• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
OosterF schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 10:46:
Zondagavond heb ik een account c.q. rekening geopend bij Raisin. Ik heb alle documentatie opgeleverd (paspoort, bewijs van woonplaats, etc). De laatste stap is dat Raisin mijn documenten reviewed en mijn account verifieert. Deze stap staat nu nog altijd open. Is het normaal dat dit zo lang duurt?
Terugkomend op deze post. Vanmorgen om 10:00 uur bericht gekregen van Raisin dat de rekening is geopend. Dit heeft dus ruim 4 werkdagen geduurd. Ter informatie, mocht iemand tegen dezelfde vraag aanlopen.

@Novax, bedankt nog voor het meedenken.

• Harry720A
  • Registratie: December 2023
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:34:
[...]Tja, ik mag toch aannemen dat 10K per transactie geen probleem is. Hoezo fraude? "Gemeenschap van goederen" ook al staat het om fiscale redenen niet als en/of.
Zolang eventuele andere erfgenamen er geen punt van maken zal het wel loslopen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:46
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:40:
[...]
Maar goed, als ik jou was zou ik het gewoon proberen.
Ik hoop die 3 maanden uit te kunnen zingen (of kreunen).

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:01
Pythoon1977 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:35:
[...]

Garantibank heeft bij mij nu tot tweemaal toe de 'nieuwe spaarders'-actie verlengd. Ik heb er niks voor hoeven doen. Net voor het aflopen van de lopende periode kreeg ik een mailtje dat ze een verlenging geactiveerd hebben. Ik hoef er niks voor te doen.
Einde van de maand loopt de huidige periode weer af, na 3 actieperiodes zal het toch wel een keer af zijn?
Heb zelf 2 actieperiodes achterelkaar gehad, van 2.8% en 2.55%, maar daarna wilden ze niet meer. Dus opgezegd.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
[...]

Ik heb gebruik gemaakt van de welkom rekening bij openbank (hier in een lijstje). 3 maanden een mooie rente. Steeds na 1 maand de rente uitkering. Wel erfbelasting (maar dat heb ik overleefd). Misschien iets voor jou. De bank heeft een eigen topic
Erfbelasting in Madrid (waar Openbank is gevestigd) kent een vrijstelling van 16000 euro.
Als je gewoon zorgt dat je tegoed daaronder zit heeft je erfgenaam nergens last van. Alleen misschien van het feit dat je dood bent, dat wel.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:06:

Erfbelasting in Madrid (waar Openbank is gevestigd) kent een vrijstelling van 16000 euro.
Als je gewoon zorgt dat je tegoed daaronder zit heeft je erfgenaam nergens last van. Alleen misschien van het feit dat je dood bent, dat wel.
Ik denk dat een aantal personen hier die vrijstellingsgrens overstijgen. Ook na spreiden over de verschillende aanbiedingen.

[ Voor 5% gewijzigd door W1ck1e op 06-02-2026 15:13 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat een aantal personen hier die vrijstellingsgrens overstijgen. Ook na spreiden over de verschillende aanbiedingen.
Dat zou kunnen, maar als ze dit weten, hebben ze de informatie waardoor ze kunnen overwegen om het saldo terug te brengen naar 16000. Er zijn voldoende banken waar je meer dan 1.9% krijgt, al dan niet via een actie. Verder wel tevreden over Openbank overigens.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:22:
[...]

Dat zou kunnen, maar als ze dit weten, hebben ze de informatie waardoor ze kunnen overwegen om het saldo terug te brengen naar 16000. Er zijn voldoende banken waar je meer dan 1.9% krijgt, al dan niet via een actie. Verder wel tevreden over Openbank overigens.
Zeker, ik ook. Ik ga de rekening dan ook niet opzeggen. De welkom rekening actie (waarom ik klant ben geworden) geeft echter 3,0%. Dan wordt het moeilijker om een vergelijkbare rekening te vinden. Tegen 1,9% is het geen probleem om je aan die 16k grens te houden. Ik denk aan Anadolu (1,9% per a.s. maandag) en TR (2,0% al weer een tijdje)

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Zeker, ik ook. Ik ga de rekening dan ook niet opzeggen. De welkom rekening actie (waarom ik klant ben geworden) geeft echter 3,0%. Dan wordt het moeilijker om een vergelijkbare rekening te vinden. Tegen 1,9% is het geen probleem om je aan die 16k grens te houden. Ik denk aan Anadolu (1,9% per a.s. maandag) en TR (2,0% al weer een tijdje)
Ja natuurlijk. In "mijn" actieperiode was het 3.65%, ik heb het toen ook wel even laten oplopen boven de 16000 euro. Gelukkig niet onder de bus gekomen die drie maanden :) . Maar nu het 1.9% is blijf ik gewoon, met instant overboekingen bieden ze dezelfde snelheid als een Ayvens, plus 0.05% meer rente, plus een betaalkaart, plus een betaalrekening, plus gratis geld pinnen.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:36:
[...]

... plus gratis geld pinnen.
Vanwege de berichten in het openbank.nl topic over de 4 euro kosten bij pinnen bij geldmaat automaten: Dus jij loopt niet tegen die kosten aan, ook niet tijdelijk ?

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 06-02-2026 15:43 ]

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:18:
[...]

Die van 12 maanden stijgt dus van 2,35% naar die 2,6%. Waarmee ze in het rijtje op spaarinformatie op plek 1 terecht komen. Goed bezig.
Maar we weten dat Spaarinformatie bij lange na niet compleet is.
Want dan stond minimaal Bigbank met 2,65% op 1.

En wat betreft Bigbank: nadat gisteren de AMP-medewerker langs is vandaag de bevestiging ontvangen dat mijn account beschikbaar is. Wachtwoord gezet en spaarrekening geopend. Als AMP mee werkt kan het dus in een paar (werk)dagen.

De nieuwe spaarrekening geeft nog aan dat het 2,10% rente is terwijl we al weten dat die per vandaag naar 2,05% gaat.

[ Voor 32% gewijzigd door GroteVoet459 op 06-02-2026 16:18 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:42:
[...]

Vanwege de berichten in het openbank.nl topic over de 4 euro kosten bij pinnen bij geldmaat automaten: Dus jij loopt niet tegen die kosten aan, ook niet tijdelijk ?
Ken dat topic; we zijn elkaar ook daar tegengekomen. Maar w.b. de rentestand, acties, en al dan niet (erf)belastingen kan Openbank ook in dit topic interessant zijn. Nee, nooit problemen met kosten bij pinautomaten, ook niet in de rest van Europa. Met Geldmaat heb ik het recent niet getest.

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Want dan stond minimaal Bigbank met 2,65% op 1.

...
Spaarinformatie heeft voor mij veel waarde verloren, nadat ik de spaartopics hier ontdekt heb.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:15:
[...]

Ken dat topic; we zijn elkaar ook daar tegengekomen. Maar w.b. de rentestand, acties, en al dan niet (erf)belastingen kan Openbank ook in dit topic interessant zijn. Nee, nooit problemen met kosten bij pinautomaten, ook niet in de rest van Europa. Met Geldmaat heb ik het recent niet getest.
Bij vergelijken van 2 verschillende banken kan eenzelfde bericht niet in 2 topics geplaatst worden.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 06-02-2026 16:20 ]

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:02
De duitse banken doen verplicht mee met het deposito garantie-stelsel. Wat in de Europese gemeenschap max 100k "garandeert". Verder zijn een aantal duitse banken ook vrijwillig aangesloten bij https://einlagensicherungsfonds.de/.
Dit fonds 'garandeert' meer dan 100k. Is dit een relevante / betrouwbaar fonds?

• GroteVoet459
demonk schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:21:
De duitse banken doen verplicht mee met het deposito garantie-stelsel. Wat in de Europese gemeenschap max 100k "garandeert". Verder zijn een aantal duitse banken ook vrijwillig aangesloten bij https://einlagensicherungsfonds.de/.
Dit fonds 'garandeert' meer dan 100k. Is dit een relevante / betrouwbaar fonds?
Betreffende het DGS is er een apart topic - Het Deposito Garantie Stelsel Topic
Er zijn zelfs 3 verschillende Duiste opties - staan daar in de OP van dat topic.

• W1ck1e
Naar aanleiding van de aanstaande rente verhogingen bij anadolu op deze spaarrekening gestuit. Rente uitkering per dag, nominaal 1,85%, Door rente op rente kom ik dan op 1,867%. Door frequent opnemen kan je dan dichter bij de DGS grens zitten, dan bij maandelijks of jaarlijkse rente uitkering. Maar nu de vraag: is er iemand hier die deze rekening gebruikt ? Indien ja, wat zijn de ervaringen ?

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:25:
Naar aanleiding van de aanstaande rente verhogingen bij anadolu op deze spaarrekening gestuit. Rente uitkering per dag, nominaal 1,85%, Door rente op rente kom ik dan op 1,867%. Door frequent opnemen kan je dan dichter bij de DGS grens zitten, dan bij maandelijks of jaarlijkse rente uitkering. Maar nu de vraag: is er iemand hier die deze rekening gebruikt ? Indien ja, wat zijn de ervaringen ?
Waarom zou je dan bij Anadolu niet gewoon die Alfa Slimmer Sparen rekening nemen met nominaal 1.90%, effectief 1.90%. Dat is toch hoger?

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 13:49:
[...]

Waarom zou je dan bij Anadolu niet gewoon die Alfa Slimmer Sparen rekening nemen met nominaal 1.90%, effectief 1.90%. Dat is toch hoger?
Uiteraard, die heb ik al jaren, en een eerdere periode ook.
Ik heb geen idee hoe oud dit product is, dus misschien moet het zich nog bewijzen, maar wellicht is het voor spaarders die elke week een paar 10-tjes aan rente willen kunnen opnemen (of maandelijks een veelvoud). Als er te weinig animo is zal deze spaarvorm geen lang leven beschoren zijn. We gaan het zien.

edit: voor de goede orde, ik ben niet van plan deze rekening te openen.

edit 2: met dagelijks rente opnemen (daar zal de bank vast wat van vinden) en dat bedrag beneden de 100k blijven (zodat je inclusief de rente altijd binnen dgs blijft: 100k-5,07 euro) en opgenomen rente op een andere rentegevende spaarrekening plaatst. heb je op jaarbasis iets meer dan 2 euro rente meer dan wanneer je de marge op de jaarrente bij 1,9% beneden de 100k blijft (100k-1865 euro) op de slimmer sparen rekening. Bij maandelijks openemen is de rente uitkering ongeveer een halve euro minder dan bij de slimmer sparen rekening. Dus voor personen die maandelijks rente willen wellicht een optie.

[ Voor 34% gewijzigd door W1ck1e op 07-02-2026 14:24 ]

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:36
[...]

Want dan stond minimaal Bigbank met 2,65% op 1
spaarinformatie.nl
gaat ook alleen over nederlandse banken.
Wil je dus alleen je geld in Nederland stallen kan dit een handige site zijn.

• W1ck1e
Moke11 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:20:
[...]
spaarinformatie.nl
gaat ook alleen over nederlandse banken.
Wil je dus alleen je geld in Nederland stallen kan dit een handige site zijn.
Het forum daar heeft ook topic over bigbank. En andere overige banken.

• Coffeeroam
Er is een jaaroverzicht beschikbaar bij BFOR ("Gebühren", "Relevé annuel de frais"). Hierin staat

"Total des intérêts payés 0,00".

Dat zou betekenen dat er geen rente is genoten in 2025. Hebben jullie dat ook met BFOR?
Op het rekeningafschrift van december van BFOR+ staat echter wel dat de rente op 31 december is overgemaakt en de valutadatum is 1 januari 2026, maar het saldo inclusief rente is dan weer gedateerd op 31 december 2025.
Wanneer is de rente fiscaal dan genoten? (van belang bij opgaaf werkelijk rendement).

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:11:
Er is een jaaroverzicht beschikbaar bij BFOR ("Gebühren", "Relevé annuel de frais"). Hierin staat

Dat zou betekenen dat er geen rente is genoten in 2025. Hebben jullie dat ook met BFOR?
Op het rekeningafschrift van december van BFOR+ staat echter wel dat de rente op 31 december is overgemaakt en de valutadatum is 1 januari 2026, maar het saldo inclusief rente is dan weer gedateerd op 31 december 2025.
Wanneer is de rente fiscaal dan genoten? (van belang bij opgaaf werkelijk rendement).
Omdat volgens mij de BD kijkt naar het moment van bijschrijven, de valutadatum. Dus hier 1 januari 2026.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08
Coffeeroam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:11:

Heb zelf even gekeken, en op mijn ‘jaaroverzicht’ staat ook 0 rente ontvangen, terwijl deze begin december is afgerekend. Ik vermoed dat het overzicht alleen voor de betaalrekening is, aangezien (bij mij) alleen dit rekeningnummer is vermeld.

• Coffeeroam
wibblemoo schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Heb zelf even gekeken, en op mijn ‘jaaroverzicht’ staat ook 0 rente ontvangen, terwijl deze begin december is afgerekend. Ik vermoed dat het overzicht alleen voor de betaalrekening is, aangezien (bij mij) alleen dit rekeningnummer is vermeld.
Tja, zou kunnen, maar als dat zo is dan moet er dus nog een jaaroverzicht komen van de BFOR+ spaarrekening. Blijft natuurlijk toch de vraag, waarom zouden ze een rente- en rentebelastingoverzicht uitbrengen over een rekening die geen rente geeft?

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:50:
[...]

Omdat volgens mij de BD kijkt naar het moment van bijschrijven, de valutadatum. Dus hier 1 januari 2026.
Ja, de valutadatum "Date de Valeur" op de afschriften is 1/1/2026. Dat zullen we maar aanhouden dan.
Maar was de 31/12 wel bijgeschreven.........

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Ja, de valutadatum "Date de Valeur" op de afschriften is 1/1/2026. Dat zullen we maar aanhouden dan.
Maar was de 31/12 wel bijgeschreven.........
Je HEBT het pas op de valutadatum. Bij Openbank is het vaak omgekeerd: dan heeft een rentebijschrijving een transactiedatum die na de valutadatum ligt.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:08
Coffeeroam schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:43:
[...]

Tja, zou kunnen, maar als dat zo is dan moet er dus nog een jaaroverzicht komen van de BFOR+ spaarrekening. Blijft natuurlijk toch de vraag, waarom zouden ze een rente- en rentebelastingoverzicht uitbrengen over een rekening die geen rente geeft?
Ik krijg van ING ook een overzicht met daarop een betaalrekening met ‘rente nul’. Ik zie het probleem niet zo.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:38
[...]

Om ook expliciet aan te geven dat er daadwerkelijk geen rente is ontvangen.

• W1ck1e
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Om ook expliciet aan te geven dat er daadwerkelijk geen rente is ontvangen.
Daarnaast is het niet uitgesloten dat een betaalrekening in de toekomst rente geeft.

• Coffeeroam
wibblemoo schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:02:
[...]

Ik krijg van ING ook een overzicht met daarop een betaalrekening met ‘rente nul’. Ik zie het probleem niet zo.
Ja, dat is waar. Maar ik had liever een statement gehad over de renterekening, en dat is er niet.

• Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:27
Umweltbank hulp gevraagd.

Ik heb het toch maar geprobeerd en alle stappen inclusief een videogesprek in het Duits doorlopen.

Maar als ik nu inlog krijg ik dit:

"Sie können sich nicht im OnlineBanking anmelden, da Sie kein aktives Sicherheitsverfahren haben"

Iemand die weet wat ik nu moet doen? Ik lijk vast te lopen terwijl de rekening wel geopend zou zijn...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dir123 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 14:59:
Umweltbank hulp gevraagd.

Ik heb het toch maar geprobeerd en alle stappen inclusief een videogesprek in het Duits doorlopen.

Maar als ik nu inlog krijg ik dit:

"Sie können sich nicht im OnlineBanking anmelden, da Sie kein aktives Sicherheitsverfahren haben"

Iemand die weet wat ik nu moet doen? Ik lijk vast te lopen terwijl de rekening wel geopend zou zijn...
Je moet nog een TAN app configureren: zoeken op Google naar 'securego plus umweltbank'

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• DjoeC
[...]

Omdat ze jou een afschrift sturen met de informatie die OOK naar de belastingdienst gaat. Dan is niet alleen de rente maar ook het saldo. Da's weer nodig voor de VRH. En saldo nul per 1/1/25 of 1/1/26 is ook een relevant gegeven ;)

• Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:27
Vooral ook voor toekomstige leden die zoeken naar "Umweltbank":

Nou...die Secure Go app gebruik je in het aanmeldingsproces continu! Ook die activeringscode wordt al tijdens de aanmelding genoemd en zou iets van 20 dagen geldig zijn.

Het is dan toch wel een beetje gek dat die activeringscode plots "beeindigd" zou zijn en om je rekening in te kunnen je weer naar die SecureGo app wordt verwezen die blijkbaar nog steeds niet goed gelinkt is, ondanks dat letterlijk alle stappen tot nog toe via die app verlopen zijn...

Ik vind het maar extreem vaag en weet niet wat ik nu zou moeten doen. Anders dan wachten op een nieuwe activeringscode per post?

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:34
Weet iemand of Santander Consumer Bank een jaaroverzicht beschikbaar stelt voor de belastingaangifte? Kreeg het zo 1 2 3 niet gevonden in dit topic, of ergens anders.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:11
fissa schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:42:
Weet iemand of Santander Consumer Bank een jaaroverzicht beschikbaar stelt voor de belastingaangifte? Kreeg het zo 1 2 3 niet gevonden in dit topic, of ergens anders.
Nee dat krijg je niet. De saldi kan je vinden op de maandafschriften. Er is wel een jaaroverzicht met de ontvangen rente beschikbaar.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
fissa schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:42:
Op de website van https://www.santanderconsumerbank.nl is dit het antwoord:
Waar kan ik mijn jaarrekening downloaden?
De financiële jaaroverzichten geven een overzicht van alle rente die we je gedurende het jaar hebben betaald op je verschillende spaarrekeningen. Het is ook dit document dat je kunt gebruiken voor je belastingaangifte. Je kunt deze rapporten downloaden in je klantenzone.

Je moet de volgende stappen nemen om dit rapport te verkrijgen:
  • Log in op je klantenpagina via de website.
  • Klik op het menu-item “Rekeningen” in de linkerbovenhoek.
  • Klik op het tabblad “Financiële overzichten”.
  • Selecteer het gewenste jaar
Maar dat zijn dus alleen de uitbetalingen van rente.

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:34
Thanks, die rente had ik wel gevonden inderdaad, maar daar heb ik weinig aan. Goed bijhouden dus :)

• GroteVoet459
[...]
wat betreft Bigbank: nadat gisteren de AMP-medewerker langs is vandaag de bevestiging ontvangen dat mijn account beschikbaar is. Wachtwoord gezet en spaarrekening geopend aangevraagd. Als AMP mee werkt kan het dus in een paar (werk)dagen.

De nieuwe spaarrekening geeft nog aan dat het 2,10% rente is terwijl we al weten dat die per vandaag naar 2,05% gaat.
Helaas was de initiële overboeking vanuit KNAB naar Bigbank vrijdagmiddag te laat (na 15:00u).
Vanmorgen pas de bevestiging dat mijn contract bij Bigbank (voor de gewone spaarrekening) is geactiveerd met de ontvangst en daarmee is nu ook mijn account compleet.

Dan kom je tot de ontdekking dat net per vandaag de deposito-rentes verlaagd zijn. Voor 1-jaars nog steeds net niet meer de hoogste (omdat Anadolu vandaag naar 2,60% is gegaan), maar die gemiste 0,10% door een AMP-medewerker die onaangekondigd 1,5 uur te laat komt heeft zo vervelend uitgepakt.

Bigbank deposito's per vandaag:
1 jaar — 2,55% (-0,10%)
2 jaar — 2,60% (-0,10%)
3 t/m 10 jaar — 2,75% (-0,05%)

[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 09-02-2026 14:28 ]

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Helaas was de initiële overboeking vanuit KNAB naar Bigbank vrijdagmiddag te laat (na 15:00u).
Vanmorgen pas de bevestiging dat mijn contract bij Bigbank (voor de gewone spaarrekening) is geactiveerd met de ontvangst en daarmee is nu ook mijn account compleet.

Dan kom je tot de ontdekking dat net per vandaag de deposito-rentes verlaagd zijn. Voor 1-jaars nog steeds net niet meer de hoogste (omdat Anadolu vandaag naar 2,60% is gegaan), maar die gemiste 0,10% door een AMP-medewerker die onaangekondigd 1,5 uur te laat komt heeft zo vervelend uitgepakt.

Bigbank deposito's per vandaag:
1 jaar — 2,55% (-0,10%)
2 jaar — 2,60% (-0,10%)
3 t/m 10 jaar — 2,75% (-0,05%)
Claim indienen? X euro rente gemist door niet nakomen afspraak?

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:12

Jerra

Beunhaas in wording

Bigbank is altijd zeer schappelijk en vriendelijk in de communicatie in mijn ervaring, ook met mogelijke problemen.
Ik zou er gewoon een amiltje aan wagen, waarschijnlijk bieden ze zelf wel een oplossing aan :)

Edit: Klarna deposito rentes bijgewerkt in de pinned posts, voor 24 maanden 2,63% lijkt daar het meest aantrekkelijk, voor 48 maanden 2,83%,

[ Voor 25% gewijzigd door Jerra op 09-02-2026 15:08 ]

• Roesttt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10:13
OosterF schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:52:
[...]

Terugkomend op deze post. Vanmorgen om 10:00 uur bericht gekregen van Raisin dat de rekening is geopend. Dit heeft dus ruim 4 werkdagen geduurd. Ter informatie, mocht iemand tegen dezelfde vraag aanlopen.

@Novax, bedankt nog voor het meedenken.
Dit heb ik ook zo ervaren. Ik ben ondertussen een week verder. Nu heb ik €25.000 overgemaakt van Openbank -> ING -> Raisin, maar die verwerking van Raisin gaat ook niet zo snel. Weet iemand hoe snel je je geld ziet staan?
Nu vraag ik mij wel af wat ze als ingangsdatum aanhouden. De datum dat ik de rekening aanvroeg of de datum dat het geld erop stond.
Of iets ertussen dat kan ook.

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Roesttt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Dit heb ik ook zo ervaren. Ik ben ondertussen een week verder. Nu heb ik €25.000 overgemaakt van Openbank -> ING -> Raisin, maar die verwerking van Raisin gaat ook niet zo snel. Weet iemand hoe snel je je geld ziet staan?
Nu vraag ik mij wel af wat ze als ingangsdatum aanhouden. De datum dat ik de rekening aanvroeg of de datum dat het geld erop stond.
Of iets ertussen dat kan ook.
Max. Raisin RenteBoost actie van afgelopen maand verliep bij mij als volgt:
30-01-2026 Bedrag Knab > ABN Amro
30-01-2026 Bedrag ABN Amro > Raisin
02-02-2026 Bedrag ontvangen op Raisin
03-02-2026 Opening/Inleg van geld op de RenteBoost rekening

Merk wel op: ik had de Raisin rekening al een jaar of langer maar nooit gebruikt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• Roesttt
Mirabis schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Merk wel op: ik had de Raisin rekening al een jaar of langer maar nooit gebruikt.
Ik denk dat dat het zeker scheelt dat je daar al een slapende rekening had. Er ging bij mij heel veel tijd zitten in het aanmelden. Dacht ik alles gedaan te hebben met paspoort etc. Moest er na een paar dagen een adresbewijs komen. En voor ik daar reactie op had was ik weer 2 dagen verder.

• W1ck1e
Mirabis schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:52:
[...]

Mijn ervaring is dat stortingen naar de raisin renteboost rekening (met gebruik van de plan code) een dag kosten. Maar op vrijdag doen is niet handig. Dan komt het pas maandag aan.

@Roesttt Je kunt straks prima zien wanneer de dikke rente afloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLoKCB93shaprcvH4__9R_Mz2eE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mHwwlcaH5WAv4ZYpkZTMojAY.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 10-02-2026 10:07 ]

• Mirabis
  • Niet online
W1ck1e schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Mijn ervaring is dat stortingen naar de raisin renteboost rekening (met gebruik van de plan code) een dag kosten. Maar op vrijdag doen is niet handig. Dan komt het pas maandag aan. Je kunt straks prima zien wanneer de dikke rente afloopt.

[Afbeelding]
Ik wist niet zeker of de actie eind van de maand verliep dus nam het zekere voor het onzekere. Ik liep een beetje aan tegen het "overschrijflimiet bereikt" ... "wijzigen en wacht 4 uur".... Wou het namelijk allemaal voor 12:00 regelen maar dat lukte niet. Er staat eindigt op 04-05-2026.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Zonneplan, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

• W1ck1e
Mirabis schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Ik wist niet zeker of de actie eind van de maand verliep dus nam het zekere voor het onzekere. Ik liep een beetje aan tegen het "overschrijflimiet bereikt" ... "wijzigen en wacht 4 uur".... Wou het namelijk allemaal voor 12:00 regelen maar dat lukte niet. Er staat eindigt op 04-05-2026.
Dan klopt het. 4-2-2026 is de eerste dag dat je saldo rente geeft.

uit een berichtje van mij:
Stortingen indien op tijd op de dag :
landen dezelfde dag op de raisin rekening, bijvoorbeeld om 07:30 gedaan, om 10:45 zichtbaar
bij gebruik van de juiste plancode staat daarnaast een reservering voor de spaarrekening, waar het bedrag de volgende werkdag wordt bijgeschreven en rente geeft
Opnames van de raisin rekening indien op tijd op de dag komen dezelfde dag nog aan

Opnames van de spaarrekening komen de volgende (werk) dag pas aan maar worden ook dan pas daar afgeschreven, dus volgens mij geen renteloze dag daar

Dus alleen bij stortingen is er minimaal een renteloze dag. Door het op de juiste dagen te doen (werkdagen (niet vlak voor weekend of feestdag)) is het ook maximaal 1 dag

[ Voor 46% gewijzigd door W1ck1e op 10-02-2026 11:05 ]

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:40
Rabo doelsparen verhoogd per 18 februari een aantal looptijden:

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging

3 t/m 6 jaar wordt verhoogd, en 10 t/m 20 jaar. Zie link voor de wijzigingen. Verschilt per categorie.

Heb hier eerder gelezen dat er gunstige voorwaarden zijn om vroegtijdig te beëindigen mocht de rente stijgen. Ik weet niet meer hoe dat precies zit. Zelf gebruik deze manier van sparen vooral voor de kinderen.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:01
Magreet1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:28:
Rabo doelsparen verhoogd per 18 februari een aantal looptijden:

https://www.rabobank.nl/p...over-rente/rentewijziging

3 t/m 6 jaar wordt verhoogd, en 10 t/m 20 jaar. Zie link voor de wijzigingen. Verschilt per categorie.

Heb hier eerder gelezen dat er gunstige voorwaarden zijn om vroegtijdig te beëindigen mocht de rente stijgen. Ik weet niet meer hoe dat precies zit. Zelf gebruik deze manier van sparen vooral voor de kinderen.
Daar ga ik ook eens naar kijken. Ik spaar met ex ook voor ons kind via Rabo doelsparen en de huidige middelrente is 1 procent lager dan als we het opnieuw zouden vastzetten nu.

Edit: net de voorwaarden zitten lezen, maar dit is niet interessant.

[ Voor 4% gewijzigd door VidaR-9 op 10-02-2026 10:40 ]

• Mirabis
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:36:
[...]

Daar ga ik ook eens naar kijken. Ik spaar met ex ook voor ons kind via Rabo doelsparen en de huidige middelrente is 1 procent lager dan als we het opnieuw zouden vastzetten nu.

Edit: net de voorwaarden zitten lezen, maar dit is niet interessant.
"maar dit is niet interessant." kan je een stukje van je analyse delen? Scheelt mij/ons weer lezen :+

• DjoeC
W1ck1e schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:04:
[...]

Mijn ervaring is dat stortingen naar de raisin renteboost rekening (met gebruik van de plan code) een dag kosten. Maar op vrijdag doen is niet handig. Dan komt het pas maandag aan.
Tja, maar wat levert wachten tot zondagavond op?

[ Voor 26% gewijzigd door DjoeC op 10-02-2026 11:12 ]

• W1ck1e
DjoeC schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:11:
[...]

Tja, maar wat levert wachten tot zondagavond op?
Niet genoeg, je moet wachten tot maandag. Als je niet wilt dat je geld onderweg is en geen rente oplevert. Loont/boeit alleen bij serieuze bedragen. Testen doe je beter met kleine bedragen.

• DjoeC
W1ck1e schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:15:
[...]

Niet genoeg, je moet wachten tot maandag. Als je niet wilt dat je geld onderweg is en geen rente oplevert. Loont/boeit alleen bij serieuze bedragen. Testen doe je beter met kleine bedragen.
Het gaat om Openbank -> ING -> Raisin. Nou krijg je bij bij parkeren op ING ook geen rente.

En voor @Roesttt Bij mij gaat ING -> Raisin "meestal" binnen een paar uurtjes. Maar goed, dan staat het op ene niet rentedragende Raisin, ik heb geen renteboost oid want ik ben al klant. Overboeken naar "elders" probeer ik altijd in de ochtend te doen, bij voorkeur niet op vrijdag want "spaar"banken werken vaak niet in het weekend, inclusief hun IT :+

• W1ck1e
DjoeC schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:20:
[...]

Het gaat om Openbank -> ING -> Raisin. Nou krijg je bij bij parkeren op ING ook geen rente.
Bij mij is openbank naar ing of asn op dezelfde dag. Bij beide heb ik een spaarpotje dat iets van rente geeft.
En je kunt ook de openbank opname handig doen, omdat het geld verder moet, Dus ook niet op vrijdag, maar op maandag

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:40
Een aanvulling op mijn eerdere bericht.
Rabo doelsparen kan wel interessant zijn. Stel je zet je geld nu weg voor 20 jaar voor 3,15 procent.
Over 5 jaar begint de rente te stijgen en je ziet dat doelsparen tot 15 jaar in stapjes verhoogt wordt en nu op 3 procent zit. Maar dat banken elders 3,5 procent bieden. Jij kunt nu kosteloos je doelsparen opnemen. De actuele rente (zie uitleg Rabobank) is namelijk 3 procent en jij hebt 3,15 procent.

Volgens mij is dat hoe je onderstaande voorwaarden moet interpreteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-79uyAhLBT00iyAR_VywiYq3yDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6ZfgVDSo7MlCBJ9ATQqzBr7.jpg?f=fotoalbum_large

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03 14:04
Jerra schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:03:
Bigbank is altijd zeer schappelijk en vriendelijk in de communicatie in mijn ervaring, ook met mogelijke problemen.
Ik zou er gewoon een amiltje aan wagen, waarschijnlijk bieden ze zelf wel een oplossing aan :)

Edit: Klarna deposito rentes bijgewerkt in de pinned posts, voor 24 maanden 2,63% lijkt daar het meest aantrekkelijk, voor 48 maanden 2,83%,
Welke pinned posts bedoel je Jerra?

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:38
YapiKredi Voorjaarsactie: 0,20% extra rente op termijndeposito’s van 1 en 2 jaar, en 0,30% extra rente op termijndeposito’s van 3 jaar of langer. https://www.yapikredi.nl/particulieren/acties Alleen bij gebruik van de actiecodes!

[ Voor 9% gewijzigd door rechtsherstel op 10-02-2026 13:52 ]

• GroteVoet459

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

utilman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:41:
[...]
Welke pinned posts bedoel je Jerra?
Onbedoelde typo, of misschien onbewust voortschrijdend inzicht? ;)
Enkelvoud* pinned post*

Zal eens aan de slag gaan met een Bigbank pinned post nu de sfeer hier weer wat is bijgetrokken :)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
Deze week Openbank weer eens opgebeld om een Welkom Spaarrekening te openen (3,00% voor drie maanden), helaas niet gelukt. Logisch ook want in het verleden al meerdere malen gebruik van gemaakt en het is voor nieuwe klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jumpman op 10-02-2026 14:31 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• DjoeC
Jumpman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:29:
Deze week Openbank weer eens opgebeld om een Welkom Spaarrekening te openen (3,00% voor drie maanden), helaas niet gelukt. Logisch ook want in het verleden al meerdere malen gebruik van gemaakt en het is voor nieuwe klanten.
Als in: een nieuwe poging binnen 12 maanden na opzeggen?

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:46
DjoeC schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:42:
[...]

Als in: een nieuwe poging binnen 12 maanden na opzeggen?
Yep.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Pinned/Bewaarpost: Bigbank NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQt5w3L5aWk2NZOLdf2iQ6m6fM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcIuY27mxg01xPCHGMRRqzKH.jpg?f=fotoalbum_large

Website: https://www.bigbank.nl/
Rating: n.v.t. (https://thebanks.eu/banks/13001)

Actuele rente:
Vrij opneembaar: 2,05%
Deposito's:
1-2 maanden - 2,15% per jaar
3-5 maanden - 2,30% per jaar
6-11 maanden - 2,40% per jaar
12 maanden - 2,55% per jaar
24 maanden - 2,60% per jaar
3-10 jaar - 2,75% per jaar

Rentebetaling: Jaarlijks.
Kosten: Geen.
Type: Vrij opneembaar, deposito.

DGS: Estlands tot € 100.000.
Bronbelasting: Nee.
Erfbelasting: Nee.

En/Of: Nee.
App: Nee.
Wordt opgebouwde rente getoond: Ja.
Snelheid van overboeken: ASN naar Bigbank is Instant, terug duurt meestal 1 werkdag.
Beperkingen opnemen/overboeken: Nee.

Moment van jaaropgaaf (voor IB): 10 februari
Andere diensten: n.v.t.

Doorlooptijd openen rekening: 1-3 werkdagen.
Identificatie: Identificatie op afspraak op gewenste locatie door AMP-groep medewerker.

Bijzonderheden:
Zeer prettige website, zeer overzichtelijk voor zowel mobiel als desktop gebruik.
Inloggen verloopt via (tan code) MFA via SMS.
Klantenservice is vlot bereikbaar, zowel via e-mail als telefonisch.

Gerelateerd nieuws:
27-10-2025: Aanhoudende groei kredietportefeuille, deposito's en nettowinst Bigbank in derde kwartaal
15-04-2020: Nu ook ‘gewone’ spaarrekening bij Bigbank
21-02-2011: Kijk uit voor spaarrekening BIG Bank

Rente-aanpassingen:
06-Feb-2026: 2,05%
12-Jan-2026: 2,10%
26-Nov-2025: 2,50% (6 mnd)
26-Sep-2025: 2,10%
14-Jul-2025: 2,05%
20-Jun-2025: 2,20%
27-Mar-2025: 2,30%
25-Feb-2025: 2,50%
03-Feb-2025: Einde actie
31-Jan-2025: 2,60%
20-Dec-2024: actie nu 4 mnd
05-Nov-2024: Actie 3,15%
24-Sep-2024: Actie nu 6 mnd
26-Aug-2024: Actie 3,30 (3 mnd)
10-Jul-2024: 2,70%
17-Apr-2024: 3,00%
12-Feb-2024: 3,30%
21-Nov-2023: 3,10%
30-Okt-2023: 3,00%
27-Sep-2023: 2,80%
02-Aug-2023: 2,70%
05-Jul-2023: 2,60%
15-jun-2023: 2,35%
05-mei-2023: 2,20%

[ Voor 17% gewijzigd door Jerra op 10-02-2026 15:16 . Reden: Nieuwsberichten en rente geschiedenis ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
rechtsherstel schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:49:
YapiKredi Voorjaarsactie: 0,20% extra rente op termijndeposito’s van 1 en 2 jaar, en 0,30% extra rente op termijndeposito’s van 3 jaar of langer. https://www.yapikredi.nl/particulieren/acties Alleen bij gebruik van de actiecodes!
Hoe maak je hier gebruik van? Ik heb even ingelogd en geklikt op nieuw deposito, vervolgens wordt naar bedrag, looptijd etc gevraagd maar ik zie geen veld voor een actiecode? En bij "Doorgaan" is de volgende pagina ook een read-only overzicht met "goedkeuren" knop. Dus ook daar geen mogelijkheid om een actiecode op te geven.

• Roesttt
Nog een vraagje over Raisin. Ik heb vanochtend €25.000 gestort. Die zie ik nu staan. Maar die staat als gereserveerd. Betekent dat, dat die nog niet op de renteboost rekening staat?
Ik kan in de app niet zo goed het saldo terugvinden van de renteboost rekening. Ik zie die alleen als uitgelicht product staan die je kan openen.

• GroteVoet459
Roesttt schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:18:
Nog een vraagje over Raisin. Ik heb vanochtend €25.000 gestort. Die zie ik nu staan. Maar die staat als gereserveerd. Betekent dat, dat die nog niet op de renteboost rekening staat?
Ik kan in de app niet zo goed het saldo terugvinden van de renteboost rekening. Ik zie die alleen als uitgelicht product staan die je kan openen.
Als je bij Raisin een produkt (spaarrekening of deposito) aan vraagt en dan een bedrag in vult, geeft de site/app dat ze wachten op dat bedrag. Zodra het dan ook binnen is (overboeking of uitbetaling van een deposito) wordt het gereserveerd en de aanvraag in behandeling genomen. Als je meerdere aanvragen in parallel hebt lopen worden ze in volgorde van aanvragen verwerkt.

Heb je de Renteboost al aangevraagd als produkt, of misschien (ook) een ander produkt?

[ Voor 5% gewijzigd door GroteVoet459 op 10-02-2026 15:31 ]

• Trank00l
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht een keer voorbij gekomen maar heb het niet kunnen vinden.

Ik ben op zoek naar een spaarrekening waarbij opname voor een langere tijd niet mogelijk is ( 6 maanden / 1 jaar ) en waarbij het mogelijk is maandelijks een bedrag te storten. Slotsparen van ABN/Rabo is geen optie.

Iemand enig idee of er nog alternatieven zijn?

• Roesttt
GroteVoet459 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:25:
[...]

Als je bij Raisin een produkt (spaarrekening of deposito) aan vraagt en dan een bedrag in vult, geeft de site/app dat ze wachten op dat bedrag. Zodra het dan ook binnen is (overboeking of uitbetaling van een deposito) wordt het gereserveerd en de aanvraag in behandeling genomen. Als je meerdere aanvragen in parallel hebt lopen worden ze in volgorde van aanvragen verwerkt.

Heb je de Renteboost al aangevraagd als produkt, of misschien (ook) een ander produkt?
Oke, "gereserveerd" betekent in dit geval dat ik gewoon nog even geduld moet hebben en dat ze er mee bezig zijn.
Ik heb de Renteboost aangevraagd, daar ben ik mee begonnen, daarna kwam de hele handel van identificeren en toen het geld overmaken.
Dank je wel.

• rechtsherstel
RobertMe schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Hoe maak je hier gebruik van? Ik heb even ingelogd en geklikt op nieuw deposito, vervolgens wordt naar bedrag, looptijd etc gevraagd maar ik zie geen veld voor een actiecode? En bij "Doorgaan" is de volgende pagina ook een read-only overzicht met "goedkeuren" knop. Dus ook daar geen mogelijkheid om een actiecode op te geven.
Gaat morgen pas in.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Waarmee je impliceert dat het actiecode veld alleen zichtbaar is als er lopende acties zijn en die er nu niet zijn?

Fair enough, wacht ik even af. Waarschijnlijk probeer ik het ook wat te rekken (om vervolgens te laat te zijn). Heb er nu nog 3,00% vrij opneembaar tot 1-4.

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:50
Trank00l schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:32:
Wellicht een keer voorbij gekomen maar heb het niet kunnen vinden.

Ik ben op zoek naar een spaarrekening waarbij opname voor een langere tijd niet mogelijk is ( 6 maanden / 1 jaar ) en waarbij het mogelijk is maandelijks een bedrag te storten. Slotsparen van ABN/Rabo is geen optie.

Iemand enig idee of er nog alternatieven zijn?
Deposito's iets voor jou?

• Trank00l
  • Niet online
Ja dat is het ding. Daar kan je vaak maar 1 bedrag storten, ik wil elke maand een bedrag storten :)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:13

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Trank00l schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:01:
[...]
Ja dat is het ding. Daar kan je vaak maar 1 bedrag storten, ik wil elke maand een bedrag storten :)
Dan kan je het best kiezen voor deposito's bij ABN AMRO, want je kunt dan gewoon bijstorten op hetzelfde rekeningnummer en uiteindelijk worden al die deposito's samen maar 1 regeltje op je belastingaangifte.

Bij de meeste andere banken wordt elke deposito een extra regel op je vooringevulde belastingaangifte en zelfs als je maar 1 keer per maand een nieuwe deposito opent dan is dat al een extra A4-tje per aangifte.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Trank00l
  • Niet online
aawe mwan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:16:
[...]

Dan kan je het best kiezen voor deposito's bij ABN AMRO, want je kunt dan gewoon bijstorten op hetzelfde rekeningnummer en uiteindelijk worden al die deposito's samen maar 1 regeltje op je belastingaangifte.

Bij de meeste andere banken wordt elke deposito een extra regel op je vooringevulde belastingaangifte en zelfs als je maar 1 keer per maand een nieuwe deposito opent dan is dat al een extra A4-tje per aangifte.
Bekijken waard, thanks!

• W1ck1e
Trank00l schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:01:

Bij de meeste banken (waarschijnlijk zelfs allemaal) kan je meerdere deposito's openen. Verspreid door de tijd, geopend, maar ook vrijkomend. Wel moet je gelijk aan of meer dan het eventuele minimum storten. En bij elk depo kan de rente anders zijn. Kies steeds de bank met de hoogste rente voor de gewenste periode.

Ik zou mijn keuze niet laten afhangen van of er 1 of meerdere regels zijn bij de belasting aangifte.

[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 10-02-2026 20:28 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:26
Magreet1 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:54:
Een aanvulling op mijn eerdere bericht.
Rabo doelsparen kan wel interessant zijn. Stel je zet je geld nu weg voor 20 jaar voor 3,15 procent.
Over 5 jaar begint de rente te stijgen en je ziet dat doelsparen tot 15 jaar in stapjes verhoogt wordt en nu op 3 procent zit. Maar dat banken elders 3,5 procent bieden. Jij kunt nu kosteloos je doelsparen opnemen. De actuele rente (zie uitleg Rabobank) is namelijk 3 procent en jij hebt 3,15 procent.

Volgens mij is dat hoe je onderstaande voorwaarden moet interpreteren.

[Afbeelding]
Najaar 2024 heb ik ingelegd op Doelsparen 15 en 20 jaar vast, beide 3,25%. Actuele rente op de resterende looptijden (14 en 19 jaar, omhoog afgerond) is 2,70 / 2,75 en wordt 2,75 / 3,00%. De tegoeden blijven met de renteverhoging vrij opneembaar.

Rabobank kondigt deze wijzigingen altijd tevoren aan. Dat kan helpen om (indien gewenst) kostenloos uit te stappen, maar het is niet zo dat ik de doelsparenrente elke week check. Je moet ook reëel zijn, er is een kans dat de rente flink omhoog gaat, of in kleine stapjes, en je te laat bent om zonder kosten uit te kunnen stappen.

De verwachting is dat de rente 2e helft dit jaar wat gaat dalen, een beetje, maar de markt is niet dynamisch. Heel moeilijk om te stellen dat je nu op een piek instapt bij Doelsparen. Als de wind iets draait verhogen ze binnen het jaar nog een paar keer. Keep that in mind...

Verder is er de mogelijkheid dat de voorwaarden wijzigen ten nadele van de spaarder. Weliswaar heb je dan m.i. het recht om die wijzigingen niet te accepteren en het deposito daarom te beëindigen, maar dan moet je wel weet hebben van die wijzigingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 10-02-2026 21:20 ]

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:26
rechtsherstel schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:49:
Dat ze beginnen met een goede basis. Veel te weinig + 0,3% is nog steeds te weinig!

• rechtsherstel
RobertMe schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:52:
[...]

Waarmee je impliceert dat het actiecode veld alleen zichtbaar is als er lopende acties zijn en die er nu niet zijn?

Fair enough, wacht ik even af. Waarschijnlijk probeer ik het ook wat te rekken (om vervolgens te laat te zijn). Heb er nu nog 3,00% vrij opneembaar tot 1-4.
Actie loopt tot en met 31 maart.

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:22:
[...]
Actie loopt tot en met 31 maart.
Maar kan ook eerder eindigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X34mHHgdmmSnuU1rR0Xjj4gwNnM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NqsnsT9eu8wiH1EyGey8uD5q.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door W1ck1e op 11-02-2026 08:20 ]

• GroteVoet459
Zojuist een email van KNAB:
Per 18 februari 2026 verlagen we de rente op je flexibele spaarrekening. Bekijk hieronder je nieuwe percentage.

Nieuwe rentes Flexibel Sparen
Saldo — Huidige rente — Nieuwe rente
Tot € 25.000 — 1,40% — 1,25%
€ 25.000 tot € 100.000 — 1,30% — 1,25%
Boven € 100.000 — 1,25% — 1,25%

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

FreakNL

Well do ya punk?

Ik had hem ook.

Overal gaat het omhoog behalve bij Knab. Prutsers.

Ik gebruik het nog wel want veel betaalrekeningen (overzicht) voor weinig geld maar mijn spaargeld staat echt ergens anders (dat heb ik vorig jaar allemaal al weggesluisd omdat ze naar het Oostenrijkse DGS gingen).

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20:00
TF Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 1,85% p.j. naar 1,80% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 17.02.2026.

• W1ck1e
Met de dalingen uit de laatste berichten worden de 12 maands deposito's van Anadolu en Yapi Kredi steeds interessanter.

• waalkachel2
W1ck1e schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
Met de dalingen uit de laatste berichten worden de 12 maands deposito's van Anadolu en Yapi Kredi steeds interessanter.
Zelf doe ik dat al jaren, ongeveer 2/3 deposito's en de rest sparen. Toch merk ik in mijn omgeving best wel wat weerstand, het idee om tijdelijk moeilijker bij je geld te kunnen hoor ik vaak als argument.

• W1ck1e
waalkachel2 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Zelf doe ik dat al jaren, ongeveer 2/3 deposito's en de rest sparen. Toch merk ik in mijn omgeving best wel wat weerstand, het idee om tijdelijk moeilijker bij je geld te kunnen hoor ik vaak als argument.
Bij deposito's ga ik er vanuit dat ik NIET aan het saldo kan komen gedurende de looptijd. Dus er staat alleen geld dat ik NIET nodig heb. Ik open in principe periodiek deposito's vaak voor 12 maanden, en die komen dan ook weer verspreid in de tijd vrij. En, ik heb (toevallig) ook ongeveer 33% op vrij opneembaar. Er moet wel heel erg veel misgaan voor dat ik niet voldoende heb aan mijn vrij opneembare saldo.

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:36
waalkachel2 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:22:
[...]
. Toch merk ik in mijn omgeving best wel wat weerstand, het idee om tijdelijk moeilijker bij je geld te kunnen hoor ik vaak als argument.
bij banken zetten waar je er met een boete bij kunt. Of maak combinatie: deel niet met boete opneembaar en hoge rente en deel met lagere rente maar wel met boete opneembaar. Uiteraard alleen met geld dat je kunt missen, net als bij beleggen.

Mensen laten veel te veel geld laagrenderend verstoffen.

• waalkachel2
Moke11 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:46:
[...]
bij banken zetten waar je er met een boete bij kunt.
En die geven vaak weer een lagere (deposito) rente. Een paar positieve uitzonderingen zijn bijvoorbeeld 10 jaar vast bij Centraal Beheer of doelsparen bij Rabobank.

• DjoeC
Ga er vanuit dat je altijd een maand of 3 zonder problemen alle rekeningen kunt betalen en de meeste zaken die kapot kunnen kunt vervangen. Een nieuwe auto hoef je geen geld voor beschikbaar te houden.

Dus die 33% vrij opneembaar is prima zolang je geen gebruik kunt maken van aktierentes. Met aktierentes kan hoger ook ;) Overigens, als 33% een half miljoen is zou een lager percentage ook wel moeten kunnen lijkt me.

Daarna komen deposito's in zicht en die moet je vooral staffelen. Elke maand, 2 maanden, 3 maanden 1 vrij laten vallen en eventueel automatisch verlengen. Ik ga momenteel (hele hoop redenen) vooral voor vrij opneeembaar (3%) en 6 maands deposito's (~2,50%). Langer vastzetten is, naast dat de renteopbrengst nauwelijks verschilt, momenteel niet aan de orde

• Coffeeroam
We hebben het al druk genoeg met het filteren en weggooien van échte phishing mails. Alsof dat nog niet genoeg is doet ING er zelf ook nog een schepje bovenop. Ze stuurden zelf een e-mail die sterk lijkt op phishing.
Er kwamen alsnog excuses.
Onlangs hebben wij een notificatie e-mail vanuit ING verstuurd met de titel ‘Er is belangrijke zakelijke post van ING’.
We hebben signalen ontvangen dat deze e-mail mogelijk werd aangezien voor een frauduleus bericht. Daarom willen we graag bevestigen dat de e-mail daadwerkelijk afkomstig is van ING, maar niet voldoet aan de ING-standaarden. De notificatie e-mail kunt u als niet verzonden beschouwen.
Onze excuses voor de ontstane verwarring.
Vorig jaar werd er ook voortdurend en hardnekkig gebeld vanaf een onbekend nummer. Dat waren ze ook zelf.
Als het zo doorgaat met dat geblunder.....

• Coffeeroam
Volkswagenbank, "Sparbrief" 3.00%, 5 jaar, op geljke hoogte met Garanti en Anadolu. Is dat wat?

• Xavorius
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-02 00:53
Jelle Steenbergen schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:51:
Een vergelijkbare actie als de vorige bij NIBC, voor nieuwe klanten.
Open voor 31 december een rekening en stort minimaal €250, laat het staan tot eind januari en krijg €25 bonus.
https://nibc.nl/particulieren/sparen/valentijnsbonus/
https://nibc.nl/particuli...jnsbonus/actievoorwaarden
Deze bonus is gisteren uitgekeerd. Was erg benieuwd of het zou komen, maar dus toch. Dadelijk rekening weer opzeggen. Op zich prettige omgeving, simpel en to-do-point, dat had me verrast, maar ze bieden een te lage rente om het nog langer aan te houden.

• W1ck1e
Xavorius schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:06:
[...]

Deze bonus is gisteren uitgekeerd. Was erg benieuwd of het zou komen, maar dus toch. Dadelijk rekening weer opzeggen. Op zich prettige omgeving, simpel en to-do-point, dat had me verrast, maar ze bieden een te lage rente om het nog langer aan te houden.
Als ik je goed begrijp heb je nu 25 euro verdiend. Was dat de moeite waard ?
Waarom niet aanhouden ? Kost je geen geld als je er geen saldo hebt staan.
Misschien komt er nog een leuke deposito aktie.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 13-02-2026 10:12 ]

• Xavorius
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-02 00:53
W1ck1e schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:09:
[...]

Als ik je goed begrijp heb je nu 25 euro verdiend. Was dat de moeite waard ?
Waarom niet aanhouden ? Kost je geen geld als je er geen saldo hebt staan.
Misschien komt er nog een leuke deposito aktie.
Och ja de moeite waard... weet niet of ik het een volgende keer nog weer doe, maar toch leuk meegenomen. Kostte niet veel extra moeite.
Waarom niet aanhouden: ivm vele rekeningen, alles wat niet nodig is of denk nodig te hebben op korte termijn sluit ik tegenwoordig. Heb wel eerst jouw systeem gebruikt van aanhouden en laten slapen, maar merkte dus dat dit voor mijn overzicht niet prettig was en bovendien ook niet altijd in het voordeel... zoals mbt nieuwe spaarderacties.

• W1ck1e
Xavorius schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:19:
[...]

Och ja de moeite waard... weet niet of ik het een volgende keer nog weer doe, maar toch leuk meegenomen. Kostte niet veel extra moeite.
Waarom niet aanhouden: ivm vele rekeningen, alles wat niet nodig is of denk nodig te hebben op korte termijn sluit ik tegenwoordig. Heb wel eerst jouw systeem gebruikt van aanhouden en laten slapen, maar merkte dus dat dit voor mijn overzicht niet prettig was en bovendien ook niet altijd in het voordeel... zoals mbt nieuwe spaarderacties.
Ik moet bekennen dat ik advanzia ook heb opgezegd met de hoop dat ik er opnieuw gebruik van kan maken, maar openbank laat ik doorlopen. Niet dat er nu wat op staat maar een extra gratis betaalrekening voor als ik het nodig heb kan ook geen kwaad. Slapende rekeningen staan achteraan in mijn excelsheet.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 10:24:
[...]

Ik moet bekennen dat ik advanzia ook heb opgezegd met de hoop dat ik er opnieuw gebruik van kan maken, maar openbank laat ik doorlopen. Niet dat er nu wat op staat maar een extra gratis betaalrekening voor als ik het nodig heb kan ook geen kwaad. Slapende rekeningen staan achteraan in mijn excelsheet.
Met het opzeggen heb ik de bedoeling om toegang te krijgen tot spaaracties op een later tijdstip. Loyale klanten krijgen zelden een bonus, helaas (ook bij telecom, energie, etc.). Van Openbank krijg ik niks meer extra sinds de welkomactie.
Advanzia is eigenlijk een goed tegenvoorbeeld. Na drie keer opzeggen en opnieuw starten, krijg ik nu telkens verlenging van de aktierente. Zolang als dat zo blijft, blijf ik ook.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:
[...]

...
Advanzia is eigenlijk een goed tegenvoorbeeld. Na drie keer opzeggen en opnieuw starten, krijg ik nu telkens verlenging van de aktierente. Zolang als dat zo blijft, blijf ik ook.
Dat geeft hoop, ik kan wel wat ruimte voor spaargeld gebruiken.

• waalkachel2
Coffeeroam schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:58:

Na drie keer opzeggen en opnieuw starten, krijg ik nu telkens verlenging van de aktierente. Zolang als dat zo blijft, blijf ik ook.
Hoe werkt dat verlengen, moet je dan de dezelfde procedure volgen als bij eerste keer aanmelden, incl. wachttijd en diverse zaken uploaden?

• W1ck1e
waalkachel2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:

Hoe werkt dat verlengen, moet je dan de dezelfde procedure volgen als bij eerste keer aanmelden, incl. wachttijd en diverse zaken uploaden?
Ik denk dat er gewoon een aanbod komt: "we zijn zo blij met u als klant dat we een hoge rente aanbieden. u hoeft er niets voor te doen (of een klein dingetje)"

• Coffeeroam
waalkachel2 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:39:
[...]

Je moet even het onderscheid maken tussen
1. opzeggen en opnieuw aanmelden als nieuwe klant
2. een e-mail krijgen van Advanzia waarin je verlenging van de aktierente krijgt.

In het eerste geval ga je zelf aan de gang en moet je alle handelingen verrichten voor een nieuwe rekening alsof je daar nog nooit klant bent geweest.
In het tweede geval heb je geluk, dan hoef je niks te doen.
Pagina: 1 ... 183 ... 190 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling