Veroordeel niet, verwonder u slechts
Echt absurd te lezen hoe veel rente iedereen hier heeft betaald. Dit gaat echt om duizenden euro's compensatie.
[Voor 61% gewijzigd door xtiman op 09-04-2023 21:01. Reden: typo]
Dat is duidelijk maar wat als de voorstellen niet reëel zijn en je zelf of samen wilt procederen? In mijn geval moet ik de bank voor een deel compenseren voor het te weinig in rekening brengen van rente, wat dus ook de rente op rente verlaagd. Argument van de bank: u krijgt nog steeds geld terug dus u heeft geen punt.Lunaa7 schreef op zondag 9 april 2023 @ 01:03:
[...]
De 20 jaar terug wordt berekend vanaf de overeenkomst met de Consumentenbond (sept 2021), vandaar in elk geval vanaf 2001. Hoe lang de bank er na die overeenkomst vervolgens over doet om het af te handelen staat daar verder los van.
Ik heb 10.680 euro aan rente betaald en ik krijg 540 terug.
PLP gehad van ver voor 2001 tot 2016
Misschien toch die berekening maar eens opvragen?Paleda schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:46:
Ik heb ook bericht gehad. Begin maart al maar ik had het niet door want het stond alleen in de app.
Ik heb 10.680 euro aan rente betaald en ik krijg 540 terug.
PLP gehad van ver voor 2001 tot 2016
[Voor 16% gewijzigd door Zonnegeer op 12-04-2023 15:12]
Ik heb er geen verstand van en geen zin en tijd om me erin te verdiepen.
[Voor 37% gewijzigd door Zonnegeer op 12-04-2023 16:39]
Ja, dat soms te weinig betaald is onterecht dat dat gecorrigeerd wordt, dat mogen ze niet doen. En dat kan heel veel schelen bij het eindbedrag! Want je rente-op-rente keldert in elkaar.Paleda schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:22:
Er zat een heel document bij met grafiek/tijdstippen en uitleg. En ik had soms te weinig betaald en soms teveel. En dat was weer allemaal verrekend.
Ik heb er geen verstand van en geen zin en tijd om me erin te verdiepen.
Ik zou evt Kifid uitspraken hierover nog maar even afwachten, de banken zijn eerder ook teruggefloten (want ze rekenden eerst geen rente-op-rente).
ING geeft dit ook zo aan en ik zie bij de consumentenbond nergens dat die het daar niet mee eens zijn. Terwijl de consumentenbond wel aangeeft dat ze deze afspraken met ING heeft gemaakt. Lopen er dan nog meer procedures bij Kifid? Heb je daar meer info over?mv_ak schreef op woensdag 12 april 2023 @ 17:27:
[...]
Ja, dat soms te weinig betaald is onterecht dat dat gecorrigeerd wordt, dat mogen ze niet doen. En dat kan heel veel schelen bij het eindbedrag! Want je rente-op-rente keldert in elkaar.
Ik zou evt Kifid uitspraken hierover nog maar even afwachten, de banken zijn eerder ook teruggefloten (want ze rekenden eerst geen rente-op-rente).
Inderdaad, ik lees het nu ook. Maar dat betekent nog niet dat het juridisch in de haak is. Feitelijk zegt ING (en consumentenbond) dat bij de klant het te weinig in rekening gebrachte uit het verleden, alsnog in rekening gebracht mag worden bij de klant + rente-op-rente. Dan had die klant wel moeten kunnen vermoeden dat dat zo was, maar dat was niet zo, en treft dus geen blaam. Wat mij betreft is hierover het laatste woord nog niet gezegd. En anderen gaven eerder ook aan dat er mogelijk nog Kifid zaken komen en het beter is even te wachten.Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 20:14:
[...]
ING geeft dit ook zo aan en ik zie bij de consumentenbond nergens dat die het daar niet mee eens zijn. Terwijl de consumentenbond wel aangeeft dat ze deze afspraken met ING heeft gemaakt. Lopen er dan nog meer procedures bij Kifid? Heb je daar meer info over?
Ik kan uiteraard wachten, desnoods totdat ik een ons weeg. Maar ik zou dan wel graag weten waarop ik wacht, dus iets van een linkje met info over organisaties/personen die dit aanhankelijk gaan maken zou ik nog steeds waarderen.mv_ak schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:24:
[...]
Inderdaad, ik lees het nu ook. Maar dat betekent nog niet dat het juridisch in de haak is. Feitelijk zegt ING (en consumentenbond) dat bij de klant het te weinig in rekening gebrachte uit het verleden, alsnog in rekening gebracht mag worden bij de klant + rente-op-rente. Dan had die klant wel moeten kunnen vermoeden dat dat zo was, maar dat was niet zo, en treft dus geen blaam. Wat mij betreft is hierover het laatste woord nog niet gezegd. En anderen gaven eerder ook aan dat er mogelijk nog Kifid zaken komen en het beter is even te wachten.
Het lijkt me niet heel onredelijk dat het in de berekening 2 kanten op werkt, "redelijk en billijk" is een term die vaak terugkomt in de civiele rechtspraak.
Geen info nog, eigen gevoel.Wild Chocolate schreef op woensdag 12 april 2023 @ 21:44:
[...]
Ik kan uiteraard wachten, desnoods totdat ik een ons weeg. Maar ik zou dan wel graag weten waarop ik wacht, dus iets van een linkje met info over organisaties/personen die dit aanhankelijk gaan maken zou ik nog steeds waarderen.
Het lijkt me niet heel onredelijk dat het in de berekening 2 kanten op werkt, "redelijk en billijk" is een term die vaak terugkomt in de civiele rechtspraak.
Het gaat om het terugbetalen van te weinig betaalde rente aan de bank na de herberekening. Een andere uitspraak zegt dat je omdat je niet wist dat je terug moest betalen (tot moment herberekening) er dan geen boeterente of rente-op-rente gevorderd kan worden. Wel afhankelijk van wat in oorspronkelijk contract staat.
https://uitspraken.rechts...ente,Herberekening&idx=16
Stel je moet de te weinig betaalde rente in zeg 2004 terugbetalen ( ook mensen die negatief uitkomen krijgen een naheffing van de bank, tot 20 jaar terug??), dan mag dat niet met rente-op-rente en dus niet zoals nu dat wel gedaan wordt, maar aparte berekening.
Of het significant voor je is moet blijken uit de detailberekening en daar zie je de periodes dat je terug betaalt.
Ing heb ik bijna afgelost maar heb vanaf 2002 al ruim 40.000 betaald aan de ing nou is de vraag hoe kan ik interbank afgelost hebben en ing bijna terwijl ik wel elke maand heb afgelost en geen bedrag meer heb geleend. Dus ing kan diep in de buidel tasten, dat verklaard ook meteen waarom het zo lang duurt. De grote bedragen komen het laatste aan de beurt
Net zoals ik hierboven al iemand las ben ik te lui om me hier helemaal in te verdiepen om te kijken of het niet meer zou moeten zijn. Ik had sowieso nergens op gerekend (want hele kwestie is compleet langs me heen gegaan totdat ik bericht kreeg van ABN), en als de consumentenbond het zo goed vindt dan vind ik het ook wel best.
Nog los van eventuele kansen op meer geld: als ik zelf zou moeten gaan procederen dan moet ik een advocaat inhuren à enkele duizenden euro's, kan me slecht voorstellen dat ik dat geld er ooit uit zou kunnen slepen aan een hogere compensatie.
Ik heb het aanbod dus geaccepteerd, voor mij onverwacht gratis geld

Niet aan rente betaald???
Het bleek dat ik de berekening al had gehad maar dat ze dat ergens documenten uitwisselen hadden genoemd. Dat was me compleet ontgaan.No Hands schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:56:
bijna 6 weken geleden gebeld voor de berekening, die zou ik met 6 weken hebben. Ik zal maandag maar eens bellen of het al gelukt is om die berekening op te zoeken ergens.
Ik heb du snuit een x aantal pagina's lang document waarvan de helft door de aan amro op gemiddelden is gedaan wat kennelijk hebben ze de echte gegevens niet meer. Ik vind het allemaal maar flut.
Maar net als @migchiell ik had nergens op gerekend ik ga het zelf allemaal niet uitzoeken. Dik 2500 euro geld wat ik onverwachts krijg. Prima zo.
Ik heb het idee dat ABN Amro trager is dan de rest.xtiman schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:48:
ABN Amro, PLP, tot op heden nog steeds niks gehoord
Grafisch Ontwerper, 999 Games
Never mind:
In het aanbod staat de volgende tekst:
U kunt ook een meer gedetailleerde berekening van uw compensatiebedrag opvragen.
[Voor 26% gewijzigd door GioStyle op 02-05-2023 08:42]
Ik heb ook dik 10k aan rente betaald en krijg 540 terug. Maar ik ga het verder niet uitzoeken. Begin ik echt niet aan.vrossi46 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 04:49:
Je hebt meer dan 10k aan rente betaald en krijgt maar 300 euro?? Ik had de lening vanaf 2002 en kreeg 2500 euro terug hoeveel heb ik dan wel
Niet aan rente betaald???
Ik had trouwens geen lening maar een prive limiet plus.
[Voor 6% gewijzigd door Paleda op 02-05-2023 11:51]
Ik zelf heb helaas niks gehoord. Heb een plp sinds 2005. Ben nog steeds klant.
Het zou wel balen zijn.
Iemand die ook dit antwoord heeft gekregen of meer weet?
Mijn man had namelijk begin maart al een voorstel gehad voor zijn privé limiet plus rekening .
Ik dus nog niks , mij werd verteld dat ze met mijn berekening bezig waren en ik vanzelf bericht zou krijgen .
Niks gehoord dus over het feit dat iedereen die recht zou hebben op compensatie dit al gehoord zou moeten hebben .
Ik niet, hier ook nog niks gehoord van ING. En ik heb hier volgens mij ook nog weinig gelezen van ING klanten, terwijl ING de grootste bank is, je zou dus verwachten dat zij ook de meeste zaken moeten afhandelen...themeparktommy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:25:
[...]
Ik heb het idee dat ABN Amro trager is dan de rest.
En als ze dan de Doorlopend kredieten hebben afgehandeld, gaan ze beginnen aan roodstand en creditcards...
Ik had €295 aan rente betaald en krijg nu €50 terug. In absolute bedragen beide niks maar relatief schrok ik wel hoeveel ik terug heb gekregen.
50eu is exact het drempelbedrag toch?Pendora schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:38:
Bij Abn voorstel gehad op 17-04
Ik had €295 aan rente betaald en krijg nu €50 terug. In absolute bedragen beide niks maar relatief schrok ik wel hoeveel ik terug heb gekregen.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Volgens mij is dat het standaard antwoord. De informatieverstrekking is echt om te janken. Ze konden zelfs niet eens controleren of mijn aanmelding aangekomen was.willem61 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:50:
Heb vandaag naar ABN gebeld, ze hebben nog geen berekening. Hij kon niets meer vertellen dan dat het dit jaar gebeurt......
Tja... maar die doen dat ook al wat langer, maar over de ICT bij de belastingdienst is ook wel wat te zeggen ;-)vrossi46 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 12:58:
Als de belasting mij kan terugbetalen binnen 2 maanden terwijl zij meer klanten hebben te behandelen, vind ik het heel bijzonder dat ing jaren nodig heeft 🤔
Haha idd het zijn niet de meest succesvolle berekeningen tot zeer kwalijke berekeningen, maar in opeisen en betalen zijn ze toch sneller dan ing al is het vaak niet positiefhtca schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:27:
[...]
Tja... maar die doen dat ook al wat langer, maar over de ICT bij de belastingdienst is ook wel wat te zeggen ;-)
Heb jij je zelf aangemeld bij Interbank?vrossi46 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:11:
Heb 2 doorlopende kredieten gehad een bij interbank en een bij ing beide 7000 euro vanaf 2002 interbank is afgelost op 2010 en kreeg een compensatie van 2500 euro
Ing heb ik bijna afgelost maar heb vanaf 2002 al ruim 40.000 betaald aan de ing nou is de vraag hoe kan ik interbank afgelost hebben en ing bijna terwijl ik wel elke maand heb afgelost en geen bedrag meer heb geleend. Dus ing kan diep in de buidel tasten, dat verklaard ook meteen waarom het zo lang duurt. De grote bedragen komen het laatste aan de beurt
Er is een website compensatie vergoeding waar banken opstaan zoals interbank daar voer je je contract nr in en zie je ook gelijk wat je terug krijgt de rest gaat automatisch.
Heb je dan ook een link naar deze website?vrossi46 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Er is een website compensatie vergoeding waar banken opstaan zoals interbank daar voer je je contract nr in en zie je ook gelijk wat je terug krijgt de rest gaat automatisch.
https://www.mijnrentevergoeding.nl/
Maar (helaas) alleen voor klanten van de Interbank, ribank, De Nederlandse voorschotbank en Intermediare Voorschotbank.
Nadat u ingelogd bent in het portaal en uw contractnummer hebt ingevoerd, kunt u zien hoe hoog de totale rentevergoeding is op het contract. Als u het doorlopend krediet samen met een mede-contractant hebt, ontvangt u beiden de helft van de totale rentevergoeding.
[Voor 30% gewijzigd door Dennisdn op 15-05-2023 13:55]
Klopt maar kon na het invoeren van de gegevens precies zien hoe het ervoor stond, bij ing tast je volledig in het duisterDennisdn schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:54:
[...]
https://www.mijnrentevergoeding.nl/
Maar (helaas) alleen voor klanten van de Interbank, ribank, De Nederlandse voorschotbank en Intermediare Voorschotbank.
[...]
Ik heb 12 april het voorstel van de ABN geaccepteerd (op het PLP) maar nog steeds niks binnen.
Ik ben oud klant en heb ook al meer dan een jaar geleden een online formulier in zitten vullen zonder enige bevestiging of reactie.waanders schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:40:
ik lees af en toe de voortgang hier mee, en lees veel over allerlei banken. Maar de Rabobank is ook enorm traag... Ik heb denk ik meer dan een jaar geleden een brief gehad hierover, en sindsdien is het volledig stil...
Hier ook Rabobank, maar uitbetaling hier was binnen een paar weken na de briefwaanders schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:40:
ik lees af en toe de voortgang hier mee, en lees veel over allerlei banken. Maar de Rabobank is ook enorm traag... Ik heb denk ik meer dan een jaar geleden een brief gehad hierover, en sindsdien is het volledig stil...
Ik heb op 17/4 geaccepteerd. Uitbetaling zou max ong 6 weken moeten duren daarna (er staat: uiterlijk 30 dagen na de herroepingsperiode, en die is 14 dagen). Weet zeker dat ze op de allerlaatste dag pas gaan uitbetalenPaleda schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:25:
Het uitbetalen duurt ook lang.
Ik heb 12 april het voorstel van de ABN geaccepteerd (op het PLP) maar nog steeds niks binnen.

Ja, inderdaad.Lunaa7 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:55:
[...]
Ik heb op 17/4 geaccepteerd. Uitbetaling zou max ong 6 weken moeten duren daarna (er staat: uiterlijk 30 dagen na de herroepingsperiode, en die is 14 dagen). Weet zeker dat ze op de allerlaatste dag pas gaan uitbetalen
Ik zit nu op dag 23 na de herroepingsperiode van 14 dagen. Ze hebben nog een week

Wat vreemd dat het bij jullie zo lang duurt. Ik heb vorig jaar van ABN een aanbod gekregen voor mijn Flexibel Krediet. Ik kreeg deze overigens via de App (in het berichtenmenu) en niet via de post. Nadat ik akkoord ben gegaan (wederom via de app) had ik het echt ruim binnen 48 uur op mijn rekening staan. Ook het extra rente op rente bedrag wat ik een paar maanden later kreeg stond binnen een paar dagen na ontvangst van de brief op mijn rekening.Paleda schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:25:
Het uitbetalen duurt ook lang.
Maar goed. Er staat gewoon dat na acceptatie er een herroepingsperiode van 14 dagen is en dat ze daarna binnen 30 dagen uitbetalen. Dus tja.
Wel apart dat omdat ik een oud-klant ben ik een afspraak moet maken met een persoon die mij gaat identificeren. Goed, maar wel apart 😅
[Voor 31% gewijzigd door themeparktommy op 20-05-2023 20:44]
Zelfde hier, ook 18 jaar met een plp, en nog steeds, maar alleen krekels.Saar19 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:46:
Ik was benieuwd of iedereen met een PLP van ABN al bericht gehad heeft inmiddels? Ik heb bijna 20 jaar een PLP gehad, maar nog niks gehoord. Kan me niet voorstellen dat bij mij de rente al die tijd wel juist is berekend…behandelen ze alles maar willekeurig of zit er een systeem in? Op alfabet bijv
Ook benieuwd of er nog een envelop onderweg is voor het Prive Limiet Plus. Die zouden dus apart van elkaar verzonden worden.
Als je bericht krijgt over de Privélimiet Plus, krijg je dat in eerste instantie via de app, of kan je ook een brief krijgen?
Had ik niet eens door. Ik heb geen brief of mail gehad.
Ik had de melding al op 2 maart maar ik zag hem pas op 12 april.
Toen wel meteen geaccepteerd maar nog geen geld gezien.
[Voor 6% gewijzigd door Paleda op 23-05-2023 20:14]
Op 2 mei aanbod geaccepteerd en had het gisteren bijgeschreven op de rekening .
Kreeg het bericht via de abn app ( had hem eerst gemist en zag het pas weken later )
Dat krediet liep dus al vanaf 2003 ofzo.
Wacht nog op een aanbod van een doorlopend krediet van ruim € 40.000 , daar dus nog niks van vernomen .
Dat krediet stamt uit 2005 en is afgelost in 2018.
Ben erg benieuwd waar ze mee komen .
Heb gebeld maar idd verder dan “we zijn ermee bezig “ kom je niet .
Bij nieuwe ontwikkelingen zou ik op de hoogte gehouden worden.
Al van een aantal mensen om mij heen gehoord dat zij gecompenseerd zijn maar hier nog helemaal niets. Dus tóch maar even gebeld naar dat infonummer.
Kreeg best wel een onbeleefde medewerker aan de telefoon.
Ik wilde weten hoe de tussenstand is omdat ik nooit iets hoor. En wanneer gaan ze voor mij beginnen met compenseren van mijn flexibel krediet en privelimietplus van destijds. Ja moet u even afwachten mevrouw, zei ze. Wilt u geen contractnummer van mij? Nee hoor kan ik niets mee mevrouw, is een oud contract.
Maar waarom moest ik dat nummer dan opgeven in dat formulier voor “oud klanten? Dat weet ik ook niet mevrouw. Ze kon niets zien aan de hand van dat nummer. Ik zei haar, dat toen ik vorige keer belde, met een hele andere vraag, dat ze mij juist vroegen om dat contractnummer en toen hadden ze daarmee direct mijn gegevens. Oké geeft u maar dat nummer!! Dus u kan het wél zien? Ja in een ander systeem mevrouw!
Nee niets bekend zegt ze, kan heel 2023 duren.
Waarom niet af een toe een update? Gewoon iets van; we zijn nu op xx% van de afhandelingen. We starten in het x kwartaal met uw berekening. Helemaal niets!
Zou veel telefoontjes schelen denk ik. Gewoon af en toe een mailtje.
En als je dan een medewerker op die functie zet, doe dan een aardige en niet een zuchtende, die helemaal niet bereid is om ook maar even te gaan kijken!
Voor zover het “info”nummer.
Dag mevrouw!

[Voor 6% gewijzigd door Yvonnebonne op 02-06-2023 11:52]
Ik heb denk ik een jaar of 12 iets van €2000 rood gestaan op een Rabo studentenrekening en ook zoiets bij ICS via de Bijenkorf Card. Maar van beide nog geen reactie gehad.
[Voor 4% gewijzigd door Unjooly op 02-06-2023 06:14]
https://www.geldbelangen.nl/abn
Niet dat ik eerlijkheid verwacht van een bank, maar dit zijn toch wel stevige punten.
Ik twijfel nog of ik het aanbod afwijs of aanneem. PLP sinds 2001 en af in 2019.
Bij Rabobank heb ik het voorstel afgewezen, maar de rentevergoeding werd toch uitgekeerd. Dus tsja dat heb ik maar geaccepteerd als voorschot. Ik blijf het niet eens zijn dat ik de bank moet compenseren (in het verrekenmodel, als de rente delta negatief uitvalt). Immers ik wist van niks, dus hoezo moet ik de bank compenseren dan? Wacht het verder wel af.NijtramP schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:27:
Op de site van Geldbelangen staan wel wat punten t.a.v. de berekening van ABN zelf:
https://www.geldbelangen.nl/abn
Niet dat ik eerlijkheid verwacht van een bank, maar dit zijn toch wel stevige punten.
Ik twijfel nog of ik het aanbod afwijs of aanneem. PLP sinds 2001 en af in 2019.