Het is een samsung gt-e1180. Geen "smartphone"DappereDodo schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:14:
[...]
Gebruik je een spamfilter op je telefoon? Ik had laatst hetzelfde met de tan codes van Raisin. Bleken die geblocked te worden door m'n telefoon. "Suspected Spam".
Ik zet niets vast, gewoon op spaarrekening (vrij opneembaar) met de hoogste rente. Ik wil flexibel kunnen zijn en ik vind de rentes van deposito's gewoon te laag.MarcelNH schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:05:
Ik ben best wel nieuwsgierig wat de medespaarders op dit forum op dit moment doen. Alles lijkt te wijzen op dalende rentes. Sluiten jullie ook langlopende deposito’s af of kijken jullie het nog aan? Ik zelf zet momenteel mijn aflopende deposito’s voor drie, vier en vijf jaar vast (langer vind ik te lastig om te overzien).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik heb een deel vrij opneembaar en een deel in deposito's. Daarmee ben ik flexibel genoeg. Er zijn ook deposito's van 1 maand (yapi kredi, pas te zien bij aanloggen en voldoende saldo voor een deposito) en 3 maanden (diverse banken) waarmee je toch meer rente krijgt dan vrij opneembaar. En die termijn is toch ook erg kort.Bravertal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:42:
Ik zet niets vast, gewoon op spaarrekening (vrij opneembaar) met de hoogste rente. Ik wil flexibel kunnen zijn en ik vind de rentes van deposito's gewoon te laag.
Wat zijn de rentes dan? TR is 3,75% vrij opneembaar.W1ck1e schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:50:
[...]
Ik heb een deel vrij opneembaar en een deel in deposito's. Daarmee ben ik flexibel genoeg. Er zijn ook deposito's van 1 maand (yapi kredi, pas te zien bij aanloggen en voldoende saldo voor een deposito) en 3 maanden (diverse banken) waarmee je toch meer rente krijgt dan vrij opneembaar. En die termijn is toch ook erg kort.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
TR is inderdaad een goede optie. Maar ik moet daarnaast ook genoegen nemen met lagere rentesBravertal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:53:
Wat zijn de rentes dan? TR is 3,75% vrij opneembaar.
ik had dus moeten schrijven "dan sommige vrij opneembaar".
[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 16-08-2024 20:10 ]
Tot 50k inderdaad. Mensen die er boven zitten moeten toch nadenken over wat ze dan moeten doen. Als je alle berichten lees zitten we over anderhalf jaar op 1,5% bij TRBravertal schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Wat zijn de rentes dan? TR is 3,75% vrij opneembaar.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik heb iets minder dan 1 jaarsalaris op een vrije spaarrekening gezet, nu 3,6%.MarcelNH schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:05:
Ik ben best wel nieuwsgierig wat de medespaarders op dit forum op dit moment doen. Alles lijkt te wijzen op dalende rentes. Sluiten jullie ook langlopende deposito’s af of kijken jullie het nog aan? Ik zelf zet momenteel mijn aflopende deposito’s voor drie, vier en vijf jaar vast (langer vind ik te lastig om te overzien).
Rest zit allemaal in deposito's van 1½, 2, 3, 4, 5 en 7 jaar. Gemiddeld ca 3,65%. Hoe langer de looptijd hoe hoger het bedrag. Zo komt er elk jaar een deel vrij, krijg ik jaarlijks een flink rentebedrag en maandelijks de rente van de langst lopende. Dit al een tijdje terug geregeld. Wou het in het buitenland doen maar verschillen waren op dat moment zo klein dat het meerendeel gewoon in Nederland staat. Ik verwachte toen al dat de rente zou gaan zakken, en het was achteraf ook idd op de piek.
Tja, dat zien we dan wel weer, misschien hypotheek aflossen.Oekol schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 21:44:
[...]
Tot 50k inderdaad. Mensen die er boven zitten moeten toch nadenken over wat ze dan moeten doen. Als je alle berichten lees zitten we over anderhalf jaar op 1,5% bij TR
Ja, of als je nog een oudere spaarhypotheek hebt, inleggen op het spaardeel. Dus je lost niet af, maar je premie daalt wel.Bravertal schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:27:
Tja, dat zien we dan wel weer, misschien hypotheek aflossen.
Probleem nu is wel dat we al een tijdje met een inverse rentecurve zitten. Hoe langer de looptijd van een deposito hoe lager de rente.Impuls-1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:21:
[...]
Ik heb iets minder dan 1 jaarsalaris op een vrije spaarrekening gezet, nu 3,6%.
Rest zit allemaal in deposito's van 1½, 2, 3, 4, 5 en 7 jaar. Gemiddeld ca 3,65%. Hoe langer de looptijd hoe hoger het bedrag. Zo komt er elk jaar een deel vrij, krijg ik jaarlijks een flink rentebedrag en maandelijks de rente van de langst lopende. Dit al een tijdje terug geregeld. Wou het in het buitenland doen maar verschillen waren op dat moment zo klein dat het meerendeel gewoon in Nederland staat. Ik verwachte toen al dat de rente zou gaan zakken, en het was achteraf ook idd op de piek.
Een andere strategie voor de onzekere renteontwikkeling zou kunnen zijn om op het maximum van de rentecurve te gaan zitten. Dan zou je nu deposito's moeten kopen met een looptijd van 6 maanden tot maximaal 1 jaar...
Toevoeging:
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de kortlopende rente vast en zeker zal gaan dalen. De inflatie in diverse euro landen stijgt weer. De ECB zal hierop moeten reageren en hebben dat al gedaan door een renteverlaging, welke de markt al had in geprijsd, uit te stellen. Maar meerdere stappen in die richting zijn misschien wel nodig. Inflatie is moeilijk te verslaan door tweede ronde effecten zoals loonstijgingen als gevolg van inflatie etc etc.
[ Voor 18% gewijzigd door marktweakt op 17-08-2024 10:08 ]
Persoonlijk zet ik niet langer vast dan 2 jaar, en dat is nog maar een klein gedeelte. Meeste wat in deposito's staat is 1 jaar, daar voel ik me nog net comfortabel bij. Ik hou meer van de vrijheid van mijn vermogen dan om het maximaal rendement na te streven.MarcelNH schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:05:
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dit is voor verschillende mensen anders. Het ligt ook aan de omvang van je vermogen. Als je 10.000 euro hebt dan zullen de meeste mensen dit niet langere tijd vast willen zetten. Als je 10 miljoen hebt dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk...VidaR-9 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
Persoonlijk zet ik niet langer vast dan 2 jaar, en dat is nog maar een klein gedeelte. Meeste wat in deposito's staat is 1 jaar, daar voel ik me nog net comfortabel bij. Ik hou meer van de vrijheid van mijn vermogen dan om het maximaal rendement na te streven.
Dat klopt, maar als de deposito's omlaag gaan, gaan de vrij opneembare rekeningen ook. En daar gaat het vaak nog een stuk sneller omlaag. Dus je geld allemaal vrij opneembaar laten staan, is niet per definitie slimmer slimmer dan tegen een lagere langetermijn depositorente uit te zetten. Het gaat immers om het gemiddelde van de looptijd van het deposito.marktweakt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:03:
[...]
Probleem nu is wel dat we al een tijdje met een inverse rentecurve zitten. Hoe langer de looptijd van een deposito hoe lager de rente.
Als je kijkt naar deze grafiek (bron), kan het toch niet anders dan dat de ECB weer gaat dalen in september. De rente staat, vanuit ECB perspectief bekeken, immers veel te hoog i.v.m. de inflatie.marktweakt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:03:
[...]
Toevoeging:
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de kortlopende rente vast en zeker zal gaan dalen. De inflatie in diverse euro landen stijgt weer. De ECB zal hierop moeten reageren en hebben dat al gedaan door een renteverlaging, welke de markt al had in geprijsd, uit te stellen. Maar meerdere stappen in die richting zijn misschien wel nodig. Inflatie is moeilijk te verslaan door tweede ronde effecten zoals loonstijgingen als gevolg van inflatie etc etc.
/f/image/gLJxLyyLv7iS6odxiwkkEBCl.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Veritas op 17-08-2024 10:28 ]
Vrij opneembaar spaargeld is gewoon een deposito met de kortste looptijd (1 dag). Deze staan dus helemaal vooraan (en onderaan!) de rentecurveVeritas schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:27:
[...]
Dat klopt, maar als de deposito's omlaag gaan, gaan de vrij opneembare rekeningen ook. En daar gaat het vaak nog een stuk sneller omlaag. Dus je geld allemaal vrij opneembaar laten staan, is niet per definitie slimmer slimmer dan tegen een lagere langetermijn depositorente uit te zetten. Het gaat immers om het gemiddelde van de looptijd van het deposito.
[...]
Als je kijkt naar deze grafiek (bron), kan het toch niet anders dan dat de ECB weer gaat dalen in september. De rente staat, vanuit ECB perspectief bekeken, immers veel te hoog i.v.m. de inflatie.
[Afbeelding]
Mogelijk heb je gelijk over de renteontwikkeling. De markt schijnt er ook zo over te denken als je kijkt naar de ontwikkeling van de rentecurve in Europa.
Maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.
Met dergelijk plaatjes moet je ook enorm oppassen om op basis daarvan uitspraken te doen over de toekomst.
Hier een plaatje om daar tegenover te zetten (weliswaar over de reactie van het publiek op de aandelenmarkt, maar dit gaat net zo goed op voor de rentemarkt):

[ Voor 3% gewijzigd door marktweakt op 17-08-2024 10:46 ]
Maar er zijn mensen zonder hypotheek, wat dan, luxe problemen.Bravertal schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:27:
[...]
Tja, dat zien we dan wel weer, misschien hypotheek aflossen.
TR-rekening openen op naam van je partner.Rincon schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:05:
[...]
Maar er zijn mensen zonder hypotheek, wat dan, luxe problemen.
Of spaarrekening openen met een actierente van 6 maanden en uiteindelijk naar Santander overstappen.
Kan je trouwens geen meerdere rekeningen opnemen bij TR?
Antwoord van Advanzia over extra 5000 :
"Thank you for the message.
You are supposed to pay in an additional amount of 5000 EUR.
This means if you pay out now and then pay in again, you unfortunately can't get a special interest rate."
"Thank you for the message.
You are supposed to pay in an additional amount of 5000 EUR.
This means if you pay out now and then pay in again, you unfortunately can't get a special interest rate."
Maw: je saldo moet 5k hoger zijn op vóór 31 Augustus.
[ Voor 12% gewijzigd door wibblemoo op 17-08-2024 17:15 ]
Zou het ook werken als je het actieaanbod niet hebt gekregen?wibblemoo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
Maw: je saldo moet 5k hoger zijn op 31 Augustus.
Geef het weinig kans. Plus je moet een maand wachten (tot het volgende afschrift) om te zien of het heeft gewerkt.
Ten opzichte van welk moment? Ik vermoed 12 augustus, dag voordat ze de mails stuurde.wibblemoo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.
Dat lijkt mij de meest veilige positie.ZyMoTiC schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:33:
[...]
Ten opzichte van welk moment? Ik vermoed 12 augustus, dag voordat ze de mails stuurde.
Dank voor het antwoord.bdekok schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:15:
[...]
"Nee", niet het vinkje aangezet (dit was antwoord op de gestelde vraag).
"ik denk" slaat op mijn interpretatie wat dit vinkje betekent.
"Lijkt" omdat in mijn geval bij ontbreken van dat vinkje wel een verlengingsaanbod gekregen is (N=1), maar dat zegt natuurlijk niets over het werkelijke mechanisme voor wel/niet verlengingsaanbod van Advanzia...
account bij Advanzia? Ja (actierente t/m 31-aug), vinkje niet aangezet? ja (lees vinkje uit), verlengingsaanbod? ja.
U heeft natuurlijk gelijk met de woorden: "in mijn geval bij ontbreken van dat vinkje wel een verlengingsaanbod gekregen is (N=1), maar dat zegt natuurlijk niets over het werkelijke mechanisme voor wel/niet verlengingsaanbod van Advanzia...".
Maar we kunnen nu wel stellen dat 'het vinkje' wel/niet aanvinken geen invloed heeft of iemand wel of geen verlengingsaanbod krijgt (een vraag van meerdere mensen die al langere tijd open stond); U krijgt het aanbod zonder 'vinkje', ik met.
...
Een stukje hogerop schreef U dat uw actierente to eind oktober loopt.Bar_en_boos schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:14:
[...]
Zou het ook werken als je het actieaanbod niet hebt gekregen?
Ik heb mijn eerste verlengingsaanbod gekregen 3 weken voor aflopen actierente periode, en mijn tweede nu plm. 2 1/2 week voor het einde ervan.
Ik schat in dat U moet wachten tot 9-15 oktober om te zien of er een verlengingsaanbod komt.
...
Klein detail: het moet er de 30ste op staan (Then transfer at least an additional amount of € 5,000 into your Advanzia Deposit account by August 30,2024).wibblemoo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
Ik heb de 13e toevallig een bedrag opgenomen. Ik kan mij daarom ook voorstellen dat de peildatum de 14e is, en juist niet de dag voor of waarop de mail werd verstuurd. Je moet het wel eerst even weten lijkt mij.wibblemoo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:14:
[...]
Dat lijkt mij de meest veilige positie.
[ Voor 78% gewijzigd door Impuls-1 op 17-08-2024 17:24 ]
Dat zijn hele mooie percentages als het merendeel in Nederland vaststaat. Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen want ik spaar zelf ook uitsluitend bij Nederlandse banken maar heb de afgelopen jaren geen enkele deposito van 3,65% of hoger (want die moet je ook hebben om aan dat gemiddelde te komen) gezien.Impuls-1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:21:
[...]
Ik heb iets minder dan 1 jaarsalaris op een vrije spaarrekening gezet, nu 3,6%.
Onder andere bij CEB en Yapi Kredi. Die hadden 3,7 en 3,6.MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:28:
[...]
Dat zijn hele mooie percentages als het merendeel in Nederland vaststaat. Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen want ik spaar zelf ook uitsluitend bij Nederlandse banken maar heb de afgelopen jaren geen enkele deposito van 3,65% of hoger (want die moet je ook hebben om aan dat gemiddelde te komen) gezien.
MarcelNH schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 18:05:
Ik ben best wel nieuwsgierig wat de medespaarders op dit forum op dit moment doen.....
Eens, contrair de algemene consensus verwacht ik ook dat de rente juist weer gaat stijgen en wellicht naar een hoger piek vergeleken met eind vorig jaar. Historisch gezien komt inflatie vaak in golven en naar mijn inzien hebben we pas de eerste achter de rug. Verkeerd monetair beleid, zoals te vroeg de rentes verlagen (zonder dat de inflatie een 'gezond' niveau bereikt heeft), bleek in het verleden een van de oorzaken te zijn dat de inflatie weer opliep.marktweakt schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:03:
Ik ben nog niet helemaal overtuigd dat de kortlopende rente vast en zeker zal gaan dalen.....
'History doesn't repeat itself, but often rhymes'.
Mede hierdoor zet ik mijn geld voor max 1 jaar vast. Een langere looptijd levert aan het eind meer op maar ik geef voorkeur aan flexibiliteit voor het geval de bovenstaande situatie zich voordoet.
Netjes. Ik ben ook niet te beroerd mijn gemiddelde te delen. Momenteel heb ik 98 openstaande deposito’s met een gemiddelde rente van 2,99% en een gemiddelde looptijd van 21,20 maanden, uitsluitend bij banken onder het Nederlandse DGS.Impuls-1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:39:
[...]
Onder andere bij CEB en Yapi Kredi. Die hadden 3,7 en 3,6.
Dat zijn wel heel veel deposito's! Dat zou ik niet willen. Dat beheren kost veel tijd.MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
Netjes. Ik ben ook niet te beroerd mijn gemiddelde te delen. Momenteel heb ik 98 openstaande deposito’s met een gemiddelde rente van 2,99% en een gemiddelde looptijd van 21,20 maanden, uitsluitend bij banken onder het Nederlandse DGS.
Heb er zelf 10 tegen 3,56% gemiddeld. 3x 1 jaar, 1x 3 jaar, 4x 5 jaar en 2x 10 jaar. 4x Frankrijk, 3x Nederland, 1x Zweden, 1x Tsjechië, 1x Italië.
Van spaarinformatie.nl:MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:28:
Dat zijn hele mooie percentages als het merendeel in Nederland vaststaat. Uiteraard ben ik wel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen want ik spaar zelf ook uitsluitend bij Nederlandse banken maar heb de afgelopen jaren geen enkele deposito van 3,65% of hoger ...
:fill(white):strip_exif()/f/image/CZNLSS2Vfh9y1ltHgHM4vTTe.png?f=user_large)
Als ik het goed zie had Credit Europe Bank eind vorig jaar een 18 maands deposito van 3,75% rente.
Ik heb bij CEB 3 jaar 3,95%. De top.W1ck1e schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:36:
[...]
Van spaarinformatie.nl:
[Afbeelding]
Als ik het goed zie had Credit Europe Bank eind vorig jaar een 18 maands deposito van 3,75% rente.
Ik leg elk jaar 1x 5 jaar vast in, begin van het jaar. Wellicht is het goed om dat nu eerder te doen, voor het verder zakt. Bijvoorbeeld Aareal 3,25%.
Valt reuze mee. Eenmalig drie verschillende depositoladders in een spreadsheet invoeren en één keer per week een rijtje verwijderen en een nieuwe toevoegen. Twee minuten werk per week.Frankenstein schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:36:
[...]
Dat zijn wel heel veel deposito's! Dat zou ik niet willen. Dat beheren kost veel tijd.
Dat van die 3,95 klopt. Ik had die ook willen afsluiten. Was bij 's avonds nog 3,95 en de volgende morgen toen ik het wou afsluiten was hij gezakt. Ik meen naar 3,5. Kon ik m'n hele plan weer opnieuw uitdokteren😆Frankenstein schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Ik heb bij CEB 3 jaar 3,95%. De top.
Ik leg elk jaar 1x 5 jaar vast in, begin van het jaar. Wellicht is het goed om dat nu eerder te doen, voor het verder zakt. Bijvoorbeeld Aareal 3,25%.
Ook de administratie, kiezen en doorboeken van vrijgevallen deposito's bedoelde ik. Lijkt me ook gedoe. Vrijgevallen via Raisin partners bijvoorbeeld, dat moet dan handmatig op het juiste moment om renteverlies te beperken. Verlengen is wat anders.MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:53:
[...]
Valt reuze mee. Eenmalig drie verschillende depositoladders in een spreadsheet invoeren en één keer per week een rijtje verwijderen en een nieuwe toevoegen. Twee minuten werk per week.
Anderzijds wordt het dan ook routine; elke 14 dagen op vrijdagochtend x euro bij bank y voor 2 jaar.
Of het rendement er beter van wordt? Hm, 2,99 gemiddeld is niet erg hoog.
Aareal 5 jaar 3,5% --》3,4% --》3,25% sinds vorige week. Hoe lang wacht ik nog... (4% in 2032, we wachten en wachten).Impuls-1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:05:
[...]
Dat van die 3,95 klopt. Ik had die ook willen afsluiten. Was bij 's avonds nog 3,95 en de volgende morgen toen ik het wou afsluiten was hij gezakt. Ik meen naar 3,5. Kon ik m'n hele plan weer opnieuw uitdokteren😆
Dan ben ik benieuwd naar de percentages van de afgelopen jaren.Frankenstein schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Idd, toen ik de hele boel zo had afgesloten gaf dat meteen rust en een tevreden gevoel. Weet je tenminste waar je aan toe bent. Goed is goed toch?Frankenstein schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:11:
[...]
Aareal 5 jaar 3,5% --》3,4% --》3,25% sinds vorige week. Hoe lang wacht ik nog... (4% in 2032, we wachten en wachten).
Ik had het vandaag toevallig met iemand over groen sparen en dat het belastingvrij is (tot een grensbedrag).
Ik heb vorig jaar stel-op-sprong zo'n groen spaardeposito geopend net voor het einde van december, daarna niet meer bij stilgestaan.
Echter vraag ik me nu af of het eigenlijk wel echt voordelig is?
Stel dat ik €10.000 boven het belastingvrij vermogen zit en dat op een groen spaardeposito zet tegen 2% rente.
• Dat geeft 2% rente = €200,-
• Daarbij 0,7% heffingskorting = €70,-
Na een jaar heb ik dan €10.270,- en betaal ik geen vermogensrendementsheffing.
Kies ik er echter voor om die €10.000 op een spaardeposito te zetten met een looptijd van 1 jaar, dan heb ik (via Raisin) te maken met een rente van minimaal 3,4%.
Dat geeft dus €340,- aan rente, aan het eind van de looptijd heb ik dan dus €10.340,-
Omdat het geen groene vorm van sparen is, betaal ik wel vermogensrendementsheffing.
• Het rendementspercentage is 1,03% voor spaartegoeden, dat is €103,-
• Het belastingtarief hierop is 36%, dus de verschuldigde belasting is €37,-
Na een jaar heb ik dan dus €10.303,- na aftrek vermogensbelasting.
Nou zijn dit kleine bedragen, maar feitelijk is er geen voordeel bij groen sparen. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb vorig jaar stel-op-sprong zo'n groen spaardeposito geopend net voor het einde van december, daarna niet meer bij stilgestaan.
Stel dat ik €10.000 boven het belastingvrij vermogen zit en dat op een groen spaardeposito zet tegen 2% rente.
Kies ik er echter voor om die €10.000 op een spaardeposito te zetten met een looptijd van 1 jaar, dan heb ik (via Raisin) te maken met een rente van minimaal 3,4%.
Dat geeft dus €340,- aan rente, aan het eind van de looptijd heb ik dan dus €10.340,-
Omdat het geen groene vorm van sparen is, betaal ik wel vermogensrendementsheffing.
Nou zijn dit kleine bedragen, maar feitelijk is er geen voordeel bij groen sparen. Of zie ik iets over het hoofd?
5 jaarTvanW schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:14:
[...]
Dan ben ik benieuwd naar de percentages van de afgelopen jaren.
06.2021 1,4% J&T Tsjechië *
01.2023 3,35% Younited Frankrijk *
01.2024 4% dubbele inleg Renault Frankrijk **
* geen rente op rente, rente beschikbaar einde looptijd
** rente op rente, dus rente beschikbaar einde looptijd
Ja, het trapje loopt nog niet lang.
10 jaar
01.2024 3,25% Nationale Nederlanden dubbele inleg **
** rente op rente, dus rente beschikbaar einde looptijd
Bij NN kun je onder bepaalde marktomstandigheden kosteloos voortijdig uitstappen. Dat is nu het geval voor mijn looptijd. Dat maakt de keus voor 10 jaar makkelijker.
In overweging:
5 jaar Aareal 3,25% Duitsland ***
*** geen rente op rente, uitbetaling rente jaarlijks (en dus beschikbaar om elders rente te dragen)
[ Voor 25% gewijzigd door Frankenstein op 17-08-2024 20:36 ]
Goed is goed.Impuls-1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:23:
[...]
Idd, toen ik de hele boel zo had afgesloten gaf dat meteen rust en een tevreden gevoel. Weet je tenminste waar je aan toe bent. Goed is goed toch?
Het ergste dat gebeuren kan is niet bij reserves kunnen als je ze nodig hebt. Dat risico wordt iets groter als je versneld inlegt, getriggered door verwachte dalingen. Dat het mogelijk is dat de rente snel stijgt is ook een reden om niet te versnellen.
Ik heb ook deposito's bij NN. Die keren de rente per jaar uit. Is dat veranderd?
98? Is daar een gedachte achter? Dan moet je zo'n 4,62 keer per maand met geld schuiven, zou dat niet 1 keer per maand kunnen of zo?MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
Netjes. Ik ben ook niet te beroerd mijn gemiddelde te delen. Momenteel heb ik 98 openstaande deposito’s met een gemiddelde rente van 2,99% en een gemiddelde looptijd van 21,20 maanden, uitsluitend bij banken onder het Nederlandse DGS.
Klopt. De truc was dan ook om twee peildata te pakken in een investering die geen twee hele jaren lang is.LA-384 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:23:
Ik had het vandaag toevallig met iemand over groen sparen en dat het belastingvrij is (tot een grensbedrag).
Overigens zal het percentage van 1,03% toch een stuk hoger worden. Het staat voor de eerste 6 maanden van 2024 op 1,44%. Zelfs licht stijgende tendens van januari t/m juni. Juni was zelfs de hoogste stand sinds september 2013.
Ok, dat is dus geen vastgesteld percentage voor het hele jaar? Dat maakt het lastiger idd.TanteBeth schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:17:
Overigens zal het percentage van 1,03% toch een stuk hoger worden. Het staat voor de eerste 6 maanden van 2024 op 1,44%. Zelfs licht stijgende tendens van januari t/m juni. Juni was zelfs de hoogste stand sinds september 2013.
Het is wel een vastgesteld percentage voor het hele jaar, maar dit wordt pas na afloop van het jaar vastgesteld afhankelijk van de renteontwikkelingen gedurende het jaar.LA-384 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 00:11:
[...]
Ok, dat is dus geen vastgesteld percentage voor het hele jaar? Dat maakt het lastiger idd.
Maar, zijn dat dan forse bedragen of zet je bij wijze van elke keer 100 euro voor een maand vast zodat er elke maand wat geld vrij komt? Lijkt mij nogal erg veel deposito's?MarcelNH schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:57:
[...]
Ik heb gewoon afgelopen maand 50k voor een jaar vastgesteld, zit nu na te denken of ik nog 20k voor een jaar ga vastzetten zodat ik 5k over houd voor mijn lopende spaarrekening.
Geen grote bedragen dus, al kan ik die 70k natuurlijk ook in 70 deposito's stoppen van 1k maar dat lijkt mij behoorlijk zinloos
Indien je niet spreidt over verschillende banken, startmoment of looptijden dan is dat wat mij betreft zinloos.President schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:39:
...
... al kan ik die 70k natuurlijk ook in 70 deposito's stoppen van 1k maar dat lijkt mij behoorlijk zinloos
Bedankt voor de verduidelijking.bdekok schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:11:
Het is wel een vastgesteld percentage voor het hele jaar, maar dit wordt pas na afloop van het jaar vastgesteld afhankelijk van de renteontwikkelingen gedurende het jaar.
Dan is het aan het eind van de rit waarschijnlijk om het even waar je voor kiest, omdat het eventuele verschil waarschijnlijk dicht bij 0 gaat zitten of zo klein is, dat het meer een principekwestie wordt.
De enigen die er profijt van hebben, zijn dan de mensen die hun geld anders niet in het buitenland stallen, waar de rentes hoger zijn.
Ik bekostig mijn vroegpensioen zelf en wil dat er elke maand een bepaald bedrag beschikbaar komt tot mijn pensioendatum.President schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:39:
[...]
Maar, zijn dat dan forse bedragen of zet je bij wijze van elke keer 100 euro voor een maand vast zodat er elke maand wat geld vrij komt? Lijkt mij nogal erg veel deposito's?
Aanvraag Advanzia voor de vrouw is weer de deur uit
ID documenten verstrekt.. en dat in het weekend.. als ik voor 30 augustus het rekening nr krijg, dan moet het goedkomen. (wellicht dat het langer duurt om de storting te controleren)
Gelijk een goede test, of je überhaupt meer dan een rekening mag hebben bij ze.
Ik zou haast denken dat dit eigenlijk gewoon mag (aangezien je een "van" rekening kan selecteren, bij het overboeken), dit suggereert dat je zou kunnen kiezen uit meerdere.:strip_exif()/f/image/lZ8N7xPcjUliBN1N8iBuA6T8.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit amper 1 week tussen opzeggen (kan niet meer inloggen) en het opnieuw aanvragen.
Wel een andere mobiel nr, en email adres gebruikt voor de zekerheid.
En alle vinkjes aangezet, om hopelijk in de toekomst weer aanbiedingen te krijgen.
Fingers crossed 🤞
ID documenten verstrekt.. en dat in het weekend.. als ik voor 30 augustus het rekening nr krijg, dan moet het goedkomen. (wellicht dat het langer duurt om de storting te controleren)
Gelijk een goede test, of je überhaupt meer dan een rekening mag hebben bij ze.
Ik zou haast denken dat dit eigenlijk gewoon mag (aangezien je een "van" rekening kan selecteren, bij het overboeken), dit suggereert dat je zou kunnen kiezen uit meerdere.
:strip_exif()/f/image/lZ8N7xPcjUliBN1N8iBuA6T8.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zit amper 1 week tussen opzeggen (kan niet meer inloggen) en het opnieuw aanvragen.
Wel een andere mobiel nr, en email adres gebruikt voor de zekerheid.
En alle vinkjes aangezet, om hopelijk in de toekomst weer aanbiedingen te krijgen.
Fingers crossed 🤞
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Hier aanvraag en alle docs opgestuurd op zon 4-aug 13:34, info nieuwe rekening ontvangen op vrij 16-aug 09:08, dus 12 kalenderdagen doorlooptijd. Dus met jouw aanvraag vandaag zou het nog spannend kunnen worden...Juan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:11:
[...]
[...]
Fingers crossed 🤞
Idd fingers crossed 🤞
N.B. Eerdere aanvragen van mij duurden 7 of 8 kalenderdagen.
Consors blijkt me 3.75% te geven terwijl ik nog recht heb op 4% omdat ik aan de beleggingsactie heb meegedaan. Kan ik dan het beste een email sturen aan traderteam@consorsbank de?
Wellicht dat @Frankenstein het weet.
Ze hebben ook een chat, wellicht gaat dat wat sneller (op werkdagen).
Maar even: de verlengingsactie heeft toch de clausule dat een verlaging van de rente door de ECB, Consors de mogelijkheid geeft om navenant de rente te verlagen?
Maar even: de verlengingsactie heeft toch de clausule dat een verlaging van de rente door de ECB, Consors de mogelijkheid geeft om navenant de rente te verlagen?
Is dat zo ja? Nooit gelezen.wibblemoo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:15:
Maar even: de verlengingsactie heeft toch de clausule dat een verlaging van de rente door de ECB, Consors de mogelijkheid heeft om navenant de rente te verlagen?
Ik heb het ergens gelezen, kan het zo snel niet terugvinden. Eind juni heb ik bericht gekregen dat de rente van 4% naar 3.75 ging, terug te vinden in de app.
Ik denk dat jij gelijk hebt!!! Ik check net mijn saldo en de condities en zie dat de rente nu 3.75% bedraagt. Was voorheen 4%.wibblemoo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:15:
Ze hebben ook een chat, wellicht gaat dat wat sneller (op werkdagen).
Dat wist ik niet.
Enfin, nog steeds niet slecht.
Sinds wanneer heb jij je rekening?Hansi55 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:27:
[...]
Ik denk dat jij gelijk hebt!!! Ik check net mijn saldo en de condities en zie dat de rente nu 3.75% bedraagt. Was voorheen 4%.
Dat wist ik niet.![]()
Enfin, nog steeds niet slecht.
Klopt, er staat ergens als de ECB verlaagd, mogen zij ook verlagen.
ECB heeft verlaagd, vandaar waarschijnlijk 3,75%
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Aannames: vermogenstax sparen 2024 en 2025 36% van gemiddeld 1,4% = ~0,5%TanteBeth schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:17:
[...]
Klopt. De truc was dan ook om twee peildata te pakken in een investering die geen twee hele jaren lang is.
Rente Rabo Doelsparen bij inleg 2%.
Inleg 24-12-'24. Vrij opneembaar na 1 jaar. Opname 02-01-'26.
Voordeel inkomstenheffing in combinatie met vrijstelling groen 0,7% blijven ongewijzigd.
Rendement 2% + 2x 0,7% vrijstelling = 3,4% op 375 dagen = ~3,3% p.a. eff. Een belaste rente moet hoger dan 3,8% zijn om meer rendement-na-fiscus te geven.
Echter, Rabo zal de rente naar verwachting gaan verlagen. Daarom is nu nog niet vast te stellen of inleggen eind december financieel voordeel oplevert.
Instappen 2% per 01-09-'24 en uitstap 02-01-'26 geeft 3,4% op 485 dagen = ~2.6% eff. p.a. Echter, na 1 jaar wordt de rente variabel en vermoedelijk lager dan de actuele 2%. Een belaste rente moet hoger dan 3,1% zijn om meer rendement-na-fiscus te geven. Dat is met gewone deposito's mogelijk. Groensparen is financieel nu niet aantrekkelijk.
Let wel, de fiscale voordelen kunnen wijzigen.
Je leest het, iedereen heeft max. 3,75%. Goed moment om Openbank te openen, 6 maanden 3,65% gegarandeerd. Met 40 eur bonus via een van hun acties; bij inleg van 40k maakt dat een effectieve rente van 3,85% p.a. voor zes maanden.Pistachenootje schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 16:06:
Consors blijkt me 3.75% te geven terwijl ik nog recht heb op 4% omdat ik aan de beleggingsactie heb meegedaan. Kan ik dan het beste een email sturen aan traderteam@consorsbank de?
Mss gewoon tegelijk Advanzia openen vanwege de kans op verlenging.
En Consors sluiten; des te eerder kan je er weer terecht en beleggingsbonus sprokkelen...
Vandaar zeker 3,75%; en niet lang na 12 september 3,50%; ik ga ervan uit dat de ECB dan verlaagd.Juan schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:29:
[...]
Klopt, er staat ergens als de ECB verlaagd, mogen zij ook verlagen.
ECB heeft verlaagd, vandaar waarschijnlijk 3,75%
Beste, vraagje ik beleg beperkt via Etoro. Ik krijg net een e-mail dat zij 5.3% bieden op non invested cash.
Wellicht lees ik het verkeerd maar dat lijkt redelijk veel toch?
Ze vallen niet onder garantiestelsel maar geven aan dat het wel volledig verzekerd is. Is er dan geen risico?
Dank voor de antwoorden
Ze vallen niet onder garantiestelsel maar geven aan dat het wel volledig verzekerd is. Is er dan geen risico?
Dank voor de antwoorden
Je stelt je vraag in een spaartopic. Je zult 'm ff moeten stellen bij de buren die over beleggen gaan.tatata schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:01:
Beste, vraagje ik beleg beperkt via Etoro. Ik krijg net een e-mail dat zij 5.3% bieden op non invested cash.
Dank voor de antwoorden
Overigens.. Als ik de website open:
Heb je überhaupt verder gezocht?eToro is een multi-asset beleggingsplatform. De waarde van je beleggingen kan schommelen. Je vermogen loopt risico. Crypto-activa zijn zeer volatiel en niet gereguleerd. Er is geen consumentenbescherming. Belasting op winst kan van toepassing zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door Oekol op 18-08-2024 21:17 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Beste, het idee is dus om te sparen op de beleggingsrekening. Dan is dit toch het juiste topic?Oekol schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:15:
[...]
Je stelt je vraag in een spaartopic. Je zult 'm ff moeten stellen bij de buren die over beleggen gaan.
Overigens.. Als ik de website open:
[...]
Heb je überhaupt verder gezocht?
Ik heb juist vrij veel gezocht op openbare bronnen maar het is mij niet duidelijk.
De risico's van banksparen zijn mogelijk groter dan die van een MMF.tatata schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:01:
Dank voor de antwoorden
Je hebt wisselkoersrisico bij die broker.
De fiscus slaat het hoge forfaitaire rendement aan.
Je moet 250k$ inleggen voor 5,3% "rente".
Totaal vereist saldo $250.000 $50.000 $25.000 $10.000 $5.000
Jaarlijkse rente (vast) 5,3% 5% 4% 2% 1,5%
[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 18-08-2024 21:29 ]
Het is fiscaal en feitelijk geen sparen. Jouw broker heeft namelijk geen bankvergunning.tatata schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:26:
[...]
Beste, het idee is dus om te sparen op de beleggingsrekening. Dan is dit toch het juiste topic?
Ik heb juist vrij veel gezocht op openbare bronnen maar het is mij niet duidelijk.
Nu geloof ik best dat je gelijk hebt v.w.b. dat het geen sparen is. Maar het argument hoeft niet perse te kloppen? Bij Trade Republic was het ook echt sparen ondanks dat ze toen nog lang geen bankvergunning hadden. De enige "twijfel" zat in de derdegeldenconstructie en hoe de belastingdienst dat deed aanduiden, maar die twijfel is voor de jaarwisseling al weggenomen door een wetswijziging (/verduidelijking in de wet?) waardoor het daadwerkelijk als sparen wordt aangemerkt. Ondanks dat het geld dus niet bij TR staat maar bij een "achterliggende" bank.Frankenstein schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:28:
[...]
Het is fiscaal en feitelijk geen sparen. Jouw broker heeft namelijk geen bankvergunning.
Maar Trade Republic had "gewoon" een hoge rente. Ze fladderden tussen de VWF, Consors and Advanzias.RobertMe schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:33:
[...]
...Bij Trade Republic was het ook echt sparen ondanks dat ze toen nog lang geen bankvergunning hadden....
5,30% en 5,00% zijn geen gewone rentes en ruim 25% boven de ECB rente. Die haal je momenteel alleen via fondsen of buiten Europa. Zelfs een UK ISA (GBP 20K basis die je Brit belastingvrij mag sparen) haalt momenteel nog maar 5,20%
Dat zeg ik toch? Ik geloof er ook niks van dat de belastingdienst het als spaargeld zal zien (noch dat het door DGS gedekt zal worden). Ik geef alleen aan dat "want ze hebben geen bankvergunning" geen valide onderbouwing is/hoeft te zijn hiervan. Want TR had geen bankvergunning, maar had wel een "officiele" spaarrekening (volgens de belastingdienst, DGS, ...). Waarbij ze die bankvergunning intussen wel hebben. Maar ze het geld nog steeds ergens anders stallen en die bankvergunning tot nu toe dus nog steeds geen betekenis heeft.GroteVoet459 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:58:
[...]
Maar Trade Republic had "gewoon" een hoge rente. Ze fladderden tussen de VWF, Consors and Advanzias.
5,30% en 5,00% zijn geen gewone rentes en ruim 25% boven de ECB rente. Die haal je momenteel alleen via fondsen of buiten Europa. Zelfs een UK ISA (GBP 20K basis die je Brit belastingvrij mag sparen) haalt momenteel nog maar 5,20%
@RobertMeAls etoro fiscale spaarproducten aanbood, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat we dat inmiddels wel wisten.
Leescht:
https://www.reddit.com/r/...ij_etoro_op_cash_balance/
Leescht:
Hier zijn volgens mij de verzekeringsvoorwaarde. Van alle klanten samen mag de schade ook niet meer zijn dan 25 miljoen. (max van de polis) En er staat iets over 20k inhouding in artikel 6.Frankenstein schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:26:
@RobertMeAls etoro fiscale spaarproducten aanbood, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat we dat inmiddels wel wisten.
Leescht:
https://www.etoro.com/wp-...to-Clients-2022-.docx.pdf
Huh? voor banksparen geldt het DGS en voor een MMF niet, dus dit moet je even uitleggen.Frankenstein schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:26:
[...]
De risico's van banksparen zijn mogelijk groter dan die van een MMF.
Als je euro's spaart toch niet?Je hebt wisselkoersrisico bij die broker.
Dat mag dus niet meer van de HR. Als je het werkelijke rendement over je hele vermogen kunt aantonen dan moet de BD dat accepteren. Veel te hoge fictieve rendementen kunnen niet meer.De fiscus slaat het hoge forfaitaire rendement aan.
Dat maakt volgens mij niets meer uit sinds het Kerstarrest van de HR. Het gaat om het werkelijke rendement.Frankenstein schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 21:28:
[...]
Het is fiscaal en feitelijk geen sparen. Jouw broker heeft namelijk geen bankvergunning.
Uit de T&C's:
Bij de rentes staat ook dat je een tegoed in Dollars nodig hebt:Interest is paid on a USD balance. Interest may be accrued on a USD balance resulting from the conversion of GBP deposits as an example. If the GBP/USD exchange rate experiences unfavorable movement, the overall return, including interest, may be lower compared to leaving GBP funds outside the eToro platform.
/f/image/BW086liSVFRe3fWfM4qAB0sx.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 19-08-2024 09:40 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
boeie wantJuist dat koppelen van extra producten aan een betaalrekening bij de grote banken is een van de kritiekpunten van de ACM over de spaarmarkt. De waakhond denkt dat er meer concurrentie tussen de grote vier ontstaat als bijvoorbeeld een ING-klant bij ABN Amro of Rabobank een spaarrekening kan openen zonder er verplicht ook een betaalrekening bij te openen.
Volgens mij is de gemiddelde consument aan zet:Bij kleine spaarbanken kan dat wel.
dan zullen de grootbanken verwacht ik/zeker reageren in plaats van geneuzel in de marge wanneer de grootbanken met elkaar moeten concurreren wanneer je daar een spaarrekening kan openen zonder verplichte betaalrekening met kosten.... ons onderzoek met spaarrekeningen: daar is een groep consumenten die bij de grootbanken wil sparen, maar niet overstapt van de ene grootbank naar een andere grootbank voor de spaarrekening omdat ze dan een betaalrekening - met bijkomende kosten - moeten nemen. Andere banken lijken ze onvoldoende te vertrouwen, waardoor zij blijven bij hun bank. Dat gaat ten koste van de concurrentie.
Een beetje late reactie, maar:Z___Z schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 20:31:
Een bank als de Volksbank zou als bank in handen van onze overheid best een maatschappelijke keuze kunnen maken om de rente te verhogen. Mensen stappen niet over voor eenmalige actie, maar als SNS bank structureel 0,3% meer rente betaalt dan Rabo/ING/ABN denk ik dat er toch wel beweging in de markt komt.
Staatsbanken kunnen moeilijk concurreren. Dat komt doordat de Europese Commissie het banken die staatssteun ontvangen, verbiedt om als prijsleider op te treden. Ze mogen bijvoorbeeld wel een spaarrente bieden die marktconform is, maar ze mogen niet de béste spaarrente bieden.
Dat verbod is er omdat het voor staatsbanken anders mogelijk zou zijn om oneerlijk te concurreren. Met de steun van de staat kun je misschien meer risico's nemen en zou je kunnen gaan stunten met de hypotheek- en spaarrentes. Concurrentie in bankenland is dus goed voor de consument. In die zin zou een staatsbank gezonde concurrentie kunnen remmen.
https://radar.avrotros.nl...n-staatsbank-blijven-2051
Volgens mij is het probleem dat er gewoon veel te veel spaargeld beschikbaar is in de (Nederlandse) markt. Veel meer dan de grootbanken kunnen gebruiken en daarom leunen ze lekker achterover en komen ze weg met zaken als de verplichting een betaalrekening te openen als je eigenlijk alleen een gratis spaarrekening wilt.W1ck1e schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:09:
[...]
[...]
boeie want
[...]
Volgens mij is de gemiddelde consument aan zet:
[...]
dan zullen de grootbanken verwacht ik/zeker reageren in plaats van geneuzel in de marge wanneer de grootbanken met elkaar moeten concurreren wanneer je daar een spaarrekening kan openen zonder verplichte betaalrekening met kosten.
Als je dat laatste gaat verbieden neem je de bron van de 'problemen' niet weg.
Dat de gemiddelde consument weinig vertrouwen heeft in kleinere en/of buitenlandse banken is niet meer dan logisch na wat er rond de kredietcrises allemaal is gebeurd in bankenland.
Dat ben ik niet met je eens. De gemiddelde consument kent de namen niet eens van de kleinere Nederlandse banken of beseft niet dat die (volgens mij) nauwelijks of geen aandeel hebben gehad in de kredietcrisis. En dat die kennis ontbreekt is volgens mij een gevolg van beeldvorming door onvolledige berichtgeving in de media, een paar uitzonderingen daargelaten.marktweakt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:52:
...
Dat de gemiddelde consument weinig vertrouwen heeft in kleinere en/of buitenlandse banken is niet meer dan logisch na wat er rond de kredietcrises allemaal is gebeurd in bankenland.
Lijkt me niet verstandig deze discussie op 2 plaatsen tegelijk te voeren.marktweakt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Dat maakt volgens mij niets meer uit sinds het Kerstarrest van de HR. Het gaat om het werkelijke rendement.
Dus die VRH a.u.b. laten waar die hoort: marktweakt in "Vermogensrendementsheffing 2.0"
Dan zien we hier wel de uitkomst met of het wel of geen sparen is.
Banksaldi worden aangewend om een failliet van een bank te voorkomen. Brokers en fondsbeheerders e.d. mogen dat niet; belegde tegoeden behouden volledig hun waarde in geval een broker of beheerder omkiept. Banken zetten ingelegd spaargeld in tienvoud in leningen. Met MMF-tegoeden gebeurt dit niet. Wél is en blijft er koersrisico. Echter bij een MMF is dit risico zeer klein, daar er zeer duidelijke afspraken zijn over de wijze waarop geinvesteerd wordt, en deze risico's zijn daarbij zeer klein; er kiepen in de praktijk vaker banken om dan MMF's.marktweakt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:20:
[...]
Huh? voor banksparen geldt het DGS en voor een MMF niet, dus dit moet je even uitleggen.
[...]
Als je euro's spaart toch niet?
[...]
Dat mag dus niet meer van de HR. Als je het werkelijke rendement over je hele vermogen kunt aantonen dan moet de BD dat accepteren. Veel te hoge fictieve rendementen kunnen niet meer.
Voor zover ik overzie is het MMF van etoro een USD-fonds. Er wordt gesproken van %-rente afhankelijk van de hoogte van $ inleg. Kan het mis hebben. Hoewel 50k$ voor 5% interest voor mij een flinke som is, ben ik wel geïnteresseerd om te weten of er eventueel geen koersrisico is. Maar dat is hier off topic.
En vwb vermogensheffing; vooralsnog wordt dat door de BD afgewerkt met forfaitaire rendementen. Je hebt volgens mij gelijk dat er met werkelijk rendement gerekend moet worden. Echter, dit is nu niet geimplementeerd en het is m.i. afwachten of en wanneer er dan een herziene aanslag komt. Dat kan jaren duren. Ik denk niet dat ik de enige ben die dat incalculeert, maar ik verneem het graag.
Frankenstein schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:10:
[...]
Terwijl beleggen via de bank erg duur is...
offtopic:
Vaak wel maar het hoeft niet. Zie bijv. de NT fondsen. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Vaak wel maar het hoeft niet. Zie bijv. de NT fondsen. https://www.indexfondsenvergelijken.nl/
Dit klopt niet. De BD heeft alle aangiften waarin sprake was van beleggingen en overige bezittingen aangehouden. En je zal zelf moeten aantonen dat je werkelijke rendement lager was dan het fictieve rendement waarmee de BD rekende. Dit geldt zowel voor de aangehouden en hoogst waarschijnlijk ook voor de toekomstige aanslagen.Frankenstein schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
En vwb vermogensheffing; vooralsnog wordt dat door de BD afgewerkt met forfaitaire rendementen. Je hebt volgens mij gelijk dat er met werkelijk rendement gerekend moet worden. Echter, dit is nu niet geimplementeerd en het is m.i. afwachten of en wanneer er dan een herziene aanslag komt. Dat kan jaren duren. Ik denk niet dat ik de enige ben die dat incalculeert, maar ik verneem het graag.
Maar de TS heeft gelijk; hier is een ander topic voor.
Per vandaag is LHV Pank weer terug bij Raisin met 6-maanden en 1-jaars deposito's tegen 3,60%.
Inleg vanaf €500 en geen bronbelasting (Estland)
https://www.raisin.nl/banken/lhv-pank/
Had ik toch niet bij OrangeBank moeten openen aan 3,59%GroteVoet459 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:31:
Per vandaag is LHV Pank weer terug bij Raisin met 6-maanden en 1-jaars deposito's tegen 3,60%.
@Dune Heb je nog een reactie gekregen van Raisin? Ik zit namelijk in hetzelfde proces, echter wordt er voor 90 dagen transactiegeschiedenis + saldo gevraagd (Regiobank). Ben ook zeer benieuwd waarom dit noodzakelijk is.Dune schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:56:
Zojuist een account aangemaakt bij Raisin waarbij ik bij het identificatieproces van de app 10 cent over moest maken, maar ook de toestemming om 180 dagen van mijn transactiegeschiedenis te delen via mijn ABN app. Dat identificatieprocess liep via Fourthline...
Meteen maar even een mail naar Raisin verstuurd want ik heb daar nog nooit iemand over gehoord en staat ook niet duidelijk in de app, hebben meer mensen dat moeten doen?
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij SCB (Santander Consumer Bank)? Al meer dan een week terug in het weekend een rekening geopend alle stappen doorlopen, kwam terecht op een timer, die afsloot met: het duurt iets langer dan verwacht. We nemen contact op!
Sindsdien niets meer vernomen en ook op e-mails wordt niet gereageerd.
Is dit gebruikelijk?
Is dit gebruikelijk?
[ Voor 3% gewijzigd door .NCK op 19-08-2024 18:22 ]
Ik vrees dat slechts weinigen deze bank kennen. Gaat het over de Surinaamse of over de Thaise bank?.NCK schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:11:
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij SCB? Al meer dan een week terug in het weekend een rekening geopend alle stappen doorlopen, kwam terecht op een timer, die afsloot met: het duurt iets langer dan verwacht. We nemen contact op!
Is dit gebruikelijk?
Grappig bedoeld?Frankenstein schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:17:
[...]
Ik vrees dat slechts weinigen deze bank kennen. Gaat het over de Surinaamse of over de Thaise bank?
Gaat om Santander Consumer Bank, is hier al vaker genoemd, óók als SCB.
Het spaartopic - Deel 4
[ Voor 11% gewijzigd door sanook op 19-08-2024 18:23 ]
Da's een verdieping in het najaar waardig.marktweakt schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:04:
[...]
Dit klopt niet. De BD heeft alle aangiften waarin sprake was van beleggingen en overige bezittingen aangehouden. En je zal zelf moeten aantonen dat je werkelijke rendement lager was dan het fictieve rendement waarmee de BD rekende. Dit geldt zowel voor de aangehouden en hoogst waarschijnlijk ook voor de toekomstige aanslagen.
Maar de TS heeft gelijk; hier is een ander topic voor.
Ik heb hier wel vaker geschreven dat ik bepaalde beleggingen, nl. geldmarktfondsen, voor Q4 omzet in spaargeld. Dit is omdat het anders tegen het hoge forfaitaire belastingtarief wordt aangeslagen. Die methode werd hier soms ook genoemd toen TR spaartegoeden nog niet onder spaargeld leken te vallen, dus eerder dit jaar en vorig jaar. Er werd hier dan nooit tegengeworpen dat je dat hoge tarief achteraf kunt verrekenen of herstellen met het (in ontwikkeling zijnde en in oktober te verschijnen) formulier "Opgaaf Werkelijk Rendement". Althans, ik herinner me dat niet en mijn naam is niet Mark Rutte. In wezen klopt het wel helemaal wat jij aangeeft. Opmerkelijk...
sanook schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:21:
[...]
Grappig bedoeld?
Gaat om Santander Consumer Bank, is hier al vaker genoemd, óók als SCB.
Het spaartopic - Deel 4
Dat kwartje viel bij mij duidelijk niet...
Mijn SCB-alternatieven.
SCB
https://scbbank.sr/
SCB
https://www.scb.co.th/en/personal-banking.html
Ik volg dit allemaal al een tijdje, maar mij bekruipt het gevoel, wat een gedoe en risico om misschien een procentje of misschien anderhalf meer te krijgen ? Over welke bedragen gaat het dan , €50.000 ? nou,nou..NCK schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:11:
Heeft iemand ervaring met het openen van een rekening bij SCB (Santander Consumer Bank)? Al meer dan een week terug in het weekend een rekening geopend alle stappen doorlopen, kwam terecht op een timer, die afsloot met: het duurt iets langer dan verwacht. We nemen contact op!
Is dit gebruikelijk?
Even terug naar de Icesave affaire, veel risico en als het fout gaat kan je “afreizen “naar het land waar de garantie is afgegeven , het is mij dit alles niet waard, maar dit is zeer persoonlijk natuurlijk en ik zal wel een “oude “ mening hebben.

Ja, ik denk dat jij onder de 90% valt die spaart bij ABN, ING, Rabo of Volksbank...Rincon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:19:
[...]
Ik volg dit allemaal al een tijdje, maar mij bekruipt het gevoel, wat een gedoe en risico om misschien een procentje of misschien anderhalf meer te krijgen ? Over welke bedragen gaat het dan , €50.000 ? nou,nou.
Even terug naar de Icesave affaire, veel risico en als het fout gaat kan je “afreizen “naar het land waar de garantie is afgegeven , het is mij dit alles niet waard, maar dit is zeer persoonlijk natuurlijk en ik zal wel een “oude “ mening hebben.

Waarom volg je dit topic dan?Rincon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:19:
[...]
Ik volg dit allemaal al een tijdje, maar mij bekruipt het gevoel, wat een gedoe en risico om misschien een procentje of misschien anderhalf meer te krijgen ? Over welke bedragen gaat het dan , €50.000 ? nou,nou.
Dankjewel voor het laag houden van de rente waarmee de belastingdienst rekent. Voor genoeg mensen hier loont het wel. De meesten zijn gewoon klein begonnen. Het risico varieert maar is volgens mij niet hoog. Welk bedrag aan rente per dag vind je wel de moeite ?Rincon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:19:
Tja blijft je toch lekker bij de ING tegen 1,5%?
Of je gaat naar een Zweedse bank en krijgt per 10k 360 euro rente tov 150 euro.
Dus bij 50k "maar" 1050 euro meer.
Of je gaat naar een Zweedse bank en krijgt per 10k 360 euro rente tov 150 euro.
Dus bij 50k "maar" 1050 euro meer.
Klopt ongeveer, Centraal beheer tegen 2.1 %GioStyle schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:25:
[...]
Ja, ik denk dat jij onder de 90% valt die spaart bij ABN, ING, Rabo of Volksbank...
En ik volg dit allemaal om eventueel mijn voordeel te halen , maar om nou mijn geld weg te zetten op bv een of andere Turkse bank, ja dat vind ik te ver gaan.
Misschien moet je het topic echt lezen om te begrijpen dat het hier bijna nooit over een Turkse bank gaat.Rincon schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:50:
Klopt ongeveer, Centraal beheer tegen 2.1 %
En ik volg dit allemaal om eventueel mijn voordeel te halen , maar om nou mijn geld weg te zetten op bv een of andere Turkse bank, ja dat vind ik te ver gaan.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling