• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Vanwege redenen bij Centraal Beheer de tegenrekening van mijn spaarrekening gewijzigd. Procedure maakt gebruik van IDIN. Snel en weinig werk. Helemaal prima.

Opname naar nieuwe tegenrekening is daar binnen 2 uur aangekomen.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 15-06-2026 10:56 ]


  • groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:52
Heb een account aangemaakt bij analodu. Ben geregistreerd en heb de mail met de pdf ontvangen om rekeningnummer te zien maar die kan ik niet openen. Er zit een wachtwoord op en er komt verder geen mail met dit wachtwoord.

Heeft iemand een idee hoe je dat wachtwoord krijgt?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
groxgrox schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:35:
Heb een account aangemaakt bij analodu. Ben geregistreerd en heb de mail met de pdf ontvangen om rekeningnummer te zien maar die kan ik niet openen. Er zit een wachtwoord op en er komt verder geen mail met dit wachtwoord.

Heeft iemand een idee hoe je dat wachtwoord krijgt?
Krijg je dat wachtwoord niet via fysieke post ?

  • PurifieR1980
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
groxgrox schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:35:
Heb een account aangemaakt bij analodu. Ben geregistreerd en heb de mail met de pdf ontvangen om rekeningnummer te zien maar die kan ik niet openen. Er zit een wachtwoord op en er komt verder geen mail met dit wachtwoord.

Heeft iemand een idee hoe je dat wachtwoord krijgt?
In de PDF stond bij mij dit:
Om de eerste keer toegang te krijgen tot uw rekening kunt u de volgende login gegevens invoeren: Gebruikersnaam: uw spaarrekeningnummer in 10 cijfers zonder IBAN (***)
Wachtwoord: U dient inloggegevens vergeten te kiezen en de vervolgstappen te volgen
Die stappen heb ik gevolgt, en dat werkte :)

  • groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:52
Het is gelukt. Wanneer ik de pdf open op de mobiel met een pdf viewer dan vraagt ie om een wachtwoord. Op de laptop niet....bijzonder maar het werkt!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192


  • Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-06 14:38
Ik zit in loophole bij het openen van Anadolubank. Ik heb app gedownload, registratieproces doorlopen (vergeet niet NFC op je telefoon aan te zetten, en ik kreeg te zien dat ze mijn gegevens niet kunnen verwerken....na meerdere pogingen gelukt). Ik open opnieuw de app....maar dan krijg je alleen te zien "wordt klant bij" en geen inlogscherm, nergens te zien. Ik via website inloggen, dan kies je inderdaad de gegevens zoals in het pdf staat beschreven. Ik kies dan een usernaam en verder zie ik dan ineens verschijnen: u kunt nu inloggen....tsja...maar ik heb alleen userrnaam en nog nooit password aangemaakt (of via email gekregen). Ik probeer het opnieuw en dan moet ik weer nieuwe usernaam maken en krijg weer hetzelfde te zien...u kunt nu inloggen..... hoe en waar krijg je password?
edit:
je moet schijnbaar eerst usernaam wijzigen en daarna password. Daarna weer sms code intypen. 3x juist gedaan...nee zeggen ze. Ik kon weer nieuwe usernaam kiezen.
edit 2: eindelijk gelukt, maar ik zie nergens hoeveel rente je krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Justie op 15-06-2026 14:38 ]


  • PurifieR1980
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Justie schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:21:
Ik zit in loophole bij het openen van Anadolubank. Ik heb app gedownload, registratieproces doorlopen (vergeet niet NFC op je telefoon aan te zetten, en ik kreeg te zien dat ze mijn gegevens niet kunnen verwerken....na meerdere pogingen gelukt). Ik open opnieuw de app....maar dan krijg je alleen te zien "wordt klant bij" en geen inlogscherm, nergens te zien. Ik via website inloggen, dan kies je inderdaad de gegevens zoals in het pdf staat beschreven. Ik kies dan een usernaam en verder zie ik dan ineens verschijnen: u kunt nu inloggen....tsja...maar ik heb alleen userrnaam en nog nooit password aangemaakt (of via email gekregen). Ik probeer het opnieuw en dan moet ik weer nieuwe usernaam maken en krijg weer hetzelfde te zien...u kunt nu inloggen..... hoe en waar krijg je password?
In de PDF moet staan 'om de eerste keer toegang te krijgen tot uw rekening kunt u de volgende login gegevens invoeren', en daar staat dan je username, en dat je moet kiezen voor wachtwoord vergeten. Ik heb zelf hier ingelogt: https://online.anadolubank.nl/ibank/
In de app zie ik zelf ook geen optie om in te loggen gek genoeg.

  • Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-06 23:45
Voor alle Anadolu openers: als jullie via de app jullie rekening kunnen zien en/of ergens die 3% rente zien op het rekeningoverzicht, dan zijn we (denk ik) allemaal erg benieuwd hoe? :)

  • brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:49
Iemand al identificatie doorlopen bij Anadolu zonder NFC chip?

  • Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mij werd verteld dat de app enkel voor het aanmelden is, maar dat daar (nog) geen bankzaken gedaan kunnen worden. Ik zie als ik ingelogd ben via de website 2.8% staan. Mij werd verteld dat het daardwerkelijke percentage 3% zou moeten zijn voor nieuwe klanten via de app vanaf vandaag, maar denk niet dat dit ergens te zien is. Klantenservice wist dit ook niet zo goed, wellicht op een account statement (maandelijks?) werd geopperd.

Niet allemaal heel geweldig, maar ach dat is bij wel meer banken met hoge rentes zo

  • Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-06 23:45
Rene85 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:52:
Mij werd verteld dat de app enkel voor het aanmelden is, maar dat daar (nog) geen bankzaken gedaan kunnen worden. Ik zie als ik ingelogd ben via de website 2.8% staan. Mij werd verteld dat het daardwerkelijke percentage 3% zou moeten zijn voor nieuwe klanten via de app vanaf vandaag, maar denk niet dat dit ergens te zien is. Klantenservice wist dit ook niet zo goed, wellicht op een account statement (maandelijks?) werd geopperd.

Niet allemaal heel geweldig, maar ach dat is bij wel meer banken met hoge rentes zo
Ja, die 2,8 op de website lijkt een soort deposito schuiver te zijn. Hoe langer de looptijd, hoe hoger de rente.

Dit lijkt niet de rente op de spaarrekening. Bij jou wel?

  • Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dir123 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Ja, die 2,8 op de website lijkt een soort deposito schuiver te zijn. Hoe langer de looptijd, hoe hoger de rente.

Dit lijkt niet de rente op de spaarrekening. Bij jou wel?
Nee idd, dat lijkt weinig met je eigen rentepercentage te maken te hebben. Maar het is het enige rentepercentage dat in de hele omgeving te vinden is.

  • Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:24
Bigbank heeft voor nieuwe spaarders 2,85 procent, 6 maanden lang.

  • TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:45
3% voor nieuwe spaarders, staat er met koeienletters...

https://www.anadolubank.nl/

  • Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
TanteBeth schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:26:
3% voor nieuwe spaarders, staat er met koeienletters...

https://www.anadolubank.nl/
Ja, op de algemene site ja. Maar log eens in met je username en password, nergens een rentepercentage te vinden

  • Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:33
Rene85 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:50:
[...]

Ja, op de algemene site ja. Maar log eens in met je username en password, nergens een rentepercentage te vinden
Openingsproces bij Anadolu ook net achter de rug; na pas 4 scan paspoort pogingen in de app.

Gelukt. Overzicht is er niet als je inlogt op de site. Boven aan het scherm aantal eventuele foute inlogpogingen, daaronder eerst krijg je info over deposito, dan zie je je spaar saldo, daaronder 2,8% vermeld maar gaat weer over deposito’s terwijl je denkt dat het je spaarrekening betreft. En daaronder pas je overboekingen. Beetje chaotische webpagina. En nergens inderdaad je rente percentage vermeld, noch op site noch in de welkomst e-mail.

[ Voor 12% gewijzigd door Datisraar op 15-06-2026 22:45 ]


  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
De spaarrentes lijken toch echt wel weer de goede kant op te gaan. In Duitsland kun je momenteel bij 2 banken al 4,00% krijgen op je Tagesgeld (vrij opneembaar). Bij CA Bank tot €10K en bij Noris Bank (vanaf 01-Jul) tot zelfs €250K. Voor beide geldt die rente dan tot 31-Dec-2026.

Helaas niet voor ons (in NL/BE), want je moet voor beide acties een duits woonadres hebben, maar er zit duidelijk nog ruimte in bij de diverse banken ...

Aangepast: Noris, met één R

[ Voor 4% gewijzigd door GroteVoet459 op 16-06-2026 12:04 ]


  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:51:
De spaarrentes lijken toch echt wel weer de goede kant op te gaan. In Duitsland kun je momenteel bij 2 banken al 4,00% krijgen op je Tagesgeld (vrij opneembaar). Bij CA Bank tot €10K en bij Norris Bank (vanaf 01-Jul) tot zelfs €250K. Voor beide geldt die rente dan tot 31-Dec-2026.

Helaas niet voor ons (in NL/BE), want je moet voor beide acties een duits woonadres hebben, maar er zit duidelijk nog ruimte in bij de diverse banken ...
Noris Bank met één r, Norris Bank is een bank waar je op kan zitten ;)

  • Jelle Steenbergen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 15:29
Ook een spaarrekening bij Anadolubank geopend, De identificatie-stappen kostten wat moeite (probeer later opnieuw).
Google Play was helaas nodig op Android om de mobiele app te installeren. Andere bank apps die ik gebruik kunnen ook via alternatieve app managers.

https://www.anadolubank.nl/klantenservice/formulieren-center > Anadolubank Actievoorwaarden
Hier staan de documenten die ook in de aanvraag langskomen, in de actievoorwaarden staat wel de 3% actierente, in de online omgeving inderdaad (nog) niet te vinden.

  • spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:06
W1ck1e schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:36:
[...]

Krijg je dat wachtwoord niet via fysieke post ?
Nee. Je moet in het inlogscherm aangeven "Wachtwoord vergeten" en dan kun je daarna een wachtwoord aanmaken. Username is je rekeningnummer zonder toevoeging van de IBAN.

  • Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:22
Excuus ik had deze reactie eerder al eens geplaatst

[ Voor 112% gewijzigd door Hendriks1 op 17-06-2026 01:20 ]


  • spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:06
brabosnol1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:33:
Iemand al identificatie doorlopen bij Anadolu zonder NFC chip?
Waarschijnlijk is dat niet mogelijk. Je krijgt namelijk ook geen optie te zien om die stap over te slaan.

  • spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:06
Rene85 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:50:
[...]

Ja, op de algemene site ja. Maar log eens in met je username en password, nergens een rentepercentage te vinden
Klopt. Echter, ik heb vanochtend gemaild met de klantenservice en kreeg het volgende terug:

" Geachte heer/mevrouw,

U voldoet aan de actievoorwaarden en zult de eerste 6 maanden 3,00% ontvangen op de Slimmer Spaarrekening.

U kunt via de link hieronder de actievoorwaarden inzien.

https://www.anadolubank.nl/media/ahjaj2fk/anadolubank_actievoorwaarden.pdf

Als u nog vragen heeft kunt u ons mailen of bellen met telefoonnummer 0900-5171900.

Hoogachtend

Anadolubank Nederland N.V. "

  • spaarder
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-06 22:06
PurifieR1980 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:29:
[...]

In de app zie ik zelf ook geen optie om in te loggen gek genoeg.
Nee klopt, ze hebben geen officiële Playstore app om te internetbankieren. Alleen één om een rekening aan te maken. Eenmaal aangemeld is er wel een mogelijkheid via Chrome (op je mobiel) om een downloadbestand (.apk file) op te halen die fungeert als een app. Je klikt daarvoor op de drie puntjes rechtsboven (op het inlogscherm zelf) en vervolgens op "Toevoegen aan startscherm". Dan krijg je de optie voor installatie en gebruik je feitelijk een app voor internetbankieren.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Heb deze actie van Raisin nog niet voorbij zien komen maar heeft ook hoge minimale eisen voor weinig voordeel:

Open vanaf 11 juni t/m 19 juli 2026 een of meer termijndeposito's van minimaal 2 jaar en gecombineerd minimaal € 50.000 en je kan een bonus claimen via e-mail met onderwerp deposito400

€ 50.000 - € 99.999,99: € 50
€ 100.000 - € 199.999,99: € 100
€ 200.000 - € 299.999,99: € 250
€ 300.000 of meer: € 400

https://www.raisin.com/nl-nl/deposito400-bonus/

Niet heel veel voordeel maar als je toch van plan ben om zulke grote bedragen vast te leggen is het mooi mee genomen. Je kan banken en deposito's combineren om op het totaal te komen en het is voor zowel nieuwe als bestaande klanten.

  • rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:05
Nieuwe spaarrekening op Raisin van IKB Deutsche Industriebank 2,05%.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
rechtsherstel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:47:
Nieuwe spaarrekening op Raisin van IKB Deutsche Industriebank 2,05%.
Vraag me wel af hoelang ze die rente houden want lijkt me een stuntje om meteen bovenaan te staan, op hun eigen site is de rente slechts 1,6%. Zou wel mooi zijn als de andere banken bij Raisin hier op reageren.

  • PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:42
PASware schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 15:46:
[...]

Na het uploaden kreeg ik ook bevestiging van de upload en dat is het laatste wat ik van ze gehoord heb..en dat was 3 Juni.
Tevens dank voor de uitleg :)
Inmiddels paar dagen en aantal mailtjes verder met Consors en nu geven ze aan dat ze de documenten reviewen. Duitsers zijn veel te streng 8)7
Ondertussen ook een rekening aangevraagd bij Advanzia, maar dat loopt ook wat minder vlot dan sommigen in het Advanzia topic melden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler


  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Na een vorige rentestijging per 01-Jun gaat BW Bank (via Raisin) morgen (18-Jun) weer de rente verhogen.
Van 1,96%gaan ze nu naar 2,02% (+0,06%)

En per vandaag is de aanbiedings-rente bij Advanzia weer gestegen. Het is nu 3,90% (+0,45%), oftewel 3,97% effektief (+0,46%).

[ Voor 25% gewijzigd door GroteVoet459 op 17-06-2026 17:13 ]


  • Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-06 23:45
GroteVoet459 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:01:
Na een vorige rentestijging per 01-Jun gaat BW Bank (via Raisin) morgen (18-Jun) weer de rente verhogen.
Van 1,96%gaan ze nu naar 2,02% (+0,06%)

En per vandaag is de aanbiedings-rente bij Advanzia weer gestegen. Het is nu 3,90% (+0,45%), oftewel 3,97% effektief ([/green]+0,46%[green]).
Wauw...bijna 4% weer...

Ikzelf ben nog steeds wat huiverig voor Advanzia, maar had wel al een start gemaakt met Consors. Alleen na die actie bij Anadolu heb ik me verder niet meer geidentificeerd bij Consors.

Kan ik dan op termijn weer opnieuw een rekening openen? Of moet ik gewoon dan alsnog de identificatiestap van mijn eerste poging afronden? En heb ik dan alsnog het meest recente rentepercentage?

Ik verwacht niet dat je dit allemaal weet hoor...maar wie weet is er wel al iemand met deze ervaring haha

  • zing
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
snip: We Are Borg in "Het spaartopic - Deel 4"

[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 12:45 ]


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 83% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 12:45 ]


  • Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-06 07:17
GroteVoet459 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:01:
Na een vorige rentestijging per 01-Jun gaat BW Bank (via Raisin) morgen (18-Jun) weer de rente verhogen.
Van 1,96%gaan ze nu naar 2,02% (+0,06%)

En per vandaag is de aanbiedings-rente bij Advanzia weer gestegen. Het is nu 3,90% (+0,45%), oftewel 3,97% effektief (+0,46%).
Prachtig!

Als ik mijn Advanzia rekening opzeg met saldo, boekt Advanzia dan het saldo (met rente) over naar de tegenrekening?

(Lijkt me handig!).

  • Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Frankenstein schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Prachtig!

Als ik mijn Advanzia rekening opzeg met saldo, boekt Advanzia dan het saldo (met rente) over naar de tegenrekening?

(Lijkt me handig!).
Volgens @Bar_en_boos wel.

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

SanookH

_/-\o_

Frankenstein schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Prachtig!

Als ik mijn Advanzia rekening opzeg met saldo, boekt Advanzia dan het saldo (met rente) over naar de tegenrekening?

(Lijkt me handig!).
Ik zou eerst het saldo eraf halen en dan opzeggen, dan komt die rente er achter aan.

Ga je opzeggen om weer opnieuw te openen? Op welke rente zit je nu dan bij Advanzia? Voor een paar tienden verschil zou ik lekker blijven zitten tot einde van je aktie rente.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
SanookH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Ik zou eerst het saldo eraf halen en dan opzeggen, dan komt die rente er achter aan.
...
Precies, door zelf het saldo op te nemen heb je meer controle over het tijdstip en de doorlooptijd. De rente komt vanzelf wel na het opzeggen.

  • greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Op dit moment staat al mijn spaargeld bij Lloyds. Beleggen is mij toch teveel risico, maar deposito wil ik wel aan. Waar ik nu aan denk:
  • 10% in een 10 jaar deposito
  • 20% in een 5 jaar deposito
  • 20% in een 1 jaar deposito
  • 25% in een 3 maanden deposito, voor grote uitgaven die planbaar zijn.
Daarnaast 25% op reguliere spaarrekening om calamiteiten op te vangen.

Voor die 3 maanden heb ik een paar vragen:

- allereerst, als je de deposito niet aanraakt, behoudt je dan het rentepercentage waarop je het op dat moment hebt vastgezet, of gaan ze dan weer rekenen met het percentage dat op de vrijgekomen datum geld?

- Is het uberhaubt zinvol om zo'n kortlopende deposito te nemen? Het is maar tientjeswerk t.o.v een spaarrekening. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat, indien het percentage blijft staan, ik structureel 2,25% ontvangen (dat is in zijn algemeenheid het rentepercentage op dit moment), terwijl een reguliere spaarrente natuurlijk fluctueert.

  • Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-06 21:38
Ik word een beetje moedeloos van Advanzia had het al een aantal keer geprobeerd om mij aan te melden, maar telkens was er weer wat verkeerd volgens hun systeem.... klopte geen reet van! Telefonisch contact gehad en ik moest het maar eens met een laptop camera proberen... ja tuurlijk..

Nu maar weer eens geprobeerd en weer gezeik met hun systeem..... wat een bank! :(

Andere hier toevallig ook problemen mee?

[ Voor 5% gewijzigd door Nougat op 18-06-2026 10:08 ]


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
...
allereerst, als je de deposito niet aanraakt, behoudt je dan het rentepercentage waarop je het op dat moment hebt vastgezet, of gaan ze dan weer rekenen met het percentage dat op de vrijgekomen datum geld?
...
De rente van een deposito geldt alleen voor de duur van het deposito. Daarna is het geld vrij opneembaar en krijg je de daarbij horende rente. Die is nu niet bekend. Een nieuw deposito met dezelfde looptijd kan gelijke, lagere en hogere rente hebben. Ook dat is vantevoren niet bekend.

In principe open ik geen deposito's die minder rente geven dan vrijopneembaar. Uitzondering zijn eventueel deposito's waarvan ik denk dat de rente hoger is dan de vrijopneembare rente later tijdens de looptijd. Maar dat is koffiedik kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door W1ck1e op 18-06-2026 09:55 ]


  • evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:10
greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
Op dit moment staat al mijn spaargeld bij Lloyds. Beleggen is mij toch teveel risico, maar deposito wil ik wel aan. Waar ik nu aan denk:
  • 10% in een 10 jaar deposito
  • 20% in een 5 jaar deposito
  • 20% in een 1 jaar deposito
  • 25% in een 3 maanden deposito, voor grote uitgaven die planbaar zijn.
Daarnaast 25% op reguliere spaarrekening om calamiteiten op te vangen.

Voor die 3 maanden heb ik een paar vragen:

- allereerst, als je de deposito niet aanraakt, behoudt je dan het rentepercentage waarop je het op dat moment hebt vastgezet, of gaan ze dan weer rekenen met het percentage dat op de vrijgekomen datum geld?

- Is het uberhaubt zinvol om zo'n kortlopende deposito te nemen? Het is maar tientjeswerk t.o.v een spaarrekening. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat, indien het percentage blijft staan, ik structureel 2,25% ontvangen (dat is in zijn algemeenheid het rentepercentage op dit moment), terwijl een reguliere spaarrente natuurlijk fluctueert.
Als de termijn van de deposito is verlopen, dan kan je het daarna vastzetten tegen de dan geldende rente. Je kan niet dezelfde rente behouden.


Verder of het zinvol is, hangt natuurlijk geheel af van de bedragen en de moeite die je wilt nemen. Als je 100k structureel tegen 1% hogere rente vastzet, dan levert dat een extra EUR 1.000 op per jaar en kan het dat prima waard zijn voor je.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.


  • Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb bij Consors na een maand eindelijk reactie op mijn bewijs van adres upload. Helaas accepteert Consors een recente nota van de energiemaatschappij niet en vragen zij om 'officieel inschrijvingsbewijs' (amtliche Meldebescheinigung). Is dit hetgeen je bij de Belastingdienst op moet vragen?

  • Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-06 21:02
Rene85 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:22:
Ik heb bij Consors na een maand eindelijk reactie op mijn bewijs van adres upload. Helaas accepteert Consors een recente nota van de energiemaatschappij niet en vragen zij om 'officieel inschrijvingsbewijs' (amtliche Meldebescheinigung). Is dit hetgeen je bij de Belastingdienst op moet vragen?
Bijvoorbeeld de aangiftebrief van de belastingdienst die je in je feb 26 ontving accepteren ze.

  • xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Precies, door zelf het saldo op te nemen heb je meer controle over het tijdstip en de doorlooptijd. De rente komt vanzelf wel na het opzeggen.
Of precies op 1e dag van de nieuwe maand als de rente er al op staat (en actierente net is verlopen), alles opnemen. Zo had ik het afgelopen keer gedaan en kon gelijk opzeggen, zonder nog rente te goed te hebben.

  • greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:58

greatgonzo

schit-te-rend!

evleerdam schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Als de termijn van de deposito is verlopen, dan kan je het daarna vastzetten tegen de dan geldende rente. Je kan niet dezelfde rente behouden.


Verder of het zinvol is, hangt natuurlijk geheel af van de bedragen en de moeite die je wilt nemen. Als je 100k structureel tegen 1% hogere rente vastzet, dan levert dat een extra EUR 1.000 op per jaar en kan het dat prima waard zijn voor je.
mwa, het verschil tussen 2,25% en 2,05% is tientjeswerk op jaarbasis, bij het bedrag dat ik wil vastzetten. Als het depositio na 3 maanden terugzakt op het naar de op dat moment geldende rente, dan gaat dat het verschil niet maken

  • antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:31
greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
Op dit moment staat al mijn spaargeld bij Lloyds. Beleggen is mij toch teveel risico, maar deposito wil ik wel aan. Waar ik nu aan denk:
  • 10% in een 10 jaar deposito
  • 20% in een 5 jaar deposito
  • 20% in een 1 jaar deposito
  • 25% in een 3 maanden deposito, voor grote uitgaven die planbaar zijn.
Daarnaast 25% op reguliere spaarrekening om calamiteiten op te vangen.

Voor die 3 maanden heb ik een paar vragen:

- allereerst, als je de deposito niet aanraakt, behoudt je dan het rentepercentage waarop je het op dat moment hebt vastgezet, of gaan ze dan weer rekenen met het percentage dat op de vrijgekomen datum geld?

- Is het uberhaubt zinvol om zo'n kortlopende deposito te nemen? Het is maar tientjeswerk t.o.v een spaarrekening. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat, indien het percentage blijft staan, ik structureel 2,25% ontvangen (dat is in zijn algemeenheid het rentepercentage op dit moment), terwijl een reguliere spaarrente natuurlijk fluctueert.
Wat ook kan is de delen 3 maanden en 1 jaar samenvoegen en in vieren delen;
-die 3, 6, 9 en 12 maanden vastzetten, vrijvallende delen vervolgens voor 1 jaar
-of om de drie maanden een 1 jarig deposito openen

Daardoor heb je minder of geen last van lage rente op kortlopende deposito's.

  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

SanookH

_/-\o_

greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:40:
[...]

mwa, het verschil tussen 2,25% en 2,05% is tientjeswerk op jaarbasis, bij het bedrag dat ik wil vastzetten. Als het depositio na 3 maanden terugzakt op het naar de op dat moment geldende rente, dan gaat dat het verschil niet maken
Je schreef dat je beleggen te eng vindt, vind je een spaarrekening in het buitenland ook eng? Want er is veel meer te krijgen dan 2,25% op dit moment. Wel vnl bij buitenlandse banken maar ook binnen Nederland is er meer te krijgen.

  • brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:49
Nougat schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:45:
Ik word een beetje moedeloos van Advanzia had het al een aantal keer geprobeerd om mij aan te melden, maar telkens was er weer wat verkeerd volgens hun systeem.... klopte geen reet van! Telefonisch contact gehad en ik moest het maar eens met een laptop camera proberen... ja tuurlijk..

Nu maar weer eens geprobeerd en weer gezeik met hun systeem..... wat een bank! :(

Andere hier toevallig ook problemen mee?
Identificatie met smartphone: moest een paar keer een nieuwe foto maken, paar minuten werk. Verder geen problemen.

  • desktopper1
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
brabosnol1 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Identificatie met smartphone: moest een paar keer een nieuwe foto maken, paar minuten werk. Verder geen problemen.
Hier blijft de aanmelding steeds op " reload pagina " staan, ook op de laptop. Mail gestuurd naar klantenservice, maar na 48 uur nog geen reactie.

  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
Voor die 3 maanden heb ik een paar vragen:

- Is het uberhaubt zinvol om zo'n kortlopende deposito te nemen? Het is maar tientjeswerk t.o.v een spaarrekening. Het enige voordeel zou kunnen zijn dat, indien het percentage blijft staan, ik structureel 2,25% ontvangen (dat is in zijn algemeenheid het rentepercentage op dit moment), terwijl een reguliere spaarrente natuurlijk fluctueert.
Nee, als vuistregel is de rente op een 3-maands deposito lager dan op een 1-jaars deposito en soms zelfs lager dan vrij opneembaar.

Wat je beter kunt doen, is 4 stuks 1-jaars deposito's openen, verspreid over het jaar. Dan heb je het beste van beide werelden: er valt er elke 3 maanden eentje vrij (rente en inleg) en je hebt toch de hogere rente van een 1-jaars deposito.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:45
greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
Op dit moment staat al mijn spaargeld bij Lloyds. Beleggen is mij toch teveel risico, maar deposito wil ik wel aan. Waar ik nu aan denk:

20% in een 5 jaar deposito
Ik neem aan dat je belasting betaalt in Box3. Dan kun je overwegen om die 5 jaars in DHB SolidExtra te steken. Weliswaar kun je elders 3,10% krijgen en bij die DHB maar 2,80% maar uiteindelijk scheelt je dat over 5 jaar maar 0,35% totaal netto dus 0,07% per jaar. Rekeninghoudend met belasting, Maar wel ieder kwartaal rente uitkering en kans dat gedurende die 5 jaar het percentage van 2,80% hoger wordt als de Euribor boven de 2,75% stijgt.

  • Ceas
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-06 12:56
snip: offtopic

[ Voor 106% gewijzigd door We Are Borg op 19-06-2026 21:45 ]


  • aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:43

aawe mwan

Wat ook leuk is:

greatgonzo schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:44:
Op dit moment staat al mijn spaargeld bij Lloyds. Beleggen is mij toch teveel risico, maar deposito wil ik wel aan. Waar ik nu aan denk:
  • 10% in een 10 jaar deposito
  • 20% in een 5 jaar deposito
Overigens: 10 jaar is echt lang. Ik heb zelf ooit een 10-jaars deposito gehad, maar dat was in de tijd dat de spaarrente heel hoog was en de trend dalend.

Als je zo zeker weet dat je het geld lang niet nodig hebt, dan is het verstandig om een bankspaarrekening te overwegen. Dat heeft belastingvoordelen, onder andere dat je geen box 3 belasting hoeft te betalen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

aawe mwan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:32:
Als je zo zeker weet dat je het geld lang niet nodig hebt, dan is het verstandig om een bankspaarrekening te overwegen. Dat heeft belastingvoordelen, onder andere dat je geen box 3 belasting hoeft te betalen.
Bedoel je pensioen via banksparen? Die betaalt pas uit op pensioenleeftijd.

  • Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-06 21:02
BIGBANK


Met ingang van vrijdag 19 juni 2026 zullen wij het rentepercentage voor ons Flexibel Sparen product wijzigen naar 2,10%

  • Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:22
Beste allen,

Ik heb een rekening geopend via de app van Anadolubank, de zogenaamde "Alfa slimmer sparen" (=staat in mijn overzicht), zou de 3% aktie voor 6 mnd moeten zijn. De eerste keer overigens dat ik bij Anadolubank een rekening open.

Iemand enig idee of je dit percentage ook ergens kan zien? En of de daadwerkelijke renteopbouw ergens terug te vinden is? Ik zag alleen bij openen een soort van productblad met de 3% actievoorwaarden. Verder kan ik het niet in de rekening omgeving na het inloggen terugvinden. Beetje rommelig, wel merk ik dat ip is, dat is dan wel weer prima.

Het inloggen gaat overigens gewoon via de website, de app lijkt er alleen te zijn om de rekening te openen?

Graag jullie ervaring, mening.

Hartelijk dank.

[ Voor 27% gewijzigd door Hendriks1 op 19-06-2026 04:56 ]


  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

SanookH

_/-\o_

Hendriks1 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 04:19:
Beste allen,

Ik heb een rekening geopend via de app van Anadolubank, de zogenaamde "Alfa slimmer sparen" (=staat in mijn overzicht), zou de 3% aktie voor 6 mnd moeten zijn. De eerste keer overigens dat ik bij Anadolubank een rekening open.

Iemand enig idee of je dit percentage ook ergens kan zien? En of de daadwerkelijke renteopbouw ergens terug te vinden is? Ik zag alleen bij openen een soort van productblad met de 3% actievoorwaarden. Verder kan ik het niet in de rekening omgeving na het inloggen terugvinden. Beetje rommelig, wel merk ik dat ip is, dat is dan wel weer prima.

Het inloggen gaat overigens gewoon via de website, de app lijkt er alleen te zijn om de rekening te openen?

Graag jullie ervaring, mening.

Hartelijk dank.
Hier al eerder gevraagd en verderop besproken: Dir123 in "Het spaartopic - Deel 4"

  • MartijnS72
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Maar waar en wanneer kan je bij Anadolubank de opgebouwde rente zien?

Iemand die al langer klant is kan dat misschien beantwoorden?
Lijkt me niet dat je tot eind december moet wachten, wanneer de rente wordt bijgeschreven.

  • TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
MartijnS72 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:36:
Maar waar en wanneer kan je bij Anadolubank de opgebouwde rente zien?

Iemand die al langer klant is kan dat misschien beantwoorden?
Lijkt me niet dat je tot eind december moet wachten, wanneer de rente wordt bijgeschreven.
Niet dus, is een stukje terug al meerdere keren besproken :(

  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Sander12 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:33:
BIGBANK


Met ingang van vrijdag 19 juni 2026 zullen wij het rentepercentage voor ons Flexibel Sparen product wijzigen naar 2,10%
En voor nieuwe klanten is de rente bij Bigbank naar 3,10% gegaan (+0,25%), nog steeds voor 6 maanden,

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:30

Jerra

Beunhaas in wording

GroteVoet459 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:29:
[...]

En voor nieuwe klanten is de rente bij Bigbank naar 3,10% gegaan (+0,25%), nog steeds voor 6 maanden,
Deposito's:
1-5 maanden - 2,15% per jaar
6-9 maanden - 2,35% per jaar
10-11 maanden - 2,50% per jaar
12 maanden - 2,80% per jaar
24 maanden - 2,90% per jaar
3-10 jaar - 3,00% per jaar

Nieuw:
1-2 maanden - 2,10% per jaar
3-5 maanden - 2,25% per jaar
6-11 maanden - 2,50% per jaar
1-2 jaar - 3,00% per jaar
3-4 jaar - 3,05% per jaar
5-10 jaar - 3,10% per jaar

Per rente wijziging veranderen ze ook telkens de duur van de depositocontracten ;) beetje wispelturig

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Waarmee ze de volgens "spaarinformatie.nl" hoogste rente voor 6 maandsdeposito's overstijgen. Op dit moment 2,55% bij Garanti. Bij 10k is het echter maar 2,50 euro verschil. Niet zoveel maar als je bij beide banken al spaart is het een kleine moeite. Eens kijken wat de concurrentie doet. Er zit vast meer in het vat.

  • Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Je hier maar 2 ASN Depositosparen hebben zo lijkt het, bij de Centraal Beheer actie kon je meerdere deposito's openen.

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Novax schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Je hier maar 2 ASN Depositosparen hebben zo lijkt het, bij de Centraal Beheer actie kon je meerdere deposito's openen.
Hier ook, je mag maar 2 depositos's van 6 maanden hebben. Die limiet geldt niet voor andere looptijden. Normaal biedt ASN geen deposito's van 6 maanden aan.

Ik besef zojuist dat de aflopende deposito's bij Centraal Beheer wel een aanleiding kunnen zijn voor deze actie bij ASN.

[ Voor 20% gewijzigd door W1ck1e op 19-06-2026 11:49 ]


  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
W1ck1e schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Waarmee ze de volgens "spaarinformatie.nl" hoogste rente voor 6 maandsdeposito's overstijgen. Op dit moment 2,55% bij Garanti. Bij 10k is het echter maar 2,50 euro verschil. Niet zoveel maar als je bij beide banken al spaart is het een kleine moeite. Eens kijken wat de concurrentie doet. Er zit vast meer in het vat.
Beetje vaag die eis dat het geld van "een andere bank" moet komen. Uit de faq:
Vanaf welke bank moet ik geld storten?
Stort minimaal € 500 vanaf een andere bank dan ASN Bank (dus niet vanaf ASN voorheen SNS of ASN voorheen RegioBank). Geld dat je eerst van je ASN-rekening naar een andere bank overmaakt en daarna terugstort, telt niet mee voor de 2,6% rente op jaarbasis.
En hoe dan als je alleen een betaalrekening bij ASN hebt wat de tegenrekening is voor al je andere spaarrekeningen bij andere banken?

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Beetje vaag die eis dat het geld van "een andere bank" moet komen. Uit de faq:

[...]

En hoe dan als je alleen een betaalrekening bij ASN hebt wat de tegenrekening is voor al je andere spaarrekeningen bij andere banken?
Komt vaker voor (ING met name) en hoeveel geld heb je op je ASN betaal rekening staan ? Bij mij staat daar heel weinig geld. Net genoeg voor een paar maanden kosten van de rekening.
Geld van Centraal Beheer dat via de betaalrekening naar het deposito gaat zal vast voldoen aan de voorwaarden.

Neen: Het moet van die andere bank meteen naar de spaarrekening
Stort minimaal € 500 vanaf een andere bank op ASN Sparen.
Je hoeft geen betaalrekening bij ons te hebben of te openen, maar dat mag natuurlijk wel. Je hebt wel ASN Sparen nodig.
Uit de voorwaarden pdf:
... Stort minimaal € 500 vanaf een andere
bank. De actie is alleen geldig voor nieuw geld. Dat
betekent dat het geld dat je op ASN Depositosparen
stort, niet al op 8 juni 2026 op een rekening stond bij
ASN Bank, ASN Bank (voorheen SNS) of ASN Bank
(voorheen RegioBank).

[ Voor 32% gewijzigd door W1ck1e op 19-06-2026 15:09 ]


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]

Beetje vaag die eis dat het geld van "een andere bank" moet komen. Uit de faq:

[...]

En hoe dan als je alleen een betaalrekening bij ASN hebt wat de tegenrekening is voor al je andere spaarrekeningen bij andere banken?
Het is toch volstrekt oninteressant als je > 3.00% kunt krijgen (en dan zónder al die regels, en bovendien nog vrij opneembaar). (tenzij je per se een NL bank wil gebruiken).

  • Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:45:
[...]
Beetje vaag die eis dat het geld van "een andere bank" moet komen. Uit de faq:
[...]
En hoe dan als je alleen een betaalrekening bij ASN hebt wat de tegenrekening is voor al je andere spaarrekeningen bij andere banken?
Dan heb je pech. Dit is natuurlijk vooral een lokkertje om geld bij andere banken weg te trekken en nieuwe klanten te binden. Natuurlijk niet leuk voor de eigen trouwe klanten. Net als bij de KPN's en Ziggo's van deze wereld waarbij je met grote TV's wordt overgehaald om je internet-abonnement om te zetten.

Overigens is het misschien sowieso niet onverstandig (maar wel wat duurder) om bij twee verschillende banken betaal-/spaarrekeningen aan te houden. Mocht er een storing zijn of een bank komt serieus in de problemen dan heb je nog een alternatief. Want ook met het Deposito Garantiestelsel heb je wel recht op je geld (tot de limiet) maar kun je er misschien een tijd niet bij komen. Aan de andere kant verwacht ik niet dat de Nederlandse overheid of DNB de vier grote banken (ABN Amro, ING, Rabo, ASN) zal laten omvallen als ze in de problemen komen.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Het is toch volstrekt oninteressant als je > 3.00% kunt krijgen (en dan zónder al die regels, en bovendien nog vrij opneembaar). (tenzij je per se een NL bank wil gebruiken).
Als je even geen DGS ruimte meer hebt bij de rekeningen met die hoge rente dan kan zo'n 6 maands deposito best interessant zijn. Of als je weer een deposito treintje wilt beginnen.

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Het is toch volstrekt oninteressant als je > 3.00% kunt krijgen (en dan zónder al die regels, en bovendien nog vrij opneembaar). (tenzij je per se een NL bank wil gebruiken).
Even niet in de Baltische staten of andere risicogebieden, geen verkapte beleggingsrekening waarbij je door allerlei brandende hoepels moet springen om het te kunnen openen, geen super korte actierente of een laag maximum stortingsbedrag en oh ja, het moet ook een gezamenlijke rekening zijn voor het erfrecht :? Suggesties?

[ Voor 6% gewijzigd door marktweakt op 19-06-2026 15:04 ]


  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Even niet in de Baltische staten of andere risicogebieden, geen verkapte beleggingsrekening, geen super korte actierente of een laag maximum stortingsbedrag en oh ja, het moet ook een gezamenlijke rekening zijn voor het erfrecht :? Suggesties?
Ja, de suggesties zijn: Advanzia (3.9%), Consors (3.4%), YapiKredi (3.0%). Ik zie hier geen Baltische staten of andere risicogebieden tussen, geen beleggingsrekening, geen super korte actierente (tenzij je 3 maanden superkort vindt). Gezamenlijjke rekening is niet bij alle 3 mogelijjk, maar waarom moet je die hebben voor het erfrecht? Erfrecht is van toepassing, daar hoef je geen gezamenlijke rekening voor te hebben.

Verder mis je bij 2.6% vastzetten ook de acties die er over 3 maanden weer zijn. Maar ja misschien is dat voor sommigen geen afweging.

En inderdaad, als je meer dan 300k hebt komt natuurlijk een volgende bank in beeld.

  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Even niet in de Baltische staten of andere risicogebieden, geen verkapte beleggingsrekening waarbij je door allerlei brandende hoepels moet springen om het te kunnen openen, geen super korte actierente of een laag maximum stortingsbedrag en oh ja, het moet ook een gezamenlijke rekening zijn voor het erfrecht :? Suggesties?
Superkorte actierentes? Die ASN actie is ook "maar" 6 maanden. Dan heb je al 7 betere opties met dezxelfde looptijd. En Advanzia verlengd bijna standaard, dus die komt daar zeker nog bij.

Al die Baltische landen zijn lid van de EU en Brussel heeft zijn eigen artikel 5 (zoals de NATO die ook heeft) dus al daar iets op militair gebied iets gebeurd ben je ook in NL gewoon het bokkie.

En persoonlijk vind ik Nederland ook gewoon een risicogebied (gevallen regeringen, verlies gasbaten, Box 3 gedoe)

[ Voor 6% gewijzigd door GroteVoet459 op 19-06-2026 15:47 ]


  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
Coffeeroam schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Ja, de suggesties zijn: Advanzia (3.9%), Consors (3.4%), YapiKredi (3.0%). Ik zie hier geen Baltische staten of andere risicogebieden tussen, geen beleggingsrekening, geen super korte actierente (tenzij je 3 maanden superkort vindt). Gezamenlijjke rekening is niet bij alle 3 mogelijjk, maar waarom moet je die hebben voor het erfrecht? Erfrecht is van toepassing, daar hoef je geen gezamenlijke rekening voor te hebben.

Verder mis je bij 2.6% vastzetten ook de acties die er over 3 maanden weer zijn. Maar ja misschien is dat voor sommigen geen afweging.

En inderdaad, als je meer dan 300k hebt komt natuurlijk een volgende bank in beeld.
Dank voor je suggesties!
3 maanden actierente vind ik wel iets te kort voor al het gedoe van weer een rekening openen. Advanzia en Consors geven als ik dit topic lees een hoop problemen bij opening zoals benodigde woonplaatsverklaringen, slechte openingsprocedures, alles per post etc. Is dit ook jouw ervaring?

Is het Advanzia waarbij geen gezamenlijke rekening mogelijk is?

Als je samenwoont met samenlevingscontract en 1 van de partners komt te overlijden dan staat de langstlevende partner met lege handen tenzij in het contract is vastgelegd wat gezamenlijk bezit is, zoals gezamenlijke rekeningen.

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
GroteVoet459 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:45:
[...]

Superkorte actierentes? Die ASN actie is ook "maar" 6 maanden. Dan heb je al 7 betere opties met dezxelfde looptijd. En Advanzia verlengd bijna standaard, dus die komt daar zeker nog bij.

Al die Baltische landen zijn lid van de EU en Brussel heeft zijn eigen artikel 5 (zoals de NATO die ook heeft) dus al daar iets op militair gebied iets gebeurd ben je ook in NL gewoon het bokkie.

En persoonlijk vind ik Nederland ook gewoon een risicogebied (gevallen regeringen, verlies gasbaten, Box 3 gedoe)
Maar als je al bij de Asn bank zit dan wordt het een ander verhaal. Dan hoef je alleen maar een deposito te openen en geld te storten zonder allemaal gedoe van nieuwe rekening openen, identificeren etc.

Tja, wat wel en niet veilig is voor het DGS en de geopolitieke gebeurtenissen daar kunnen we heel lang over discussiëren, maar daar zijn aparte topics voor.

  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:59:
[...]
Maar als je al bij de Asn bank zit dan wordt het een ander verhaal. Dan hoef je alleen maar een deposito te openen en geld te storten zonder allemaal gedoe van nieuwe rekening openen, identificeren etc.
Als je al bij ASN zit is het misschien minder werk maar krijg je ook minder resultaat.
Als je nog niet bij ASN zit moet je alsnog de hele procedure door en dan is het niets anders dan een nieuwe-klanten-actie meepakken bij een andere bank.

Een rekening openen is bij de meeste banken een actie van 10-15 minuten. De "probleemgevallen" (post heen en weer, identificatie aan de deur, officiële belasting- of woonplaatsverklaring) zijn bekend en kun je vermijden als je die niet wilt.

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
GroteVoet459 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Als je al bij ASN zit is het misschien minder werk maar krijg je ook minder resultaat.
Als je nog niet bij ASN zit moet je alsnog de hele procedure door en dan is het niets anders dan een nieuwe-klanten-actie meepakken bij een andere bank.

Een rekening openen is bij de meeste banken een actie van 10-15 minuten. De "probleemgevallen" (post heen en weer, identificatie aan de deur, officiële belasting- of woonplaatsverklaring) zijn bekend en kun je vermijden als je die niet wilt.
Het wordt hoog tijd dat we in de HELE EU verplicht iets als IDIN krijgen voor het identificatieproces voor openen van nieuwe rekeningen etc. Dan zijn we van dat hele gedoe af. Laatst kon ik mij daarmee identificeren en het was letterlijk met 2 muisklikken gedaan (na inloggen bij de bank). Zo kan het ook.

  • GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Het wordt hoog tijd dat we in de HELE EU verplicht iets als IDIN krijgen voor het identificatieproces voor openen van nieuwe rekeningen etc. Dan zijn we van dat hele gedoe af. Laatst kon ik mij daarmee identificeren en het was letterlijk met 2 muisklikken gedaan (na inloggen bij de bank). Zo kan het ook.
Brussel moet niet te veel verplicht stellen, want daar houden inwoners niet van.

IDIN is ook niet heilig - KNAB and Triodos deden daar niet aan mee.
Maar de opvolger Itsme is al goed onderweg, volgens mij.

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Het wordt hoog tijd dat we in de HELE EU verplicht iets als IDIN krijgen voor het identificatieproces voor openen van nieuwe rekeningen etc. Dan zijn we van dat hele gedoe af. Laatst kon ik mij daarmee identificeren en het was letterlijk met 2 muisklikken gedaan (na inloggen bij de bank). Zo kan het ook.
Anadolu gebruikt IDIN samen met paspoort ID bewijs (foto's, scans, moeilijk, gaat vaak mis).

  • RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DjoeC schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Anadolu gebruikt IDIN samen met paspoort ID bewijs (foto's, scans, moeilijk, gaat vaak mis).
Zelfde voor Centraal beheer. Ook die gebruiken IDIN (en als ik het mij goed herinner ook nog steeds kopie van ID nodig, maar ik meen geen selfie, die Anadolu weer wel vraagt / vereist).

  • Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Dank voor je suggesties!
3 maanden actierente vind ik wel iets te kort voor al het gedoe van weer een rekening openen. Advanzia en Consors geven als ik dit topic lees een hoop problemen bij opening zoals benodigde woonplaatsverklaringen, slechte openingsprocedures, alles per post etc. Is dit ook jouw ervaring?

Is het Advanzia waarbij geen gezamenlijke rekening mogelijk is?

Als je samenwoont met samenlevingscontract en 1 van de partners komt te overlijden dan staat de langstlevende partner met lege handen tenzij in het contract is vastgelegd wat gezamenlijk bezit is, zoals gezamenlijke rekeningen.
Het wisselt hoeveel "gedoe" het is om een rekening te openen. Advanzia ging bij mij 4x feilloos, alleen de laatste keer moest ik 2 weken wachten. Consors recentelijk is erg makkelijk geworden.

Bij Advanzia kun je maar één persoon per rekening hebben inderdaad. Dat kan inderdaad een probleem zijn als je het gedeelde vermogen heel strak hebt gedefineerd in je samenlevingscontract.

  • rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:05
marktweakt schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Het wordt hoog tijd dat we in de HELE EU verplicht iets als IDIN krijgen voor het identificatieproces voor openen van nieuwe rekeningen etc. Dan zijn we van dat hele gedoe af. Laatst kon ik mij daarmee identificeren en het was letterlijk met 2 muisklikken gedaan (na inloggen bij de bank). Zo kan het ook.
Die is er al sinds kort. itsme home Heb ik helaas nog niet bij mijn Belgische banken kunnen gebruiken. Maar dat komt nog wel denk ik. Heb ik al wel bij Centraal Beheer kunnen gebruiken.

Edit: @GroteVoet459 was me voor.

  • brabosnol1
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06:49
GroteVoet459 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Een rekening openen is bij de meeste banken een actie van 10-15 minuten. De "probleemgevallen" (post heen en weer, identificatie aan de deur, officiële belasting- of woonplaatsverklaring) zijn bekend en kun je vermijden als je die niet wilt.
Umweltbank is mij niet gelukt, ik kreeg een videocall met een thuiswerker en toen was de camera niet goed genoeg, daarbij moest ik ook nog schakelen tussen telefoon, laptop en een id-app, gedoe.

  • Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-06 21:02
Santander bank

6 maanden van 2,20 naar 2,45%
12 maanden van 2,50 naar 2,65%

  • Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-06 21:02
Garanti bank

3 maanden van 2,25% naar 2,35%
1 jaar van 2,70% naar 2,85%
2 jaar van 2,80% naar 2,85%

  • Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-06 21:02
Distingo Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 2,01% p.j. naar 2,05% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 22.06.2026.

  • Soulizer
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:46
snip: offtopic

[ Voor 129% gewijzigd door We Are Borg op 19-06-2026 21:44 ]


  • Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

snip: offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 19-06-2026 21:44 ]


  • Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-06 07:17
SanookH schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 09:22:
[...]

Ik zou eerst het saldo eraf halen en dan opzeggen, dan komt die rente er achter aan.

Ga je opzeggen om weer opnieuw te openen? Op welke rente zit je nu dan bij Advanzia? Voor een paar tienden verschil zou ik lekker blijven zitten tot einde van je aktie rente.
Dit is géén antwoord op mijn vraag. "Ik weet het niet" of "ja" zou dat wel zijn, maar nee...

[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 19-06-2026 20:04 ]


  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Frankenstein schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Dit is géén antwoord hebt op mijn vraag. "Ik weet het niet" of "ja" zou dat wel zijn, maar nee...
Het antwoord is "ja"
Maar door zelf het saldo op te nemen heb je meer regie over het moment

[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 19-06-2026 20:06 ]


  • Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:10
Anadolubank:

“ Uw aanvraag kunnen we nu niet verwerken “

Deze melding krijg ik telkens, is dit de bekende foutmelding of simpelweg te verklaren omdat ik de aanvraag nu indien, in de avond/weekend?
edit:
Lichtomstandigheden wijzigen was de truc. Iets van 8x geprobeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Reintje op 19-06-2026 22:18 ]


  • SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

SanookH

_/-\o_

Frankenstein schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Dit is géén antwoord op mijn vraag. "Ik weet het niet" of "ja" zou dat wel zijn, maar nee...
Het antwoord is JA, zoals je zelf had kunnen lezen in de Product Information pdf die je hebt ontvangen in de welcome email van Advanzia bij het openen van je account.
7 CLOSING OF THE ADVANZIA ACCOUNT The account can be closed at any time. You can request to close your account in writing by e-mail or via the contact form on the customer portal. Upon termination, the current daily balance including interest will be automatically transferred from your Advanzia account to your desired reference account. Please note that it may take several days to process your termination. However, you are free to withdraw your credit balance yourself at any time via the customer portal. Deposits to an Advanzia account that has been terminated cannot be accepted and will be automatically rejected. It is not possible to reactivate a terminated account. If you wish to use an Advanzia deposit account again at a later date, please submit a new application at http://www.advanziakonto.com.

  • Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:10
Weer iets fraais bij Anadolubank.

Aanvraag gedaan, zal een mail met bevestiging ontvangen, maar… ik heb helemaal geen mailadres opgegeven. Daar is toch niet om gevraagd?

Bij jullie wel?

  • Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Reintje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:39:
Weer iets fraais bij Anadolubank.

Aanvraag gedaan, zal een mail met bevestiging ontvangen, maar… ik heb helemaal geen mailadres opgegeven. Daar is toch niet om gevraagd?

Bij jullie wel?
Volgens mij krijgen ze die gewoon "mee" in de set data via de IDIN verificatie. Kan me herinneren dat ik daar mijn naam, adresgegevens en e-mail zag. Na aanmelden krijg je ook een mail bevestiging met daarin je gebruikersnaam. Enige wat bij mij niet lukt is inloggen in de app. De NL iOS app lijkt enkel voor het openen van de rekening te zijn >.<

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh


  • mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

Consorsbank stuurt een brief "ihr antrag auf eine weitere Eroffnung". Er is geen sprake van een volgende opening omdat de eerste van een maand of 4 geleden mislukt is doordat Postident faalde (zowel op kantoor als video). Postident en Consorsbank verwezen toen ook nog naar elkaar als de verantwoordelijke.

Consorsbank telt dus ten onrechte een niet gelukte openingspoging ook als een geopende Konto.

  • marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:48
Het lijkt er op dat de moeite die het kost om een nieuwe (spaar)rekening te openen (identificatie, woonplaatsverklaring, eerste storting etc.) sterk afhangt of die bank een bankvergunning in Nederland heeft.

De "moeilijke" banken lijken toch met name de "echte" buitenlandse banken die hier geen bankvergunning hebben en ook geen kantoor/webadres. Klopt deze observatie?

  • W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
marktweakt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:01:
Het lijkt er op dat de moeite die het kost om een nieuwe (spaar)rekening te openen (identificatie, woonplaatsverklaring, eerste storting etc.) sterk afhangt of die bank een bankvergunning in Nederland heeft.

De "moeilijke" banken lijken toch met name de "echte" buitenlandse banken die hier geen bankvergunning hebben en ook geen kantoor/webadres. Klopt deze observatie?
Zo'n buitenlandse bank heeft waarschijnlijk de betreffende buitenlander als doelgroep. Niet een Nederlander die wat actiever dan zijn landgenoten moeite doet om tegen een hogere rente te sparen. Het proces is dan ook niet voor ons geoptimalizeerd, maar voor de doelgroep.

Wij als Nederlanders hebben onze eigen ervaringen met onze eigen banken. Dat matcht niet geheel met de buitenlandse banken. Gecombineerd met dat de taal van de bank niet onze eerste taal is levert dat wat hobbels op.

Volgens mij heeft het niet meteen te maken met een NL bankvergunning, kantoor of webadres.

  • fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

marktweakt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:01:
Het lijkt er op dat de moeite die het kost om een nieuwe (spaar)rekening te openen (identificatie, woonplaatsverklaring, eerste storting etc.) sterk afhangt of die bank een bankvergunning in Nederland heeft.
Een bankrekening openen in het buitenland heeft altijd een extra complexiteit, een Duitser die een spaarrekening in Nederland wil openen en opeens IDIN nodig heeft zal ook denken ‘wtf is dat nou weer voor een onzin?!’

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
marktweakt schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:01:
Het lijkt er op dat de moeite die het kost om een nieuwe (spaar)rekening te openen (identificatie, woonplaatsverklaring, eerste storting etc.) sterk afhangt of die bank een bankvergunning in Nederland heeft.

De "moeilijke" banken lijken toch met name de "echte" buitenlandse banken die hier geen bankvergunning hebben en ook geen kantoor/webadres. Klopt deze observatie?
Ook buitenlandse banken moeten via CRS gegevens uitwisselen over hun (niet nationale) spaarders. Dat betekent dat ze die spaarders wel "correct" willen registreren, "Ik ben Jantje en woon in "Ons Dorp" is dan niet voldoende.

Een kleine quote uit genoemde link:
Financiële instellingen zijn door de CRS verplicht om het fiscale woon- of vestigingsland van hun klanten te registreren. Dat doen zij volgens wettelijke identificatievoorschriften. Een rekeninghouder moet een verklaring over het fiscale woon- of vestigingsland overleggen als een financiële instelling daarom vraagt. Als het fiscale woon- of vestigingsland van de klant een land is dat meedoet aan de CRS, geeft de financiële instelling financiële gegevens aan ons. Deelnemende landen zijn in ieder geval de lidstaten van de Europese Unie.

  • Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:10
Mirabis schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:02:
[...]

Volgens mij krijgen ze die gewoon "mee" in de set data via de IDIN verificatie. Kan me herinneren dat ik daar mijn naam, adresgegevens en e-mail zag. Na aanmelden krijg je ook een mail bevestiging met daarin je gebruikersnaam. Enige wat bij mij niet lukt is inloggen in de app. De NL iOS app lijkt enkel voor het openen van de rekening te zijn >.<
Dat vermoeden heb ik ook. Probleem: de rekening waarmee ik geïdentificeerd ben, heeft m’n mailadres niet.

  • OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
mrmrmr schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 01:24:
Consorsbank stuurt een brief "ihr antrag auf eine weitere Eroffnung".

<knip>

Consorsbank telt dus ten onrechte een niet gelukte openingspoging ook als een geopende Konto.
Nu ben ik geen talenwonder en zeker niet in de finesses van het Duits maar ik kan hierin lezen "uw aanvraag tot een vervolg op het openen". Helaas is je context en info te kort om hier duidelijkheid in te krijgen. Wil Consors nu beweren dat je daar geen rekening meer mag/kan openen?

Zelf kreeg ik van Consors een op 16 juni gedagtekende brief met de aanhef "Ihr eröffnungsantrag" met een papieren samenvatting van alles wat ik bij de eerste aanvraag al had ingevuld. Alles in orde, alleen de identificatie nog.... Ik heb toen (27 mei) de identificatie zelf afgebroken omdat ik toen even geen zin had aan een videochat. Vanochtend eigenlijk ook niet maar de rente (3,4%) is zo aantrekkelijk dat ik er toch maar aan begonnen ben. Ja, het ging wat moeizaam, zeker voor een oude man die nog zonder smartphone is opgegroeid maar de medewerker was heel geduldig en na zo'n twintig minuten was de identificatie rond.

Nu moet ik weer even wachten op een papieren vervolg vanuit Neurenberg. Ik ga er van uit dat het goed komt.

Nu nog een vraag voor meelezende Consorsbank klanten: Wat gebeurt er / kan er gebeuren na de gegarandeerde actierente periode (5 maanden)? Wordt de rente dan zo onbehoorlijk laag dat je het geld er wel af moet halen of wordt er dan toch nog steeds een concurrerende marktconforme rente geboden? Ik hoop natuurlijk op het laatste en zou mij, en vele andere Consorsklanten, een hoop gedoe besparen.
Pagina: 1 ... 201 202 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling