• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Newday schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:27:
Is er bij Garanti nog een verschil tussen het sluiten van de spaarrekening en het sluiten van je account, dit i.v.m. het weer mee kunnen doen met toekomstige actierentes.
Na indiening van mijn opheffingsformulier bij Garanti, kreeg ik vanuit de bank zowaar het aanbod om de spaarrekening voort te zetten met hetzelfde actietarief en periode. Geen idee waarom, maar ik vind het helemaal prima. Even geen gepruts met overhevelen en nieuwe acties uitzoeken. :)
Het kan misschien de moeite lonen om zelf eens te bellen met de Garanti Bank en de mogelijkheden na te vragen.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19:19
Bar_en_boos schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:33:
[...]

Na indiening van mijn opheffingsformulier bij Garanti, kreeg ik vanuit de bank zowaar het aanbod om de spaarrekening voort te zetten met hetzelfde actietarief en periode. Geen idee waarom, maar ik vind het helemaal prima. Even geen gepruts met overhevelen en nieuwe acties uitzoeken. :)
Het kan misschien de moeite lonen om zelf eens te bellen met de Garanti Bank en de mogelijkheden na te vragen.
Dat had ik ook meegemaakt na indiening van het opheffingsformulier. Echter, een tweede keer deden ze het niet.

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-02 15:16
Bar_en_boos schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:33:
[...]

Maar ik heb dus geen opheffingsformulier gezien, waar heb je dat gevonden?

En als mijn account al gesloten is (wat ik dus niet weet) dan heeft het geen zin meer om te bellen.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:46
Newday schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:30:
...
En als mijn account al gesloten is (wat ik dus niet weet) dan heeft het geen zin meer om te bellen.
Het gegeven dat je de rente inmiddels ontvangen hebt betekent volgens mij dat je account gesloten is (volgens mij is "jouw vrijopneembare spaarrekening" ook "jouw account").

Het nut van een telefoontje zou kunnen zijn dat je duidelijkheid krijgt over je account.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 22-11-2025 09:40 ]

• Coffeeroam
[...]

Ik had dat hier gevonden.

• Bar_en_boos
  • Niet online
[...]

Ik heb dat formulier via die link gedownload, ingevuld en met muis ondertekend geretourneerd naar het info@ adres. Werd nu al een paar keer gewoon geaccepteerd.
Als je nog niet weet of het account gesloten is kun je ook gewoon daarover bellen. Wel alleen tijdens werkdagen.

• Rogers
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-02 11:54
Had consors een mail gestuurd om te vragen of ze de actie rente kunnen verlengen maar krijg een automatische mail met afwijzing. Door AI gegenereerd waarschijnlijk want ze herhalen 2x dezelfde informatie en zeggen dat ik een aantrekkelijke rente krijg als ik klant wordt, wat ik al ben...

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-02 13:36
9-3 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:40:
[...]

Gisteren rekening geopend bij VWFS voor het actietarief van 2,9% 6 mnd (google vertaalt de webpagina's dus geen issue met taal) Authenticatieproces ging snel via videocall in het Engels. Wel even de Postident app downloaden.
Bevestiging ontvangen, binnen enkele werkdagen brief met online inlog en IBAN. Trade Republic (ook DE) ging wel sneller destijds en geeft nog steeds vast 2% en heeft wat meer app-functionaliteiten en de slimme creditcard zonder buitenEU valuta wisselkosten!
Rond de jaarwisseling 2022 zaten er 13 dagen tussen mijn aanvraag en ontvangst van de brief met inloggegevens. Kan veel sneller, maar 6 maanden een leuke rente is niet gek.

• Frankenstein
Bij Bfor blijft de opgebouwde rente alweer dagen op hetzelfde bedrag staan. Dat kan niet of toch, het is de Franse slag... en de chat laat je lang wachten. Chatten op je smartphone in het Frans is helemaal niet handig. Dus, mwa, maar de 4% rente was natuurlijk wel fijn. Van de bonussen heb ik ook nog niks gezien. Mijn vriendin, die Frans als tweede taal spreekt, had de niet gratis creditcard opgezegd via de chat, maar dat verzoek werd niet verwekt. Ik denk dat Bfor niet alles op orde heeft, maar het ligt er ook wel aan dat ik me op zijn best gezegd redelijk verstaanbaar kan maken in het Frans.

• Coffeeroam
Frankenstein schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:28:
Bij Bfor blijft de opgebouwde rente alweer dagen op hetzelfde bedrag staan. Dat kan niet of toch, het is de Franse slag... en de chat laat je lang wachten. Chatten op je smartphone in het Frans is helemaal niet handig. Dus, mwa, maar de 4% rente was natuurlijk wel fijn. Van de bonussen heb ik ook nog niks gezien. Mijn vriendin, die Frans als tweede taal spreekt, had de niet gratis creditcard opgezegd via de chat, maar dat verzoek werd niet verwekt. Ik denk dat Bfor niet alles op orde heeft, maar het ligt er ook wel aan dat ik me op zijn best gezegd redelijk verstaanbaar kan maken in het Frans.
Zoals hier al veelvuldig gezegd is in dit forum, wordt de rente gebaseerd op de stand van de 1e en de 16e van de maand. De opgebouwde rente verandert daardoor ook maar 2x per maand en niet per dag.

• 9-3
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 03-02 16:11

9-3

Frankenstein schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:28:
De app zit helaas vol bugs. Ik heb zowel op android als apple fouten bij het doorlopen van het aanvraag proces. bijv 1 van beide documenten die je moet goedkeuren is niet te openen. Chatgesprek nivea heeft u de laatste s/w versie. Geen Bfor dus voor ons.

• DaveAbC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
DutchCommando schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:13:
Ik heb ondertussen al een keer of 6 een rekening geopend en gesloten bij Advanzia. Nooit een verlenging gehad.

Nu heb ik echter wel weer een nieuw probleem... Ik kan mijn geld niet meer van de Advanzia rekening afhalen, omdat het portal aangeeft dat ik eerst een overboeking naar Advanzia vanaf een tegenrekening op dezelfde naam moet doen. Uiteraard zijn al mijn overboekingen (zoals altijd) van een rekening met mijn naam geweest. En ja, dan moet je ze dus mailen en ja, dan krijg je dus geen antwoord voor een week... Weer er achteraan, etc. Het blijft een twijfelachtige bedoeling.
Ik blijk ook hetzelfde probleem te hebben bij mijn Advanzia rekening welke ik geopend heb op 19 november jl.

Heb je inmiddels al een mail gestuurd en een oplossing gekregen?

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22
Misschien dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUXxtC7GobkPCp2ZKWqabd2SBi0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vePcypPTM6q9lAxQ0UALw4P8.png?f=user_large

Nog steeds een probleem, en toen de oorzaak van de hangende betalingen in Sep/Okt?

Hier e/o rekening, en tot heden geen problemen met opnames.
Echter ben ik nu weer aan het storten ivm die 3% actie..
Maar zal eens kijken wat hij zegt, als ik probleem op te nemen.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• Juan
Update: ik kan gewoon een bedrag invullen, en mijn Tegenrekening kiezen.. dus denk niet dat ik daar last van heb

• DaveAbC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-12-2025
Lijkt er op het sepa verification of payee te zijn. Wel vreemd dat dan het op 19 november gestortte bedrag wel op mijn Advanzia rekening is gestort.

Ik heb mijn paspoort gebruikt voor het openen van de Advanzia rekening en daardoor sta ik voluit met mijn 1e en 2e voornamen geregistreerd bij Advanzia. Bij mijn betaalrekening sta ik alleen met mijn voorletters geregistreerd.

Zou dat het probleem kunnen zijn?

Ik heb Advanzia al een mail gestuurd.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25
DaveAbC schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:33:
[...]

Ik blijk ook hetzelfde probleem te hebben bij mijn Advanzia rekening welke ik geopend heb op 19 november jl.

Ik heb dit ook gehad en dit werd na een mail binnen een week ongeveer aangepast. Vermoed een system glitch.

• Coffeeroam
DaveAbC schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:27:
Lijkt er op het sepa verification of payee te zijn. Wel vreemd dat dan het op 19 november gestortte bedrag wel op mijn Advanzia rekening is gestort.

Ik heb mijn paspoort gebruikt voor het openen van de Advanzia rekening en daardoor sta ik voluit met mijn 1e en 2e voornamen geregistreerd bij Advanzia. Bij mijn betaalrekening sta ik alleen met mijn voorletters geregistreerd.

Zou dat het probleem kunnen zijn?

Ik heb Advanzia al een mail gestuurd.
Bekend probleem, en niet alleen bij Advanzia, maar ook bij BFOR en Openbank (onder andere). De tenaamstelling moet 100% kloppen met wat zij zelf als tegenrekening in hun dossier hebben, anders krijg je een waarschuwing. Ik zie ook dat ze soms de tenaamstelling die je zelf doorgeeft (door iets over te maken) niet eens letterlijk overnemen, wat weer tot foutmeldingen en waarschuwing leidt. Maar in de meeste gevallen kun je dat negeren - alleen goed de IBAN nakijken - en komt alles gewoon aan.

• Frankenstein
9-3 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:25:
[...]

De app zit helaas vol bugs. Ik heb zowel op android als apple fouten bij het doorlopen van het aanvraag proces. bijv 1 van beide documenten die je moet goedkeuren is niet te openen. Chatgesprek nivea heeft u de laatste s/w versie. Geen Bfor dus voor ons.
Bij mij zit het erop met Bfor, 3 maanden zijn voorbij. Chat was een paar keer lang wachten en Frans chatten op je mobiel (- want op je PC inloggen kan dus mooi niet) is geen pretje. De rente was leuk, maar verder?

Vandaag VWFS aangevraagd, want 6 maanden 2,9% is niet verkeerd en ik vond het wel een prettige bank de vorige keer. Nogmaals dank voor jouw bericht over VWFS.

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Frankenstein schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:53:
[...]

Bij mij zit het erop met Bfor, 3 maanden zijn voorbij. Chat was een paar keer lang wachten en Frans chatten op je mobiel (- want op je PC inloggen kan dus mooi niet) is geen pretje. De rente was leuk, maar verder?

Vandaag VWFS aangevraagd, want 6 maanden 2,9% is niet verkeerd en ik vond het wel een prettige bank de vorige keer. Nogmaals dank voor jouw bericht over VWFS.
Ga jij meteen BFOR opzeggen of wachten totdat ze rente gaan uitbetalen? Volgens mij moet jij daar anders min bedrag E 10 houden.

• Frankenstein
Harbo schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:19:
[...]

Ga jij meteen BFOR opzeggen of wachten totdat ze rente gaan uitbetalen? Volgens mij moet jij daar anders min bedrag E 10 houden.
Ah, daarom kon ik 10 euro niet afboeken? Ik zeg begin dec. op. Dat is twee maanden na mijn 15e creditcardbetaling. Ze zouden de bonus namelijk binnen 2 maanden bijschrijven.

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-02 15:53
Frankenstein schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:55:
[...]

Ah, daarom kon ik 10 euro niet afboeken? Ik zeg begin dec. op. Dat is twee maanden na mijn 15e creditcardbetaling. Ze zouden de bonus namelijk binnen 2 maanden bijschrijven.
10 euro moet inderdaad minimaal op de rekening blijven staan. Opgebouwde rente wordt op/na 31-12 uitgekeerd.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
DaveAbC schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:33:
[...]

Ja, ik heb vrijdag een e-mail gestuurd en wacht nog op een reactie.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
Zowaar vandaag een 'antwoord' van Advanzia op mijn vraag of ik ook 2.94% kan krijgen omdat dit rentepercentage 2 dagen na het starten van mijn 2.76% was begonnen. Mijn 2de vraag was of ik ook de 3.04% kan krijgen als ik 5000 of meer extra stort. Helaas...ik krijg een volledig nikszeggend nutteloos antwoord terug. Ze geven alleen aan wat mijn huidig rentepercentage is en verder geen enkel antwoord.

Wederom een staaltje onkunde van de klantenservice van Advanzia. Misschien toch rekening mee gaan houden indien je een rekening daar wilt openen.

• wibblemoo
Je verwacht coulance en je noemt het onkunde als je die coulance niet krijgt. Zeg je rekening op en open een nieuwe?

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Is het voor Advanzia nou echt de moeite waard om al die Nederlandse klanten te hebben die de hele tijd contact opnemen voor het hoogste rentepercentage en steeds rekeningen opzeggen en weer opnieuw openen? Al dat handwerk voor die paar centen.

• Justie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:04
wibblemoo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:28:
Je verwacht coulance en je noemt het onkunde als je die coulance niet krijgt. Zeg je rekening op en open een nieuwe?
Misschien had ik mijn bericht hier op het forum anders moeten formuleren. Nee, coulance zou fijn zijn maar als ik het niet krijg..ok, ik heb het immers 2 dagen daarvoor al afgesloten. Ik bedoel meer dat ik geen antwoord krijg op mijn vragen. Hoe kan ik ook de emails krijgen met een verlengingsaanbod. Kan ik ook in aanmerking komen voor de 3.04%. Je krijgt dus gewoon GEEN antwoord op je vragen behalve een standaard ingetypte email met je huidige percentage. Dat noem ik onkunde,

• wibblemoo
Justie schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:47:
[...]

Misschien had ik mijn bericht hier op het forum anders moeten formuleren. Nee, coulance zou fijn zijn maar als ik het niet krijg..ok, ik heb het immers 2 dagen daarvoor al afgesloten. Ik bedoel meer dat ik geen antwoord krijg op mijn vragen. Hoe kan ik ook de emails krijgen met een verlengingsaanbod. Kan ik ook in aanmerking komen voor de 3.04%. Je krijgt dus gewoon GEEN antwoord op je vragen behalve een standaard ingetypte email met je huidige percentage. Dat noem ik onkunde,
Je hebt inmiddels toch wel door hoe deze financiële instelling werkt, op basis van ervaringen die hier eerder zijn gepost? Het verlengingsaanbod is willekeurig, erom vragen heeft geen zin.

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02 09:03
Weinig wereldschokkends, maar

Resurs Bank (via Raisin) verhoogt vandaag de rente naar 1,83% (+0,02%).

BW-Bank (via Raisin) gaat tegen de stroom in en per 01-Dec naar 1,70% (-0,06%).

Triodos verhoogt de rente op hun Kinder Toekomst Plan met +0,10%. De basisrente gaat naar 1,15% en voor geld dat een heel jaar op de rekening staat is er 0,50% bonus.

Het lijkt er op dat in Duitsland Raisin hun naam aan het veranderen is. Tot nu toe waren ze onder Weltparen.de te vinden, maar nu (ook) onder Raisin.com (raisin.de is iets heel anders). En ze hebben een aanbieding voor nieuwe klanten - 3,05% voor 3 maanden (tot €50K), met maandelijkse rentebijschrijvingen, op een rekening van Raisin zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 25-11-2025 11:23 ]

• Coffeeroam
wibblemoo schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:52:
[...]

Je hebt inmiddels toch wel door hoe deze financiële instelling werkt, op basis van ervaringen die hier eerder zijn gepost? Het verlengingsaanbod is willekeurig, erom vragen heeft geen zin.
Bij Advanzia vragen heeft inderdaad nooit zin. Sterker nog, ik heb de indruk dat het zin heeft om het niet te vragen.
Bij Garanti heeft het soms nog wel zin om te vragen.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:01:
Het lijkt er op dat in Duitsland Raisin hun naam aan het veranderen is. Tot nu toe waren ze onder Weltparen.de te vinden, maar nu (ook) onder Raisin.de.
Website gaat naar www.raisin.com/de-de/ . www.raisin.de is nog steeds van iemand die daadwerkelijk zo heet :)

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Het einde van mijn Garantibank aktie 2.55% komt in t zicht. Hoe groot is de kans dat ik na afloop over kan lopen naar de huidige 2.8% aktie of is het verstandiger om weer terug te gaan naar mijn depositoladder 6 maanden tegen 2.5%? Mijn gevoel zegt me dat het laatste verstandiger is maar hoe zien jullie dat?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
DjoeC schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:55:
Het einde van mijn Garantibank aktie 2.55% komt in t zicht. Hoe groot is de kans dat ik na afloop over kan lopen naar de huidige 2.8% aktie
Nul....

• GroteVoet459
Het einde van mijn Garantibank aktie 2.55% komt in t zicht. Hoe groot is de kans dat ik na afloop over kan lopen naar de huidige 2.8% aktie ...
Reken er maar niet op dat ze je verhogen, maar als je nog een 3-maanden actie had willen ze die mischien wel naar de huidige 6-maanden periode trekken. Dat hebben ze bij mij ook gedaan.

Zou er in ieder geval even een berichtje naar de servicedesk aan wagen. Zeggen ze Nee kun je alsnog je geld er weghalen.

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:55:
[...]
In de huidige voorwaarden bij BFOR (zowel voor €20 als de extra €80) zit nog een extra limietering - je moet de rekening minimaal 1 jaar aanhouden:
* Das Bankkonto mindestens ein Jahr lang ab dem Datum der endgültigen Kontoeröffnung beibehalten.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:05
Het einde van mijn Garantibank aktie 2.55% komt in t zicht. Hoe groot is de kans dat ik na afloop over kan lopen naar de huidige 2.8% aktie of is het verstandiger om weer terug te gaan naar mijn depositoladder 6 maanden tegen 2.5%? Mijn gevoel zegt me dat het laatste verstandiger is maar hoe zien jullie dat?
Is er niet een partner die een nieuwe rekening zou kunnen openen?

• DjoeC
@GroteVoet459 Ik zal eens een mail wagen of ze de huidige rente met 6 maanden vanaf nu willen verlengen.

@Nougat Tja, da's complex maar het komt erop neer dat dat fiscaal meer dan onaantrekkelijk is.

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:26

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ocn schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:54:
Is het voor Advanzia nou echt de moeite waard om al die Nederlandse klanten te hebben die de hele tijd contact opnemen voor het hoogste rentepercentage en steeds rekeningen opzeggen en weer opnieuw openen? Al dat handwerk voor die paar centen.
Het kost Advanzia natuurlijk net zoveel moeite in principe als Garanti of Bunq of welke andere bank in Europa. Ik vermoed ook dat ze deels erop gokken dat mensen hun geld toch wel laten staan, in tegenstelling tot de meeste lezers in dit topic.

En ze adverteren niet en ondersteunen in principe de Nederlandse taal niet, dus we zijn echt geen doelgroep voor ze. Ik vermoed dat ze ons echter ook weer niet kunnen/mogen weigeren (in het kader van discriminatie en de open Europese markt) al weet ik dat natuurlijk niet zeker.

Er zal waarschijnlijk net zoveel (of zo weinig) handwerk bij zitten als elders. Ik krijg het idee dat er niet heel veel mensen werken als je kijkt naar de verwerkingsduur van dingen. Als je het niks vind, gewoon niet bij gaan.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:16:
[...]

Reken er maar niet op dat ze je verhogen, maar als je nog een 3-maanden actie had willen ze die mischien wel naar de huidige 6-maanden periode trekken. Dat hebben ze bij mij ook gedaan.

Zou er in ieder geval even een berichtje naar de servicedesk aan wagen. Zeggen ze Nee kun je alsnog je geld er weghalen.
Antwoord: Njet. En dus ga ik de komende tijd weer m'n laddertje opbouwen.

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

rockhopper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:37:
[...]

Het kost Advanzia natuurlijk net zoveel moeite in principe als Garanti of Bunq of welke andere bank in Europa. Ik vermoed ook dat ze deels erop gokken dat mensen hun geld toch wel laten staan, in tegenstelling tot de meeste lezers in dit topic.

En ze adverteren niet en ondersteunen in principe de Nederlandse taal niet, dus we zijn echt geen doelgroep voor ze. Ik vermoed dat ze ons echter ook weer niet kunnen/mogen weigeren (in het kader van discriminatie en de open Europese markt) al weet ik dat natuurlijk niet zeker.

Er zal waarschijnlijk net zoveel (of zo weinig) handwerk bij zitten als elders. Ik krijg het idee dat er niet heel veel mensen werken als je kijkt naar de verwerkingsduur van dingen. Als je het niks vind, gewoon niet bij gaan.
Ik ben er inderdaad weggegaan omdat het allemaal maar gedoe is.

Is het niet een idee om een apart Advanzia topic te creëren, net als dat er voor Openbank en Traderepublic aparte topics zijn?

• GroteVoet459
rockhopper schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:37:
[...]
Er is geen enkele verplichting om klanten uit andere landen aan te nemen. Heb zo een lijst van 13 banken met een vrij-opneembare rente boven de 2,5-% die alleen voor Duitsers beschikbaar zijn (Duits handy#, Wohnsitz, etc).

Recent nog Rediem Capital geprobeerd (2,81% voor 1-jaar deposito) - alleen voor DE & SE.

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:37:
[...]

Er is geen enkele verplichting om klanten uit andere landen aan te nemen. Heb zo een lijst van 13 banken met een vrij-opneembare rente boven de 2,5-% die alleen voor Duitsers beschikbaar zijn (Duits handy#, Wohnsitz, etc).

Recent nog Rediem Capital geprobeerd (2,81% voor 1-jaar deposito) - alleen voor DE & SE.
Eigenlijk is dat "gek" gezien alle europeese regels over open markten en de voordelen van etc....

• GroteVoet459
DjoeC schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:40:
[...]

Eigenlijk is dat "gek" gezien alle europeese regels over open markten en de voordelen van etc....
Zo simpel werkt Europa ook weer niet. Produkten aanbieden aan nederlanders betekent ook data aanleveren aan onze Belasting Dienst, BTW afdracht regelen, etc. Voor elk EU-land gelden er andere regels en procedures. Je kunt niemand verplichten die administratieve romplslomp te moeten doen voor een enkele klant in een ander EU-land.

En zoals al vaker besproken, hebben banken in verschillende landen verschilende producten. Goede voorbeelden zijn Raisin/Weltsparen, Openbank en zelfs "onze" ING (2,75% voor 4 maanden in DE).

AANVULLING: Even de EU-regels erbij:
Bank accounts in the EU
Right to a basic bank account
[...]
This right does not apply to other types of bank account, such as savings accounts.

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 25-11-2025 17:11 ]

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:51:
[...]

Zo simpel werkt Europa ook weer niet. Produkten aanbieden aan nederlanders betekent ook data aanleveren aan onze Belasting Dienst, BTW afdracht regelen, etc. Voor elk EU-land gelden er andere regels en procedures. Je kunt niemand verplichten die administratieve romplslomp te moeten doen voor een enkele klant in een ander EU-land.

En zoals al vaker besproken, hebben banken in verschillende landen verschilende producten. Goede voorbeelden zijn Raisin/Weltsparen, Openbank en zelfs "onze" ING (2,75% voor 4 maanden in DE).
Ach, er bewstaat al allerlei country-to-country en FATCA uitwisseling. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er enig zichzelf respecterende bank in de EU daar niet aan mee hoeft te doen... En, waarom zou de Duitse, Spaanse, etc ING bank geen Nederlanders aannemen? Allemaal onderdeel van 1 conglomeraat.... Ik vermoed dat Nederlandse banken heel sterk op bescherming van hun eigen markt gericht zijn - en dat vooral ten koste van kun eigen spaarders.....

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]

Ja, het klopt inderdaad wel dat een bank niet hetzelfde is als een winkel. Dus dan zal de "open markt" werking/economie niet opgaan zoals bij winkels. Ik vraag me af waarom Advanzia dan wel de moeite doet... misschien omdat we Benelux zijn (aparte / extra regels of juist meer overlap?)?

Begint offtopic te raken, maar het is natuurlijk wel van de zotte dat "onze" ING vrolijk 2,75% uitdeelt in DE terwijl we hier afgestroopt worden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
[...]
Zo simpel werkt Europa ook weer niet. Produkten aanbieden aan nederlanders betekent ook data aanleveren aan onze Belasting Dienst, BTW afdracht regelen, etc. Voor elk EU-land gelden er andere regels en procedures. Je kunt niemand verplichten die administratieve romplslomp te moeten doen voor een enkele klant in een ander EU-land
Zo simpel werkt het dus gewoon wel….. er bestaat al jaren een standaard EU rapportage (CRS). Niks moeilijks aan.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:36
Ter info voor degenen die een spaarrekening hebben (en een Girokonto zoals ik) bij Consors bank, vanaf 1 december tijdelijk 2,20% spaarrente tot medio april 2026.

• Coffeeroam
DjoeC schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:01:

@Nougat Tja, da's complex maar het komt erop neer dat dat fiscaal meer dan onaantrekkelijk is.
Die laatste begrijp ik niet. Je mag de opgetelde bankrekeningen van jezelf en je partner op de aangifte gewoon verdelen zoals je zelf wil. Het maakt niet uit op wiens naam de rekening staat.

• Frankenstein
snip: zie topicwarning, persoonlijke update

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 26-11-2025 12:58 ]

• Bar_en_boos
  • Niet online
Je kunt telefonisch altijd proberen opnieuw gebruik te maken van het actietarief. In mijn geval kwamen ze na mijn opheffingsverzoek direct na afloop van de actieperiode van 2.55%, zelf met de vraag waarom ik wilde opheffen (van Garanti naar Bfor) en of ik eventueel openstond voor een concurrerend aanbod. Dat werd uiteraard geen Bfor-niveau, maar 'gewoon' het huidige actietarief van 2.8% voor 6 maanden. Vanwege het gemak toch maar gekozen voor het aanbod en kan weer 6 maanden vooruit.

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Frankenstein schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:18:
[...]

Livret+ spaarrekening is vandaag door BFor op mijn verzoek opgeheven. Vandaag ontving ik op mijn Nederlandse tegenrekening de resterende 10 euro spaargeld plus de bij BFor opgebouwde rente.
Hoe heb jij de spaarrekening opgezegd? Via de app of per brief?

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Nu bij Bigbank: Bonus voor nieuwe klanten:
2,50% voor de eerste 6 maanden.

https://www.bigbank.nl/flexibel-sparen/

• Frankenstein
Harbo schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:16:
[...]

Hoe heb jij de spaarrekening opgezegd? Via de app of per brief?
In de app zit bij de spaarrekening een optie rekening opheffen. Die gedaan. En dit keer was het binnen 1 dag (of waren het er 2) uitgevoerd. Net als bij het storten heb ik niet bewust gekeken wanneer. Immers als je een beetje timed krijg je bijna 14 dagen extra rente (of juist niet). Waarom? Ik was gewoon een beetje klaar met BFor en heb acties genomen op momenten die mij goed uitkwamen.

• Frankenstein
mathijsv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:54:

Een buurland van Rusland, waar veel Russen wonen? Nee, dank je!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 14:38
Frankenstein schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:53:
[...]

Ik ben nu ook een poging aan het doen om aan te melden bij VWFS, maar loop tegen het volgende aan:
Nachweis zur Steuerausländereigenschaft
Um die Bearbeitung Ihrer Steuerausländereigenschaft zu beschleunigen, bitten wir Sie, einen Nachweis aus dem Ihre ausländische Anschrift eindeutig hervorgeht bequem und sicher hochzuladen.
Als Nachweis gilt z. B. eine Wohnsitzbescheinigung, eine Meldebescheinigung, eine Aufenthaltsgenehmigung/-bewilligung, ein Visum, ein ausländischer Pass. Bei Ländern ohne Meldepflicht kann alternativ eine Gas-, Wasser-, Strom- oder Telefonrechnung hochgeladen werden.

Vertaald:
Bewijs van buitenlandse fiscale woonplaats

Om de verwerking van uw aanvraag voor een buitenlandse fiscale woonplaats te versnellen, kunt u een bewijs uploaden waaruit uw buitenlandse adres duidelijk en veilig blijkt.

Voorbeelden van acceptabel bewijs zijn een verklaring van woonplaats, een registratiecertificaat, een verblijfsvergunning/-vergunning, een visum of een buitenlands paspoort. Voor landen zonder registratievereisten kunt u als alternatief een gas-, water-, elektriciteits- of telefoonrekening uploaden.
Heb jij hiervoor documenten aangeleverd ter bewijs van buitenlandse fiscale woonplaats? Het lijkt niet verplicht, maar juist om het proces te versnellen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:46
mathijsv schreef op woensdag 26 november 2025 @ 00:54:

Vorige keer kon ik dat als bestaande klant ook krijgen, dus nog maar eens vragen.
(ivm reeds hoog saldo en hier onder genoemde Ruslandsituatie, niet zo zeer om bij te storten, maar begin januari valt deposito vrij, die daar dan kan blijven)

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Coffeeroam
PASware schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:50:
[...]

Ik ben nu ook een poging aan het doen om aan te melden bij VWFS, maar loop tegen het volgende aan:

[...]

Heb jij hiervoor documenten aangeleverd ter bewijs van buitenlandse fiscale woonplaats? Het lijkt niet verplicht, maar juist om het proces te versnellen.
Zelf heb ik die ook direkt na opening aangeleverd (rekening vaste telefoonlijn). Dat ging dan mooi online via de documenten-upload. De opening van de rekening ging binnen 4 dagen (in 2024).

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 14:38
Coffeeroam schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:07:
[...]

Zelf heb ik die ook direkt na opening aangeleverd (rekening vaste telefoonlijn). Dat ging dan mooi online via de documenten-upload. De opening van de rekening ging binnen 4 dagen (in 2024).
Jij hebt dus ná de aanmelding nog een document geupload? Dit klinkt voor mij als ik bij het aanmelden een document aanlever, van bijvoorbeeld Odido, dat dit voldoende zou moeten zijn, toch?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18
Frankenstein schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:35:
[...]

Een buurland van Rusland, waar veel Russen wonen? Nee, dank je!
Geen nut om hier een hele geopolitieke discussie te voeren maar op het moment dat een NAVO en Euroland in oorlog komt met Rusland heb je wel andere zaken om je druk om te maken dan je spaarcentjes. In de baltische staten is het anti-Rusland sentiment nog vele malen sterker dan hier, totaal niet relevant hoeveel (etnische) Russen er wonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Janpietertje89 op 26-11-2025 09:20 ]

• Coffeeroam
PASware schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:15:
[...]

Jij hebt dus ná de aanmelding nog een document geupload? Dit klinkt voor mij als ik bij het aanmelden een document aanlever, van bijvoorbeeld Odido, dat dit voldoende zou moeten zijn, toch?
Lijkt mij wel, ja.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 13:27
GroteVoet459 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:37:
[...]

* Jolke steekt vinger omhoog. Interessant! Ik kom niet verder dan 2% bij TradeRepublic in Duitsland op dit moment.

• GroteVoet459
Jolke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:31:
[...]

* Jolke steekt vinger omhoog. Interessant! Ik kom niet verder dan 2% bij TradeRepublic in Duitsland op dit moment.
Ik zou zeggen: begin met de 3 links in de Openings-post (Tagesgeldvergleich, Biallo & Sparkonto).

De huidige 3-Plus-ers:
Raisin (3 mnd) — 3,05%
BBVA (6 mnd) — 3,00%
Norisbank (tot 31-Mar) — 3,00%

Toegevoegd 27-Nov: Renault Bank Direct (3 mnd) — 3,00%
Toegevoegd 28-Nov: Bank of Scotland (3 mnd) — 3,00%

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-11-2025 09:29 ]

• Datisraar
GroteVoet459 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:48:
[...]

Ik zou zeggen: begin met de 3 links in de Openings-post (Tagesgeldvergleich, Biallo & Sparkonto).
Mits je een Duits adres hebt.
De huidige 3-Plus-ers:
Raisin (3 mnd) — 3,05%
BBVA (6 mnd) — 3,00%
Mits je een Duits adres hebt bij de aanmelding als je rechtstreeks bij die banken aanvraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Datisraar op 26-11-2025 12:28 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Een hoop (niet alle) persoonlijke updates verwijderd. Zie topicwarning: om het topic leuk voor iedereen te houden en leesbaar, willen we graag persoonlijke updates voorkomen. Graag hierop letten :)

• Jolke
GroteVoet459 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:48:
[...]

De huidige 3-Plus-ers:
Raisin (3 mnd) — 3,05%
BBVA (6 mnd) — 3,00%
Thnx, klinkt interessant. Vele daarvan zijn 3-6 maanden aantrekkelijk met een rente rond de 3%, maar na die periode zakken ze allemaal onder 2%. Als je elk jaar een paar keer van bank wilt wisselen, moet je dit zeker doen. Ik blijft dan toch maar bij een lagere 2%, maar hoef er dan ook niet naar op of om te kijken. :)

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Jolke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:58:
[...]
Thnx, klinkt interessant. Vele daarvan zijn 3-6 maanden aantrekkelijk met een rente rond de 3%, maar na die periode zakken ze allemaal onder 2%. Als je elk jaar een paar keer van bank wilt wisselen, moet je dit zeker doen. Ik blijft dan toch maar bij een lagere 2%, maar hoef er dan ook niet naar op of om te kijken. :)
Voor jou misschien een goede keuze inderdaad. Maar de meerderheid hier is bezig met optimaliseren van het spaargeld via sparen. Daar hoort (of het sluit het in ieder geval niet uit) schuiven van spaargeld bij. Dat blijft natuurlijk een persoonlijke afweging of je de moeite van rekening openen en afsluiten vind opwegen tegen de extra rente opbrengst.

Persoonlijk hou ik slechts een minimum aan spaargeld bij m'n dagelijkse rekening een noodaanvulling voor als het snel moet zeg maar, en gaat het sparen toch echt bij een bank waar ik meer dan het dubbele ontvang. (1,25% vs 2,7 tot 3%) Ik ben blij met de vele opties en ervaringen die hier zoal voorbij komen want tot een paar jaar geleden was ik ook een slaper.

[ Voor 0% gewijzigd door rockhopper op 26-11-2025 16:34 . Reden: taalfout correctie ]

• W1ck1e
Jolke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:58:

Om meer rente te ontvangen is het voldoende om een betere rekening te openen bij een andere bank. Je hoeft niet weg te gaan bij de oude bank. Je hoeft alleen je saldo te verplaatsen. En de rente krijg je aan het begin van het nieuwe jaar als je hem niet al eerder ontvangen hebt. Zo heb ik in de afgelopen tijd gespaard bij Advanzia, ik heb de rente ontvangen en mijn gehele saldo opgenomen.

Even over minder dan 2% en rond de 3%. Als je bij een winkel hetzelfde kan kopen met een prijsverschil van 33% of 50%, wat doe je dan ?. Voor een pakje chips boeit het misschien niet, maar toch wel voor een smartphone.

• Jolke
Klopt persoonlijke afweging. :)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook blij met dit soort topics!

Als we het over 30.000 euro hebben, dan gaat het over een verschill van 150 euro in 6 maanden. Dat is wel de moeite waard, ja.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Jolke schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:22:
Klopt persoonlijke afweging. :)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook blij met dit soort topics!

Als we het over 30.000 euro hebben, dan gaat het over een verschill van 150 euro in 6 maanden. Dat is wel de moeite waard, ja.
Je kan het zelfs per dag bekijken, iets dat de banken zelf ook doen. In mijn voorbeeld van 1.75% verschil gaat het dan over € 1,43(8) die je iedere dag laat liggen. (bij het voorbeeld van 30k). Dan hebben we het ook over grofweg € 262 op halfjaar basis. (zelfde 30k)

Dus ik hou eigenlijk pak 'm beet 2k opzij voor nood (tv stuk of laptop ofzo, iets dat veel in huis gebruikt wordt en direct vervangen moet worden). Al het andere weet ik meestal wel van te voren of en wanneer ik meer geld nodig heb, dan heb ik die snelheid van "grootbanken" niet per se nodig en wordt rendement belangrijker.

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:35
Een klein weekje nadat ik bij NIBC een rekeningaanvraag deed en de legitimatieparade doorlopen heb, heb ik niets meer vernomen van ze.
Herkennen mensen dit of moet ik morgen maar even bellen?

• Divine Chlorine
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-02 14:28
rowicom schreef op woensdag 26 november 2025 @ 19:45:
Een klein weekje nadat ik bij NIBC een rekeningaanvraag deed en de legitimatieparade doorlopen heb, heb ik niets meer vernomen van ze.
Herkennen mensen dit of moet ik morgen maar even bellen?
Ik heb op zondag 16/11 een spaarrekening aangevraagd en ik kreeg maandag 17/11 bericht dat die spaarrekening geopend is. Heb er Euro 501 op gezet en wacht mijn tijd af....of die bonus er komt

• Juan
<knip> zie modbreak iets hoger

[ Voor 145% gewijzigd door ZieMaar! op 30-11-2025 08:25 ]

• Datisraar
Gaan we hier weer de komende dagen beginnen over de 50€ NIBC spaarbonus? Er is hier op dit draadje al heel veel over gezegd en gespeculeerd. Ik zou zeggen wacht het rustig af.

• Coffeeroam
Nieuwe voorwaarden sparen NIBC per 1/1/2026.

Hierin komt o.a. te staan dat je je deposito niet kunt beëindigen als NIBC de voorwaarden verandert.

Zou dat betekenen dat je je deposito nu nog nét wel kunt beëindigen omdat juist deze voorwaarde erbij komt per 1 januari 2026? - In de huidige voorwaarden staat dat niet.

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:24:

Hierin komt o.a. te staan dat je je deposito niet kunt beëindigen als NIBC de voorwaarden verandert.

Zou dat betekenen dat je je deposito nu nog nét wel kunt beëindigen omdat juist deze voorwaarde erbij komt per 1 januari 2026? - In de huidige voorwaarden staat dat niet.
Even zoeken naar de voorwaarden geeft deze pdfjes :
2025
2026

Link die wel werkt

Zijn dat dan nog de oude voorwaaerden per 1 januari 2026 ?
Want ik vind niets met betrekking tot jouw opmerking.

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 27-11-2025 10:27 ]

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:36:
[...]

Even zoeken naar de voorwaarden geeft deze pdfjes :
2025
2026

Zijn dat dan nog de oude voorwaaerden per 1 januari 2026 ?
Want ik vind niets met betrekking tot jouw opmerking.
Pardon, je links werken niet, maar ik zal hier aanhalen wat er verandert.
Nieuwe voorwaarden per 1/1/2026
artikel 6
Wij mogen deze voorwaarden aanvullen, wijzigen en/of vervangen. Wij informeren
je hier ten minste dertig dagen van tevoren over. Als je niet akkoord gaat met een
aanvulling, wijziging en/of vervanging, dan kun je je spaarrekening beëindigen. Als
je een termijndeposito hebt, kun je je spaarrekening beëindigen na afloop van het
termijndeposito.
Lees meer over het beëindigen van je spaarrekening in 1.11 van
deze voorwaarden.
Huidige voorwaarden:
artikel 6
Wij mogen deze voorwaarden aanvullen, wijzigen en/of vervangen. Wij informeren je hier ten minste dertig dagen van tevoren over. Als je niet akkoord gaat met een aanvulling, wijziging en/of vervanging, dan kun je je spaarrekening beëindigen. Lees meer over het beëindigen van je spaarrekening in 1.11 van deze voorwaarden.
Zou je dus onder de huidige voorwaarden je deposito's kunnen beëindigen, juist omdat je niet akkoord gaat met deze wijziging?

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:46
Voor wat het waard is; mijn actierente bij Garanti bleek (ook) verlopen te zijn, en na aangegeven te hebben dat ik de rekening ga laten opheffen (via contact per mail), zijn ze met een (eenmalig) aanbod gekomen voor een deposito voor 3 maand tegen 2,35% (+0.10%) of 1 jaar tegen 2,35% (+0.20%). Keuze gemaakt voor de 3 maand deposito,

http://specs.tweak.to/5253

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]

artikel 6

[...]

Huidige voorwaarden:
artikel 6

[...]

Zou je dus onder de huidige voorwaarden je deposito's kunnen beëindigen, juist omdat je niet akkoord gaat met deze wijziging?
Raar, de links doen het wel bij mij, ook in een andere browser (edge ipv brave)
Misschien dat deze wel werkt.

Op zich vind ik het logisch dat je alleen een rekening kunt opheffen wanneer er geen deposito's meer lopen. En ik neem aan dat voorwaaerden van een deposito zelf niet wijzigen.

• DjoeC
Coffeeroam schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:55:
[...]

artikel 6

[...]

Huidige voorwaarden:
artikel 6

[...]

Het lijkt mij dat je een deposito - contract - aangaat voor een bepaalde tijd onder bepaalde voorwaarden. De voorwaarden die gelden bij aanvang zijn de geldige en kunnen niet gewijzigd worden want contract is beide kanten op. Maar dit lijkt me voer voor juristen.

• W1ck1e
Sjowhan schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:59:
Voor wat het waard is; mijn actierente bij Garanti bleek (ook) verlopen te zijn, en na aangegeven te hebben dat ik de rekening ga laten opheffen (via contact per mail), zijn ze met een (eenmalig) aanbod gekomen voor een deposito voor 3 maand tegen 2,35% (+0.10%) of 1 jaar tegen 2,35% (+0.20%). Keuze gemaakt voor de 3 maand deposito,
Idem hier. Ook via de mail gevraagd voor iets voor bestaande klanten. En eenzelfde aanbod gekregen en geaccepteerd.

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:18:
[...]

Raar, de links doen het wel bij mij, ook in een andere browser (edge ipv brave)
Misschien dat deze wel werkt.

Op zich vind ik het logisch dat je alleen een rekening kunt opheffen wanneer er geen deposito's meer lopen. En ik neem aan dat voorwaaerden van een deposito zelf niet wijzigen.
Dat is een werkende link, dank je.

• Coffeeroam
DjoeC schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:21:
[...]

Het lijkt mij dat je een deposito - contract - aangaat voor een bepaalde tijd onder bepaalde voorwaarden. De voorwaarden die gelden bij aanvang zijn de geldige en kunnen niet gewijzigd worden want contract is beide kanten op. Maar dit lijkt me voer voor juristen.
Maar waarom is het dan nodig om die vetgedrukte regel in artikel 6 nog extra toe te voegen aan de voorwaarden, als het toch al zo is? Het lijkt erop dat je alles kunt opzeggen in de huidige voorwaarden als je niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden. Inderdaad, voer voor juristen.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Coffeeroam schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:24:

Dit lijkt mij juridisch niet haalbaar. Ook al schrijven ze het in de voorwaarden dan maakt het nog niet direct wettelijk correct. Inderdaad voer voor juristen.

• DjoeC
rockhopper schreef op donderdag 27 november 2025 @ 13:40:
[...]

Dit lijkt mij juridisch niet haalbaar. Ook al schrijven ze het in de voorwaarden dan maakt het nog niet direct wettelijk correct. Inderdaad voer voor juristen.
Tja, ik vermoed dat ze bedoelen dat het deposito gewoon onder de oude algemene voorwaarden doorloopt. Een contract kun je bij mijn weten niet 1-zijdig wijzigen. Hmm, soms blijkbaar toch: https://www.legalz.nl/blog/overeenkomst-wijzigen Bijzonder...

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:23
Goed nieuws voor een groot deel van de spaarders. (Extra)Box 3 verhoging is van de baan.
https://www.nu.nl/politie...leggers-en-spaarders.html

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 00:27
De belastingdruk over beleggingen in box 3 gaat na de stemming hierover in de Tweede Kamer van 27 november 2025 niet flink omhoog in 2026 (zie aangenomen amendement 36812-47).

De vermogensbelasting wordt geheven over zogenaamde forfaitaire rendementen of over je daadwerkelijk behaalde rendement. Dit kun je zelf kiezen. Het forfaitaire rendement over beleggingen gaat van 5,88% in 2025 naar 6,00% in 2026. Eerder was sprake van een verhoging naar 7,78%.

Het heffingsvrij vermogen waarover je geen vermogensbelasting wordt geïndexeerd en gaat omhoog van €57.684 (2025) naar €59.357 (2026). Eerder was sprake van een verlaging naar €51.396.

• W1ck1e
Sander12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:23:
De belastingdruk over beleggingen in box 3 gaat na de stemming hierover in de Tweede Kamer van 27 november 2025 niet flink omhoog in 2026 (zie aangenomen amendement 36812-47).

De vermogensbelasting wordt geheven over zogenaamde forfaitaire rendementen of over je daadwerkelijk behaalde rendement. Dit kun je zelf kiezen. Het forfaitaire rendement over beleggingen gaat van 5,88% in 2025 naar 6,00% in 2026. Eerder was sprake van een verhoging naar 7,78%.

Het heffingsvrij vermogen waarover je geen vermogensbelasting wordt geïndexeerd en gaat omhoog van €57.684 (2025) naar €59.357 (2026). Eerder was sprake van een verlaging naar €51.396.
Wat zijn de getallen bij spaargeld ? Met name het forfaitaire rendement. Nivo van de grootbanken ? Of mogen we dat niet kiezen ?

Ik begrijp inmiddels dat het nog niet bepaald is.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-02 00:27
W1ck1e schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:31:
[...]

Wat zijn de getallen bij spaargeld ? Met name het forfaitaire rendement. Nivo van de grootbanken ? Of mogen we dat niet kiezen ?
zoals je weet wordt dat pas in febr 26 bekend wat je over 2025 gaat betalen. Reken op 1,4%

• DjoeC
Sander12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:36:
[...]

zoals je weet wordt dat pas in febr 26 bekend wat je over 2025 gaat betalen. Reken op 1,4%
En daar dan 36% van? Dus effectief iets van 0.5%? Als ze de ING percentages als maat nemen dan zou het minder moeten zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DjoeC op 27-11-2025 17:51 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:00
DjoeC schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:50:
[...]

En daar dan 36% van? Dus effectief iets van 0.5%? Als ze de ING percentages als maat nemen dan zou het minder moeten zijn ;)
Ze kijken natuurlijk ook niet alleen naar vrij opneembare spaarrekeningen maar ook naar deposito's ;) En volgens mij heeft (ook) ING nog wel eens een actie gehad met een hoge deposito rente op "nieuw geld"?

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:02
Alleen deposito's korter of gelijk aan 3 maanden worden meegenomen.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:44
DjoeC schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:50:
[...]

Je kan, als het lager is dan het forfaitaire, ook het werkelijk rendement opgeven.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:02
devriesjande schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:58:
[...]

Je kan, als het lager is dan het forfaitaire, ook het werkelijk rendement opgeven.
Maar dan vervalt je heffingsvrij vermogen.

• Coffeeroam
mpandroid schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:15:
Goed nieuws voor een groot deel van de spaarders. (Extra)Box 3 verhoging is van de baan.
https://www.nu.nl/politie...leggers-en-spaarders.html
Voor pure spaarders was er al geen sprake van een verhoging van het forfait. Dat was alleen voor "overige bezittingen".
Voor deze spaarders is meer van belang dat de vermogensvrijstelling niet verlaagd wordt; deze wordt netjes geïndexeerd.

• kbus
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:51
Het heffingsvrij vermogen waarover je geen vermogensbelasting betaalt wordt geïndexeerd en gaat omhoog van €57.684 (2025) naar €59.357 (2026). Eerder was sprake van een verlaging naar €51.396.

Bron: https://www.financieelona...nsbelasting%20verminderen.

• Juan
Dit geen Fake nieuws?

Wel positief als het echt waar is. En dat is geen gat wat ze moeten opvullen?

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:46
Sander12 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 17:36:
[...]

Waarschijnlijk nog iets lager, zie:https://www.dnb.nl/statis...96-43b8-a18b-5ba293f01c1d
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN3dZ_vtOfbF1jD2kZYr9AWR2xY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C1iYC0iDeAnK2rr8SstRTdiI.jpg?f=fotoalbum_large
Er van uitgaande dat oktober en november gelijk zijn aan september, dus rond 1,37%
(jan-nov, nov telt 2 keer)

Internet Budget Thuis 100/29Mbps; Modem Draytek Vigor 2765 Telefoon Siemens C470IP via Fritz!box 7260; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cheapbuzzer.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

• Bar_en_boos
  • Niet online
Een update mbt Bfor Bank.
Ze hebben blijkbaar genoeg spaargeld opgehaald. De spaarrekening Livret A gaat van 3.5% voor 6 maanden en max. € 75.000 euro naar 1.7% voor max. € 22.950 en onbeperkte looptijd. Niet meer interessant dus.
De standaardspaarrekening Bfor+ is 2.1% voor max € 70.000 gedurende 12 maanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Bar_en_boos op 27-11-2025 22:51 ]

• Dir123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:56
rechtsherstel schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:26:
Alleen deposito's korter of gelijk aan 3 maanden worden meegenomen.
Gaat dit over box 3? Daar wordt toch gewoon ieder deposito in mee genomen? Of het nu verlopen is of niet..

• Coffeeroam
Dir123 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 07:56:
[...]

Gaat dit over box 3? Daar wordt toch gewoon ieder deposito in mee genomen? Of het nu verlopen is of niet..
Voor het forfaitaire spaarrendement niet.

Voor het werkelijke spaarrendement (bij gebruik van de tegenbewijsregeling) wel.

• Coffeeroam
Frankenstein schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:34:
[...]

In de app zit bij de spaarrekening een optie rekening opheffen. Die gedaan. En dit keer was het binnen 1 dag (of waren het er 2) uitgevoerd. Net als bij het storten heb ik niet bewust gekeken wanneer. Immers als je een beetje timed krijg je bijna 14 dagen extra rente (of juist niet). Waarom? Ik was gewoon een beetje klaar met BFor en heb acties genomen op momenten die mij goed uitkwamen.
Ik ben er ook klaar mee, met BFOR.
Heb je het hele account opgezegd of alleen de spaarrekening?
Krijg je de rente van de BFOR+ spaarrekening direct uitgekeerd bij opzegging, of toch pas op 1 januari?
Pagina: 1 ... 171 ... 184 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling