• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:35
ehtweak schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:44:
[...]

Bijzonder.
Rekening bij Advanzia begin dit jaar geopend en ik kreeg vandaag dit te zien:

Der aktuelle Zinssatz auf Ihrem Advanziakonto beträgt 3,09 % p.a. effektiv (3,0500 % nom.).
Van hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xF_xpRbLBKXB56QtGc0WL3-nGBo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OxqeEP9CAw59wUqbFJ6Yt5mV.png?f=user_large

Eenmaal geopend volgt de rente de aanbiedingen in principe niet. Ik neem even aan dat je in januari de rekening geopend hebt. Of de 5000 euro gepasseerd. En dan heb je tot 30 april de getoonde rente.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 01-04-2026 22:06 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
zing schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:35:
Vandaag kreeg ik mijn eerste Advanzia Account Statement. Stond dat ik 3.4% rente krijg hoewel mijn rekening ging pas open toen ze de rente naar 3.14% hadden verlaagd. Kan dat kloppen?
[Afbeelding]
Ik heb al een paar maanden geen maandelijkse statement ontvangen per mail. En ook niet van elke storting ontvang ik meer een mail.

Meer mensen die dat opvalt? Gelukkig als ik inlog zie ik wel dat stortingen en rente wordt bijgeschreven.

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 16:11
Valorian schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:38:
Misschien al genoemd, maar bij Santander een naar het lijkt best goede aanbieding:
- 2,5% rente voor nieuwe klanten voor eerste 6 maanden (daarna standaardrente, huidige = 2,0%)
- Geen kosten verbonden aan de rekening
- Geld is vrij opneembaar (geen deposito)
https://www.santanderconsumerbank.nl/nl/sparen/spaarrekening

Ik overweeg mijn geld voor die 6 maanden daarheen te verplaatsen. Iemand nog lumineuze inzichten, of alternatieven met een soortgelijke voorwaarden en hogere rente?

Ik zie Openbank 2,8% voor 6 maanden, maar daar zit ik al dus die welkomst-rente kan ik niet meepakken. En eventueel Garantibank.
Wij hebben nu twee losse OpenBank rekeningen omdat één rekening met twee rekeninghouders niet mogelijk was. Van beiden is inmiddels de welkomst-rente verlopen en ontvingen we vandaag een mail van de renteaanpassing naar 1,8%

Die van Santander lijkt mij dus ook een prima optie, ook weer rente over rente vanwege de maandelijkse bijschrijving. Wat voor mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is of het Spaanse depositogarantiestelsel ook de 100.000 euro dekt per rekeninghouder.

Edit: inmiddels gevonden dat het inderdaad per rekeninghouder gedekt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ldbGS38rOdfY4ADINaRCMYb2gU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/srsYRGONIrT2IsxQ9Dw03aMj.png?f=fotoalbum_tile
https://www.fgd.es/en/frequently-asked-questions/

[ Voor 19% gewijzigd door A3-D op 02-04-2026 01:22 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 21:21
A3-D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 00:49:
[...]

Wij hebben nu twee losse OpenBank rekeningen omdat één rekening met twee rekeninghouders niet mogelijk was. Van beiden is inmiddels de welkomst-rente verlopen en ontvingen we vandaag een mail van de renteaanpassing naar 1,8%

Die van Santander lijkt mij dus ook een prima optie, ook weer rente over rente vanwege de maandelijkse bijschrijving. Wat voor mij echter nog niet helemaal duidelijk is, is of het Spaanse depositogarantiestelsel ook de 100.000 euro dekt per rekeninghouder.

Edit: inmiddels gevonden dat het inderdaad per rekeninghouder gedekt is:
[Afbeelding]
https://www.fgd.es/en/frequently-asked-questions/
Ja, die mail kreeg ik ook. Daarmee is het verschil met Santander Consumer Bank 0,7% voor de welkomstrente-periode. Dat is over die eerste zes maanden gerekend toch zo'n 35 euro extra rente per 10K die je er plaatst :) .. Openbank is overigens ook van Santander, dus heel ver verschuift het geld niet ;)

• W1ck1e
RobertMe schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:38:
Nexent Bank (voormalige CreditEurope Bank) past zijn rente uitkering aan. I.p.v. één keer per jaar (op 1 januari) gaan ze de rente per kwartaal uitkeren (1-1, 1-4, 1-7, 1-10). Daarnaast gaan ze, tenzij anders gecommuniceerd, actierentes aan het eind van de actieperiode uitkeren.
Ik heb nu de actierente van 2,75%. Dat zal dan de reden zijn dat er nog geen rente is bijgeschreven. Toch nog even wachten of het alsnog gebeurt. De aanbiedingsrente loopt sowieso over 2 weken af. Inclusief rentebijschrijving.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 02-04-2026 09:05 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:53
Valorian schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:38:
[...]

Ja, die mail kreeg ik ook. Daarmee is het verschil met Santander Consumer Bank 0,7% voor de welkomstrente-periode. Dat is over die eerste zes maanden gerekend toch zo'n 35 euro extra rente per 10K die je er plaatst :) .. Openbank is overigens ook van Santander, dus heel ver verschuift het geld niet ;)
Wel opletten dat Santander beide merken wil gaan samen brengen. Waarna ze beiden onder dezelfde banklicentie komen te vallen en je dus nog maximaal 100k in totaal gedekt hebt onder het DGS, i.p.v. 100k bij OpenBank en 100k bij SCB.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Over die Centraal Beheer 3m 3% deposito actie:
De actieperiode is van 26 maart 2026 tot en met 1 juli 2026.
Je ontvangt de 3% rente als:

1. De RenteVast Rekening geopend is binnen de actieperiode.
2. Het geld voor 26 maart 2026 nog niet op een rekening bij Centraal Beheer stond.
3. De looptijd van 3 maanden geldt alleen tijdens de actieperiode . Na afloop van de 3 maanden storten we je saldo en de opgebouwde rente terug op je RentePlús Rekening. Je kunt je geld daarna opnieuw vastzetten of kiezen voor een variabele rente.
Hoe moet ik dat lezen? Ik zou op 30 juni een rekening kunnen openen en dan 3 maanden 3% krijgen of eindigt het actietarief sowieso op 1 juli?

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
Over die Centraal Beheer 3m 3% deposito actie:

[...]

Hoe moet ik dat lezen? Ik zou op 30 juni een rekening kunnen openen en dan 3 maanden 3% krijgen of eindigt het actietarief sowieso op 1 juli?
Het eerste. Maar ze kunnen de actie wel eerder beëindigen en dan kun je op 30 juni te laat zijn.

• Novax
  • Niet online
Rene85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:54:
3. De looptijd van 3 maanden geldt alleen tijdens de actieperiode . Na afloop van de 3 maanden storten we je saldo en de opgebouwde rente terug op je RentePlús Rekening. Je kunt je geld daarna opnieuw vastzetten of kiezen voor een variabele rente.
Die specifieke zin is er omdat ze normaal geen looptijd van 3 maanden hebben, dan kun je zien bij "Bereken de hoogte van uw eindbedrag", die begint bij 1 jaar.

• Novax
  • Niet online
Als je wat extra buffer hebt kan je effectief 6 maanden 3% hebben via Centraal Beheer. Dan moet je nu afsluiten voor 3 maanden en tegen het einde van de actie periode op 30 juni met nieuw geld voor hetzelfde bedrag opnieuw afsluiten. De eerder afgesloten deposito komt dan een paar dagen later vrij. Moet je een paar dagen kunnen overbruggen dat die extra buffer vast staat.

Voorwaarde is wel dat de actie inderdaad tot eind 30 juni loopt.

Disclaimer: geen persoonlijk financieel advies

[ Voor 4% gewijzigd door Novax op 02-04-2026 10:27 ]

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:
Als je wat extra buffer hebt kan je effectief 6 maanden 3% hebben via Centraal Beheer. Dan moet je nu afsluiten voor 3 maanden en tegen het einde van de actie periode op 30 juni met nieuw geld voor hetzelfde bedrag opnieuw afsluiten. De eerder afgesloten deposito komt dan een paar dagen later vrij. Moet je een paar dagen kunnen overbruggen dat die extra buffer vast staat.

Let er dan wel op dat je voor de periode dat er deposito's naast elkaar lopen je NIET over de grens van het DGS gaat. Als je dat belangrijk vindt. Ook al is het maar een paar dagen.

• Rene85
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:19:

Ah dit is idd wel een aardige strategie. Ik win er persoonlijk niet gigantisch veel mee. Ik zou dan van DHB moet onttrekken, maar alle beetjes helpen

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:27:
[...]

Let er dan wel op dat je voor de periode dat er deposito's naast elkaar lopen je NIET over de grens van het DGS gaat. Als je dat belangrijk vindt. Ook al is het maar een paar dagen.
Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden dat Centraal Beheer de actie dan al wel beëindigt heeft :+

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden de actie dan al wel beëindigt heeft :+
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk mee. Maar eigenlijk hanteer ik voor alle banken de grens van het DGS of minder. Dan maar iets minder rente door te spreiden.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:13
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:30:
[...]

Dat is een risico maar wel heel klein, ik neem aan dat als Centraal Beheer in zo'n situatie komt waarin het DGS in werking moet treden dat Centraal Beheer de actie dan al wel beëindigt heeft :+
Of misschien juist NIET omdat ze in zo'n situatie juist bezig zijn extra buffer (geld) aan te trekken. Beide kanten van het verhaal is Speculatie, het DGS is voor mij ook wel een beetje een "heilige" grens....

[ Voor 11% gewijzigd door DjoeC op 02-04-2026 11:22 ]

• RobertMe
Tsja, als je vandaag een 3 maanden deposito opent bij Centraal Beheer dan krijg je dan 2-7 uitgekeerd. Open je op 30-6 nog een deposito zou je een wopping 2 dagen over de limiet gaan.

De kans dat net in die 2 dagen de bank omvalt is uiteraard bijzonder klein (de kans dat net on die 2 dagen een, willekeurige, bank omvalt is al zeer klein, laat staan dat het net CB is. Want het is nu niet echt alsof er elke dag / week / maand een bank omvalt).

En nee, ik zou zelf waarschijnlijk ook niet 2x een ton in een deposito zetten met dan 2 dagen een ton over de DGS grens. Maar 2x 50 waarbij rente ern issue zou zijn of 2x 75 zou ik waarschijnlijk nog wel aan durven.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:22:
[...]

Of misschien juist NIET omdat ze in zo'n situatie juist bezig zijn extra buffer (geld) aan te trekken. Beide kanten van het verhaal is Speculatie, het DGS is voor mij ook wel een beetje een "heilige" grens....
Dat kan uiteraard ook. Maar zo'n deposito actie waarbij de inleg niet kan veranderen is dan wel veiliger (voor de bank) dan een vrij opneembare rekening met een voor een bepaalde periode gegarandeerde rente. Waar de spaarders kunnen bijstorten. En de bank maar moet zien waar ze die mooie rente gaan terugverdienen.

Omdat wij niet weten hoe het werkt is vast houden aan de DGS grens naar mijn mening verstandig.

• Novax
  • Niet online
Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van het deposito (maar als de bank echt failliet is en het DGS treedt in werking heb je daar denk ik niets aan?)

Ander punt om nog rekening mee te houden is eventuele extra controle als je grote bedragen gaat overschrijven, dat kan vertraging opleveren.

• W1ck1e
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:51:
Je hebt ook nog 14 dagen bedenktijd bij het afsluiten van het deposito (maar als de bank echt failliet is en het DGS treedt in werking heb je daar denk ik niets aan?)

Ander punt om nog rekening mee te houden is eventuele extra controle als je grote bedragen gaat overschrijven, dat kan vertraging opleveren.
In de situatie dat je twijfelt of je een aantal dagen meer dan het DGS wil hebben staan, heb je vermoedelijk al grote bedragen overgeschreven.

Daarnaast, Centraal Beheer is een verzekeraar. Vaak zal die wel een hoop informatie over de spaarders hebben vergaard.

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 02-04-2026 12:13 ]

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:22
xileS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Ik heb al een paar maanden geen maandelijkse statement ontvangen per mail. En ook niet van elke storting ontvang ik meer een mail.

Meer mensen die dat opvalt? Gelukkig als ik inlog zie ik wel dat stortingen en rente wordt bijgeschreven.
Ik krijg bij stortingen ook geen bericht meer. Het maandoverzicht heb ik op 4 maart nog ontvangen. Benieuwd wat april gaat geven.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:10:
[...]
Daarnaast, Centraal Beheer is een verzekeraar. Vaak zal die wel een hoop informatie over de spaarders hebben vergaard.
Even voor de duidelijkheid: Achmea Bank BV (handelend als Centraal Beheer Bank) met bankvergunning is een Bank en GEEN verzekeraar. De bank valt binnen de Achmea groep maar staat verder los van verzekeraars binnen die groep. Of je bent een bank, of je bent een verzekeraar maar je kunt niet beiden zijn....

De verzekeringenpoot erbij slepen heeft in de context van het DGS dus geen waarde.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:24:
[...]

...
De verzekeringenpoot erbij slepen heeft in de context van het DGS dus geen waarde.
Ik bedoelde het in de context van controles bij grote overschrijvingen.

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:35:
[...]

Ik bedoelde het in de context van controles bij grote overschrijvingen.
Dat snap ik niet. Wat heeft de verzekeraar met de bank te maken bij grote overschrijvingen? Sterker, ik vermoed (maar ben geen jurist) dat gegevens daarover zonder toestemming met elkaar delen tegen wet- en regelgeving is. Maar, we drijven af van Sparen.

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:40:
[...]

Dat snap ik niet. Wat heeft de verzekeraar met de bank te maken bij grote overschrijvingen? Sterker, ik vermoed (maar ben geen jurist) dat gegevens daarover zonder toestemming met elkaar delen tegen wet- en regelgeving is. Maar, we drijven af van Sparen.
Een vinkje om toestemming te geven is makkelijk geplaatst.

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:10:
[...]

In de situatie dat je twijfelt of je een aantal dagen meer dan het DGS wil hebben staan, heb je vermoedelijk al grote bedragen overgeschreven.
Dit was meer een punt los van het DGS. Als je op het einde van de actieperiode die extra inleg wil doen met een groot bedrag aan nieuw geld dat je dan extra controles krijgt waardoor je te laat bent om het deposito binnen de actieperiode te openen.

De extra controles zijn beschreven in de productvoorwaarden
6.3 Wij doen soms controles
We kunnen controles doen van Afschrijvingen en Bijschrijvingen. Of naar aanleiding van een Afschrijving of Bijschrijving. Bijvoorbeeld als de wet of onze zorgplicht dat van ons eist. We doen de controles voor de veiligheid van je spaargeld. En voor de veiligheid van het financiële stelsel als geheel. Soms vragen we je om extra informatie. Je bent verplicht ons de gevraagde informatie te geven. Doe je dat niet? Dan kunnen wij de RentePlús Rekening stoppen, blokkeren of verwerken wij de opdracht niet. Meer informatie over onze controles vind je op centraalbeheer.nl.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:53
Novax schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:57:
[...]

Dit was meer een punt los van het DGS. Als je op het einde van de actieperiode die extra inleg wil doen met een groot bedrag aan nieuw geld dat je dan extra controles krijgt waardoor je te laat bent om het deposito binnen de actieperiode te openen.

De extra controles zijn beschreven in de productvoorwaarden

[...]
Ik heb vanmorgen ook een rekening geopend met het oog op de drie maanden deposito. Maar kreeg zo'n zelfde melding. Dan weet je al hoe laat het is als je een groot bedrag in deposito wil zetten. Kan je je hele leven weer gaan delen met CB :|

De banken waar ik normaliter spaar kennen me inmiddels, dus verwacht dat ik daar minder snel een controle krijg. Ook nog nooit gehad overigens, terwijl ik toch best serieuze bedragen rond boek.

• Novax
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]

Ik heb vanmorgen ook een rekening geopend met het oog op de drie maanden deposito. Maar kreeg zo'n zelfde melding. Dan weet je al hoe laat het is als je een groot bedrag in deposito wil zetten. Kan je je hele leven weer gaan delen met CB :|

De banken waar ik normaliter spaar kennen me inmiddels, dus verwacht dat ik daar minder snel een controle krijg. Ook nog nooit gehad overigens, terwijl ik toch best serieuze bedragen rond boek.
Erg irritant, hopelijk dat het dan nog wel dezelfde dag opgelost kan worden.

Ik maak meestal bedragen in kleinere gedeelten over, en bij CB kan je ook meerdere deposito's met die 3% openen. Maar geen idee of dat verder invloed heeft op de beslissing of ze je er uitpikken voor controle.

• A3-D
RobertMe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:15:
[...]

Wel opletten dat Santander beide merken wil gaan samen brengen. Waarna ze beiden onder dezelfde banklicentie komen te vallen en je dus nog maximaal 100k in totaal gedekt hebt onder het DGS, i.p.v. 100k bij OpenBank en 100k bij SCB.
Volgens mij niet wanneer het een rekening betreft met twee rekeninghouders. Dan geldt die 100K per rekeninghouder en kun je dus max. 200K op de rekening parkeren van SCB toch?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• RobertMe
A3-D schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:38:
[...]

Volgens mij niet wanneer het een rekening betreft met twee rekeninghouders. Dan geldt die 100K per rekeninghouder en kun je dus max. 200K op de rekening parkeren van SCB toch?
Klopt. DGS is per rekeninghouder per banklicentie. Maar dan nog kun je niet 200k bij SCB zetten én 200k bij OpenBank. Ook dan is maar in totaal 200k gedekt (voor 2 rekeninghouders).

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-05 14:02
xileS schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:41:
[...]

Ik krijg gewoon nog alle statements en alle meldingen over stortingen en afschrijvingen van Advanzia in de e-mail. Niks aan de hand.

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:55
Was tot vorig jaar klant bij Open Bank en medio maart was het financieel jaaroverzicht dan in de regel beschikbaar (digitaal). Nu moet ik het dus per post krijgen en dat gaat niet erg soepel. Eerst de toezegging het ruim vóór 1 april te krijgen, niet dus. Toen bij navraag de mededeling dat het per 26 maart gepubliceerd was en binnenkort verstuurd zou worden. Toen weer de medeling dat het per 30 maart (!?) gepubliceerd was, maar dat het vanuit Spanje verstuurd werd, met de kanttekening dat het wel pas na 10 dagen bezorgd kon worden. Dat is dan weer zo'n nadeeltje van een buitenlandse bank.

PS Op het overzicht van vorig jaar staan naast de beginsaldi ook de eindsaldi, dus die hanteer ik dan wellicht. Alleen de ontvangen rente ontbreekt tbv de tegenbewijsregeling.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 22:33
VidaR-9 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:22:
[...]
Ik ben misschien al meer dan 40 jaar klant bij Rabobank, maar die vragen zelfs(ok, tot nu toe 1 keer, maar toen wel gelijk over overboekingen gedurende 1,5 jaar(en alleen boekingen van/naar buitenland).
Ik denk dat iedere bank zoiets in voorwaarden heeft staan i.v.m. wettelijke verplichtingen, maar dat dat slechts steeksproefsgewijs gebeurt.

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Reintje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:11:
[...]

Ik krijg bij stortingen ook geen bericht meer. Het maandoverzicht heb ik op 4 maart nog ontvangen. Benieuwd wat april gaat geven.
Coffeeroam schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:01:
[...]

Ik krijg gewoon nog alle statements en alle meldingen over stortingen en afschrijvingen van Advanzia in de e-mail. Niks aan de hand.
Vorig jaar ontving ik ook bij elke transactie een mail, en elke maand een maandoverzicht. Dit lijkt ineens niet meer zo consistent te zijn. Ik gebruik een outlook mail voor Advanzia en zie ook niks in de spambox. Geen idee of er iets is veranderd aan de kant van Advanzia.

• A3-D
RobertMe schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:29:
[...]

Klopt. DGS is per rekeninghouder per banklicentie. Maar dan nog kun je niet 200k bij SCB zetten én 200k bij OpenBank. Ook dan is maar in totaal 200k gedekt (voor 2 rekeninghouders).
Duidelijk, maar 400K spaargeld gaan we net niet halen ;)

• mujentas
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:47
Coffeeroam schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:32:
ASN geeft 3-maands deposito niet op tijd vrij.

Had vandaag vrij moeten vallen. Nu al 10:30 uur en nog niet vrijgegeven. Ook niet na contact met de bank.
Inmiddels is er bij mij ook een deposito vrij gekomen bij ASN. Wat wel bijzonder was is dat de rente al de dag van tevoren rond 23:00 was bijgeschreven. Daarna duurde het nog zo'n 24 uur voordat de deposito naar de reguliere spaarrekening werd overgemaakt.

De deposito is dus op de einddatum vrij gekomen, wel pas om 23:37 uur. Er staat nergens op de ASN website dat het in de ochtend al vrij zou komen, alleen dat het op de einddatum vrij komt. Wat dat betreft houden ze zich netjes aan hun woord.

• W1ck1e
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:00:
[...]
...
De deposito is dus op de einddatum vrij gekomen, wel pas om 23:37 uur. Er staat nergens op de ASN website dat het in de ochtend al vrij zou komen, alleen dat het op de einddatum vrij komt. Wat dat betreft houden ze zich netjes aan hun woord.
Ik acht het niet waarschijnlijk maar heb je het deposito misschien ook geopend zo vlak voor middernacht ?

Maar als ASN altijd zo laat op de dag een deposito vrijgeeft is het wel iets om rekening mee te houden.

• Coffeeroam
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 00:00:
[...]

Inmiddels is er bij mij ook een deposito vrij gekomen bij ASN. Wat wel bijzonder was is dat de rente al de dag van tevoren rond 23:00 was bijgeschreven. Daarna duurde het nog zo'n 24 uur voordat de deposito naar de reguliere spaarrekening werd overgemaakt.

Banken geven normaal het deposito vrij in in de vroege ochtend van de dag van vrijval.
Het deposito komt bij ASN pas vrij op het allerlaatste moment van die dag. Maar zonder de rente van de laatste 24 uur die ze het extra vastgehouden hebben. En wat vervelender is, is dat als je iets wilde betalen op die dag, dat je daarmee te laat bent door dit lange vasthouden. Iets om rekening mee te houden bij ASN.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:38:
[...]

...
Het deposito komt bij ASN pas vrij op het allerlaatste moment van die dag. Maar zonder de rente van de laatste 24 uur die ze het extra vastgehouden hebben.
...
Ik verwacht dat je over het depositobedrag wel de rente krijgt op de vrij opneembare spaarrekening, voor die ene dag.

• Coffeeroam
Jacco2020 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 17:38:
Was tot vorig jaar klant bij Open Bank en medio maart was het financieel jaaroverzicht dan in de regel beschikbaar (digitaal). Nu moet ik het dus per post krijgen en dat gaat niet erg soepel. Eerst de toezegging het ruim vóór 1 april te krijgen, niet dus. Toen bij navraag de mededeling dat het per 26 maart gepubliceerd was en binnenkort verstuurd zou worden. Toen weer de medeling dat het per 30 maart (!?) gepubliceerd was, maar dat het vanuit Spanje verstuurd werd, met de kanttekening dat het wel pas na 10 dagen bezorgd kon worden. Dat is dan weer zo'n nadeeltje van een buitenlandse bank.

PS Op het overzicht van vorig jaar staan naast de beginsaldi ook de eindsaldi, dus die hanteer ik dan wellicht. Alleen de ontvangen rente ontbreekt tbv de tegenbewijsregeling.
Op het jaaroverzicht 2025 van Openbank dat ik online kon ophalen stond ook keurig de rente vermeld.
Op dat van 2024 overigens óók.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:41:
[...]

Ik verwacht dat je over het depositobedrag wel de rente krijgt op de vrij opneembare spaarrekening, voor die ene dag.
Scherp opgemerkt, ja. Maar ik had het (althans het deel dat ik niet direct nodig had) dezelfde dag willen doorboeken naar iets beters. En dat ging dus niet meer op dat tijdstip.

[ Voor 7% gewijzigd door Coffeeroam op 03-04-2026 13:44 ]

• Jacco2020
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:55
Coffeeroam schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:42:
[...]

Op het jaaroverzicht 2025 van Openbank dat ik online kon ophalen stond ook keurig de rente vermeld.
Op dat van 2024 overigens óók.
Weet ik, maar het gaat me om de in 2025 ontvangen rente.

• W1ck1e
Jacco2020 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:46:
[...]

Weet ik, maar het gaat me om de in 2025 ontvangen rente.
Heb je hier wat aan ?

• mujentas
W1ck1e schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 08:27:
[...]

Ik acht het niet waarschijnlijk maar heb je het deposito misschien ook geopend zo vlak voor middernacht ?

Maar als ASN altijd zo laat op de dag een deposito vrijgeeft is het wel iets om rekening mee te houden.
Nee dat niet, eentje in de ochtend en de ander in de middag. Kwamen beide op hetzelfde tijdstip vrij.

Maar ASN heeft instant payments, dus ik kon nog voor middernacht overboeken naar ING zodat het daar meegenomen kon worden voor de rente van die dag.

• W1ck1e
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:19:
[...]

Nee dat niet, eentje in de ochtend en de ander in de middag. Kwamen beide op hetzelfde tijdstip vrij.

Maar ASN heeft instant payments, dus ik kon nog voor middernacht overboeken naar ING zodat het daar meegenomen kon worden voor de rente van die dag.
Volgens mij is de rente bij ING lager.

• mujentas
W1ck1e schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:20:
[...]

Volgens mij is de rente bij ING lager.
Dat klopt inderdaad, maar ik ben wat deposito's die vrij zijn gekomen deze week, of nog vrij komen aan het verzamelen om bij Centraal Beheer gebruik te maken van die 3% voor 3 maanden ;)

• W1ck1e
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:45:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar ik ben wat deposito's die vrij zijn gekomen deze week, of nog vrij komen aan het verzamelen om bij Centraal Beheer gebruik te maken van die 3% voor 3 maanden ;)
Je mag meerdere depo's openen, minimaal bedrag is 500 euro. Ik zou niet te lang wachten.

• mujentas
W1ck1e schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:54:
[...]

Je mag meerdere depo's openen, minimaal bedrag is 500 euro. Ik zou niet te lang wachten.
Denk je dat de actie al snel stop wordt gezet?

• W1ck1e
mujentas schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:07:
[...]

Denk je dat de actie al snel stop wordt gezet?
Neen, dat niet. Maar dat ze wachten tot juli weet ik ook niet zeker. Nu al een deel in depo zetten heeft volgens mij geen nadeel. Ik open er een paar zolang ik ruimte heb en zodra ik saldo vrij heb.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:13
Mail van Argenta Nederland:
Op woensdag 8 april verhogen we de rentes van het Argenta termijndeposito. De variabele rentes blijven hetzelfde. Loopt jouw Argenta termijndeposito bijna af? Dan kun je die opnieuw tegen een hogere rente vastzetten.
Rente termijndeposito's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ll5DPJlZz1lDiD065-wCDWfAbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ASaiiMRH8aWSb93vG0B4PsTx.png?f=fotoalbum_large

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
Gisteren heb ik bij CB een spaarrekening geopend om gebruik te maken van de 3 maanden de 3% actie. Als snel een rekeningnummer ontvangen en ik heb gelijk 500€ overgemaakt en dacht dat het ip was maar tot op heden staat het bedrag niet op de rekening, ben ik te ongeduldig? En heeft cb tijd nodig om mijn rekening nog te activeren.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
corsat schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:51:
Gisteren heb ik bij CB een spaarrekening geopend om gebruik te maken van de 3 maanden de 3% actie. Als snel een rekeningnummer ontvangen en ik heb gelijk 500€ overgemaakt en dacht dat het ip was maar tot op heden staat het bedrag niet op de rekening, ben ik te ongeduldig? En heeft cb tijd nodig om mijn rekening nog te activeren.
Waarschijnlijk verwerken ze het op dinsdag. CB heeft geen IP.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:53
user109731 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:11:
[...]

Waarschijnlijk verwerken ze het op dinsdag. CB heeft geen IP.
Hier idem. Donderdag 1 euro overgemaakt om te testen, maar die is nog niet verwerkt. Ik heb ook ergens een melding gekregen van CB dat alles vrijdag tm maandag pas erna verwerkt wordt.

• RobertMe
Bij CB op de pagina met saldo/... staat dat overboekingen normaliter de volgende werkdag zijn bijgeschreven. Dat leest dus zeer zeker niet alsof het IP is.
* RobertMe heeft gistermorgen een opname bij Santander gedaan. Ik ging er vanuit dat die gisteravond wel aangekomen zou zijn. Dat was niet het geval. Nog eens bij Santander gekeken, en wat dan wel "netjes" is is dat de transactie zichtbaar is met datum + valuta datum 7-4. Wel zo duidelijk in dat de transactie pas dinsdag uitgevoerd zal worden en de rente ook tot dan wordt opgebouwd.
V.w.b. IP zijn in ieder geval Yapi Kredi en DHB Bank hier super in. Yapi Kredi is "bewezen" IP in beide richtingen. DHB beschrijft ook dat er IP in beide richtingen is (maar de euro die ik gisteren heb over gemaakt heb ik niet opgenomen dus of uitboeken ook IP is weet ik niet zeker).
En daarnaast is er dan nog Ayvens die, al veel langer, IP in beide richtingen doet (maar dat was, en mogelijk is, maximaal 10k per transactie, maar X keer 10k achter elkaar werkt ook nog steeds via IP).
Verder zijn er denk ik alleen verschillende NL spaarbanken die sinds een jaartje inkomend IP doen maar uitgaand niet (Nexent, Garanti).
Maar dus ook nog steeds spaarbanken zonder IP zoals Centraal Beheer. (En buitenlanders Raisin en Santander zonder IP).

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
Jullie vergeten allemaal dat het gisteren Goede Vrijdag was. ;)

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17
@RobertMe
Tegenwoordig al een tijd 25k IP bij Ayvens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XURd7FovblRaEt5hZEP1oYoBnYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzwJrsFGblHvKmfz7g2Ggiuh.jpg?f=fotoalbum_large

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
ik dacht dat cb ip had maar dat is dus niet zo en ivm pasen staat het pas dinsdag op de rekening. Was al bang dat ik een foutje had gemaakt. De actie is 3 maanden dus die paar dagen maakt niet uit.
Goed lezen is ook een vak ;)

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.62

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

@corsat

Ik denk dat het eerst geactiveerd moet worden. Binnen 2 werkdagen als ik het me goed herinner.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
Bij CB gelden tijdstippen (bloktijden) voor wat betreft het verwerken van ontvangsten en betalingen. Ze besparen op hun eigen energie als het ware.

• RobertMe
mrmrmr schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:32:
@corsat

Ik denk dat het eerst geactiveerd moet worden. Binnen 2 werkdagen als ik het me goed herinner.
@corsat geeft aan dat het al geopend is.
Bij mijzelf idemdito. Gistermorgen rond half 10 aangevraagd en rond 10 uur had ik toegang tot de rekening. Niks 2 dagen dus, maar een half uur. (Of nouja, ze geven idd aan dat het 2 werkdagen kan duren, maar het kan dus ook veeeel sneller).

DHB Bank geeft ook 1 werkdag aan. Maandag aangevraagd. Dinsdag rond 5 uur bericht dat foto ID kaart niet goed was, 's avonds nieuwe aangeleverd (woensdag overdag bevestiging dat ze document gedownload hadden) en vervolgens was het pas gisteren dat ik bevestiging van openen kreeg. Daar duurde het dus weer (veel) langer dan 1 werkdag.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

RobertMe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:48:
[...]

@corsat geeft aan dat het al geopend is.
Bij mijzelf idemdito. Gistermorgen rond half 10 aangevraagd en rond 10 uur had ik toegang tot de rekening. Niks 2 dagen dus, maar een half uur. (Of nouja, ze geven idd aan dat het 2 werkdagen kan duren, maar het kan dus ook veeeel sneller).
Het gaat hier over kunnen zien of het overgemaakte geld bijgeboekt is, niet over het toegang hebben. Ik kon ook bij de rekening en mijn testovermaking kwam vrijdag en tot nu toe iig ook niet binnen. Er moet kennelijk worden gewacht totdat iemand akkoord geeft.

• RobertMe
mrmrmr schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het gaat hier over kunnen zien of het overgemaakte geld bijgeboekt is, niet over het toegang hebben. Ik kon ook bij de rekening en mijn testovermaking kwam vrijdag en tot nu toe iig ook niet binnen. Er moet kennelijk worden gewacht totdat iemand akkoord geeft.
Dat iemand akkoord moet geven voor de transactie is natuurlijk een aanname, die incorrect is. Zie de post van @DutchCommando, gisteren was goede vrijdag, en dat is een bankdag oftewel géén SEPA betalingsverkeer. Heeft dus niks met de bank te maken of dat iemand akkoord moet geven of .... Er is geen SEPA betalingsverkeer en that's it. Ondersteunde, bv Centraal Beheer dan, wel Instant Payments kwam de transactie wel "door", maar nu dus niet.

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 22:33
DutchCommando schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:22:
Jullie vergeten allemaal dat het gisteren Goede Vrijdag was. ;)
Ik denk dat feestdagen ook de reden is. Ik heb vorige week ook naar CB overgemaakt en volgens mij was dat er direct(in ieder geval dezelfde dag nog naar deposito, tijdstip niet gecontroleerd).

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-04 08:35
Vandaag mijn maandoverzicht binnen gekregen vanuit Advanzia.
26 maart een bedrag boven de 5000 euro overgemaakt terwijl er op deze dag van storten een percentage van 3,14% stond op hun website.
In het overzicht staat er dat er 3,40% toegepast is.

Dus voor diegenen die voor 31 maart hadden overgemaakt vermoed ik dan dat het toch 3,4% is geworden 😊. Kan ook 26 maart zijn natuurlijk, ox 27 maart.
Check je portaal zou ik zeggen.

• W1ck1e
Dubbel post, oops

[ Voor 96% gewijzigd door W1ck1e op 04-04-2026 17:44 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoihoi66 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:30:
Vandaag mijn maandoverzicht binnen gekregen vanuit Advanzia.
26 maart een bedrag boven de 5000 euro overgemaakt terwijl er op deze dag van storten een percentage van 3,14% stond op hun website.
In het overzicht staat er dat er 3,40% toegepast is.

Dus voor diegenen die voor 31 maart hadden overgemaakt vermoed ik dan dat het toch 3,4% is geworden 😊. Kan ook 26 maart zijn natuurlijk, ox 27 maart.
Check je portaal zou ik zeggen.
Dit zonder een email van Advanzia om bedrag over te maken?

• Novax
  • Niet online
CB heeft geen IP maar, buiten de eerste storting en speciale dagen zoals deze paasperiode, als je het in de ochtend overmaakt is het diezelfde middag al binnen.

• hoihoi66
  • Laatst online: 30-04 08:35
Harbo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:38:
[...]

Dit zonder een email van Advanzia om bedrag over te maken?
Kan mij geen email herinneren om geld over te maken. Eerste teststorting was op 23 maart. Toen stond op de website dat ik minimaal 5k moest storten
26 maart geld overgemaakt en het geld stond toen ook al bij advanzia.

Op de 26e stond ook dat de rente 3,14 was geworden.
Ben misschien net op tijd geweest.

• Harry720A
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:58:
CB heeft geen IP maar, buiten de eerste storting en speciale dagen zoals deze paasperiode, als je het in de ochtend overmaakt is het diezelfde middag al binnen.
Nogmaals: Bij CB gelden tijdstippen (bloktijden) voor wat betreft het verwerken van ontvangsten en betalingen. Dus, met bepaalde (verwerkings-)tijdstippen rekening houden. De tijdstippen zijn wel te vinden. Vrolijke Paashaas

[ Voor 14% gewijzigd door Harry720A op 04-04-2026 22:17 ]

• DjoeC
Ik heb 't nog niet zien langskomen en dus:

Banca Progetto verlaagt de rente op alle deposito looptijden per 8 april met 0.05% en lijkt daarmee duidelijk tegen de huidige trend van kleine stijgingen in te gaan.

• Novax
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:26:
Bij CB op de pagina met saldo/... staat dat overboekingen normaliter de volgende werkdag zijn bijgeschreven. Dat leest dus zeer zeker niet alsof het IP is.
Dat staat inderdaad op die pagina, hier staat wat meer informatie: https://www.centraalbehee...Rentepl%C3%BAs%20Rekening
Komt jouw overschrijving voor 17.30 uur bij ons binnen? Dan staat het geld nog dezelfde werkdag op je RentePlús Rekening. Als je overschrijving later binnenkomt, staat het geld de volgende werkdag op je RentePlús Rekening. Overschrijvingen die je in het weekend doet, zie je op maandag terug in je rekeningoverzicht van de app en Mijn Centraal Beheer.
Harry720A schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:12:
Nogmaals: Bij CB gelden tijdstippen (bloktijden) voor wat betreft het verwerken van ontvangsten en betalingen. Dus, met bepaalde (verwerkings-)tijdstippen rekening houden. De tijdstippen zijn wel te vinden. Vrolijke Paashaas
Dat kan, het was een voorbeeld hoe dat in de praktijk werkt.

• Harry720A
  • Niet online

• Novax
  • Niet online
Ja, lijkt me logisch dat elke bank zonder IP dat zo doet. Maar heb je dan wellicht ook een link naar die exacte tijdstippen? Kan dat zo niet vinden.

• Harry720A
  • Niet online
Novax schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:12:
[...]Ja, lijkt me logisch dat elke bank zonder IP dat zo doet. Maar heb je dan wellicht ook een link naar die exacte tijdstippen? Kan dat zo niet vinden.
Ik wel: https://www.centraalbehee...-rekening/meer-informatie

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01
DjoeC schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:26:
Ik heb 't nog niet zien langskomen en dus:

Banca Progetto verlaagt de rente op alle deposito looptijden per 8 april met 0.05% en lijkt daarmee duidelijk tegen de huidige trend van kleine stijgingen in te gaan.
Banca Progetto verlaagt die rentes tot 0,05%.

• DjoeC
rechtsherstel schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:25:
[...]
Banca Progetto verlaagt die rentes tot 0,05%.
Huh? Dat zal toch niet waar zijn.... Er is wel nieuws van donderdag 2 april:
Banca Monte dei Paschi di Siena, Banco BPM, BPER Banca, Intesa Sanpaolo en UniCredit (de "Vijf Banken"), samen met het Interbank Deposit Protection Fund ("FITD"), en Banca Progetto hebben voor laatstgenoemde een herstructureringstransactie afgerond, die leidde tot de beëindiging van het buitengewone bewind waarin de bank in maart 2025 was geplaatst.

De transactie maakte de herkapitalisatie van Banca Progetto mogelijk door middel van een kapitaalverhoging van € 750 miljoen, volledig onderschreven door de FITD, en de toetreding tot het kapitaal van BP Holding S.p.A.

Na deze transactie is de bank nu voor circa 90% in handen van BP Holding S.p.A. en voor minder dan 10% van de FITD.
Het lijkt erop dat de bank wordt/is overgenomen. Nahja, dan maar vertrekken daar.

• RobertMe
*knip* geen commentaar op andermans postgedrag aub, daar zijn TR’s voor

Dat is dus exact dezelfde link als wat @Novax zelf postte en schrijft dus niks nieuws. Daarnaast staat daar alleen dat als het geld voor 17:30 bij CB binnen komt het nog diezelfde dag wordt bijgeschreven. Dat is naar mijn idee meer een statement naar "nog dezelfde dag bijgeschreven" dan naar dat ergens rond/na 17:30 absoluut de enige keer is dát ze de verwerking doen. Er staat IMO alleen dat ze om/na 17:30 de laatste verwerking van de dag doen.

Nog los van "als voor X het geld binnen is". Je mag toch hopen dat als op tijdstip X het geld binnen is dat het ook meteen wordt bijgeschreven. Volgens mij spreken andere banken dat omgekeerd uit "als je voor tijdstip X geld over maakt is het om tijdstip Y bijgeschreven". Immers heb je als klant geen invloed op wanneer geld bij CB "binnen komt", je hebt alleen invloed op wanneer je de transactie bij de andere bank invoert.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 06-04-2026 17:58 ]

• Spacman
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01-05 16:21
DjoeC schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:44:
[...]

Huh? Dat zal toch niet waar zijn.... Er is wel nieuws van donderdag 2 april:

[...]

Het lijkt erop dat de bank wordt/is overgenomen. Nahja, dan maar vertrekken daar.
Bank was inderdaad in de problemen en er is ingegrepen door een aantal partijen. Dit heeft Raisin ook enige tijd aangegeven als waarschuwing bij het afsluiten van een nieuw spaarprodukt maar helaas nooit aan bestaande depositohouders of spaarders doorgegeven. Nu is het bijzonder beheer opgeheven maar, met het afronden van de overname en de recente kapitaalinjectie, hebben ze wellicht voldoende liquide middelen waardoor ze nu geen serieuze deposito's meer aanbieden. Zie voor alle persberichten: https://www.bancaprogetto.it/it/media

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 5 april 2026 @ 05:05:
[...]

...
Er staat IMO alleen dat ze om/na 17:30 de laatste verwerking van de dag doen.

Nog los van "als voor X het geld binnen is". Je mag toch hopen dat als op tijdstip X het geld binnen is dat het ook meteen wordt bijgeschreven. Volgens mij spreken andere banken dat omgekeerd uit "als je voor tijdstip X geld over maakt is het om tijdstip Y bijgeschreven". Immers heb je als klant geen invloed op wanneer geld bij CB "binnen komt", je hebt alleen invloed op wanneer je de transactie bij de andere bank invoert.
Bij mijn stortingen vanaf ING vorige week, steeds in de ochtend, waren de bijschrijvingen binnen 2 of 3 uur zichtbaar op de Centraal Beheer rekening, Dus er zijn inderdaad meer verwerkingsmomenten op een dag.

• Harry720A
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 5 april 2026 @ 05:05:
[...]

Reageer eens niet zo belerend en alsof je alles beter weet man...

Dat is dus exact dezelfde link als wat @Novax zelf postte en schrijft dus niks nieuws. Daarnaast staat daar alleen dat als het geld voor 17:30 bij CB binnen komt het nog diezelfde dag wordt bijgeschreven. Dat is naar mijn idee meer een statement naar "nog dezelfde dag bijgeschreven" dan naar dat ergens rond/na 17:30 absoluut de enige keer is dát ze de verwerking doen. Er staat IMO alleen dat ze om/na 17:30 de laatste verwerking van de dag doen.

En niet te vergeten als je geld wilt opnemen /overboeken naar tegenrekening, dat voor 12:00 uur moet regelen bij CB. Na 12:00 uur doe je die dag niet meer mee. Evenals in het weekend en feestdagen. Is ook te lezen in de link.

• Novax
  • Niet online
Nee die niet, die heb ik nota bene in de post daarvoor al gelinkt en geciteerd. Ik vroeg om de exacte tijdstippen van de blokken waar je naar refereerde, zoals ook het praktijkvoorbeeld van W1ck1e: W1ck1e in "Het spaartopic - Deel 4"

• Harry720A
  • Niet online
Novax schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:20:
[...]Nee die niet, die heb ik nota bene in de post daarvoor al gelinkt en geciteerd. Ik vroeg om de exacte tijdstippen van de blokken waar je naar refereerde, zoals ook het praktijkvoorbeeld van W1ck1e: W1ck1e in "Het spaartopic - Deel 4"
Het leven kan heel simpel zijn. Na 17:30 uur en in weekenden, of feestdagen, hoeft men geen bijschrijvingen van het saldo aan de kant van CB meer te verwachten. Geld overmaken vanaf CB na 12:00 uur? Dan ben je volgende dag aan de beurt, mits het geen weekend of feestdag is.
Van variabele spaarrekening naar een deposito gaat per direct. Verder ben ik niet zo neurotisch dat ik iedere minuut of ieder uur saldo's van een zwik rekeningen check. Dat laat ik graag aan anderen over.

[ Voor 7% gewijzigd door Harry720A op 06-04-2026 13:27 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
Vorig jaar heb ik in oktober een Gouden Internet Rekening geopend bij Garantiebank, nu valt het mij op dat als ik inlog ik 1.55% als rentepercentage zie staan, ik had verwacht dat ik hier de rente van de spaarder actie zou zien staan.

Weet iemand hoe dit zit?
https://garantibank.nl/actuele-rentes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c72sJfbIkpwIbJmzgTAwQP6j7YY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OxcXK9fsNMVRkFvIr7ysyzOo.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 06-04-2026 13:49 ]

BlaBlaBla

• TvanW
  • Niet online
Strider schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:46:
Vorig jaar heb ik in oktober een Gouden Internet Rekening geopend bij Garantiebank, nu valt het mij op dat als ik inlog ik 1.55% als rentepercentage zie staan, ik had verwacht dat ik hier de rente van de spaarder actie zou zien staan.

Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]
Het is nu april, dus 6 of bijna 6 maanden later. Deze acties lopen meestal 3 of 6 maanden.
Is even bellen geen optie?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:20
TvanW schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:49:
[...]

Het is nu april, dus 6 of bijna 6 maanden later. Deze acties lopen meestal 3 of 6 maanden.
Is even bellen geen optie?
Mja ik denk dat 6 maanden actie bij mij is afgelopen.

Ik heb vorig jaar in november mijn Openbank rekening opgezegd. Stel ik open weer een nieuwe rekening bij Openbank, gaan ze mij dan weer zien als een nieuwe klant? :). Ik kan dit niet in de voorwaarden terugvinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Strider op 06-04-2026 14:04 ]

BlaBlaBla

• DjoeC
Strider schreef op maandag 6 april 2026 @ 13:53:
[...]

Mja ik denk dat 6 maanden actie bij mij is afgelopen.

Ik heb vorig jaar in november mijn Openbank rekening opgezegd. Stel ik open weer een nieuwe rekening bij Openbank, gaan ze mij dan weer zien als een nieuwe klant? :). Ik kan dit niet in de voorwaarden terugvinden.
't Beste even in Openbank.NL nazoeken. Maar algemeen: Bij actierentes en deposito's altijd de einddatum zo'n week tevoren in je agenda zetten....

[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 06-04-2026 14:24 ]

• W1ck1e

Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]
Als het goed is kan je het controleren door na te rekenen met excel ofzo.
per dag krijg je (percentage_als_vermenigvuldigingsfactor * saldo / 365) aan rente.

• JantjeO
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-04 21:26
Zojuist bij Scalable Capital (2,5% sparen zonder voorwaarden) een Broker account aangemaakt via mobiel (Apple/iOS) m.b.v. paspoort. Ging heel soepel. Je moest ook selfie maken en 2FA instellen. Kon heel even niet verder toen ik Nationaliteit moest invullen, kreeg telkens dat ie Nederland(s)(e) niet kon vinden maar ik moest Dutch invullen :)
Ook aan het einde van de ID verificatie net na selfie leek ie eruit geklapt te zijn, maar het bleek toch succesvol voltooid te zijn ondanks dat de UI niet leek geupdate te zijn. Als je even paar minuten geduld hebt dan is alles gelukt en dan zal je ook je Duitse IBAN zien (anders even de app killen en opnieuw opstarten).
Via Rabobank instant verificatie payment gedaan van E1,- wat ook echt instant is. Het was sneller overgemaakt dan dat ik van app kon wisselen :)
Daarna kan je in de Scalable Capital app linksboven een product (Overnight account) toevoegen.
Totaal alle stappen 10min werk!
Overigens kan je naast instant payment naar je Broker account ook instant payment naar je Sparen account (=andere DE rek.) doen. Werkt ook perfect.
Dus je hebt voor elk product een eigen DE rekeningnummer.

Heb ook na storten meteen het geld teruggeboekt naar Rabobank. App gaf aan binnen 1-2 werkdagen. Ik zal dit bericht updaten als ik het binnen heb. Update: dag na terugboeking binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door JantjeO op 07-04-2026 17:13 ]

• OttiglioM
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:01
DjoeC schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 23:44:
Zo lees ik het niet. 5 grotere Italiaanse banken hebben zich bereid getoond 750 miljoen risicodragend kapitaal in te brengen. Per saldo verhoogd dit de solvabiliteit van Banca Progetto. Zodat het bijzondere bewind kan worden beëindigd. En de kans op deconfiture/insolvabiliteit is hiermee aanzienlijk verkleind. Wat dat betreft eerder een reden om te blijven dan te vertrekken.

Een andere reden om te vertrekken kan zijn dat de aangeboden rente, voor een Italiaanse bank, niet meer de meest interessante zal zijn. Bij Raisin op dit moment 2,2% op jaarbasis. CF+ doet 2,45%.

Voor de NL markt off topic: En ehh, voor diegenen die (fiscaal) inwoner zijn van Italië biedt Banco Progetto nog 2,75% op jaarbasis. Ze moeten wel, om concurrerend te blijven op die markt. De koppositie wordt hier ingenomen door.... roffel roffel.... ING. 4% op jaar basis. Niet geheel zonder voorwaarden. Elke maand 1000 euro overmaken. Het is in principe een vrij opneembare rentedragende betaal- en/of spaarrekening. Ik ga het een jaartje proberen :) Daarna is de actie afgelopen en de rente nog veel armetieriger dan in NL wordt aangeboden....

• JantjeO
OttiglioM schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:48:
[...]

Voor de NL markt off topic: En ehh, voor diegenen die (fiscaal) inwoner zijn van Italië biedt Banco Progetto nog 2,75% op jaarbasis. Ze moeten wel, om concurrerend te blijven op die markt. De koppositie wordt hier ingenomen door.... roffel roffel.... ING. 4% op jaar basis. Niet geheel zonder voorwaarden. Elke maand 1000 euro overmaken. Het is in principe een vrij opneembare rentedragende betaal- en/of spaarrekening. Ik ga het een jaartje proberen :) Daarna is de actie afgelopen en de rente nog veel armetieriger dan in NL wordt aangeboden....
Waar vinden we dat? Ik kan het op de ING site niet zo snel vinden.

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36
JantjeO schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:52:
[...]

https://www.ing.it
Con Conto Corrente Arancio
e Conto Arancio
dai spazio ai tuoi desideri.

Scopri di più
Fino al 18/04
4%

• JantjeO
Btw ik had al eerder een Trade Republic (2% sparen zonder voorwaarden) spaar rekening waar ik erg tevreden over ben. Tijdje terug kreeg ik een `NLxx TRBK xyx` rekeningnummer ipv `DExx xyx`. Zojuist ook een instant payment van E1,- gedaan vanaf Rabobank naar TradeRepublic. Binnen 1 seconde.
Ook weer meteen kunnen terugstorten via instant payment in 1 seconde.

[ Voor 10% gewijzigd door JantjeO op 06-04-2026 18:02 ]

• W1ck1e
JantjeO schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:58:
Btw ik had al eerder een Trade Republic (2% sparen zonder voorwaarden) spaar rekening waar ik erg tevreden over ben. Tijdje terug kreeg ik een `NLxx TRBK xyx` rekeningnummer ipv `DExx xyx`. Zojuist ook een instant payment van E1,- gedaan vanaf Rabobank naar TradeRepublic. Binnen 1 seconde.
TR heeft een eigen topic waar je heel veel informatie kunt vinden.

• mrmrmr
  • Niet online

mrmrmr

𓅓 𓂋 𓅓 𓂋 𓅓 𓂋

JantjeO schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:52:
ing.it, eisen voor openen:

• Documento d'identità in corso di validità rilasciato in Italia
(Patente, Carta di identità o Passaporto)
• Residenza in Italia
• Tessera sanitaria se non utilizzi una carta d'identità elettronica
• Un numero di cellulare italiano
• Un indirizzo email valido
• Uno smartphone per l'identificazione

ING Duitsland (ing.de) zit ook veel hoger met de rente. Maar je kunt er niet als buitenlander een rekening openen.

De rente van ING Nederland is 1,25% voor de eerste € 10.000, daarna natuurlijk een kwart minder, want 1,25% is wel erg veel vinden ze hier. Hetzelfde bij andere Nederlandse grootbanken. Er is geen groter bewijs van de stelling dat concurrentie op de Nederlandse markt niet werkt. Misschien is er een klokkenluider nodig om iets bloot te leggen zoals bij de bouwfraude een kwart eeuw geleden. Maar dan moeten we wel eerst fatsoenlijk omgaan met klokkenluiders en ze belonen in plaats van straffen, zoals dat wel in de VS kan. Er is denk ik nul komma nul kans dat het huidige kabinet daartoe het initiatief gaat nemen met 2 partijen die een historie hebben van zich niet houden aan fatsoensregels. De huidige EU wetgeving is slap.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 06-04-2026 18:27 ]

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-05 10:54
Iemand ervaring hoe lang het ongeveer duurt om een en/of rekening te openen bij DHB?
M’n garanti verloopt volgende week; dus ga dan alles verhuizen naar een nieuwe actie spaarrekening. Hoe doen jullie dat met sluiten van rekeningen e.d. inzake de belastingaangifte? Het rekeningnummer en saldo’s 1-1 en 31-12 goed vastleggen in de eigen administratie?

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-05 09:09

Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]
Bij mij staat nog keurig 2,55 en bij mijn partner 2,8. Waarschijnlijk heb je hem de eerste week van oktober afgesloten. En dus nu afgelopen.
Ik kan via jouw screenshot ongeveer zien hoeveel geld er op je rekening staat, was dat de bedoeling?

• RobertMe
fissa schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:45:
Iemand ervaring hoe lang het ongeveer duurt om een en/of rekening te openen bij DHB?
M’n garanti verloopt volgende week; dus ga dan alles verhuizen naar een nieuwe actie spaarrekening.
Zie mijn eerdere post:
Vorige week maandag aangevraagd. Dinsdag ~17u bericht dat de kopie ID kaart niet goed was (wie plaatst nu ook één uploadveld voor "ID kaart" als je een voor- en achterkant wilt. Waardoor de prospect dus maar zelf een afbeelding / PDF moet maken met de twee samengevoegde foto's. Ik had dus alleen foto van voorkant geupload en uiteraard moesten ze ook de achterkant hebben). Hierbij verwezen ze naar een secure file upload op de eigen website waar ik dinsdagavond een foto van de voor- en achterkant heb geupload (hier mocht je wel meerdere bestanden uploaden :)). Woensdag in de middag bericht dat de bestanden waren gedownload. Maar pas vrijdag bericht dat de rekening geopend was. Doe je alles in een keer goed zal het dus wel iets sneller gaan. Maar IIRC geven ze ergens aan "een werkdag", en dat betwijfel ik of in mijn geval zo geweest zou zijn. (Omdat er al één werkdag voorbij was voordat ik bericht kreeg dat het "niet goed" was. En vervolgens nog eens ~2 werkdagen / richting de 48 uur tussen "document is gedownload" en "rekening is geopend").

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 00:45
Bigbank heeft op maandag 06.04.2026 de rentepercetages voor depositocontracten verhoogd!

Profiteer nu van één van de hoogste rentepercentages op de Nederlandse markt met een termijndeposito bij Bigbank.

Profiteer van onze verhoogde termijndepositorentes:

2,70% rente voor looptijden van 12 maanden (bij verlengingen plus 0,10%)
2,80% rente voor looptijden van 24 maanden (bij verlengingen plus 0,10%)
2,85% rente voor looptijden van 36 maanden of langer (bij verlengingen plus 0,10%)

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
M.b.t. ASN waren enkelen in dit topic er al achter dat er iets geks gebeurd. Ik had daarover zojuist het volgende chatgesprek.
Ik:
Ik zie dat de rente op het deposito is bijgeschreven. Maar het geld is nog niet naar m'n spaarrekening overgeboekt. Ik zou graag over het geld beschikken.
ASN:
Goedemorgen! Dat is niet meer dan logisch. Je hebt door een deposito het lange tijd niet kunnen opnemen.. Is de deposito termijn voorbij, wil je ook graag het saldo kunnen gebruiken natuurlijk. Ik ga op onderzoek uit voor je!

Ik zie dat je deposito rekening per vandaag afloopt. Dit betekent dat morgen het saldo vanuit de deposito rekening, wordt overgeboekt naar de ASN Sparen rekening.
Ik:
Ik begrijp niet waarom dat pas morgen is. De deposito liep tot vandaag. Niet tot en met vandaag. De rente is ook al bijgeboekt op het deposito. De rente tot en met 6 april.
ASN:
De einddatum van de deposito rekening is 7 april. Dat betekent dat het morgen overboekt wordt naar de reguliere spaarrekening.
Ik:
Waarom ontvang ik dan slechts rente tot en met gisteren? Dat is niet logisch. Bij iedere andere bank is de einddatum van een deposito de dag waarop je over het geld kan beschikken.
ASN:
De rente is gebaseerd op drie volledige kalendermaanden.. Waarbij het naar de jaarrente naar rato is berekend.
Ik:
Ik ontvang rente t/m 6 april. Ik krijg mijn geld terug op 8 april. Dat klopt niet. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen.
ASN:
De einddatum van je deposito rekening is 7 april. Tot deze datum staat het saldo vast, daarna wordt het overboekt naar je reguliere spaarrekening. Eenvoudiger kan ik het niet uitleggen ;).
Ik:
Dus we zijn het erover eens dat er 1 dag aan rente mist?
ASN:
Nee. Maar mocht je dat wel vermoeden, kan je hierover uiteraard een klacht indienen. Dan wordt dat vanuit onze klachtenafdeling voor je onderzocht. https://www.asnbank.nl/se...-en-contact/klachten.html
Volgens mij begrijpt men het verschil tussen tot en tot en met niet.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01
DutchCommando schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:40:
M.b.t. ASN waren enkelen in dit topic er al achter dat er iets geks gebeurd. Ik had daarover zojuist het volgende chatgesprek.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Volgens mij begrijpt men het verschil tussen tot en tot en met niet.
Deposito wordt vandaag nog op je spaarrekening bijgeschreven. Rond 23.30 uur. Ja heel laat, maar wel vandaag.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-05 15:27
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (inclusief aangekondigde wijzigingen):
Consorsbank (3 mnd) — 3,40% / 0,80% ==
Advanzia (3 mnd, min €5K) — 3.14% / 1,51% ==
Umweltbank (3 mnd) — 3,00% tot €50K / 1,50% (ECB-0,50%) 4e t/m 6e maand / 0,60% ==
Raisin Renteboost (3 mnd) - 2,85% tot €50K / 0,00% - Na actieperiode ander produkt kiezen ==
OpenBank Welkom (6 mnd (+3) — 2,80% / 1,80% ==
Garanti Nieuwe Spaarder (6 mnd) — 2.80% / 1,55% ==
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) — 2.75% / 1,00% ==
nexent bank (3 mnd) — 2.75% / 1,25% ==
DHB Bank Welkomstactie (6 mnd) (+2) — 2,55% tot €50K ++
Scalable Capital — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot €100K Nieuw
Bfor+ (12 mnd) — 2,50% (+0,20%) tot €300K (+€200K) / 1,00% - diverse opties voor extra bonussen.++
Santander Consumer Bank — 2,50% (6 mnd) (+0,50%) / 2,00% Nieuw
Scalable Capital (PRIME+) — 2,50% (+0,50%) over hele saldo, DGS tot 5 x €100K (abo kost €4,99/mnd !) Nieuw
Revolut Ultra — 2.50% (abo kost €60/mnd !) ==
FCM Top Saver Pro — 2.48% tot €10K (2,08% tot €25K, 1,58% daarboven) ==

Op-/Neer/Nieuw-indicaties zijn t.o.v. de vorige Top 15-posting.
Er zitten een aantal banken op gelijke rentes. Ik sorteer die op eerste verhoging, laatste verlaging, en wel/geen voorwaarden aan bijv minimale inleg.

Wijzigingen (zolang het kan): n.v.t.
Pagina: 1 ... 190 ... 194 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling