Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-03 18:50
htca schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Toen ik het topic ooit startte had ik niet het idee dat het allemaal heel snel geregeld zou zijn. Maar ING in deze spant wel de kroon... Ik kreeg december '22 mijn voorstel van rabo binnen en was had achter op een bierviltje een eigen berekening (ok, sorry met excel) gemaakt en die viel binnen acceptabele marge.
Maar rente op rente en exponenten is lastig hoor.... 8)7 (je zou zeggen dat dat elementaire kennis is om bij een bank te werken). Andersom ik heb ooit een aanpassing van een rente met terugwerkende kracht gehad op een hypotheek. Het kostte de bank toen ook heel veel moeite om dat goed te berekenen, totdat ik zelf mijn excel sheet maar gestuurd heb. We geloven u, werd blind over gemaakt (ging over een paar tientjes).
Anyway, sterkte allen...
Als ze geld van jou krijgen klopt het tot op de 0,00001 promille

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Es_1979
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-11-2024
Amsterdammer schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:29:
Ik weet het niet zeker maar volgens mij gaat het er om of de Gespreid Betalen faciliteit op elke credit card die door ICS is uitgebracht, van toepassing is. Dus het type card doet er niet/weinig aan toe.
ICS heeft credit cards bij verschillende derden-partijen als ANWB en De Bijenkorf uitgebracht.
Zie de FAQ/meer informatie op hun website/Compensatie pagina.
Maar goed, het zijn wel de kleine lettertjes idd die ook nog eens multi interpreteerbaar zijn zoals gewoonlijk bij financiële instellingen.
Zojuist wederom contact gehad met ICS over de Worldcard. In september werd nog gemeld dat er nog niets bekend was en dat ik voor eind december bericht zou krijgen.

Tot mijn verbazing kreeg ik nu te horen dat er in augustus al een berekening is gemaakt (Worldcards komen dus wel degelijk in aanmerking) maar dat het compensatiebedrag lager was dan 50 euro en dus niet uitgekeerd wordt.

Ik heb hier ernstige twijfels bij en dus een uitgebreide berekening opgevraagd. Die wordt nu toegezonden per e-mail, maar er werd al bij gezegd dat dat tot 3 weken kan duren. Dat roept toch ook wel wat vraagtekens op, die berekening is immers al lang gemaakt. Wordt vervolgd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:37
@Es_1979 heb hun voorstel 3 weken geleden gekregen ICS worldcard, 352 euro jaren 2000 tot denk 2007, krijg nu al mails, heb je besloten om ons aanbod te tekenen. Aanbod loopt tot Feb 2025 dus ik laat ze lekker peentjes zweten LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-01 21:51
Ook van ICS dan eindelijk een voorstel ontvangen. Wij zijn (ook) van plan de volledige berekening op te vragen want het compensatiebedrag is zoveel lager dan vergeleken bij dat van de ING.

ICS zou toch een vergelijkbare berekening moeten hanteren; de rentes kunnen toch niet zoveel van elkaar afwijken?!?!
Het verschil tussen beide compensatiebedragen is ong. €3.8k terwijl het ICS limietbedrag “slechts” €1.5k lager is?!?!
Dan moet er wel een andere periode in acht genomen zijn?!?! Met andere woorden, ICS heeft hoogstwaarschijnlijk in een veel eerder kalenderjaar/-maand, bij benadering, de “acceptabele” markt van 10% gehanteerd (of misschien beter gezegd: wanneer de delta acceptabel is?) dan ING (in ons geval helemaal niet over de gehele periode?!). Daarom vragen wij de volledige en gedetailleerde berekening op met het verzoek de juiste en de van toepassing zijnde marktrentes erbij te vermelden.
Dat laatste heeft overigens ING naar mijn idee ook niet echt gedaan.

Wat een zakkenvullers zijn het toch allemaal … en maar graaien en graaien … en ook ICS als onderdeel van de ABNAmro heeft het overleefd over de ruggen van de belastingbetalers die mede te hulp zijn geschoten in de financiële crisis van 2008.

[ Voor 30% gewijzigd door Amsterdammer op 15-10-2024 04:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Angela12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 20:42:
Is er al iemand die bericht heeft gehad over de compensatie voor rood staan bij ING?
Vorige keer met de creditcards waren ze wat eerder dan verwacht dus was benieuwd😊
Ik verwacht ook vwb “Rood staan” een compensatievoorstel van ING te ontvangen maar er is nog niets zichtbaar in MijnING.
Waarschijnlijk komt dat bericht pas eind van deze maand.
Update 15/10: het wordt waarschijnlijk vanaf november. Te druk met andere prioriteiten om zo maar te zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Amsterdammer op 16-10-2024 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:38
Ik heb al vele jaren een ANWB CC van ICS met gespreid betalen, maar nog niks gehoord. Gewoon afwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angela12
  • Laatst online: 23-11-2024
Heb vanmorgen naar ics gebeld , nou die zijn het blijkbaar goed zat dat iedereen belt over de compensatie want zo vriendelijk was ze niet🤣🤣ze zei dat ze proberen om voor eind 2024 het aanbod te versturen maar dat het ook nog wat langer duren kon , nou gaan we weer gebed zonder eind zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 12:27

Gover

Seti@home Classic: Wiep

ztevil schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 00:01:
[...]

De consumentenbond heeft zijn 10% van het compensatiebedrag ontvangen en de banken mogen zonder onafhankelijk toezichthouder, met interpretaties van een aantal uitspraken van het KIFID en 'richtlijnen' uit de schikking, hun klanten op creatieve wijze nogmaals een poot uit te draaien.. Daarom is bij elke bank de regeling anders ... -wel/geen wettelijke rente -startmaand bepalen -Rommelen met saldo's -rommelen met de daadwerkelijke betaalde klantrente -berekening van de Delta op basis van een geschatte cijfers. Vooral ING maakt hier echt een circus van. De truukjes worden vooral toegepast op de kredieten gestart voor 2001 en tot 2006.

-Ze sturen eerst een onzin voorstel (veel mensen denken "gratis geld" en accepteren)
ING zegt Bedankt, Opgelost

-Sommige mensen voelen de naaieriij van ING, en sturen meteen alles wat ze van het krediet hebben met een boze mail naar ING. De ING weet daarna vooral welke gegevens de klant NIET meer heeft. De ING past ALLEEN de gegevens aan van jouw opgestuurde afschriftjes. Dit kan een iets hoger bedrag opleveren maar vaak krijg je zelfs nog een lager aanbod dan eerst.
ING zegt Bedankt, Opgelost

-Heb ie het voorstel laten na-rekenen dan ben je vaak iets beter af. Nogmaals, voor de langlopende kredieten zijn de verschillen echt honderden tot een aantal duizend euro.

Mocht je naar de rechter gaan dan komen de gegevens van voor 2007, die ze niet meer hadden, opeens uit de administratie.

Als je ook naar de berekening kijkt, vraag je je af welke gegevens ze nou wel
nog hadden en welke niet: De Saldo's, de Maandrente in %, de maandrente in €, de termijnbedragen ??

het lijkt of ze terugrekenen van de gegevens die je het meest waarschijnlijk nog zou kunnen hebben....

De consumentenbond heeft steekproeven gedaan of de voorstellen klopten..

WHAAAAAAHABHAHAHABHA, yeah right
Kun je als consument überhaupt wel achterhalen welke gegevens de bank nu wel of niet nog heeft? Ik kan me zo voorstellen dat ze ergens in een obscuur pakhuis nog miljarden afschriften hebben rondlsingeren al dan niet digitaal op tapes. En omdat moeilijk moeilijk....kosten kosten kosten....er gemakshalve wordt gezegd....keine blasse Ahnung...

In hoeverre gaat een rechter daar uiteindelijk in mee?: "ja in eerste instantie konden ze het niet vinden, maar onder die ene steen hebben ze dan toch al uw afschriften opeens gevonden en dus wordt uw vordering afgewezen"

[ Voor 0% gewijzigd door Gover op 27-10-2024 20:34 . Reden: kromme zin ]

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Jouw opmerking over welke gegevens de bank nu wel of niet nog heeft is een hele goede. Geef dan aan welke gegevens er nog zijn en waar die vandaan komen.

Maar over de aannames. Waar zijn die op gebaseerd en waarom worden die aannames niet gecorrigeerd als iemand een afschrift heeft waar duidelijk blijkt dat het niet niet kan kloppen. Als de client weet hoe ze de aannames gedaan hebben, zou je met 1 afschrift moeten kunnen aantonen dat de hele aanname niet klopt.

Dit is de truuk. Bij ABN Amro hebben ze volgens mij het meeste nog. Je kan daar de afschriften opvragen voor € 5,- per afschrift. En ze corrigeren alleen de gegevens waar je een afschrift van hebt.(??!!!???!??!!???)

Waarom gebruiken ze die gegevens dan niet voor de berekening?

Ze naaien ons bij de compensatie die ze moeten betalen omdat ze ons genaaid hebben.

Voor een financiële instelling, die het moeten hebben van rekenen met details, is dit wel veel natte vinger werk, net doen of ze niet kunnen rekenen, heel veel 'Oeps, foutje' momenten, en bijna alle berekeningen moeten gecorrigeerd worden na klachten. Als je een formuliertje invult bij de bank en een foutje maakt, kan je meteen een integriteitsonderzoek aan je broekl.

Het zou goed zijn als onderzoeksjournalisten eens kijken naar hoe de compensatie is uitgevoerd.. Ik denk dat we precies horen waar we ze al van verdenken.

Ik ben geen complot theorist, in tegendeel. De 3 compensatie voorstellen en die van mijzelf die ik bekeken heb, laten een bepaalde werkwijze zien die erop gericht is om te proberen wat ze kunnen flikken en mee weg kunnen komen.

De mensen met een paar duizend euro compensatie en deze binnen een uur op de rekening hadden, moeten maar niet meer naar hun voorstel kijken en gewoon blijven geloven "Dat het volgens hun wel klopt"

Je hebt immers getekend voor finale kwijting.

Ik zou heel graag de bedragen ontvangen die zij hebben laten liggen. Plus dat ze de berekeningen hiermee legitiem hebben gemaakt en dat de mensen die klagen over te lage compensatie als zeikers weggezet kunnen worden. Want 'Als je recht had op duizenden euro's dan had je dat net als die 'anderen' wel gekregen'

Legale oplichters zijn het..
Gover schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:33:
[...]

Kun je als consument überhaupt wel achterhalen welke gegevens de bank nu wel of niet nog heeft? Ik kan me zo voorstellen dat ze ergens in een obscuur pakhuis nog miljarden afschriften hebben rondlsingeren al dan niet digitaal op tapes. En omdat moeilijk moeilijk....kosten kosten kosten....er gemakshalve wordt gezegd....keine blasse Ahnung...

In hoeverre gaat een rechter daar uiteindelijk in mee?: "ja in eerste instantie konden ze het niet vinden, maar onder die ene steen hebben ze dan toch al uw afschriften opeens gevonden en dus wordt uw vordering afgewezen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover

Gover

https://www.dropbox.com/s...h6b0tck0a3190lv8ll83&dl=0

Uitkomsten berekening ING (csv) in dopjesdoos-link:

- ja ik stond meestal tussen de 2000 en 2500 "rood" op de credit card (doorlopend krediet), zeker in de onzekere jaren (2007-2012),ook daarna,
- het genoemde bedrag is exclusief extra tegemoetkoming € 396 en € 5 wettelijk rente

Voor alle (onduidelijke) jaren stond ik meestal tegen de max, ergens tussen de 2k en 2k5, uit lammigheid.

Lastigste is dat ik de data niet heb om na te rekenen of het voostel klopt. Maar de bedragen in de csv, specifiek hoeveel er open stond lijken over de hele periode wel aardig te kloppen. Zonder de hele zolder af te pakken op zoek naar het laatste afschrift is het openstaande bedrag aannemelijk, maar de bijbehorende rentestanden, geen idee waar die te vinden, dus dat is dan wel weer een blackbox.

De compensatie bedragen tot en met 2013 zijn ook niet zo hoog, aantonen dat ik ipv 2200 wel 2400 rood stond voegen cumulatief niet zoveel toe, dat is minder dan 150 Euro zo even snel uit het blote hoofd berekend voor de jaren 2007 t/m 2012/2013.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ztevil
Ik heb er eens naar gekeken, Hier heb je een screenshot van de door KIFID bepaalde Marktrente uit 2007 en 2008. Als je hele tabel in xls wil moet je me even DM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHZ-YWlXJWwEtdf1wpRcoqMDP3M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/otcdIW4bYpSuxtsvQblHnf6h.png?f=user_large

Vergelijk deze kolommen maar met je voorstel. Dan zie je meteen de eerste truuk van ING: Alsw zij de rente WEL hadden mee laten bewegen met de marktrente dan hadden ze dat per maand aangepast. (BULLSHIT)

Kifid geeft de rente per maand, waarom dan per kwartaal aanpassen? En dan nog het leukste. Dan gebruiken ze de Maandrente van de maand die voorafgaat aan het kwartaal. (Dus april mei juni, hebben de Kifidrente uit maart) Op mijn vraag waarom ze dat doen en niet gewoon de in die maand geldende, door kifid bepaald maandrente, komt echt het meest belachelijke antwoord ooit: ING: "Je kan bij variabele rente nooit de rente bepalen van een kwartaal wat nog plaatsvinden in de toekomst, daarom gebruiken we de rente van de voorafgaande maand als kwartaalrente van het kwartaal wat nog moet plaatsvinden"

HUH ????

Dus als we met een tijdmachine teruggaan naar maart 2007 dan kan je niet voorspellen wat de rente is voor mrt apr mei 2007, want dat is nog niet gebeurd in maart 2007?

Dus al weet je de marktrente voor mrt april mei 2007 achteraf wel in 2024 (bepaald door KIFID), je moet dan net doen alsof je die rentes nog niet wist in 2007.

Ik denk dat dit is om bij iedereen de compensatie 3 maanden naar voren te schuiven. Omdat de rente in de 20 jaar voornamelijk gedaald is, is het vanaf 3 maanden verder rekenen alweer rekenen met een lagere instap rente.

Ook door de rente een heel kwartaal hetzelfde te houden, bereken je de daling van de eerste maand ook voor de 2e en 3e maand. De daling van de tweede en derde maand krijg je dus niet.

(eigenlijk dus de rente van de maand vooraf aan het kwartaal, want je kan in 2024 achteraf niet weten of de rente gaat stijgen of dalen (???????) april mei en juni van 2007)

Ik vind dit zo onwijs achterlijk. Het maakt op een persoonlijk voorstel niet heel veel verschil. Maar bij veel klanten een klein beetje pikken levert ze gewoon heel veel besparing op. Dat kunnen ze blijkbaar wel foutloos berekenen. DAT is de werkwijze..

ING denkt met zichzelf mee.
Gover schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:18:
https://www.dropbox.com/s...h6b0tck0a3190lv8ll83&dl=0

Uitkomsten berekening ING (csv) in dopjesdoos-link:

- ja ik stond meestal tussen de 2000 en 2500 "rood" op de credit card (doorlopend krediet), zeker in de onzekere jaren (2007-2012),ook daarna,
- het genoemde bedrag is exclusief extra tegemoetkoming € 396 en € 5 wettelijk rente

Voor alle (onduidelijke) jaren stond ik meestal tegen de max, ergens tussen de 2k en 2k5, uit lammigheid.

Lastigste is dat ik de data niet heb om na te rekenen of het voostel klopt. Maar de bedragen in de csv, specifiek hoeveel er open stond lijken over de hele periode wel aardig te kloppen. Zonder de hele zolder af te pakken op zoek naar het laatste afschrift is het openstaande bedrag aannemelijk, maar de bijbehorende rentestanden, geen idee waar die te vinden, dus dat is dan wel weer een blackbox.

De compensatie bedragen tot en met 2013 zijn ook niet zo hoog, aantonen dat ik ipv 2200 wel 2400 rood stond voegen cumulatief niet zoveel toe, dat is minder dan 150 Euro zo even snel uit het blote hoofd berekend voor de jaren 2007 t/m 2012/2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Dank voor het delen.
Mij is wel duidelijk dat financiële instellingen hun schade zoveel mogelijk beperkt willen houden via allerlei onduidelijke beredeneringen, trucjes e.d.
Uiteindelijk heb ik ook maar getekend en de compensatiebedragen ontvangen, want het blijft lastig voor de kleine klant een zaak tegen reuzen als ING te hebben.

Intussen heeft ING een update vwb het laatste product/contract (rood staan - kwartaal limiet) voor compensatie gegeven:
Overige roodstand producten: is gestart en loopt door tot en met begin 2025

[ Voor 9% gewijzigd door Amsterdammer op 29-10-2024 07:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gover

Gover

Dank je voor de uitleg, ik moet even hard nadenken of dit zinvol gaat zijn of niet, maar ING zal uiteraard bereiken wat ze wilden bereiken: minder uitkeren dat ze eigenlijk zouden moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Het hele vreemde is dat de standaard compensatieberekening van ING door de Consumentenbond zou zijn goedgekeurd dus denkt men (zoals ik) “dan zal het wel goed zijn”.

Je kan bijv. vraagtekens zetten achter de aannames die ING heeft gedaan m.b.t. de bedragen van de gemiddelde uitstaande schuld in de situatie van “wat je had mogen verwachten”.
Deze “gemiddelde uitstaande schuld” bedragen zouden over de gehele genomen periode gelijk moeten zijn aan de “gemiddelde uitstaande schuld” bedragen in de “werkelijke situatie”.
De verwachting zou moeten zijn dat ook bij een lagere rente de beschikbare ruimte gebruikt wordt als in de werkelijke situatie.

Dus nogmaals als de “gemiddelde uitstaande schuld” in de “werkelijke situatie” vrijwel maximaal is dan zou dat ook in “wat je had mogen verwachten situatie” aangenomen moeten worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Amsterdammer op 29-10-2024 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Es_1979
  • Laatst online: 06-11-2024
Es_1979 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Zojuist wederom contact gehad met ICS over de Worldcard. In september werd nog gemeld dat er nog niets bekend was en dat ik voor eind december bericht zou krijgen.

Tot mijn verbazing kreeg ik nu te horen dat er in augustus al een berekening is gemaakt (Worldcards komen dus wel degelijk in aanmerking) maar dat het compensatiebedrag lager was dan 50 euro en dus niet uitgekeerd wordt.

Ik heb hier ernstige twijfels bij en dus een uitgebreide berekening opgevraagd. Die wordt nu toegezonden per e-mail, maar er werd al bij gezegd dat dat tot 3 weken kan duren. Dat roept toch ook wel wat vraagtekens op, die berekening is immers al lang gemaakt. Wordt vervolgd...
UPDATE: vandaag de berekening ontvangen. Tot mijn verbazing loopt deze maar tot april 2011, terwijl de creditcard daarna ook nog gewoon doorliep en er tot in februari 2024 met variabele rente is gerekend.

Morgen dus maar weer bellen, want ook in de periode tussen april 2011 en februari 2024 is er nog rente berekend die niet in de pas liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Update vwb ING Rood Staan:
Vandaag het compensatievoorstel ontvangen.
Periode in scope: 2001 - 2021.
Limiet: €2.5-€3k (het exacte bedrag weet ik eigenlijk niet).
Compensatiebedrag: tussen €600-€700 (excl.-incl.).

[ Voor 66% gewijzigd door Amsterdammer op 30-10-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:05

Speedmaster

Make my day...

Amsterdammer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:11:
Kan je een indicatie geven qua bedrag dat je krijgt en hoeveel of je mocht rood staan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 18:38
Es_1979 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

UPDATE: vandaag de berekening ontvangen. Tot mijn verbazing loopt deze maar tot april 2011, terwijl de creditcard daarna ook nog gewoon doorliep en er tot in februari 2024 met variabele rente is gerekend.

Morgen dus maar weer bellen, want ook in de periode tussen april 2011 en februari 2024 is er nog rente berekend die niet in de pas liep.
Mijn ICS creditcard heb ik pas sinds 2014, ik heb zeker nergens recht op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Amsterdammer schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:11:
Limiet: €2.5-€3k (het exacte bedrag weet ik eigenlijk niet).
Compensatiebedrag: tussen €600-€700 (excl.-incl.).
Even ter vergelijking met ICS Credit Card met gespreid betalen faciliteit: compensatiebedrag <€300 terwijl limiet >€5k is.
We worden hoe dan ook genaaid.

[ Voor 3% gewijzigd door Amsterdammer op 30-10-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
c-nan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

Mijn ICS creditcard heb ik pas sinds 2014, ik heb zeker nergens recht op? :P
Bij ons was de periode tot 2013 genomen, dus dat zou zomaar eens kunnen kloppen … volgens ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Amsterdammer schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:56:
Het hele vreemde is dat de standaard compensatieberekening van ING door de Consumentenbond zou zijn goedgekeurd dus denkt men (zoals ik) “dan zal het wel goed zijn”.

Je kan bijv. vraagtekens zetten achter de aannames die ING heeft gedaan m.b.t. de bedragen van de gemiddelde uitstaande schuld in de situatie van “wat je had mogen verwachten”.
Deze “gemiddelde uitstaande schuld” bedragen zouden over de gehele genomen periode gelijk moeten zijn aan de “gemiddelde uitstaande schuld” bedragen in de “werkelijke situatie”.
De verwachting zou moeten zijn dat ook bij een lagere rente de beschikbare ruimte gebruikt wordt als in de werkelijke situatie.

Dus nogmaals als de “gemiddelde uitstaande schuld” in de “werkelijke situatie” vrijwel maximaal is dan zou dat ook in “wat je had mogen verwachten situatie” aangenomen moeten worden.
Heb dit nog even nagerekend maar mijn aanname gaat niet op. Ik kom dan op een lagere compensatie. Toch blijft bij mij het gevoel bekruipen dat de aannames en/of de berekening/vaststelling van de gemiddelde uitstaande schuld met enige willekeur (lees: in hun voordeel) is vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Voor mijn PL en Creditcard heb ik al een voorstel gehad en betaald gekregen. Ik heb van het laatste bericht de link naar mijn overzichten bewaard en zie nu dat er ook compensatie komt voor mijn roodstand (kwartaalkrediet) Er is alleen nog geen bedrag bekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LLa1mWlIiKRik5_RIZYZjAWTdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHzreKcxr1YC7a9nBvEISYoO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Zojuist voorstel gehad van ING Rood staan product.

Ik kan tot maximaal 2000 euro rood staan. Gemiddeld genomen stond ik rond 1000 euro rood over de gehele maand (vermoed ik).
Periode: 2001 - 2023.

Voorstel van de ING was rond 700 euro teruggaaf. Ik heb dit voorstel geaccepteerd en het bedrag stond binnen 2 minuten op mijn bankrekening.

Nu nog afwachten op ICS Visa (ANWB CC)...

[ Voor 13% gewijzigd door Indy91 op 06-11-2024 10:03 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland1971
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Fijn om te horen dat de eerste fases uitgerold worden , zelf nog geen bericht gehad van ing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

En inmiddels voorstel ontvangen, geaccepteerd en betaald gekregen.

Alles bij elkaar over 3 producten ruim €4700,= terug ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Ik heb het compensatievoorstel van ING voor het product Rood Staan niet geaccepteerd o.a. vanwege een, naar mijn mening, incomplete berekening.

Ik heb een deel van die ontbrekende gegevens kunnen achterhalen en dat aangeleverd, en tevens hun berekening aangepast/-gevuld op basis van de ontbrekende gegevens, (hun) aannames (variabele rente en gemiddelde uitstaande schuld) en redelijkheid.

Zorgvuldigheid boven snelheid, ING?
Volgens mij wederom niet.

Nu is het weer (max. 60 dagen) wachten op hun nieuwe berekening. Zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WKZ
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 18:36

WKZ

Zijn de mensen die al bericht hebben gekregen en/of compensatie voorstellen hebben gehad allemaal nog steeds klant bij de ING, of zijn er ook al “oud-klanten” die al een bedrag of enige informatie hebben gekregen mbt DK-roodstaan etc? Ik weet niet waar ik het zoeken moet wat een ongelofelijke slechte verliezer is de ING in vergelijking met alle andere banken…Zelf aanleveren van informatie is nu mogelijk en is me duidelijk, echter weet ik niet wat de rente had moeten zijn tussen de jaren 2011-2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ztevil
Openstaand saldo (bijv 2000) en hoe lang je het krediet gehad hebt (bijv 3 jaar) kan bij de een een compensatie van bijvoorbeeld €100 opleveren en bij de ander 1100. En dat zou gewoon kunnen kloppen.

Dat komt omdat de gegevens die het belangrijkst zijn voor de hoogte van het bedrag, zijn.

-De startmaand van je contract
-De rente in je contract (staat er effectief p/jaar) DE STARTRENTE
(Effectieve rente is ALLEEN om Rente te kunnen vergelijken met tarieven van anderen. De effectieve heb je niet nodig) Dus deze 1x omrekenen naar nominaal (per jaar) dan delen door 12 (=nom per maand)

Met de startrente in je contract (omgerekend naar nom per jaar) staat en de rente die in je startmaand door het KIFID bepaald is, bepaal je het verschil tussen deze twee.

Dat heet de Delta.

Bij het berekenen gebruik je alleen de NOMINALE rente. omdat Nominaal rente percentage x saldo = betaalde rente in € met effectieve rente kan je geen betaalde rente berekenen.

(kijk eens in je voorstel: ING wisselt in de kolommen van effectief per jaar naar nominaal per maand. Dit is ALLEEN om het onduidelijk voor de klant te maken)
Jij pakt je rekenmachine, er klopt niks van en je geeft het meteen op omdat je denkt dat je er niks van snapt

- Het 'betaalde rente' verloop is ook echt belangrijk om te kijken. Dat is het tarief wat voor iedereen gold in de maanden van je contract.

Deze is meestal bijna niet gewijzigd zeker niet vaak omlaag (want daarom is deze compensatie juist, omdat ze die rente niet mee veranderde met de marktrente)

Als het betaalde rente PERCENTAGE redelijk vaak 2 a 3x per jaar wijzigt moet je controleren of ze door hun gerekende rente niet bepaald hebben door het uit te rekenen. De gerekende rentes bij de limieten weten ze gewoon, die hoeven niet uitgerekend te worden

Anders nemen ze de door jouw betaalde rente in euro (van je afschrift) en met het aangenomen saldo berekenen ze het rentetarief wat voor jou gold. Als jij dan aankomt met de juiste saldo's, gebruiken ze het rentepercentage wat ze berekend hebben met het aangenomen saldo om uit te rekenen wat je had moeten betalen.

Dat is met een truuk om de gerekende rente alsnog achteraf met de marktrente mee te hebben laten bewogen.

Sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen.. mocht je specifieke vragen hebben moet je maar even DM'n

Ze weten dat de mensen met elkaar praten en er niks van snappen. dat ze saldos looptijd en compensatiebedrag met elkaar vergelijken. Weer een truuk om jou te laten denken dat het boven je pet gaat.
En de mensen met bedragen van boven 1000 euro hoor je allemaal "getekend en binnen uur op mn rekening" Die zijn al blij dat zij niet een laag bedrag hebben, dus hun bedrag zal wel kloppen. De mensen die weinig krijgen kunnen ze daarom ook wegzetten als zeurtjes zie het niet snappen...
Ze naaien iedereen, ook mensen met hoge bedragen. het ligt eraan welke truuks ze kunnen toepassen.

Op de website zeggen ze dat alles automatisch berekend wordt en als je vraagt waarom het zolang duurt hoor je dat alles individueel berekend wordt..

Gelul, het duurt lang omdat ze per compensatie kijken welke truuk er kan worden toegepast zonder dat het opvalt.

enz enz..

Ik wist dat banken legale oplichters zijn.. maar al deze verborgen truukjes om hun klanten te naaien bij de compensatie vanwege het naaien van hun klanten....

Vuile oplichters zijn het...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WKZ
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-02 18:36

WKZ

ztevil schreef op donderdag 7 november 2024 @ 00:13:
Openstaand saldo (bijv 2000) en hoe lang je het krediet gehad hebt (bijv 3 jaar) kan bij de een een compensatie van bijvoorbeeld €100 opleveren en bij de ander 1100. En dat zou gewoon kunnen kloppen.

Dat komt omdat de gegevens die het belangrijkst zijn voor de hoogte van het bedrag, zijn.

-De startmaand van je contract
-De rente in je contract (staat er effectief p/jaar) DE STARTRENTE
(Effectieve rente is ALLEEN om Rente te kunnen vergelijken met tarieven van anderen. De effectieve heb je niet nodig) Dus deze 1x omrekenen naar nominaal (per jaar) dan delen door 12 (=nom per maand)

Met de startrente in je contract (omgerekend naar nom per jaar) staat en de rente die in je startmaand door het KIFID bepaald is, bepaal je het verschil tussen deze twee.

Dat heet de Delta.

Bij het berekenen gebruik je alleen de NOMINALE rente. omdat Nominaal rente percentage x saldo = betaalde rente in € met effectieve rente kan je geen betaalde rente berekenen.

(kijk eens in je voorstel: ING wisselt in de kolommen van effectief per jaar naar nominaal per maand. Dit is ALLEEN om het onduidelijk voor de klant te maken)
Jij pakt je rekenmachine, er klopt niks van en je geeft het meteen op omdat je denkt dat je er niks van snapt

- Het 'betaalde rente' verloop is ook echt belangrijk om te kijken. Dat is het tarief wat voor iedereen gold in de maanden van je contract.

Deze is meestal bijna niet gewijzigd zeker niet vaak omlaag (want daarom is deze compensatie juist, omdat ze die rente niet mee veranderde met de marktrente)

Als het betaalde rente PERCENTAGE redelijk vaak 2 a 3x per jaar wijzigt moet je controleren of ze door hun gerekende rente niet bepaald hebben door het uit te rekenen. De gerekende rentes bij de limieten weten ze gewoon, die hoeven niet uitgerekend te worden

Anders nemen ze de door jouw betaalde rente in euro (van je afschrift) en met het aangenomen saldo berekenen ze het rentetarief wat voor jou gold. Als jij dan aankomt met de juiste saldo's, gebruiken ze het rentepercentage wat ze berekend hebben met het aangenomen saldo om uit te rekenen wat je had moeten betalen.

Dat is met een truuk om de gerekende rente alsnog achteraf met de marktrente mee te hebben laten bewogen.

Sorry, ik kan het niet duidelijker uitleggen.. mocht je specifieke vragen hebben moet je maar even DM'n

Ze weten dat de mensen met elkaar praten en er niks van snappen. dat ze saldos looptijd en compensatiebedrag met elkaar vergelijken. Weer een truuk om jou te laten denken dat het boven je pet gaat.
En de mensen met bedragen van boven 1000 euro hoor je allemaal "getekend en binnen uur op mn rekening" Die zijn al blij dat zij niet een laag bedrag hebben, dus hun bedrag zal wel kloppen. De mensen die weinig krijgen kunnen ze daarom ook wegzetten als zeurtjes zie het niet snappen...
Ze naaien iedereen, ook mensen met hoge bedragen. het ligt eraan welke truuks ze kunnen toepassen.

Op de website zeggen ze dat alles automatisch berekend wordt en als je vraagt waarom het zolang duurt hoor je dat alles individueel berekend wordt..

Gelul, het duurt lang omdat ze per compensatie kijken welke truuk er kan worden toegepast zonder dat het opvalt.

enz enz..

Ik wist dat banken legale oplichters zijn.. maar al deze verborgen truukjes om hun klanten te naaien bij de compensatie vanwege het naaien van hun klanten....

Vuile oplichters zijn het...
Hartelijk dank voor de uitleg, en ik ben het met je eens. Oneerlijk en onmenselijk vooral omdat het om bedragen gaat die ze vast wel kunnen missen als we weer een nieuwsbericht lezen dat ING minder winst heeft gemaakt… minder winst… of het omgekeerde, meer winst, gaat over honderden miljoenen. Wees gewoon eerlijk en duidelijk en transparant en herstel de fout en handel het af. Zo makkelijk kan het zijn. Graaiers, ik walg van dat soort “mensen”…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
Omdat je nu waarschijnlijk al de bewijzen en gegevens die je nog hebt gevonden hebt ingeleverd, passen ze de gegevens aan, maar echt ook alleen de gegevens van periodes die je hebt aangeleverd worden aangepast, volgens mij niet de andere maanden, ook al weet je zeker dat die hetzelfde waren als je afschrift. Dan krijg je misschien ietsje meer compensatie (gebeurt vaak ook dat mensen zelfs minder krijgen. En aangezien (zij weten dat) je verder niks meer op papier hebt, kunnen zij nu doen alsof de 1e berekening al zo heel ruim en royaal was, en dat jouw gegevens het alleen maar lager hebben gemaakt.

Je kan eventueel wel een controle
berekening laten maken door Geldbelangen voor een kleine vergoeding. Veel mensen hebben hier veel geld extra gekregen.

Er kan ook uitkomen dat het redelijk moet kloppen.

Maar ik weet niet of zij ook uitzoeken of het percentageverloop klopt wat volgens ING voor jouw contract heeft gegolden gedurende je looptijd. In principe mag je die gegevens gewoon opvragen, als ze dat hebben berekenend met geschatte gegevens (bijv. Saldo aannames) omdat 'ze niet alle gegevens meer hadden' is bullshit.. Het is van de gekke als ze jouw saldo schatten en daarmee hun eigen Krediet percentage moeten gaan uitrekenen.

Dit gaat vooral over de startmaand
En de periode 2001 tm 2007.

De percentages zijn het makkelijkst te gebruiken om een laget compensatie bedrag te krijgen. De Kifid rentes kloppen, dat valt meteen op als die vetkeerd zijn.. maar de betaalde rente domie heeft gegolden die neem je eigenlijk te snel aan. Omdat we te veel focussen op die niet kloppende saldo's

Vraag de bank of ze even kunnen aantonen wat de geldende rentes waren. Ze hebben daar zeker een overzicht van zoals mijn begevoegde foto van na 2009.
"uit hun administratie gehaald" zeggen ze om het te laten klinken alsof ze dat hebben moeten opgraven voor iedereen persoonlijk. Het is één a4-tje.

De klantgegevens hebben ze misschien niet allemaal meer. Maar hun eigen tarieven die ze gerekend hebben vanaf 2001 hebben ze zeker weten nog. Of wissen ze hun eigen historische gegevens ook na 15 jaar. No way
Amsterdammer schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:14:
Ik heb het compensatievoorstel van ING voor het product Rood Staan niet geaccepteerd o.a. vanwege een, naar mijn mening, incomplete berekening.

Ik heb een deel van die ontbrekende gegevens kunnen achterhalen en dat aangeleverd, en tevens hun berekening aangepast/-gevuld op basis van de ontbrekende gegevens, (hun) aannames (variabele rente en gemiddelde uitstaande schuld) en redelijkheid.

Zorgvuldigheid boven snelheid, ING?
Volgens mij wederom niet.

Nu is het weer (max. 60 dagen) wachten op hun nieuwe berekening. Zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui6Cl-FfwcqwMQqThQpolh5B_aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbBPshvj1IwToOtcQpRwsaZx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Ter info.

Rapport met op de laastste 5 paginas de tabel met de door Kifid bepaalde rentes per maand vanaf januaro 1999 t/m december 2022 (de zogenaande referentierente)

Link: https://www.kifid.nl/judg...ef-krediet-gc-2023-0305-b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Bedankt voor dit overzicht (waar is dat vandaan te halen: de ING website?).

Zo is dus ook aantoonbaar (vwb Rood staan) dat de tarieven voor roodstaan boven de kwartaallimiet vele procenten hoger is dan de “reguliere” rente en zeker ook meegenomen moet worden in de compensatieberekening, ook over de periodes waarin aannames e.d. zijn gebruikt.

Dit kan belangrijk zijn voor de klanten die regelmatig boven het toegestane limiet bedrag rood stonden. Dit is ook een reden voor mij geweest om het voorstel niet te accepteren en om af te dwingen dat er een nieuwe berekening komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
Nu kom jij ook op het punt waar ik op uitgekomen ben, en wat ze volgens mij HEEEL graag HEEL stil willen houden. Ik ben dit nog aan het onderzoeken en ik denk dat ze heel graag willen dat je snel finale kwijting geeft, zodat ze hier vanaf zijn.

Het (meer) rood staan zonder toestemming

Het tarief hiervoor is vanaf oktober 2024 - 0%. Ze incasseren niet meer als je geen ruimte hebt in je krediet of roodstand. Je weet dat ING incasso's altijd afgeschreven werden, ookal had je geen saldo. Hierdoor kwam je dus meer rood te staan dan toegestaan. Die geforceerde incasso afschaffen en de extra rente bij ongeoorloofde roodstand op 0%, is NIET zomaar gedaan. Het is bijna het bewijs dat wat jij aangeeft en wat ik nu ga toelichten, echt iets is waar naar gekeken moet worden door een jurist contractrecht.

Dit geldt trouwens voor krediet die afgesloten zijn voor 2018.

Ik geef je het voorbeeld met ronde bedragen (saldo 0 euro en roodstand -400) van mijn Doorlopend krediet en dan hoor ik graag hoe dat bij jouw krediet zit..

Elke maand stond ik €400 rood op mijn betaalrekening omdat de maandelijkse krediettermijn (aflossing en rente) geforceerd werden afgeschreven terwijl het saldo 0,00 was. De rente van deze ongeoorloofde roodstand was 15% (tot en met 2014) 14% (2015 en verder nu weer aangepast dacht ik) In augustus 2018 is mijn rente aangepast en werd er geen debetrente meer gerekend over de roodstand. Dit is aanwijzing twee dat ze voor die tijd fout zaten.

In mijn krediet overeenkomst staat een effectieve rente van 8,7%. Het belangrijkste is echter het 'Jaarlijkse kosten percentage' (JKP) wat in mijn contract ook 8,7% is, met de toevoeging dat het JKP, bij mijn krediet** gelijk is aan de effectieve jaarrente. (** graag hoor ik hoe dat bij jou/jullie zit)

het JKP: Dit is een door de financiële waakhond ingestelde voorwaarde aan banken. Een percentage waar ALLE kosten van het krediet in moeten zitten, zodat je precies weet wat de maximale kosten zijn bij deze rentestand, bij volledige opname van je ruimte.

Wat zijn die kosten die daar allemaal inzitten? Bijvoorbeeld: Afsluit- en administratie kosten of kosten van een eventuele verplichte levensverzekering bij het krediet, maar ook de kosten van een verplichte betaalrekening die je bij de bank moet nemen of hebben en dus rechtstreeks aan het krediet vastzit. Denk aan kosten van van passen, transactiekosten etc etc.

Dit JKP is een totaaltarief wat jij betaald aan de bank als je die lening bij hun aangaat. dit kan dus een hoger tarief zijn dan je effectieve rente vanwege deze kosten die daar ook in moeten zitten.

Ondanks dat in je overeenkomst staat dat als je opneemt en over de limiet gaat, er extra rentekosten in rekening gebracht worden, zijn dit kosten die IN HET JKP VERWERKT MOETEN ZIJN !! dus extra hoge rente voor te hoge roodstand rekenen zou niet moeten mogen. Zelfs niet op mijn betaalrekening omdat de kosten daarvan in het JKP meegenomen moeten zijn. Het is zelfs zo, dat als je in de problemen zou komen en niet kan betalen dat er ook geen incassokosten, deurwaarderskosten, administratiekosten, bovenop mogen komen. Het enige wat ze mogen rekenen in dat geval is in eerste instantie vertragingsrente. (de ING heeft inmiddels laten weten dat dit niet klopt, dat het allemaal heel normaal is. Ik heb stukken uit uitspraken en advocaten sites waarin het tegendeel gezegd wordt).

Ik kwam er bij het bekijken van mijn voorstel achter hoeveel de betaalde rente is geweest in 2015. Ik heb mijn jaaroverzicht 2015 er eens bijgepakt en daar staat deze rente ook op, maar ook de rente op mijn betaak rekening wegens ongeoorloofde roodstand. als ik dan mijn JKP uitreken met deze rente en mijn krediet rente bij elkaar geteld. dan kom ik op een een percentage van 8,94% in 2015. Voor 2016 was dit 8,89% en 2017 en begin 2018 weer anders.

Bij het jaaroverzicht van 2019 was dit niet meer aan de hand en was de effectieve rente van 7,0% precies gelijk aan het JKP wat dus ook 7,0% was. (Weer een verdacht moment om precies in de maand dat deze wijziging plaatsvindt ook de kredietrente aan te passen, of word ik nou echt paranoia :O :P )

Kortom ik heb in 2014 niet alleen een contract afgesloten met een variabele rentewijzigingsbeding wat niet eerlijk is bevonden (vandaar deze compensatie van de banken) Maar dit verhaal geeft aan dat ik een contract getekend heb waar een JKP in genoemd wordt die zij zelf overschrijden.

Is mijn overeenkomst dan niet ongeldig ? Ik ben hier echt heel benieuwd naar. De rentewijziging is later oneerlijk bevonden, maar dit is geen oneerlijkheid. Dit is gewoon misleiding door onjuiste informatie.

Dan zou er meer moeten plaatsvinden dan het beetje teveel betaalde rente terugbetalen. Ik heb uitspraken gezien dat er kredietovereenkomsten met dit soort afwijkingen nietig verklaard zijn. Ik weet niet zeker of dit in ons geval ook zo zou zijn. Wederom een oproep aan iemand met meer juridische kennis om hier een juridische mening over teb vellen _/-\o_

Als een overeenkomst nietig verklaard zou worden, dan is bij het allergunstigste oordeel van een rechter, ALLEEN de hoofdsom verschuldigd aan de bank. In dat geval (Nogmaals: de allergunstigste uitspraak van een rechter) moet de bank ALLE rente die je betaald hebt, terugbetalen. En jij moet alleen de hoofdsom terugbetalen.

Reacties ??

-Dit is het laatste rentetarieven overzicht van lenen (Oktober 2024)
https://assets.ing.com/m/...redieten-Oktober-2024.pdf
Amsterdammer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:50:
[...]

Bedankt voor dit overzicht (waar is dat vandaan te halen: de ING website?).

Zo is dus ook aantoonbaar (vwb Rood staan) dat de tarieven voor roodstaan boven de kwartaallimiet vele procenten hoger is dan de “reguliere” rente en zeker ook meegenomen moet worden in de compensatieberekening, ook over de periodes waarin aannames e.d. zijn gebruikt.

Dit kan belangrijk zijn voor de klanten die regelmatig boven het toegestane limiet bedrag rood stonden. Dit is ook een reden voor mij geweest om het voorstel niet te accepteren en om af te dwingen dat er een nieuwe berekening komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
De link naar mijn compensatievoorstel was na het accepteren verdwenen. Maar goed dat ik het voorstel opgeslagen heb en screenshot heb gemaakt van de informatie.

Werk(t)en jouw links na acceptatie van het voorstel nog steeds ?
Speedmaster schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:15:
Voor mijn PL en Creditcard heb ik al een voorstel gehad en betaald gekregen. Ik heb van het laatste bericht de link naar mijn overzichten bewaard en zie nu dat er ook compensatie komt voor mijn roodstand (kwartaalkrediet) Er is alleen nog geen bedrag bekend
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
Staar je niet blind op verkeerde saldo's..

Controleer of de bank de in de jaren 2001 tot 2009, het toen voor jouw kredietovereenkomst geldende rentepercentage (zoals in bijgaande overzicht van 2009-2024) correct is.

Nogmaals voor de jaren 2001 t/m 2009:
Deze gegevens in je compensatievoorstel zijn belangrijk
Gemiddelde uitstaande schuld / Effectieve rente op jaarbasis

Dingen om op te letten in je voorstel:
De eff rente op jaarbasis.

-Dat rentetarief hoort waarschijnlijk bij de hoogte van hun 'aangenomen' saldo
-Kijk of dit rentetarief hoger/lager is bij jouw afgesloten maximum roodstand.
-Het is belangrijker om ze het juiste tarief in % aan te laten aanpassen (hoger of lager maakt niet uit) dan je hogere uitstaande saldo waar jij bewijs van hebt.

Als ze jouw gevonden echte saldo gaan invullen en het rentetarief gebruiken wat bij hun aangenomen saldo hoort (ipv het rentetarief wat bij je kredietlimiet hoort) gaat je compensatie bijna zeker omlaag

-Gemiddelde uitstaande schuld
-reken deze eens om naar gulden.. Destijds waren de limieten nog vaak in gulden(bijvoorbeeld vanaf 2000 gulden 9% / vanaf 3000 gulden 8% etc) en stond het onregelmatige euro bedrag er achter...
het zou best kunnen dat er mooi rond saldo uitkomt wat qua hoogte net in een ander rentetarief valt
-probeer achter het percentage tarief wat bij die limiet door ing werd gerekend

Later werden de limieten in euro's de ronde bedragen en stonden de onregelmatige gulden bedragen erachter.

Door hiermee te schuiven en te rommelen zijn ze echt heel creatief om je zo min mogelijk te betalen..

Kijk of deze klopt voor d of
Kijk of deze rente hoger of lager zou zijn geweest dan de rent
rond 2001 was net de overgang naar de euro.
reken dat 'aangenomen' saldo eens om naar gulden, het zou best kunnen dat er mooi rond saldo uitkomt wat qua hoogte net in een ander rentetarief valt

-De gemiddelde uitstaande schuld is volgens mij voor iedereen een 'aanname', Kijk als je nog 1 afschrift hebt wat de het echte rentebedrag in die maand is geweest, dan kan je met jouw maximalen kredietlimiet uitrekenen wat de geldende rentepercentage % is geweest

Is de 'Effectieve rente op jaarbasis' destijds door ING bepaald en was als het goed is hetzelfde voor iedereen met dezelfde limiet en die tabelletjes met tarieven hebben ze en moeten ze gewoon openbaar beschikbaar maken.

Als ze je rentepercentage bepalen met je betaalde rentebedrag in een bepaalde maand (

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amsterdammer
Wanneer ING de nieuwe berekening heeft opgesteld en opgestuurd, zal ik zeker hierop letten. Daarbij ga ik ervan uit dat mijn observatie en aanname dan wel zijn overgenomen.
ING moet dan idd transparant zijn m.b.t. het toegepaste variable rentetarief, over welke periode en hoe de effectieve rente (p.m.) is berekend. Dit is het plan maar eerst maar eens aankijken waarmee ING komt. Dat gaat nog een tijdje duren.

ICS voorstel hebben we nog niet eens bekeken want hoe zij tot het compensatiebedrag zijn gekomen is een raadsel. De “volledige” berekening zal zeker worden opgevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddie111
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Zijn er nog mensen die een compensatie voorstel hebben ontvangen van de ING ivm het rood staan. Dit zal begin november gebeuren. Ik heb echter nog niks ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevreN
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik heb een paar dagen terug mijn voorstel ontvangen
2001-2018. Bedrag 2500 en altijd volop gebruikt. Krijg €390 terug
Heb het nog niet geaccepteerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
freddie111 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:40:
Zijn er nog mensen die een compensatie voorstel hebben ontvangen van de ING ivm het rood staan. Dit zal begin november gebeuren. Ik heb echter nog niks ontvangen.
Als je niks terugkrijgt hoor je ook niks, dan moet je zelf in je account kijken naar het lijstje producten.

Ik krijg niks terug van roodstaan, ik zou zelfs moeten terugbetalen 🤔

Idem cc, die hebben ze op een gegeven moment zelf beëindigd en op een gegeven moment hoefde ik geen rente meer te betalen over het nog openstaande bedrag, ook op hun initiatief.
Die rente hebben ze nu wel tegen mijn tegoed gezet want die zouden ze gemist hebben. En nu zou ik zelfs 273 nog moeten bijbetalen (hoeft niet, maar krijg dus ook niks terug).
Vaag verhaal, ik vraag me af of dat verrekenen wel zo mag 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roland1971
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Ik heb ook nog niets gezien over de compensatie rood staan , misschien krijg ik niets dan hoor ik ook niets .

Maar ga er wel vanuit dat ze dit in fases uitrollen mbt compensatie rood staan .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
Mijn man heeft in het verleden jarenlang een roodstand product bij ING gehad.
Nog niks gehoord.
We weten ook niet precies vanaf wanneer tot wanneer. Is al een flinke tijd geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
Zojuist door het ICS voorstel heen “gelopen”.
De meegegeven uitleg is niet te volgen en niet te begrijpen.

ICS zegt een akkoord met de Consumentenbond te hebben over de regeling.
ING geeft dat ook aan.
Toch passen deze financiële instellingen verschillende methodieken toe. Ik vraag me echt af hoe de Consumentenbond daarmee tevreden kan zijn.
We praten hier over dezelfde producten, een credit card met gespreid betalen, en over dezelfde periode; het verschil zit in het limiet bedrag, te weten €1.500 verschil.
ING compenseert ruim €4.000, over een periode van 2002 tot 2021.
ICS compenseert minder dan €300, over een periode van 2004 tot 2013.
De Mastercard van ING is echter later afgesloten dan de VISA card en al afgesloten, de VISA card loopt nog.

De berekening en uitgangspunten zouden toch benaderingswijze toch identiek moeten zijn.
Hoe kan het verschil zo groot zijn?

Die 5% opslag klinkt leuk als er aangegeven wordt dat KIFID hier niet om gevraagd heeft maar volgens mij zou het tarief voor de wettelijke rente wel eens hoger kunnen zijn.

We gaan van de week maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amsterdammer
dragon2 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:35:
[...]

Als je niks terugkrijgt hoor je ook niks, dan moet je zelf in je account kijken naar het lijstje producten.

Ik krijg niks terug van roodstaan, ik zou zelfs moeten terugbetalen 🤔

Idem cc, die hebben ze op een gegeven moment zelf beëindigd en op een gegeven moment hoefde ik geen rente meer te betalen over het nog openstaande bedrag, ook op hun initiatief.
Die rente hebben ze nu wel tegen mijn tegoed gezet want die zouden ze gemist hebben. En nu zou ik zelfs 273 nog moeten bijbetalen (hoeft niet, maar krijg dus ook niks terug).
Vaag verhaal, ik vraag me af of dat verrekenen wel zo mag 😐
Je zou op dat “verrekenen” kunnen reageren en niet akkoord gaan.
ING heeft in die periode liggen slapen en wil hun klanten daarvoor laten opdraaien door het zgn. te verrekenen zodat hun uitkomt wanneer blijkt dat klanten geld terug kunnen vorderen, gecompenseerd moeten worden.
In die tijd heeft ING niets gecommuniceerd dat er bedragen zijn kwijt gescholden. Ik zou ING vragen of die communicatie aangetoond kan worden en waarop dat bedrag is gebaseerd. Dat wordt mogelijk een lastig verhaal voor ING en hopelijk wordt die post uit de berekening verwijderd.
Nee heb je, Ja kan je krijgen! Mogelijk krijg je nog wel een bedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medea128
  • Laatst online: 11-02 00:02
Ik kan me niet voorstellen dat ING voor rood staan elk jaar te weinig rente rekent. Alle ruim 20 jaren zou ik moeten bij betalen, totaal zo'n 550 euro. Ze rekenen weer in hun eigen voordeel, daarvoor is ING te malafide. Ze zijn zeker geen Sinterklaas. Het lijkt wel op klantje pesten als je moeilijk doet bij compensatie doorlopend krediet. Ik moet ook na elke 5 tot 10 pintransactie mijn code invoeren, zelfs voor bedragen van 3 euro. Belachelijk gewoon, Als alles is afgehandeld ga ik mooi weg bij ING. Maar ja controleren is heel moeilijk, dat ging bij doorlopend krediet wat makkelijker. Dus: geen compensatie.

[ Voor 29% gewijzigd door Medea128 op 12-11-2024 21:44 . Reden: geen compensatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freddie111
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb ook bericht gehad en net als Medea te weinig rente betaald vanaf 2001. Snap er helemaal niks van. Ik ga ook weg bij de ING

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Medea128 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:22:
Ik moet ook na elke 5 tot 10 pintransactie mijn code invoeren, zelfs voor bedragen van 3 euro. Belachelijk gewoon, Als alles is afgehandeld ga ik mooi weg bij ING.
Bij elke bank is dat zo voor NFC transacties met je pinpas.
https://www.bnnvara.nl/ka...et-je-bankpas-of-telefoon

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 12-11-2024 23:11 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:23
Ik weet niet, maar ik hoef echt zelden mijn pincode in te voeren....#rabo en zeker niet na elke 5 of 10 keer. Wel bij grote bedragen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

htca schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:18:
[...]

Ik weet niet, maar ik hoef echt zelden mijn pincode in te voeren....#rabo en zeker niet na elke 5 of 10 keer. Wel bij grote bedragen.
Rabo heeft gewoon hetzelfde als alle andere (groot)banken voor NFC met je fysieke pinpas :P
Je kunt tot en met € 50 per keer contactloos betalen zonder pincode. Voor bedragen boven € 50 heb je wel je pincode nodig. Als al je contactloze betalingen zonder pincode bij elkaar opgeteld het bedrag van € 100 hebben bereikt, betaal je de eerstvolgende keer met je pincode. Daarna is contactloos betalen zonder pincode weer mogelijk tot opnieuw € 100.
https://www.rabobank.nl/p...alpas/contactloos-betalen

PSN

• htca
YakuzA schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:23:
[...]

Rabo heeft gewoon hetzelfde als alle andere (groot)banken voor NFC met je fysieke pinpas :P

[...]
https://www.rabobank.nl/p...alpas/contactloos-betalen
Ik zal er eens opletten, betaal over het algemeen via apple pay. Maar ik zit heel diep te bedenken wanneer ik mijn pincode voor het laatst in heb moeten voeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

htca schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:32:
[...]

Ik zal er eens opletten, betaal over het algemeen via apple pay. Maar ik zit heel diep te bedenken wanneer ik mijn pincode voor het laatst in heb moeten voeren.
Apple/Google pay heeft geen pincode bij NFC gebruik idd, gezien ze je telefoon unlock als de 2FA zien.

/maar dit is verder offtopic hier denk ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 14-11-2024 11:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medea128
Bij de ING zou ik met rood staan ongeveer 270 maanden te weinig rente hebben betaald. Is wel heel toevallig. Ik geloof er niks van dat ING te weinig rente rekent. Volgens mij ontvangt dan niemand compensatie voor rood staan, omdat je er geen invloed op hebt zoals startrente, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Ik heb dit al eens geplaatst,

Het zijn twee voorbeelden waarom een compensatie over € 40.000 (hetzelfde bedrag) in juli 2015 (dezelfde maand) voor de een, heel anders kan zijn dan voor de ander.

Hieronder leg ik uit hoe dit verschil komt. Dit komt door de verschillende startdelta.

VOORBEELD:

Onze verschillende start delta:

Mijn krediet begon in mei 2014 dus toen was:
Mijn betaalde (contract) rente: 8,37% -/- Marktrente mei 2014: 7,68% = +0,69% Delta
De correcte rente in volgende maanden: Marktrente in die maand plus de delta van 0,69%

Bij jou is het het bij de start in oktober 2006
Jouw betaalde (contract) rente: 5,94% -/- Marktente okt 2006: 7,97% = -2,03% Delta
De correcte rente in volgende maanden: Marktrente in die maand plus de delta van -2,03% (Marktrente MIN 2,03% dus)

Onze compensatie over € 40.000 in juli 2015

Mijn compensatie juli 2015:
Door mij betaalde rente 8,37%. De marktrente 7,57%
De correcte rente = Marktrente juli 2015 + mijn delta.
De correcte rente = 7,57 + 0,69 delta = 8,26%
Compensatie 8,37 - 8,26 = 0,11% compensatie over het openstaande saldo juli 2015

Jouw compensatiejuli 2015:
Door jou betaalde rente 8,56%. De marktrente 7,57%
De correcte rente = Marktrente juli 2015 + jouw delta.
De correcte rente = 7,57 + (-2,03) delta = 5,54%
Compensatie 8,56 - 5,541 = 3,02% compensatie over het openstaande saldo juli 2015

Conclusie: ook al is het saldo bij ons beide € 40.000 Ik krijg 0,11% en jij 3,02% compensatie over juli 2015. In euro's is dat voor alleen die maand, voor mij € 3,66 en voor jou € 100,66.

Dit verschil komt door onze verschillende Delta bij afsluiten van het contract.
(rekenfoutjes voorbehouden en geen rekening gehouden met rente op rente voor een duidelijker voorbeeld.)

Dus je kan een langer krediet met hoger bedrag hebben en veel minder compensatie krijgen dan een ander. Dat komt dus door je start delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medea128
Bij rood staan is er toch geen sprake van een startdelta. Je hebt toch te dealen wat de ING als een soort boeterente rekent. Vaak veel hoger dan de rente bij een doorlopend krediet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Je spreekt een limiet af en daarbij hoort een een bepaalde variabele rente Op dat moment teken je daarvoor. Met die rente bereken je je Delta.
Medea128 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:10:
Bij rood staan is er toch geen sprake van een startdelta. Je hebt toch te dealen wat de ING als een soort boeterente rekent. Vaak veel hoger dan de rente bij een doorlopend krediet.

• Brio1986
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik heb nog altijd geen voorstel op compensatie gehad bij ING rood staan. Andere ook nog steeds aan het wachten?

• Speedmaster

Speedmaster

Make my day...

Brio1986 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:15:
Ik heb nog altijd geen voorstel op compensatie gehad bij ING rood staan. Andere ook nog steeds aan het wachten?
En als je deze link volgt

https://mijn.ing.nl/banking/compensation

Je moet wel inloggen met je ING login.

Na inloggen onderaan de knop volgende, dan kom je op jouw overzicht uit waar in principe alle voorstellen staan die voor jou van toepassing zijn

• jetzekooistra
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-05 09:53
doet het nog gewoon: https://www.ibkrediet.nl/Klantenservice/Rentevergoeding
Dit is ook voor jouw bank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paleda
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-01 06:02
Brio1986 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:15:
Hier ook (nog?) niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cheers
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 12-03 19:42
ICS brief ontvangen inzake rentecompensatie in de periode 2005-2017 met €2000 limiet. Helaas geen compensatie want compensatiebedrag minder dan €50. Twee jaar geleden wel €175 ontvangen van Consumentenbond Claimservice voor deze creditcard als dank voor het meedoen aan hun claimservice. Jammer dat ICS geen berekening meestuurt. Voelt als een tombola, toch leuk van die €175.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrossi46
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 11:59
Hier ook nog niks gehoord over rood staan, maar ze zijn er mee bezig is mij verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulss
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een gedetailleerde berekening van de bank gehad ( abn amro / defam). Ik kom echter niet tot de nieuwe beginsaldi van het doorlopend krediet van elke maand gegevens zoals die in het overzicht van de bank staan. Ik heb de bank om uitleg gevraagd maar ze doen net of ze gek zijn of domweg de technische afdeling die de rekensommen maakt na klacht heeft er geen tijd voor. Aangezien de betaalde rente 1 component is is anderzijds de te betalen rente ook van invloed op de hoogte van de compensatie. Immers rente wordt over de saldi berekend. Vanuit dat oogpunt zou ik graag jullie mening willen weten hoe in onderstaand overzicht ze elke keer tot een nieuw begin saldo bij eerste van de maand komen met het uitgangspunt de mutaties in de voorafgaande maand. Ik heb naast de kolom d debetstand en e gecorrigeerde debet stand, twee kolommen ingevoegd om de mutatieregels te bepalen tussen elk genoemde saldo in het overzicht. Ik weet dat er opnames tussen de mutatie staan maar het gaat mij voornamelijk om mutatie tussen twee maanden in die niet overeenkomt met de te betalen rente....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beS_Dk92DKyVSL0N9apon0c4cZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJm8d2yJUNuAMG9LzvTFlSS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter15
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 05-05 00:44
Had al voor 2001 een CCard van ING, blijkbaar geen recht op compensatie heb 1200,00 euro te weinig betaald en ook voor rood staan geen compensatie, is toch wel vreemd dat een bank een lager percentage zou hanteren. Heb alleen nog afschriften van ING rekening (2004 tot 2006) waar ik kan zien dat ik elke maand rond de 200 euro aflos op mijn creditcard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Raar, hè ?

Ze moeten compenseren voor niet meebewegende marktrente, en wat blijkt. Achteraf heeft het wel meebewogen met de markt rente ????? Zelfs ZO goed dat het eigenlijk laten zien hoe goed de klanten van ING het hebben. 1200 te weinig betaald. Je zal wel spijt hebben dat je bij ING wegging, of niet ?

€1200 euro te weinig, laat zien dat ING ervanuit gaan dat oud-klanten helemaal geen historische gegevens meer hebben. Bij 'huidige klanten' kregen vaak voor 100-300 te weinig een oor aangenaaid vanwege ontbreken van gegevens

Zij hanteren niet de gegevens die er zijn op 1 januari 2001, Zoals ook de andere banken dit gedaan hebben.
(dat is het meest eerlijke voor kredieten die al liepen voor 2001) ING doet een aanname! Zij hebben het in een antwoord aan mij 'Schatting" genoemd.

Ik noem het: De getallen zo uitkiezen dat er aan het einde uitkomt dat de klant te weinig hebt betaald. Dat hoeft bij een krediet van voor 2001 maar 0,3 of 0,4 procent af te wijken en het er komt 1.200 te weinig uit ipv 1200 compensatie.

Advies:
-maak bezwaar en vraag om opheldering van ALLE gebruikte gegevens. Vooral bij contracten die al liepen voor 2001.
-ING moet jouw contract 7 jaar bewaren na het einde van je krediet, als dat nog niet voorbij is MOETEN ze het originele contract op tafel moeten leggen). Jammer genoeg mogen ze over de rest zeggen dat ze het niet meer hebben. (In uitspraken van rechtszaken met de ING komen ALLE papieren op tafel als ze iets moeten bewijzen. Alle afschriften, brieven, berekeningen en contracten. Als jij iets wil bewijzen hebben ze helaas alles net opgeschoond, is er koffie overheen gevallen, verloren gegaan tijdens de vuurwerkramp is de administratie-boot waar jouw map op stond gezonken.

Ze zeggen dat er gegevens ontbreken, maar ze hebben alles nog.
-Vanwege de "millenium-bug" werd alles 3 dubbel in de gaten gehouden en er waren al complete nieuwe systemen geplaatst die "Millenium proof" waren.
-in 1999 werd de EURO digitaal in europa officieel in gebruik genomen. 1 januari 2002 werd het het enige officiele betaalmiddel. Deze periode is goed geback-upped.

Van die jaren hebben ze het waarschijnlijk in Euro EN in Guldens.

-Kijk naar je berekening naar de "aannames". Gegevens met ronde bedragen (saldo's en termijn- en rentebedragen) 2.000 - 5.000 - 10.000 of (percentages) 7% - 7,5% - 8% zien eruit als aannames. Een bedrag van 7.166,44 lijkt een bedrag wat ergens uit hun administratie (die ze niet meer zeggen te hebben)

Limieten zijn meestal ronde bedragen en termijnbedragen ook. Dus kijk of dat zo is (ook naar gulden omrekenen en kijken of het dan ronde bedragen zijn [delen door 2,20371] of het dan wel ronde bedragen zijn.

De langstlopende krediet zouden gewoon compensatie op moeten leveren, Geldbelangen maakt herberekeningen.. Google maar even.
Dexter15 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 03:03:
Had al voor 2001 een CCard van ING, blijkbaar geen recht op compensatie heb 1200,00 euro te weinig betaald en ook voor rood staan geen compensatie, is toch wel vreemd dat een bank een lager percentage zou hanteren. Heb alleen nog afschriften van ING rekening (2004 tot 2006) waar ik kan zien dat ik elke maand rond de 200 euro aflos op mijn creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter15
Heb nog steeds een credit card van ING, moeten ze dan alle gegevens nog hebben vanaf 2001???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ztevil
Als in je compensatie voorstel in de eerste maand staat dat je compensatie krijgt of te weinig betaald hebt, dan weet je dat er niks klopt van de berekening.

Ze moeten in ieder geval het originele contract waar de afsluitrente en de kredietlimiet in staat bewaren, tot 7 jaar nadat het krediet gestopt is.

Vooral bij contracten voor 2001, maar ook voor de andere contracten voor 2007, is dit heel erg belangrijk
Dexter15 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 22:17:
Heb nog steeds een credit card van ING, moeten ze dan alle gegevens nog hebben vanaf 2001???

• ztevil
De rentes zijn afgerond op twee decimalen. dus daar kan je helemaal niks aan aflezen. Het belangrijkste is de Delta kolom en die is in jou tabel 0,00%. De delta wordt in de eerste maand berekend, en blijft de hele looptijd hetzelfde.

In de brief bij het compensatie voorstel, staat apart ook de delta genoemd. (Samen met de startmaand en de marktrente in die maand) Check of deze genoemde delta hetzelfde is als de delta in je start maand van de berekening. Het verbaast me niet als de één nominaal per jaar is en de ander per maand of effectief (een goede manier voor ING om te verhullen dat ze je oplichten en dus heel licht afwijken)

Het gaat echt om de cijfertjes ver achter de komma... DAAR zit het verschil tussen 100 te weinig betaald of 400 compensatie. Enndan ben ik heel voorzichtig

Hoe langer geleden de start van het krediet is geweest, hoe meer 0,01% het verschil maakt.

Als mensen zich druk maken dat ze de rente veel te hoog vinden, dan weet de ING dat ze zonder zorgen voor de tweede keer een oor kunnen aannaaien

Terwijl ze moeten compenseren voor het aannaaien van het eerste oor.
Welkom bij de ING bank, we hebben onbeperkt oren voor iedereen.

Op twitter maken mensen zich druk om de overheid, cash geld, geen cash geld, met echt de stomste verhalen ook. Zolang de domme mensen zich druk maken om niet bestaande onzin zoals het WEF, kunnen de banken, verzekeraars en pensioenfondsen je heerlijk bestelen.

Dat krijg je als je de bank zelf iets laat uitvoeren zonder toezichthouder..
paulss schreef op maandag 9 december 2024 @ 22:02:
Ik heb een gedetailleerde berekening van de bank gehad ( abn amro / defam). Ik kom echter niet tot de nieuwe beginsaldi van het doorlopend krediet van elke maand gegevens zoals die in het overzicht van de bank staan. Ik heb de bank om uitleg gevraagd maar ze doen net of ze gek zijn of domweg de technische afdeling die de rekensommen maakt na klacht heeft er geen tijd voor. Aangezien de betaalde rente 1 component is is anderzijds de te betalen rente ook van invloed op de hoogte van de compensatie. Immers rente wordt over de saldi berekend. Vanuit dat oogpunt zou ik graag jullie mening willen weten hoe in onderstaand overzicht ze elke keer tot een nieuw begin saldo bij eerste van de maand komen met het uitgangspunt de mutaties in de voorafgaande maand. Ik heb naast de kolom d debetstand en e gecorrigeerde debet stand, twee kolommen ingevoegd om de mutatieregels te bepalen tussen elk genoemde saldo in het overzicht. Ik weet dat er opnames tussen de mutatie staan maar het gaat mij voornamelijk om mutatie tussen twee maanden in die niet overeenkomt met de te betalen rente....[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrossi46
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 11:59
ztevil schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:48:

Op twitter maken mensen zich druk om de overheid, cash geld, geen cash geld, met echt de stomste verhalen ook. Zolang de domme mensen zich druk maken om niet bestaande onzin zoals het WEF, kunnen de banken, verzekeraars en pensioenfondsen je heerlijk bestelen.

[...]
Zeg je nou dat het wef niet bestaat kijk ff naar Claus schwab je doet je naam eer aan idioot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ztevil
Correctie "Zoals het WEF had "zoals ROND het WEF" moeten zijn.
Je bedoelt dictator Klaus zonder land. De dictator die gaat aftreden.

Laten het bij de ING houden en en die ons echt aan het bestelen is. Daar heeft het WEF niks mee te maken. Jouw reactie is precies wat ik bedoelde. De ING is de winnaar als de discussie afgeleid wordt en opeens over onzin gaat.

"Verdeel en heers"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrQ53KT8rnewPpqCQtoeyqS8UEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/twS8xkKM9HDczJCmDr477fzC.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 22:51
update van ICS: in 1ste kwartaal van 2025 zullen de laatste klanten bericht krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaJ4VMxE2gMCf_LUaWJeeWzgOHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijaxvg5t8RQCiSDLjMwgGC0J.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnflower
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 17:05
Morgen,

Iemand al bericht gekregen als nabestaande zijnde? Had een rekening samen met mijn vrouw die 9 jaar geleden is overleden.
Haar deel zou ik eind van dit jaar bericht over krijgen maar na wat standaard antwoorden op mails na is het vrij stil.

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Gr Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REP 070
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07-01 16:57
Goedendag,

Ik heb al sinds 1995 een creditcard met gespreid betalen via ING, dus altijd een uitstaand te betalen bedrag plus rente. Vandaag heb ik ook in mijn compensatievoorstel gezien dat ik over ALLE maanden t/m 2022 te weinig rente zou hebben betaald, een negatief verschil dus geen compensatie. Dit lijkt me erg onwaarschjnlijk en ongeloofwaardig. Temeer omdat ik eerder in de zomer al een positieve compensatie had ontvangen als gevolg van een doorlopend krediet dat ik een aantal jaar heb gehad bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpie
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13-01 15:21
Hier ook afgelopen maand compensatie-aanbod ontvangen en ik denk dat het niet klopt (oa ook structureel te weinig betaald volgens de berekening van ING). Nu wil ik mijn afschriften naar de bank sturen voor herberekening, maar wat kan ik afschermen? ING heeft het enkel over het BSN nummer, maar het lijkt mij dat ik de bedragen en bedrijfsnamen die niets te maken hebben met de compensatieregeling ook kan wegstiften? Ben overigens nog op pagina 2 met lezen, dus als het al genoemd is in dit topic dan hoor ik graag op welke pagina mijn vraag wordt behandeld; spring ik er meteen naar toe.

[ Voor 0% gewijzigd door Sharpie op 09-01-2025 14:13 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 08:22
johnflower schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:53:
Morgen,

Iemand al bericht gekregen als nabestaande zijnde? Had een rekening samen met mijn vrouw die 9 jaar geleden is overleden.
Haar deel zou ik eind van dit jaar bericht over krijgen maar na wat standaard antwoorden op mails na is het vrij stil.

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Gr Johan
Ik heb hier een iets andere "nabestaandensituatie".

Mijn ouders hebben ooit een krediet gehad begin jaren 00. Mijn moeder is, nu bijna twee jaar geleden, overleden.

Mijn vader en wij als kinderen hebben als nabestaande/rekeninghouder/erfgenamen een compensatieaanbod gekregen deze week, echter gehalveerd omdat zijn vrouw/onze moeder overleden is. Kan en mag dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Funk010 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:23:
[...]

Ik heb hier een iets andere "nabestaandensituatie".

Mijn ouders hebben ooit een krediet gehad begin jaren 00. Mijn moeder is, nu bijna twee jaar geleden, overleden.

Mijn vader en wij als kinderen hebben als nabestaande/rekeninghouder/erfgenamen een compensatieaanbod gekregen deze week, echter gehalveerd omdat zijn vrouw/onze moeder overleden is. Kan en mag dit wel?
Als dat in de voorwaarden zou staan… maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet. Maar je zegt je ouders hebben een krediet gehad; samen dus. Compenseren alleen je vader in deze? Ik zou geloof ik even een belletje doen naar je rechtsbijstand hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
Voor zover ik kan lezen wel ja, staat er dat hij de helft krijgt van wat er aan compensatie verschuldigd is omdat zij overleden is.

Helaas heeft mijn vader geen rechtsbijstandsverzekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Ik ben geen jurist… maar voelt gek. Andersom in de voorwaarden staan vaak wel zaken bij overlijden vwb de restschuld. Zouden ze de helft van de schuld hebben kwijtgescholden toen ze overleed bijv. Maar goed, ik weet niet of het heel veel geld is, maar dan zou je er werk van kunnen maken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funk010
Dit gaat om een krediet rond 2001-2007 tijdsperiode. Dus deze was volledig afgelost.

Ik ben benieuwd of ik de voorwaarden van toen nog kan terugvinden. Mijn moeder bewaarde wel altijd veel.

In ieder geval lijkt Mijn gedachte juist: dat dit niet helemaal volgens lijkt te gaan als er geen anderszeggende bepalingen waren, ze waren immers beiden rekeninghouder, getrouwd, en mijn vader was altijd de kostwinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnflower
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-05 17:05
Wij hadden ook een en/of rekening, kreeg bericht dat we beide compensatie kregen.
Na een mail hierover kreeg ik te horen dat indien het overlijden bij de ING bekend was ik eind 2024 automatisch bericht zou krijgen, natuurlijk was het bij hen bekend, daar ik ook nog steeds jaarlijks post krijg voor de ‘ Erven ‘
Ook ik was de kostwinner en heb tot nu toe nog geen bericht gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ztevil
Sharpie schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:13:
Hier ook afgelopen maand compensatie-aanbod ontvangen en ik denk dat het niet klopt (oa ook structureel te weinig betaald volgens de berekening van ING). Nu wil ik mijn afschriften naar de bank sturen voor herberekening, maar wat kan ik afschermen? ING heeft het enkel over het BSN nummer, maar het lijkt mij dat ik de bedragen en bedrijfsnamen die niets te maken hebben met de compensatieregeling ook kan wegstiften? Ben overigens nog op pagina 2 met lezen, dus als het al genoemd is in dit topic dan hoor ik graag op welke pagina mijn vraag wordt behandeld; spring ik er meteen naar toe.
Ik zou ze niet naar de bank sturen voor herberekening. Google:'Goedthart' of 'Geldbelangen' en laat het daar herberekenen. Twee tientjes kan een hoop extra compensatie opleveren.

Ik ga nu nog 1 keer opschrijven welke valstrik ING heeft gezet voor de door hun gedupeerde EIGEN klanten. Dit is mij langzaam duidelijk geworden. Ik heb samen met iemand van dit forum, die naar mij luisterde toen ik dit al een beetje doorkreeg gezorgd dat zijn compensatie van 300 naar 3300 euro ging. Hij had een aantal documenten uit die tijd en heeft deze strategisch gebruikt om de ING telkens een nieuwe berekening te laten maken om ze daarna aan te kunnen spreken op de onzin in de nieuwe berekening.

Bij het insturen van het tweede stuk informatie kregen ze door dat ze nu met een normaal voorstel moesten komen. Ze waren een kuil aan het graven voor zichzelf, waar ze echt in zouden gaan vallen, als deze klant bij het volgende voorstel weer met een brief met die vervelende feiten zou komen. En als de klant een derde brief heeft, misschien nog een 5e of meer. Toen werd het voorstel opeens 3300 euro.

Hierdoor hebben we de volgende, hele gniepige en berekende werkwijze van ING ontdekt.

Je moet je bewijzen niet meteen allemaal opsturen. Eerst 1tje met de vraag om aanpassing. als ze dan alleen dat afschrift aanpassen en niet de rest van de 'aannames' dan stuur de volgende en vraagt ze of ze nou een fucking spelletje met je aan het spelen zijn. Als je de derde moet sturen omdat ze je niet serieus nemen, zou ik dreigen met KIFID, ACM, AFM consumentenbond ombudsman Kassa en RADAR. Hieronder het verhaal:

Ze mogen je afschriften echt wel zien, die gegevens komen van de ING en die hebben ze zelf ook wel. Ze willen heel graag dat jij meteen ALLE gegevens opstuurt.. Ik zal uitleggen hoe het werkt. (dit was in het begin een aanname, maar na het volgen van diverse zaken is dit hoe ING de klanten die ze opgelicht hebben, omgaat) Vooral bij de kredieten die begonnen voor 2001, en van 2001 tot ongeveer 2007.

----
De compensatie is tot stand gekomen om de klanten compenseren voor te veel betaalde rente omdat de rente van ING (en de anderen) niet mee omlaag ging toen de marktrente daalde. Vanaf 2001 (marktrente ca. 9%) daalde deze naar ca. 6% in 2021. soms met een paar flinke sprongen in 1 jaar.
----

Maar aan de ING voorstellen te zien (Vooral de oudere kredieten) lijkt het opeens dat de ING rente die jij betaalde WEL mee daalde (dus geen compensatie) of nog meer daalde dan de marktrente (dan betaal je opeens te weinig rente) (NOGMAALS, HET GAAT NIET OM DAT JE RENTE TE HOOG WAS BIJ AFSLUITEN !!! JE WIST WELK TARIEF JE MOEST BETALEN EN DAAR HEB JE VOOR GETEKEND)

Hun werkwijze is als volgt:

-Ze sturen een voorstel met aannames in de jaren 2001 - 2007. onder het mom van "we hebben niet alle gegevens meer. Deze aannames zijn zorgvuldig geselecteerd door ING, die ervan uitgaat dat de meeste mensen die gegevens niet meer hebben (en meestal hebben de mensen die niet meer).

-In bijna alle voorstellen die ik gezien heb, gebruiken ze Saldo's van je krediet, waarvan jij meteen weet dat ze niet kloppen (je kredietlimiet weet je meestal nog wel, ook na 20 jaar)

-De meeste klanten gaan hiervan ziover de zeik en zoeken alle afschriften en bewijzen bij elkaar om maar aan de ING te laten zien dat er niks van klopt van het saldo, en dat die berekening dus echt niet goed kan zijn. Sturen dit op naar ING en wachten op de herberekening.

Op dit moment ben je een hapklare brok voor ING en zijn ze klaar met je. want:

- Je keek naar hun verkeerde saldo's maar die maken voor deze compensatie bijna niks uit (De echte saldo' werken meestal alleen maar compensatie verlagend).

Dat betekent:
- Dat je niet hebt niet gezien dat ze hier en daar voor 0,2 tot 0,4% afwijking* hebben gezorgd in jouw contract(afsluit)rente en/of in de door ING destijds berekende en door jou betaalde rente
-Dat je alles wat je had aan bewijs opgestuurd hebt en verder dus NIKS meer kan weerleggen
*0,2% verschil in rente in 2001-2005 is het verschil tussen 100 euro te weinig en compensatie van 1000 - 3000 euro.

----
Paar weken later, post (email) van ING met de herberekening. Ze hebben de saldo's van jouw afschriften in de berekening ingevuld. En wat denk je: Meestal 1 van deze 2 uitkomsten:

1) Je hebt nog VEEL meer te weinig betaald dan in de eerste berekening. Het was eerst bijv. 80 euro te weinig en nu 300 te weinig. Maar ING is sportief, je hoeft dat niet te betalen.

2) Je krijgt ca. 100 - 200 compensatie, maar dan had je ook de "goede gegevens" war ze niet onderuit konden.

Dit is waarom het zo lang heeft geduurd, beste mensen. Die berekeningen zijn geen raketwetenschap, zeker niet voor een bank. Ze moesten die voostellen zo in elkaar zetten, dat ede compensatie voor IEDERE klant zo LAAG mogelijk zou zijn.

Doe ermee wat je wil, ik ben er klaar mee. Voor mij was 780 euro best lekker. Maar ik ben blij dat ik weet dat ze me genaaid hebben voor 2.500 euro. Dit op basis van de gegevens die ik nog uit mijn hoofd wist ipv de 'aannames' van die oplichters. Dat ik gelijk heb is lekkerder dan die centen

Een hele kleine groep klanten "ING"

'Is Niet Genaaid'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoefke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-05 19:39
Viel me ook op dat ik opeens veel nieuwsbrieven kreeg van ABN-AMRO. Maar die heb ik niet aangezet. Alleen de info over de rentecompensatie.

Wat blijkt: doordat je de nieuwsbrief over rentecompensatie hebt aangevinkt, pakken ze meteen alle nieuwsbrieven zonder dat je daar toestemming voor hebt gegeven.

Dit kan toch niet? Waar kan ik nu weer een klacht indienen? Is er een instantie die dit regelt? Ook het opzeggen kan niet in 1 klik want je moet persé inloggen. Hoe dan! Dit is toch verboden in Nederland?

Opeens heb ik duurzaam beleggen, beleggingsnieuws, ABN AMRO Nieuwsbrief en ABN AMRO tips aanstaan. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sallanche
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-03 16:41
een handige tip om uit te rekenen, vraag een gedetaileerde berekening op, en vul die info samen met de info van kifid in chatgpt.. en vraag of chatgpt de 2 files wil vergelijken, werkt voor mij, groot verschil met aanbod en wat ik hoor terug te krijgen van ICS.

Succes.

• ztevil
sallanche schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:54:
een handige tip om uit te rekenen, vraag een gedetaileerde berekening op, en vul die info samen met de info van kifid in chatgpt.. en vraag of chatgpt de 2 files wil vergelijken, werkt voor mij, groot verschil met aanbod en wat ik hoor terug te krijgen van ICS.

Succes.
Dat is een top advies. Zou jij eventueel aan chatgpt kunnen vragen om uit te leggen wat de redenen van dit verschil zijn, en op welke punten de ING verkeerd rekent ? Uitleg zonder berekeningen. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22-05 22:51
Ondertussen een aanbod gehad van ICS (voor gespreid betalen op credit card)
Valt toch tegen naar mijn gevoel.
Volgens hun opgave zou ik iets van 9000 euro rente hebben betaald, waarvan 100 teveel. Periode is van 2002 tot 1 maart 2025.
Zal even nog kijken naar de afschriften die ik nog heb. Desnoods via geldbelangen nog een berekening laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MmD2025!
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 12-05 08:45
Goedemiddag,

Ik heb een vraagje.
Ik begreep dat ics mogelijk een compensatie aan zou kunnen bieden aan mensen die de kaart voor maart 2011 hebben afgesloten.
Nu heb ik gebeld en de klanten medewerkster gaf aan dat de compensatie dan maar over een maand zou gaan omdat ik hem in januari 2011 afgesloten heb en de compensatie over de jaren 2001 tot maart 2011 zou gaan.
Ik gaf aan dat ik dat toch anders las op de site maar ze bleef vol houden.
Ik belde overigens om te vragen of er al iets bekend was want ik had mij in november aangemeld als oud klant.

Mijn vraag is, heeft die mevrouw nou gelijk en lees ik het verkeerd of gaat het wel om de periode 2001 tot maart 2011 voor een gespreid betalen faciliteit zoals die mevrouw aangeeft?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter15
Ik hoor overal dat je bij geldbelangen een herberekening kan laten maken, heb ze twee weken geleden gemaild en totaal geen antwoord gekregen. Weet iemand hoe of waar ik een herberekening kan laten maken want ik geloof de ING berekening niet
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste