• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

W1ck1e schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:49:
[...]

Damn, caught in the act.
The Dutch are a funny people, with them clogs, tulips and hagelslag.
And Joost Klein ;)
Pindakaas?

Samen massaal regels maken en ze dan massaal niet opvolgen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:41
Wat de data voor de rente betreft - binnen Europa zijn er hierover regels in PSD2 (maar read till the end). Artikel 87 PSD2 verwacht dat de valuteringsdatum de data van bijschrijving en afschrijving is, en niets anders. Een dag erbij optellen en een dag eraf halen mag dus niet.

Maar, bijna alle banken gebruiken een aparte rekening voor sparen. Zo'n rekening is gebonden aan voorwaarden. In het geval van Klarna is dat een aparte rekening waar je alleen vanaf je eigen rekening naar kan overmaken. In het geval van bunq is dat een rekening waarmee je (volgens mij) weliswaar iedereen kan betalen, maar waarbij je maximaal 2 opnames per maand kan doen. Door dergelijke restricties gelden zulke rekeningen niet als 'payment account' onder PSD2 en zijn daarmee de valuteringsregels niet van toepassing.

Neemt niet weg dat ze klanten fatsoenlijk moeten informeren, maar dat is een veel lastigere en genuanceerdere discussie.

• marty00001
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 19:26
The Third Man schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:08:
[...]

First of all you mean "figuratively die" (at least I'm not willing to literally die for a financial company). Apart from that, it wasn't about defending Klarna, I wholeheartedly agree they're controversial. I was trying to convey that you were hypocritical in saying they were doing something "illegal" while assuming what you they do wrong is "stealing", rather than proving they did, which by itself is illegal. It came across as a bit ironic to say the least.

I feel it's also a bit weird that you would assume that anyone disagreeing with your assumptions and conclusions must automatically mean they somehow side with another party, rather than specifically pointing out flaws in your own judgement. Saying you seemingly did something wrong doesn't say another party is anymore right for that matter. Two can be wrong at the same time. Let alone what you suggested after that:

[...]

[Afbeelding]

If people can only disagree with you because they're incentivised or fan of the other party or some other reason not being simply disagreeing with the factual things you're saying, I agree you this forum (and most of the world for that matter) will remain very weird to you.
You are still completely missing the point by not taking into account that the relation Me vs Klarna (or Henk & Ingrid vs Klarna) is TOTALLY NOT SIMMETRICAL, ok? You treat both (Me & Klarna) like we are equal subjects which we are totally NOT. It would not be the case even in situation where I was a public person (like an influencer), but I'm even not that. Just a regular person. In this situation all these legal divagations are completely pointless. If Klarna even tried to sue any person with a profile similar to main, the rechter would (this time literally) die laughing in the court. Klarna & other FIs know it very well and will never do that because it would just bring potentially even more harm to their business. What we have here is not a defamation, but just open discussion between people like Henk & Ingrid. What you are doing is stating that canon is the right armory to target flies.
Feel free answering in DUTCH.

• marty00001
Seafarer schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:43:
[...]

Pindakaas?

Samen massaal regels maken en ze dan massaal niet opvolgen. :)
You know ... when it comes to rules there is always a split of the roles. Some people are creators of rules and others are meant to be just followers. We fall under the second category I'm afraid :-(

• QAI
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:12

QAI

marty00001 schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:49:
[...]
Feel free answering in DUTCH.
Zoals andere forumleden in eerdere berichten al hebben aangegeven (waarvan ik zeker weet dat je ze hebt gelezen, maar ervoor hebt gekozen ze te negeren), inclusief de thumbs-up die deze berichten hebben gekregen, interesseert dit onderwerp niemand en is het off-topic.

Respecteer daarom de forumregels en de aanwijzingen van andere forumleden.

Als je deze discussie wilt voortzetten, doe dat dan door Third man en/of Wicki een privébericht te sturen.

• marty00001
QAI schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:06:
[...]

Zoals andere forumleden in eerdere berichten al hebben aangegeven (waarvan ik zeker weet dat je ze hebt gelezen, maar ervoor hebt gekozen ze te negeren), inclusief de thumbs-up die deze berichten hebben gekregen, interesseert dit onderwerp niemand en is het off-topic.

Respecteer daarom de forumregels en de aanwijzingen van andere forumleden.

Als je deze discussie wilt voortzetten, doe dat dan door Third man en/of Wicki een privébericht te sturen.
I'm dropping it and my sincere apologies to everyone for possible inconvenience. Completely unnecessarily I did let myself getting provoced.

Once again thanx a lot for info about BlueOr Bank depos!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:44
Jeldert schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:49:
Iets vreemds bij Bigbank.

Je kan geld overmaken van extern naar de spaarrekening of de depositorekening.

Het geld op de spaarrekening kan je vervolgens terugboeken of overboeken naar de depositorekening.

Geld op de depositorekening kan je alleen gebruiken om een deposito te openen. Je kan dit niet meer terugboeken of naar de spaarrekening overboeken :o

Nu had ik vrijdag vast wat geld klaargezet voor een nieuwe deposito die ik maandag ga openen. Maar was wel verbaasd dat dit dus “vast” zit op die rekening.
Geld op de depositorekening Staat meestal vast voor de periode waarmee je het contract hebt afgesloten. Normaal als die contractperiode voorbij is wordt het geld automatisch van die positorekening naar je tegenrekening gestort.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Snake_Eye schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:16:
[...]

Geld op de depositorekening Staat meestal vast voor de periode waarmee je het contract hebt afgesloten. Normaal als die contractperiode voorbij is wordt het geld automatisch van die positorekening naar je tegenrekening gestort.
Bij sommigen krijg je voor het einde een verlengings voorstel, soms met 0,05% tot 0,1% verhoging.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Snake_Eye
Seafarer schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:29:
[...]

Bij sommigen krijg je voor het einde een verlengings voorstel, soms met 0,05% tot 0,1% verhoging.
Zolang het contract loopt staat het geld sowieso vast. Vandaar dat Jeldert het niet kan verplaatsen naar zijn tegenrekening.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:42
Snake_Eye schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:39:
[...]

Zolang het contract loopt staat het geld sowieso vast. Vandaar dat Jeldert het niet kan verplaatsen naar zijn tegenrekening.
Volgens mij begint het contract pas morgen.

• Snake_Eye
W1ck1e schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:42:
[...]

Volgens mij begint het contract pas morgen.
Jeldert heeft geld op een deposito staan en zegt: "een nieuwe deposito die ik maandag ga openen" Toen hij het bericht plaatse wilde hij het geld van zijn huidige deposito naar zijn normale rekening overzetten, en dat ging niet het staat vast.

Maar zolang die huidige contractperiode nog niet officieel is afgelopen, staat het geld simpelweg onwrikbaar vast. Je kunt pas schuiven op of ná de exacte einddatum.

[ Voor 31% gewijzigd door Snake_Eye op 13-09-2026 16:54 ]

• W1ck1e
Snake_Eye schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:49:
[...]

Jeldert heeft geld op een deposito staan en zegt: "een nieuwe deposito die ik maandag ga openen" Toen hij het bericht plaatse wilde hij het geld van zijn huidige deposito naar zijn normale rekening overzetten, en dat ging niet het staat vast.

Maar zolang die huidige contractperiode nog niet officieel is afgelopen, staat het geld simpelweg onwrikbaar vast. Je kunt pas schuiven op of ná de exacte einddatum.
Uit het bericht van @Jeldert maak ik niet op dat het geld waarmee hij morgen een deposito wil openen nog in een oud deposito zit. Volgens mij staat het op een rekening waar vanuit je deposito's kan openen. En daar staat het nog vast/gereserveerd of iets dergelijks. Het nieuwe contract is volgens mij nog niet begonnen en er is geen oud contract.
  • geld kan van extern naar spaarrekening of naar depositorekening
  • geld kan terug van spaarrekening naar extern of verder naar depositorekening
  • geld kan verder van depositorekening naar deposito (maar niet terug naar spaarrekening)
  • vrijgekomen geld kan van deposito naar spaarrekening

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 13-09-2026 17:18 ]

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

W1ck1e schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:04:
[...]

Uit het bericht van @Jeldert maak ik niet op dat het geld waarmee hij morgen een deposito wil openen nog in een oud deposito zit. Volgens mij staat het op een rekening waar vanuit je deposito's kan openen. En daar staat het nog vast/gereserveerd of iets dergelijks. Het nieuwe contract is volgens mij nog niet begonnen en er is geen oud contract.
  • geld kan van extern naar spaarrekening of naar depositorekening
  • geld kan terug van spaarrekening naar extern of verder naar depositorekening
  • geld kan verder van depositorekening naar deposito (maar niet terug naar spaarrekening)
  • vrijgekomen geld kan van deposito naar spaarrekening
Precies. Het gaat om “nieuw” geld. Dus van mijn huisbank naar de depositorekening. Maar verder geen deposito geopend.

Dan kan je met dat geld alleen daadwerkelijk een deposito openen. Niet terugboeken of naar de spaarrekening van Bigbank overboeken.

Voor nu geen probleem. Maar volgende keer maak ik het wel eerst over naar de spaarrekening van Bigbank om dan op moment van openen deposito pas door te zetten naar de depositorekening .

Juist

• Snake_Eye
Jeldert schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:26:
[...]

Precies. Het gaat om “nieuw” geld. Dus van mijn huisbank naar de depositorekening. Maar verder geen deposito geopend.

Dan kan je met dat geld alleen daadwerkelijk een deposito openen. Niet terugboeken of naar de spaarrekening van Bigbank overboeken.

Voor nu geen probleem. Maar volgende keer maak ik het wel eerst over naar de spaarrekening van Bigbank om dan op moment van openen deposito pas door te zetten naar de depositorekening .
Oke duidelijk.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 23:42
Jeldert schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:26:
[...]

Dat lijkt me slimmer. Dan staat het geld niet renteloos. Depositorekening is een tussenrekening.

• Snake_Eye
Sander12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:10:
[...]

Dat lijkt me slimmer. Dan staat het geld niet renteloos. Depositorekening is een tussenrekening.
Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Een depositorekening kan bij Bigbank misschien als tussenstap worden gebruikt, maar dat betekent niet automatisch dat je daar al rente over krijgt voordat het deposito daadwerkelijk is geopend.

Ik kan in de actuele Bigbank-voorwaarden niet vinden dat het bedrag op die depositorekening vóór de activeringsdatum rente oplevert. Daarom zou ik het geld liever eerst op de rentedragende spaarrekening van Bigbank zetten en het pas bij het openen van het deposito overboeken.

Als jij kunt aangeven waar Bigbank vermeldt dat je op de depositorekening vóór het openen/activeren van het deposito al rente krijgt, dan hoor ik het graag.

Volgens mij zit het zo: je sluit eerst het depositocontract af. Daarna maak je het bedrag over naar de daarvoor bestemde rekening. Het geld staat daar vervolgens in afwachting van de controle/goedkeuring en wordt daarna daadwerkelijk op het deposito gezet. Dat je die rekening een soort tussenrekening kunt noemen, betekent volgens mij niet automatisch dat je daar in de tussentijd ook rente over krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door Snake_Eye op 13-09-2026 20:05 ]

• W1ck1e
Snake_Eye schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:39:
[...]

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Een depositorekening kan bij Bigbank misschien als tussenstap worden gebruikt, maar dat betekent niet automatisch dat je daar al rente over krijgt voordat het deposito daadwerkelijk is geopend.

....

Als jij kunt aangeven waar Bigbank vermeldt dat je op de depositorekening vóór het openen/activeren van het deposito al rente krijgt, dan hoor ik het graag.
Dat schrijft @Sander12 dus net niet. Hij schrijft dat je rente op de normale spaar rekening krijgt.

• Snake_Eye
W1ck1e schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:52:
[...]

Dat schrijft @Sander12 dus net niet. Hij schrijft dat je rente op de normale spaar rekening krijgt.
Op een normale spaarrekening krijg je inderdaad rente. Ik had even hoofdregels waarop hij quote gaf even moeten lezen. Als je het bericht los leest lijkt er wat anders te staan. Stom van mij.

[ Voor 20% gewijzigd door Snake_Eye op 13-09-2026 20:03 ]

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 23:25
W1ck1e schreef op zondag 13 september 2026 @ 19:52:
[...]

Pffff, van sommige berichten wordt ik moe, wat denk je van W1ck1e, weet het, niet meer lezen en uitloggen ,maar toch, denk altijd nog mijn voordeel te kunnen doen hier maar soms is het veel bla bla.
Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling