Nog een deposito geopend voor 18 mnd bij Anadolu voor 3,25%.
Ik verwacht dat die binnenkort ook wel gaan zakken.
Ik verwacht dat die binnenkort ook wel gaan zakken.
Nou nee.. normaliter, is het max 1/2 dagen na het storten op de Raisin rekening, nou heb je renteverlies van 7 dagen?wibblemoo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:37:
[...]
Geld is gisteravond laat doorgeboekt dus openingsdatum per vandaag lijkt mij redelijk.
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Maandagmiddag was gisteren? Ik haal nergens uit dat het vorige week zou zijn geweest.Juan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
[...]
Nou nee.. normaliter, is het max 1/2 dagen na het storten op de Raisin rekening, nou heb je renteverlies van 7 dagen?
Eindelijk weer eens interessante info ipv al die slowchat hier waar niemand wat mee kan.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Nee binnen 48u.Juan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:44:
[...]
Nou nee.. normaliter, is het max 1/2 dagen na het storten op de Raisin rekening, nou heb je renteverlies van 7 dagen?
<knip> Heb je de modbreak gezien? Slowchat is niet de bedoeling.
[ Voor 42% gewijzigd door Ardana op 18-09-2024 12:48 ]
Weet niet wat ze bij Raisin allemaal aan doen zijn, maar heb ook nog steeds geen antwoord over progetto. Ook heb ik mijn vader verwezen naar ze via de vrienden link. Beide geen bonus ontvangen want we zouden de link niet hebben gebruikt. Pertinent onwaar!MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
Goh ik probeerde mijn verlenging bij Banca Progetto te herroepen: een bericht gestuurd dat nu al 2x de rente verlaagd was, terwijl ik bij verlenging 3.70% aangeklikt had. Maar nu zegt Raisin ik had in de online omgeving op het knopje moeten drukken om de verlenging in te trekken. Nu komt ie..... zo'n optie was er niet... anders had ik dit allang gedaan. Morgen komt mijn deposito vrij en op 20 september zou de rente van 3.55% naar 3.25% gaan.
Dus als ik alsnog die 3.55% krijg dan laat ik het voor wat het is: anders ga ik alsnog de verlengde deposito herroepen, want dat kan dus binnen 14 dagen nadat de verlenging ingegaan is. Enige waar ik nu bang voor ben: dat in de tussentijd andere banken ook hun rente verlagen, want van andere Italiaanse banken krijg je nog wel 3.54% rente. Die hebben nog geen verlaging aangekondigd. Een ding weet ik zeker: ik ga nooit meer een verlenging aanklikken, maar laat het gewoon uitbetalen en kijk dan wel welke bank de beste rente bied.
Klopt zo'n knop is er niet bij een gekozen verlenging, dus laat staan dat ik er perongeluk opgeklikt zou hebben.MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:29:
Goh ik probeerde mijn verlenging bij Banca Progetto te herroepen: een bericht gestuurd dat nu al 2x de rente verlaagd was, terwijl ik bij verlenging 3.70% aangeklikt had. Maar nu zegt Raisin ik had in de online omgeving op het knopje moeten drukken om de verlenging in te trekken. Nu komt ie..... zo'n optie was er niet... anders had ik dit allang gedaan. Morgen komt mijn deposito vrij en op 20 september zou de rente van 3.55% naar 3.25% gaan.
Wettelijke verplichting, in Nederland de Wwft (Wet tegen witwassen en financiering terrorisme), maar vast over hele EU.Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:
Ik krijg email van Advanzia :
" We are contacting you regarding the deposits recently made on your Advanzia account.
In accordance with the legal requirements applicable to credit institutions, Advanzia Bank is required to inquire about the origin of our customers' funds. ..."
Nog iemand?
Ik blijf ook gwn doordringen tot dat ik een reactie/compensatie krijg. Met herroepen verlies ik namelijk inmiddels zoveel rente dagen dat dat het gewoon niet waard is(bijna 3 weken). Ook verlagen ze de rente nogmaals bij progetto en vele anderen dus zijn er weinig opties waar ik met mijn inlegbedrag voor 2 jaar een hoger percentage kan krijgen. Dat terzijde, door de onverschilligheid van raisin ben ik juist nog meer gedreven om mijn recht te krijgen en zal ik gewoon doorgaan tot ik compensatie krijg. Jammer dat mijn ervaring zo moet gaan na 2 jaar trouwe klant te zijn en een groot deel van mijn vermogen hier te stallen. Als er een betere deposito aanbieder was zou ik allang zijn over gestapt.Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:00:
[...]
Klopt zo'n knop is er niet bij een gekozen verlenging, dus laat staan dat ik er perongeluk opgeklikt zou hebben.
Maar ze gaan voor mij weer verder bij Raisin, meer mensen zouden last hebben van dit " technische" probleem met verlengingen..
Ze mogen het uiteindelijk ook terugstorten, en compensatie bieden over het totaal bedrag van 10430 EUR (ongeveer) dan prak ik het op Advanzia.. krijg ik nog 3,76%..
Ik dring daar wel steeds op aan, maar kunnen ze bepalen zodra het opgelost is. (als ze dat steeds noteren, weten ze dat ze niet onder compensatie uit gaan komen bij mij)
Ze hebben over de laatste storting van E 5000 om meer rente te krijgen (28-08-2024) als ik dit goed lees. Daarvoor heb ik in 5x maanden niets bijgestort.RobertMe schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:45:
[...]
Wettelijke verplichting, in Nederland de Wwft (Wet tegen witwassen en financiering terrorisme), maar vast over hele EU.
Dus het hoeft niet zo zijn dat er nu concreet anderen zijn. Maar jij hebt nu wel iets gedaan waarop hun monitorinyis aangeslagen. En dat kan ook zijn dat je ogenschijnlijk willekeurig bent uitgekozen.
ik heb ze een keer een factuur van zzp werk gestuurd en gezegd dat het vanuit de betaling van de klant afkomstig was, dat was toen voldoende.Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:15:
[...]
Ze hebben over de laatste storting van E 5000 om meer rente te krijgen (28-08-2024) als ik dit goed lees. Daarvoor heb ik in 5x maanden niets bijgestort.
"As fulfilling our legal requirements is key to us, we would be grateful if you could confirm the origin of the current deposit amount on your Advanzia account by providing supporting documentation. For example, the origin of the funds can be savings, real estate or financial investments, an inheritance, etc."
Wat voor documentatie verwachten ze dan?
Nee, ik niet, en ik heb de afgelopen twee weken in meerdere batches grote bedragen overgemaakt naar AdvanziaHarbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:
" We are contacting you regarding the deposits recently made on your Advanzia account.
In accordance with the legal requirements applicable to credit institutions, Advanzia Bank is required to inquire about the origin of our customers' funds. ..."
Nog iemand?
Vaker gehad.. weet niet waar precies de trigger ligt/zit.Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:
Nog iemand?
Ik vermoed dat dit bij mij ook zal gaan gebeuren, daarom heb ik div screenshots gemaakt, waarin netjes vermeld staat dat het bedrag verlengd zou worden. Maar als ze straks netjes compenseren, vind ik het nog niet zo erg.dZinee schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:04:
Na bijna 14 dagen gewacht te hebben is vandaag bij raisin mijn banco progetto deposito opeens teruggestort, terwijl ik verzocht had om een verlenging.
Het is echt een potje daar. Schriftelijke berichten (online) krijg je geen reacties op, en via de telefoon geven ze verschillende antwoorden, die dus niet lijken te kloppen. Ik heb telefonisch van hun bevestiging gehad dat de verlenging in zou gaan, en dan per oorspronkelijke datum (5 september). Nu is het geld dus opeens vrijgekomen zonder enig bericht of duidelijkheid. Ga er maar vanuit dat dat alsnog deze 'verlenging' is die dus geannuleerd is, met 13 dagen renteverlies.
Aangezien telefonisch toezeggingen gedaan zijn zullen ze zich wel daarachter verschuilen dat het nergens is afgesproken, maar goed. Erg ontevreden met deze gang van zaken.
[ Voor 63% gewijzigd door Juan op 18-09-2024 15:15 ]
Kan zijn dat je er willekeurig bent uitgepikt. Als je die €5000 van een andere spaarrekening hebt gehaald dan zou je van die transactie het bankafschrift kunnen sturen.Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:36:
@Jian Rekening ergens begin Februari 2024 geopend. Stortingen / tranches niet groter dan 10 k gedaan met de laatste in April. Daarna 5k op 28-08-2024 vanwege rente en een week daarna teruggehaald. Dus bijna 4-5 maanden had ik geen activiteit daar qua stortingen.
Dan ligt het in ieder geval niet aan mijn naderende of al in burnout verkerende staatJuan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:00:
[...]
Klopt zo'n knop is er niet bij een gekozen verlenging, dus laat staan dat ik er perongeluk opgeklikt zou hebben.
Maar ze gaan voor mij weer verder bij Raisin, meer mensen zouden last hebben van dit " technische" probleem met verlengingen..
Zelfde.Harbo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:24:
Nog iemand?
[ Voor 14% gewijzigd door Reintje op 18-09-2024 16:11 ]
In die periode heb ik een bedrag van mijn Santander rekening naar mijn Rabo overgemaakt en mijn salaris was binnen. Ik heb deze 2x transacties opgestuurd en wacht op hun reactie.Novax schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:32:
[...]
Kan zijn dat je er willekeurig bent uitgepikt. Als je die €5000 van een andere spaarrekening hebt gehaald dan zou je van die transactie het bankafschrift kunnen sturen.
[ Voor 53% gewijzigd door Juan op 18-09-2024 17:01 ]
De ECB ligt ons weer te fucken? Meen je dat nu echt? Weet jij wat het effect (macro) economisch is als de rente op dit niveau blijft? Als jij je graag blauw betaald aan belasting om het overheidstekort te betalen en je baan wil kwijt raken omdat jouw werkgever duur moet lenen om investeringen te doen heb je helemaal gelijk. Jij bent fan van een recessie blijkbaar. Verder gaan mensen weer meer kopen als de rente laag is want sparen levert toch niets op. Goed voor de economie. NB: de meeste mensen lenen ook nog steeds meer uit noodzaak dan ze sparen. Je zal nu als starter maar een huis moeten kopen. Blij voor de jongeren dat de boel zakt. Ik gun mijn kinderen ook een woning met acceptabele woonlast.MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:42:
[...]
Dan ligt het in ieder geval niet aan mijn naderende of al in burnout verkerende staatWant dat is eigenlijk de enige reden, dat ik nog niet eerder een bericht gestuurd had. Want tegenrekening veranderen duurde ook ontiegelijk lang.
In mijn geval gaat het wel om iets meer dan € 10.000 totaal, want vorig jaar heb ik zoveel mogelijk in deposito's gezet toen de rente zo hoog was. Bij Banca Progetto moest je minimaal € 5000 storten, dus het grootste bedrag staat daar. Dus ik verlies aardig wat rente als het 3.60% zoals bij Banca Sistema, of 3.25% die Banca Progetto vanaf 20 september hanteert.
Met die 3.55% was ik nog wel tevreden geweest, maar 3.25% doet wel pijn. Ookal zal die over een paar weken waarschijnlijk bij de andere banken ook het rentetarief zijn, want de ECB ligt ons weer lekker te f*cken. Waarschijnlijk gaan wij weer naar 0% rente.... de geschiedenis herhaald zich weer. Want waarom zouden banken ons spaargeld lenen tegen een hoger rente, dan wat ze bij de ECB betalen?
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2024 17:24 ]
Ik dacht dat Consors inmiddels op 3.5% zit?Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:58:
Mijn ervaring en frustratie heb ik bij het laatste verzoek gestuurd aan ze.
//2023
Dear Advanzia,
Please note that i will empty my account to 5k, Before November 1st.
Because I’m offered 4% from Consorsbank for 6th months for the” Tagesgeldkonto”
So please note that in your system, for big transfers next week.
I’m not happy that I need the explain my money transfers every time I move my money to an account with more interest.
//2023
Maar je krijgt nooit een antwoord op terug van Advanzia, dus geen nieuws is goed nieuws
Dit is het spaartopic, niet het leentopic. Ik heb geen hypotheek (meer). Doe mij maar een hoge spaarrente.MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:12:
... Ik kan zelf ook niet wachten op een lage rente. Hypotheek tegen mooie rente verlengen ...
Oude mail toen het nog 4% was, Advanzia ging omlaag geloof ik, dus toen leeggetrokken (denk dat mijn actie afgelopen was)Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:24:
[...]
Ik dacht dat Consors inmiddels op 3.5% zit?
Let op, dit is niet rente op rente, effectief dus 3.54%. Bij hun 10 jaar 3.75% is het effectief slechts 3.24%Pistachenootje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
Banco Sistema via Raisin 2 jaar vast 3.6%.
Ik heb een essentieel beroep, dus als jij straks je baan kwijtgeraakt bent omdat jouw werkgever schijnbaar geld moet lenen? En niet zijn winsten gebruikt om te investeren in het bedrijf? Blijf ik gewoon mijn baan behouden. Nee omdat de ECB onbeperkt euros heeft zitten bij drukken, is ons geld sowieso al niets waard.MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:12:
[...]
De ECB ligt ons weer te fucken? Meen je dat nu echt? Weet jij wat het effect (macro) economisch is als de rente op dit niveau blijft? Als jij je graag blauw betaald aan belasting om het overheidstekort te betalen en je baan wil kwijt raken omdat jouw werkgever duur moet lenen om investeringen te doen heb je helemaal gelijk.
Maar de ECB is er niet om jouw als spaarder te supporten. Die is er om de economie (proberen) te reguleren waarvan ook mensen met een essentieel beroep (dus ook jij) afhankelijk zijn, linksom rechtsom. Jouw belang is totaal ondergeschikt aan het grotere belang (gelukkig).MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb een essentieel beroep, dus als jij straks je baan kwijtgeraakt bent omdat jouw werkgever schijnbaar geld moet lenen? En niet zijn winsten gebruikt om te investeren in het bedrijf? Blijf ik gewoon mijn baan behouden. Nee omdat de ECB onbeperkt euros heeft zitten bij drukken, is ons geld sowieso al niets waard.
Aangezien ik toch nooit van mijn lang zal ze leven een huis kan kopen, heb ik dus belang aan een hoge spaarrente. Want dan kan mijn spaar vermogen tenminste verder groeien en hopelijk, kan ik dan een huis bij elkaar sparen als straks die huizen bubbel barst en iedereen met een veel te hoge hypotheek zit.
Misschien was het een beetje ondoordacht wat ik zei: maar de ECB is niet mijn vriend, want als die beslissen de rente te verlagen. Dan volgen de banken uit zichzelf en krijg je zoiets als wat Banca Progettto gedaan heeft. Eerst verhogen naar 3.70% en dan plotseling weer verlagen naar 3.55% en nu naar 3.25% welke in gaat, een dag nadat de ECB dus officieel de rente naar 3.5% verlaagd heeft.
Dus geef mij maar een hogere spaarrente, want kopen van een huis zit er echt niet in. En geld lenen doen wij niet.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-09-2024 19:03 ]
Kan, snap ik, maar je wordt niet gefuckt door de ECB. Beetje kort de bocht. En ook jij bent beter af met een goede economie.W1ck1e schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:26:
[...]
Dit is het spaartopic, niet het leentopic. Ik heb geen hypotheek (meer). Doe mij maar een hoge spaarrente.
Als de economie heel slecht gaat, verliezen meten met een essentieel beroep ook hun baan. Als de nood aan de man is, bestaat essentieel ineens een stuk minder. Of je gaat zoveel minder verdienen dat het maar de vraag is of je dan nog alles kunt betalen. Dus niemand ontloopt de dans als het fout loopt.MathiasMetzger schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb een essentieel beroep, dus als jij straks je baan kwijtgeraakt bent omdat jouw werkgever schijnbaar geld moet lenen? En niet zijn winsten gebruikt om te investeren in het bedrijf? Blijf ik gewoon mijn baan behouden. Nee omdat de ECB onbeperkt euros heeft zitten bij drukken, is ons geld sowieso al niets waard.
Jawel......van je spaarrekening kan je dan alles betalen.Rzaan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:45:
[...]
Als de economie heel slecht gaat, verliezen meten met een essentieel beroep ook hun baan. Als de nood aan de man is, bestaat essentieel ineens een stuk minder. Of je gaat zoveel minder verdienen dat het maar de vraag is of je dan nog alles kunt betalen. Dus niemand ontloopt de dans als het fout loopt.
Van mijn spaargeld in deposito's heb ik momenteel ongeveer 55% bij Raisin ondergebracht. Een jaar geleden was dit nog 100%. Voor mij is Raisin voornamelijk interessant op korte looptijden, d.w.z. tot 2 a 3 jaar vast. Nadelen van Raisin voor langere looptijden zijn o.a. heel vaak geen rente op rente, uitbetaling rente einde looptijd en landen met een vrij lage kredietwaardigheid of tegen Rusland gelegen. Geen of nauwelijks mogelijkheden om eerder uit een deposito te kunnen.justinsaver168 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:09:Ik blijf ook gwn doordringen tot dat ik een reactie/compensatie krijg. Met herroepen verlies ik namelijk inmiddels zoveel rente dagen dat dat het gewoon niet waard is(bijna 3 weken). Ook verlagen ze de rente nogmaals bij progetto en vele anderen dus zijn er weinig opties waar ik met mijn inlegbedrag voor 2 jaar een hoger percentage kan krijgen. Dat terzijde, door de onverschilligheid van raisin ben ik juist nog meer gedreven om mijn recht te krijgen en zal ik gewoon doorgaan tot ik compensatie krijg. Jammer dat mijn ervaring zo moet gaan na 2 jaar trouwe klant te zijn en een groot deel van mijn vermogen hier te stallen. Als er een betere deposito aanbieder was zou ik allang zijn over gestapt.
[ Voor 76% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:59 ]
[ Voor 120% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2024 00:08 ]
[ Voor 88% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:59 ]
Ik heb ook problemen en kan bij Advanzia niet online inloggen. Dit kan komen alleen omdat ik mijn nieuwe gebruikersnaam niet weet. Ik kan inloggen met mijn (volgens mij) oude gebruikersnaam en wachtwoord, maar krijg dan geen SMS. Slechte zaak en slechte beurt van Advanzia, waarvan de helpdesk per mail heel l a n g z a a m is. In het ergste geval zeg ik het account maar op, dat kan gelukkig met een simpele e-mail, waarna saldo en rente naar de tegenrekening gaan. De rente blijft leuk, maar hakkelig bankieren?erniee schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:09:
[...]
Zijn er ook anderen met nog steeds inlogproblemen bij Advanzia? Heb mijn vorige account opgezegd en vrij kort daarna (eind augustus) nieuw account geopend waarbij ik hetzelfde telefoonnummer heb geregistreerd als bij mijn oude account. En het lijkt Advanzia maar niet te lukken dit te resetten. Al ruim twee weken via de mail contact om in te loggen, maar ik ontvang maar geen sms met de inlogcode...
Als TR komende dagen de rente verlaagt wil ik het graag naar Advanzia overboeken, maar op deze manier weerhoudt het mij toch nog even..
[ Voor 6% gewijzigd door Frankenstein op 18-09-2024 21:03 ]
Ik denk dat ik binnenkort ook maar is ga bellen, schriftelijk wordt gewoon nergens op gereageerdJuan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:21:
Mij is verteld dat ik het bedrag morgen of vrijdag kan verwachten op de raisin rekening.
De opdracht om uit betalen, is vandaag gegeven blijkbaar.
Ik ga compensatie krijgen.
Maar nu is eigenlijk de vraag kan ik niet gewoon compensatie vragen over een heel jaar.
Want er was eigenlijk afgesproken om voor een jaar voor 3,55% te verlengen.
Dus eigenlijk loop ik nu rente mis over een heel jaar.. iig het verschil tussen 3,55% en huidig vrij opneembaar? (3,2% of zo)
Ik ga eens kijken of me dat gaat lukken, ik moest terug bellen voor de compensatie zodra het geld op de raisin rekening staat.
Ik heb de voorwaarden er ook eens op na gelezen: als je doet ontbinden, kan het zijn dat ze je kosten in rekening brengen? Zoiets staat in de voorwaarden en vind ik een redelijk vaag verhaal, gezien die 14 dagen bedenktijd ja wettelijk geregeld is. Maar wat mij het meeste opgevallen is in de voorwaarden: de bank heeft tot 30 dagen de tijd om je geld terug te storten.....Juan schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:21:
Mij is verteld dat ik het bedrag morgen of vrijdag kan verwachten op de raisin rekening.
De opdracht om uit betalen, is vandaag gegeven blijkbaar.
Ik ga compensatie krijgen.
Maar nu is eigenlijk de vraag kan ik niet gewoon compensatie vragen over een heel jaar.
Want er was eigenlijk afgesproken om voor een jaar voor 3,55% te verlengen.
Dus eigenlijk loop ik nu rente mis over een heel jaar.. iig het verschil tussen 3,55% en huidig vrij opneembaar? (3,2% of zo)
Ik ga eens kijken of me dat gaat lukken, ik moest terug bellen voor de compensatie zodra het geld op de raisin rekening staat.
[ Voor 89% gewijzigd door Zr40 op 18-09-2024 23:19 ]
Jij praat net zo goed naar je eigen portemonnee. In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. Die argumenten die jij geeft voor de hoge huizenprijzen zijn tevens niet de juiste, enkel de zeer ruime financieringsruimte is de reden van de hoge priizen hier, en ook de reden dat omliggende landen veel goedkoper zijn.MotorBeast schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:51:
[...]
Verder zitten we niet in een huizenbubbel want de vraag naar woningen overstijgt het aanbod enorm en het zal nog jaren duren (ik verwacht eigenlijk helemaal niet) voordat dit opgelost is.
[ Voor 30% gewijzigd door Wietsee. op 19-09-2024 08:40 ]
Zullen we het hier in dit topic bij Sparen houden?Wietsee. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:35:
[...]
.... In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. ...
[ Voor 13% gewijzigd door GroteVoet459 op 19-09-2024 09:13 ]
Praat naar mijn eigen portemonnee?Wietsee. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:35:
[...]
Jij praat net zo goed naar je eigen portemonnee. In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. Die argumenten die jij geeft voor de hoge huizenprijzen zijn tevens niet de juiste, enkel de zeer ruime financieringsruimte is de reden van de hoge priizen hier, en ook de reden dat omliggende landen veel goedkoper zijn.
Wikipedia: Lost Decades
Wikipedia: Japanese asset price bubble
YouTube: Princes of the Yen | The Hidden Power of Central Banks
[ Voor 33% gewijzigd door dZinee op 19-09-2024 11:03 ]
Ook hier denk ik dat de Italiaanse "Tax ID" gewoon je BSN is, namelijk voor Nederlandse burgers ons enige echte registratienummer.Jerra schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:26:
Bij het aanmaken van de rekening word in het Engels gevraagd naar een "Tax ID" en in het Nederlands naar een "Fiscaal rijksregisternummer", ik heb geen idee wat je daar moet invullen maar ik verwacht je BSN.
Tweakers zoeken de grenzen op bij hard en software, niet bij regelgeving en voorwaarden.dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
.... Voor ons Tweakers geen manier om dit alsnog te regelen?
Je moet geen appels en peren vergelijken. De Nederlandse spaarmarkt kun je (nog) niet vergelijken met die in andere europese landen. Er zijn hele reeksen Duitse banken met een hogere rente, alleen kun je daar zonder duits woonadres or mobiel# niet terecht. bunq had in Duitsland ook een andere rente dan in Nederland, al lijkt dat met de meest recente wijziging gelijk getrokken te worden. Voor Italië gelden ook de voorwaarden van een Italiaans adres of belastingnummer.dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 10:53:
...
Indien je het direct doet via Sistema krijg je maar liefst 3.85% en 5%(!) respectievelijk:
https://www.bancasistema.it/conto-deposito
Ze zullen vast wel een exclusiviteits afspraak hebben voor de Nederlandse markt. Dus een nieuwe partij moet dan op zoek naar nieuwe banken. Zouden die er voldoende zijn?dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:27:
@GroteVoet459 Dat Raisin een bepaalde marge neemt lijkt mij terecht, maar het verbaasd me hoe hoog die is in bepaalde situaties. Als je op 10 jaar 1.25% extra marge neemt, heb je het al snel over duizenden euro's die ze even pakken. Mooie business, tijd voor concurrentie.
Denk dat vooral Sistema zelf denkt dat deze lager kan.dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:27:
Ter bevestiging een (zeer snelle) reactie van Banca Sistema:
"Wij informeren u dat u voor het openen van een depositorekening een verblijfplaats in Italië en Italiaanse documenten nodig heeft"
@GroteVoet459 Dat Raisin een bepaalde marge neemt lijkt mij terecht, maar het verbaasd me hoe hoog die is in bepaalde situaties. Als je op 10 jaar 1.25% extra marge neemt, heb je het al snel over duizenden euro's die ze even pakken. Mooie business, tijd voor concurrentie.
In vino veritas, in aqua sanitas
Denk dat jij de economie niet helemaal goed begrijpt. Als er heel veel aanbod zou zijn en kopers zouden met gemak uit 10 huizen kunnen kiezen, denk je dat ze dan nog steeds die absurde bedragen zouden betalen? Ook al zouden ze het kunnen betalen?Wietsee. schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:35:
Jij praat net zo goed naar je eigen portemonnee. In Japan dachten ze in 1990 ook heel lang dat ze niet in een huizenbubble zaten. Die argumenten die jij geeft voor de hoge huizenprijzen zijn tevens niet de juiste, enkel de zeer ruime financieringsruimte is de reden van de hoge priizen hier, en ook de reden dat omliggende landen veel goedkoper zijn.
Raisin neemt geen marge maar "ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken". Het zijn de partner banken die de rente bepalen en die zal ongetwijfeld wat lager zijn omdat ze een commissie moeten betalen maar verder zullen ze de rente bepalen op basis van de concurrentie bij Raisin van andere banken.dZinee schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:27:
En op de marge die ze kunnen maken bij het uitlenen van deze gelden.Novax schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:59:
[...]
Raisin neemt geen marge maar "ontvangt een commissie op bemiddeld spaargeld van zijn partnerbanken". Het zijn de partner banken die de rente bepalen en die zal ongetwijfeld wat lager zijn omdat ze een commissie moeten betalen maar verder zullen ze de rente bepalen op basis van de concurrentie bij Raisin van andere banken.
Zie je nu nog steeds 4,00% voor de RUUT 1- en 3-maands deposito's, of zijn die in de app nu ook gedaald naar de 2,50% die op de website aangegeven staat?Jeldert schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:08:
[...]
Dat zie ik ook. Maar in de app zie ik hogere rentes
Is inderdaad nu aangepast. De langer lopende depositos zijn nu ook niet meer beschikbaar. Dus alleen nog 1- en 3-maands tegen 2,50%.GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:52:
[...]
Zie je nu nog steeds 4,00% voor de RUUT 1- en 3-maands deposito's, of zijn die in de app nu ook gedaald naar de 2,50% die op de website aangegeven staat?
Juist
Datum | Vrij | 1 jaar | 2 jaar | 3 jaar | 4 jaar |
03-Feb-2024: | 2,75% (-0,20%) | ||||
19-Dec-2024: | 2,40% (-0,15%) | ||||
26-Nov-2024: | 2,95% (2,98%) | 2,55% | 2,00% | 2,00% | 2,00% |
23-Oct-2024: 3,10% (3,14%) | |||||
17-Sep-2024: 3,20% (3,24%) | |||||
22-Aug-2024: | 3,00% (-0,20%) | ||||
13-Jun-2024: 3,35% (3,40%) | |||||
30-Jan-2024: 3,60% (3,66%) | |||||
02-Jan-2024: 3,20% (3,25%) | |||||
18-Dec-2023: 3,04% (nieuw voor NL) |
[ Voor 15% gewijzigd door GroteVoet459 op 13-02-2025 11:09 ]
"Wie opent de rekening?" => "[1 rekeninghouder] [2 rekeninghouders]". Komt op mij toch over allsof het wel en/of is.GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:54:
Pinned/Bewaarpost: Santander Consumer Bank
En/Of: Nee
Klopt. Heb ik daar.RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:08:
[...]
"Wie opent de rekening?" => "[1 rekeninghouder] [2 rekeninghouders]". Komt op mij toch over allsof het wel en/of is.
[ Voor 24% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 15:16 ]
Ahh - die had ik niet aangepast? - thanks.RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:08:
[...]
"Wie opent de rekening?" => "[1 rekeninghouder] [2 rekeninghouders]". Komt op mij toch over allsof het wel en/of is.
De rekening is alleen voor persoonlijk gebruik
Als je de rente van 3,55% zonder dat je nog rente over rente krijgt wil vergelijken met rente waarbij je dat wel krijgt: dan is dat volgens mij 3,43094026%. (via de derde machts wortel uit "1+3x3,55%" oftewel 1,1065^(1/3))MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:41:
Verlenging bij Banca Progetto toch goed gegaan: ik kreeg al angst door de vage communicatie vanuit Raisin. Maar de deposito is per vandaag op de vervaldag verlengd, dus niet de eerst volgende werkdag.
Met 3.55% voor drie jaar ben ik tevreden en hopelijk heb ik een beetje goed gegokt, want de enige reden om het langer vast te zetten: is de verwachting dat de rente de komende jaren verder blijft zakken. Ik heb ook de inleg mee ingelegd, alleen het is jammer dat je geen rente over rente krijgt bij meerjarige deposito's. Vroeger bij de LeasePlan bank, werd jaarlijks aan het einde van het jaar de rente uitgekeerd.
Volgens mij moet je in Nederland ook over je verbrande euro's nog steeds VRH betalenJohanNL schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:57:
Ja, alhoewel velen vaak klagen over die lage rente, is de inflatie net zo'n belangrijk getal.
En er zijn zelfs periodes van deflatie, dat i.c.m. een spaarrente van 0 is zelfs gunstig
Zeker ook gezien ons VRH-systeem, ik hoop voor de Turken dat ze dat daar niet hebben, kun je gelijk je lira's wel verbranden
[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 19-09-2024 16:04 ]
Ik heb met Turkse Lira mijn hoogste rendement ooit behaald, maar vond het ook best risicovol. Wat doe je als de Lira plotseling meer waard wordt en je dus minder euros terug krijgt, dan je ingelegd hebt? Dan kun je alsnog 50% rente krijgen? Maar als de wisselkoers dusdanig nadelig gezakt is, dan verlies je nog geld ooit.MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 15:50:
Kolere: https://www.iex.nl/Nieuws...te-blijft-50-procent.aspxLaten wij dan maar blij zijn met onze lage rente op sparen met een normale inflatie. Lang leven de ECB in tegenstelling tot wat hier werd geroepen.
Volgens mij krijg je meer euro's terug wanneer de Lira in waarde stijgt. Of verwarren we nu waarde (in goederen) met koers (ten opzichte van andere munten) ?MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:15:
[...]
Ik heb met Turkse Lira mijn hoogste rendement ooit behaald, maar vond het ook best risicovol. Wat doe je als de Lira plotseling meer waard wordt en je dus minder euros terug krijgt, dan je ingelegd hebt? ...
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 19-09-2024 16:26 ]
Ik ben geen rekenwonder: maar als je € 10.000 hebt ingelegd en nu nog maar € 2400 terug krijgt in euros, wat ik dus online las als voorbeeld.W1ck1e schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:25:
[...]
Volgens mij krijg je meer euro's terug wanneer de Lira in waarde stijgt. Of verwarren we nu waarde (in goederen) met koers (ten opzichte van andere munten) ?
Inflatie in Turkije heeft te maken met waarde, meer of minder euro's is koers.
Zou ik een spaarder zijn in Turkse lira's dan boeit mij alleen maar de koers tov euro's en ik kan mij zomaar voorstellen dat die koers daalt (steeds minder euro's voor lira's)
BronAls je begin juni 2018 € 10.000 had omgewisseld naar Turkse lira, dan kreeg je er nu bij de huidige wisselkoers nog maar zo'n € 2.400 voor terug. Daar word je natuurlijk ook niet blij van.
mooi rekenwerk chef...MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
[...]
Ik ben geen rekenwonder: maar als je € 10.000 hebt ingelegd en nu nog maar € 2400 terug krijgt in euros, wat ik dus online las als voorbeeld.
[...]
Bron
Dan is de Turkse Lira toch in waarde gestegen? Wanneer er van die € 10.000 nog maar € 2400 over. Maar Garanti Bank biedt geen Turkse Lira spaarrekeningen meer aan, want dat vinden ze zelf dus ook veel te risicovol.
[ Voor 8% gewijzigd door veertje op 19-09-2024 16:37 ]
Neen.MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
... Dan is de Turkse Lira toch in waarde gestegen? Wanneer er van die € 10.000 nog maar € 2400 over blijft. ...
Dan is de waarde van de Lira toch juist gedaald tov van de Euro? Je zou eerst voor 3 euro 300 lira krijgen. Nu nog maar 100. Ik stop ermee....ben moe. Blij dat we euro's hebben overal in de EU.veertje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:34:
[...]
mooi rekenwerk chef...
Als 100 lira 1 euro waard was, en nu stijgt de waarde van 100 lira naar 3 euro dan krijg je toch meer euros terug of nie dan?
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 19-09-2024 16:49 ]
[ Voor 99% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-09-2024 17:23 ]
Even beter kijken - je mist een hele nul en die is niet niks ...MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:11:
[...]
Stja en toch klopt het wat ik zei/deelde: de Turkse Lira is als valuta tegenover de euro meer waard geworden. En dan ben ik geen rekenwonder, maar de euro is dus minder waard geworden tegenover de Lira.
[Afbeelding]
Op 16 september 2019 kocht je nog 1 Turkse Lira voor slechts € 0,16 en nu moet je dus € 0,26 neerleggen voor een Turkse lira.
Maar wat schrijft die website dan, dat er van € 10.000 nog slechts € 2400 over is? Van die informatie ging ik uit, dan klopt het gewoon niet wat ze geschreven hebben. Naja ik zou alsnog iemand aanraden Turkse Lira te kopen, want het is behoorlijk risicovol.GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:16:
[...]
Even beter kijken - je mist een hele nul en die is niet niks ...
€ 0,026
[ Voor 46% gewijzigd door MathiasMetzger op 19-09-2024 17:27 ]
Tja, als je dan zelf niet ziet wat er mis gaat, dan moet je sparen in andere valuta misschien buiten beschouwing laten als een optie.MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:20:
[...]
En wisselkoersen maken het onnodig complex.
De website legt het prima uit - daar zit het probleem niet.Ook had ik verwacht dat een website over sparen wel even hun informatie op feitelijkheden zou controleren, dus ik ging ervanuit dat het wel klopte. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ik zou beginnen met mijzelf af te vragen of die mededeling toevallig vandaag komt of niet. Immers is er 4 dagen "wachttijd" voordat er uitgekeerd wordt. Nu kan het uiteraard zijn dat maandag => donderdag nu de 4 dagen zijn en ze vandaag echt uitkeren. Maar kan ook zijn dat Progetto nu pas de aanvraag ontvangen heeft en nu de 4 dagen pas gaan tellen.BamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:34:
Heeft iemand hier ervaring met hoelang het daadwerkelijk duurt voor een saldo dat Banca Progetto overmaakt daadwerkelijk op je Raisin-rekening staat?Ben dus heel benieuwd wanneer het bedrag wordt bijgeschreven op mijn Raisin-rekening en ik het op een andere spaarrekening kan gaan storten.
- In april heb ik een spaarrekening met voorwaarden geopend bij Banca Progetto.
- Afgelopen maandag heb ik via Raisin opdracht gegeven om deze, vanwege verlaagde rente, te beëindigen.
- Vanmiddag ontving ik een e-mail van Raisin met de mededeling dat Progetto de beëindiging van de rekening heeft bevestigd en mijn spaargeld terug had geboekt naar mijn Raisin-rekening. Een bevestiging hiervan zou in het postvak bij Raisin moeten zitten.
- Na inloggen zie ik het bedrag (nog) niet terug op mijn Raisin-rekening. Ook ontbreekt een bevesting in het postvak.
- Bij de details van de Progetto-spaarrekening staat wel "Het deposito werd vroegtijdig beëindigd. De uitbetaling vond plaats op 19-09-24."
Is de rente op de Banca Progetto Spaarrekening Onder Voorwaarden weer verlaagd dan?BamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:34:
- Afgelopen maandag heb ik via Raisin opdracht gegeven om deze, vanwege verlaagde rente, te beëindigen.
Mijn punt is dat Raisin heel stellig is in haar e-mail dat het tegoed al beschikbaar is op mijn Raisin-rekening. Terwijl dat dus gewoon niet zo is: het bedrag is nog niet bijgeschreven. Tsja, en dan schrik ik toch een beetje en vraag me af of het allemaal wel goed gaat en of ik niet een flink bedrag kwijt ben.RobertMe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:49:
[...]
Ik zou beginnen met mijzelf af te vragen of die mededeling toevallig vandaag komt of niet. Immers is er 4 dagen "wachttijd" voordat er uitgekeerd wordt. Nu kan het uiteraard zijn dat maandag => donderdag nu de 4 dagen zijn en ze vandaag echt uitkeren. Maar kan ook zijn dat Progetto nu pas de aanvraag ontvangen heeft en nu de 4 dagen pas gaan tellen.
Daarnaast zou ik er vanuit gaan dat het pas morgen is bijgeschreven, áls ze vandaag uitkeren.
Banca Progetto heeft de beëindiging van uw spaarproduct bevestigd en uw spaargeld teruggeboekt naar uw Raisin-rekening. U vindt een bevestiging hiervan in uw Postvak in uw Online Banking omgeving.
U kunt nu een of meer van onze andere aantrekkelijke deposito’s of spaarrekeningen openen of uw geld overboeken naar uw tegenrekening.
Ja, klopt, maar ik heb enkele weken lopen twijfelen wat te doen. En afgelopen maandag de knoop doorgehakt.GroteVoet459 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:49:
[...]
Is de rente op de Banca Progetto Spaarrekening Onder Voorwaarden weer verlaagd dan?
De verlaging naar 3,30% was toch al per 01-Aug?
Nah. Wat ik lees is dat Progetto het heeft overgemaakt. Dat betekent niet dat het ook daadwerkelijk al is aangekomenBamSlam_ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:53:
[...]
Mijn punt is dat Raisin heel stellig is in haar e-mail dat het tegoed al beschikbaar is op mijn Raisin-rekening. Terwijl dat dus gewoon niet zo is: het bedrag is nog niet bijgeschreven. Tsja, en dan schrik ik toch een beetje en vraag me af of het allemaal wel goed gaat.
Hieronder de letterlijke tekst uit de e-mail van Raisin:
[...]
Eh... Polen PLN, Zweden SEK...MotorBeast schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:46:Blij dat we euro's hebben overal in de EU.
[ Voor 22% gewijzigd door Frankenstein op 19-09-2024 18:06 ]
Eens.Frankenstein schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:04:
[...]
Eh... Polen PLN, Zweden SEK...
Montenegro daarentegen heeft wél de Euro en Bosnië de Mark, welke een vaste koers van ca. 50 eurocent heeft.
Ik weet niet of je serieus bent of aan het trollen maar ik zal even happen:MathiasMetzger schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:20:
[...]
Maar wat schrijft die website dan, dat er van € 10.000 nog slechts € 2400 over is? Van die informatie ging ik uit, dan klopt het gewoon niet wat ze geschreven hebben. Naja ik zou alsnog iemand aanraden Turkse Lira te kopen, want het is behoorlijk risicovol.
Ik had geeneens naar de koers gekeken, want het gaat mij erom wat het in euros zou zijn. En wisselkoersen maken het onnodig complex. Ook had ik verwacht dat een website over sparen wel even hun informatie op feitelijkheden zou controleren, dus ik ging ervanuit dat het wel klopte. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Schweino op 19-09-2024 20:05 ]
Ja dat kan, ik gok dat je het over de Vermogensrendementsheffing hebt c.q. VRHRaiderZ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:02:
Ik overweeg om een grote deel van mijn geld naar Trading 212 te verplaatsten vanwege de 4,2% rente en verwacht voor het einde van het jaar een grote uitgaven te doen en weer onder de inkomensbelasting te komen. Kan ik dit gewoon doen zolang ik maar voor de peildatum onder de heffing grens kom?
[ Voor 19% gewijzigd door JohanNL op 19-09-2024 23:10 . Reden: Niet goed gelezen :) ]
Als het vermogen gedurende Q1 2025 onder de VRH-grens blijft. Ik ga uit van Q4 + peildatum of Q1 + peildatum. Trading212 is geen spaarproduct.RaiderZ schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:02:
Ik overweeg om een grote deel van mijn geld naar Trading 212 te verplaatsten vanwege de 4,2% rente en verwacht voor het einde van het jaar een grote uitgaven te doen en weer onder de inkomensbelasting te komen. Kan ik dit gewoon doen zolang ik maar voor de peildatum onder de heffing grens kom?
[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 20-09-2024 00:19 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq