W1ck1e schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Als ik geld overmaak is het wat mij betreft een uitgaande en een binnenkomende overboeking. Als het dan niet instant is, ligt dat dan aan de bank waar het geld vertrekt of die waar het aankomt ?
ING naar CEB is bij mij instant. Andersom is het een paar uur.
Ik houd een lijstje bij met de doorlooptijden. Dan weet ik ongeveer waar ik aan toe ben en kan er dan rekening mee houden.
Ik wist niet dat het zo'n hogere wiskunde kon zijn...
Als jij, na oktober (ingaan volledivolledige wetgeving) een overboeking van ING naar CEB doet dan is dan geldt voor ING uiteraard de wetgeving v.w.b. een uitgaande boeking en zijn ze (zeker) verplicht om deze overboeking via IP aan te bieden (/controleren of IP naar CEB kan). En CEB heeft dan (mogelijk) een verplichting om IP te kunnen ontvangen. Dus wordt de transactie via IP uitgevoerd.
Er is dus natuurlijk geen verplichting om IP te doen zelfs als het onmogelijk is. Maar (betaal?)rekeningen hebben nu wel een verplichting om IP te ondersteunen, en dus als er een "controle" is of IP kan dan moeten ze "ja, dat kan ik" antwoorden. Als de verzendende bank vervolgens niet vraagt of IP kan dan is dat niet het probleem van de ontvangende bank. Maar vanaf oktober is er dus ook een verplichting dat uitgaande overboekingen (vanaf een betaalrekening?) via IP gaan. Dus dan is het verplicht dat de uitgaande bank vraagt "kan IP?". Waarop het antwoord, volgens de wet, dus ook "ja" moet zijn.
Dus in jouw situatie is CEB verplicht om te zeggen "ja ik doe IP". Maar ING is niet verplicht om te vragen "of CEB IP doet", noch om IP daadwerkelijk te gebruiken als het antwoord "ja" is.
Oftewel, "it takes two to tango". En voor een van beiden is er nu de verplichting, voor de ander nog niet. Dat betekent dus dat als die ander (verzendende bank) de tango wil dansen, er gedanst wordt, maar als die ander dat niet wil, de eerste (ontvangende bank) ook niet kan dansen.