Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:33
rechtsherstel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:01:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,29% p.j. naar 3,31% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.01.2024 om 12 uur 's middags.
Gelukkig is "net" dan mijn ene euro van Renault aangekomen op de Raisin rekening, dan kan Raisin de aanvraag voor Distingo doorsturen en kan ik vanaf morgen profiteren :+

Met die trage opnametijden van Renault (minimaal 1 dag, in dit specifieke geval zaterdagmorgen opnemen, dinsdagochtend daadwerkelijk uitgevoerd) misschien ook maar al de rest van de rekening afhalen :/ (gaat wel maar om ~1.5k, dus renteverschil is niet enorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:55
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Dat gebeurd regelmatig.
Zowel in het Dashboard als in de Product-overzichten verdwijnt/verschijnt regelmatig een bank.
Bij mij mist momenteel LHV in mijn dashbord, zowel op de website als in de app.
Ik heb dit fenomeen ook al een paar keer meegemaakt.
Echter mis ik op dit moment 7(!) deposito's en 1 vrij opneembare rekening.

Ik maak mij geen zorgen, maar ben wel blij dat ik een hardcopy (print) van mijn rekeningen heb.Op deze manier heb ik altijd een aktueel (juist) overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 12:46
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:07:
[...]
Met die trage opnametijden van Renault (minimaal 1 dag, in dit specifieke geval zaterdagmorgen opnemen, dinsdagochtend daadwerkelijk uitgevoerd) misschien ook maar al de rest van de rekening afhalen :/ (gaat wel maar om ~1.5k, dus renteverschil is niet enorm).
Je zegt het zelf vaak zat: zaterdag & zondag gebeurd er niets in bankenland.
Dus als jij 'm op zaterdag indient wordt 'íe pas maandag door Raisin verwerkt.
Alles gaat in batches tussen Raisin en de partnerbanken. Ik verwacht niet dat Distingo sneller zal zijn.
rechtsherstel schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:01:
Distingo Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 3,29% p.j. naar 3,31% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.01.2024 om 12 uur 's middags.
Eind v/d maand loopt er een deposito af dat ik wil oprekken; dit is misschien dan wel het moment om over te stappen en Renault (voorlopig) gedag te zeggen. Gaat hier ook niet om veel geld (is mijn wisselrekening voor de deposito's bij Raisin), maar toch weer een paar tientjes per jaar én een signaal naar Renault.

[ Voor 14% gewijzigd door GroteVoet459 op 16-01-2024 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Je zegt het zelf vaak zat: zaterdag & zondag gebeurd er niets in bankenland.
Dus als jij 'm op zaterdag indient wordt 'íe pas maandag door Raisin verwerkt.
Dat weet ik. Maar als ik nu opneem krijg ik het nog voor het weekend bij Distingo, als het morgen geopend zou worden, en morgen uitgekeerd door Renault. Wacht ik tot de rekening geopend is, wat dus mogelijk morgen zal zijn, is het alweer donderdag voordat het geld van bij Renault op de Raisin rekening staat. Wordt de rekening pas donderdag geopend hikt het alweer heel erg tegen weekend aan.
Alles gaat in batches tussen Raisin en de partnerbanken.
Maar wel verschillende batches ;) Geld overmaken naar Renault kan wel binnen een paar uur. Geld opnemen gaat altijd 24 uur overheen. En dat is mogelijk wel een Renault dingetje. Hetzelfde als dat bv OpenBank altijd ~24 uur duurt om een uitgaande transactie te doen. Terwijl een gewone ouderwetse SEPA transactie toch echt geen 24 uur duurt (maar wel alleen tijdens kantooruren wordt uitgevoerd). Want als ik geld over maak naar Raisin, binnen kantooruren, is dat een aantal uur later bijgeschreven. Dat opnemen vanaf Renault zo traag is lijkt mij dan ook eerder een Renault ding.
Eind v/d maand loopt er een deposito af dat ik wil oprekken; dit is misschien dan wel het moment om over te stappen en Renault (voorlopig) gedag te zeggen. Gaat hier ook niet om veel geld (is mijn wisselrekening voor de deposito's bij Raisin), maar toch weer een paar tientjes per jaar én een signaal naar Renault.
In mijn geval dus ook dat veel geld dat initieel bij Renault stond verplaatst is, en daardoor dus een vrij lege rekening. Initieel zou volgende week een depo vrijvallen bij Progetto wat de trigger was om Distingo te openen. Maar die heb ik intussen verlengd. Dus uiteindelijk komt ook bij Distingo nog niet echt veel te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 16:09
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Gelukkig is "net" dan mijn ene euro van Renault aangekomen op de Raisin rekening, dan kan Raisin de aanvraag voor Distingo doorsturen en kan ik vanaf morgen profiteren :+

Dat is helemaal niet traag, dat is precies conform verwachting. Het duurt minstens 1 werkdag voor een opname verwerkt is, jouw opname is dus op maandag gestart en dinsdag uitgevoerd.

Waarom blijft men hier banken als Raisin (en partners) beschuldigen van traagheid? Echt krankzinnig. Men zou zich eens moeten verdiepen in waar ze hun geld neerzetten en als ze het allemaal snel-snel willen dan moet men kiezen voor lagere rentes en andere types banken.

Openen van een Destingo rekening kan wel een paar dagen duren overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2024 13:45 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Dat weet ik. Maar als ik nu opneem krijg ik het nog voor het weekend bij Distingo, als het morgen geopend zou worden, en morgen uitgekeerd door Renault. Wacht ik tot de rekening geopend is, wat dus mogelijk morgen zal zijn, is het alweer donderdag voordat het geld van bij Renault op de Raisin rekening staat. Wordt de rekening pas donderdag geopend hikt het alweer heel erg tegen weekend aan.

[...]

Maar wel verschillende batches ;) Geld overmaken naar Renault kan wel binnen een paar uur. Geld opnemen gaat altijd 24 uur overheen. En dat is mogelijk wel een Renault dingetje. Hetzelfde als dat bv OpenBank altijd ~24 uur duurt om een uitgaande transactie te doen. Terwijl een gewone ouderwetse SEPA transactie toch echt geen 24 uur duurt (maar wel alleen tijdens kantooruren wordt uitgevoerd). Want als ik geld over maak naar Raisin, binnen kantooruren, is dat een aantal uur later bijgeschreven. Dat opnemen vanaf Renault zo traag is lijkt mij dan ook eerder een Renault ding.

[...]

In mijn geval dus ook dat veel geld dat initieel bij Renault stond verplaatst is, en daardoor dus een vrij lege rekening. Initieel zou volgende week een depo vrijvallen bij Progetto wat de trigger was om Distingo te openen. Maar die heb ik intussen verlengd. Dus uiteindelijk komt ook bij Distingo nog niet echt veel te staan.
Een "ouderwetse" transactie deed er enkele dagen over, mede omdat geld vastgehouden werd door banken zodat zij er rente van konden trekken. Dit is grotendeels opgelost door regelgeving.

Het gaat inderdaad in batches allemaal. Als je simpelweg 3 werkdagen aanhoudt dan zit je eigenlijk altijd goed. Als je haast hebt moet je een andere oplossing zoeken.

Wat je zegt over OpenBank klopt niet. Dit kan ook prima middels een Instant Payment overboeking, maar dan moet je extra lappen voor de transactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Wat op zich niet vreemd is, zeker niet nu ze (vanaf morgen) tijdelijk weer even bovenaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mpandroid schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb dit fenomeen ook al een paar keer meegemaakt.
Echter mis ik op dit moment 7(!) deposito's en 1 vrij opneembare rekening.

Ik maak mij geen zorgen, maar ben wel blij dat ik een hardcopy (print) van mijn rekeningen heb.Op deze manier heb ik altijd een aktueel (juist) overzicht.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij Raisin, niet in de app en niet op de website.

Die hardcopy is wel iets waar ik nog een beetje mee zit, ik zou graag rekeningafschriften willen van de rekeningen die ik via Raisin heb lopen. Maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik documenteer nu een en ander zelf in Excel (welke banken en wat waar staat), maar ik zou best graag een soort van bewijs in handen hebben voor als er ooit iets mis gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Wat op zich niet vreemd is, zeker niet nu ze (vanaf morgen) tijdelijk weer even bovenaan staan.
Klopt, grote kans dat er nu een oploopje ontstaat. Men moet beseffen dat er ongeveer 100 miljoen euro (!) per week (!!) vanuit enkel Nederland (!!!) naar Raisin stroomt. Dat is geen kattenpis en met dit soort acties als renteverhoging om geld aan te trekken komt er altijd een oploopje.

Mijn tip om dat enigszins voor te zijn, open gewoon alle mogelijke rekeningen binnen Raisin. Dan kan je zonder problemen schuiven met geld en dat proces loopt over het algemeen stukken sneller dan openen van een rekening en dan pas geld schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
[...]

Dat is helemaal niet traag, dat is precies conform verwachting. Het duurt minstens 1 werkdag voor een opname verwerkt is, jouw opname is dus op maandag gestart en dinsdag uitgevoerd.

Waarom blijft men hier banken als Raisin (en partners) beschuldigen van traagheid? Echt krankzinnig. Men zou zich eens moeten verdiepen in waar ze hun geld neerzetten en als ze het allemaal snel-snel willen dan moet men kiezen voor lagere rentes en andere types banken.

Ik heb dit weekend overboeking van Renault ingevoerd, vanochtend bij Raisin (transactiedatum vandaag), vanochtend overgeboekt naar Alisa en ook al verwerkt (transactiedatum vandaag). Dat gaat dus een stuk sneller als mijn initieele overboeking naar Alisa (9 valutadagen voor Raisin). Klagen over traagheid is niet persee onterecht in het computertijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Snuf. schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Dan doe ik ook een duit in het zakje, want ik heb echt veel goede ervaringen met Raisin qua snelheid. Woensdagmiddag 10 januari rond 14:00 deposito aangevraagd bij Nordax. Geld direct van de spaarrekening bij Nordax gehaald naar Raisin, vanmorgen deposito open. Minder dan 48 uur dus. Ik moet zeggen dat dit bij de Zweedse banken altijd mijn ervaring is. Binnen 48 of maximaal 72 uur is alles geregeld.

Als ik het goed heb, kun je het geld voor een deposito niet direct van de reguliere spaarrekening bij Nordax halen (tenzij ik iets over het hoofd zie). Dat zou het proces nog meer versnellen.
Waarom bij Nordax, los van de hoge rente? Uitbetaling van depositogarantie is in Zweedse kroon, dus als er iets goed mis gaat met de bank of Zweden zelf, dan heb je kans dat je weinig terug gaat zien.

Raisin:
Als de terugbetaling van het spaargeld via het depositogarantiestelsel geschiedt, worden de gelden in Zweedse kroon (SEK) terugbetaald. Zowel de beschermingslimiet als de waarde van de terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is
dus onderhevig aan valutaschommelingen. Bij conversie van SEK naar EUR ondervindt u een aantal basispunten conversiekosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
DjoeC schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:53:
[...]

Ik heb dit weekend overboeking van Renault ingevoerd, vanochtend bij Raisin (transactiedatum vandaag), vanochtend overgeboekt naar Alisa en ook al verwerkt (transactiedatum vandaag). Dat gaat dus een stuk sneller als mijn initieele overboeking naar Alisa (9 valutadagen voor Raisin). Klagen over traagheid is niet persee onterecht in het computertijdperk.
Het zou niet onterecht zijn als je iets anders mag verwachten. En daar zit de crux, Raisin pretendeert nergens dat het snel is. Ze geven altijd een ruim tijdvak aan, als ze al iets aangeven. Ook in dit topic is het al vele malen besproken en uitgelegd.

Ik begrijp het prima dat mensen snel-snel willen, maar dan moet je niet bij Raisin zijn. Als je toch kiest voor Raisin, dan weet je dat dingen wat trager zijn. Het is 1 van de redenen dat Raisin (en partnerbanken) hogere rentes kunnen bieden, ze werken niet met het relatief dure Instant Payments en door alles te stroomlijnen in batches is het veel goedkoper om transacties te verwerken.

Het voelt hier soms een beetje alsof men een Citroën 2CV uit 1982 koopt en dan verwacht dat deze net als de RB20 van Max Verstappen zal presteren op de weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Nordax gaat ook even meedoen nog:
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening per direct verhoogt van 3,26% p.j. naar 3,28% p.j.
De dalende trend lijkt wel een beetje gestuit als ik dit zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Mijn tip om dat enigszins voor te zijn, open gewoon alle mogelijke rekeningen binnen Raisin. Dan kan je zonder problemen schuiven met geld en dat proces loopt over het algemeen stukken sneller dan openen van een rekening en dan pas geld schuiven.
Waarom zou je voor een paar tientjes in godesnaam 9 verschillende Raisin spaarrekeningen in je IAB willen moeten opnemen? De verschillen tussen de rekening zijn soms 0,01% - da's bij €10K slechts €1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Waarom zou je voor een paar tientjes in godesnaam 9 verschillende Raisin spaarrekeningen in je IAB willen moeten opnemen? De verschillen tussen de rekening zijn soms 0,01% - da's bij €10K slechts €1.
Sommige mensen willen het maximale eruit halen, ook al gaat het misschien om centen tot tientjes.

Ik vind het 1 van de voordelen van Raisin, je kan eenvoudig op 1 plek meerdere rekeningen hebben en er gemakkelijk geld tussen schuiven. Het is mij al meermaals overkomen dat een bank zijn rentes verlaagde en een ander verhoogde en ik geld geschoven heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Met Raisin net gebeld. Aanvraag bij Civibank op 9 Januari 2024 aangevraagd. Mijn geld was op Raising rekening al op 8 Januari 2024. Vandaag zag ik bedrag terug op mijn Raisin rekening. Raisin zegt dat aanvraag afgewzen is maar kunnen ze niet zeggen waarom (volgens hun een technische storing). Dus 8 dagen was mijn geld ergens in limbo en niemand kan mij status vertellen. Meneer kies een ander product nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:12:
[...]
Sommige mensen willen het maximale eruit halen, ook al gaat het misschien om centen tot tientjes.
Sorry, maar dan staat het vrije spaargeld niet bij Raisin. Dan zet je het 9 maanden bij brokers (vanwege de arbitrageperiode niet langer), dan pak je Trade Republic met 4,00%, dan pak je de 3 t/m 6 maanden nieuwe klanten-aanbiedingen (allemaal 3,55% en hoger), e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:20:
[...]

Sorry, maar dan staat het vrije spaargeld niet bij Raisin. Dan zet je het 9 maanden bij brokers (vanwege de arbitrageperiode niet langer), dan pak je Trade Republic met 4,00%, dan pak je de 3 t/m 6 maanden nieuwe klanten-aanbiedingen (allemaal 3,55% en hoger), e.d.
Dat ligt er maar helemaal aan hoeveel werk je er aan wil hebben en welke risico's je wil lopen. Ik kan wel meer lucratievere oplossingen bedenken, maar zo eenvoudig en veilig als Raisin zie je het niet al te vaak. Ik denk dat veel mensen gecharmeerd zijn van de eenvoudige manier waarop ze een combinatie kunnen maken tussen diverse spaarrekeningen en deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Cyb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
Waarom bij Nordax, los van de hoge rente? Uitbetaling van depositogarantie is in Zweedse kroon, dus als er iets goed mis gaat met de bank of Zweden zelf, dan heb je kans dat je weinig terug gaat zien.
Dan zou de koers van de Kroon meer dan 9% moeten zakken ten opzichte van de Euro (naar ongeveer 0.081 Euro), en dan moet je het maximale bedrag van €85.000 hebben staan, en Nordax moet ook daadwerkelijk omvallen. De kans is er natuurlijk, maar lijkt mij vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Vind wel dat Zweden in verhouding veel banken heeft die spaarrekeningen aanbieden als je kijkt naar weltsparen.de, stuk of 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-05 18:21
Zojuist ontvangen: "Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening per direct verhoogt van 3,26% p.j. naar 3,28% p.j."

Gaat natuurlijk om peanuts, maar wel goed om te zien dat het omhoog kruipt (versus zakt).

Daarnaast komen er wat deposito's vrij de komende tijd, dus ben me aan het oriënteren wat te doen. Weer in deposito's steken, of het accent nog wat meer richting aandelen (global ETF's) verleggen?

Satefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:49:
Wat je zegt over OpenBank klopt niet. Dit kan ook prima middels een Instant Payment overboeking, maar dan moet je extra lappen voor de transactie.
Uitgaand doet OB alleen instant payments naar Spanje. En ja, dan moet je alsnog ervoor betalen. Betaal je voor IP naar bv een Nederlandse IBAN dan wordt die alsnog ouderwets / traag uitgevoerd (krijg je wel je geld terug).

En daarnaast zijn transacties die (meer dan) een dag duren gewoon niet meer van deze tijd. Rabobank => Raisin / CEB / Lloyds / ... zijn allemaal ouderwetse SEPA transacties en tijdens kantooruren worden deze binnen enkele uren uitgevoerd. Dat het bij Raisin (& OpenBank) allemaal meer dan 24 uur duurt is omdat dir banken dat zo menen te moeten doen, niet omdat het niet anders kan. En als ze die batch om bv 3 uur 's middags uitvoeren dan zou een transactie die ik om 2 uur inschier toch binnen 1 uur uitgevoerd kunnen zijn. Maar dat is niet zo, dan duurt het 25 uur, en als je de transactie om 3 uur 's nachts aanmaakt dan duurt het 36 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Uitgaand doet OB alleen instant payments naar Spanje. En ja, dan moet je alsnog ervoor betalen. Betaal je voor IP naar bv een Nederlandse IBAN dan wordt die alsnog ouderwets / traag uitgevoerd (krijg je wel je geld terug).

En daarnaast zijn transacties die (meer dan) een dag duren gewoon niet meer van deze tijd. Rabobank => Raisin / CEB / Lloyds / ... zijn allemaal ouderwetse SEPA transacties en tijdens kantooruren worden deze binnen enkele uren uitgevoerd. Dat het bij Raisin (& OpenBank) allemaal meer dan 24 uur duurt is omdat dir banken dat zo menen te moeten doen, niet omdat het niet anders kan. En als ze die batch om bv 3 uur 's middags uitvoeren dan zou een transactie die ik om 2 uur inschier toch binnen 1 uur uitgevoerd kunnen zijn. Maar dat is niet zo, dan duurt het 25 uur, en als je de transactie om 3 uur 's nachts aanmaakt dan duurt het 36 uur.
Je kiest er toch echt zelf voor, willens en wetens. Daar kan je over klagen, maar wat schiet je ermee op? Dan moet je gebruik maken van een dienst die naar jouw mening wel snel genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
[...]

Ging bij mij juist snel, binnen 1 of 2 dagen. In tegenstelling tot CKV waar ik nu al bijna 2 weken of zo op aan het wachten ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Rockel83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Ging bij mij juist snel, binnen 1 of 2 dagen. In tegenstelling tot CKV waar ik nu al bijna 2 weken of zo op aan het wachten ben.
CKV hoor ik hier al heel lang dat het zo traag is allemaal. Zelf geen ervaring mee. Distingo was hier een dag of 5 geloof ik, dat vond ik al vrij lang. Overboekingen weet ik eigenlijk niet, heb er nog niets neergezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:21
Satefan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:31:
Zojuist ontvangen: "Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening per direct verhoogt van 3,26% p.j. naar 3,28% p.j."

Gaat natuurlijk om peanuts, maar wel goed om te zien dat het omhoog kruipt (versus zakt).

Daarnaast komen er wat deposito's vrij de komende tijd, dus ben me aan het oriënteren wat te doen. Weer in deposito's steken, of het accent nog wat meer richting aandelen (global ETF's) verleggen?

Satefan
Ze doen dat enkel om op Raisin boven andere aanbieders te staan, dat is niet zozeer een trend dat de spaarrente stijgt. Het is ook maar een erg minimale verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
"Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30% p.j. naar 3,25% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 22.01.2024 om 12 uur 's middags."

Destingo omhoog, Inbank omlaag :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Rockel83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:14:
"Inbank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verlagen van 3,30% p.j. naar 3,25% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 22.01.2024 om 12 uur 's middags."

Destingo omhoog, Inbank omlaag :p
Constant haasje over, soms om meer geld aan te trekken soms om dit te stoppen. Wel leuk om te zien hoe de banken zo op elkaar letten en acteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
brambello schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:21:
[...]

Ik weet het niet zeker meer, ik denk de eerste. Als ik op hun site kijk, kan ik uberhaupt nergens inloggen. Of zie ik iets over het hoofd?
Denk dat je dan inderdaad nog op de "aanvraag" site zit.

Hier staat de inlogpagina:
https://mein.advanziakonto.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:07:
[...]

Je kiest er toch echt zelf voor, willens en wetens. Daar kan je over klagen, maar wat schiet je ermee op? Dan moet je gebruik maken van een dienst die naar jouw mening wel snel genoeg is.
Tsja, je kunt ook lezen wat je wilt lezen. Ik heb nu eens die laatste reacties gelezen van je en mijn interpretatie is dan weer dat je enorm gefrustreerd bent over mijn reacties dat het allemaal wel wat sneller mag. Maar je kunt er ook voor kiezen om niet te reageren ;)
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:11:
Distingo was hier een dag of 5 geloof ik, dat vond ik al vrij lang.
Had je een andere bank moeten kiezen die sneller is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Drardollan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:51:
[...]

Dat heb ik nog nooit meegemaakt bij Raisin, niet in de app en niet op de website.

Die hardcopy is wel iets waar ik nog een beetje mee zit, ik zou graag rekeningafschriften willen van de rekeningen die ik via Raisin heb lopen. Maar dat heb ik nog niet gevonden. Ik documenteer nu een en ander zelf in Excel (welke banken en wat waar staat), maar ik zou best graag een soort van bewijs in handen hebben voor als er ooit iets mis gaat.
In de Raisin app heb je bij vrij opneembare rekeningen de mogelijkheid een transactie overzicht te krijgen. Dit zou je als rekeningafschrift kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:35:
[...]
Had je een andere bank moeten kiezen die sneller is :+
Dat was sowieso al het geval, Destingo enkel geopend als 'erbij'. Ik heb geen haast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Raisin klantenservice

Geachte klant,

Dank voor uw opening van een spaarrekening bij Alisa Bank.

Vanwege een (reeds opgelost) technisch probleem heeft de opening van uw spaarrekening significant meer tijd dan gebruikelijk in beslag genomen. Wij betreuren deze gang van zaken.

Binnen 2 weken ontvangt u daarom coulancehalve een vergoeding van 5 euro op uw Raisin-rekening.

Onze excuses voor het ongemak en dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Van mij mogen ze vaker traag zijn *O*

Erg netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satefan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-05 18:21
dutchgio schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Ze doen dat enkel om op Raisin boven andere aanbieders te staan, dat is niet zozeer een trend dat de spaarrente stijgt. Het is ook maar een erg minimale verhoging.
Dat zal zeker belangrijk voor ze zijn. Voor ons lijkt zo'n verhoging natuurlijk peanuts, maar als je kijkt naar het totale vermogen dat ze beheren, dan kan dat natuurlijk best in de papieren lopen voor de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Satefan schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Dat zal zeker belangrijk voor ze zijn. Voor ons lijkt zo'n verhoging natuurlijk peanuts, maar als je kijkt naar het totale vermogen dat ze beheren, dan kan dat natuurlijk best in de papieren lopen voor de bank.
0,01-procentverhoging is ook 0,01-procentpunt meer rente uitbetaling voor hun. Met een rente (ruim) 3% gaat het dan dus. Dan gaat het dus om ~1/330e meer renteuitbetaling. In absolute bedragen natuurlijk nog steeds veel, maar ten opzichte van de totale renteuitbetaling dus... 1/330e, wat ook niet heel veel is/lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Daling bij Orange bank zet door vanaf 22 januari:
  • 1 jaar: 3,60% naar 3,30%
Ook dalingen bij Haitong Bank vanaf 22 januari:
  • 3 maanden: 3,75% naar 3,60%
  • 6 maanden: 3,95% naar 3,75%
  • 9 maanden: 3,95% naar 3,75%
  • 1 jaar: 4,10% naar 3,95%
  • 2 jaar: 4,05% naar 3,80%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-05 09:33
Edit: Blijk verkeerd gekeken te hebben. 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door VincentG op 16-01-2024 17:09 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Ook verdere dalingen bij Collector vanaf 22 januari:
  • 6 maanden: 3,60% naar 3,50%
  • 9 maanden: 3,65% naar 3,55%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 14:44
Cyb schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Raisin:

[...]
De informatie die Raisin verstrekt hierover is niet juist. @Pistachenootje en @JoopXXX hebben dit uitgezocht en opgenomen in dit topic (waarvoor namens mij en overige Tweakers zeer veel dank): Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Uiteraard heb je nog wel het risico dat als gevolg van een koersdaling de omvang van het DGS kleiner wordt. Ik hou wel een forse marge aan t.o.v. de grens.

Om je vraag verder te beantwoorden kies ik voor Nordax (of Collector) omdat (i) de rente goed is (ii) geen bronheffing en (iii) je deposito's kan openen voor wat kleinere bedragen (bijvoorbeeld EUR 1.000 tot EUR 5.000), (iv) je geld voor 3/6/9 maanden kunt vastzetten en (v) ik meer vertrouwen in Zweden heb dan in veel andere (Zuid)-Europese landen. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de Zweedse partijen zeer goed (hoewel Collector pas vrij nieuw is).

Punt v is misschien nergens op gebaseerd, maar uiteindelijk gaat het toch om een stukje vertrouwen bij het wegzetten van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 18:20
Om deposits te maken naar je Advanzia account, moet je een nummer invoeren bij 'payment information'

Doe je dat gewoon bij de 'omschrijving'?

[ Voor 179% gewijzigd door brambello op 16-01-2024 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snuf. schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:56:
[...]

De informatie die Raisin verstrekt hierover is niet juist. @Pistachenootje en @JoopXXX hebben dit uitgezocht en opgenomen in dit topic (waarvoor namens mij en overige Tweakers zeer veel dank): Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Uiteraard heb je nog wel het risico dat als gevolg van een koersdaling de omvang van het DGS kleiner wordt. Ik hou wel een forse marge aan t.o.v. de grens.

Om je vraag verder te beantwoorden kies ik voor Nordax (of Collector) omdat (i) de rente goed is (ii) geen bronheffing en (iii) je deposito's kan openen voor wat kleinere bedragen (bijvoorbeeld EUR 1.000 tot EUR 5.000), (iv) je geld voor 3/6/9 maanden kunt vastzetten en (v) ik meer vertrouwen in Zweden heb dan in veel andere (Zuid)-Europese landen. Tot nu toe zijn mijn ervaringen met de Zweedse partijen zeer goed (hoewel Collector pas vrij nieuw is).

Punt v is misschien nergens op gebaseerd, maar uiteindelijk gaat het toch om een stukje vertrouwen bij het wegzetten van je geld.
Ander voordeel is nog dat Zweden geen erfbelasting heeft

Enig valutarisico is er denk ik nog wel zoals ook in het Productinformatieblad staat. Het zou zo maar kunnen dat er tussen het tijdstip van de bepaling van de waarde van het deposito in Kronen (het bedrag wat dus door het Zweedse DGS in Kronen wordt gereserveerd) en het tijdstip van de conversie en de uitbetaling naar Euros voor het Raisin account een verandering van de koers plaatsvindt. Dat kan negatief en positief uitpakken waardoor je misschien niet het exacte bedrag in Euros terugkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
brambello schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:25:
Om deposits te maken naar je Advanzia account, moet je een nummer invoeren bij 'payment information'

Volgens mij hoefde ik verder niets in te vullen. Gewoon zoals een normale overschrijving door het bankrekeningnummer en je naam in te vullen.

Al zette ik altijd voor de zekerheid gewoon het rekeningnr. van mijn Advanzia rekening bij de omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij Fjord Bank vanaf 23 januari:
  • 1 jaar: 3,75% naar 3,65%
  • 1.5 jaar: 3,70% naar 3,65%
  • 2 jaar: 3,70% naar 3,60%
  • 3 jaar: 3,65% naar 3,50%
  • 4 jaar: 3,55% naar 3,40%
  • 5 jaar: 3,50% naar 3,30%

[ Voor 25% gewijzigd door Novax op 18-01-2024 16:00 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:17

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

Ik wil hierbij mijn hartelijke dank uitspreken voor het bestaan van dit topic. Het heeft mij eindelijk aangezet actie te ondernemen en een account bij Raisin, waar ik nog nooit van gehoord had, aan te maken. Ik blijf het topic volgen.

Edit: @Cyb bedankt voor onderstaande reactie. Heel erg interessant!

[ Voor 14% gewijzigd door vdr01 op 16-01-2024 20:50 ]

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

vdr01 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:03:
Ik wil hierbij mijn hartelijke dank uitspreken voor het bestaan van dit topic. Het heeft mij eindelijk aangezet actie te ondernemen en een account bij Raisin, waar ik nog nooit van gehoord had, aan te maken. Ik blijf het topic volgen.
Hier ook een intro waarom Raisin interessant is, uitgelegd door Arnoud Boot (bekende en gerenommeerde econoom/professor): Spaarrentes zeer laag in Nederland, 'moeten rekening houden met een bankrun'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 16:19

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rockel83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:41:
[...]
Volgens mij hoefde ik verder niets in te vullen. Gewoon zoals een normale overschrijving door het bankrekeningnummer en je naam in te vullen.

Al zette ik altijd voor de zekerheid gewoon het rekeningnr. van mijn Advanzia rekening bij de omschrijving.
Ik heb eindelijk na een week een mail ontvangen dat m'n rekening geopend is, maar kennelijk toch niet. Want ik kan nog altijd niet inloggen. Zit hier nog extra activatie tijd bij? Ik vond de week om het actief te krijgen al lang....

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:21

Misschien werkt het ook wel zonder maar Advanzia verzoekt om het zo te doen.
Inderdaad bij de omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
rockhopper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik heb eindelijk na een week een mail ontvangen dat m'n rekening geopend is, maar kennelijk toch niet. Want ik kan nog altijd niet inloggen. Zit hier nog extra activatie tijd bij? Ik vond de week om het actief te krijgen al lang....
Ik vind Advanzia maar erg traag de laatste tijd, heb inmiddels al meerdere berichten gestuurd om mijn account te sluiten en nog steeds geen reactie.
Waarom je niet kan inloggen kan wellicht meerdere oorzaken hebben. Je correcte account nummer zonder spaties? Of wachtwoord goed? Misschien een aantal foutieve inlogpogingen waardoor je account geblokkeerd is?
Ik denk dat je daarvoor het beste even een belletje kan geven morgen. Voor 12:00 werkt bij mij het beste. Daarna krijg ik meestal voicemail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55
wibblemoo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:53:
Je koopt een fonds en verkoopt de dag erna. Je hebt een paar euro kosten maar dat is te overzien. Het koersrisico is ook minimaal met een ETF bijvoorbeeld.
En is 1 dagje lang genoeg om de verlenging bij Consors te krijgen @wibblemoo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Drardollan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:02:
[...]

Het valt in zijn geheel buiten dit topic. Voor beleggen is er een eigen topic: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11
@Drardollan Niet mee eens dat het "geheel off topic is". Het gaat namelijk om op welke manier (met welk sleuteltje) je de verlenging van de actierente bij Consorsbank makkelijk en safe activeert. Dat heeft m.i. niks met beleggen te maken en alles met sparen. (Zelf wil ik als sleutel de ETF IWDA gebruiken, zodra deze enige procenten gezakt is).

[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 16-01-2024 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:54
In tijden van verlagingen gaat Nordax spaarrente juist weer iets omhoog, van 3,26 naar 3,28.

[ Voor 31% gewijzigd door mitsumark op 16-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:20
Frankenstein schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:23:
[...]

En is 1 dagje lang genoeg om de verlenging bij Consors te krijgen @wibblemoo?
1 dagje als in: Dag 1 kopen en dag 2 verkopen: ja. Na 10 dagen kreeg je een mail met de bevestiging van de verlenging van de actieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:15

Ik heb dat nog nooit gedaan. Wat bedoel je precies?
Rekeningnummer, m’n naam en het bedrag.
Zo is het altijd goed gegaan.

Edit: even m’n correspondentie erbij gepakt en ze verzoeken je inderdaad een deel van je rekeningnummer bij payment information te zetten.
Hah, nog nooit gedaan en is allemaal goed gegaan. Zal het voortaan in de omschrijving zetten

[ Voor 23% gewijzigd door Reintje op 16-01-2024 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
wibblemoo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:39:
[...]

1 dagje als in: Dag 1 kopen en dag 2 verkopen: ja. Na 10 dagen kreeg je een mail met de bevestiging van de verlenging van de actieperiode.
In dat soort situaties wacht ik vaak graag tot de bevestiging... maar goed, ze vragen je om de verlenging te ontgrendelen door iets op de beurs te doen. Dat spul is beter houdbaar dan een bruin brood of een Porsche. En of ik 't nu bij mijn vaste broker inleg of bij de bank, maakt ook vrij weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
mitsumark schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:29:
In tijden van verlagingen gaat Nordax spaarrente juist weer iets omhoog, van 3,26 naar 3,28.
Noem je dat een verhoging? Ik noem het aandachttrekkerij van die bank. En aangezien al die Raisin-bankjes dat doen neem ik aan dat al die aandachts-rentewijzigingen ze min of meer door Raisin opgelegd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
Frankenstein schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:53:
[...]

In dat soort situaties wacht ik vaak graag tot de bevestiging... maar goed, ze vragen je om de verlenging te ontgrendelen door iets op de beurs te doen. Dat spul is beter houdbaar dan een bruin brood of een Porsche. En of ik 't nu bij mijn vaste broker inleg of bij de bank, maakt ook vrij weinig uit.
In mijn geval was de aankoop een fonds dat de dag daarna door z’n koersdoel schoot dus verkopen had de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Frankenstein schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Noem je dat een verhoging? Ik noem het aandachttrekkerij van die bank. En aangezien al die Raisin-bankjes dat doen neem ik aan dat al die aandachts-rentewijzigingen ze min of meer door Raisin opgelegd worden...
Nordax heeft al een hogere rente gehad op de spaarrekening, en vervolgens verlaagd, en nu dus weer verhogen. CKV heeft een periode op 3,50% gestaan en staat nu op 3,30%. Lijkt mij dus niet een "ze moeten continu schuiven van Raisin" maar eerder marktwerking en onzekere tijden. Het is immers ook niet dat het met de rentes buiten Raisin zo goed gaat. Bij Credit Europe Bank is de rente op depositos immers ook al met een heel procentpunt gezakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Frankenstein schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:25:
[...]

@Drardollan Niet mee eens dat het "geheel off topic is". Het gaat namelijk om op welke manier (met welk sleuteltje) je de verlenging van de actierente bij Consorsbank makkelijk en safe activeert. Dat heeft m.i. niks met beleggen te maken en alles met sparen. (Zelf wil ik als sleutel de ETF IWDA gebruiken, zodra deze enige procenten gezakt is).
Ik denk dat de topicwarning hier duidelijk over is. En daarmee is voor mij de kous af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Rockel83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:10:
[...]

Ik vind Advanzia maar erg traag de laatste tijd, heb inmiddels al meerdere berichten gestuurd om mijn account te sluiten en nog steeds geen reactie.
Waarom je niet kan inloggen kan wellicht meerdere oorzaken hebben. Je correcte account nummer zonder spaties? Of wachtwoord goed? Misschien een aantal foutieve inlogpogingen waardoor je account geblokkeerd is?
Ik denk dat je daarvoor het beste even een belletje kan geven morgen. Voor 12:00 werkt bij mij het beste. Daarna krijg ik meestal voicemail.
Bedankt.
Mja ik kijk het morgen even aan, zover ik weet copy paste ik het nummer goed, maar zelfs bij "ik ben mijn ww vergeten" meld ie dat het account nummer niet bestaat. Het zal waarschijnlijk zaak zijn het telefonisch op te pakken. Overigens hebben ze mijn naam ook niet helemaal correct ingevoerd. Je zou toch verwachten dat een bank het wat grondiger en nauwkeuriger aanpakt.

Ik vond het sowieso onoverzichtelijk om de juiste inlogpagina te vinden, alleen in het Duits (al is dat het probleem niet, geef ik wel de voorkeur aan Engels omdat alle andere communicatie kennelijk wel in het Engels kan)

Anyway wordt vervolgd.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockel83
rockhopper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:37:
[...]

Bedankt.
Mja ik kijk het morgen even aan, zover ik weet copy paste ik het nummer goed, maar zelfs bij "ik ben mijn ww vergeten" meld ie dat het account nummer niet bestaat. Het zal waarschijnlijk zaak zijn het telefonisch op te pakken. Overigens hebben ze mijn naam ook niet helemaal correct ingevoerd. Je zou toch verwachten dat een bank het wat grondiger en nauwkeuriger aanpakt.

Ik vond het sowieso onoverzichtelijk om de juiste inlogpagina te vinden, alleen in het Duits (al is dat het probleem niet, geef ik wel de voorkeur aan Engels omdat alle andere communicatie kennelijk wel in het Engels kan)

Anyway wordt vervolgd.
De bankomgeving van Advanzia is niet echt meer van deze tijd nee. Maar ze waren geloof ik met een nieuwe vormgeving bezig.

Wat misschien ook helpt is de pagina in chrome te openen en dan de site te laten vertalen in NL. Dan heb je nagenoeg een redelijk begrijpbare Nederlandse site :)

Kan trouwens inderdaad ook zijn dat je omgeving nog niet geheel geactiveerd is. Maar een belletje kan dat morggen al snel uitwijzen als je dan nog steeds niet kunt inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:38
Harbo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:53:
Sinds 9 Januari 2024 loopt aanvraag via Raisin (Civibank 9xmaanden 4%) en nog steeds in de behandeling. Heeft iemand ook dit?
Kwandoerie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:33:
[...]

Hier op 2 januari aangevraagd, 5 januari alles in orde en door Raisin doorgestuurd, sindsdien niks meer gehoord....
Vandaag dan toch nog het bericht gekregen dat het deposito bij Civi tegen 4% is geopend, ondanks dat op 10 januari er een daling was naar 3,7%.
Was dan ook wel ruim op tijd doordat 5 januari alles doorgezet was, maar je weet maar nooit.... ;)
Alleen jammer dat het 11 dagen heeft mogen duren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:24
Frankenstein schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:53:
[...]
Hoe heb jij de bevestiging gekregen? Ik heb voor >1000 euro aandelen maar geen bevestiging gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:30
Kwandoerie schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:53:
[...]

[...]

Vandaag dan toch nog het bericht gekregen dat het deposito bij Civi tegen 4% is geopend, ondanks dat op 10 januari er een daling was naar 3,7%.
Was dan ook wel ruim op tijd doordat 5 januari alles doorgezet was, maar je weet maar nooit.... ;)
Alleen jammer dat het 11 dagen heeft mogen duren :P
Wat is de officiële startdatum geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:47

sanook

_/-\o_

rockhopper schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Lees even de bewaarpost, daar staat reeds vermeld: Wacht 2 dagen na bevestiging opening account alvorens in te loggen.
GroteVoet459 in "Het spaartopic - Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Zojuist met de klantenservice van Raisin gebeld over de verlenging van mijn deposito bij Banca Progetto.
Deze zou per 10 januari verlengd moeten zijn (Raisin heeft op 5 januari doorgestuurd) maar verlenging is nog niet zichtbaar in de app. Het verlopen deposito staat als afgehandeld in de app.

Volgens de dame die ik heb gesproken zijn er technische problemen bij Banca Progetto waardoor alles zeer traag verloopt. Klanten worden hier binnenkort van op de hoogte gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls-1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-05 16:27
Ik heb wat vragen over Advanzia. Misschien staan de antwoorden in dit forum maar ik krijg ze niet gevonden.
Ik heb daar een spaarrekening geopend maar ik vind na inloggen de meinkonto site wel erg summier. Waar zie je welke rente je krijgt en wat je aan rente hebt opgebouwd. En wanneer wordt je rente bijgeschreven? Per jaar of vaker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49
Impuls-1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:17:
Ik heb wat vragen over Advanzia. Misschien staan de antwoorden in dit forum maar ik krijg ze niet gevonden.
Ik heb daar een spaarrekening geopend maar ik vind na inloggen de meinkonto site wel erg summier. Waar zie je welke rente je krijgt en wat je aan rente hebt opgebouwd. En wanneer wordt je rente bijgeschreven? Per jaar of vaker?
Rente bijgeschreven - elke maand, rond de 4de van de volgende maand krijg je een overzicht
Je kan een mail naar advanzia sturen met verzoek rente% vanaf je adres waar je de registratie bij gedaan hebt, daarop krijg je dan antwoord (soort van verficatie obv je mailadres dus).
Rente opbouw is niet in te zien. Maar dat zie je bv ook niet bij Raisin.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impuls-1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-05 16:27
Sjowan bedankt. En ik neem aan dat die mail dan in het engels moet? Of toch duits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49
Impuls-1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:29:
Sjowan bedankt. En ik neem aan dat die mail dan in het engels moet? Of toch duits?
Mag inderdaad in het engels.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
Bij Advanzia staat het relevante rentepercentage op je maandelijkse afschrift, die even afwachten kan ook dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-03 12:20
Problemen bij Banca Progetto:

De Financiële Politie ging over tot preventieve beslaglegging van 2,7 miljoen euro op Banca Progetto, onderdeel van het Amerikaanse fonds Oaktree.
Zoals gemeld door het bureau Radiocor , worden vijf personen van Banca Progetto – waaronder drie topfiguren – beschuldigd van het misdrijf van onrechtmatige ontvangst van publieke middelen, gepleegd in het belang en in het voordeel van het bedrijf.

Bron 1
Bron 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
Novax schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:30:
[...]

Ander voordeel is nog dat Zweden geen erfbelasting heeft

Enig valutarisico is er denk ik nog wel zoals ook in het Productinformatieblad staat. Het zou zo maar kunnen dat er tussen het tijdstip van de bepaling van de waarde van het deposito in Kronen (het bedrag wat dus door het Zweedse DGS in Kronen wordt gereserveerd) en het tijdstip van de conversie en de uitbetaling naar Euros voor het Raisin account een verandering van de koers plaatsvindt. Dat kan negatief en positief uitpakken waardoor je misschien niet het exacte bedrag in Euros terugkrijgt.
Uit het contact van @JoopXXX met de Zweedse DGS maak ik op dat het valutarisico waar jij aan refereert niet aanwezig is, omdat dezelfde koers wordt gebruikt. Zie onderstaand bericht.

JoopXXX in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Olifant123 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:49:

De Financiële Politie ging over tot preventieve beslaglegging van 2,7 miljoen euro op Banca Progetto, onderdeel van het Amerikaanse fonds Oaktree.
Zoals gemeld door het bureau Radiocor , worden vijf personen van Banca Progetto – waaronder drie topfiguren – beschuldigd van het misdrijf van onrechtmatige ontvangst van publieke middelen, gepleegd in het belang en in het voordeel van het bedrijf.
Bron 1
Bron 2
Hmm, okay. Eens kijken hoe ik daar op ga reageren dan. Heb er toch wel een substantieel bedrag staan. Uiteraard niet meer dan een ton, want dan kan niet.

Edit:
Nu ik het nog eens lees. Het gaat dus voornamelijk om het gedrag van 5 personen (waarvan 3 uit de top). Dat hoeft geen directe reden tot zorgen / problemen te zijn. Het maakt de bank niet perse ongezond of zo. Eigenlijk dus min of meer vergelijkbaar met CreditEurope Bank waarvan de CEO ook voor het hekje moest verschijnen i.v.m. een dispuut (om geld) met een geldschieter. Wat dan ook voor CEB was.

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 17-01-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Snuf. schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Uit het contact van @JoopXXX met de Zweedse DGS maak ik op dat het valutarisico waar jij aan refereert niet aanwezig is, omdat dezelfde koers wordt gebruikt. Zie onderstaand bericht.

Er is wel een valutarisico. Euro => SEK => maximaal 1,05M => euro. Als de koers fors daalt kan het voorkomen dat het SEK saldo neer is dan de 1,05M aan DGS grens waardoor je maximaal 1,05M terugkrijgt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid

Bron 1
Bron 2
Dat zijn andere technische problemen dan ik in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Bron 1
Bron 2
Natuurlijk zorgwekkend, maar ik vind het lastig om het echt op waarde te schatten wat er is gebeurd en wat de gevolgen kunnen zijn.

Zover ik heb gezien biedt Raisin Banca Progetto niet meer aan voor zowel deposito als sparen, geen idee of dat verband houdt hiermee natuurlijk. Zelf had ik ook wat geld bij Progetto maar dat is halverwege vorig jaar al vrijgevallen uit deposito, dus dat is wel fijn voor mij dat er niks meer staat. Voor mensen die er nog wel geld hebben staan is het op zijn minst een vervelende situatie, maar ik ga er vanuit dat alles wel goed zal aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
mpandroid schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Dat zijn andere technische problemen dan ik in gedachten had.
Of het zijn twee afzonderlijke dingen. Het lijkt mij niet goed voor de reputatie van Raisin in zijn geheel als ze gaan draaien over waarom er problemen zijn met het openen van rekeningen/depositos bij een bank. Want vervolgens lijkt elke "technische" verklaring een mogelijke andere reden te hebben (lees: problemen bij de bank).
Drardollan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:37:
Zover ik heb gezien biedt Raisin Banca Progetto niet meer aan voor zowel deposito als sparen, geen idee of dat verband houdt hiermee natuurlijk.
Even in de app ingelogd, en ik zie in ieder geval de 3 maanden en 1 jaar depositos nog gewoon staan, om af te sluite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een verassing: mijn CKV deposito is geopend tegen een rentepercentage van 3,95%. Ik had dit niet meer verwacht, zo ver na het verlagen van het percentage.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph t
  • Registratie: Juli 2009
Ik heb vanmorgen nog contact gehad met Raisin over de status van mijn deposito aanvraag bij Banca Progetto. Deze staat al 6 dagen in aanvraag en het geld is al van de Raisin rekening overgemaakt naar Banca Progetto. De dame aan de telefoon zei dat dit waarschijnlijk nog een nasleep van de feestdagen/drukte is en zou 'er achteraan gaan'. Dit was voordat ik de berichten hier lees waar ik toch niet zo'n lekker gevoel bij krijg...

Verder had ik nog een spaarrekening in aanvraag bij Distingo, deze heb ik verzocht te annuleren omdat dit me te lang duurde. Als proef had ik namelijk een rekening bij Inbank geopend met 50 euro en deze was binnen een dag actief.

Voor wat het waard is, ik heb ook gevraagd hoe het zit met erfbelasting. Volgens de dame worden, na het insturen van de overlijdensakte, alle tegoeden direct overgemaakt naar de Nederlandse tegenrekening en zou je dus niets te maken hebben met het erfrecht in het land van de bank. Ik kan dit niet verifiëren maar deel deze reactie toch maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ralph t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:51:
Ik heb vanmorgen nog contact gehad met Raisin over de status van mijn deposito aanvraag bij Banca Progetto. Deze staat al 6 dagen in aanvraag en het geld is al van de Raisin rekening overgemaakt naar Banca Progetto. De dame aan de telefoon zei dat dit waarschijnlijk nog een nasleep van de feestdagen/drukte is en zou 'er achteraan gaan'. Dit was voordat ik de berichten hier lees waar ik toch niet zo'n lekker gevoel bij krijg...

Verder had ik nog een spaarrekening in aanvraag bij Distingo, deze heb ik verzocht te annuleren omdat dit me te lang duurde. Als proef had ik namelijk een rekening bij Inbank geopend met 50 euro en deze was binnen een dag actief.

Voor wat het waard is, ik heb ook gevraagd hoe het zit met erfbelasting. Volgens de dame worden, na het insturen van de overlijdensakte, alle tegoeden direct overgemaakt naar de Nederlandse tegenrekening en zou je dus niets te maken hebben met het erfrecht in het land van de bank. Ik kan dit niet verifiëren maar deel deze reactie toch maar even.
Het is gewoon druk geweest. Ik heb gistermiddag 2 spaarrekeningen geopend bij Inbank en Collector, beiden waren een uur geleden rond en voorzien van de openingsstorting van 1 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:41:
[...]
Even in de app ingelogd, en ik zie in ieder geval de 3 maanden en 1 jaar depositos nog gewoon staan, om af te sluite.
Ik heb op de website gekeken, zal eens via de app kijken.

Update, nope daar zie ik ze ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 17-01-2024 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Impuls-1 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:17:
Bewaarpost over Advanzia al gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sanook schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:06:
[...]

Lees even de bewaarpost, daar staat reeds vermeld: Wacht 2 dagen na bevestiging opening account alvorens in te loggen.
Ja die mail van het is actief was van vrijdag (Advanzia), mijn inlogpogingen van dinsdag.

@Rockel83 Maar ik had vanochtend wat minder afleidingen en meer tijd om het allemaal na te lopen en kennelijk moet je jezelf eerst nog een keer registreren op de bank inlogsite. Na die stappen werkte het wel gelukkig. Lekker duidelijk overigens dat er geen verwijzing staat vanuit hun "promo" site die wel in het Engels is naar het inlogportaal.

Het ziet er inderdaad zwaar verouderd uit. Ik had al een overboeking gedaan, deze deed er 2 dagen over (anderhalf) maar het lijkt uiteindelijk te werken. Nog geen reactie op eventuele naam correctie via de mail. Loopt ook al meerdere dagen. Goed, de rente is netjes, er zijn verder geen kosten, maar dan heb je het wel samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Uiteraard niet meer dan een ton, want dan kan niet.
Kan wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Snuf. schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:56:
[...]

Die had ik nog niet gezien, bedankt. Wel opmerkelijk dat dat antwoord van de Riksgälden tegenstrijdig is met het Productieinformatieblad van Nordax waarin staat "Bij conversie van SEK naar EUR
ondervindt u een aantal basispunten conversiekosten." Dat zou, als ik het zo lees, juist helemaal niet aan de orde zijn.

Heb nog even verder gekeken bij andere Zweedse banken en bij de laatst toegevoegde Zweedse bank TF Bank is die passage verandert in het volgende:
Valutarisico depositogarantiestelsel
Als de terugbetaling van het spaargeld via het depositogarantiestelsel
geschiedt, worden de gelden terugbetaald in de valuta waarin de
uitbetalingsrekening is gedenomineerd. Wanneer de klant spaart via Raisin, is
zijn in euro gedenomineerde Raisin-rekening de standaard
uitbetalingsrekening. De terugbetaling naar deze rekening zal daarom in
euro plaatsvinden. De beschermingslimiet in euro is afhankelijk van de
toepasselijke SEK/EUR-wisselkoers ten tijde van de gebeurtenis die
oorzakelijk tot de vergoeding leidt, en is dus onderhevig aan
valutaschommelingen.
Dat verduidelijkt dus dat het valutarisico inderdaad alleen zit in de hoogte van de beschermingslimiet. (Ook is de Uitbetalingsvaluta aangepast naar Euro) Wel raar dat ze dan de Productieinformatiebladen van de andere Zweedse banken niet aanpassen. Ook opvallend is dat de Duitse versies van de Productieinformatiebladen zeggen dat er helemaal geen valutarisico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-01 12:38
helloitsme schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 05:40:
[...]

Wat is de officiële startdatum geworden?
Die staat ook op de 16e.
Wel een dag of 7 te veel overheen gegaan dus, maar ja, het is wat het is... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralph t
Drardollan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Gek, ik vind ze ook nog steeds bij deposito. Ik moet dan wel een startbedrag van minimaal 10k invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Laatst online: 11-05 15:19
Ik wilde net een deposito rekening bij progetto openen, maar na lezen van bovenstaande houd het me toch tegen. Wat is jullie advies voor <1 jaar, 1 jaar, 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ralph t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Gek, ik vind ze ook nog steeds bij deposito. Ik moet dan wel een startbedrag van minimaal 10k invullen.
Dat verklaart, ik had 1000 ingevoerd denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
ralph t schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:51:
Ter referentie, bij mij was Distingo binnen een dag geopend (aanvraag 9 januari)
Dat staat inderdaad ook zo in de meeste voorwaarden van de depositos, daar staat echter vaak bij dat het een tijdje kan duren, dus niet direct. Over erfrecht/belasting staat er niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
alternativ22 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:32:
Ik wilde net een deposito rekening bij progetto openen, maar na lezen van bovenstaande houd het me toch tegen. Wat is jullie advies voor <1 jaar, 1 jaar, 2 jaar?
Waarom houd je dat tegen? Zolang je maar binnen de DGS grenzen blijft lijkt t _mij_ niet veel uit te maken. Ik heb nog een nieuw deposito (verlenging) in aanvraag staan (3 maanden vanwege liquiditeit). Als een bank na belag op 3 miljoen om zou vallen dan hebben de toezichthouders iets helemaal verkeerd gedaan.

Vrijwel niemand is vertrokken bij Rabo of ING na miljoenenboetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 01:12
Novax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:17:
[...]

Die had ik nog niet gezien, bedankt. Wel opmerkelijk dat dat antwoord van de Riksgälden tegenstrijdig is met het Productieinformatieblad van Nordax waarin staat "Bij conversie van SEK naar EUR
ondervindt u een aantal basispunten conversiekosten." Dat zou, als ik het zo lees, juist helemaal niet aan de orde zijn.

Heb nog even verder gekeken bij andere Zweedse banken en bij de laatst toegevoegde Zweedse bank TF Bank is die passage verandert in het volgende:

[Wanneer de klant spaart via Raisin, is
zijn in euro gedenomineerde Raisin-rekening de standaard
uitbetalingsrekening. De terugbetaling naar deze rekening zal daarom in
euro plaatsvinden. ]
Terzijde van de munt, wat als de bank van de uitbetalingsrekening plat gaat? Wat kan er dan gebeuren; kan je een andere rekening_nr opgeven? Lijkt me dan handig om vanuit meerdere rekeningen te storten; of lees ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuf.
RobertMe schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 09:59:
[...]

Er is wel een valutarisico. Euro => SEK => maximaal 1,05M => euro. Als de koers fors daalt kan het voorkomen dat het SEK saldo neer is dan de 1,05M aan DGS grens waardoor je maximaal 1,05M terugkrijgt dus.
Je hebt gelijk dat dát specifieke valutarisico blijft bestaan. Daarom hou ik een marge t.o.v. het Zweedse DGS limiet aan.
Novax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:17:
[...]

[...]

Dat verduidelijkt dus dat het valutarisico inderdaad alleen zit in de hoogte van de beschermingslimiet. (Ook is de Uitbetalingsvaluta aangepast naar Euro) Wel raar dat ze dan de Productieinformatiebladen van de andere Zweedse banken niet aanpassen. Ook opvallend is dat de Duitse versies van de Productieinformatiebladen zeggen dat er helemaal geen valutarisico is.
Dank voor het checken van de Duitse versies. Apart dat dat verschil er is inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Lord Anubis schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:46:
[...]
Terzijde van de munt, wat als de bank van de uitbetalingsrekening plat gaat? Wat kan er dan gebeuren; kan je een andere rekening_nr opgeven? Lijkt me dan handig om vanuit meerdere rekeningen te storten; of lees ik iets verkeerd.
Die uitbetalingsrekening zou in dit geval bij Raisin zijn. Maar in dat geval zou dus eerst de Zweedse bank om moeten vallen en dat ook nog de Duitse bank Raisin. Zo kan je nog vele andere doemscenarios bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 01:12
Novax schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:06:
[...]

Die uitbetalingsrekening zou in dit geval bij Raisin zijn. Maar in dat geval zou dus eerst de Zweedse bank om moeten vallen en dat ook nog de Duitse bank Raisin. Zo kan je nog vele andere doemscenarios bedenken.
Daar gaat het niet om; het gaat om de werking. En zeg nooit nooit. Het gaat uiteindelijk om de regels/verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:17
Drardollan schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik wel. Misschien is het bedrag wat je als voorbeeld ingesteld hebt te hoog of te laag. (ik met 15k in ieder geval gewoon zichtbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:18

Veritas

concedo nulli

Frankenstein schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:02:
De nieuwe en voorgaande CEB rentestaffel

6 maanden -> 2,50% was 2,50
12 maanden -> 3,25% was 3,25
18 maanden -> 2,90% was 3,25
24 maanden -> 2,75% was 3,35
36 maanden -> 2,45% was 3,35
48 maanden -> 2,35% was 3,45
60 maanden -> 2,30% was 3,40
84 maanden -> 2,30% was 3,50
120 maanden -> 2,40% was 3,25
Spuit 11 geeft ook nog modder, maar man, dat is een flinke daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lord Anubis schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:46:
[...]

De banken zijn ook verplicht om contact (& identificatie?) gegevens door te geven aan de DGS instantie. In dat geval zal er dus vsst een mogelijkheid komen om of zelf een nieuw rekeningnummer door te geven (waarbij je identificeert met BSN en al). Of de DGS instantie neemt uberhaupt per post / mail contact met je op.

Kan mij overigens wel indenken dat in zo'n scenario de uitbetaling langer duurt dan "binnen 7 werkdagen na inwerking treding van het DGS". Maar anderzijds moeten die procedures op de plank liggen. Bij het omvallen van een algemene bank (dus in Nederland een ING / Rabo / ABN) is er immers ook geen tegenrekening voorhanden. En zal dus ook een " actie" moeten worden opgezet om een rekeningnummer te verkrijgen.
Pagina: 1 ... 28 ... 142 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling