• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Hoe stel je in dat je een referentie rekening wilt ?
Of kan dat alleen tijdens openen van de rekening ?
Wat zijn de voor en nadelen ?

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
W1ck1e schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Dat ligt toch aan de partnerbank. Welke is het ?
Ik heb nog nooit deposito's gehad via Raisin, maar ik probeer er wel op te letten op welke dag een deposito vrijkomt, liefst niet in het weekend of op een feestdag. Indien "nodig" wacht ik een dag met openen.
Mano bank. Tja hij kwam ook niet in het weekend vrij, 3 juli afgesloten betekend dat hij op vrijdag 3 juli vrij komt. Dan mag je toch verwachten dat het gewoon op 3 juli op de raisin rekening staat. Blijkbaar niet.

• rindertb
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:03
W1ck1e schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:52:
[...]

FAQ

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

DjoeC schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:47:
[...]

Hmm, de strijd lijkt dan gestreden: 2.10% bij inmiddels 4 Raisin banken ;) We hoeven dus niet veel extra's meer te verwachten.
Ik hoop dat Ayvens nog een duit in het zakje gaat doen, 1.85 is dan wel een beetje schraal.

How bad is it on a scale from one to Spurs

• W1ck1e
  • Nu online
Voordeel is dat de accounthouder en anderen geen geld kunnen overmaken naar derden. Wel zo veilig.
Maar zijn er ook nadelen ?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:29
W1ck1e schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 15:48:
[...]

[...]

Voordeel is dat de accounthouder en anderen geen geld kunnen overmaken naar derden. Wel zo veilig.
Maar zijn er ook nadelen ?
Jazeker: als accounthouder kun je geen geld overmaken naar een van je andere eigen rekeningen (of van derden) :+

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-08 19:10
Roncom schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:32:
Weet iemand wat je in moet stellen bij Consorsbank en hoe je geld op de snelste manier overgeboekt krijgt naar je tegenrekening? Ik heb namelijk nu op 1 juli geld geboekt via optie 1 naar mijn tegenrekening maar het is nog steeds niet bijgeschreven.

Je kunt het volgende instellen: 1. Tageslimiet für Überweisungen, 2. Tageslimiet nur für Echtzeit-Überweisungen, 3. Limit pro Echtzeit-Überweisung. (Totaal max 50k per dag)
In aanvulling op wat al gezegd is...je kunt de limieten ook via de chat laten aanpassen, naar een bepaalde waarde. De chat funktie is echt goed. Je hebt vrijwel direct contact met iemand vd bank, maar wel alleen met een chat-funktie...bellen kan ook, maar is voor nederlanders vaak niet gratis afhankelijk van je telefoon-abo. Wanneer je pech hebt wordt je transactie als verdacht aangemeld en tegengehouden. Dan is de enige optie wel bellen. Dat heb ik een keer "mogen" meemaken.

[ Voor 4% gewijzigd door demonk op 04-07-2026 23:18 ]

• W1ck1e
  • Nu online
demonk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:16:
[...]

In aanvulling op wat al gezegd is...je kunt de limieten ook via de chat laten aanpassen, naar een bepaalde waarde. ...
Het lijkt mij makkelijker om de limieten zelf aan te passen, in plaats van dit via een chat bij Consorsbank te vragen. Of zie ik iets over het hoofd ?

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 21:37
Een paar weken geleden heb ik een rekening via Raisin geopend bij IKB Deutsche Industriebank. Van verschillende rekeningen een aantal boekingen gedaan op 22 juni. Daarvan is er eentje al sinds 22 juni nog steeds niet verwerkt! De anderen wel. Ondanks al een paar keer contact met de klantenservice nog geen oplossing, iets technisch volgens de klantenservice. Inmiddels maandag dus al twee weken verder, renteloos! Ik heb dit bericht hier gepost als waarschuwing, oordeel zelf of het dan die 2,10% waard is. Zeker omdat er ook al meer banken zijn die deze rente geven.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

W1ck1e schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:25:
[...]

Het lijkt mij makkelijker om de limieten zelf aan te passen, in plaats van dit via een chat bij Consorsbank te vragen. Of zie ik iets over het hoofd ?
Dan zou ik liever bellen idd, telefonisch kan je hogere bedragen overmaken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:18

SanookH

_/-\o_

kbus schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:29:
Een paar weken geleden heb ik een rekening via Raisin geopend bij IKB Deutsche Industriebank. Van verschillende rekeningen een aantal boekingen gedaan op 22 juni. Daarvan is er eentje al sinds 22 juni nog steeds niet verwerkt! De anderen wel. Ondanks al een paar keer contact met de klantenservice nog geen oplossing, iets technisch volgens de klantenservice. Inmiddels maandag dus al twee weken verder, renteloos! Ik heb dit bericht hier gepost als waarschuwing, oordeel zelf of het dan die 2,10% waard is. Zeker omdat er ook al meer banken zijn die deze rente geven.
Ik zou dit (als het geld aanwzig is op de doelrekening) aankaarten bij Raisin , volgens mij zijn die niet heel moeilijk met compensatie.

• W1ck1e
  • Nu online
fsfikke schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Dan zou ik liever bellen idd, telefonisch kan je hogere bedragen overmaken.
Hoger dan de limiet die je zelf kan instellen ? Hoger dan 50k ?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

W1ck1e schreef op zondag 5 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Hoger dan de limiet die je zelf kan instellen ? Hoger dan 50k ?
Ja, volgens mij €100-150k oid, ook als IP.

• riwi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29
Als ik zo door dit topic lees lijken de meesten zoniet allen zich wel te houden aan de DGS limiet per persoon per bank. Klopt dat? Of zijn en er wel spaarders die daar niet zo zwaar aan tillen?

Ik had vroeger alleen ABNAMRO en meer dan de DGS limiet daarop. Sinds o.a. dit topic heb ik nu ook Ayvens en een rekening bij NN. Maar ik zit nu met Ayvens boven de DGS limiet. Ik dacht vroeger bij ABNAMRO : Het risico dat die omvalt is wel erg klein. Ik kan dat bij Ayvens minder goed inschatten.

Ik ben niet zo'n rente hopper zoals sommigen hier, maar wil wel een nette rente. Ik wil eigenlijk niet 5 of 10 banken hebben ook vanwege de administratie daarvan, maar zit dan wel met de DGS limiet in mijn maag. Ik vind ook sommige banken die je hier langs ziet komen aan de vage kant. Dus lijkt mij de kans op omvallen van zo'n bank een stuk groter en dus de noodzaak om onder de DGS limiet te blijven ook belangrijker.

[ Voor 4% gewijzigd door riwi op 05-07-2026 19:33 ]

PC specs

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

riwi schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:28:
Als ik zo door dit topic lees lijken de meesten zoniet allen zich wel te houden aan de DGS limiet per persoon per bank. Klopt dat? Of zijn en er wel spaarders die daar niet zo zwaar aan tillen?

Ik had vroeger alleen ABNAMRO en meer dan de DGS limiet daarop. Sinds o.a. dit topic heb ik nu ook Ayvens en een rekening bij NN. Maar ik zit nu met Ayvens boven de DGS limiet. Ik dacht vroeger bij ABNAMRO : Het risico dat die omvalt is wel erg klein. Ik kan dat bij Ayvens minder goed inschatten.

Ik ben niet zo'n rente hopper zoals sommigen hier, maar wil wel een nette rente. Ik wil eigenlijk niet 5 of 10 banken hebben ook vanwege de administratie daarvan, maar zit dan wel met de DGS limiet in mijn maag. Ik vind ook sommige banken die je hier langs ziet komen aan de vage kant. Dus lijkt mij de kans op omvallen van zo'n bank een stuk groter en dus de noodzaak om onder de DGS limiet te blijven ook belangrijker.
Het is ook maar een beetje wat je wil, natuurlijk. Banken als ING en ABN zijn toch echt too big to fail, dus ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar (zonder er slapeloze nachten van te krijgen) prima een bedrag hoger dan het DGS stallen.

Staat natuurlijk wel tegenover dat je dan een dief van je eigen portemonnee bent. Een bank als ING biedt 1,00% rente, waar ook nog eens al jarenlang een relatief hoge inflatie tegenover staat.

Als jij bijvoorbeeld vandaag een jaar lang 2 ton aan spaargeld bij ING gaat stallen... tja, je kan ook gewoon meteen vandaag al 6000 euro uit de geldautomaat halen en het meteen in de fik steken. Dan heb je hetzelfde effect als voor een jaar lang bij ING je geld stallen in plaats van bij een bank met een marktconforme rente.

Edit Je hebt het overigens over 5 á 10 banken. Als je spaargeld echt dusdanig hoog is, dat je al bij 5 á 10 banken tegen de DGS-grens aanloopt, dan is het misschien sowieso tijd om je financiële strategie te herzien... want je geld wordt met de dag minder waard ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Uniciteit op 05-07-2026 19:48 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:48

Vele van die vage banken hebben wel de krediet crisis van 2008 overleefd. Iets dat van ABN niet te zeggen valt.

Anderzijds is ABN dan weer een systeembank en too big to fail. Dat geldt voot Ayvens (intussen een Frans bedrijf) en al die banken met Turkse roots niet. Daarom dat ABN door de overheid overeind wordt gehouden, en die andere niet.

En banken hoeven niet direct om te vallen voor het DGS te activeren. Amsterdam Trade Bank of hoe hete die, was gewoon gezond, toch werd het DGS daarbij ineens in werking gesteld. Maar dat was dan wel een bank met Russische roots die van de ene op de andere dag door sancties niet verder kon bestaan.

• Timberly2
  • Laatst online: 26-08 19:03

ASN heeft een interessante 6mnds deposito voor 2,6%, ook een systeembank. En Argenta, degelijke Belgische bank, zit op 2,5% voor een jaar vast. Met wat depositos ladderen ben je alsnog vrij flexibel en bij die twee banken zou ik rustig boven dgs stallen.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:59
@riwi Ayvens is onderdeel van SocGen. Die gaat echt niet zomaar omvallen. Ik heb er zelf meer dan de DGS limiet staan.

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 22:47
Société Générale, die hebben vast wel geleerd van 2008 en zullen hun zaakjes nu wel beter op orde hebben ;)

• W1ck1e
  • Nu online
Ik vind het wel belangrijk om binnen het DGS te blijven. Als je meer dan dat bedrag op de rekening hebt raak je de winst van een hogere rente al gauw kwijt wanneer het fout gaat met de betreffende bank,
Ik kan niet zeker correct inschatten hoe een bank er bij staat. Ik neem daarom geen risico met betrekking tot de hoogte van mijn saldo.
Ik heb rekeningen bij zeker meer dan 10 banken. Op een aantal staat nauwelijks saldo. De administratie valt reuze mee. Ik doe normaal gesproken geen moeite om die rekeningen op te heffen, ze kosten mij geen geld of tijd. De laatste tijd heb ik wel geld verplaatst naar rekeningen met een hogere rente, ook al is die tijdelijk. Incidenteel hef ik een rekening op om weer in aanmerking te komen voor een actie voor nieuwe klanten.

dit is geen advies, slechts mijn mening/handelwijze:
kijk naar de banken die genoemd worden in dit draadje. lees de ervaringen. kijk ook op andere sites zoals spaarinformatie.nl. doe alleen waar je je goed bij voelt. voel jezelf niet te goed voor gebruikmaken van spaaracties met tijdelijk hoge rentes. het is "gratis" geld. bij de huidige rentes van de grootbanken verdienen zij niet dat mensen er grote bedragen sparen

• riwi
Bedankt voor de feedback. Kwa 10 banken wil ik niet mijn nabestaanden opzadelen met al die 'vage' rekeningen voor als ik er plots niet meer ben.

Ik zal ASN eens bekijken ook. Santander consumerbank zag ik ook als alternatief. De administratieve ellende die ik hier las was voonamelijk Advanzia, Garanti, BigBank, TradeRepublic en Raisin onduidelijkheid kwa DGS.

Ik dacht om evt bij Ayvens wat 3, 4 of 5 jaar vast te zetten tegen 2.65%, 2.8% of 3.0% maar dan wel boven de DGS deels. Ik heb daar al 4 deposito's van 1 en 2 jaar lopen verspreid over het jaar.

Bij ABNAMRO staat alleen nog maar wat direct beschikbaar handig is < 20k tegen 1.25%

PC specs

• Novax
  • Niet online
riwi schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:34:
Bedankt voor de feedback. Kwa 10 banken wil ik niet mijn nabestaanden opzadelen met al die 'vage' rekeningen voor als ik er plots niet meer ben.

Ik zal ASN eens bekijken ook. Santander consumerbank zag ik ook als alternatief. De administratieve ellende die ik hier las was voonamelijk Advanzia, Garanti, BigBank, TradeRepublic en Raisin onduidelijkheid kwa DGS.

Ik dacht om evt bij Ayvens wat 3, 4 of 5 jaar vast te zetten tegen 2.65%, 2.8% of 3.0% maar dan wel boven de DGS deels. Ik heb daar al 4 depositio's van 1 en 2 jaar lopen verspreid over het jaar.

Bij ABNAMRO staat alleen nog maar wat direct beschikbaar handig is < 20k tegen 1.25%
Raisin heeft geen onduidelijk wat betreft DGS en maakt het zelfs onmogelijk om meer dan het DGS bij een bank te plaatsen.

• RobertMe

Ik dacht om evt bij Ayvens wat 3, 4 of 5 jaar vast te zetten tegen 2.65%, 2.8% of 3.0% maar dan wel boven de DGS deels. Ik heb daar al 4 depositio's van 1 en 2 jaar lopen verspreid over het jaar.

Bij Santander dan weer niet vergeten dat het een Spaanse bank is waar je klant bent van de Belgische vestiging. Dus op zijn minst al een buitenlandse bank. En gezien je nabestaanden er bij haalt wil je dan mogelijk ook duidelijkheid hebben over erfbelasting. Waarbij je bij de Nederlandse banken sowieso geen issues zult hebben.

V.w.b. GarantiBank staat mij niet specifiek bij wat daar administratief mis kan zijn? In mijn herinnering ging het openen daar vrij vlotjes (wel een paar pogingen nodig met identificatie, maar dat is wel vaker en niet bank specifiek) en verder ook geen issues. Zelfde overigens voor de andere "Turkse" banken, Anadolu, Yapi Kredi en DHB Bank. Allemaal had ik relatief recentelijk geen issues om deze te openen, geld over te maken, en bij de meeste geld ook weer op te nemen :P (andere heb ik nog niks opgenomen, ga er niet vanuit dat het daar wel een issue is :P).

• riwi
Uniciteit schreef op zondag 5 juli 2026 @ 19:46:
[...]

Als jij bijvoorbeeld vandaag een jaar lang 2 ton aan spaargeld bij ING gaat stallen... tja, je kan ook gewoon meteen vandaag al 6000 euro uit de geldautomaat halen en het meteen in de fik steken. Dan heb je hetzelfde effect als voor een jaar lang bij ING je geld stallen in plaats van bij een bank met een marktconforme rente.

Edit Je hebt het overigens over 5 á 10 banken. Als je spaargeld echt dusdanig hoog is, dat je al bij 5 á 10 banken tegen de DGS-grens aanloopt, dan is het misschien sowieso tijd om je financiële strategie te herzien... want je geld wordt met de dag minder waard ;)
Als je je geld verbrand heb je nog steeds last van de inflatie ;) Ik meet niet af tegen inflatie want daar heb ik geen controle over. Ik kijk wel naar het forfaitair rente percentage in box 3 (1.37% nu) en de 36% die je daarover betaalt

5 a 10 banken was maar een getal. Daar zit ik helaas niet aan.. Een deel wil ik ook in aandelen hebben, maar dat kost ook potentieel nachtrust.

PC specs

• W1ck1e
  • Nu online
riwi schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:47:
...
5 a 10 banken was maar een getal. Daar zit ik helaas niet aan.. ...
Spreid je saldo over 4 banken in Nederland.
Die negatieve ervaringen zijn vaak slechts incidenten. En voor zover die ervaringen alleen betrekking hebben op het openen van de rekening heb je er daarna geen last meer van. Uiteindelijk gaat het er om dat je goed geld kan storten en opnemen bij een mooie rente.
Je nabestaanden kan je gewoon inlichten. Bij overlijden is het jouw probleem niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door W1ck1e op 06-07-2026 08:23 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Beetje moeite mogen ze wel doen toch voor die 'paar vage banken' wanneer daar 100K tegenover staat?

Ik hanteer idd wel DSG en ga gewoon door met de banken. Wel heb ik een Excel voor vriendin waar ze het overzichtelijk kan terugvinden mocht ik er niet meer zijn.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:02
Zelf ga ik nergens boven de DGS limiet, en zéker niet in het buitenland.

De Nederlandse DGS bescherming werkt erg goed, soms is het zelfs prettig, zoals toen ATB (FIBR) moest stoppen. Daardoor werden een aantal deposito's met lage rente gestopt en uitgekeerd zodat je elders een nieuw deposito kon afsluiten tegen hogere rente.

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:20
Coffeeroam schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:08:
[...]

Zelf ga ik nergens boven de DGS limiet, en zéker niet in het buitenland.

De Nederlandse DGS bescherming werkt erg goed, soms is het zelfs prettig, zoals toen ATB (FIBR) moest stoppen. Daardoor werden een aantal deposito's met lage rente gestopt en uitgekeerd zodat je elders een nieuw deposito kon afsluiten tegen hogere rente.
Het was in dit geval mss wel "bescherming" maar er waren middelen genoeg. Voor zover mij bekend is er geen dubbeltje uit de DGS-bankenpot uitgekeerd.

Het was politiek (terecht) gemotiveerd.

• riwi
Kees_frl schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:45:
[...]Beetje moeite mogen ze wel doen toch voor die 'paar vage banken' wanneer daar 100K tegenover staat?
Zeker, zolang ze weten waar ergens die 100k staat. Ik heb wel een papieren overzicht daarvoor want ik weet niet of ze dan nog wel in mijn PC kunnen.

Een algeheel "hoe log ik in" per bank overzichtje wil ik ook nog maken. Met rekening nummers en saldi.

[ Voor 4% gewijzigd door riwi op 06-07-2026 11:35 ]

PC specs

• W1ck1e
  • Nu online
Appeltjeeitje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Het was in dit geval mss wel "bescherming" maar er waren middelen genoeg. Voor zover mij bekend is er geen dubbeltje uit de DGS-bankenpot uitgekeerd.

En volgens mij is het geforceerd door ATBank geen toegang meer te gunnen tot hun Microsoft omgeving.

• Coffeeroam
Appeltjeeitje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:32:
[...]

ATB/FIBR werd door de rechtbank Amsterdam failliet verklaard. Ik denk niet dat de rechtbank politieke beslissingen neemt. Er waren geen Nederlandse sancties tegen ATB maar wel Britse en Amerikaanse sancties, waar ze last van hadden. ATB heeft zelf faillissement aangevraagd.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:55
riwi schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Zeker, zolang ze weten waar ergens die 100k staat. Ik heb wel een papieren overzicht daarvoor want ik weet niet of ze dan nog wel in mijn PC kunnen.

Een algeheel "hoe log ik in" per bank overzichtje wil ik ook nog maken. Met rekening nummers en saldi.
Voor mij is het belangrijkste dat alle banken buiten de huisbank (en/of rekening) alleen maar via de huisbank gevuld of leeggetrokken worden. Alle extra rekeningen zijn daarmee afleidbaar.

Toegangscodes en login links heb ik - vzv mogelijk - allemaal in (gedeeld) Keepass staan. Rekeningnummers, banken, polisnummers, alles wat (online) belangrijk kan zijn. De database wordt over alle apparaten van mijn vrouw en mij heen gesynchroniseerd maar er komt geen externe cloud aan te pas.
En daar een tekst bestandje van maken - wat je natuurlijk niet wilt ;) - is ook geen probleem.

Overzichtjes van saldi maak ik regelmatig voor mezelf. Totaal status deel ik want uiteindelijk is dat de gemeenschappelijke buffer/besteedbaar bedrag, maar details staan gewoon bij de banken en wijzigen regelmatig. Het moet geen werk worden ;)

• Appeltjeeitje
Coffeeroam schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:42:
[...]

ATB/FIBR werd door de rechtbank Amsterdam failliet verklaard. Ik denk niet dat de rechtbank politieke beslissingen neemt. Er waren geen Nederlandse sancties tegen ATB maar wel Britse en Amerikaanse sancties, waar ze last van hadden. ATB heeft zelf faillissement aangevraagd.
Laat onverlet dat er geen dubbeltje door andere banken is betaald

• Appeltjeeitje
W1ck1e schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:38:
[...]

En volgens mij is het geforceerd door ATBank geen toegang meer te gunnen tot hun Microsoft omgeving.
ATB is op de sanctielijst geplaatst. Punt.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:05
Misschien handig voor anderen om te weten: ik heb contact gezocht met Garantibank na het aflopen van mijn 6 maanden 2,8% rente. Ze bieden mij nu een 3 maands deposito aan tegen 2,55%. Best netjes, op Raisin kom ik niet verder dan 2,35%.

• riwi
DjoeC schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:08:
Voor mij is het belangrijkste dat alle banken buiten de huisbank (en/of rekening) alleen maar via de huisbank gevuld of leeggetrokken worden. Alle extra rekeningen zijn daarmee afleidbaar.

Toegangscodes en login links heb ik - vzv mogelijk - allemaal in (gedeeld) Keepass staan.
Betekent dat dat bij overlijden bv Ayvens geinformeerd wordt en automatisch alles naar de tegenrekening boekt? Dat zal ik eens nalezen.

Veel van de websites hebben 2FA tegenwoordig, en mijn telefoon is van mijn werkgever, dus ik weet niet of de familie daar bij kan en of ze er wat aan hebben zonder vingerafdruk, pincodes etc.

Ik denk ook dat mijn moeder van 88 moeite zou hebben om bij een rekening via Raisin in Estland, aldaar bij de DGS aan te kloppen om zaken terug te vorderen.

Edit ===>

Wat gebeurt er met de Online Spaarrekening?

Wanneer een rekeninghouder overlijdt, sluiten wij altijd de individuele Online Spaarrekening. Als u mederekeninghouder bent, kunt u ervoor kiezen om de spaarrekening te behouden. In dat geval zetten wij de spaarrekening om naar een individuele Online Spaarrekening.  Ook wanneer u executeur of gevolmachtigde bent kunt u dit namens de mederekeninghouder aangeven. De inloggegevens van de Online Spaarrekening blijven hetzelfde.

Termijndeposito’s

Bij een individuele spaarrekening beëindigen wij eventuele termijndeposito’s. Betreft het een gezamenlijke spaarrekening die wordt omgezet? Dan blijven de lopende termijndeposito's bestaan tenzij u een verzoek tot uitzondering indient bij de Nabestaandendesk. Wanneer de mederekeninghouder de spaarrekening laat sluiten, worden de termijndeposito's kosteloos eerder beëindigd en wordt de opgebouwde rente tot en met de datum van sluiting uitbetaald.

[ Voor 45% gewijzigd door riwi op 06-07-2026 13:19 ]

PC specs

• Novax
  • Niet online
riwi schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:11:
Ik denk ook dat mijn moeder van 88 moeite zou hebben om bij een rekening via Raisin in Estland, aldaar bij de DGS aan te kloppen om zaken terug te vorderen.
Als het goed is hoef je daar niets voor te doen. Als het DSG in werking treedt zou het binnen 7 werkdagen op de Raisin rekening moeten staan. Maar het is nog nooit voorgekomen dus een precedent is er niet. Het is Raisin er alles aan gelegen om zoiets zo probleemloos mogelijk te laten verlopen aangezien het tussenpersoon zijn hun hele businessmodel is.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
[...]Wanneer een rekeninghouder overlijdt, sluiten wij altijd de individuele Online Spaarrekening. 
Ik heb instructies achter gelaten spaarrekening(en) eerst leeg te plukken naar de e/o tegenrekening.
Wat niet weet, wat niet deert en zolang erfgenamen onderling geen ruzie maken komt er geen narigheid van.
Toch ruzie maken kost flink geld (verklaring van een notaris kost al snel honderden euro's) en een hoop tijd.

• DjoeC
[...]

Betekent dat dat bij overlijden bv Ayvens geinformeerd wordt en automatisch alles naar de tegenrekening boekt? Dat zal ik eens nalezen.

Veel van de websites hebben 2FA tegenwoordig, en mijn telefoon is van mijn werkgever, dus ik weet niet of de familie daar bij kan en of ze er wat aan hebben zonder vingerafdruk, pincodes etc.

Edit ===>

Wat gebeurt er met de Online Spaarrekening?

Wanneer een rekeninghouder overlijdt, sluiten wij altijd de individuele Online Spaarrekening. Als u mederekeninghouder bent, kunt u ervoor kiezen om de spaarrekening te behouden. In dat geval zetten wij de spaarrekening om naar een individuele Online Spaarrekening.  Ook wanneer u executeur of gevolmachtigde bent kunt u dit namens de mederekeninghouder aangeven. De inloggegevens van de Online Spaarrekening blijven hetzelfde.

Termijndeposito’s

Bij een individuele spaarrekening beëindigen wij eventuele termijndeposito’s. Betreft het een gezamenlijke spaarrekening die wordt omgezet? Dan blijven de lopende termijndeposito's bestaan tenzij u een verzoek tot uitzondering indient bij de Nabestaandendesk. Wanneer de mederekeninghouder de spaarrekening laat sluiten, worden de termijndeposito's kosteloos eerder beëindigd en wordt de opgebouwde rente tot en met de datum van sluiting uitbetaald.
"In principe" worden vzv ik weet banken geinformeerd over een overlijden vanuit de basisadministratie. "Meestal" betekent dat dat een rekening geblokkeerd wordt maar bij het overlijden van mijn laatste ouder was van blokkade geen sprake en heb ik alles kunnen afhandelen als executeur zonder machtiging of wat dan ook. Legaal? Vast niet, maar het scheelde wel een bak aan formulierenmeuk en het totaal bedrag was niet zo hoog omdat het bezit al was uitgekeerd bij verhuizing naar een zorgcentrum.

Maar, da's een ander topic - kern: In principe weet een NL (spaar)bank van een overlijden.

• Harry720A
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:41:
[...]"In principe" worden vzv ik weet banken geinformeerd over een overlijden vanuit de basisadministratie.
.....
kern: In principe weet een NL (spaar)bank van een overlijden
Niet dus.
Particuliere ondernemingen hebben geen toegang tot GBA.
Bijv. leden van Rabobank spitte rouwadvertenties in kranten uit om toch maar op de hoogte te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Harry720A op 06-07-2026 14:09 ]

• DjoeC
Harry720A schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:42:
[...]
Niet dus.
Particuliere ondernemingen hebben geen toegang tot GBA.
Je hebt helemaal gelijk. Van de rijksoverheid:
Meld het overlijden van uw ouder bij de bank. Blokkeert de bank de rekening van uw ouder? Alleen met toestemming van alle erfgenamen kan de bank de rekening weer openstellen.

Toegang tot gezamenlijke bankrekening
Als u een gezamenlijke rekening heeft met uw ouder houdt u meestal toegang tot de rekening.

Machtiging bankrekening ouder vervalt
Had u een machtiging voor toegang tot de rekening van uw ouder? Deze vervalt na het overlijden van uw ouder.

Hulp bij bankzaken voor nabestaanden
Veel banken hebben een servicedesk voor nabestaanden. De medewerkers van die afdeling helpen u met de afronding van de bankzaken van uw ouder.

• Harry720A
  • Niet online
-dit voegt niets toe-

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 12-07-2026 16:50 ]

• W1ck1e
  • Nu online
laredo schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:10:
Misschien handig voor anderen om te weten: ik heb contact gezocht met Garantibank na het aflopen van mijn 6 maanden 2,8% rente. Ze bieden mij nu een 3 maands deposito aan tegen 2,55%. Best netjes, ...
Dat is dan meer dan voor andere klanten (die krijgen 2,35%), maar precies evenveel als de reguliere rente voor 6 maanden. Dus zoveel pijn zal Garanti er niet door lijden.

• Coffeeroam
Appeltjeeitje schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:02:
[...]

ATB is op de sanctielijst geplaatst. Punt.
Maar niet door Nederland. Punt uit.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 13:17
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.97% (+0,46) / 1,51% ++
Consorsbank (5 mnd) — 3,40% / 1,00% (+0,20%) ==
Yapi Kredi (90 dgn) — 3,30% / 1,51% Nieuw
Bigbank (6 mnd) — 3,10% (+0,50) / 2,10% (+0,05) ++
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 3.10% (+0,20%) / 1,00% ++
Trade Republic — 3,00% voor nieuwe klant (3 mnd per max 4 referals voor bestaande) / 2,25% (+0,25%) ++
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51% Nieuw
Anadolubank Slimmer Sparen (6 mnd) — 3,00% / 1,90% Nieuw
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% (+0,25% ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ++
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
Santander Consumer Bank - 2,80% (6 mnd) / 2,00% ==
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K / 1,60% ==

Op/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Ik sorteer gelijke rentes op duur actie, vervolgrente, eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.

PS: Op-/aanmerkingen graag in een PB, niet in het forum

• Janpietertje89
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Mano bank. Tja hij kwam ook niet in het weekend vrij, 3 juli afgesloten betekend dat hij op vrijdag 3 juli vrij komt. Dan mag je toch verwachten dat het gewoon op 3 juli op de raisin rekening staat. Blijkbaar niet.
Nog even een update, het is nu maandagavond en de transactie is nog steeds niet verwerkt. Toch wel belachelijk dat ze nu al 2 werkdagen en 2 weekenddagen mijn geld vasthouden. Nog steeds "transactie wordt verwerkt door partnerbank".

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Nog even een update, het is nu maandagavond en de transactie is nog steeds niet verwerkt. Toch wel belachelijk dat ze nu al 2 werkdagen en 2 weekenddagen mijn geld vasthouden. Nog steeds "transactie wordt verwerkt door partnerbank".
Snap dat het vervelend is en dat het niet is wat je verwacht, aan de andere kant denk ik een buitenlandse betaling met een weekend er tussen, dat was vroeger nog veel erger.

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:12
GroteVoet459 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:16:
Yapi Kredi (3 mnd) — 3,30% / 1,51% Nieuw
Trade Republic — 3,00% voor nieuwe klant (3 mnd per max 4 referals voor bestaande) / 2,25% (+0,25%) ++
Bunq Mass Interest Extra geld boven max saldo 01-Jan tot 31-Jun — 3,01% / 1,51% Nieuw
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,75% (+0,25% ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ++
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==

Ik sorteer gelijke rentes op duur actie, vervolgrente, eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Consirbank ziet er interessant uit. Bedankt voor de tip

• Batilan
  • Laatst online: 18:29
Kal-Ell schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Consirbank ziet er interessant uit. Bedankt voor de tip
GroteVoet459 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:16:
Yapi Kredi (3 mnd) — 3,30% / 1,51% Nieuw

Bedankt!! Zie dat je bij een enkele bank de vermelding "voor nieuwe klant" hebt opgenomen, terwijl dat bij meerdere (de meeste?) banken het geval is? (soms zit het al in de naam van de rekening), de "terugval rente", is dan ook weer meestal voor iedereen van toepassing? Geen kritiek, vroeg me alleen af of er een systeem zit achter die vermelding :)

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-08 13:17
Batilan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:55:
[...]
Bedankt!! Zie dat je bij een enkele bank de vermelding "voor nieuwe klant" hebt opgenomen, terwijl dat bij meerdere (de meeste?) banken het geval is? (soms zit het al in de naam van de rekening), de "terugval rente", is dan ook weer meestal voor iedereen van toepassing? Geen kritiek, vroeg me alleen af of er een systeem zit achter die vermelding :)
Omdat er bij Trade Republic geen nieuwe klanten actie periode vermeld wordt. Die zou "onbeperkt" lijken, al weet iedereen dat dat natuurlijk in de praktijk nooit zo is. En die hogere rente is dan ook (tijdelijk) bereikbaar voor bestaande klanten als je iemand als nieuwe klant aan brengt.
Om vragen over "waarom krij ik dan maar x,x%?" te voorkomen moet ik iets verzinnen.

Helaas lijken sommige banken er genoegen in te scheppen om zo ingewikkeld mogelijke plannen te verzinnen; meerdere termijnen en/of bedrag-staffels met elk hun eigen rente-percentage. Minima, maxima, alleen verhogingen t.o.v. een voorgaande periode, etc.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Iemand een idee wat er met garantibank aan de hand is? Die hebben al meer dan een dag een storing die gisteravond om 19u opgelost zou zijn. Ik was net bezig met overstappen maar kan er nu dus geen geld vanaf halen.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:54
Heeft iemand recentelijk ervaring met YapiKredi?

Deze ochtend geopend via app (gaat soepeler en sneller dan Anadolu) 3mnd 3,3% (max 90 dagen, wat dat precies betekend weet ik niet, kan eerder stoppen dan?)

Aanmelding ging prima, via app ingelogd, met eenmalig SMS wachtwoord, vervolgens nooit de vraag gehad om een nieuw ww aan te maken.

Deze met wachtwoord reset gedaan.
App werkt niet helemaal lekker, 1x gelukt inloggen, daarna niet meer, krijg of een rode melding dat het ww niet goed is, of de knop inloggen reageert niet , daarna 1x gelukt, maar kwam de SMS niet binnen

Internet bankieren daarentegen (website) werkt prima, geen inlog problemen.
Andere mensen ook die vreemde verschijnselen met de app?
Klopt het dat ze zowel inkomend als uitgaand IP hebben?
Of was dit de bank die alleen tijdens kantoor uren IP aanbieden |:( ?

Rente% staat nog op 1,85% (maar kon ff duren dacht ik te lezen in de mail)

Goed alternatief voor Ayvens, als 24/7 (wat ze zelf claimen) je geld beschikbaar is.

Heb Ios26, iphone 16 pro

Update 13:28: inkomend en uitgaand IP (test met 1 ct)
En gelijk dezelfde dag 3,3% vermeld in het account.
Die app wil echt niet meer

Op de app na, een aanrader, snel geopend, IP in/uit, mooie rente.

[ Voor 9% gewijzigd door Juan op 07-07-2026 13:28 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• RobertMe
Juan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:32:
3mnd 3,3% (max 90 dagen, wat dat precies betekend weet ik niet, kan eerder stoppen dan?)
De meeste maanden hebben 30 of 31 dagen. Dus 3 maanden zal vaak neerkomen op 91 of 92 dagen. En gezien het juli is heb je zelfs juli en augustus achter elkaar met 31 dagen dus zou 3 maanden neerkomen op 92 dagen. (En hetzelfde voor december, januari natuurlijk).

Dus ik zou het lezen als "90 dagen", tenzij de 90 dagen overlappen met februari, dan is het 3 maanden en dus mogelijk iets minder (maar waarschijnlijk niet? Want met 28 dagen in februari en januari + maart of december + januari, dus 2x 31 dagen, erbij zit je nog op 90 dagen. Alleen als je in februari opent en het is geen schrikkeljaar is 3 maanden maar 89 dagen?)

• W1ck1e
  • Nu online
Heeft iemand recentelijk ervaring met YapiKredi?

Deze ochtend geopend via app (gaat soepeler en sneller dan Anadolu) 3mnd 3,3% (max 90 dagen, wat dat precies betekend weet ik niet, kan eerder stoppen dan?)
...
ik zou uitgaan van precies 90 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SquZblwxlSfORpjCSlL7SBTDCiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rwDy005dtEQhZSdeM8RSdsc0.png?f=fotoalbum_large

van hier

• Novax
  • Niet online
Als je bezwaren hebt tegen Klarna, bij Raisin is het Italiaanse Banca Sistema voor 1 jaar ook naar 2,90% gegaan, en voor 2 jaar naar 3,00%. Hoogste daar met automatische vrijstelling van bronbelasting.

Voor 3 en 4 jaar zijn al een tijdje de Zweedse banken Brocc en HoistSparen het hoogste met 3,12% voor 3 jaar en 3,15% voor 4 jaar.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18:40

Jerra

Beunhaas in wording

Pejdref schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:11:
Iemand een idee wat er met garantibank aan de hand is? Die hebben al meer dan een dag een storing die gisteravond om 19u opgelost zou zijn. Ik was net bezig met overstappen maar kan er nu dus geen geld vanaf halen.
Als je de rekening volledig opzegt krijg je meteen de resterende rente meegestort, en krijg je rente tot op het moment van overmaken, kan soms een klein verschil maken.
Maar vind het zelf wel fijn om in zo min mogelijk stappen te werken.

• Flexion1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:35
Pejdref schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:11:
Hier werkt het gewoon.

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Je kunt bij Garanti onder instellingen -> rekeninginstellingen de opzegging in gang zetten, de rente wordt dan uiterlijk na een werkdag overgemaakt.

• Pejdref
  • Niet online
Bedankt, inmiddels werkt het hier ook weer. Het probleem was dus dat ik uberhaupt niet kon inloggen.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:10

Op de app na, een aanrader, snel geopend, IP in/uit, mooie rente.
Heb ik echt veel liever bijna 4% bij Advanzia. Volgens mij zit de rente in de (langzame) lift. IP bij deposito's is niet echt een groot voordeel.

Heb graag de hoogste rente en je weet zelf door de jaren heen (afgelopen 10 jaar) zat je bij Advanzia vaak beter dan met deposito's elders.

Ik volg rentewijzigingen en deze Tweakers draad en het is fijn dat ik niks hoef te doen omdat de rest toch niet tipt aan reeds genoemde instelling uit Munsbach!

[ Voor 32% gewijzigd door Frankenstein op 08-07-2026 06:16 ]

• W1ck1e
  • Nu online
Frankenstein schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 06:12:
[...]

Heb ik echt veel liever bijna 4% bij Advanzia. Volgens mij zit de rente in de (langzame) lift. IP bij deposito's is niet echt een groot voordeel.
...
Ik volg rentewijzigingen en deze Tweakers draad en het is fijn dat ik niks hoef te doen omdat de rest toch niet tipt aan reeds genoemde instelling uit Munsbach!
Een aantal hier heeft niet genoeg aan die ene hoogste rente. Die willen of moeten namelijk spreiden over meerdere banken om binnen het DGS te blijven. ;) En dan zijn de lagere rentes ook interessant.

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 08-07-2026 08:25 ]

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:20
[...]

Heb graag de hoogste rente en je weet zelf door de jaren heen (afgelopen 10 jaar) zat je bij Advanzia vaak beter dan met deposito's elders.

Als ik het goed lees, is de rente van 3,97% maar voor drie maanden geldig. Daarna de standaard rente van toepassing.

• Coffeeroam
meesje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Als ik het goed lees, is de rente van 3,97% maar voor drie maanden geldig. Daarna de standaard rente van toepassing.
Zoals je in dit forum ook goed kunt lezen, wordt de actierente vaak verlengd voor rekeninghouders. Zoniet, kun je opzeggen en vrijwel direct daarna een nieuwe rekening aanvragen met de dan geldige actierente.

• SanookH

SanookH

_/-\o_

meesje schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:18:
[...]

Er is nog veel meer te lezen voor je, kijk maar eens in Het Grote Advanzia Topic

[ Voor 11% gewijzigd door SanookH op 08-07-2026 10:32 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Heb ik echt veel liever bijna 4% bij Advanzia. Volgens mij zit de rente in de (langzame) lift.
Rente lijkt inderdaad omhoog te gaan, in Duitsland is er al een bank die boven de 4% biedt:

Bigbank (4 mnd, DE only, max €250k) — 4.05%

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:54

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik wil alle rente-narekenaars in dit topic van harte bedanken, want vandaag kreeg ik dit mailtje van Ayvens (voorheen Leaseplanbank):

Wij informeren u daarom hierbij over de renteberekening op uw Online Spaarrekening: wij hebben vastgesteld dat de toegepaste berekeningsmethode niet volledig overeenkwam met de beschrijving in artikel 3.3. van onze Voorwaarden Online Spaarrekening gedateerd 19 december 2025.

[...]

U heeft minder rente ontvangen dan waar u recht op had. Hoewel dit om een zeer beperkt bedrag gaat, compenseren wij u vanzelfsprekend volledig. U hoeft hiervoor niets te doen; u ontvangt deze vergoeding uiterlijk 19 juli 2026 op uw Online Spaarrekening met beschrijving "Interest Correction".

De vergoeding werd bij mij op 1 juli bijgeschreven en bedraagt 2,5% van het rentebedrag dat op 1 januari werd bijgeschreven.

[ Voor 8% gewijzigd door aawe mwan op 08-07-2026 13:44 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Coffeeroam
aawe mwan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:35:
Ik wil alle rente-narekenaars in dit topic van harte bedanken, want vandaag kreeg ik dit mailtje van Ayvens (voorheen Leaseplanbank):

Wij informeren u daarom hierbij over de renteberekening op uw Online Spaarrekening: wij hebben vastgesteld dat de toegepaste berekeningsmethode niet volledig overeenkwam met de beschrijving in artikel 3.3. van onze Voorwaarden Online Spaarrekening gedateerd 19 december 2025.

[...]

U heeft minder rente ontvangen dan waar u recht op had. Hoewel dit om een zeer beperkt bedrag gaat, compenseren wij u vanzelfsprekend volledig. U hoeft hiervoor niets te doen; u ontvangt deze vergoeding uiterlijk 19 juli 2026 op uw Online Spaarrekening met beschrijving "Interest Correction".

De vergoeding werd bij mij op 1 juli bijgeschreven en bedraagt 2,5% van het rentebedrag dat op 1 januari werd bijgeschreven.
Wat ging er wanneer en waarmee precies fout bij Ayvens?

Inmiddels zie ik dat je niet zelf hoeft te reclameren maar dat je daar vanzelf een mail over krijgt.

De berekeningsmethode zoals in de voorwaarden van 19 december 2025 vinden ze kennelijk toch een beetje te duur worden; de voorwaarden worden opnieuw veranderd per 6 augustus 2026. Dit is dan de nieuwe renteberekening:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV942bUKzB0SGBA7GuVTVCD1bss=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z3qA2RzWGflEnwGmlhiOfqjO.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Coffeeroam op 08-07-2026 14:14 ]

• DjMark
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:04

[...]

De vergoeding werd bij mij op 1 juli bijgeschreven en bedraagt 2,5% van het rentebedrag dat op 1 januari werd bijgeschreven.
Ik heb inderdaad op 1 juli een "Interest correction" boeking ontvangen. Van in mijn geval 6 eurocent.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
Ik 7!

• Janpietertje89
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Uiteindelijk heeft het 5 dagen, 3 werkdagen en 2 weekenddagen geduurd tot Mano bank het saldo van het deposito op mijn raisin rekening gestort heeft. Geen aanrader wat mij betreft.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:56
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,10% p.j. naar 2,15% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 09.07.2026.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vooral jaloers op je saldo dan! :+

• W1ck1e
  • Nu online
Coffeeroam schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:46:
[...]

Wat ging er wanneer en waarmee precies fout bij Ayvens?

Inmiddels zie ik dat je niet zelf hoeft te reclameren maar dat je daar vanzelf een mail over krijgt.

De berekeningsmethode zoals in de voorwaarden van 19 december 2025 vinden ze kennelijk toch een beetje te duur worden; de voorwaarden worden opnieuw veranderd per 6 augustus 2026. Dit is dan de nieuwe renteberekening:

[Afbeelding]
Mij is niet echt duidelijk waarom de voorwaarden van 19 december 2025 duur waren. Wel verrast door de grootte van de correctie: 60 euro cent. Mijn saldo was in 2025 gedurende ongeveer 7 maanden 4 euro nog wat. De rest van de tijd ongeveer 1 euro. Of gaat het over 2023 toen ik 2 dagen een saldo van 49 k had ?

Nieuwe rekenmethode: elke maand evenveel rente, echter bij korte maanden meer rente per dag.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 08-07-2026 16:36 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 16:29:
[...]

Mij is niet echt duidelijk waarom de voorwaarden van 19 december 2025 duur waren. Wel verrast door de grootte van de correctie: 60 euro cent. Mijn saldo was in 2025 gedurende ongeveer 7 maanden 4 euro nog wat. De rest van de tijd ongeveer 1 euro. Of gaat het over 2023 toen ik 2 dagen een saldo van 49 k had ?

Nieuwe rekenmethode: elke maand evenveel rente, echter bij korte maanden meer rente per dag.
Ik ben er inmiddels achtergekomen dat de renteberekening ook sinds december 2025 al zo was volgens die formule. Dus het gaat om een echte fout in de renteuitkering die ze hebben gemaakt. Er is dus m.i. eigenlijk geen reden om de voorwaarden te veranderen, alleen staat nu de rekenwijze in de voorwaarden en voorheen werd in de voorwaarden verwezen naar de website.

• xileS
  • Niet online

[...]

Bij mij is er op 1 juli zelfs 3 euro bijgeschreven. Gebruikte het als snelle IP rekening (gebruik nu TR), waar hoogstens vaak 1k op stond.

Als ik vandaag geen mailtje had ontvangen, had ik het niet eens geweten. Ook nooit berichten voorbij zien komen hier dat renteberekening niet klopt? Zelf reken ik het nooit na, tenzij het opvallend ver naast zit en gaat opvallen natuurlijk.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is volgens mij hier al eerder voorbijgekomen, maar de Volkswagen Bank biedt 3% rente voor een 1-jaars deposito (Sparbrief). Recent heb ik hier toch maar voor gekozen omdat het: a) een redelijke rente betreft, b) het voor dat spaardeel rust biedt ipv continue actiehoppen en c) het onder het Duitse DGS valt (en zonder bronbelasting).

• Coffeeroam
Bar_en_boos schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 21:07:
Het is volgens mij hier al eerder voorbijgekomen, maar de Volkswagen Bank biedt 3% rente voor een 1-jaars deposito (Sparbrief). Recent heb ik hier toch maar voor gekozen omdat het: a) een redelijke rente betreft, b) het voor dat spaardeel rust biedt ipv continue actiehoppen en c) het onder het Duitse DGS valt (en zonder bronbelasting).
Was inderdaad al voorbijgekomen hier. Heb zo'n Sparbrief genomen, 3.1% voor 2 jaar. Gaat op z'n Duits gepaard met erg veel documenten. Maar kan wel geheel online (als je al een account hebt).

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:03
Weet iemand of het opzeggen de rekeningen genoeg is om weer een nieuwe rekening te openen met de 2.8% actietarief? Ik heb de rekeningen opgezegd en ook de rente de dag erop gestort gekrekgen.

Men/Garanti geeft wel aan dat het actietareif enkel voor klanten die =>12 maanden geen rekening gehad hebben geldt, maar wellicht is hier omheen te werken (net zoals bv bij Advanzia).

http://specs.tweak.to/5253

• W1ck1e
  • Nu online
Sjowhan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:00:
Weet iemand of het opzeggen de rekeningen genoeg is om weer een nieuwe rekening te openen met de 2.8% actietarief? Ik heb de rekeningen opgezegd en ook de rente de dag erop gestort gekrekgen.

Men/Garanti geeft wel aan dat het actietareif enkel voor klanten die =>12 maanden geen rekening gehad hebben geldt, maar wellicht is hier omheen te werken (net zoals bv bij Advanzia).
Volgens mij heeft Advanzia die beperking niet. En Garanti wel. Hoe duidelijk wil je het hebben ?
Er zijn volgens mij (genoeg) andere banken waar je gedurende die iets meer dan 12 maanden je geld kan stallen. Om dan wel volgens de regels van Garanti daar opnieuw een rekening te openen. Wellicht is bunq een optie, dan zit je waarschijnlijk voor 6 maanden al weer goed. Of anders Trade Republic. Beide banken hebben een eigen draadje op tweakers.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 09-07-2026 08:18 ]

• Novax
  • Niet online
Novax schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:25:
Als je bezwaren hebt tegen Klarna, bij Raisin is het Italiaanse Banca Sistema voor 1 jaar ook naar 2,90% gegaan...
Vandaag is daar ook het Franse Younited bij gekomen met 2,90% voor 1 jaar bronbelastingvrij.

• Coffeeroam
Sjowhan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:00:

Er was hier laatst iemand die beweerde dat hij de actierente kreeg na het direct opnieuw aanvragen van een nieuwe Garanti rekening.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Rente lijkt inderdaad omhoog te gaan, in Duitsland is er al een bank die boven de 4% biedt:

Bigbank (4 mnd, DE only, max €250k) — 4.05%
Maandag kwam AMP langs voor verificatie ID voor Bigbank. Nu 3,1% rente voor 6 maanden. Overigens wordt die wel per jaar uitgekeerd, niet per maand.
Bankrekening is gevestigd in Estonia.

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 17:12
Novax schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Vandaag is daar ook het Franse Younited bij gekomen met 2,90% voor 1 jaar bronbelastingvrij.
Klarna bank bied nu ook hetzelfde. De rentes stijgen zo lekker.

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
-dit voegt niets toe-

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 12-07-2026 16:50 ]

• Harbo
  • Niet online
Viper® schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Maandag kwam AMP langs voor verificatie ID voor Bigbank. Nu 3,1% rente voor 6 maanden. Overigens wordt die wel per jaar uitgekeerd, niet per maand.
Hier ook. Binnen 2 dagen alles afgerond. Wel te benoemen hier is dat Estonia grenst met Rusland ...

• Coffeeroam
Viper® schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:33:
[...]

Bij ons thuis heet dat land gewoon Estland.

• Harbo
  • Niet online
Coffeeroam schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Bij ons thuis heet dat land gewoon Estland.
En waar wil je met je opmerking naar toe? Totaal niet relevant voor deze topic. Iedereen weet over welk land het gaat.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
PASware schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Inmiddels paar dagen en aantal mailtjes verder met Consors en nu geven ze aan dat ze de documenten reviewen. Duitsers zijn veel te streng 8)7
Ondertussen ook een rekening aangevraagd bij Advanzia, maar dat loopt ook wat minder vlot dan sommigen in het Advanzia topic melden.
Inmiddels is de rekening geopend (post poosje niet in de gaten gehouden), heb maar liefst 3 brieven van ze gekregen, lekker efficient 8)7

1 van die brieven is 'Ihr steuerlichter Hauptwohnsitz', waarin gevraagd wordt om mijn adresgegevens naar ze te sturen, vanwege Duitse belasting. Klinkt erg onlogisch, want ik heb ze al tijdens het aanmeldproces aan brief met bewijs van woonadres gestuurd.

Is deze alsnog nodig?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:00

FreakNL

Well do ya punk?

Zo, de pluk bij CB weer weggehaald. 3% actie was klaar.. En de gewone rente is niet om over naar huis te schrijven..

Ik denk dat ik het even bij Garanti (2.8%) erbij plak. Die loopt in augustus af (ook een nieuwe spaarder actie) en dan zie ik het wel even..

CB -> Rabo duurt denk ik even? Ik zie nog niks

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 09-07-2026 13:25 ]

• RobinNL
  • Laatst online: 16:34
FreakNL schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:24:
Zo, de pluk bij CB weer weggehaald. 3% actie was klaar.. En de gewone rente is niet om over naar huis te schrijven..

Ik denk dat ik het even bij Garanti (2.8%) erbij plak. Die loopt in augustus af (ook een nieuwe spaarder actie) en dan zie ik het wel even..

Als je het voor 12:00u overboekt zou het dezelfde dag nog op je Rabo rekening moeten staan.
Je geld staat meestal dezelfde dag al op je tegenrekening
Maak je op een werkdag voor 12.00 uur geld over naar je tegenrekening? Die overschrijving bieden we dezelfde dag aan bij je bank. Vaak staat het geld dan ook dezelfde dag al op je tegenrekening. Overschrijvingen die je in het weekend of op een feestdag doet, bieden wij de eerstvolgende werkdag aan bij je bank.
Bron: https://www.centraalbehee...-rekening/meer-informatie

[ Voor 32% gewijzigd door RobinNL op 09-07-2026 13:29 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• RobertMe
Gisteravond de overboeking bij CB gedaan, vanmorgen rond 10 uur was het op de betaalrekening bijgeschreven. Binnen kantooruren kan het dus relatief snel. Maar ik zou wel uitgaan van wat hierboven staat: liefst voor 12u overboeken. Want later dus geen garanties.

Zelf positief verrast over Raisin + Distingo. Overboeking vanaf betaalrekening naar Raisin met plancode kwam instant bij Raisin aan en stond bij Distingo ook meteen in het transactieoverzicht als "onderweg", max 30 minuten later melding van Raisin dat het geld was overgeschreven naar Distingo. (En na inloggen dan ook daadwerkelijk zichtbaar als aanwezig op de rekening, en dus niet "nog onderweg"). De omgekeerde route heb ik (nog) niet geprobeerd.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PASware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:02:

1 van die brieven is 'Ihr steuerlichter Hauptwohnsitz', waarin gevraagd wordt om mijn adresgegevens naar ze te sturen, vanwege Duitse belasting. Klinkt erg onlogisch, want ik heb ze al tijdens het aanmeldproces aan brief met bewijs van woonadres gestuurd.

Is deze alsnog nodig?
Bij mij was ie bij het openen van een Consors-account wel nodig (volgens mij kopblad van uitnodiging van belastingaangifte) en werd vervolgens als onvoldoende beoordeeld. Een tweede werd ook afgewezen. Na indiening van een formele klacht werd het alsnog snel goedgekeurd, dus dat kan nog een oplossing bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bar_en_boos op 09-07-2026 15:21 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:42
Bar_en_boos schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:18:
[...]

Bij mij was ie bij het openen van een Consors-account wel nodig (volgens mij kopblad van uitnodiging van belastingaangifte) en werd vervolgens als onvoldoende beoordeeld. Een tweede werd ook afgewezen. Na indiening van een formele klacht werd het alsnog snel goedgekeurd, dus dat kan nog een oplossing bieden.
Nou...de rekening is al geopend en staat inmiddels ook al wel wat geld op. Alles lijkt dus oke te zijn, toch wel gek dat 1 van de 3 brieven (nogmaals) om bevestiging woonadres vraagt, vanwege Duitse belasting.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Coffeeroam
PASware schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:42:
[...]

Nou...de rekening is al geopend en staat inmiddels ook al wel wat geld op. Alles lijkt dus oke te zijn, toch wel gek dat 1 van de 3 brieven (nogmaals) om bevestiging woonadres vraagt, vanwege Duitse belasting.
Het is Duitsland, he. Dan willen ze ook nog altijd graag een stuk papier met een echte handtekening erop.

• mujentas
  • Laatst online: 15:27

CB naar ING vanmorgen rond 07:00 uur overgemaakt, rond 10:00 was het gestort.

Andersom duurde het volgens mij even lang.

• SanookH

SanookH

_/-\o_

Morrow Bank (via Raisin) verhoogt per morgen de rente op de vrij opneembare spaarrekening van 1,83% naar 2,06%.
Die 1,83% was al sinds januari niet meer aangepast en was juist j.l. dinsdag een reden voor mij om alles te verplaatsen naar de net geopende Advanzia rekening.

• Pinguin321
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 27-08 22:40
Garanti is verhoogd naar 3,0% voor nieuwe spaarders. Ik had m net te vroeg geopend, maar ze hebben dit zelf aangepast. Netjes.

• brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
Met hetzelfde e-mailadres en telefoonnummer?

• Harbo
  • Niet online
brabosnol1 schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Met hetzelfde e-mailadres en telefoonnummer?
Andere e-mail adres hetzelfde telefoonnummer.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:00

FreakNL

Well do ya punk?

mujentas schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 17:19:
[...]

CB naar ING vanmorgen rond 07:00 uur overgemaakt, rond 10:00 was het gestort.

Andersom duurde het volgens mij even lang.
Had het rond 13.30 overgemaakt, staat er nu op. Loopt dus ergens nog een keer een batch, ook na 12:00 :)
Pagina: 1 ... 204 ... 211 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Politieke achtergrond kan hier: Het Nederlandse belastingstelsel

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of Vermogensrendementheffing 2.0 deel 2 terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic, net als Advanzia Het Grote Advanzia Topic

We willen hier geen persoonlijke updates zien ( a la 'ik ook', 'bevestiging gehad'), dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling