroteVoet459 Dat Raisin een bepaalde marge neemt lijkt mij terecht, maar het verbaasd me hoe hoog die is in bepaalde situaties. Als je op 10 jaar 1.25% extra marge neemt, heb je het al snel over duizenden euro's die ze even pakken. Mooie business, tijd voor concurrentie :).
Ze zullen vast wel een exclusiviteits afspraak hebben voor de Nederlandse markt. Dus een nieuwe partij moet dan op zoek naar nieuwe banken. Zouden die er voldoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Ter bevestiging een (zeer snelle) reactie van Banca Sistema:
"Wij informeren u dat u voor het openen van een depositorekening een verblijfplaats in Italië en Italiaanse documenten nodig heeft"

Denk dat vooral Sistema zelf denkt dat deze lager kan.
Raisin vraagt als het goed is alleen een bedrag per aanmelding + een vast percentage van het ingelegde geld en neemt dan een heel proces voor de bank uit handen.
Aan de bank dan te bepalen hoeveel rente ze aan de klant kunnen aanbieden via Raisin.
En daarbij zijn ze natuurlijk ook niet gek en geven ze liever een lagere rente als dat ook voldoende is om genoeg mensen en kapitaal te lokken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat jij de economie niet helemaal goed begrijpt. Als er heel veel aanbod zou zijn en kopers zouden met gemak uit 10 huizen kunnen kiezen, denk je dat ze dan nog steeds die absurde bedragen zouden betalen? Ook al zouden ze het kunnen betalen?

Wel is het zo dat als de rente daalt, mensen een nog grotere bestedingsruimte hebben. Door de daling van de rente door de centrale banken zullen ook de hypotheekrentes dalen. Dus huizenprijzen waarschijnlijk nog wat stijgen. Dat bedoel jij. Maar het woord 'enkel' in je post hoort daar niet thuis.
De spaarrente gaat dan ook omlaag. Dus voor mensen met een huis met een bestaande hypotheek en veel spaargeld wordt het wat minder.

Mijn verwachting (duh) is dat de berichten "bank XYX heeft de spaarrente verlaagd naar x procent" in dit topic de komende weken de pagina's gaan vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Raisin neemt geen marge maar "ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken". Het zijn de partner banken die de rente bepalen en die zal ongetwijfeld wat lager zijn omdat ze een commissie moeten betalen maar verder zullen ze de rente bepalen op basis van de concurrentie bij Raisin van andere banken.

• MotorBeast
Novax schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:59:
[...]

Raisin neemt geen marge maar "ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken". Het zijn de partner banken die de rente bepalen en die zal ongetwijfeld wat lager zijn omdat ze een commissie moeten betalen maar verder zullen ze de rente bepalen op basis van de concurrentie bij Raisin van andere banken.
En op de marge die ze kunnen maken bij het uitlenen van deze gelden.

• GroteVoet459
Jeldert schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:08:
[...]
Dat zie ik ook. Maar in de app zie ik hogere rentes :)
Zie je nu nog steeds 4,00% voor de RUUT 1- en 3-maands deposito's, of zijn die in de app nu ook gedaald naar de 2,50% die op de website aangegeven staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:52:
[...]

Zie je nu nog steeds 4,00% voor de RUUT 1- en 3-maands deposito's, of zijn die in de app nu ook gedaald naar de 2,50% die op de website aangegeven staat?
Is inderdaad nu aangepast. De langer lopende depositos zijn nu ook niet meer beschikbaar. Dus alleen nog 1- en 3-maands tegen 2,50%.

Het loginscherm toont nog wel een banner met "up to 4%" :D

Juist

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pinned/Bewaarpost: Santander Consumer Bank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ky4ryuoS-5qxkhCAsyWRBtPNHJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MVJDOhXer2AphYx1Ok3QPR2R.jpg?f=user_large

Website: https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen
Rating: A- / A2 (https://thebanks.eu/banks/19313, https://www.santandercons...stor-information/ratings/)

Actuele rentes:
Vrij opneembaar: 2.75% (2,78% effektief)
1 jaar: 2.40%
2 jaar: 2,00%
3 jaar: 2,00%
4 jaar: 2,00%

Rentebetaling: Maandelijks op eerste v/d maand, einde looptijd.
Kosten: Geen
Type: Vrij opneembaar & deposito's

DGS: Spanje, maar verwerking via België, tot € 100.000
Net als Openbank onderdeel van de Santander groep, maar met een eigen bankvergunning, dus geen overlap voor DGS.
Bronbelasting: Niet voor Nederlanders - er zit een "Attest Roerende Voorheffing Niet-inwoners, (ter vrijstelling van Belgische bronbelasting op spaarrente bij Centrale Kredietverlening)" bij het aanmelden voor niet-ingezeten van België (laatste pagina - 8 - contract, is bijlage III).
Erfbelasting: Nee - volgens de helpdesk geldt het Nederlandse erfrecht.

En/Of: Ja
App: Ja (Android & iOS)
Wordt opgebouwde rente getoond: Nee, maar je kunt een simulatie doen om te zien wat er bij de volgende betaling uitgekeerd zou worden.
Moment van jaaropgaaf (voor IB): n.n.b.
Andere diensten: Voor NL - geen
Bijzonderheden: Opnemen alleen naar vaste tegenrekening. Deze kun je wijzigen, met als bevestiging een SMS verificatiecode.
Nog geen Instant Payment. Terugboekingen overdag zijn er doorgaans na ongeveer 4 uur.

Doorlooptijd openen rekening: 3 (werk)dagen [per 11-Sep-2024]
Doe dit via CashbackXL, dan krijg je (na ~2 maanden) een €27.50 welkomstbonus.
Identificatie:
Er zijn problemen gemeld met het gebruik van Firefox als browser.. Krijg je geen email probeer dan een andere browser.
Vul je naam, email en mobiele nummer in. Lees de AVG-verklaring door.
Doe de video-certificatie via eID - een paspoort werkt beter dan ID-kaart (anders wordt BSN als ID# gepakt) - switch hiervoor naar je mobiel via de QR code.
De interface is vrij minimalistisch - grijze vlakken zijn geselecteerde velden of gepasseerde stappen, later komt daar gelukkig ook rood en groen bij.
Extra vragen:
  • Beroepsactivitieit
  • Netto inkomen (reeks)
  • Bron van inkomen
  • Politiek Prominent Persoon (Ja/Nee)
  • Beveiligingsvraag (Lijstje)
  • Referentierekening (IBAN)
  • BSN
  • Als geen NL ID is gebruikt: woonplaatsverklaring
Log in met de gegevens uit de email en kies een nieuw wachtwoord. De rode waarschuwing bij de eisen voor speciale karakters is alleen om aan te geven welke karakters je *niet* mag gebruiken, niet of je wachtwoord geaccepteerd is of niet.
Je moet 2 x bevestigen.
Het wachtwoord wordt op 16 karakters afgekapt - geef je een lange wachtwoord op dan gaat het mogelijk mis als je een automatische wachtwoord-opslag gebruikt in je browser.
Na het ondertekenen van het contract ontvang je per email je nieuwe IBAN. Duurt dit langer dan een dag, controleer dan via de link onder Stap 2 in de 2e email of het ondertekenen goed is gegaan.
Doe je eerste overboeking naar je nieuwe rekening als laatste stap in de procedure.
Na het afronden van de aanmelding kun je je userid aanpassen - de finale bevestiging kan een paar werkdagen op zich laten wachten.

Gerelateerd nieuws:
05-Sep-2024: https://www.spaarrentesve...der-review-en-ervaringen/
31-mei-2024: https://www.financieelona.../santander-sparen-review/
29-feb-2024: https://www.debelegger.nl...paarrente-maandelijks-uit

Rentewijzigingen (Effektieve rente):
DatumVrij1 jaar2 jaar3 jaar4 jaar
03-Feb-2024: 2,75% (-0,20%)
19-Dec-2024: 2,40% (-0,15%)
26-Nov-2024: 2,95% (2,98%)2,55%2,00%2,00%2,00%
23-Oct-2024: 3,10% (3,14%)
17-Sep-2024: 3,20% (3,24%)
22-Aug-2024: 3,00% (-0,20%)
13-Jun-2024: 3,35% (3,40%)
30-Jan-2024: 3,60% (3,66%)
02-Jan-2024: 3,20% (3,25%)
18-Dec-2023: 3,04% (nieuw voor NL)

Deposito's worden later toegevoegd

[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-02-2025 11:09 ]

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:54:
Pinned/Bewaarpost: Santander Consumer Bank

En/Of: Nee
"Wie opent de rekening?" => "[1 rekeninghouder] [2 rekeninghouders]". Komt op mij toch over allsof het wel en/of is.

• MotorBeast
RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:08:
[...]

"Wie opent de rekening?" => "[1 rekeninghouder] [2 rekeninghouders]". Komt op mij toch over allsof het wel en/of is.
Klopt. Heb ik daar.

Opgebouwde rente wordt overigens ook getoond. Ik ben blij met deze bank. Nette rente, fijne site, fijne app en snelle geldverwerking. Beter dan die ellende bij Raisin.

[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 15:16 ]

• GroteVoet459
RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:08:
[...]

Ahh - die had ik niet aangepast? - thanks.

Eerste punt was ingevuld omdat er bij de voorwaarden stond:
De rekening is alleen voor persoonlijk gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MathiasMetzger
Verlenging bij Banca Progetto toch goed gegaan: ik kreeg al angst door de vage communicatie vanuit Raisin. Maar de deposito is per vandaag op de vervaldag verlengd, dus niet de eerst volgende werkdag.

Met 3.55% voor drie jaar ben ik tevreden en hopelijk heb ik een beetje goed gegokt, want de enige reden om het langer vast te zetten: is de verwachting dat de rente de komende jaren verder blijft zakken. Ik heb ook de inleg mee ingelegd, alleen het is jammer dat je geen rente over rente krijgt bij meerjarige deposito's. Vroeger bij de LeasePlan bank, werd jaarlijks aan het einde van het jaar de rente uitgekeerd.

• MotorBeast
Kolere: https://www.iex.nl/Nieuws...te-blijft-50-procent.aspx 8)7 Laten wij dan maar blij zijn met onze lage rente op sparen met een normale inflatie. Lang leven de ECB in tegenstelling tot wat hier werd geroepen.

• JohanNL
Ja, alhoewel velen vaak klagen over die lage rente, is de inflatie net zo'n belangrijk getal.
En er zijn zelfs periodes van deflatie, dat i.c.m. een spaarrente van 0 is zelfs gunstig :)
Zeker ook gezien ons VRH-systeem, ik hoop voor de Turken dat ze dat daar niet hebben, kun je gelijk je lira's wel verbranden :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:41:
Verlenging bij Banca Progetto toch goed gegaan: ik kreeg al angst door de vage communicatie vanuit Raisin. Maar de deposito is per vandaag op de vervaldag verlengd, dus niet de eerst volgende werkdag.

Met 3.55% voor drie jaar ben ik tevreden en hopelijk heb ik een beetje goed gegokt, want de enige reden om het langer vast te zetten: is de verwachting dat de rente de komende jaren verder blijft zakken. Ik heb ook de inleg mee ingelegd, alleen het is jammer dat je geen rente over rente krijgt bij meerjarige deposito's. Vroeger bij de LeasePlan bank, werd jaarlijks aan het einde van het jaar de rente uitgekeerd.
Als je de rente van 3,55% zonder dat je nog rente over rente krijgt wil vergelijken met rente waarbij je dat wel krijgt: dan is dat volgens mij 3,43094026%. (via de derde machts wortel uit "1+3x3,55%" oftewel 1,1065^(1/3))

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:57:
Ja, alhoewel velen vaak klagen over die lage rente, is de inflatie net zo'n belangrijk getal.
En er zijn zelfs periodes van deflatie, dat i.c.m. een spaarrente van 0 is zelfs gunstig :)
Zeker ook gezien ons VRH-systeem, ik hoop voor de Turken dat ze dat daar niet hebben, kun je gelijk je lira's wel verbranden :')
Volgens mij moet je in Nederland ook over je verbrande euro's nog steeds VRH betalen ;)
Echter niet de euro's die je in tabakswaren hebt omgezet, dan heb je wellicht daarover al genoeg belasting en accijnzen betaald.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 19-09-2024 16:04 ]

• MathiasMetzger
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:50:
Kolere: https://www.iex.nl/Nieuws...te-blijft-50-procent.aspx 8)7 Laten wij dan maar blij zijn met onze lage rente op sparen met een normale inflatie. Lang leven de ECB in tegenstelling tot wat hier werd geroepen.
Ik heb met Turkse Lira mijn hoogste rendement ooit behaald, maar vond het ook best risicovol. Wat doe je als de Lira plotseling meer waard wordt en je dus minder euros terug krijgt, dan je ingelegd hebt? Dan kun je alsnog 50% rente krijgen? Maar als de wisselkoers dusdanig nadelig gezakt is, dan verlies je nog geld ooit.

Destijds heb ik geluk gehad: 6 maanden vast gezet bij Garantibank en toen heb ik een effectief rendement van 6 procent behaald in slechts 6 maanden tijd. Lijkt mij nu echter veel te risicovol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb met Turkse Lira mijn hoogste rendement ooit behaald, maar vond het ook best risicovol. Wat doe je als de Lira plotseling meer waard wordt en je dus minder euros terug krijgt, dan je ingelegd hebt? ...
Volgens mij krijg je meer euro's terug wanneer de Lira in waarde stijgt. Of verwarren we nu waarde (in goederen) met koers (ten opzichte van andere munten) ?
Inflatie in Turkije heeft te maken met waarde, meer of minder euro's is koers.
Zou ik een spaarder zijn in Turkse lira's dan boeit mij alleen maar de koers tov euro's en ik kan mij zomaar voorstellen dat die koers daalt (steeds minder euro's voor lira's)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 19-09-2024 16:26 ]

• MathiasMetzger
W1ck1e schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:25:
[...]
Volgens mij krijg je meer euro's terug wanneer de Lira in waarde stijgt. Of verwarren we nu waarde (in goederen) met koers (ten opzichte van andere munten) ?
Inflatie in Turkije heeft te maken met waarde, meer of minder euro's is koers.
Zou ik een spaarder zijn in Turkse lira's dan boeit mij alleen maar de koers tov euro's en ik kan mij zomaar voorstellen dat die koers daalt (steeds minder euro's voor lira's)
Ik ben geen rekenwonder: maar als je € 10.000 hebt ingelegd en nu nog maar € 2400 terug krijgt in euros, wat ik dus online las als voorbeeld.
Als je begin juni 2018 € 10.000 had omgewisseld naar Turkse lira, dan kreeg je er nu bij de huidige wisselkoers nog maar zo'n € 2.400 voor terug. Daar word je natuurlijk ook niet blij van.
Bron

Dan is de Turkse Lira toch in waarde gestegen? Wanneer er van die € 10.000 nog maar € 2400 over. Maar Garanti Bank biedt geen Turkse Lira spaarrekeningen meer aan, want dat vinden ze zelf dus ook veel te risicovol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• veertje
  • Registratie: December 2003
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
[...]

Ik ben geen rekenwonder: maar als je € 10.000 hebt ingelegd en nu nog maar € 2400 terug krijgt in euros, wat ik dus online las als voorbeeld.

[...]

Bron

Dan is de Turkse Lira toch in waarde gestegen? Wanneer er van die € 10.000 nog maar € 2400 over. Maar Garanti Bank biedt geen Turkse Lira spaarrekeningen meer aan, want dat vinden ze zelf dus ook veel te risicovol.
mooi rekenwerk chef...
Als 100 lira 1 euro waard was, en nu stijgt de waarde van 100 lira naar 3 euro dan krijg je toch meer euros terug of nie dan?

[ Voor 8% gewijzigd door veertje op 19-09-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
... Dan is de Turkse Lira toch in waarde gestegen? Wanneer er van die € 10.000 nog maar € 2400 over blijft. ...
Neen.

• MotorBeast
veertje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:34:
[...]

mooi rekenwerk chef...
Als 100 lira 1 euro waard was, en nu stijgt de waarde van 100 lira naar 3 euro dan krijg je toch meer euros terug of nie dan?
Dan is de waarde van de Lira toch juist gedaald tov van de Euro? Je zou eerst voor 3 euro 300 lira krijgen. Nu nog maar 100. Ik stop ermee....ben moe. Blij dat we euro's hebben overal in de EU. :D

[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 16:49 ]

• wibblemoo
Daarom heb je het bij valuta het ook over de koers tov andere valuta. Als de ene kant op stijgt (euro-lira), dan daalt de ander (lira-euro).

• MathiasMetzger
Foutief

[ Voor 99% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-09-2024 17:23 ]

• GroteVoet459
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:11:
[...]

Stja en toch klopt het wat ik zei/deelde: de Turkse Lira is als valuta tegenover de euro meer waard geworden. En dan ben ik geen rekenwonder, maar de euro is dus minder waard geworden tegenover de Lira.

[Afbeelding]

Op 16 september 2019 kocht je nog 1 Turkse Lira voor slechts € 0,16 en nu moet je dus € 0,26 neerleggen voor een Turkse lira.
Even beter kijken - je mist een hele nul en die is niet niks ...
€ 0,026

• MathiasMetzger
GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:16:
[...]

Even beter kijken - je mist een hele nul en die is niet niks ...
€ 0,026
Maar wat schrijft die website dan, dat er van € 10.000 nog slechts € 2400 over is? Van die informatie ging ik uit, dan klopt het gewoon niet wat ze geschreven hebben. Naja ik zou alsnog iemand aanraden Turkse Lira te kopen, want het is behoorlijk risicovol.

Ik had geeneens naar de koers gekeken, want het gaat mij erom wat het in euros zou zijn. En wisselkoersen maken het onnodig complex. Ook had ik verwacht dat een website over sparen wel even hun informatie op feitelijkheden zou controleren, dus ik ging ervanuit dat het wel klopte. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-09-2024 17:27 ]

• BamSlam_
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met hoelang het daadwerkelijk duurt voor een saldo dat Banca Progetto overmaakt daadwerkelijk op je Raisin-rekening staat?
  • In april heb ik een spaarrekening met voorwaarden geopend bij Banca Progetto.
  • Afgelopen maandag heb ik via Raisin opdracht gegeven om deze, vanwege verlaagde rente, te beëindigen.
  • Vanmiddag ontving ik een e-mail van Raisin met de mededeling dat Progetto de beëindiging van de rekening heeft bevestigd en mijn spaargeld terug had geboekt naar mijn Raisin-rekening. Een bevestiging hiervan zou in het postvak bij Raisin moeten zitten.
  • Na inloggen zie ik het bedrag (nog) niet terug op mijn Raisin-rekening. Ook ontbreekt een bevesting in het postvak.
  • Bij de details van de Progetto-spaarrekening staat wel "Het deposito werd vroegtijdig beëindigd. De uitbetaling vond plaats op 19-09-24."
Ben dus heel benieuwd wanneer het bedrag wordt bijgeschreven op mijn Raisin-rekening en ik het op een andere spaarrekening kan gaan storten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:20:
[...]
En wisselkoersen maken het onnodig complex.
Tja, als je dan zelf niet ziet wat er mis gaat, dan moet je sparen in andere valuta misschien buiten beschouwing laten als een optie.
Ook had ik verwacht dat een website over sparen wel even hun informatie op feitelijkheden zou controleren, dus ik ging ervanuit dat het wel klopte. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
De website legt het prima uit - daar zit het probleem niet.
Plus dat deze hele discussie al meerdere keren langs is gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
BamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:34:
Heeft iemand hier ervaring met hoelang het daadwerkelijk duurt voor een saldo dat Banca Progetto overmaakt daadwerkelijk op je Raisin-rekening staat?
  • In april heb ik een spaarrekening met voorwaarden geopend bij Banca Progetto.
  • Afgelopen maandag heb ik via Raisin opdracht gegeven om deze, vanwege verlaagde rente, te beëindigen.
  • Vanmiddag ontving ik een e-mail van Raisin met de mededeling dat Progetto de beëindiging van de rekening heeft bevestigd en mijn spaargeld terug had geboekt naar mijn Raisin-rekening. Een bevestiging hiervan zou in het postvak bij Raisin moeten zitten.
  • Na inloggen zie ik het bedrag (nog) niet terug op mijn Raisin-rekening. Ook ontbreekt een bevesting in het postvak.
  • Bij de details van de Progetto-spaarrekening staat wel "Het deposito werd vroegtijdig beëindigd. De uitbetaling vond plaats op 19-09-24."
Ben dus heel benieuwd wanneer het bedrag wordt bijgeschreven op mijn Raisin-rekening en ik het op een andere spaarrekening kan gaan storten.
Ik zou beginnen met mijzelf af te vragen of die mededeling toevallig vandaag komt of niet. Immers is er 4 dagen "wachttijd" voordat er uitgekeerd wordt. Nu kan het uiteraard zijn dat maandag => donderdag nu de 4 dagen zijn en ze vandaag echt uitkeren. Maar kan ook zijn dat Progetto nu pas de aanvraag ontvangen heeft en nu de 4 dagen pas gaan tellen.

Daarnaast zou ik er vanuit gaan dat het pas morgen is bijgeschreven, áls ze vandaag uitkeren.

• GroteVoet459
BamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:34:
Is de rente op de Banca Progetto Spaarrekening Onder Voorwaarden weer verlaagd dan?
De verlaging naar 3,30% was toch al per 01-Aug?

• BamSlam_
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:49:
[...]

Ik zou beginnen met mijzelf af te vragen of die mededeling toevallig vandaag komt of niet. Immers is er 4 dagen "wachttijd" voordat er uitgekeerd wordt. Nu kan het uiteraard zijn dat maandag => donderdag nu de 4 dagen zijn en ze vandaag echt uitkeren. Maar kan ook zijn dat Progetto nu pas de aanvraag ontvangen heeft en nu de 4 dagen pas gaan tellen.

Daarnaast zou ik er vanuit gaan dat het pas morgen is bijgeschreven, áls ze vandaag uitkeren.
Mijn punt is dat Raisin heel stellig is in haar e-mail dat het tegoed al beschikbaar is op mijn Raisin-rekening. Terwijl dat dus gewoon niet zo is: het bedrag is nog niet bijgeschreven. Tsja, en dan schrik ik toch een beetje en vraag me af of het allemaal wel goed gaat en of ik niet een flink bedrag kwijt ben.

Hieronder de letterlijke tekst uit de e-mail van Raisin:
Banca Progetto heeft de beëindiging van uw spaarproduct bevestigd en uw spaargeld teruggeboekt naar uw Raisin-rekening. U vindt een bevestiging hiervan in uw Postvak in uw Online Banking omgeving.

U kunt nu een of meer van onze andere aantrekkelijke deposito’s of spaarrekeningen openen of uw geld overboeken naar uw tegenrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:49:
[...]

Is de rente op de Banca Progetto Spaarrekening Onder Voorwaarden weer verlaagd dan?
De verlaging naar 3,30% was toch al per 01-Aug?
Ja, klopt, maar ik heb enkele weken lopen twijfelen wat te doen. En afgelopen maandag de knoop doorgehakt.

• RobertMe
BamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:53:
[...]

Mijn punt is dat Raisin heel stellig is in haar e-mail dat het tegoed al beschikbaar is op mijn Raisin-rekening. Terwijl dat dus gewoon niet zo is: het bedrag is nog niet bijgeschreven. Tsja, en dan schrik ik toch een beetje en vraag me af of het allemaal wel goed gaat.

Hieronder de letterlijke tekst uit de e-mail van Raisin:

[...]
Nah. Wat ik lees is dat Progetto het heeft overgemaakt. Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk al is aangekomen ;) En in Nederland zijn we natuurlijk verwend met instant payments. Maar dat is bij Raisin over het algemeen toch niet het geval. Daarom ook "ik zou uit gaan van morgen".

Ik was dan weer wel verbaasd dat mijn deposito aanvragen bij LHV Pank letterlijk binnen 5 minuten geopend waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:46:Blij dat we euro's hebben overal in de EU. :D
Eh... Polen PLN, Zweden SEK...

Montenegro daarentegen heeft wél de Euro en Bosnië de Mark, welke een vaste koers van ca. 50 eurocent heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Frankenstein op 19-09-2024 18:06 ]

• MotorBeast
Frankenstein schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:04:
[...]

Eh... Polen PLN, Zweden SEK...

Montenegro daarentegen heeft wél de Euro en Bosnië de Mark, welke een vaste koers van ca. 50 eurocent heeft.
Eens. _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:20:
[...]

Maar wat schrijft die website dan, dat er van € 10.000 nog slechts € 2400 over is? Van die informatie ging ik uit, dan klopt het gewoon niet wat ze geschreven hebben. Naja ik zou alsnog iemand aanraden Turkse Lira te kopen, want het is behoorlijk risicovol.

Ik had geeneens naar de koers gekeken, want het gaat mij erom wat het in euros zou zijn. En wisselkoersen maken het onnodig complex. Ook had ik verwacht dat een website over sparen wel even hun informatie op feitelijkheden zou controleren, dus ik ging ervanuit dat het wel klopte. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ik weet niet of je serieus bent of aan het trollen maar ik zal even happen:

Je koopt op een moment voor 10.000 euro aan Turkse Lira. Laten we voor het gemak zeggen dat de koers 1:1 is en je dus ook 10.000 Turkse Lira krijgt.

In een jaar tijd daalt de waarde van de Lira ten opzichte van de Euro met 76%. Oftewel, na 1 jaar krijg je voor de 10.000 Lira die je een jaar eerder hebt gekocht nog maar 2400 euro terug.

Ander voorbeeld:

Ik koop een nieuwe auto voor 10.000 euro. Na 5 jaar wil ik de auto verkopen en krijg er nog 2400 euro voor terug. Is de auto nu gedaald of gestegen in waarde?

[ Voor 7% gewijzigd door Schweino op 19-09-2024 20:05 ]

• RaiderZ
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 19:08
Ik overweeg om een grote deel van mijn geld naar Trading 212 te verplaatsten vanwege de 4,2% rente en verwacht voor het einde van het jaar een grote uitgaven te doen en weer onder de inkomensbelasting te komen. Kan ik dit gewoon doen zolang ik maar voor de peildatum onder de heffing grens kom?

• JohanNL
RaiderZ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:02:
Ik overweeg om een grote deel van mijn geld naar Trading 212 te verplaatsten vanwege de 4,2% rente en verwacht voor het einde van het jaar een grote uitgaven te doen en weer onder de inkomensbelasting te komen. Kan ik dit gewoon doen zolang ik maar voor de peildatum onder de heffing grens kom?
Ja dat kan, ik gok dat je het over de Vermogensrendementsheffing hebt c.q. VRH
Let op dat de rente daar ook alweer naar beneden gaat, naar 4% per 1 oktober.

[ Voor 19% gewijzigd door JohanNL op 19-09-2024 23:10 . Reden: Niet goed gelezen :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
RaiderZ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:02:
Als het vermogen gedurende Q1 2025 onder de VRH-grens blijft. Ik ga uit van Q4 + peildatum of Q1 + peildatum. Trading212 is geen spaarproduct.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 20-09-2024 00:19 ]

Pagina: 1 ... 95 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling