Hoe doe je het met DGS? Zweden rekent DGS in SEK ipv EUR. Stel er komt een financiele instorting in Zweden, waarbij de SEK 80% zakt, en stel je hebt er €20.000 op gezet, dan krijg je dus niet al je geld meer terug.Headshot_NL schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Het komt wel goed. Nordax is naar mijn ervaring een van de snellere partijen.[...]
Dat moet dan na 10 januari zijn gewijzigd. Ik heb toen nog een deposito geopend, dat na alfopen gewoon met rente uitgekeerd wordt op de vrij opneembare spaarrekening. Ik zal er even op letten wanneer ik weer een deposito wil openen.wcduck schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Ik zie in de voorwaarden van Yapi Kredi nu ook staan dat de deposito's ALTIJD automatisch verlengd worden. Dat was voorheen niet zo. ...
/f/image/lVCGRL0qGqKo8NlFaKSno8wc.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er in ieder geval dat je nog steeds kan kiezen voor "niet doorrollen". En het is zelfs de standaard keuze.
Maar het kan nog steeds in de voorwaarden staan
[ Voor 34% gewijzigd door W1ck1e op 26-01-2024 11:17 ]
Bij het afsluiten van mijn deposito kon ik ook aangeven dat het bedrag vrij zou komen na de afloopdatum. Echter, in de bevestiging van de deposito die ik twee weken later in mijn mailbox ontving stond dat de deposito automatisch wordt verlengd. Oppassen dus. Ik heb ze vervolgens gebeld dat dit niet correct in het contract stond. Het antwoord: dit is een standaarddocument dat niet aangepast kan worden. Vandaar dat iedereen hetzelfde contract ontvangt. Ze hebben vervolgens een aantekening in het systeem gemaakt dat in mijn geval de deposito niet zal worden verlengd. Ik heb voor de zekerheid de afloopdatum maar in mijn agenda gezet. Voelt niet helemaal ok.W1ck1e schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Dat moet dan na 10 januari zijn gewijzigd. Ik heb toen nog een deposito geopend, dat na alfopen gewoon met rente uitgekeerd wordt op de vrij opneembare spaarrekening. Ik zal er even op letten wanneer ik weer een deposito wil openen.
[Afbeelding]
Het lijkt er in ieder geval dat je nog steeds kan kiezen voor "niet doorrollen". En het is zelfs de standaard keuze.
Maar het kan nog steeds in de voorwaarden staan
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
In dat geval kan ik je waarschijnlijk geruststellen. De afgelopen maanden zijn er een aantal deposito's afgelopen. Allemaal gewoon uitgekeerd (zoals ik altijd aangeef bij het openen). En alle andere eerdere deposito's ook. Ik kan mij herinneren dat inderdaad de tekst in andere communicatie van Yapi Kredi zegt dat het doorloopt.wcduck schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:28:
[...]
Bij het afsluiten van mijn deposito kon ik ook aangeven dat het bedrag vrij zou komen na de afloopdatum. Echter, in de bevestiging van de deposito die ik twee weken later in mijn mailbox ontving stond dat de deposito automatisch wordt verlengd. Oppassen dus. Ik heb ze vervolgens gebeld dat dit niet correct in het contract stond. Het antwoord: dit is een standaarddocument dat niet aangepast kan worden. Vandaar dat iedereen hetzelfde contract ontvangt. Ze hebben vervolgens een aantekening in het systeem gemaakt dat in mijn geval de deposito niet zal worden verlengd. Ik heb voor de zekerheid de afloopdatum maar in mijn agenda gezet. Voelt niet helemaal ok.
Ja dat is een risico natuurlijk, zo zijn er wel meer banken die niet uitbetalen in euro. Als je daar meer zekerheid van wilt hebben is distingo of ckv een betere optie.Cyb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Hoe doe je het met DGS? Zweden rekent DGS in SEK ipv EUR. Stel er komt een financiele instorting in Zweden, waarbij de SEK 80% zakt, en stel je hebt er €20.000 op gezet, dan krijg je dus niet al je geld meer terug.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Bij Trade Republic ( TR ) sta ik op 6057xx of zoiets op de wachtlijst voor een CC; als ik tot nu toe de gemiddelde dagelijkse afname neem heb ik over 100+ dgn mijn kaart.
Heeft uberhaupt iemand al een CC ontvangen? En ook de 1% cashback?
Iemand op de hoogte van waar het niet werkt?
Wil straks in Europa voor €5-6000 aan bouw materiaal bestellen, zal dit een issue geven?
China? AliBaba?
Wil straks in Europa voor €5-6000 aan bouw materiaal bestellen, zal dit een issue geven?
China? AliBaba?
[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 26-01-2024 12:36 ]
Ikzelf ben een laddertje aan het maken met spaardeposito`s. Ik heb er nu 2 lopen van 500 euro.
Het voordeel vind ik aan spaardeposito`s is dat het risico lager is dan investeren (ROI ook, begrijpelijk
)
Ik mis de zelf dicipline, en nu staat het geld "gelocked" voor 5 jaar in laddervorm.
Deze deposito`s zijn mijn noodpot, bij een bepaald bedrag ga ik over op ETF via de Giro en wat crypto (flufje)
Ik denk trouwens dat ik dit voortaan blijft doen, iets van 10k euro aan spaardeposito`s trapgewijs in bedragen van 1000 euro per deposito mocht nood aan de man breken.
Ik snap het sentiment dat deposito`s niet zoveel opleveren etc, maar voor mensen zoals ik kan het wel een uitkomst zijn om daadwerkelijk een vermogen te gaan opbouwen met lage risico.
Ik ga uiteraard weer investeren in ETFs zodra ik een basis bedrag gespaard hebt voor noodgevallen en dergelijke.
Ik vind "sparen" via deGiro ook fijn, je zet het geld weg, ik vind het een beetje omslachtig om het er weer af te halen dus het blijft dan maar geparkeerd staan.
Ik ben benieuwd wie dit nog meer doet en eigenlijk net als ik te weinig zelfbeheersing/financiele verantwoordelijkheid heeft.
Vanuit mijn belevening, ik heb een doel van 10k euro spaargeld minimaal als noodpot, dat heb ik nu nog niet dus dat is mijn prioriteit, investeren met de risicos van dien komen er wel maar nadat ik een gezonde en stabiele noodpot hebt gebouwd.
Het voordeel vind ik aan spaardeposito`s is dat het risico lager is dan investeren (ROI ook, begrijpelijk
Ik mis de zelf dicipline, en nu staat het geld "gelocked" voor 5 jaar in laddervorm.
Deze deposito`s zijn mijn noodpot, bij een bepaald bedrag ga ik over op ETF via de Giro en wat crypto (flufje)
Ik denk trouwens dat ik dit voortaan blijft doen, iets van 10k euro aan spaardeposito`s trapgewijs in bedragen van 1000 euro per deposito mocht nood aan de man breken.
Ik snap het sentiment dat deposito`s niet zoveel opleveren etc, maar voor mensen zoals ik kan het wel een uitkomst zijn om daadwerkelijk een vermogen te gaan opbouwen met lage risico.
Ik ga uiteraard weer investeren in ETFs zodra ik een basis bedrag gespaard hebt voor noodgevallen en dergelijke.
Ik vind "sparen" via deGiro ook fijn, je zet het geld weg, ik vind het een beetje omslachtig om het er weer af te halen dus het blijft dan maar geparkeerd staan.
Ik ben benieuwd wie dit nog meer doet en eigenlijk net als ik te weinig zelfbeheersing/financiele verantwoordelijkheid heeft.
Vanuit mijn belevening, ik heb een doel van 10k euro spaargeld minimaal als noodpot, dat heb ik nu nog niet dus dat is mijn prioriteit, investeren met de risicos van dien komen er wel maar nadat ik een gezonde en stabiele noodpot hebt gebouwd.
[ Voor 15% gewijzigd door Wowhead op 26-01-2024 13:11 ]
Ik vind deposito's niet geschikt als noodpot. Als de nood aan de man/vrouw/het is dan wil ik vrij opneembaar geld tot mijn beschikking hebben, niet in deposito's of beleggingen. Openbreken van een deposito kost in principe geld.Wowhead schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:58:
Ikzelf ben een laddertje aan het maken met spaardeposito`s. Ik heb er nu 2 lopen van 500 euro.
...
...
Hier ook sinds een weekje ingestapt bij Raisin, aanmelden duurde even maar uiteindelijk allemaal zonder veel problemen gelukt. Ik heb inmiddels vier rekeningen waar ook al geld op staat, bij geen enkele rekening was het overigens nodig om nieuwe documenten te sturen. Inmiddels heb ik ook al 3 automatische overboekingen ingesteld met PLAN code.
Lijkt allemaal soepel te gaan, eind van volgende maand maar even kijken of het automatisch overmaken allemaal netjes werkt
Lijkt allemaal soepel te gaan, eind van volgende maand maar even kijken of het automatisch overmaken allemaal netjes werkt
hoi
Dat is zeker waar je hebt helemaal gelijk, er zitten wel wat kosten aan verbonden en niet direct beschikbaar.W1ck1e schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ik vind deposito's niet geschikt als noodpot. Als de nood aan de man/vrouw/het is dan wil ik vrij opneembaar geld tot mijn beschikking hebben, niet in deposito's of beleggingen. Openbreken van een deposito kost in principe geld.
Het wel een goed idee dat ik toch wat geld parkeer op de gewone spaarrekening.
Allicht dat ik dit volgende maand in orde maak om daar ook ten allertijden een stukje te hebben staan.
Zolang je enige cash/direct opneembaar hebt en/of een ongebruikte debet mogelijkheid of PL of anderszinds aan "cash" kan komen op korte termijn is het natuurlijk prima zolang je maar op korte termijn een deposito vrij laat vallen om dat gat weer op te vullen.W1ck1e schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:32:
[...]
Ik vind deposito's niet geschikt als noodpot.
Zolang je een deposito ladder hebt waardoor er maandelijks 1000 euro beschikbaar komt uit een deposito kom je een heel eind denk ik
** Of het 1.000, 2.000, 5.000, 10.000 of 100.000 per maand moet zijn is natuurlijk afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.
Ondertussen als je 24.000 euro in deposito's hebt zitten (= 1000 euro deposito van 2 jaar, elke 1e van de maand) geniet je ondertussen (meestal) van een (iets) hogere rente dan dat je die 24.000 euro (geheel of gedeeltelijk) cash /direct opneembaar aanhoud (bij je huisband ad. 1%) .
werkt prima kan ik je vertellenReVision. schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:47:
Behalve het sparen bij "degiro" had @Wowhead volgens mij geen spaargeld. Gezien zijn reactie lijkt dat zo te zijn. Liever wat geld echt achter de hand en meteen beschikbaar zonder dat ik leen of moet wachten tot het vrijkomen van een deposito. Ik ken trouwens iemand die niet kon sparen zonder daarnaast een lening te hebben. Dat heb ik nooit begrepen.namliam_eht schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:09:
[...]
Zolang je enige cash/direct opneembaar hebt en/of een ongebruikte debet mogelijkheid of PL of anderszinds aan "cash" kan komen op korte termijn is het natuurlijk prima zolang je maar op korte termijn een deposito vrij laat vallen om dat gat weer op te vullen.
...
Weet iemand hoe je een rekeningoverzicht kan maken bij Trade Republic (i.v.m hypotheek aanvraag)? Anders moet ik met geld gaan schuiven, niet echt prettig (gezien toch TR ondanks de verbeteringen) en mis ik rente.
[ Voor 6% gewijzigd door ABCstabiel op 26-01-2024 14:37 ]
via https://app.traderepublic.com/profile/transactions ? en dan een schermprintje maken ?ABCstabiel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:27:
Weet iemand hoe je een rekeningoverzicht kan maken bij Trade Republic (i.v.m hypotheek aanvraag)? Anders moet ik met geld gaan schuiven, niet echt prettig (gezien toch TR ondanks de verbeteringen) en mis ik rente.
Helaas onvoldoende, moet inclusief naam en datum etc. Ik kan via activiteit wel een Q3/2023 overzicht krijgen. Mogelijk krijgen we binnenkort een overzicht van Q4/2024, dat zal in principe ook wel voldoende zijn geloof ik.W1ck1e schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
[...]
via https://app.traderepublic.com/profile/transactions ? en dan een schermprintje maken ?
Een recente kleine opname of storting zorgt er voor dat je naam in ieder geval wel wordt vermeld. En volgens mij ook een datumABCstabiel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:15:
[...]
Helaas onvoldoende, moet inclusief naam en datum etc. Ik kan via activiteit wel een Q3/2023 overzicht krijgen. Mogelijk krijgen we binnenkort een overzicht van Q4/2024, dat zal in principe ook wel voldoende zijn geloof ik.
ik zit te kijken naar deposito's en sparen. Nu blijken CA Auto en Distingo (CREDISPAR) uiteindelijk beide "in de automotive" te zitten en stellantis in beide een aanzienlijk aandeel heeft.
Uiteraard vallen ze onder andere DGS, te weten FR en IT.
Hoe kijken jullie daar naar? Ik zie dat toch als een groter risico.
Ach, zolang het niet in Tesla's is zal je geld wellicht niet zo snel in rook op gaansjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:32:
ik zit te kijken naar deposito's en sparen. Nu blijken CA Auto en Distingo (CREDISPAR) uiteindelijk beide "in de automotive" te zitten en stellantis in beide een aanzienlijk aandeel heeft.

Distingo is een samenwerking tussen Stellantis en Santander, CA Auto Bank is een samenwerking tussen Stellantis en Crédit Agricole. Lijkt mij genoeg spreiding in garantie als je dat bedoelt. Het zijn geen beleggingen waar je misschien wat meer spreiding in markten wil hebben.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:32:
Daarbij heeft Distingo op Raisin geen depositos en heeft CA Auto Bank op Raisin geen spaarrekening met variabele rente. Zou je bijvoorbeeld als Distingo er niet was wel een spaarrekening bij CA Auto Bank aanhouden als je daar ook al depositos hebt? (er vanuit gaande dat het in totaal niet meer dan € 100.000 is)
Dalingen bij BAI Europa vanaf 31 januari:
- 6 maanden deposito: 4,20% naar 3,80%
- 1 jaar deposito: 4,20% naar 3,80%
- 9 maanden deposito: 3,65% naar 3,55%
- 1 jaar deposito: 3,60% naar 2,50%
Nee dat zou ik niet doen. Ik ben totaal GEEN expert maar met het inlezen in alles vind ik beide geen "echte banken", ze zijn geldschieters in automotive that's it. Bv in mijn 'hoofd' als het vergelijk met een ABN is die vele malen veelzijdiger dan deze twee.Novax schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:57:
Zou je bijvoorbeeld als Distingo er niet was wel een spaarrekening bij CA Auto Bank aanhouden als je daar ook al depositos hebt? (er vanuit gaande dat het in totaal niet meer dan € 100.000 is)
*ik heb er geen verstand van, alleen mijn gevoel na het inlezen van de bankstructuur/doel/visie.
LeasePlan Bank is weinig anders en heeft al jaren een redelijke rente. Automotive financing is big business, denk aan de groei van private lease in de afgelopen jaren. Nieuwe auto's worden alleen maar duurder.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Nee dat zou ik niet doen. Ik ben totaal GEEN expert maar met het inlezen in alles vind ik beide geen "echte banken", ze zijn geldschieters in automotive that's it.
...
*ik heb er geen verstand van, alleen mijn gevoel na het inlezen van de bankstructuur/doel/visie.
Als het om financieën gaat zul je toch moeten proberen je gevoel uit te schakelen, want dan maak je verkeerde beslissingen.
Dan moet je het inderdaad niet doen, maar ik denk dat je datzelfde gevoel dan bij vele andere 'banken' op Raisin kunt hebben.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Nee dat zou ik niet doen. Ik ben totaal GEEN expert maar met het inlezen in alles vind ik beide geen "echte banken", ze zijn geldschieters in automotive that's it. Bv in mijn 'hoofd' als het vergelijk met een ABN is die vele malen veelzijdiger dan deze twee.
Geen idee of ik de enige ben, maar ik heb vandaag diverse malen de AV van Inbank en Collector mogen ontvangen van Raisin

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Kan ik in dit voorbeeld concluderen dat jij het geen bijzonder risico vind?GroteVoet459 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Als het om financiën gaat zul je toch moeten proberen je gevoel uit te schakelen, want dan maak je verkeerde beslissingen.
Als je inlogt op de website (niet via app op je telefoon) kun je zo een rente-overzicht per maand downloaden.ABCstabiel schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:27:
Na inloggen ga je naar:
==>Profiel
Daar zie dan links een lijstje met "Rente" voor de afgelopen maanden.
Klik op "Rente" voor de gewenste maand en rechts opent een venster met details. Ga dan omlaag en je vindt onder "Documenten" de "Invoice" voor de betreffende maand.
Klikken en een .pdf opent dat je kunt downloaden. Enz.
Inderdaad.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 18:42:
[...]
Kan ik in dit voorbeeld concluderen dat jij het geen bijzonder risico vind?
Maar ja, ik zet mijn geld ook in het rete-instabiele Italië en in door Rusland-bedreigde Baltische staten.
Heb het wel weggehaald bij ABN, SNS en ING - die moesten door de overheid gered worden.
Even een ervaring delen met openen van een spaarrekening bij Santander Consumer Finance in België; opening verliep soepel, vorige week aangevraagd en nu actief. Is met een app verder te beheren, en alles in het Nederlands ondanks Spaanse DSG. Geen Instant Payment, maar wel overboekingen die binnen1 werkdag worden verwerkt. Heb de spaarcenten van ING die ik daar nog had overgeboekt en daar opgezegd. 1,5 of 3,2 procent scheelt nogal. Rente bij Santander maandelijks ipv ING, tegenwoordig 1 x per jaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 27-01-2024 08:32 ]
Zo te zien aan de nul reacties heeft nog niemand een CC kaart van TR ontvangen.Lord Anubis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:34:
Bij Trade Republic ( TR ) sta ik op de wachtlijst.
Zijn er andere banken die sneller een CC uitgeven ?
Nog 922.655 wachtende voor uLord Anubis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:43:
[...]
Zo te zien aan de nul reacties heeft nog niemand een CC kaart van TR ontvangen.
Zijn er andere banken die sneller een CC uitgeven ?

Bij de spaarrekening van Bunq zit er een cc (vrij vlot).
[ Voor 8% gewijzigd door Rolfjes op 27-01-2024 08:49 ]
Volgens de Duitse help site van Trade Republic zitten er nog een aantal voorwaarden aan die cashback, je moet per maand €50 in een saving plan stoppen wil je die maand cashback ontvangen, en je kan maximaal €15 cashback per maand krijgenLord Anubis schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:34:
Bij Trade Republic ( TR ) sta ik op 6057xx of zoiets op de wachtlijst voor een CC; als ik tot nu toe de gemiddelde dagelijkse afname neem heb ik over 100+ dgn mijn kaart.
China? AliBaba?
Over TR gesproken, snapt iemand de huidige refferal condities?
Ik was eigenlijk van plan meer dan €3k te stortten (eerste creditcard-deposit is immers gratis). Minimum zou me logischer lijkenThe New Customer must deposit up to a maximum of 3,000.00 EUR
into their account and execute up to a maximum of five chargeable buy orders. The buy order pursuant to Clause 6 of the Terms and Conditions "New Customer Promotions" shall not be deemed to be be considered as such a chargeable buy order The respective current conditions that the New Customer must fulfill in order for the Existing Customer to receive the Bonus under the Refer-a-Friend program shall be displayed to the New Customer in the App.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-01-2024 14:06 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik snap ook niet wat een creditcard, een ‘cc-deposit’ (fsfikke schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:31:
Over TR gesproken, snapt iemand de huidige refferal condities?
[...]
Ik was eigenlijk van plan meer dan €3k te stortten (eerste CC-deposit is immers gratis). Minimum zou me logischer lijken
Maar in het verlengde daarvan, ik begrijp dan ook niet zo goed waarom iemand een substantieel bedrag bij een partij als TR zou wegzetten. Dit vanwege zowel de vaagheid over het DGS als de genoemde perikelen van verdwenen/niet aangekomen overboekingen. Zie Trustpilot. Met daarbij in het bijzonder de totaal nietszeggende reactie van TR op die reviews. Vooral dat laatste wekt bij mij geen enkel vertrouwen. Kortom, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het kan dat anderen blijkbaar wel hun spaargeld toevertrouwen aan zo’n partij?
Volgens mij zijn die trustpilot reviews van oktober 2023. Daarnaast herken ik die ervaringen niet. De laatste stortingen van mij waren steeds na 3,5 uur uitgevoerd, de laatste opnames kostten een dag.Eix schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:00:
...
Maar in het verlengde daarvan, ik begrijp dan ook niet zo goed waarom iemand een substantieel bedrag bij een partij als TR zou wegzetten. Dit vanwege zowel de vaagheid over het DGS als de genoemde perikelen van verdwenen/niet aangekomen overboekingen. Zie Trustpilot. Met daarbij in het bijzonder de totaal nietszeggende reactie van TR op die reviews. Vooral dat laatste wekt bij mij geen enkel vertrouwen. Kortom, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het kan dat anderen blijkbaar wel hun spaargeld toevertrouwen aan zo’n partij?
Ik vertrouw TR voor een deel van mijn spaargeld. Alleen voor de rente, ik heb geen interesse in beleggen via TR en ik heb ook geen behoefte aan hun credit card.
Gelukkig mogen we allemaal onze eigen keuzes maken.
Ik snap dan weer niet hoe dit een antwoord op mijn vraag isEix schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:00:
[...]
Ik snap ook niet wat een creditcard, een ‘cc-deposit’ () of ‘chargeable buy orders’ te maken hebben met sparen (spaar- en depositorekeningen).

Verder gaat het om relatief kleine bedragen dus het risico is voor mij acceptabel.
VerstandigExar schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:18:
[...]
Ik hou me eigenlijk liever buiten dit soort zaken,
Ik begrijp niet waarom het beleggen-topic hier altijd als afvoerputje moet dienen voor alle vragen anders dan “wanneer wordt mijn depositostorting nou eindelijk bijgeschreven?! Er zijn nu al 10 minuten verstreken!”? Mijn vraag heeft niets met beleggen te maken.maar nu word ik iets teveel getriggerd.
Je zit hier in het spaartopic! De opmerking van @Eix was 100% meer ontopic dan jouw geneuzel over andere dingen dan sparen bij TR.
Dus ik zou zeggen, zoek het beleggen-topic op en probeer het hier over sparen te hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 30-01-2024 08:26 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Weet iemand hoe mfa te activeren is bij raasin? Kan het niet vinden en de ticket staat al een paar dagen open zonder antwoord. Begin steeds banger te worden dat ze geen mfa hebben, kan me dat slecht voorstellen in deze tijd als financiële dienstverlener.
Ze bieden mTan voor transacties, is dat wat je bedoelt? Of voor het inloggen op Raisin zelf? Daar zit idd geen MFA op.
Tja, bij het portaal van Advanzia kreeg ik bijvoorbeeld ook kriebels. Bij die tenten heb je ook een vaste tegenrekening, dus of het risico zo groot is?sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:34:
Weet iemand hoe mfa te activeren is bij raasin? Kan het niet vinden en de ticket staat al een paar dagen open zonder antwoord. Begin steeds banger te worden dat ze geen mfa hebben, kan me dat slecht voorstellen in deze tijd als financiële dienstverlener.
Ik doelde inderdaad op het inloggen.tiguan schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:38:
Ze bieden mTan voor transacties, is dat wat je bedoelt? Of voor het inloggen op Raisin zelf? Daar zit idd geen MFA op.
Pas nu jij het nog eens zegt realiseer ik me dat mTan er is. Stom, van de week nog nodig gehad maar niet bij stil gestaan.
In principe hoef je niet uit te gaan van je gevoel want alle banken, dus ook de banken bij Raisin, worden getoetst en krijgen ratings. Als je het echt wilt uitzoeken is alle informatie openbaar. Zo heeft Collector Bank bijvoorbeeld een BBB- rating, een stable outlook en een Tier 1 rating van ongeveer 15%, wat op zich OK is voor een bank. Plus natuurlijk de backup vanuit het Zweedse garantiestelsel.sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Nee dat zou ik niet doen. Ik ben totaal GEEN expert maar met het inlezen in alles vind ik beide geen "echte banken", ze zijn geldschieters in automotive that's it. Bv in mijn 'hoofd' als het vergelijk met een ABN is die vele malen veelzijdiger dan deze twee.
https://nordiccreditratin...rt%2023%20Mar.%202023.pdf
Ik heb ook een rekening proberen te openen (via de .nl website), maar mijn aanvraag loopt vast op het bevestigen van mijn aanvraag met eID, wat iets uit Belgie is. Nog geen reactie van de klantenservice.Datisraar schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:30:
Even een ervaring delen met openen van een spaarrekening bij Santander Consumer Finance in België; opening verliep soepel, vorige week aangevraagd en nu actief. Is met een app verder te beheren, en alles in het Nederlands ondanks Spaanse DSG. Geen Instant Payment, maar wel overboekingen die binnen1 werkdag worden verwerkt. Heb de spaarcenten van ING die ik daar nog had overgeboekt en daar opgezegd. 1,5 of 3,2 procent scheelt nogal. Rente bij Santander maandelijks ipv ING, tegenwoordig 1 x per jaar.
Heb jij dat ook ervaren?
Bij mij precies hetzelfde. Rode knop "onderteken mijn contract" werkte niet. Ze hebben geprobeerd het op te lossen, maar dat is niet gelukt. Heb het advies gekregen de aanvraag opnieuw te doen. Ben nu in afwachting van een reactie op de nieuwe aanvraag.rdjnl schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Ik heb ook een rekening proberen te openen (via de .nl website), maar mijn aanvraag loopt vast op het bevestigen van mijn aanvraag met eID, wat iets uit Belgie is. Nog geen reactie van de klantenservice.
Heb jij dat ook ervaren?
Ik hou me eigenlijk liever buiten dit soort zaken, maar nu word ik iets teveel getriggerd.fsfikke schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Ik snap dan weer niet hoe dit een antwoord op mijn vraag isHoe je een spaarrekening met geld vult lijkt me niet iets voor het beleggen-topic.
Verder gaat het om relatief kleine bedragen dus het risico is voor mij acceptabel.
Je zit hier in het spaartopic! De opmerking van @Eix was 100% meer ontopic dan jouw geneuzel over andere dingen dan sparen bij TR.

Dus ik zou zeggen, zoek het beleggen-topic op en probeer het hier over sparen te hebben.
Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA
En @rechtsherstel klopt! De aanvraag blijft ‘hangen’. Ik heb de aanvraag eerst via mijn IPhone privé gedaan en liep de aanvraag vast. Paar dagen gewacht en geen reactie. Met m’n zakelijke Android telefoon ben ik verder gegaan en lukte het electronisch tekenen van het contract wél, apart inderdaad. Dan moet je alles doorlezen en accorderen. Pas dan wordt de aanvraag doorgezet en krijg je heel snel een e-mail met je nieuwe IBAN bij Santander waar je een klein bedragje overmaakt ter verificatie. Dan wordt het na 2 dagen vrijgegeven.rdjnl schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:00:
[...]
Ik heb ook een rekening proberen te openen (via de .nl website), maar mijn aanvraag loopt vast op het bevestigen van mijn aanvraag met eID, wat iets uit Belgie is. Nog geen reactie van de klantenservice.
Heb jij dat ook ervaren?
[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 27-01-2024 16:33 ]
Een bevestiging van het donorregister is uiteindelijk geaccepteerd.rgras schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Mag ik vragen wat voor document je hebt opgevraagd? Mijn vriendin heeft namelijk geen enkel recent document vanuit de belastingdienst of gemeente (nagenoeg alles loopt via mijn naam), maar het lijkt mij sterk dat een BRP-uittreksel ad €20 de enige optie is.
Heel vreemde ervaring bij Raisin nu. Spaardeposito 26 januari afgelopen, bedrag lijkt daar nog “vast” te staan en lijkt niet inzetbaar om een nieuwe deposito te openen. Wellicht kwestie van geduld tot het op de beschikbare Raisin rekening staat.
Veel vreemder / erger: eerder deze week een behoorlijk bedrag naar de Raisin rekening overgemaakt om samen met het vrijgevallen bedrag uit het beëindigde deposito een nieuw deposito te openen. Overgemaakte bedrag is ook aangekomen en was zichtbaar als beschikbaar bedrag op de Raisin rekening. Echter vandaag lijkt het ineens verdwenen. Het is nergens meer zichtbaar. Iemand zoiets eerder meegemaakt?
Veel vreemder / erger: eerder deze week een behoorlijk bedrag naar de Raisin rekening overgemaakt om samen met het vrijgevallen bedrag uit het beëindigde deposito een nieuw deposito te openen. Overgemaakte bedrag is ook aangekomen en was zichtbaar als beschikbaar bedrag op de Raisin rekening. Echter vandaag lijkt het ineens verdwenen. Het is nergens meer zichtbaar. Iemand zoiets eerder meegemaakt?
Overzicht klopt bij mij dit weekend ook niet @Freek_G
[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-01-2024 11:32 ]
Dank voor je snelle reactie. Dan zal het vast een breder euvel zijn lijkt mij.
Toch geeft dit te denken. Ik heb dit nog nooit met een andere bank meegemaakt.
Is er überhaupt ergens een overzicht bij Raisin te zien van de historie van inkomende en uitgaande boekingen? Dan zou je tenminste nog kunnen zien dat het wel is binnengekomen en niet is uitgegaan.
Is er überhaupt ergens een overzicht bij Raisin te zien van de historie van inkomende en uitgaande boekingen? Dan zou je tenminste nog kunnen zien dat het wel is binnengekomen en niet is uitgegaan.
26e was vrijdag. Uitkering is normaliter een dag later (als het snel is, wellicht afhankelijk van bank nog later), en de 27e was weekend.Freek_G schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:30:
Heel vreemde ervaring bij Raisin nu. Spaardeposito 26 januari afgelopen, bedrag lijkt daar nog “vast” te staan en lijkt niet inzetbaar om een nieuwe deposito te openen. Wellicht kwestie van geduld tot het op de beschikbare Raisin rekening staat.
Dit gebeurt standaard als een depisito aanvraag is geaccepteerd door de bank maar de bank nog geen terugkoppeling heeft gegeven. Dus dd bank stuurt naar Raisin "stuur het geld maar", waarna het bij Raisin weg is, maar dan duurt het nog even totdat de bank stuurt van "deposito is aangemaakt".Veel vreemder / erger: eerder deze week een behoorlijk bedrag naar de Raisin rekening overgemaakt om samen met het vrijgevallen bedrag uit het beëindigde deposito een nieuw deposito te openen. Overgemaakte bedrag is ook aangekomen en was zichtbaar als beschikbaar bedrag op de Raisin rekening. Echter vandaag lijkt het ineens verdwenen. Het is nergens meer zichtbaar. Iemand zoiets eerder meegemaakt?
Maar als je beide bedragen nodig had om aan het bedrag van de aanvraag te komen dan zou of dat voorgaande deposito toch al ontvangen zijn door Raisin, of is er wat anders aan de hand.
Ik zou me er in ieder geval nog niet perse zorgen om maken.
En wellicht dat je bij de transacties van de Raisin rekening nog iets terug vindt?
Heb ook genoeg meegemaakt bij de grote nl banken hoor.Freek_G schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:35:
Dank voor je snelle reactie. Dan zal het vast een breder euvel zijn lijkt mij.
Ik heb een transactie menu in het app menu onder settings maar ook die is bij mij leeg terwijl ik recent transacties heb gedaan.
Bij mij staat ook bij Transacties:
Scheduled maintenance is currently in progress
Due to planned maintenance on our system, the transactions page is temporarily inaccessible. The page will be available again shortly.
@RobertMe bij mij wil het geval alleen dat ik het nieuwe deposito nog niet had aangemaakt, en toch het pas naar Raisin overgemaakte bedrag ineens verdwenen is.
Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb sinds kort een Raisin rekening. en wil graag een automatische overboeking instellen. In de app staat er onder "automatisch sparen" beschikbaar vanaf 1 euro.
Bedoelen ze daarmee dat je geld betaald voor het instellen van automatisch sparen? (dus bijv. elke maand 200 euro bijstorten met betaling van 1 euro).
of bedoelen ze "je kan met een inleg van 1 euro al automatisch sparen" Dus als je elke maand 1,50 wil inleggen, is dat mogelijk. maar elke maand 0.90 cent niet.
Bedoelen ze daarmee dat je geld betaald voor het instellen van automatisch sparen? (dus bijv. elke maand 200 euro bijstorten met betaling van 1 euro).
of bedoelen ze "je kan met een inleg van 1 euro al automatisch sparen" Dus als je elke maand 1,50 wil inleggen, is dat mogelijk. maar elke maand 0.90 cent niet.
Nee het kost geen geld, vanaf 1 euro kan het.MevrouwDeKat schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:10:
Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik kom er niet helemaal uit. Ik heb sinds kort een Raisin rekening. en wil graag een automatische overboeking instellen. In de app staat er onder "automatisch sparen" beschikbaar vanaf 1 euro.
Het enige "automatische" aan de Raisin-kant is dat als je de PLANxxx code gebruikt je niet handmatig het geld door hoeft te zetten naar de beoogde spaarrekening. De periodieke overboeking stel je zelf in bij je huisbank, dus met die PLANxxx-code in de omschrijving,MevrouwDeKat schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:10:
Zo even uit mijn hoofd rekent Raisin nergens kosten door ....
Als je de voorwaarden niet weet of jezelf niet inleest zou ik er niet aan beginnen en je geld lekker op een NL bank laten staan.Cyb schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Hoe doe je het met DGS? Zweden rekent DGS in SEK ipv EUR. Stel er komt een financiele instorting in Zweden, waarbij de SEK 80% zakt, en stel je hebt er €20.000 op gezet, dan krijg je dus niet al je geld meer terug.
De discussie over DGS en Zweden is al een paar keer voorbij gekomen, terug lezen of niet aan beginnen.
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Wat @Cyb schrijft klopt gewoon hoor. "Als SEK 80% daalt dan krijg je niet alles terug". Of dat een realistisch scenario is is een ander verhaal. Maar hij doet geen foute aannames of wat dan ook.gielie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Als je de voorwaarden niet weet of jezelf niet inleest zou ik er niet aan beginnen en je geld lekker op een NL bank laten staan.
De discussie over DGS en Zweden is al een paar keer voorbij gekomen, terug lezen of niet aan beginnen.
Wat ik me dan nog wel afvraag is volgende; je hebt Euros op die spaarrekening staan… geen SEK.RobertMe schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:03:
[...]
Wat @Cyb schrijft klopt gewoon hoor. "Als SEK 80% daalt dan krijg je niet alles terug". Of dat een realistisch scenario is is een ander verhaal. Maar hij doet geen foute aannames of wat dan ook.
Stel de SEK daalt 50% dan zal de Zweedse centrale bank ook 50% meer moeten betalen om je euro’s te vergoeden. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze daarbij een wisselkoers gebruiken van voor die economische schok. Dan lopen ze de boel gewoon op te lichten.
Edit: zojuist even nagekeken en de voorwaarden stellen dat de wisselkoers gebruikt zal worden zoals die is op het moment van terugbetaling. Dus er is wel een risico maar ik denk niet zo groot als hierboven geschetst.
[ Voor 13% gewijzigd door Velvus op 29-01-2024 10:25 ]
Dat is recent (en daarvoor) nog voorbij gekomen hier, zie ook: Novax in "Het spaartopic - Deel 4"Velvus schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Wat ik me dan nog wel afvraag is volgende; je hebt Euros op die spaarrekening staan… geen SEK.
Stel de SEK daalt 50% dan zal de Zweedse centrale bank ook 50% meer moeten betalen om je euro’s te vergoeden. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze daarbij een wisselkoers gebruiken van voor die economische schok. Dan lopen ze de boel gewoon op te lichten.
Edit: zojuist even nagekeken en de voorwaarden stellen dat de wisselkoers gebruikt zal worden zoals die is op het moment van terugbetaling. Dus er is wel een risico maar ik denk niet zo groot als hierboven geschetst.
Voor de mensen die het gemist hebben: bij de NL deposito aanbieder met to nu toe de hoogste rentes heeft deze aanzienlijk verlaagd:
Yapi Kredi
1 jaar
3,60% 3,30% = -0,30%
2 jaar
3,70% 3,30% = -0,40%
3 jaar
3,60% 3,15% = -0,45%
4 jaar
3,55% 3,00% = -0,55%
5 jaar
3,50% 3,00% = -0,50%
6 jaar
3,45% 3,00% = -0,45%
7 jaar
3,40% 3,00% = -0,40%
8 jaar
3,35% 3,00% = -0,35%
9 jaar
3,30% 3,00% = -0,30%
10 jaar
3,25% 3,00% = -0,25%
Yapi Kredi
1 jaar
3,60% 3,30% = -0,30%
2 jaar
3,70% 3,30% = -0,40%
3 jaar
3,60% 3,15% = -0,45%
4 jaar
3,55% 3,00% = -0,55%
5 jaar
3,50% 3,00% = -0,50%
6 jaar
3,45% 3,00% = -0,45%
7 jaar
3,40% 3,00% = -0,40%
8 jaar
3,35% 3,00% = -0,35%
9 jaar
3,30% 3,00% = -0,30%
10 jaar
3,25% 3,00% = -0,25%
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Bij de deposito's met een looptijd korter dan 1 jaar gaf en geeft Garantbank meer rente dan Yapi Krediwcduck schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:50:
Voor de mensen die het gemist hebben: bij de NL deposito aanbieder met tot nu toe de hoogste rentes heeft deze aanzienlijk verlaagd:
Yapi Kredi ...
De rentedaling werd afgelopen vrijdag aangekondigd op de website van de bank, op tijd indien je er al geld had staan om een deposito te openen.
Het lijkt er op dat het minimum voor alle CA Auto Bank depositos naar €20.000 gaat. Overzicht toont het nieuwe Min./max. bedrag maar het is (nu nog) mogelijk om met €10.000 een aanvraag te doenGroteVoet459 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:55:
Pinned/Bewaarpost: CA (Crédit Agricole) Auto Bank (via Raisin)
...
- Inleg voor de deposito (in Euros) - tussen €10.000 en €100.000
Opvallend, hoe je mij op onsubtiele wijze van iets beticht, terwijl ik me wel enigszins heb ingelezen, en jij vervolgens zelf die fout maakt. In dit topic hebben meerdere mensen het wisselkoersrisico van Zweden al genoemd.gielie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Als je de voorwaarden niet weet of jezelf niet inleest zou ik er niet aan beginnen en je geld lekker op een NL bank laten staan.
Ook bij Raisin staat het in het informatieblad:
De fout die snel gemaakt wordt is dat omdat het een EUR rekening is, men snel denkt (of wishful hoopt vanwege de mooie rente) dat het DGS limiet ook in EUR is, maar dat is dus in SEK. Als het dus misgaat bij de bank, ben je dus afhankelijk van de wisselkoers van wat je terug gaat krijgen. Kleine spaarders hebben een grote kans om alles volledig terug te krijgen, terwijl iets grotere spaarders het bedrag afgekapt kan worden tot een lager gedrag dan dat de spaarder oorspronkelijk van uitging, omdat het gekoppeld is aan de wisselkoers.Depositogarantie: Tot en met (de tegenwaarde in euro van) SEK 1.050.000 per
rekeninghouder per bank.
Elke spaarder hier die bij een dergelijke bank geld plaatst, zou dus een risico afweging moeten maken als men gedekt wilt zijn onder het DGS.
Mijn aanvraag van vorige week was met €12,5K en die wacht alleen nog op de bevestiging van CA.Novax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:18:
[...]
Het lijkt er op dat het minimum voor alle CA Auto Bank depositos naar €20.000 gaat. Overzicht toont het nieuwe Min./max. bedrag maar het is (nu nog) mogelijk om met €10.000 een aanvraag te doen
Misschien gewijzigd door een hoog aantal initiële aanvragen, maar die 20K was er vorige week nog niet,
Wanneer is de aanvraag door Raisin naar CA verstuurd? (om te kijken hoe lang het ongeveer duurt bij CA)GroteVoet459 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Mijn aanvraag van vorige week was met €12,5K en die wacht alleen nog op de bevestiging van CA.
Misschien gewijzigd door een hoog aantal initiële aanvragen, maar die 20K was er vorige week nog niet,
Bij de Duitse website van CA Auto Bank is het minimum voor depositos overigens € 5.000
Zoals in de pinned post verwerkt heb ik de aanvraag de 23e gedaan toen ze net nieuw waren.Novax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Wanneer is de aanvraag door Raisin naar CA verstuurd? (om te kijken hoe lang het ongeveer duurt bij CA)
Bij de Duitse website van CA Auto Bank is het minimum voor depositos overigens € 5.000
Geld was er dezelfde dag - dat was al onderweg naar Raisin voor een deposito bij Progetto die ik geannuleerd had.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76092768Cyb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Opvallend, hoe je mij op onsubtiele wijze van iets beticht, terwijl ik me wel enigszins heb ingelezen, en jij vervolgens zelf die fout maakt. In dit topic hebben meerdere mensen het wisselkoersrisico van Zweden al genoemd.
Ook bij Raisin staat het in het informatieblad:
[...]
De fout die snel gemaakt wordt is dat omdat het een EUR rekening is, men snel denkt (of wishful hoopt vanwege de mooie rente) dat het DGS limiet ook in EUR is, maar dat is dus in SEK. Als het dus misgaat bij de bank, ben je dus afhankelijk van de wisselkoers van wat je terug gaat krijgen. Kleine spaarders hebben een grote kans om alles volledig terug te krijgen, terwijl iets grotere spaarders het bedrag afgekapt kan worden tot een lager gedrag dan dat de spaarder oorspronkelijk van uitging, omdat het gekoppeld is aan de wisselkoers.
Elke spaarder hier die bij een dergelijke bank geld plaatst, zou dus een risico afweging moeten maken als men gedekt wilt zijn onder het DGS.
Er is niks anders dan bij banken in een euro zone, dit is paniekvoetbal. Alleen als je tegen de grens van 100k of equivalent aan zit kan het lastig worden, zorg dat je daar onder blijft per bank.
[ Voor 7% gewijzigd door gielie op 29-01-2024 12:31 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Vanochtend iets voor 10 uur, geld opgenomen van Advanzia en het is nu al binnen. Ik was gewend dat het langer duurde.
Daar staat praktisch gezien alleen:gielie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76092768
Er is niks anders dan bij banken in een euro zone, dit is paniekvoetbal. Alleen als je tegen de grens van 100k of equivalent aan zit kan het lastig worden, zorg dat je daar onder blijft per bank.
Maar dat is het punt niet. Waar het om gaat is het DGS limiet, waarvan dezelfde schrijver ook schrijft:The payment will be made in the currency of your Raisin account, in your case presumably Euros.
Verder wordt er ook geschreven door Riksgalden:Wel is er natuurlijk nog een risico dat de SEK verder kan zakken. 1.050.000 SEK is op dit moment 90.204,54 EUR.
Er is dus een risico, die afhankelijk is van de wisselkoers.' All currency conversion is made using the exchange rate on the day of the activation of the compensation case'.
Dan heb je dus nog steeds niet gelezen wat @Cyb schreef, want hij had het expliciet over een daling van 80%. En het is niet precies zoals bij banken in de euro zone, en dat schrijf je zelf ook al "tegen de grens van 100k zit". Bij een euro DGS is het gewoon 100k, en niet "tegen de grens" van een "equivalent".gielie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
[...]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/76092768
De dekking van het Zweedse DGS is momenteel 1.050.000 SEK, en vandaag de dag is dat (volgens DuckDuckGo) ~€92k. Maar je kunt er vrijwel zeker vanuit gaan dat op het moment dat een Zweedse bank omvalt die koers daalt. En dan is de dekking dus ook lager. Want als je nu €92k er op zet is dat dus 1,05M SEK. Maar als de koers daalt is die €92k bv 1,6M SEK, terwijl je maar 1,05M SEK, dus gaat 0,55M SEK in rook op.
En Raisin weet dat ook, daarom dat je maar €85k kunt sparen bij een Zweedse bank, zodat er al iets van een " bescherming " in zit.
En die "€100k dekking of equivalent in lokale valuta" hoeft maar eens in de 5 jaar "geijkt" te worden. Daardoor die 1,05M SEK en niet €100k. Die €100k is helemaal niet gegarandeerd in een vreemde valuta. Die €100k was gegarandeerd op een moment ergens in de afgelopen 5 jaar, toen het DGS de maximale dekking heeft vastgesteld / gecorrigeerd.
Ergo, lees je even in in de werking en voorwaarden
Even een vraag voor de zekerheid.
Ik heb afgelopen week voor het eerst een Raisin rekeing geopend en na goedkeuring gelijk een spaarrekening geopend.
Ik kreeg de melding "Maak X over naar uw Raisin rekening om de spaarrekening te kunnen openen".
Dit meteen gedaan (afgelopen vrijdag) en vandaag zie ik in mijn transactieoverzicht dat het geld is aangekomen.
De melding "Maak X over naar uw Raisin rekening om de spaarrekening te kunnen openen" staat er echter ook nog steeds.
Rechtsboven staat: Raisin rekening: X Beschikbaar €0,00
Is het normaal dat er zo'n vertraging in zit of gaat er iets niet helemaal goed?
Ik heb afgelopen week voor het eerst een Raisin rekeing geopend en na goedkeuring gelijk een spaarrekening geopend.
Ik kreeg de melding "Maak X over naar uw Raisin rekening om de spaarrekening te kunnen openen".
Dit meteen gedaan (afgelopen vrijdag) en vandaag zie ik in mijn transactieoverzicht dat het geld is aangekomen.
De melding "Maak X over naar uw Raisin rekening om de spaarrekening te kunnen openen" staat er echter ook nog steeds.
Is het normaal dat er zo'n vertraging in zit of gaat er iets niet helemaal goed?
Ik weet niet hoe het exact in Zweden in elkaar zit, maar een andere fout die vaak gemaakt wordt, is dat de consument snel geneigd is "per bank" te kijken, maar in NL moet je niet per bank kijken, maar per DNB bankvergunning. Stel je hebt bijv. 60k gestald bij een bank, en 50k bij een andere bank, en die andere bank is een dochteronderneming van de eerste bank, dan ben je dus risico op een verlies van 10k als je beroep moet plegen op het DGS.gielie schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Alleen als je tegen de grens van 100k of equivalent aan zit kan het lastig worden, zorg dat je daar onder blijft per bank.
Voorbeeld: Volksbank, met de labels SNS, Regio Bank en ASN.Cyb schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:04:
[...]
Ik weet niet hoe het exact in Zweden in elkaar zit, maar een andere fout die vaak gemaakt wordt, is dat de consument snel geneigd is "per bank" te kijken, maar in NL moet je niet per bank kijken, maar per DNB bankvergunning. Stel je hebt bijv. 60k gestald bij een bank, en 50k bij een andere bank, en die andere bank is een dochteronderneming van de eerste bank, dan ben je dus risico op een verlies van 10k als je beroep moet plegen op het DGS.
Of dat ook in het buitenland voor komt weet ik niet. Na de vermelding dat Santander zich op Nederland ging richten gepoogd te achterhalen hoe dat zit met OpenBank (dat voor 99,99...% van Santander is en 10 aandelen in andere handen). En daarover heb ik geen 110% uitsluitsel kunnen vinden dat het een andere licentie is. Maar het heeft wel alle schijn ervan dat dat het geval is.
Het weekend geeft altijd een vertraging, maar bij een eerste aanvraag kan het soms wat langer duren. Waarschijnlijk staat in je transactie overzicht ook een negatief bedrag van de aanvraag, vandaar dat er nu €0,00 beschikbaar is omdat het geld nu al gereserveerd is voor je aanvraag. Als het goed is zal Raisin je aanvraag vanmiddag verder in orde maken en doorsturen naar de partnerbank en zal ook de melding verdwijnen.ArmyOfQueens schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:59:
Vanmorgen kon het nog, maar bij een aanvraag is het minimum nu dus ook €20.000. Wordt toch een keer tijd dat Raisin alle wijzigingen in overzicht, parnerbank paginas, en aanvragen gesynchroniseerd doorvoert.Novax schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:18:
Het lijkt er op dat het minimum voor alle CA Auto Bank depositos naar €20.000 gaat. Overzicht toont het nieuwe Min./max. bedrag maar het is (nu nog) mogelijk om met €10.000 een aanvraag te doen
https://www.nu.nl/economi...rentes-zijn-gestegen.html
Het totaalbedrag dat Nederlanders bij hun bank hebben staan, is vorig jaar met bijna 15 miljard gestegen, blijkt uit cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB). Het gaat om een bedrag van ruim 576 miljard euro. In de jaren 2013 tot en met 2019 was de jaarlijkse groei gemiddeld ruim 10 miljard euro.
Ja, en altijd bij de reacties is het zoals nu ook weer op nu.nl ‘pas op hoor, sparen in het buitenland, weet u nog Icesave….’.
Nou ja het is ook goed om op te passen in de zin dat je even inleest waar je precies je geld stalt en wat de risico's zijn. Binnen de Eurozone is dat tot een 100.000 onder het DGS vrijwel vergelijkbaar met Nederland. Maar er zijn genoeg mogelijkheden die net iets meer risico geven tot risicovol zijn (of eigenlijk stiekem geen spaarrekening is oid).Datisraar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Ja, en altijd bij de reacties is het zoals nu ook weer op nu.nl ‘pas op hoor, sparen in het buitenland, weet u nog Icesave….’.
Precies, wat je zegt. Maar het is altijd aangegeven met dergelijke schrik/angst reacties om vooral maar niet in het buitenland te sparen. De twijfelende ING’er schrikt natuurlijk van zo’n reactie en blijft mede daardoor waar hij of zij zit. En je moet je goed inlezen en voorbereiden voor sparen in het buitenland, maar vaak ‘Icesave’ na al die jaren blijven roepen helpt niet echt. Wel eerlijke voorlichting.PolarBear schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:07:
[...]
Nou ja het is ook goed om op te passen in de zin dat je even inleest waar je precies je geld stalt en wat de risico's zijn. Binnen de Eurozone is dat tot een 100.000 onder het DGS vrijwel vergelijkbaar met Nederland. Maar er zijn genoeg mogelijkheden die net iets meer risico geven tot risicovol zijn (of eigenlijk stiekem geen spaarrekening is oid).
Hopelijk dat nu.nl lezers hier naar tweakers worden getrokken voor duidelijke en interessante informatie.
[ Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 29-01-2024 14:26 ]
Bij mij staat de melding er ook nog maar het geld staat in het overzicht ook bij het “gereserveerd”.ArmyOfQueens schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:59:
Ik denk dat de melding wel weg zal gaan als de aanvraag echt doorgezet is.
Specifieke tips buiten dit topic?Datisraar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:21:
[...]
En je moet je goed inlezen en voorbereiden voor sparen in het buitenland
De reactie die bij mij bovenaan staat:Datisraar schreef op maandag 29 januari 2024 @ 14:01:
[...]
Omdat ik niet de hele inflatie gecompenseerd krijg, wil ik ook niet een deel. En dood is hij/zij over 150 jaar sowieso, dus waarom zou je ....Ik zie het nut niet in van extra geld op een spaarrekening zetten met een rente die omhoog is gegaan maar minder is dan de inflatie dus dan heb je nog steeds dat je geld netto minder waard word.
Meer dan een ruime buffer hoef ik niet.
Ik leef nu wie weet volgend jaar niet meer
@sjorsjuhmaniac Er zitten nog wel een paar banken tussen de nederlandse grootbanken (abnamro, rabo, ing, sns) en de banken in het buitenland. Kijk eens naar de kleinere nederlandse banken (Yapi Kredi, Garanti en dergelijke): gewoon nederlands dgs, en niets te maken met extra zaken die je wel bij de buitenlandse banken hebt. https://www.spaarinformatie.nl/ (maar dat weet je misschien wel allemaal)
Vandaag de nieuwe Advanzia rekening geopend gekregen. Ging op zich best soepel, opzeggen en opnieuw aanvragen.
De actie op de website staat alleen nog ongewijzigd t/m 31-01-2024
Vraag me daarmee alleen af of die actie nog verlengd gaat worden aangezien we al ver op het einde van de maand zitten.
Wel tegenstrijdig wanneer die niet verlengd zou worden, aangezien enkelen al een automatische verlenging hebben gekregen.
De actie op de website staat alleen nog ongewijzigd t/m 31-01-2024

Vraag me daarmee alleen af of die actie nog verlengd gaat worden aangezien we al ver op het einde van de maand zitten.
Wel tegenstrijdig wanneer die niet verlengd zou worden, aangezien enkelen al een automatische verlenging hebben gekregen.
@Rockel83 Het staat er niet duidelijk, maar wat ze bedoelen is dat de huidige actie voortduurt tot einde deze maand, daarna kan er weer een nieuwe komen (of niet). De termijn van de rest van de maand + 3 maanden blijft. Als je dus kort na 1 februari stort zou de actierente moeten blijven gelden voor bijna 4 maanden.
De termijn heb ik eerder deze maand bevestigd gekregen.
Dat begrijp ik, al maakt dat natuurlijk wel dat je dan op zijn laatst morgen (of beter vanavond al) al minimaal die €5000 over moet maken om op 31-01 aan de voorwaarden te voldoen, mocht je zeker willen zijn om nog binnen de huidige actietermijn te vallen.mrmrmr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:37:
@Rockel83 Het staat er niet duidelijk, maar wat ze bedoelen is dat de huidige actie voortduurt tot einde deze maand, daarna kan er weer een nieuwe komen (of niet). De termijn van de rest van de maand + 3 maanden blijft. Als je dus kort na 1 februari stort zou de actierente moeten blijven gelden voor bijna 4 maanden.
Volgens de huidige voorwaarden op de site zou het zomaar kunnen zijn dat er na 31-01 geen nieuwe actie meer is voor "nieuwe" klanten en dat je dan gewoon te laat ben wanneer je op 02-02 dat geld op de rekening hebt staan.
@Rockel83 Ik vond de tussentijdse verhoging van 3,87% naar 4,13% een verrassing. Misschien werd dat ingegeven door de noodzaak meer geld binnen te harken voor lopende of komende verplichtingen.
Mijn inschatting (natte vinger) is dat ze wel doorgaan met de actie (doen ze al jaren), maar dat het percentage iets kan wijzigen. Omlaag als ze al genoeg geld hebben en gelijkblijvend of omhoog als men meer geld kan gebruiken.
Mijn inschatting (natte vinger) is dat ze wel doorgaan met de actie (doen ze al jaren), maar dat het percentage iets kan wijzigen. Omlaag als ze al genoeg geld hebben en gelijkblijvend of omhoog als men meer geld kan gebruiken.
Dat geldt voor elke bank, het is een kwestie van vraag en aanbod. Bepaalde banken kunnen volstaan met lagere rente, andere moeten meer moeite doen en een hogere rente bieden. De gemiddelde spaarder zit in de groep waardoor 90% van het vermogen bij de grootbanken zit.mrmrmr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:34:
@Rockel83...Omlaag als ze al genoeg geld hebben en gelijkblijvend of omhoog als men meer geld kan gebruiken.
Het is erg aannemelijk dat ze de actierente zullen verlengen inderdaad, aangezien men bij enkelen hier al actief verlengd heeft voor 3 maanden extra tegen de huidige actierente.mrmrmr schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:34:
@Rockel83 Ik vond de tussentijdse verhoging van 3,87% naar 4,13% een verrassing. Misschien werd dat ingegeven door de noodzaak meer geld binnen te harken voor lopende of komende verplichtingen.
Echter heb je nu volgens de huidige actie geen zekerheid. Het is interessant om te wachten tot 02-02/03-02 om die extra maand mee proberen te nemen. Maar aangezien de actie nog geen update heeft gekregen bestaat ook de kans dat er geen verlenging meer is.
Ik denk dat ik vanavond dan maar gewoon €5000 over maak voor de zekerheid. Het is nu kiezen tussen 3 maanden actierente tegen over de 4% of de gok nemen op begin februari voor bijna 4 maanden of helemaal niets.
Morgenvroeg heel vroeg bellen zou trouwens wellicht ook nog een optie kunnen zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Rockel83 op 29-01-2024 16:59 ]
Nieuwkomer CA Autobank gaat de rente alweer verlagen voor alle deposito's.
voor de 4 jaar deposito:
Opmerking: Vanaf 05-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,30% p.j. in plaats van 4,00% p.j
Om het huidig geldende rentetarief van 4,00% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 05-02-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 05-02-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3,30% p.j.
voor de 4 jaar deposito:
Opmerking: Vanaf 05-02-24 geldt een nieuw rentetarief van 3,30% p.j. in plaats van 4,00% p.j
Om het huidig geldende rentetarief van 4,00% p.j. te ontvangen, dient uiterlijk de werkdag vóór 05-02-24 te zijn voldaan aan alle voorwaarden om uw aanvraag tijdig te kunnen doorsturen naar de bank. Vanaf 05-02-24 wordt uw termijndeposito geopend met het nieuwe rentetarief van 3,30% p.j.
Dalingen bij CA Auto Bank vanaf 5 februari:
- 1 jaar deposito: 4,10% naar 3,90%
- 2 jaar deposito: 4,20% naar 3,80%
- 3 jaar deposito: 4,10% naar 3,40%
- 4 jaar deposito: 4,00% naar 3,30%
- 5 jaar deposito: 3,90% naar 3,30%
- 6 maanden deposito: 3,85% naar 3,55%
- 9 maanden deposito: 3,70% naar 3,45%
- 1 jaar deposito: 3,50% naar 3,30%
- 18 maanden deposito: 3,20% naar 3,00%
- 6 maanden deposito: 4,00% naar 3,90%
- 1 jaar deposito: 3,50% naar 3,40%
- 2 jaar deposito: 3,50% naar 3,40%
[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 29-01-2024 18:47 ]
Bij CVK zit er duidelijk voorlopig meer dan genoeg in het potje - per 25-Jan (afgelopen donderdag):
1 jaar: 3,00% 1,50% = -1,50%
2 jaar: 3,30% 1,50% = -1,80%
(Effectief)
1 jaar: 3,00% 1,50% = -1,50%
2 jaar: 3,30% 1,50% = -1,80%
(Effectief)
moet je voor de lol eens kijken op de duitse site van raisin. daar hebben ze veel meer aanbod en ook hogere rentes door meer banken;)
https://www.weltsparen.de/
https://www.weltsparen.de/
Zoveel scheelt het toch ook weer niet? Oke meer aanbod maar in NL is de hoogste deposito voor 1 jaar vast met 20K 4,2% bij Bai Portugal a 840 euro, via Duitsland is de hoogste 4,35% a 870 euro. Scheelt 3 tientjes....oke wie het kleine niet eert....
dat is alleen morgen nog daarna gaat bai naar 3.8 maar vooral veel meer aanbod rond die 4% rente bij meer looptijden
[ Voor 106% gewijzigd door joehoetje op 29-01-2024 20:51 ]
Rente op de dagelijks opvraagbare spaarrekening bij Santander Consumer Bank is verhoogd van 3,2% naar 3,6%!
Overigens geen informatie over ontvangen, ik zag dit zojuist bij het inloggen op de rekening.
Overigens geen informatie over ontvangen, ik zag dit zojuist bij het inloggen op de rekening.
Weet iemand of i.v.m. depositogarantie Santander Consumer Bank(Finance) onder dezelfde bankvergunning vallen als Openbank?Panda schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:56:
Rente op de dagelijks opvraagbare spaarrekening bij Santander Consumer Bank is verhoogd van 3,2% naar 3,6%!
(Als ik op https://www.fgd.es/en/member-institutions/ kijk, lijkt van niet, maar ik ben maar een leek.)
Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy
Die conclusie had ik ook. "Lijkt van niet". Zekerheid zul je waarschijnlijk alleen krijgen als je het navraagt (liefst natuurlijk bij Spaanse DGS en niet bij de bank(en) zelf).sipjohn schreef op maandag 29 januari 2024 @ 21:15:
[...]
Weet iemand of i.v.m. depositogarantie Santander Consumer Bank(Finance) onder dezelfde bankvergunning vallen als Openbank?
(Als ik op https://www.fgd.es/en/member-institutions/ kijk, lijkt van niet, maar ik ben maar een leek.)
Dat is wel een uhm, interessante rente. Net onder hun andere merk OpenBank met de actieperiode maar wel boven 99% van de banken waar Nederlanders toegang toe hebben. Met 3,2% zaten ze bv nog onder de actierente van Credit Europe Bank (3,55%). Enige verschilletje is dan dan CEB (& OpenBank) 6 maanden gegarandeerd is, en Santander weer op elk moment kan verlagen.Panda schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:56:
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling