Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:56
Er staat op de ceb site een opzeg formulier .
Invullen opsturen en opgezegd is je rekening.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:56
Je kunt dus een foto nemen van het ingevulde form en emailen.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magreet1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:03
Tukkie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:06:
Over een paar dagen verloopt mijn drie maanden actierente bij Credit Europe Bank, dus ik moet met geld gaan schuiven. Leidt het leegtrekken van de rekening bij CEB er automatisch toe dat de spaarrekening wordt gesloten (en opgebouwde rente wordt uitbetaald) of is daar een actief verzoek tot sluiting van mijn kant voor nodig richting de bank? Indien dat laatste: hoeveel dagen duurt sluiting van het account doorgaans ongeveer?
Het is op een werkdag binnen een dag geregeld. Ik heb het formulier digitaal ingevuld en via de online omgeving (ingelogd dus) geüpload. Dezelfde dag de rente gestort, de dag daarna een brief met bevestiging van de beëindiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:12
jeroenkb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:09:
[...]
En misschien klink een wereld zonder inflatie als een goed idee, dat is het niet. Deflatie zorgt er voor dat mensen minder gaan uitgeven, omdat prijzen morgen lager zullen liggen. Daardoor wordt er minder verkocht, productiecapaciteit krimpt etc etc.
Dit argument hoor ik vaker, en klinkt mij nogal onrealistisch.

Voor iedereen onder modaal zijn de meeste (of alle) uitgaven noodzakelijk. Leuk deflatie op brood, maar ik wil vandaag eten en niet volgende week pas.
Huur volgend jaar betalen dan maar? Of de zorgverzekering? Energierekening? Fantastisch. Nu alleen nog de verhuurder/verzekeraar/energie-leverancier zo ver krijgen dat ze daar akkoord mee gaan.

En zelfs de niet-noodzakelijke uitgaven: Dit jaar niet op vakantie omdat het volgend jaar goedkoper kan? Een verjaardag een maand later vieren om 1 euro goedkoper uit te zijn in het restaurant?

Er is ook bewijs dat consumenten hun bestedingen helemaal niet uitstellen: Consumentenelectronica. De rekenkracht/snelheid/functionaliteit groeit sneller dan de prijs. Afgezet tegen de functionaliteit heeft veel electronica een voorspelbare en consistente deflatie van 10% of meer. Toch zijn bedrijven die zich daar in specialiceren over het algemeen best succesvol.

Ook op zakelijk niveau is dat trouwens het geval. De prijzen voor bijvoorbeeld data-opslag dalen effectief per GB, en toch kopen bedrijven continue opslag.

Hoeveel procent van de consumenten-bestedingen kan worden uitgesteld? En hoeveel procent daar zal uiteindelijk worden uitgesteld?

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij hoort een discussie over zin en onzin van inflatie, economische groei, have's en have not's, consumeren of niet in een ander topic want het gaat ver af staan van sparen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:14
DjoeC schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:37:
Volgens mij hoort een discussie over zin en onzin van inflatie, economische groei, have's en have not's, consumeren of niet in een ander topic want het gaat ver af staan van sparen....
Die grens is al overschreden in berichten dat sparen niet loont wanneer de inflatie de rente overstijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

EdwinG schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:29:
[...]

Dit argument hoor ik vaker, en klinkt mij nogal onrealistisch.

Voor iedereen onder modaal zijn de meeste (of alle) uitgaven noodzakelijk. Leuk deflatie op brood, maar ik wil vandaag eten en niet volgende week pas.
Huur volgend jaar betalen dan maar? Of de zorgverzekering? Energierekening? Fantastisch. Nu alleen nog de verhuurder/verzekeraar/energie-leverancier zo ver krijgen dat ze daar akkoord mee gaan.

En zelfs de niet-noodzakelijke uitgaven: Dit jaar niet op vakantie omdat het volgend jaar goedkoper kan? Een verjaardag een maand later vieren om 1 euro goedkoper uit te zijn in het restaurant?

Er is ook bewijs dat consumenten hun bestedingen helemaal niet uitstellen: Consumentenelectronica. De rekenkracht/snelheid/functionaliteit groeit sneller dan de prijs. Afgezet tegen de functionaliteit heeft veel electronica een voorspelbare en consistente deflatie van 10% of meer. Toch zijn bedrijven die zich daar in specialiceren over het algemeen best succesvol.

Ook op zakelijk niveau is dat trouwens het geval. De prijzen voor bijvoorbeeld data-opslag dalen effectief per GB, en toch kopen bedrijven continue opslag.

Hoeveel procent van de consumenten-bestedingen kan worden uitgesteld? En hoeveel procent daar zal uiteindelijk worden uitgesteld?
Lichte twijfel of het in dit topic hoort, maar aangezien sparen, rente en inflatie bij veel mensen leeft en relevant is kan het er denk mee door om het er in dit topic over te hebben. ;)

Je noemt nu een aantal punten op waarin je weliswaar gelijk kan hebben (want inderdaad niemand wacht met het kopen van een brood tot volgende week als je vandaag honger hebt), maar de losse punten die je aandraagt betekenen niet automatisch dat het "nogal onrealistisch" is dat deflatie - over het geheel - slecht kan zijn.

Het stellen van "morgen is alles goedkoper" is daarin wat misleidend, want mensen die het zo aandragen bedoelen meestal toch de wat meer middellange termijn. Als zaken dagelijks goedkoper worden (of duurder), dan heb je te maken met bijna hyperdeflatie (of hyperinflatie).

Het gaat dus niet zo zeer over dat mensen zullen denken: "Zal het morgen goedkoper zijn?" Maar eerder: "Zal het over een half jaar of een jaar goedkoper zijn?" En vooral: de hoeveelheden mensen die zo denken. Stel slechts 15% van de mensen stelt hun aankopen uit en denkt: "Waarom zou ik vandaag een nieuwe Volkswagen van €50.000 kopen, terwijl de jaarlijkse deflatie 5% is en diezelfde auto over een jaar dus €47.500 kost?" Opeens heeft Volkswagen wel te maken met autoverkopen die 15% zakken. Dat betekent dalende omzet... minder winst of zelfs verlies... minder fabrieken nodig... minder personeel... minder onderhoud... minder nodig van toeleveranciers... meer mensen die ontslagen worden... minder geld voor investeringen... etc.

Vervolgens ben je een jaar verder en mag Volkswagen ook nog eens 5% afschrijven op de voorraad die nog over is... want een auto kost nu nog maar 95% ten opzichte van een jaar eerder, maar de kosten waren wel 100%. En de nieuwe auto's die ze nog produceren worden ook weer verkocht voor 95%. Ondertussen zijn de lonen van de werknemers niet met 5% gedaald, want die staan gewoon vast. Dat wordt mensen ontslaan of weer minder investeren.

Klein - en enigszins simplistisch - voorbeeld voor een enkel bedrijf dus. Nu is het voor onze samenleving niet echt een probleem als hier en daar een bedrijf omvalt, maar stel je nu voor dat bijna ieder bedrijf te maken krijgt met dalende inkomsten en alle onzekerheid die daarbij hoort. Nog minder investeringen, nog minder economische activiteit, werkloosheid die oploopt, inkomens die dalen... (En dan denkt opeens niet 15% "ik wacht wel even af met een grote aankoop", maar wordt dat bijv. 25%... en dan kom je nog meer in een vicieuze cirkel).

En dan is dit nog maar 1 kant van het verhaal. Je wilt ook competitief zijn en, heel hard gezegd, van deflatie worden we lui. Het voordeel van inflatie is dat alle beroepen en economische activiteit die relevant zijn inflatie wel overleven, terwijl alles wat niet relevant is het loodje legt. Bij deflatie gebeurt bijna het tegenovergestelde. Heb jij goede skills en ben je van waarde voor een bedrijf? Dan lukt het je wel om bij 5% inflatie ook 5% loonsverhoging te krijgen. Maar ben jij een telefooncentrale operator met een vast contract in 1970? Misschien voor jou als individu leuk werk, maar dan merk je toch in de komende jaren en decennia dat je loon bij KPN steeds minder de inflatie bijhoudt. Je baan wordt namelijk steeds minder relevant dus krijg je relatief steeds minder loon. Slecht voor jou persoonlijk, maar goed voor de samenleving want het dwingt jou om jezelf te blijven ontwikkelen en competitief te zijn, waarna je ander werk gaat doen wat wel relevant is gebleven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-05 17:59
Hoe lang duurt de Nieuwe Spaarder Aktierente bij Garantibank?
Is dat dag van activeren plus 3 maanden, of, zoals bij Advanzia, vanaf activeren de rest van de maand plus 3 maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:51:
Hoe lang duurt de Nieuwe Spaarder Aktierente bij Garantibank?
Is dat dag van activeren plus 3 maanden, of, zoals bij Advanzia, vanaf activeren de rest van de maand plus 3 maanden?
3 maanden, tenzij ze de actie verlengen. Dat is weleens gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:53:
[...]

3 maanden, tenzij ze de actie verlengen. Dat is weleens gebeurd.
Dus dan houdt die actierente midden in de maand op als je ook midden in de maand gestart bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:57:
[...]

Dus dan houdt die actierente midden in de maand op als je ook midden in de maand gestart bent?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phgouda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 15:30
Op dit forum ben ik erg nieuw. Maar toch wil ik graag een vraag naar voren brengen waar ik een tijdje mee bezig ben. Het gaat het volgende de Nederlandse spaarrente. Lees EU spaarrente zijn dalende maar als je je spaargeld zou omzetten naar Brits pond of dollar worden spaarrente dus aanzienlijk hoger op dit moment 4% voor zes maanden deposit. Daarbij staat Amerikaanse dollar nu ook erg laag tegen de euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag. Vriendelijke groet, Peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:54
phgouda schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:01:
Op dit forum ben ik erg nieuw. Maar toch wil ik graag een vraag naar voren brengen waar ik een tijdje mee bezig ben. Het gaat het volgende de Nederlandse spaarrente. Lees EU spaarrente zijn dalende maar als je je spaargeld zou omzetten naar Brits pond of dollar worden spaarrente dus aanzienlijk hoger op dit moment 4% voor zes maanden deposit. Daarbij staat Amerikaanse dollar nu ook erg laag tegen de euro. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag. Vriendelijke groet, Peter
De schommelingen in waarde van de valuta zijn vaak groter dan de rente opbrengst. Geen goed idee dus. Niemand weet wat de dollar gaat doen. Die kan gerust nog lager gaan door alle vreemde bokkensprongen van Trump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phgouda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04 15:30
Duidelijk, maar het ogenblik staat het dollar bijna historisch laag dat deze in de toekomst gaat stijgen is toch heel erg zeker. Op het moment heb ik al een beetje blootstelling aan de dollar (aandelen en ETS’s). Het zal voor mij vooral afhangen van de bijkomende kosten. Bij mijn huidige spaarbank kan ik online een dollarrekening openen en evt daar wisselen of via een online currency exchange. Nogmaals mocht er mensen zijn met wat meer kennis en/of ervaring ik hoor het graag. Peter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:51
@phgouda Met de speculaties over dat de euro de nieuwe wereldmunt gaat worden zou ik lekker dicht bij huis blijven.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

phgouda schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:52:
Duidelijk, maar het ogenblik staat het dollar bijna historisch laag dat deze in de toekomst gaat stijgen is toch heel erg zeker. Op het moment heb ik al een beetje blootstelling aan de dollar (aandelen en ETS’s). Het zal voor mij vooral afhangen van de bijkomende kosten. Bij mijn huidige spaarbank kan ik online een dollarrekening openen en evt daar wisselen of via een online currency exchange. Nogmaals mocht er mensen zijn met wat meer kennis en/of ervaring ik hoor het graag. Peter.
Historisch laag? In de toekomst "heel erg zeker" stijgen? Waar baseer je dat dan allemaal op?

Dollar laag/hoog
Je kan net zo goed beargumenteren dat door de oorlog in Oost-Europa in de periode 2021-2024 de Dollar niet zo zeer hoog stond maar de Euro gewoon heel zwak? In het ECB 'gratis geld'-tijdperk schommelde het tussen $1,10-$1,25 Dollar per Euro. Als we boven in die bandbreedte belanden, dan kan je kan met de huidige wisselkoers nu dus wel alles omzetten in Dollars en dan uiteindelijk nog steeds zo'n 10% minder in Euro's overhouden.

En de periode voor het 'gratis geld'-tijdperk? Zeg maar toen de ECB rentes vergelijkbaar waren met zoals het nu is? De periode een paar jaar nadat de Euro daadwerkelijk in meerdere landen ingebruik werd genomen: 2004-2014? Schommelde het toch vooral aardig tussen de $1,25-$1,40. Als we de onderkant van die bandbreedte aanhouden, dan houd je, ten opzichte van de huidige wisselkoers, misschien nog wel bijna 10% minder over in Euro's... en de bovenkant van die bandbreedte dan raak je 25% kwijt.

Op basis van deze twee periodes staat de Dollar misschien nog wel historisch hoog ;)

"Heel erg zeker stijgen"?
Ik denk dat je puur op basis van het verleden al kunt concluderen dat het helemaal niet zo zeker is dat de boel gaat stijgen of dalen. Als het allemaal zo voor de hand lag, dan zou iedereen daar wel op anticiperen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de waarde van de Dollar als de economische groei in de VS tegenvalt? En hoe zit het met de '90 day pause on tarrifs'? Wat als die tarieven dan toch weer op actief worden gesteld? Dan loopt de inflatie op, maar verhoogt de Fed dan de Amerikaanse rente om de inflatie tegen te gaan? Of verlagen ze juist omdat de oorzaak van de inflatie niet hoge economische activiteit is, maar omdat de oorzaak handelstarieven zijn wat juist lagere economische activiteit veroorzaakt?

Jij geeft aan dat de boel "heel erg zeker" gaat stijgen. Dan ben ik wel heel benieuwd hoe je over bovenstaande zaken denkt en waarom dat alles ervoor zorgt dat de Dollar er juist sterker of zwakker uitkomt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Sparen in buitenlandse valuta puur op basis van speculatie over wisselkoersen, hogere rente, etc valt IMO meer onder beleggen dan sparen.
Echt sparen in buitenlandse valuta zou puur het bijproduct "moeten" zijn van dat je bv voor een buitenlands bedrijf werkt en in buitenlandse valuta het salaris krijgt en dat aanhouden voordeliger is of dat je vaak naar het buitenland gaat en het geld daarvoor gebruikt.

Maar nu euro's omwisselen voor een andere valuta om het later weer om te wisselen voor euro's in de hoop dat het dan meer waard is is niet anders dan nu euro's inwisselen voor aandelen / goud / kunst / ... in de hoop dat het later meer waard is en je er dan weer euro's van maakt. En in het geval van aandelen / goud / kunst wordt het ook als belegging gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:16:
[...]

Sparen in buitenlandse valuta puur op basis van speculatie over wisselkoersen, hogere rente, etc valt IMO meer onder beleggen gokken ;) dan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:16:
[...]

Sparen in buitenlandse valuta puur op basis van speculatie over wisselkoersen, hogere rente, etc valt IMO meer onder beleggen dan sparen.
Echt sparen in buitenlandse valuta zou puur het bijproduct "moeten" zijn van dat je bv voor een buitenlands bedrijf werkt en in buitenlandse valuta het salaris krijgt en dat aanhouden voordeliger is of dat je vaak naar het buitenland gaat en het geld daarvoor gebruikt.

Maar nu euro's omwisselen voor een andere valuta om het later weer om te wisselen voor euro's in de hoop dat het dan meer waard is is niet anders dan nu euro's inwisselen voor aandelen / goud / kunst / ... in de hoop dat het later meer waard is en je er dan weer euro's van maakt. En in het geval van aandelen / goud / kunst wordt het ook als belegging gezien.
Diversificatie is ook een goede reden, vooral voor diegenen die wel een leuk zakcentje hebben, maar hiermee niet via de standaard wegen mee wil beleggen in bijvoorbeeld indexfondsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Beleggen. En beleggen bevat een bepaalde mate van "gokken" (/hoort een risico bij).
JohanNL schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]

Diversificatie is ook een goede reden, vooral voor diegenen die wel een leuk zakcentje hebben, maar hiermee niet via de standaard wegen mee wil beleggen in bijvoorbeeld indexfondsen.
Uiteraard. Maar dit topic gaat over sparen en niet over beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:42:
[...]

Beleggen. En beleggen bevat een bepaalde mate van "gokken" (/hoort een risico bij).

[...]

Uiteraard. Maar dit topic gaat over sparen en niet over beleggen.
Als ik mij niet vergis ziet de belastingdienst sparen in buitenlandse valuta als sparen, niet als beleggen. Ik zie het als gokken/speculeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

JohanNL schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:39:
[...]

Diversificatie is ook een goede reden, vooral voor diegenen die wel een leuk zakcentje hebben, maar hiermee niet via de standaard wegen mee wil beleggen
Dit is inderdaad nog wel een goede reden. Je ziet het in dit topic wel vaker voorbij komen: mensen met veel geld die niet alles op één bankrekening willen hebben staan, maar in verband met het depositogarantiestelsel hun geld spreiden over meerdere bankrekeningen. Het risico van het falen van 1 bank wegnemen dus. Dat kun je ook een beetje met sparen in andere valuta: het risico dat je vol in 1 valuta zit wegnemen.

Past op zich prima in dit topic, zolang het daadwerkelijk gaat om sparen in andere valuta en niet zozeer het aanhouden van andere valuta om te speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Sparen in buitenlandse valuta: Ooit waren Australische dollars populair want hoge rente. USD: hoge rente maar ja, de koers daalt. Turkse Lira: Zeer hoge rente, maar ja, de economie staat op instorten. Zelfs binnen Europa: Hongarije, rente nu 7% https://www.actuelerentes...centrale-banken/hongarije maar de koers van de Forint daalt ook gestaag door.

Ga er maar van uit dat de rentevergoeding die je ontvangt - zonder de valutakoers mee te nemen - een spiegel is van het risico. En daarom is als je spaart je "eigen" valuta vaak de beste keuze. Ga je naar andere valuta dan riekt het naar beleggen vanwege de onzekere factor en niet meer alleen sparen (zekerheid zolang binnen een DGS).

[ Voor 14% gewijzigd door DjoeC op 20-04-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
W1ck1e schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:47:
[...]

Als ik mij niet vergis ziet de belastingdienst sparen in buitenlandse valuta als sparen, niet als beleggen.
Mits het niet in van die MMF's is wel ja, de meeste opties die in NL beschikbaar zijn en een redelijke rente vergoeding kennen zijn via MMF's helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat dacht je twee maanden geleden van dit plan? Want als je het toen had gedaan, was er weinig rendement over.
DjoeC schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:59:
Sparen in buitenlandse valuta: Ooit waren Australische dollars populair want hoge rente. USD: hoge rente maar ja, de koers daalt. Turkse Lira: Zeer hoge rente, maar ja, de economie staat op instorten. Zelfs binnen Europa: Hongarije, rente nu 7% https://www.actuelerentes...centrale-banken/hongarije maar de koers van de Forint daalt ook gestaag door.

Ga er maar van uit dat de rentevergoeding die je ontvangt - zonder de valutakoers mee te nemen - een spiegel is van het risico. En daarom is als je spaart je "eigen" valuta vaak de beste keuze. Ga je naar andere valuta dan riekt het naar beleggen vanwege de onzekere factor en niet meer alleen sparen (zekerheid zolang binnen een DGS).
Tot op zekere hoogte eens: De hoge rentes komen door een reden inderdaad. Tegelijk een hele lage rente is nou ook geen teken van dat de valuta per definitie sterk is, maar vooral dat de centrale bank de rente heel laag heeft gedraaid.

En qua spreiding denk ik dat er een argument te maken is om het niet alleen in je eigen valuta te doen. Gaat de Euro onderuit, dan heb je nog wat. Uiteraard wel met twee munten heb je groter risico dat er eentje onderuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je kan ook de Turkse Lira doen, dan heb je 46% rente ;)

Valuta risico, politieke instabiliteit en inflatie in die landen zijn de redenen waarom je dat niet doen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17:42
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,25% p.j. naar 2,20% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 25.04.2025.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:21
GroteVoet459 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:13:
[...]
EuroExtra (via Raisin) gaat per 12-Mrt naar 2,20% (-0,25%)
En per 23-Apr gaat EuroExtra (via Raisin) van 2,20% naar 1,95% (-0,25%)

Een 1-jaars deposito bij Younited (via Raisin) gaat per morgen 22-Apr van 2,45% naar 2,43% (-0,02%)
Een 3-jaars deposito bij HoistSparen (via Rasin) gaat 1 dag later (23-Apr) van 2,65% naar 2,45% (-0,20%)

[ Voor 29% gewijzigd door GroteVoet459 op 21-04-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:42
Ik krijg ongeveer wekelijks bericht over verlaging van de rentes, het verschil met mijn huisbank wordt onderhand erg klein. Zijn er meer mensen die overwegen om het geld weg te halen bij/via Raisin en het weer op de eigen rekening te zetten?
Zo ja komt het bestaansrecht van Raisin op deze manier niet onder druk te staan?

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
gielie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:30:
Ik krijg ongeveer wekelijks bericht over verlaging van de rentes, het verschil met mijn huisbank wordt onderhand erg klein. Zijn er meer mensen die overwegen om het geld weg te halen bij/via Raisin en het weer op de eigen rekening te zetten?
Zo ja komt het bestaansrecht van Raisin op deze manier niet onder druk te staan?
Twee van mijn deposito's verlopen in de komende drie maanden. Ik verwacht eerlijk gezegt niet dat ik nieuwe deposito's ga doen direct. Het gaat bij mij niet om zeer hoge bedragen dus de rente is sowieso beperkt en wat het met de nieuwe rente's oplevert is bijna niet de moeite waard (voor mij in ieder geval) om het daarvoor lange tijd vast te zetten.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Ga er maar vanuit dat de grootbank ook gaat verlagen, als ze dat nog niet gedaan hebben.

In euro's wordt het verschil natuurlijk wel steeds kleiner. Maar beste kans dat je dadelijk bij Raisin en de kleine banken 10x zo veel rente krijgt als de grootbank. En zo groot was het verschil de afgelopen ~2 jaar niet (1,7% bij de grootbanken maar toch echt geen 17% bij alternatieven :p. 0,01% bij de grootbanken hebben we al gehad, en 0,10% bij alternatieven is dan zeker mogelijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zolang Raisin (al tijden niet meer de beste) en een hele reeks andere banken gratis hun diensten aan ons verlenen zijn ook die kleine verschillen in de rentepercentages nog interessant. De "beste" nederlandse banken zitten met 1,75% toch echt ruim onder de ECB-volgers met 2,25%.

Prik de rente voor een deel van je spaargeld vast in een deposito.
En/of pak een deel van je spaargeld en zet die elke 3 á 4 maanden in de volgende nieuwe-klanten-aanbieding met een (t.o.v. de ECB te) hoge rente (momenteel 2,75-2,95%).

Blijf gewoon periodiek kijken waar je geld het beste staat. Als straks de rentes weer stijgen ga je dan ook direct weer mee omhoog.

Je huisbank belonen voor slecht gedrag is soweiso niet slim ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
ReVision. schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:34:
[...]
Twee van mijn deposito's verlopen in de komende drie maanden. Ik verwacht eerlijk gezegt niet dat ik nieuwe deposito's ga doen direct. Het gaat bij mij niet om zeer hoge bedragen dus de rente is sowieso beperkt en wat het met de nieuwe rente's oplevert is bijna niet de moeite waard (voor mij in ieder geval) om het daarvoor lange tijd vast te zetten.
De verwachting is dat de ECB nog minimaal één maar mogelijk meerdere stappen van 0,25% naar beneden gaat zetten. Flexibele spaarrente zal daar sowieso in mee gaan. Met het weer vastzetten in een deposito bescherm je jezelf tegen die dalende rentes.

Of een deposito de beste optie is hangt vooral af van de looptijd - als je voor 3 maanden kiest zijn er momenteel betere opties in de nieuwe-klanten-aanbiedingen en die hebben ook (tijdelijk) gegarandeerde rentepercentages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:50:
... De "beste" nederlandse banken zitten met 1,75% toch echt ruim onder de ECB-volgers met 2,25%.
...
Zo kreeg ik net een mailtje van NIBC dat ze hebben gezien dat ik al enige tijd niet bij hen spaar. Voor een lagere rente dan bij de ECB volgers. Waaronder volgens mij Scalable & Klarnaflex, die in tegenstelling tot TR nog steeds op 2,5% zitten. En laat ik daar nou net nog wat ruimte hebben. Sorry NIBC ;)

edit: Zonet aangelogd in de app van Scalable: de rente is per 23 april daar ook 2,25%

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 22-04-2025 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
De gemiddelde verwachting voor de ECB rente van analisten per vandaag:
Markets are pricing a 72% chance of a 25 bps cut in June and a total of 66 bps of easing by year-end.

Dus nog twee en een halve verlaging te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:42
BankB gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,25% p.j. naar 1,85% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 28.04.2025.

Flinke drop, ik denk dat ik het wel weet, mijn spaargeld gaat weg bij Raisin en ga een nieuw plan van aanpak bedenken. Misschien wel weer aflossen op de hypotheek, die staat op 2% bij mij.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:06
Met hypotheekrenteaftrek is dat nog minder, die zou ik juist niet aflossen aangezien je die bij verhuizen ook vaak mee kunt nemen.

Een deposito kan het nog deels compenseren maar de trend is dalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
gielie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:48:
BankB gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,25% p.j. naar 1,85% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 28.04.2025.

Flinke drop, ik denk dat ik het wel weet, mijn spaargeld gaat weg bij Raisin en ga een nieuw plan van aanpak bedenken. Misschien wel weer aflossen op de hypotheek, die staat op 2% bij mij.
hypotheek aflossen is het allerdomste financieel gezien wat je kunt doen met zulke lage rentes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:37
boyette schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:49:n
hypotheek aflossen is het allerdomste financieel gezien wat je kunt doen met zulke lage rentes
Dat ligt toch iets genuanceerder.
Over geld in je huis betaal je geen vermogensbelasting én bij een lage EW-schuld is ook het eigenwoningforfait een stuk lager (restant wet Hillen).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:49:
[...]

Mwahh, het geeft mij rust en ik heb meer keuzes zoals minder werken, vaker op vakantie, je kids wat schenken en zo zijn er nog meer keuzes als je hypotheek afgelost is.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
Bravertal schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:16:
[...]

Mwahh, het geeft mij rust en ik heb meer keuzes zoals minder werken, vaker op vakantie, je kids wat schenken en zo zijn er nog meer keuzes als je hypotheek afgelost is.
Enneh, geen verplichting om elke maand geld weg te brengen. En dat geeft een heerlijk gevoel zeg ik uit ervaring. Het doet de spaarrekening goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

DjoeC schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:19:
[...]

Enneh, geen verplichting om elke maand geld weg te brengen. En dat geeft een heerlijk gevoel zeg ik uit ervaring. Het doet de spaarrekening goed!
Ieder z'n ding natuurlijk! Als het voor hem goed voelt en het verschil met een spaarrekening niet te groot is, dan kan het alsnog een prima keuze zijn. Zeker als het belastingtechnisch misschien ook nog wat oplevert.

Ik zou met de huidige spaarrentes en zulke lage vastgezette hypotheekrentes zelf inderdaad liever ook het geld naar een spaarrekening verplaatsen. Stel je hypotheek is €1000 per maand en je stort nu in 1x €12.000... en je verliest vervolgens je baan. Tja, dan had ik toch liever de mogelijkheid gehad om nog een jaar lang in ieder geval de hypotheek te kunnen betalen zonder zorgen. (In plaats van dat ik dus net die €12.000 heb gestort en nu zonder baan nog wel iedere maand €990 aan hypotheek moet betalen :9).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:55

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Uniciteit schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:37:
[...]

Ieder z'n ding natuurlijk! Als het voor hem goed voelt en het verschil met een spaarrekening niet te groot is, dan kan het alsnog een prima keuze zijn. Zeker als het belastingtechnisch misschien ook nog wat oplevert.

Ik zou met de huidige spaarrentes en zulke lage vastgezette hypotheekrentes zelf inderdaad liever ook het geld naar een spaarrekening verplaatsen. Stel je hypotheek is €1000 per maand en je stort nu in 1x €12.000... en je verliest vervolgens je baan. Tja, dan had ik toch liever de mogelijkheid gehad om nog een jaar lang in ieder geval de hypotheek te kunnen betalen zonder zorgen. (In plaats van dat ik dus net die €12.000 heb gestort en nu zonder baan nog wel iedere maand €990 aan hypotheek moet betalen :9).
Begint offtopic te raken, maar je kan meestal maar een beperkt bedrag per maand extra aflossen. Zover ik weet is alleen het moment dat je rentevaste periode afloopt (of verkoop onderpand) het moment waarop je onbeperkt boetevrij kan/mag aflossen. Verder kan je door aflossen in een lager risico tarief vallen waardoor je hypotheeklasten ook weer lager worden.

Of dit zo mede gedaan wordt om jezelf te beschermen voor het scenario wat je schetst weet ik verder niet. Maar ik zie aflossen hypotheek als een soort sparen met een mogelijk betere rente (afhankelijk van je moment van afsluiten) maar waar je na het "sparen" niet meer bij kan. Ik los persoonlijk daarom alleen extra af met geld dat ik kan missen.

Of het verstandig is? Ik denk het wel. Of het het meeste rendement uit je geld haalt? Hoogstwaarschijnlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door rockhopper op 22-04-2025 23:59 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Garantibank biedt nog een actierente van 2.80% op jaarbasis voor 3 maand. Na 3 maand wordt het actuele rentetarief van toepassing, op dit moment 1.75%.

De actierente is interessant, maar de actuele rente niet. Kun je eenvoudig het geld weer opnemen na afloop van de actierenteperiode? Wordt de opgebouwde rente dan gewoon uitbetaald op 1 januari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:08
rockhopper schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 23:57:
[...]

Begint offtopic te raken, maar je kan meestal maar een beperkt bedrag per maand extra aflossen. Zover ik weet is alleen het moment dat je rentevaste periode afloopt (of verkoop onderpand) het moment waarop je onbeperkt boetevrij kan/mag aflossen. Verder kan je door aflossen in een lager risico tarief vallen waardoor je hypotheeklasten ook weer lager worden.

Of dit zo mede gedaan wordt om jezelf te beschermen voor het scenario wat je schetst weet ik verder niet. Maar ik zie aflossen hypotheek als een soort sparen met een mogelijk betere rente (afhankelijk van je moment van afsluiten) maar waar je na het "sparen" niet meer bij kan. Ik los persoonlijk daarom alleen extra af met geld dat ik kan missen.

Of het verstandig is? Ik denk het wel. Of het het meeste rendement uit je geld haalt? Hoogstwaarschijnlijk niet.
Als de huidige rente hoger is dan je hypotheekrente kun je ook altijd onbeperkt boetevrij aflossen. Met mijn 1.05% rente is dat het geval, maar ik doe dat niet, ik heb een aantal deposito's geopend die aflopen rond het einde van mijn rentevast periode.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spirit Fi
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7GoHhFDkoCyJpZrzBMqsyXsPys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st9VbSUJVzVTXr4YPszT7wRE.jpg?f=fotoalbum_large

Betreft Klarna Flex sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:06
ChillPascal schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:18:
Garantibank biedt nog een actierente van 2.80% op jaarbasis voor 3 maand. Na 3 maand wordt het actuele rentetarief van toepassing, op dit moment 1.75%.

De actierente is interessant, maar de actuele rente niet. Kun je eenvoudig het geld weer opnemen na afloop van de actierenteperiode? Wordt de opgebouwde rente dan gewoon uitbetaald op 1 januari?
Ja is gewoon vrij opneembaar. Je kunt ook de rekening opzeggen dan krijg je de rente direct uitbetaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ook even in tekst zodat je het kan vinden via Zoeken:

De rente op de Klarna Flex rekening gaat per vandaag (23-Apr) van 2,50% naar 2,40% (-0,10%)
Daarmee is deze bank vooralsnog geen ECB-volger meer - ze blijven er nu boven.

Scalable Capital gaat wel met de ECB mee en gaat vandaag van 2,50% naar 2,25% (-0,25%)

[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 23-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
GroteVoet459 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:03:
En gezien de voorwaarden stellen dat ze direct kunnen aanpassen als gevolg van wijzigingen in de markt / ECB rente en anders een week of zo van tevoren informeren kunnen ze nu niet nog eens direct de rente verlagen tot de volgende ECB verlaging? }) Immers hebben ze nu al direct gereageerd op wijzigingen in de markt/ECB rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
[...]

De rente op de Klarna Flex rekening gaat per vandaag (23-Apr) van 2,50% naar 2,40% (-0,10%)

Scalable Capital gaat wel met de ECB mee en gaat vandaag van 2,50% naar 2,25% (-0,25%)
Zelfde procentpunt daling bij Klarna via Raisin: per 28 April van 2,28% naar 2,18% (2,20% effectief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bij aanloggen op YapiKredi kreeg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCtIY6WdzBmn997LAB7p6sD8hcA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wka0hSBuwn08Xmfl46aRc5nA.png?f=user_large

Ik heb even geklikt op "niet geinteresseerd" want ik wil nu even niet.

voorwaarden goed lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:39:
Bij aanloggen op YapiKredi kreeg ik de volgende melding:

[Afbeelding]

Ik heb even geklikt op "niet geinteresseerd" want ik wil nu even niet.

voorwaarden goed lezen
0,10% extra? Dus stel de rente is 2,00% dan krijg je 2,002% met deze actie?

Van een bank zou je toch verwachten dat ze weten dat het naar ik aanneem niet om 0,10% gaat maar 0,10-procentpunt (dus in het voorbeeld van 2,00% dat het 2,10% wordt, en niet 2,002%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:37:
[...]

0,10% extra? Dus stel de rente is 2,00% dan krijg je 2,002% met deze actie?

Van een bank zou je toch verwachten dat ze weten dat het naar ik aanneem niet om 0,10% gaat maar 0,10-procentpunt (dus in het voorbeeld van 2,00% dat het 2,10% wordt, en niet 2,002%).
De gemiddelde spaarder zal het begrijpen zoals het bedoeld is.
Wij echter kunnen kiezen om te mierenn....n ;)

Als je de voorwaarden leest wordt het duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbTu4JK5ijAOMtMpAI_P2YqtW_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a2z4vExFzgidduJE8tb754ZP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 23-04-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Maakt iemand hier gebruik van de Garantie BBVA app op iOS? Ik kan krijg namelijk alleen een numeriek toetsenbord voor het inloggen, zowel gebruikersnaam als wachtwoord. Ook het invullen via Wachtwoordmanager van Apple gaat niet goed.

EDIT: contact gehad met de klantenservice (snelle reactie trouwens _/-\o_ ). Deze app is schijnbaar niet voor de Nederlandse particulier.

[ Voor 23% gewijzigd door ChillPascal op 23-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Andrehj schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:53:
[...]

Dat ligt toch iets genuanceerder.
Over geld in je huis betaal je geen vermogensbelasting én bij een lage EW-schuld is ook het eigenwoningforfait een stuk lager (restant wet Hillen).
leen je het geld uit betaal je 2,12% vermogensbelasting
dus met een rente van pakweg 8-9% wat zeg maar de drempel is waarbij je nagenoeg geen risico loopt
hou je er nog altijd meer aan over dan de rente die je bespaart door het in je eigen huis te stoppen..

maar goed dat gaat niet over sparen..

alleen aflossen ook niet en dat is denk ik dan nog steeds het allerdomste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
ChillPascal schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:18:

Heb dezelfde vraag. De Garanti BBVA app is niet voor de Nederlandse klant. Hééft Garantibank een app die wél werkt? Ik zie ze daar niet mee adverteren op de garantibank.nl website.

[ Voor 5% gewijzigd door Coffeeroam op 23-04-2025 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Nu online

ChillPascal

In the end...

Coffeeroam schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:38:
[...]

Heb dezelfde vraag. De Garanti BBVA app is niet voor de Nederlandse klant. Hééft Garantibank een app die wél werkt? Ik zie ze daar niet mee adverteren op de garantibank.nl website.
Ze hebben géén app, aldus de medewerker die ik telefonisch sprak. Ze wist zelf ook niet van het bestaan van de ‘andere’ app af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:06
[...]

Eigenlijk per gisteren, als je op het rente bedrag klikt (in het groen) zie je ook de berekende rente voor de volgende dag, wat feitelijk de rente is over de dag ervoor (ja Klarna houd een vreemde techniek op na) dan is het rente bedrag 2,4% over het saldo (omgerekend naar dag)

Maar mooi dat het niet 2,25% is geworden.
De grootbanken zullen onderhand gaan volgen denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Juan op 23-04-2025 19:56 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:58
En @Juan krijgt gelijk.
ABN AMRO gaat de rente per 1 mei verlagen naar 1,25%.

Bron: https://www.nu.nl/economi...-spaarrente-verlaagt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:55
Wat is je ervaring met klarna? Banken waar ik nu zit verlagen nu ook naar 2,25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dutchnltweaker schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:41:
[...]

Wat is je ervaring met klarna? Banken waar ik nu zit verlagen nu ook naar 2,25%.
Prima bank. Incl instant payment in beide richtingen (uitgaande wel "opt-in", bij de transactie kun je vinkje zetten voor IP).
Enige kanttekening is dan dat het onder het Zweedse DGS valt met dus een valutarisico als je dus tot de ~€90k zou vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
dutchnltweaker schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:41:
[...]

Blij dat ik hem heb, snel geld heen en weer. Staat nu alleen wat meer geld dan van tevoren van plan, want TR & Scalable geven nu minder rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Sander12 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:52:
DHB Sparen van 2% naar 1,85% per 23-4-25.
En de DHB Combi rekeningen (met xx dagen wachtijd bij opnemen) zijn tegelijkertijd allemaal 0,15% naar beneden gegaan:
DHB - Combi 99 - 2.00%
DHB - Combi 66 - 1.95%
DHB - Combi 33 - 1.90%

De S@veOnlinerekening Welkomstactie voor nieuwe klanten (3 maanden) doet hetzelfde: 2,15% tot €25K. Daarna/-boven geldt de nieuwe 1,85%

Ook een aantal deposito's hebben nu een lagere rente:
9 mnd: 2,20% => 2,05% (-0,15%)
1 jaar: 2,30% => 2,25% (-0,05%)
3 jaar: 2,45% => 2,30% (-0,15%)
4 jaar: 2,45% => 2,35% (-0,10%)
5 jaar: 2,45% => 2,40% (-0,05%)

[ Voor 39% gewijzigd door GroteVoet459 op 24-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:47:
[...]

Prima bank. Incl instant payment in beide richtingen (uitgaande wel "opt-in", bij de transactie kun je vinkje zetten voor IP).
Enige kanttekening is dan dat het onder het Zweedse DGS valt met dus een valutarisico als je dus tot de ~€90k zou vullen.
Het valuta risico geldt al vanaf de eerste cent dus ik "snap" de opmerking over 90K niet in die context?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:25:
[...]

Het valuta risico geldt al vanaf de eerste cent dus ik "snap" de opmerking over 90K niet in die context?
Je spaart in euro's, echter bij problemen met de bank waarbij het dgs in stelling komt, heb je dan even te maken met de zweedse valuta. Dacht ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:25:
[...]

Er is in de basis geen valutarisico doordat het DGS één (/dezelfde) wisselkoers hanteert om jouw euro saldo om te zetten naar Zweedse kronen en weer om te zetten naar euro's waarin ze je ook uitbetalen.
Het enige risico is de limiiet, die is hard op 1,05 miljoen Zweedse kronen. Waardoor er dus een tussenstap bij komt. Ze zetten het euro saldo om naar Zweedse kronen, dan wordt het maximum van 1,05M toegepast, en daarna wordt tegen dezelfde wisselkoers weer de conversie naar euro's gedaan.

Als jij dus €10 op de rekening hebt staan is dat bv 15SEK, en 15SEK is minder dan 1,05SEK, dus krijg je 15SEK uitgekeerd dat ze tegen dezelfde wisselkoers omzetten naar euro's is dus diezelfde €10.
Maar als jij denkt €100k vergoed te krijgen, en je zet er €95k op, en vervolgens keldert de wisselkoers en is €95 1,4M SEK dan krijg je maar 1,05M SEK vergoed en dan is dan, tegen dezelfde wisselkoers, wellicht maar €70k en is dus €25k in rook opgegaan.
En ook als je wel van de 1,05M SEK vergoeding weet dan nog weet je niet wat de wisselkoers is op het moment dat de vergoeding wordt berekend. Incl dus de kanttekening dat het omvallen (of dreigen van omvallen al) van een bank best wel eens een invloed op die wisselkoers kan hebben.

Edit:
Verder wat @W1ck1e schrijft dus. Het is een euro rekening. Klarna heeft natuurlijk graag euro's omdat ze de winkeliers ook in euro's zullen moeten voorschieten. Dan kunnen ze beter euro's op de balans hebben dan elke keer euro's moeten kopen (/wisselen) op de geldmarkt tegen een continu wisselende wisselkoers.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 24-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@W1ck1e @RobertMe Ah, even over t hoofd gezien dat het een rekening in Euro's is. Dan klopt het lage risico tot (bijna) de DGS grens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05 14:56
mpandroid schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:32:
En @Juan krijgt gelijk.
ABN AMRO gaat de rente per 1 mei verlagen naar 1,25%.

Bron: https://www.nu.nl/economi...-spaarrente-verlaagt.html
Oh heerlijk weer daar, DSB en Icesave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:13:
@W1ck1e @RobertMe Ah, even over t hoofd gezien dat het een rekening in Euro's is. Dan klopt het lage risico tot (bijna) de DGS grens wel.
De vraag is hoe "(bijna)" de "(bijna) DGS grens" is natuurlijk. Want wij weten niet wat de koers van de SEK doet als een bank omvalt. Als die ineens halveert had je niks meer aan "bijna" DGS grens, want dan krijg je dus nog maar ~50k terug terwijl je met "bijna DGS grens" vast meer bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
<dubbel>

[ Voor 98% gewijzigd door DjoeC op 24-04-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:45:
[...]

Oh heerlijk weer daar, DSB en Icesave.
Ik heb een aantal berichten gelezen, maar DSB en icesave niet tegengekomen voordat ik afhaakte vanwege de gemiddelde stupiditeit. Zo hebben de grootbanken hun klanten het liefst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
RobertMe schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:48:
[...]

De vraag is hoe "(bijna)" de "(bijna) DGS grens" is natuurlijk. Want wij weten niet wat de koers van de SEK doet als een bank omvalt. Als die ineens halveert had je niks meer aan "bijna" DGS grens, want dan krijg je dus nog maar ~50k terug terwijl je met "bijna DGS grens" vast meer bedoeld.
Tja, of ik beleg of ik spaar. Beleggen doe je met een al dan niet bekend risico (ja ik weet, risico hoort bekend te zijn maar bijvoorbeeld futures willen nog wel eens snel hard gaan). Sparen is voor mij het deel zonder risico dus ook zonder valuta risico. Dus geen euro spaarrekening in Zweden, Hongarije, Turkije, of waar dan ook buiten de eurozone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
W1ck1e schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:56:
[...]

Ik heb een aantal berichten gelezen, maar DSB en icesave niet tegengekomen voordat ik afhaakte vanwege de gemiddelde stupiditeit. Zo hebben de grootbanken hun klanten het liefst ;)
Ik vond t wel een grappige vergelijking met de "kleine banken". Die zaten hoog en konden verlagen, de grote banken zaten al tegen het nulpunt aan. De nadruk dus op verlagen ipv aangeven dat de kleine banken bijna altijd wel wat hoger zitten.... Wie zou er bij nu.nl voor zorgen dat de kachel blijft branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:59:
[...]

... aangeven dat de kleine banken bijna altijd wel wat hoger zitten....
Het is eerder dat de kleinere banken vaak een stuk hoger zitten, niet maar een beetje. Gemiddeld gewogen zit ik nu op dik het dubbele van de rente bij abnamro/ing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:56:
[...]

Tja, of ik beleg of ik spaar. Beleggen doe je met een al dan niet bekend risico (ja ik weet, risico hoort bekend te zijn maar bijvoorbeeld futures willen nog wel eens snel hard gaan). Sparen is voor mij het deel zonder risico dus ook zonder valuta risico. Dus geen euro spaarrekening in Zweden, Hongarije, Turkije, of waar dan ook buiten de eurozone.
Het risico is dan niet 0 maar bij kleine bedragen wel verwaarloosbaar. Volgens mij zijn er in dit topic voldoende personen die een spaarrekening hebben bij Ayvens omdat die IP doen en ze daar een kleine "nood buffer" aan kunnen houden die 24/7 beschikbaar is. En daardoor dus geen spaargeld bij de grootbank hoeven aan te houden. En daarvoor kan Klarna dus ook prima gebruikt worden, om iets van 5k of 10k aan te houden. En "het grote geld" kan dan bij een andere spaarbank die geen IP doet en dus niet handig is voor "noodgevallen". (Als op vrijdag een wasmachine stuk gaat wil je niet tot maandag moeten wachten voordat je een nieuwe kunt kopen bv. En veel geld hoeft er normaliter niet te staan want een auto bv koop je niet spontaan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05 14:56
W1ck1e schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:56:
[...]

Kan me voorstellen dat je het niet gelijk ziet, er reageren ook gelijk een paar honderd mensen op nu.nl

Tekst een van de reaguurders over DSB:
Ik zou me eens verdiepen in de geschiedenis van DSB. Klarna werkt op een vergelijkbare manier: hoge rentes aan spaarders om vervolgens het geld uit te lenen aan mensen die zichzelf in de schulden werken met impulsaankopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:22:
[...]

Kan me voorstellen dat je het niet gelijk ziet, er reageren ook gelijk een paar honderd mensen op nu.nl

Tekst een van de reaguurders over DSB:
Ik zou me eens verdiepen in de geschiedenis van DSB. Klarna werkt op een vergelijkbare manier: hoge rentes aan spaarders om vervolgens het geld uit te lenen aan mensen die zichzelf in de schulden werken met impulsaankopen.
Volgens mij speelde bij DSB (nog) iets anders. Een naamgevende eigenaar die zijn hobbies financierde met het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
W1ck1e schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:26:
[...]

Volgens mij speelde bij DSB (nog) iets anders. Een naamgevende eigenaar die zijn hobbies financierde met het bedrijf.
Klopt, maar dat paste niet in het verhaal van de reaguurder.

Zo ook een Jan die blijkbaar nog in de auto stapt en naar kantoor rijdt als hij met zijn bank in contact is. En dat direct door trekt naar buitenlandse banken, andere talen spreken, internationale rechtsbijstand ...

En wederom de overstappers, die zo vast zitten aan de koppelverkoop van hun grootbank dat ze zich niet kunnen voorstellen dat er ook banken zijn die losse spaarrekeningen leveren, zonder pakket-kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
GroteVoet459 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:36:

....
En wederom de overstappers, die zo vast zitten aan de koppelverkoop van hun grootbank dat ze zich niet kunnen voorstellen dat er ook banken zijn die losse spaarrekeningen leveren, zonder pakket-kosten.
En het feit dat de acm het zo vaak over "overstappen" heeft helpt hier ook niet. Je hoeft niet over te stappen (met je betaal/salaris-rekening) om te gaan sparen bij een andere bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:56:
Sparen is voor mij het deel zonder risico dus ook zonder valuta risico. Dus geen euro spaarrekening in Zweden, Hongarije, Turkije, of waar dan ook buiten de eurozone.
Ook sparen is niet geheel zonder risico. Maar het valuta risico van sparen in Zweden is niet te vergelijken met dat van Hongarije of Turkije. Zweden heeft een AAA kredietstatus, het risico dat Klarna onverwacht omvalt én dat de koers meer dan 10% daalt waardoor het DGS bedrag onder de €85.000 komt (ik hou het Raisin maximum aan) is bijzonder klein. Risico van problemen bij uitbetaling bij omvallen Banca Progetto met Italië (BBB+) lijkt mij eigenlijk groter, al denk ik dat ook dat niet hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:22
NIBC per 30 april: alle deposito's met 0,25% omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:17
Moke11 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:14:
NIBC per 30 april: alle deposito's met 0,25% omlaag.
Ik heb een mail ontvangen dat alleen de deposito's t/m 3 jr omlaag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:23:
[...]
Ik ook, dan zakt 4 jaar en langer dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:22
rechtsherstel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:23:
[...]
ok, mijn fout. Dacht dat alles wel zou zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij Easisave (FIMBank) worden zowel de spaarrente als de deposito's binnenkort ook gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oFsbtp-szEVgDPm1XoAf3UYnWE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mFkfvjrfz7FvBta8YN3CFxSF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Bar_en_boos schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:40:
Bij Easisave (FIMBank) worden zowel de spaarrente als de deposito's binnenkort ook gewijzigd.

[Afbeelding]
Savings stijgt, de deposito's dalen ?
Interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bar_en_boos schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:40:

[Afbeelding]
Oeps - Reactie aangepast

Die screenshot is een kolom EUR en een kolom USD, niet oude / nieuwe rente.
Zoals per https://www.fimbank.com/en/interest-rates

Easisave vrij opneembaar in EUR gaat per 29-Apr van 2,35% naar 2,10% (-0,25%)

Voor de deposito's:
3 maanden: 3,10% => 3,00% (-0,10%)
6 maanden: 2,90% => 2,75% (-0,15%)
9 maanden: 2,60 => 2,75% (+0,15%)
1 jaar: blijft 2,75%
2 jaar: 2,75% => 2,50% (-0,25%)
3 jaar: 2,75% => 2,50% (-0,25%)

[ Voor 41% gewijzigd door GroteVoet459 op 25-04-2025 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
Argenta gaat ook omlaag per 29 april:

Argenta spaarrekening: 2% -> 1,80%
Argenta jongeren spaarrekening: 2,10% -> 1,90%

[ Voor 6% gewijzigd door TheRicolaa10 op 25-04-2025 10:09 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
M.b.t. Easisave wil ik melden dat overboeken van Rabo naar FIM / Easisave instant is en deposito openen is binnen paar seconden rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:02
W1ck1e schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:46:
[...]

Savings stijgt, de deposito's dalen ?
Interessant.
Uh precies andersom toch
Saving helemaal naar 0.75 % van 2.1

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Maxwp schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:01:
[...]

Uh precies andersom toch
Saving helemaal naar 0.75 % van 2.1
Neen, kijk nog eens. Ene daalt andere stijgt. Dat is raar. Maar de verklaring is al gegeven. Door @GroteVoet459 Het is niet oud en nieuw, maar euro en dollar. Toch @Bar_en_boos ?

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 26-04-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:13:
[...]

Neen, kijk nog eens. Ene daalt andere stijgt. Dat is raar. Maar de verklaring is al gegeven. Door @GroteVoet459 Het is niet oud en nieuw, maar euro en dollar. Toch @Bar_en_boos ?
Klopt. Bij de FIMBank kun je ook sparen in US dollars. Het door mij geposte overzicht bevat de nieuwe rentes vanaf 29 april voor zowel euro’s als dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Garantibank: kan niks naar spaarrekening overboeken, "bank begunstigde niet bereikbaar".
Gebeurt dit vaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:39:
Garantibank: kan niks naar spaarrekening overboeken, "bank begunstigde niet bereikbaar".
Gebeurt dit vaker?
Bij welke bank heb je de tegenrekening waar vandaan je geld wilt storten ?
Ik heb hem bij de ING en nog nooit dit probleem gehad.

Of bedoel je een opname van Garanti naar xyz ?

btw: volgens mij doet de Garantibank niet zoveel in het weekend.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 27-04-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:45:
[...]

Bij welke bank heb je de tegenrekening waar vandaan je geld wilt storten ?
Ik heb hem bij de ING en nog nooit dit probleem gehad.

Of bedoel je een opname van Garanti naar xyz ?

btw: volgens mij doet de Garantibank niet zoveel in het weekend.
Het gaat over een overboeking van ING naar Garanti. Is gebounced, want "bank niet bereikbaar". Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Coffeeroam schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:56:
[...]

Het gaat over een overboeking van ING naar Garanti. Is gebounced, want "bank niet bereikbaar". Vreemd.
Als je vandaag stort komt het toch pas morgen aan, vanwege weekend. Ik zou het morgen nog een keer proberen. Toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:59:
[...]

Als je vandaag stort komt het toch pas morgen aan, vanwege weekend. Ik zou het morgen nog een keer proberen. Toch vreemd.
Garanti heeft instant payment, dat werkt toch ook in het weekend?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
TvanW schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:01:
[...]

Garanti heeft instant payment, dat werkt toch ook in het weekend?
Ik leid het af uit mijn ervaring dat de rente opbouw op zaterdag al de stand van na zondag laat zien. Alsof er geen wijzigingen kunnen komen in het weekend. Maar dat kan inmiddels anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
W1ck1e schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:05:
[...]

Ik leid het af uit mijn ervaring dat de rente opbouw op zaterdag al de stand van na zondag laat zien. Alsof er geen wijzigingen kunnen komen in het weekend. Maar dat kan inmiddels anders zijn.
Dat is natuurlijk iets anders dan wat je eerst schreef ;)

Garanti doet sinds januari? Prima instant payments, dus nu geld over maken ernaar moet gewoon werken. Dat vervolgens de rente afbouw afwijkend is maakt het "nadelig" om het nu over te maken, maar dat betekent niet dat het niet aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:59:
[...]

Normaal komt het instant aan bij Garantibank. Hoe de renteberekening gaat weet ik niet, maar lijkt wel logisch dat dat per dag zou gaan.
Nu is het bedrag gebounced, en dus teruggestort. Kan het niet meteen nog eens proberen (want daglimiet is ondanks terugboeking toch wel al verbruikt). ING zou natuurlijk teruggeboekte bedragen niet moeten meetellen in de daglimiet.
Pagina: 1 ... 138 ... 140 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling