@vdr01 Heb je wellicht het SprintSparen van FCM Bank? Daar wordt de rente doorgestort naar je Raisin-rekening zag ik.
In die zin niet "fake" dat je over de rente weer rente krijgt. Dus effectief een hogere rente dan de nominale rente.DjoeC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Dat is natuurlijk een beetje "fake" want je kunt niet aan dat rentebedrag komen. En als je het deposito vroegtijdig beeindigd (disclaimer: ik ken de exacte voorwaarden niet) vorderen ze het administratief bijgeschreven bedrag vast terug....
Inderdaad, je kan er niet bij tot aan het einde van de looptijd. De administratiekosten bij het voortijdig stoppen van een deposito zijn €50 (dus onafhankelijk van de rente). Daarnaast moet er een renteverschil betaald worden afhankelijk van de vergelijking in actuele rente en de depositorente (dus net zoiets als bij NN).
In enkele (gebruikelijke) uitzonderingsgevallen betaal je niets.
Ik kreeg bericht (en ook op Raisin te zien inmiddels) dat Banca Progetto de 3 maand rente per 19 januari met 0,15% en de 6 maands rente met 0,10% verlaagt. Als ik de hele lijst bekijk zijn er ook nog wat andere banken die rentes verlagen ook voor looptijden van bijvoorbeeld 3 jaar.
Hier ook @vdr01, 10 cent met als nuttige beschrijving 'NOTPROVIDED'...W1ck1e schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:38:
[...]
Is er geen transactie te zien, met iets van een omschrijving ?
Is het een reservering ?
Deposito's omhoog bij Ayvens
termijn, oud, wijziging, per 19 januari:
6 mnd 1,40% +0,20% 1,60%
1 jaar 2,10% +0,10% 2,20%
2 jaar 2,15% +0,10% 2,25%
3 jaar 2,25% +0,20% 2,45%
4 jaar 2,30% +0,35% 2,65%
5 jaar 2,35% +0,35% 2,70%
6 mnd 1,40% +0,20% 1,60%
"meestal" heeft dit betrekking op het produkt erboven. Ofwel: Je kunt nu (selecteer) een produkt kiezen waar je geld heen gaat na afloop van de 3 maanden. Vermoedelijk kun je alleen kiezen uit een deposito of een spaarrekening die onder Raisin valt en NIET automatisch terug storten naar je tegenrekening.W1ck1e schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:57:
Ik heb sinds een tijdje Raisin met de RenteBoost rekening:
[Afbeelding]
Hoe kan ik de informatie lezen waar de notificatie betrekking op heeft ?
Als ik klik op "Notificatie(s) (1)" verstrijkt alleen de tijd.
Ik heb volgens mij geen berichten.
Als je niets selecteert komt het geld automatisch op je basis Raisin rekening (rente 0%) en kun je het handmatig naar je tegenrekening boeken. Raisin heeft geld weghalen "handmatig" gehouden....
In de afbeelding is te zien dat ik zo'n product geselecteerd heb.DjoeC schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:05:
[...]
"meestal" heeft dit betrekking op het produkt erboven. Ofwel: Je kunt nu (selecteer) een produkt kiezen waar je geld heen gaat na afloop van de 3 maanden. Vermoedelijk kun je alleen kiezen uit een deposito of een spaarrekening die onder Raisin valt en NIET automatisch terug storten naar je tegenrekening.
Als je niets selecteert komt het geld automatisch op je basis Raisin rekening (rente 0%) en kun je het handmatig naar je tegenrekening boeken. Raisin heeft geld weghalen "handmatig" gehouden....
klopt, ik zie op jouw screenshot een vinkje staan. En wat is het probleem?W1ck1e schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:07:
[...]
In de afbeelding is te zien dat ik zo'n product geselecteerd heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Coffeeroam op 15-01-2026 11:10 ]
Ik heb het idee dat ik een notificatie nog niet bekeken heb.Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:09:
[...]
klopt, ik zie op jouw screenshot een vinkje staan. En wat is het probleem?
"Geselecteerd" blijkt niet te betekenen dat ik geen stappen meer hoef te zetten. Bij doorklikken na de selectie krijg ik vragen met betrekking tot het accepteren van de voorwaarden en wat info over mij.
Uiteindelijk is dit het resultaat:
[ Voor 53% gewijzigd door W1ck1e op 15-01-2026 11:32 ]
--> Die hele blauwe balk is de notificatie.W1ck1e schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Ik heb het idee dat ik een notificatie nog niet bekeken heb.
"Geselecteerd" blijkt niet te betekenen dat ik geen stappen meer hoef te zetten. Bij doorklikken na de selectie krijg ik vragen met betrekking tot het accepteren van de voorwaarden en wat info over mij.
Uiteindelijk is dit het resultaat:
[Afbeelding]
Helder, de "Notificaties (1)" van het hoofdscherm (spaaroverzicht) is nu verdwenen.
Oei, valt vet tegen. Was het moment om bij te blijven bij de concurentie, bv Nexent.Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:01:
Deposito's omhoog bij Ayvens
6 mnd 1,40% +0,20% 1,60%
Vandaag de brief ontvangen met als verzenddatum 30 december.Schweino schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:52:
Wat zijn de ervaringen met het openen van een rekening bij de Volkswagen Bank?
Ik wacht sinds 29 december op de bevestigingsbrief met de TAN codes en mijn IBAN. Op mails wordt niet gereageerd (ik krijg wel de automatische ontvangstbevestiging met ticketnummer).
Houd er dus rekening mee dat het na openen (ruim) twee weken kan duren voordat je daadwerkelijk toegang hebt tot je VW bank rekening.
Op mijn mails heb ik nog steeds geen reactie gekregen, klantenservice lijkt daarmee ook erg traag te zijn.
Ze bieden een mooie rente voor 6 maanden maar er zijn dus ook nadelen aan verbonden.
[ Voor 15% gewijzigd door Schweino op 15-01-2026 15:46 ]
Even dit staatje gemaakt (gesorteerd op de 5-jaars deposito's)Rapie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Oei, valt vet tegen. Was het moment om bij te blijven bij de concurentie, bv Nexent.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,...,,,,Ayvens
................Nexent Anadolu (19 januari)...Garanti
3mnd.......1.80%........................................2.25%
6mnd.......1.85%.....................1.60%........ 2.05%
1jaar........2.50%......2.35%......2.20%........2.50%
18mnd.....2.50%......2.35%
2jaar........2.50%......2.35%..... 2.25%....,..2.50%
3jaar........2.50%......2.45%..... 2.45%.......2.60%
4jaar........2.50%......2.60%..... 2.65%.......2.65%
5jaar........2.50%......2.60%..... 2.70%.......3.00%
Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Even dit staatje gemaakt (gesorteerd op de 5-jaars deposito's)
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verhogen van 1,88% p.j. naar 1,89% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 16.01.2026.
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team
Was bij mij 21 dagen onderweg. Na 20 dagen heb ik VW gebeld, dat ik de brief niet ontvangen had. Toen hebben ze een nieuwe gestuurd, die deed er twee weken over.Schweino schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Vandaag de brief ontvangen met als verzenddatum 30 december.
Houd er dus rekening mee dat het na openen (ruim) twee weken kan duren voordat je daadwerkelijk toegang hebt tot je VW bank rekening.
Op mijn mails heb ik nog steeds geen reactie gekregen, klantenservice lijkt daarmee ook erg traag te zijn.
Ze bieden een mooie rente voor 6 maanden maar er zijn dus ook nadelen aan verbonden.
Paar jaar geleden heb ik ook een VW spaarrekening gehad. De brief deed er toen ook een paar weken over.
[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 15-01-2026 18:03 ]
Wat jij kan, kan Spaarinformatie ook ;-) ...alleen moet Ayvens daar nog geüpdate worden.Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 17:27:
[...]
Even dit staatje gemaakt (gesorteerd op de 5-jaars deposito's)
Zie -->
https://www.spaarinformat...ijst/deposito_op_looptijd
[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 15-01-2026 18:01 ]
Je hoefde het niet te lezen. Het was een antwoord op @Rapie, op de kwestie of Nexent beter was dan Ayvens.Frankenstein schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 18:01:
[...]
Wat jij kan, kan Spaarinformatie ook ;-) ...alleen moet Ayvens daar nog geüpdate worden.
Zie -->
https://www.spaarinformat...ijst/deposito_op_looptijd
In mijn ogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Op 5 jaar springt Garantibank er dan wel wat uit.Coffeeroam schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:43:
[...]
Je hoefde het niet te lezen. Het was een antwoord op @Rapie, op de kwestie of Nexent beter was dan Ayvens.
Deze dagen denk ik wat na over de rente. Ik zie niet veel ontwikkeling, de ECB heeft vier keer op rij niet gewijzigd meen ik. Na het stijgen en dalen van de laatste vijf jaar is de ontwikkeling nu nogal vlak. En er is niet veel renteverschil tussen vrij opneembare actierentes en deposito's met korte of lange (5-20 jaar) looptijd.
Voor mij roept het dus de vraag op, waarom lang vast zetten? Wat gaat de rente eigenlijk doen over 6 maanden, 12 maanden, 3 jaar? Dé reden om lang vast te zetten is (natuurlijk) zekerheid. Renteverwachtingen die je online kunt lezen voor dit jaar zijn stabiel of misschien iets dalend.
Spaarrente.nl somt actuele rentes op voor looptijden.
Het is overduidelijk: actierente, kort vast of lang vast, veel verschil in rente is er niet.Opneembare spaarrekening met actierente: 2,80%
Opneembare spaarrekening zonder actierente: 2,10%
Deposito 1 jaar: 2,70%
Deposito 2 jaar: 2,80%
Deposito 5 jaar: 3,00%
Deposito 7 jaar: 3,07% (hoogste depositorente)
Ik stel mezelf dus de vraag of 2,9% voor 10 jaar vast bij NN genoeg is. De max is 25 jaar vast bij CB 3,3%.
Beide met soms de mogelijkheid om eerder uit te stappen.
Ik ben niet vergeten hoe het tabelletje hierboven er vijf jaar geleden uit zag:
Opneembare spaarrekening met actierente: 0,5%
Opneembare spaarrekening zonder actierente: 0%
Deposito 1 jaar: 0,7%
Deposito 2 jaar: 1%
Deposito 5 jaar: 1,5%
Deposito 7 jaar: 2%
10 jaar 2,9%: hebben is hebben, maar volgens anderen ga je er mee de mist in... twee jaar terug was het veel makkelijker. Je wist dat de ECB ging verlagen. Je wist, de rente zit nu aan het dak. Dus die gaat dalen. Dus kun je met de Rabo / NN / CB clausule de komende jaren kostenloos uitstappen (beste uitstapmoment: de rente stijgt opnieuw, uitstappen, in actierente zetten en weer lang vast als een nieuw dak is bereikt).
Maar nu? Een plateau dat later dit jaar wellicht wat omlaag komt.
Niet vergeten dat NN verlagingen aankondigt. Kan helpen met timen, maar wie volgt dagelijks de rentewijzigingen? Ik niet ;-)
[ Voor 12% gewijzigd door Frankenstein op 15-01-2026 20:09 ]
Ik snap jouw overpeinzingen. Nu is het een vrij vlakke rentecurve. Komt er weer een omgekeerde rentecurve?Frankenstein schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:04:
[...]
In mijn ogen ontlopen ze elkaar niet heel veel. Op 5 jaar springt Garantibank er dan wel wat uit.
Deze dagen denk ik wat na over de rente. Ik zie niet veel ontwikkeling, de ECB heeft vier keer op rij niet gewijzigd meen ik. Na het stijgen en dalen van de laatste vijf jaar is de ontwikkeling nu nogal vlak. En er is niet veel renteverschil tussen vrij opneembare actierentes en deposito's met korte of lange (5-20 jaar) looptijd.
Voor mij roept het dus de vraag op, waarom lang vast zetten? Wat gaat de rente eigenlijk doen over 6 maanden, 12 maanden, 3 jaar? Dé reden om lang vast te zetten is (natuurlijk) zekerheid. Renteverwachtingen die je online kunt lezen voor dit jaar zijn stabiel of misschien iets dalend.
Spaarrente.nl somt actuele rentes op voor looptijden.
[...]
Het is overduidelijk: actierente, kort vast of lang vast, veel verschil in rente is er niet.
Ik stel mezelf dus de vraag of 2,9% voor 10 jaar vast bij NN genoeg is. De max is 25 jaar vast bij CB 3,3%.
Beide met soms de mogelijkheid om eerder uit te stappen.
Ik ben niet vergeten hoe het tabelletje hierboven er vijf jaar geleden uit zag:
Opneembare spaarrekening met actierente: 0,5%
Opneembare spaarrekening zonder actierente: 0%
Deposito 1 jaar: 0,7%
Deposito 2 jaar: 1%
Deposito 5 jaar: 1,5%
Deposito 7 jaar: 2%
10 jaar 2,9%: hebben is hebben, maar volgens anderen ga je er mee de mist in... twee jaar terug was het veel makkelijker. Je wist dat de ECB ging verlagen. Je wist, de rente zit nu aan het dak. Dus die gaat dalen. Dus kun je met de Rabo / NN / CB clausule de komende jaren kostenloos uitstappen (beste uitstapmoment: de rente stijgt opnieuw, uitstappen, in actierente zetten en weer lang vast als een nieuw dak is bereikt).
Maar nu? Een plateau dat later dit jaar wellicht wat omlaag komt.
Niet vergeten dat NN verlagingen aankondigt. Kan helpen met timen, maar wie volgt dagelijks de rentewijzigingen? Ik niet ;-)
Ik heb inmiddels wat brieven ontvangen van Consors bank om mijn rekeningnummer via de app te activeren. Alleen heb ik nergens de optie in mijn Consors bank app om de QR code te scannen. De app vraag direct mijn account number om vervolgens te kunnen inloggen maar ik zie nergens een optie om het eerst te activeren. Hoe hebben jullie dit opgelost? De app heb ik al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Heb je het al met je camera-app geprobeerd? Zoals je andere QR-codes (niet bankgerelateerd) ook zou scannen. Kijk even naar deze FAQ op de site van Consorsbank.thsk schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:22:
Ik heb inmiddels wat brieven ontvangen van Consors bank om mijn rekeningnummer via de app te activeren. Alleen heb ik nergens de optie in mijn Consors bank app om de QR code te scannen. De app vraag direct mijn account number om vervolgens te kunnen inloggen maar ik zie nergens een optie om het eerst te activeren. Hoe hebben jullie dit opgelost? De app heb ik al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
[ Voor 9% gewijzigd door FreshM op 16-01-2026 13:20 ]
Mailtje van NIBC: de rente op het saldo op de NIBC spaarrekening en NIBC kwartaalspaarrekening wordt vanaf NU maandelijks uitgekeerd. Klein rente-op-rente effect (rente is momenteel maar 1,45% respectievelijk 1,50%). 1,45% wordt dan afgerond 1,46%.
[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 16-01-2026 13:27 ]
Ben ik de enige die van Nexent bank een mailtje heeft dat die van 16-1 tot (en met?) 16-4 2,75% rente krijgt op de spaarrekening? 
Voor de duidelijkheid. Ik heb dus geen mail van de bank dat.... Ik heb een mail dat er een bericht in het postvak staat. Dus ingelogd (zelf nexent.nl geopend), postvak geopend, .... Gaat dus niet om phishing
Heb die mail intussen al een goed uur en hier heeft nog niemand er over gepost. Terwijl ik altijd vrij laat in mailings lijk te zijn gezien ik dit soort dingen vaker eerst in dit topic lees
Voor de duidelijkheid. Ik heb dus geen mail van de bank dat.... Ik heb een mail dat er een bericht in het postvak staat. Dus ingelogd (zelf nexent.nl geopend), postvak geopend, .... Gaat dus niet om phishing
Heb die mail intussen al een goed uur en hier heeft nog niemand er over gepost. Terwijl ik altijd vrij laat in mailings lijk te zijn gezien ik dit soort dingen vaker eerst in dit topic lees
Wellicht ben je de enige. Ik heb geen mail ontvangen, noch het bericht dat jij bedoelt. Mijn laatste bericht is van de 13de, over de frequentie van de rente uitkering. Mijn saldo is nihil op dit moment, misschien dat dat nog een rol speelt.RobertMe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:31:
Ben ik de enige die van Nexent bank een mailtje heeft dat die van 16-1 tot (en met?) 16-4 2,75% rente krijgt op de spaarrekening?
[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 16-01-2026 13:43 ]
Ik heb datzelfde bericht ontvangen. Dacht al dat het kwam doordat ik 1 januari m'n rekening daar heb leeggetrokken...RobertMe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:31:
Mijn saldo was, al langere tijd, €0, net zoals bij @Bigfoot204.W1ck1e schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:38:
Mijn saldo is nihil op dit moment, misschien dat dat nog een rol speelt.
Overigens totaal niet opgelet of er niet een paar cent rente staat. Maar denk dat die geheel 2025 leeg is geweest op misschien een caryover 2024 rente na. Dus in 2024 iets van saldo dat een renteuitbetaling op 1-1-25 werd met een "hypothetische" renteopbouw. (Van 1,x% over misschien net een paar euro over een paar dagen).
Hier vanmiddag ook hetzelfde bericht ontvangen. Ik heb eind december de rekening leeggetrokken.Bigfoot204 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:45:
[...]
Ik heb datzelfde bericht ontvangen. Dacht al dat het kwam doordat ik 1 januari m'n rekening daar heb leeggetrokken...
Nou das aardig van ze..
Rekening is al jaren leeg, nog een top interest rekening van CEB uit 2008
//
Beste klant,
Van 16 januari 2026 tot en met 16 april 2026 ontvang je 2,75% per jaar rente op je
Nexent Bank Spaarrekening.
//
Iemand aanvullende voorwaarden kunnen ontdekken?
Dat je een saldo moet hebben of zo?
Dan kan de rekening als backup gebruikt worden (bij evt gebrek aan beter na 1 maart, Advanzia 3,05% tot dat moment)
Rekening is al jaren leeg, nog een top interest rekening van CEB uit 2008
//
Beste klant,
Van 16 januari 2026 tot en met 16 april 2026 ontvang je 2,75% per jaar rente op je
//
Dan kan de rekening als backup gebruikt worden (bij evt gebrek aan beter na 1 maart, Advanzia 3,05% tot dat moment)
[ Voor 30% gewijzigd door Juan op 16-01-2026 15:27 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Heb zo'n bericht niet gehad. Heb wel ook mijn spaarrekening daar bijna leeg, maar zit nog aan ze vast vanwege een deposito van 3.95%. Misschien vinden ze het daarom niet nodig om mij een cadeautje te geven.RobertMe schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:31:
Saldo is vast geen vereiste. Als je geen saldo hebt geven ze je met alle plezier 1000% rente.Juan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:25:
En als er voorwaarden waren hadden die er moeten staan of hadden ze er naar moeten verwijzen.
En als je dan toch bent ingelogd, om het bericht te lezen.... Als je even door klikte naar de rekening en dan "Rekeningoverzicht" staat daar ook het rentepercentage, 2,75% dus in mijn geval. Zowel met de €0,01 die er op stond, als het bedrag met 5 nullen dat er intussen op staat (en voor die eerste 0 staat nog een cijfer en achter die laatste 0 staat nog diezelfde 1 cent
Tijdje terug waren hier wat posts over Santander Consumer Bank dat erg traag was, in de zin van dagen (en klantenservice die dat prima vond).
Mijn opname van het begin van de middag is bijgeschreven op de tegenrekening (en alweer verplaatst). Lijkt dus opgelost te zijn? En gezien de grote van het bedrag en toen mogelijk de relatie met wwft controles ging ik er achteraf ook niet vanuit dat het goed zou gaan. (En Nexent diet vervolgens mooi Instant Payments).
Denk dat er weinig loos is tot de ECB gaat verlagen (als dat gebeurt). Actierente, kort vast, lang vast, het maakt momenteel voor de rente weinig uit...Coffeeroam schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:29:
[...]
Ik snap jouw overpeinzingen. Nu is het een vrij vlakke rentecurve. Komt er weer een omgekeerde rentecurve?
Edit. Er zijn wel verwachtingen dat in de tweede helft van het jaar de ECB-rente omlaag zou kunnen gaan. Logischerwijs gaan deposito's eerste helft dit jaar al wat omlaag, terwijl actierentes en vrij opneembaar gelijk blijven. En dan hebben we inderdaad weer een omgekeerde rentecurve te pakken.
[ Voor 27% gewijzigd door Frankenstein op 16-01-2026 17:34 ]
Het gaat er meer om, als je bv pas in maart een keer stort, dat je dan gewoon die 2,75% krijgtdutchgio schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:23:
Een saldo is wel handig, want 0x2,75% levert zo weinig op.
Waaruit zou je dat opmaken?Juan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:17:
[...]
Het gaat er meer om, als je bv pas in maart een keer stort, dat je dan gewoon die 2,75% krijgt
Er staat letterlijk in het bericht dat je van 16-1 tot 16-4 2,75% rente krijgt. Dan is er toch geen twijfel mogelijk over "vanaf wanneer" of "tot wanneer".
Je krijgt die rente over het saldo gedurende de periode van 16 jan tot 16 april. Niet 3 maanden vanaf storten.Juan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 19:17:
Het gaat er meer om, als je bv pas in maart een keer stort, dat je dan gewoon die 2,75% krijgt
edit: dubbelpost
[ Voor 95% gewijzigd door Jelle Steenbergen op 16-01-2026 23:27 . Reden: dubbelpost ]
@Juan De bank promoot met deze woorden:
en
Dus als nieuwe klant moet je dat percentage ontvangen gedurende de eerste 3 maanden na openen. Het geldt met terugwerkende kracht voor nieuwe klanten sinds 29-08-2025, als je in tussentijd een rekening opende begint de rente bij de start van de actie.
bronOpen nu je eerste Nexent Bank Spaarrekening en ontvang 2,75% p.j. als welkomstgeschenk, gegarandeerd voor de eerste 3 maanden.
en
bron: FAQVoor wie en hoelang geldt het welkomsttarief?
De welkomstrente geldt voor klanten die hun eerste rekening openen bij de Nexent Bank. Na 3 maanden wordt de spaarrekening tegen de dan geldende variabele spaarrente vergoed.
Dus als nieuwe klant moet je dat percentage ontvangen gedurende de eerste 3 maanden na openen. Het geldt met terugwerkende kracht voor nieuwe klanten sinds 29-08-2025, als je in tussentijd een rekening opende begint de rente bij de start van de actie.
Juan geeft aan al sinds 2008 deze rekening te hebben. Ik heb dus een vermoeden dat hij niet als nieuwe klant in aanmerking komtmrmrmr schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 04:32:
[...]
bron
en
[...]
bron: FAQ
Wel heeft hij, net als mij en een aantal anderen hier, bericht gehad dat hij tijdelijk 2,75% rente krijgt van 16 januari (gisteren) tot (en met?) 16 april. Dat is dus een actie voor (een selectie) bestaande klanten. En bestaande klanten dan echt bestaande klanten en niet relatief recent aangemeld en achteraf nog meedoen met een nieuwe klanten actie. In zijn geval dus klant sinds 2008, in mijn geval sinds 2020 of 2021.
Het bericht dat @RobertMe & @Juan bedoelen gaat over een hogere rente (zonder voorwaarden, in de genoemde periode) voor bestaande klanten. Niet een actie voor nieuwe klanten.mrmrmr schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 04:32:
...
btw niet elke klant heeft zo'n bericht ontvangen
Wat is het algoritme?RobertMe schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 07:08:
[...]
Juan geeft aan al sinds 2008 deze rekening te hebben. Ik heb dus een vermoeden dat hij niet als nieuwe klant in aanmerking komt
Wel heeft hij, net als mij en een aantal anderen hier, bericht gehad dat hij tijdelijk 2,75% rente krijgt van 16 januari (gisteren) tot (en met?) 16 april. Dat is dus een actie voor (een selectie) bestaande klanten. En bestaande klanten dan echt bestaande klanten en niet relatief recent aangemeld en achteraf nog meedoen met een nieuwe klanten actie. In zijn geval dus klant sinds 2008, in mijn geval sinds 2020 of 2021.
Misschien dat klanten die al heel lang heel weinig op de rekening hebben staan dit dan krijgen? Als "dank" voor hun afwezigheid.
Ik denk dat ze klanten, die met de normale rente toch al serieus geld op de vrij opneembare rekening hebben, niet deze aanbieding doen. Maar inderdaad, wij kennen het algoritme niet.Coffeeroam schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 08:04:
[...]
Wat is het algoritme?
Misschien dat klanten die al heel lang heel weinig op de rekening hebben staan dit dan krijgen? Als "dank" voor hun afwezigheid.
Zie ineens bij Ayens dat ik deze maand nog maar 2 rente heb opgebouwd. Gisteren stond hij nog op ongeveer 19.
To boldly go where no man has gone before...
2 of 19 Wat(t) ?fjs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:32:
Zie ineens bij Ayens dat ik deze maand nog maar 2 rente heb opgebouwd. Gisteren stond hij nog op ongeveer 19.
En als je het zelf narekent, waar kom je dan op uit ?
Ja, hier ook. De "opgebouwde rente" is ineens nog lager dan de rente over 1 dag. En het saldo is al een week gelijk gebleven, had dus veel meer moeten zijn....fjs schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:32:
De vijf Turkse banken hier snoepen telkens een stukje van de rente af, maar de Fransen maken het nu wel erg bont. Hoewel, bij de Turken is het structureel, maar hier zal wel een computerfout spelen.
[ Voor 20% gewijzigd door TanteBeth op 17-01-2026 10:01 ]
Hier ook. Opgebouwde rente is een factor 10 te laag bij mij. Ik heb ze een app gestuurd.TanteBeth schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:57:
[...]
Ja, hier ook. De "opgebouwde rente" is ineens nog lager dan de rente over 1 dag. En het saldo is al een week gelijk gebleven, had dus veel meer moeten zijn....
De vijf Turkse banken hier snoepen telkens een stukje van de rente af, maar de Fransen maken het nu wel erg bont. Hoewel, bij de Turken is het structureel, maar hier zal wel een computerfout spelen.
snip: slowchat
[ Voor 95% gewijzigd door We Are Borg op 27-01-2026 19:13 ]
Kijk eens 1 post terugJuan schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 11:46:
[...]
Hier is er ook opgebouwde rente verdwenen, nog maar 29ct.
Iemand al bij Ayvens gemeld of zo?
Vraag m.b.t. Raisin en Woonplaatsverklaring. Ik heb een deposito lopen waarbij deze verklaring nodig is. Begin December 2025 deze per post verstuurd (omdat ze digitaal niet acepteren). Raisin zegt deze nog niet ontvangen te hebben. Ik heb bij de BD weer opnieuw aanvraag gedaan. Heeft iemand zulke ervarning met Raisin?
Bij mij volstond (eind 2025) een pdfje met recente transacties van een betaalrekening bij ASN met daarin vermeld mijn adres in Nederland.Harbo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:09:
Vraag m.b.t. Raisin en Woonplaatsverklaring. Ik heb een deposito lopen waarbij deze verklaring nodig is. Begin December 2025 deze per post verstuurd (omdat ze digitaal niet acepteren). Raisin zegt deze nog niet ontvangen te hebben. Ik heb bij de BD weer opnieuw aanvraag gedaan. Heeft iemand zulke ervarning met Raisin?
In verband met bronbelasting? Ik denk dat Harbo dat bedoelt.W1ck1e schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Bij mij volstond (eind 2025) een pdfje met recente transacties van een betaalrekening bij ASN met daarin vermeld mijn adres in Nederland.
Dat zou kunnen, bij mijn RenteBoost rekening (in Duitsland) speelt dat volgens mij niet.rechtsherstel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:42:
[...]
In verband met bronbelasting? Ik denk dat Harbo dat bedoelt.
Ja. Haitong deposito in Spanje. Bronbelasting idd verlagen naar 0%.rechtsherstel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:42:
[...]
In verband met bronbelasting? Ik denk dat Harbo dat bedoelt.
Heeft iemand ervaring met hoe lang het duurt om een Bforbank rekening te sluiten?
Heb volgens mij al meer dan 10 dagen geleden een mail gestuurd met verzoek tot sluiten rekening en met ingevulde formulier.
Nog steeds niks...
Heb volgens mij al meer dan 10 dagen geleden een mail gestuurd met verzoek tot sluiten rekening en met ingevulde formulier.
Nog steeds niks...
Blijkbaar lang.ImperiumDC schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:28:
Heeft iemand ervaring met hoe lang het duurt om een Bforbank rekening te sluiten?
Nog steeds niks...
Verzoek gestuurd op 3 December 2025 (per email). Navraag gedaan op 9 Januari 2026 en krijg volgende antwoord terug :
"U wilt uw account sluiten.
Onze excuses voor de vertraging in de verwerking. Uw verzoek is doorgestuurd naar ons team.
De sluiting van uw account vindt binnen 30 dagen plaats.
Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op!"
Dan wachten we weer af ...
Heb begin december om sluiting gevraagd en voor de kerst nogmaals. Doodse stilte. Prutbank!ImperiumDC schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:28:
Nog steeds niks...
Praten ze tegenwoordig Nederlands bij BFOR bank?Harbo schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:44:
[...]
Blijkbaar lang.
Verzoek gestuurd op 3 December 2025 (per email). Navraag gedaan op 9 Januari 2026 en krijg volgende antwoord terug :
"U wilt uw account sluiten.
Onze excuses voor de vertraging in de verwerking. Uw verzoek is doorgestuurd naar ons team.
De sluiting van uw account vindt binnen 30 dagen plaats.
Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact met mij op!"
Dan wachten we weer af ...
Google translate.Coffeeroam schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Praten ze tegenwoordig Nederlands bij BFOR bank?
Ik lees veel alhier over Advanzia Bank, dus er zal wel de nodige ervaring mee zijn...
Heb vorige week een Tagesgeldkonto aangevraagd. De hele riedel van identificatie doorlopen, etc.
Prima allemaal.
Kreeg vervolgens een mailtje of ik m'n huisadres wilde bevestigen met een 'Meldebestätigung' of een 'aktuelle Telefon- oder Stromrechnung'.
Gelijk een mailtje retour gestuurd met als attachment een PDFje van de laatste energierekening.
En daarop kreeg ik ook een bevestiging:
Sehr geehrter Kunde,
vielen Dank für Ihre Nachricht.
Wir haben diese unter folgender Referenznummer registriert: #####
Ihre Anfrage wird schnellstmöglich von einem unserer Kundenbetreuer
bearbeitet. Bis zum Erhalt einer Antwort, möchten wir Sie bitten von
weiteren Rückfragen zum gleichen Thema abzusehen, da wir eine zeitnahe
Bearbeitung sonst nicht garantieren können.
Krijg ik vervolgens een email retour (2 dagen later) of ik alsjeblieft niet wil vergeten het bovenstaande op te sturen?!?
Maar dat heb ik al gedaan(?)
Net alsof ze dat niet zien ofzo?
Iemand ervaring mee waar dit mis kan gaan?
Uiteraard wederom een bericht retour gestuurd met opnieuw een PDFje erbij.
Heb vorige week een Tagesgeldkonto aangevraagd. De hele riedel van identificatie doorlopen, etc.
Prima allemaal.
Kreeg vervolgens een mailtje of ik m'n huisadres wilde bevestigen met een 'Meldebestätigung' of een 'aktuelle Telefon- oder Stromrechnung'.
Gelijk een mailtje retour gestuurd met als attachment een PDFje van de laatste energierekening.
Sehr geehrter Kunde,
Krijg ik vervolgens een email retour (2 dagen later) of ik alsjeblieft niet wil vergeten het bovenstaande op te sturen?!?
Op 13/11 aanvraag procedure doorlopen. Na alle stappen, bleef de melding “nog even geduld, wij verifiëren uw gegevens” zichtbaar. Op 20/11 nog steeds deze melding. Dezelfde dag mail in Duits & Frans om opheldering. Geen reactie. Op 31/12 een klacht aangemaakt via hun website. Op 5/1 een reactie dat er geen gegevens van mijn aanvraag zijn te vinden. Ik hoef daar ook geen rekening meer. In mijn geval dus alleen reactie na een klacht. Blijkbaar schrikken ze dan wakker…ImperiumDC schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:28:
Nog steeds niks...
Ik had hetzelfde (kreeg zelfs tot 2x toe een reminder). Heb ze daarna gebeld waarbij ze aangaven dat ze het (te) druk hebben en achterlopen met de mail. Ze hebben toen meteen aan de telefoon alles in orde gemaakt. Mijn gegevens die ik had gemaild konden ze ook gewoon vinden, het was dus wel goed aangekomen maar de check waren ze nog niet aan toegekomen.ehtweak schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 22:25:
Ik lees veel alhier over Advanzia Bank, dus er zal wel de nodige ervaring mee zijn...![]()
Prima allemaal.
Sehr geehrter Kunde,
Krijg ik vervolgens een email retour (2 dagen later) of ik alsjeblieft niet wil vergeten het bovenstaande op te sturen?!?![]()
Even bellen dus en het wordt ter plekke voor je geregeld.
Deze week precies dezelfde procedure doorlopen, ook gebeld, alles klopte, herinnering email was automatisch gegenereerd. Moest gewoon even geduld hebben. Een paar dagen waarschijnlijk.Schweino schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:10:
[...]
Ik had hetzelfde (kreeg zelfs tot 2x toe een reminder). Heb ze daarna gebeld waarbij ze aangaven dat ze het (te) druk hebben en achterlopen met de mail. Ze hebben toen meteen aan de telefoon alles in orde gemaakt. Mijn gegevens die ik had gemaild konden ze ook gewoon vinden, het was dus wel goed aangekomen maar de check waren ze nog niet aan toegekomen.
Maar wat hebben ze bij jou direct in orde gemaakt,, je rekening is inmiddels geopend?
Ja, bij mij idd direct terwijl ik aan de telefoon hing in orde gemaakt en geopend. Ik kreeg de mail binnen terwijl ik nog aan de lijn hing.waalkachel2 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 10:55:
[...]
Deze week precies dezelfde procedure doorlopen, ook gebeld, alles klopte, herinnering email was automatisch gegenereerd. Moest gewoon even geduld hebben. Een paar dagen waarschijnlijk.
Maar wat hebben ze bij jou direct in orde gemaakt,, je rekening is inmiddels geopend?
Ik heb toen ook meteen gevraagd om mijn oude gebruikersnaam en wachtwoord te verwijderen gezien de ervaringen van anderen dat er anders problemen kunnen zijn bij het opnieuw registreren van een account.
Blijft vreemd, want ze vragen of ik juist per email wil reageren.Schweino schreef op zondag 18 januari 2026 @ 00:10:
[...]
Ik had hetzelfde (kreeg zelfs tot 2x toe een reminder). Heb ze daarna gebeld waarbij ze aangaven dat ze het (te) druk hebben en achterlopen met de mail. Ze hebben toen meteen aan de telefoon alles in orde gemaakt. Mijn gegevens die ik had gemaild konden ze ook gewoon vinden, het was dus wel goed aangekomen maar de check waren ze nog niet aan toegekomen.
Het lastig is, dat ik overdag (werkdagen) niet in de gelegenheid ben om ze ff rustig te bellen...
Dus ik dacht, dit kan mooi digitaal afgehandeld worden.
Vraagje:
Ik heb nu een aantal banken met leuke rente die hier in het rijtje werden genoemd.
Dat loopt 3 tot 6 maanden
Komt er dan weer een andere actie, of is dat toch wel dat je lang moet wachten.
Zoals raisin boost, mag ik als dat er nog is pas weer in mei mee doen.
Ik heb nu een aantal banken met leuke rente die hier in het rijtje werden genoemd.
Het viel mij op dat banken steeds meer adverteren om de gunst van de klanten te veroveren. Op de achtergrond borrelt het wel een beetje volgens mij. Mede door de komst van Raisin zit m.i. een beetje de klad in kartels.Cindy79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:45:
Ik verwacht dus nog wel meer acties over en weer.
[ Voor 3% gewijzigd door Harry720A op 18-01-2026 14:01 ]
Uit de voorwaarden van Raisin Renteboost:Cindy79 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:45:
Vraagje:
Aangezien jij volgens mij pas sinds kort aktief bent op dit deel van de spaarmarkt en nu dus een renteboost spaarrekening hebt via/van Raisin zal je op zijn vroegst 12 maanden na afloop opnieuw in aanmerking kunnen komen voor die spaarrekening. Indien, zoals je schrijft, dat nog wordt aangeboden.Bestemd voor Alleen beschikbaar voor nieuwe klanten en voormalige klanten die in de
afgelopen 12 maanden geen actieve spaar- of beleggingsproducten via
Raisin hadden.
Er is volgens mij geen peil op te trekken wanneer welke banken met leuke aanbiedingen komen, en wat de voorwaarden dan zijn. Er zit niets anders op dan het regelmatig te volgen in topics als dit en de websites van de betreffende en nieuwe banken in de gaten te houden. Voor niets gaat de zon op.
ik geloof niet in een kartel in de zin dat banken met elkaar afspraken maken over spaarproducten en prijzen rentes. Het is voldoende voor hen om te kijken naar de webpagina's van de concurrentie met de verschillende rentepercentages.
[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 18-01-2026 14:29 ]
Je hebt waarschijnlijk geen flauw benul hoe bankpersoneel meestal van de ene bank naar de andere bank hopt. Contacten over en weer blijven dan bestaan. Evenals dat zoiets in de telecomwereld het geval is.W1ck1e schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:20:
ik geloof niet in een kartel in de zin dat banken met elkaar afspraken maken over spaarproducten en prijzen rentes.
Och, ik weet zoveel niet.Harry720A schreef op zondag 18 januari 2026 @ 17:02:
[...]
Je hebt waarschijnlijk geen flauw benul hoe bankpersoneel meestal van de ene bank naar de andere bank hopt. Contacten over en weer blijven dan bestaan. Evenals dat zoiets in de telecomwereld het geval is.
Lees eens dit artikel van ACM, van medio 2024.W1ck1e schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Uit de voorwaarden van Raisin Renteboost:
[...]
Aangezien jij volgens mij pas sinds kort aktief bent op dit deel van de spaarmarkt en nu dus een renteboost spaarrekening hebt via/van Raisin zal je op zijn vroegst 12 maanden na afloop opnieuw in aanmerking kunnen komen voor die spaarrekening. Indien, zoals je schrijft, dat nog wordt aangeboden.
Er is volgens mij geen peil op te trekken wanneer welke banken met leuke aanbiedingen komen, en wat de voorwaarden dan zijn. Er zit niets anders op dan het regelmatig te volgen in topics als dit en de websites van de betreffende en nieuwe banken in de gaten te houden. Voor niets gaat de zon op.
ik geloof niet in een kartel in de zin dat banken met elkaar afspraken maken over spaarproducten en prijzen rentes. Het is voldoende voor hen om te kijken naar de webpagina's van de concurrentie met de verschillende rentepercentages.
"Dat betekent dat banken elkaars rentetarieven in de gaten houden en elkaar op de voet volgen in plaats van te concurreren. Zonder onderlinge afspraken is dat niet verboden. Maar het effect is vergelijkbaar met een kartel"
https://www.acm.nl/nl/pub...or-te-weinig-concurrentie
Hoe kan het eigenlijk dat Nexent nog altijd geen instant overboekingen ondersteund?
Ik heb vandaag (zondag) een test gedaan.
In de middag 15 euro van Nexent naar ING. Er staat "meteen" bij Nexent. Inmiddels is het 2 min na middernacht. Staat er nog niet op.
Om 23.50u €50 van TradeRepublic naar ING overgemaakt. Staat er direct op!
Vervolgens €50 van ING naar Nexent: staat er ook direct op!
Maak ik die €50 weer terug over dus van Nexent naar ING: staat er nu inmiddels na middernacht nog niet op.
Ik mis nu dus nog overboekingen van Nexent naar ING terwijl ik ondertussen al geld van TR naar ING naar Nexent heb kunnen overmaken en ontvangen.
Ik dacht dat instant sinds oktober 2025 verplicht was?
Nexent zou volgens bericht dat ik 16-01 ontving voor bestaande rekeninghouders nu 2.75% rente hebben. Geen kleine letters dus niet voor slechts X aantal maanden zoals de actie voor nieuwe spaarders (foutje van Nexent??).
TradeRepublic is 2% dus ik dacht ik ga overstappen. Maar ik heb Nexent in het verleden altijd super traag gevonden met overboekingen.. en dat blijkt dus niet te zijn veranderd. Dan blijf ik wel bij TradeRepublic.
Ik heb vandaag (zondag) een test gedaan.
In de middag 15 euro van Nexent naar ING. Er staat "meteen" bij Nexent. Inmiddels is het 2 min na middernacht. Staat er nog niet op.
Om 23.50u €50 van TradeRepublic naar ING overgemaakt. Staat er direct op!
Vervolgens €50 van ING naar Nexent: staat er ook direct op!
Maak ik die €50 weer terug over dus van Nexent naar ING: staat er nu inmiddels na middernacht nog niet op.
Ik mis nu dus nog overboekingen van Nexent naar ING terwijl ik ondertussen al geld van TR naar ING naar Nexent heb kunnen overmaken en ontvangen.
Nexent zou volgens bericht dat ik 16-01 ontving voor bestaande rekeninghouders nu 2.75% rente hebben. Geen kleine letters dus niet voor slechts X aantal maanden zoals de actie voor nieuwe spaarders (foutje van Nexent??).
TradeRepublic is 2% dus ik dacht ik ga overstappen. Maar ik heb Nexent in het verleden altijd super traag gevonden met overboekingen.. en dat blijkt dus niet te zijn veranderd. Dan blijf ik wel bij TradeRepublic.
[ Voor 35% gewijzigd door Jazco2nd op 19-01-2026 00:11 ]
Bij nexent is terug overschrijven niet instant. Dat zie je op je afschrift . Sepa overschrijving. Valutadatum ook maandag.
Die wetgeving geldt alleen voor betaalrekeningen (of zoals de wetgeving stelt een rekening die geld kan ontvangen vanaf elke willekeurige IBAN en naar elke willekeurige IBAN. Een spaarrekening met een vaste tegenrekening / vereiste tot matchende naam / ... is dat dus niet).Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:04:
Waarom zou het een foutje zijn? En hoe kan het een foutje zijn? Ze zullen vast niet per ongeluk een bericht in het postvak van bestaande klanten hebben geplaatst terwijl de doelgroep nieuwe klanten wasNexent zou volgens bericht dat ik 16-01 ontving voor bestaande rekeninghouders nu 2.75% rente hebben. Geen kleine letters dus niet voor slechts X aantal maanden zoals de actie voor nieuwe spaarders (foutje van Nexent??).
Zo zal het inderdaad gaan. Net als in de markt van benzine volgen ze elkaars prijsbeleid. En dat gaat altijd makkelijker omhoog dan omlaag. En bij spaarrente natuurlijk precies andersom....W1ck1e schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:20:
[...]
Ik geloof niet in een kartel in de zin dat banken met elkaar afspraken maken over spaarproducten en prijzen rentes. Het is voldoende voor hen om te kijken naar de webpagina's van de concurrentie met de verschillende rentepercentages.
[ Voor 4% gewijzigd door Marcel a op 19-01-2026 06:40 ]
Waar wij tanken net over de grens in Duitsland kunnen de prijzen meerdere keren per dag wijzigen, omhoog en omlaag, steeds een paar centen. Ik denk zelfs afhankelijk van de actuele prijzen in de directe omgeving. Ze hoeven alleen maar hier te kijken.Marcel a schreef op maandag 19 januari 2026 @ 06:39:
Zo zal het inderdaad gaan. Net als in de markt van benzine volgen ze elkaars prijsbeleid. En dat gaat altijd makkelijker omhoog dan omlaag. En bij spaarrente natuurlijk precies andersom....
In het bericht aan Juan stond volgens hem dit:Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 00:04:
...
Nexent zou volgens bericht dat ik 16-01 ontving voor bestaande rekeninghouders nu 2.75% rente hebben. Geen kleine letters dus niet voor slechts X aantal maanden zoals de actie voor nieuwe spaarders (foutje van Nexent??)....
Dat is dan wel raar.Beste klant,
Jammer zeg. Maar das al een reden om dan bij TradeRepublic te blijven.RobertMe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 02:58:
[...]
Die wetgeving geldt alleen voor betaalrekeningen (of zoals de wetgeving stelt een rekening die geld kan ontvangen vanaf elke willekeurige IBAN en naar elke willekeurige IBAN. Een spaarrekening met een vaste tegenrekening / vereiste tot matchende naam / ... is dat dus niet).
Ik kan het bericht nieteens terughalen, weet zeker dat ik niet op "verwijderen" had gedrukt. Dus kan het niet checken, het staat nergens anders. Ik zie wel bij de rekening details dat de rente nu 2.75% is, kan nergens de einddatum vinden.Juan schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:25:
Beste klant,
In elk geval dubbel reden om niet over te stappen. Voor die paar maanden..
Heb antwoord van Ayvens over het tekort in de weergave "opgebouwde rente".
Wat vervelend! Er is een weergavefout bij de rente op de spaarrekeningen. Dit is al bekend bij IT en zij werken eraan om het snel op te lossen. We streven ernaar dat dit vandaag wordt opgelost.
Hartelijk dank voor uw geduld en onze excuses voor het ongemak.
Bij een ton is het rond de 190 euro. (verschil met TR). Bij lager saldo natuurlijk navenant minder.Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:46:
Jammer zeg. Maar das al een reden om dan bij TradeRepublic te blijven.
...
In elk geval dubbel reden om niet over te stappen. Voor die paar maanden..
En dan kan je dus niet bij je geld.W1ck1e schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Bij een ton is het rond de 190 euro. (verschil met TR). Bij lager saldo natuurlijk navenant minder.
Beide overboekingen staan nog steeds niet op mn rekening. Lekker onhandig.
Het geld is vrij opneembaar, maar dan moet het wel op de rekening staan. Het is geen deposito, het staat niet vast. Je overschrijvingen zullen vast aankomen.Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]
En dan kan je dus niet bij je geld.
Varieert een beetje tussen 1030 en 1200 wordt het bijgeschreven. Geen paniek.Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Niet onhandig - gewoon zoals het is.Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:53:
[...]
Geld dat je "altijd" direct nodig hebt voor bijvoorbeeld die kapotte koelkast of dure onderhoudsbeurt aan je auto staat op een IP rekening. Misschien zelfs wel op een spaarreking direct naast je betaalrekening. Gaat om een beperkt bedrag en dan is de lagere rente die je daar krijgt van weinig invloed.
Geld dat je (iets) langer kwijt kunt / beter kunt plannen staat op een rekening met hogere rente en dan is het mogelijk niet hebben van Instant Payment helemaal geen probleem.
Met alle berichten over de duur van opnames en stortingen in dit topic (helaas soms "Persoonlijke updates" genoemd) zou het geen verrassing moeten zijn.
Waarom?GroteVoet459 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:19:
[...]
Niet onhandig - gewoon zoals het is.
Geld dat je "altijd" direct nodig hebt voor bijvoorbeeld die kapotte koelkast of dure onderhoudsbeurt aan je auto staat op een IP rekening. Misschien zelfs wel op een spaarreking direct naast je betaalrekening. Gaat om een beperkt bedrag en dan is de lagere rente die je daar krijgt an weinig invloed.
Geld dat je (iets) langer kwijt kunt / beter kunt plannen staat op een rekening met hogere rente en dan is het mogelijk niet hebben van Instant Payment helemaal geen probleem.
Met alle berichten over de duur van opnames en stortingen in dit topic (helaas soms "Persoonlijke updates" genoemd) zou het geen verrassing moeten zijn.
Je doet net alsof dit zo MOET zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Dat een bank geen instant biedt, staat geheel los van hoe iemand zijn/haar spaargeld managed. Dat een bank dat nog steeds niet biedt, is gewoon een kostenbesparing, niet investeren in hun systeem etc.
Je lijkt te insinueren dat als je hoge rente wil, dat het dan normaal is dat je niet direct bij je geld kan. Maar de hoogste rente is om de paar maanden weer bij een andere bank. Zo was het een tijdje juist TR die een hogere rente had dan alle non-depositie opties bij Raisin. En TR is altijd instant, ook in het weekend.
En juist omdat veel van die “spaar”banken werken met simpeler systemen zonder functies die niet aansluiten bij hun model kunnen ze ook wat hogere rentes bieden.
Het is gewoon een beetje vreemd om te verwachten dat spaargeld instant beschikbaar moet zijn.
Het is gewoon een beetje vreemd om te verwachten dat spaargeld instant beschikbaar moet zijn.
Hoe ik mijn spaargeld beheer is afhankelijk van de mogelijkheden van de rekeningen. Niet andersom, daarvoor ben ik te klein.Jazco2nd schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Waarom?
Je doet net alsof dit zo MOET zijn, maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Dat een bank geen instant biedt, staat geheel los van hoe iemand zijn/haar spaargeld managed. Dat een bank dat nog steeds niet biedt, is gewoon een kostenbesparing, niet investeren in hun systeem etc.
Je lijkt te insinueren dat als je hoge rente wil, dat het dan normaal is dat je niet direct bij je geld kan. Maar de hoogste rente is om de paar maanden weer bij een andere bank. Zo was het een tijdje juist TR die een hogere rente had dan alle non-depositie opties bij Raisin. En TR is altijd instant, ook in het weekend.
Een paar banken zijn instant, iets meer zijn binnen dezelfde dag, en de rest kost een dag (of meer) rente. Daar kan je proberen rekening mee te houden. Als de lagere kosten (door geen instant aan te bieden) leiden tot een hogere spaarrente is dat voor mij een voordeel.
En ook TR is soms niet instant, is mijn eigen ervaring. Wel dan nog dezeffde dag, dus voor mij op tijd.
Niet gelukt zo te zien.Coffeeroam schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:48:
Heb antwoord van Ayvens over het tekort in de weergave "opgebouwde rente".
[...]
Hopelijk hebben ze mutaties goed in de smiezen, want heb e.e.a. gemuteerd vandaag.
Ze streven er naar om het vandaag op te lossen. Als dat al lukt dan zou ik dat morgen pas verwachten te zien.Juan schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:51:
Niet gelukt zo te zien.
Hopelijk hebben ze mutaties goed in de smiezen, want heb e.e.a. gemuteerd vandaag.
Ayvens rente is verbeterd. Maar of het klopt? Reken eens na.
Wel als je iedere maand 1/12 deel van het jaar opbouwt en iedere dag 1/Xe deel van de maand, ipv 1/365 deel van het jaar.
Wel als je iedere maand 1/12 deel van het jaar opbouwt en iedere dag 1/Xe deel van de maand, ipv 1/365 deel van het jaar.
[ Voor 50% gewijzigd door TanteBeth op 20-01-2026 07:50 ]
Mijn saldo is/was ontoereikend om het verschil tussen beide methodes te kunnen zien. Ik reken bij de meeste van mijn rekeningen met de 1/365 formule.TanteBeth schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:41:
Ayvens rente is verbeterd. Maar of het klopt? Reken eens na.
Ja ik dacht dat ze af waren van die maandelijks variërende rente gebaseerd op het aantal dagen in de betreffende maand en alleen met 1/365 of 1/366 rekenden, In de voorwaarden staat namelijk:
De rente over het saldo van uw Online Spaarrekening wordt per dag berekend. Dit doen wij aan de hand van het werkelijke aantal dagen van het betreffende jaar. Op de website van Ayvens Bank staan voorbeelden van verschillende renteberekeningen voor reguliere jaren en schrikkeljaren.
In mijn excelsheet reken ik bij Ayvens/Leaseplanbank met 360 dagen per jaar. Op die manier kwam tot nu toe mijn berekening overeen met de uitkering van de rente bij deze bank.TanteBeth schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:58:
Ja ik dacht dat ze af waren van die maandelijks variërende rente gebaseerd op het aantal dagen in de betreffende maand en alleen met 1/365 of 1/366 rekenden, In de voorwaarden staat namelijk:
[...]
Inderdaad. Nu klopt de opgebouwde rente, maar alleen als ik reken met 360/365e van de rente is het op de cent nauwkeurig..W1ck1e schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:03:
[...]
In mijn excelsheet reken ik bij Ayvens/Leaseplanbank met 360 dagen per jaar. Op die manier kwam tot nu toe mijn berekening overeen met de uitkering van de rente bij deze bank.
Waarmee je dus per jaar 5 of 6 dagen rente kado krijgt.Coffeeroam schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:22:
[...]
Inderdaad. Nu klopt de opgebouwde rente, maar alleen als ik reken met 360/365e van de rente is het op de cent nauwkeurig..
In mijn optiek krijg je niet iets kado, maar juist minder dan verwacht. Ik krijg immers maar 360/365e van de rente van 1.85% uitgekeerd per jaar. Oftewel de rente per dag is niet 1.85% maar 1.85%*360/365 = 1.82456753....% rente per dag.W1ck1e schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:29:
[...]
Waarmee je dus per jaar 5 of 6 dagen rente kado krijgt.
Wel is er door de maandelijkse uitkering het rente op rente effect. Daardoor komt het op ~1.84%.
Wat dan weer niet klopt, want in de voorwaarden van Ayvens online spaarrekening staat
Elders op hun website staat een voorbeeld renteberekening. In dat voorbeeld heeft een maand 30 dagen. Maar dat gaat over juni, die maand heeft 30 dagen. Het aantal dagen is per maand verschillend, zeggen ze.De rente over het saldo van uw Online Spaarrekening wordt per dag berekend. Dit doen wij aan de hand van het werkelijke aantal dagen van het betreffende jaar. Op de website van Ayvens Bank staan voorbeelden van verschillende renteberekeningen voor reguliere jaren en schrikkeljaren.
Misschien als je de rente op rente meetelt. Maar je krijgt echt niets cadeau. Trouwens een paar reacties geleden schreef je nog dat je 1/365 gebruikte.W1ck1e schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:29:
[...]
Waarmee je dus per jaar 5 of 6 dagen rente kado krijgt.
In werkelijkheid krijg je over jan, mrt, mei, juli, augustus, oktober en december rente te weinig en over
feb, apr, juni, september en november iets meer t.o.v. 1/365. En dat heeft niets met rente op rente te maken maar op de vreemde wijze waarop LPB al de rente op maandbasis berekende, in afwijking van het gestelde in de voorwaarden.
Ik heb wel via AI een PDF voorbeeld van de Ayvens-website achterhaald en die berekening klopt met de uitkomst zoals die nu wordt weergegeven.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A7Kn8ofRG2OgxkdBh0s5jcBK.jpg?f=user_large)
Oh ja, je zou denken 12x30 = 360 maar dit voorbeeld ging over 24 dagen in de maand juni die 30 dagen heeft. Voor juli zou dat 31 dagen zijn en12x31= 372,
[ Voor 7% gewijzigd door TanteBeth op 20-01-2026 09:19 ]
Nadat ik in mijn excelsheet (die voor LPB teruggaat tot begin 2023) heb gezien dat ik voor Ayvens reken met 360 dagen per jaar heb ik mijn 1/365 bericht aangepast met de toevoeging "de meeste van". Ik heb die aanpassing niet (voldoende) benadrukt.TanteBeth schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:12:
[...]
Misschien als je de rente op rente meetelt. Maar je krijgt echt niets cadeau. Trouwens een paar reacties geleden schreef je nog dat je 1/365 gebruikte.
...
@Coffeeroam Volgens mij krijg je per jaar 365/360 van het rente percentage, dus iets meer. Je krijgt per maand het feitelijk aantal dagen van die maand, en dat wordt gedeeld door het omlaag afgeronde (360) fictieve aantal dagen in het jaar. Gelijke teller gedeeld door een kleinere noemer geeft volgens mij een hogere uitkomst.
@Coffeeroam Ik zie dat ik jouw berichtje fout gelezen heb. Tijd voor koffie.
Ik heb te weinig saldo om de huidige rente berekening door Ayvens te controleren en te vergelijken met mijn excelsheet.
[ Voor 12% gewijzigd door W1ck1e op 20-01-2026 09:41 ]
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Trade Republic heeft zijn eigen topic.
We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
/f/image/QDz1lUPpBeJvChGTF9d7R9Tt.png?f=fotoalbum_large)