Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

W1ck1e schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:20:
[...]

Ik raad af om anderen te overtuigen te gaan sparen bij een bank die meer rente geeft. Je loopt het risico dat je van elk ongemak (of erger) dat ze vervolgens ervaren de schuld krijgt. Het is hun geld en verantwoordelijkheid, niet die van jou. Je kunt niet meer tegen hen zeggen dan "doe/heb ik zelf ook" & "je moet doen waar je jezelf goed bij voelt".
Plus, hoe meer Nederlanders lekker lui blijven zitten bij hun huisbank, hoe lager de gemiddelde rente, dus hoe gunstiger de vermogensrendementsheffing uitpakt.

Lekker laten zitten dus!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:18
Jeroenneman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:58:
Plus, hoe meer Nederlanders lekker lui blijven zitten bij hun huisbank, hoe lager de gemiddelde rente, dus hoe gunstiger de vermogensrendementsheffing uitpakt.

Lekker laten zitten dus!
Precies mijn idee. Lekker laten zitten.
Heb ik eindelijk ook eens een belastingvoordeeltje.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hans Denhaag schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:00:
[...]

*Minder groot belastingnadeeltje ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

wibblemoo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:51:
Kijk eens hoe lang het gemiddeld gezien duurt om een rekening te openen buiten Nederland, en wat er gebeurt als de hoeveelheid aanvragen enorm gaat toenemen bij deze buitenlandse partijen bij een 'bank run'. Zal niet zo'n vaart lopen..
Niemand heeft baat bij een bankrun, de spaarder niet, de overheid niet, de concurrent niet, en zelfs Raisin niet, omdat dat het hele stelsel omlaag kan trekken. Als het aantal buitenlandse spaarders te hard groeit, zullen ze dat proberen te vertragen, zodat er geen bankrun ontstaat. Dat kan o.a. door wachttijden te vergroten, aanbod van rekeningen te verlagen, banken minder gemakkelijk toe te laten tot platvormen als Raisin.
Maar als je alle remmen weghaald, kan het een ander verhaal worden, maar daar heeft niemand baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 24-04 15:23
Cyb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Niemand heeft baat bij een bankrun, de spaarder niet, de overheid niet, de concurrent niet, en zelfs Raisin niet, omdat dat het hele stelsel omlaag kan trekken. Als het aantal buitenlandse spaarders te hard groeit, zullen ze dat proberen te vertragen, zodat er geen bankrun ontstaat. Dat kan o.a. door wachttijden te vergroten, aanbod van rekeningen te verlagen, banken minder gemakkelijk toe te laten tot platvormen als Raisin.

Maar als je alle remmen weghaald, kan het een ander verhaal worden, maar daar heeft niemand last baat bij.
Zelfs als ING de rente helemaal zou afschaffen voor de spaarrekeningen ivm kostenbesparingen, zou zelfs dat nog een rem zijn vermoed ik en ook dan blijft men zitten waar men zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 01-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Cyb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Maar als je alle remmen weghaald, kan het een ander verhaal worden, maar daar heeft niemand baat bij.
Ik begrijp je reactie niet helemaal en/of waarom je mij quote. Wie is 'ze' in jouw betoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Hans Denhaag schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is natuurlijk wel "tijdelijk". Totdat de belastingdienst (eindelijk) kan werken met het daadwerkelijke rendement en ze niet meer uitgaan van een fictieve spaarrente.
Sparen met een hoge rente heeft dan wel nog steeds een voordeel, maar onder aan de streep houd je minder rente over dan met het huidige stelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Datisraar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Zelfs als ING de rente helemaal zou afschaffen voor de spaarrekeningen ivm kostenbesparingen, zou zelfs dat nog geen rem zijn vermoed ik en ook dan blijft men zitten waar men zit.
Als dat zo zou zijn, dan zou je verwachten dat ING dat al gedaan zou hebben.
Toen de rente praktisch 0% was, had je zelfs mensen die geld van de bank gingen halen omdat dat thuis zwart te sparen, omdat vermogensbelasting te hoog was t.o.v. de rente. (Overstappen op andere NLse banken had weinig zin, want die waren ook laag.) Zou de spaarrente onder de 0% zijn gekomen, dan zou dat effect helemaal sterk geworden zijn. Spaarrentes onder de 0% werd dan ook bewust vermeden door banken.

Mensen blijven momenteel denk ik vooral zitten vanwege een gebrek aan concurrentie op de Nederlandse markt. Platvormen als Raisin hebben de potentie om daar een duidelijke verandering in concurrentie aan te brengen, maar hebben ook baat om dat niet te snel te laten verlopen (omdat dat een risico voor het hele stelsel is).
wibblemoo schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:17:
[...]Ik begrijp je reactie niet helemaal en/of waarom je mij quote. Wie is 'ze' in jouw betoog?
Jij reageerde op mijn post over dat een bankrun niet zo'n vaart zal lopen, ik reageer daar op met een aanvulling dat de partijen bewust zullen proberen een dreiging tot een bankrun te vertragen.
"Ze" slaat de genoemde partijen in de zin ervoor. (Spaarder, overheid, concurrenten, Raisin, etc.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobinNL
  • Laatst online: 27-04 10:14
Leaseplan Bank biedt tussen maandag 5 februari en vrijdag 23 februari een tijdelijke actierente aan voor deposito sparen.

1 jaar: 3,00% (was 2,75%)
2 jaar: 3,30% (was 2,80%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqyCl3qJ0MU6nDSTp1caKPGE29Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvDWxH3BDigiqS9npvQERmj7.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Cyb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:27:
[...]

Jij reageerde op mijn post over dat een bankrun niet zo'n vaart zal lopen, ik reageer daar op met een aanvulling dat de partijen bewust zullen proberen een dreiging tot een bankrun te vertragen.
"Ze" slaat de genoemde partijen in de zin ervoor. (Spaarder, overheid, concurrenten, Raisin, etc.)
Mijn punt is juist dat de vertragende factor al bestaat en er voor zorgt dat het niet zo'n vaart zal lopen. Ik verwacht niet ineens een miljarden inflow bij Raisin, en als dat al zou gebeuren dan staat alles stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
[...]

Als dat zo zou zijn, dan zou je verwachten dat ING dat al gedaan zou hebben.
Toen de rente praktisch 0% was, had je zelfs mensen die geld van de bank gingen halen omdat dat thuis zwart te sparen, omdat vermogensbelasting te hoog was t.o.v. de rente. (Overstappen op andere NLse banken had weinig zin, want die waren ook laag.) Zou de spaarrente onder de 0% zijn gekomen, dan zou dat effect helemaal sterk geworden zijn. Spaarrentes onder de 0% werd dan ook bewust vermeden door banken.

Mensen blijven momenteel denk ik vooral zitten vanwege een gebrek aan concurrentie op de Nederlandse markt. Platvormen als Raisin hebben de potentie om daar een duidelijke verandering in concurrentie aan te brengen, maar hebben ook baat om dat niet te snel te laten verlopen (omdat dat een risico voor het hele stelsel is).

[...]

Als reactie op je 1e alinea: okay, maar bij wijze van spreken. Vooruit, ING gaat de spaarrente verlagen, naar bijvoorbeeld maar 1 procent of 0,50 procent. Komt de ING spaarder dan wél in actie? Ja, protesteren en staken bij het ING gebouw om meer rente te eisen misschien, maar gaat z’n spaargeld niet verhuizen.

[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 01-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
[...]
Mensen blijven momenteel denk ik vooral zitten vanwege een gebrek aan concurrentie op de Nederlandse markt.
En dat is dus onzin. Er is zat concurrentie - er zijn meer dan 30 banken met een beter rente dan dan de ING.
De grote jongens zijn het absolute bodempoultje (ING, ABN, Volksbank)

Maar het spaargeld verhuisd gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

GroteVoet459 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:54:
[...]
En dat is dus onzin. Er is zat concurrentie - er zijn meer dan 30 banken met een beter rente dan dan de ING.
De grote jongens zijn het absolute bodempoultje (ING, ABN, Volksbank)
Volgens gerenomeerde Nederlandse economen (Boot en Mujagic om maar even wat te noemen) is er (in ieder geval tot op recent) wel degelijk (te) weinig concurrentie van Nederlandse banken in NL, waardoor Nederland qua spaarrente achterblijft t.o.v. het buitenland.
Maar het spaargeld verhuisd gewoon niet.
Als dat zo zou zijn, zou dit topic gesloten kunnen worden ;) Er zullen altijd mensen zijn die dat inderdaad niet verhuizen, met name de ouderen. De jonge generatie groeit wel anders op (denk aan bijv. crypto), en zijn digitaal veel vaardiger. En juist die groep is groeiende, terwijl andere groep dalende is (ouderen boven een bepaalde leeftijd hebben meestal niet het vermogen om digitaal veel vaardiger nog te worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De vraag is natuurlijk ook hoe die spaartegoeden verdeeld zijn over de klanten. Als je ziet hoeveel mensen van de hand op de tand leven en maar een paar duizend of soms honderd Euro spaargeld aanhouden snap ik dat voor hun individueel het weinig loont om hun geld te verhuizen. Deze mensen houden hun geld gewoon op hun spaar (of zelfs betaal)-rekening. Bij elkaar telt dat natuurlijk op tot miljarden lui geld waar de ABN/ING/etc. dankbaar gebruik van maken.
Datisraar schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:40:
[...]
een hele grote groep hebben een (heel) goed inkomen, en/of vermogen
Ik zie toch wel heel veel voorbeelden waarbij een heel goed inkomen niet perse gelijk staat aan een hoog vermogen.

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 01-02-2024 13:52 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
fsfikke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:12:
De vraag is natuurlijk ook hoe die spaartegoeden verdeeld zijn over de klanten. Als je ziet hoeveel mensen van de hand op de tand leven en maar een paar duizend of soms honderd Euro spaargeld aanhouden snap ik dat voor hun individueel het weinig loont om hun geld te verhuizen. Deze mensen houden hun geld gewoon op hun spaar (of zelfs betaal)-rekening. Bij elkaar telt dat natuurlijk op tot miljarden lui geld waar de ABN/ING/etc. dankbaar gebruik van maken.
Ongetwijfeld zullen van de 9 miljoen klanten een deel helaas alleen bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of minimaal salaris hebben waardoor het onderwerp minder spannend is, maar een hele grote groep hebben een (heel) goed inkomen, en/of vermogen en is het bekend dat het spaargeld bij de grootbanken klotst tegen de plinten en blijft liggen terwijl er veel meer rendement gemaakt zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

fsfikke schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:12:
Een groot deel van de spaartegoeden zit waarschijnlijk bij ouderen, die vaak het minst digitaal vaardig zijn, die het het minst verhuizen, en ook nog eens vaker bij die grote banken (met lagere rentes) zitten. (Ook hebben ze relatief veel vermogen in woningen zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
Denk ook dat je bedrijven niet moet onderschatten die hebben vaak ook wel een bepaalde buffer om het jaar door te komen. En dit gaat vaak eerder om tonnen dan om paar duizend euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubenjanse
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-04 23:53
Globalcitizen schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:35:
Ter info: Ik heb net de videoverificatie bij RUUT doorlopen; dat ging heel soepel en snel (ruim binnen 10 minuten klaar vanaf inbellen).
Ik heb een afschrift van een (bij)bank gebruikt voor adresverificatie.
Wacht nu op definitieve approval en opening current account.
Hier hetzelfde. Het duurde al bijna een week, maar na emailcontact blijkt dat ze weigeren een "business relationship" aan te willen gaan met mij. Dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Globalcitizen
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:46
rubenjanse schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:52:
[...]

Hier hetzelfde. Het duurde al bijna een week, maar na emailcontact blijkt dat ze weigeren een "business relationship" aan te willen gaan met mij. Dan niet.
Vreemd, en jammer. Bij mij duurde het hele proces minder dan 24uur, incl. openenen current account en ontvangen welkomstbonus. En alles helemaal online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Interessante actie van LPB
Huidige rente Wijziging Actierente

1 jaar
2,75% + 0,25% 3,00%

2 jaar
2,80% + 0,50% 3,30%

De gewijzigde rentetarieven gelden voor termijndeposito's die u vanaf maandag 5 februari 2024 tot en met vrijdag 23 februari 2024 opent. De actierente geldt niet voor de termijndeposito's die u vóór 5 februari of na 23 februari 2024 opent. Alle genoemde tarieven zijn nominaal op jaarbasis.
Met de mogelijk dalende rente is 3,3% voor 2 jaar best interessant, denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-02-2024 14:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sport_Life schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:46:
Interessante actie van LPB

[...]

Ligt er aan waar je wilt sparen. Bij Raisin zijn er 4 aanbieders met een hogere rente en zonder bronbelasting bv.. Maar als je alleen maar in Nederland wilt sparen zou het zomaar de hoogste rente kunnen zijn.

En verder moet je natuurlijk niet alleen kijken naar "dalende rente en deze aanbieding is dan wel leuk", maar ook of je het geld zo lang wilt/kunt vastzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobinNL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:33:
Leaseplan Bank biedt tussen maandag 5 februari en vrijdag 23 februari een tijdelijke actierente aan voor deposito sparen.

1 jaar: 3,00% (was 2,75%)
2 jaar: 3,30% (was 2,80%)
Ik denk dat ze bij LPB ook zien dat hun achterblijvende rentes pijn gaan doen. Mensen die ooit al eens de snap naar hen toe maakten zullen misschien nu makkelijker nog een keer gaan verhuizen. Maar dit zijn geen passende stappen, ben ik bang.
Sport_Life schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:46:
Het 2-jaars rente percentage is gelijk aan Yapi Kredi voor als je in NL wilt blijven, maar via Raisin diverse betere opties.
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:08:
[...]
...
Maar als je alleen maar in Nederland wilt sparen zou het zomaar de hoogste rente kunnen zijn.
...
Er zijn diverse opties met een hogere rente voor een 1-jaars deposito bij een NL bank:
Yapi Kredi - Euro-plus Deposito - 3,30%
Anadolubank - Alfa Depositorekening - 3,25%
Credit Europe Bank - Termijndeposito - 3,25%
GarantiBank - Gouden Termijn Deposito - 3,25%
DHB Bank - MaxiSpaarrekening - 3,20%

Niet in NL, wel in Nederlands:
Santander - 3,50%
OpenBank - 3,40%
BigBank - 3,20%

[ Voor 50% gewijzigd door GroteVoet459 op 01-02-2024 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:41

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik heb een BRP adres en een woon-/verblijfadres. Vraag mij af waar die controle op adresgegevens voor is? Opening Raisin rekening zojuist goedgekeurd terwijl ik mijn verblijfadres heb doorgegeven ipv BRP adres. Had door deze reden eigelijk een afwijzing verwacht.

Iemand nog een advies bij welke bank mijn eerste spaarrekening te openen?

Nogmaals mijn dank voor dit topic want dit heeft mij over de streep getrokken. Helemaal toen ik vanochtend las dat ING 7 miljard winst had gemaakt maar de maandelijkse kosten voor de betaalrekening alsnog worden verhoogd. Ladelichters.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

GroteVoet459 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:44:

Er zijn diverse opties met een hogere rente voor een 1-jaars deposito bij een NL bank:

Santander - 3,50%
OpenBank - 3,40%
BigBank - 3,20%
Tja, ik vind de verschillen niet meer schokkend. 3% vs 3,2 of 3,5%. Wat is dat op 20K? 100 euro gemiste rente over het gehele jaar?

Dan zou ik het ook liever bij LPB dan bij een buitenlandse bank hebben staan.

Ze hoeven niet te matchen, ze moeten alleen net aantrekkelijk genoeg zijn voor de twijfelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 21:45
Zijn er meer mensen die nog geen rente hebben gekregen over januari bij Advanzia?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-04 07:54
Jeroenneman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:00:
[...]

Tja, ik vind de verschillen niet meer schokkend. 3% vs 3,2 of 3,5%. Wat is dat op 20K? 100 euro gemiste rente over het gehele jaar?

Ze hoeven niet te matchen, ze moeten alleen net aantrekkelijk genoeg zijn voor de twijfelaars.
Zo denk ik er ook over. Ik ga zeker een aardig bedrag voor 2 jaar vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jeroenneman schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:00:
[...]

Precies, voor het rendement (op lange termijn) heb ik aandelen, mijn doel met deposito is om meer rendement te behalen dan de 0,7% hypotheekrente, of het nou 3,30% of 3,33% is maakt mij weinig uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:24
Ik probeer bij Raisin een bedrag te storten op mijn spaarrekening bij Alisa Bank. Ondanks dat het saldo hoog genoeg is, krijg ik de foutmelding dat het saldo op mijn Raisin-rekening te laag zou zijn (0,00 euro). Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik heb de screenshot maar even naar de klantenservice van Raisin gestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5CBEbGckv79V5I63isNBrhKgl4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2iDc3UGpT0WGqCvm5RQeW0fg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
FreshM schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:33:
Ik probeer bij Raisin een bedrag te storten op mijn spaarrekening bij Alisa Bank. Ondanks dat het saldo hoog genoeg is, krijg ik de foutmelding dat het saldo op mijn Raisin-rekening te laag zou zijn (0,00 euro). Heeft iemand dit al eens meegemaakt? Ik heb de screenshot maar even naar de klantenservice van Raisin gestuurd.

[Afbeelding]
Ja, dit gebeurde me gisteren met een deposito dat uitbetaald was. Bedrag stond wel op het dashboard als beschikbaar, maar als ik het wilde overmaken naar een spaarproduct zou het saldo ineens €0 zijn - precies zoals bij jou.

Uurtje later waren de systemen weer in sync en kon ik het alsnog overboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
Een "backup rekening" met een leuke rente om bedragen mee door te schuiven is eigenlijk nog helemaal geen vreemd idee wat hier laatst iemand opperde.
Via Raisin gaat dat echt langzaam zeg...

Raisin stuurt je wel terstond een mailtje wanneer er geld naar je tegenrekening is overgeboekt. Zou fijn zijn als ze dat ook zouden doen op het moment er geld op de Raisin rekening komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01
joehoetje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:54:
Voor de mensen die afvragen waarom ca auto bank zijn deposito's eraf gehaald heeft dit staat nu op raisin;
vanwege een uitzonderlijk hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij CA Auto Bank. De bank werkt hard om haar aanbod z.s.m. weer beschikbaar te maken. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken
Laat ze eerst de lopende aanvragen eens snel afhandelen. Na ruim een week nog steeds geen update. Op deze manier heb je nog weinig aan 4,2% als het geld maar op de Raisin tussenrekening blijft staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brutusl
  • Laatst online: 20:29
FreshM schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:33:

[Afbeelding]
Heb ik deze week ook gehad. Heeft een aantal uren geduurd voordat ik volgens Raisin wel voldoende saldo had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Eind december een rekening aangevraagd bij Volkswagen. Nu zo'n 5 weken later alle papieren binnen en gereed voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:37
Uniciteit schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:46:
Eind december een rekening aangevraagd bij Volkswagen. Nu zo'n 5 weken later alle papieren binnen en gereed voor gebruik.
Zo te lezen zijn ze nog steeds blitzschnell :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-04 09:45
Cyb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Arnoud Boot heeft het zelfs over een mogelijke "bankrun" als de Nederlandse spaarder het buitenland via Raisin ontdekt.
Bankruns hebben de potentie om een stelsel van andere banken mee te nemen in een val omlaag, waarbij Raisin zelf dus ook niet daarmee gebaat is. Misschien dat ze het bewust rustig aan willen doen om dat te voorkomen, en daarom nog niet een lading van banken toelaten?
Volgens mij is dat niet hoe commerciële bedrijven zoals Raisin werken. Daar gaat het om de winst zo groot mogelijk te maken en is de stabiliteit van de financiële sector niet hun taak. Daar heb je de toezichthouders en centrale banken voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01
sverzijl schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:58:
[...]

Laat ze eerst de lopende aanvragen eens snel afhandelen. Na ruim een week nog steeds geen update. Op deze manier heb je nog weinig aan 4,2% als het geld maar op de Raisin tussenrekening blijft staan.
Gaat nog wel even duren blijkbaar, maar wel een “coulance vergoeding” :
1-2-2024, 19:10
Geachte klant,

Vanwege een uitzonderlijk hoog aantal aanvragen bij CA Auto Bank, neemt de opening van uw termijndeposito bij de bank mogelijk meer tijd in beslag dan gebruikelijk.

De bank heeft maatregelen genomen om de opening van uw termijndeposito z.s.m. af te ronden. Uiteraard zal de bank de rente toepassen zoals bevestigd tijdens uw aanvraag. U ontvangt binnen 4 weken na de opening van uw termijndeposito een coulancehalve vergoeding voor de vertraging op uw Raisin-rekening.

Mede namens de bank onze excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

marktweakt schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Volgens mij is dat niet hoe commerciële bedrijven zoals Raisin werken. Daar gaat het om de winst zo groot mogelijk te maken en is de stabiliteit van de financiële sector niet hun taak. Daar heb je de toezichthouders en centrale banken voor.
Enige dat de Nederlandse banken hoeven te doen is de rente meer in lijn te brengen met andere EU landen. Of zie ik iets over het hoofd? Waarom bij ING 1,29% rente op de spaarrekening en bij een Belgische bank 3,30%? Leuk voor de aandeelhouders van ING maar zeer slecht voor spaarders. Dan nemen Nederlandse banken bewust het risico uit te gaan van de passiviteit van de Nederlandse spaarder. ING 7 miljard winst maar wel de maandelijkse kosten van de betaalrekening verhogen. Dan roep je een eventuele bankrun over jezelf af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordika
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:49
GroteVoet459 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat ze bij LPB ook zien dat hun achterblijvende rentes pijn gaan doen. Mensen die ooit al eens de snap naar hen toe maakten zullen misschien nu makkelijker nog een keer gaan verhuizen. Maar dit zijn geen passende stappen, ben ik bang.

[...]

Het 2-jaars rente percentage is gelijk aan Yapi Kredi voor als je in NL wilt blijven, maar via Raisin diverse betere opties.

[...]

Santander - 3,50%
OpenBank - 3,40%
BigBank - 3,20%
Ik zie op de website van Santander nu staan dat ze op een spaarrekening 3,60% rente geven:
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Lijkt mij interessant.

Is er hier iemand die een spaarrekening bij Santander heeft en zijn persoonlijke mening kan delen.

Thanks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

vdr01 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Enige dat de Nederlandse banken hoeven te doen is de rente meer in lijn te brengen met andere EU landen. Of zie ik iets over het hoofd? Waarom bij ING 1,29% rente op de spaarrekening en bij een Belgische bank 3,30%? Leuk voor de aandeelhouders van ING maar zeer slecht voor spaarders. Dan nemen Nederlandse banken bewust het risico uit te gaan van de passiviteit van de Nederlandse spaarder. ING 7 miljard winst maar wel de maandelijkse kosten van de betaalrekening verhogen. Dan roep je een eventuele bankrun over jezelf af.
Voor de meeste Nederlanders is het gewoon gemak: je hebt een betaalrekening en daarbij is het ook handig om in dezelfde app bij dezelfde bank een spaarrekening te hebben.

Dan heb je een relatief klein deel dat wel elders kijkt, maar een buitenlandse bank sowieso al veel te spannend vindt en hooguit nog kijkt naar iets als LeaseplanBank met 2,20%. Ook al heel spannend en dan wordt het ook gelijk: "Oh, dan valt het verschil in rente ook nog wel mee. Ik blijf toch maar zitten."

Tot slot heb je dan nog een héél klein deel die het wel aandurft - o.a. de mensen in dit topic.

Verder is het overstappen van bank (betaalrekening) teveel gedoe voor 95% van de Nederlanders. Dat zal ook niet snel veranderen zolang je niet één uniek rekeningnummer hebt die je overal mee naartoe kan nemen (net zoals je dat wel kan bij je mobiele telefoonummer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Jordika schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]
Is er hier iemand die een spaarrekening bij Santander heeft en zijn persoonlijke mening kan delen.
Santander Consumer Bank is net nieuw in Nederland dus veel ervaring is er nog niet mee, lijkt vooralsnog een prima internet bank maar er zijn bij sommige wat problemen met het openen van de rekening, even zoeken hier op Santander of SCB,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Jordika schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Ik zie op de website van Santander nu staan dat ze op een spaarrekening 3,60% rente geven:
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Lijkt mij interessant.

Thanks! :)
Santander opereert pas sinds dit jaar op de Nederlandse markt (ja, ik weet dat het nog januari 1 februari is, dus het is echt pas iets van 3 weken denk ik).

In ieder geval zijn er al een aantal gebruikers alhier die hun ervaringen met Santander gedeeld hebben. Als je even klikt in dat balkje bovenaan met "Zoek" en daar "Santander" invult en dan enter drukt zul je deze ervaringen dus ook vinden :p Ik heb er eerder ook al naar gevraagd, en antwoord ontvangen, namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-06-2024
[...]
(...) Waarom bij ING 1,29% rente op de spaarrekening en bij een Belgische bank 3,30%?
Omdat er in NL weinig concurrentie is voor de grote banken onderling. De ervaring leert dat het merendeel van hun klanten blijft zitten bij dezelfde bank, ook al kunnen deze mensen elders meer rente vangen. Met andere woorden: er hoeft geen strijd om spaargeld plaats te vinden, want die is er feitelijk niet of nauwelijks. Alleen de kleinere banken in NL bieden soms wat hogere rentes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 02:17
Die 3,6% van Santander is wel interessant in vergelijking met de 2,46% die ik nu bij Bunq krijg. Kijk voor 0,1 of 0,2% verschil ga ik de moeite niet nemen, maar dit scheelt nogal. Even een nachtje over slapen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarder
[...]
Dan nemen Nederlandse banken bewust het risico uit te gaan van de passiviteit van de Nederlandse spaarder.
Oh, dat is geen risico hoor. Dat zijn gewoon feiten. Het verleden heeft dat al uitgewezen. Nederlandse spaarders zijn gewoon heel naïef en hondstrouw aan hun "eigen" bank. Generatie op generatie zitten families bij dezelfde bank. Wat dat betreft kan ING net zo goed 0,50% of minder aan rente vergoeden. Er verandert vervolgens niks. Of althans heel weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

[...]
ING 7 miljard winst maar wel de maandelijkse kosten van de betaalrekening verhogen. Dan roep je een eventuele bankrun over jezelf af.
ACM doet ook onderzoek naar de lage rente op de Nederlandse markt.
https://nos.nl/artikel/24...a-kritiek-over-lage-rente
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onderzoeken of er wel voldoende concurrentie op de Nederlandse spaarmarkt is.
[...]
In de Tweede Kamer hadden partijen felle kritiek op de hoge kwartaalwinsten die banken maakten, terwijl spaarders er met een rente van 0,75 procent bekaaid vanaf kwamen.
[...]
Er zijn volgens de ACM naast de grote banken diverse concurrenten die veel hogere rentes aanbieden, veelal buitenlandse spaarbanken. Tegelijk ziet de waakhond dat consumenten slechts beperkt lijken over te stappen.

"Daarom heeft de ACM besloten een onderzoek te starten naar de werking van de Nederlandse spaarmarkt en factoren die ervoor zorgen dat consumenten beperkt overstappen en dat grootbanken geen hogere spaarrentes aanbieden."

De uitkomsten van het onderzoek kunnen volgens de ACM leiden tot "aanbevelingen voor de wetgever". Bijvoorbeeld als zou blijken dat de markt niet goed werkt. Het rapport wordt voor volgend jaar zomer verwacht.
Dit soort nieuwsberichten schudt ook weer wat spaarders wakker.

Maar klinkt alsof ze het extra druk beginnen te krijgen bij Raisin en/of aangesloten banken:
sverzijl schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 19:17:
[...]
1-2-2024, 19:10
Geachte klant,

Vanwege een uitzonderlijk hoog aantal aanvragen bij CA Auto Bank, neemt de opening van uw termijndeposito bij de bank mogelijk meer tijd in beslag dan gebruikelijk.

De bank heeft maatregelen genomen om de opening van uw termijndeposito z.s.m. af te ronden. Uiteraard zal de bank de rente toepassen zoals bevestigd tijdens uw aanvraag. U ontvangt binnen 4 weken na de opening van uw termijndeposito een coulancehalve vergoeding voor de vertraging op uw Raisin-rekening.

Mede namens de bank onze excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
[...]
De DNB schreef in december:
https://www.dnb.nl/nieuws...n-meer-in-het-buitenland/
Eind september 2023 hadden Nederlandse huishoudens € 10,5 miljard aan banktegoeden in eurozone-landen exclusief Nederland, bijna een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder (€ 5,6 miljard). In totaal staat nu zo'n 1,8% van het gezamenlijk banktegoed van Nederlandse huishoudens bij een buitenlandse bank.
[...]
Traditioneel populaire landen voor een rekening in het buitenland zijn de ons omringende landen zoals Duitsland en België, maar recentelijk zijn landen waar een hoge spaarrente wordt geboden in opkomst.

In absolute bedragen staat het meeste Nederlandse spaargeld in het buitenland uit in Duitsland (€ 2,3 miljard), gevolgd door Spanje en Estland (beide € 1,5 miljard). In relatieve termen nam het spaargeld bij banken in de Baltische staten, Italië en Griekenland recentelijk toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uv203LP7Ly0k08Ghu0h2GU4ckEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pnm8B3l9p8KKrr9MNDyovXpZ.png?f=fotoalbum_large

Kijkende naar het aantal Raisin app installs is er wel een stijging, maar het fluctueert wel wat.
https://www.appbrain.com/app/raisin/com.raisin.app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKej1HLL2wMLTJ7T_kyQeOiYK9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL2feqEL1dQc4F9Hbysyo7Xv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
Ik zit nu een maand op Trade Republic en net de eerste rente gehad. Waarom zie ik nog zoveel andere banken voorbij komen terwijl TR 4% biedt en snel te regelen en te storten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
volgens mij is wordt trade republic gezien als belegging dus als je boven het heffingsvrije vermogen zit moet je flink belasting betalen. en het is maar een beetje vaag met DGS wat er op de site staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sig69 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:14:
Die 3,6% van Santander is wel interessant in vergelijking met de 2,46% die ik nu bij Bunq krijg. Kijk voor 0,1 of 0,2% verschil ga ik de moeite niet nemen, maar dit scheelt nogal. Even een nachtje over slapen.
In ieder geval een dingetje om rekening mee te houden. Santander is een Spaanse bank, maar hun operaties op de Nederlandse markt worden uitgevoerd door hun Belgische bijkantoor.
Wat voor implicaties dit heeft op iets als bronbelasting en erfbelasting durf ik echter niet te zeggen. Erfbelasting is volgens mij intussen een groot vraagteken v.w.b. sparen in het buitenland (of je wel of geen erfbelasting betaalt in het land van de bank, omdat jijzelf, noch de erfgenamen, geen inwoner zijn / waren van het land in kwestie). Bronbelasting is zowel in Spanje als in België van toepassing, maar in beide landen te verlagen naar 0%.
Wellicht dat een van de klanten hier duidelijkheid over kan scheppen? Eigen ervaring is dat in Spanje een handtekening onder een zelfverklaring voldoende is, waarbij OpenBank (semi zuster van Santander Consumer Bank dinges) dit formulier meteen in de papierwinkel stopt die je digitaal ondertekend. Ervaring van anderen bij Raisin met CKV is dat er wel een document / stukje bewijslast nodig is?

En verder kan het zomaar zijn dat bij faillissement de uitkering plaats vind door het Belgische DGS, maar zij het geld wel ontvangen van het Spaanse DGS. Dit is iets wat het Ierse DGS ooit gecommuniceerd heeft inzake Citibank / Trade Republic. Citibank is dan een Ierse bank waarbij het Ierse DGS van toepassing is, maar via TR wordt je klant van het Duitse bijkantoor waardoor het Duitse DGS de afhandeling / communicatie doet (maar het geld uit Ierland komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
chielsen schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:25:
Ik zit nu een maand op Trade Republic en net de eerste rente gehad. Waarom zie ik nog zoveel andere banken voorbij komen terwijl TR 4% biedt en snel te regelen en te storten is?
Omdat er eerder wat discussies zijn geweest over de ietwat vage constructie van TR. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van partnerbanken om geld van cliënten te stallen en ze hadden voorheen ook geen eigen bankvergunning. Daarnaast was er onduidelijkheid of het niet-belegde geld (dus spaargeld zeg maar) belast wordt als te zijnde spaargeld of als beleggingen/aandelen. Daar zit nogal een verschil in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spaarder
joehoetje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:29:
volgens mij is wordt trade republic gezien als belegging dus als je boven het heffingsvrije vermogen zit moet je flink belasting betalen. en het is maar een beetje vaag met DGS wat er op de site staat.
Nee, dat lijkt uiteindelijk niet het geval te zijn. Het schijnt wel degelijk als spaargeld gezien te worden door de belastingdienst. Alleen het is een vreemde constructie. Het lijkt er bijvoorbeeld ook op dat je geen eigen rekening hebt bij zo'n partnerbank, maar dat je zo'n rekening als het ware deelt met heel veel andere klanten. En ja, wat is dan precies het deel wat je vergoed krijgt wanneer zo'n bank omvalt. Dat is de vraag. Tot in hoeverre kun je dan een beroep doen op het DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Omdat het een derdegeldenrekening is. En dit, tot een wetswijziging laat vorig jaar, sowieso algemeen gezien werd als "geen spaarrekening" waardoor het hoge belastingtarief (/fictieve rendement) van toepassing zou zijn. En daardoor zou het effectieve rendement dus een stuk lager uitvallen (als het totale vermogen boven de drempel van 57k pp zou konen).
Daarnaast staat ergens in de documenten / algemene voorwaarden dat vrij letterlijk dar het dus om een derdegeldenrekening gaat met onbekende implicaties voor een eventuele DGS uitkering en dat het ter beoordeling van het Ierse DGS zou zijn wie hoeveel krijgt uitgekeerd. Met daarnaast ook een vraagteken of de dekking van 100k uberhaupt per persoon zou zijn (want... derdegeldenrekening waarbij er bij Citibank (bij wijze van) één rekening is op naam van TR en het geld van alle klanten daar op staat. €100k gedeeld door alle klanten van TR levert vast niet veel op).
En daarnaast staan er zowel op TrustPilot als hier op Tweakers een aantal ervaringen van klanten die hun geld kwijt raakten bij storten. Verzendende bank gaf aan dat de transactie was uitgevoerd, weken later was nog steeds niks ontvangen bij TR. Dit is volgens mij uiteindelijk wel weer goed gekomen, maar wekt uiteraard ook geen vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
spaarder schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:31:
ze hadden voorheen ook geen eigen bankvergunning.
Die heeft TR nu inderdaad wel. Maar daar heb je (nu nog steeds) helemaal niks aan. Die bankvergunning doet er pas toe als het geld ook daadwerkelijk staat bij "TR bank" zeg maar. Zolang het geld nog steeds bij Citibank of een andere bank wordt gestald is die hele bankvergunning een wassen neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 02:17
@RobertMe Ik kom in diverse documenten op de site van Santander alleen verwijzingen tegen naar een "Belgische roerende voorheffing", waar je als niet-Belg niet mee te maken hebt blijkbaar. Wat dat ook precies inhoudt, ben hier ook geen expert in.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
sig69 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:40:
@RobertMe Ik kom in diverse documenten op de site van Santander alleen verwijzingen tegen naar een "Belgische roerende voorheffing", waar je als niet-Belg niet mee te maken hebt blijkbaar. Wat dat ook precies inhoudt, ben hier ook geen expert in.
Die was ik ook nog aan het doorworstelen. Want Santander heeft zeker mijn interesse. Past evt ook mooi naast mijn lopende OpenBank rekening gezien het echt twee losse banken (/vergunningen) lijken re zijn. Dus gewoon 2x 100k dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:40:
[...]

Die heeft TR nu inderdaad wel. Maar daar heb je (nu nog steeds) helemaal niks aan. Die bankvergunning doet er pas toe als het geld ook daadwerkelijk staat bij "TR bank" zeg maar. Zolang het geld nog steeds bij Citibank of een andere bank wordt gestald is die hele bankvergunning een wassen neus.
Klopt. Ik heb er ook een "rekening", maar ik ga er geen geld meer naar overboeken. Staat nu niks meer op ook. Dan maar geen 4% rente. Heb nu sinds kort een Consors rekening. Daar maar even wat centen naar overboeken dan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o39iOjFnOonWS_IRQ9a8g3MfNZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LA0lR0SkE32V4XptKpAGVN4h.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dit klopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-04 04:09
Cyb schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:19:

[Afbeelding]

Kijkende naar het aantal Raisin app installs is er wel een stijging, maar het fluctueert wel wat.
https://www.appbrain.com/app/raisin/com.raisin.app
[Afbeelding]
Volgens mij strugglen ze gewoon met de drukte/IT. Vandaag klopte mijn saldo’s niet, app diverse keren niet bereikbaar, mTAN codes van verschillende nummers ontvangen en dan blijkbaar ook het CA Auto Bank bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joehoetje
volgens mij krijgen we binnenkort 2 nieuwe banken op raisin. zat even in de lijst te kijken en zag aereal bank en euram bank erbij staan. die heb ik eerder nog niet erbij zien staan. staan nu nog geen deposito's bij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

DSG vragen moeten we volgens de regels van dit topic eigenlijk in het DGS topic plaatsen. Ik heb daar vandaag toevallig ook al dit geplaatst over Trade Republic: Cyb in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"
Misschien kunnen we daar verder gaan met die discussie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55
GroteVoet459 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:39:
Volgens mij nog niet gemeld:
De aanbieding bij Consors voor nieuw klanten is per afgelopen donderdag (18-Jan) lager geworden. I.p.v. 3,75% in de eerste 6 maanden krijgen die nu nog maar 3,50%.

De standaard rente na die periode van slechts 1,00% is gelijk gebleven.
Tot daar aan toe dat Consorsbank verlaagd heeft, maar ik zie nu ook de actie om te verlengen naar 12 maanden niet meer terug op de website. :(

Minder belangrijk, de actie voor een beleggingsbonus van 150 euro bij Consorsbank is eveneens foetsie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:48
joehoetje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:44:
volgens mij krijgen we binnenkort 2 nieuwe banken op raisin. zat even in de lijst te kijken en zag aereal bank en euram bank erbij staan. die heb ik eerder nog niet erbij zien staan. staan nu nog geen deposito's bij
En Banca CF+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Waar zien jullie die banken bij Raisin? Ik zie ze niet.

Bij Raisin-Weltsparen bieden deze banken o.a.
CF+ 1 jaar 4%, 2,3 jaar 3,75%
Aareal 1 jaar 3,5%, 2 jaar 3,6%, 3,4,5 jaar 3,5%
geen rente-op-rente.

Kans dat dat ook bij ons dan de rentes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
joehoetje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:44:
Euram Bank heeft er een tijd geleden al op gestaan met hele lage rentes maar is inmiddels verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Novax schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:57:
[...]

Euram Bank heeft er een tijd geleden al op gestaan met hele lage rentes maar is inmiddels verwijdert.
Klopt, wel nog deze generieke pagina zonder producten.
https://www.raisin.nl/banken/euram-bank/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Banca CF+ staat er sinds gisteren op met twee depositos:
  • 3 maanden deposito: 3,00%
  • 6 maanden deposito: 3,60%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Novax schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:07:
Banca CF+ staat er sinds gisteren op met twee depositos:
  • 3 maanden deposito: 3,00%
  • 6 maanden deposito: 3,60%
Inderdaad.

https://www.raisin.nl/banken/banca-cf/

Die rentes zijn wel 0,90 en 0,40% lager dan de vergoeding aan Duitse Raisin-klanten. :(

https://www.weltsparen.de/bank/banca-cf-plus/

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 01-02-2024 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Datisraar
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:43:
[...]

Die was ik ook nog aan het doorworstelen. Want Santander heeft zeker mijn interesse. Past evt ook mooi naast mijn lopende OpenBank rekening gezien het echt twee losse banken (/vergunningen) lijken re zijn. Dus gewoon 2x 100k dekking.
Ik heb sinds een paar dagen een spaarrekening bij Santander. Bij m’n contract is een bijlage opgenomen: attest/verklaring van verzaking aan de inning van de roerende voorheffing. Dat lijkt erop dat Santander geen belasting inhoudt op de uitgekeerde rente voor niet-ingezetenen van Belgie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:10
En als je de rente narekent kom je er achter dat TR rekent met 360 dagen per jaar, terwijl je elke kalenderdag rente opbouwt. Zodat je uitkomt op 366/360 * 4% is 4,067 % per jaar. Als je saldo hoog genoeg is dan kan je dat binnen de maand zien. Waarbij je ook nog eens rente op rente hebt door maandelijkse uitkering van de rente. Is ongeveer 4,143 %.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 01-02-2024 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
W1ck1e schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:45:
[...]
En als je de rente narekent kom je er achter dat TR rekent met 360 dagen per jaar, terwijl je elke kalenderdag rente opbouwt. Zodat je uitkomt op 366/360 * 4% is 4,067 % per jaar. Als je saldo hoog genoeg is dan kan je dat binnen de maand zien. Waarbij je ook nog eens rente op rente hebt door maandelijkse uitkering van de rente. Is ongeveer 4,143 %.
In principe is het een lokkertje in de hoop dat je uiteindelijk ook gaat beleggen via hun platform.
Het is zelfs zo gemaakt dat je je spaargeld hier met één klik voor kunt gebruiken en je trekt notabene ook daadwerkelijk mensen aan die spaargeld over hebben.
Dus best slim gedaan en aangezien er ook nog genoeg mensen zijn in deze groep die snel merkentrouw kunnen worden, zou het ook nog wel eens kunnen werken ook.
Een rekening openen is voor velen al een enorme drempel, dus als die er al is...

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 01-02-2024 23:12 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:23

sanook

_/-\o_

Blackouts schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:15:
Zijn er meer mensen die nog geen rente hebben gekregen over januari bij Advanzia?
Vandaag is de rente bijgeschreven, maandoverzicht zal ergens vandaag verschijnen in je email en dan in je account. Gaat altijd zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 22:28
Dit hou ik gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:10
JohanNL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:11:
[...]
In principe is het een lokkertje in de hoop dat je uiteindelijk ook gaat beleggen via hun platform.
Het is zelfs zo gemaakt dat je je spaargeld hier met één klik voor kunt gebruiken en je trekt notabene ook daadwerkelijk mensen aan die spaargeld over hebben.
...
Vanwege spreiding staat een deel van mijn spaargeld bij TR. Op de andere rekeningen krijg ik helaas minder rente.

btw: gisteren een kleine opname gedaan, zoals verwacht vandaag op de tegenrekening (ing)

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 02-02-2024 10:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordika
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:49
@RobertMe @Datisraar

Dit staat in een document bij het openen van een spaarrekening bij Santander:
"De fiscale residentie van de Klant is niet België, de rente is dus niet onderworpen aan de Belgische roerende
voorheffing.

De Klant moet zelf zijn rente-inkomsten aangeven bij de bevoegde Nederlandse belastingdienst, de Klant is als
enige verantwoordelijk voor het nakomen van de fiscale verplichtingen van het land waaraan hij belastingplichtig
is. De Bank is niet aansprakelijk voor de fiscale gevolgen en de fiscale behandeling van ontvangen rente op zijn
Termijndeposito, tenzij de Bank opzettelijk heeft gehandeld of met grove nalatigheid."

Begrijp ik het dan goed dat er geen bronbelasting betaald hoeft te worden, aangezien Santander een Spaanse bank is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 13:43
Jordika schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:47:
@RobertMe @Datisraar

Dit staat in een document bij het openen van een spaarrekening bij Santander:
"De fiscale residentie van de Klant is niet België, de rente is dus niet onderworpen aan de Belgische roerende
voorheffing.

De Klant moet zelf zijn rente-inkomsten aangeven bij de bevoegde Nederlandse belastingdienst, de Klant is als
enige verantwoordelijk voor het nakomen van de fiscale verplichtingen van het land waaraan hij belastingplichtig
is. De Bank is niet aansprakelijk voor de fiscale gevolgen en de fiscale behandeling van ontvangen rente op zijn
Termijndeposito, tenzij de Bank opzettelijk heeft gehandeld of met grove nalatigheid."

Begrijp ik het dan goed dat er geen bronbelasting betaald hoeft te worden, aangezien Santander een Spaanse bank is?
Nee. Je hoeft geen bronbelasting te betalen, omdat je niet in Belgie woont.

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
sipjohn schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:59:
[...]

Nee. Je hoeft geen bronbelasting te betalen, omdat je niet in Belgie woont.
Dank voor bovenstaande reacties!, dat is goed (spaar) nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Frankenstein schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:47:
[...]

Tot daar aan toe dat Consorsbank verlaagd heeft, maar ik zie nu ook de actie om te verlengen naar 12 maanden niet meer terug op de website. :(

Minder belangrijk, de actie voor een beleggingsbonus van 150 euro bij Consorsbank is eveneens foetsie.
Ik heb het via de chat nagevraagd - de medewerker kon geen directe informatie vinden dat de actie was afgelopen en raadde aan om de website in de gaten te houden, wellicht wordt de aktie geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProf82
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-04 16:01
Inmiddels een leuk bedragje bij Raisin geplaatst - bij een Zweedse bank. Raden jullie aan dit te verplaatsen naar een bank die in euro's uitkeert in geval van een failissement? Of is dit allemaal wel erg ondenkbaar?

Is het gemakkelijk om bij Raisin een andere bankrekening te openen en het geld door te sluizen, of loop ik dan tegen andere zaken aan zoals evt. gemiste rente?

Ik verwacht dat alles wel los loopt zeker omdat het om een bedrag gaat wat niet in de buurt komt van de ruim 1 miljoen zweedse kronen. Maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
TheProf82 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:58:
Inmiddels een leuk bedragje bij Raisin geplaatst - bij een Zweedse bank. Raden jullie aan dit te verplaatsen naar een bank die in euro's uitkeert in geval van een failissement? Of is dit allemaal wel erg ondenkbaar?

Is het gemakkelijk om bij Raisin een andere bankrekening te openen en het geld door te sluizen, of loop ik dan tegen andere zaken aan zoals evt. gemiste rente?

Ik verwacht dat alles wel los loopt zeker omdat het om een bedrag gaat wat niet in de buurt komt van de ruim 1 miljoen zweedse kronen. Maar toch.
Het DGS (niet de bank) keert gewoon uit in Euros, alleen het maximaal uit te keren bedrag is een risico mocht de hele boel instorten. Je kan met het bedrag wat je er op hebt staan uitrekenen hoeveel de koers van de SEK mag dalen voordat je onder het limiet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

[...]

Het wordt wel uitgekeerd in euro's, maar het DGS limiet is op basis van de wisselkoers op dat moment, wat een risico kan zijn. Dus je krijgt dan of alles volledig terug, of het wordt omlaag gedrukt door het limiet. De kans dat iets gebeurt is klein, maar in deze huidige tijd met oplopende geopolitieke spanningen, het toenemende nationaal populisme, de mogelijke risico's in de vastgoed sector van Zweden wat kan overslaan op de financiele sector, en de hogere rente van de laatste tijd wat bepaalde banken in de problemen bracht, en de dalende SEK van de afgelopen 12 jaar, is het altijd handig om er rekening mee te houden. Dat kan bijv. uit te gaan van een lager DGS limiet. (Maar hoeveel lager dat zou moeten zijn, is lastiger te beantwoorden.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Het is redelijk simpel om een rekening bij een andere te openen bij Raisin, omdat je je persoonlijke verificatie al bij Raisin hebt gedaan. Er zijn hier mensen die bij bijna elke spaarbank bij Raisin een rekening hebben geopend.

Verkassen is ook simpel; in de app/op de website opnemen bij de één en weer storten bij de ander zodra het op je Raisin-rekening staat. Daar verlies je idd 1 á 2 werkdagen rente mee - dus niet op vrijdag doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Aangemeld bij Santander Consumer Bank voor de spaarrekening. Aanvraag volledig gedaan via de website inclusief identificatie (geen mobiele app nodig gehad). Wacht nu alleen nog op activatie van de rekening via het overschrijven van een klein bedrag.

Process is probleemloos verlopen maar het is niet echt gestroomlijnd omdat je relatief veel invul momenten hebt met wisselende UI layout en omdat je een aantal stappen via de email moet doen die los staan van wat je via de website doet. Je moet ook geduld hebben bij het wachten op de verwerking van een aantal stappen en op de email die je contract bevestigt.
budjepaul schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:12:
[...]
Heb me zaterdag aangemeld, liep ook tegen het issue aan dat contract ondertekenen met eID niet lukt omdat de button op de pagina niet werkt.
rechtsherstel schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Bij mij precies hetzelfde. Rode knop "onderteken mijn contract" werkte niet. Ze hebben geprobeerd het op te lossen, maar dat is niet gelukt.
Misschien heel suf, maar dat kan komen omdat je eerst het document helemaal door moet scrollen tot beneden en dan pas wordt de knop actief.

[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 02-02-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Uniciteit schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:46:
Ik ben ook bezig met een aanvraag en loopt nog om daar ook uit te proberen. Hoe bevalt het, overboekingen bijvoorbeeld binnen 1 werkdag? Handige bank app in het beheer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij Nordax Bank vanaf 8 februari:
  • 9 maanden deposito: 3,55% naar 3,45%
  • 1 jaar deposito: 3,59% naar 3,50%
  • 2 jaar deposito: 3,40% naar 3,30%
En bij Haitong Bank ook vanaf 8 februari:
  • 3 maanden deposito: 3,60% naar 3,35%
  • 6 maanden deposito: 3,75% naar 3,60%
  • 9 maanden deposito: 3,75% naar 3,60%
  • 1 jaar deposito: 3,95% naar 3,70%
  • 2 jaar deposito: 3,80% naar 3,65%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarder
GroteVoet459 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:39:
Volgens mij nog niet gemeld:
De aanbieding bij Consors voor nieuw klanten is per afgelopen donderdag (18-Jan) lager geworden. I.p.v. 3,75% in de eerste 6 maanden krijgen die nu nog maar 3,50%.

De standaard rente na die periode van slechts 1,00% is gelijk gebleven.
Ja, maar dit hangt ook af van het moment van aanvraag. Ik heb namelijk begin december aangevraagd en de rekening is pas rond 20 januari geopend. Desondanks heb ik toch die 4% gekregen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43
Advanzia statement binnen

The interest rate on your Advanzia deposit account is currently 4.13 % effective (4.0500 % nom.).

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 13:46
joehoetje schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:29:
Dat klopt niet. TR wordt gezien als sparen als je de spaarrekening gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
RobertMe schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:37:
[...]

Omdat het een derdegeldenrekening is. En dit, tot een wetswijziging laat vorig jaar, sowieso algemeen gezien werd als "geen spaarrekening" waardoor het hoge belastingtarief (/fictieve rendement) van toepassing zou zijn. En daardoor zou het effectieve rendement dus een stuk lager uitvallen (als het totale vermogen boven de drempel van 57k pp zou konen).
Daarnaast staat ergens in de documenten / algemene voorwaarden dat vrij letterlijk dar het dus om een derdegeldenrekening gaat met onbekende implicaties voor een eventuele DGS uitkering en dat het ter beoordeling van het Ierse DGS zou zijn wie hoeveel krijgt uitgekeerd. Met daarnaast ook een vraagteken of de dekking van 100k uberhaupt per persoon zou zijn (want... derdegeldenrekening waarbij er bij Citibank (bij wijze van) één rekening is op naam van TR en het geld van alle klanten daar op staat. €100k gedeeld door alle klanten van TR levert vast niet veel op).
En daarnaast staan er zowel op TrustPilot als hier op Tweakers een aantal ervaringen van klanten die hun geld kwijt raakten bij storten. Verzendende bank gaf aan dat de transactie was uitgevoerd, weken later was nog steeds niks ontvangen bij TR. Dit is volgens mij uiteindelijk wel weer goed gekomen, maar wekt uiteraard ook geen vertrouwen.
Voor de Belastingdienst maakt het niet uit als het een derdenrekening is. Heel simpel: spaar je TR dan wordt het gezien als spaargeld, beleg je bij TR dan wordt het gezien als belegging (met verschillende rendementsheffingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
O.a. omdat er een beperking geldt van 50.000 euro als rentegevend bedrag. Heb je meer spaargeld moet je dus toch ook andere opties hebben (en daarover discussiëren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik ben net begonnen bij Raisin. Eerste kleine bedragen zijn overgemaakt maar mijn Zilvervloot(je) staat er nog niet. Zonder enige stemmingmakerij te beogen vraag ik mij af of er iemand hier is die weet wat er gebeurt als Raisin failliet zou gaan. Ik kon vinden dat Raisin onder het Duitse recht valt maar vervolgens houdt mijn kennis helaas een beetje op. Via de chatbot viel er geen informatie over dit specifieke onderwerp te verkrijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door vdr01 op 02-02-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-04 16:55

LGU

vdr01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:47:
Ik ben net begonnen bij Raisin. Zonder enige stemmingmakerij te beogen vraag ik mij af of er iemand hier is die weet wat er gebeurt als Raisin failliet zou gaan. Ik kon vinden dat Raisin onder het Duitse recht valt maar vervolgens houdt mijn kennis helaas een beetje op.
Bij Raisin zelf staat geen geld. Je inleg zit bij de partnerbanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
pastafan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Voor de Belastingdienst maakt het niet uit als het een derdenrekening is. Heel simpel: spaar je TR dan wordt het gezien als spaargeld, beleg je bij TR dan wordt het gezien als belegging (met verschillende rendementsheffingen).
Er was verleden jaar wel degelijk onduidelijkheid over. De belastingdienst was namelijk vrij duidelijk in dat het een spaarrekening op eigen naam moe(s)t zijn, en dat is bij een derdegeldenrekening uiteraard niet het geval. Pas eind vorig jaar is de wetgeving aangepast zodat in ieder geval een derdegeldenrekening bij een notaris gezien wordt als spaargeld. Maar de wetgeving is dan meer in het algemeen zodat "een derdegeldenrekening" ook al als spaarrekening gezien wordt.
Dus ja: nu is het een spaarrekening belasting technisch. Toen begin / mid vorig jaar TR de Nederlandse markt betrad met de 4% rente op de "spaar"rekening was dat echter niet het geval of in ieder geval niet kristalhelder of het wel of niet het geval was. Waarschijnlijk dus niet, anders was die hele wetswijziging niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:53:
[...]

Er was verleden jaar wel degelijk onduidelijkheid over. De belastingdienst was namelijk vrij duidelijk in dat het een spaarrekening op eigen naam moe(s)t zijn, en dat is bij een derdegeldenrekening uiteraard niet het geval. Pas eind vorig jaar is de wetgeving aangepast zodat in ieder geval een derdegeldenrekening bij een notaris gezien wordt als spaargeld. Maar de wetgeving is dan meer in het algemeen zodat "een derdegeldenrekening" ook al als spaarrekening gezien wordt.
Dus ja: nu is het een spaarrekening belasting technisch. Toen begin / mid vorig jaar TR de Nederlandse markt betrad met de 4% rente op de "spaar"rekening was dat echter niet het geval of in ieder geval niet kristalhelder of het wel of niet het geval was. Waarschijnlijk dus niet, anders was die hele wetswijziging niet nodig.
Als ik bij TR de account statement download krijg ik gewoon een rekeningafschrift met Duitse IBAN voor een clearing account op m'n eigen naam. Hmm misschien is het dan toch niet op naam....

[ Voor 5% gewijzigd door Z___Z op 02-02-2024 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
vdr01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:47:
Ik ben net begonnen bij Raisin. Eerste kleine bedragen zijn overgemaakt maar mijn Zilvervloot(je) staat er nog niet. Zonder enige stemmingmakerij te beogen vraag ik mij af of er iemand hier is die weet wat er gebeurt als Raisin failliet zou gaan. Ik kon vinden dat Raisin onder het Duitse recht valt maar vervolgens houdt mijn kennis helaas een beetje op.
Er zijn dan natuurlijk een aantal zaken die spelen. Geld dat bij Raisin staat, maar dat is in principe / als het goed is "0", maar dit valt onder het Duitse DGS. En wat er gebeurd met het geld dat bij de partnerbanken bestaat. En in dat geval hebben de partnerbanken wel "gewoon" jou contactgegevens dus kunnen ze altijd een brief / mailtje sturen of wat dan ook.

Daarnaast is het niet "Raisin" maar zijn het twee partijen. Raisin Bank, waar je de bankrekening hebt etc. En "Raisin" (denk ik) de bemiddelaar. Als Raisin Bank failliet zou gaan zou Raisin zelf wel nog kunnen "bemiddelen" om het geld vanaf de partnerbank naar jouw bankrekening te krijgen. Als Raisin de bemiddelaar wegvalt kunnen de partnerbanken in ieder geval nog geld overmaken naar de Raisin (Bank) rekening, waarna Raisin Bank mogelijk een proces kan opzetten om het geld weer bij de klant te krijgen (als Raisin Bank uberhaupt niet al beschikt over het tegenrekeningnummer).

En de kans lijkt mij ook best aanwezig dat als Raisin (in welke vorm dan ook) stopt te bestaan dat er alsnog een oplossing wordt gezocht waarbij eerst "vanuit Raisin" / "op basis van de gegevens die Raisin heeft" een process wordt opgestart om het geld bij de klanten te krijgen. Zodat dus niet elke individuele bank dat hoeft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-04 07:54
De rentes dalen bij sommige banken wel heel hard nu. ;-)

Crédit Agricole Auto Bank (Raisin)
Deposito Sparen over 2 dagen
5-2-2024
details
6 mnd 4,00% 0,00% = -4,00%
1 jaar 4,10% 0,00% = -4,10%
2 jaar 4,20% 0,00% = -4,20%
3 jaar 4,10% 0,00% = -4,10%
4 jaar 4,00% 0,00% = -4,00%
5 jaar 3,90% 0,00% = -3,90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

LGU schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 19:49:
[...]

Bij Raisin zelf staat geen geld. Je inleg zit bij de partnerbanken.
Dat begrijp ik, maar wat als de 'middleman' er tussenuit valt. Wat is dan het scenario? Moet je dan als individuele consument proberen je geld terug te halen door met iedere bank contact op te nemen of is daar iets collectiefs voor geregeld?

Edit: @RobertMe , bedankt voor bovenstaande heldere uitleg. Stel het zeer op prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door vdr01 op 02-02-2024 20:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:48
De Belastingdienst laat er geen twijfel over bestaan. De kasrekening van Trade Republic wordt fiscaal aangemerkt als een spaarrekening: https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view

[ Voor 5% gewijzigd door rechtsherstel op 02-02-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
vdr01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:09:
[...]
Dat begrijp ik, maar wat als de 'middleman' er tussenuit valt. Wat is dan het scenario? Moet je dan als individuele consument proberen je geld terug te halen door met iedere bank contact op te nemen of is daar iets collectiefs voor geregeld?
Ze zijn niet zomaar weg, als ze failiet gaan moet dat eerst aangevraagd worden, dan moet het faillissement uitgesproken worden en dan wordt een curator aangesteld om de zaken af te handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MarcelNH schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:07:
De rentes dalen bij sommige banken wel heel hard nu. ;-)

Crédit Agricole Auto Bank (Raisin)
Deposito Sparen over 2 dagen
5-2-2024
details
6 mnd 4,00% 0,00% = -4,00%
1 jaar 4,10% 0,00% = -4,10%
2 jaar 4,20% 0,00% = -4,20%
3 jaar 4,10% 0,00% = -4,10%
4 jaar 4,00% 0,00% = -4,00%
5 jaar 3,90% 0,00% = -3,90%
Nog even en LPB geeft een hogere rente haha ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
rechtsherstel schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:12:
De Belastingdienst laat er geen twijfel over bestaan. De kasrekening van Trade Republic wordt fiscaal aangemerkt als een spaarrekening: https://drive.google.com/...GZUITe-n-VcdeDEoHr8D/view
En dat is van voor of na de wetswijziging? ;) Want voor de wetswijziging waren er ook al Tweakers die contact hadden gehad met de Belastingdienst, en die kregen toch echt te horen dat het zeer zeer zeer waarschijnlijk als overige bezitting aangemerkt zou worden.

En de post van mij van eerder deze week waar @pastafan op reageerde "dat het spaargeld is" heb ik ook duidelijk in aangegeven dat dat de situatie is/was. Voor de wetswijziging veel discussie maar waarschijnlijk geen spaargeld. Na de wetswijziging wel spaargeld. But eey, blijkbaar wordt mijn post maar voor de helft gelezen en gaat vervolgens iedereen nog eens reageren "maar het is spaargeld". Dus nogmaals ik weet dat het nu spaargeld is, maar dat was het niet voor de wetswijziging van november / december 2023. En Trade Republic is al veel langer actief op de Nederlandse markt (ook met de 4% actierente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
vdr01 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:09:
[...]

Edit: @RobertMe , bedankt voor bovenstaande heldere uitleg. Stel het zeer op prijs.
Hier een link naar hoe onze eigen DNB te werk gaat bij een financiele instelling die om dreigt te vallen https://www.dnb.nl/betrouwbare-financiele-sector/resolutie/
Als een bank of verzekeraar toch omvalt

Als een bank of verzekeraar omvalt, dan gaat die normaal gesproken failliet. Net als andere bedrijven. Maar bij sommige banken of verzekeraars heeft een faillissement te grote gevolgen. Voor klanten, andere financiële instellingen of onze economie. Zo’n instelling moet op een gecontroleerde manier omvallen. DNB moet hiervoor zorgen. Dat doen we niet als toezichthouder, maar als Nationale Resolutieautoriteit.
Ik neem aan dat dit bij het EdB in Duitsland vergelijkbaar is.
Pagina: 1 ... 34 ... 139 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling