user109731 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:27:
[...]
Als je ook een betaalrekening zoekt past je vraag denk ik beter hier:
Het 'Welke bank?' topic Dit topic gaat vooral over spaarrekeningen.
Voor een spaarrekening is de vraag vooral of je alleen in Nederland wilt sparen of ook bij een buitenlandse bank. LeasePlan Bank is een populaire optie voor sparen in Nederland en volgens mij bieden die ook en/of rekeningen aan, maar daar heb je geen betaalrekening. De rente bij buitenlandse banken is vaak wel hoger dan bij de Nederlandse banken.
Het gaat ons over spaarrekeningen inderdaad, we hebben aparte betaal, spaar (enkele 100 euro's) en beleggingsrekeningen bij Rabo. Voor onszelf, gezamenlijk en kids en die blijven daar voorlopig. Enkel het geld voor buffer wat 'stil' staat willen we ergens stallen waar het meer oplevert.
W1ck1e schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:33:
[...]
Je zit wat mij betreft in het juiste topic
Ik zou spreiden (vanwege redundancy) :
gezamelijke spaarrekening bij een bank die dat ondersteunt. Ik heb daarvoor een spaarrekening bij DHB
daarbij een gezamelijke tegenrekening (betaalrekening) bij een Nederlands grootbank die het goedkoopste is.
eigen spaarrekening bij een andere bank dan van de gezamelijke. koppelen aan een eigen tegenrekening ook weer bij een andere bank dan die van de gezamelijke. idem dito voor je partner. mag dezelfde combo zijn als die van jezelf. spaarrekening openen als de de rente daar beter is. oude spaarrekening dan niet opheffen, alleen leeghalen
wekelijks rente uitbetalen kan je vergeten volgens mij. maandelijks rente uitkeren kan wel maar zal niet zoveel schelen: 35k x 4% is "maar" 1400 euro per jaar, +- 120 euro per maand, 4% rente daarover is nog minder: 56 euro per jaar, +- 5 euro per maand. dan kan je beter sparen bij de bank met de hoogste rente met jaarlijkse uitkering.
hogere rente dan 1,7% is ook binnen NL DGS eenvoudig: weg bij de grootbanken voor de spaarrekening: met als tijdelijke aktie: 3,5% bij Credit Europe Bank, voor 6 maanden vrij opneembaar, gegarandeerd. en er zijn andere opties.
Dank, ik ga DHB eens bekijken en voorstellen aan partner ook. Spreiden is ook een idee, maar moet zeggen dat tot nu toe het ook wel gemakkelijk is om de externe spaarrekeningen bij dezelfde bank te hebben staan. Wellicht schijn gevoel, want we loggen hooguit 1x per maand in om te checken of alles er nog staat
Bunq was de eerste bank die we enkele jaren geleden gingen uitproberen, na levenslang bij Rabo te hebben gebankierd. Kleine stapjes voor ons dus, om banken die we niet kennen met (voor ons) grote sommen geld te vertrouwen... Credit Europe Bank gaat in ieder geval ook even onderzocht worden.
Gaan we ook even op de lijst zetten. Ik zag net bij Revolut dat het geld daar als box 3 / belegging wordt belast ipv spaar, wat me een beetje tegenstaat. Dus toch op zoek naar iets wat volledig on DGS valt.
Edit: Credit Europe heeft 3,5% eerste 6 maanden, daarna 1,77%. Jaarlijks uitbetaald. Kan je dan na 6 maand je spaargeld verhuizen naar een andere rekening en toch die 3,5% van het eerste half jaar krijgen? Anders lijkt het veel, maar is het wellicht handiger een bank te kiezen die iets minder hoog zit maar wel langere tijd dat percentage aanhoudt. Ah wacht, ik zie staan dat bij opheffen van de rekening de rente dan wordt uitgekeerd, dat is dan een optie om hem na 6 mnd eventueel op te heffen. Of zoals hierboven werd gezegd de rekening alleen leeghalen en dan na een jaar uitbetaald.
[
Voor 7% gewijzigd door
KleinDraakje op 27-06-2024 10:07
]