• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Rentecompensatie regeling

Waarom dit topic?
Het Klachten Instituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft afgelopen jaar uitspraken gedaan over consumptieve kredieten met variabele rente. De variabele rente betekent dat deze niet vaststaat maar meebeweegt (en dus kan dalen en stijgen) met de marktrente gedurende de looptijd. In de uitspraken van het Kifid kwam naar voren dat bij een aantal producten van diverse banken in de voorwaarden niet helder is gemaakt wanneer de bank de rente mag aanpassen en de klant mag verwachten dat de rente de gemiddelde marktrente volgt. Kifid heeft geoordeeld dat deze teveel betaalde rente moet worden terugbetaald aan de klanten, deze compensatie loopt terug tot augustus 2001 (in verband met verjaringstermijn van 20 jaar).
Dit topic is bedoeld om informatie uit te wisselen.
Welke banken
De volgende banken geven aan te gaan compenseren of hebben al een compensatie regeling bekend gemaakt (al dan niet in onderhandeling met de Consumentenbond)
Wat voor producten?
Het gaat om producten die een variabele rente kennen. Jet moet hierbij denken aan producten als rood staan en lopende kredieten.
Krijg ik geld terug en hoeveel?
De banken berekenen veelal zelf hoeveel geld je terug krijgt. Hiervoor is wel een drempelbedrag afgesproken van 50 euro in de compensatie regelingen die nu al bekend zijn. Het verschil tussen de betaalde rente en de verschuldigde rente wordt terugbetaald, hierbij wordt een rente over rente eveneens meegenomen.
Wanneer krijg ik geld terug?
Dat is per bank verschillend, sommigen werken nog aan hun compensatieregeling en sommigen zijn al begonnen. Over het algemeen als je geen geld terug krijgt, krijg je ook geen bericht.
Ik ben weg bij mijn bank en gewisseld, hoe kan ik toch geld terug krijgen?
Dat verschilt een beetje per bank, mogelijk moet je je zelf melden bij de bank en mogelijk moet je een claim onderbouwen met stukken. De wettelijke bewaartermijn is 7 jaar en de privacy wetgeving maakt dat de bank dan je gegevens niet meer mag bewaren.
Heeft de compensatie fiscale gevolgen?
Als je de betaalde rente ooit hebt afgetrokken, kan dat inderdaad fiscale gevolgen hebben. Het bedrag van de compensatie moet je dan wellicht aangeven in de aangifte inkomstenbelasting.

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-06 10:38
Interessant topic, aangezien we tot eind vorig jaar een ABN flexibel doorlopend krediet hebben gehad (inmiddels afbetaald). Tot op heden nog niks vernomen maar dat kan tot eind maart 2022 duren, zo stond in de aankondiging. Ben benieuwd wanneer we wat horen en hoe hoog de compensatie zal zijn.

Ben ook benieuwd naar andere ABN klanten, en of men inmiddels al aan het informeren en compenseren geslagen is.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ABN niet, wij hebben daar de afgelopen 25j een 'roodstaan' krediet, met regelmatig gebruik.

Wel de Credit Lyonnais en aanverwanten, ik had mijn DK daar afbetaald ene paar jaar geleden, en kreeg vorig jaar 'spontaan' net geen 10K terug.

Ik hou het ABN spektakel dus ook in de gaten nu, misschien dat ik aan het drempelbedrag ga komen

• htca
Ik zit zelf bij Rabo en zeker in de eerste jaren stond ik vaker rood dan zwart 🤪. Maar afwachten nog, Rabo neemt de tijd tot ergens augustus begreep ik.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ING en ook een doorlopend krediet en zelfs een tijdje een CC met afbetaling. Ik verwacht nog wel een paar tientjes, maar geen idee.

Heeft ook een computer!

• Bertus
  • Niet online
Inmiddels een voorstel binnen voor 1 contract. Opzich wel tevreden. Zijn er mensen die dit zelf / via een extern bureau nog hebben kunnen verhogen? Geen idee wat verstandig is...

Heeft ook een computer!

• PFY
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 11:07
Ik heb ook een voorstel gekregen, even contact gehad met zo,n instantie die claimed dat het veel hoger kan uitvallen, maat ik heb daar geen vertrouwen in. Ze vragen 10 % van je bedrag wat je terugkrijgt, ten 2e ze doen er maanden over om dit te regelen en ten 3e er kon geen prognose worden gedaan omtrent het beloofde resultaat of laat staan zelfs een schating hiervan.

Dus heb ik het voorstel van de bank aangenomen. .

• htca
Hier nog niets, ik begreep dat “mijn categorie” vanaf nu pas komt. Zowel rood staan als eigen huis krediet., ik ga bij de brievenbus zitten

Acties:
  • +4Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:18

cdoens

Peugeot-gek met een BMW

Ik heb inmiddels bericht van de ING gehad ivm een DK van vroeger.
Voorstel ontvangen, geaccepteerd en inmiddels het geld ook gehad.
Totaal geen zin om zelf uit te rekenen wat er evt uit te halen zou zijn.

Peugeot 206 CC, 106 Rallye (work-in-progress) en BMW 735i

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Inmiddels (gister) ook geaccepteerd. Had nog gepolst bij Qcollect maar vond het te vaag. Uiteindelijk is het toch 'gratis' geld.

Was bij mij toch ruim 300 euro dus prima.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:24
Ha, mooi, er is dus al een topic :)
Was benieuwd of hier mensen zouden zijn die dus inderdaad niet meteen hebben geaccepteerd maar nog ontbrekende gegevens denken aan te kunnen leveren.
In m'n studententijd en (te lang) erna een doorlopend variabel krediet "genoten"... 2005-2018.
Inmiddels gelukkig niet meer...

Hier ook van de ING een voorstel binnen dus. Kleine 500eu.

Ze geven ook aan dat van bepaalde jaren gegevens niet compleet zijn. Maar als je accepteert verlies je aanspraak op correctie.

Ik ga er toch wel even een uurtje instoppen om eea terug te zoeken denk ik.

Waar ik aan dacht, maar dus niet weet...
Hoe wordt dit bedrag gezien, belasting technisch?

[Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 01-07-2022 15:27]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PFY
PS, let er even op dat als je meerdere kredieten hebt gehad vanaf 2001 en je krijgt geen voorstel voor al die verschillende DK,s ( heb er door de jaren heen meerdere gehad, maar voor slechts 1 een voorstel gehad) dat je wel even aan de bel moet trekken. ING heeft bijvoorbeeld van oudere DK,s de gegevens niet meer in de huidige systemen staan, echter ze melden dat ze dit wel kunnen verifieeren, dus je moet zelf aktief je oudere dk nummers doorgeven als je nog geen voorstel hebt gehad.

Let er ook op dat de lopende DK,s worden behandeld van juli - dec 2022. De reeds afgehandelde DK,s worden bij de iNG behandeld april 2022 t/m juli 2022.

Dus, heb je geen voorstel gehad, maar wel een DK, dan moet je er zelf achteraan. Het kan zijn dat de huidige systemen je dk, niet in het zicht hebben. (aldus een medewerker van de ING, die op zoek ging naar een oudere dk, en deze dus niet kon vinden, gelukkig heb ik alles nog in ordners zitten).

[Voor 10% gewijzigd door PFY op 01-07-2022 16:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peterxyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07-2022
Goed forum dit!

[Voor 92% gewijzigd door Peterxyz op 16-07-2022 23:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• htca
Peterxyz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 14:29:
Goed forum dit!

Mijn geldverstrekker (RNHB / Roparco) wil tot een zekere datum wel de rente compenseren maar probeert bij mij af te dwingen dat ik daarna overstap naar een andere hypotheek.

Iemand ervaring met de termijn waarover moet worden gecompenseerd? Die periode kan een geldverstrekker toch niet eenzijdig afkappen?
Elk jaar opnieuw naar Kifid dan maar?
geen idee, je hebt een hypotheek met variabele rente neem ik aan? Ik denk dat ze de rente moeten vergoeden en de rente vanaf die datum correct moeten berekenen. Maar mijn bol is wat roestig, je info is wat te summier om er wat van te zeggen....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vergeef mij de domme vraag, maar ik heb als student serieus lang rood gestaan.
Dit onder andere met een product genaamd kwartaallimiet, dit is later "ING Rood staan" gaan heten. Voor de kwartaallimiet had ik de studentenversie (als je stufi kreeg kon je 2k rood staan). Superverstandig enzo, maar goed ik heb een mooie tijd gehad... ("als je 2000E rood kunt staan is -2000 dus de nieuw 0 :X ") .

Dit ligt gelukkig al jaren achter me, maar ik heb dus wel 10-12 jaar lang rood gestaan. In 2018 en 2019 (oudste wat ik zo terug kon vinden zit daar 13.9% rente op).

Weet iemand of deze specifieke kredieten hier ook onder vallen? Gezien ik niet verder dan 2018 kan kijken kan ik niet echt zien wat toen de voorwaarden voor rood staan waren.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• htca
Boudewijn schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:07:
Vergeef mij de domme vraag, maar ik heb als student serieus lang rood gestaan.
Dit onder andere met een product genaamd kwartaallimiet, dit is later "ING Rood staan" gaan heten. Voor de kwartaallimiet had ik de studentenversie (als je stufi kreeg kon je 2k rood staan). Superverstandig enzo, maar goed ik heb een mooie tijd gehad... ("als je 2000E rood kunt staan is -2000 dus de nieuw 0 :X ") .

Dit ligt gelukkig al jaren achter me, maar ik heb dus wel 10-12 jaar lang rood gestaan. In 2018 en 2019 (oudste wat ik zo terug kon vinden zit daar 13.9% rente op).

Weet iemand of deze specifieke kredieten hier ook onder vallen? Gezien ik niet verder dan 2018 kan kijken kan ik niet echt zien wat toen de voorwaarden voor rood staan waren.
Domme vragen bestaan niet, als je nog klant bent van ING (en in de tussentijd gebleven met dezelfde rekeningnummer) zou je vanzelf bericht moeten krijgen. Maar ik zou even contact leggen met de ING om het te verifiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeEs
Volgens mij valt rood staan hier niet onder. De ING spreekt over consumptief krediet en continu krediet. (Google/ING site)

https://www.ing.nl/partic...variabelerente/index.html

Met rood staan kon en kan je ook niet permanent rood staan en moet je elke 3 maanden minimaal 24 uur positief saldo hebben. Dus of dit echt een doorlopend krediet is, geen idee, maar zoals ik het lees komt deze vorm van krediet daar niet voor in aanmerking. Een belletje kan echter geen kwaad, zou ik dan ook doen.

Edit: ik was te snel. Mogelijk dus toch wel voor rood staan. Maar nu nog niet.

Iets verder in de link die ik hierboven post, wordt verteld dat ook rood staan -misschien!!- in aanmerking komt. Hier doen ze momenteel onderzoek naar.

[Voor 26% gewijzigd door GeeEs op 03-07-2022 22:32]

• htca
GeeEs schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:21:

Waar ik aan dacht, maar dus niet weet...
Hoe wordt dit bedrag gezien, belasting technisch?
Als je betaalde rente in het verleden hebt fiscaal als aftrekpost hebt kunnen gebruiken, kan het zijn dat de teruggave op de een of andere manier een fiscaal gevolg heeft. Maar het fijne weet ik daar niet van (lees: ben techneut, geen fiscalist). Het lijkt me lastig aan te tonen in ieder geval voor de “vroege” jaren uit het tijdsframe, geen idee hoever de fiscus zelf terug mag gaan, als particulier mag je heropenen tot 5 jaar na dato (weet niet of dat het jaar is of de dagtekening van de definitieve aanslag)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Peterxyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07-2022
Voor iedereen die rentecompensatie denkt te ontvangen is mijn dringend advies: WACHTEN!
Wachten op diverse beroepsprocedures (Kifid, rechtbank) die onder meer betrekking hebben op rente-op-rente kwesties.
Compensatie kan daardoor alleen maar (veel!) hoger uit gaan vallen.
Laat je NIET verleiden door banken met mooie bedragen en daarbij een handtekening vragen voor finale kwijting. Of je onder druk zetten door te suggereren dat compensaties door de diverse procedures wel eens lager zouden kunnen uitvallen. Dat is bangmakerij.
De enige reden dat banken hier ineens zo’n vaart achter zetten is dat ze van hogere claims in de toekomst gevrijwaard willen worden.
Buitengewoon eigenaardig dat een paar consumentenorganisaties akkoord zijn gegaan met regelingen van een paar banken. De belangen voor de banken zijn groot, de power van hun advocaten idem.

WACHTEN!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• htca
Peterxyz schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:08:
Voor iedereen die rentecompensatie denkt te ontvangen is mijn dringend advies: WACHTEN!
Wachten op diverse beroepsprocedures (Kifid, rechtbank) die onder meer betrekking hebben op rente-op-rente kwesties.
Compensatie kan daardoor alleen maar (veel!) hoger uit gaan vallen.
Laat je NIET verleiden door banken met mooie bedragen en daarbij een handtekening vragen voor finale kwijting. Of je onder druk zetten door te suggereren dat compensaties door de diverse procedures wel eens lager zouden kunnen uitvallen. Dat is bangmakerij.
De enige reden dat banken hier ineens zo’n vaart achter zetten is dat ze van hogere claims in de toekomst gevrijwaard willen worden.
Buitengewoon eigenaardig dat een paar consumentenorganisaties akkoord zijn gegaan met regelingen van een paar banken. De belangen voor de banken zijn groot, de power van hun advocaten idem.

WACHTEN!
Ik moet sws nog wel even wachten. Ik zie bij Kifid een aantal zaken over rentecompensatie, die vooral over interbank gaan en een van Rabo. Maar ik weet niet welke zaken er nog onder behandeling van de cvb zijn (ken kifid uit een andere zaak). Ook niet welke er nog bij de rechtbank lopen.
Wat staat er in de brief? Alleen een bedrag of ook een onderbouwing? Ik heb regelmatig roodstand gehad vanaf 2010 tot en met 2015 en een krediet gehad tussen 2011 en 2015. Maar alle afschriften uit die periode etc zijn hier niet meer voorhanden, dus onderbouwen of ze fout zitten, wordt lastig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

htca schreef op zondag 3 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Domme vragen bestaan niet, als je nog klant bent van ING (en in de tussentijd gebleven met dezelfde rekeningnummer) zou je vanzelf bericht moeten krijgen. Maar ik zou even contact leggen met de ING om het te verifiëren.
Ik heb contact met de helpdesk gehad en die konden we er geen uitspraken over doen, ook niet over welke producten wel en niet hieronder vallen. Als ik in die groep val zal de ING vanzelf contact opnemen.
Contact gehad via de chat in de app overigens dus ze moeten vrij makkelijk kunnen zien wie ik ben.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 14:04
Nou, zojuist contact gehad met de ABN-AMRO.
Heb al sinds 1999 (!) een (flink) flexibel krediet. Door het verkeerd inschatten van de kwaliteit van mijn aandelen heeft ABN-AMRO mij toentertijd foutief een renteloze lening verschaft. De aandelen zakten in na een jaar of twee en ik heb toen een flexibel krediet moeten nemen om de lening af te betalen, effectief.

Enfin, fast-forward:
Ik zou dus vanaf het meetpunt van 2001 tot en met een jaar terug géén recht hebben op rente, aldus ABN-AMRO. Ik zou, sterker nog, te wéinig rente hebben betaald 8)7

Heb op diverse momemten de actuele rentestand en mijn flexibelkrediet rente vergeleken, daar zelfs mijn beklag over gedaan (o.a.in 2007, 2011) dus het lijkt mij sterk dat de berekening klopt.

Ik krijg dus geen bericht meer van ABN-AMRO aldus de verders vriendelijke dame aan de lijn. En de zaak was nu afgehandeld.

Zijn er meer mensen met deze situatie? Ik heb bewijslast aangevraagd welke ik over +- 6 weken zou ontvangen. Ze hebben "ijkpunten" gebruikt maar geen specifieke meetmomenten, ik kon deze zelf aandragen mocht ik die nog hebben :+

• Flipje
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 06-08-2022
htca schreef op zondag 17 juli 2022 @ 06:22:
[...]

Ik moet sws nog wel even wachten. Ik zie bij Kifid een aantal zaken over rentecompensatie, die vooral over interbank gaan en een van Rabo. Maar ik weet niet welke zaken er nog onder behandeling van de cvb zijn (ken kifid uit een andere zaak). Ook niet welke er nog bij de rechtbank lopen.
Wat staat er in de brief? Alleen een bedrag of ook een onderbouwing? Ik heb regelmatig roodstand gehad vanaf 2010 tot en met 2015 en een krediet gehad tussen 2011 en 2015. Maar alle afschriften uit die periode etc zijn hier niet meer voorhanden, dus onderbouwen of ze fout zitten, wordt lastig.
Hieronder de uiterst duidelijke uitleg over het beroep bij CVB van Kifid:
https://irp.cdn-website.c...itleg%20voor%20beroep.pdf

[Voor 4% gewijzigd door Flipje op 01-08-2022 12:02]

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:13
Onlangs ook een compensatievoorstel gekregen van de ING. Deze heb ik nog niet geaccepteerd.

Nu lees ik deze uitspraak over het rente-over-rente-effect:
https://www.kifid.nl/comm...-rente-over-rente-effect/

Wat heeft dit nu voor gevolgen voor het voorstel dat ING nu doet? Ik neem aan dat zij hier nu ook rekening mee moeten gaan houden.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

SambalBij

We're all MAD here

Ik krijg net een e-mail van de ABN dat ze inderdaad die regeling aanpassen en de boel opnieuw gaan berekenen met rente-op-rente.
Dit geldt blijkbaar ook voor mensen die al een aanbod hebben gekregen, en ook die dat al hebben geaccepteerd. (Dus blijkbaar ondanks de finale kwijting die daar bij hoort!)
Wat betekent deze aanpassing?
We nemen rente-op-rente nu mee in het compensatieaanbod en gaan de compensatiebedragen opnieuw berekenen. Dit betekent het volgende:

1. Klanten die nog geen compensatieaanbod hebben gekregen en hiervoor in aanmerking komen, krijgen een compensatieaanbod waarin rente-op-rente is meegenomen.
2. Klanten die al wel een compensatieaanbod hebben gekregen en recht hebben op een nabetaling, krijgen automatisch bericht van ons. Dit geldt ook voor klanten die het compensatieaanbod al hebben geaccepteerd.
Ik had mijn aanbod al eerder ontvangen en geaccepteerd, voordat dit verhaal duidelijk werd. Had me dus al berust in een 'jammer maar helaas', maar mogelijk toch goed nieuws dus :)

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• htca
Ik zie dat de tijdlijn bij Rabo is opgerekt… ze gaan er nut tot halverwege 2023 over doen.

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:44
No more tweakers...

[Voor 85% gewijzigd door mrveenie op 12-02-2023 23:01]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
mrveenie schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:19:
van freo nog helemaal niets gehoord behalve dat dit dus speelt maar nog 0 verdere communicatie
Freo is/was van Rabobank, dus je kunt mogelijk iets van Rabobank verwachten: https://www.rabobank.nl/p...mpensatie-variabele-rente

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• GeeEs
Even een klein kickje uit nieuwsgierigheid, hebben anderen hier eventueel alweer updates?

Hier was dus ook het laatste bericht een paar weken geleden, van ING mbt. rente op rente en dat eea weer wordt herberekend. We wachten dus nog maar even af :)

• htca
Hier nog niets, behalve dat ik op de website van de rabo de verlenging van de procedure duur (lees ze gaan er langer over doen)

• PFY
Ben er wel achter gekomen dat ze bij de ING nogal de oudere DK,s over het hoofd zien. Dus loop je mappen na op contract nummers waarvan je geen compensatie voorstel heb gekregen en kaart dit zelf alsnog aan. Daarvan vragen ze dan info op aan de klant, alsin, we hebben deze zelf niet meer in het zichtveld... Dus let erop.

• PFY
Berichtje van de ING hoe verder te gaan met DK,s die niet meer in hun systeem staan.

In je bericht geef je ons een lijst met contractnummers die nog niet zijn afgehandeld. Deze contracten staan niet meer bij ons in het systeem. Om voor deze contracten wel een voorstel te ontvangen kun je in de loop van 2023 zelf deze contracten als bewijs aanleveren op ing.nl/comepensatie. Wanneer precies dat weten we nog niet. Als we meer informatie hebben lees je dat op ing.nl/compensatie.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Als je erfgenaam bent van een overledene, kun je dan ook een verzoek tot rentecompensatie (van de rekeningen van overlede) indienen? En gaat dit ook terug tot 2001.

• mv_ak
  • Nu online
In het compensatievoorstel van ING staat:

Heb je meerdere kredieten (gehad)?
Dan ontvang je misschien nog een voorstel. Als het compensatiebedrag van een krediet 50 euro of meer is dan ontvang je voor dat krediet een compensatievoorstel.

Past ING hier een truukje toe? Want het drempelbedrag moet toch gelden per bank voor alle kredieten waarvoor ze de fout hebben gemaakt en niet per krediet? Door nu eerst de 'grotere' compensaties aan te bieden en te laten accepteren door je klanten loop je dan de 'kleinere' compensaties mis voor bijvoorbeeld roodstand op de rekening omdat die dan niet meer opgeteld hoeven te worden (en daarmee mogelijk onder de 50 euro komen)? Dan zou de drempel dus steeds weer opnieuw gelden? Heel vreemd.

Heeft iemand hier helderheid over wat de uitspraak van het Kifid nu precies inhoudt, compensatie met 50,- drempel per krediet of in totaal?

Van de ING site:
Wanneer ontvang je bericht?
We gaan meerdere producten compenseren. We starten met het doorlopend krediet en de Continu Limiet. Kijk voor de tijdslijnen van deze producten op de pagina van het doorlopend krediet . De tijdslijnen die daar staan vermeld gelden ook voor de Continu Limiet.
Daarna volgen de creditcards met gespreid betalen en de overige roodstand producten. Wanneer deze precies aan de beurt zijn weten we nog niet. We verwachten hier eind 2022 meer over te kunnen zeggen. Als het bekend is, dan lees je dat hier. Houd daarom deze pagina in de gaten.

• mrveenie
No more tweakers...

[Voor 86% gewijzigd door mrveenie op 12-02-2023 23:01]

• mv_ak
  • Nu online
mrveenie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:11:
Toevallig dit weekend bericht gehad van freo (rabobank) krijg 300 euro terug moet er nog in detail naar kijken.
Ook rente-op-rente vergoedt? Is er een berekening bijgevoegd?

• mrveenie
Geen berekening dus lastig te zien wat ze gedaan hebben.

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:29
Even dit topic oprakelen, ik had tot gisteren geen flauw idee dat dit speelde. Nu zag ik dus in de ABN amro app een compensatie aanbieding van een krediet wat ik in het verleden heb gehad. Mijn boeren verstand zegt mij dat een aanbieding van de bank om te schikken altijd te weinig is voor de consument.

Hoe kijken jullie daar tegen aan? Ik heb het bedrag niet nodig, dus wacht het voorlopig nog even af.

Mvg

• htca
Jimijames75 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:11:
Even dit topic oprakelen, ik had tot gisteren geen flauw idee dat dit speelde. Nu zag ik dus in de ABN amro app een compensatie aanbieding van een krediet wat ik in het verleden heb gehad. Mijn boeren verstand zegt mij dat een aanbieding van de bank om te schikken altijd te weinig is voor de consument.

Hoe kijken jullie daar tegen aan? Ik heb het bedrag niet nodig, dus wacht het voorlopig nog even af.

Mvg
Ik weet niet of je alle data van je prodcut (nog) hebt, dan zou je er een eigen berekening tegenover kunnen zetten. Persoonlijk heb ik niets meer dat 5 jaar of ouder is, behalve de overeenkomsten zelf. Als de bank met iets komt, zal ik het vermoedelijk accepteren. Hetzelfde eigenlijk als bij de woekerpolis affaire, toen kreeg ik ook een aanbieding, die heb ik aanvankelijk niet getekend, daar lang mee gewacht en dat na een paar maanden meegenomen bij de renteonderhandelingen voor onze verbouwing.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:04
Jimijames75 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:11:

Als je het te weinig vindt zal je vermoedelijk ook moeten onderbouwen waarom je het te weinig vindt. Zo'n onderbouwing gedegen opstellen zal je ongetwijfeld enorm veel tijd en energie kosten. Daarnaast zal ABN echt niet superlaag zijn gaan zitten. Enerzijds omdat er door een AFM ongetwijfeld goed meegekeken wordt naar de gebruikte methodieken, en anderzijds omdat ABN ongetwijfeld ook geen zin heeft in honderden zaken waarbij mensen alsnog een procedure aanspannen om er meer uit te trekken.

Wat dat laatste betreft zou het ook kunnen dat ze je juist meer bieden dan strict noodzakelijk zou zijn, enkel om er maar van af te zijn.

Mocht je toch het schikkingsvoorstel afwijzen, realiseer je dan in ieder geval dat de bank oneindig veel meer informatie over je casus heeft dan jij, vermoedelijk. En dat het ook niet gegarandeerd is dat je meer krijgt. Stel dat de uitkomst is dat je minder krijgt, kan je vermoedelijk niet alsnog aanspraak maken op het schikkingsvoorstel.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Jimijames75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:29
@htca @Freeaqingme Dank voor jullie reacties, waarschijnlijk ga ik het toch accepteren. Ik heb idd niet alle administratie meer om daar gedegen onderzoek naar te doen.
Ik heb ik mijn jonge jaren ook een privelimiet plus gehad, verwacht daar ook nog wat van. Ik heb gelezen dat ABN amro daar in 2023 mee aan de slag gaat.

Gelukkig heb ik al die kredieten terugbetaald/opgeheven, waren allemaal jeugdzondes.

• htca
Hier viel de brief vandaag binnen, compensatie voor een eigen huis voordeelkrediet en krediet op 2 betaalrekeningen. Nu nog uitzoeken hoe dit verdelen tussen mij en mijn ex-partner.

• Sjoefke
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Heb vandaag mijn voorstel binnengehad viel nogal laag uit naar mijn inziens.

Zou komen op 11 euro te veel betaalde rente per maand. Er zit ook geen complete berekening bij!! Hoe kun je dan een oordeel vellen of dit acceptabel is? Ben even gaan bellen en de mevrouw van de ABNAMRO kon nadat ik het had aangevraagd, de berekening via de app beschikbaar maken, maar hier zou een tijdje over heen gaan! Volgens haar wilden mensen vaak geen berekening dus ze hopen dat het merendeel van de mensen snel akkoord gaat. Ook blijft de eind datum hetzelfde.

Vond dat raar aangezien ik niet alle informatie heb gehad en daarom geen keuze kon maken. Blijkt dat alles van voor 2008 een schatting is geweest. Dus heb je 5 jaar daarvoor een lening gestart dan wordt de teveel betaalde rente geschat. Let op ! Dit zijn de duurste maanden met de meeste rente(bedrag). Pas na verloop van tijd en betalingen daalt de rente(bedrag). Als het bijvoorbeeld 2 % zou schelen dan kan dat aardig oplopen.

De Prive Limiet Plus rekeningen zouden medio 2023 worden berekend aangezien daar ook teveel rente is betaald.

Heb wel alle data nog beschikbaar, dus ben benieuwd wat ze kunnen betekenen voor mij als ik de echte data aan ABN deel.

Vroeg ze ook of ik dan onder de vangnet bepaling viel. Maar dit woord kenden ze niet en vroegen me waar ik dit had gezien? Dit is onder Punt 2 Aanbod afwijzen en Standpunt Consumentenbond. Wel raar dat de informatielijn van ABN AMRO niet alle ins & outs van dit Persoonlijke Aanbod kennen.

Ben benieuwd naar de 'geschatte' berekeningen. Weet niet of dat in het voordeel van de bank is maar ABN AMRO kennende...

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
@Sjoefke Of €11,- per maand veel of weinig is, hangt natuurlijk vooral af van de hoogte van het rentedragende bedrag. Dat is €131,- per jaar. Uitgaande van (gemiddeld) 2% teveel betaald,zou dat neerkomen op een (wederom gemiddelde) schuld van zo'n €6500,-.

Persoonlijk zou ik mijn handjes dichtknijpen als ik een voorstel meer dan een paarhonderd Euro krijg. Ondanks dat de rente objectief te hoog was, wist ik wat ik betaalde en had ik daar op dat moment geen probleem mee. Dus alles wat ik nu terugkrijg, is mooi meegenomen.

Van ING overigens nog niets gehoord. En daar moet ik dan ook nog 3 aparte berekeningen van krijgen, 1 voor een doorlopend krediet, 1 voor roodstand en 1 voor CreditCard. Maar als ik zo op hun site kijk, verschuiven de termijnen alleen maar... Ik heb niet echt een idee hoeveel rente ik daar in de afgelopen 20 jaar over betaald heb (ignorance is bliss 8) ), maar we gaan het zien, komend jaar.

[Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 21-12-2022 01:22]

iRacing Profiel

• mv_ak
  • Nu online
Na indienen van een klacht een deugdelijke berekening ontvangen. Elke bank zou die moeten verstrekken. In mijn geval ging ik volgens de bank automatisch akkoord als ik niet zou reageren, en was er geen berekening gegeven.

Wat opvalt:
- behoorlijk renteverschil over enkele jaren. 4,8% waar 3,6% gerechtvaardigd was.
- een renteverschil in het nadeel van de bank wordt bij mij in rekening gebracht. Vraag me af of dat mag, ik vind het niet kies. Ik ben dus de bank aan het compenseren voor hun eigen fout!
- telefonisch werd gezegd dat instemmen niet een finale kwijting betekent. Ik geloof dat pas als ik het zwart op wit zie.

Nu wordt gesteld, als ik het niet eens ben net de berekening moet ik maar juridische stappen ondernemen… Kifid kan ook maar daar heb ik zelf geen vertrouwen in.

Wordt vervolgd.
Advies: maak vooral bezwaar, vraag om de berekening, en stem nog niet in!

[Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 21-12-2022 01:48]

• Sjoefke
  • Nu online
@Wild Chocolate
De totale rente was 43 % van mijn aflossing. ! Dus totaal maandbedrag 225 waarvan 96 euro rente. Het bovenstaande verschil van 11 euro ging dus over die 96 euro.( bijna 1200 euro rente per jaar). Dit is dus een wurg contract.

Moest dus volgens ABN na herberekening 85 euro zijn. Denk dat het meer richting de 70 euro zou moeten zijn dus minimaal 26 euro verschil teveel betaalde rente ipv de voorgestelde 11 euro. Hier zit de 5% opslag die ze geven niet bij.

Dit is heel gemiddeld maar heb dan ook nog geen berekening gehad. Zou dus bijna het dubbele rente compensatie moeten zijn. Gaat over duizenden euro's.

Zou mooi zijn voor je als je een goede vergoeding zou krijgen maar zou niet te snel het aanbod accepteren.

Heb zelf meerdere keren ABN benaderd omdat ik mijn rente te hoog vond. Maar iedere keer kwamen ze met het standaard antwoord dat dit volgens hun risico analyse het laagste rente bedrag was. alleen als ik mijn totaal bedrag met 5000 euro zou verhogen dan zou ik een paar procent lager komen. Dit is indertijd hetzelfde geweest met mijn Prive Limiet Plus rekening. Verhoog het bedrag dat je (kan) lenen en de rente daalt. Dit was dan maar kortstondig en na een half jaar ging de rente weer omhoog. (terwijl we nu weten dat het omlaag had moeten gaan).

Zeer slinkse werkwijzes!

Klopt dat ik er zelf mee akkoord ging maar achteraf gezien niet zo eerlijk gegaan, aangezien het Kifid ze nu terug fluit.

• Wild Chocolate
  • Nu online
@Sjoefke Maar is hij altijd te hoog geweest? Wat ik er van begrepen heb, had hij mee moeten bewegen met de marktrente, en dat hebben ze niet (of in ieder geval te weinig) gedaan. Maar hij zal dus niet altijd even veel te hoog zijn geweest (bij afsluiten per definitie niet, want toen had je de keuze), en kan zelfs op enig moment lager geweest zijn t.o.v. de marktrente dan toen je hem afsloot.

iRacing Profiel

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 08:01
Hier een aanbod gehad van ICS (International Card Services). Ik wist niet dat ze onderdeel zijn van ABN AMRO.
Aanbod is voor een DK van 2006 tot 2015. Ik heb niet meer alle papierwerk van toen. Globaal lijkt het wel te kloppen (betaalde rente opgegeven door ICS en mijn eigen schatting). Ik ga het aanbod accepteren.
Daarnaast bij ICS een credit card gehad met gespreid betalen. Dus ik zal hiervoor ook waarschijnlijk een apart aanbod krijgen. Zal ze nog volgende week even bellen.

zat meer op Rabobank te wachten.

• htca
Toevallig vandaag de uitbetaling van de Rabobank ontvangen.

• Sjoefke
  • Nu online
Heb nu de totale berekening binnengehad en blijkt dat abnamro alles toch in huis had. Maar hoe beter je gaat vergelijken zie je toch dat het schattingen zijn en er gewoon 100 euro of meer, lager wordt geschat, terwijl je lening 100 euro hoger was. (en dus moet er meer gecompenseerd worden). Het is best een ingewikkelde berekening en zal nog contact opnemen met ABN's info lijn. Het is idd heel veel moeite om alles te checken en de neiging bestaat om het gewoon te accepteren. Probleem is echter dat je na 14 dagen bedenktijd er nooit meer op mag terugkomen... en ik weet dat mijn betaalrekening ook gecompenseerd gaat worden aangezien ze daar ook de rente te hoog hebben gehouden. Moeilijk moeilijk.

• Sjoefke
  • Nu online
mv_ak schreef op woensdag 21 december 2022 @ 01:32:
Na indienen van een klacht een deugdelijke berekening ontvangen. Elke bank zou die moeten verstrekken. In mijn geval ging ik volgens de bank automatisch akkoord als ik niet zou reageren, en was er geen berekening gegeven.

Wat opvalt:
- behoorlijk renteverschil over enkele jaren. 4,8% waar 3,6% gerechtvaardigd was.
- een renteverschil in het nadeel van de bank wordt bij mij in rekening gebracht. Vraag me af of dat mag, ik vind het niet kies. Ik ben dus de bank aan het compenseren voor hun eigen fout!
- telefonisch werd gezegd dat instemmen niet een finale kwijting betekent. Ik geloof dat pas als ik het zwart op wit zie.

Nu wordt gesteld, als ik het niet eens ben net de berekening moet ik maar juridische stappen ondernemen… Kifid kan ook maar daar heb ik zelf geen vertrouwen in.

Wordt vervolgd.
Advies: maak vooral bezwaar, vraag om de berekening, en stem nog niet in!
Dat je idd zelf juridisch stappen moet ondernemen zit ik ook over na te denken. Heb gewoon rechtsbijstand. Alleen zal je uitslag lang op zich laten wachten denk ik. Verwacht er nog minimaal 1 jaar extra erbij. En wat zal de uitkomst daar van zijn. Nu compenseren ze gemiddeld 6 euro per maand teveel betaalde rente. Na de uitspraak misschien 10? Als je de lening 10 jaar hebt gehad kom je op ongeveer 480 euro extra compensatie. Is dat die tijd en energie waard?

• JK59
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 28-01 17:06
Gisteren het persoonlijk aanbod (PA) uit aug 2022 van ABNAMRO toch maar ondertekend en retour gestuurd. Vooral omdat ze gisteren (25/01) telefonisch geen enkele informatie konden geven wanneer ze de nieuwe berekening met rente-op-rente ( RoR) gaan uitbrengen, en het Persoonlijk Aanbod op 6 februari zou gaan verlopen. Op hun website en in een brief van oktober 2022 geven ze aan dat ze een herberekening met RoR zullen maken ook al zou je al compensatie geaccepteerd of zelfs ontvangen hebben. Als er extra compensatie uitkomt krijg je die automatisch en hoef je niets te doen. Ik ben nu benieuwd of ze de afwikkeling van de PA ook echt in 10 werkdagen gaan doen.

• TekkenLord
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 08:01
Gisteren uitbetaling (aanbod DK) ontvangen van ICS.
15 januari: documenten verstuurd naar ICS
21 januari: brief ontvangen van ICS Verrekening/uitbetaling zou dan binnen 21 dagen plaatsvinden.
2 februari: op rekening

Voor een aanbod van de credit card met gespreid betalen bij ICS moet ik wel wat langer wachten: het kan tot eind 2024 duren.

En nog geen nieuws van Rabobank.

• Sjoefke
  • Nu online
Vrijdag contact gehad met mijn rechtsbijstand en die zetten de zaak graag voort. Alle gegevens doorgestuurd en zal binnen 4 maanden een tegenberekening krijgen. Hiervoor schakelen zij stichting Geldbelangen in die al tientallen zaken heeft behartigd van gedupeerden. dit is de stichting die het balletje aan het rollen heeft gebracht en onder aandacht heeft gebracht van het Kifid. Zal de uitkomst hier vermelden zodat je weet waar je aan toe bent. En of je het Persoonlijk Aanbod moet accepteren of niet. Mijn rechtsbijstand neemt ook de kosten op zich wat betreft het aanmelden bij stichting Geldbelangen. Ook valt dit allemaal binnen mijn uiterste termijn voor reactie wat de bank vraagt. Niet geschoten is altijd mis.

• htca
Sjoefke schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:33:
Vrijdag contact gehad met mijn rechtsbijstand en die zetten de zaak graag voort. Alle gegevens doorgestuurd en zal binnen 4 maanden een tegenberekening krijgen. Hiervoor schakelen zij stichting Geldbelangen in die al tientallen zaken heeft behartigd van gedupeerden. dit is de stichting die het balletje aan het rollen heeft gebracht en onder aandacht heeft gebracht van het Kifid. Zal de uitkomst hier vermelden zodat je weet waar je aan toe bent. En of je het Persoonlijk Aanbod moet accepteren of niet. Mijn rechtsbijstand neemt ook de kosten op zich wat betreft het aanmelden bij stichting Geldbelangen. Ook valt dit allemaal binnen mijn uiterste termijn voor reactie wat de bank vraagt. Niet geschoten is altijd mis.
Benieuwd waar het allemaal uitkomt.... Ik vermoed dat er weinig mensen contact hebben opgenomen nav de brief. Benieuwd wel, rabo doet aannames in geval van ontbrekende gegevens en je kunt het overzicht op papier aanvragen. Ik heb dat niet gedaan, na mijn scheiding grote opruiming gehouden en alles wat >5jaar oud was is naar het ronde archief gegaan. Dat ik nog iets zou kunnen bewijzen in de ontbrekende aannames leek me nihil. Keep us posted!

• PFY
ING, blijft de boel maar rekken, heb ze nog maar eens een reminder gestuurd, maar tot nu toe kan ik mijn oude DK contracten nog steeds niet inleveren. Gelukkig heb ik alles nog op papier want de ING heeft ze dus niet meer in het systeem staan. En dan proberen ze mij van de papieren facturen en rekening afschriften af te krijgen. ...

Mail van ING.

Dank voor je e-mail van 12 Januari 2023, waarin je onder andere schrijft over de kredietovereenkomst met contractnummer L-xxx-xxx van John, Doe.

In je e-mail geef je aan in het verleden gebruik te hebben gemaakt van meerdere doorlopende kredieten bij ons. Je wilt voor deze contracten graag voorstellen ontvangen, en vraagt je af wat je daarvoor moet doen.

In je bericht geef je ons een lijst met contractnummers die nog niet zijn afgehandeld. Deze contracten staan niet meer bij ons in het systeem. Om voor deze contracten wel een voorstel te ontvangen kun je in de loop van 2023 zelf deze contracten als bewijs aanleveren op ing.nl/compensatie. Wanneer precies dat weten we nog niet. Als we meer informatie hebben lees je dat op ing.nl/compensatie.

Update, 09:45 Nog een mail ontvangen.

Op dit moment is het nog niet mogelijk om bewijsstukken te uploaden. Naar verwachting kun je bewijsstukken na de zomer van 2023 uploaden op ing.nl/compensatie. Ook voor het laatste nieuws en updates over onze compensatieregeling kun je terecht op ing.nl/compensatie.

[Voor 12% gewijzigd door PFY op 13-02-2023 09:46]

• jvandervlugt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-02 14:38
ik heb een vraag, vanaf 1987 een doorlopend krediet gehad, in 2018 geheel afgelost begon met een bedrag van 10000 gulden later 4537 euro. geen afschriften meer van, maar een rente percentage betaald van rond de 16 procent. heeft iemand hier nog advies voor mij, kreeg namelijk brief van abn amro dat ik niet in aanmerking kwam voor compensatie

• Wild Chocolate
  • Nu online
jvandervlugt schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:25:
ik heb een vraag, vanaf 1987 een doorlopend krediet gehad, in 2018 geheel afgelost begon met een bedrag van 10000 gulden later 4537 euro. geen afschriften meer van, maar een rente percentage betaald van rond de 16 procent. heeft iemand hier nog advies voor mij, kreeg namelijk brief van abn amro dat ik niet in aanmerking kwam voor compensatie
Ging het om een vast rentepercentage? In dat geval valt het buiten de afspraken die gemaakt zijn. Het ging er namelijk juist om, dat er een variabel rentepercentage was, maar dat dat niet voldoende meedaalde met de marktrente.

Je kan eens rondkijken bij de Claimservice van de consumentenbond.

@Herko_ter_Horst Goed lezen, hij legt het precies uit...

[Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-02-2023 14:21]

iRacing Profiel

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jvandervlugt schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:25:
Jij hebt in 2018 nog betaald met guldens? Da's knap ;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• jvandervlugt
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-02 14:38
als je goed leest zie dat ik in de gulden tijd ben begonnen en afgelost heb in 2018 in euro's.

• Zonnegeer
  • Laatst online: 14:51
Interessante topic zeg!

Ik ontving gisteren een voorstel van de Rabobank. Het gaat om een substantieel bedrag. Ben toen dit topic maar eens gaan doorlezen.
In mijn geval gaat het om een product gedurende de periode medio 2004 tot medio 2019.

Wat mij als eerste opvalt is dat het voorstel onvoorwaardelijk is. Dat betekent dat je niet hoeft te tekenen, er is geen sprake van finale kwijting over en weer en je behoudt dus in de toekomst alle rechten.

Daarnaast valt het mij op dat er bij de berekening van de teveel betaalde rente is uitgegaan van een aantal aannames. De bank beschikt (kennelijk) niet (meer) over alle relevante informatie over de in het geding zijnde periode. Dat is jammer aangezien ik zelf ook niet meer over al die informatie beschik.

Ik ben maar eens begonnen met contact met de bank op te nemen. Keurig te woord gestaan, niks van afwerende houding, niet moeilijk doen, en ik hoefde niet eens te vragen om de berekening, dat werd mij direct al aangeboden. Daar is nu het wachten op.

Ik ga daarna serieuze pogingen doen om de berekening te doorgronden, en mocht ik tot de conclusie komen dat het voorstel te laag is ................... ja wat dan? Ik heb geen stukken aan de hand waarvan ik kan aantonen dat het voorstel eventueel niet klopt.
In de regel is het logisch dat je zoiets moet aantonen. Maar het interessante is dat de Rabobank (kennelijk) ook niet alles kan aantonen, en in het recht bestaat het adagium "wie stelt, bewijst".
Ik kan niet bewijzen dat het niet klopt, maar de bank kan niet bewijzen dat het wel klopt.

Het is leuk dat er afstemming met de Consumentenbond heeft plaats gevonden, maar wat heb ik met de Consumentenbond te maken (klinkt misschien vervelend maar zo bedoel ik het niet)? Ik heb hen niet gemachtigd om namens mij afspraken te maken, zij vertegenwoordigen mij niet.

Maar goed, ik ga eerst maar eens wachten op de berekening, ga daarna kijken of ik dat kan doorgronden en voor zover mogelijk controleren. Bij twijfel van mijn kant zal ik op z'n minst aannemelijk moeten maken wat er niet klopt, op basis van welke aannames mijnerzijds, en in welke mate.

I'll be back ..........

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zonnegeer
Na 2 dagen een zeer indrukwekkende rapportage ontvangen. Uitgebreid gespecificeerd en keurig toegelicht.

Kloppen doet het in ieder geval niet, want sowieso over de periode waarover ik over dagafschriften beschik (bijna 4 jaar) is de gehanteerde rentedragende (maandelijkse) schuld lager dan de werkelijke cijfers (ongeveer 12%). Het verbaast mij overigens wel dat de bank zich over deze periode heeft bediend van aannames in plaats van de in hun bezit zijnde dagafschriften.

Ik ga mijn nadeel over deze periode berekenen, dat is wel even een klus, maar volgens mij wel de moeite waard. Het treft dat ik wel aardig kan rekenen, en dat ook nog leuk vind. Daarnaast heb ik de tijd, dat scheelt ook.

Ik ga sowieso over deze specifieke periode een herberekening aanvragen. In die aanvraag ga ik tevens aanvoeren dat naar mijn oordeel de verwachting alleszins gerechtvaardigd is dat over de resterende periode (die zowel door de bank als door mij niet (meer) kan worden aangetoond) de aannames van de bank eveneens evenredig zullen afwijken van de feitelijke cijfers. Ik zal dus op die basis ook een herberekening vragen over de gehele in geding zijnde periode. Ik zie dan wel wat het eindresultaat zal zijn.

In een telefoongesprek vanmiddag met de bank heb ik de betreffende medewerker geconfronteerd met mijn bevindingen. Analoog aan het eerste telefoongesprek eergisteren, was ook hier weer sprake van een opvallend meegaande en klantvriendelijke houding. Betrokkene dacht positief mee en zegde mij toe dat indien ik bereid was er tijd en energie in te steken en onderbouwde cijfers aan te leveren, de bank bereid zou zijn om mijn informatie en zienswijze met een open en positieve grondhouding in behandeling te nemen.

Er werd mij verzekerd dat indien een herberekening in mijn voordeel zou uitvallen, ik het voordeel extra uitgekeerd zou krijgen, en dat wanneer de herberekening in mijn nadeel zou uitvallen, het eerste voorstel gestand zou worden gedaan.

Het moet allemaal nog wel blijken, maar vooralsnog heb ik er geen verkeerd gevoel bij. Ik ga in ieder geval mijn zakjapanner maar eens flink aan de oplader hangen, hij moet namelijk morgen een zware inspanning leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zonnegeer
De rekenexercitie heeft als resultaat dat ik het verzoek tot herberekening zal beperken tot de bewijsbare periode.

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 15:21

themeparktommy

Pretparkgek!

Ik ben benieuwd of hier ook oud-klanten zijn van ABN AMRO, en of die al bericht hebben gehad? Ik heb best lang een Privé Limiet Plus gehad, en een doorlopend krediet, dus ga ervan uit dat ik wel in aanmerking kom. Nu zie ik dat ze begonnen zijn met de Prive limieten uit te rekenen, maar ik krijg het idee dat de oud-klanten pas als laatste aan de beurt zijn. Tenzij iemand mijn vermoedens kan ontkrachten.

[Voor 9% gewijzigd door themeparktommy op 13-03-2023 14:52]

Grafisch Ontwerper, 999 Games

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
themeparktommy schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:51:
Ik ben benieuwd of hier ook oud-klanten zijn van ABN AMRO, en of die al bericht hebben gehad? Ik heb best lang een Privé Limiet Plus gehad, en een doorlopend krediet, dus ga ervan uit dat ik wel in aanmerking kom. Nu zie ik dat ze begonnen zijn met de Prive limieten uit te rekenen, maar ik krijg het idee dat de oud-klanten pas als laatste aan de beurt zijn. Tenzij iemand mijn vermoedens kan ontkrachten.
Ik heb bericht gehad, maar ben nog steeds klant.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• feyre
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06 20:03
Ik ben nog wel klant. Ik heb vorig jaar bericht gehad over mijn flexibel krediet, over de privelimiet plus (die ik nog steeds heb) heb ik geen bericht gehad.

Zijn er meer die eerst de compensatie gehad hebben en later nog een extra compensatie voor de rente?

• jra2k
  • Laatst online: 16:28
Ben een bestaande klant, had 2 producten (PL/FK) voor beide nog geen enkel bericht ontvangen...

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:43
Edit: kan weg

[Voor 105% gewijzigd door Dennisdn op 16-03-2023 11:47]

• xtiman
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:32
Same here. Helaas nog geen update. Laatste wat ik heb gehoord is dat ze in Februari wouden beginnen met compenseren van klanten met prive limiet plus.

Zelf ook redelijk lang deze krediet vorm gehad (2008 - 2020). Nadien overgezet in persoonlijke lening en sindsdien ook helemaal afbetaald.

Wacht dus met smart af >:)

Edit: ik ben nog steeds klant

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

Net even gebeld met ABN Amro, ze konden me niet bijster veel vertellen. Ik kon zo naar aanleiding van mijn producten tussen de 1 en 3 maanden bericht verwachten. Ben benieuwd!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:50
Ik heb ze ook gebeld die ABN. Ik krijg een berekening mar dat kan wel 6 weken duren.
Je zou denken dat ze die berekening al gemaakt hebben voor mijn situatie en dat ze die zo tevoorschijn kunnen halen maar nee dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Twe029
  • Laatst online: 03-04 18:46
De Berekening na 3 weken ontvangen, we zouden geen recht hebben. Ik heb de berekening doorgestuurd naar dhr Goedhart voor een klein bedrag en hij concludeert dat we wel mogelijk recht hebben. Ik heb nu bijna 6 weken geleden een klacht ingediend bij de ABN en nog niks gehoord. Het zou maximaal 6 weken duren voordat je bericht ontvangt.
Vind dat ze slecht bereikbaar zijn voor dit soort dingen. Ik vraag me af als ze het termijn gaan halen of als we Kifid moet inschakelen.

• xtiman
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:32
themeparktommy schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:16:
Net even gebeld met ABN Amro, ze konden me niet bijster veel vertellen. Ik kon zo naar aanleiding van mijn producten tussen de 1 en 3 maanden bericht verwachten. Ben benieuwd!
Ging dit ook om prive limiet plus?

• themeparktommy

themeparktommy

Pretparkgek!

xtiman schreef op maandag 20 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Ging dit ook om prive limiet plus?
yes, maar hij kon niets vertellen of iets wel of niet recht had op de compensatie, dus het is sowieso afwachten.
Hij zei wel dat je sowieso bericht kreeg of je nu wel of geen compensatie krijgt.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:14

SambalBij

We're all MAD here

Hmm blijkbaar is de ABN nu ook bezig om de rente-op-rente compensatie te verwerken...
Bijna een jaar geleden toen al het aanbod voor de initiele compensatie (flexibel/doorlopend krediet) gekregen en geaccepteerd.
Zit net even naar de dingen te kijken, zie ik dat er vorige week ineens nog een bedrag van het krediet is afgeboekt, maar met de bijzondere omschrijving "[object Object]", en ook verder zonder enige communicatie in de vorm van post of meldingen in de app.

Even een telefoontje net bevestigde dat dat blijkbaar inderdaad die extra rente-op-rente compensatie is...

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• feyre
  • Laatst online: 01-06 20:03
SambalBij schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:43:
Hmm blijkbaar is de ABN nu ook bezig om de rente-op-rente compensatie te verwerken...
Bijna een jaar geleden toen al het aanbod voor de initiele compensatie (flexibel/doorlopend krediet) gekregen en geaccepteerd.
Zit net even naar de dingen te kijken, zie ik dat er vorige week ineens nog een bedrag van het krediet is afgeboekt, maar met de bijzondere omschrijving "[object Object]", en ook verder zonder enige communicatie in de vorm van post of meldingen in de app.

Even een telefoontje net bevestigde dat dat blijkbaar inderdaad die extra rente-op-rente compensatie is...
Hier ook vorig jaar de compensatie gehad en nu de rente op rente compensatie. Beide bedragen waren bijna even hoog.
Hier wel een brief maar dit krediet was ook al afgelost.

Over privelimiet heb ik nog geen bericht gehad. (Weet ook niet of we recht op compensatie hebben)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Dawigga
  • Laatst online: 29-03 22:25
Zit als bestaande klant ook nog te wachten op ABN voor een voorstel voor Privelimiet plus dus wel goed om hier te lezen dat er wat schot in komt.
Toevallig van de week eens gekeken hoe het bij Ohra zat ivm DLkrediet dat ik in 2013 afgelost heb.
Kwam tot mijn verbazing uit op de site van NN waar ik met mijn oude contractnr heel snel een al klaarstaand voorstel, incl de gehele berekening!, in kon zien. Ging uiteindelijk vooral om de jaren 2010-2013 waar er een flink voordeel voor mij uitkwam en kan binnen 10 werkdagen een leuk bedrag op mijn rekening tegemoet zien.

• sugarcoated
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 14:55
Ik lees met interesse mee, ik heb een studentenkrediet gehad wat later om is gezet naar privé limiet plus. Denk dat ik die zo’n 15 jaar gehad heb in totaal. Ben benieuwd, nog steeds klant bij ABN maar nog niks gehoord.

• Bertus
  • Niet online
Ik kreeg toevallig gister het bijgewerkte voorstel bij ING.

Heeft ook een computer!

• Zonnegeer
Bertus schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:33:
Ik kreeg toevallig gister het bijgewerkte voorstel bij ING.
Bijgewerkt sinds 1 juli vorig jaar????
Wat heeft zo lang geduurd dan? Rente op rente?

• Bertus
  • Niet online
Zonnegeer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:34:
[...]

Bijgewerkt sinds 1 juli vorig jaar????
Wat heeft zo lang geduurd dan? Rente op rente?
Ja, daar kreeg ik een nieuw voorstel voor. Of nouja, een bijgewerkt voorstel.

Heeft ook een computer!

• Zonnegeer
Zware bevalling na 9 maanden, zo'n superingewikkelde berekening ................... 8)7

• Lunaa7
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-05 00:30
Kreeg 28/3 jl mijn Persoonlijk Aanbod ("in de berekening van dit bedrag is ook
het rente-op-rente-effect meegenomen, zoals gesteld in een uitspraak van het Kifid").

Ik heb jaren Privé Limiet Plus gehad bij ABN Amro, ruim voor 2001, heb zelf het krediet beeindigd begin 2021, want heb goede baan nu. Ben nog steeds klant.

Alleen als bericht in de app op mijn iPhone, geen brief oid, ze willen liever niet dat ik het vind denk ik, dus zag het gisteren pas.
Wel aangename verrassing want had dit verhaal in het nieuws niet echt concreet meegekregen. Al had ik er toen ws meer aan gehad als arme student/starter.

Ze doen dus wel aannames over de eerste 8 jaar, maar ik heb zelf geen enkel papier meer. Berekening opvragen? Verleen met acceptatie wel finale kwijting. Dat was bij andere banken (Rabo?) niet dacht ik?

Ik ga denk ik wel accepteren, het gaat bij mij om aardig bedrag (voor mij). Ben totaal geen cijfer-/rekenmens (anders had ik dat te dure krediet niet zo lang gehad denk ik). Heb wel rechtsbijstand maar niet de tijd of energie voor een hoop gedoe. Daar hopen ze natuurlijk ook op, maar ik kan geheel niet inschatten over of dit en zo ja hoeveel meer mij dat zou opleveren.

Als ik hun totaal betaalde rentebedrag zie, en ik reken dat grof uit over de periode, dan klopt dat vlgs mij wel, of kan in elk geval niet heel veel afwijken. Het compensatiebedrag (excl 5% toeslag) is ong 33% van het totaal betaalde rentebedrag.

Mis in hun verhaal alleen wel een excuus dat ze ons minimaal 20 jaar ongestoord een poot uitdraaiden, dat staat dan weer nergens :P .

Wel dit:
"Burgerlijke rechters oordelen verschillend in zaken over variabele rente. Zo zijn er diverse uitspraken
waarin ABN AMRO in het gelijk is gesteld. Er zijn echter ook uitspraken waarbij geoordeeld is dat de
afspraken in de voorwaarden over de variabele rente oneerlijk en niet geldig zijn. En dat ABN AMRO
alleen de rente mocht rekenen die bij de start van het contract was overeengekomen. Het kan ook nog
geruime tijd duren voordat rechters hierover eenduidig oordelen. Met de schikkingsovereenkomst
willen we langdurige onzekerheid en hoge kosten voor procedures voorkomen. Lees meer over finale kwijting bij Persoonlijk Aanbod – 4. Schikkingsovereenkomst en finale kwijting."

• willem61
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-05 10:14
Ik heb ook een Prive limiet plus , ook vanaf ongeveer 2001.
33 procent compensatie lijkt me erg hoog. Dat zou enkele duizenden euros compensatie betekenen.
Kun je iets loslaten over het bedrag dat je aan geboden is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Zonnegeer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 22:00:
Zware bevalling na 9 maanden, zo'n superingewikkelde berekening ................... 8)7
Ik begrijp je reactie niet. Het zal allicht een proces zijn. Daar heb ik geen inzicht in verder en zul je met ING moeten bespreken als je dat sneller kunt.

Hier probeer ik slechts de mede posters op de hoogte te houden.

Heeft ook een computer!

• mv_ak
  • Nu online
willem61 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:00:
33 procent compensatie lijkt me erg hoog. Dat zou enkele duizenden euros compensatie betekenen.
Uit een eerdere detailberekening die ik kreeg van een andere aanbieder kan het best kloppen hoor, 33% compensatie, ook door rente op rente etc.

Uit eerdere post:
Wat opvalt:

• willem61
Oké, maar wat is nou bij benadering het bedrag wat ze je aanbieden?ik bedoel niet in percentages maar in euro

• Zonnegeer
Bertus schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:18:
[...]

Ik begrijp je reactie niet. Het zal allicht een proces zijn. Daar heb ik geen inzicht in verder en zul je met ING moeten bespreken als je dat sneller kunt.

Hier probeer ik slechts de mede posters op de hoogte te houden.
Neem mijn opmerking niet te hoog op. Ik bedoelde het zeker niet negatief naar jou namelijk.

Een bank als de ING heeft rekenmodellen voor een rente op renteberekening. Dat dat 9 maanden moet duren vind ik ........., nou laat ik het positief houden, nogal bijzonder.

Voor de rest: dank voor je info.

• Zonnegeer
Als ik die 33% afzet tegen mijn situatie, dan klopt dat vrij aardig hoor, en dat nog zelfs vóór de rente op renteberekening.
Het hangt er ook nogal van af welke jaren je bekijkt. Vanaf medio 2008 begint (iig bij de Rabo) de gehanteerde rente uit de pas te lopen met de correcte rente, tot maximaal bijna 3% per maand ..................

[Voor 18% gewijzigd door Zonnegeer op 07-04-2023 14:36]

• GeeEs
willem61 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
Oké, maar wat is nou bij benadering het bedrag wat ze je aanbieden?ik bedoel niet in percentages maar in euro
Even mijn mening hierover...
Een exact bedrag (in deze situatie) is volgens mij helemaal niet relevant om te weten voor een ander.
Het is tevens informatie die misschien niet iedereen graag deelt. Net als je inkomen of leningen/schulden.

Situatie hier op dit moment is dat ik ook nog op herberekening wacht nadat ik vorig jaar een eerste schikkingsvoorstel had ontvangen. Tot op heden heb ik ook nog niks getekend of geïnd.
(ING klant, 2 doorlopende kredieten daar gehad in die periode)

• willem61
Ik vroeg ook niet exact, maar bij benadering.Percentages zeggen niet zoveel.Bij benadering bedoel ik een paar 100 euro of paar duizend. Dit omdat hij ongeveer net zolang plp krediet heeft gehad. Maar goed ,het is maar een vraag . Er hoeft niet perse geantwoord te worden. We zitten hier allemaal in het zelfde schuitje....

• Lunaa7
Ja hoor, afgerond:
U heeft tussen 2001 en 2021 aan rente betaald € 2.600
U had aan rente moeten betalen € 1.760
Renteverschil € 840 = Rentevergoeding € 840 (incl rente op rente)

(en dan nog 5% opslag)

840 is bijna1/3 van wat ik betaald heb volgens hun berekening (2600)

• willem61
Dank voor je bericht, ik heb ongeveer het driedubbele aan rente betaald in die periode. Dan heb ik wel een indicatie van wat het aanbod zou kunnen zijn. Ik had een plp van 5500.

• willem61
Denk dat het boven 10000 uitgaat wat ik aan rente betaald heb in die 20 jaar, gemiddeld 600 per jaar. Dus wacht met smart op het aanbod

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 12:09
Ik had van 2008 t/m 2018 een DK bij de ABN AMRO gehad bij een bedrag van 17.500 euro met een rente tussen de 7 en 12%.

Ook ik ben benieuwd naar wat ik in euro’s kan verwachten. Tot op heden nog niks van de ABN zelf vernomen.

• mv_ak
  • Nu online
Misschien dat het zolang duurt vanwege de verjaringstermijn van 20 jr? Oftewel nu alleen nog vanaf 2003 mogelijk, en met rente op rente scheelt dat de banken fors. In geval je niet wilt schikken en ze zelf aansprakelijk stelt wat de meesten nog niet doen omdat ze op het schikkingsvoorstel wachten…

• willem61
Nee het is vanaf 2001, staat ook op de site van de ABN. Ik verwacht voor begin zomer een aanbod te krijgen.in maart werd gezegd binnen 1 tot 3 maanden ( zie eerdere post).Dus uiterlijk juni een aanbod

• willem61
Ik heb overigens heel erg lang 12 procent rente betaald. Pas vanaf 2020/21 een iets lagere rente 9.9 procent

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lunaa7
willem61 schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 09:12:
Dank voor je bericht, ik heb ongeveer het driedubbele aan rente betaald in die periode. Dan heb ik wel een indicatie van wat het aanbod zou kunnen zijn. Ik had een plp van 5500.
Mijn plp was 2000, maar in de laatste helft van de periode heb ik daar veel minder gebruik van gemaakt dan in de eerste zeg 8 jaar (toen gebruikte ik het maximale ongeveer). Dan zou je in jouw geval inderdaad een aardig bedrag aangeboden moeten krijgen lijkt me.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lunaa7
mv_ak schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:47:
Misschien dat het zolang duurt vanwege de verjaringstermijn van 20 jr? Oftewel nu alleen nog vanaf 2003 mogelijk, en met rente op rente scheelt dat de banken fors. In geval je niet wilt schikken en ze zelf aansprakelijk stelt wat de meesten nog niet doen omdat ze op het schikkingsvoorstel wachten…
De 20 jaar terug wordt berekend vanaf de overeenkomst met de Consumentenbond (sept 2021), vandaar in elk geval vanaf 2001. Hoe lang de bank er na die overeenkomst vervolgens over doet om het af te handelen staat daar verder los van.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee