Kreeg 28/3 jl mijn Persoonlijk Aanbod ("in de berekening van dit bedrag is ook
het rente-op-rente-effect meegenomen, zoals gesteld in een uitspraak van het Kifid").
Ik heb jaren Privé Limiet Plus gehad bij ABN Amro, ruim voor 2001, heb zelf het krediet beeindigd begin 2021, want heb goede baan nu. Ben nog steeds klant.
Alleen als bericht in de app op mijn iPhone, geen brief oid, ze willen liever niet dat ik het vind denk ik, dus zag het gisteren pas.
Wel aangename verrassing want had dit verhaal in het nieuws niet echt concreet meegekregen. Al had ik er toen ws meer aan gehad als arme student/starter.
Ze doen dus wel aannames over de eerste 8 jaar, maar ik heb zelf geen enkel papier meer. Berekening opvragen? Verleen met acceptatie wel finale kwijting. Dat was bij andere banken (Rabo?) niet dacht ik?
Ik ga denk ik wel accepteren, het gaat bij mij om aardig bedrag (voor mij). Ben totaal geen cijfer-/rekenmens (anders had ik dat te dure krediet niet zo lang gehad denk ik). Heb wel rechtsbijstand maar niet de tijd of energie voor een hoop gedoe. Daar hopen ze natuurlijk ook op, maar ik kan geheel niet inschatten over of dit en zo ja hoeveel meer mij dat zou opleveren.
Als ik hun totaal betaalde rentebedrag zie, en ik reken dat grof uit over de periode, dan klopt dat vlgs mij wel, of kan in elk geval niet heel veel afwijken. Het compensatiebedrag (excl 5% toeslag) is ong 33% van het totaal betaalde rentebedrag.
Mis in hun verhaal alleen wel een excuus dat ze ons minimaal 20 jaar ongestoord een poot uitdraaiden, dat staat dan weer nergens

.
Wel dit:
"Burgerlijke rechters oordelen verschillend in zaken over variabele rente. Zo zijn er diverse uitspraken
waarin ABN AMRO in het gelijk is gesteld. Er zijn echter ook uitspraken waarbij geoordeeld is dat de
afspraken in de voorwaarden over de variabele rente oneerlijk en niet geldig zijn. En dat ABN AMRO
alleen de rente mocht rekenen die bij de start van het contract was overeengekomen. Het kan ook nog
geruime tijd duren voordat rechters hierover eenduidig oordelen. Met de schikkingsovereenkomst
willen we langdurige onzekerheid en hoge kosten voor procedures voorkomen. Lees meer over finale kwijting bij Persoonlijk Aanbod – 4. Schikkingsovereenkomst en finale kwijting."