Vandaag >500 euro overgemaakt naar BFor. Dit kwam niet IP aan. Terwijl een overboeking daarna van 1 cent wel direct op de rekening stond. En dat klopt. Voor IP geldt een maximum van 500 euro. Het valt te lezen op het forum van Kritische Anlager bij de discussie. Wel goed zoeken ;-)
https://www.kritische-anleger.de/bforbank/tagesgeld/#Forum
Een ander punt is de berekening van de rente, die wijkt af. Staat in de voorwaarden (pag. 2 onder Le taux d’intérêt applicable).
https://bforbank.cdn.pris...e+graphique+BFB+70923.pdf
Google vertaling van deze voorwaarden:
Stortingen brengen rente op vanaf de eerste dag van de twee weken na de transactiedatum (d.w.z. de 16e van dezelfde maand of de eerste van de volgende maand).
Opgenomen bedragen brengen geen rente meer op vanaf de laatste dag van de twee weken waarin de opname plaatsvindt (d.w.z. de 1e of de 16e van de maand).
Inkomende bedragen worden rentedragend zodra het de 1e of de 16e van de maand is. Komt een bedrag bijvoorbeeld op de 25e binnen, dan wordt het (pas) vanaf de 1e rentedragend.
Uitgaande bedragen blijven rentedragend tot de 1e of de 16e van de maand. Betaal je bijvoorbeeld op de 3e uit, dan blijft het bij BFor nog rentedragend tot de 16e.
Ja, dat klinkt bizar en ongeloofwaardig, want als het zo is, zou je steeds in kunnen leggen op de 30e of 31e en en op de 15e en uitbetalen op de 2e en de 17e en zo plusminus 25 dagen per maand rente ontvangen, terwijl het geld maar 5 dagen op de rekening staat.
Nu had ik dit nog niet gelezen, anders had ik natuurlijk niet getracht vandaag flink in te leggen bij BFor.
Dit alles geeft nu wel iedereen een week de tijd om klaar te zijn voor de komende maand en dus gaarne kort voor het begin van september in te leggen. Per 1 september ontvang je dan de 4% rente.
En het lijkt erop dat het dus meer oplevert om voor het einde van de periode van de actierente af te boeken. De actierente loopt in mijn geval tot 30 november. Haal ik de inleg op 2 december weg, dan ontvang ik nog tot 16 december 1,2% rente hierover + 2,x% elders. Haal ik het echter weg op 17 november, dan ontvang ik 4% rente plus elders 2,x% en uiteraard na 2 december ook 2,x% elders. Stel ik 2,x op 2%, dan wordt dat in het 1e geval 4+2% rente en in het 2e geval 1,2+2% rente. Afboeken op 17 november levert iets meer dan 10 euro extra rente op per 10k. Niet veel, helemaal niet, maar het doorrekenen is wel leuk. Het is als de euromunt die je toch op straat ziet liggen.
Laat je die liggen? Een ander voordeel van eerder afboeken in een markt waarin de rente gemiddeld nog daalt is dat de kans bestaat dat je in november elders een andere actierente kunt krijgen die hoger is als wanneer je daarmee in december start.
Filosofische (?) vraag: wie bukt hier om een zwervend dubbeltje op te rapen?
[
Voor 28% gewijzigd door
Frankenstein op 22-08-2025 20:35
]