Is dit een goed moment om centen vast te zetten, is een vraag die ik dit weekend weer voorbij zag komen.
Als anderen denk ik van wel.
- Het inflatie effect van de oorlog in Oekraine is weggeëbt.
- Het Israëlisch/Palestijns confict is 'te klein' (anders had 'de markt' er inmiddels wel op gereageerd).
- Xi gaat niet morgen Taiwan binnen vallen (schat ik in).
Aan de andere kant, ik las van de week, weet niet meer waar, dat 'de Saoedische sultan erover nadenkt' minder olie te gaan oppompen.
En, de beperkende export maatregelen van China v.w.b. grafiet (gisteren of eergisteren ingegaan), en die van de "rare earth metals" (nog lang niet alle, ze hebben dus nog wat troeven in handen) daarbij opgeteld, als reactie op het Amerikaanse beleid de high-tech chip export te beperken.
Al sinds afgelopen januari/februari
zijn waren er gesprekken op hoog niveau bezig tussen onze overheid en de Amerikanen ---> ASML mag, simpel gezegd, 'niet zijn ding meer doen'.
Ik vraag me af met welke
maatregelen sancties ze Mark bedreigd hebben, zou hij niet ASML beperkt hebben in de uitvoer van de nieuwste 'bakovens'.
We zullen het nooit weten; 'landsbelang'.
Oops, ik denk dat ik off topic ga; maar aan de andere kant zijn al deze zaken natuurlijk van invloed op wat wij denken dat er met de rente gaat gebeuren, toch?
Mijn glazen bol, hoe fragiel die ook is, en zomaar in scherven kan vallen, vertelt me nog steeds dat de rentes niet (veel) verder gaan stijgen (lees: langzaam door dalen).
Die meid van de ECB heeft bij het laatste rente besluit niet verder opgehoogd en tevens de uitspraak gedaan dat 'de komende tijd' (artikel in FD) er ook niet verlaagd gaat worden.
Ik lees: de komende twee kwartalen in ieder geval geen verlaging, want o.b.v. dit soort uitspraken gaat 'de markt' te werk, en 'die markt' moet ze (ook) te vriend houden; ze moet betrouwbaar zijn.
De huidige rente trend is neerwaarts, al weken; de markt speelt in op (het voorlopig) gelijk blijvende rente niveau van de ECB ---> niet speculeren dat het nog meer omhoog gaat, en dus zelf verlagen.
Na mijn bovenstaande gebazel scheppen de rente verhogingen die Klarna vandaag doorvoert mijn verbazing.
Ik heb daar een heel praktische vraag over: 1,5 jaar - 3,79% ---> 4,17% = +0,38%.
Ik kan deze niet afsluiten via bijv.
vanspaarbankveranderen,
homefinance, of
sparen.
Wanneer je op "aanvragen" klikt komt er een foutmelding (We can’t connect to the server at
www.ojrq.net, op verschillende sites dus, geprobeerd met verschillende browsers).
Raisin dan, die biedt die 1 jaar en 6 maanden mogelijkheid niet aan?
Hoe dan wel? Iemand?