marktweakt schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:12:
[...]
Die laatste 3 zinnen zijn:
[...]
Hier staat nergens dat zowel het vermogen gaat worden belast en dat de inkomsten uit dat vermogen ook nog een keer worden belast zoals je in je post melde.
Er is nog niets besloten maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat vermogen dubbel belast gaat worden in het nieuwe VRH stelsel.
Het wordt tm 2026 belast als vermogen, waarbij vorderingen (opgebouwde rente) tot het vermogen behoren, dat is 1x belast.
Een deposito met uitbetaling einde looptijd in of na 2027 en begonnen voor 2027 genereert na 2026 inkomsten die dan conform het kasstelsel worden belast. Voor zover deze deposito's aanvingen voor 2026 is dit
zonder uitzonderingsregeling, waar nu géén sprake van is, belastingronde 2.
Pas wanneer er zo'n regeling komt heb je zekerheid. Wanneer die regeling komt valt niet te zeggen. Dat zou direct kunnen zijn, of jaren later, bijvoorbeeld na rechtszittingen in deze...
De enige zekerheid die er nu is, is dat er sprake kán gaan zijn van dubbele belasting.
Toevoeging:
Er zal vast en zeker een overgangsregeling komen bij invoering van het nieuwe stelsel om zaken als dubbele belasting zoals jij schetst te voorkomen. Dubbele belasting in de overgangsfase zou ook zomaar in strijd kunnen zijn met het eigendomsrecht uit het EVRM.
Ik hoop het voor je, maar ik vertrouw de BD niet op zijn
blauwe ogen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Frankenstein op 24-08-2024 22:49
]