Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:44:
Klopt, dan kom ik op 3,504%.
Let er wel op indien je kiest voor rentebetaling aan het eind van die 10 jaar je wellicht "maar" 74K kunt inleggen terwijl je binnen het DGS blijft (inclusief rente na 10 jaar). Bij jaarlijkse renteuitkering kan je dichter bij de ton gaan zitten. Als je dat kan of zou willen.
Rediem is een Zweedse bank en het maximum van het deposito is bij Raisin daarom € 85.000. Bij Banca Sistema is het maximum wel € 100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Novax schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Rediem is een Zweedse bank en het maximum van het deposito is bij Raisin daarom € 85.000. Bij Banca Sistema is het maximum wel € 100.000.
Dan wordt het maximum nog "minder" +- 62K ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
W1ck1e schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Met de hand (rekenmachine veronderstel ik) is knap. Ik heb een excel sheet waarin ik mijn rekeningen bijhoudt. Het is even wat werk om dat op te tuigen, maar dan is periodiek controleren dat niet meer.
ja deels, windows rekenmachine en een deel overgetypt in Excel om op te tellen ;p. Wist ff niet hoe ik het anders ff snel moest doen ipv om heel lijst met formules te maken.

Ik ga meestal gewoon vanuit dat het klopt of ik bereken ff globaal, wat het ongeveer moet zijn. Ik heb nooit grote afwijkingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:10
Jerra schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:21:Bewaarpost: Klarna NL

Heeft Klarna ook een browserversie waarmee je de (spaar)rekening kan beheren, zonder 'app'? Een 'backup' voor bankieren (redelijk essenteel) is prettig en ik laat de bank liever niet dicteren wanneer het tijd is voor planned obsolescence.

[ Voor 14% gewijzigd door wernert op 26-02-2025 15:24 . Reden: bb code ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:01

Jerra

Beunhaas in wording

Ja die is er, maar zoals gesteld;
"Matig bruikbare website voor internetbankieren, na MFA via SMS en e-mail is er ook nog verificatie nodig vanuit de app om (spaar)rekening info in te zien."

Zojuist even geverifieerd of bovenstaande nog klopt, door in te loggen op app.klarna.com.
Je kunt dus echt niks zonder app...

Overigens zou ik niet zo bang zijn voor "planned obsolescence", Klarna wil zoveel mogelijk (speculatie: jongere) gebruikers benaderen omdat die het meest vatbaar zijn voor hun marketing.
En die hebben doorgaans niet de nieuwste telefoon, zeker niet als ze nog geen Klarna hebben ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Jerra op 26-02-2025 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:29
Jerra schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:28:
En die hebben doorgaans niet de nieuwste telefoon, zeker niet als ze nog geen Klarna hebben ;)
Zo... Die zit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 11:51
Roncom schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Ik heb bij mijn aanvraag een formulier 'Self Declaration Tax Identification Number' opgestuurd en een bewijs van woonadres o.b.v. stroomafrekening. Is dat dan zo voldoende voor geen bronbelasting?
Dat zou voldoende moeten zijn.
Als op je volgende rekeningafschrift geen tax-inhouding staat, dan is het goed gegaan.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:04:
Misschien iemand die het (nog) weet van Credit Europe. Is de rente per jaar wat je in de app ziet actueel?

Mijn openingsdatum bij Credit Europe voor 3,55% is 26-11-24 en ik zie in de app nog steeds 3,55% staan. Ik dacht dat deze inmiddels verlopen was, maar wellicht zie ik morgen pas 1,5% staan.
Ik zie nu idd 1,5% staan in de app en ik heb het na gerekend. Ik heb nu 1 dag 1,5% rente gehad. Bijna real-time dus, percentage loopt 1 dag achter wat je in de app ziet staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Kleine reminder voor diegene waarvoor het relevant is: GarabtiBank had eind vorig jaar de actie met een verhoogde rente tot 1 januari (zowel voor bestaande als nieuwe klanten). Voor nieuwe klanten uit die periode was de actie verlengd met een lagere (niet perse heel interessante) actie rente.

Nu zat ik even in de mail te zoeken hoe hoog die actierente was, 2,50% blijkbaar. Maar die actie is ook maar tot 1 maart. Oftewel: actie is tot overmorgen. Wat het dus betekent dat je beter vandaag of morgen het spaargeld er af kunt halen zodat je niet terugvalt op de nog lagere standaard rente (van 1,75%).

• W1ck1e
RobertMe schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:21:
Kleine reminder voor diegene waarvoor het relevant is: GarantiBank had eind vorig jaar de actie met een verhoogde rente tot 1 januari (zowel voor bestaande als nieuwe klanten). Voor nieuwe klanten uit die periode was de actie verlengd met een lagere (niet perse heel interessante) actie rente.

Nu zat ik even in de mail te zoeken hoe hoog die actierente was, 2,50% blijkbaar. Maar die actie is ook maar tot 1 maart. Oftewel: actie is tot overmorgen. Wat het dus betekent dat je beter vandaag of morgen het spaargeld er af kunt halen zodat je niet terugvalt op de nog lagere standaard rente (van 1,75%).
Nou, zo erg lijkt mij dat ook niet.
Als je het vergeet dan krijg je vanaf 1 maart de lagere rente. Niet met terugwerkende kracht. Door het verschil in rente loop je bij een saldo van 10000 euro slechts iets van 20 eurocent per dag mis.

Dus mocht je morgen te laat zijn qua tijdstip op de dag dan kan je beter het even laten staan voor het weekend anders loop je die rente bij Garanti ook nog mis indien het niet snel genoeg op de tegenrekening en/of de andere bank binnenkomt. In dat geval is maandag als opname datum niet zo slecht.

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:32
We willen u graag informeren over een wijziging in onze rentetarieven.

Vanaf 5 maart a.s. passen we het rentetarief van onze spaarproducten aan.

Bekijk de nieuwe tarieven op www.dhbbank.nl/rentetarieven. Voor meer informatie over onze spaarproducten en actuele rentes kunt u terecht op onze website.

Met vriendelijke groet,
DHB Bank N.V.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Sander12 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:31:
...
Vanaf 5 maart a.s. passen we het rentetarief van onze spaarproducten aan.

Bekijk de nieuwe tarieven op www.dhbbank.nl/rentetarieven.
...
Concreet (en nu hier geschreven voor het "eeuwige" archief):

DHB wijzigingen per 05-Mar:

S@veOnlinerekening: 2,00% (-0,10%)
Welkomstactie (3 maanden): tot €25K 2,30% (-0,10%)

Combi 33: 2,05% (-0,25%)
Combi 66: 2,10% (-0,30%)
Combi 99: 2,15% (-0,30%)

MaxiSpaarrekening (Deposito €500-€500K))
3 maand: 1,95% (-0,20%)
6 maand: 2,00% (-0,20%)
9 maand: 2,20% (-0,20%)
1 jaar: 2,30% (-0,20%)
2 jaar: 2,25% (-0,20%)
3-5 jaar: 2,45% (--)

[ Voor 19% gewijzigd door GroteVoet459 op 27-02-2025 14:40 ]

• DjoeC
Hmm, Raisin wordt steeds beter met aankondigingen: "Uw deposito loopt af over 8 weken". Nog een druppel AI eroverheen en de melding komt al voor het deposito is gestart ;)

Aankondigen prima maar dit is wel erg vroeg.....

• GroteVoet459
DjoeC schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:28:
Hmm, Raisin wordt steeds beter met aankondigingen: "Uw deposito loopt af over 8 weken". Nog een druppel AI eroverheen en de melding komt al voor het deposito is gestart ;)

Aankondigen prima maar dit is wel erg vroeg.....
Dat is al heel lang zo: 8, 4 en 2 weken van tevoren een email (i.i.g. bij de 1-jaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
De spaarrente was lange tijd erg laag, maar is onlangs gestegen. Grote Nederlandse banken bieden nu ongeveer 2% rente. Bij buitenlandse banken kan dit oplopen tot ruim 3%.
Dat was eens. De kleinere misschien wel, de graaibanken bieden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
W1ck1e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:00:
[...]

[...]

Dat was eens. De kleinere misschien wel, de graaibanken bieden minder.
Haha, ik wilde dat net ook quoten.
Ze linken ook naar een artikel uit nov 2024.
Er veel vertrouwen krijg ik zo niet in die website.

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander12
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:32
Nog even een deposito geopend voor 3 mnd bij Garanti Bank voor 2.9%. Ben benieuwd wanneer ze gaan verlagen. Ze steken echt boven het maaiveld uit met die rente....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Sander12 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:48:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ben benieuwd wanneer ze gaan verlagen. Ze steken echt boven het maaiveld uit met die rente....
Maak ze nou niet wakker. ;)
Ik kan het nog even gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ik vind de beschrijving een beetje vaag. Gaat het nu over per persoon of over per gezin? Leuk ook al die linkjes terug naar de eigen site maar geen enkele link naar de bron.

Even verder gezocht en deze link gevonden: https://bieb.knab.nl/spar...en-gemiddeld-per-leeftijd Het zijn dus bedragen per huishouden.

[ Voor 16% gewijzigd door DjoeC op 28-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
DjoeC schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:08:
[...]

Ik vind de beschrijving een beetje vaag. Gaat het nu over per persoon of over per gezin? Leuk ook al die linkjes terug naar de eigen site maar geen enkele link naar de bron.
Ik denk per persoon. "gezin" & "huishouden" komen niet voor in de tekst.

edit: naar aanleiding van jouw toevoeging: dan is helemaal een slecht artikel
er zijn echter wel 3,3 miljoen eenpersoonshuishoudens in Nederland (getal uit 2024)

[ Voor 17% gewijzigd door W1ck1e op 28-02-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Sander12 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:48:
Nog even een deposito geopend voor 3 mnd bij Garanti Bank voor 2.9%. Ben benieuwd wanneer ze gaan verlagen. Ze steken echt boven het maaiveld uit met die rente....
FCM zit er nog iets boven met 3,08% voor 3 mnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
LGU schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:47:

FCM zit er nog iets boven met 3,08% voor 3 mnd.
Binnen het Nederlandse DGS is het op dit moment echter nummer 1 voor een depo van 3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:58:
[...]

Binnen het Nederlandse DGS is het op dit moment echter nummer 1 voor een depo van 3 maanden.
Ssssssst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:44
Nordax Bank gaat de variabele rente op de spaarrekening verlagen van 2,40% p.j. naar 2,30% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op 06.03.2025.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendriks1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:53
Ook op de site van Yapi Kredi (NL dgs) staat weer het bekende rode labeltje met "geldig tm 5 maart" . O.a. 2.40% op vrije spaarrekening en 1 jaar voor 2.70%....en we weten waarschijnlijk al welke kant de nieuwe % gaan bewegen...

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Hendriks1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:28:
Ook op de site van Yapi Kredi (NL dgs) staat weer het bekende rode labeltje met "geldig tm 5 maart" . O.a. 2.40% op vrije spaarrekening en 1 jaar voor 2.70%....en we weten waarschijnlijk al welke kant de nieuwe % gaan bewegen...

Mvg
Nu iets meer tijd om te reageren, 5 maart is een woensdag. De vorige keer was het zondag 9 februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:21
Misschien stomme vraag maar bij openbank (Spanje) en Santander (België) betalen wij als Nederlander geen bronbelasting. Moet ik dan simpelweg 0 euro invullen bij 'betaalde bronbelasting' in de Belastingdienst aangifte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Deezers schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:29:
Misschien stomme vraag maar bij openbank (Spanje) en Santander (België) betalen wij als Nederlander geen bronbelasting. Moet ik dan simpelweg 0 euro invullen bij 'betaalde bronbelasting' in de Belastingdienst aangifte?
Zijn er meer mogelijkheden als niets betaald hebt ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
Deezers schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 00:29:
Ja dus. Als je wél bronbelasting betaalt kun je proberen die te verrekenen met de Nederlandse VRH.
Als je geen bronbelasting betaalt dan betaal je in Nederland de volle VRH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:44
@Juan heeft regelmatig gemeld dat hij probeert een deposito via Raisin zo af te sluiten dat deze in het weekend afloopt. Daardoor loopt het deposito dan maximaal 2 dagen langer door.

Ik heb dat zelf ook een aantal keren gehad.
Groot was mijn verbazing dan ook dat ik vandaag het geld op mijn Raisin rekening gestort kreeg van een A&G Banco deposito die vandaag afloopt.

Nu vraag ik mij dus af of dit komt door het beleid van de individuele bank of door het inmiddels forse verschil in rente. Dit deposito was nog 3,6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
Klopt, is toch een aantal keer gelukt met progetto, dan heb je wat extra, dan komt door rekenmethode van de rente. Alleen met de huidige rente niveaus is het niet echt interessant meer.. met wat pech, zou het net buiten het weekend kunnen vallen, en dan kost het je rente.. van 10 depositos was het bij 7 gelukt.. max 368 dagen.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Semi offtopic, maar wat een puinzooi maakt Raisin (of de belastingdienst) van de vooringevulde informatie voor de deposito's. Heb zowat alles handmatig moeten aanpassen en dan goed een lijstje bijhouden welke ik al verwerkt had en welke nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fissa
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:04
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:52:
Semi offtopic, maar wat een puinzooi maakt Raisin (of de belastingdienst) van de vooringevulde informatie voor de deposito's. Heb zowat alles handmatig moeten aanpassen en dan goed een lijstje bijhouden welke ik al verwerkt had en welke nog niet.
In hoeverre maken ze er een puinhoop van? Kloppen de vooringevulde waarden niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
fissa schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:23:
[...]

In hoeverre maken ze er een puinhoop van? Kloppen de vooringevulde waarden niet?
Ik had geen vooringevulde bedragen en de rekeningnummers klopten niet (of stonden er helemaal niet)
Heb dus maar het overzicht van Raisin gepakt en ben bovenaan gestart met invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-09 10:36
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Ik had geen vooringevulde bedragen en de rekeningnummers klopten niet (of stonden er helemaal niet)
Heb dus maar het overzicht van Raisin gepakt en ben bovenaan gestart met invullen.
De door Raisin over 2024 aangeleverde jaaropgaaf was prima verzorgd, duidelijk leesbaar, zelfs door mij te begrijpen en voorbereid op de berekening van het werkelijke rendement Box3.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Meubelmaker schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:51:
[...]

De door Raisin over 2024 aangeleverde jaaropgaaf was prima verzorgd, duidelijk leesbaar, zelfs door mij te begrijpen en voorbereid op de berekening van het werkelijke rendement Box3.
Ik begrijp deze opmerking niet...

Ik had het over de vooringevulde informatie bij de aangifte. Het formulier van Raisin is inderdaad helemaal goed. Wat de belastingdienst doet met de door Raisin aangeleverde informatie in het aangifteprogramma niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 21:21
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:52:
Klopt ja.. teringzooi weer met Raisin, ook is blijkbaar Consors en VW Bank, BNP geworden.
Gelukkig heb ik alles goed bijgehouden, en aangepast.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Ik had het over de vooringevulde informatie bij de aangifte. Het formulier van Raisin is inderdaad helemaal goed. Wat de belastingdienst doet met de door Raisin aangeleverde informatie in het aangifteprogramma niet
Da's wel een interessanre want ik zou denken dat de VIA Informatie door de verschillende banken naar de Belastingdienst gestuurd wordt en Raisin alleen de saldi die bij hen staan. Maar, misschien eens droppen in het aangifte 2024 topic? Daar weten ze vast meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:00
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Bij mij precies hetzelfde. In de VIA stonden alle saldi van rekeningen via Raisin op 0 en ook was de lijst van rekeningen/depisito’s niet eens compleet en in een enkel geval zelfs op het verkeerde land in het overzicht.
Maar gelukkig wel een goede jaaropgave vanuit Raisin zelf, dus die maar gewoon overgenomen (al vond ik het wel weer vreemd dat deze jaaropgave niet onder “documenten” was terug te vinden, waar ik dit jaaroverzicht zou verwachten, maar alleen onder “berichten”.)

[ Voor 12% gewijzigd door sverzijl op 02-03-2025 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meubelmaker
jeroenkb schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Komt door deze opmerking: "Semi offtopic, maar wat een puinzooi maakt Raisin (of de belastingdienst)......." Raisin dus volgens mij niet de veroorzaker?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
@jeroenkb @Meubelmaker Alleen specfieke medewerkers bij Raisin of de belastingdienst kunnen weten of Raisin een puinhoop aanlevert of dat de belastingdienst dat er van maakt. De kwaliteit van een document van Raisin aan een enkele klant staat hier volgens mij los van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Hier ook een complete zooi bij de belastingaangifte:
- rekeningen zonder ingevulde bedragen
- rekeningen die ontbreken
- verkeerde landen die staan gespecificeerd
- rekeningnummers en bedragen die niet in het Raisin jaaroverzicht staan (hier maak ik mij het meest zorgen over)
Ik voel me er niet zo prettig bij de vooraf ingevulde waarden aan te passen. Er komt dan ook een waarschuwing bij te staan dat ik een vooraf ingevulde waarde heb aangepast. Net alsof je de boel loopt te bedonderen.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
W1ck1e schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:50:
@jeroenkb @Meubelmaker Alleen specfieke medewerkers bij Raisin of de belastingdienst kunnen weten of Raisin een puinhoop aanlevert of dat de belastingdienst dat er van maakt. De kwaliteit van een document van Raisin aan een enkele klant staat hier volgens mij los van.
Is ook zo @W1ck1e en @jeroenkb. Te snelle conclusie mijnerzijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
wcduck schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:03:
...
Ik voel me er niet zo prettig bij de vooraf ingevulde waarden aan te passen. Er komt dan ook een waarschuwing bij te staan dat ik een vooraf ingevulde waarde heb aangepast. Net alsof je de boel loopt te bedonderen.
Er is ook een waarschuwing dat je de vooringevulde gegevens niet blind moet vertrouwen en goed controleren.
De optie om het aan te passen is er niet voor niets.

Vorig jaar was het hetzelfde, in ieder geval bij mij. En als je bij Openbank een beleggingsrekening hebt zie je er in je VIA wel 10 of 12.

Gewoon netjes naar waarheid aanpassen en je nergens zorgen om maken ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

- rekeningnummers en bedragen die niet in het Raisin jaaroverzicht staan (hier maak ik mij het meest zorgen over)
Het is vrij normaal dat dit bij buitenlandse rekeningen gebeurt. Financiële instellingen hebben in andere landen andere rapportageverplichtingen dan in Nederland. Voor ons is het saldo op 1 januari van belang, in de meeste andere landen boeit dat niet. In de meeste andere landen is het rendement (ontvangen rente) van belang, dat boeit in Nederland doorgaans weer niet (behalve in het geval van bronbelasting verrekenen). Zo krijg je rekeningen in de vooringevulde aangifte waar het saldo niet is vooringevuld, of afwijkt van de definitie die in Nederland van belang is.

Je mag (lees: moet) de juiste gegevens invullen. Als de vooringevulde gegevens niet kloppen, dan pas je die aan, en daar is niets mis mee. Die waarschuwing is alleen dat, een waarschuwing. In het gros van de gevallen gaat het namelijk om iemand die niet in het buitenland spaart en dan is het aanpassen waarschijnlijk een vergissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Het is sparen via Raisin, niet bij raisin. Vandaar dat ik vermoed dat de individuele buitenlandse banken saldi e.d. bij de belasting moeten melden via CRS. https://www.rijksoverheid...mstenbelasting-buitenland

Ik kan me voorstellen dat Raisin als "service" zelf basis informatie aanlevert maar dat Raisin zich niet met de fiscale gegevens van de aangesloten banken bemoeit. Ofwel: zo goed mogelijk banken en rekeningnummers doorgeeft maar niet de bedragen waar zij voor aansprakelijk kunnen worden gehouden. Uitzondering: Saldo bij Raisin zelf.

Maar, dit is belastingtechnisch en hoort eigenlijk hier: Aangifte inkomstenbelasting 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Dalingen bij de deposito's van CA Auto Bank per 4 maart:
  • 6 maanden deposito: 2,65% naar 2,00%
  • 1 jaar deposito: 2,60% naar 2,45%
  • 2 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 3 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 4 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 5 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
CA Auto Bank was het hoogste bij Raisin voor 6 maanden zonder bron belasting en die gaat fors naar beneden. Het zou nog mogelijk moeten zijn die te openen voor de daling mocht je dat willen. CA Auto Bank is niet altijd vlot met de opening maar opent dan uiteindelijk wel met de aanvraag datum als start. (althans dat is mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10
Novax schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:20:
Dalingen bij de deposito's van CA Auto Bank per 4 maart:
  • 6 maanden deposito: 2,65% naar 2,00%
  • 1 jaar deposito: 2,60% naar 2,45%
  • 2 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 3 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 4 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
  • 5 jaar deposito: 2,60% naar 2,40%
CA Auto Bank was het hoogste bij Raisin voor 6 maanden zonder bron belasting en die gaat fors naar beneden. Het zou nog mogelijk moeten zijn die te openen voor de daling mocht je dat willen. CA Auto Bank is niet altijd vlot met de opening maar opent dan uiteindelijk wel met de aanvraag datum als start. (althans dat is mijn ervaring)
Waarom zou je daar überhaupt een deposito nemen als er banken zijn waar je op een spaarrekening meer rente krijgt? Ik begrijp dat niet. Of mis ik wat?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
sig69 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Waarom zou je daar überhaupt een deposito nemen als er banken zijn waar je op een spaarrekening meer rente krijgt? Ik begrijp dat niet. Of mis ik wat?
Als je verwacht dat vrij opneembaar sneller of meer daalt dan je krijgt bij een deposito. Zo vind ik nu 2,70 voor 12 maanden genoeg vergeleken met 2,75 vrij opneembaar. Dat is dan bij andere banken.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 02-03-2025 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
[...]

Vandaar ook "mocht je dat willen". Dit is meer een post voor diegene die al bij Raisin zitten. Daar zijn de rentes van de spaarrekeningen lager dan 2,65% met nog aangekondigde dalingen in het vooruitzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10
Ik snap dat, maar het gaat over een deposito die van 2,6 naar 2,4 gaat. Terwijl je 2,75 vrij opneembaar kan krijgen. Waarom zou je dan nog met zo'n deposito bezig zijn? Is toch niet interessant?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:42
sig69 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:24:
Ik snap dat, maar het gaat over een deposito die van 2,6 naar 2,4 gaat. Terwijl je 2,75 vrij opneembaar kan krijgen. Waarom zou je dan nog met zo'n deposito bezig zijn? Is toch niet interessant?
Omdat de rente vrij opneembaar kan dalen en de rente van een deposito voor de looptijd vast staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Waarom dat? Het gaat over een deposito tot 5 jaar. Verwacht jij dan dat je de komende 5 jaar op vrij opneembaar een hogere rente dan 2,40% krijgt?

Gezien de dalende rentes momenteel lijkt dat namelijk onwaarschijnlijk. En niemand heeft een glazen bol waardoor die weet dat de rentes (op korte termijn) weer gaan stijgen.

Voor kortlopende depositos kun je dat wel beter inschatten, en is 2,40% inderdaad aan de lage kant. Zeg ik als leek. De ECB rente is nu 2,75% en een nieuwe verlaging wordt voorspeld. Best een kans dat ze er dan weer 0,25-procentpunt vanaf halen en het 2,50% wordt. Of / wanneer een volgende verlaging komt (ruim) voor einde deposito is koffiedik kijken. Maar met een periode van bv 6 maanden lijkt vrij opneembaar tegen nu 2,75% of meer me gunstiger dan 2,40% in een deposito. Maar... de ECB rente kan ook ineens harder zakken waardoor je alsnog lager iit komt op vrij opneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novax
  • Niet online
Die 2,40% is natuurlijk helemaal niet interessant nee, en de dalingen van de andere deposito's van CA Auto Bank in de post van 2+ jaar zijn meer voor de volledigheid want daar zijn op Raisin ook andere banken met hogere percentages voor die looptijden. Het ging voornamelijk om de 6 maanden en 1 jaar omdat dat voor die looptijden bij Raisin de hoogste zijn (zonder bronbelasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 11:04
Coffeeroam schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:45:
[...]

Dat zou voldoende moeten zijn.
Als op je volgende rekeningafschrift geen tax-inhouding staat, dan is het goed gegaan.
Dank! Ik zag dat de rente inmiddels is bijgeschreven, maar ik zie nog geen rekeningafschrift. Volgt die dan nog? Tabblad statements is leeg en ik kan ook niet op het bedrag verder klikken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Gewoon aanpassen. Dat is ook de bedoeling. De belastingdient garandeert immers niet dat het correct is wat in de VIA staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeeroam
[...]

Ja daar mis je wat. Naast wat @W1ck1e schreef, ook omdat je bv. al tot aan de depositogarantie hebt volgemaakt en dan elders de "next best" rente wil hebben die dan ook depositogarantie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Roncom schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:42:
[...]

Dank! Ik zag dat de rente inmiddels is bijgeschreven, maar ik zie nog geen rekeningafschrift. Volgt die dan nog? Tabblad statements is leeg en ik kan ook niet op het bedrag verder klikken of iets dergelijks.
Klopt, het is er op dit moment nog niet. Ik verwacht het wel vandaag of uiterlijk morgen. Ondertussen kun je vast wel globaal zien aan het bedrag of de rente klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
Sander12 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Dat was bij mij ook zo. Ze deden er twee keer 3 werkdagen over. Rekening opgezegd derhalve. Afschriften zijn anno 1980 waarschijnlijk zitten er nog mensen boekingen handmatig te verwerken
Hier ook problemen met Santander. Vanochtend 09:00 geld overgemaakt naar mijn tegenrekening. Zojuist gekeken, nog niets binnen. Ingelogd bij Santander, en het geld stond er tot mijn verbazing nog op. Ik was dus in de veronderstelling dat ik vergeten was op doorvoeren te klikken.

Vervolgens dus nieuwe transactie gedaan en na het voltooien blijkt er simpelweg niets te gebeuren. Vreemde situatie 8)7

Edit:

Even gebeld. Klaarblijkelijk is een verwerkingstijd van 2 á 3 werkdagen normaal. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door snaggyheadshot op 03-03-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Vanmorgen vroeg (7 uur) een opname gedaan bij Santander. Was rond half 1 bijgeschreven, bij de boerenleenbank.

Maar ik lees hier wel vaker gekke ervaringen die ikzelf helemaal niet heb. Ook dat het storten lang duurt (dagen of weken?). Maar bij mij is dat over het algemeen allemaal dezelfde dag. 's morgens vroeg opnemen is rond de middag op de tegenrekening. Begin van de middag storten is eind van de dag bijgeschreven.
Betekent uiteraard niet dat het dan maar voor iedereen moet werken / "ik de klagers niet geloof". Maar het is wel gek. Dat het ogenschijnlijk (voor velen?) prima werkt maar voor enkelen (maar toch meerdere in dit topic) allemaal zo problematisch gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Hier gaat het ook altijd goed, ik had juist het idee dat Santander wel betrouwbaar was.
Als proef op de som ook zojuist een overschrijving gedaan. Die staat in het overzicht en is er nu dan waarschijnlijk morgenochtend.
Doe je dat inderdaad in de ochtend dan is het er dezelfde dag nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:45:
Vanmorgen vroeg (7 uur) een opname gedaan bij Santander. Was rond half 1 bijgeschreven, bij de boerenleenbank.
...
Hielden ze nog een nette koers aan voor de omrekening naar guldens ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubanl
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12-09 11:38
Hey tweakers,

Heeft er iemand nog goede tips voor een bank dicht bij Nederland met vaste tegenrekening en (DGS) met een mooie rente voor een spaarrekening of deposito?

Ik had een deposito bij bigbank, maar vanwege de Rusland situatie voelt het voor mij prettiger als mijn geld dichterbij staat.

Bunq leek mij een goede optie, echter mis ik daar de optie van een vaste tegenrekening.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Hubanl schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:55:
Hey tweakers,

Heeft er iemand nog goede tips voor een bank dicht bij Nederland met vaste tegenrekening en (DGS) met een mooie rente voor een spaarrekening of deposito?

Ik had een deposito bij bigbank, maar vanwege de Rusland situatie voelt het voor mij prettiger als mijn geld dichterbij staat.

Bunq leek mij een goede optie, echter mis ik daar de optie van een vaste tegenrekening.

Alvast bedankt!
Kortlopend deposito heeft GarantiBank (Nederlands) nog steeds 2,90% bij 3 maanden. Of/hoe interessant de overige opties zijn weet ik niet.
Vrij opneembaar voldoen Santander (Belgische vestiging van Spaanse bank. Dus Spaanse DGS pot maar Belgische regels en contact met Belgisch DGS) & Klarna (Zweeds, rechtstreeks openen, niet via Raisin). Beiden met 2,75% rente. Bij Klarna uiteraard wel opletten met koersrisico van Zweedse DGS op de maximale vergoeding.

En daarnaast zal usual suspect Trade Republic ook nog wel ergens bovenaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Hubanl Naast wat @RobertMe schrijft, Scalable Capital geeft ook 2,75%, tot een saldo van 50k zonder kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:49
RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Kortlopend deposito heeft GarantiBank (Nederlands) nog steeds 2,90% bij 3 maanden. Of/hoe interessant de overige opties zijn weet ik niet.
Vrij opneembaar voldoen Santander (Belgische vestiging van Spaanse bank. Dus Spaanse DGS pot maar Belgische regels en contact met Belgisch DGS) & Klarna (Zweeds, rechtstreeks openen, niet via Raisin). Beiden met 2,75% rente. Bij Klarna uiteraard wel opletten met koersrisico van Zweedse DGS op de maximale vergoeding.

En daarnaast zal usual suspect Trade Republic ook nog wel ergens bovenaan staan.
Bij Garantibank is de actierente van 3,05% voor 3 maanden een betere optie i.p.v. de deposito.
https://garantibank.nl/nieuwespaarderactie_particulier

Edit:
@Hubanl Credit Europe is een nog iets betere optie, daar heb je een 3,10% actierente voor 3 maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door irongalaxy op 03-03-2025 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
irongalaxy schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Bij Garantibank is de actierente van 3,05% voor 3 maanden een betere optie i.p.v. de deposito.
https://garantibank.nl/nieuwespaarderactie_particulier
Ah ja. Dat is inderdaad zeker waar. Die heb ik echter al gehad :P Da's idd de voordelen van vrij opneembaar, en van een 3 maanden deposito, gecombineerd en met een iets hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irongalaxy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:49
snaggyheadshot schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:30:
[...]

Hier ook problemen met Santander. Vanochtend 09:00 geld overgemaakt naar mijn tegenrekening. Zojuist gekeken, nog niets binnen. Ingelogd bij Santander, en het geld stond er tot mijn verbazing nog op. Ik was dus in de veronderstelling dat ik vergeten was op doorvoeren te klikken.

Vervolgens dus nieuwe transactie gedaan en na het voltooien blijkt er simpelweg niets te gebeuren. Vreemde situatie 8)7

Edit:

Even gebeld. Klaarblijkelijk is een verwerkingstijd van 2 á 3 werkdagen normaal. 8)7
Bij mij komen boekingen van Santander die ik 's ochtends uitvoer, altijd dezelfde dag aan bij ABN.
Vanochtend na 9 uur uitgevoerd, kwam 16.45 aan bij ABN. Normaal gaat het wel sneller, in 4 a 5 uur.

Vanochtend moest ik vreemd genoeg voor het uitvoeren van de boeking geen sms verificatie invullen, maar nogmaals mijn wachtwoord. :?
Zojuist opnieuw geprobeerd, dan moet ik wel sms code invullen. Afgelopen vrijdag ook. Vanochtend was ik ingelogd met browser op mijn laptop ipv telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:08
RobertMe schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:45:

Maar ik lees hier wel vaker gekke ervaringen die ikzelf helemaal niet heb. Ook dat het storten lang duurt (dagen of weken?). Maar bij mij is dat over het algemeen allemaal dezelfde dag. 's morgens vroeg opnemen is rond de middag op de tegenrekening. Begin van de middag storten is eind van de dag bijgeschreven.
Betekent uiteraard niet dat het dan maar voor iedereen moet werken / "ik de klagers niet geloof". Maar het is wel gek. Dat het ogenschijnlijk (voor velen?) prima werkt maar voor enkelen (maar toch meerdere in dit topic) allemaal zo problematisch gaat.
Vreemd. Ik heb de (eerste) opname rond dezelfde tijd gedaan vanochtend. Nog niets binnen helaas. Het vervelendste vind ik dat de transactie ook niet wordt weergegeven en nergens zo 1,2,3 iets terug valt te lezen over een verwerkingstijd van 2 werkdagen. Bij storten heb ik dusver nog geen problemen ervaren.

Wellicht zoals hier boven aangegeven overstappen naar Klarna.

Edit: naar aanleiding van @irongalaxy zijn bericht hierboven nogmaals gekeken. De eerste transactie van vanochtend 08 uur is nu inderdaad verwerkt lijk het, maar nog niet binnen bij ABN. Dat zal dus naar verwachting ergens morgenochtend gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door snaggyheadshot op 03-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Zojuist de rekening bij Santander Consumer Bank leeg gehaald
Ik ben er helemaal klaar mee, wat een k*t bank.
Ben benieuwd wanneer deze op de tegenrekening binnen is.

Edit.
Op verzoek.
De hoofdreden is dat het overboeken er tot wel 5 dagen overdoen voordat deze binnen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door TvanW op 04-03-2025 08:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:53

Fanta

FordPerformance™️

TvanW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:25:
Goed verhaal. Misschien kan je ook even uitleggen waarom het zo'n k*tbank is?

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Goed verhaal. Misschien kan je ook even uitleggen waarom het zo'n k*tbank is?
Als je even de moeite neemt om terug te lezen weet je alles.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

TvanW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:39:
[...]

Als je even de moeite neemt om terug te lezen weet je alles.
Oh moet ik die moeite doen?

Ik heb een week terug gescrolld en kan geen verhaal vinden. Misschien is het een optie om jezelf te quoten of een verwijzing in je bericht te zetten naar het oude bericht.

Gewoon even een rant plaatsen is makkelijk, maar weinig constructief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Fanta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:45:

Ik heb een week terug gescrolld en kan geen verhaal vinden. Misschien is het een optie om jezelf te quoten of een verwijzing in je bericht te zetten naar het oude bericht.

...
Volgens mij is het iets met doorlooptijd van overboekingen naar de spaarbank die te lang duren.
Ik ben het wel met jouw tip eens, iets meer aandacht/moeite bij zo'n bericht helpt de lezer wel.

@TvanW heeft wat informatie toegevoegd, en dan is het duidelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:45:
[...]

Gewoon even een rant plaatsen is makkelijk, maar weinig constructief.
Zal je helpen je hoeft alleen maar de naar die van gisteren en vandaag te kijken.....de discussie loopt echter al langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

TvanW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:50:
[...]

Zal je helpen je hoeft alleen maar de naar die van gisteren en vandaag te kijken.....de discussie loopt echter al langere tijd.
Er staan geen berichten van jou in dit topic op die dagen, dus vergeef me dat ik niet direct begrip heb voor jouw emotionele uitspatting.. :X

Daarbij zie ik het probleem niet zo, je weet dat het een internationale boeking is en dat die dus wat langer kan duren. Daar kan je je ook op voorbereiden volgens mij. Ik heb zelf totaal geen moeite met Santander. Zelf houd ik altijd een noodpotje op mijn NL bank aan van ca. €1.000 voor gekke dingen waarbij ik direct bij mijn geld wil kunnen. Als iets kapot gaat ofzo. De grotere bedragen staan op verschillende rekeningen bij verschillende banken (waaronder Santander), waarbij de ene bank wat sneller is dan de andere. Dat werkt prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Fanta schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Er staan geen berichten van jou in dit topic op die dagen, dus vergeef me dat ik niet direct begrip heb voor jouw emotionele uitspatting.. :X
Dat vergeef ik je :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
[...]

Daarbij zie ik het probleem niet zo, je weet dat het een internationale boeking is en dat die dus wat langer kan duren. Daar kan je je ook op voorbereiden volgens mij. Ik heb zelf totaal geen moeite met Santander. Zelf houd ik altijd een noodpotje op mijn NL bank aan van ca. €1.000 voor gekke dingen waarbij ik direct bij mijn geld wil kunnen. Als iets kapot gaat ofzo. De grotere bedragen staan op verschillende rekeningen bij verschillende banken (waaronder Santander), waarbij de ene bank wat sneller is dan de andere. Dat werkt prima..
Zo ongeveer van en naar elke buitenlandse bank duurt het 1-2 dagen, dat is algemeen bekend en als @TvanW dat niet bevalt moet ie lekker bij de ING gaan zitten tegen 0,1% rente en genieten van Instant Payments. Wat een non-discussie is dit toch elke keer.

Er is gelukkig, want natuurlijk vind ik het ook irritant, wel licht aan het eind van de tunnel. Eind dit jaar (oktober meen ik) moeten alle Europese banken IP ondersteunen. En dan zou dit probleem dus uit de wereld moeten zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Je hebt iets langer duren en lang duren. Als ik een van de ongelukkigen zou zijn waarbij opnemen of storten meerdere dagen (excl weekend) zou duren zou ik ook vertrekken.

Maar..., bij mij duurt het gewoon 0 of 1 dagen. Dus ik ben gewoon tevreden met SCB. Hoge rente en transacties worden in principe dezelfde dag uitgevoerd ('s morgens aanmaken 's middags uitgevoerd. 's middags overboeken probeer ik te verkomen en anders staat het er de morgen er na wel op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TvanW schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:25:

Edit.
Op verzoek.
De hoofdreden is dat het overboeken er tot wel 5 dagen overdoen voordat deze binnen zijn.
Lekker in NL blijven sparen tegen 0,1% zou ik zeggen. Is het geld tenminste wel snel overgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Zo ongeveer van en naar elke buitenlandse bank duurt het 1-2 dagen, dat is algemeen bekend en als @TvanW dat niet bevalt moet ie lekker bij de ING gaan zitten tegen 0,1% rente en genieten van Instant Payments. Wat een non-discussie is dit toch elke keer.
Het gaat niet over 1 of 2 dagen maar 5 dagen of langer.
Er is gelukkig, want natuurlijk vind ik het ook irritant, wel licht aan het eind van de tunnel. Eind dit jaar (oktober meen ik) moeten alle Europese banken IP ondersteunen. En dan zou dit probleem dus uit de wereld moeten zijn.
Fout. Instant payment verplichting lijkt er alleen te zijn tussen betaalrekeningen, en SCB levert geen betaalrekening. En de verplichting tot het ontvangen van IP betalingen is al in januari ingegaan. En mijn overboeking van een half uur geleden is nog niet ontvangen door SCB, terwijl ik niet bij ING bankier :+. Dus SCB voldoet niet aan de "IP moet binnenkomend geaccepteerd worden" verplichting. Dus of ze zijn in overtreding, of ze hoeven er niet aan te voldoen. Grootste kans? Het laatste. (Want wetgeving als IBAN discriminatie heeft ook alleen betrekking op verkeer tussen twee betaalrekeningen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Lekker in NL blijven sparen tegen 0,1% zou ik zeggen. Is het geld tenminste wel snel overgeschreven.
Je kunt ook onderdrijven.
Ik spaar voornamelijk in Nederland en krijg toch echt wel meer dan 0,1%
Zelfs bij de ING

En bij mijn buitenlandse banken is het ook vaak binnen 1 dag overgeschreven: Trade Republic, Klarna, N26

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2025 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Het gaat niet over 1 of 2 dagen maar 5 dagen of langer.
Dat kan incidenteel een keer gebeuren, dat heeft vaak te maken met fraude controles. Zeker als je als eerste storting een flink bedrag doet.

Iedereen in dit topic zal beamen dat het een uitzondering is en geen regel. En dat dit bij zo ongeveer elke bank voorkomt.
[...]

Fout. Instant payment verplichting lijkt er alleen te zijn tussen betaalrekeningen, en SCB levert geen betaalrekening. En de verplichting tot het ontvangen van IP betalingen is al in januari ingegaan. En mijn overboeking van een half uur geleden is nog niet ontvangen door SCB, terwijl ik niet bij ING bankier :+. Dus SCB voldoet niet aan de "IP moet binnenkomend geaccepteerd worden" verplichting. Dus of ze zijn in overtreding, of ze hoeven er niet aan te voldoen. Grootste kans? Het laatste. (Want wetgeving als IBAN discriminatie heeft ook alleen betrekking op verkeer tussen twee betaalrekeningen).
Ik dacht dat het ging gelden het voor alle rekeningen met een eigen IBAN, maar wellicht zit ik mis daar hoor.

Je kan niets zeggen over of SCB de inkomende IP accepteert. Als de ING kan en mag de betaling via de ouderwetse methode verzenden tot oktober 2025. De verplichting om te ontvangen is er vanaf vorige maand, tot verzenden pas oktober 2025.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
W1ck1e schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Zelfs bij de ING

En bij mijn buitenlandse banken is het ook vaak binnen 1 dag overgeschreven: Trade Republic, Klarna, N26
Nou, maak er op zijn hoogst 1,6% van bij de ING. Nog steeds schraal in vergelijking met de 2,53% Klarna via Raisin.

Verstandige spaarders zorgen voor een buffer bij een NL bank die IP ondersteunt en zet de bulk aan spaargeld weg op andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:46:
Je kan niets zeggen over of SCB de inkomende IP accepteert. Als de ING kan en mag de betaling via de ouderwetse methode verzenden tot oktober 2025. De verplichting om te ontvangen is er vanaf vorige maand, tot verzenden pas oktober 2025.
Ik bankier juist niet bij ING. En ik heb het nog niet meegemaakt dat mijn bank geen IP doet naar waar dat intussen wel zou moeten. That is: OpenBank, Revolut, Klarna en gisteren (/sinds januari) naar GarantiBank allemaal prima IP. Dat SCB IP zou ontvangen (waarover nog niemand geschreven heeft overigens) en het met mijn bank niet werkt lijkt mij dan ook uitgesloten (maar niet onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:53:
[...]

Ik bankier juist niet bij ING. En ik heb het nog niet meegemaakt dat mijn bank geen IP doet naar waar dat intussen wel zou moeten. That is: OpenBank, Revolut, Klarna en gisteren (/sinds januari) naar GarantiBank allemaal prima IP. Dat SCB IP zou ontvangen (waarover nog niemand geschreven heeft overigens) en het met mijn bank niet werkt lijkt mij dan ook uitgesloten (maar niet onmogelijk).
Ik heb geen idee, ik heb geen overzicht liggen van alle NL en EU banken en wat ze precies ondersteunen. Wat mij betreft zouden ze per direct allemaal verplicht IP moeten kunnen, ongeacht het type rekening. Maar dat zal wel een utopie zijn, dus ik accepteer standaard 1-2 dagen en daarin word ik vrijwel nooit teleurgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Nou, maak er op zijn hoogst 1,6% van bij de ING. Nog steeds schraal in vergelijking met de 2,53% Klarna via Raisin.

Verstandige spaarders zorgen voor een buffer bij een NL bank die IP ondersteunt en zet de bulk aan spaargeld weg op andere plekken.
Yapi Kredi (ook Nederlands) vrij opneembaar geeft 2,40%. Dan is het verschil met Klarna wel klein. En dan zit je gewoon in Nederlands DGS. Of je zet het kort vast, dan krijg je iets meer. En Klarna rechtstreeks is dan weer 2,75%
Mijn banken zijn snel genoeg zoals ik ze gebruik. Het hoeft voor mij niet IP, wel graag op dezelfde dag.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 04-03-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
W1ck1e schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:01:
[...]

Yapi Kredi (ook Nederlands) vrij opneembaar geeft 2,40%. Dan is het verschil met Klarna wel klein. En dan zit je gewoon in Nederlands DGS. Of je zet het kort vast, dan krijg je iets meer. En Klarna rechtstreeks is dan weer 2,75%
Mijn banken zijn snel genoeg zoals ik ze gebruik. Het hoeft voor mij niet IP, wel graag op dezelfde dag.
YapiKredi stuurt brieven, fysieke brieven. Moest er zo hard om lachen dat ik daar niks neerzet.

En de discussie DGS ga ik niet voeren, die is genoeg gevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:11:
[...]

YapiKredi stuurt brieven, fysieke brieven. Moest er zo hard om lachen dat ik daar niks neerzet.

...
Dat zeg je nu. Dat is inderdaad een heel goede reden om er niet te sparen. Not.

Jouw punt was dat je voor een fatsoenlijke rente naar het buitenland moet gaan. En daar ben ik het niet mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coffeeroam
W1ck1e schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Zelfs bij de ING

Ik krijg momenteel ook nog steeds 3.00% bij ING op een lopend halfjaarsdepostio. Niks mis mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Nog geen brief van Yapi Kredi gezien hier Wel van de ABN ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Denhaag
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:45
GroteVoet459 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:53:
Nog geen brief van Yapi Kredi gezien hier Wel van de ABN ...
Ik ook niet. Enkel voor het jaaroverzicht.
Voor de rest hebben ze een goed werkende app.

Wiskunde is de taal van de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Coffeeroam schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Ik krijg momenteel ook nog steeds 3.00% bij ING op een lopend halfjaarsdepostio. Niks mis mee.
Daar was zoveel mis mee (voor ING) dat ze er eind december mee gestopt zijn.
En in Nov/Dec waren er nog wel hogere opties. Die zijn er nu alleen (ook) niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door GroteVoet459 op 04-03-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Resurs (via Raisin) vandaag naar 2,40% (-0,10%)
Imprebanca (via Raisin) ook vandaag ook naar 2,40% (-0,15%)

En zoals eerder gemeld (Mryc in "Het spaartopic - Deel 4") stapt HoistSparen (via Raisin) vandaag helemaal uit

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• GroteVoet459
Top 15 Vrij Opneembaar op dit moment (04-Mrt):
Consors (3 mnd) - 3,15% (+ €40 indien boven de €25K) / 1,00%
Credit Europe Welkom (3 mnd) - 3,10% / 1,50%
Garanti (3 mnd) - 3,05% / 1,75%
Revolut Ultra - 3.00% (abo kost €50/mnd !)
Advanzia (3 mnd) - 2,94% / 2,12%
Klarna Flex - 2,75%
SCB / Santander Consumer Bank - 2.75%
Trade Republic - 2.75% (tot €50K)
Scalable Capital - 2.75% (Gratis tot €50K, met PRIME+ á 4,99/mnd tot €500K)
OpenBank Welkom (6 mnd) - 2,75% / 2,50%
FCM - 2,68 bij > €50K
bunq Mass Interest - 2,67% (op saldo dat meer is dan hoogste in periode 01-Jul t/m 31-Dec)
VWFS / Volkswagen Bank (6 mnd) - 2,60%
Klarna (via Raisin) - 2,53%
Collector (via Raisin) - 2.50%

Op 6 maart a.s. zal de ECB volgens verwachtingen weer een verlaging van 25 basispunten aankondigen (naar 2,50%)

Updates 05-Mrt: Distingo eraf (verlaging naar 2,46% per 07-Mrt 11-Mrt)

[ Voor 8% gewijzigd door GroteVoet459 op 05-03-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
W1ck1e schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Dat zeg je nu. Dat is inderdaad een heel goede reden om er niet te sparen. Not.

Jouw punt was dat je voor een fatsoenlijke rente naar het buitenland moet gaan. En daar ben ik het niet mee eens.
YapiKredi is geen NL bank, ze hebben enkel een vestiging en vergunning hier. Daarin zijn ze niet uniek. Maar het is uiteraard ook geen reden om er wel te sparen, DGS is Europees gewoon goed geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:00:
[...]

YapiKredi is geen NL bank, ze hebben enkel een vestiging en vergunning hier. Daarin zijn ze niet uniek. Maar het is uiteraard ook geen reden om er wel te sparen, DGS is Europees gewoon goed geregeld.
Als Yapi volgens jou geen Nederlandse bank is, waarom vermeld DNB in het bankenregister dan wel Nederland?

En ter vergelijking, Lloyds staat Duitsland, BigBank staat Estland. Terwijl beiden een vestiging in Nederland hebben. Zelfs Revolut, die een NL IBAN hebben, staat Litouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
RobertMe schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:07:
[...]

Als Yapi volgens jou geen Nederlandse bank is, waarom vermeld DNB in het bankenregister dan wel Nederland?

En ter vergelijking, Lloyds staat Duitsland, BigBank staat Estland. Terwijl beiden een vestiging in Nederland hebben. Zelfs Revolut, die een NL IBAN hebben, staat Litouwen.
Omdat ze hier een bankvergunning hebben.

Het feit dat IKEA vestigingen in Nederland heeft maakt het ook niet ineens een Nederlands bedrijf toch?

Verder prima bank hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Drardollan schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:09:
[...]

Omdat ze hier een bankvergunning hebben.

Het feit dat IKEA vestigingen in Nederland heeft maakt het ook niet ineens een Nederlands bedrijf toch?

Verder prima bank hoor.
Heb je ook het hele bericht gelezen? Of wil je alleen je gelijk halen?

Loyds & BigBank hebben ook een vestiging in Nederland. Toch staat daar nergens dat het een Nederlandse bank is. Zelfde voor Revolut, die zelfs een NL IBAN uitgeven (naast puur een bijkantoor in Nederland hebben) staat niet "Land Nederland".

Enige dat kan is dat YapiKredi Nederland een losstaand bedrijf is met banklicentie in Nederland maar er ergens nog een moederbedrijf is dat niet in Nederland zit. Maar dan is het nog steeds een Nederlandse bank. Hetzelfde als dat Ayvens Bank een Nederlandse bank is met een banklicentie in Nederland en als bedrijf geregistreerd in Nederland. Alleen is dat bedrijf wel eigendom van het Franse Ayvens. Echter maakt dat Ayvens Bank geen Frans bedrijf.
Pagina: 1 ... 131 ... 159 Laatste

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Trade Republic heeft zijn eigen topic.

We willen hier geen persoonlijke updates zien, dat is eigenlijk niet interessant voor de meerderheid en maakt het topic lastig te lezen.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling