Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
"Nodig" is een groot woord, maar rendement is rendement. Als je die 1875 opneemt en elders tegen een hogere rente stalt; in principe kleine moeite voor een aantal tientjes gratis geld. Niet heel spannend inderdaad, maar alle beetjes helpen toch? 😅 Maar eigenlijk is dat niet eens m'n voornaamste reden. Ik wil die rekening gewoon beëindigen zodat ik binnen afzienbare tijd opnieuw een rekening kan openen voor actierente.W1ck1e schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 14:07:
[...]
Bij saldo van een ton is in dit voorbeeld de opgebouwde maar nog niet uitgekeerde rente 1875 euro.
Heb je die rente dan nodig terwijl je net een ton aan saldo hebt opgenomen ?
En de rente op rente is, bij 4% per jaar , zo'n 37,50 euro.
Dat kan natuurlijk. Niet mijn keuze. Voor mij mogelijk teveel rompslomp.spaarder schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 00:51:
... Maar eigenlijk is dat niet eens m'n voornaamste reden. Ik wil die rekening gewoon beëindigen zodat ik binnen afzienbare tijd opnieuw een rekening kan openen voor actierente.
Op de homepagina staat alleen niet (meer) de periode van 3 maanden.Bar_en_boos schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:16:
Voor de Advanzia liefhebbers:
"The special effective interest rate of 3.97% p.a. (nominal interest rate 3.90% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on March 31, 2024. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000."
Volgens mij blijft de actierente dus op het oude niveau gehandhaafd.
https://www.advanziakonto.com/Home_EN
Ik zit nog steeds in het aanmeld proces. Gisteren een mail gestuurd naar advanziakonto@advanzia.com. Ik kreeg op dat emailadres wel snel reactie.
Bleek dat ik in hun versie van mijn formulier US person het veld NO niet was aangevinkt. Maar in mijn versie wel.
Scherp opgemerkt, dat lijkt inderdaad nieuw. Dus vanaf nu geen 'vaste actierente' meer maar gewoon de actuele rente? Dat is ergens ook een voordeel, want dan hoef je niet steeds op te zeggenirongalaxy schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:47:
[...]
Op de homepagina staat alleen niet (meer) de periode van 3 maanden.
https://www.advanziakonto.com/Home_EN
Het was helaas te mooi om waar te zijn
[ Voor 8% gewijzigd door Cyclonist op 02-03-2024 12:55 ]
* The special effective interest rate of 3.97% p.a. (nominal interest rate 3.90% p.a.) is valid as of the first payment into the deposit account and for a period of three months. This special interest is granted to new customers and to all customers who have not yet made any deposits. The campaign ends on March 31, 2024. Interests will only be credited for a minimum deposit amount of €5,000.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Alleen... is het saldo niet vooringevuld, en bleek bij "controle" ook niet bij de ontvangen gegevens te staan. Maar geen idee of dat een Raisin of een BD quirk is.
Eerste keer dat ik buitenlandse rekening heb/moet invullen en ook alleen Raisin. Volgend jaar komt OpenBank er pas bij.
Als je verder doorklikt geldt een garantie van 3 maanden en daarna krijg je gelijk de veel lagere rente van 1,61%.Cyclonist schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:42:
[...]
Scherp opgemerkt, dat lijkt inderdaad nieuw. Dus vanaf nu geen 'vaste actierente' meer maar gewoon de actuele rente? Dat is ergens ook een voordeel, want dan hoef je niet steeds op te zeggen
Bij mijn aangifte stond er zelfs een rekening tussen die helemaal niet op m'n naam staat of heeft gestaan. En bij alle rekeningen was het saldo ook niet ingevuld. Dus Raisin maakt er zelf waarschijnlijk ook een rommeltje van. Het jaaroverzicht klopte (in mijn geval) overigens wél. Daar stond alles correct op vermeld. Al met al vreemd te noemen.RobertMe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:49:
V.w.b. de belastingaangifte. Na de reacties hier was ik ook "nieuwsgierig" en even ingelogd. Bij de ontvangen gegevens staat Raisin inderdaad onder een kopje "Buitenlandse bankrekeningen en beleggingen". Maar bij het invullen staat deze wel bij de bankrekeningen, met een extra vraag en opmerking dat ze het als bankrekening hebben vooringevuld en nog een Ja/Nee vraag of het daadwerkelijk een bankrekening is (of anders een belegging), incl sidenote dat "bankrekening gekoppeld aan beleggingsrekening" (zoals TR dan lijkt mij) ook een "Ja" is. Lijkt dus prima zo.
Alleen... is het saldo niet vooringevuld, en bleek bij "controle" ook niet bij de ontvangen gegevens te staan. Maar geen idee of dat een Raisin of een BD quirk is.
Eerste keer dat ik buitenlandse rekening heb/moet invullen en ook alleen Raisin. Volgend jaar komt OpenBank er pas bij.
Een rommeltje inderdaad. In mijn jaaroverzicht van Raisin stond gewoon een flink bedrag én op de Raisin-rekening (op 31-12-2023) én op een spaarrekening via Raisin (ook op 31-12-2023). Dubbel opgevoerd dus. Ik heb Raisin gevraagd om correctie.spaarder schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:43:
[...]
Bij mijn aangifte stond er zelfs een rekening tussen die helemaal niet op m'n naam staat of heeft gestaan. En bij alle rekeningen was het saldo ook niet ingevuld. Dus Raisin maakt er zelf waarschijnlijk ook een rommeltje van. Het jaaroverzicht klopte (in mijn geval) overigens wél. Daar stond alles correct op vermeld. Al met al vreemd te noemen.
Ik heb er maar even een eigen aantekening bij gemaakt, om te voorkomen dat ik in de belastingaangifte 2024 spaartegoeden dubbel ga opvoeren in box 3. Slordig, hoor.
Welkom bij de club. Ik heb er drie op staan. Eentje is van het easy savings account. De andere is van een betaalrekening die ik niet gebruik. Maar volgens mij wordt die standaard aangemaakt omdat bunq je eerst op een betaald pakket zet, welke je zelf moet wijzigen naar het gratis easy savings pakket. Die rekening blijft dan wel bestaan. Waar de derde rekening voor is, ben ik nog steeds niet achter. Jij hebt er maar twee. Dus dat is voor jou niet relevant.Specialsta schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:01:
Goedemiddag ik heb iets geks Bunq. Ik heb daar een Easy Savings rekening maar op het Financieel Jaaroverzicht 2023 staan opeens 2 verschillende rekeningnummers. Er staat wel 0,- euro op de tweede voor mij onbekende rekening, is dit een foutje van Bunq?
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik heb meer twijfels over ABN Amro dan over Raisin.Van der Berg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:28:
Ik ben inmiddels lid geworden op Raisin maar nog niets mee gedaan. Ik maakt mij nu wel zorgen na het lezen van een paar berichten hier. Ik heb weer mijn twijfels. Bij ABN AMRO staat dit altijd netjes mijn spaarsaldo aangeven in de aangifte. Nu zit ik wel onder de €57.000 van de vrijstelling.
In principe hoef je je nergens zorgen over te maken hoor. Je moet alleen het jaaroverzicht van Raisin even controleren met hetgeen de Belastingdienst vooraf ingevuld heeft in je aangifte. Verder weinig spannends aan. Maar jij krijgt hier voorlopig sowieso niet mee te maken. Als je nu iets opent bij Raisin, dan wordt alleen peildatum 1-1-25 eventueel van belang voor de aangifte betreffende het jaar 2025 (vanaf maart 2026 dus pas).Van der Berg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:28:
Ik ben inmiddels lid geworden op Raisin maar nog niets mee gedaan. Ik maakt mij nu wel zorgen na het lezen van een paar berichten hier. Ik heb weer mijn twijfels. Bij ABN AMRO staat dit altijd netjes mijn spaarsaldo aangeven in de aangifte. Nu zit ik wel onder de €57.000 van de vrijstelling.
Gewoon een kwestie van je IT in orde hebben, heeft niks te maken met groei.Pistachenootje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 01:48:
Met de groei die Raisin heeft doorgemaakt is het niet zo gek dat er wel eens wat fout gaat. Over het algemeen lijken ze het vrij redelijk op te lossen.
En dat terwijl saldi per 31-12-2023 helemaal niet relevant zijn voor de IB 2023, hè!?FreshM schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:59:
[...]
Een rommeltje inderdaad. In mijn jaaroverzicht van Raisin stond gewoon een flink bedrag én op de Raisin-rekening (op 31-12-2023) én op een spaarrekening via Raisin (ook op 31-12-2023). Dubbel opgevoerd dus. Ik heb Raisin gevraagd om correctie.
(Tip: kijk voor het saldo op de Raisin-rekening per 1-1-2023 het jaaroverzicht van 2022. Daar staat onderaan het saldo op 31-12-2022; is hoogst waarschijnlijk het bedrag dat ook op 1-1-2023 op die rekening stond.)
De maand februari had 29 dagen. Kan dat het verklaren?vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:38:
De maandelijkse bijschrijving van rente van CKV klopt m.i. bij mij niet. Bericht gestuurd via Raisin . Geldt dit voor meer mensen?
Idd, bij mij klopt het ook niet. Lijkt wel of de laatste week mist.vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:38:
De maandelijkse bijschrijving van rente van CKV klopt m.i. bij mij niet. Bericht gestuurd via Raisin . Geldt dit voor meer mensen?
Nee, keek ik onmiddellijk naar. Heb het in spreadsheetje geknald om zeker te zijn.DutchCommando schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:51:
[...]
De maand februari had 29 dagen. Kan dat het verklaren?
"renteberekening: voor de berekening van de rente gaat de Bank uit van het werkelijke aantal dagen in het jaar/365." Dit staat er op het produktblad. Ze moeten dus over 29 dagen uit betalen. Verder is er een renteverlaging geweest per 15 februari. Als ik 3.25% (effectief jaar 3.3%) en 3.06% (effectief jaar 3.1% j gebruik voor eerste en tweede helft van februari kom ik ook niet uit. Als reken met 28 dagen (fout) en 3.06% over hele maand (fout) dan kom ik binnen euro uit.
Als je saldo niet wijzigde in februari moet je volgens mij uitkomen opvipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Nee, keek ik onmiddellijk naar. Heb het in spreadsheetje geknald om zeker te zijn.
"renteberekening: voor de berekening van de rente gaat de Bank uit van het werkelijke aantal dagen in het jaar/365." Dit staat er op het produktblad. Ze moeten dus over 29 dagen uit betalen. Verder is er een renteverlaging geweest per 15 februari. Als ik 3.25% (effectief jaar 3.3%) en 3.06% (effectief jaar 3.1% j gebruik voor eerste en tweede helft van februari kom ik ook niet uit. Als reken met 28 dagen (fout) en 3.06% over hele maand (fout) dan kom ik binnen euro uit.
saldo * (14 * 3,25/365 + 15 * 3,06/365) / 100
Als je saldo wel wijzigde moet je de dagen tellen dat het saldo er op stond.
Ik heb een excel sheet voor al mijn bankrekeningen, en dat klopt allemaal. Bij de banken die met 360 of 366 dagen tellen ook, "zelfs" bij TR klopt het op de cent (afronding per maand)
BTW moet het bij jou nu niet 366 dagen zijn ?
[ Voor 23% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2024 09:47 ]
Interessant. Ga ik vanavond ook even narekenen. Ben benieuwd naar de reactie van Raisin.vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:30:
[...]
Nee, keek ik onmiddellijk naar. Heb het in spreadsheetje geknald om zeker te zijn.
Per 1 april (geen grap) zie je de opgebouwde rente over jan-feb-maart.
Je krijgt de actierente (3.75%) over max 1.000.000 Euro:
5 Monate – 3,75 % p. a. auf Ihr Tagesgeld
Verzinsung Aktionszeitraum 3,75 % Zinsen p. a. bis 1.000.000 Euro
1 % Zinsen p. a. für Beträge über 1.000.000 Euro
Beträge darüber hinaus können Sie bei unserem Private Banking-Team zu 3,50 % Zinsen p. a.
anlegen.
Geen probleem, kun je allemaal zelf corrigeren natuurlijk als dat nodig is bij de aangifte.Van der Berg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:28:
Heb je ook nog gekeken naar de eerdere suggestie van Credit Europe Bank? Ik heb de rekening afgelopen vrijdag in een minuut of 10 geopend. Heb je de komende 6 maanden 3,75%.
Maar als je blijft twijfelen gebeurt er niets....
Rente wordt eens per kwartaal uitbetaald, ik meen een paar dagen voor afloop van het kwartaal. Verder kun je tot een mio. aanhouden bij ze tegen deze rente, maar DGS limieten et cetera.Wingie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:33:
Vraagje over Consors tagesgeld rekening wanneer keren zij de rente uit, het lijkt erop niet per maand te gaan, Is er ook een max. bedrag wat je op deze rekening mag boeken om de 4% te houden?
@ruberube schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:56:
Heb je ook nog gekeken naar de eerdere suggestie van Credit Europe Bank? Ik heb de rekening afgelopen vrijdag in een minuut of 10 geopend. Heb je de komende 6 maanden 3,75%.
dan moet je wel melden dat je na dat 1/2 jaar op 1,77 % rente zit
hij zit nu bij Raisin, dus is het wellicht slimmer als hij bijv. bij Nordax gaat sparen > 3,29 %
(ben wel benieuwd wat jij na dat 1/2 jaar gaat doen
Waarom Nordax? Die hebben noch de hoogste rente (is Distingo met 3,31%) noch is het 100% euro en dus wat extra "risico's".JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:48:
[...]
@rube
hij zit nu bij Raisin, dus is het wellicht slimmer als hij bijv. bij Nordax gaat sparen > 3,29 %
(ben wel benieuwd wat jij na dat 1/2 jaar gaat doen)
Ja, ik weet dat de risico's met Zweedse kronen zeer beperkt zijn etc etc. Maar het alternatief is een 100% euro bank in een 100% euro land, met een hogere rente.
Ik geef toch aan dat dat voor 6 maanden is. Daarna kan @Van der Berg weer switchen naar iets met een betere rente. Maar iets doen, of het nu CEB is of Raisin, is beter dan niets doen (want volgens mij vind van der Berg het eng, twijfelt hij al zo lang dat er niets gebeurt).JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:48:
[...]
@rube
Overigens komt er bij ons een som geld beschikbaar uit verkoop vastgoed, dat wil ik even "parkeren" (tegen zo veel mogelijk rente) voordat ik dat verder ga beleggen volgens een bepaalde verdeling (maar dat is meer onderwerp voor het passief beleggen topic).
Neen. Het beste kan je het rentepercentage per jaar vergelijken. En na een deel van het jaar heb je ook dat deel van de jaarrente in euro's opgebouwd.JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:48:
[...]
@rube
Jouw percentage van 3,29% is toch ook per jaar ?
En na 6 maanden dus 1,65% ?
edit vanwege latere berichtjes:
omdat ik in de aktie van 3,55% zit bij ceb (dus niet die van 3,75%) dacht ik dat jij met 1,77% de halve rente bedoelde (vanwege 6 in plaats van 12 maanden) en niet de rente waar je naar terug valt na de aktie periode (die nu dus 1,77% is)
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2024 13:40 ]
Er is ook geen garantie dat Nordax over 6 maanden nog steeds op 3,29% zit, die rente kan elk moment veranderen.JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:48:
[...]
@rube
Dan kun je beter voor 6 maanden CEB gaan en daarna kijken wat op dat moment de hoogst beschikbare rente is.
En mocht vrij opneembaar in de tussentijd zelfs hoger worden dan 3,75% dan kun je het bij CEB weghalen, maar die kans lijkt mij vrij klein.
Ja mijn methode komt overeen met die van jouw . Volgens de productsheet rekenen ze met 365. 365 of 366 het verhaal verandert niet daardoor.W1ck1e schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:33:
[...]
Als je saldo niet wijzigde in februari moet je volgens mij uitkomen op
saldo * (14 * 3,25/365 + 15 * 3,06/365) / 100
Als je saldo wel wijzigde moet je de dagen tellen dat het saldo er op stond.
Ik heb een excel sheet voor al mijn bankrekeningen, en dat klopt allemaal. Bij de banken die met 360 of 366 dagen tellen ook, "zelfs" bij TR klopt het op de cent (afronding per maand)
BTW moet het bij jou nu niet 366 dagen zijn ?
Volgens jou voorstel geeft dat 0,250411%. Ik heb ontvangen 0,232235%. Geen transacties gedurende maand. Bij 366 dagen verandert het iets maar niet veel.
Apart verhaal, bij mij is de CKV rente van de maand maart23 zelfs 0.25328%. Dus een stukje hoger zelfs. Ook hier geen transacties in feb en maart.vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:37:
[...]
Ja mijn methode komt overeen met die van jouw . Volgens de productsheet rekenen ze met 365. 365 of 366 het verhaal verandert niet daardoor.
Volgens jou voorstel geeft dat 0,250411%. Ik heb ontvangen 0,232235%. Geen transacties gedurende maand. Bij 366 dagen verandert het iets maar niet veel.
EDIT: Nou mysterie opgelost. Als je voor de rente niet de opgegeven percentages neemt (dus 3.1% ipv 3.06%) én het aantal dagen op 366 zet dan klopt het:
(14 * 3,30/366 + 15 * 3,10/366) / 100 = 0,25328%
(14 * 3,30/365 + 15 * 3,10/365) / 100 = 0,25397%
(14 * 3,25/365 + 15 * 3,06/365) / 100 = 0,25041%
[ Voor 21% gewijzigd door mijosa2 op 04-03-2024 13:03 ]
@RobertMe Ik schrijf ook duidelijk Bijvoorbeeld Nordax, van mij mag hij ook ergens anders sparen hoorRobertMe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:56:
Waarom Nordax? Die hebben noch de hoogste rente (is Distingo met 3,31%) noch is het 100% euro en dus wat extra "risico's".
Ben al blij dat hij eindelijk de stap heeft genomen;
trouwens, 3,29 of 3,31 %, schilt nogal wat

@W1ck1eW1ck1e schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:46:
Neen. Het beste kan je het rentepercentage per jaar vergelijken. En na een deel van het jaar heb je ook dat deel van de jaarrente in euro's opgebouwd.
Jouw percentage van 3,29% is toch ook per jaar ?
En na 6 maanden dus 1,65% ?
Ik weet niet of ik correct reken, maar 3,75 + 1,77 % = toch 2,76 % per jaar
dan lijkt mij 3,29 % iets meer;
Ja, of je moet zoals iemand zegt, na 6 maanden weer overstappen.
Als de rente naar die 1,77% zakt dan neem je jouw saldo op en dan stort je het op een rekening met een hoger rente percentage. Het geld is vrij opneembaar. Niemand hier WEET wat de rente van ceb na die 6 maanden is. En wat de andere banken dan doen.JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:10:
[...]
@W1ck1e
Ik weet niet of ik correct reken, maar 3,75 + 1,77 % = toch 2,76 % per jaar![]()
Overstappen doe jij bij een internet provider of energie boer.
Of wellicht bij een betaalrekening met maandelijkse kosten.
Bij een spaarrekening (zonder kosten) is opnemen van de je saldo naar mijn mening voldoende. Je hoeft de rekening niet op te heffen om een hogere rente op het saldo te krijgen bij een andere bank. Dus je stapt niet over, je opent een extra spaarrekening.
[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2024 13:31 ]
Nou, hij is pas "lid geworden op Raisin". Er staat volgens mij nog geen geld.Dat zijn nog minstens 2 stappen: opnemen en storten.JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:02:
[...]
@RobertMe Ik schrijf ook duidelijk Bijvoorbeeld Nordax, van mij mag hij ook ergens anders sparen hoor![]()
Ben al blij dat hij eindelijk de stap heeft genomen;
trouwens, 3,29 of 3,31 %, schilt nogal wat
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2024 13:35 ]
Intentie goed; berekening fout en uitkomst weer goed: je bedoelt natuurlijk: 3,75/2 + 1,77/2 of (3,75+1,77)/2 = 2,76%JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:10:
[...]
@W1ck1e
Ik weet niet of ik correct reken, maar 3,75 + 1,77 % = toch 2,76 % per jaar![]()
En die 0.25328% heb je ook daadwerkelijk ontvangen ? Als dat zo is , dan is er geen systematische fout .mijosa2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Apart verhaal, bij mij is de CKV rente van de maand maart23 zelfs 0.25328%. Dus een stukje hoger zelfs. Ook hier geen transacties in feb en maart.
EDIT: Nou mysterie opgelost. Als je voor de rente niet de opgegeven percentages neemt (dus 3.1% ipv 3.06%) én het aantal dagen op 366 zet dan klopt het:
(14 * 3,30/366 + 15 * 3,10/366) / 100 = 0,25328%
(14 * 3,30/365 + 15 * 3,10/365) / 100 = 0,25397%
(14 * 3,25/365 + 15 * 3,06/365) / 100 = 0,25041%
Hoor het graag. Ook van anderen
Moet ik bankrekeningen in mijn belastingaangifte 2023 opnemen die gedurende 2023 zijn geopend ná 1 januari 2023?
Nee, over het algemeen hoef je bankrekeningen die gedurende 2023 zijn geopend ná 1 januari 2023 niet op te nemen in je aangifte over 2023.
Sorry ben een noob hiermee, maar ik heb me dus bij Raisin aangemeld in mei 2023 en heb er enkele rekeningen geopend in juni 2023. De rekeningnummers staan niet automatisch vooraf ingevuld op de belastingwebsite. Ik hoef ze dus ook niet toe te voegen volgens Raisin toch? Dit begrijp ik dus niet omdat het toch over 2023 gaat + ze spreken ook over ‘’nee, over het algemeen’’ dus het kan wel? En wanneer voeg je het dan wel toe? Alvast bedankt!
Je moet de situatie van 1 jan 2023 doorgeven. Wat daarna gebeurd is, is nog niet van belang, En volgende jaar de situatie van 1 jan 2024. Als je in 2023 (na 1 januari) een rekening opent en weer opzegt komt hij bij beide aangiftes niet voor.Specialsta schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:22:
Hallo, ik heb even een vraagje m.b.t. de inkomstenbelasting 2023. Op Raisin lees ik:
Moet ik bankrekeningen in mijn belastingaangifte 2023 opnemen die gedurende 2023 zijn geopend ná 1 januari 2023?
Nee, over het algemeen hoef je bankrekeningen die gedurende 2023 zijn geopend ná 1 januari 2023 niet op te nemen in je aangifte over 2023.
Sorry ben een noob hiermee, maar ik heb me dus bij Raisin aangemeld in mei 2023 en heb er enkele rekeningen geopend in juni 2023. De rekeningnummers staan niet automatisch vooraf ingevuld op de belastingwebsite. Ik hoef ze dus ook niet toe te voegen volgens Raisin toch? Dit begrijp ik dus niet omdat het toch over 2023 gaat + ze spreken ook over ‘’nee, over het algemeen’’ dus het kan wel? En wanneer voeg je het dan wel toe? Alvast bedankt!
Ja die heb ik daadwerkelijk ontvangen.vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
[...]
En die 0.25328% heb je ook daadwerkelijk ontvangen ? Als dat zo is , dan is er geen systematische fout .
Dank je wel .Geen systematische fout lijkt het. Kijken wat Raisin/CKV zegt .
Bij CEB weet je in principe ook niet zeker wat de rente na die 6 maanden (3,75%) gaat doen, echter heb je in ieder geval wel de garantie dat je sowieso eerst 6 maanden hoge rente ontvangt. Bij Nordax kan dat anders zijn. Ze kunnen bij wijze van volgende maand al de rente fors omlaag gooien. Dat is mogelijk. Dus dan ga je sowieso al geen gemiddelde rendement pakken van 3,29%. Bij CEB verwacht ik echter wel dat de rente wat blijft steken op die 1,77%. Zou iets lager kunnen zijn, maar zolang de ECB nog niet drastisch gaat verlagen, zal het zo hard nog niet lopen daar. Dus dan zou je in theorie toch een goed gemiddeld rendement kunnen pakken van 2,76% over een gelijkblijvende inleg. Of je moet na een maand of 6 weer verkassen. En sluit je elders een nieuwe rekening met actierente af. Er zijn nog genoeg opties.JAN-B schreef op maandag 4 maart 2024 @ 13:10:
[...]
@W1ck1e
*knip* Slecht advies, en ook nergens voor nodig.Van der Berg schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:28:
[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 04-03-2024 19:51 ]
Wanneer er sprake is van bronbelasting die in 2023 is ingehouden, dan kan je die alleen verrekenen door de rekening in de aangifte 2023 op te geven. Het saldo op 1 januari 2023 is dan natuurlijk 0.Specialsta schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:22:
Hallo, ik heb even een vraagje m.b.t. de inkomstenbelasting 2023. Op Raisin lees ik:
Hier hetzelfde probleem. Hoe is het bij jullie afgelopen @hannessie en @Globalcitizen?S91 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 06:19:
[...]
Hier exact hetzelfde probleem. Ook een en/of rekening. Hoe is het bij jou afgelopen @hannessie?
Van mijn kant nog geen nieuws. Ik heb een N26 rekening waarvan de tenaamstelling exact hetzelfde is als bij TR. Die ga ik morgen maar proberen als tussenrekening te gebruiken. Dan gaat het vast wel goed.Bipolar schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:21:
[...]
Hier hetzelfde probleem. Hoe is het bij jullie afgelopen @hannessie en @Globalcitizen?
Had het eigenlijk al voor het weekend willen doen maar stuurde het geld per ongeluk de verkeerde kant op en toen moest ik wachten tot maandag voordat het weer ergens opdook

ik heb ze in mijn adressenboek opgeslagen met de naam van de doel bank/rekening + de avator naar het logo van de betreffende bank gezet.S91 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:39:
[...]
valt ook niet mee om al die IBANs met m'n eigen naam erachter uit elkaar te houden
*no comment waarom ik daar mee begonnen ben
Nee, vorige week wel bericht dat het binnen nu en 2 weken geregeld zou zijn (nadat ik er navraag naar deed)kbus schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:43:
Heeft iemand al compensatie ontvangen van Raisin voor de vertraagde opening van een CA auto bank deposito?
Ja, niemand stelt dat de naam in je adresboek overeen moet komen met de benaming van de rekening.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:50:
[...]
ik heb ze in mijn adressenboek opgeslagen met de naam van de doel bank/rekening + de avator naar het logo van de betreffende bank gezet.
*no comment waarom ik daar mee begonnen ben
Ik heb diverse rekeningen...
namliam Advanzia
namliam LPB
namliam ...
Etc.
Makkelijk genoeg om dan de juiste rekening te vinden.
Zojuist weer een nieuwe gestart voor 3 maanden. Nog steeds tegen 4% rente
Juist
Vandaag kreeg ik een bericht van Raisin dat er GEEN compensatie volgt!!! Ze vinden dat het kennelijk snel genoeg is gegaan. Bij mij was de aanvraag op 29 januari en op 5 februari (was met terugwerkende kracht) geopend.sverzijl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:08:
[...]
Nee, vorige week wel bericht dat het binnen nu en 2 weken geregeld zou zijn (nadat ik er navraag naar deed)
Geachte klant,
Enkele weken terug schreven wij u over de (mogelijke) vertraging in de opening van uw termijndeposito bij CA Auto Bank. Zoals u waarschijnlijk hebt opgemerkt, is uw termijndeposito inmiddels met terugwerkende kracht geopend (de startdatum vindt u terug in de bevestiging van opening).
Dankzij deze methode werd een redelijke verwerkingstijd van enkele werkdagen gerealiseerd en hebt u effectief geen rente-inkomsten misgelopen. Hieruit volgt dat er geen vergoeding voor vertraging van toepassing is.
Wij danken u nogmaals voor uw geduld en begrip.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
De crux zit hierin: "is uw termijndeposito inmiddels met terugwerkende kracht geopend". Proces heeft dus een week geduurd. Komt op mij redelijk over in eerste instantie.kbus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:16:
[...]
Vandaag kreeg ik een bericht van Raisin dat er GEEN compensatie volgt!!! Ze vinden dat het kennelijk snel genoeg is gegaan. Bij mij was de aanvraag op 29 januari en op 5 februari (was met terugwerkende kracht) geopend.
Geachte klant,
Enkele weken terug schreven wij u over de (mogelijke) vertraging in de opening van uw termijndeposito bij CA Auto Bank. Zoals u waarschijnlijk hebt opgemerkt, is uw termijndeposito inmiddels met terugwerkende kracht geopend (de startdatum vindt u terug in de bevestiging van opening).
Dankzij deze methode werd een redelijke verwerkingstijd van enkele werkdagen gerealiseerd en hebt u effectief geen rente-inkomsten misgelopen. Hieruit volgt dat er geen vergoeding voor vertraging van toepassing is.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
[ Voor 3% gewijzigd door vdr01 op 05-03-2024 16:21 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Mij ook, bij mij heeft het bijna 4 weken geduurd!vdr01 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:18:
[...]
De crux zit hierin: "is uw termijndeposito inmiddels met terugwerkende kracht geopend". Proces heeft dus een week geduurd. Komt op mij redelijk over in eerste instantie.
Verder nog niks gezien van de compensatie, overigens, maar dat zou binnen 4 weken na de opening van het deposito plaatsvinden.
Maar dat is dus ook wat @vdr01 aangeeft. Bij velen waarbij het openen bij CA lang duurde is het met terugwerkende kracht geopend. Dus de startdatum zit veel korter tegen de aanvraagdatum, en niet pas op de datum dat die akkoord was en in Raisin verscheen. Je krijgt dus rente van ~1 week na aanvraag, en niet pas ~4 weken na aanvraag. Lijkt mij dus prima. Misgelopen rente: ~1 week, niet snel, ook niet traag. IMO zou er dan ook geen compensatie hoeven te zijn, immers ben je al "gecompenseerd" doordat de datum van openen met terugwerkende kracht is.NaN schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:05:
[...]
Mij ook, bij mij heeft het bijna 4 weken geduurd!
Verder nog niks gezien van de compensatie, overigens, maar dat zou binnen 4 weken na de opening van het deposito plaatsvinden.
Andere keren, dat er wel compensatie was, was de darum van openen ook daadwerkelijk zo laat en niet met terugwerkende kracht. Waardoor er ook X weken geen rente was (immers geeft Raisin geen rente, en de aanvraag duurde lang). Terwijl je nu met terugwerkende kracht wel gewoon rente krijgt. Dus wat zou er dan nog gecompenseerd moeten worden? Een compensatie puur omdat het zo lang duurde en je dat stress gaf of zo? In ieder geval niet meer compensatie voor misgelopen rente dus, want die compensatie zit in de "met terugwerkende kracht is deposito ingegaan op ~5 februari".
Die van mij is overigens met met terugwerkende kracht geopend. Ik heb die van mij 25 januari aangevraagd en is toen op 7 februari geopend.
Bij mij is deze niet met terugwerkende kracht geopend. Dat zal het verschil zijn.kbus schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:16:
[...]
Vandaag kreeg ik een bericht van Raisin dat er GEEN compensatie volgt!!! Ze vinden dat het kennelijk snel genoeg is gegaan. Bij mij was de aanvraag op 29 januari en op 5 februari (was met terugwerkende kracht) geopend.
Geachte klant,
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
En ik zie nu dat ze een bedrag gestort hebben dat zo goed als gelijk is aan de misgelopen rente. Net ietsje minder. Als “Goodwil Payment”
[ Voor 6% gewijzigd door sverzijl op 05-03-2024 17:49 ]
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Zit hem waarschijnlijk in het feit dat voor een aantal mensen de deposito wel daadwerkelijk al geopend was, zij het met flinke vertraging en daardoor de begindatum niet meer aangepast kon worden. Hier ook vandaag een bedrag ontvangen.sverzijl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:46:
[...]
Bij mij is deze niet met terugwerkende kracht geopend. Dat zal het verschil zijn.
En ik zie nu dat ze een bedrag gestort hebben dat zo goed als gelijk is aan de misgelopen rente. Net ietsje minder. Als “Goodwil Payment”
Zeker weten dat je de juiste maanden pakt? Van maart kan immers nog niet (tenzij je daarmee februari bedoelt)indica schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:07:
Is er iemand die de rente van Advanzia narekent? Ik heb volgens de act/365 methode in februari ongeveer 48 euro teveel en in maart 17 euro te weinig. Ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Weet alleen niet of ik ze moet mailen want 30 euro in de plus
Dat bedoelde ik ja. 1 maart en 1 feb rente uitkeringUniciteit schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 21:25:
[...]
Zeker weten dat je de juiste maanden pakt? Van maart kan immers nog niet (tenzij je daarmee februari bedoelt)
@Juan rekent volgens mij alles iedere maand naindica schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:07:
Is er iemand die de rente van Advanzia narekent? Ik heb volgens de act/365 methode in februari ongeveer 48 euro teveel en in maart 17 euro te weinig. Ben benieuwd of ik iets over het hoofd zie. Weet alleen niet of ik ze moet mailen want 30 euro in de plus
Advanzia heeft bij mij de rente op de juiste manier berekend.indica schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:07:
Ik zie trouwens dat je met 365 dagen rekent. Dit jaar kent er echter 1 meer. 2024 heeft 366 dagen.
Ben je wel uitgegaan van de nominale rente?
Mijn rente liep 29-02 af, dus maandag alles opgenomen en gisteren opgeheven(dat ging overigens erg snel en soepel: gisterochtend bericht "kündigen bitte", in middag bevestiging zelfs ook 3 dagen rente over maart reeds op mijn Raborekening).
Helaas nieuwe actie maar 3 maanden, maar zou wat kunnen zijn voor over 2 weken aflopende CEB actie.
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Bij aanloggen op de website kreeg ik een melding over de weergave van ontwikkeling van mijn portfolio. Met een link naar de volgende tekst:
Mijn portfolio weergave bevat nu niet meer een betekenisloze grafiek (ik spaar alleen maar)Wie wird die Performance-Wertentwicklung meines Portfolios berechnet?
Was hat sich geändert?
Wir haben Änderungen an der Berechnung der Portfolioperformance vorgenommen, um die Renditen deines Portfolios robuster und zuverlässiger zu machen:
Die Grafik zeigt jetzt auch die Nächte und Wochenenden an, damit Du die Krypto-Kursverlauf besser verfolgen kannst.
Zinszahlungen werden aus der Berechnung herausgenommen, damit Deine Rendite nicht an Geldtransaktionen gekoppelt ist.
Du wirst weniger unerwartete Einbrüche oder Ausschläge in Verbindung mit Portfolio-Ereignissen wie Aktiensplits sehen.
Bitte beachte, dass die Höhe Deiner Vermögens- und Cashposition von dieser Änderung nicht betroffen ist.
/f/image/AT3JOY4NvLwCZGTQ8G9L3yUK.png?f=fotoalbum_large)
En mijn cash staat er nog steeds.
/f/image/9XDU8CH9rBS7ib2YFHDrQx7r.png?f=fotoalbum_large)
Ach ja ze willen zich natuurlijk focussen op beleggers.W1ck1e schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:17:
Voor de tweakers die bij TR voornamelijk sparen:
Bij aanloggen op de website kreeg ik een melding over de weergave van ontwikkeling van mijn portfolio. Met een link naar de volgende tekst:
[...]
Mijn portfolio weergave bevat nu niet meer een betekenisloze grafiek (ik spaar alleen maar)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gebruik hier alleen de app en zolang het huidige saldo + transacties maar worden weergegeven vind ik alles wel best.
In vino veritas, in aqua sanitas
Ik heb het nagerekend en ik heb voor februari het juiste rentebedrag ontvangen van CKV.vipo10 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
[...]
En die 0.25328% heb je ook daadwerkelijk ontvangen ? Als dat zo is , dan is er geen systematische fout .
Ik heb met 3,3% en 3,1% gerekend.
Santander heeft een overgevoelige KYC/CDD afdeling. Als je geen gezeik wilt, kan je beter ergens anders een rekening openen.Jordika schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]
Ik zie op de website van Santander nu staan dat ze op een spaarrekening 3,60% rente geven:
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening
Lijkt mij interessant.
Is er hier iemand die een spaarrekening bij Santander heeft en zijn persoonlijke mening kan delen.
Thanks!
Ik heb tot nu toe geen KYC vragen gehad bij Santander.Cyb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Santander heeft een overgevoelige KYC/CDD afdeling. Als je geen gezeik wilt, kan je beter ergens anders een rekening openen.
Ik heb ook geen problemen gehad, hooguit bij het uploaden in het begin, maar ging daarna redelijk snel met de afhandeling van de spaarrekening aanvraag. Geen aanvullende vragen gehad of problemen ondervonden.Cyb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Santander heeft een overgevoelige KYC/CDD afdeling. Als je geen gezeik wilt, kan je beter ergens anders een rekening openen.
[ Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 06-03-2024 12:47 ]
Gebaseerd op jouw (eenmalige) ervaring? Misschien daar iets meer over vertellen zodat we het kunnen begrijpen.Cyb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Kan bij iedere bank gebeuren. Gaat steekproefsgewijs.Cyb schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Ik heb na twee weken toch advanzia maar gebeld betreft het openen van een rekening. Direct daarna mail dat het geopend is. Nu nog twee dagen wachten tot ik kan registreren.GroteVoet459 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:29:
Pinned/Bewaarpost: Advanzia
Moment van jaaropgaaf (voor IB): ? eind februari in 2023 in ieder geval
In de uitzending van Radar een paar weken geleden werd gezegd dat het 1 op 9 was, 11%. Dat is best veel. Ik denk dat bij een groot deel er helemaal niks aan de hand is.Pistachenootje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:43:
[...]
Kan bij iedere bank gebeuren. Gaat steekproefsgewijs.
Ziet de belastingdienst TR ook als een bank en wordt je saldo daarmee als spaartegoed aangemerkt? Of als belegging?W1ck1e schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:17:
Voor de tweakers die bij TR voornamelijk sparen:
[...]
Mijn portfolio weergave bevat nu niet meer een betekenisloze grafiek (ik spaar alleen maar)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hoe geldt dat voor Trading212?
Ik WEET dat niet, de meningen daarover zijn verdeeld. Kijk maar eens in dit draadje en de voorafgaande delen.Schweino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:31:
Ziet de belastingdienst TR ook als een bank en wordt je saldo daarmee als spaartegoed aangemerkt? Of als belegging?
Dat weet ik al helemaal niet, ik spaar er niet.En hoe geldt dat voor Trading212?
[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 06-03-2024 14:40 ]
Voor alle duidelijkheid, en voor de mensen die niet goed hebben gezocht in dit forum topic;Schweino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:31:
[...]
Ziet de belastingdienst TR ook als een bank en wordt je saldo daarmee als spaartegoed aangemerkt? Of als belegging?
-Je kassaldo bij TR met eigen IBAN account wordt als Spaartegoed gezien bij de Belastingdienst.
-Je effectenrekening met eigen account bij TR dus als beleggingsrekening.
In mijn geval werkt dat nog steeds goed. Ik ben nu voor de 4e keer ofzo nieuwe klant. Elke keer zat er tussen opzegging en aanmelding wel ongeveer 3 weken, dus tussentijdse kortstondige stalling op een tweede spaarrekening met variabele hoge rente is dan wel handig. Geen idee hoeveel tijd er tussen opzegging en aanmelding minimaal zou moeten zitten. Misschien werkt zelfs wel een tweede rekening aanmaken.sipjohn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:48:
Ik heb hier eerder gelezen dat mensen bij Advanzia rekening sloten en daarna weer opnieuw openden om van nieuwe actierente gebruik te maken. Werkt dat nog steeds?
Mijn rente liep 29-02 af, dus maandag alles opgenomen en gisteren opgeheven(dat ging overigens erg snel en soepel: gisterochtend bericht "kündigen bitte", in middag bevestiging zelfs ook 3 dagen rente over maart reeds op mijn Raborekening).
Helaas nieuwe actie maar 3 maanden, maar zou wat kunnen zijn voor over 2 weken aflopende CEB actie.
En hoe zit het met DGS? Waren toch twijfels over of dit om een omnibus rekening gaat of een eigen rekening?RoRoNL schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:54:
[...]
Voor alle duidelijkheid, en voor de mensen die niet goed hebben gezocht in dit forum topic;
-Je kassaldo bij TR met eigen IBAN account wordt als Spaartegoed gezien bij de Belastingdienst.
-Je effectenrekening met eigen account bij TR dus als beleggingsrekening.
Zouden de journalisten van EW ook alleen maar aardappelen eten en nooit shoarma döner ?
Bedoel je de 4,2% rente via geldmarktfondsen bij Trading212? Dat is een belegging.Schweino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:31:
[...]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Zie het DGS topic. TR is al eens besproken.sanook schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:58:
[...]
En hoe zit het met DGS? Waren toch twijfels over of dit om een omnibus rekening gaat of een eigen rekening?
[ Voor 6% gewijzigd door wpm op 06-03-2024 17:40 ]
Of gesponsord nieuws, waarbij de niet-betalende partijen dan ook niet worden benoemd.W1ck1e schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:07:
Via een berichtje op forum van spaarinformatie een linkje naar Elseviers Weekblad. Ok, zij hebben het wel over kleinere Nederlandse banken. Maar dan weer niet die met een buitenlandse achtergrond. Met als opmerking dat NIBC de hoogste rente heeft bij 6 maanden. Terwijl dat binnen Nederland de Garantibank is.
Zouden de journalisten van EW ook alleen maar aardappelen eten en nooit shoarma döner ?
Ja die bedoel ik idd, dank.fsfikke schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:05:
[...]
Bedoel je de 4,2% rente via geldmarktfondsen bij Trading212? Dat is een belegging.
Dan is dat dus helemaal geen aantrekkelijke optie als je boven het heffingsvrijstellingsbedrag zit.
[ Voor 18% gewijzigd door Schweino op 06-03-2024 21:36 ]
Goed om te weten wat ze met dat beetje rente doen! Ik dacht ik wacht voor de zekerheid met opheffen tot dat ook gestort en overgemaakt is maar dan maak ik er gelijk werk van, zit in hetzelfde schuitje.sipjohn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:48:
Ik heb hier eerder gelezen dat mensen bij Advanzia rekening sloten en daarna weer opnieuw openden om van nieuwe actierente gebruik te maken. Werkt dat nog steeds?
Weet iemand overigens of de uitbetaling van de rente bij Santander op de dag ligt waarop je de rekening geopend hebt, of misschien toch op de eerste van de maand?
[ Voor 7% gewijzigd door Feralz op 06-03-2024 22:18 ]
Probeer een overgang een beetje te timen namelijk.
Ik heb geen idee. Zoiets probeer ik te achterhalen. Of was de vraag retorisch (heb ik niet goed gezocht?)?
Toen ook gemeld in dit draadje !
[ Voor 19% gewijzigd door W1ck1e op 06-03-2024 22:34 ]
Thanks. Zal beter zoeken!W1ck1e schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
@sjorsjuhmaniac Aktie begon eind september en is inmiddels (16-2) vervangen, dus 4,5 maanden ?
Wat eigenlijk niks zegt. Want ze hebben "gewoon" de rente aangepast? Of in ieder geval: ook dat is een interpretatie. En dan is het nu dus nog steeds dezelfde actie.W1ck1e schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:26:
@sjorsjuhmaniac Aktie begon eind september en is inmiddels (16-2) vervangen, dus 4,5 maanden ?
En vorig jaar maart/april hadden ze er ook een, en die liep tot begin september? En is na een paar weken er dus weer een nieuwe gekomen. Waarbij in dat geval klanten die nog in de actie zaten wel de nieuwe hogere rente kregen (van 3,55% dus). Terwijl nu klanten die nog in de actie zitten niet de hogere rente krijgen.
Oftewel: er is geen pijl op te trekken.
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling