Ergens afgelopen maand schreef ik: "waar is mijn euro?".
Had met af/overschrijvingen te maken van bank A naar bank B.
Had met, zoals het vroeger in de volksmond genoemd werd, 'rente-trekken' door de banken te maken.
Ik leerde hier dat het juiste woord daarvoor "valutering" is, en wiki vertelde dat dat bij wet niet meer mag sinds 2009.
Ik zag daarna dat 'de bank' het inderdaad niet meer deed: hoewel een bedrag was afgeschreven op dag A stond in de details van de transactie dat de rentedatum dag B was; het geld kwam ook aan op dag B bij de de ontvangende bank.
Nu heb ik een nieuwe: donderdagavond 11 jan. geld overgemaakt (Rabo ---> Advanzia), geld direct afgeschreven,
rentedatum vrijdag 12 jan.
Ontvangen bij Advanzia op
maandag de 15e.
Lijkt erop dat 'iemand' toch op de 13e en 14e (het weekend) mijn euro heeft vastgehouden, toch?
Of mis ik iets?
Nb het gaat niet om de paar misgelopen centen noch om het juiste tijdstip om geld over te boeken; het gaat me om het principe, en hoe het systeem precies werkt.
Doet me denken aan een eerdere post hier dat op Europees niveau instant payment dit jaar ingevoerd moet zijn (meen me zelfs te herinneren in kwartaal één van dit jaar); zal mij benieuwen.
En ik ben nog steeds benieuwd wat de kosten zijn voor 'de bank' voor een IP versus een niet-IP overschrijving, mede ook omdat die (waarschijnlijke) extra kosten op de klant worden doorberekend, uiteraard.
Trouwens, geld overboeken (Rabo ---> Advanzia) gaat wel heel snel heb ik tot nu toe ervaren. Op een zondag een opdracht neergezet voor maandag; die maandag bleek ik om plm. 04:30 een mail te hebben gehad van Advanzia dat het geld was aangekomen, das 4 1/2 uur na de overschrijving dus. Precies hetzelfde scenario een tweede keer meegemaakt midweeks.
...
/excuus indien off topic
/maar, het moet wel een beetje gezellig blijven, toch? ... met het volgende (waarvoor dank!) vers in het achterhoofd.
En het doet me denken, U beste lezer die zin heeft om verder te lezen, aan een 'akkefietje' dat ik met de Rabo had vorige week.
Wij hebben er drie rekeningen (twee individuele 'salarisrekeningen' en een gezamelijke). Bij de individuele rekeningen hoort (natuurlijk) een Rabo-scanner.
Eén van de Rabo-scanners is kapot-stuk, al een jaar, of drie jaar, wat geen probleem is; met de overgebleven functionerende redden we ons best, tot afgelopen week.
We hadden beide een scanner nodig (want Rabo is tussen/tegenrekening tussen verschillende (spaar)bankrekeningen), ik thuis, zij 20km daar vandaan; dat ging dus ff mis.
Ik denk ik bel ff met de bank om een nieuwe scanner aan te vragen, ezpz.
Rabo dame: goedenmiddag, wat kan ik voor U doen?
Ik: nieuwe Rabo-scanner AUB.
Rabo dame: dat is dan 19,95 euro.
Ik: pardon?
Rabo dame: dat is dan 19,95 euro.
Ik: mevrouw, wij zijn beiden al vele decennia betalende klant, een scanner is onderdeel van de betaalpakketten die we bij uw organisatie afnemen, en nu moet ik ook nog 20 euro gaan neerleggen voor een stukje plastic uit China (ik zei het iets netter)?
Rabo dame: ja, dat is het beleid van de Rabobank; het is trouwens ook de bedoeling dat er één (1) Rabo-scanner per huishouden is.
Ik: pardon? ... a) hebben wij niet twee prive rekeningen die beiden een Rabo-scanner in het pakket hebben, en b) ik ga er niet mee akkoord dat ik 20 euro moet betalen voor een nieuwe scanner.
Rabo dame (nou komt ie): in dat geval mag ik U de scanner aanbieden voor 9,95 euro.
Ik (inmiddels in mijn stijfkop modus): pardon, U gaat nu met mij onderhandelen (sta ik op de vismarkt of zo, dacht ik)?
Rabo dame: nee, dat mag ik doen uit coulance.
Ik (mijn stijfkop modus full charge): nee dank U, kan ik hier een bezwaar over indienen?
Rabo dame: ja, U kunt een klacht indienen.
Ik: bij deze ... op wat voor een termijn kan ik hierover terugkoppeling verwachten?
Rabo dame: daar krijgt U niet persoonlijk terugkoppeling op.
Ik: pardon?
Rabo dame: ja, uw klacht 'wordt meegenomen', en wanneer er dan genoeg mensen dezelfde klacht hebben kan de Rabobank daar dan iets mee doen; wilt U dat ik een afschrift van uw klacht in uw berichtenbox zet?
In het bericht in mijn berichten-box staat dat mijn klacht (over de kosten van de Rabo-scanner) is afgewezen (door dezelfde telefoon-mevrouw); ik kan wel in beroep gaan, dan moet ik een klacht sturen naar de "Klachtenservice" ...