• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-12 19:59
rockhopper schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:39:
Geen kristallen bollen hier, maar gezien de beurs berichten vandaag wereldwijd lijken we hard op weg naar een recessie. Nog meer mensen hier die denken of verwachten dat de rente op korte termijn toch weer gaat stijgen?
Effect op de Nederlandse economie zal beperkt blijven volgens het CPB.

En volgens de Rabobank:
Rabobank gaat in principe uit van een groei van 1,7 procent dit jaar. Wel voegt de bank eraan toe dat de handelsoorlog een negatieve invloed heeft op de Nederlandse export naar de VS. Maar dit kan de economische groei hooguit beperken tot 1,5 procent.

[ Voor 22% gewijzigd door hansvk op 07-04-2025 14:46 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-12 19:33

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

wibblemoo schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:42:
Waarom denk je dat de (spaar)rente stijgt ten tijde van recessie?
Misschien had ik beter de term "inflatie" kunnen gebruiken als gevolg van de import tarieven wat betreft de rente.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:39
rockhopper schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:52:
[...]

Misschien had ik beter de term "inflatie" kunnen gebruiken als gevolg van de import tarieven wat betreft de rente.
Helaas wordt volgens mij in de praktijk de inflatie niet tegengegaan door de rente te verhogen. Ik zou dat wel logisch vinden, lenen wordt duurder, sparen loont meer. Vraag daalt, prijzen dalen.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07:47
De beweigingen van de voorbije 3 dagen zijn GEEN indicatie voor wat er de komende maanden gaat gebeuren, niemand die het op dit moment weet. Zo zie ik over de US 10 jaars rente van vandaag: "US 10-year yields fell as low as 2.88% at the weekly open but have since run to 3.98%. ". Elke 0.01% verschil scheelt de USA 3.600.000.000 aan rente betalingen per jaar. Tel uit wat de 1% range van vandaag was...

@rockhopper Er lijkt momenteel meer sentiment te zijn dat de centrale banken de (korte) rente gaan verlagen dan verhogen.. Maar, ook dat is koffiedik kijken. Uiteraard komt deze maand (ik meen analisten verwachting 99%) de volgende ECB daling.

Blijf voorlopig "rustig" en neem geen beslissingen op idioterie of ridicule uitspraken. Mijn eigen verwachting (of misschien "hoop") is dat we onze economie zoveel mogelijk op eigen benen gaan laten staan. Maar ja, politici......

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat is een mooi sentiment. Ik zou ook graag wat minder afhankelijkheid zien van één partij, of dat nou de VS (tech bedrijven), Rusland (gas) of China (goedkope producten) is. Het is ook geen vraag vanuit "paniek" maar gewoon interesse wat de gedachtengang hier is.

Ik beleg zelf niet in aandelen, dus het zal me direct weinig boeien wat de koers doet. Maar goed ik zie ook niet graag mijn geld verdampen door inflatie en sparen is niet de beste oplossing om dat tegen te gaan.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:45
Ik weet niet of het al gemeld is, volgens mij niet.
Credit Europe Bank Welkom-spaarrekening van 3,10 naar 2,75 voor eerste 3 maanden.
Vrij forse daling dus en dan blijft er denk ik weinig (ik denk eigenlijk geen één) meer over met een (aktie) rente boven de 3%.

Mvg
Hendriks

[ Voor 8% gewijzigd door Hendriks1 op 08-04-2025 02:34 ]

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-12 12:33
Hendriks1 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 02:29:
... en dan blijft er denk ik weinig (ik denk eigenlijk geen één) meer over met een (aktie) rente boven de 3%.
Alleen Consors met 3 maanden 3,05%

In Duitsland is het niet veel beter - daar alleen nog Openbank met 3,00% voor 3 maanden.
Voor onze oosterburen was er tot gisteren nog één betere optie met zelfs 3,50% (XTB S.A.) maar die is gezakt naar 2,80%.

Update: en uiteraard zojuist doet Bank of Scotland (Lloyds) een nieuwe klantenaanbieding voor Duitsers van 3,50% voor 2 maanden (1,75% basisrente). Voor registratie is een duits mobiel nummer en PLZ (postcode) vereist, dus niet voor de meeste van ons.

[ Voor 50% gewijzigd door GroteVoet459 op 08-04-2025 12:58 ]

• GroteVoet459
Alisa (via Raisin) gaat per 11-Apr van 2,00% naar 1,75% (-0,25%)

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:48:
Alisa (via Raisin) gaat per 11-Apr van 2,00% naar 1,75% (-0,25%)
En dan te bedenken dat die een tijdje (flink) de hoogste rente gaven....

• DjoeC
Ik kom nu een berichtje tegen: JP Morgan verwacht dat de ECB tussen nu en september (maand 9) de rente nog 4 x 0.25% gaat verlagen. Dan komen ze uit op 1.5%. INDIEN dat klopt zou het nu afsluiten van een wat langere termijn deposito (1-2 jaar) gunstig kunnen zijn. Om de rente weer op te trekken vanaf die 1.5% zal er "iets" in de economie moeten gebeuren en zelfs dan.... Het is nu maand 4, deposito's van 6 maanden of korter lijken dus ongunstig als je daarna nieuwe deposito's wilt aangaan.

Dit is geen advies.....

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19-12 19:32
ING gaat de spaarrente voor spaarders met een saldo tot 10.000 euro verlagen van 1,5 procent naar 1,25 procent. Ook voor hogere bedragen gaat de rente omlaag. Het is voor het eerst sinds het najaar van 2023 dat de bank de spaarrente verlaagt.

Voor spaarders met een saldo tot 1 miljoen euro verlaagt het percentage tot 1 procent. Voor mensen met meer dan 1 miljoen euro verandert de rente niet. De verlaging gaat in op 18 april en betekent dat je minder rente over je spaartegoeden krijgt.

[ Voor 34% gewijzigd door Sander12 op 09-04-2025 19:17 ]

• Kal-Ell
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 19-12 15:18
Ik heb de actie rente van CEB bank 3,55%, die zou gisteren aflopen maar het staat nog steeds op 3,55%. Kan me niet voorstellen dat ze vergeten de rente weer te verlagen.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Kal-Ell schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:11:
Ik heb de actie rente van CEB bank 3,55%, die zou gisteren aflopen maar het staat nog steeds op 3,55%. Kan me niet voorstellen dat ze vergeten de rente weer te verlagen.
Al eerder besproken....kijk morgen nog maar eens.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-12 15:00
Is het nog verstandig om momenteel nog te wachten met het open van een buitenlandse rekening?
M.a.w. zal er verschil in zitten om het nu te doen, of in de komende maanden?

• DjoeC
procaliber schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:41:
Is het nog verstandig om momenteel nog te wachten met het open van een buitenlandse rekening?
M.a.w. zal er verschil in zitten om het nu te doen, of in de komende maanden?
Waarop/waarom wachten? Wat voor soort rekening met welk doel?

Omdat dit het spaartopic is vermoed ik een spaarrekening of deposito. Ga nu voor de bank met de hoogste rente binnen het Eurogebied waar jij een rekening kunt openen.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-12 15:00
Voor een spaarrekening ja, omdat ik nu zie dat de rentes lager worden dacht ik heeft het misschien zin om nog even te wachten.

• GroteVoet459
procaliber schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:14:
Voor een spaarrekening ja, omdat ik nu zie dat de rentes lager worden dacht ik heeft het misschien zin om nog even te wachten.
Wachten op nog lagere rentes lijkt me sowieso niet slim, maar waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd.

Als je nu een spaarrekening opent met een variabele rente kan die morgen al weer lager zijn. Gezien de voorspellingen voor de komende ECB-verlagingen is een lagere spaarrente in de komende tijd bijna een zekerheid.

(tijdelijk) Gegarandeerde rente heb je alleen bij de (nieuwe klanten) acties en bij deposito's.

Ook bij kleine verschillen tussen de rentes bij je huisbank en de andere opties is het verstandig om voor de betere optie te kiezen. Want als je er nu mee begint ga je er veel plezier van hebben als de verschillen straks weer groter worden.

• GroteVoet459
Email:
Raisin introduceert SprintSparen. Net als bij een gewone spaarrekening kunt u opdrachten voor geld storten en opnemen plaatsen wanneer u wilt. Het verschil is dat opdrachten niet direct, maar 1x per week op een vaste weekdag worden uitgevoerd.

SprintSparen staat, evenals spaarrekeningen met opzegtermijn, onder de categorie Spaarrekening met voorwaarden bij Raisin. Bij spaarrekeningen met voorwaarden geldt er een (kleine) beperking bij opname/storten. De rente is doorgaans hoger dan op gewone spaarrekeningen.

Start nu met SprintSparen bij Izola Bank en Banca CF+!

2,30% p.j. variabele rente
✓ Spaar al vanaf 1 euro
Elk kwartaal rente
Wekelijks storten en opnemen
Automatisch sparen mogelijk
Geen bronbelasting

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Met name die Izola rekening is er al een tijdje, Banca CF+ pas sinds vorige week. (Novax in "Het spaartopic - Deel 4") Toen heette het ook al SprintSparen maar vind dat een beetje rare benaming.

• DjoeC
Opdrachten op donderdag uitvoeren.... Voor het weekend naar een andere rekening doorzetten wordt dan al "moeilijk", ofwel renteverlies. Ik snap dat soort rekeningen misschien niet goed maar het lijkt me 3x niks.

• Harbo
  • Niet online
Consors spaarrekening aangvraagd op 7 Janauri 2025. Geopend op 27 Maart 2025 echter tot vandaag geen activatiebrief voor SecurePlus ontvangen. Het is wel 3,5% tot 27 Juni 2025. Overboeking van Rabo naar Consors is instant. Andere kant heb ik nog niet geprobeerd.

• Novax
  • Niet online
Opvallend, TF Bank bij Raisin verhoogt voor de verandering de rente van de spaarrekening met een paar procentpuntjes van 2,25% naar 2,28% (2,30% effectief). Daarmee samen met twee andere Zweedse banken Klarna en Resurs nu het hoogste bij Raisin.

• Kal-Ell
TvanW schreef op donderdag 10 april 2025 @ 09:23:
[...]

Al eerder besproken....kijk morgen nog maar eens.
Het is nog steeds 3,55% :D

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kal-Ell schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:55:
[...]

Het is nog steeds 3,55% :D
Je zult voor altijd 3.55% rente krijgen.

… en toen werd je wakker. Zoals al tig keer eerder besproken zit er gewoon een paar dagen vertraging bij CEB.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Harbo
  • Niet online
@Kal-Ell : Lees hier

• GroteVoet459
Sander12 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:34:
Renault Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,40% p.j. naar 2,25% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 24.03.2025.
En per 14-Apr gaan ze naar 2,00% (-0,25%).

Klarna doet wat kleine verhogingen bij de kortlopende deposito's:
via Raisin: 6 maands naar 2,20% (+0,30%)
Direct: 6 maands naar 2,38% (+0,30%) en 9 maands is nieuw met 2,50%

[ Voor 24% gewijzigd door GroteVoet459 op 11-04-2025 11:49 ]

• Kal-Ell
fsfikke schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:57:
[...]

Je zult voor altijd 3.55% rente krijgen.

… en toen werd je wakker. Zoals al tig keer eerder besproken zit er gewoon een paar dagen vertraging bij CEB.
Dat heb ik dan gemist, als ik had geweten dat je hier zo kinderachtig op zou reageren had ik niks gezegd

• W1ck1e
W1ck1e schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:43:
Vandaag heb ik mijn eerste bijschrijving ontvangen van de rente bij het nieuwe Scalable. Zij keren elk kwartaal uit. Mijn berekening op basis van 365 dagen komt precies overeen. Mijn kleine saldo staat in zijn geheel bij Deutsche Bank AG
Het kleine saldo staat nu in zijn geheel bij 2 geldmarkt fondsen. Ik had dat bij dit saldo niet verwacht. Toch iets om in de gaten te houden.
+- 25% : Deutsche Managed Euro Fund
+- 75% : JPM EUR Liquidity LVNAV Select (dist.)

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:41:
[...]

Het kleine saldo staat nu in zijn geheel bij 2 geldmarkt fondsen. Ik had dat bij dit saldo niet verwacht. Toch iets om in de gaten te houden.
+- 25% : Deutsche Managed Euro Fund
+- 75% : JPM EUR Liquidity LVNAV Select (dist.)
Wat is de informatiewaarde van deze post voor anderen hier?

• GroteVoet459
jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:20:
[...]

Dat dit tegen de eerdere berichten is dat lagere bedragen als spaargeld behandeld zouden worden ... ?

Geld in geldmarktfondsen telt als belegging, niet als sparen en valt onder een hoger belastingtarief - daarmee is het een stuk minder interressant.

• W1ck1e
jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:20:
[...]

Goede vraag !
Omdat voor mij (en waarschijnlijk ook anderen, al dan niet hier) het nog niet duidelijk is of was waar scalable het saldo stalt. Ik was in de veronderstelling dat een saldo tot 50k (zoveel heb ik dus niet) bij een bank wordt geparkeerd. En dat is dus nu niet (meer) zo. Het staat bij een 2tal geldmarktfondsen. Dit is volgens mij relevant voor of anderen (met name de belastingdienst) dit als spaargeld of "overige bezittingen" zien.

• Novax
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:37:
Geld in geldmarktfondsen telt als belegging, niet als sparen en valt onder een hoger belastingtarief - daarmee is het een stuk minder interressant.
W1ck1e schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:39:
Dit is volgens mij relevant voor of anderen (met name de belastingdienst) dit als spaargeld of "overige bezittingen" zien.
Ook al staat het in geldmarktfondsen volgens Scalable in dat artikel van vanspaarbankveranderen.nl zijn het nog steeds spaartegoeden: https://www.vanspaarbankv...able-capital-hoe-zit-dat/
Zeer terechte vragen, en dit zijn ook vragen die we zelf vaak terugzien bij onze klantenservice. Wij hebben ervoor gekozen om transparant weer te geven wat er met het geld van klanten gebeurt, maar zoals benoemd is het kassaldo bij Scalable inderdaad puur spaargeld. Het geld wordt beschermd ondergebracht bij Deutsche Bank, en in sommige gevallen doorgeschoven naar geldmarktfondsen. Net zoals bij 'normale' banken die het geld van klanten investeren, heeft de klant hier geen invloed op. Klanten ontvangen de 3% rente over het gespaarde vermogen, en aangezien klanten geen invloed hebben op het proces wordt het fiscaal gewoon gezien als spaartegoeden (in box 3). Er is dan ook geen sprake van beleggingsrisico, en het geld is beschermd volgens het depositogarantiestelsel.
Of dat daadwerkelijk zo is zou je dan denk ik aan de belastingdienst moeten vragen. Ik vraag me ook af hoe het dan gespecificeerd is op het belastingrapport van Scalable.

• DjoeC
Hmm, een beetje als: je spaargeld is door "ons" belegd in hypotheken. Als die markt instort gaan wij op de fles maar jouw geld komt terug? Inderdaad is dit een "vreemde" disclosure.

• W1ck1e
Novax schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:54:
...
Of dat daadwerkelijk zo is zou je dan denk ik aan de belastingdienst moeten vragen. ...
Dat lijkt mij correct. Vertrouwen op een mededeling op een spaarwebsite gaat mij wat ver.
Waarschijnlijk zorg ik er zelf voor dat ik rond de komende jaarwisseling gedurende iets meer dan 3 maanden er geen serieus saldo te hebben.

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:58:
[...]

Dat lijkt mij correct. Vertrouwen op een mededeling op een spaarwebsite gaat mij wat ver.
Waarschijnlijk zorg ik er zelf voor dat ik rond de komende jaarwisseling gedurende iets meer dan 3 maanden er geen serieus saldo te hebben.
Toch zit er wel enige logica in, want als zij het op elk moment kunnen verplaatsen van spaarbank naar geldmarktfonds en vice versa, wat zou jij dan op moeten geven bij de belastingdienst voor de peildatum 1 januari 2025? Ook rekening houdend met die 3 maanden arbitrage periode. Daar heb jij dan geen invloed op zoals ze zeggen. Ook zeggen ze dat er geen risico is in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geldmarktfonds bij Wise waar ze aangeven dat er wel risico is.

Maar zoals ik aangaf, het belastingrapport kan wat meer duidelijkheid geven al heb je daar nu wellicht nog niet de beschikking over:
https://help.scalable.cap...stingrapport-aan-c8b4c0dd

• W1ck1e
Novax schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:18:
... wat zou jij dan op moeten geven bij de belastingdienst voor de peildatum 1 januari 2025? ...
1 januari 2025 was mijn saldo nihil
1 januari 2026 zou ik kunnen kijken in de app.
Via "Profiel". scrollen naar "Rekeninggegevens (Scalable Capital) / Producten" en daar klikken op "Saldo toewijzing". Daar kan je de precieze verdeling zien.

dank je wel voor de link, maar er staat weer een disclaimer:
Let op: Scalable Capital geeft geen juridisch en/of fiscaal advies. Neem voor specifieke vragen over jouw belastingaangifte contact op met jouw belastingadviseur.

[ Voor 29% gewijzigd door W1ck1e op 14-04-2025 11:32 ]

• DjoeC
Novax schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:18:
[...]

Toch zit er wel enige logica in, want als zij het op elk moment kunnen verplaatsen van spaarbank naar geldmarktfonds en vice versa, wat zou jij dan op moeten geven bij de belastingdienst voor de peildatum 1 januari 2025? Ook rekening houdend met die 3 maanden arbitrage periode. Daar heb jij dan geen invloed op zoals ze zeggen. Ook zeggen ze dat er geen risico is in tegenstelling tot bijvoorbeeld het geldmarktfonds bij Wise waar ze aangeven dat er wel risico is.

Maar zoals ik aangaf, het belastingrapport kan wat meer duidelijkheid geven al heb je daar nu wellicht nog niet de beschikking over:
https://help.scalable.cap...stingrapport-aan-c8b4c0dd
Toch, zoals jij hier schreef: Als spaarder krijg je 3% (spaar)rente. Dat maakt het spaargeld. Het bijzondere is dat Scalable aangeeft wat zij met het geld doen: geldmarktfondsen ipv "normale" banken die opgehaald geld (vooral) gebruiken voor financiering van alles wat los of vast zit.

• jeroenkb
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:39:
[...]

Goede vraag !
Omdat voor mij (en waarschijnlijk ook anderen, al dan niet hier) het nog niet duidelijk is of was waar scalable het saldo stalt. Ik was in de veronderstelling dat een saldo tot 50k (zoveel heb ik dus niet) bij een bank wordt geparkeerd. En dat is dus nu niet (meer) zo. Het staat bij een 2tal geldmarktfondsen. Dit is volgens mij relevant voor of anderen (met name de belastingdienst) dit als spaargeld of "overige bezittingen" zien.
Dat haalde ik niet uit je bericht. Maar met deze toelichting snap ik het wel ;)

• W1ck1e
jeroenkb schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:33:
[...]

Dat haalde ik niet uit je bericht. Maar met deze toelichting snap ik het wel ;)
Geen probleem. Je was voldoende getriggerd om de vraag te stellen.

• Novax
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:29:
[...]

Toch, zoals jij hier schreef: Als spaarder krijg je 3% (spaar)rente. Dat maakt het spaargeld. Het bijzondere is dat Scalable aangeeft wat zij met het geld doen: geldmarktfondsen ipv "normale" banken die opgehaald geld (vooral) gebruiken voor financiering van alles wat los of vast zit.
Ja, het is een beetje als principieel niet sparen bij Klarna omdat je weet hoe die het spaargeld gebruiken, maar wel sparen bij banken waarvan je niet weet hoe die het spaargeld gebruiken. Simpelweg omdat die banken daar geen informatie over geven. Vergelijking gaat dan over de stelling dat teveel informatie over iets juist een nadeel kan zijn omdat je er dan onbedoeld allerlei randzaken bij gaat halen die wellicht niet van toepassing zijn. Soms is onwetendheid een zegen.

• W1ck1e
W1ck1e schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:56:
[...]

TR & Klarna Flex om het een beetje te spreiden ;)
Scalable niet want die hebben 1 dag vertraging bij opname.
Door de opname van vandaag bij Scalable (zeer vroeg in de ochtend) weet ik dat het geen dag hoeft te kosten.
Geen vertraging bij opnames en stortingen betekent dat verplaatsen van geld vanwege renteverschil meteen geld oplevert.

• Moke11
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:22
Novax schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:53:
[...]

Ja, het is een beetje als principieel niet sparen bij Klarna omdat je weet hoe die het spaargeld gebruiken, maar wel sparen bij banken waarvan je niet weet hoe die het spaargeld gebruiken. Simpelweg omdat die banken daar geen informatie over geven. Vergelijking gaat dan over de stelling dat teveel informatie over iets juist een nadeel kan zijn omdat je er dan onbedoeld allerlei randzaken bij gaat halen die wellicht niet van toepassing zijn. Soms is onwetendheid een zegen.
Ik schrik altijd van de heftige hoeveelheid kleine lettertjes bij dit soort producten. Dat zijn niet meer een paar pagina's maar complete boekwerken. Knap als je dat aandurft (voor te sparen). En ja ik snap ook dat beleggen, veel complexere materie is en dat daar veel meer kleine letters aan vasthangen. Nadeel is dat echter, er veel verstopt kan zitten, tussen die lettertjes. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het daarom slechter of minder te vertrouwen zou zijn dan een ander, normaal bankproduct.

• Novax
  • Niet online
Moke11 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:04:
[...]

Ik schrik altijd van de heftige hoeveelheid kleine lettertjes bij dit soort producten. Dat zijn niet meer een paar pagina's maar complete boekwerken. Knap als je dat aandurft (voor te sparen). En ja ik snap ook dat beleggen, veel complexere materie is en dat daar veel meer kleine letters aan vasthangen. Nadeel is dat echter, er veel verstopt kan zitten, tussen die lettertjes. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het daarom slechter of minder te vertrouwen zou zijn dan een ander, normaal bankproduct.
Het ging bij de vergelijking dan meer om de extra informatie waar je als consument verder niets mee te maken hebt en wat dus ook niet in de kleine lettertjes staat.

Maar het klopt dat ze bij Scalable Capital wel heel veel voorwaarden hebben omdat ze ook belegging producten aanbieden waar je als spaarder misschien niet eens gebruik van wilt maken.

• GroteVoet459
Ik zie net op Biallo dat Consors per vandaag de rente voor de nieuwe klanten aanbieding verlaagd heeft naar 2,95% (-0,10%).

• Harbo
  • Niet online
Ik wilde bij Consors inloggen maar mijn PIN werd niet geaccepteerd. Gisteren met de zelfde PIN ingelogd. Gebeld met Consors en ze zeggen dat ik gisteren een nieuwe PIN aangevraagd heb en dat deze per brief naar mijn adres werd verstuurd.

Iemand dit meegemaakt? Dit kan alleen door systeem gebeuren want gisteren heb ik geen PIN aangevraagd.

• W1ck1e
Harbo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:23:
Ik wilde bij Consors inloggen maar mijn PIN werd niet geaccepteerd. Gisteren met de zelfde PIN ingelogd. Gebeld met Consors en ze zeggen dat ik gisteren een nieuwe PIN aangevraagd heb en dat deze per brief naar mijn adres werd verstuurd.

Iemand dit meegemaakt? Dit kan alleen door systeem gebeuren want gisteren heb ik geen PIN aangevraagd.
Neen, niet meegemaakt, maar ik zou wel even checken of Consors nog steeds jouw eigen juiste adres heeft.

• Harbo
  • Niet online
Adres hebben ze gecontroleerd en deze is wel juist.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
W1ck1e schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:26:
[...]

Neen, niet meegemaakt, maar ik zou wel even checken of Consors nog steeds jouw eigen juiste adres heeft.
Dit. En om daar nog meer duiding aan mee te geven.. ik denk dat W1ck1e vermoed dat je slachtoffer bent van identiteitsfraude. Niet verkeerd om goed je multifactor-authenticaties na te lopen en sessies van diensten waar je altijd ingelogd bent te verversen. Dat heet meestal "log uit op alle actieve sessies".

edit: De bank zou ook het IP-adres moeten zien waar de afgelopen 2 dagen mee gewerkt is irt jouw account.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomino op 15-04-2025 10:29 ]

• W1ck1e
Harbo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:28:
Adres hebben ze gecontroleerd en deze is wel juist.
Dat scheelt, maar dan moet je wel die brief nog ontvangen. Zonder dat die onderschept wordt door derden.

• Harbo
  • Niet online
Ze hebben mijn identiteit (toen ik belde) ook met TAN code gecontroleerd. Deze werd op mijn telefoon gegenereerd.

Edit : Weer met Consors gebeld. Iemand daar heeft per ongeluk gisteren een nieuwe PIN aangevraagd voor mij. Ze erkennen dat dit hun fout is. Nu moet ik op brief wachten. Adres is zoals gezegd goed.

[ Voor 47% gewijzigd door Harbo op 15-04-2025 10:54 ]

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Harbo schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:33:
Ze hebben mijn identiteit (toen ik belde) ook met TAN code gecontroleerd. Deze werd op mijn telefoon gegenereerd.

Edit : Weer met Consors gebeld. Iemand daar heeft per ongeluk gisteren een nieuwe PIN aangevraagd voor mij. Ze erkennen dat dit hun fout is. Nu moet ik op brief wachten. Adres is zoals gezegd goed.
Lekker suf, maar van alle scenarios de minst erge.

• DjoeC
Leuk, wil ik m'n status bij Raisin bekijken en dan krijg ik: This server could not prove that it is raisin.nl; its security certificate is from eu.evconnect.com Hmm..

En nu 10 minuten later klopt t wel..... En wat ik zocht: De rentes lijken momenteel zo'n beetje stabiel te blijven.

• GroteVoet459
DjoeC schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:33:
Leuk, wil ik m'n status bij Raisin bekijken ...
..... En wat ik zocht: De rentes lijken momenteel zo'n beetje stabiel te blijven.
Behalve Resurs (via Raisin) die per 22-Apr naar 2,25% gaat (-0,03%)

Een enorme stap terug :+

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:20:
[...]

Behalve Resurs (via Raisin) die per 22-Apr naar 2,25% gaat (-0,03%)

Een enorme stap terug :+
Dat lijkt meer op een exit uit de (Raisin) markt dan een renteverlaging. "We willen momenteel je geld niet".
Ik moet beter leren lezen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DjoeC op 15-04-2025 13:37 ]

• GroteVoet459
DjoeC schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:57:
[...]

Dat lijkt meer op een exit uit de (Raisin) markt dan een renteverlaging. "We willen momenteel je geld niet".
Huh - ze gaan 3 honderste omlaag en komen dan op de 5e/6e plaats bij Raisin ...

• DjoeC
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:30:
[...]

Huh - ze gaan 3 honderste omlaag en komen dan op de 5e/6e plaats bij Raisin ...
Mijn fout.... Ik las: gaat naar 0.03%.......

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01
GroteVoet459 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:18:
[...]

En per 10-Apr zakt Distingo verder door naar 2,26% (-0,05%) - net de email van Raisin ontvangen.
En 23 april verdere verlaging naar 2,21%

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-12 07:29
Morgen is het Goede Vrijdag en zijn (bijna) alle banken gesloten in Europa. Weet iemand of het nu nog zin heeft vanmiddag om spaargeld over te boeken, daar waar nog geen Intant Payment is? Met als risico als je nu overboekt het pas dinsdag aanstaande is bijgeboekt ? Heen zal vaak wle tegenwoordig wel instant zijn maar terug overboeken vraag ik me af…..

[ Voor 10% gewijzigd door Datisraar op 17-04-2025 12:49 ]

• W1ck1e
Datisraar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:47:
Morgen is het Goede Vrijdag en zijn (bijna) alle banken gesloten in Europa. Weet iemand of het nu nog zin heeft vanmiddag om spaargeld over te boeken, daar waar nog geen Intant Payment is? Met als risico als je nu overboekt het pas dinsdag aanstaande is bijgeboekt ? Heen zal vaak wle tegenwoordig wel instant zijn maar terug overboeken vraag ik me af…..
Op dezelfde dag is vaak snel genoeg. Maar liever 4 dagen een lage rente op een rekening dan 4 dagen geen rente want onderweg.

Als ik geld opneem bij een spaarrekening en het komt wel nog op dezelfde dag binnen op de tegenrekening, maar te laat om door te boeken naar de andere spaarrekening (waar ik het wil hebben) dan parkeer ik het even voor een nacht blij Klarna, want dat is bij mij instant. Of ik schiet het voor van Klarna.

• Datisraar
W1ck1e schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:56:
[...]

Op dezelfde dag is vaak snel genoeg. Maar liever 4 dagen een lage rente op een rekening dan 4 dagen geen rente want onderweg.

Als ik geld opneem bij een spaarrekening en het komt wel nog op dezelfde dag binnen op de tegenrekening, maar te laat om door te boeken naar de andere spaarrekening (waar ik het wil hebben) dan parkeer ik het even voor een nacht blij Klarna, want dat is bij mij instant. Of ik schiet het voor van Klarna.
Okay, voorbeeldje: en als ik nu overboek vanaf Consors Duitsland komt het morgen ochtend dan aan op m’n NL rekening, of pas na de Pasen…..

• W1ck1e
Datisraar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:00:
[...]

Okay, voorbeeldje: en als ik nu overboek vanaf Consors Duitsland komt het morgen ochtend dan aan op m’n NL rekening, of pas na de Pasen…..
Als je zeker weet dat het niet vandaag nog aankomt dan verwacht ik dat het pas na pasen wordt. Ik spaar niet Consors. Heb je in het verleden wel eens iets op een vrijdag opgenomen bij Consors ? Hoe ging het toen ?

• Datisraar
W1ck1e schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:04:
[...]

Als je zeker weet dat het niet vandaag nog aankomt dan verwacht ik dat het pas na pasen wordt. Ik spaar niet Consors. Heb je in het verleden wel eens iets op een vrijdag opgenomen bij Consors ? Hoe ging het toen ?
Nog niet eerder rond de feestdagen. Bij Consors is het altijd boeken en dan komt het de volgende ochtend aan.

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08:42
Datisraar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:09:
[...]

Nog niet eerder rond de feestdagen. Bij Consors is het altijd boeken en dan komt het de volgende ochtend aan.
Persoonlijk zou ik het nu niet doen. Morgen is het ook nog eens Goede Vrijdag en volgens mij is dat een feestdag in Duitsland en zijn banken gesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door mpandroid op 17-04-2025 13:37 ]

• DjoeC
Zie hier een lijstje met dagen waarop "gewoon" betalingsverkeer niet wordt uitgevoerd: https://www.lloydsbank.nl...ingsverkeer-op-feestdagen

Volgens mij zou instant-payment op die dagen wel gewoon moeten plaatsvinden (maar ik ben geen expert....).

• GroteVoet459
Zoals verwacht - de ECB-rente gaat naar 2,25%:
https://www.nu.nl/economi...-belangrijkste-rente.html
https://www.ecb.europa.eu...250417~42727d0735.nl.html

De volgende beslissing is op 05-Jun.

[ Voor 26% gewijzigd door GroteVoet459 op 17-04-2025 14:40 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Datisraar schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:47:
Er zijn ook wel eens incidenten voorbij gekomen dat transacties op een feestdag bleven 'hangen' en pas later dan de eerstvolgende werkdag alsnog werden verwerkt (terwijl diegenen die wel afwachtten op die dag gelijk konden overmaken). Ik zou het risico nooit nemen.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12 14:57
Ik had via Raisin een 12 maand deposito bij Klarna, 1933 euro rente 3,47% per jaar.
3,47% van 1933 euro is bij mij 67,05 euro maar krijg 66,95 euro
Nu gaat het om een duppie, dus waar gaat het over ?
Maar zou het wel graag begrijpen, Raisin zelf is niet erg informatief ...
Een jaar is een jaar, of 12 maanden is 12 maanden waarom zou het anders zijn ? En ja van 02-04 t/m 02-04
Het lijkt me ook niet dat ze 364 dagen maar rekenen dan is het m.i. 66,89

• W1ck1e
namliam_eht schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:57:
Ik had via Raisin een 12 maand deposito bij Klarna, 1933 euro rente 3,47% per jaar.
3,47% van 1933 euro is bij mij 67,05 euro maar krijg 66,95 euro
Nu gaat het om een duppie, dus waar gaat het over ?
Maar zou het wel graag begrijpen, Raisin zelf is niet erg informatief ...
Een jaar is een jaar, of 12 maanden is 12 maanden waarom zou het anders zijn ? En ja van 02-04 t/m 02-04
Het lijkt me ook niet dat ze 364 dagen maar rekenen dan is het m.i. 66,89
"02-04 t/m 02-04" is 1 jaar plus 1 dag,
maar ik denk dat het deel in 2024 wordt gedeeld door 366 dagen en het deel in 2025 door 365 dagen

2/4 - 31/12 : 29+31+30+31+31+30+31+30+31 = 274 / 366
1/1 - 1/4 : 31+28+31+1 = 91 / 365

en dan kom ik uit op 66,94 euro rente

Waarmee je net niet op je "streef eind saldo" van 2000 euro uitkomt. Close but no sigar ;)

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 18-04-2025 08:11 ]

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-12 19:21
Starting April 23, 2025, N26 Metal customers will earn 1.75% p.a., N26 You customers will earn 0.75% p.a., and N26 Standard and Smart customers will earn 0.55% p.a.

N26 gaat dus weer omlaag per 23 april, weer 0,25% eraf.

• Sander12
DHB Sparen van 2% naar 1,85% per 23-4-25.

• Sander12
Trade Republic van 2,5% naar 2,25% per 23-4-25

• Sensai
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:57
Ik probeerde bij raisin in te loggen om een deposito te openen maar krijg een 403 error.
Zou dat komen omdat ik me op het moment buiten Europa bevind?

En wat zijn op het moment de aantrekkelijkste en veilige deposito's van 1,2,3 en 4 jaar?
Ik dacht aan Banco Progretto in Italie...

edit: Met een VPN kom ik er wel in....
Had ik niet verwacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Sensai op 18-04-2025 08:25 ]

5DM3 16-35/2.8 28-70/2.8 70-200/2.8 300/2.8 600/4.0 600EX-RT

• Harbo
  • Niet online
@Sensai Hier al gekeken?

• Novax
  • Niet online
Sensai schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:22:
Ik probeerde bij raisin in te loggen om een deposito te openen maar krijg een 403 error.
Zou dat komen omdat ik me op het moment buiten Europa bevind?

En wat zijn op het moment de aantrekkelijkste en veilige deposito's van 1,2,3 en 4 jaar?
Ik dacht aan Banco Progretto in Italie...

edit: Met een VPN kom ik er wel in....
Had ik niet verwacht.
Bij Raisin staat het volgende bij Banca Progetto: Sinds 21 maart 2025 staat de bank tijdelijk onder bijzonder bestuur van financieel toezichthouder Banca d'Italia. Is hier in dit forum al besproken. Vooralsnog heeft dit geen invloed maar aangezien je expliciet 'veilige' in je vraag hebt is dit wel iets om rekening mee te houden.

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12 14:57
W1ck1e schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:09:
[...]

maar ik denk dat het deel in 2024 wordt gedeeld door 366 dagen en het deel in 2025 door 365 dagen
Dat lijkt het i.d.d. te zijn, zo wordt je dus gestraft om in een schrikkeljaar na 29 feb een deposito te openen terwijl van 2 april tm 1 april toch een "gewoon" jaar is.

Vreemde rekenmethode... een jaar is een jaar...
Of een jaar met 29 feb er in is 366 dagen en zonder 29 feb is 365 dagen, maargoed het is wat het is.

• W1ck1e
namliam_eht schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:
[...]

Dat lijkt het i.d.d. te zijn, zo word je dus gestraft om in een schrikkeljaar na 29 feb een deposito te openen terwijl van 2 april t/m 1 april toch een "gewoon" jaar is.

Vreemde rekenmethode... een jaar is een jaar...
Of een jaar met 29 feb er in is 366 dagen en zonder 29 feb is 365 dagen, maar goed het is wat het is.
Geen straf, maar misschien pech.

Als het deposito in 2023 was geopend (ook op 2 april) en in 2024 was afgelopen dan had je "voordeel" gehad. En dan dus "geluk"

2/4 - 31/12 : 29+31+30+31+31+30+31+30+31 = 274 / 365
1/1 - 1/4 : 31+29+31+1 = 92 / 366

en was de rente 67,21 geweest.

Ik zou niet weten hoe een bank op een andere manier een deposito met een schrikkeljaar zou moeten verwerken. Volgens mij is deze methode wel gebruikelijk.

Wel weer veel inzicht voor dat dubbeltje ;)

• Sensai
Novax schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:03:
[...]

Bij Raisin staat het volgende bij Banca Progetto: Sinds 21 maart 2025 staat de bank tijdelijk onder bijzonder bestuur van financieel toezichthouder Banca d'Italia. Is hier in dit forum al besproken. Vooralsnog heeft dit geen invloed maar aangezien je expliciet 'veilige' in je vraag hebt is dit wel iets om rekening mee te houden.
O dankjewel dan maar beter Anadolu, Collector Argenta of Quintet

• Sensai

• Harbo
  • Niet online
Novax schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:03:
[...]

Dit is al uitgebreid besproken hier

• Novax
  • Niet online
Ja, weet ik, stond er ook bij.

Laatste nieuws over Banca Progetto, de centrale bank van Italië heeft eigenaar Oaktree om een capitaal injectie van naar verluidt €100 miljoen gevraagd:

https://bebeez.eu/2025/04...aliano-generalfinance-an/

Originele Italiaanse bron: https://bebeez.it/wp-cont...04/Sole-BancaProgetto.pdf

• Harbo
  • Niet online
Bedankt voor deze update. Ik heb binnen 10x dagen 2x deposito's daar die verlopen en hoop dat deze worden uitbetaald.

• DjoeC
Ik ga komende week gewoon weer verlengen bij Banca Progetto. Ik zie nog geen enkele reden om te vertrekken, angst is een slechte raadgever.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:27:
Ik ga komende week gewoon weer verlengen bij Banca Progetto. Ik zie nog geen enkele reden om te vertrekken, angst is een slechte raadgever.
Hoeft natuurlijk niet met angst te maken te hebben. Toen ik paar weken terug een deposito opende had Progetto dezelfde rente als een aantal andere banken. En gezien ik nog een aantal lopende deposito's heb bij Progetto.... Ook een kwestie van risicospreiding dus. Had Progetto een (substantieel) betere rente gehad had ik daar wellicht wel geopend. Nu was het niet interessanter dan de rest en door het "gerommel" de eerste afvaller.

Maar de lopende deposito's maak ik mij verder ook geen zorgen over.

• DjoeC
<beetje aan de rand van het topic>

Voor de grotere spaarders/planners:
"Verrassend is dat de coalitie het heffingsvrij vermogen in box 3 gaat veranderen. Nu betaal je vanaf 57.684 euro aan spaargeld belasting, maar dat wordt 51.396 euro."

Elders staat nog "hiermee de komende 2 jaar 2.5 miljard ophalen"... Dat doet mij vermoeden dat het al geldt voor saldi per 1 januari 2025 - en dat zou bijzonder zijn.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:08:

"Verrassend is dat de coalitie het heffingsvrij vermogen in box 3 gaat veranderen. Nu betaal je vanaf 57.684 euro aan spaargeld belasting, maar dat wordt 51.396 euro."

Elders staat nog "hiermee de komende 2 jaar 2.5 miljard ophalen"... Dat doet mij vermoeden dat het al geldt voor saldi per 1 januari 2025 - en dat zou bijzonder zijn.
Linkje?

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:01

Uit de voorjaarsnota: Dekking d.m.v. verhoging forfait inclusief verlagen heffingsvrije
vermogen in 2026 en 2027

• Sander12
De manier waarop het kabinet dit geld wilde ophalen, werd in het najaar al bekend. De overheid gaat een hoger percentage rekenen als schatting van wat mensen jaarlijks aan hun vermogen verdienen. Dit percentage stijgt volgend jaar met 1,78 procentpunt.

Het gaat om belasting die mensen betalen over inkomsten uit hun bezittingen, zoals cryptovaluta of vastgoed. Spaarders gaan niet meer belasting betalen in box 3. Het deel van het vermogen waarover geen belasting wordt geheven, daalt naar 51.396 euro

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Sander12 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:33:
Spaarders gaan niet meer belasting betalen in box 3. Het deel van het vermogen waarover geen belasting wordt geheven, daalt naar 51.396 euro
En dus gaan spaarders wel degelijk meer belasting betalen in box 3, omdat het heffingsvrij vermogen omlaag gaat. Tenzij ze minder hebben dan 51.396 euro, dan blijft het nul.

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online

Dit gaat over 2026 en verder. Dus het gaat over vermogen op 1-1-2026.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33
Coffeeroam schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:24:
[...]

En dus gaan spaarders wel degelijk meer belasting betalen in box 3, omdat het heffingsvrij vermogen omlaag gaat. Tenzij ze minder hebben dan 51.396 euro, dan blijft het nul.
Gaat uiteindelijk maar om een bedrag als €30 per jaar, wisselgeld dus.
Als ze echt fors belasting gaan heffen, dan stappen velen weer over op die spaar bv's, dat hebben ze inmiddels ook wel door.
Maar ik maak mij altijd sowieso meer zorgen om de inflatie, de verborgen belasting vanuit de EU/ECB.
In het beste geval kun je nog een leuke spaarrekening of deposito krijgen met 2,5 á 3% rente, waar je dan 36% VRH over afdraagt o.b.v. een fictief rendement van 1,5%~
Maar met een inflatie van 3,5% die naar verwachting ook zo blijft verlies je uiteindelijk alleen maar je vermogen langzamerhand.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DjoeC
JohanNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:28:
[...]

Gaat uiteindelijk maar om een bedrag als €30 per jaar, wisselgeld dus.
Als ze echt fors belasting gaan heffen, dan stappen velen weer over op die spaar bv's, dat hebben ze inmiddels ook wel door.
Maar ik maak mij altijd sowieso meer zorgen om de inflatie, de verborgen belasting vanuit de EU/ECB.
In het beste geval kun je nog een leuke spaarrekening of deposito krijgen met 2,5 á 3% rente, waar je dan 36% VRH over afdraagt o.b.v. een fictief rendement van 1,5%~
Maar met een inflatie van 3,5% die naar verwachting ook zo blijft verlies je uiteindelijk alleen maar je vermogen langzamerhand.
Tjs, inflatie gaat nooit verdwijnen, het is de enige manier waarop landen hun schulden kunnen "onderhouden".

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:12
DjoeC schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:37:
[...]

Tjs, inflatie gaat nooit verdwijnen, het is de enige manier waarop landen hun schulden kunnen "onderhouden".
Verdwijnen gaat het niet maar als de inflatie hoger is dan de spaarrente is imo beleggen relatief aantrekkelijker.

• W1ck1e
[...]

Het antwoord van chatgpt op mijn vraag "wat is de meest recente periode van deflatie in Nederland ?" was dat dat in oktober 2023 was. Dat was "maar een maand" Een langere periode was in dec 1987 toen de consumentenprijsindex op jaarbasis daalde. CoPilot geeft het eerste antwoord meteen, en het 2de bij doorvragen.

Dus of inflatie nooit meer gaat verdwijnen weet ik niet, maar het is wel voorgekomen. Voor spaarders helaas recent niet vaak of lang.

• Novax
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:39:
Het antwoord van chatgpt op mijn vraag "wat is de meest recente periode van deflatie in Nederland ?" was dat dat in oktober 2023 was.
Er zaten nogal wat haken en ogen aan die deflatie van oktober 2023.
JohanNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:28:
Je kan inflatie beter persoonlijk maken als je het betrekt op je eigen spaarrente. Als je niet rookt is de tabak die in het gemiddelde inflatiecijfer zit niet van toepassing, als je toevallig in de energiecrisis een vast langjarig contract was dat ook niet van toepassing. Het is dan overigens niet zo dat je als je dingen weglaat dat je inflatie automatisch lager wordt, kan natuurlijk ook hoger worden als het onderdeel waar jij maandelijks geld aan uitgeeft aanzienlijk duurder is geworden. CBS had/heeft daar een tool voor https://www.cbs.nl/nl-nl/...nlijke-inflatiecalculator al is dat nog steeds niet helemaal exact.

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Je laat het nu klinkken alsof inflatie een overheidsinstrument is. Dat is het natuurlijk niet.

Inflatie is inherent aan ons economische stelsel. Het zorgt voor economische activiteit en overheden proberen via het rente instrument er alleen voor te zorgen dat de inflatie binnen de perken blijft.

En misschien klink een wereld zonder inflatie als een goed idee, dat is het niet. Deflatie zorgt er voor dat mensen minder gaan uitgeven, omdat prijzen morgen lager zullen liggen. Daardoor wordt er minder verkocht, productiecapaciteit krimpt etc etc.

Dit leidt tot een neerwaartse spiraal waar je moeilijk uit kunt komen

• W1ck1e
Novax schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:08:
[...]

Er zaten nogal wat haken en ogen aan die deflatie van oktober 2023.
Eens, maar daarom heb ik ook de deflatie van 1987 genoemd.
Ja! Een eerdere periode van deflatie in Nederland vond plaats in 1987, toen het prijspeil met 0,5% daalde. De belangrijkste oorzaak was een sterke daling van de olieprijs, wat leidde tot goedkopere benzine en gas1. Dit was de eerste keer sinds 1936 dat Nederland deflatie meemaakte.
Teruggaan naar de toestand in de wereld voor 1936 gaat mij weer wat ver om deflatie te krijgen.

• jeroenkb
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:39:
[...]

Het antwoord van chatgpt op mijn vraag "wat is de meest recente periode van deflatie in Nederland ?" was dat dat in oktober 2023 was. Dat was "maar een maand" Een langere periode was in dec 1987 toen de consumentenprijsindex op jaarbasis daalde. CoPilot geeft het eerste antwoord meteen, en het 2de bij doorvragen.

Dus of inflatie nooit meer gaat verdwijnen weet ik niet, maar het is wel voorgekomen. Voor spaarders helaas recent niet vaak of lang.
Als je geen inflatie hebt dan is er juist reden voor overheden om de rente omlaag te brengen om zo investeringen aan te jagen. Wordt je als spaarder juist niet blij van.

Het liefst heb je een korte periode van hele lage rente, zodat je je hypotheekrente voor 30 jaar heel goedkoop vast kan zetten. Daarna graag een korte periode met hele hoge inflatie dus rente. Dat zet je al je spaargeld vast in langlopende deposito's met een hoge rente.

Vervolgens hoop je dat de centrale banken doen wat ze moeten doen en dat is een matige inflatie van rond de 2 procent nastreven

• W1ck1e
jeroenkb schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:13:
[...]

...
Het liefst heb je een korte periode van hele lage rente, zodat je je hypotheekrente voor 30 jaar heel goedkoop vast kan zetten. Daarna graag een korte periode met hele hoge inflatie dus rente. Dat zet je al je spaargeld vast in langlopende deposito's met een hoge rente.
...
Dat is dan jouw voordeel, maar iemand anders wil dat pas volgend jaar, of over 5 jaar, of over 15. Dus dat gaat niet lukken.

• jeroenkb
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:16:
[...]

Dat is dan jouw voordeel, maar iemand anders wil dat pas volgend jaar, of over 5 jaar, of over 15. Dus dat gaat niet lukken.
Weet ik, maar een mens mag dromen ;)

• Tukkie
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-11 22:17
Over een paar dagen verloopt mijn drie maanden actierente bij Credit Europe Bank, dus ik moet met geld gaan schuiven. Leidt het leegtrekken van de rekening bij CEB er automatisch toe dat de spaarrekening wordt gesloten (en opgebouwde rente wordt uitbetaald) of is daar een actief verzoek tot sluiting van mijn kant voor nodig richting de bank? Indien dat laatste: hoeveel dagen duurt sluiting van het account doorgaans ongeveer?
Pagina: 1 ... 137 ... 174 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling