Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dZinee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:49
Dank voor gedachtes! Inderdaad een heel ander beestje dan een rente-rekening bij een bank. Verbaasd me dat ze dit soort termen (rente, deposito, etc) gewoon mogen gebruiken. Niet perse bij Monefit maar wel bij andere van dit soort partijen.

Enfin, hoort inderdaad niet onder dit topic thuis. Dus terug naar N26 opties :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:19
dZinee schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 11:10:
Dank voor gedachtes! Inderdaad een heel ander beestje dan een rente-rekening bij een bank. Verbaasd me dat ze dit soort termen (rente, deposito, etc) gewoon mogen gebruiken. Niet perse bij Monefit maar wel bij andere van dit soort partijen.

Enfin, hoort inderdaad niet onder dit topic thuis. Dus terug naar N26 opties :D
Dit is heel interessant ja, want het risico is vergelijkbaar met een bedrijfsobligatie.
Sterker nog, je zou net zo goed een obligatie van hun moederbedrijf kunnen kopen met een whopping 13,5%(!)
En daar is een hele goede reden voor, want wat ze dus doen met jouw geld is leningen verstrekken aan particulieren en bedrijven met een lage kredietwaardigheid, met alle risico's van dien.
Lekker bij weg blijven dus, dat ze wat 'domme' particulieren minder uit proberen te betalen is ook een enorme red flag en dit heeft inderdaad niets met sparen te maken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Waar kan ik de reguliere spaarrekeningen (dus geen geldfondsen) van Revolut en N26 vinden?
Barrycade schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:16:
Revolut heeft nu ook een echte spaarrekening. Met een gratis account max 2% rente
RobertMe schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:23:
Eigenlijk moesten ze wel [omdat] N26 ook een spaarrekening heeft. (2,8%)
Ik kan ze in beide gevallen niet vinden. Misschien vis ik bij N26 achter het net omdat ik een "zakelijk" account heb? Hoewel ze het zelf een ZZP-account noemden wat een particuliere rekening is met één zakelijke betaalkaart.

Heb jij het inmiddels al uitgevonden @mikeyfire643?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 04-10 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Mozwuito schreef op maandag 17 juni 2024 @ 00:08:
[...]

Nu nog wel. Maar stel dat je nu een deposito afsluit voor 3,55-3,60% voor een jaar, en TR zakt over een half jaar naar 3.25 of 3,50%%. Dan is op dat moment het afgesloten deposito qua rente wel hoger.
Dat is het voordeel van een deposito, een gegarandeerde rentepercentage voor een periode.

Ik spreid zelf mijn spaargeld over zowel spaarrekeningen als deposito's met als streven gemiddeld zo dik mogelijk boven de 3% te zitten.
Bij TR krijg je gewoon de ECB rente 1 op 1 door. Bij deposito’s maken banken een kansenafweging over de ECB rente de komende 12 maanden en doen er dan nog een marge voor zichzelf op.

Als de markt vanaf hier enigzins voorspelbaar reageert is TR altijd de beste optie qua rente. Immers gewoon 1 op 1 ECB rente zonder winstopslag voor wie dan ook.

Ik denk het niet beter te weten dan de marktvorsers van de banken en ben extra blij dat mijn geld niet vast staat.

Natuurlijk er zijn nu nog mensen met een deposito van 4% die nog niet is afgelopen maar daartegenover staan zat mensen die voor 5 jaar vast hebben gezet 2 jaar geleden op 1,5% of 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:21
Het ziet er naar uit dat 'de problemen' van Banca Progetto met een sisser gaan aflopen. Ze wilden eerst naar de beurs, maar nu is er een overnamekandidaat volgens een artikel van Bloomberg (link via webarchive):

Oaktree Halts Banca Progetto IPO After Suitor Makes Approach
Oaktree Capital Management’s Banca Progetto SpA has stopped the process for an initial public offering after the investment firm received interest from a prospective suitor for the lender.
Bron: https://archive.is/QpZJi#selection-1609.0-1613.141

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45
marktweakt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:25:
Het ziet er naar uit dat 'de problemen' van Banca Progetto met een sisser gaan aflopen. Ze wilden eerst naar de beurs, maar nu is er een overnamekandidaat volgens een artikel van Bloomberg (link via webarchive):

Oaktree Halts Banca Progetto IPO After Suitor Makes Approach
Oaktree Capital Management’s Banca Progetto SpA has stopped the process for an initial public offering after the investment firm received interest from a prospective suitor for the lender.
Bron: https://archive.is/QpZJi#selection-1609.0-1613.141
Zijn gewoon M&A struggles en heeft weinig met de bank zelf te maken. Of heb ik een ander bericht gemist?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09 09:24
Malarky schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 01:19:
[...]
Natuurlijk er zijn nu nog mensen met een deposito van 4% die nog niet is afgelopen maar daartegenover staan zat mensen die voor 5 jaar vast hebben gezet 2 jaar geleden op 1,5% of 2%.
0,85% LPB. 5 jaar vast. Komt over een jaar vrij. Afgesloten in een tijd dat de rentes negatief waren. Toenmalige tendens: nog negatiever.

Verder nog een redelijk bedrag bij Bunq. Verspreid over twee spaarrekeningen (ook partner). Voldoende om per direct een flinke klap op te vangen. We blijven bij Bunq. Na alle perikelen hebben we geleerd dat we bij Bunq nog meer dan bij andere banken bedacht moeten zijn op Phishing.... :)

Voor het overige Raisin. Verspreid over 10 deposito's waarvan 5 bij mijn fiscale partner. Allemaal banken zonder bronheffing en erfrecht perikelen. Gemiddeld op dit moment 3.8%. Het gaat tegenwoordig zeer soepel bij Raisin. Laatste vrijgekomen deposito binnen 3 uur overgezet naar een nieuwe (geen verlenging bestaand deposito). De rente min of meer in instant tempo uitbetaald naar de tegenrekening.

Ik ben nu 69. Indien ik jonger was ging een deel naar de beurs. Daar ben ik 3 jaar geleden uitgestapt met een rendement waar in de verste verte geen spaarrekening tegenop kan. Gezien de levensverwachting moeten we realistisch zijn. Sparen dus. Ook al zal na aftrek inflatie en VRH het resultaat zwaar tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:21

sanook

_/-\o_

OttiglioM schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:28:
[...]
Voor het overige Raisin. Verspreid over 10 deposito's waarvan 5 bij mijn fiscale partner. Allemaal banken zonder bronheffing en erfrecht perikelen. Gemiddeld op dit moment 3.8%. Het gaat tegenwoordig zeer soepel bij Raisin. Laatste vrijgekomen deposito binnen 3 uur overgezet naar een nieuwe (geen verlenging bestaand deposito). De rente min of meer in instant tempo uitbetaald naar de tegenrekening.
Mag ik vragen in welke landen je die deposito's hebt? En hoe weet je (zeker) dat er geen erfbelasting issues zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10 22:44
Moet je bij het openen van een spaarrekening bij Santander altijd een openingsdocument en deze per post toesturen of kan dit ook digitaal?

Is de bronbelasting bij Santanderconsumerbank standaard niet van toepassing? Hierover lees ik toch verschillende standpunten, maar volgens Santander is dit niet het geval.

"Als bankfiliaal gevestigd in België, willen wij benadrukken dat er geen bronbelasting van kracht is op rekeningen bij Santander Consumer Bank Nederland. Volgens onze voorwaarden bent u vrijgesteld van deze bronbelasting en is het niet nodig om een formulier in te vullen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
wibblemoo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:29:
[...]

Zijn gewoon M&A struggles en heeft weinig met de bank zelf te maken. Of heb ik een ander bericht gemist?
Lees maar even dit draadje terug van ~6 maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
Voltex schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:57:
Is de bronbelasting bij Santanderconsumerbank standaard niet van toepassing? Hierover lees ik toch verschillende standpunten, maar volgens Santander is dit niet het geval.

"Als bankfiliaal gevestigd in België, willen wij benadrukken dat er geen bronbelasting van kracht is op rekeningen bij Santander Consumer Bank Nederland. Volgens onze voorwaarden bent u vrijgesteld van deze bronbelasting en is het niet nodig om een formulier in te vullen."
Nee, is, zoals je in het citaat al stelt, niet van toepassing. Ook bij OpenBank (ook Santander) is bronbelasting ook geen issue (want daarover volgt in het aanmeldingsproces een specifieke vraag waarmee de heffing van bronbelasting naar 0% gaat). Waar bij Santander, OpenBank en eigenlijk alle niet in Nederland gevestigde banken eerder op gelet moet worden is hoe de (verrekening van) de erfbelasting is geregeld. Met Spanje is nog altijd een relatief oud belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting van kracht. Die regeling is hier te vinden (en heeft dus alleen betrekking op vermogen dat in Spanje is gestald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:14
sanook schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Mag ik vragen in welke landen je die deposito's hebt? En hoe weet je (zeker) dat er geen erfbelasting issues zijn?
Omdat ze bij Raisin lopen en die bank dat zelf hard stelt - https://klantenservice.ra...als-ik-kom-te-overlijden:
De partnerbanken van Raisin houden geen erfbelasting in.
Nu zou het dan nog zo kunnen zijn dat de lokale overheid achter je erfgenamen aan gaat, maar dat lijkt me een (te?) kostbaar gedoe voor de meeste tegoeden. En dan hebben je erfgenamen in ieder geval het geld al en hoeven er niet achteraan te jagen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
OttiglioM schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:28:
[...]

0,85% LPB. 5 jaar vast. Komt over een jaar vrij. Afgesloten in een tijd dat de rentes negatief waren. Toenmalige tendens: nog negatiever.

Verder nog een redelijk bedrag bij Bunq. Verspreid over twee spaarrekeningen (ook partner). Voldoende om per direct een flinke klap op te vangen. We blijven bij Bunq. Na alle perikelen hebben we geleerd dat we bij Bunq nog meer dan bij andere banken bedacht moeten zijn op Phishing.... :)

Ik ben nu 69. Indien ik jonger was ging een deel naar de beurs. Daar ben ik 3 jaar geleden uitgestapt met een rendement waar in de verste verte geen spaarrekening tegenop kan. Gezien de levensverwachting moeten we realistisch zijn. Sparen dus. Ook al zal na aftrek inflatie en VRH het resultaat zwaar tegenvallen.
Toen ik nog spaaradvies gaf aan mensen van jouw leeftijd had ik maar 1 advies. Genieten van je centen en dus opmaken en je niet meer druk maken om vermogensgroei. En heb je echt teveel, dan schenken aan je (klein) kinderen. Meenemen naar het hiernamaals kan je het toch niet en mocht je in een verzorgingstehuis komen kan je je spaargeld gaan opeten. Geniet ervan! Het leven duurt maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Geniet ervan! Het leven duurt maar even.
Je leeft maar zo kort en bent zooooo lang dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:45
marktweakt schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Lees maar even dit draadje terug van ~6 maanden geleden.
Ik lees iets over een beslaglegging van 2.7mio. Ik zie niet in hoe dat met bovenstaande zaak te maken heeft? Sowieso, als men al een IPO zou overwegen dan moet alle problematiek met justitie al opgelost zijn anders waagt niemand zich er aan.

Dit soort berichten zijn mijns inziens van een hoog 'klop-klepel' gehalte en door ze zonder context hier te droppen creeert het alleen maar onnodige angst rondom een bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikeyfire643
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:43
NN gaat ook starten met een bank:

https://www.bnr.nl/nieuws...n-abn-amro-in-betaalmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
Het is jaren een spaarbank, ze willen nu een ook een betaalbank worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Rente van HoistSparen spaarrekening bij Raisin gaat per 26 juni van 3,30% naar 3,27% (3,31% effectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
wibblemoo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:44:
[...]

Ik lees iets over een beslaglegging van 2.7mio. Ik zie niet in hoe dat met bovenstaande zaak te maken heeft? Sowieso, als men al een IPO zou overwegen dan moet alle problematiek met justitie al opgelost zijn anders waagt niemand zich er aan.

Dit soort berichten zijn mijns inziens van een hoog 'klop-klepel' gehalte en door ze zonder context hier te droppen creeert het alleen maar onnodige angst rondom een bank.
Zoiets als een beslaglegging bij een bank kan een eerste indicatie zijn van veel meer en grotere problemen die nog niet naar buiten zijn gekomen. Als belanghebbende doe je er goed aan om zeer alert te zijn op dit soort signalen. Als je dit negeert dan moet je niet verbaasd zijn dat je te laat bent als de echte omvang van de problemen naar buiten komt.

Maar als jij dit 'klop-klepel' berichten vind (wat dat dan ook mogen zijn?) dan negeer je ze toch gewoon...

[ Voor 5% gewijzigd door marktweakt op 20-06-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OttiglioM
sanook schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:42:
[...]
4x Italië, en de kantoren zijn ook echt gevestigd in Italië.
3 x Zweden
2 x Estland
1 x NL

Naar mijn idee is het redelijk zeker dat er geen erfbelasting issues zijn anders dan met de NL belastingdienst. Bij BFF Italië speelde dat mogelijk wel. Was kantoor Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OttiglioM
MotorBeast schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:23:
[...]
......... Genieten van je centen en dus opmaken en je niet meer druk maken om vermogensgroei. En heb je echt teveel, dan schenken aan je (klein) kinderen. Meenemen naar het hiernamaals kan je het toch niet en mocht je in een verzorgingstehuis komen kan je je spaargeld gaan opeten. Geniet ervan! Het leven duurt maar even.
Wat is te veel en hoe oud gaan we worden? Door mijn specifieke omstandigheden zijn mijn levenslange periodieke uitkeringen relatief laag. Een bepaalde reserve in Box 3 voelt wel zo comfortabel :) . Dus toch nog maar een beetje rendement proberen te maken. Dan wel ontwaarding proberen tegen te gaan. Maar je hebt gelijk. Morgen kunnen we zo maar dood zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
OttiglioM schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Wat is te veel en hoe oud gaan we worden? Door mijn specifieke omstandigheden zijn mijn levenslange periodieke uitkeringen relatief laag. Een bepaalde reserve in Box 3 voelt wel zo comfortabel :) . Dus toch nog maar een beetje rendement proberen te maken. Dan wel ontwaarding proberen tegen te gaan. Maar je hebt gelijk. Morgen kunnen we zo maar dood zijn.
Ik ken je totaal vermogen natuurlijk niet maar ik weet wel dat ik, zeker als ik weinig inkomen zou hebben, als ik nog gezond ben op die leeftijd interen op mijn vermogen me totaal niet zou boeien. Maar doe waar je je goed bij voelt maar vergeet vooral niet te genieten. Carpe Diem!!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:50
Vanaf morgen verhogen ze de depositorentes lichtjes. Mocht ook wel want voor een (nu nog) pure spaarbank waren de rentes inmiddels wel bijzonder laag.

Ik hoop dat als ze betaalrekeningen gaan aanbieden ze toch echt wel een betere app daarbij ontwikkelen want de spaarapp is echt een drama. Enorm traag, heel vaak de melding dat het niet lukt de gegevens op te halen, het overzicht met openstaande deposito’s mag de naam overzicht eigenlijk niet eens dragen. Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld LPB komt de NN app er wel heel slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:53
GroteVoet459 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:32:
[...]

Omdat ze bij Raisin lopen en die bank dat zelf hard stelt - https://klantenservice.ra...als-ik-kom-te-overlijden:
"De partnerbanken van Raisin houden geen erfbelasting in."
Loze claim natuurlijk. Natuurlijk houden banken geen erfbelasting in. Daar is de overheid voor.
Nu zou het dan nog zo kunnen zijn dat de lokale overheid achter je erfgenamen aan gaat, maar dat lijkt me een (te?) kostbaar gedoe voor de meeste tegoeden.
In Spanje vinden ze dat niet. Hoe het precies zit in de andere landen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:50
MotorBeast schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Ik ken je totaal vermogen natuurlijk niet maar ik weet wel dat ik, zeker als ik weinig inkomen zou hebben, als ik nog gezond ben op die leeftijd interen op mijn vermogen me totaal niet zou boeien. Maar doe waar je je goed bij voelt maar vergeet vooral niet te genieten. Carpe Diem!!!
Ben ik het wel mee eens. Ik ben beduidend jonger dan OP maar heb nadat ik met mijn beleggingen gewonnen heb mijn geld van de tafel gehaald (uiteraard te vroeg, maar zo gaat het altijd) en op zorgeloze spaarrekeningen gezet met de bedoeling er nu ik nog gezond ben zoveel mogelijk van te genieten. Rendement boeit me minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:06
MarcelNH schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:36:
[...]

Ik hoop dat als ze betaalrekeningen gaan aanbieden ze toch echt wel een betere app daarbij ontwikkelen want de spaarapp is echt een drama. Enorm traag, heel vaak de melding dat het niet lukt de gegevens op te halen, het overzicht met openstaande deposito’s mag de naam overzicht eigenlijk niet eens dragen. Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld LPB komt de NN app er wel heel slecht uit.
Eens. En waag het niet om ook nog eens €5 per betaalrekening te vragen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:35
Ik wil kiezen voor deposito sparen bij ASN bank voor 3 jaar vast tegen 2,85% rente.

Mijn andere baken zijn ABN AMRO bank en ING bank.

Mijn profiel: 50 plusser, defensief ingesteld, kies graag voor een grootbank en het is geld wat ik niet nodig heb.

Nu zie ik hierbij geen haken en ogen, maar verifieer graag even bij jullie if you please? Goed bezig of...?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Haken en ogen heeft dat niet. Wel laat je wat rente liggen door alleen naar die drie banken te kijken.

Binnen Nederland heb je 3,15% bij Yapi Kredi Bank, en 3% bij Rabobank of Knab. Voor die laatste twee moet je daar wel een betaalrekening hebben.

Binnen Europa via Raisin heb je 3,6% bij Banca Progretto (Italië), en 3,45% bij InBank (Estland), Crédit Agricole Auto Bank (Italië) of Mano Bank (Litouwen). Daar hoef je de taal niet voor te spreken; alles verloopt bij Raisin in het Nederlands.

Als je niet per sé een deposito wilt, dan is een vrij opneembare spaarrekening bij bijvoorbeeld Santander ook een optie. De rente is daar momenteel 3,4% (effectief op jaarbasis, website toont nominaal) en de taal is ook Nederlands.

In alle gevallen zijn deposito's en spaarrekeningen beschermd door het depositogarantiestelsel van het betreffende land, waardoor een eventueel omvallen van de bank voor jou geen risico vormt (voor de eerste 100k per bank).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@technorabilia

De ASN deposito vereist een betaalrekening en daar zijn kosten aan verbonden. ASN heeft aparte tarieven voor bijvoorbeeld klantonderzoek (zakelijke rekening).

Er zijn iets betere rentes verkrijgbaar bij in Nederland registreerde banken.

Uiteraard houd je de blootstelling per bank voldoende onder de grens van € 100.000 (van het garantiestelsel). Houd rekening met rente op rente of met het vrijvallen van rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Zr40 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:46:
Haken en ogen heeft dat niet. Wel laat je wat rente liggen door alleen naar die drie banken te kijken.

Binnen Nederland heb je 3,15% bij Yapi Kredi Bank, en 3% bij Rabobank of Knab. Voor die laatste twee moet je daar wel een betaalrekening hebben.

....

Als je niet per sé een deposito wilt, dan is een vrij opneembare spaarrekening bij bijvoorbeeld Santander ook een optie. De rente is daar momenteel 3,4% (effectief op jaarbasis, website toont nominaal) en de taal is ook Nederlands.

In alle gevallen zijn deposito's en spaarrekeningen beschermd door het depositogarantiestelsel van het betreffende land, waardoor een eventueel omvallen van de bank voor jou geen risico vormt (voor de eerste 100k per bank).
@technorabilia

Sowieso goed bezig, want je stelt vragen, vooraf.

Als je ook een kortere termijn zou willen vast zetten dan garantibank een optie (3 maanden 3,3%) of yapi kredi (12 maanden 3,30%). Of vrij opneembaar bij credit europe bank (3,5% voor 6 maanden gegarandeerd).

Sowieso spreiden, niets doen waar je geen goed gevoel bij hebt. Probeer je in te lezen om dat gevoel een basis te geven.

De banken die ik noem vallen in het Nederlandse DGS

En wat @mrmrmr schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marktweakt
technorabilia schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:21:
Ik wil kiezen voor deposito sparen bij ASN bank voor 3 jaar vast tegen 2,85% rente.

Mijn profiel: 50 plusser, defensief ingesteld, kies graag voor een grootbank en het is geld wat ik niet nodig heb.

Nu zie ik hierbij geen haken en ogen, maar verifieer graag even bij jullie if you please? Goed bezig of...?
Je kunt met 1 druk op de knop heel makkelijk zelf vergelijken. Zie bijvoorbeeld https://www.geld.nl/sparen/deposito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
Dank u allen. Ik ga mijn huiswerk doen. :)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
technorabilia schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:06:
Dank u allen. Ik ga mijn huiswerk doen. :)
This is the way.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13

Kijk eens bij credit Europe bank, nieuwe klanten 1/2 jaar lang welkom rente van 3,5%, gratis, vrij opneembaar, NL bankvergunning en hebben deposito’s van 1 jaar voor 3,25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online

Vanaf vandaag geeft Nationale Nederlanden 3% op een 3 jarig deposito. Zonder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Loze claim natuurlijk. Natuurlijk houden banken geen erfbelasting in. Daar is de overheid voor.
Daar las ik vorig jaar al een discussie over, maar hier is Raisin dus nooit meer op terug gekomen? Zou toch fijn zijn als ze hier duidelijkheid over kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
devriesjande schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Vanaf vandaag geeft Nationale Nederlanden 3% op een 3 jarig deposito. Zonder kosten.
Kleine stijging, komen van 2,8%. Ik hoop dat de betaalrekening gratis wordt, of iets van rente, als ze die in 2025 willen invoeren. Wat meer druk op de grootbanken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:51
Ik heb een (aardig) nadeel ondervonden van Raisin.
Het geld wat op een van de partnerbanken stond (welliswaar klein bedrag, vrij opneembaar bij Renault bank), had ik nodig. Donderdag ochtend (voor 10u) het geld van deze partnerbank overschreven naar de Raisin rekening zodat ik het vrijdagochtend zou kunnen doorboeken naar mijn eigen rekening in NL.
Tot op heden is het geld niet overschreven naar de Raisin rekening en heb ik nog geen mogelijkheid over dit geld :{
Gelukkig via Advanzia hetzelfde gedaan, en eind van de donderdag op de rekening waardoor ik alsnog het bedrag kan overschrijven.

Goed om te weten dat het vrij lang kan duren bij Raisin als je het geld nodig hebt. Ik had niet gedacht dat het zeker 2+ dagen duurt voordat er maar iets zou gebeuren.
Het geld is wel "onderweg" want als ik een nieuwe opname zou initieren zou enkel het restbedrag nog overgeboekt kunnen worden.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:01

QAI

Geld van en naar Raisin is in enkele gevallen minimaal 3-4 dagen (weekenden niet meegerekend) vooruit plannen. Is inmiddels al bekend bij velen, maar goed dat je het even herhaald voor de nieuwe Raisiners :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Laatst online: 19:03
Bedankt voor de waarschuwing. Voor mij dus geen Raisin.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Hans Denhaag @QAI Zo heeft elke bank wel ergens een nadeel. Gelukkig kunnen we dingen uitzoeken en vervolgens kiezen. In die volgorde !

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 21-06-2024 13:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-10 15:06
Het is een spaarrekening he. Zou geld moeten zijn wat lang niet nodig is. Zou om die reden meerdere rekeningen nemen, waaronder ook een standaardbuffer van iets van 10k bij je huisbank.

Wel goed om te weten voor iedereen die begint bij Raisin. Internationale betalingen kosten tijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Johan Bogle op 21-06-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Sjowhan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:51:
Het geld wat op een van de partnerbanken stond (welliswaar klein bedrag, vrij opneembaar bij Renault bank), had ik nodig. Donderdag ochtend (voor 10u) het geld van deze partnerbank overschreven naar de Raisin rekening zodat ik het vrijdagochtend zou kunnen doorboeken naar mijn eigen rekening in NL.
Tot op heden is het geld niet overschreven naar de Raisin rekening en heb ik nog geen mogelijkheid over dit geld :{
Dat is in dit geval dus een nadeel van de Renault bank (in combinatie met Raisin), bij andere partnerbanken kan het sneller gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Johan Bogle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:13:
Het is een spaarrekening he. Zou geld moeten zijn wat lang niet nodig is. Zou om die reden meerdere rekeningen nemen, waaronder ook een standaardbuffer van iets van 10k bij je huisbank.
Met deze redenering begrijp ik wel dat er zo'n groot deel bij de grootbanken staat. (genoeg spaarders halen die 10k waarschijnlijk niet eens). De buffer daar kan wel kleiner, 2 of 3 k. En dan de rest op een rekening met meer rente en instant of bijna instant opnames. Vergeleken met 2% bij de grootbank (als je die kan vinden) dan wordt de 4% metal bij N26 al rendabel bij 8110 euro. Vrij opneembaar tot 10k per dag, en meer waarschijnlijk binnen een paar uur. Daarnaast zijn er ook banken en rekeningen met een goede rente zonder kosten en toch instant opnames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:34
Johan Bogle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:13:
Wel goed om te weten voor iedereen die begint bij Raisin. Internationale betalingen kosten tijd.
Nog wel? Want de nieuwe verordening m.b.t. SEPA betaalverkeer staat dus ook een verplichting tot instant payments in. Alhoewel ik mij afvraag of dat alleen betrekking heeft op betaalverkeer tussen betaalrekeningen of op alle SEPA betaalverkeer. Want IBAN discriminatie wetgeving gaat alleen over betaalverkeer tussen betaalrekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:01

QAI

Hans Denhaag schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:10:
Bedankt voor de waarschuwing. Voor mij dus geen Raisin.
Waarom dan?
Mijn persoonlijke situatie als voorbeeld, net gecheckt heb +-700,- bij de ABN staan (dagelijkse boodschappen geld). 'Wasmachine kapot' geld ligt bij Leaseplanbank, voordat ik uitgelogd ben uit de LPB app, komt de ABN notificatie al binnen dat het geld binnen is (instant payment).
De rest van het spaargeld allemaal in het buitenland, dus dat kan gerust 3-4 dagen duren voor dat het aankomt wmb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
QAI schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:29:
'Wasmachine kapot' geld ligt bij Leaseplanbank, voordat ik uitgelogd ben uit de LPB app, komt de ABN notificatie al binnen dat het geld binnen is (instant payment).
Is dat zo langzaam dan? :+ Ik heb al de melding van mijn grootbank gehad nog voordat LPB de bevestiging gaf dat het over geboekt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Is dat zo langzaam dan? :+ Ik heb al de melding van mijn grootbank gehad nog voordat LPB de bevestiging gaf dat het over geboekt was.
Indien LPB aan de grootbank moet vragen of het daar is aangekomen, dan kan dat inderdaad gebeuren. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjowhan
QAI schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:06:
Geld van en naar Raisin is in enkele gevallen minimaal 3-4 dagen (weekenden niet meegerekend) vooruit plannen. Is inmiddels al bekend bij velen, maar goed dat je het even herhaald voor de nieuwe Raisiners :)
Novax schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Dat is in dit geval dus een nadeel van de Renault bank (in combinatie met Raisin), bij andere partnerbanken kan het sneller gaan.
(e.a.)
Het is mij wel duidelijk inderdaad. Meer tijd incalculeren om het geld over te (laten) boeken.
Had overigens het ook (al) gevonden in de FAQ van Raisin, dus uiteindelijk is het ook een beetje nalatig vanuit mijn kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Laatst online: 11-09 10:35
Raisin is inderdaad minimaal twee dagen en afhankelijk van de bank langer. Zelf reken ik dat als ik de opdracht maandagochtend geef, ik het waarschijnlijk ergens woensdag-vrijdag op mijn Nederlandse betaalrekening heb.

Met de huidige rente vind ik Raisin niet meer interessant voor vrij opneembare rekeningen. Andere banken zoals Trade Republic en Santander Consumer Bank bieden een hogere rente en sneller opnemen (1 werkdag) omdat er geen tussenpartij tussenzit. Voor deposito is Raisin nog wel interessant maar maakt het nauwelijks uit hoe snel je het op kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Sjowhan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:42:
...
Had overigens het ook (al) gevonden in de FAQ van Raisin, dus uiteindelijk is het ook een beetje nalatig vanuit mijn kant ;)
Kijk, netjes. Een beetje zelfreflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
alson schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:43:
Raisin is inderdaad minimaal twee dagen en afhankelijk van de bank langer. Zelf reken ik dat als ik de opdracht maandagochtend geef, ik het waarschijnlijk ergens woensdag-vrijdag op mijn Nederlandse betaalrekening heb.

Met de huidige rente vind ik Raisin niet meer interessant voor vrij opneembare rekeningen. Andere banken zoals Trade Republic en Santander Consumer Bank bieden een hogere rente en sneller opnemen (1 werkdag) omdat er geen tussenpartij tussenzit. Voor deposito is Raisin nog wel interessant maar maakt het nauwelijks uit hoe snel je het op kan nemen.
Het was dat ik een kortlopende deposito had lopen, welke afgelopen was, en ik wist dat ik het geld nodig ging hebben ergens in Q2 2024 dus op een vrij opneembare rekening gezet had. Hierdoor eigenlijk intern (binnen Raisin) het betaalverkeer gehouden met dit in gedachte.
Een aantal vrij opneembare rekeningen zijn nog steeds o.b.v. rente% interessant als je al in de omgeving van Raisin zit en hier geld hebt staan. Als je geld wil stallen zonder deposito, zou ik inderdaad (op dit moment) geen Raisin aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46
Ik ben al een week bezig om een spaarrekening voor mijzelf en mijn kinderen te openen bij Garantibank. Wat een draak van een site/app en registratieproces is dat zeg. Enorm onduidelijk en de helft van de functionaliteit werkt niet naar behoren.

Hebben anderen ook deze ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12:26
Sjowhan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:51:
Het geld wat op een van de partnerbanken stond (welliswaar klein bedrag, vrij opneembaar bij Renault bank), had ik nodig.
Is niet een issue van Raisin, maar van Renault... die is in vergelijking met andere banken (via raisin) extreem traag.
Maar ja, bij Raisin zoals al gezegd is 1 werkdag of 2 werkdagen wel waar je minimaal rekening mee moet houden.

Raisin zou (bijvoorkeur) een automatische overschrijving moeten kunnen doen naar je gewone betaal rekening... net zoals je via de omschrijving kan vertellen dat je het geld van je betaal rekening naar renault wilt boeken... dat je niet van Renault > Raisin gaat, maar meteen in de omschrijving op kan geven ... Renault > Betaal rekening, dat zou wel aardig wat tijd kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schweino schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:05:
Ik ben al een week bezig om een spaarrekening voor mijzelf en mijn kinderen te openen bij Garantibank. Wat een draak van een site/app en registratieproces is dat zeg. Enorm onduidelijk en de helft van de functionaliteit werkt niet naar behoren.

Zowel aanmaken als stopzetten werkte prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online

Geen problemen gehad, rekening was zeer snel geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Sjowhan schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:03:
[...]

Als je geld wil stallen zonder deposito, zou ik inderdaad (op dit moment) geen Raisin aanraden.
Is 3,3% bij CKV of Hoist dan zo slecht? Los van de tijdelijke (nieuwe klant) aanbiedingen bij de diverse banken en TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Laatst online: 19:03

Ik gebruik alleen de site.
Werkt goed.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Binnen een maand vakt mijn deposito vrij. Nog een keer 4% lijkt er niet in te zitten. TR valt zo te lezen af ivm derdenrekeningen en onzekerheid garantiestelsel dus denk nu aan CKV of Nordax. Denk dat ik bij Nordax blijf, maar dan vrij opneembaar.

Gezien ontwikkelingen met ECB rente is het denk ik erg onwaarschijnlijk dat ik binnen een maand of twee weer vier procent ga krijgen ergebs vrees ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kareltjekat
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:30
Santander zou per 13 juni naar 3,35% gaan, maar in de online omgeving staat nog steeds 3,6% aangegeven. De simulatie interestafrekening die je kunt doen lijkt ook nog van 3,6% uit te gaan, in ieder geval tot het einde van deze maand. Is iemand anders dit ook opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-09 19:33
Johan Bogle schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:51:
Binnen een maand vakt mijn deposito vrij. Nog een keer 4% lijkt er niet in te zitten. TR valt zo te lezen af ivm derdenrekeningen en onzekerheid garantiestelsel dus denk nu aan CKV of Nordax. Denk dat ik bij Nordax blijf, maar dan vrij opneembaar.

Gezien ontwikkelingen met ECB rente is het denk ik erg onwaarschijnlijk dat ik binnen een maand of twee weer vier procent ga krijgen ergebs vrees ik.
Vrij opneembaar 3,5% bij CEB, 6 maanden gegarandereerd, of 3,65% bij openbank 6 maanden gegarandeerd. Als je verdere daling verwacht geeft dat iets meer rente, en zekerheid over de rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Vrij opneembaar 3,5% bij CEB, 6 maanden gegarandereerd, of 3,65% bij openbank 6 maanden gegarandeerd. Als je verdere daling verwacht geeft dat iets meer rente, en zekerheid over de rente.
Mag je uiteraard wel bij beide nog geen gebruik hebben gemaakt van de acties (iets dat ikzelf al gedaan heb).

En als je een rente daling verwacht en je het geld langere tijd vast wilt zetten (langer dan 6 maanden) lijkt mij een deposito met vergelijkbare rente (dus die ~3,5%) juist logischer. Immers zul je dan over de totale periode van bv 12 maanden gemiddeld dus een hoger rendement hebben (want je verwacht lagere rentes over 6 maanden). Wil je het geld voor maximaal 6 maanden vast zetten in een deposito dan zijn deze "6 maanden gegarandeerde rente" acties inderdaad ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online

Aangezien je al op Raisin zit en het een deposito was (dus je hebt het geld waarschijnlijk niet direct nodig) zou je ook nog op Raisin 3 maanden Orange met 3,55% kunnen nemen. (Geen bronbelasting.) Zou je na 3 maanden weer kunnen kijken wat de situatie is en het eventueel alsnog op Nordax vrij opneembaar zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
@RobertMe Al dan niet terecht schatte ik dat [@Johan Bogle ] geen rekeningen heeft (gehad) bij CEB en Openbank. Zelf geeft hij aan dat hij van deposito naar vrij opneembaar wil. Daarom raad ik vrij opneembaar met 6 maanden rentegarantie aan. Immers, als de ECB doet wat zij wil, komen er nog dalingen in de loop van het jaar. En dus gaan een CKV of Nordax met vrij opneembaar ook dalen. CKV omdat die bank sowieso gekke sprongen maakt met de rente en Nordax omdat die gewoon hetzelfde gaat doen als vergelijkbare Scandinavische aanbieders: langzaam omlaag tenzij de ECB niet gaat doen wat het voornemens is.

De suggestie van @Novax is ook niet verkeerd, omdat [@Johan Bogle de hoop lijkt te hebben dat de rente al snel weer gaat stijgen; en dat is volgens mij niet uit te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Frankenstein op 21-06-2024 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Als aanvulling op andere antwoorden. Bij Raisin heb jij ook spaarrekening met voorwaarden :

Banca Progetto 3,5%

- Altijd in zijn geheel op te nemen met een opzegtermijn van 4 dagen. Rente wordt doorberekend tot en met het einde van de opzegtermijn.
- Bij opening kies je een vast inlegbedrag. Geld bijstorten of deels opnemen is niet mogelijk: je kunt alleen de gehele inleg + opgebouwde rente opnemen. Je kunt meerdere spaarrekeningen (tegelijkertijd) openen en aanhouden.
- Min E 10.000
- Je mag meerdere producten afnemen (indien op later moment nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 05-10 19:56
kareltjekat schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:01:
Santander zou per 13 juni naar 3,35% gaan, maar in de online omgeving staat nog steeds 3,6% aangegeven. De simulatie interestafrekening die je kunt doen lijkt ook nog van 3,6% uit te gaan, in ieder geval tot het einde van deze maand. Is iemand anders dit ook opgevallen?
Dat wilde ik net ook hier vragen. Dat was me inderdaad ook al opgevallen dat in mijn online omgeving nog steeds 3,6% staat. Ook in de rente simulatie. Wel gek, want de rente zou inmiddels gedaald moeten zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbus
  • Laatst online: 05-10 19:56
namliam_eht schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:10:
[...]

Is niet een issue van Raisin, maar van Renault... die is in vergelijking met andere banken (via raisin) extreem traag.
Maar ja, bij Raisin zoals al gezegd is 1 werkdag of 2 werkdagen wel waar je minimaal rekening mee moet houden.

Raisin zou (bijvoorkeur) een automatische overschrijving moeten kunnen doen naar je gewone betaal rekening... net zoals je via de omschrijving kan vertellen dat je het geld van je betaal rekening naar renault wilt boeken... dat je niet van Renault > Raisin gaat, maar meteen in de omschrijving op kan geven ... Renault > Betaal rekening, dat zou wel aardig wat tijd kunnen schelen.
Mijn ervaring met Raisin is dat het bij Klarna en Nordax sneller gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Raisin heeft 21 juni de 100 euro bonussen uitbetaald aan de verwijzers en nieuwe klanten. Daarbij gaat het om de verwijsactie, die dit voorjaar 100 euro opleverde, in plaats van de 50 euro die we gewend zijn. Leuk, ik had 2x prijs.

Op deze Spaanse discussiepagina geven diverse deelnemers aan dat ze de bonus ook op 21 juni hebben ontvangen.

https://www.rankia.com/fo...tos-extranjero-plantealas

[ Voor 198% gewijzigd door Frankenstein op 22-06-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansschu
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-09 17:17
kareltjekat schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:01:
yep, is mij ook opgevallen, maar geen verklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:02

Rzaan

Altijd zoekende

Ik hoorde op RTL-Z bij een bespreking over korte hypotheekperiodes (5 jaar) de verslaggever ook zeggen: "We weten niet wat de rente gaat doen. Misschien gaat ie wel stijgen. Dus lang vast zetten is misschien niet eens zo slecht."
Maar ik zou zo snel niet weten wat de rente op dit moment zou kunnen doen stijgen. Wellicht als conflicten met China en andere landen rond de Zuid-Chinese zee gaan toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Rzaan schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 15:16:
[...]

Ik hoorde op RTL-Z bij een bespreking over korte hypotheekperiodes (5 jaar) de verslaggever ook zeggen: "We weten niet wat de rente gaat doen. Misschien gaat ie wel stijgen. Dus lang vast zetten is misschien niet eens zo slecht."
Maar ik zou zo snel niet weten wat de rente op dit moment zou kunnen doen stijgen. Wellicht als conflicten met China en andere landen rond de Zuid-Chinese zee gaan toenemen.
De nog steeds sluimerende inflatie?

Conflict met China zou extreem zijn en de rentes naar giga niveaus pushen evenals een flinke crisis veroorzaken in europa, waar covid bij verbleekt. Hier is er nog altijd een enorme afhankelijkheid van China, waar de meeste Amerikanen daar toch wel weg zijn.

Maar goed, niemand weet het en daarom is het beste antwoord waarschijnlijk wat het met alle investeringen is: diversificeren. Niet alles bij dezelfde bank, niet alles met dezelfde looptijd en uberhaupt niet alles alleen maar sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
devriesjande schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Klinkt goed.
  • Geen kosten voor internetspaarrekening
  • Je koppelt je internetspaarrekening aan je betaalrekening bij een andere Nederlandse bank
  • Redelijke opnamekosten
  • Deelt bankvergunning alleen met OHRA & Delta Lloyd

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

technorabilia schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:08:
[...]

Klinkt goed.
  • Geen kosten voor internetspaarrekening
  • Je koppelt je internetspaarrekening aan je betaalrekening bij een andere Nederlandse bank
  • Redelijke opnamekosten
  • Deelt bankvergunning alleen met OHRA & Delta Lloyd
Voor de volledigheid: volgens mij géén rente op rente.

https://www.nn.nl/Particu...Depositosparen.htm#rentes
Voorbeeld rente Depositosparen looptijd 10 jaar
Open je een depositospaarrekening voor 10 jaar met een inleg van € 20.000,-? Dan ontvang je een rente van 2,00%. Dat is € 400,- rente per jaar.
In totaal is dat 10 x € 400,- = € 4.000,- in 10 jaar.

[ Voor 23% gewijzigd door sanook op 22-06-2024 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Ja wel. De rente ontvang je elke maand op je internet rekening. Daar krijg je ook rente, misschien meer, misschien minder. Maar niet IN het deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:32
Ik krijg de rente eens per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:06:
[...]
Ja wel. De rente ontvang je elke maand op je internet rekening. Daar krijg je ook rente, misschien meer, misschien minder. Maar niet IN het deposito.
In de link staat "elke twaalf maanden", dat lijkt mij 1x per jaar, niet 1x per maand.

"Je ontvangt de rente op je internetspaarrekening. Dit gebeurt elke twaalf maanden vanaf de dag dat je het deposito hebt geopend."

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:57:
[...]

In de link staat "elke twaalf maanden", dat lijkt mij 1x per jaar, niet 1x per maand.

"Je ontvangt de rente op je internetspaarrekening. Dit gebeurt elke twaalf maanden vanaf de dag dat je het deposito hebt geopend."
En @rechtsherstel jullie hebben gelijk, foutje. Ik bedoelde elk jaar. En dan krijg je de rente op een rekening waar je er weer rente er over krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:18:
[...]
En @rechtsherstel jullie hebben gelijk, foutje. Ik bedoelde elk jaar. En dan krijg je de rente op een rekening waar je er weer rente er over krijgt.
Ja, het wordt gestort op je intenretspaarrekening waar je max 2% over krijgt..., dat is dus geen rente op rente in de zin van hoe het bedoeld wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door sanook op 22-06-2024 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Ja, het wordt gestort op je intenretspaarrekening waar je max 2% over krijgt..., dat is dus geen rente op rente in de zin van hoe het bedoeld wordt.
Hoe is het bedoelt? :P Je krijgt rente op rente, niet doordat de rente op het deposito wordt bijgeschreven, maar wel degelijk rente op rente. En bv LeasePlan Bank schrijft de rente ook jaarlijks bij op de spaarrekening. Credit Europe Bank idem dito. Persoonlijk denk ik toch eerder dat dat de standaard is, en niet dat de rente wordt bijgeschreven op het deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Hoe is het bedoelt? :P Je krijgt rente op rente, niet doordat de rente op het deposito wordt bijgeschreven, maar wel degelijk rente op rente. En bv LeasePlan Bank schrijft de rente ook jaarlijks bij op de spaarrekening. Credit Europe Bank idem dito. Persoonlijk denk ik toch eerder dat dat de standaard is, en niet dat de rente wordt bijgeschreven op het deposito.
Als je die uitgekeerde rente opneemt en opmaakt krijg je er geen nieuwe rente over. Hangt er in dat geval dus vanaf wat je er mee doet. Misschien interpretatie verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:29:
[...]

Volgens mij is de rente nog niet bekend voor de komende 10 jaar, of weet jij meer ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:42:
[...]

Volgens mij is de rente nog niet bekend voor de komende 10 jaar, of weet jij meer ? ;)
Duh doe maar weer lekker bijdehand, die 2% is uiteraard de huidige rente van de NN spaarrekening.

[ Voor 4% gewijzigd door sanook op 22-06-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:43:
[...]

Duh doe maar weer lekker bijdehand, die 2% is uiteraard de huidige rente van de NN spaarrekening.
Dan had je het woord "max" moeten weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:45:
[...]

Dan had je het woord "max" moeten weglaten.
Nee want het is max 2%, afhankelijk van je saldo op die NN spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:46:
[...]

Nee want het is max 2%, afhankelijk van je saldo op die NN spaarrekening.
Ik kan je niet volgen, wil je dat uitleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
En wat @W1ck1e aangaf is dat je niet in de toekomst kunt kijken. Nu is de rente maximaal 2%, over 1 jaar ook nog? Misschien krijg je dan wel (max) 3% rente. Het is niet dat over de periode dat het deposito loopt je maximaal 2% rente krijgt op de spaarrekening. Momenteel zou je dan 2% als maximum krijgen. Maar de conclusie was net dat de eerste renteuitkering na 1 jaar is. Dus wie weet wat de rente dan is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lijkt me volstrekt duidelijk dat dit iets anders is dan wat algemeen bedoeld wordt met "rente-op-rente".

In elk geval is de nominale rente op het deposito gelijk aan de effectieve rente en bij een termijndeposito langer dan 12 maanden, uiteindelijk (marginaal) lager dan bij vergelijkbare deposito's, die de rente jaarlijks bij het saldo optellen.

Daar staat tegenover dat je iets flexibeler bent, omdat je de rente uitgekeerd krijgt op een vrij opneembare spaarrekening (met momenteel een stuk lagere rente dan het termijndeposito), waardoor je er mee kan doen wat je wil.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Dank je wel. Daar had ik overheen gelezen. Maar het staat je natuurlijk vrij om de vrijgekomen te verplaatsen naar een andere bank zonder zo'n beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:55:
[...]
Dank je wel. Daar had ik overheen gelezen. Maar het staat je natuurlijk vrij om de vrijgekomen te verplaatsen naar een andere bank zonder zo'n beperking.
Ja, dus het staat je ook vrij om dat geld te verbrassen of het ergens anders in te investeren. Maar dat maakt het dus geen rente op rente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:54:
Lijkt me volstrekt duidelijk dat dit iets anders is dan wat algemeen bedoeld wordt met "rente-op-rente".

In elk geval is de nominale rente op het deposito gelijk aan de effectieve rente en bij een termijndeposito langer dan 12 maanden, uiteindelijk (marginaal) lager dan bij vergelijkbare deposito's, die de rente jaarlijks bij het saldo optellen.

Daar staat tegenover dat je iets flexibeler bent, omdat je de rente uitgekeerd krijgt op een vrij opneembare spaarrekening (met momenteel een stuk lagere rente dan het termijndeposito), waardoor je er mee kan doen wat je wil.
Een potentieel probleem bij rente die niet tussentijds wordt uitgekeerd is dat je daarmee rekening moet houden als je aan het eind van de looptijd nog binnen het dgs wilt blijven. Bij 20k en een rente van 2% natuurlijk niet. Maar als je 95k heb in een deposito met 4% per jaar die jaarlijks wordt uitgekeerd blijf je binnen het dgs door af te romen. Met niet jaarlijks uitgekeerde rente moet je inleg dan een stuk minder zijn (als ik mij niet vergis "maar" ongeveer 70k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:58:
[...]

Ja, dus het staat je ook vrij om dat geld te verbrassen of het ergens anders in te investeren. Maar dat maakt het dus geen rente op rente :)
"geen rente op rente" is naar mijn mening :
adverteren met een tekst als "deposito van 2% per jaar voor een periode van 10 jaar" en dan pas aan het eind van de 10 jaar 20% rente ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

W1ck1e schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:06:
[...]
"geen rente op rente" is naar mijn mening :
adverteren met een tekst als "deposito van 2% per jaar voor een periode van 10 jaar" en dan pas aan het eind van de 10 jaar 20% rente ontvangen.
Het gaat er niet om wat 'geen rente op rente' is maar wat 'rente op rente' is...
En alles wat daar niet onder valt is geen 'rente op rente'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Nu online
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Voor de volledigheid: volgens mij géén rente op rente.

https://www.nn.nl/Particu...Depositosparen.htm#rentes

[...]
@sanook @technorabilia wilde eerder een deposito bij de ASN bank afsluiten. Ook daar, en dat is heel gebruikelijk bij Nederlandse banken, krijg je eens per jaar de opgebouwde rente uitgekeerd.
Op de spaarrekening waar die rente wordt gestort krijgt je uiteraard ook weer rente over de rente van het deposito. Dat is dus rente op rente.
Of dat gunstig uitvalt kan alleen een waarzegster voorspellen. Als je 2 jaar geleden een deposito had afgesloten zou je maar wat blij zijn dat je de rente elk jaar in handen krijgt inplaats dat het op je deposito terecht komt. De rente op spaarrekeningen is nu waarschijnlijk hoger dan het rentepercentage op dat deposito van 2 jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door devriesjande op 23-06-2024 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:53
sanook schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Het gaat er niet om wat 'geen rente op rente' is maar wat 'rente op rente' is...
En alles wat daar niet onder valt is geen 'rente op rente'
Wel of geen 'rente op rente' is helemaal niet van toepassing bij jaarlijkse rente uitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE69
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 17:02
Ik probeer de verschillende optie’s van sparen via spaarrekening en deposito met elkaar te vergelijken mbv een Excel sheet. Voor de deposito berekening gebruik ik de FV functie en voor spaarrekening met rente-op-rente effect EFFECT functie van Excel. (De syntax van FV is als volgt: FV( rente; nper ; pmt [, pv ] [, type ] )

Vraag 1:
Dus stel dat ik een deposito rekening open bij een bank met een rente van 3,60% voor een periode van 12 maanden (en rente wordt aan het einde uitbetaald) en mijn inleg is EU 50.000,-
Volgens Excel =FV(3,6%/12;12;;-50000;1) is de rendement EU 1830.
Als ik bij Raisin de mogelijkheden ga vergelijken bij dezelfde inleg van EU 50.000,- dan is de rendement (bij Banca Progetto met rente van 3,60%) EU1800.

Waarom is er een verschil van EU30?
- Verkeerde formule gebruikt?
- Zijn er administratiekosten bij Raisin?
- Iets anders?

Vraag 2:
Ik wil bij de vergelijking, ook de spaarrekeningen vergelijken die maandelijks de rente uitkeren en dus de rente-op-rente kan gebruiken. Bijvoorbeeld met een rente van 3,30%, maandelijks rente ontvangst, en een periode van 1 jaar gebruik ik het volgende:
=50.000+(50.000*EFFECT(EFFECT(.033,12)*1,1))
= 51.675,19
Ik zie echter geen verschil in resultaat als ik het vergelijk met FV functie (bij gebruik voor deposito rendement berekening met een rente van 3,30%).

Hoe komt dit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:02

Rzaan

Altijd zoekende

AE69 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:31:
Ik probeer de verschillende optie’s van sparen via spaarrekening en deposito met elkaar te vergelijken mbv een Excel sheet. Voor de deposito berekening gebruik ik de FV functie en voor spaarrekening met rente-op-rente effect EFFECT functie van Excel. (De syntax van FV is als volgt: FV( rente; nper ; pmt [, pv ] [, type ] )

Vraag 1:
Dus stel dat ik een deposito rekening open bij een bank met een rente van 3,60% voor een periode van 12 maanden (en rente wordt aan het einde uitbetaald) en mijn inleg is EU 50.000,-
Volgens Excel =FV(3,6%/12;12;;-50000;1) is de rendement EU 1830.
Als ik bij Raisin de mogelijkheden ga vergelijken bij dezelfde inleg van EU 50.000,- dan is de rendement (bij Banca Progetto met rente van 3,60%) EU1800.

- Zijn er administratiekosten bij Raisin?
- Iets anders?
Ik denk dat je de verkeerde formule gebruikt.
Maar heb je daar werkelijk Excel voor nodig?
Als je de rente alleen aan het einde van de looptijd wordt berekend over het hele bedrag, dan is het toch gewoon 50.000 x 0,036? Dat is 1.800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:36

Eix

AE69 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 16:31:

Verkeerde waarde in de formule gebruikt. Als je aan het einde van de looptijd de rente krijgt uitgekeerd dan geldt voor nper ‘1;1’ en niet ‘12;12’. De periode is dan immers een jaar
Vraag 2:
Ik zie echter geen verschil in resultaat als ik het vergelijk met FV functie (bij gebruik voor deposito rendement berekening met een rente van 3,30%).

Hoe komt dit?
Omdat je nu met beide formules rente-op-rente berekent.

[ Voor 0% gewijzigd door Eix op 23-06-2024 17:24 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
ik gebruik de Santander app voor inzage in mijn spaar saldo op mijn Santander rekening

Is er iemand die weet hoe (waar in de app) ik het actuele aangeboden rente percentage (interest rente) kan zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:41
@pastafan Onderaan "Ons Aanbod" en dan kiezen "Informatie over spaarrekening". Daar zie je de actuele rente van 3,35%.
Pagina: 1 ... 72 ... 163 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling