Ik heb er geen zicht op hoe standaard of verplicht zo'n verificatie met foto is. In Nederland zie je nu ook iDIN steeds vaker, waarbij je je identiteit bevestigt met een bestaande bankrekening. Ik ben dus benieuwd of alle online spaarrekeningen met aantrekkelijke rente een selfie of video verplicht stellen. Zo'n identiteitscheck aan huis van BigBank is dan ook wel weer een grappig ander uiterste, dat kende ik nog niet. Zo te zien maken ze daar wel een foto van je identiteitsdocument als ze langskomen, maar ik zie niks over een foto van jou als persoon.RobertMe schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:50:
[...]
Het lijkt mij dat elke bank je gezicht wilt zien. Zal een wettelijke plicht voor zijn dat ze moeten verifiëren dat degene op de foto van de ID kaart ook aan de telefoon/... zit, en het niet, bv, om een gestolen ID kaart gaat. En bij elke vorm van video weet je natuurlijk nooit wat er gebeurt. Toen ik alweer een aantal jaren terug mij bij Raisin aanmelde was dat ook met videobellen, en die hebben toen sowieso "foto's" gemaakt van de ID kaart, maar volgens mij ook "van mij".
Enige alternatief is kiezen voor een bank waar je fysiek kunt identificeren. Zoals bv BigBank die een bedrijf inschakelen waarvan een mannetje langs komt. (Geen idee of die vervolgens niet alsnog een foto maken). Of bij de Duitse banken waar je bij het postkantoor? kunt identificeren als ik het hier een sgoed begrepen heb (uiteraard dan wel bij een Duits postkantoor).
Dank voor de vergelijking! Het klopt dat als je je geld laat staan dat er wel verschil is tussen die twee, maar de sport (in dit topic) is toch wel om te profiteren van actierentes. Ik zou dus na de zes maanden de boel vrij snel weer doorsluizen naar de volgende aanbieder met aantrekkelijke actierente. Dan maakt het dus niet veel uit welke je kiest (maar heeft OpenBank idd een streepje voor met 3,10%).Snake_Eye schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:44:
[...]
Openbank (3,10% Spaans) daar krijg je het meeste, dus dan zou ik deze kiezen.
Bovendien houdt Openbank ook geen buitenlandse bronbelasting in voor Nederlandse spaarders, dus je hoeft in Spanje geen ingewikkelde belastingformulieren in te vullen.
Als we Bigbank Flexibel Sparen en DHB S@veOnline naast elkaar zetten, is de Bigbank misschien voor jou een betere optie:Bigbank vermeldt momenteel zelfs 3,00% voor de eerste 6 maanden en 2,00% als huidige rente. Dat is beter dan DHB.
Kenmerk Bigbank Flexibel Sparen DHB S@veOnline Huidige reguliere rente 2,00% 1,85% Nieuwe klanten 3,00% eerste 6 maanden 3,00% eerste 6 maanden Daarna 2,00% 1,85% Vrij opneembaar ✅ ✅ Opnamekosten €0 €0 Depositogarantie Estland Nederland Maximale inleg €100.000 binnen DGS-grens €500.000 Bank Bigbank AS DHB Bank N.V. IBAN Ests Nederlands Bij overlijden Buitenlandse bankprocedure Nederlandse bankprocedure
I've got a feeling...