Rentecompensatie regeling
Waarom dit topic?
Het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (
Kifid) heeft afgelopen jaar uitspraken gedaan over consumptieve kredieten met variabele rente. De variabele rente betekent dat deze niet vaststaat maar meebeweegt (en dus kan dalen en stijgen) met de marktrente gedurende de looptijd. In de uitspraken van het Kifid kwam naar voren dat bij een aantal producten van diverse banken in de voorwaarden niet helder is gemaakt wanneer de bank de rente mag aanpassen en de klant mag verwachten dat de rente de gemiddelde marktrente volgt. Kifid heeft geoordeeld dat deze teveel betaalde rente moet worden terugbetaald aan de klanten, deze compensatie loopt terug tot augustus 2001 (in verband met verjaringstermijn van 20 jaar).
Dit topic is bedoeld om informatie uit te wisselen.
Welke banken
De volgende banken geven aan te gaan compenseren of hebben al een compensatie regeling bekend gemaakt (al dan niet in onderhandeling met de Consumentenbond)
Wat voor producten?
Het gaat om producten die een variabele rente kennen. Jet moet hierbij denken aan producten als rood staan en lopende kredieten.
Krijg ik geld terug en hoeveel?
De banken berekenen veelal zelf hoeveel geld je terug krijgt. Hiervoor is wel een drempelbedrag afgesproken van 50 euro in de compensatie regelingen die nu al bekend zijn. Het verschil tussen de betaalde rente en de verschuldigde rente wordt terugbetaald, hierbij wordt een rente over rente eveneens meegenomen.
Wanneer krijg ik geld terug?
Dat is per bank verschillend, sommigen werken nog aan hun compensatieregeling en sommigen zijn al begonnen. Over het algemeen als je geen geld terug krijgt, krijg je ook geen bericht.
Ik ben weg bij mijn bank en gewisseld, hoe kan ik toch geld terug krijgen?
Dat verschilt een beetje per bank, mogelijk moet je je zelf melden bij de bank en mogelijk moet je een claim onderbouwen met stukken. De wettelijke bewaartermijn is 7 jaar en de privacy wetgeving maakt dat de bank dan je gegevens niet meer mag bewaren.
Heeft de compensatie fiscale gevolgen?
Als je de betaalde rente ooit hebt afgetrokken, kan dat inderdaad fiscale gevolgen hebben. Het bedrag van de compensatie moet je dan wellicht aangeven in de aangifte inkomstenbelasting.