• Wekkie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:42

Wekkie

Yeah

RobertMe schreef op maandag 28 september 2026 @ 17:50:
[...]

Het lijkt mij dat elke bank je gezicht wilt zien. Zal een wettelijke plicht voor zijn dat ze moeten verifiëren dat degene op de foto van de ID kaart ook aan de telefoon/... zit, en het niet, bv, om een gestolen ID kaart gaat. En bij elke vorm van video weet je natuurlijk nooit wat er gebeurt. Toen ik alweer een aantal jaren terug mij bij Raisin aanmelde was dat ook met videobellen, en die hebben toen sowieso "foto's" gemaakt van de ID kaart, maar volgens mij ook "van mij".

Enige alternatief is kiezen voor een bank waar je fysiek kunt identificeren. Zoals bv BigBank die een bedrijf inschakelen waarvan een mannetje langs komt. (Geen idee of die vervolgens niet alsnog een foto maken). Of bij de Duitse banken waar je bij het postkantoor? kunt identificeren als ik het hier een sgoed begrepen heb (uiteraard dan wel bij een Duits postkantoor ;)).
Ik heb er geen zicht op hoe standaard of verplicht zo'n verificatie met foto is. In Nederland zie je nu ook iDIN steeds vaker, waarbij je je identiteit bevestigt met een bestaande bankrekening. Ik ben dus benieuwd of alle online spaarrekeningen met aantrekkelijke rente een selfie of video verplicht stellen. Zo'n identiteitscheck aan huis van BigBank is dan ook wel weer een grappig ander uiterste, dat kende ik nog niet. Zo te zien maken ze daar wel een foto van je identiteitsdocument als ze langskomen, maar ik zie niks over een foto van jou als persoon.
Snake_Eye schreef op maandag 28 september 2026 @ 18:44:
[...]

Openbank (3,10% Spaans) daar krijg je het meeste, dus dan zou ik deze kiezen.

Bovendien houdt Openbank ook geen buitenlandse bronbelasting in voor Nederlandse spaarders, dus je hoeft in Spanje geen ingewikkelde belastingformulieren in te vullen.

Als we Bigbank Flexibel Sparen en DHB S@veOnline naast elkaar zetten, is de Bigbank misschien voor jou een betere optie:
KenmerkBigbank Flexibel SparenDHB S@veOnline
Huidige reguliere rente2,00%1,85%
Nieuwe klanten3,00% eerste 6 maanden3,00% eerste 6 maanden
Daarna2,00%1,85%
Vrij opneembaar✅✅
Opnamekosten€0€0
DepositogarantieEstlandNederland
Maximale inleg€100.000 binnen DGS-grens€500.000
BankBigbank ASDHB Bank N.V.
IBANEstsNederlands
Bij overlijdenBuitenlandse bankprocedureNederlandse bankprocedure
Bigbank vermeldt momenteel zelfs 3,00% voor de eerste 6 maanden en 2,00% als huidige rente. Dat is beter dan DHB.
Dank voor de vergelijking! Het klopt dat als je je geld laat staan dat er wel verschil is tussen die twee, maar de sport (in dit topic) is toch wel om te profiteren van actierentes. Ik zou dus na de zes maanden de boel vrij snel weer doorsluizen naar de volgende aanbieder met aantrekkelijke actierente. Dan maakt het dus niet veel uit welke je kiest (maar heeft OpenBank idd een streepje voor met 3,10%).

I've got a feeling...

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:04
Zijn er hier mensen met depositocontract voor 10 jaar?

• Kareem
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Kareem

Ferdinand Lewis Alcindor

Snake_Eye schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:00:
Verleidelijk, maar ik gok erop dat we nog hoger gaan als je ziet welke sprongen er over de volle breedte momenteel worden gemaakt.

Kareem Abdul-Jabbar

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:29
Kareem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:01:
[...]

Verleidelijk, maar ik gok erop dat we nog hoger gaan als je ziet welke sprongen er over de volle breedte momenteel worden gemaakt.
Nexent met 3,65% bij 10 jaar mag nog wel wat hoger. Vanaf 20 k maandelijkse rente mogelijk. Hoe minder we nu happen hoe hoger het wordt.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:25
Snake_Eye schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:00:
Ja, en die vervallen in 2034. Maar ik kan momenteel kosteloos uitstappen.

• Frankenstein
Kareem schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:01:
[...]

De kapitaalmarktrente (10 jaar) heeft nu haar hoogste stand in de afgelopen 17 jaar én knalt omhoog. Dit lijkt mij geen gokken... eh... toch wel. Maar ik zou zeggen dat het plafond in de rente er nog niet is. Omdat je bijvoorbeeld nergens kleine dalingen ziet. Alles gaat omhoog.

https://nl.investing.com/rates-bonds/eur-10-years-irs-interest-rate-swap-streaming-chart

[ Voor 21% gewijzigd door Frankenstein op 28-09-2026 22:24 ]

• W1ck1e
Frankenstein schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:09:
[...]

Ja, en die vervallen in 2034. Maar ik kan momenteel kosteloos uitstappen.
Welke bank staat dat toe en waarom ?

• Frankenstein
W1ck1e schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:14:
[...]

Welke bank staat dat toe en waarom ?
Bij Rabobank Doelsparen en NN gratis, bij CB kost het 50 euro: als de rente op de resterende looptijd (omhoog afgerond in jaren) lager is dan de rente waartegen het deposito is afgesloten.

Bij NN ingestapt 10 jaar 3,25%. Actuele rente op resterende looptijd 8 jaar 2,55%. Dit is lager, daarom mag ik kosteloos eerder uitstappen. Stel dat NN de rente op 8 jaar verhoogt naar 3,50%. Dan mag ik niet meer kosteloos eerder uitstappen. Wel betaald.

Waarom? Ik schat dat maar een klein deel inlegt als de rentestand hoog is. Dus zijn er veel spaarders die niet zonder kosten eerder uit kunnen stappen. Als de actuele rente lager is, dan is het voor de bank niet zo gunstig dat ze jou hoge rente moeten vergoeden. Dus waarom zouden ze dan "nee" zeggen als je wil stoppen. Bij deze banken staat het zo in de voorwaarden. Bij andere zou je het bij gelegenheid kunnen vragen: nee heb je.

Stel je stapt nu in bij Bank B 3,75% 10 jaar. En de rente zakt naar 2% 10 jaar. Dan vindt Bank B het wellicht ook niet zo erg om eerder te beëindigen. Maar zeker weet je het niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Frankenstein op 28-09-2026 22:38 ]

• W1ck1e
@Frankenstein is Rabo doelsparen een normaal deposito ? Met een rente die je kent voordat je het geld erop zet ?

• Frankenstein
W1ck1e schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:28:
@Frankenstein is Rabo doelsparen een normaal deposito ? Met een rente die je kent voordat je het geld erop zet ?
Jazeker. Maar, je hebt een betaalrekening nodig van de Rabobank, en die is niet gratis.

https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/spaarrekening-openen/rabo-doelsparen

[ Voor 9% gewijzigd door Frankenstein op 28-09-2026 22:33 ]

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:04
W1ck1e schreef op maandag 28 september 2026 @ 21:07:
[...]

Nexent met 3,65% bij 10 jaar mag nog wel wat hoger. Vanaf 20 k maandelijkse rente mogelijk. Hoe minder we nu happen hoe hoger het wordt.
Badenia uit Duitsland via Raisin: (geen bronbelasting)

10 jaar: 3,75% naar 3,85% (hoogste voor deze looptijd)

Dit ziet er toch al best goed uit, waardoor het voor mij begint te kriebelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Snake_Eye op 29-09-2026 00:43 ]

Pagina: 1 ... 214 215 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling