Nu kom jij ook op het punt waar ik op uitgekomen ben, en wat ze volgens mij HEEEL graag HEEL stil willen houden. Ik ben dit nog aan het onderzoeken en ik denk dat ze heel graag willen dat je snel finale kwijting geeft, zodat ze hier vanaf zijn.
Het (meer) rood staan zonder toestemming
Het tarief hiervoor is vanaf oktober 2024 - 0%. Ze incasseren
niet meer als je geen ruimte hebt in je krediet of roodstand. Je weet dat ING incasso's altijd afgeschreven werden, ookal had je geen saldo. Hierdoor kwam je dus meer rood te staan dan toegestaan. Die geforceerde incasso afschaffen en de extra rente bij ongeoorloofde roodstand op 0%, is NIET zomaar gedaan. Het is bijna het bewijs dat wat jij aangeeft en wat ik nu ga toelichten, echt iets is waar naar gekeken moet worden door een jurist contractrecht.
Dit geldt trouwens voor krediet die afgesloten zijn voor 2018.
Ik geef je het voorbeeld met ronde bedragen (saldo 0 euro en roodstand -400) van mijn Doorlopend krediet en dan hoor ik graag hoe dat bij jouw krediet zit..
Elke maand stond ik €400 rood op mijn betaalrekening omdat de maandelijkse krediettermijn (aflossing en rente) geforceerd werden afgeschreven terwijl het saldo 0,00 was. De rente van deze ongeoorloofde roodstand was 15% (tot en met 2014) 14% (2015 en verder nu weer aangepast dacht ik)
In augustus 2018 is mijn rente aangepast en werd er geen debetrente meer gerekend over de roodstand. Dit is aanwijzing twee dat ze voor die tijd fout zaten.
In mijn krediet overeenkomst staat een effectieve rente van 8,7%. Het belangrijkste is echter het '
Jaarlijkse kosten percentage' (JKP) wat in mijn contract ook 8,7% is, met de toevoeging dat het JKP,
bij mijn krediet** gelijk is aan de effectieve jaarrente. (** graag hoor ik hoe dat bij jou/jullie zit)
het JKP: Dit is een door de financiële waakhond ingestelde voorwaarde aan banken. Een percentage waar ALLE kosten van het krediet in moeten zitten, zodat je precies weet wat de maximale kosten zijn bij deze rentestand, bij volledige opname van je ruimte.
Wat zijn die kosten die daar allemaal inzitten? Bijvoorbeeld: Afsluit- en administratie kosten of kosten van een eventuele verplichte levensverzekering bij het krediet, maar ook de kosten van een verplichte betaalrekening die je bij de bank moet nemen of hebben en dus rechtstreeks aan het krediet vastzit. Denk aan kosten van van passen, transactiekosten etc etc.
Dit JKP is een totaaltarief wat jij betaald aan de bank als je die lening bij hun aangaat. dit kan dus een hoger tarief zijn dan je effectieve rente vanwege deze kosten die daar ook in moeten zitten.
Ondanks dat in je overeenkomst staat dat als je opneemt en over de limiet gaat, er extra rentekosten in rekening gebracht worden, zijn dit kosten die
IN HET JKP VERWERKT MOETEN ZIJN !! dus extra hoge rente voor te hoge roodstand rekenen zou niet moeten mogen. Zelfs niet op mijn betaalrekening omdat de kosten daarvan in het JKP meegenomen moeten zijn. Het is zelfs zo, dat als je in de problemen zou komen en niet kan betalen dat er ook geen incassokosten, deurwaarderskosten, administratiekosten, bovenop mogen komen. Het enige wat ze mogen rekenen in dat geval is in eerste instantie vertragingsrente. (de ING heeft inmiddels laten weten dat dit niet klopt, dat het allemaal heel normaal is. Ik heb stukken uit uitspraken en advocaten sites waarin het tegendeel gezegd wordt).
Ik kwam er bij het bekijken van mijn voorstel achter hoeveel de betaalde rente is geweest in 2015. Ik heb mijn jaaroverzicht 2015 er eens bijgepakt en daar staat deze rente ook op, maar ook de rente op mijn betaak rekening wegens ongeoorloofde roodstand. als ik dan mijn JKP uitreken met deze rente en mijn krediet rente bij elkaar geteld. dan kom ik op een een percentage van 8,94% in 2015. Voor 2016 was dit 8,89% en 2017 en begin 2018 weer anders.
Bij het jaaroverzicht van 2019 was dit niet meer aan de hand en was de effectieve rente van 7,0% precies gelijk aan het JKP wat dus ook 7,0% was. (Weer een verdacht moment om precies in de maand dat deze wijziging plaatsvindt ook de kredietrente aan te passen, of word ik nou echt paranoia

)
Kortom ik heb in 2014 niet alleen een contract afgesloten met een variabele rentewijzigingsbeding wat niet eerlijk is bevonden (vandaar deze compensatie van de banken) Maar dit verhaal geeft aan dat ik een contract getekend heb waar een JKP in genoemd wordt die zij zelf overschrijden.
Is mijn overeenkomst dan niet ongeldig ? Ik ben hier echt heel benieuwd naar. De rentewijziging is later oneerlijk bevonden, maar dit is geen oneerlijkheid. Dit is gewoon misleiding door onjuiste informatie.
Dan zou er meer moeten plaatsvinden dan het beetje teveel betaalde rente terugbetalen. Ik heb uitspraken gezien dat er kredietovereenkomsten met dit soort afwijkingen nietig verklaard zijn. Ik weet niet zeker of dit in ons geval ook zo zou zijn. Wederom een oproep aan iemand met meer juridische kennis om hier een juridische mening over teb vellen
Als een overeenkomst nietig verklaard zou worden, dan is bij het allergunstigste oordeel van een rechter, ALLEEN de hoofdsom verschuldigd aan de bank. In dat geval (Nogmaals: de allergunstigste uitspraak van een rechter) moet de bank ALLE rente die je betaald hebt, terugbetalen. En jij moet alleen de hoofdsom terugbetalen.
Reacties ??
-Dit is het laatste rentetarieven overzicht van lenen (Oktober 2024)
https://assets.ing.com/m/...redieten-Oktober-2024.pdfAmsterdammer schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:50:
[...]
Bedankt voor dit overzicht (waar is dat vandaan te halen: de ING website?).
Zo is dus ook aantoonbaar (vwb Rood staan) dat de tarieven voor roodstaan boven de kwartaallimiet vele procenten hoger is dan de “reguliere” rente en zeker ook meegenomen moet worden in de compensatieberekening, ook over de periodes waarin aannames e.d. zijn gebruikt.
Dit kan belangrijk zijn voor de klanten die regelmatig boven het toegestane limiet bedrag rood stonden. Dit is ook een reden voor mij geweest om het voorstel niet te accepteren en om af te dwingen dat er een nieuwe berekening komt.