Sander12 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:38:
[...]
Elke dag staat mijn "spaarsaldo" op een andere plek. Nu bij JP Morgan. so no way dat dit onder een Europees Dgs valt. Ze maken gebruik van het renteverschil in de US 3,5-4% en betalen ze 2.5% uit. Het is dus een belegging voor box 3.
enkel omdat je zo stellig zegt "het is dus een belegging voor box 3" mijn reactie.
mijn mening is een andere. het is maar een mening, zie het aub niet als een advies.
voor mij is het verschil tussen sparen en beleggen de mate van zekerheid dat de inleg minimaal gelijk blijft (bij positieve rente)
elke dag zie je wat het rentepercentage is dat je op jaarbasis krijgt. bij negatieve rente neem je je saldo op en raak je geen geld kwijt. ook de reeds opgebouwde rente raak je dan niet kwijt.
bij beleggingen weet je pas achteraf wat de koers is geworden. elke dag kan het spannend zijn. je kunt winst en verlies maken. je inleg kan verminderen
scalable toont elke dag wat de rente is. niet met terugwerkende kracht.
ik zie het zo:
ik spaar bij scalable voor een bekende rente
scalable doet van alles om minimaal die rente te verdienen in de markt.
het is net een normale bank. waar ook geld wordt verdiend waar ik een deel van krijg.
qua DGS heb je volgens mij gelijk. door prime+ te nemen koop je echter het risico af. bijkomend voordeel is dan dat je saldo zeker spaargeld is. voor box3