Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

sanook

_/-\o_

MarcelNH schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:54:
Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik dat Raisin links heb laten liggen. Wat een puinhoop daar.
Sparen in het buitenland is ENG 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
DjoeC schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:04:
[...]

Als mijn salaris net zo hard zou stijgen als mijn spaargeld.....
Ik weet niet waar je werkt maar zou snel wat anders zoeken. De loonstijgingen zijn fors hoger dan de spaarrentes https://www.cbs.nl/nl-nl/...kt/ontwikkeling-cao-lonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
TvanW schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:21:
[...]

Dan boer je er nog steeds 0,25% op achteruit met de huidige inflatie (3,7%) :'(
Eens. Sparen is al jaren kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
van @DjoeC
Als mijn salaris net zo hard zou stijgen als mijn spaargeld.....
MotorBeast schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet waar je werkt maar zou snel wat anders zoeken. De loonstijgingen zijn fors hoger dan de spaarrentes https://www.cbs.nl/nl-nl/...kt/ontwikkeling-cao-lonen
De toename van mijn spaargeld is veel meer dan het spaarrentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rogers schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:43:
[...]

De rente bij de ING boven 10k is maar 1.25% en gaat waarschijnlijk dalen.
Overheid rekend zich weer rijk.
Rekent zich rijk met een begrotingstekort? Maak je borst maar nat voor de komende jaren. De gouden jaren zijn voorbij. https://www.rijksoverheid...-en-uitgaven-van-het-rijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:05:
van @DjoeC
[...]

[...]

De toename van mijn spaargeld is veel meer dan het spaarrentepercentage.
Wat je betaalt van je salaris (neem ik aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09 04:11
sanook schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:43:
[...]

Sparen in het buitenland is ENG 😱
Er zitten best wel wat enge kantjes aan ja. Maar goed, dat heb ik hier al vaker te berde gebracht. Ik reageer hier niet om Raisin adepten te bekeren maar om mensen die in min of meer dezelfde situatie als mij verkeren te waarschuwen voor de risico’s die het jagen op het hoogst mogelijke rendement met zich meebrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MarcelNH schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:26:
[...]

Er zitten best wel wat enge kantjes aan ja. Maar goed, dat heb ik hier al vaker te berde gebracht. Ik reageer hier niet om Raisin adepten te bekeren maar om mensen die in min of meer dezelfde situatie als mij verkeren te waarschuwen voor de risico’s die het jagen op het hoogst mogelijke rendement met zich meebrengt.
Welke risico's? Dat incidenteel de nummertjes niet kloppen? (En aanvragen soms warwat vaagjes verlopen met geld dat tijdelijk verdwijnt, maar dat is bekend en geen "risico").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Kent iemand https://www.credit-agricole.fr/?

Mijn nichtje spaar hier voor 4% maar woont wel in Frankrijk, wellicht moet dat. Iemand ervaring?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Sparen in het buitenland is een risico? Dus als iemand die in het buitenland woont maar in Nederland gaat sparen (is voor hem dan buitenland) dan loopt hij dus een risico? Dan loop jij dus ook risico met je spaargeld in Nederland. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:55
[...]

Je vorige post was gewoon een rant op Raisin / sparen in het buitenland. Prima, dat jij daar geen voorstander van bent, maar je bent niet aan het waarschuwen, maar aan het ranten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:34:
Raisin is weer lekker bezig met zijn app / admin.

Vandaag blijk ik volgens de app een ton meer deposito's te hebben dan ik eigenlijk heb lopen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze dit weer hersteld hebben
Bij mij kloppen de nummertjes intussen weer.

En de aangevraagde depositos staan nu in een andere volgorde?! Maar ik zal morgen wel zien wat er in de nachtelijke uurtjes nog gebeurt is. Vaak genoeg dat dan depositos van status veranderen bij aanvraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-09 04:11
RobertMe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:29:
[...]

Welke risico's? Dat incidenteel de nummertjes niet kloppen? (En aanvragen soms warwat vaagjes verlopen met geld dat tijdelijk verdwijnt, maar dat is bekend en geen "risico").
Jij post hier al behoorlijk lang en ik wil je complimenteren met jouw meestal zeer doordachte bijdragen. Ik lees ze in de regel graag, maar als je andermans reacties ook goed doorleest zou je het antwoord op jouw vraag moeten weten. Maar goed, ik zal nogmaals opsommen wat ik verwacht van een instelling waar ik mijn spaargeld stal:

1. Moet onder een betrouwbaar DGS vallen. Er is geen Europees DGS, er zijn slechts afspraken waar al naar gelang van kan worden afgeweken. Denk aan Nexit, Pexit, Itexit etc. Ondenkbaar? Op korte termijn wellicht, maar durf jij een 10 jaars deposito bij één van de Raisin banken te openen?

2. Het moet ten alle tijde mogelijk zijn een correct vermogensoverzicht te krijgen. Hierboven zien we al talloze voorbeelden waar dat klaarblijkelijk niet mogelijk is.

3. Ik moet altijd kunnen communiceren met de instelling waar ik mijn geld heb gesteld. Als een intermediair als Raisin failliet gaat, moet ik dan in het Portugees of Zweeds of Italiaans contact opnemen met de banken waar ik via Raisin mijn geld heb gestald?

4. Belastingen. Elk land kan zelfstandig beslissen bronbelasting of erfbelasting in te voeren of te verhogen. Daar zit je dan met je langlopende deposito’s.

5. De IT bij sommige vage banken laat duidelijk te wensen over. (Zie o.a. de meest vreemde ervaringen die hier over Santander zijn gedeeld). Bewijs maar eens dat jij bij een faillissement dat spaarsaldo daar had.

Ik kan waarschijnlijk nog wel wat bedenken maar dit lijkt me voorlopig wel voldoende om mijn zorgen te uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MarcelNH schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:20:
[...]

Jij post hier al behoorlijk lang en ik wil je complimenteren met jouw meestal zeer doordachte bijdragen. Ik lees ze in de regel graag, maar als je andermans reacties ook goed doorleest zou je het antwoord op jouw vraag moeten weten. Maar goed, ik zal nogmaals opsommen wat ik verwacht van een instelling waar ik mijn spaargeld stal:

1. Moet onder een betrouwbaar DGS vallen. Er is geen Europees DGS, er zijn slechts afspraken waar al naar gelang van kan worden afgeweken. Denk aan Nexit, Pexit, Itexit etc. Ondenkbaar? Op korte termijn wellicht, maar durf jij een 10 jaars deposito bij één van de Raisin banken te openen?

2. Het moet ten alle tijde mogelijk zijn een correct vermogensoverzicht te krijgen. Hierboven zien we al talloze voorbeelden waar dat klaarblijkelijk niet mogelijk is.

3. Ik moet altijd kunnen communiceren met de instelling waar ik mijn geld heb gesteld. Als een intermediair als Raisin failliet gaat, moet ik dan in het Portugees of Zweeds of Italiaans contact opnemen met de banken waar ik via Raisin mijn geld heb gestald?

4. Belastingen. Elk land kan zelfstandig beslissen bronbelasting of erfbelasting in te voeren of te verhogen. Daar zit je dan met je langlopende deposito’s.

5. De IT bij sommige vage banken laat duidelijk te wensen over. (Zie o.a. de meest vreemde ervaringen die hier over Santander zijn gedeeld). Bewijs maar eens dat jij bij een faillissement dat spaarsaldo daar had.

Ik kan waarschijnlijk nog wel wat bedenken maar dit lijkt me voorlopig wel voldoende om mijn zorgen te uiten.
An zich goede punten, maar buiten de communicatie geldt dat net zo goed voor Nederlandse banken.
NL kan ook uit de EU stappen en stoppen met het DGS.
Ook NL banken kunnen een zooitje van de IT maken of (tijdelijk) een incorrect overzicht laten zien (IIRC al gehad bij mijn grootbank met beleggen dat ik daar doe).
Verder heb je bij een faillissement van Raisin best kans dat daar een "oplossing" voor komt. Immers zal in eerste instantie een curator ook zorgen voor een afwikkeling van lopende zaken. Dat daarbij gegevens worden uitgewisseld naar de banken, of een website wordt opgetuigd voor klanten, is best reëel. Of dat DNB, al dan niet vanuit de DGS invalshoek, bijspringt (niet in de zin van DGS uitkering, maar het communicatie deel). En dan heb je ook dat er niet één Raisin is. Je hebt Raisin en Raisin Bank. Raisin is de intermediair en Raisin Bank faciliteert de tussenrekening. Als Raisin omvalt kan Raisin Bank nog steeds (tijdelijk?) voortbestaan en geld heen en weer schuiven van de partnerbanken naar de klanten. Daarnaast wisselt Raisin sowieso al gegevens uit met de partnerbanken, zoals naam en contactgegevens. Dus ook de partnerbanken kunnen je contacteren. En het lijkt mij best aannemelijk dat de partnerbanken ook jou "echte" rekeningnummer ontvangen van Raisin (als in, de tegenrekening van de Raisin rekening). Raisin zelf benoemd op de productinformatiebladen ook altijd de risico's. Waarbij wel omvallen van de bank, en bv blokkade internationaal betalingsverkeer benoemd staan. Maar niet het omvallen van Raisin. Het kan zijn dat ze het "verbergen", het kan ook zijn omdat dat geen gevolgen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@MarcelNH Heb je wel eens wat onderzoek gedaan wat er allemaal is gebeurd de afgelopen 20/30 jaar bij de grote namen in Nederland waar iedereen zich veilig voelt? Er zijn maar 2 zekerheden in het leven. Dat je ooit dood gaat en dat je belasting moet betalen. Daarom spaar ik ook niet teveel. 8)

Als je al wat meer rendement wil hebben, hoort daar in mijn ogen ook wat risico nemen bij, ook met sparen, en wat moeite doen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 03-09-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:40:
@MarcelNH ... Als je al wat meer rendement wil hebben, hoort daar in mijn ogen ook wat risico nemen bij, ook met sparen, en wat moeite doen.
Behoudens "incidenten" is naar mijn mening het risico bij sparen bij een bank binnen een dgs van een stabiel land beperkt tot het tijdelijk niet kunnen beschikken over het spaargeld, niet het permanent verliezen van je inleg en opgebouwde rente.

Door te spreiden over verschillende banken beperk je de impact van problemen met een enkele bank.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 03-09-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:48:
[...]
Behoudens "incidenten" is naar mijn mening het risico bij sparen bij een bank binnen een dgs van een stabiel land beperkt tot het tijdelijk niet kunnen beschikken over het spaargeld, niet het permanent verliezen van je inleg en opgebouwde rente.
Dat weet je nooit. Als er bijvoorbeeld oorlog uitbreekt zijn we allemaal de haas. Alleen onze generatie denkt daar niet aan omdat we al tientallen jaren vrede (gelukkig) kennen.

Wat nu een stabiel land is kan volgend jaar anders zijn. Etc etc.

Alles heeft een risico. Alleen de gemiddelde Nederlander wil dat niet horen, denkt alles te kunnen controleren/beheersen en denkt alle risico's af te kunnen dekken. Helaas, dat bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:55:

Dat weet je nooit. Als er bijvoorbeeld oorlog uitbreekt zijn we allemaal de haas. Alleen onze generatie denkt daar niet aan omdat we al tientallen jaren vrede (gelukkig) kennen.

...
Ik zou oorlog inderdaad geen incident durven noemen. Maar dan hebben we een groter probleem. Ik denk dat er trouwens genoeg van mijn generatie zich wel een beetje zorgen maakt over oorlog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:12:
En de aangevraagde depositos staan nu in een andere volgorde?! Maar ik zal morgen wel zien wat er in de nachtelijke uurtjes nog gebeurt is. Vaak genoeg dat dan depositos van status veranderen bij aanvraag.
Ow... De LHV aanvraag staat ook al een document met bevestiging van openen. Maar met startdatum 4-9 (aka: morgen). Als je dus vroeg genoeg op de dag het depisito aanvraagt kan het op dezelfde dag (depositos die ik vanmorgen (voor half 8 ) heb aangevraagd en binnen 5 minuten bevestiging van openen had). Kan alleen zijn dat je de aanvraag dan zo vroeg moet doen dat je niet ook dezelfde dag het geld op de rekening kon krijgen, en daarmee dus alsnog één dag renteverlies hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:11
Banca Progetto is foetsie op Raisin! Kijk maar -->
https://www.raisin.nl/banken/banca-progetto/
https://www.raisin.nl/products/

(dat zal tijdelijk zijn, dus mocht je gewoon een looptijd/rentestaffel zien van Progetto, dan is het weer terug).

Mijn Banca Progetto deposito eindigde verleden week. Ik koos een verlenging 3 jaar 3,70%, maar heb nadat het deposito verlengd werd gevraagd om beeindiging (binnen 14 dagen) vanwege de mogelijk nadelige wijzigingen in het fiscaal stelsel per 2027.

Vandaag viel het bedrag vrij en vanavond heb ik een nieuw deposito voor 2 jaar 3,70% aangevraagd; het is nu in behandeling / doorgestuurd naar Banca Progetto.

Wat denken jullie dat het gaat worden? 3,70% of 3,55%?

Hoger is leuker, maar ik kan met beide prima uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Frankenstein schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:27:
Banca Progetto is foetsie op Raisin! Kijk maar -->
https://www.raisin.nl/banken/banca-progetto/
https://www.raisin.nl/products/

(dat zal tijdelijk zijn, dus mocht je gewoon een looptijd/rentestaffel zien van Progetto, dan is het weer terug).

Mijn Banca Progetto deposito eindigde verleden week. Ik koos een verlenging 3 jaar 3,70%, maar heb nadat het deposito verlengd werd gevraagd om beeindiging (binnen 14 dagen) vanwege de mogelijk nadelige wijzigingen in het fiscaal stelsel per 2027.

Vandaag viel het bedrag vrij en vanavond heb ik een nieuw deposito voor 2 jaar 3,70% aangevraagd; het is nu in behandeling / doorgestuurd naar Banca Progetto.

Hoger is leuker, maar ik kan met beide prima uit de voeten.
Hij staat er hier nog wel bij voor 3,70%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFA6ZOE5bDhKR_pE2gVuykHs1qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mLIf3LlT3TlB3Bf3jXCdduz.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
.

[ Voor 107% gewijzigd door Frankenstein op 03-09-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Frankenstein schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:27:

Ik neem aan dat je ook bij verlenging al had kunnen kiezen voor 2 jaar? (maar wellicht had je niet stilgestaan bij dat belasting dingetje / dat het dan zou lopen t/m 2027)
Zou 3,70% moeten zijn? Aangevraagd en compleet voor 5-9. Maar nadat ze anderen al genaaid hebben op de verhoging zou niks mij verbazen. ("Verlenging is met de rente die geldt op de dag van verlenging" en dan de oude rente geven terwijl de nieuwe hoger is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
@RobertMe Over de mogelijke nadelen van rente-uitbetaling in 2027 had ik inderdaad bij de verlengingsaanvraag nog niet echt nagedacht. Dus inderdaad, daardoor heb ik het deposito na verlenging gestopt en nu net een 2-jarige aangevraagd.

Gelukkig is 3,55 is niet echt veel lager dan 3,70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 22:19
Probleem met inloggen op Advanzia.

Krijg wel een sms code, maar kom niet in m’n account. Account is nieuw en ik log in voor de eerste keer.
Heb de inloggegevens een paar weken geleden geregistreerd.

Durf niet te vaak te proberen, want ik heb begrepen dat dat de boel op slot kan gooien.

Meer mensen dit probleem?
Naam en wachtwoord zijn dus ok, maar na de sms gaat het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Reintje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:34:

Krijg wel een sms code, maar kom niet in m’n account. Account is nieuw en ik log in voor de eerste keer.
Heb de inloggegevens een paar weken geleden geregistreerd.

Durf niet te vaak te proberen, want ik heb begrepen dat dat de boel op slot kan gooien.

Meer mensen dit probleem?
Naam en wachtwoord zijn dus ok, maar na de sms gaat het fout.
Ik kan niet inloggen omdat ik geen SMS ontvang. Heb de trage Advanzia helpdesk gemaild en wacht rustig af nu ik tijdelijk geen gelegenheid heb de klantenservice te bellen tijdens hun beperkte openingsuren. Denk dat ik
mijn telefoonnummer heb ingevoerd als 06... en niet als +316... en dat het daardoor komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Frankenstein op 03-09-2024 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 16:23
Frankenstein schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:44:
[...]

Ik kan niet inloggen omdat ik geen SMS ontvang. Heb de trage Advanzia helpdesk gemaild en wacht rustig af nu ik tijdelijk geen gelegenheid heb de klantenservice te bellen tijdens hun beperkte openingsuren. Denk dat ik
mijn telefoonnummer heb ingevoerd als 06... en niet als +316... en dat het daardoor komt.
never mind.

[ Voor 10% gewijzigd door marktweakt op 04-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Reintje schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:34:

...
Geen speciale karakters gebruikt in het wachtwoord - alleen cijfers en letters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Banca Progetto lijkt momenteel inderdaad verdwenen binnen de Raisin omgeving; al heb ik nog een verlenging lopen over 2 dagen dus dat is nog interessant (die ik overigens geannuleerd heb wegens de verlaging op 05-09). Beetje ongelukkige datums.

Kijken of die nog terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
MotorBeast schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:02:
[...]

Sparen in het buitenland is een risico? Dus als iemand die in het buitenland woont maar in Nederland gaat sparen (is voor hem dan buitenland) dan loopt hij dus een risico? Dan loop jij dus ook risico met je spaargeld in Nederland. O-)
Nou dat vind ik te kort door de bocht, ik vind sparen bij een ING of een Rabo bank onder Nederlands garantie stelsel qua risico toch anders dan sparen bij een “ vage” bank in bv. Italië of Turkije voor een “procentje”meer.
Ik verwijs maar weer even naar de Icesave affaire zoals ik al eerder gedaan heb.

En toch blijf ik dit topic volgen, want behalve dat ik me soms vermaak bij sommige posts weet je nooit of iemand eens een hele mooie tip heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Rincon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:10:
[...]

Nou dat vind ik te kort door de bocht, ik vind sparen bij een ING of een Rabo bank onder Nederlands garantie stelsel qua risico toch anders dan sparen bij een “ vage” bank in bv. Italië of Turkije voor een “procentje”meer.
Ik verwijs maar weer even naar de Icesave affaire zoals ik al eerder gedaan heb.

En toch blijf ik dit topic volgen, want behalve dat ik me soms vermaak bij sommige posts weet je nooit of iemand eens een hele mooie tip heeft.
Een procentje meer is het niet he. Maanden terug kon je 4% krijgen bij TR en als je meer een bekende bank wilde hebben 3,6% uit m'n hoofd bij Santander. Dat is bijna 2 tot 3x zoveel als bij een ING bijv.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
dZinee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:07:
Banca Progetto lijkt momenteel inderdaad verdwenen binnen de Raisin omgeving; al heb ik nog een verlenging lopen over 2 dagen dus dat is nog interessant (die ik overigens geannuleerd heb wegens de verlaging op 05-09). Beetje ongelukkige datums.

Kijken of die nog terug komt.
V.w.b. dat laatste, vast wel, op 5-9 ;) Iets teveel klanten die nu nog snel een depisito wilden aan 3,7% (mijzelf inclusief, alhoewel die al sinds maandag in behandeling zijn).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32
[...]

Het is anders ook aardig vermakelijk voor ons om keer op keer maar Ice Save te roepen zonder de context te begrijpen van het DGS toen en nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Wie hier spaart dan in Turkije? Hebben er wel een schitterende rente. Alleen zo jammer dat de Lira nog harder door het putje gaat dan dat rente vergoed.

Oh wacht. Je doelt vast op Nederlandse banken, zoals CreditEurope Bank, Yapi Kredi, etc. 100% Nederlandse bedrijven met hoofdkantoor in Nederland en gedekt door het Nederlandse DGS. En de escapades van Poetin hebben prima laten zien hoe zaken werken. Toen Amsterdam Trade Bank (100% Nederlands) zijn activiteiten niet kon voortzetten na de embargos tegen Rusland is het DGS in werking getreden en hebben alle klanten hun geld teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:48

Veritas

concedo nulli

Trade Republic (TR) was de afgelopen tijd steevast kneitersnel met overboekingen, vaak binnen 10 minuten bijgeschreven. Nu wacht ik echter al meer dan 24 uur op een storting om te verschijnen. Verzendwijze en rekeningnummers hetzelfde. De klantenservice TR verwijst naar 1 á 2 werkdagen als verwerkingstijd, maar eerder kon het op dezelfde wijze in 10 minuten dus ik ben er wel verbaasd over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol
  • Nu online

Oekol

waka waka hey hey

Veritas schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:24:
Trade Republic (TR) was de afgelopen tijd steevast kneitersnel met overboekingen, vaak binnen 10 minuten bijgeschreven. Nu wacht ik echter al meer dan 24 uur op een storting om te verschijnen. Verzendwijze en rekeningnummers hetzelfde. De klantenservice TR verwijst naar 1 á 2 werkdagen als verwerkingstijd, maar eerder kon het op dezelfde wijze in 10 minuten dus ik ben er wel verbaasd over.
Behaalde resultaten in het verleden zijn geen garanties voor de toekomst. Bij mij gaan er doorgaans verzonden op werkdag 2 a 3 uur overheen. In de avond of weekend staat het ochtend 1e werkdag er op. Maar wellicht als je post in TR topic kunnen mensen daar ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
[...]

wat betreft IceSave:

Indertijd waren er meer Nederlandse banken die een vergelijkbare of zelfs dezelfde rente boden en die zijn toen niet failliet gegaan, en een aantal van hen bestaat nog steeds. Die banken waren echter nauwelijks in het nieuws (of de reclame) te zien.

Icesave heeft zich niet aan de afspraak gehouden om een maximaal een bepaalde hoeveelheid spaargeld in Nederland op te halen

Volgens mij "heeft elke particuliere spaarder zijn geld terug" en is dat zonder dat zij zijn afgereisd naar Ijsland.

Dus IceSave is niet representatief voor de buitenlandse banken, laat staan de kleinere banken in Nederland.
Waarschuwen met IceSave is beetje subjectief klok-klepel. En zal vast een heel grote groep aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
wibblemoo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:16:
[...]

Het is anders ook aardig vermakelijk voor ons om keer op keer maar Ice Save te roepen zonder de context te begrijpen van het DGS toen en nu.
Nou, klopt niet helemaal, ik lees me echt wel in ;
https://www.rijksoverheid...e-banken-in-de-eurolanden

Er staat in de tekst “ elk land moet die garantie zelf waar kunnen maken “ , en dat bedoel ik dus,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rincon
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:27:
[...]

wat betreft IceSave:

Indertijd waren er meer Nederlandse banken die een vergelijkbare of zelfs dezelfde rente boden en die zijn toen niet failliet gegaan, en een aantal van hen bestaat nog steeds. Die banken waren echter nauwelijks in het nieuws (of de reclame) te zien.

Icesave heeft zich niet aan de afspraak gehouden om een maximaal een bepaalde hoeveelheid spaargeld in Nederland op te halen

Volgens mij "heeft elke particuliere spaarder zijn geld terug" en is dat zonder dat zij zijn afgereisd naar Ijsland.

Dus IceSave is niet representatief voor de buitenlandse banken, laat staan de kleinere banken in Nederland.
Waarschuwen met IceSave is beetje subjectief klok-klepel. En zal vast een heel grote groep aanspreken.
Klopt, Icesave hield zich niet aan de afspraken maar de gemiddelde spaarder had dat niet in de gaten, en dat alle spaarders gecompenseerd zijn klopt ook, maar zijn in eerste instantie door de Nederlandse Bank geholpen, per saldo heeft het de Nederlandse schatkist vele miljoenen gekost, ik meen €145.000.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rincon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:30:
[...]

Nou, klopt niet helemaal, ik lees me echt wel in ;
https://www.rijksoverheid...e-banken-in-de-eurolanden

Er staat in de tekst “ elk land moet die garantie zelf waar kunnen maken “ , en dat bedoel ik dus,
Dat is helemaal niet wat @wibblemoo stelt. Er was toen überhaupt geen DGS verplichting EU breed / was de hele opzet daarvan anders. Het huidige DGS is gebaseerd op een Europese richtlijn die is ingevoerd na aanleiding van de kredietcrisis. Dus je verwijst naar een situatie in het verleden die NU niet meer relevant is. Omdat er nu (na aanleiding van toen) andere verplichtingen zijn.

En daarnaast vergeet je net zo makkelijk dat we nu eigenlijk helemaal geen ING, ABN en Volksbank meer zouden hebben. Want die banken hadden toen allemaal moeten omvallen, als de Nederlandse staat niet had ingegrepen (waar ze geen verplichting toe hadden?). Dus als je het DGS niet vertrouwd waarom zou je dan wel sparen bij NL banken die bewezen niet de eigen broek kunnen ophouden? En zoals @W1ck1e aangeeft waren er tijdens de kredietcrisis prima Turkse Nederlandse banken die ook een hoge rente hadden, geen steun gehad hebben, en nog steeds vandaag de dag bestaan (CreditEurope Bank is een van die banken meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Rincon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:36:
[...]

Klopt, Icesave hield zich niet aan de afspraken maar de gemiddelde spaarder had dat niet in de gaten, en dat alle spaarders gecompenseerd zijn klopt ook, maar zijn in eerste instantie door de Nederlandse Bank geholpen, per saldo heeft het de Nederlandse schatkist vele miljoenen gekost, ik meen €145.000.000.
Persoonlijk vind ik die max +- 10 euro per Nederlander niet zoveel geld. Het is volgens mij een fractie van het verschil aan rente dat de spaarder bij de kleinere banken kreeg. Als de IceSave affaire heeft geleid tot een betere controle dan is dat ook nog eens goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
per saldo heeft het de Nederlandse schatkist vele miljoenen gekost, ik meen €145.000.000.
En daarvan is tot de laatste cent door IJsland uiteindelijk ook weer alles terugbetaald (maar het laatste daarvan is wel pas relatief recent geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:41:
... En zoals @W1ck1e aangeeft waren er tijdens de kredietcrisis prima Turkse Nederlandse banken die ook een hoge rente hadden, geen steun gehad hebben, en nog steeds vandaag de dag bestaan (CreditEurope Bank is een van die banken meen ik).
onder andere Anadolu, Credit Europe, DHB, Garanti, LeasePlanbank, YapiKredi, als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 16:31
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:42:
[...]

En daarvan is tot de laatste cent door IJsland uiteindelijk ook weer alles terugbetaald (maar het laatste daarvan is wel pas relatief recent geweest)
En nog even een bron: https://nos.nl/artikel/20...-icesave-dossier-gesloten

Het heeft de nederlandse staat dus bijna niks gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
[...]

Icesave is een heel ander verhaal. Iets met appels en peren.

Bij ING of Rabo sparen is geen sparen. Dat is dik verlies draaien als je inflatie en eventueel box3 nog meeneemt.

Maar doe gewoon waar jij je goed bij voelt. Ik heb ruim 3% bij Santander en maak me weer niet iedere dag druk of ik elders wat tiende meer kan krijgen. Zit volgens mij met beleggen dit jaar op 12% dus die compenseren die paar tiende wel.

Ieder zijn ding. Mooie tip. Geniet van je centen!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:58
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:41:
[...]

Dat is helemaal niet wat @wibblemoo stelt. Er was toen überhaupt geen DGS verplichting EU breed / was de hele opzet daarvan anders. Het huidige DGS is gebaseerd op een Europese richtlijn die is ingevoerd na aanleiding van de kredietcrisis. Dus je verwijst naar een situatie in het verleden die NU niet meer relevant is. Omdat er nu (na aanleiding van toen) andere verplichtingen zijn.
De Europese richtlijn trekt de regels/voorwaarden van het garantiestelsel gelijk binnen de EU, maar alsnog is elk land verantwoordelijk voor de dekking van zijn eigen DGS. Als een in (bijv.) Spanje gevestigde bank omvalt, moet de Spaanse overheid + Spaanse banken dat gat dichten. Daar gaat geen geld van (bijv.) Nederlandse overheid+banken heen. Dus ik snap de opmerking van @Rincon wel dat je meer of minder vertrouwen kunt hebben in de individuele DGS'en van de EU lidstaten. Aangezien het politiek onwenselijk is dat de financiële sector in een lidstaat omvalt (zie Griekenland tijdens de financiële crisis) zul je als spaarder uiteindelijk wel gecompenseerd worden, maar het risico is niet nul en in een worst-case scenario kun je lang op je geld moeten wachten.

Er wordt in de EU wel gesproken over een bankenunie en kapitaalmarktunie, wat o.a. als effect zou hebben dat er een centraal Europees DGS komt, maar dat is een langlopend project.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Tom Paris schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:54:
[...]

De Europese richtlijn trekt de regels/voorwaarden van het garantiestelsel gelijk binnen de EU, maar alsnog is elk land verantwoordelijk voor de dekking van zijn eigen DGS. Als een in (bijv.) Spanje gevestigde bank omvalt, moet de Spaanse overheid + Spaanse banken dat gat dichten. Daar gaat geen geld van (bijv.) Nederlandse overheid+banken heen. Dus ik snap de opmerking van @Rincon wel dat je meer of minder vertrouwen kunt hebben in de individuele DGS'en van de EU lidstaten. Aangezien het politiek onwenselijk is dat de financiële sector in een lidstaat omvalt (zie Griekenland tijdens de financiële crisis) zul je als spaarder uiteindelijk wel gecompenseerd worden, maar het risico is niet nul en in een worst-case scenario kun je lang op je geld moeten wachten.

Er wordt in de EU wel gesproken over een bankenunie en kapitaalmarktunie, wat o.a. als effect zou hebben dat er een centraal Europees DGS komt, maar dat is een langlopend project.
@Rincon stelt dat (alle) huidige (buitenlandse of kleinere) banken vergelijkbaar zijn met IceSave in 2007/2008. Dat is goed voor aan de borreltafel met name voor mensen die alleen bij Nederlandse grootbanken sparen. Zij zijn onvoldoende geinteresseerd om het echt uit te zoeken en kiezen dan voor de veiligheid om tot de grote groep te behoren. Zij die wel geinteresseerd zijn vertrouwen als het goed is ook niet elke bank, en maken een keuze passend bij hun eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 12:30
Frankenstein schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:32:
[...]

Bij mij deze keer 1 week.

Openbank 6 mnd 3,66% (welkom spaarrekening) is nu ook mooi.
Nu een week geleden de aanvraag gedaan en alle papieren opgestuurd maar nog steeds geen teken van leven van Advanzia. Ook op tickets wordt niet gereageerd en telefonisch heb ik na 7 minuten in de wachtrij maar opgehangen.

Heeft niet echt een goed gevoel bij deze bank. Of ben ik de enige met deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32
[...]

De cognitieve dissonantie spreekt boekdelen. Het lijkt voor een aantal posters hier wel een soort evangelie om je eigen keuze te rechtvaardigen wat betreft sparen in NL vs buitenland. Prima, maar kom met (nieuwe) argumenten ipv halve informatie/waarheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
wibblemoo schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:12:
[...]

De cognitieve dissonantie spreekt boekdelen. Het lijkt voor een aantal posters hier wel een soort evangelie om je eigen keuze te rechtvaardigen wat betreft sparen in NL vs buitenland. Prima, maar kom met (nieuwe) argumenten ipv halve informatie/waarheden.
Ik had vroeger klanten en die bankierde bij de concurrent en kwamen dan eens bij ons praten. Dan had je van die klanten en wat je ook aandroeg als argument om te bankieren bij ons hadden ze altijd weer een tegenargument (terecht en/of vaak onterecht) dat bij de bank waar ze nu zaten het allemaal zo fijn was. Dat soort gesprekken stopte ik gewoon altijd met: "Wat komt u hier dan doen? Zonde van allebei onze tijd. Ik adviseer u gewoon lekker te blijven waar u nu zit en beeindig dit gesprek.". Moest altijd wel lachen want dat verwachten dat soort klanten niet. En dat geldt hier ook. Sommige mensen staan nu eenmaal niet open voor feiten en doen er alles aan de (hun) waarheid hun kant op te draaien. In Amerika hebben we zo'n presidentskandidaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Rudedadude

Maybe we were born to run

Juist omdat ik in herinnering bij Icesave binnen een mum van tijd mijn 10.000 euro weer terug had heb ik geen enkel probleem meer om mijn geld ergens onder de neus van Poutin te stallen. Ik krijg nu trouwens een probleemmelding bij het openen van mijn Rabo app, dat heb ik nou nooit als ik mijn Ruut of Trade Republic app open...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincon
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:05:
[...]
@Rincon stelt dat (alle) huidige (buitenlandse of kleinere) banken vergelijkbaar zijn met IceSave in 2007/2008. Dat is goed voor aan de borreltafel met name voor mensen die alleen bij Nederlandse grootbanken sparen. Zij zijn onvoldoende geinteresseerd om het echt uit te zoeken en kiezen dan voor de veiligheid om tot de grote groep te behoren. Zij die wel geinteresseerd zijn vertrouwen als het goed is ook niet elke bank, en maken een keuze passend bij hun eisen.
Ik heb natuurlijk nooit alle banken over één kam geschoren a la Icesave, heb ik ook niet geschreven, verder valt zit ik ook niet aan borreltafels en heb ik ook niet het verlangen om tot grote groepen te behoren.
Wel hele snerende reacties hier, tot aan vergelijking met Amerikaanse president kandidaat aan toe, maar dat zal ik wel verkeerd begrepen hebben.
Een wat zakelijke en vriendelijker toon stel ik zeer op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Rincon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:04:
[...]

Ik heb natuurlijk nooit alle banken over één kam geschoren a la Icesave, heb ik ook niet geschreven, verder valt zit ik ook niet aan borreltafels en heb ik ook niet het verlangen om tot grote groepen te behoren.
...
Volgens mij zet je toch de "ING's en de Rabo's" aan de ene kant en de rest aan de andere kant met een verwijzing naar IceSave.
En
Dat is goed voor aan de borreltafel met name voor mensen die alleen bij Nederlandse grootbanken sparen. Zij zijn onvoldoende geinteresseerd om het echt uit te zoeken en kiezen dan voor de veiligheid om tot de grote groep te behoren. Zij die wel geinteresseerd zijn vertrouwen als het goed is ook niet elke bank, en maken een keuze passend bij hun eisen.
gaat dan blijkbaar niet over jou, dus je hoeft je niet aangesproken te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
GroteVoet459 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:55:
[...]

Geen speciale karakters gebruikt in het wachtwoord - alleen cijfers en letters?
Jawel, een leesteken.
Daar werd expliciet om gevraagd.
M’n wachtwoord is toch gewoon goedgekeurd als je een sms code kan aanvragen? Anders zou de boel toch al bij het invullen van het wachtwoord fout gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Flinke daling van met name de lange termijn deposito rentes van CKV per 10 september:
  • 3 jaar deposito: 2,90% naar 2,50%
  • 4 jaar deposito: 3,65% naar 3,00%
  • 5 jaar deposito: 3,65% naar 3,00%
  • 7 jaar deposito: 3,25% naar 3,00%
  • 8 jaar deposito: 3,25% naar 3,00%
  • 10 jaar deposito: 3,25% naar 3,00%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:30
[...]

Uiteindelijk heeft Icesave alles terugbetaald zelfs met rente. Ja het duurde even, maar toch. Niet zo'n enorm drama -uiteindelijk, duurde 7 jaar- als dat het leek.

Onder de 100k is er weinig risico.
En ik heb ook aversie tegen een ing en abn, dat helpt mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Rincon
Je hebt volgens de rekenkamer gelijk dat Icesave de Nederlandse overheid netto 145 miljoen heeft gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
FitTiv schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:44:
... En ik heb ook aversie tegen een ing en abn, dat helpt mee ;)
Ik heb echter geen aversie tegen welke grootbank dan ook. Zodra ze concurrerende spaarrentes bieden zet ik spaargeld op een spaarrekening aldaar. Ik ben klant bij ING & ASN voor de betaalrekening, en beide zijn tegenrekening van spaarrekeningen. De bedragen die in en uit gaan zijn blijkbaar niet voldoende reden om mij een goede aanbieding te doen. Dan kunnen ze het blijkbaar niet of willen ze het niet. Zij zijn de bank, ik ben een klant, ik hoef ze niet te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:29
Wat is voor de meeste banken het moment van de dag dat het saldo van bijv een spaarrekening bepaald wordt, teneinde de dagrente te kunnen berekenen?
Of concreter: als dat tijdstip middernacht zou zijn, loop ik dan geen rente mis als ik om 08.00 uur bij bank A een bedrag overmaak naar bank B en dat dat realtime (of dezelfde dag) daar geboekt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

sanook

_/-\o_

rowicom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:57:
Wat is voor de meeste banken het moment van de dag dat het saldo van bijv een spaarrekening bepaald wordt, teneinde de dagrente te kunnen berekenen?
Of concreter: als dat tijdstip middernacht zou zijn, loop ik dan geen rente mis als ik om 08.00 uur bij bank A een bedrag overmaak naar bank B en dat dat realtime (of dezelfde dag) daar geboekt wordt?
Is er een tijdstip? Of het minimum of maximum saldo, of een gemiddelde, of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
rowicom schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:57:
Mijn ervaring is de volgende:
voor de spaarrekeningen, ik heb er een aantal, (echter niet via plafforms als raisin, dus misschien werkt het daar anders) waar ik spaar geldt het saldo aan het eind van de dag, dus middernacht. als ik vandaag geld overschrijf tussen a en b, telt het niet mee voor a maar wel voor b, als het daar vandaag aankomt. Door plannen en foefjes kan ik geld vaak dezelfde dag laten aankomen als de opname. Enige uitzondering voor mij is Bunq, daar wordt gekeken naar het laagste saldo van de dag. Bij een storting telt het bedrag pas de volgende dag mee. Bij een opname niet.

Mijn ervaring is gebaseerd op mijn controle in mijn excel sheet, maar eigenlijk zou je het moeten kunnen vinden in de voorwaarden van de spaarrekening.

Bij opname en storting op dezelfde dag is een hogere rente interessant als het verschil in euro's opweegt tegen het werk. Bij storting een dag later moet je daarnaast het renteverschil afwegen tegen de rente.
Bijvoorbeeld van Garanti 3,0% naar Bung 3,36%:
na een dag of 10 heb je de renteloze dag terugverdiend. ( 9 * 336 > 10 * 300 )

[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 04-09-2024 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Rudedadude schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:42:
Ik krijg nu trouwens een probleemmelding bij het openen van mijn Rabo app, dat heb ik nou nooit als ik mijn Ruut of Trade Republic app open...
https://tweakers.net/nieu...ningen-niet-mogelijk.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In dit topic is enkele keren gemeld dat de vermogensrendementheffing in de toekomst nadelige invloed kan hebben op het spaarrendement. Ik begreep dat de uiteindelijk nieuwe regeling nog niet helemaal duidelijk. Toch zie ik regelmatig langskomen dat mensen de deposito's niet zo lang meer vastzetten. In welk jaar als afloopdatum zit je nu "veilig", in de vorm dat je niet tweemaal rente dient te betalen (zoiets las ik, jaarlijkse renteafdracht en bij het vrijkomen van een deposito).

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Schweino schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
[...]
Nu een week geleden de aanvraag gedaan en alle papieren opgestuurd maar nog steeds geen teken van leven van Advanzia. Ook op tickets wordt niet gereageerd en telefonisch heb ik na 7 minuten in de wachtrij maar opgehangen.

Heeft niet echt een goed gevoel bij deze bank. Of ben ik de enige met deze ervaring?
Er staan genoeg ervaringen binnen dit topic. Ze bieden een goede rente, de service is soms wat minder. In mijn ogen is het wel een betrouwbare bank. De reactie en wachttijden zijn een beetje hit & miss, al heb ik wel wat meer geduld dan 7 minuten. Zo snel krijg ik tegenwoordig bijna niemand te pakken. Bij de bank zelf gaat het voor mij sinds de nieuwe website beter. Als je helemaal geen gedoe wilt kan je beter naar een grootbank gaan, maar het zal denk ik sterk afhangen van hoe snel je je rekening open wilt, dit duurt even.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
wcduck schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:48:
In dit topic is enkele keren gemeld dat de vermogensrendementheffing in de toekomst nadelige invloed kan hebben op het spaarrendement. Ik begreep dat de uiteindelijk nieuwe regeling nog niet helemaal duidelijk. Toch zie ik regelmatig langskomen dat mensen de deposito's niet zo lang meer vastzetten. In welk jaar als afloopdatum zit je nu "veilig", in de vorm dat je niet tweemaal rente dient te betalen (zoiets las ik, jaarlijkse renteafdracht en bij het vrijkomen van een deposito).
Dat gaat over de nieuwe VRH wetgeving die dan per 2027 zou zijn. Dus een deposito dat voor 1-1-2027 wordt uitgekeerd (met rente) zit je sowieso goed.

En ik vermoed dat als het deposito jaarlijks de rente uitkeert dat het probleem dan ook "kleiner" is. Immers betaal je dan toch al per jaar nu de VRH over dat vermogen, en betaal je vanaf 2027 belasting over de ontvangen rente, die dan ook de rente per jaar is en niet alle opgebouwde rente van meerdere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
wcduck schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:48:
... Toch zie ik regelmatig langskomen dat mensen de deposito's niet zo lang meer vastzetten. ...
Ik denk dat dit eerder het gevolg is van een te lage rente op de langer lopende deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:56:
[...]

Dat gaat over de nieuwe VRH wetgeving die dan per 2027 zou zijn. Dus een deposito dat voor 1-1-2027 wordt uitgekeerd (met rente) zit je sowieso goed.

En ik vermoed dat als het deposito jaarlijks de rente uitkeert dat het probleem dan ook "kleiner" is. Immers betaal je dan toch al per jaar nu de VRH over dat vermogen, en betaal je vanaf 2027 belasting over de ontvangen rente, die dan ook de rente per jaar is en niet alle opgebouwde rente van meerdere jaren.
Ik heb dus een deposito van eerder dit jaar dat 3 jaar loopt met rente einde looptijd. Niet gedacht aan belasting wijzigingen, maar ik had zonder dat al het idee dat jaarrente slimmer was geweest.

Maar over het afsloten deposito, als ik jou goed begrijp moet ik dus ik belasting betalen over jaarlijkse niet uitgekeerde rente (2024/2025/2026) en in 2027 nog een keer over de uitgekeerde rente over 3 jaar ? Het is gelukkig niet zo'n groot deposito, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09 00:57
Ik zie steeds aanbiedingen langskomen van Belgische banken -- Weet iemand of dit alleen geld voor Belgische inwoners? Of kun je dit ook afsluiten vanuit andere landen?
Gaat vaak om relatief korte deposito's met aantrekkelijke rente. Bijvoorbeeld 4% voor 3 maanden.

Zo zie je hier 4.1%: https://www.medirect.be/savings/fixed-term-account/
maar op NL site 3.4%: https://www.medirect.nl/onze-spaarproducten/medeposit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reintje
Schweino schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:07:
[...]

Opzeggen rekening via mail duurde ruim een week voor ik een reactie ontving. Wel direct geregeld daarna.
Openen nieuwe rekening idem (alle documenten online verzonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
dZinee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:32:
Ik zie steeds aanbiedingen langskomen van Belgische banken -- Weet iemand of dit alleen geld voor Belgische inwoners? Of kun je dit ook afsluiten vanuit andere landen?
Gaat vaak om relatief korte deposito's met aantrekkelijke rente. Bijvoorbeeld 4% voor 3 maanden.

Heb je de Zoek-functie van het forum al gebruikt? Deze vraag is namelijk afgelopen zaterdag ook al langs gekomen:
rechtsherstel in "Het spaartopic - Deel 4"

En dan is er het MeDirect pinned topic die uitlegt dat het in België een echte bank is en voor NL alleen een front-end voor de Maltese bank, met hele andere diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:04:
[...]
Ik heb dus een deposito van eerder dit jaar dat 3 jaar loopt met rente einde looptijd. Niet gedacht aan belasting wijzigingen, maar ik had zonder dat al het idee dat jaarrente slimmer was geweest.

Maar over het afsloten deposito, als ik jou goed begrijp moet ik dus ik belasting betalen over jaarlijkse niet uitgekeerde rente (2024/2025/2026) en in 2027 nog een keer over de uitgekeerde rente over 3 jaar ? Het is gelukkig niet zo'n groot deposito, maar toch.
Van wat ik alleen in dit topic heb opgevangen (er is ook een VRH topic, maar dat lees ik niet) is het mijn interpretatie dat je dat risico loopt ja. Maar het kan natuurlijk ook dat daarvoor een overgangsregering komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:40:
.. Maar het kan natuurlijk ook dat daarvoor een overgangsregering komt.
Hebben we niet nu al een overgangsregering ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
rockhopper schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:52:
[...]

Er staan genoeg ervaringen binnen dit topic. Ze bieden een goede rente, de service is soms wat minder. In mijn ogen is het wel een betrouwbare bank. De reactie en wachttijden zijn een beetje hit & miss, al heb ik wel wat meer geduld dan 7 minuten. Zo snel krijg ik tegenwoordig bijna niemand te pakken. Bij de bank zelf gaat het voor mij sinds de nieuwe website beter. Als je helemaal geen gedoe wilt kan je beter naar een grootbank gaan, maar het zal denk ik sterk afhangen van hoe snel je je rekening open wilt, dit duurt even.
Normaliter heb ik ook meer geduld dan 7 minuten, maar niet als ik naar het buitenland (Luxemburg) moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 07:49
dZinee schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:32:

Algemene voorwaarden op hun website:

"Om deze rekening te kunen aanvragen, moet u:
- ouder zijn dan 18 jaar;
- In België wonen en in het bezit zijn vna een Belgische Identiteitskaart of een verblijfsvergunning.
"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeyfire643
Ziet er niet naaruit dat Raisin op tijd de gegevens naar progretto stuurt. Gisteravond stond wel het aanvraagformulier bij documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
"Die gekke Nederlanders die zijn zo spaarlustig dat ze met een veel lagere rente ook wel genoegen nemen." zullen ze bij veel spaarbanken denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Schweino schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:09:
[...]
Normaliter heb ik ook meer geduld dan 7 minuten, maar niet als ik naar het buitenland (Luxemburg) moet bellen.
Ik vermoed dat ze daar net zo'n personeelstekort hebben als wij hier, dus waar komt het ongeduld vandaan? Het is niet zo dat het wat uitmaakt qua belminuten. Maar goed bel buiten de piekmomenten kan helpen. Ik meen dat ik één keer 2 minuten en één keer 20 minuten in de wacht heb gestaan, met meestal een antwoord wat weinig meerwaarde had.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schweino
rockhopper schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:57:
[...]

Ik vermoed dat ze daar net zo'n personeelstekort hebben als wij hier, dus waar komt het ongeduld vandaan? Het is niet zo dat het wat uitmaakt qua belminuten. Maar goed bel buiten de piekmomenten kan helpen. Ik meen dat ik één keer 2 minuten en één keer 20 minuten in de wacht heb gestaan, met meestal een antwoord wat weinig meerwaarde had.
offtopic:
Bellen naar het buitenland valt in het algemeen buiten je bundel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 13-09 22:27
De verlaging bij Proegetto lijkt van de baan, ik vind deze nergens meer terug, ook zie ik de melding niet meer op Raisin, dat de rente verlaagd zou worden.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:53:
[...]
Ik heb echter geen aversie tegen welke grootbank dan ook. Zodra ze concurrerende spaarrentes bieden zet ik spaargeld op een spaarrekening aldaar. Ik ben klant bij ING & ASN voor de betaalrekening, en beide zijn tegenrekening van spaarrekeningen. De bedragen die in en uit gaan zijn blijkbaar niet voldoende reden om mij een goede aanbieding te doen. Dan kunnen ze het blijkbaar niet of willen ze het niet. Zij zijn de bank, ik ben een klant, ik hoef ze niet te helpen.
Je helpt ze al ..... door je spaargeld weg te boeken. Nederlandse banken verzuipen in het spaargeld.

Volgens mij staat er zo'n 2% van al het spaargeld van Nederlanders in het buitenland. Dacht je nu echt dat er 1 bank in Nederland dan enige moeite gaat doen een jouw goede aanbieding te doen die niet goed voor hen is?

Ga maar eens beleggen met een paar ton. Krijg je een Private Banker omdat ze daar wel aan verdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 04-09-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:03:
[...]

Je helpt ze al ..... door je spaargeld weg te boeken. Nederlandse banken verzuipen in het spaargeld.

Volgens mij staat er zo'n 2% van al het spaargeld van Nederlanders in het buitenland. Dacht je nu echt dat er 1 bank in Nederland dan enige moeite gaat doen een jouw goede aanbieding te doen die niet goed voor hen is? Jij bent een nummer, niets meer, niets minder.

Ga maar eens beleggen met een paar ton. Krijg je een Private Banker omdat ze daar wel aan verdienen.
Mijn partner heeft een eigen rekening bij abnamro, en daar hebben we ook de gezamelijke betaalrekening. Ook daar gaat wel wat geld heen en weer vanwege de spaarrekeningen van mijn partner. De abnamro heeft ons wel benaderd:
Geachte heer W1ck1e

Heeft u Preferred Banking al ontdekt? Deze exclusieve gratis service is er speciaal voor gewaardeerde klanten van ABN AMRO. Met snel en persoonlijk contact, extra voordeel en handige financiële tips.

Unlock Preferred Banking en maak direct kosteloos en vrijblijvend gebruik van de voordelen.
maar daar gaan we dan weer niet op in.

Ik hoef geen persoonlijke aanbieding, een concurrerende rente voor alle klanten is voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 04-09-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
@W1ck1e Je snapt het nog steeds niet. De rente van Nederlandse banken is concurrerend. Dat jij en andere hier er niet blij mee zijn is iets heel anders. Kan je over klagen en zeuren hier. Gaat niet veranderen. En gelijk hebben ze. Gewoon de wet van vraag en aanbod simpelweg gesteld.

NB: je krijgt als Preferred Banker of Private Banking klant ook geen procenten meer rente. Je krijgt alleen wat meer advies en financial planning ondersteuning. En nogmaals, ze willen graag dat je gaat beleggen.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 04-09-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:22:
@W1ck1e Je snapt het nog steeds niet. De rente van Nederlandse banken is concurrerend. Dat jij en andere hier er niet blij mee zijn is iets heel anders. Kan je over klagen en zeuren hier. Gaat niet veranderen. En gelijk hebben ze. Gewoon de wet van vraag en aanbod simpelweg gesteld.

NB: je krijgt als Preferred Banker of Private Banking klant ook geen procenten meer rente. Je krijgt alleen wat meer advies en financial planning ondersteuning. En nogmaals, ze willen graag dat je gaat beleggen.
Je doet aannames over mij. Dat mag. Met concurrerende rente bedoel ik een rente zoals bij de kleinere banken. Ik hoef niet bij de grootbanken te sparen (zoveel geld heb ik ook weer niet). Dat anderen de rente voldoende vinden om er te sparen is ook prima. Ik bedoel niet te klagen of te zeuren.

@NB : dat advies en die ondersteuning "krijg" ik niet, die zou ik dan betalen met het delen van informatie.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 04-09-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:29:
[...]

Je doet aannames over mij. Dat mag. Met concurrerende rente bedoel ik een rente zoals bij de kleinere banken. Ik hoef niet bij de grootbanken te sparen (zoveel geld heb ik ook weer niet). Dat anderen de rente voldoende vinden om er te sparen is ook prima. Ik bedoel niet te klagen of te zeuren.
En jij blijft maar praten over die rente. Die is gewoon correct en concurrerend. Waarom zou een grootbank meer gaan betalen aan rente als ze genoeg hebben, binnen komt en er geen spaargeld weg vloeit? Het is een bedrijf geen charitatieve instelling. Verlaagt jouw werkgever de prijzen aan klanten als hij verzuipt in de aanvragen? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MotorBeast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:35:
En jij blijft maar praten over die rente. Die is gewoon correct en concurrerend. Waarom zou een grootbank meer gaan betalen aan rente als ze genoeg hebben, binnen komt en er geen spaargeld weg vloeit? Het is een bedrijf geen charitatieve instelling. Verlaagt jouw werkgever de prijzen aan klanten als hij verzuipt in de aanvragen? Nee.
Bijna allemaal correct.

citaatje van jou:
Ieder zijn ding
jij belegt liever, ik voel mij prettig bij voornamelijk sparen.

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 04-09-2024 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
W1ck1e schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:41:
[...]
Bijna allemaal correct.

citaatje van jou:

[...]

jij belegt liever, ik voel mij prettig bij voornamelijk sparen.
Ja en? Dat betekent niet dat een (groot) bank jouw meer moet gaan betalen omdat jij je daar prettig bij voelt. Totaal niet relevant.

Sterker nog de meeste mensen sparen alleen en beleggen niet. Precies DE reden dat grootbanken niet veel (willen en hoeven) te betalen voor spaargeld. Ze hebben meeeeeeeeeeer dan genoeg.

NB: ik heb overigens ook spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Schweino schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:27:
[...]
offtopic:
Bellen naar het buitenland valt in het algemeen buiten je bundel
offtopic:
Mijn bundel is gewoon gratis bellen binnen EU (ik dacht dat inmiddels voor zo'n beetje alle netwerken gold in verband met "lang leve het één Europa", net zoals de mobiele data. Luxemburg valt daar gelukkig binnen. Maar ok, als het buiten je bundel valt wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Schweino @rockhopper
offtopic:
Bellen naar een binnenlands ( = NL ) nummer (ook al is de betreffende telefoon in het buitenland) valt zeer waarschijnlijk binnen de bundel
Bellen naar een buitenlands nummer (ook al is de betreffende telefoon in Nederland) valt zeer waarschijnlijk buiten de bundel

Is dat het misverstand ?

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 04-09-2024 21:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
Ik vraag me oprecht af of de laatste heen en weer discussies wel passen binnen de in de TS opgenomen regels?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mikeyfire643
Banca Progetto is zojuist verkocht als ik het goed begrijp:

https://www.reuters.com/m...idge-partners-2024-09-04/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Dat leest in de eerste alinea best prettig? Bank is flink gegroeid, en kan verkocht worden / iemand anders die er heil in ziet. Als het bedrijf niet gezond zou zijn zou natuurlijk niemand het zomaar kopen.

• Juan
  • Laatst online: 13-09 22:27
Wat is dit nu weer..

Het deposito is bij Raisin nog steeds niet bevestigd.
In de app staat deze zelfs voor een bedrag van 0 EUR
Dus ik weet niet wat ze aan het kloten zijn bij Raisin

En ze scharen het nu ineens toch op 3,55%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB5f9P0qbEDOvvUKBqiRF0Ef-Qs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/liYCBpijblO3NqSnoybUNmaC.png?f=fotoalbum_large

Echter afgeschreven met de opmerking 3,7%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvvS27c3sbNdSQmxE2FfB5KV6iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ROrpay6eyStkYzlJWdn5VWme.png?f=fotoalbum_large

Maar heb ook dit document van Progetto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqJuccAsB5kmSMiHdLUAdaisZQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfI7mqL2R0UtxyDKy9TNOqyi.png?f=fotoalbum_large

Lijkt mij toch 3,7%.. snap ook niet dat het na 4 dagen nog steeds niet afgewikkeld is

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:02
@Juan wellicht even je persoonsgegevens verbergen in de post hierboven?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:19
Juan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 04:10:
Wat is dit nu weer..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt mij toch 3,7%.. snap ook niet dat het na 4 dagen nog steeds niet afgewikkeld is
dat duurt altijd best lang
kan best een week duren daaro
maar komt goed

• RobertMe
  • Nu online
Juan schreef op donderdag 5 september 2024 @ 04:10:
Wat is dit nu weer..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij jou is het in ieder geval afgeschreven.

Ik heb maandagmorgen aangevraagd, 's middags geld op de rekening, dinsdagmorgen andere depositos aangevraagd die meteen het al gereserveerde geld hebben geclaimd?!, 's middags een mail dat aanvraag naar Progetto was gestuurd (op dat moment stond €0 op de rekening), later is toen nieuw geld aangekomen, en dat is nog steeds de "status". (Aangevraagde deposito bij andere bank van dinsdagmorgen waarvoor nog geld nodig was is aan het eind van de dag / 's avonds wel nog doorgevoerd).

Als ik nu bij de transacties van de Raisin kijk staat daar dan ook niks van Progetto, wel bij " In behandeling" twee transacties met een "FDA..." die ook op de twee aanvraag PDFs staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
helloitsme schreef op donderdag 5 september 2024 @ 06:29:
@Juan wellicht even je persoonsgegevens verbergen in de post hierboven?
offtopic:
Hij heeft al eerder screenshots met volledige naam gepost en ook toen deerde het hem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:38
CKV heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,10% p.j. naar 3,00% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 10.09.2024.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

• marktweakt
Ik mag toch hopen dat de overname van de bank door deze durfkapitaallist niet betekend dat de bankvergunning - en daarmee de DGS status - komt te vervallen...

• GroteVoet459
Rudedadude schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:42:
Ik krijg nu trouwens een probleemmelding bij het openen van mijn Rabo app, dat heb ik nou nooit als ik mijn Ruut of Trade Republic app open...
En weer:
Rabobank weer getroffen door storing: problemen in app en bij internetbankieren (NU.nl)
Pagina: 1 ... 91 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling